Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:36
Gaat me een beetje te ver inderdaad, wel gaaf dat ze het gemaakt hebben!

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Barrycade
  • Registratie: november 2003

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Koffertje is zelf ook 900 dollar 8)7

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ik wou zeggen, die 'krijg' je er niet bij. Al lijkt me dat ook meer voor de verzamelaar o.i.d. want als een fotograaf al zijn lenzen met zoveel lucht in de koffer vervoert heeft hij een busje nodig.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:25:
Ik wou zeggen, die 'krijg' je er niet bij.
'Krijgen' doe je idd niks. ;)
Als je naar de prijs per kg kijkt, dan zit je op vier-en-een-half-duizend-euro/kg. Acceptabel toch? :|

Maar volgens de Nikon productinfo, zit dit überdure koffertje er wel bij:
https://www.nikon.nl/nl_N...kkor-z-58mm-f-0-95-s-noct

Meegeleverde accessoires:
  • Objectieftas CT-101
  • Zonnekap
  • Objectiefdop
  • Achterlensdop
Wel een leuke vertaling... koffertje een tas noemen. 8)7
Gonadan schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:25:
... want als een fotograaf al zijn lenzen met zoveel lucht in de koffer vervoert heeft hij een busje nodig.
Daarom kopen sommige tweakers (ik noem geen namen :+ ) een bolderkar om hun spullen te vervoeren...

ehtweak wijzigde deze reactie 03-11-2019 08:44 (26%)

Mooie Plaatjes   

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:15
Ik vraag me af hoe groot de marge op zo’n nicheproduct is. Doet Nikon het op de Apple manier, of zijn ze zo trots op deze NOCT dat ze bijna tegen kostprijs leveren?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Joris748 schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:47:
Ik vraag me af hoe groot de marge op zo’n nicheproduct is. Doet Nikon het op de Apple manier, of zijn ze zo trots op deze NOCT dat ze bijna tegen kostprijs leveren?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Zo is er nu een actie op amazon, waarbij vele, net nieuwe Z-objectieven voor zowat de halve prijs worden aangeboden. Wordt daar nog aan verdiend, door Nikon zelf, door amazon? Of zijn dat alleen maar lokkertjes? :?

Nieuwe orders voor de Noct worden op dit moment trouwens niet geaccepteerd. Schijnt dat er meer bestellingen zijn dan productiecapaciteit...
https://nikonrumors.com/2...temporary-suspended.aspx/
"it will take a considerable amount of time to deliver the product because we received many orders exceeding expectations"

ehtweak wijzigde deze reactie 03-11-2019 08:51 (28%)

Mooie Plaatjes   

• Catscratch
  • Laatst online: 14:47
ehtweak schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:49:
[...]

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Zo is er nu een actie op amazon, waarbij vele, net nieuwe Z-objectieven voor zowat de halve prijs worden aangeboden. Wordt daar nog aan verdiend, door Nikon zelf, door amazon? Of zijn dat alleen maar lokkertjes? :?
Ik heb mij echt moeten inhouden om de Z 50mm 1.8 niet toe te voegen aan het winkelmandje. Iets zegt me dat een 85mm 1.8 veel werkbaarder is. Hopelijk komen er ooit soortgelijke acties op die lens.

Frank Lenaerts

• XIII
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:03
Nu woensdag start er een nieuwe cash back actie voor 1 week een Z6 plus 24/70mm F 4 zou dan op 1899€ komen, de prijs die ik vanmorgen betaald heb op een site in België van een zeer bekende winkel. Wel via offerte aan vragen.

• Catscratch
Ik ben begin vorige week een dag gaan fotograferen in de Belgische Ardennen met een Nikon ambassadeur. Daar mocht ik een hele dag zijn Z 14-30 F4 lenen. Ik was al onder de indruk van het kleine formaat en handelbaarheid. Nu dat ik ook de foto's heb gezien in Lightroom moet deze lens buikgevoelmatig niet onderdoen voor de 14-24 F2.8. Deze laatste lens heb ik een tijdje geleden verkocht. Toffe lens, maar omdat ik hiervoor geen filters had, gebruikte ik mijn 24-70 F2.8 meer.

Om een lang verhaal kort te maken, kriebelt het toch om deze 14-30 in huis te halen. Als ik eens ga kijken op Foto Köster dan kan ik hier wel een erg mooie korting op scoren.

https://www.foto-koester....-200-00-euro-sofortrabatt

410 EUR goedkoper dan dat ik hem bij mijn lokale fotoboer in België koop! Blijkbaar is de Nikon kortingsactie nog geldig tot midden januari 2020.

Ik blijf toch schrik hebben omwille van de sample variation. De 14-30 is de lens waar ik het meeste heb over gelezen waar er toch brakke versies van zouden circuleren die zeker in de hoeken onscherpte vertonen. Als je dan nog eens in het buitenland koopt is het wel heel lastig onderhandelen als je zo'n versie hebt ...

Frank Lenaerts

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:34
Catscratch schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:37:
[...]

Ik heb mij echt moeten inhouden om de Z 50mm 1.8 niet toe te voegen aan het winkelmandje. Iets zegt me dat een 85mm 1.8 veel werkbaarder is. Hopelijk komen er ooit soortgelijke acties op die lens.
Ik heb er ook al naar zitten loeren, maar momenteel een FTZ + 50/1.4G. Als de 35mm ook zo'n actie krijgt en 350 euro gaat kosten bestel ik hem direct.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Catscratch
Chiron schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:34:
[...]

Ik heb er ook al naar zitten loeren, maar momenteel een FTZ + 50/1.4G. Als de 35mm ook zo'n actie krijgt en 350 euro gaat kosten bestel ik hem direct.
Je weet dat de Z 50mm 1.8 heel agressief staat geprijsd momenteel voor 369 EUR? Waarschijnlijk optisch beter dan de F mount 1.4 en 1.8 variant. Je verliest wel wat lichtsterkte ...

Frank Lenaerts

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:34
Catscratch schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:38:
[...]

Je weet dat de Z 50mm 1.8 heel agressief staat geprijsd momenteel voor 369 EUR? Waarschijnlijk optisch beter dan de F mount 1.4 en 1.8 variant. Je verliest wel wat lichtsterkte ...
Ja dat bedoel ik met 'naar zitten loeren' ;)

De Z 50/1.8 is ongetwijfeld optisch beter dan de 1.4G, maar ik vind het persoonlijk die 360 eu niet waard voor de 'upgrade'.
Die steek ik liever in een 35mm. Of nog beter, de 28mm pancake die eraan zit te komen.
50mm is (letterlijk en figuurlijk) net even te lang voor mij als 'everyday' lens, en die 50/1.8 is nog groter dan de combo FTZ + 50/1.4G.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 00:08
Catscratch schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:19:
Als je dan nog eens in het buitenland koopt is het wel heel lastig onderhandelen als je zo'n versie hebt ...
Er valt weinig te onderhandelen als je in Duitsland online koopt. Binnen 2 weken kun je terugsturen. (Fernabsatzgesetz)
Genoeg tijd om te testen. Wel zorgen dat je geen gebruikssporen veroorzaakt. (voorzichtig thuis testen)

gezocht: Panasonic GM5

• martindeman
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:56
Dezelfde actie is nu ook in nederland: https://www.nikon.nl/nl_N...ings/instant-savings.page!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als er iemand nog wat poen heeft rondslingeren voor een leuk stukkie glaswerk in een cool koffertje: 8)

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
ehtweak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:02:
Als er iemand nog wat poen heeft rondslingeren voor een leuk stukkie glaswerk in een cool koffertje: 8)
[YouTube: Unboxing: Nikkor Z 58mm f/0.95 S Lens]
Ik mag graag mekkeren maar voor die prijs verwacht ik toch wat meer (qua bouw/design). Ten eerste de enorme doos met koffer ($900?). Leuk maar voor 1/10e of minder van het geld heb je een Pelican case die er niet alleen badass uit ziet maar ook waarschijnlijk véél beter zijn werk doet. Kun je er tenminste ook nog je andere gear in kwijt in plaats van die twee accesoire vakjes. Ten tweede, welke stagaire heeft die zonnekap ontworpen? Dat ding is véél te kort voor een 58mm dus kun je donder op zeggen dat het buiten enorm gaat flaren. De coating zal goed zijn ... maar met zó enorm veel glas? Als laatste vind ik het ontwerp gewoon niet echt mooi, het oogt goedkoop en doet mij erg denken aan de Sigma 85mm f/1.4 ART, zelfs die vind ik mooier. Beetje overkill ook om er een statiefmount bij te leveren imho.

Al met al moet het glas wel héél spannend zijn wil ik zeggen dat dit het geld waard is. Wie weet ooit de kans om hem zelf eens te proberen, ooit, in een verre toekomst. Maar kopen, nee. :X

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:51:
Ten tweede, welke stagaire heeft die zonnekap ontworpen? Dat ding is véél te kort voor een 58mm dus kun je donder op zeggen dat het buiten enorm gaat flaren. ...
Wat zou jij verwachten? Ik dacht eerst ook dat het wat aan de korte kant zou zijn, maar voor een zo smalle cilindrische kap lijkt het me bij nader inzien misschien helemaal niet zo kort.

begintmeta wijzigde deze reactie 09-11-2019 08:50 (58%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik mag graag mekkeren maar voor die prijs verwacht ik toch wat meer (qua bouw/design). Ten eerste de enorme doos met koffer ($900?). Leuk maar voor 1/10e of minder van het geld heb je een Pelican case ...
Welnee joh, die koffer krijg je er 'gratis' bij. M.a.w. is helemaaaaaal niet zo duur. O-)

Dit begint een beetje richting Leica price madness te gaan. :X
(Net zoals de nieuwe SL2, waarbij de grip alleen al 1000 piek moet kosten)

Uiteraard is en blijft het een enorme smak geld voor dit objectief.
En wat je dan gaat krijgen, is dat bij iedere test, review, e.d. elk miniem foutje, iedere minuscule tekortkoming onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers verwachten mensen perfectie, in alle aspecten, voor zo'n bedrag.

Aan de andere kant krijg je bij foto's die gemaakt zijn met dit objectief de rotsvaste overtuigingen dat het per se goede foto's moeten zijn. Want immers gemaakt met een kostbaar objectief. :/
En dat leidt weer vaak tot cognitieve dissonantie; het moet wel goed zijn, want het was heel duur... ;)

ehtweak wijzigde deze reactie 09-11-2019 09:33 (38%)

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
begintmeta schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:45:
[...]

Wat zou jij verwachten? Ik dacht eerst ook dat het wat aan de korte kant zou zijn, maar voor een zo smalle cilindrische kap lijkt het me bij nader inzien misschien helemaal niet zo kort.
Een langere kap met een bayonet mount in plaats van screw-on. En wat dacht je van een tripod mount die er af te halen is (kan dus ook niet lees ik net). Lekker handheld shooten met een lens van 2kg terwijl een plaatje in je hand boort :Y)

Maar goed, heb wat zitten lezen en kijken en het glas wat er in zit maakt een hoop goed, dat is echt heel erg dik in orde.

www.maartendeboer.net

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:29:
...

Een langere kap met een bayonet mount in plaats van screw-on.
Een bajonetfitting had ik ook verwacht, maar ik vraag me wel af of de kap zoveel langer zou kunnen(tenminste, zo lang hij niet te breed uitmondt), zonder dat het gaat vignetteren.

• Ventieldopje
begintmeta schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:48:
[...]

Een bajonetfitting had ik ook verwacht, maar ik vraag me wel af of de kap zoveel langer zou kunnen(tenminste, zo lang hij niet te breed uitmondt), zonder dat het gaat vignetteren.
De hoek op de Otus 55 is groter (44 graden) vs de Noct met ~ 41 graden en dat terwijl de kap iets van 7mm groter is. De zonnekap had dus nog best wel wat langer gekunt (en imho gemogen).

www.maartendeboer.net

• Joep
  • Laatst online: 00:34
Zolang je niet weet waar het diafragma zit in de lens, hoe groot het diafragma daadwerkelijk is en hoe het optisch ontwerp in elkaar steekt inclusief raytracing, is elke bewering over of de zonnekap voldoet pure speculatie.

• Xilantof
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:57

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

[...]

Beetje overkill ook om er een statiefmount bij te leveren imho.
Vergis je niet... Die lens weegt 2kg... “zelfs” de 70-200 f/2,8 die maar 1,43 kg weegt heeft een statiefmount.

Te Koop: Nikkor 70-200 f/2.8 VR1

• Ventieldopje
Xilantof schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:43:
[...]

Vergis je niet... Die lens weegt 2kg... “zelfs” de 70-200 f/2,8 die maar 1,43 kg weegt heeft een statiefmount.
Omdat je hem op 200mm (soms met extender) best wel eens op statief gebruikt. Niet een 58mm lens.. hoe zwaar ook. Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.

Als ik geen strap gebruikt schroef ik dat er ook als eerste af.

De 85 (1.28kg) die ik heb heeft ook (gelukkig) geen statiefmount. Echter bij een 135 of meer is dat optioneel best wel fijn. Bij de noct is hij er niet af te halen.. fijn in de hand, not.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 14-11-2019 01:46 (10%)

www.maartendeboer.net

• Xilantof

Xilantof

Ventieldopje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:45:
[...]

Omdat je hem op 200mm (soms met extender) best wel eens op statief gebruikt. Niet een 58mm lens.. hoe zwaar ook. Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.

Als ik geen strap gebruikt schroef ik dat er ook als eerste af.

De 85 (1.28kg) die ik heb heeft ook (gelukkig) geen statiefmount. Echter bij een 135 of meer is dat optioneel best wel fijn. Bij de noct is hij er niet af te halen.. fijn in de hand, not.
Het gaat er bij een statiefmount om dat het zwaartepunt van de body-lens-combinatie boven je statief komt en er dus niet teveel krachten op je lensmount komen... Het heeft niets te maken met het brandpuntsafstand.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:45

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

[...]
Lekker hoor zo'n stukje vierkant metaal in je hand, not.
Ach, dat past keurig in het gat in je hand dat je nodig hebt om die lens überhaupt aan te schaffen :+

Kan me overigens prima voorstellen dat het wel handig is voor balans op statief (ook bij video). Dat het een permanente constructie is, dat is dan wellicht wel minder handig.

Edit: als het, zoals hieronder wordt aangehaald, een draaiende ring is dan zie ik het probleem zeker niet.

Orion84 wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:52 (11%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:23

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

Dan draai je het naar boven en heb je er geen last van in je hand. (zie het draaiwieltje aan de mount in de unbox) Een statiefmount is vanwege het gewicht, omdat als je met statief werkt, je niet de mount uit je body wil trekken.

Daarnaast is het ook handig voor als je ermee rondloopt en niet constant in je hand wil houden, dan kan je je strap eraan verbinden. Ook hier om te zorgen dat je mount niet uit je body breekt.

thunder8 wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:43 (15%)

PSN-ID: Thunder8nl

Deze lens zonder statiefgondel op een body op statief zetten is geen goed idee. Ik heb al meerdere D7000-serie bodies gezien waarvan de vatting door een 70-200 is afgebroken, omdat de eigenaren enkel de body vastpakten bij het rondlopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• martindeman
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:56
Foutje met het doorbereken van de nieuwe actie bij foto hans keuzekamp: de z6 voor 1300! https://www.fotohanskeuze...nikon-ftz-mount-adapter-2

• Xilantof

Xilantof

martindeman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:57:
Foutje met het doorbereken van de nieuwe actie bij foto hans keuzekamp: de z6 voor 1300! https://www.fotohanskeuze...nikon-ftz-mount-adapter-2
Dat is inderdaad wel spotgoedkoop...

Edit:
Ook de Z6+FTZ adapter set is 100EUR goedkoper dan bij andere.

Xilantof wijzigde deze reactie 16-11-2019 12:07 (9%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Xilantof schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:04:
[...]

Dat is inderdaad wel spotgoedkoop...

Edit:
Ook de Z6+FTZ adapter set is 100EUR goedkoper dan bij andere.
Nou, de Z6 + FTZ adapter kost via amazon.de 1565 euro, dus dat valt nog mee... (1599 bij Hans K.)

Mooie Plaatjes   

• Catscratch
Vorige week ben ik een volledige dag kleine vogeltjes gaan fotograferen in het bos met mijn Z7.

Qua AF merkte ik eigenlijk weinig verschil met m'n vorige DSLR's. Wel is mijn Nikon 200-500 niet de ideale lens om in een donker bos te fotograferen. AF huntte geregeld en F5.6 zorgt er ook voor dat je pas later voldoende licht krijgt om op aanvaardbare ISO's te schieten. Een vriend van me was er ook bij en ik heb ook zijn lenzen mogen gebruiken; een Nikon 300mm F2.8 VR (+ TC1.4II) en een Nikon 500mm F4 VRII. Da's toch wel een héle wereld van verschil. >:)

Hetgeen wat mij het meeste stoorde aan de Z7 is toch de lag in de viewfinder. Hierop moet je echt op anticiperen en proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren. Ook de batterijduur is een domper op de vreugde. Het feit dat de Z7 relatief wat tijd nodig heeft om te ontwaken, zorgt ervoor dat je je camera langer wakker houdt. Op de 8 uur dat ik heb gefotografeerd heb ik 2 batterijen volledig gebruikt en was m'n 3e batterij op 80%.

Al bij al, ben ik wel tevreden met de resultaten die ik naar huis heb gebracht. In 2021 trakteer ik mijzelf op een reis naar Finland vooral om bruine beren te fotograferen. Die fotograferen we 's nachts (midzomer) en overdag gaan we op jacht naar vogels en andere dieren. Ik heb mij al voorgenomen om nog 3 batterijen bij te kopen.

De Nikon 200-500 zal waarschijnlijk ook de deur uitgaan, ik zou toch nog graag een prime willen aankopen. Misschien moet ik toch op zoek naar een mooie tweedehandse Nikon 500mm F4 ...

Catscratch wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:29 (92%)

Frank Lenaerts

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True