Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is het jullie opgevallen?

Voorheen waren de battery grips/packs voor Nikon DSLRs altijd behoorlijk prijzig.
430 euro voor de MB-D18 (D850)
300 euro voor een MB-D16 (D750)
400 euro voor een MB-D12 (D800)
enz.
De alternatieven van Meike, Jupio, DSTE, e.d. werden dan ook goed verkocht, voor een fractie van die prijs.

Maar nu voor de Nikon Z6/Z7 is de officiële nieuwprijs 'slechts' 199 euro voor de MB-N10.
Zou Nikon door hebben dat op die manier mensen eerder voor het 'origineel' kiezen?

Mooie Plaatjes   

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:31

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Zou wat zijn geweest, als ze voor een domme accuhouder zonder knopjes net zulke krankzinnige prijzen hadden gevraagd als voor de DSLR grips die wel extra knopjes bieden.

En die 199 euro staat nog steeds op geen enkele manier in verhouding tot wat je er voor krijgt.

[Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2020 16:09]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

thunder8

Het gedonder begint weer.

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:58:
Is het jullie opgevallen?

Voorheen waren de battery grips/packs voor Nikon DSLRs altijd behoorlijk prijzig.
430 euro voor de MB-D18 (D850)
300 euro voor een MB-D16 (D750)
400 euro voor een MB-D12 (D800)
enz.
De alternatieven van Meike, Jupio, DSTE, e.d. werden dan ook goed verkocht, voor een fractie van die prijs.

Maar nu voor de Nikon Z6/Z7 is de officiële nieuwprijs 'slechts' 199 euro voor de MB-N10.
Zou Nikon door hebben dat op die manier mensen eerder voor het 'origineel' kiezen?
Nee, ze zouden een gigantische bak shit over zich heen krijgen als ze voor een extra batterijvak zonder verdere knoppen ook nog eens die prijzen zouden durven vragen. Alsnog is het veel te duur voor wat het biedt, aangezien de andere merken dit voor een fractie van de prijs kunnen.

PSN-ID: Thunder76nl

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:40
Het ding heeft dan ook niet heel veel geavanceerde techniek aan boord, en is ook niet bedoeld als 'vertical grip' voor de fotografen.
thunder8 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Nee, ze zouden een gigantische bak shit over zich heen krijgen als ze voor een extra batterijvak zonder verdere knoppen ook nog eens die prijzen zouden durven vragen. Alsnog is het veel te duur voor wat het biedt, aangezien de andere merken dit voor een fractie van de prijs kunnen.
Is er al een 3rd party die een (goedkoper) accupack aanbiedt voor de Z6/7 waarbij je 2 accu's kan 'hot-swappen' tijdens gebruik?

[Voor 67% gewijzigd door Chiron op 21-01-2020 16:12]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Nomad
  • Laatst online: 23:30

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Chiron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:10:
Het ding heeft dan ook niet heel veel geavanceerde techniek aan boord, en is ook niet bedoeld als 'vertical grip' voor de fotografen.
Yup, eens. Ik vind het werkelijk een ridicuul product...ipv goedkoop te noemen, vind ik dit nog meer overpriced dan de vorige grips. Die waren dan 300 of 400 euro, maar konden nog wat...deze kan je bij wijze van 3d-printen (ja ik snap dat dat niet echt kan), want het doet niets behalve een batterij houdertje spelen.

Veel Canon spullen te koop

• Chiron
Nomad schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:12:
[...]

Yup, eens. Ik vind het werkelijk een ridicuul product..
Still shot fotografen hebben er weinig aan inderdaad. Tenzij ze timelapses schieten oid.
Voor de videografen (waar dit ding voor bedoeld is), kan het wel interessant zijn.

Ik snap de kritieken, en ik begrijp ook niet waarom Nikon niet gewoon connectors heeft toegevoegd zodat er een 'echte' vertical grip nodig is. Then again als je betere ergonomie wil neem dan een D850 en niet een veel kleinere mirrorless body. Het is een beetje onzinnig om een kleinere body te kopen en er dan alsnog een grip op te schroeven :P ;)
Er gaat ongetwijfeld nog wel een Z8/9/10/11 komen waar je wel een 'echte' grip op kan prikken. Of zelfs een 'pro' mirrorless body met de grip ingebouwd a la Dx.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Chiron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:16:
[...]

Still shot fotografen hebben er weinig aan inderdaad. Tenzij ze timelapses schieten oid.
Voor de videografen (waar dit ding voor bedoeld is), kan het wel interessant zijn.

Ik snap de kritieken, en ik begrijp ook niet waarom Nikon niet gewoon connectors heeft toegevoegd zodat er een 'echte' vertical grip nodig is. Then again als je betere ergonomie wil neem dan een D850 en niet een veel kleinere mirrorless body. Het is een beetje onzinnig om een kleinere body te kopen en er dan alsnog een grip op te schroeven :P ;)
Er gaat ongetwijfeld nog wel een Z8/9/10/11 komen waar je wel een 'echte' grip op kan prikken. Of zelfs een 'pro' mirrorless body met de grip ingebouwd a la Dx.
Ik heb op mijn A7's ook grips, zijn van zichzelf ook mooie compacte body's, maar soms is een grip gewoon net fijner om er langer mee te werken. de Z6 heeft meer voordelen dan alleen zijn formaat t.o.v. de D850 natuurlijk.

• Chiron
Ja, ik snap de beredenering ook niet helemaal waarom er niet gewoon een grip connector op zit. Maar dan werd de body te duur en te complex denk ik.
Zelfde reden dat er maar 1 cardslot in zit. Dubbel XQD/CFexpress erin en je mag nog 1000 bij de prijs optellen. Dan heb je als merk wel ballen (of lak aan) de klandizie die nog met sd cards schiet. Maar daar is ook al wel genoeg over gezegd denk ik :P

Ik verwacht ook wel dat er nog wel een Z aan komt met dubbel cardslot in een segment boven de Z7 (die trouwens rap in prijs aan het dalen is).

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Chiron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:10:

[...]

Is er al een 3rd party die een (goedkoper) accupack aanbiedt voor de Z6/7 waarbij je 2 accu's kan 'hot-swappen' tijdens gebruik?
Geen idee, heb een D500 met Meike Pro Grip. Maar vind het sowieso ridicuul wat Nikon durft te vragen voor grips. Als je kijkt wat erin zit aan techniek, stelt het echt heel weinig voor.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Chiron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:23:
Ja, ik snap de beredenering ook niet helemaal waarom er niet gewoon een grip connector op zit. Maar dan werd de body te duur en te complex denk ik.
Zelfde reden dat er maar 1 cardslot in zit. Dubbel XQD/CFexpress erin en je mag nog 1000 bij de prijs optellen. Dan heb je als merk wel ballen (of lak aan) de klandizie die nog met sd cards schiet. Maar daar is ook al wel genoeg over gezegd denk ik :P

Ik verwacht ook wel dat er nog wel een Z aan komt met dubbel cardslot in een segment boven de Z7 (die trouwens rap in prijs aan het dalen is).
Ik heb met de A7rIV wel 2x SD nog gelukkig. En mijn kaartjes doen 200 MB/s ofzo, erg dure kaartjes maar prima...redelijk de top van wat te koop is. Maar ik snap wel dat SD daarme ook een grens bereikt van snelheid, want met 10FPS en bestanden van 150MB/s (uncompressed RAW) schiet je dus 7x zo snel data dan dat je weg kan schrijven. Voor mij geen probleem, de buffer vangt dat op voor mijn manier van werken. Maar de nieuwe type kaartjes gaan wel significant sneller, dus dat we ooit overgaan snap ik wel.

• Chiron
Veel van de onstabiliteit van sd kaartjes (waardoor je dus 2 cardslots nodig hebt als back-up) komt ook door de vertaalslag die je bij sd hebt met de cpu's van de camera. Ik had begrepen dat dat bij xqd/cfexpress niet het geval is, waardoor het een stuk minder storingsgevoelig is.

Qua snelheid snap je de logica dan wel weer om kleinere buffers in de camera te houden, waar ook heel veel gezeik over was aanvankelijk, omdat met de snelheden van cfexpress je gewoon door kan schieten tot de card vol zit :+

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, als je het ridicuul vindt wat Nikon durft te vragen (of enig ander merk), voor bepaalde accessoires... dan weet ik er nog wel een paar... O-)

Kunststof doppies voor tientallen euros om maar eens wat te noemen, Overpriced accu's, etc.
Of drukknopjes, reserveonderdelen, aansluitkabeltjes, enzovoorts.
Allemaal melkkoeien. Lange leve eBay, AE, BG. :)

Maar o wee als je daar wat van zegt bij de fanboys.
Dan ben je zowat een idioot als je het aandurft om er een ander merk accu/grip/doppie op/aan te zetten. :X

[Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 17:43]

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:41:
Tja, als je het ridicuul vindt wat Nikon durft te vragen (of enig ander merk), voor bepaalde accessoires... dan weet ik er nog wel een paar... O-)

Kunststof doppies voor tientallen euros om maar eens wat te noemen, Overpriced accu's, etc.

Dan ben je zowat een idioot als je het aandurft om er een ander merk accu/grip/doppie op/aan te zetten. :X
Waarom post je het zo onvriendelijk, is toch niet nodig? Je kan je punt prima maken zonder je laatste alinea?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nomad Waarom is de waarheid onvriendelijk?
Ikke ff niet snap. :?

Het zijn letterlijk de dingen die me overkomen zijn met Nikon (alternatieve) gear. :-(
Ja, ik heb het dus over mezelf
En zal ongetwijfeld bij anderen ook gebeurd zijn.

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 18:15]

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:14:
@Nomad Waarom is de waarheid onvriendelijk?
Ikke ff niet snap. :?

Het zijn letterlijk de dingen die me overkomen zijn met Nikon (alternatieve) gear. :-(
Ja, ik heb het dus over mezelf
En zal ongetwijfeld bij anderen ook gebeurd zijn.
Ik leg het wel voor je uit. Wat je schrijft is subjectief en jouw ervaring is slechts jouw interpretatie...dus nee het _is_ niet de waarheid. Daarnaast is het hier in deze context in dit topic helemaal niet nodig om bepaalde groepen door het slijk te halen.

[Voor 3% gewijzigd door Nomad op 21-01-2020 19:26]

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Rieleks, wees blij dat er goede alternatieve hulpstukken zijn.
En zoals ze in mijn vroegere home town plachten te zeggen: ze kunnen beter over m'n fiets lullen dan omgekeerd.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:27
@ehtweak Daarnaast is het een grove oversimplificatie. Dopjes, prima ... accu's valt wat voor te zeggen maar andere dingen als grips zijn niet in kwaliteit het zelfde. Wil niet zeggen dat ze slecht zijn maar je moet daarbij wel kijken naar hoe je het gebruikt en wat daarbij het budget is.

Jou maakt het dus blijkbaar niet uit maar daarvoor hoef je toch niet zo negatief te reageren?

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bobcom schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:20:
@ehtweak Rieleks, wees blij dat er goede alternatieve hulpstukken zijn.
Ik ben d'r ook blij mee. Heb ook niet gezegd dat dat niet zo is.
Waar ik me alleen iedere keer over verbaas(de) is dat er zoveel commentaar op kwam van Nikon-only lovers. ;) En o wee als je aangaf dat er niks mis mee was; met producten waar je meer waar voor je geld kreeg.
Dat was vaak tegen het zere been. Zeker op een Nikon forum. :X
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:24:
@ehtweak

Jou maakt het dus blijkbaar niet uit maar daarvoor hoef je toch niet zo negatief te reageren?
Of ik leg het niet goed uit, of menigeen wil iets anders lezen dan dat er daadwerkelijk staat. :X

Iets constateren wat je zelf overkomen is, heeft niets, maar dan ook niets te maken met negatief of positief. Het is een vaststelling; niks meer, niks minder.
Maar dat maak ik wel vaker mee; iedere kritische opmerking wordt uitgelegd als negatief. Terwijl je ook zou kunnen denken; dat is een verbeterpunt! Dank voor de opmerking, daar valt nog wat te winnen.
Juist als je zegt dat het alleen maar negatief is; dat is pas negatief... ;)

Ik heb een paar jaar lang een alternatieve grip (DSTE) voor een D800 gebruikt. Werkte prima (was zoiets van 1/4 van de prijs van de originele Nikon grip. Compleet met 2 stuks accu's die prima werkten.
Uiteindelijk weg gedaan omdat ik het in de praktijk nauwelijks gebruikte.
En vervolgens was iemand anders er weer blij mee.

Deze was dat:
https://live.staticflickr.com/5535/14464774383_0e53f95b59_c.jpg

Hier met alle toebehoren:
https://live.staticflickr.com/3865/14421483796_64984d6eb4_c.jpg

en hier onder m'n body:
https://live.staticflickr.com/3916/14444607715_a82df9dcb1_c.jpg

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2020 21:12]

Mooie Plaatjes   

• Shark.Bait
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-04 09:19

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Chiron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:16:
Ik snap de kritieken, en ik begrijp ook niet waarom Nikon niet gewoon connectors heeft toegevoegd zodat er een 'echte' vertical grip nodig is.
Meer fysieke features toevoegen (connectors, extra slot) zal de ontwikkeltijd van het product verlengen. Sommige mensen klagen ook dat Nikon niet meteen alle objectieven heeft uitgebracht. Dan zou de Z/76 dus -wie weet- een jaar later op de markt zijn gekomen. Dan had men weer geklaagd dat Nikon de boot aan het missen was, etc. Typisch een geval van Can't please all the people all of the time i.m.o.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:08:
Iets constateren wat je zelf overkomen is, heeft niets, maar dan ook niets te maken met negatief of positief. Het is een vaststelling; niks meer, niks minder.
Maar dat maak ik wel vaker mee; iedere kritische opmerking wordt uitgelegd als negatief. Terwijl je ook zou kunnen denken; dat is een verbeterpunt! Dank voor de opmerking, daar valt nog wat te winnen.
Het is nogal off-topic, maar speelt zich hier af dus ga er toch even hier op in.

Het is de toon die de muziek maakt. De opmerking over negatief gaat overduidelijk over de manier van uiten, niet de boodschap op zich.
Je kunt prima een feitelijke constatering vertellen zonder daarbij een vorm van schrift te hanteren die mogelijkerwijs een groot deel van de bezoekers van een topic tegen de haren in strijkt.

Even selectief knippen:
ehtweak schreef:
o wee
fanboys.
een idioot als je het aandurft
:X
Nikon-only lovers.
o wee
menigeen wil iets anders lezen
Zijn al die toevoegingen echt nodig om de boodschap over te brengen? Ik denk van niet, maar ze doen wel degelijk wat voor de toon van het bericht.
Communicatie komt van twee kanten. Dus naast het feit dat de ontvanger z'n best moet doen de eigenlijke boodschap te interpreteren heeft de zender ook de verantwoordelijkheid om de communicatie zo goed mogelijk te starten. Dan je de kans op foute interpretatie al grotendeels wegnemen.
Mocht je er verder over willen babbelen dan staat de DM uiteraard open. :)

Semi-on topic:
Ik herken wel wat je zegt. Zelfs een lens van een ander merk kan je soms vragende blikken opleveren. Daartegenover heb ik echter ook steeds meer het gevoel dat je als die genoemde idioot wordt gezien als je je spullen juist niet bij AE of GE haalt. Alsof een artikel wat uit dezelfde fabriek of zelfs hetzelfde land komt automatisch identiek is.
Heb zelfs wel eens een winkeleigenaar gehad die mij letterlijk 'gek' noemde omdat ik een product origineel wilde in plaats van imitatie (waar daadwerkelijk verschil in zat). :D

Echt on-topic:
@Shark.Bait ik mag toch hopen dat een paar knopjes niet ineens maanden ontwikkeltijd op een grip leggen. Het is nu ook niet niet dat het een nieuw principe is.
Het eerder geopperde idee dat ze met name voor video zijn kan ik ook wel in komen, maar dan verwacht ik binnenkort ook nog een duurdere variant. Daarnaast zou ik dan ook verwachten dat ze het ook zo communiceren.
Aan de andere kant, waarom zou je überhaupt moeite doen om klanten voor je grip te trekken? De mensen die origineel willen halen toch origineel, de mensen die gewoon een goede prijs willen zullen toch bij het goede imitatiemerk blijven. Ik denk dat een gunstigere prijsstelling daar niet heel veel aan zou veranderen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:48:
[...]
Aan de andere kant, waarom zou je überhaupt moeite doen om klanten voor je grip te trekken? De mensen die origineel willen halen toch origineel, de mensen die gewoon een goede prijs willen zullen toch bij het goede imitatiemerk blijven. Ik denk dat een gunstigere prijsstelling daar niet heel veel aan zou veranderen.
Mwa, ik had onder mijn D7000 en D750 de originele MB-D15 en MB-D16. Maar heb bij de D500 bewust voor een Meike variant gekozen, omdat de MB-D17 grip voor de D500 gewoon zo'n beetje dubbel zo duur was als wat ik voorheen gewend was (terwijl hij functioneel niets extra's biedt t.o.v. de MB-D15 en MB-D16). Als de MB-D17 grip ook ~250 had gekost, dan had ik zonder er bij na te denken direct de originele gehaald.

[Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2020 09:58]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Orion84 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Maar heb bij de D500 bewust voor een Meike variant gekozen, omdat de MB-D17 grip voor de D500 gewoon zo'n beetje dubbel zo duur was als wat ik voorheen gewend was (terwijl hij functioneel niets extra's biedt t.o.v. de MB-D15 en MB-D16).
En de Meike Pro grip heeft ook nog eens een bijgevoegde Afstandbediening met +/- 100 meter bereik.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:59:
[...]

En de Meike Pro grip heeft ook nog eens een bijgevoegde Afstandbediening met +/- 100 meter bereik.
Inderdaad. Die trekt helaas wel de batterijen die in die afstandbediening zitten vrij snel leeg, ook als je 'm niet gebruikt, maar inderdaad een leuk extraatje.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Mwa, ik had onder mijn D7000 en D750 de originele MB-D15 en MB-D16. Maar heb bij de D500 bewust voor een Meike variant gekozen, omdat de MB-D17 grip voor de D500 gewoon zo'n beetje dubbel zo duur was als wat ik voorheen gewend was (terwijl hij functioneel niets extra's biedt t.o.v. de MB-D15 en MB-D16). Als de MB-D17 grip ook ~250 had gekost, dan had ik zonder er bij na te denken direct de originele gehaald.
Hoeveel verschil zat er dan nog tussen? Want mijn gevoel is dat ook anderhalf keer zo duur nog nog steeds te duur zou zijn en dat ze echt op het niveau van 'maar een beetje extra' moeten gaan zitten wil het echt aan slaan.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

[...]

Same, ik heb op mijn afgelopen 10 camera's altijd een originele grip gehad, nu op Sony heb ik voor het eerst 1 Meike grip en de kwaliteit van Meike is gewoon dik in orde, dus daar heb ik zeker geen spijt van.
De grip voor mijn A7rIV kost 450 euro....daar kan je bijna een lens van kopen. Dat gaat mij echt te ver, dus ik ga voor mijn rIV ook een Meike grip bestellen.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:08:
[...]

Hoeveel verschil zat er dan nog tussen? Want mijn gevoel is dat ook anderhalf keer zo duur nog nog steeds te duur zou zijn en dat ze echt op het niveau van 'maar een beetje extra' moeten gaan zitten wil het echt aan slaan.
Ik weet niet meer exact wat ik voor de Meike Pro grip voor de D500 betaald heb, maar die kost nu iets van 120 euro. Dat is dus nog steeds fors minder dan wanneer de Nikon versie 250 gekost zou hebben. Maar in het verleden heb ik dus nooit overwogen om een Meike grip te kopen, in plaats van een originele Nikon à ~200-250 euro.

Maar toen ze voor de MB-D17 ineens bijna het dubbele vroegen, terwijl je daar niets extra's voor terugkrijgt haakte ik dus af.

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:48:

@Shark.Bait ik mag toch hopen dat een paar knopjes niet ineens maanden ontwikkeltijd op een grip leggen. Het is nu ook niet niet dat het een nieuw principe is.
Het eerder geopperde idee dat ze met name voor video zijn kan ik ook wel in komen, maar dan verwacht ik binnenkort ook nog een duurdere variant. Daarnaast zou ik dan ook verwachten dat ze het ook zo communiceren.
Meer knopjes is een duurdere camera. Intern moeten dan ook meer componenten worden toegevoegd, die dan weer andere firmware vereisen, die dan meer testen nodig hebben om zeker te weten dat het werkt.
Als te weinig mensen een Nikon grip kopen is het niet lonend om daar moeite in te steken. En feit blijft, we weten niet, en we zullen waarschijnlijk nooit weten waarom Nikon de keuzes heeft gemaakt die het heeft gemaakt bij het ontwikkelen van een product. Geldt bij wel meer fabrikanten. Ik denk zelf dat management een bepaalde prijs voor ogen heeft voor een camera en dat aan de hand van die prijs de features worden uitgezochtt dan wel naderhand worden verwijderd.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-04 11:26
Deze week een videomic en SmallRig gage gekocht om de Z6 wat video mobieler te maken.

Foto's zijn matig. Vergeten de iso waarde aan te passen :+

Run en go setup, die naast de gimball het plaatje compleet maakt.

http://zwiebertje.nl/niforum/gagebackside.jpg

http://zwiebertje.nl/niforum/gagefront.jpg

http://zwiebertje.nl/niforum/gagegrip.jpg

http://zwiebertje.nl/niforum/rodeNTG.jpg

http://zwiebertje.nl/niforum/rodentg2.jpg

De cage enz. bij Smallrig de gekocht.Gunstig prijsverschil en alles netjes op tijd binnen.

De Rode videomic ntg omdat de reviews lovend waren. Kan dit inmiddels beamen. Normaal neem ik op met de Zoom H6 en NTG van Rode maar deze compacte versie is vergelijkbaar, zonder meer gewicht en volume. Neemt op via camera/ninja v of rechtstreeks naar de Atomos ninja V.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wie zegt dat je geen DSLR voor je selfies kunt gebruiken?
Nee nog gekker, je pakt gewoon een Nikon D5: :+

https://www.dpreview.com/...to-snap-two-space-selfies

https://www.dpreview.com/files/p/articles/6467468100/astro_selfie.jpeg

Selfie in Space! 8)

https://www.nikon.com/news/2017/0825_nasa_01.htm

Mooie Plaatjes   

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

De 70-200 2.8 van de S-Line is delayed. Potver. Hj zou 14 feb verscheept worden; dat is nu uitgesteld :(

https://nikonrumors.com/2...8-vr-s-lens-delayed.aspx/

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02:14
ehtweak schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:41:

Wat boeit jou het nou weer wat mensen ervan vinden? Sowieso zijn er volgens mij veel lui die zich meer bezighouden met hun gear en erover te lullen dan met fotograferen. Maak ik me zelf ook wel eens schuldig aan overigens.

Meeste fotografiespullen zijn way overpriced. Techniek van decennia oud. Price gap tussen consumer en pro spul is ook niet te verantwoorden, dat is puur omdat ze weten dat pro's er geld mee verdienen en sommige mensen er veel voor over hebben om pro te lijken. Fotografie is net zoals horloges en kleding zo'n ding waar je gewoon flink betaalt voor de status.

Sommige 3rd party dingen vind ik ook gewoon beter. De lenskapjes met een elastiekje vind ik vele malen handiger, de officiële straps schuren in m'n nek en zijn niet handig als je hem over je schouder hangt, tussen echte en imitatie flitsers merk ik geen verschil. Dito voor batterijen. Als er een neppe FTZ adapter was had ik hem ook meteen gehaald want 300 euro voor dat ding is schandalig.

Iets anders: weet iemand of het op een Z(50) camera: in te stellen is dat de LCD altijd uitstaat tenzij je een foto wil terugkijken? Dat had ik altijd op m'n DSLR ingesteld en scheelde enorm qua batterijduur. Ik weet wel dat je kan switchen tussen displaymodes, maar als je alleen de digitale viewfinder gebruikt dan moet je ook daar de foto's op bekijken. Switchen tussen de modes is onhandig want dan moet je een paar keer drukken (of je moet ergens nog de screen only mode uit kunnen zetten, want die gebruik ik helemaal nooit).

Formaat van de Z50 op reis is wel een verademing ten opzichte van m'n D7000. Ook een stuk discreter, mensen reageren toch anders wanneer je met een joekel van een camera ergens staat.

[Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 04-02-2020 17:42]

Bij een spiegelloze camera gaat dat niet uitmaken, sterker nog: met zoeker is het verbruik hoger dan met LCD achterop. Het is namelijk zo dat de sensor altijd aan moet staan en dat het lcd in je EVF een hogere resolutie heeft dan achterop, waardoor deze vaak nog wat meer batterij verbruikt (klein verschil meestal in de CIPA cijfers). Bij een DSLR is dat totaal anders: dan staat de camera nauwelijks aan bij het kijken, enkel als je een foto maakt of naar liveview gaat, gaat de sensor en eventueel lcd aan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
@BarôZZa Je hebt ook een instelling ‘zoeker prioriteit’ of iets in die hoek. Je scherm blijft zwart, behalve als je menu gaat gebruiken, of menu gaat gebruiken. De zoeker wordt ook pas actief als je die gebruikt

• Chiron
Ik zou gewoon minimaal 3 accu’s erbij nemen, dan grijp je nooit mis.
LCD verbruikt idd minder dan wanneer je door de EVF kijkt, gek genoeg.

Volgens mij staat de manual van de Z50 gewoon online, dus zoek het daar gewoon even in op of het kan wat je wil :)

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:40:
Meeste fotografiespullen zijn way overpriced. (...)

Sommige 3rd party dingen vind ik ook gewoon beter. De lenskapjes met een elastiekje vind ik vele malen handiger, de officiële straps schuren in m'n nek en zijn niet handig als je hem over je schouder hangt
Gelukkig zijn ook sommige 3rd party accessoires overpriced, ik heb bij mijn Z6 meteen zo'n Peak Design quick release strap gehaald en die zijn ook niet bepaald goedkoop als je ziet wat je ervoor krijgt. Wel erg prettig trouwens, ik zeg niet dat quick release standaard zou moeten zijn maar het is wel enorm handig met zo'n hybride camera als de Z6.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

hfos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Gelukkig zijn ook sommige 3rd party accessoires overpriced, ik heb bij mijn Z6 meteen zo'n Peak Design quick release strap gehaald en die zijn ook niet bepaald goedkoop als je ziet wat je ervoor krijgt. Wel erg prettig trouwens, ik zeg niet dat quick release standaard zou moeten zijn maar het is wel enorm handig met zo'n hybride camera als de Z6.
Then again: voor straps zou ik ook niet voor el cheapo gaan, hangt toch voor een aardig bedrag aan apparatuur aan. Laatst nog een tweet langs zien komen van iemand met een of ander chinees merk, waar het deel dat je aan de camera schroeft gewoon was losgekomen uit het deel dat aan de strap zit :X

[Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 05-02-2020 08:41]

• Catscratch
  • Laatst online: 20:30
HyperTrophy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:45:
@BarôZZa Je hebt ook een instelling ‘zoeker prioriteit’ of iets in die hoek. Je scherm blijft zwart, behalve als je menu gaat gebruiken, of menu gaat gebruiken. De zoeker wordt ook pas actief als je die gebruikt
Zo gebruik ik m'n Z7 ook. Ik gebruik de LCD aan de achterkant eigenlijk nooit behalve bij macrofotografie. Als ik de Z7 meeneem op citytrip, dan gaat die batterij makkelijk de volledige dag mee met overschot. Wanneer ik bijvoorbeeld in een schuilhut zit en niet wil dat m'n camera in standby gaat, mag je voor dag toch rekenen op 3 batterijen.
Orion84 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Then again: voor straps zou ik ook niet voor el cheapo gaan, hangt toch voor een aardig bedrag aan apparatuur aan. Laatst nog een tweet langs zien komen van iemand met een of ander chinees merk, waar het deel dat je aan de camera schroeft gewoon was losgekomen uit het deel dat aan de strap zit :X

[Twitter]
Ik gebruik nu ook een Peak Design strap. De verkoper wist mij te vertellen dat ik een goede keuze had gemaakt. Zijn camera is in Zuid-Amerika gestolen. Z'n Nikon hing rond zijn nek met de standaard strap. Voor je er erg in hebt, knippen ze de strap door, vangen je camera op en gaan ermee lopen. In de Peak Design strap zit een soort van metaaldraad in geweven waardoor ze je strap niet kunnen doorsnijden.

Dat hebben ze mij toch wijs gemaakt. ;)

Frank Lenaerts

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Beter een mes in je strap dan in je rug

• BaasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 03-04 10:59

BaasG

weird

(jarig!)
[off topic]
[b]Catscratch schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:25:

[...]

Ik gebruik nu ook een Peak Design strap. De verkoper wist mij te vertellen dat ik een goede keuze had gemaakt. Zijn camera is in Zuid-Amerika gestolen. Z'n Nikon hing rond zijn nek met de standaard strap. Voor je er erg in hebt, knippen ze de strap door, vangen je camera op en gaan ermee lopen. In de Peak Design strap zit een soort van metaaldraad in geweven waardoor ze je strap niet kunnen doorsnijden.

Dat hebben ze mij toch wijs gemaakt. ;)
Ik hoop niet dat dat voor jou het doorslaggevende argument is geweest... Peak Design heeft geen metaaldraad erin geweven zitten, dan moet je voor een PacSave of Sun-Sniper strap gaan. [/off topic]

member of the Dark side: black Nikon gear

• BarôZZa
Universal Creations schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21:
Bij een spiegelloze camera gaat dat niet uitmaken, sterker nog: met zoeker is het verbruik hoger dan met LCD achterop. Het is namelijk zo dat de sensor altijd aan moet staan en dat het lcd in je EVF een hogere resolutie heeft dan achterop, waardoor deze vaak nog wat meer batterij verbruikt (klein verschil meestal in de CIPA cijfers). Bij een DSLR is dat totaal anders: dan staat de camera nauwelijks aan bij het kijken, enkel als je een foto maakt of naar liveview gaat, gaat de sensor en eventueel lcd aan.
Bij de EVF heb je een sensor waardoor deze alleen aangaat als je met je oog erbij zit. De LCD staat continu aan.
Ik weet uiteraard het verschil tussen een DSLR en een mirrorless, maar volgens mij zouden ze die ook prima efficiënt moeten kunnen maken door de sensor alleen te gebruiken wanneer je door de EVF kijkt of op knoppen drukt.
HyperTrophy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:45:
Die optie kan ik dus nergens vinden op de Z50, want dat is exact wat ik wil. Weet je toevallig waar het precies staat.

Zou me overigens niks verbazen als Nikon dat uit de goedkopere Z50 heeft gesloopt. Met alle verhalen over third party spullen zou je bijna vergeten hoeveel lompe, domme en klantonvriendelijke beslissingen Nikon door de jaren heen heeft genomen :+
hfos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Ik heb toevallig vandaag een Peak Design Cuff gehaald. 30 euro voor een pols strap (ik heb een hekel aan die lompe straps, waarbij je camera met elke stap tegen je aan zwaait). Achterlijke prijs voor wat je krijgt, maar wel een fijn ding vermoed ik.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BaasG schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:47:
[off topic]

[...]

Ik hoop niet dat dat voor jou het doorslaggevende argument is geweest... Peak Design heeft geen metaaldraad erin geweven zitten, dan moet je voor een PacSave of Sun-Sniper strap gaan. [/off topic]
Of je vlecht er zelf staaldraad in: :Y
https://live.staticflickr.com/7849/47410819401_8db9ed2505_c.jpg

https://live.staticflickr.com/7880/33535069198_8f3c370a4c_c.jpg

Kost je ff een half uurtje pielen, maar dat is goed te doen.
En ik heb het getest, op een ander stuk stof, met datzelfde staaldraad erin, als je daar een stanleymes langs haalt, blijft 'ie hangen tegen de staaldraad aan.

Het is trouwens staaldraad met een hele dunne kunststof coating die ook voor sieraden rijgen gebruikt wordt.

Mooie Plaatjes   

• Catscratch
BaasG schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:47:
[off topic]

[...]

Serieus? :o

Nee dat was niet mijn argument. Ik ging enkel en alleen voor het draagcomfort. En daar is die Peak Design echt super in. :)

Frank Lenaerts

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

BarôZZa schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:23:
[...]
Die optie kan ik dus nergens vinden op de Z50, want dat is exact wat ik wil. Weet je toevallig waar het precies staat.
Schakelen tussen de verschillende displays doe je met dat knopje linksboven het LCD, ziet er ongeveer zo uit: |[]|

Op een Z6 kan je dan switchen tussen auto, monitor only, viewfinder only en prioritize viewfinder.

In het menu (steeksleutel tab) kan je de opties die je met die knop kan kiezen ook nog beperken (limit monitor mode selection), zodat je standen die je nooit gebruikt kan uitzetten en je makkelijker kan switchen tussen de standen die je wel gebruikt.

• BarôZZa
Orion84 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:03:
[...]

Schakelen tussen de verschillende displays doe je met dat knopje linksboven het LCD, ziet er ongeveer zo uit: |[]|

Op een Z6 kan je dan switchen tussen auto, monitor only, viewfinder only en prioritize viewfinder.

In het menu (steeksleutel tab) kan je de opties die je met die knop kan kiezen ook nog beperken (limit monitor mode selection), zodat je standen die je nooit gebruikt kan uitzetten en je makkelijker kan switchen tussen de standen die je wel gebruikt.
Dank, maar blijkbaar ben ik toch niet gek en heeft Nikon dit uit de Z50 gesloopt |:( . Zullen ze ongetwijfeld wel weer als feature in de onvermijdelijke Z70 uitbrengen(ik verwacht Z30/50/70 tegenhangers van de D3x00/5x00/7x00).

Echt, soms word je toch wel moe van die lui. Koop je voor ~1300 aan nieuwe gear, gaan ze dit soort quality of life features eruit halen.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Jij kan daar dus alleen kiezen tussen auto, monitor only en viewfinderonly? Dat is wel irritant dan ja.

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Shark.Bait schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:54:
De 70-200 2.8 van de S-Line is delayed. Potver. Hj zou 14 feb verscheept worden; dat is nu uitgesteld :(

https://nikonrumors.com/2...8-vr-s-lens-delayed.aspx/
Ik heb een email van KE gekregen dat het de DERDE week van maart wordt. ;(

• martindeman
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 28-03 13:40
Nikon heeft naast de 20mm 1.8 ook een 24-200mm f/4-f/6.3 aangekondigd. Daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar. Want het is een lens met vr die naar eigen zeggen samen gaat werken met de ibis van de z6. En er is rekening gehouden met video: parfocal (scherpte blijft na zoomen op hetzelfde punt) en weinig focus breathing, al is het laatste cryptisch omschreven op de site van Nikon.

Als dit in de aanbieding rond de 600-700 euro gaat zitten, dan is het een mooie kit voor video icm de lichtsterke primes die ik al heb (50mm en 35mm 1.8).

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:33:
[...]
Het is trouwens staaldraad met een hele dunne kunststof coating die ook voor sieraden rijgen gebruikt wordt.
Weet je zeker dat daarvoor staal wordt gebruikt en geen aluminium?
Als het aluminium is, dan snij je daar zo doorheen met een Stanley mes.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fireshade schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:00:
[...]

Weet je zeker dat daarvoor staal wordt gebruikt en geen aluminium?
Als het aluminium is, dan snij je daar zo doorheen met een Stanley mes.
Ik heb de chemische samenstelling niet gecontroleerd. ;) Maar volgens het etiket is het 'steel'.
En aluminium zou redelijk snel breken, bij veel buigen. En dat doet het zeer zeker niet...
(het is gevlochten staaldraad met een kunststof coating)

Bovendien kun je het vaak met een magneetje oppikken; m.a.w. dat zou aluminium uitsluiten.

Je komt er uiteindelijk ook wel doorheen met een scherp stanley mes, maar dat vereist meerdere keren zagen/snijden. Met één snelle haal, lukt het niet.

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2020 12:19]

Mooie Plaatjes   

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:03:
[...]
Ik heb de chemische samenstelling niet gecontroleerd. ;) Maar volgens het etiket is het 'steel'.
En aluminium zou redelijk snel breken, bij veel buigen. En dat doet het zeer zeker niet...
Staal breekt sneller bij buigen dan aluminium ;)
Bovendien kun je het vaak met een magneetje oppikken; m.a.w. dat zou aluminium uitsluiten.
Uitstekende test: het is dus inderdaad staal (of ijzer). Hoogstwaarschijnlijk geen rvs - die is nauwelijks of niet magnetisch, en de plastic coating is vermoedelijk tegen roestvorming.
Je komt er uiteindelijk ook wel doorheen met een scherp stanley mes, maar dat vereist meerdere keren zagen/snijden. Met één snelle haal, lukt het niet.
Mooi, supertip van je! :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het kost bijna niks, zo'n rolletje gevlochten staaldraad.
Volgens het etiket verkrijgbaar in verschillende diktes:

Material: Steel
Wire diameter and weight : (0.3mm/40Meter/30g)
(0.38mm/ 40Meter/33g)
(0.45mm/40Meter/39g)
(0.5mm/35Meter/39g)
(0.6mm/28Meter/33g)
(0.7mm/25Meter/44g)
(0.8mm/15Meter/45g)

Paar euro voor een rolletje via AE.
Of je zoekt op " Fishing Steel Wire Fishing Cover with Plastic Waterproof", dan kun je zelfs nog selecteren op treksterkte en waterdichte coating. :)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nikon in Space! (als in "pigs in space") :+

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/wwoo5dbvw0l0rv79zxag.jpg

bron: https://www.theonion.com/...ra-strapped-to-1841584445

Mooie Plaatjes   

• Catscratch
Binnenkort nieuwe AF updates voor de Z6 en Z7.

https://nikonrumors.com/2...o-be-announced-soon.aspx/

Ik ben benieuwd!

Frank Lenaerts

• Chiron
Hopelijk hebben ze de bediening van het locken op AF punten aangepast naar zoals het in de DSLR’s gaat, ipv dat ze het systeem uit de compactcamera’s hebben overgenomen.

• Chiron
Firmware is uit!

Nikon Z6 firmware updated version 3.00

Added support for ProGrade and Lexar CFexpress memory cards (Type B). For more information, see the Nikon website for your country or region.
Custom Setting a4 (Auto-area AF face/eye detection) now offers an Animal detection option that adds dogs and cats to the subjects supported by face- and eye-detection autofocus. As a result, the camera can now detect and focus on the faces and eyes of dogs and cats. Animal face detection (but not eye detection) is also available in movie mode.
Improved the functionality of subject-tracking AF (available when Auto-area AF is selected for AF-area mode) as follows:
Subject-tracking AF can now be initiated via the Fn1 or Fn2 button on the camera or the Fn1 or Fn2 button on the lens. Subject-tracking AF must first be assigned to the control using Custom Setting f2 (Custom control assignment) in Group f (Controls) of the CUSTOM SETTING MENU or Custom Setting g2 (Custom control assignment).
The behavior of the camera when tracking is end by pressing the AF-ON button or by pressing the shutter-release button halfway with AF-C (continuous-servo autofocus) and subject-tracking AF enabled in photo mode has been changed to more closely resemble that of the 3D-tracking option for digital SLR cameras.
Custom Setting f2 (Custom control assignment) in Group f (Controls) of the CUSTOM SETTING MENU now offers a Lens Fn2 button option, which can be used to choose the role played by the L-Fn2 button available on certain Z mount lenses (as of February 12, 2020, only the NIKKOR Z 70–200mm f/2.8 VR S).
Added support for the focus limit switch available on certain Z mount lenses (as of February 12, 2020, only the NIKKOR Z 70–200mm f/2.8 VR S).
Optimized the responsiveness of the switch to manual focus when the focus or control ring on a Z mount lens is rotated during autofocus. Note that the control ring only functions in this capacity when assigned the Focus (M/A) role.
Fixed the following issues:
When Viewfinder brightness was adjusted manually, brightness would sometimes change when the standby timer was restarted.
iOS devices running iOS 13 would sometimes display a Bluetooth pairing request when pairing was complete.
Note: For information on the license for the open-source software included in the camera’s NVM Express driver, see “BSD License (NVM Express Driver)”.

Nikon Z7 firmware updated version 3.00

Added support for ProGrade and Lexar CFexpress memory cards (Type B). For more information, see the Nikon website for your country or region.
Custom Setting a4 (Auto-area AF face/eye detection) now offers an Animal detection option that adds dogs and cats to the subjects supported by face- and eye-detection autofocus. As a result, the camera can now detect and focus on the faces and eyes of dogs and cats. Animal face detection (but not eye detection) is also available in movie mode.
Improved the functionality of subject-tracking AF (available when Auto-area AF is selected for AF-area mode) as follows:
Subject-tracking AF can now be initiated via the Fn1 or Fn2 button on the camera or the Fn1 or Fn2 button on the lens. Subject-tracking AF must first be assigned to the control using Custom Setting f2 (Custom control assignment) in Group f (Controls) of the CUSTOM SETTING MENU or Custom Setting g2 (Custom control assignment).
The behavior of the camera when tracking is end by pressing the AF-ON button or by pressing the shutter-release button halfway with AF-C (continuous-servo autofocus) and subject-tracking AF enabled in photo mode has been changed to more closely resemble that of the 3D-tracking option for digital SLR cameras.
Custom Setting f2 (Custom control assignment) in Group f (Controls) of the CUSTOM SETTING MENU now offers a Lens Fn2 button option, which can be used to choose the role played by the L-Fn2 button available on certain Z mount lenses (as of February 12, 2020, only the NIKKOR Z 70–200mm f/2.8 VR S).
Added support for the focus limit switch available on certain Z mount lenses (as of February 12, 2020, only the NIKKOR Z 70–200mm f/2.8 VR S).
Optimized the responsiveness of the switch to manual focus when the focus or control ring on a Z mount lens is rotated during autofocus. Note that the control ring only functions in this capacity when assigned the Focus (M/A) role.
Fixed the following issues:
When Viewfinder brightness was adjusted manually, brightness would sometimes change when the standby timer was restarted.
iOS devices running iOS 13 would sometimes display a Bluetooth pairing request when pairing was complete.
Horizontal lines would sometimes appear in photographs.
Note: For information on the license for the open-source software included in the camera’s NVM Express driver, see “BSD License (NVM Express Driver)”.
Nikon Z50 firmware updated version 1.10

Added support for the focus limit switch available on certain Z mount lenses (as of February 12, 2020, only the NIKKOR Z 70–200mm f/2.8 VR S). The lens Fn2 button is not supported.
Movie footage shot in self-portrait mode is now filmed using AF-F (full-time autofocus), regardless of the option selected for autofocus mode.
Leuk dat ik nu betere kattenplaatjes kan maken, maar de grootste verbetering zou voor mij toch echt wel de veranderde subject tracking zijn.

• Catscratch
Chiron schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:41:
Firmware is uit!

[YouTube: Animal-Detection AF with Nikon Z7 and Z6]
[YouTube: Z 7 & Z 6 #12. Animal-Detection AF: Focusing on the Faces/Eyes of Dogs and Cats | Digitutor]

[...]

Leuk dat ik nu betere kattenplaatjes kan maken, maar de grootste verbetering zou voor mij toch echt wel de veranderde subject tracking zijn.
'k vraag me af in hoeverre ik de Z zijn subject tracking kan gebruiken voor BIF ...
Maar mooi dat Nikon geregeld een nieuwe FW uitbrengt!

Frank Lenaerts

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Wordt tijd dat de CFExpress update ook voor de non-Z modellen gaat komen, zoals beloofd.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Nice, hij start/stopt nu inderdaad met tracken, zodra je de focusknop indrukt/loslaat (in plaats van dat je nog weer op OK moet drukken). Alleen nog even op OK drukken om van Auto-Area AF te switchen naar tracking mode, omdat dat dus nog steeds geen aparte AF-mode is, maar daar valt mee te leven.

De menu optie voor animal eye detection is wat onduidelijk of dat of/of is met human vs. animal eye detection. Maar met animal eye detection aan werkt zo te zien human eye detection ook nog (snelle test met een foto van mezelf op een monitor).

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Orion84 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
Nice, hij start/stopt nu inderdaad met tracken, zodra je de focusknop indrukt/loslaat (in plaats van dat je nog weer op OK moet drukken). Alleen nog even op OK drukken om van Auto-Area AF te switchen naar tracking mode, omdat dat dus nog steeds geen aparte AF-mode is, maar daar valt mee te leven.

De menu optie voor animal eye detection is wat onduidelijk of dat of/of is met human vs. animal eye detection. Maar met animal eye detection aan werkt zo te zien human eye detection ook nog (snelle test met een foto van mezelf op een monitor).
Is natuurlijk geen sluitend bewijs. Voor hetzelfde geld denkt'ie dat de foto op de monitor van je kat is. ;)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Blijft een beest onze @Orion84 :>

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-03 21:09
Maar mooi dat Nikon geregeld een nieuwe FW uitbrengt!
Dit is inderdaad fijn voor de Z bezitters, maar over de gehele linie zie ik Nikon naar mijn smaak bedroevend weinig toevoegen in FW updates, Ik vermoed dat dat commercieel gedreven is. Ze zien liever dat je een nieuwe camera koopt die een feature wel heeft.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Voor spiegelloos is het gewoon achterstand inhalen, net als Canon voor z'n R/RP. Ze konden niet wachten tot het écht helemaal zoals gewenst was dus dan maar via een firmware update verbeteren.

• Chiron
Net v3.00 op de Z6 gezet. Wat een verademing is die object lock focus tracking! Nu is het eindelijk werkbaar :)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Chiron schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:23:
Net v3.00 op de Z6 gezet. Wat een verademing is die object lock focus tracking! Nu is het eindelijk werkbaar :)
Hoe een klein dingetje zo’n verschil kan maken hè :)
Want het enige wat ze eigenlijk veranderd hebben is dat de lock vervalt zodra je de focus knop los laat.

Blijft wat suf dat het geen aparte AF mode is en het tracking veld is ook een stuk groter dan op de DSLRs, maar het is nu in elk geval een stuk beter bruikbaar.

• Chiron
Voorheen zat je te hannessen met die ok knop idd.
Dat systeem zat altijd op de compactcamera's van Nikon, ook nooit wat van begrepen. Dat is echt hemeltergend irritant.

De 'box' is idd een stuk groter, maar gaat prima. Wellicht dat er nog in een update iets komt om die box size aan te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-04 19:02
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik zag bij de Mediamarkt dat de Nikon Z 24-70mm f4.0 S lens is afgeprijsd, van 949 naar 569,77

https://www.mediamarkt.nl...4-70mm-f-4-s-1598634.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Antonius schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Dit is inderdaad fijn voor de Z bezitters, maar over de gehele linie zie ik Nikon naar mijn smaak bedroevend weinig toevoegen in FW updates, Ik vermoed dat dat commercieel gedreven is. Ze zien liever dat je een nieuwe camera koopt die een feature wel heeft.
Ja idem, zo kan je bij een D7100 niet een knopje aan de voorkant gebruiken voor focus maar kan dit bij een D7500 wel..

Doet Nikon zichzelf wel tekort want als je beide bodies hebt is het wel handig als ze beide hetzelfde werken.

• tomdg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03-04 13:01
SkipZ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:07:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik zag bij de Mediamarkt dat de Nikon Z 24-70mm f4.0 S lens is afgeprijsd, van 949 naar 569,77

https://www.mediamarkt.nl...4-70mm-f-4-s-1598634.html
Bedankt voor het vermelden! Kan in [Fotoapparatuur] Aanbiedingen ook geplaatst worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-03 21:09
Brilsmurfffje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Ja idem, zo kan je bij een D7100 niet een knopje aan de voorkant gebruiken voor focus maar kan dit bij een D7500 wel..

Doet Nikon zichzelf wel tekort want als je beide bodies hebt is het wel handig als ze beide hetzelfde werken.
Yep, dat soort dingen. Ik denk bijvoorbeeld aan VR aan/uit schakelen van AF-P objectieven. Daar zit geen fysieke VR schakelaar op, wordt vanuit de body geschakeld. Een D7500 kan dat wel, een D7200 niet. De D7200 was nog lang niet EOL toen er meerdere AF-P objectieven op de markt kwamen waar dit een dingetje is. Idioot vind ik dat. Daar verliest Nikon wat mij betreft veel sympathie mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 06:29
Op https://www.dpreview.com/...tives-with-the-nikon-es-2 kwam ik deze scanner tegen. Of is dat hier al gemeld? Lijkt mij voor €159,- wel een goed/bruikbaar alternatief voor andere scanners. Ik kon nergens zoiets als een 'algemeen scanner topic' vinden dus zet ik het hier maar even neer.

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Walker78 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:15:
Op https://www.dpreview.com/...tives-with-the-nikon-es-2 kwam ik deze scanner tegen. Of is dat hier al gemeld? Lijkt mij voor €159,- wel een goed/bruikbaar alternatief voor andere scanners. Ik kon nergens zoiets als een 'algemeen scanner topic' vinden dus zet ik het hier maar even neer.
Dank je voor het posten; ik vroeg me al af wanneer ie uit zou komen (het apparaat en de reviews) ...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar de Nikon ES-1 is al langere tijd verkrijgbaar en goedkoper.

Vooral het wisselen van de negatieven/positieven schijnt met de ES-1 wat makkelijker te gaan.

In principe is het slechts een (afstands)houder voor 35mm film met wat bevestigingsmateriaal.
Een ouder topic bevat veel informatie hierover:
http://www.dpreview.com/forums/thread/2125796

Je hebt uiteraard wel de juiste adapterring (b.v. BR-5) en mogelijk een afstands-tube/ring nodig. E.e.a. afhankelijk van het gebruikte objectief.

Mooie Plaatjes   

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-03 01:46
Antonius schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Leuke theorie, alleen... in tegenstelling to de D3xxx/D5xxx/D7xxx/Dx reeks er is geen enkele andere camera binnen de Z reeks waar Nikon huidige Z6/Z7 eigenaars naar toe zou kunnen pushen en doen overstappen door "teleurstellende" firmware updates en ontbrekende features. De Z6 & Z7 zijn momenteel de enige Z camera's en beide zijn 99% aan elkaar gelijk.

[Voor 10% gewijzigd door Mlazurro op 12-03-2020 05:06]

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Mlazurro schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 03:36:
[...]

Leuke theorie, alleen... in tegenstelling to de D3xxx/D5xxx/D7xxx/Dx reeks er is geen enkele andere camera binnen de Z reeks waar Nikon huidige Z6/Z7 eigenaars naar toe zou kunnen pushen en doen overstappen door "teleurstellende" firmware updates en ontbrekende features. De Z6 & Z7 zijn momenteel de enige Z camera's en beide zijn 99% aan elkaar gelijk.
Nee maar die nieuwe camera's gaan wel een keer komen natuurlijk. Nikon heeft niet de gewoonte tussentijds firmware uit te brengen die functionaliteit toevoegt aan bestaande toestellen, die nieuwe functionaliteit bewaren ze liever voor nog uit te brengen nieuwe toestellen.
Ik kan me eigenlijk maar een paar voorbeelden herinneren: de D70 die nieuwe firmware kreeg met meer functies en een betere menustructuur vlak voordat de D80 uitkwam, een hele trits toestellen die achteraf ondersteuning kregen voor E-objectieven, en de recente AF-update voor de Z6/Z7. Uiteraard zullen er vast wel updates bij gezeten hebben waarmee bestaande functionaliteit iets werd verbeterd (zoals deze voor de D300) maar dat soort updates worden steeds zeldzamer omdat de basisfunctionaliteit zo langzamerhand wel is uitontwikkeld.

Overigens staat Nikon daar niet alleen in, in recente jaren heeft alleen Fuji een naam hoog te houden als het gaat om het achteraf toevoegen van functionaliteit en het updaten van oudere toestellen met functionaliteit van nieuwere. Hoewel dat ook bij Fuji al weer minder begint te worden...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://petapixel.com/202...-online-classes-for-free/
https://www.nikonevents.com/us/live/nikon-school-online/

In these uncertain times, we can do that by helping creators stay inspired, engaged and growing. That’s why we’re providing all of our courses free for the entire month of April. Let's come out of this even better.

Altijd interessant om eens wat online educatie te volgen.

Mooie Plaatjes   

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-04 18:28
Dank voor het delen! De cursus van Joe McNally ben ik wel benieuwd naar, hij doet doorgaans gave dingen met belichting en heeft een leuke manier van presenteren. Dat ik geen SB-500 heb zal wel los lopen :+

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True