Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vishari Beduk schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:16:
Mijn Nikons opgehaald bij service in Beverwijk na een schoonmaak. Kijk ik thuis gekomen in het camera huis van de D7200, zie ik gewoon vuil zitten. Gelijk wat testfoto's gemaakt en blijkt de sensor (nog steeds) vuil.
Ik wordt hier niet vrolijk van. :/

Complete verhaal: Ondanks dat ik erg zorgvuldig om ga met mijn camera's waren deze toch behoorlijk vuil geworden (stof uit de lucht). Maar omdat de D7100 geen weathersealing heeft was er ook vuil in de camera gekomen. Dit was zichtbaar in de zoeker.
Bij het maken van de offerte hadden ze zich echter vergist in de hoeveelheid werk (werd mij verteld) en was er te weinig tijd gerekend om het goed te doen. In plaats dat ze mij bellen voor een nieuwe prijs opgave hebben ze er blijkbaar een haastklus van gemaakt.
Maar nu moet het alsnog gebeuren. En moet de camera weer terug en weer uit elkaar.
De D7100 heeft wel degelijk weather sealing ;)
Ik heb mijn 7100 laten schoonmaken bij CameraExpress, nergens meer vlekjes, alleen een klein vlekje in de zoeker maar om die weg te halen moet je veel meer uit elkaar halen. De foto's zijn in iedergeval weer vlekjes vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle lenzen zijn dicht. Sommige zijn net stofzuigers.

Vooral die toeters die niet een constante lengte zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:03
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:18:

Daar kruipt het inderdaad tussen de bewegende delen door naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel of geen weathersealing is natuurlijk ook heel wat anders dan wel of niet lucht en stofdicht.

Met een 70-300VR of iets dergelijks voel je inderdaad gewoon de lucht langs je oog gaan als je zoomt terwijl je door de zoeker kijkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat langzaam genoeg doet, gaat de boel gewoon door de gefilterde opening in de body als het goed is.

Maar inderdaad, als je het snel doet, blaast hij in de zoeker (bij het teruggaan van 300 naar 70).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:49

Christiano007

Ich bin der champion

Ik ben ook lid van de Nikon club :P

Heb eerst een Olympus OM-D E-M10 gehad, heerlijk kleine camera die er stoer uitzag, maar actie was een beetje matig.

Heb nu een D5500 incl 18-105mm lens gekocht en ben benieuwd. Sommige dingen zijn minder (focus in Liveview) en sommige weer wat beter. Moet wel winnen aan het grote gewicht van een 18-105 lens. Toch een stuk zwaarder dan een systeemcamera uiteraard.

Gekozen voor de D5500 vanwege het touch screen en de iets fijnere diepe grip bij de vingers t.o.v. de D5300. En de redelijk positieve berichten van het focussen op bewegende beelden (voor een D5XXX instap camera).

Nu aan het opladen, nu eens op zoek naar een leuke insert voor mijn tas.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Christiano007 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:11:
Ik ben ook lid van de Nikon club :P

Heb eerst een Olympus OM-D E-M10 gehad, heerlijk kleine camera die er stoer uitzag, maar actie was een beetje matig.

Heb nu een D5500 incl 18-105mm lens gekocht en ben benieuwd. Sommige dingen zijn minder (focus in Liveview) en sommige weer wat beter. Moet wel winnen aan het grote gewicht van een 18-105 lens. Toch een stuk zwaarder dan een systeemcamera uiteraard.

Gekozen voor de D5500 vanwege het touch screen en de iets fijnere diepe grip bij de vingers t.o.v. de D5300. En de redelijk positieve berichten van het focussen op bewegende beelden (voor een D5XXX instap camera).

Nu aan het opladen, nu eens op zoek naar een leuke insert voor mijn tas.
Congrats! F-Stop icu :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:50

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Brilsmurfffje schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:25:
[...]
De D7100 heeft wel degelijk weather sealing
De D5 en D500 van Nikon en de 7D2 en 1Dx van Canon, dat soort camera's hebben echte weather sealing.
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:18:
Bijna het hele jaar heeft de Sigma 18-35 op mijn D7100 gezeten. Deze heeft interne focus en zoom en zuigt geen lucht naar binnen. Tijdens de Nepal reis hebben de f/1.8 primes op de camera gezeten en die zuigen ook niets aan.

Bij mijn camera zat het vuil echt in de zoeker (tussen oculair en prisma) en niet in het spiegelhuis.
Hier één van de laatste foto's die ik gemaakt heb voordat ik de camera wegbracht. Ik kan alleen ergens rechts een klein stof-stipje vinden.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1448/24704378961_f6546c21d0.jpg
D7100 test by Vishari Beduk, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1547/24681465742_5aa74fcbaf.jpg
Dirty? by Vishari Beduk, on Flickr

[ Voor 9% gewijzigd door Vishari Beduk op 03-02-2016 21:22 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb nu een D5500 en vergeleken met een Systeemcamera van bijv. Olympus moet ik wel wennen aan het volgende:

ISO instellen. Als ik hem op Auto zet, dan kan ik niet manueel de ISO aanpassen. Ja dit kan wel, maar hij schiet gewoon terug in de Auto Iso. Is er een optie om wél een handmatige ISO te kiezen terwijl je in Auto Iso zit? Om steeds terug te gaan naar het optie menu om alles weer te veranderen is ook weer een extra stap.

En als ik een 2 sec. delay wil, dan moet ik een knop bij de lens indrukken en krijg dan het menu om dit aan te passen. Als ik het dan op een delay optie zet, dan gaat hij na 1 foto weer terug naar de originele instelling. Is dit nog aan te passen? Anders moet ik na elke foto weer naar het menu voor de delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:23:
ISO instellen. Als ik hem op Auto zet, dan kan ik niet manueel de ISO aanpassen. Ja dit kan wel, maar hij schiet gewoon terug in de Auto Iso. Is er een optie om wél een handmatige ISO te kiezen terwijl je in Auto Iso zit? Om steeds terug te gaan naar het optie menu om alles weer te veranderen is ook weer een extra stap.
Het is toch logisch dat als je auto-iso gebruikt, dat je niet manueel de iso gaat instellen. Zijn er misschien custom standen waarin je de camera kunt zetten? Ik ken de D5500 niet, maar met mijn 5D2 kan ik 3 custom standen configureren, zodat je bijvoorbeeld 1 stand hebt met Aperture priority en auto-iso en een andere stand met Aperture priority en vaste iso waarde.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Universal Creations schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:30:
[...]

Het is toch logisch dat als je auto-iso gebruikt, dat je niet manueel de iso gaat instellen. Zijn er misschien custom standen waarin je de camera kunt zetten? Ik ken de D5500 niet, maar met mijn 5D2 kan ik 3 custom standen configureren, zodat je bijvoorbeeld 1 stand hebt met Aperture priority en auto-iso en een andere stand met Aperture priority en vaste iso waarde.
Uiteraard is dit logisch, maar met de olympus kon ik gewoon handmatig iets vastzetten ook al stond hij in Auto. Dus misschien kon dit ook bij Nikon :)

Voor de delay heb jij geen idee of je het ook kunt vastzetten i.p.v. dat hij terug schiet in de originele stand?

Afbeeldingslocatie: http://media.digitalcameraworld.com/wp-content/uploads/sites/123/2012/09/Camera_tips_mirror_bounce_DCM129.advisor.mirror_walk2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Christiano007 op 06-02-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik op mijn camera drive mode instel, blijft ie altijd daarop staan, tenzij ik naar een custom stand ga, dan pakt ie de instelling die ik daarvoor heb ingesteld. Maar zoals jij het zegt, is er iets niet goed. Het zou idioot zijn dat je burstmode instelt en de camera iedere keer terugspringt naar single shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Bij mijn D3200 gaat die ook na ieder schot in self timer terug naar enkel of burst schieten (afhankelijk van de laatst gekozen van deze twee). Dit deed de D90 van een kennis niet en mijn D7200 ook niet (zit sowieso 'vast' via de release dial onder de main dial). Ik denk dat dit bij de entry level bodies (D3xxx en blijkbaar dus ook D5xxx) van Nikon zo is ingesteld (als een soort default, waar telkens naar terug gerest wordt) en de hogere bodies meer vrijheden hebben. Ik heb er in ieder geval geen oplossing voor gevonden in de instellingen of de handleiding van de D3200.
Zelf heb ik de ml-l3 aageschaft, om trillingen te voorkomen op statief en omdat de camera in remote stand blijft staan, afhankelijk van hoe lang je de 'remote on timer' oid instelling hebt gezet. En dus onafhankelijk van of je een foto (of foto's) gemaakt heb.

Voor auto iso heb ik ook gemerkt dat dit onafhankelijk is van welke iso je zelf in hebt gesteld. Indien je een hogere iso hebt ingesteld dan auto iso denkt dat nodig is, dan kiest die de iso die hij denkt dat juist is (en dus lager is). En omgekeerd.
Dit is dan ook precies wat het doel van auto iso is (lijkt mij). Hoewel omslachtig via het menu in de D3xxx en D5xxx bodies, zul je waarschijnlijk toch de auto iso uit moeten zetten om zelf weer de controle over iso te hebben.

Edit:
Met trillingen voorkomen met de Nikon ml-l3 remote bedoelde ik voor het direct schieten van een foto. Tov de 2 seconden wachten van de self timer (welke natuurlijk ook gebruikt kan worden om de trillingen van het indrukken van de sluiterknop te compenseren).

[ Voor 9% gewijzigd door matje500 op 06-02-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Christiano007 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:34:
[...]
Uiteraard is dit logisch, maar met de olympus kon ik gewoon handmatig iets vastzetten ook al stond hij in Auto. Dus misschien kon dit ook bij Nikon :)
Je moet echt kiezen; of auto ISO of zelf instellen.
Ik begrijp je 'use case' niet echt.
Voor de delay heb jij geen idee of je het ook kunt vastzetten i.p.v. dat hij terug schiet in de originele stand?
Ik gebruik heel vaak de self-timer in combinatie met de goedkope remote. Voor die combi kan je de tijd instellen (die normaal heel kort staat) met de instelling "c4 Remote on duration(ML-L3)".
Dus koop zo'n ding voor 10 euro op eBay, scheelt je een hoop ergernis.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hmmm .... Canon heeft twee service points; in Bergen op Zoom en in Nederweert. En daarnaast heb je ook nog de onafhankelijke Rofa in Den Haag.
En Nikon heeft alleen Beverwijk?? Of weet iemand nog een ander adresje die Nikon's repareert?

Ik erger mij aan het vuil in de zoeker. Maar Nikon Beverwijk wil het pentaprisma niet schoonmaken. Volgens hun is de enige optie om het hele prisma huis te vervangen wat veel geld gaat kosten.
Dus ik zoek een adresje die wel de moeite wil nemen om de boel schoon te blazen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Chipclean in malden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik hoor inmiddels van een aantal kenissen dat het updaten van de firmware op een D5500 ervoor kan zorgen dat sommige Sigma lenzen het niet meer doen.

http://www.dpreview.com/forums/post/57178673

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ergens weten we dat dit kan gebeuren met Third-party lenzen, maar je zou denken dat Nikon zich niet in de vingers snijdt. Veel Nikon dslr eigenaren hebben Sigma lenzen en die eigenaren raken ze dan kwijt. Want ik kan me niet voorstellen dat die zomaar overstappen op Nikon-alternatieven.
De nieuwe Sigma lenzen kunnen misschien met een andere firmware (via usb-dock) wel weer werkend gemaakt worden, maar dit is wel ellendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:45

Fiber

Beaches are for storming.

Ach, hoeveel normale consumenten updaten de firmware van hun camera...?

Maar wel jammer inderdaad, maar dat is inderdaad waar vaak voor gewaarschuwd word bij 'off brand' lenzen en accessoires...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
Wijnands schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:11:
Ik hoor inmiddels van een aantal kenissen dat het updaten van de firmware op een D5500 ervoor kan zorgen dat sommige Sigma lenzen het niet meer doen.

Welke firmware en welke lenzen?

Toevallig mn beide camera's door Nikon nieuwe software gekregen. Mijn Sigma 35mm f1.4 doet het gewoon nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobbieHifi schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Welke firmware en welke lenzen?

Toevallig mn beide camera's door Nikon nieuwe software gekregen. Mijn Sigma 35mm f1.4 doet het gewoon nog steeds.
In het topic op DPreview ging het ook om de oude EX lijn, hopelijk blijven de Art,Contempery, en Sports lenzen het nog wel allemaal doen :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:13:
Ach, hoeveel normale consumenten updaten de firmware van hun camera...?

Maar wel jammer inderdaad, maar dat is inderdaad waar vaak voor gewaarschuwd word bij 'off brand' lenzen en accessoires...
Toevallig nog gedaan vorige week voor de D3200. Die update was wel nodig voor de AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II lens. Dus ik denk dat het zeker lonend is af en toe te kijken of je het nodig hebt. If it ain't broken don't try to fix it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nee. In mijn Canon tijd een aantal keer geweest. Prima vent, levert goed werk.
Maar hij is niet iemand die Nikons uit elkaar haalt.
Wijnands schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:11:

Bedankt voor de waarschuwing. In het vervolg dus even wachten met updaten.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vishari Beduk schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:17:
[...]
Maar hij is niet iemand die Nikons uit elkaar haalt.
Ik wil het ook wel voor je doen hoor :+
was niet al te serieus bedoeld, ik snap dat je op zoek ben naar een professional, toch is het uit en in elkaar zetten van een camera geen rocket science, heb het zelf wel vaker gedaan.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46
mrc4nl schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:36:
[...]

was niet al te serieus bedoeld, ik snap dat je op zoek ben naar een professional, toch is het uit en in elkaar zetten van een camera geen rocket science, heb het zelf wel vaker gedaan.
We kennen je successen daar in :9

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
http://nikonrumors.com/20...-be-announced-at-cp.aspx/

Klinkt als iets interessants om in de gaten te houden. Ik hoop zelf eigenlijk op een Fujifilm X100(S/T)-achtige camera qua bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat hebben ze al een keer geprobeerd met de Df en dat is toch niet zo heel goed bevallen meen ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

PdeBie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:28:
http://nikonrumors.com/20...-be-announced-at-cp.aspx/

Klinkt als iets interessants om in de gaten te houden. Ik hoop zelf eigenlijk op een Fujifilm X100(S/T)-achtige camera qua bediening.
X100 achtig?Die bestaat al.Dat is de Nikon coolpix A. Met een 28mm eqv lens en een aps-c sensor.

Afbeeldingslocatie: http://4.static.img-dpreview.com/files/p/articles/1257143006/images/Intro-001.jpeg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mrc4nl schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:58:
[...]

X100 achtig?Die bestaat al.Dat is de Nikon coolpix A. Met een 28mm eqv lens en een aps-c sensor.

[afbeelding]
Nee, want die heeft nog steeds een PSAM wieltje.
Ik vind juist die sluitertijd/diafragma/ev-compensatie wieltjes handig werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

PdeBie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:02:
[...]

Nee, want die heeft nog steeds een PSAM wieltje.
Ik vind juist die sluitertijd/diafragma/ev-compensatie wieltjes handig werken :)
Twin dial doet voor mij al veel goeds(zit ook niet op de Coolpix A -O- ) al ben ik soms wel jaloers op de fuiji wieltjes.Maar ben het eens met Fiber, de Nikon DF was een camera zonder video waar ze lukraak wat knopjes op hebben geschroefd zonder logische indeling. (en èèn lens met diafragma ring :') )

Nikon heeft tot nu toe niet echt een camera uitgebracht met bediening zoals de fuij's. Daarom denk ik dat die nieuwe high end camera ook gewoon een modern uiterlijk+bediening heeft.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De Nikon DF was gewoon een Nikon D800 / D4 in een retro jasje met behoorlijk wat stommigheden. Totaal ongebruiksvriendelijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:36:
[...]

Vorig jaar wilde ik weten of ik zelf in staat zou zijn een moderne camera te repareren. Toen speciaal voor dat doel een defecte D80 gekocht. En uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet (soort van).
Mijn conclusie was toen dat het eigenlijk niet te doen is voor een amateur als ik. Het is eigenlijk net zoiets als piano spelen; je hebt veel oefening nodig.
Ik ga wel zelf de sensor reinigen.

weet het niet meer

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
X100(S/T) is 23mm, m.a.w. 35mm eqv.

• Fiber

Fiber

De Coolpix A concurreert meer met de Ricoh GR (II). Wordt trouwens wel tijd voor een opvolger lijkt mij.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13

Jazzper

BB4E^Guerilla

Damn... Ik heb van de week een D700 gekocht. Lage shuttercount, altijd goed (laten) onderhouden en rubbers in goede conditie. Ook geen rare butsen etc. Eigenaar is er zeer zuinig op geweest. Heb hem, gezien Marktplaats, bijzonder scherp geprijs kunnen krijgen. Geen steal, maar heb net zo lang gewacht tot ik er een tegenkwam in deze conditie en bij de onderste prijzen op MP. Blij als een aap! Dank voor de felicitaties, etc etc.

Enfin... nu postte ik dat trots op mijn Facebook, reageerde een kennis dat ik dat eerder had moeten zeggen. Dan had hij nog wel een D600 voor mij gehad. Net gevraagd en, vriendenprijs, hij wil er nagenoeg hetzelfde voor als ik net voor die D700 heb betaald.

Je voelt hem aankomen: D600 of D700?
Heb diverse blogs en reviews gelezen. Het komt neer op nieuwere generatie D600 of de toughness en pro grade of de D700. Schijnt ook nog klein karakterverschil in rendering te zitten. En de D700 heeft meer AF punten. De D600 heeft als nadeel dat er gare exemplaren bij zitten waarbij er plekjes op de sluiter en foto komen.

> De bekende Angry Photographer kiest de D700 boven de D600. En zelfs boven de D810 haha: YouTube: The Angry Photographer: The BEST NIKON DSLR !! Nikon Secrets to save you $$ **GET ONE!**
> Op specs wint de D600: http://snapsort.com/compare/Nikon-D600-vs-Nikon_D700
> Vriend Rockwell komt er niet uit: http://kenrockwell.com/nikon/d600/vs-d700.htm

Ik kom er niet uit

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
Als je de toughness noet nodig hebt (of belangrijk vindt) zou ik voor de d600 gaan. Maar er valt zeker wat te zeggen voor een stevige grote camerabody.

I'm a photographer, not a terrorist

• Fiber

Fiber

Als je de verschillen al weet dan zul je toch zelf de keus moeten maken... Gewicht en formaat en hoe lekker hij in de hand ligt zou bij mij ook een rol spelen...

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Jazzper schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:30:
Damn... Ik heb van de week een D700 gekocht. Lage shuttercount, altijd goed (laten) onderhouden en rubbers in goede conditie. Ook geen rare butsen etc. Eigenaar is er zeer zuinig op geweest. Heb hem, gezien Marktplaats, bijzonder scherp geprijs kunnen krijgen. Geen steal, maar heb net zo lang gewacht tot ik er een tegenkwam in deze conditie en bij de onderste prijzen op MP. Blij als een aap! Dank voor de felicitaties, etc etc.

Enfin... nu postte ik dat trots op mijn Facebook, reageerde een kennis dat ik dat eerder had moeten zeggen. Dan had hij nog wel een D600 voor mij gehad. Net gevraagd en, vriendenprijs, hij wil er nagenoeg hetzelfde voor als ik net voor die D700 heb betaald.

Je voelt hem aankomen: D600 of D700?
Heb diverse blogs en reviews gelezen. Het komt neer op nieuwere generatie D600 of de toughness en pro grade of de D700. Schijnt ook nog klein karakterverschil in rendering te zitten. En de D700 heeft meer AF punten. De D600 heeft als nadeel dat er gare exemplaren bij zitten waarbij er plekjes op de sluiter en foto komen.

> De bekende Angry Photographer kiest de D700 boven de D600. En zelfs boven de D810 haha: YouTube: The Angry Photographer: The BEST NIKON DSLR !! Nikon Secrets to save you $$ **GET ONE!**
> Op specs wint de D600: http://snapsort.com/compare/Nikon-D600-vs-Nikon_D700
> Vriend Rockwell komt er niet uit: http://kenrockwell.com/nikon/d600/vs-d700.htm

Ik kom er niet uit
Eerst over de URL's die jij noemt, die zijn nogal opvallend in negatieve zin:
Ken wordt sowieso door niemand meer serieus genomen.
Snapsort is veeeeel te kort door de bocht. Je mist iedere nuance.
En de angry is helemaal bedroevend. Zelden zo'n aandachts trekker gezien die zoveel onzin kon uitkramen.

Het antwoord op jouw vraag lijkt mij echter simpel; ga op bezoek bij die kennis en probeer beide camera's naast elkaar uit. En na afloop de foto's vergelijken.

weet het niet meer

Verwijderd

Ik vermaak mij anders kostelijk om de Angry Photographer. Bedroevend wil ik hem niet noemen en een aandachtstrekker ook niet. Die man is gewoon zo denk ik. Kennis heeft hij zeker voor zover ik de kennis bezit om dat te kunnen beoordelen met mijn beperkte kennis. Zo, ontleedt dat maar eens :)

Verwijderd

Mijn indruk is ook dat The Angry Photographer een aandachtsvrager is die op YouTube hits wil scoren.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ach ja zowel Rockwell als Angry Photographer neem ik met dikke korrel zout. Als je daar mee kan leven kun je er nog best nuttige info uit destilleren. Je kan zeggen wat je wil maar zo'n rockwell heeft wel een uitermate uitgebreide site met veel info. Ik kom er vaak uit. En de keer dat die dwaas van een Fro knows het nodig vond Rockwell tot op het bot af te zeiken omdat Rockwell aangaf dat voor veel mensen JPG afdoende is (lees: average joe, niet ons nerds/tweakers/pro/prosumers) maakte hem gelijk tot antiheld voor mij. Zo hang ik ook de club uit Rotterdam-Zuid aan ;)

Ik laat het nog even bezinken de D600 vs de D700. Op zich ben ik wel een sucker voor lompe cameras. Met mijn F90X en grip voel ik ook dat ik leef haha.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Mijn D700 is alweer een flinke tijd mijn 2e camera, maar krijg het nog steeds niet over m'n hart om hem te verkopen. Ding heeft pas 19K clicks gemaakt en werkt altijd. Blijft een heerlijk apparaat. Het is gewoon nooit een miskoop een D700 ( een normale goede 700 dan natuurlijk )
Natuurlijk zijn er met meer MP, betere AF, filmfunctie etc. als je dat niet nodig hebt is het nog steeds een beest van een camera.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Jazzper schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:03:
[...]

Ik laat het nog even bezinken de D600 vs de D700. Op zich ben ik wel een sucker voor lompe cameras. Met mijn F90X en grip voel ik ook dat ik leef haha.
Een D3 is nog niet eens zo gek veel duurder als een D700... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
Fiber schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:18:
[...]

Een D3 is nog niet eens zo gek veel duurder als een D700... :)
En de meerprijs helemaal waard imho. Tenzij je iets kleins wil, maar dan is een D700 ook niet echt de beste keuze.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Als je een d5500 of een andere nikon met BT hebt kan hij dan GPS gegevens verkrijgen via een smartphone?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Leuk nieuw spul van Nikon in een nieuwe compact range met 1 inch sensor:

http://www.dpreview.com/n...pacts-with-1-type-sensors

18mm equivalent is uniek voor een compact en 1:1 macro met een compact lijkt mij ook een noviteit. :)

En met 60 fps mag je ook wel investeren in kaartjes denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Fiber schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:47:

en 1:1 macro met een compact lijkt mij ook een noviteit. :)
Dit geldt overigens alleen voor de Nikon DL24-85.
Its standout feature is the ability to take life-size, 1:1 macro photos, with a minimum focus distance of 3cm. Macro shooters can also take advantage of focus peaking and bracketing as well as manual priority AF.
Maar ik wordt hier wel HEEL vrolijk van! Lichtgewicht macro camera met 3cm focusafstand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:51:
Maar ik wordt hier wel HEEL vrolijk van! Lichtgewicht macro camera met 3cm focusafstand. :)
3cm focusafstand is niet waar het om gaat, maar 1:1 vergroting wel. Daarnaast is 3cm werkafstand (niet focusafstand) wel erg klein voor het fotograferen van beestjes. 3cm werkafstand doet mij vermoeden dat macro enkel op korte brandpuntsafstand werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 23-02-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Macro is meer dan alleen beestjes ;)

https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/24339029091/

[ Voor 45% gewijzigd door PdeBie op 23-02-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het zal ook echt geen dSLR met lange macro lens en goede flitsers kunnen vervangen, maar wel erg leuk om bijvoorbeeld bij wandelingen en fietstochtjes altijd een lichte macro camera bij je te kunnen hebben voor de bloempjes en de bijtjes en zo...

Alleen voorlopig nog wat te prijzig voor mij, maar wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Hoezo niet, ligt er aan waarvoor je hem gebruikt. Ik denk er zeker over om mijn DSLR om te wisselen voor zo'n camera. Vooral de 18-50 is heel erg interessant. Ik gebruik mijn DSLR niet te volle en gebruik hem veel te weinig om dat het zo lastig meeslepen is. Heb serieus naar de Sony's gekeken maar wilde Nikon trouw blijven. Daarnaast kan je prima flitsen met deze, zit namelijk een hotshoe op, dus lijkt me dat het werkt met de SB's van Nikon. Helaas geen pop-up op de 18-50 voor het aansturen van de flitsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lijkt me in jouw geval inderdaad een prima alternatief. En je bent vast niet de enige die wat lichtere en kleinere spullen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om een dergelijke foto met deze camera te kunnen maken, zul je onderhand in de bloem moeten hangen. Maar ik weet dat er meer is dan enkel beestjes, maar 3cm werkafstand is wel heel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En daarom zeg ik ook: Ontzettend leuk en uniek ding, zou hem graag hebben, maar natuurlijk niet in alles een alternatief een dSLR. Maar wel een stuk handzamer en dus vaker bij de hand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Roobje schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:47:
Daarnaast kan je prima flitsen met deze, zit namelijk een hotshoe op, dus lijkt me dat het werkt met de SB's van Nikon.
Correct!
http://www.nikon.nl/nl_NL...page/premium_compact.page?
Elke Nikon DL-camera heeft een ISO 518-flitsschoen waarop diverse accessoires kunnen worden bevestigd, waaronder ook de vertrouwde Nikon D-SLR Speedlights
Universal Creations schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:57:
[...]

Om een dergelijke foto met deze camera te kunnen maken, zul je onderhand in de bloem moeten hangen. Maar ik weet dat er meer is dan enkel beestjes, maar 3cm werkafstand is wel heel erg kort.
Ik weet niet wat jij bedoelt met werkafstand, maar het is toch echt een minimum focus afstand van 3cm. Of je de 1:1 vergroting pas dan ook haalt weet ik niet. Dat zeggen ze niet. Al lijkt me dat inderdaad wel logisch. Dat heeft echter ook weer te maken met hoe ver je 'ingezoomd' bent lijkt mij.

Its standout feature is the ability to take life-size, 1:1 macro photos, with a minimum focus distance of 3cm.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 23-02-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ze bedoelen: Hij kan tot 3 cm scherp stellen, wat erg kort is. En alleen bij die afstand heb je 1:1 vergroting. Bij verder weg wordt de vergroting wat minder. Maar voor bloemen en zo heb je helemaal geen 1:1 nodig, dus dan geeft dat niet. Bij hele kleine beestjes en zo wel, en dan moet je uitkijken dat ze niet schrikken of geplet worden en je zit waarschijnlijk in je eigen schaduw te werken...

Het heeft gewoon z'n beperkingen, maar is toch een flinke stap vooruit vergeleken met andere compacts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PdeBie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:17:
Ik weet niet wat jij bedoelt met werkafstand, maar het is toch echt een minimum focus afstand van 3cm. Of je de 1:1 vergroting pas dan ook haalt weet ik niet. Dat zeggen ze niet. Al lijkt me dat inderdaad wel logisch. Dat heeft echter ook weer te maken met hoe ver je 'ingezoomd' bent lijkt mij.

[...]
Werkafstand is de afstand tussen focusvlak en voorkant van de lens. Dit wordt helaas maar al te vaak focusafstand genoemd. Focusafstand is doorgaans vanaf de sensor tot aan het onderwerp. Als de focusafstand daadwerkelijk 3cm is, dan zou het focusvlak in de lens zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Helaas moeten we nog wachten tot begin deze zomer. Kan ik in ieder geval gaan sparen en kijken wat ik voor mijn D7100 kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nikon rekent hier met cm vanaf het front element... De 24-500 kan zelf op 1 cm focussen...

Meer specs hier te vinden: http://imaging.nikon.com/lineup/dl/24-85_f18-28/spec.htm (De andere modellen ook met wat klikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om je dSLR weg te doen gaat mij wat ver, maar ik denk dat zo'n compact wel verdraaid handig is om er bij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:42:
Om je dSLR weg te doen gaat mij wat ver, maar ik denk dat zo'n compact wel verdraaid handig is om er bij te hebben.
Als je het geld er voor over hebt, dan zou ik het ook doen. Maar de D7100 ligt nu al te veel in de kast, als er dan een compact camera komt die ik wel gebruik, vinden m'n kinderen de DSLR straks als ze de erfenis verdelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is natuurlijk ook zonde dat je de D7100 vaker in de kast laat dan dat je hem eruit haalt. Ik moet eerlijk bekennen dat sinds ik een dSLR heb minder vaak foto's maak terwijl ik dat juist wel deed met de compacte Sony NEX-6 en de Sony HX9V compactcamera.

Dus ja, ik maak minder foto's terwijl ik dat voorheen veel vaker deed. Maar ik denk wel dat we de kant opgaan dat alles compacter wordt, misschien wel dat je AIO camera's gaat krijgen zoals die in het artikel genoemd worden. Die Nikon DL18-50 is inderdaad wel een camera die ik zou willen kopen. Puur voor het gemak en de hanteerbaarheid. Want ik mis het foto's maken wel en ik neem niet zo makkelijk mijn D5200 ergens mee heen.

Ik denk dat ik ook wat geld aan de kant ga leggen voor deze camera. Voor erbij en als hij bevalt ga ik ook sterk overwegen om in ieder geval compacter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik denk dat uit eindelijk, buiten de investering om, je vooral moet kijken naar wat je precies wil en of je dSLR ten volle benut. In mijn geval heb ik de meeste functies/features niet nodig die de D7100 biedt over de DL 18-50. Filmen doe ik niet (dus 3,5 jack is niet nodig) BT vervangt de bedraadde trigger. Dan houdt je voornamelijk het verschil in sensor over.
Heb afgelopen jaren redelijk veel Noorderlicht geschoten in Zweden en daar komt de APS-C sensor goed van pas (al was FF nog beter) maar tegenwoordig doe ik zo weinig met low-light. Zo lang ik maar NEF heb en PASM met goede lens en relatief grote sensor, dan kom ik de meeste vakantie wel door. Mocht ik echt meer nodig hebben dan kan ik altijd nog de FF Nikons van mijn vader lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:35:
In mijn geval heb ik de meeste functies/features niet nodig die de D7100 biedt over de DL 18-50.
Je schiet voornamelijk (ultra)groothoek dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Universal Creations schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:50:
[...]

Je schiet voornamelijk (ultra)groothoek dus?
Ja, op m'n D7100 voornamelijk 35 mm en korter (16-85)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Dan houdt je voornamelijk het verschil in sensor over.
Je vergeet één klein detail ;-)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7Dd4a2t.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 24-02-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RigolleM schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:59:
[...]

[afbeelding]
max sluiter van de D18-50 is 1/2000 (1/8000 D7100)
accuduur van de D7100 is stukken beter, plus de manual controls zijn beter met dedicated knopjes voor iedere instelling, 2 draaiwieltjes etc.

Als point en shoot en camera om altijd bij te hebben is het wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
RigolleM schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:59:
[...]

[afbeelding]
Natuurlijk, dat is ook de voornaamste reden. Ik ging nu vooral in op de functionaliteit.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:10:
[...]

max sluiter van de D18-50 is 1/2000 (1/8000 D7100)
accuduur van de D7100 is stukken beter, plus de manual controls zijn beter met dedicated knopjes voor iedere instelling, 2 draaiwieltjes etc.

Zo vaak heb ik die 1/8000 niet gebruikt en wanneer ik die echt nodig heb, dan heeft de DL Electronic shutter: 1/16000 to 30 s. Dus nog maal de helft. Voor mijn gebruik zal ik het verschil niet merken.

De knopjes wordt wennen, maar dat is (net als de (O)VF) een trade-off de compactheid. Maar ik moet zeggen, voor zo'n kleine behuizing heeft Nikon veel knopjes weten te plaatsen en natuurlijk een touchscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Dat was dan ook mijn 'point' die ik wilde maken.
De vergelijking met DSLR gaat totaal niet op als je er iets 'compact' bij wil.
Hoeveel keer stel je de vraag niet, had ik nu maar mijn camera bij, maar je laat die achterwege omdat je het vaak vervelend vind om die telkens overal mee te sleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Natuurlijk, dat is ook de voornaamste reden. Ik ging nu vooral in op de functionaliteit.
Je boet altijd in qua functionaliteit maar als je dat één moment mist omdat je hem niet bij hebt, dan ben je blij dat je 'maar' een compactje van dit kaliber bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Thanks!
Jammer dat er geen plaatjes bij zitten waar je de bokeh echt goed op kunt beoordelen, maar vooralsnog ziet de "out-of-DOF" blur er goed uit!

IMHO lijkt de 24-85 mij de beste allrounder. Wat het gemak van deze compacts qua meenemen betreft: voor vakantie zou je al gauw kiezen voor de 24-500mm variant, maar die is dan praktisch niet veel kleiner dan een DSLR setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 22:06
Ik heb een paar berichten afgesplitst naar Upgrade Nikon D90. Voor aankoopadvies is dit topic namelijk niet bedoeld, dat kan beter in een los topic :)

• PdeBie
Fireshade schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Wat het gemak van deze compacts qua meenemen betreft: voor vakantie zou je al gauw kiezen voor de 24-500mm variant, maar die is dan praktisch niet veel kleiner dan een DSLR setup.
Behalve dat je dan geen lenzen hoeft te wisselen.

De 24-85 ziet er in mijn ogen ook heel aantrekkelijk uit. Je mist dan alleen wel wat groothoek.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fireshade schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:04:
[...]
Wat het gemak van deze compacts qua meenemen betreft: voor vakantie zou je al gauw kiezen voor de 24-500mm variant, maar die is dan praktisch niet veel kleiner dan een DSLR setup.
Wel als je met die DSLR setup hetzelfde zoombereik wilt afdekken ;)

Een aps-c body met 16-85 en 70-300 (wat effectief redelijk in de buurt komt) neemt toch echt wel iets meer plek in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fiber

Fiber

PdeBie schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:39:
[...]

Behalve dat je dan geen lenzen hoeft te wisselen.

De 24-85 ziet er in mijn ogen ook heel aantrekkelijk uit. Je mist dan alleen wel wat groothoek.
Valt ook wel mee, 24 mm is best wijd. Als je echt UWA wilt moet je de 18-50 variant kiezen. Of je koopt ze allebei: Jij de 18-50 voor street en landschappen, je partner de 24-85 voor bloemetjes en portretjes...
Orion84 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:56:
[...]

Wel als je met die DSLR setup hetzelfde zoombereik wilt afdekken ;)

Een aps-c body met 16-85 en 70-300 (wat effectief redelijk in de buurt komt) neemt toch echt wel iets meer plek in.
een 18-300 lens komt dan qua formaat en gebruiksgemak nog meer in de buurt, al mist die wel een paar mm wijd...

• PdeBie
Fiber schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:05:
[...]

Valt ook wel mee, 24 mm is best wijd.
Op een 1" sensor? Valt nog vies tegen volgens mij.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PdeBie schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Op een 1" sensor? Valt nog vies tegen volgens mij.
24mm equivalent hè :)

• PdeBie
ow, dan maakt het niets uit nee :P

• Roobje
Eerste hands-on van de DL serie van DPReview: http://www.dpreview.com/a...on-with-nikon-dl-compacts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Als ik het goed begrijp hebben de 18-50 en 24-85 een motorzoom. Wel erg jammer! :(
De 24-500 heeft een handmatige zoom - lijkt me ook wel nodig gezien de range. Maar waarom toch motorzoom voor de andere modellen? Het is goedkoper zonder, en tegelijkertijd ook handiger zonder (IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Fireshade schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:15:
[...]

Als ik het goed begrijp hebben de 18-50 en 24-85 een motorzoom. Wel erg jammer! :(
De 24-500 heeft een handmatige zoom - lijkt me ook wel nodig gezien de range. Maar waarom toch motorzoom voor de andere modellen? Het is goedkoper zonder, en tegelijkertijd ook handiger zonder (IMHO).
Je kan hij de andere ook handmatig zoomen, maar dan in stappen en niet geleidelijk, volgens mij bij de 18-50 in 18, 20, 24, 28, 35 en 50 zover ik kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:26
Roobje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:19:
Je kan hij de andere ook handmatig zoomen, maar dan in stappen en niet geleidelijk, volgens mij bij de 18-50 in 18, 20, 24, 28, 35 en 50 zover ik kan zien
The lenses of the DL18-50 (shown here) and the DL24-85 can be zoomed either in steps, using the ring around the lens barrel, or via a small W-T rocker switch around the shutter release. Having a step zoom is very handy for some situations (it's a real time-saver in the DPReview studio, for one thing).
Ik lees (en hoop) dat je het kan lezen als 'je kunt zoomen óf in stappen, met de lensring, of (traploos) via de knoppen'. Toch heeft 'traploos zoomen via de ring' mijn voorkeur. Het wordt nog moeilijk kiezen uit de recent aangekondigde 1-inch camera's van Nikon, Panasonic en de bestaande Canon's en Sony's.

[ Voor 17% gewijzigd door Paulus73 op 27-02-2016 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Paulus73 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 07:54:
[...]

[...]

Ik lees (en hoop) dat je het kan lezen als 'je kunt zoomen óf in stappen, met de lensring, of (traploos) via de knoppen'. Toch heeft 'traploos zoomen via de ring' mijn voorkeur. Het wordt nog moeilijk kiezen uit de recent aangekondigde 1-inch camera's van Nikon, Panasonic en de bestaande Canon's en Sony's.
Zo heb ik het ook begrepen, je hebt namelijk voor de 18-stap een W-T stap, in die positie kan je traploos zoomen (helaas) alleen met de zoom switch bovenop zoals bij andere compact camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tot hier aardig wat opgeschoond, wat verplaatst is naar het Nikon lenzen topic
Nou nog zo'n plaatje met de prestaties van de nieuw Nikon DL modellen er in en we zijn weer een beetje on-topic... :)

[ Voor 29% gewijzigd door Nomad op 01-03-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:56
U vraagt, wij draaien.

Waarbij aangetekend moet worden dat DPReview de nieuwe DL's nog niet getest heeft, en dat is meteen de reden dat ze met stippellijntjes zijn aangegeven.
Here's how they fit into the wider market. We don't yet know exactly how their apertures will change as you zoom, so we've had to approximate them here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Maar aan dat plaatje heb je vrij weinig, omdat de curve dus zo steil kan zijn als de RX100 III en zo vlak als die van de G7 X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topic een beetje opgeschoond :). Dit is echt een algemeen Nikon topic, geen "welke lens moet ik kopen topic". Dat was iemand blijkbaar even ontgaan :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Beste alle,

Welke SD kaart raden jullie me aan voor een Nikon d5300. Ik hoorde dat je een speciale schrijf/-leessnelheid SD kaart moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

theduke1989 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:03:
Beste alle,

Welke SD kaart raden jullie me aan voor een Nikon d5300. Ik hoorde dat je een speciale schrijf/-leessnelheid SD kaart moet aanschaffen.
Op basis van onder andere deze oplijsting heb ik destijds de keuze gemaakt voor de Sandisk extreme pro 95MB/s; zeer blij mee want zeer snel. Echter kan het zijn dat er momenteel nog snellere kaartjes te koop zijn en dat de prijzen ondertussen significant zijn verschoven; dus een beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.

Kies gewoon iets dat quasi zo snel is als het snelste kaartje, maar veel minder kost; dat lijkt mij de meest nuchtere oplossing.

edit: nog een oplijsting waarbij de Sandisk Extreme Pro positief uit de hoek komt, hoewel hij inderdaad nogal duur is. De prijs valt vandaag echter goed mee; goed te vinden vanaf ongeveer €30 voor een kaartje van 32GB.

[ Voor 18% gewijzigd door RuddyMysterious op 10-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zie allee de gegeven kaart maar tot 64GB gaat. Filmpjes schieten raakt de kaart al gauw vol.
Maar hoe hoger de kaart des te minder de lee/schrijfsnelheid of blijft dat meestal wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Kijk eens naar de Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Leest met 95 MB/s, schrijft met 60MB/s en haalt die snelheden ook echt. Ik heb er zelf twee, en ben er uitstert tevreden over. En het mooiste is: 64GB voor €30.

Wil je 128GB? Kijk eens naar de pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 (SDA3) 128GB. 90 MB/slezen, 80MB/s schrijven en kost minder dan €50.

PS: De maximale snelheid die je D5300 haalt is 54 MB/s, dus kaarten die sneller kunnen schrijven dan dat hebben weinig nut.

Een goede kaartlezer is ook belangrijk, met deze USB 3.0 kaartlezer kan je SD en MicroSD kaartjes tot 95MB/s naar je computer kopiëren. Kost €9, scheelt bakken met tijd en past zo in je cameratas zodat je altijd bij je foto's kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Is het waar wat de mediamarkt zegt.

1. Ik vertelde hem dat ik foto's wou maken en video's ging maken.

Toen vertelde hij mij het volgende, dat de bestandsformaat waarschijnlijk FAT32 of NFTS maar dat zei hij niet, invloed heeft op het apparaat en daarom een grotere lees/-schrijfsnelheid nodig is. Omdat er meer pixels zijn een kaartje van 50mb/s onvoldoende is? Kan dit kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap even niet wat je bedoelt. Het bestandsformaat is FAT32 (NTFS wordt volgens mij door geen enkele camera ondersteund en volgens mij ook niet exFat). Maar dit staat echt los van schrijf- en leessnelheid.
De schrijfsnelheid die de camera toelaat is niet echt hoger dan 50MB/s. Dus je kunt er snellere kaartjes instoppen, maar dat heeft voor de camera geen zin. De Sandisk Pro uit de bovenstaande test haalt zo'n beetje het maximum uit de camera.
Meer pixels vereisen meer schrijfsnelheid, dat klopt, maar als de camera niet sneller kan, heeft een sneller kaartje geen zin (afgezien van kopiëren naar je computer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Dus hij wou min gewoon een duurdere kaart aan smeren. Want hij bad het over 115,- kaarten.

Dus die Kingston zou ik eventueel prima zijn. Haalt het maximale uit het apparaat. Hoe veilig is de merk? Want wil niet dat foto's en video's opeens weg zijn. Maar ik denk dat deze keuze vrij simpel is door jullie kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:00:
Dus hij wou min gewoon een duurdere kaart aan smeren. Want hij bad het over 115,- kaarten.
Tsja... het blijft natuurlijk wel de MediaMarkt, ergens moeten ze winst mee maken.
Dus die Kingston zou ik eventueel prima zijn. Haalt het maximale uit het apparaat. Hoe veilig is de merk? Want wil niet dat foto's en video's opeens weg zijn. Maar ik denk dat deze keuze vrij simpel is door jullie kennis.
Geen idee. Ik heb altijd Sandisk en zelf nooit problemen mee gehad, maar dat is natuurlijk statistisch gezien nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zowel met Kingston als Sandisk nog nooit problemen gehad :+

Qua CF en SD kaartjes eigenlijk alleen Sandisk in gebruik.

115,- kan. Heb zelf vorig jaar meer betaald voor een 64GB Sandisk Extreme Pro kaartje. Kosten nu nog ~90 euri

Winkels als mediamarkt pakken over het algemeen hun marge op zulk soort spul. Als in; geheugenkaartjes zijn daar veel duurder dan elder; dus haal dat lekker ergens anders. Je bent toch niet gek? ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Foto's maken en video's opnemen is natuurlijk afhankelijk van hoe de setup is van je camera. Alleen heb ik nog geen beeld voor me hoeveel foto's/video's op zo'n kaart als 64GB kunnen?

Gecombineerd 2000/3000 bestanden of is dat veel ?

Ik wil graag weten micro-sd is veel goedkoper een sdcard-adapter zou dat ook niet goed werken??

[ Voor 17% gewijzigd door theduke1989 op 10-03-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

theduke1989 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:58:
Ik wil graag weten micro-sd is veel goedkoper een sdcard-adapter zou dat ook niet goed werken??
Goedkoper want trager. Je kan ook goedkopere fullsize SDkaartjes kopen, maar die zijn ook weer trager.

Koop gewoon een snel kaartje, veel aangenamer om te gebruiken met een toestel dat vrij grote bestanden schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt,

Ik heb op advies van @balance de Kingston 128GB + kaartlezer gekocht voor €56,- beide!
Hopelijk kan ik een tijdje er mee vooruit.
Pagina: 1 ... 25 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6