Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Mijn vader heeft momenteel een Nikon D90 met kitlens en een 70-300 VR lens. Wordt vooral tijdens vakanties in Afrika, Azie en VS.

Hij zit al een poosje te denken over een upgrade naar b.v. een D7200. Wat levert als amateur fotograaf de overstap naar een fullframe (D610 of D750) werkelijk op, of is dit gewoon te beperkt om de (vrij forse) investering te kunnen veroorloven?.

(de lenzen van de D90 kun je niet meer gebruiken dan toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Kitlens is nutteloos, behalve voor 6-10 MP crop opnamen. Hij zal dus een andere kitlens moeten kopen. En 1/3 van het bereik van zijn 70-300 VR zal hij moeten afschrijven - want op crop heeft die de field of view van een 110-450, maar op fx is het echt een 70-300. En een aantal onzen / kubieke decimeters extra mee moeten slepen, want extra sensoroppervlak kost extra gewicht en ruimte.

[ Voor 18% gewijzigd door bobcom op 24-02-2016 22:36 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:45

Fiber

Beaches are for storming.

@ Tortelli De 70-300VR is ook op full frame bruikbaar. De kitlens niet.

Maar wat is er mis met de foto's die uit de D90 komen dat je wil upgraden...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Kortom als je naar FF ga moet je 2 nieuwe lenzen kopen; een normale lens (18-105 oid) en een 70-300 of iets vergelijkbaars.
Fiber schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:34:
@ Tortelli De 70-300VR is ook op full arme bruikbaar. De kitlens niet.

Maar wat is er mis met de foto's die uit de D90 komen dat je wil upgraden...?
Gebrek aan resolutie begint wel een punt te worden, je mis (als je wat knip etc) resolutie op 12Mpix foto's op een 4k tv :D. De D90 krijg wel een nuttige bestemming (richting bedrijf verwacht ik, waar vaker behoefte is aan een fatsoenlijke camera die ook met idioten achter de lens meestal goeie foto's maakt :+ ...).

Maar to the point; hoeveel beter zou een D7200 werkelijk zijn?. Naast een hogere resolutie win je waarschijnlijk niet zo gek veel. De D90 is snel zat en echt serieus ermee filmen gebeurd toch niet.

[ Voor 92% gewijzigd door Tortelli op 24-02-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik denk dat het verschil met de D90 toch wel duidelijk merkbaar is. Het verschil tussen de D7200 en de D610 of D750 is in mijn ogen veel kleiner.

(En op FF heb je maar één nieuwe lens nodig: Een 24-x lens...)

De D7200 zou ik met de 18-140VR lens kopen:
pricewatch: Nikon D7200 + AF-S DX NIKKOR 18-140mm VR Zwart

En als je echt FF wil koop je bijvoorbeeld deze kit:
pricewatch: Nikon D610 + AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR Zwart

pricewatch: Nikon D750 + AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR Zwart

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gebruik je echt de functies van een DSLR, het werken met verschillende lenzen, aan alle knopjes en wieltjes draaien voor het maken van een foto? Gebruik je het schermpje bovenop? Gebruik je de PASM schakelaar?

Wat geeft de upgrade naar fullframe? Een kleinere DOF met dezelfde lenzen, een iets betere iso performance en in sommige gevallen een klein verlies in detail.

Gebruik de bovengenoemde functies niet of nauwelijks dan kan je ook kijken naar 1 van de volgende modellen, zijn vele malen handzamer dan een DSLR wat een voordeel kan zijn op vakantie:
nieuws: Nikon presenteert compactcamera met 1"-sensor en ultragroothoekzoomlens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Maar wel een sensor hebben die bijna vier keer zo klein is dan de sensor van de D7200.

Of dat een ramp is...? In veel gevallen niet, maar soms wellicht wel...

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fiber schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:18:
Maar wel een sensor hebben die bijna vier keer zo klein is dan de sensor van de D7200.

Vroeger was een FullFrame stukken beter op iso ruis dan een APS-C maar dat verschil wordt ook steeds kleiner daar je met een D7200 ook prima op iso 6400 kunt schieten, het is even afwachten hoe de ruis prestaties van deze nieuwe compacts zijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zou dan zeker ook de nieuwe DX D500 overwegen zeker de moeite waard om te bekijken en je kan je lenzen blijven gebruiken op de nieuwste technologie. FX kost gewoon nog veel meer zeker als je ook veel tele wil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fiber

Fiber

Tuurlijk, het kan altijd nog mooier maar een D500 is voor dit doel zwaar overkill. Alle eerder genoemde modellen (D7200, D610, D750) eigenlijk ook. Een D5200 of de wat recentere D5300 lijkt mij voor dit doel eigenlijk prima geschikt:

pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED Zwart
pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED Zwart

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:57:
Ik denk dat het verschil met de D90 toch wel duidelijk merkbaar is. Het verschil tussen de D7200 en de D610 of D750 is in mijn ogen veel kleiner.

(En op FF heb je maar één nieuwe lens nodig: Een 24-x lens...)

De D7200 zou ik met de 18-140VR lens kopen:
pricewatch: Nikon D7200 + AF-S DX NIKKOR 18-140mm VR Zwart

En als je echt FF wil koop je bijvoorbeeld deze kit:
pricewatch: Nikon D610 + AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR Zwart

pricewatch: Nikon D750 + AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR Zwart
Die 18-140 lens op de D7200 is geen verkeerde optie, de lens van nu (18-105?) is qua zoom vrij beperkt, en steeds wisselen is niet ideaal....

Ter referentie; wat zou een goeie "grote zoom" lens kosten, zeg een 70-300 voor een D610 / D750?. Je kom totaal uit rond de €2500 met een D610 schat ik?.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:07:
Gebruik je echt de functies van een DSLR, het werken met verschillende lenzen, aan alle knopjes en wieltjes draaien voor het maken van een foto? Gebruik je het schermpje bovenop? Gebruik je de PASM schakelaar?

Wat geeft de upgrade naar fullframe? Een kleinere DOF met dezelfde lenzen, een iets betere iso performance en in sommige gevallen een klein verlies in detail.

Gebruik de bovengenoemde functies niet of nauwelijks dan kan je ook kijken naar 1 van de volgende modellen, zijn vele malen handzamer dan een DSLR wat een voordeel kan zijn op vakantie:
nieuws: Nikon presenteert compactcamera met 1"-sensor en ultragroothoekzoomlens
Na een paar dagen vakantie weet ik weer waar alle knoppen voor dienen :P, krijg redelijk wat voor elkaar (heb van Antilope Canyon b.v. erg goed gelukte foto's gemaakt) maar ben geen expert. Mijn vader is wat dat betreft handiger.

Een compact camera zoeken we niet; mijn broer heeft een Sony RX100 MKIII welke perfect daarvoor is, alleen de zoom is erg beperkt.
Fiber schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:18:

Groter is altijd beter toch; meer licht opvangen is minder ruis met weinig licht.
Fiber schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:48:
Tuurlijk, het kan altijd nog mooier maar een D500 is voor dit doel zwaar overkill. Alle eerder genoemde modellen (D7200, D610, D750) eigenlijk ook. Een D5200 of de wat recentere D5300 lijkt mij voor dit doel eigenlijk prima geschikt:

Budget is opzich (tot op zekere hoogte) geen probleem, maar het moet wel enig sinds zin hebben. €2500 uitgeven met 1% betere foto's tozv een D7200 blijft zonde van je geld.

Denk dat een D7200 een mooie upgrade is als ik dit zo lees. Kunt zo ook nog afwisselen en op een vd 2 camera's de zoomlens zetten. Bediening is 99% identiek....

Verwacht niet dat Nikon spoedig met en D7200 opvolger komt aangezien hij nu een krap jaar in de handel is.

[ Voor 63% gewijzigd door Tortelli op 25-02-2016 20:15 ]

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou liever een mooie lens erbij halen.
Denk dan aan de 300 f4.
Akelig scherp, waar je echt plaatjes mee schiet die niet veel voor de 300 f2.8 onderdoet.
Je kunt hem op een 2e D90 schroeven die je voor weinig op MP kunt vinden.

De camera's zijn na de D90 echt wel beter geworden hoor, maar daar zie je op fotopapier niet zo veel van terug. Het meeste zie je ervan terug als je pixel voor pixel gaat kijken. Een mooie lens echter, dat kun je meteen terug zien in de foto's.
Denk aan mooi contrast, gestoken scherpte en rustige wazige achtergronden (bokeh)

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Pa heeft al een pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR dus een 2e lens die flink kan zoomen heeft niet zoveel nut.

Kortom je win met de overstap na b.v. een D7200;
  • Resolutie
  • Sneller scherpstellen (live view is erg traag in de D90)
  • Wat kwaliteit (maar verwacht er niet teveel van)

[ Voor 37% gewijzigd door Tortelli op 25-02-2016 22:42 ]

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:36:
Pa heeft al een pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR dus een 2e lens die flink kan zoomen heeft niet zoveel nut.
Juist omdat hij die 70-300 heeft raad ik die 300mm f4 aan.
Het verschil in beeldkwaliteit tussen beide lenzen is aanzienlijk.
En het is dus juist geen zoom-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Je wint nog wel iets meer dan dat:
  • Wheater sealing - een regenbuitje is geen probleem meer
  • Beter scherm - groter en hogere resolutie
  • Beter batterij verbruik - ongeveer 30% langer gebruik op 1 accu
  • Betere video - 1080p tot 60fps (i.p.v. 720p tot 24fps)
  • Dubbele SD sloten - twee SD kaarten voor meer opslag, back-up of gesplitste RAW/JPEG files
  • Grotere buffer - een grotere buffer waar veel meer foto's in passen
  • Wifi + NFC - deel makkelijk foto's door je smartphone te verbinden met je camera
  • Microfoon + koptelefoon poort - externe microfoon en koptelefoons voor video
  • Snellere maximale sluitertijd - 1/8000 tegenover 1/4000
En dus ook nog 2x zoveel resolutie, veel snellere autofocus met meer focuspunten (51 vs 11), en een halve tot een hele stop betere performance in low-light en dynamic range.

Wat denk ik minstens zo belangrijk is is een fatsoenlijke standaard lens. Met een standaard kitlens komt zo'n body echt niet tot z'n recht. Ik zou eens kijken naar de Sigma 17-50mm f/2.8 of Sigma 17-70mm f/2.8-4, twee uitstekende en vooral erg lichtsterke standaardzoom lenzen met stabilisatie. Hiermeer vang je dus 2 tot 4x meer licht dan met de gewone kitlens, en kan je meer out of focus blur (bokeh) creëren. Het is een uitstekende upgrade vanaf je kitlens voor niet al te veel geld.

Ook is het leuk om een goede prime lens te hebben. Deze zijn extreem lichtsterk en kan je nog meer out of focus blur creëren. Verder is het heel leuk om met een vaste brandpuntsafstand te schieten omdat het je meer uitdaagt om het juiste perspectief te zoeken. De Sigma 30mm f/1.4 Art is absoluut een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tortelli schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:56:
[...]

Die 18-140 lens op de D7200 is geen verkeerde optie, de lens van nu (18-105?) is qua zoom vrij beperkt, en steeds wisselen is niet ideaal....
Dat is juist waar je een DSLR voor hebt, het wisselen van lenzen om de foto technisch optimaal vast te leggen.
Na een paar dagen vakantie weet ik weer waar alle knoppen voor dienen :P, krijg redelijk wat voor elkaar (heb van Antilope Canyon b.v. erg goed gelukte foto's gemaakt) maar ben geen expert. Mijn vader is wat dat betreft handiger.

Een compact camera zoeken we niet; mijn broer heeft een Sony RX100 MKIII welke perfect daarvoor is, alleen de zoom is erg beperkt.
Je hebt de link volgensmij niet aangeklikt want dan had je ook deze gezien:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000968079.jpeg
24-500mm
Fiber schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:48:

Prima advies, sensor is vrijwel identiek, je betaald bij de D7200 voor de extra functies als weather sealing, virtual horizon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
En, al iets meer een idee wat je gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
Balance schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:00:
[...]

Je wint nog wel iets meer dan dat:
  • Wheater sealing - een regenbuitje is geen probleem meer
  • Beter scherm - groter en hogere resolutie
  • Beter batterij verbruik - ongeveer 30% langer gebruik op 1 accu
  • Betere video - 1080p tot 60fps (i.p.v. 720p tot 24fps)
  • Dubbele SD sloten - twee SD kaarten voor meer opslag, back-up of gesplitste RAW/JPEG files
  • Grotere buffer - een grotere buffer waar veel meer foto's in passen
  • Wifi + NFC - deel makkelijk foto's door je smartphone te verbinden met je camera
  • Microfoon + koptelefoon poort - externe microfoon en koptelefoons voor video
  • Snellere maximale sluitertijd - 1/8000 tegenover 1/4000
En dus ook nog 2x zoveel resolutie, veel snellere autofocus met meer focuspunten (51 vs 11), en een halve tot een hele stop betere performance in low-light en dynamic range.

Wat denk ik minstens zo belangrijk is is een fatsoenlijke standaard lens. Met een standaard kitlens komt zo'n body echt niet tot z'n recht. Ik zou eens kijken naar de Sigma 17-50mm f/2.8 of Sigma 17-70mm f/2.8-4, twee uitstekende en vooral erg lichtsterke standaardzoom lenzen met stabilisatie. Hiermeer vang je dus 2 tot 4x meer licht dan met de gewone kitlens, en kan je meer out of focus blur (bokeh) creëren. Het is een uitstekende upgrade vanaf je kitlens voor niet al te veel geld.

Ook is het leuk om een goede prime lens te hebben. Deze zijn extreem lichtsterk en kan je nog meer out of focus blur creëren. Verder is het heel leuk om met een vaste brandpuntsafstand te schieten omdat het je meer uitdaagt om het juiste perspectief te zoeken. De Sigma 30mm f/1.4 Art is absoluut een aanrader.
De combo van een D7200 en b.v. Sigma 17-70mm F2.8-4 is een goeie optie!. Een vaste 300 mm lens is technisch erg fraai, maar vrij onpraktisch als er in Tanzania net een neushoorn dichterbij voorbij komt lopen :D.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Dat is juist waar je een DSLR voor hebt, het wisselen van lenzen om de foto technisch optimaal vast te leggen.

[...]

Je hebt de link volgensmij niet aangeklikt want dan had je ook deze gezien:
[afbeelding]
24-500mm

[...]

Prima advies, sensor is vrijwel identiek, je betaald bij de D7200 voor de extra functies als weather sealing, virtual horizon etc.
De DL 24-500mm had ik helemaal gemist, zag alleen de compactere camera's 8)7. Die 24-500 ziet eruit als veel waar voor het geld. Een "alles in een" camera, vraag me af wat de nadelen zijn aangezien het eruit ziet als "to good te be true?". Er zit niet de sensor in uit de D5300 / D7200 volgens mij?.
Balance schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:02:
[...]

En, al iets meer een idee wat je gaat doen?
Heb mijn vader eea even laten lezen van het weekend; we wachten even op een review van de 24-500, dat zou een leuke optie zijn. Anders een D7200 + Sigma lens denk ik.
Eerste volgende grote vakantie staat pas in september op de planning.

[ Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 29-02-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De Nikon DL24-500 heeft wel een paar flinke nadelen (naast de voordelen die daar tegenover staan) in vergelijking met een D7200 + Sigma 17-70 f/2.8-4.

Laten we beginnen met sensor formaat. 370mm2 voor de D7200 en 116mm2 voor de DL24-500. De sensor van de D7200 is dus ruim 3 maal zo groot, wat zorgt voor een beter dynamisch bereik, betere prestaties in weinig licht en de mogelijkheid om meer out of focus blur te creëren. Ook kan je met lichtsterke prime lenzen (zoals de Sigma 30mm f/1.4) de lichtvangst en out of focus blur met nog meer dan een factor 4 verbeteren.

Een DSLR heeft verder een Optische Viewfinder (OVF) tegenover de Elektronische Viewfinder (EVF) van compact- en mirrorless camera's. Beide hebben hun voor- en nadelen. De D7200 zal veel sneller scherp stellen, maar de DL24-500 heeft weer betere video. En zo zijn er nog een tal van verschillen tussen deze twee categorieën camera's.

De vraag die je je dus moet stellen is: Hecht ik meer waarde aan een compactere all-in-one oplossing: Kijk dan naar de Nikon DL24-500, maar ook naar de Panasonic FZ1000, Sony RX10 (II) en Canon G3 X
Maar als je meer waarde hecht aan de voordelen van een high-end DSLR met verwisselbare lenzen, kijk dan inderdaad naar een Nikon D7200 met Sigma 17-50 f/2.8 of 17-70 f/2.8-4 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:08:
[...]

/offtopic

Ik sleep meestal meerdere (D)SLR's en large sensor compacts/MILC's mee om juist niet te hoeven wisselen van lens. Andere camera pakken is vaak toch een stukje sneller dan een lens wisselen.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
En, heb je al een keuze kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Topicstarter
De combo van een D7200 en een high end "compacte zoom" lens als b.v. de Sigma 17-70mm F2.8-4.
Binnenkort halen, voor de tijd komt er toch niets nieuws meer op de markt van Nikon verwacht ik.

Vooral ook vanwege jou commentaar hier Balance in "Upgrade Nikon D90" .

Dacht ook dat ik je hiervoor bedankt had, maar ben dat blijkbaar vergeten; hierbij bedankt! *O*.

Edit: na lang wikken en wegen is het toch een D750 geworden.

[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 17-08-2016 20:00 ]

Pagina: 1