Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Gaat me een beetje te ver inderdaad, wel gaaf dat ze het gemaakt hebben!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Koffertje is zelf ook 900 dollar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik wou zeggen, die 'krijg' je er niet bij. Al lijkt me dat ook meer voor de verzamelaar o.i.d. want als een fotograaf al zijn lenzen met zoveel lucht in de koffer vervoert heeft hij een busje nodig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:25:
Ik wou zeggen, die 'krijg' je er niet bij.
'Krijgen' doe je idd niks. ;)
Als je naar de prijs per kg kijkt, dan zit je op vier-en-een-half-duizend-euro/kg. Acceptabel toch? :|

Maar volgens de Nikon productinfo, zit dit überdure koffertje er wel bij:
https://www.nikon.nl/nl_N...kkor-z-58mm-f-0-95-s-noct

Meegeleverde accessoires:
  • Objectieftas CT-101
  • Zonnekap
  • Objectiefdop
  • Achterlensdop
Wel een leuke vertaling... koffertje een tas noemen. 8)7
Gonadan schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:25:
... want als een fotograaf al zijn lenzen met zoveel lucht in de koffer vervoert heeft hij een busje nodig.
Daarom kopen sommige tweakers (ik noem geen namen :+ ) een bolderkar om hun spullen te vervoeren...

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 03-11-2019 08:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:19
Ik vraag me af hoe groot de marge op zo’n nicheproduct is. Doet Nikon het op de Apple manier, of zijn ze zo trots op deze NOCT dat ze bijna tegen kostprijs leveren?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Joris748 schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:47:
Ik vraag me af hoe groot de marge op zo’n nicheproduct is. Doet Nikon het op de Apple manier, of zijn ze zo trots op deze NOCT dat ze bijna tegen kostprijs leveren?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Zo is er nu een actie op amazon, waarbij vele, net nieuwe Z-objectieven voor zowat de halve prijs worden aangeboden. Wordt daar nog aan verdiend, door Nikon zelf, door amazon? Of zijn dat alleen maar lokkertjes? :?

Nieuwe orders voor de Noct worden op dit moment trouwens niet geaccepteerd. Schijnt dat er meer bestellingen zijn dan productiecapaciteit...
https://nikonrumors.com/2...temporary-suspended.aspx/
"it will take a considerable amount of time to deliver the product because we received many orders exceeding expectations"

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 03-11-2019 08:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Laatst online: 08-09 15:00
ehtweak schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:49:
[...]

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Zo is er nu een actie op amazon, waarbij vele, net nieuwe Z-objectieven voor zowat de halve prijs worden aangeboden. Wordt daar nog aan verdiend, door Nikon zelf, door amazon? Of zijn dat alleen maar lokkertjes? :?
Ik heb mij echt moeten inhouden om de Z 50mm 1.8 niet toe te voegen aan het winkelmandje. Iets zegt me dat een 85mm 1.8 veel werkbaarder is. Hopelijk komen er ooit soortgelijke acties op die lens.

Frank Lenaerts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XIII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:07
Nu woensdag start er een nieuwe cash back actie voor 1 week een Z6 plus 24/70mm F 4 zou dan op 1899€ komen, de prijs die ik vanmorgen betaald heb op een site in België van een zeer bekende winkel. Wel via offerte aan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Ik ben begin vorige week een dag gaan fotograferen in de Belgische Ardennen met een Nikon ambassadeur. Daar mocht ik een hele dag zijn Z 14-30 F4 lenen. Ik was al onder de indruk van het kleine formaat en handelbaarheid. Nu dat ik ook de foto's heb gezien in Lightroom moet deze lens buikgevoelmatig niet onderdoen voor de 14-24 F2.8. Deze laatste lens heb ik een tijdje geleden verkocht. Toffe lens, maar omdat ik hiervoor geen filters had, gebruikte ik mijn 24-70 F2.8 meer.

Om een lang verhaal kort te maken, kriebelt het toch om deze 14-30 in huis te halen. Als ik eens ga kijken op Foto Köster dan kan ik hier wel een erg mooie korting op scoren.

https://www.foto-koester....-200-00-euro-sofortrabatt

410 EUR goedkoper dan dat ik hem bij mijn lokale fotoboer in België koop! Blijkbaar is de Nikon kortingsactie nog geldig tot midden januari 2020.

Ik blijf toch schrik hebben omwille van de sample variation. De 14-30 is de lens waar ik het meeste heb over gelezen waar er toch brakke versies van zouden circuleren die zeker in de hoeken onscherpte vertonen. Als je dan nog eens in het buitenland koopt is het wel heel lastig onderhandelen als je zo'n versie hebt ...

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Catscratch schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:37:
[...]

Ik heb mij echt moeten inhouden om de Z 50mm 1.8 niet toe te voegen aan het winkelmandje. Iets zegt me dat een 85mm 1.8 veel werkbaarder is. Hopelijk komen er ooit soortgelijke acties op die lens.
Ik heb er ook al naar zitten loeren, maar momenteel een FTZ + 50/1.4G. Als de 35mm ook zo'n actie krijgt en 350 euro gaat kosten bestel ik hem direct.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Chiron schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:34:
[...]

Ik heb er ook al naar zitten loeren, maar momenteel een FTZ + 50/1.4G. Als de 35mm ook zo'n actie krijgt en 350 euro gaat kosten bestel ik hem direct.
Je weet dat de Z 50mm 1.8 heel agressief staat geprijsd momenteel voor 369 EUR? Waarschijnlijk optisch beter dan de F mount 1.4 en 1.8 variant. Je verliest wel wat lichtsterkte ...

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Catscratch schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:38:
[...]

Je weet dat de Z 50mm 1.8 heel agressief staat geprijsd momenteel voor 369 EUR? Waarschijnlijk optisch beter dan de F mount 1.4 en 1.8 variant. Je verliest wel wat lichtsterkte ...
Ja dat bedoel ik met 'naar zitten loeren' ;)

De Z 50/1.8 is ongetwijfeld optisch beter dan de 1.4G, maar ik vind het persoonlijk die 360 eu niet waard voor de 'upgrade'.
Die steek ik liever in een 35mm. Of nog beter, de 28mm pancake die eraan zit te komen.
50mm is (letterlijk en figuurlijk) net even te lang voor mij als 'everyday' lens, en die 50/1.8 is nog groter dan de combo FTZ + 50/1.4G.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Catscratch schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:19:
Als je dan nog eens in het buitenland koopt is het wel heel lastig onderhandelen als je zo'n versie hebt ...
Er valt weinig te onderhandelen als je in Duitsland online koopt. Binnen 2 weken kun je terugsturen. (Fernabsatzgesetz)
Genoeg tijd om te testen. Wel zorgen dat je geen gebruikssporen veroorzaakt. (voorzichtig thuis testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 09:17
Dezelfde actie is nu ook in nederland: https://www.nikon.nl/nl_N...ings/instant-savings.page!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als er iemand nog wat poen heeft rondslingeren voor een leuk stukkie glaswerk in een cool koffertje: 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:02:
Als er iemand nog wat poen heeft rondslingeren voor een leuk stukkie glaswerk in een cool koffertje: 8)
[YouTube: Unboxing: Nikkor Z 58mm f/0.95 S Lens]
Ik mag graag mekkeren maar voor die prijs verwacht ik toch wat meer (qua bouw/design). Ten eerste de enorme doos met koffer ($900?). Leuk maar voor 1/10e of minder van het geld heb je een Pelican case die er niet alleen badass uit ziet maar ook waarschijnlijk véél beter zijn werk doet. Kun je er tenminste ook nog je andere gear in kwijt in plaats van die twee accesoire vakjes. Ten tweede, welke stagaire heeft die zonnekap ontworpen? Dat ding is véél te kort voor een 58mm dus kun je donder op zeggen dat het buiten enorm gaat flaren. De coating zal goed zijn ... maar met zó enorm veel glas? Als laatste vind ik het ontwerp gewoon niet echt mooi, het oogt goedkoop en doet mij erg denken aan de Sigma 85mm f/1.4 ART, zelfs die vind ik mooier. Beetje overkill ook om er een statiefmount bij te leveren imho.

Al met al moet het glas wel héél spannend zijn wil ik zeggen dat dit het geld waard is. Wie weet ooit de kans om hem zelf eens te proberen, ooit, in een verre toekomst. Maar kopen, nee. :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:51:
Ten tweede, welke stagaire heeft die zonnekap ontworpen? Dat ding is véél te kort voor een 58mm dus kun je donder op zeggen dat het buiten enorm gaat flaren. ...
Wat zou jij verwachten? Ik dacht eerst ook dat het wat aan de korte kant zou zijn, maar voor een zo smalle cilindrische kap lijkt het me bij nader inzien misschien helemaal niet zo kort.

[ Voor 58% gewijzigd door begintmeta op 09-11-2019 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik mag graag mekkeren maar voor die prijs verwacht ik toch wat meer (qua bouw/design). Ten eerste de enorme doos met koffer ($900?). Leuk maar voor 1/10e of minder van het geld heb je een Pelican case ...
Welnee joh, die koffer krijg je er 'gratis' bij. M.a.w. is helemaaaaaal niet zo duur. O-)

Dit begint een beetje richting Leica price madness te gaan. :X
(Net zoals de nieuwe SL2, waarbij de grip alleen al 1000 piek moet kosten)

Uiteraard is en blijft het een enorme smak geld voor dit objectief.
En wat je dan gaat krijgen, is dat bij iedere test, review, e.d. elk miniem foutje, iedere minuscule tekortkoming onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers verwachten mensen perfectie, in alle aspecten, voor zo'n bedrag.

Aan de andere kant krijg je bij foto's die gemaakt zijn met dit objectief de rotsvaste overtuigingen dat het per se goede foto's moeten zijn. Want immers gemaakt met een kostbaar objectief. :/
En dat leidt weer vaak tot cognitieve dissonantie; het moet wel goed zijn, want het was heel duur... ;)

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2019 09:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
begintmeta schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:45:
[...]

Wat zou jij verwachten? Ik dacht eerst ook dat het wat aan de korte kant zou zijn, maar voor een zo smalle cilindrische kap lijkt het me bij nader inzien misschien helemaal niet zo kort.
Een langere kap met een bayonet mount in plaats van screw-on. En wat dacht je van een tripod mount die er af te halen is (kan dus ook niet lees ik net). Lekker handheld shooten met een lens van 2kg terwijl een plaatje in je hand boort :Y)

Maar goed, heb wat zitten lezen en kijken en het glas wat er in zit maakt een hoop goed, dat is echt heel erg dik in orde.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:29:
...

Een langere kap met een bayonet mount in plaats van screw-on.
Een bajonetfitting had ik ook verwacht, maar ik vraag me wel af of de kap zoveel langer zou kunnen(tenminste, zo lang hij niet te breed uitmondt), zonder dat het gaat vignetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
begintmeta schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:48:
[...]

Een bajonetfitting had ik ook verwacht, maar ik vraag me wel af of de kap zoveel langer zou kunnen(tenminste, zo lang hij niet te breed uitmondt), zonder dat het gaat vignetteren.
De hoek op de Otus 55 is groter (44 graden) vs de Noct met ~ 41 graden en dat terwijl de kap iets van 7mm groter is. De zonnekap had dus nog best wel wat langer gekunt (en imho gemogen).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 19:28
Zolang je niet weet waar het diafragma zit in de lens, hoe groot het diafragma daadwerkelijk is en hoe het optisch ontwerp in elkaar steekt inclusief raytracing, is elke bewering over of de zonnekap voldoet pure speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:45

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

[...]

Beetje overkill ook om er een statiefmount bij te leveren imho.
Vergis je niet... Die lens weegt 2kg... “zelfs” de 70-200 f/2,8 die maar 1,43 kg weegt heeft een statiefmount.

Fotonerd

• Ventieldopje
Xilantof schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:43:
[...]

Vergis je niet... Die lens weegt 2kg... “zelfs” de 70-200 f/2,8 die maar 1,43 kg weegt heeft een statiefmount.
Omdat je hem op 200mm (soms met extender) best wel eens op statief gebruikt. Niet een 58mm lens.. hoe zwaar ook. Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.

Als ik geen strap gebruikt schroef ik dat er ook als eerste af.

De 85 (1.28kg) die ik heb heeft ook (gelukkig) geen statiefmount. Echter bij een 135 of meer is dat optioneel best wel fijn. Bij de noct is hij er niet af te halen.. fijn in de hand, not.

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 14-11-2019 01:46 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Ventieldopje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:45:
[...]

Omdat je hem op 200mm (soms met extender) best wel eens op statief gebruikt. Niet een 58mm lens.. hoe zwaar ook. Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.

Als ik geen strap gebruikt schroef ik dat er ook als eerste af.

De 85 (1.28kg) die ik heb heeft ook (gelukkig) geen statiefmount. Echter bij een 135 of meer is dat optioneel best wel fijn. Bij de noct is hij er niet af te halen.. fijn in de hand, not.
Het gaat er bij een statiefmount om dat het zwaartepunt van de body-lens-combinatie boven je statief komt en er dus niet teveel krachten op je lensmount komen... Het heeft niets te maken met het brandpuntsafstand.

Fotonerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]
Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.
Ach, dat past keurig in het gat in je hand dat je nodig hebt om die lens überhaupt aan te schaffen :+

Kan me overigens prima voorstellen dat het wel handig is voor balans op statief (ook bij video). Dat het een permanente constructie is, dat is dan wellicht wel minder handig.

Edit: als het, zoals hieronder wordt aangehaald, een draaiende ring is dan zie ik het probleem zeker niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 14-11-2019 09:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

Dan draai je het naar boven en heb je er geen last van in je hand. (zie het draaiwieltje aan de mount in de unbox) Een statiefmount is vanwege het gewicht, omdat als je met statief werkt, je niet de mount uit je body wil trekken.

Daarnaast is het ook handig voor als je ermee rondloopt en niet constant in je hand wil houden, dan kan je je strap eraan verbinden. Ook hier om te zorgen dat je mount niet uit je body breekt.

[ Voor 15% gewijzigd door thunder8 op 14-11-2019 09:43 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Deze lens zonder statiefgondel op een body op statief zetten is geen goed idee. Ik heb al meerdere D7000-serie bodies gezien waarvan de vatting door een 70-200 is afgebroken, omdat de eigenaren enkel de body vastpakten bij het rondlopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 09:17
Foutje met het doorbereken van de nieuwe actie bij foto hans keuzekamp: de z6 voor 1300! https://www.fotohanskeuze...nikon-ftz-mount-adapter-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

martindeman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:57:
Foutje met het doorbereken van de nieuwe actie bij foto hans keuzekamp: de z6 voor 1300! https://www.fotohanskeuze...nikon-ftz-mount-adapter-2
Dat is inderdaad wel spotgoedkoop...

Edit:
Ook de Z6+FTZ adapter set is 100EUR goedkoper dan bij andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Xilantof op 16-11-2019 12:07 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Xilantof schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:04:
[...]

Dat is inderdaad wel spotgoedkoop...

Edit:
Ook de Z6+FTZ adapter set is 100EUR goedkoper dan bij andere.
Nou, de Z6 + FTZ adapter kost via amazon.de 1565 euro, dus dat valt nog mee... (1599 bij Hans K.)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Vorige week ben ik een volledige dag kleine vogeltjes gaan fotograferen in het bos met mijn Z7.

Qua AF merkte ik eigenlijk weinig verschil met m'n vorige DSLR's. Wel is mijn Nikon 200-500 niet de ideale lens om in een donker bos te fotograferen. AF huntte geregeld en F5.6 zorgt er ook voor dat je pas later voldoende licht krijgt om op aanvaardbare ISO's te schieten. Een vriend van me was er ook bij en ik heb ook zijn lenzen mogen gebruiken; een Nikon 300mm F2.8 VR (+ TC1.4II) en een Nikon 500mm F4 VRII. Da's toch wel een héle wereld van verschil. >:)

Hetgeen wat mij het meeste stoorde aan de Z7 is toch de lag in de viewfinder. Hierop moet je echt op anticiperen en proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ook de batterijduur is een domper op de vreugde. Het feit dat de Z7 relatief wat tijd nodig heeft om te ontwaken, zorgt ervoor dat je je camera langer wakker houdt. Op de 8 uur dat ik heb gefotografeerd heb ik 2 batterijen volledig gebruikt en was m'n 3e batterij op 80%.

Al bij al, ben ik wel tevreden met de resultaten die ik naar huis heb gebracht. In 2021 trakteer ik mijzelf op een reis naar Finland vooral om bruine beren te fotograferen. Die fotograferen we 's nachts (midzomer) en overdag gaan we op jacht naar vogels en andere dieren. Ik heb mij al voorgenomen om nog 3 batterijen bij te kopen.

De Nikon 200-500 zal waarschijnlijk ook de deur uitgaan, ik zou toch nog graag een prime willen aankopen. Misschien moet ik toch op zoek naar een mooie tweedehandse Nikon 500mm F4 ...

[ Voor 92% gewijzigd door Catscratch op 16-11-2019 14:29 ]

Frank Lenaerts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nikon Z6 en Z7 firmware updates:

https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/339.html
https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/340.html

Helaas nog geen CFexpress support...

Heb het uiteraard ook gesubmit; maar dat wordt zelden gehonoreerd.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 21-11-2019 11:18 ]

Mooie Plaatjes   

• Joris748
Catscratch schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:59:
Vorige week ben ik een volledige dag kleine vogeltjes gaan fotograferen in het bos met mijn Z7.

Qua AF merkte ik eigenlijk weinig verschil met m'n vorige DSLR's. Wel is mijn Nikon 200-500 niet de ideale lens om in een donker bos te fotograferen. AF huntte geregeld en F5.6 zorgt er ook voor dat je pas later voldoende licht krijgt om op aanvaardbare ISO's te schieten. Een vriend van me was er ook bij en ik heb ook zijn lenzen mogen gebruiken; een Nikon 300mm F2.8 VR (+ TC1.4II) en een Nikon 500mm F4 VRII. Da's toch wel een héle wereld van verschil. >:)

Hetgeen wat mij het meeste stoorde aan de Z7 is toch de lag in de viewfinder. Hierop moet je echt op anticiperen en proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ook de batterijduur is een domper op de vreugde. Het feit dat de Z7 relatief wat tijd nodig heeft om te ontwaken, zorgt ervoor dat je je camera langer wakker houdt. Op de 8 uur dat ik heb gefotografeerd heb ik 2 batterijen volledig gebruikt en was m'n 3e batterij op 80%.

Al bij al, ben ik wel tevreden met de resultaten die ik naar huis heb gebracht. In 2021 trakteer ik mijzelf op een reis naar Finland vooral om bruine beren te fotograferen. Die fotograferen we 's nachts (midzomer) en overdag gaan we op jacht naar vogels en andere dieren. Ik heb mij al voorgenomen om nog 3 batterijen bij te kopen.

De Nikon 200-500 zal waarschijnlijk ook de deur uitgaan, ik zou toch nog graag een prime willen aankopen. Misschien moet ik toch op zoek naar een mooie tweedehandse Nikon 500mm F4 ...
Welke invloed kunnen de lage temperaturen hebben op de viewfinder lag?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Catscratch schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:59:
Hetgeen wat mij het meeste stoorde aan de Z7 is toch de lag in de viewfinder. Hierop moet je echt op anticiperen en proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren ...
Dat had ik ook met mijn Z 6; bij daglicht is alles koek en ei, maar als het wat donker is dan krijg je bijna constant lag in je beelden of hij bevriest. Ik ben nog van plan om met meerdere focus instellingen te kijken of dat niet te verhelpen is, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat de AF (Eye AF, gezichts AF) teveel CPU trekt zodat de video feed vanaf de sensor eronder lijdt.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Catscratch
Shark.Bait schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:20:
[...]

Dat had ik ook met mijn Z 6; bij daglicht is alles koek en ei, maar als het wat donker is dan krijg je bijna constant lag in je beelden of hij bevriest. Ik ben nog van plan om met meerdere focus instellingen te kijken of dat niet te verhelpen is, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat de AF (Eye AF, gezichts AF) teveel CPU trekt zodat de video feed vanaf de sensor eronder lijdt.
Ik heb voorlopig nog geen verschil in lag ervaren afhankelijk van de AF eerlijk gezegd. Maar ik gebruik 99% van de tijd gewoon single point AF.

Ik zou ook niet weten welke invloed lage temperaturen op de viewfinder kunnen hebben ...

Frank Lenaerts

• thunder8

thunder8

Catscratch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:23:
[...]

Ik zou ook niet weten welke invloed lage temperaturen op de viewfinder kunnen hebben ...
Als de viewfinder een LCD schermpje is, dan heeft de temperatuur wel degelijk invloed op de snelheid van het schermpje. LCD kan niet zo heel goed tegen lage temperaturen en des te lager de temperatuur, des te trager die reageert.

Fstoppers heeft een artikel waarbij Nikon Z6 is gebruikt in hele lage temperaturen.

F-Stoppers article

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als de temperatuur te laag is wordt de viewfinder blurry, dat is iets anders dan het haperen. Overigens heeft elke EVF camera dit haperen wel in het donker, in meer of mindere mate.

Zelf heb ik concerten geschoten met de Z6 en eigenlijk geen last gehad van framerate drops in de EVF :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek maar eens op "nikon z6/z7 viewfinder lag". Daar wordt meer over gediscussieerd.

De EVF van de Nikon Z7/Z6 is trouwens een OLED type.
En OLEDs zouden minder last moeten hebben van temperatuurverschillen dan LCDs.
https://www.winstar.com.tw/technology/oled/4.html

Of dat in de praktijk ook zo is. (?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Chiron schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:19:
Als de temperatuur te laag is wordt de viewfinder blurry, dat is iets anders dan het haperen. Overigens heeft elke EVF camera dit haperen wel in het donker, in meer of mindere mate.

Zelf heb ik concerten geschoten met de Z6 en eigenlijk geen last gehad van framerate drops in de EVF :?
Ik fotografeerde dansende koppels bij weinig licht. Of eigenlijk, ik probeerde dat te doen.Veel beweging; Dan nog es AF erbij; mijn D800 of 850 heeft nergens last van, de Z 6 kan er niet goed mee overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Shark.Bait schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:20:
[...]

Zag laatst een YT waarin uitgelegd wordt dat sommige video instellingen raar genoeg ook invloed hebben op de af van de fotomodus. Volgens mij was het van monochrome memoirs. Heb het zelf nog niet getest maar eigenlijk gebruik ik ook altijd single point.

Zelf vorige naar glow geweest om de camera te testen maar een paar dingen vielen op:
-GPS sync lijkt erg onnauwkeurig te zijn. Ik weet zeker dat mijn telefoon de juiste locatie aangaf toch zaten de foto's er soms 5 minuten langs qua locatie.
- Het scherm geeft niet de donkerheid van de foto weer. De evf liet sommige foto's soms fors lichter zien dan de daadwerkelijke foto. Is er een instelling waarmee ik dit kan instellen?
-Wat ik in het scherm heb komt niet overeen met

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Shark.Bait schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:39:
[...]

Ik fotografeerde dansende koppels bij weinig licht. Of eigenlijk, ik probeerde dat te doen.Veel beweging; Dan nog es AF erbij; mijn D800 of 850 heeft nergens last van, de Z 6 kan er niet goed mee overweg.
Welke focus mode had je ingesteld? Ik heb het idee dat de auto area modes e.d. de problemen wel hebben.
Facial recognition gebruik ik echt zelden, dat is alleen nuttig in een 1 op 1 portret (anders pakt ie bij mij een random punt op de achtergrond).

AFAIK gebruik ik alleen single-point AF, en voor mij werkte dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

ik heb net een stukje van Thom Hogan gelezen:

Bron
As I noted above, there's a tiny bit of lag to the EVF—it's a 60Hz device—but unless you're shooting fast and erratic moving subjects you're probably not going to notice it. The bigger issue with the EVF is that it doesn't black out (except when switching from action to image review, where's there's a slight blackout between the two modes).

Now normally no blackout would be a good thing. But the problem is generally that the display in between taking shots in continuous sequences is a static, non-updating one generated by the stream of taken photos. Sure it has no black-out. But it's a bit like looking at a slightly lagged slide show to reality, and this can cause you issues following fast and/or erratic action. In mechanical shutter at 5.5 fps the updating is slow; at faster fps the updating is faster (once per frame).

Indoors and particularly in low light, the EVF starts to show that's it an EVF. In particular, noise can start to show up in low light. Still, it's not the terrible contrast-crushed view that we had in many earlier mirrorless cameras.
Precies wat ik meemaak. Ik moet dus gaan leren om te voorspellen wanneer het onderwerp precies goed gepositioneerd is dat ik moet afdrukken.
Chiron schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:57:
[...]

Welke focus mode had je ingesteld? Ik heb het idee dat de auto area modes e.d. de problemen wel hebben.
Facial recognition gebruik ik echt zelden, dat is alleen nuttig in een 1 op 1 portret (anders pakt ie bij mij een random punt op de achtergrond).

AFAIK gebruik ik alleen single-point AF, en voor mij werkte dat prima.
Ik ga es experimenteren welke mode voor mij het best werkt op de Z6

[ Voor 15% gewijzigd door Shark.Bait op 22-11-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Meer mensen die geotagging gebruiken?
Afgelopen week in Berlijn geweest en het valt gewoon op dat geotagging helemaal niet nauwkeurig is.
Hij staat op de medium gevoeligheidsmodus maar het verschil is echt te groot net of de gps data maar eens in de 5 minuten geupdate worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@icecreamfarmer Ja, ik gebruik vrijwel altijd GEOtagging, zeker als ik buiten foto's maak.

Je vertelt er echter niet bij, over hoe en wat je gebruikt om GPS EXIF metadata vast te leggen. (?)

Ik gebruik zelf, al jarenlang, een externe GPS tagger.
Destijds al bij mijn D200, de D700 en nu de D800E.
op dit moment dit device:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1590/24946513280_cd3a4ae397_c.jpg
werkt eigenlijk altijd prima. Heeft vaak wel wat tijd nodig om de 1ste meting te doen, na het opstarten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Je kunt de GPS data toch ook naderhand toevoegen aan de hand van je smartphone gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ehtweak schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:22:
@icecreamfarmer Ja, ik gebruik vrijwel altijd GEOtagging, zeker als ik buiten foto's maak.

Je vertelt er echter niet bij, over hoe en wat je gebruikt om GPS EXIF metadata vast te leggen. (?)

Ik gebruik zelf, al jarenlang, een externe GPS tagger.
Destijds al bij mijn D200, de D700 en nu de D800E.
op dit moment dit device:
[Afbeelding]
werkt eigenlijk altijd prima. Heeft vaak wel wat tijd nodig om de 1ste meting te doen, na het opstarten.
Sorry ik gebruik de snapbridge sync. Dus de z6 pakt de gps data van mijn telefoon en linkt die aan de foto's.
Dat werkt op zich goed behalve dat hij de gps coördinaten niet vaak genoeg laat updaten.

Bij mijn d5000 gebruikte ik altijd een aparte gps track app welke ik dan op de pc syncte met de foto's. Het leek mij echter makkelijk wanneer dat niet meer nodig zou zijn.

Heb de nauwkeurigheid nu op high gezet maar ik ben bang dat dat ook geen verschil ga uitmaken.

Volgens dit zou het meer dan fatsoenlijk moeten werken:
https://www.dpreview.com/forums/post/62890860

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-12-2019 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catscratch
Na erg lang wikken en wegen, heb ik gisteren een tweedehandse (zo goed als in nieuwstaat) Nikkor 500mm f/4e FL VR gekocht.

Ik had heel lang de gedachte om voor de nieuwe Nikkor 500mm f/5.6 PF VR te gaan, maar in onze contreien heb ik geleerd dat je de extra stop licht echt wel kan gebruiken. De smeuïgere bokeh neem ik er graag bij. Plus als ik dan lees dat de 500 PF last heeft van onscherpte door shutter shock bij "oudere" bodies zoals de D500 onder sluitertijden van 1/200 was m'n zin direct over.

De eerste indrukken van de 500 FL zijn erg positief. Razendsnelle AF en het gewicht valt zeker niet tegen. De lens voelt erg gebalanceerd. Ik zal de lens het vaakst gebruiken op m'n Z7 (call me crazy), en voor snelle actie heb ik nog steeds mijn D500.

Nu nog uitkijken voor een goede gimbal. :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

Ik heb sinds kort de Nikon Z6. Graag zou ik mijn Rode Smartlav+ lavalier microfoon willen gebruiken, maar deze wordt helaas niet herkend. Ook niet met een USB-C converter. De microfoon werkt wel op een ander apparaat, net getest. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ondersteunt de Z6 überhaupt USB-mics? Kan daar zo snel niets over vinden. Zou me niets verbazen als je een microfoon alleen kan aansluiten via de mini-jack mic poort.

[ Voor 2% gewijzigd door Orion84 op 16-12-2019 09:51 . Reden: nevemind, had je post verkeerd gelezen en die mic heeft gewoon een minijack aansluiting zie ik ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03

BaasG

Spiral out. Keep going

cdl schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:33:
Ik heb sinds kort de Nikon Z6. Graag zou ik mijn Rode Smartlav+ lavalier microfoon willen gebruiken, maar deze wordt helaas niet herkend. Ook niet met een USB-C converter. De microfoon werkt wel op een ander apparaat, net getest. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Zou het kunnen dat de Z6 geen TRRS aansluiting heeft maar een standaard 3.5mm jack? Rode heeft daar de 3.5mm TRRS to TRS adaptor for smartLav voor.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Eind deze week misschien een nieuwe firmware update voor de Z6/7 :)

https://nikonrumors.com/2...mored-for-next-week.aspx/

- Verbeterde AF
- ProRes RAW
- (hopelijk) CFExpress ondersteuning

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03

BaasG

Spiral out. Keep going

Vanmorgen kwamen de 2.1 firmware's van de Z6 en Z7 voorbij in de Download lijst.

:X staan al sinds 21 november bij Nikon op de site....

[ Voor 13% gewijzigd door BaasG op 16-12-2019 12:44 . Reden: update ]

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

BaasG schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:44:
[...]

Zou het kunnen dat de Z6 geen TRRS aansluiting heeft maar een standaard 3.5mm jack? Rode heeft daar de 3.5mm TRRS to TRS adaptor for smartLav voor.
Top! Dit gaat wel werken. Bedankt voor de tip!

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Catscratch schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:23:
Eind deze week misschien een nieuwe firmware update voor de Z6/7 :)

https://nikonrumors.com/2...mored-for-next-week.aspx/

- Verbeterde AF
- ProRes RAW
- (hopelijk) CFExpress ondersteuning
Omgekeerd dus, alleen CFExpress ondersteuning. Ook (nog) geen info over ProRes Raw in NL. Zometeen maar even chatten met Nikon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hfos schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:57:
[...]
Omgekeerd dus, alleen CFExpress ondersteuning.
Nou, dat staat er toch echt niet hoor... ;)
Ondersteuning (voorlopig) voor slechts enkele soorten/merken CFExpress cards.
https://nikonrumors.com/2...xpress-memory-cards.aspx/

the firmware update will bring CFExpress compatibility but only for selected CFExpress memory cards (Sony CFExpress memory cards, for example, I was told). A second firmware will be released later with support for additional CFExpress brands.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:07:
[...]

Nou, dat staat er toch echt niet hoor... ;)
Ondersteuning (voorlopig) voor slechts enkele soorten/merken CFExpress cards.
https://nikonrumors.com/2...xpress-memory-cards.aspx/

the firmware update will bring CFExpress compatibility but only for selected CFExpress memory cards (Sony CFExpress memory cards, for example, I was told). A second firmware will be released later with support for additional CFExpress brands.
Dat klopt, ik ging uit van de Nikon Downloadpagina i.p.v. een third party maar het maakt het niet minder waar:
• Ondersteuning toegevoegd voor Sony CFexpress-geheugenkaarten type B.
Voor informatie over de licentie voor de open-source software inbegrepen in de NVM Express driver van de camera, zie “BSD License (NVM Express Driver)”.
• Een probleem verholpen dat ervoor zorgde dat gekleurde lijnen aan de onderkant van de display verschenen, wanneer foto’s gemaakt in de demomodus met FX (36x24) geselecteerd voor beeldveld werden bekeken bij zoomverhoudingen van meer dan 100%.
Dus uit het lijstje van @Catscratch (waar ik op reageerde) bleek alleen het laatste geimplementeerd, en dat niet eens helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@hfos Ik las
alleen CFExpress ondersteuning
M.a.w. alsof er alleen nog maar CFExpress kaartjes gebruikt mogen/kunnen worden... ;)
en geen XQD meer...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Zojuist Nikon NL gebeld, intern is wel bekend dat de ProRes Raw update eraan komt in EU maar er ze konden nog niet zeggen op welke termijn. Wel konden ze zeggen dat de camera dus echt naar een reparatiecentrum moet worden gestuurd/gebracht, maar verder niets (ook niet over kosten).
Interessant dat zij net zo in het duister tasten als de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Prores raw update moet je hem naar een servicecenter opsturen/brengen inderdaad. Gaat 200 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Chiron schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:13:
Prores raw update moet je hem naar een servicecenter opsturen/brengen inderdaad. Gaat 200 euro kosten.
Geldt dit ook voor mensen met de Essential Video Kit? In de USA krijgen de mensen met de Filmmaker's Kit de upgrade gratis.

Update: via Nikon chat kreeg ik deze link: "Requesting the Z 7/Z 6 mirrorless camera RAW video output upgrade service (performed for a fee)"
Nikon repair and service facilities began accepting Z 7 and Z 6 cameras for this service on Tuesday, December 17, 2019. You may send your camera to a Nikon service centre, or you may take it to an authorized service center in person.

[ Voor 42% gewijzigd door hfos op 17-12-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
hfos schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:20:
[...]

Geldt dit ook voor mensen met de Essential Video Kit? In de USA krijgen de mensen met de Filmmaker's Kit de upgrade gratis.
Voor de filmmakers kit is ie gratis idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
ehtweak schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:24:
@hfos Ik las

[...]

M.a.w. alsof er alleen nog maar CFExpress kaartjes gebruikt mogen/kunnen worden... ;)
en geen XQD meer...
In de comments las ik van Nikonrumours dat er na testen op sommige fora wel verbeteringen gemerkt zijn qua AF. Lijkt me een raar verhaal, want dan zou Nikon er toch mee buiten komen. Anyways, vanavond maar eens installeren. Ik had toch echt op een grote 3.0 update gehoopt ...

En inderdaad CFExpress blijkbaar nog maar voor die van Sony alleen.

Frank Lenaerts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Volgens DP Review is er een valide reden dat het zoveel geld kost:
While 12 months is a fairly long time to wait, it's probably no coincidence that this announcement comes after the recent settling of a long-running dispute between Apple and RED over the patent to Raw video. This may also explain why the update is paid, rather than available for free.

However, those who purchased the Z6 as part of the Filmmaker's kit can receive the update at no charge; all other Z6 and Z7 owners must pay $200 for the service.
https://www.dpreview.com/...re-adds-cfexpress-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Helaas is het in EU gewoon twee 'barkie' (van de FP gisteren, kende ik nog niet, ik word oud denk ik) neerleggen. Desalniettemin is mijn camera al onderweg naar Beverwijk, zat al even op deze update te wachten. Dus ik ben allang blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Shark.Bait schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:33:
Volgens DP Review is er een valide reden dat het zoveel geld kost:

[...]

https://www.dpreview.com/...re-adds-cfexpress-support
Het verklaart waarom het waarschijnlijk een betaalde update is, niet de hoogte van de prijs. Hoewel die best te verdedigen is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het heeft met de licentie te maken inderdaad.
En aan de andere kant, wat is 200 euro op een rig van 4k (als je er niet al een nog duurdere cine lens op zet). De mensen die deze update nodig hebben malen niet om dat bedrag (en hoeven het waarschijnlijk toch niet persoonlijk op te hoesten).

Fullframe sensor 4K met RAW output is nog nooit zo goedkoop geweest. Ik geloof dat je na de Z6 op systemen uitkomt van 6000 euro en meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Chiron schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:44:
Het heeft met de licentie te maken inderdaad.
En aan de andere kant, wat is 200 euro op een rig van 4k (als je er niet al een nog duurdere cine lens op zet). De mensen die deze update nodig hebben malen niet om dat bedrag (en hoeven het waarschijnlijk toch niet persoonlijk op te hoesten).
Veel mensen (o.a. ZZP'ers) betalen het wel zelf, al is het maar als een eenmalige investering. En als je eens geen 200 euro hoeft uit te geven is dat helemaal niet erg! Neemt niet weg dat het logisch is dat zoiets extra kost.
Fullframe sensor 4K met RAW output is nog nooit zo goedkoop geweest. Ik geloof dat je na de Z6 op systemen uitkomt van 6000 euro en meer.
100% mee eens, het is een veelzijdig, draagbaar en betaalbaar systeem. Bizar hoe snel die ontwikkelingen allemaal gegaan zijn de afgelopen paar jaar.

Net een bericht van Atomos in de mail over de upgrade, staat er in kleine lettertjes onderaan:
Nikon Z6

Dus Nikon Service Center gebeld, voor hen was dit ook nieuws. Intussen hebben ze het gecheckt en krijg ik de upgrade gratis. Scheelt me toch mooi €200, kan ik mooi SSDs van kopen om al die video op op te nemen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Allemaal nu officieel:

De Nikkor Z 70-200 f/2.8 VR S
€2.799,-
Site Nikon NL
Op DPReview

De Nikon D780
€2.499,-
Site Nikon NL
Op DPReview. "a Z6 in a DSLR body"
DPReview Initial Review

De Nikkor 120-300 f/2.8E FL ED SR VR
€10.999,-
Site Nikon NL
Op DPReview

En de P950
€899
Site Nikon NL
Op DPReview

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Eindelijk voor de Z de hoognodige toevoeging van de 70-200 f2.8. Deze had er al veel eerder moeten zijn in mijn ogen. De D780 lijkt een hybrid tussen de D750 en de Z6. Helaas is de AF bij normaal gebruik via de OVF wel gelijk met de D750 (geen D500 aantal AF points) en via de liveview heb je een Z6 in handen, lijkt het volgens de specs. Maar dan de prijs, daar wordt niemand vrolijk van, want voor die prijs kan je haast een Z6 EN D750 kopen..

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 07-01-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

thunder8 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:28:
Eindelijk voor de Z de hoognodige toevoeging van de 70-200 f2.8. Deze had er al veel eerder moeten zijn in mijn ogen. De D780 lijkt een hybrid tussen de D750 en de Z6. Helaas is de AF bij normaal gebruik via de OVF wel gelijk met de D750 (geen D500 aantal AF points) en via de liveview heb je een Z6 in handen, lijkt het volgens de specs. Maar dan de prijs, daar wordt niemand vrolijk van, want voor die prijs kan je haast een Z6 EN D750 kopen..
Natuurlijk had Nikon het objectief meteen moeten uitbrengen met de Z lijn, maar dan was de Z lijn dus komende maand uitgebracht in plaats van vorig jaar; dan had iedereen geklaagd dat Nikon de boot aan het missen was :)

De D750 is een mooi apparaat; goed voor de huidige DSLR mensen met een goede liveview om mensen alvast te laten proeven van de Z serie. De AF heeft wat zaken gekregen van de D5, dus ik verwacht dat hij beter presteert dan de D750. En hij is qua hoge ISO weergave verbetert met minder ruisweergave. Ook een plus.

En je kan inderdaad een Z6 en D750 kopen van dat geld, maar met die Z6 kan je niks, want je hebt geen FTZ mount of Z glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Shark.Bait schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Natuurlijk had Nikon het objectief meteen moeten uitbrengen met de Z lijn, maar dan was de Z lijn dus komende maand uitgebracht in plaats van vorig jaar; dan had iedereen geklaagd dat Nikon de boot aan het missen was :)

De D750 is een mooi apparaat; goed voor de huidige DSLR mensen met een goede liveview om mensen alvast te laten proeven van de Z serie. De AF heeft wat zaken gekregen van de D5, dus ik verwacht dat hij beter presteert dan de D750. En hij is qua hoge ISO weergave verbetert met minder ruisweergave. Ook een plus.

En je kan inderdaad een Z6 en D750 kopen van dat geld, maar met die Z6 kan je niks, want je hebt geen FTZ mount of Z glas.
Neem aan dat je in je 2de alinea de D780 bedoelt. ;)

En die laatste regel: Ook met FTZ adapter kan je beide bijna kopen voor 1 D780. 2600€ volgens pricewatch.
De echte verbeteringen zijn voornamelijk in het liveview gedeelte te vinden, waarmee het een soort simulatie Z6 is. Als dat de reden is om deze camera te kopen, dan kan je beter een Z6 met FTZ kopen of je F-Mount glas verkopen en full Z-mount gaan.

Ik snap de reden voor deze body wel, alleen de prijsstelling is gewoon te hoog voor een entry-level/enthusiast FX body. Voor niet zo heel veel meer heb je de D850, welke in mijn ogen op bijna elk vlak superieur is, behalve de ML features die de D780 nu biedt. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre de D780 een verkoopsucces gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

thunder8 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:38:
[...]

Neem aan dat je in je 2de alinea de D780 bedoelt. ;)
idd :')
En die laatste regel: Ook met FTZ adapter kan je beide bijna kopen voor 1 D780. 2600€ volgens pricewatch.
De echte verbeteringen zijn voornamelijk in het liveview gedeelte te vinden, waarmee het een soort simulatie Z6 is. Als dat de reden is om deze camera te kopen, dan kan je beter een Z6 met FTZ kopen of je F-Mount glas verkopen en full Z-mount gaan.

Ik snap de reden voor deze body wel, alleen de prijsstelling is gewoon te hoog voor een entry-level/enthusiast FX body. Voor niet zo heel veel meer heb je de D850, welke in mijn ogen op bijna elk vlak superieur is, behalve de ML features die de D780 nu biedt. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre de D780 een verkoopsucces gaat worden.
Men zegt dat op hogere ISO's de D750 beter is dan de D850, en dat de D780 de lat nog hoger legt. Voor mij zou dat al reden genoeg zijn om geen 2e D850 te kopen maar een D780 als 2e camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catscratch
Nu dat er een 70-200 op de markt is in Z-mount, mag er ook een eerste Z-mount teleconverter komen. :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Yeah, mezelf vandaag een Z6 met 24-70 f4 cadeau gedaan. Vanwege de cashback actie besloten om niet op de 24-105 te wachten.

Invulling van het telebereik zien we tzt wel. Eerst maar eens m’n 70-200 2.8 vr2 en 2x teleconverter ten gelden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Zeer interessant nieuws omtrent de nieuwe Z mount lenzen: https://nikonrumors.com/2...ore-to-come-by-2021.aspx/

Ik ben echt hartstikke benieuwd naar de 100-400 :)
Joris748 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:11:
Yeah, mezelf vandaag een Z6 met 24-70 f4 cadeau gedaan. Vanwege de cashback actie besloten om niet op de 24-105 te wachten.

Invulling van het telebereik zien we tzt wel. Eerst maar eens m’n 70-200 2.8 vr2 en 2x teleconverter ten gelden maken.
Welkom bij het mirrorless clubje :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Catscratch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:52:
Zeer interessant nieuws omtrent de nieuwe Z mount lenzen: https://nikonrumors.com/2...ore-to-come-by-2021.aspx/

Ik ben echt hartstikke benieuwd naar de 100-400 :)
De aangekondigde 100-400 maakt inderdaad hongerig :9~

Leuk tegen de tijd dat de kinderen gaan sporten (oudste is nu 3).
[...]

Welkom bij het mirrorless clubje :)
Thx

Niet specifiek mirrorless, maar wat is de Z6 met 24-70 f4 compact vergeleken met mijn oude D300s met 18-200 VR2! Ik ga veel vaker een camera bij me hebben, als we ergens naartoe gaan oOo Mijn SB-700 kan ook veel vaker in de tas blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Nog 2 dagen om te beslissen om de Z 14-30 f/4 aan te kopen. In Duitsland nu in sale en te koop voor 989 EUR. Dat is een heftig verschil met de normale winkelprijs van 1.449 EUR.

Ik heb vroeger nog de Nikon 14-24 f/2.8 gehad, maar eigenlijk veel te weinig gebruikt omwille van het bolle element en dat mijn filters hier niet op paste. De Z 14-24 komt normaal gezien dit jaar uit, maar geen idee of dit weer zo'n bol frontelement wordt. Dan is het sowieso een no-go.

Vorige herfst de kans gehad om een 14-30 een dag te lenen ... dat was niet verkeerd:

https://www.franklenaerts...1fwj5qvg8db3a4rofqbs4xc18

Ik had toch graag een deftige wide-angle gehad tegen de zomer wanneer ik op reis ga naar Oostenrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Catscratch op 13-01-2020 11:45 ]

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
14-24mm f/2.8 zonder bol frontelement is best een flinke opgave. Het is vast niet onmogelijk, maar lastig is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Op de poster op de CES is de 14-24 te zien... Lijkt “minder bol” dan de F-mount variant.
klik hier voor de poster

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik naar die poster kijk, zie ik inkepingen in de rand (die sowieso veel dikker is dan bij de rest van de lenzen). Dat lijkt mij dus een ingebouwde zonnekap te zijn. Dat hoeft niet altijd een bol frontelement te zijn zonder filterdraad, zoals bij de oorspronkelijke Zeiss 15mm f/2.8. Maar meestal is dat wel. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Er is ook nog een kleine kans dat de zonnekap/lensdop een filterdraad heeft, zoals de oude Sigma 15-30 ook had. Dan heb je wel kans op wat (extra) vignet op 14mm, maar daar valt meestal wel mee te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Catscratch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:43:
...
Ik had toch graag een deftige wide-angle gehad tegen de zomer wanneer ik op reis ga naar Oostenrijk.
Maar waarom dan? :? Ik doe heel wat Alpine landschappen, maar nooit verlegen gezeten om een WA objectief. Nog afgezien van de (imho) irritante vertekeningen, kun je weidse landschappen prima vastleggen met 'gewoon' glaswerk. Dat doe ik al jaren... :Y
Ooit gehoord van stitchen? :+
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157632682673775

Hier wellicht ietsje beter te zien:
Afbeeldingslocatie: https://s23527.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/03/nikon-z-003.jpg.optimal.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mirrorlessreports.com/Portals/0/EasyDNNNews/95/750600p407EDNmainimg-51_o1.jpg

Het lijkt er op dat de 14-24 een soortement van bajonet bevestiging heeft voor iets van een zonnekap/filterhouder(?)

Of er al dan niet schroefdraad zit, is lastig te zien.

De 14-30 heeft in ieder geval een schroefdraad (inwendig) en aan de buitenzijde een bajonet bevestiging.
Afbeeldingslocatie: https://static.photocdn.pt/images/articles/2019/07/23/nikon_14-30_f4.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2020 09:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Ik heb net de Z 14-30 besteld.

De korting was té aantrekkelijk en hoe goed de nieuwe 14-24 gaat zijn met of zonder bol frontelement, het zal weer een relatief zware lens worden. En zo eentje zeul ik al rond met de Z 24-70 f/2.8. De 14-30 is erg compact en zal ik zo ook sneller meenemen op citytrip bijvoorbeeld. :)
ehtweak schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:35:
[...]

Maar waarom dan? :? I doe heel wat Alpine landschappen, maar nooit verlegen gezeten om een WA objectief. Nog afgezien van de (imho) irritante vertekeningen, kun je weidse landschappen prima vastleggen met 'gewoon' glaswerk. Dat doe ik al jaren... :Y
Ooit gehoord van stitchen? :+
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157632682673775
Voor verre landschappen ok. Maar voor bijvoorbeeld riviertjes of andere landschappen waar je een POI dichtbij plaatst en je wil gaan focus stacken is het toch een heel ander verhaal.

OT: Leuke foto's trouwens! Als kind zelf veel huttentochten gedaan en als m'n kinderen wat ouder zijn wil ik toch de draad terug oppikken.

Frank Lenaerts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Daar ga je heel blij mee worden! Is mijn favoriete lens in de tas. Helaas heb ik hem niet voor zo'n topprijs gekocht :+
Catscratch schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:56:
Ik heb net de Z 14-30 besteld.

De korting was té aantrekkelijk en hoe goed de nieuwe 14-24 gaat zijn met of zonder bol frontelement, het zal weer een relatief zware lens worden. En zo eentje zeul ik al rond met de Z 24-70 f/2.8. De 14-30 is erg compact en zal ik zo ook sneller meenemen op citytrip bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant artikel:

https://www.lensrentals.c...0mm-f2-8-s-lens-teardown/

Hoe zit de Nikkor Z 24-70 f/2.8S in elkaar?

Waarschuwing vooraf:
Do not get your lens and screwdriver and follow along at home. Bad things might happen. Bad. Things.
:+

Eigenlijk, als je zo al die foto's ziet en met wat voor een fijn gevoel voor precisie alles in elkaar zit, is zo'n objectief eigenlijk nog goedkoop... 8) _/-\o_

Conclusions

As you can probably tell from our struggles doing this disassembly, the Nikon Z lenses are very different than their legacy lenses. They’re also different than what we’ve seen from other manufacturers. That suggests Nikon Z lenses, like Canon R lenses, are a completely new optomechanical design, probably done entirely in-house.

The engineering itself is incredible in most ways. The neatly laid out and solidly adhered flexes reflect the careful design. The taping of every possible point that Loctite or anything else could get in the lens does, too. The design is logical and clean; the difficulties in the tear-down were ours. Now that we know our way around, disassembly won’t be bad at all.

[ Voor 60% gewijzigd door ehtweak op 15-01-2020 23:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
December 2019 de Z6 gekocht met de standaard 1.8, 24-70 f4 en FTZ adapter. Hoofdzakelijk gekocht om mee te filmen. Toen de update beschikbaar was, direct richting Beverwijk en daar de Z6 laten updaten voor proces raw.

Met de 12bit codec heeft Nikon een goede stap voorwaarts gezet. Op film gebied hobbelde ze constant achter de concurrenten aan.

De adapter vanwege de reeks F mount objectieven. Echter is elke verhouding zoek als je een 14-24 2.8/24-70 2.8 of 70-200 2.8 op de Z6 gebruikt. Veel te lomp in verhouding tot de iele z6 body.

Gelukkig nog een hele reeks oudjes vanaf de jaren 70 en vind die sowieso beter voor film dan de knoeper harde Z serie.

De twee z objectieven wel handig als de Z6 meegaat in het fietstasje op de bagagedrager en er tijdens een toertocht iets leuks is te fotograferen. Het uitschuivende front deel van de 24-70 vind ik helemaal niks. Zie je ook op alle goedkope F mounts.

Voor vogels enz.. blijft de d500 favoriet naast de d800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 12:28
Denk je even leuk een Nikon 10-20mm lensje te halen voor zo'n 200 euro uit Duitsland, kom je er na ontvangst achter dat Nikon blijkbaar AF-P lenzen heeft bedacht die niks doen op je good ol' D7000. Ik had er geen seconde bij stilgestaan dat lenzen niet konden werken, de D7000 had ik destijds juist gehaald omdat deze een focusmotor heeft ten opzichte van de D3xxx/D5xxx. Dat allemaal zodat je de handige AF-switch niet meer op je lens hebt, wat een innovatie.

Gelukkig was de Z50 in de aanbieding(800 incl 16-50, FTZ adaptertje erbij besteld). Stoorde me tijdens de laatste reizen (warme landen met bergen als Zuid-Afrika, Taiwan en Nepal) steeds meer aan het lompe gewicht en omvang van de D7000 tijdens het wandelen, dus was al een tijdje aan het twijfelen om over te stappen. Eerste indrukken zijn iig erg positief, op het ontbreken van een displaytje aan de bovenkant na voelt niks als een downgrade. Was vooraf een beetje bang dat de Z50 te basic zou aanvoelen.

Kijk wel met gezonde jaloezie naar alle mooie Z6'jes hier, prachtig spul, maar heb zelf alleen wat DX lenzen dus dat was me een te forse investering voor een hobby.

---

Eerste minpunt gevonden. Blijkbaar werkt de laser/IR focus van een externe flitser niet icm spiegelloze camera's. Weer wat geleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 17-01-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Goedenavond,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Nikkor Z 24-70mm f/4 S objectief en het Z 50mm f/1.8 S objectief? Ik had vandaag de 50mm even te leen en vond de autofocus relatief gehorig. Tijdens het maken van een video pikt de ingebouwde mic het geluid goed op (terwijl dit bij de 24-70 vrijwel onhoorbaar is). Nu snap ik wel dat je voor serieus videowerk een externe mic moet gebruiken, maar het viel mij gewoon op. Zeker daar de meeste reviews/beoordelingen aangeven dat het objectief zeer stil/onhoorbaar is en daarom ook zeer geschikt voor video.

Kan iemand bevestigen dat de autofocus van de 50mm gehoriger is dan de 24-70?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Cannoli schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:56:
Goedenavond,
Kan iemand bevestigen dat de autofocus van de 50mm gehoriger is dan de 24-70?
Zojuist de twee objectieven op de z6 beluisterd, met het oor tegen het objectief.

Qua volume geen hoorbaar vershill. Het af geluid wat de 24-70 maakt is iets hoger in toonhoogte en de 50mm wat lager.

Als je de interne microfoon gebruikt is handmatig scherpstellen een optie.

Beste een externe microfoon. Gebruik zelf de Zoom H6 met RØDE NTG2 of 1 van de 3 microfoons die je zo op H6 kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
BarôZZa schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:57:
Denk je even leuk een Nikon 10-20mm lensje te halen voor zo'n 200 euro uit Duitsland, kom je er na ontvangst achter dat Nikon blijkbaar AF-P lenzen heeft bedacht die niks doen op je good ol' D7000. Ik had er geen seconde bij stilgestaan dat lenzen niet konden werken, de D7000 had ik destijds juist gehaald omdat deze een focusmotor heeft ten opzichte van de D3xxx/D5xxx. Dat allemaal zodat je de handige AF-switch niet meer op je lens hebt, wat een innovatie.

Gelukkig was de Z50 in de aanbieding(800 incl 16-50, FTZ adaptertje erbij besteld). Stoorde me tijdens de laatste reizen (warme landen met bergen als Zuid-Afrika, Taiwan en Nepal) steeds meer aan het lompe gewicht en omvang van de D7000 tijdens het wandelen, dus was al een tijdje aan het twijfelen om over te stappen. Eerste indrukken zijn iig erg positief, op het ontbreken van een displaytje aan de bovenkant na voelt niks als een downgrade. Was vooraf een beetje bang dat de Z50 te basic zou aanvoelen.

Kijk wel met gezonde jaloezie naar alle mooie Z6'jes hier, prachtig spul, maar heb zelf alleen wat DX lenzen dus dat was me een te forse investering voor een hobby.

---

Eerste minpunt gevonden. Blijkbaar werkt de laser/IR focus van een externe flitser niet icm spiegelloze camera's. Weer wat geleerd.
Welke flitser heb jij? Niet alle Nikon flitsers zijn compatibel. Moet nog gaan testen met een SB-700 icm een Z6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Op deze site staat welke flitser compatibel is met.....

Zowel de sb- 800 als de SU- 800 met de sb-R200 units doen wat ze moeten doen met de z6

[ Voor 28% gewijzigd door TecTo op 19-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 12:28
Joris748 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:10:
[...]

Welke flitser heb jij? Niet alle Nikon flitsers zijn compatibel. Moet nog gaan testen met een SB-700 icm een Z6.
Een Nissin Di700, ooit eens gekocht in Taiwan. TTL werkt al niet goed(geen enorm probleem, flits meestal in manual), maar volgens de threads op dpreview is er nog geen enkele flash met focus assist:
TecTo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:18:
Op deze site staat welke flitser compatibel is met.....

Zowel de sb- 800 als de SU- 800 met de sb-R200 units doen wat ze moeten doen met de z6
Daar zie je ook staan dat geen enkele flitser focus assist heeft. Dat was voor mij altijd één van de grote voordelen van een externe flitser: de laser die ervoor zorgde dat je veel makkelijker kon focussen(zelfs in het pikkedonker) en die bovendien een stuk minder irritant is dan het ledje in je camera.

Ik lees verhalen over dat dit komt doordat de oudere flitsers (infra)rood gebruiken en dat er voor spiegelloze camera's gebruikt gemaakt wordt van groen licht.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 20-01-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bijna iedere digitale camera (afgezien van sommige Leica's en astrocamera's) hebben een IR filter voor de sensor zitten. Bij een dslr via de optische zoeker gaat de autofocus via een aparte AF-sensor, zodat het IR-licht van het AF-hulplicht gewoon op de AF-sensor komt. Bij AF via de beeldsensor werkt dit niet vanwege dat filter. Nu zijn er wel AF-hulplichten die erg sterk zijn in het IR-gebied tegen het rood aan (en ook in het rood), zodat de beeldsensor dit wel oppakt. Op sommige Godox triggers is dit het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Universal Creations schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:09:
Bijna iedere digitale camera (afgezien van sommige Leica's en astrocamera's) hebben een IR filter voor de sensor zitten. Bij een dslr via de optische zoeker gaat de autofocus via een aparte AF-sensor, zodat het IR-licht van het AF-hulplicht gewoon op de AF-sensor komt. Bij AF via de beeldsensor werkt dit niet vanwege dat filter. Nu zijn er wel AF-hulplichten die erg sterk zijn in het IR-gebied tegen het rood aan (en ook in het rood), zodat de beeldsensor dit wel oppakt. Op sommige Godox triggers is dit het geval.
Nooit bij stil gestaan dat de AF-sensor geen IR filter heeft. Maar al mijn nikon flitsers (sb800, sb910, sb700 en yonguo flitsers en triggers) hebben zichtbare rode af hulplichten. Hierom vond/vind ik de naam IR af hulplicht altijd zo raar. Ik weet dan wel weer dat de mirrorless camera's dat af hulplicht niet (kunnen) gebruiken. Oftewel wel wat geleerd maar snap het nog steeds niet |:(

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je ziet enkel het rode deel van het licht, maar er is veel meer dat je niet ziet en dat is het IR deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Universal Creations schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:34:
Je ziet enkel het rode deel van het licht, maar er is veel meer dat je niet ziet en dat is het IR deel
Ja dat is duidelijk. Ik ga binnenkort eens een rood filter plaatsen voor het AF-hulp licht. Kijken hoe groot het effect is van het zichtbare deel van het spectrum van het AF-licht. Als daar nauwelijks verschil in te merken is dan zou dat mijn werk weer makkelijker maken doordat ik dan minder opval als fotograaf O-)

aan de andere kant gebruik ik het zichtbare deel heeeel vaak om te richten zonder de zoeker te gebruiken

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
TecTo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:07:
[...]

Zojuist de twee objectieven op de z6 beluisterd, met het oor tegen het objectief.

Qua volume geen hoorbaar vershill. Het af geluid wat de 24-70 maakt is iets hoger in toonhoogte en de 50mm wat lager.

Als je de interne microfoon gebruikt is handmatig scherpstellen een optie.

Beste een externe microfoon. Gebruik zelf de Zoom H6 met RØDE NTG2 of 1 van de 3 microfoons die je zo op H6 kan klikken.
Heel erg bedankt voor het checken. Dat komt aardig overeen met mijn eigen bevindingen. De 50mm heeft inderdaad een wat lager (en imo ietsjes harder) af-geluid. Ik hoef er mijn oor overigens niet voor tegen het objectief te leggen. In een rustige/stille ruimte hoor ik ze gewoon focussen wanneer in door de EVF kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Cannoli schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:57:
[...]

Heel erg bedankt voor het checken. Dat komt aardig overeen met mijn eigen bevindingen. De 50mm heeft inderdaad een wat lager (en imo ietsjes harder) af-geluid. Ik hoef er mijn oor overigens niet voor tegen het objectief te leggen. In een rustige/stille ruimte hoor ik ze gewoon focussen wanneer in door de EVF kijk.
Klopt ook zo hoorbaar zonder oor tegen het objectief.

Tijd voor Beterhoren :?
Pagina: 1 ... 42 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6