www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Hmm, mijn mobiel is denk ik de enige "camera" met touch die ik ooit in mijn bezit heb (gehad).Vishari Beduk schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:43:
[...]
zeker nog nooit een camera met touch gehad?
belangrijkste voordeel is dat je razendsnel je focuspunt kan aangeven
het is echt één tik op het scherm
de huidige implementatie in LV is een drama; eerst gaat het verplaatsen tergend langzaam en daarna gaat het te snel
ik schiet er altijd overheen en dat in twee richtingen
daarnaast gaat de bediening door de menu's sneller
over een paar jaar hebben alle camera's touch en wil je nooit meer zonder
Dus je kijkt door de zoeker, ziet je focuspunt op de verkeerde plek, haalt je gezich van de camera af, zet live-view aan en klikt een focus punt aan. Hoe is dat sneller dan dat ik gewoon de camera mik op waar ik wil focussen en vervolgens weer bijdraai om de goede compositie te krijgen?
Voor statief-gebruik en macro is het wellicht leuk, maar verder; meh.
Ik ken meerder mensen met een D90; geen van bieden heeft ooit die filmfunctie gebruikt. Idem voor die ingebouwde flitser: liever $50 eraf en een beetje lichter. De top DSLR's hebben dan ook geen flitserAbbadon schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:28:
[...]
DSLR's zijn in de basis vrij conservatief en hun gebruikers ook, dus is 'touch' net zo overbodig als autofocus, filmfunctie, kantelbare schermpjes, ingebouwde flitsers of heeeeel veel megapixels. Oh wacht
Ik heb hem van bij rhinocamera.nl gehaald. Ze hebben niet de beste reputatie naar het schijnt, maar voor 545 EUR kon ik het echt niet laten liggen ....
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Dat zegt toch ook niemand? Vishari noemt het een mooie verbetering voor focus in LiveView (en dus ook video). Dat jij daar weinig mee doet is nog geen reden om zo negatief te doen over een feature en de argumenten van anderen half belachelijk te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:26:
[...]
Hmm, mijn mobiel is denk ik de enige "camera" met touch die ik ooit in mijn bezit heb (gehad).
Dus je kijkt door de zoeker, ziet je focuspunt op de verkeerde plek, haalt je gezich van de camera af, zet live-view aan en klikt een focus punt aan. Hoe is dat sneller dan dat ik gewoon de camera mik op waar ik wil focussen en vervolgens weer bijdraai om de goede compositie te krijgen?
Daarom klagen sommige Canon mensen ook dat de D800 serie wel een popup flash heeft en de 5D niet (erg handig als commander, in plaats van dat je weer een losse commander moet kopen). Nogmaals: dat jij iets niet boeiend vind maakt het nog geen nutteloze feature. En sowieso de D90 is ook niet bepaald een voorbeeld van een camera waar de videofeature echt fijn bruikbaar is. Juist al die recente verbeteringen waarvan touch het laatste voorbeeld is maken het meer en meer bruikbaar. Ik vind het zelf heerlijk om af en toe ook een stukje bewegend beeld op te kunnen nemen en om videoreportages te maken bij mijn scoutinggroep, zonder dat ik daar nog weer aparte apparatuur voor aan moet schaffen.Voor statief-gebruik en macro is het wellicht leuk, maar verder; meh.
[...]
Ik ken meerder mensen met een D90; geen van bieden heeft ooit die filmfunctie gebruikt. Idem voor die ingebouwde flitser: liever $50 eraf en een beetje lichter. De top DSLR's hebben dan ook geen flitser
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Das inderdaad niet veel geld nee! Veel plezier ermee. Misschien zal ik ook eens een kiekje wagen.MaXX99 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:36:
Ik heb me zonet een D5300 besteld (met de standaard 15-55 VR II kitlens). De 35mm f1.8 is ook al in bestelling. Het aftellen kan beginnen.
Ik heb hem van bij rhinocamera.nl gehaald. Ze hebben niet de beste reputatie naar het schijnt, maar voor 545 EUR kon ik het echt niet laten liggen ....
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Die site maakt gebruik van grijze import. Ik vraag me af in hoeverre je van garantie kunt spreken.MaXX99 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:36:
Ik heb me zonet een D5300 besteld (met de standaard 15-55 VR II kitlens). De 35mm f1.8 is ook al in bestelling. Het aftellen kan beginnen.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:26:
[...]
of je gebruikt de zoeker (OVF) of je gebruikt liveview
als ik de zoeker gebruik dan bedien ik de camera zonder mijn oog van de zoeker te halen
dus ook AF punten selecteren met het multi-selector, dat gaat probleemloos en snel
het LCD heb ik dan standaard dichtgeklapt
probleem is met liveview; dan gaat het verplaatsen van het rode vierkantje (dat het scherpstelpunt aangeeft) tergend traag
ik gebruik de D5200 hoofdzakelijk met statief en liveview (en afstandsbediening als ik die niet vergeten ben)
weet het niet meer
Hun garantievoorwaarden lijken we anders wel heel correct :Joep schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:06:
[...]
Die site maakt gebruik van grijze import. Ik vraag me af in hoeverre je van garantie kunt spreken.
http://rhinocamera.nl/text/returns.aspx?force_translation=1
30 Dagen Vervangingsgarantie
Dit geldt voor alle producten. Als uw product binnen 30 dagen een gebrek vertoont ontvangt u een vervangend product of wordt u een terugbetaling aangeboden. U kunt gevraagd worden om het product ter controle terug te sturen voordat wij u een vervangend product opsturen, dit dient ter controle op ongevalschade of schade door verkeerd gebruik.
2 Jaar Garantie
Als uw product na 30 dagen een defect ontwikkelt, kunt u het terugsturen naar de fabrikant tot de fabrieksgarantie vervalt. Als de fabrieksgarantie korter is dan 3 jaar kunt u het tot de periode van 3 jaar naar ons terugsturen. Als de fabrikant een garantie van meer dan 3 jaar biedt, kunnen we u niet meer van dienst zijn, gezien dit een aanbod is van de fabrikant. U kunt op elk moment na 30 dagen en binnen 3 jaar het defecte product naar ons terugsturen voor reparatie. Als de reparatie meer kost dan een vervangend product, zal u een vervangend product worden toegestuurd.
LET OP: Ongevalsschade of beschadiging door verkeerd gebruik maakt de garantie ongeldig. Alle producten die binnen de eerste 30 dagen een defect ontwikkelen komen in aanmerking voor vervanging. Als uw product een defect ontwikkelt is het raadzaam om contact met ons op te nemen zodat we een oplossing kunnen zoeken, en u kunnen adviseren over hoe u uw product op de snelst mogelijke manier gerepareerd krijgt. Alle producten die direct naar ons teruggestuurd dienen te worden, krijgen een lokaal adres voor de verzending. De 3 jaar garantie geldt niet voor Apple producten, hiervoor staat slechts een jaar garantie. Ga naar de retourneren sectie van de website indien u een product wenst te retourneren.
Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F
Elke Nederlandse winkel geeft standaard 1-2 jaar garantie op electronica. Welke winkel geeft je maar 30 dagen garantie? Daarnaast moet je aan je klompen aanvoelen dat de prijzen, die flink onder de laagste prijs in de pricewatch zitten alleen maar verklaard kunnen worden door grijze import. Ze hebben het over (Uiteindelijke Prijs incl. Levering). Typerend voor grijze import. De hele site geeft sowieso die indruk. Registrar van rhinocamera.nl is GoDaddy.com i.p.v. een Nederlandse hoster.Als uw product binnen 30 dagen een gebrek vertoont
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Dat is weer een ander verhaal. Die camera valt onder wat Nikon als 'Europese garantie' ziet.XanderDrake schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:57:
Mijn vraag is, als ik een Nikon koop voor dat geld in Duitsland bij een Duitse webshop, is dat dan ook grijze import? Is daardoor de garantie weg? Is de originele locatie van verkoop nog steeds zo belangrijk?
Rhinocamera importeert die camera's waarschijnlijk uit Azië.
Ik weet niet hoe Beverwijk hier mee om gaat, maar in de USA heb je niet alleen geen garantie, ze repareren zelfs ook niks ookal wil je gewoon alles uit eigen zak betalen...
Ergens heeft die camera garantie. De crux is dus, heb je in Azië gewoonweg veel minder garantie? Zo ja, dan zou ik het inderdaad niet doen.
Je moet er dan zelf voor zorgen dat die camera bij de reparateur in Azië komt. En ik weet het niet zeker, maar waarschijnlijk ook dat deze weer bij jou terug komt (qua kosten).XanderDrake schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:33:
OK, iets duidelijker. Maar stel, je koopt een Nikon op vakantie in Honk Kong. Bij een gewone winkel, waar ze netjes alles op een bonnetje zetten en waar ze goede service in het Engels leveren. De Nikon gaat kapot in NL, kan je hem dan niet terugsturen onder garantie?
Ergens heeft die camera garantie. De crux is dus, heb je in Azië gewoonweg veel minder garantie? Zo ja, dan zou ik het inderdaad niet doen.
edit:
De crux is dat je op jou manier waarschijnlijk geen belasting hebt betaald, daarom is deze daar een stuk goedkoper.
edit2:
En als je de camera dan laat repareren, dien je aan de douane te overleggen dat het ter reparatie is, middels een factuur. (waarop uiteraard de door jou betaalde belasting aantoonbaar moet zijn)
[ Voor 18% gewijzigd door chopper88 op 08-01-2015 16:44 ]
edit @ hierbeneden: ja, ik weet waar Gibraltar ligt daarom schreef ik expliciet EU
[ Voor 38% gewijzigd door Vishari Beduk op 08-01-2015 20:55 ]
weet het niet meer
Nee juist niet.Vishari Beduk schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:41:
ik had begrepen dat rhino in Gibraltar zit en dat is dus buiten de EU
Dat is exact waarom Rhino dit zo kan doen:
"Gibraltar is een Brits overzees gebied gelegen aan het zuidelijke eind van het Iberisch Schiereiland bij de ingang van de Middellandse Zee. "
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gibraltar
Informatie over internationale garantie van Nikon is hier te vinden.Joep schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:03:
Hoe dat zit m.b.t. landen binnen de EU weet ik niet precies, maar volgens mij maakt het niet uit. Ik heb vaak genoeg bij Amazon.de besteld en heb daar gewoon dezelfde garantie als in een Nederlandse winkel. Van grijze import is (bij lenzen/camera's) vrijwel alleen maar sprake als het vanuit Hong-Kong of China komt. Er zijn genoeg sites die dit maskeren, net als mogelijke douanekosten. De enige betrouwbare grijze-import shop waar ik van gehoord heb is digitalrev, maar om het zeker te weten zou ik maar om ervaringen vragen.
Kort gezegd komt het erop neer: als je Nikon spul binnen de EU gekocht is, heb je sowieso 1 jaar Europese garantie. Als je in Nederland hebt gekocht kun je het ding op de Nederlandse Nikon-site registreren waarmee je ook garantie in het tweede jaar kunt claimen. Als je in het tweede jaar garantie wilt claimen zul je dat moeten doen via de verkoper, dus in het land waar je gekocht hebt.
Bij een beperkt aantal produkten wordt standaard 1 jaar wereldwijde garantie gegeven, dus dan maakt het niet uit waar je het gekocht hebt.
Verwijderd
Verwijderd
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
De 55-300 doet het echte prima op de d7100.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Verwijderd
Dat is wat dat betreft ook gelijk het nadeel van veel MP op een sensor zeker bij een APS-C camera. Lenzen moeten erg goed zijn om veel uit de sensor te halen. Zeker als je het leuk vind om te pixelpeepen op 100%. Wat dat betreft zijn er op dit moment ook geen lenzen welke uberhaupt alles uit deze 24MPx APS-C sensoren kunnen halen. Waar je bij de 36MPx FF Nikon sensor nog ziet dat er een paar lenzen zijn die echt alles uit de sensor halen als je DxOmark test moet geloven is dat bij APS-C niet het geval. Veel blijven op 17MPx steken en alleen de Otus lenzen gaan daar overheen.
Gemiddeld hou je ook maar 8MPx over als je de gemiddelde score bekijkt van DxoMark voor deze 2 lenzen op de D7100. Dus dat is niet echt veel. Die nieuwe Sigma 18-35mm F/1.8 scoort bijvoorbeeld ook 17MPx en dat is dus veel beter.
Om met deze lenzen nog een beetje resultaat te krijgen zul je ze moeten afstoppen, dan zijn ze nog best aardig volgens mij. Op hun grootste diafragma zijn ze niet echt best, zeker in de hoeken.
Het kan ook nog een ander probleem zijn en dat is banding bij donkere delen? (Voorbeeldje: http://www.dpreview.com/forums/post/51676814) Maar dit is een eigenschap van de sensor en zul je mee moeten leren leven. Maar is vaak alleen aanwezig als je schadows gaat pushen of als je goed kijkt in donkere delen die slecht zijn belicht.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 14:41 ]
Verwijderd
Maakt het wel echt lastig van wat 'wijsheid' is om aan te schaffen.
Verwijderd
Anders zou ik er ook last van moeten hebben met mijn Sigma-objectieven, maar je hoort me absoluut niet klagen.
Verwijderd
Verwijderd
Het ligt er aan wat het "probleem" is natuurlijk, waar hier overgesproken wordt. Want ook met slechte lenzen zou je geen strepen mogen zien welke door de lens worden veroorzaakt. Hooguit dat je foto's wat soft zijn maar strepen in de foto door een softe kitlens? Lijkt me sterk, maar zonder voorbeeld lastig te bepalen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:03:
Het lijkt me in ieder geval dat het probleem (voor zover het een probleem is) niet veroorzaakt wordt door de D7100, maar door de gebrekkige kwaliteit van het glas.
Anders zou ik er ook last van moeten hebben met mijn Sigma-objectieven, maar je hoort me absoluut niet klagen.
@Gianti als je de voorbeeld foto's hebt misschien even van 1 of 2 een 100% crop posten waar de strepen op te zien zijn, zodat wij kunnen bekijken wat het is. Dan kunnen we beter zeggen wat er aan de hand is. Nu is het toch gissen wat het kan zijn.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
- Recent de D7100 gekocht, volgens verkoper zouden zowel mijn instappmodellen als primers daar prima op werken en prima resultaat mee leveren
- Direct vanaf dag 1 met die instap zoomlens al strepen zichtbaar, dacht dat het instellingsfouten waren en dus nog even doorgewerkt. Strepen waren toen alleen zichtbaar bij donkere vlakken en hoge contrasten. Vrij snel waren ze ook zichtbaar bij alle soorten foto's.
- Uiteindelijk via Nikon een nieuwe sensor ingezet (bleek beschadigd).
- Na het ophalen had ik geen problemen meer met mijn primers maar wel met mijn instap kit- en zoomlens.
- Vele telefoontjes verder o.a. met Nikon zelf blijken instapmodellen en deze segment camera's niet echt met elkaar samen te gaan waardoor ik heb moeten upgraden naar een f/2.8 zoomlens
- Nikon erkende dit en gaf daarom advies om eerst je lenzen te upgraden en pas de body, de winkellier wist mij dit echter niet te vertellen
- Nu geen problemen meer met deze combinatie
Verwijderd
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zie hier de fouten zeker wel, ondanks kleine formaat en tinypic hosting. Kijk maar naar de buik van de hond, dan zie je wel horizontale lijnen. En nee dit hoort niet en nee je zou niet andere lenzen moeten hoeven kopen om dit te voorkomen.Fiber schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:22:
Ik zie het probleem niet, maar wellicht kijk ik ik niet kritisch genoeg of heb ik dat smerige tinypic weer te gauw dicht geklikt...
Verwijderd
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat dit een kitlens issue is in combinatie met die sensor. Zou toch eerder denken aan een algemeen Camera/Sensor issue. Aan de ene kant zou ik zeggen dat Nikon wel weet wat het zou moeten zijn. Maar als ze de sensor vervangen hebben en het nog steeds is en een betere lens deze problemen minder geeft. Dan is het misschien de oplossing. Zijn er eventueel nog voorbeeld foto's beschikbaar met een betere lens die zo goed als hetzelfde zijn als de huidige foto?
De voorbeeld foto is daar nog veel aangedaan in post? Zoals schaduwen ophalen of de exposure wat stops opgeschroefd? Of ook nog veel gecropped? Dat soort dingen maken over het algemeen banding alleen maar erger of het maakt het juist zichtbaar.
Verwijderd

De foto is er niet mooier op geworden, maar de strepen zijn wel duidelijker. Dit lijkt me toch een sensorprobleem inderdaad. Ik zie dan ook niet hoe ander glas dit probleem gaat oplossen.
het enige voorbeeld wat ik weet is van de panasonic 20mm f1.7 die op onverklaarbare wijze net zon patroon veroorzaakt op olympus toestellen.
voorbeeldje op dpreview -> http://www.dpreview.com/forums/post/51939243
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 11-01-2015 02:23 ]
ora et labora
ik heb net deze foto binnen gekregen, http://i62.tinypic.com/24odp51.jpg, ik vind de strepen toch wel erg aanwezig..
[/quote]
dit is duidelijk een sensor probleem en het is onmogelijk dat het veroorzaakt is door het objectief
ik heb zelf een D7100 en heb dit nog nooit gezien
dus mijn advies is gewoon een D7100 kopen
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:05:
Even als aanvulling op bovenstaande foto (mijn foto). Kort samengevat:
- Recent de D7100 gekocht, volgens verkoper zouden zowel mijn instappmodellen als primers daar prima op werken en prima resultaat mee leveren
- Direct vanaf dag 1 met die instap zoomlens al strepen zichtbaar, dacht dat het instellingsfouten waren en dus nog even doorgewerkt. Strepen waren toen alleen zichtbaar bij donkere vlakken en hoge contrasten. Vrij snel waren ze ook zichtbaar bij alle soorten foto's.
- Uiteindelijk via Nikon een nieuwe sensor ingezet (bleek beschadigd).
- Na het ophalen had ik geen problemen meer met mijn primers maar wel met mijn instap kit- en zoomlens.
- Vele telefoontjes verder o.a. met Nikon zelf blijken instapmodellen en deze segment camera's niet echt met elkaar samen te gaan waardoor ik heb moeten upgraden naar een f/2.8 zoomlens
- Nikon erkende dit en gaf daarom advies om eerst je lenzen te upgraden en pas de body, de winkellier wist mij dit echter niet te vertellen
- Nu geen problemen meer met deze combinatie
[/quote]
ik krijg sterk de indruk dat er sprake is van miscommunicatie; volgens mij zijn er twee verschillende problemen die los van elkaar staan:
een probleem is de sensor, en dat is dus blijkbaar onder garantie opgelost
andere probleem is dat de optische kwaliteit van het kit-objectief wat laag is
[quote]Zwegertje schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:15:
Zijn die strepen geen compressie fouten? Misschien ligt het aan je manier van nabewerken/opslaan?
[/quote]
exteem onwaarschijnlijk
[quote]mrc4nl schreef op zondag 11 januari 2015 @ 02:13:
ziet er uit als banding!
[/quote]
banding gaat (volgens mij) altijd samen met ruis
op de foto van die hond zie ik geen (kleur) ruis, op de foto van jouw link wel
ik weet het niet meer zo zeker
weet het niet meer
en je ziet geen strepen of banding in de donkere delen
voor de derde foto even de camera's omgewisseld

D7100 100 ISO

D7100 6400 ISO

D5200 100 ISO
[ Voor 4% gewijzigd door Vishari Beduk op 11-01-2015 10:39 ]
weet het niet meer
Verwijderd
Met welke lens heb je de foto's gemaakt?Vishari Beduk schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:36:
Ter referentie, twee foto's van de 55-200 op de D7100, één op lage en één op hoge ISO
en je ziet geen strepen of banding in de donkere delen
voor de derde foto even de camera's omgewisseld
[afbeelding]
D7100 100 ISO
[afbeelding]
D7100 6400 ISO
[afbeelding]
D5200 100 ISO
Het hoeft wat dat betreft ook geen standaard issue van de D7100 te zijn en kan ook een exemplarisch issue zijn. Door gewoon een klein componentje wat stuk is of gewoon zijn werk niet goed doet en problemen geeft bij uitlezen van donkere pixels van de sensor.
Het is ook de vraag wat nog met de foto gedaan is. Bij jou foto's is het nu inderdaad niet te zien. Maar wat gebeurt er met de foto's als je de schaduwen zou gaan ophalen? Blijft het dan nog steeds zonder problemen of ga je ook die strepen zien? Met de voorbeeld foto van de hond is niet te zien wat er mee gedaan is, en is nog wel interessant om te weten denk ik.
Verwijderd
Zo te zien de 55-200 VR DX voor de eerste twee en de laatste met de eerder afgebeelde 85mm micro f/3.5 DX.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:15:
[...]
Met welke lens heb je de foto's gemaakt?
Verwijderd
De sensor is al door Nikon vervangen en alsnog zie ik bij die twee simpele lenzen strepen. Beiden lenzen zijn ook "gezond" verklaart door Nikon.
Bij deze foto heb ik alleen de ogen opgelicht (mbv selectie), verkleind en voorzien van mijn logo. Ik kan proberen om een soortgelijke foto te maken met mijn nieuwe lens maar ik betwijfel of dat wat zegt, aangezien ik daar tot heden geen strepen mee heb ontdekt.
Aangezien ik wel vanuit mag gaan dat Nikon er verstand van heeft, kan ik niets anders concluderen dat deze combinatie niet lekker gaat, aangezien zij dat ook zelf aangegeven hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 18:30 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
de combinatie die Gianti noemdeVerwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:15:
[...]
Met welke lens heb je de foto's gemaakt?
dat dacht ik tot vandaag ookNomad schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:42:
Die strepen zijn echt een fout van de camera en geheel en 100% en zeker weten, heus en waarachtig, niet afhankelijk van de lens.
totdat mrc4nl die link postte waar men dit verschijnsel ook beschrijft
al ziet het er heel anders uit dan de kleur-ruis-banding die ik normaal ken
als je fotografie echt leuk vindt dan was die 2.8 objectief er toch wel gekomenVerwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:28:
Deze foto's krijg ik alleen nog met mijn standaard kit- en zoomlens, met mijn lichtgevoelige apparatuur zie ik geen strepen meer.
dat is de evolutie die iedere fotograaf doormaakt, over een paar jaar wil je 1.4 primes
weet het niet meer
Verwijderd
Dus is er een oer foto van die hond beschikbaar, al is het maar de fullsize ruwe JPG. Dan kunnen we software uitsluiten.
Verwijderd
Deze foto's zijn toen ook doorgestuurd naar Nikon en ook zij hebben dat uitgesloten.
Ik zal vanmiddag de RAW plaatsen, daar zie je de strepen net zo goed namelijk.
Nomad, hoe verklaar je dan dat het met lichtgevoelige lenzen het probleem niet meer zichtbaar is en dat Nikon deze conclusie ook gemaakt heeft?
Schijnbaar ben je niet uniek met dit issue. Ik vermoed dat met lichtsterkere objectieven de D7100-sensor doorgaans meer licht krijgt en dus iets minder de donkere plekken in de foto hoeft te pushen en dus minder noise genereert. Zie anders ook geen relatie tussen gebruikte lens en dit sensor-issue.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
D7200.... Ik las er laatst al iets over op NikonRumors.com
http://nikonrumors.com/20...ored-specifications.aspx/
Ben benieuwd!
Verwijderd
Je zou verwachten dat Nikon inderdaad meer weet. Of Nikon komt er ook niet uit en geeft een goedkope lens de schuld. De Nikon D5200 heeft dezelfde sensor en die camera wordt veel gebruikt met kitlens. Waarom zijn er niet meer verhalen waarin het zo extreem naar voorkomt zonder bewerking? Want zoals bij jou eruit ziet is wat mij betreft zelfs met een kitlens niet acceptabel.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:06:
Nomad, hoe verklaar je dan dat het met lichtgevoelige lenzen het probleem niet meer zichtbaar is en dat Nikon deze conclusie ook gemaakt heeft?
Het is wel algemeen bekend dat deze Toshiba Sensor banding issues heeft. Maar die komen pas naar voren bij extreem bewerken van de donkere delen, zoals in de links van Abbadon.
Hierin is het veel minder zichtbaar. Ook niet zo extreem als bij de voorbeeld foto van de hond. Ook vrij weinig ruis zichtbaar in die foto. Terwijl in dit artikel redelijk wat ruis zichtbaar is als schaduwen worden opgehaald of de exposure omhoog gaat.Abbadon schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:47:
http://betterfamilyphotos...0-and-d7100-band-aid.html
Schijnbaar ben je niet uniek met dit issue. Ik vermoed dat met lichtsterkere objectieven de D7100-sensor doorgaans meer licht krijgt en dus iets minder de donkere plekken in de foto hoeft te pushen en dus minder noise genereert. Zie anders ook geen relatie tussen gebruikte lens en dit sensor-issue.
Dat het met een prime beter is zou kunnen inderdaad. Maar als je die afstopt naar bijvoorbeeld f/8.0 zou je toch verwachten dat je hetzelfde terug hebt. Ik heb deze strepen ook al een keer gezien bij een D5200 als je aan het pixelpeepen was in de donkere delen. Maar dat was nauwelijks zichtbaar en dat was met een Nikon 105mm Macro VR. Op een verkleind formaat van de foto was het al helemaal niet zichtbaar. Als je bij die foto de donkere delen extreem gaat ophalen zullen ze beter zichtbaar worden. Maar bij de voorbeeld foto van de hond is er nauwelijks wat bewerkt en zijn alleen de ogen iets lichter gemaakt.
Ik zou toch zeggen dat er wat mis is met de camera. Want ook met een kitlens lijkt mij die banding bij een nauwelijks bewerkte foto gewoon niet acceptabel. Misschien nog even de RAW afwachten van vanmiddag om te kijken hoe dat er uitziet.
dat laatste valt dus gewoon vies tegen; die 1.8 primes van NIkon zijn gewoon ronduit traagVerwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:58:
Totdat je er achter komt dat de 1.8 primes goedkoper zijn, scherper zijn en sneller scherpstellen
zodra Sigma met een 85mm f/1.4 ART komt dan gaat mijn Nikon de deur uit
+3EV is volkomen absurd, gaat echt helemaal nergens meer overAbbadon schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:47:
http://betterfamilyphotos...0-and-d7100-band-aid.html
it seems that the banding will show up if exposure is pushed by around +2.7 to +3EV
Algemeen bekend? Ik heb er nog nooit van gehoord.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:34:
Het is wel algemeen bekend dat deze Toshiba Sensor banding issues heeft.
Heb je een link of referentie naar dit?
weet het niet meer
Verwijderd
Verwijderd
Google maar dan kom je genoeg verhalen tegen over de D5200 en D7100 sensor als je de schaduwen gaat ophalen. Wat veel mensen tegenwoordig toch doen. Zelfs DPreview is hele theorieën aan het uitdenken hoe dit bij Camera's getest kan worden om DR aan te tonen.Vishari Beduk schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:54:
[...]
Algemeen bekend? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Heb je een link of referentie naar dit?
De nieuwe Nikon 24MP sensors welke door Sony geleverd worden hebben er helemaal geen last van. Dat is de Sensor van de D3300 en D5300. Probeer daar ook maar op te zoeken of die D3300 banding heeft. Maar ook dan kom je alleen maar verhalen tegen dat de D5200 en D7100 wel banding hebben met vergelijkingen en voorbeelden.
Ik ben het met je eens dat sommige tests om banding naar voren te halen of eigenlijk meer DR te verhogen echt absurd zijn. Ze komen de ruis ook niet ten goede en ziet er niet meer uit. Zelfs bij ISO 100 foto's. Het is wat mij betreft ook geen probleem als het pas echt naar voren komt als je veel gaat lopen ophalen. Maar het is wel gewoon een eigenschap van die Sensor waar je mee om moet kunnen gaan. Behalve bij de camera waar we het in dit topic over hebben, maar daar is wat mis mee als je het mij vraagt.
Verwijderd
http://ronj2.wordpress.co...-high-mega-pixel-cameras/2. Banding from pushing shadows and crushing blue continuous tones.
You may get horizontal banding in some situations if you push your underexposed shadow areas enough. I don’t see this with D90 or S800 files so this seems to be another short coming of the Toshiba sensor in the blue channel. Note: you may never notice this in real world shooting unless you do some unusual processing. This artifact is the same (with slight variations) in a variety of convertors from ACR / LR 4-5 / PSPX5-6 / View NX. Also there are reports that this sensor may not be the best choice for night photography due to the higher incidence of banding particularly at higher ISOs, on the other hand some folks who do night photography have reported not ever seeing any banding. The banding is not much of an issue at all except for a rare few but even then the banding can be removed with software.
Ik heb het nooit opgemerkt bij mijn D7100, maar ik heb eigenlijk nooit te maken met het extreem moeten ophalen van schaduwen. Meestal maak ik ze namelijk donkerder.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2015 20:52 ]
Verwijderd
Naar verluid is de 50 f1.8g wel sneller dan de 1.4g.Vishari Beduk schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:54:
[...]
dat laatste valt dus gewoon vies tegen; die 1.8 primes van NIkon zijn gewoon ronduit traag
zodra Sigma met een 85mm f/1.4 ART komt dan gaat mijn Nikon de deur uit
Verwijderd
Als ik google op 'D5200/D7100 banding' dan krijg ik uitsluitend foto's te zien van extreme situaties, van mensen die weigeren om bracketing toe te passen.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:27:
[...]
Google maar dan kom je genoeg verhalen tegen over de D5200 en D7100 sensor als je de schaduwen gaat ophalen. Wat veel mensen tegenwoordig toch doen. Zelfs DPreview is hele theorieën aan het uitdenken hoe dit bij Camera's getest kan worden om DR aan te tonen.
Als jij dat banding noemt dan hebben alle camera's banding.
Bij mijn weten hebben enerzijds de 5300/5200/7100 dezelfde sensor en anderzijds de 3200/3300 dezelfde.De nieuwe Nikon 24MP sensors welke door Sony geleverd worden hebben er helemaal geen last van. Dat is de Sensor van de D3300 en D5300. Probeer daar ook maar op te zoeken of die D3300 banding heeft. Maar ook dan kom je alleen maar verhalen tegen dat de D5200 en D7100 wel banding hebben met vergelijkingen en voorbeelden.
Enig verschil is het AA filter.
Dat de nieuwste Sony sensor geen last zouden hebben van banding (in extreme situaties) lijkt mij onwaarschijnlijk.
Dus graag een URL of referentie opgeven (ipv 'google maar')
weet het niet meer
Het verschil zit niet in de hoeveelheid instelmogelijkheden, maar in bediening van die instelmogelijkhedenjesper0438 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 07:37:
Naar mijn idee heeft de D7000 een stuk meer instelmogelijkheden .
weet het niet meer
Verwijderd
De D90's die familieleden hebben kan heel veel van wat mijn D300 kan; als je maar lang genoeg in het menu bezig bent.
Absoluut niet, de kunst is om de controls zo efficiënt mogelijk te gebruiken en toch duidelijk te blijven. Veel entry level bodies hebben veel knopjes maar weinig logica, pro bodies hebben weinig knopjes maar ipv daarvan een dial en wat multifunctionele knoppen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:08:
Meer knopjes = beter
De D90's die familieleden hebben kan heel veel van wat mijn D300 kan; als je maar lang genoeg in het menu bezig bent.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De D7000 heeft, in de menu's, ook een heleboel meer instelmogelijkheden dan de D5300. En daarnaast een paar knoppen meer zodat je voor een aantal instellingen het menu niet in hoeft.Vishari Beduk schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 08:54:
[...]
Het verschil zit niet in de hoeveelheid instelmogelijkheden, maar in bediening van die instelmogelijkheden
Als ik dit zo zie hebben pro-bodies toch echt meer knoppen en instelwielen dan de entry-level toestellen hoor. En inderdaad ook meer multifuctionele/programmeerbare knoppen.Ventieldopje schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:24:
[...]
Veel entry level bodies hebben veel knopjes maar weinig logica, pro bodies hebben weinig knopjes maar ipv daarvan een dial en wat multifunctionele knoppen.
En dat was in de tijd van de D90/D300s niet veel anders
Bij camera's hangt het vooral van je gebruik af. Voor sommige mensen is een rechtstreekse toegang tot diverse scene modes bijvoorbeeld handig, anderen hebben weer meer aan een WB, EV of ISO knop. Voor point en shoot wil je weinig knoppen, voor enthousiasten en (semi--)pro's wat meer...
Verwijderd
Absoluut wel. D7100 meer knopjes dan D5200 die weer meer knopjes heeft dan D3200.Ventieldopje schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:24:
[...]
Absoluut niet, de kunst is om de controls zo efficiënt mogelijk te gebruiken en toch duidelijk te blijven. Veel entry level bodies hebben veel knopjes maar weinig logica, pro bodies hebben weinig knopjes maar ipv daarvan een dial en wat multifunctionele knoppen.
Entry level bodies moet je vaak allerlei vage combinaties van knopjes en 1 wieltje gebruiken; pro bodies hebben én meer knopjes en gewoon twee wieltjes.
Wil je bij een D90 de ISO waarde wijzigen, moet je het menu in. Bij D300 kan dat met ISO-knopje + wieltje. Bij de D5x00 en D3x00 moet je zelfs een extra knop gebruiken om sluitertijd of diafragma te wijzigen, waarbij dat met D7x00 elk met een eigen wieltje kan.
Maar dan nog, het is belangrijk om die dingen zo efficient mogelijk in te delen en te gebruiken. Simpelweg meer knopjes is niet altijd beter, het gaat er om dat alle belangrijke functies niet ver weg gestopt zitten en met een simpele handeling kunnen worden gedaan. Een camera met 1000 knopjes != efficient
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Heeft Canon meer knopjes op de instapmodellen dan?
Toen ik mijn D300 kocht vond ik de Canon's van die tijd minder fijn in de bediening. Bij m'n volgende body staat vanwege flitsers en lezen de keus voor een Nikon al vast.
Ook andere instellingen zijn snel te vinden via het quick menu (Q) knop.
Mijn ervaring met Nikon is dat er tussen modellen ontzettend veel verschillen zitten waar je aan moet wennen. Consistentie zou fijn zijn.
www.maartendeboer.net
je kan ook overdrijvenB64 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:09:
[...]
een heleboel meer instelmogelijkheden dan de D5300
de enige instelling die er echt toe doet en die je mist op de 5 serie is de AF finetuning
je kan gewoon de handleidingen in pdf downloaden van nikon.nl, dan kan je zelf oordelenjesper0438 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 07:37:
Naar mijn idee heeft de D7000 een stuk meer instelmogelijkheden .
en je kan ook de 'manual app' installeren op je smartphone en de handleidingen daarop zetten, is sowieso een aanrader voor vakantie's/onderweg
ISO wijzigen: bij de 7 moet je een knop aan de achterkant indrukken en aan een wiel draaien en bij de 5 moet je een knop aan de voorkant indrukken en aan een wiel draaienVerwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:26:
[...]
Wil je bij een D90 de ISO waarde wijzigen, moet je het menu in. Bij D300 kan dat met ISO-knopje + wieltje. Bij de D5x00 en D3x00 moet je zelfs een extra knop gebruiken om sluitertijd of diafragma te wijzigen, waarbij dat met D7x00 elk met een eigen wieltje kan.
sluitertijd of diafragma wijzigen: de 7 heeft twee wieltje en de 5 heeft er één, je hoeft in beide gevallen slechts aan een wiel te draaien
de bediening bij de 7 is beter, maar het verschil is ook weer niet zo groot als sommige hier suggereren
weet het niet meer
Al met al geen onoverkomelijke zaken, maar wel even nadenken in het begin.
Making an ass of myself since the 70's
Maar dat is voor een deel ook een verschil tussen generaties. Met een D810 had je net zo goed aan een boel zaken moeten wennen.shaggy8675 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:35:
Als ik de verschillen zie qua bediening tussen mijn D700 en D750... Is idd wel even wennen. De AF bediening welke compleet anders is, de ISO knop die ergens anders zit, draaiknoppen die wat anders werken, lichtmetings bediening etc.
Al met al geen onoverkomelijke zaken, maar wel even nadenken in het begin.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Een stuk minder, omdat de knoplayout erg overeenkomt met de D700. De D750 is qua bedienings layout direct verwant aan de D6x0, een wezenlijk verschil tov de D700-D8x0-D3 serie natuurlijk.Orion84 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:52:
[...]
Maar dat is voor een deel ook een verschil tussen generaties. Met een D810 had je net zo goed aan een boel zaken moeten wennen.
Making an ass of myself since the 70's
[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 18-01-2015 16:33 ]
Nee hoor, check maar eens een foto van de achterkant van een D90. Als het scherm uit staat, kan je evengoed op de -/ISO knop drukken en aan het wieltje draaien.Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:26:
[...]
Absoluut wel. D7100 meer knopjes dan D5200 die weer meer knopjes heeft dan D3200.
Entry level bodies moet je vaak allerlei vage combinaties van knopjes en 1 wieltje gebruiken; pro bodies hebben én meer knopjes en gewoon twee wieltjes.

Verwijderd
Sorry. Ja, je hebt gelijk.chopper88 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:42:
[...]
Nee hoor, check maar eens een foto van de achterkant van een D90. Als het scherm uit staat, kan je evengoed op de -/ISO knop drukken en aan het wieltje draaien.
[afbeelding]
Dat heb ik nooit begrepen het moment dat je hem op A of S zet heb je aan 1 wiel genoeg. Pas wanneer je alles handmatig moet gaan doen wordt het iets meer werk omdat je dan ook een knop moet indrukken.Vishari Beduk schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:08:
[...]
je kan ook overdrijven
de enige instelling die er echt toe doet en die je mist op de 5 serie is de AF finetuning
[...]
je kan gewoon de handleidingen in pdf downloaden van nikon.nl, dan kan je zelf oordelen
en je kan ook de 'manual app' installeren op je smartphone en de handleidingen daarop zetten, is sowieso een aanrader voor vakantie's/onderweg
[...]
ISO wijzigen: bij de 7 moet je een knop aan de achterkant indrukken en aan een wiel draaien en bij de 5 moet je een knop aan de voorkant indrukken en aan een wiel draaien
sluitertijd of diafragma wijzigen: de 7 heeft twee wieltje en de 5 heeft er één, je hoeft in beide gevallen slechts aan een wiel te draaien
de bediening bij de 7 is beter, maar het verschil is ook weer niet zo groot als sommige hier suggereren
Ik heb zelf een 5000 maar nooit de meerwaarde van dat extra wiel ingezien.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
En ISO veranderen met twee knoppen op de D7000? Nee hoor, Easy ISO inschakelen is de oplossing
http://www.digital-photog...o-display-and-adjustment/

@jcvjcvjcvjcv hier onder: er zit dus groot verschil in wat je met liveview ziet
[ Voor 100% gewijzigd door Vishari Beduk op 27-01-2015 06:22 ]
weet het niet meer
Verwijderd
Nu begint dit beestje ouder te worden en mis ik eigenlijk de gps tagging want ik vind het leuk om te zien waar mijn foto gemaakt is. Nu doe ik dat half door op bepaalde plekken ook een foto met mijn telefoon te maken.
Nu zit ik met 2 vragen:
1. Is de d5300 een goede opvolger, ga ike r veel op vooruit?
2. Werkt de gps module goed en is hij ook daadwerkelijk bruikbaar in steden? Ik hoor daar wisselende geluiden over.
Verwijderd
Hier staat tekst
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 27-01-2015 12:03 ]
Dat is te veel gedoe dan moet ik ze alsnog handmatig toevoegen.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:55:
Als GPS het enige is wat je mist, zou je ook een GPS tracker app op je telefoon kunnen installeren. Met een stukje software kun je vervolgens alle foto's van je d5000 voorzien van GPS informatie
Daar heb je tools zoals deze voor: http://www.geosetter.de/en/icecreamfarmer schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Dat is te veel gedoe dan moet ik ze alsnog handmatig toevoegen.
Als je lightroom gebruikt kan lightroom het ook in de map module
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Of via ViewNX2Mr Pingu schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:56:
[...]
Daar heb je tools zoals deze voor: http://www.geosetter.de/en/
Als je lightroom gebruikt kan lightroom het ook in de map module
Het is overigens helemaal geen gedoe met Lightroom of ViewNX2. Je voegt gewoon dat gpx bestandje toe, en hij checkt op welke coordinaten je was op het tijdstip dat de foto is genomen. Ik doe altijd in één batch alles wat ik heb geschoten die dag, en dat kost een minuutje, waarbij je misschien 5x op iets moet klikken in totaal (van het openen van de applicatie tot het weer afsluiten).
Geen ervaring met de GPS, maar je gaat er wel flink op vooruit.
- Twee maal zo hoge resolutie, van 12MP naar 24MP.
- Veel beter (groter, flip-out, hogere resolutie) scherm
- Veel betere autofocus (CAM1000 (11 sensor, 1 crosshatch) vs CAM4800 (39 sensor, 9 crosshatch))
- Alles is sneller (EXPEED processor vs EXPEED 4 processor)
- Ongeveer een halve stop betere low-light performance
- Ongeveer anderhalve stop meer dynamic range
- Iets kleiner en lichter
- En dus GPS
ik wilde weten of je het verschil kan zien tussen wel of niet een OLPF / AA-filter
daarom een aantal foto's gemaakt van een referentie object met een camera met OLPF (D5200) en een camera zonder OLPF (D7100)
ik had gisteren ook al wat foto's gepost maar de resultaten liepen onverklaarbaar ver uiteen
daarom opnieuw gedaan maar ditmaal met één zoom objectief en de D5200 op AF (scherpstellen met de hand onmogelijk)
de foto's staan hier: https://www.flickr.com/photos/110584608@N08/
en ditmaal zie ik totaal geen verschil tussen wel of niet OLPF
dus ditmaal is mijn conclusie kort maar krachtig: weglaten van OLPF maakt geen verschil
A = f/5.6 T = 1/50 s
WB wel gecorrigeerd, afstand tot object 3 m
weet het niet meer
there i fixed itVishari Beduk schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:08:
poging 2 ...
de foto's staan hier: https://www.flickr.com/photos/110584608@N08/
en ditmaal zie ik totaal geen verschil tussen wel of niet OLPF
dus ditmaal is mijn conclusie kort maar krachtig: weglaten van OLPF maakt geen merkbaar verschil
toch zijn er mensen die er bij zweren, denk aan de d800, die een speciale editie had zonder aa filter
ora et labora
- Met OLPF - wel zo praktisch als je day-by-day fotografie doet en je budget niet van elastiek is
- Zonder OLPF - perfect voor pixel peepers, en voor diegene die die laatste 0,1% scherpte nodig (denken te) hebben
[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 27-01-2015 22:52 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
OK misschien dat ik dat komende weekend ga proberen. Welke app heb ik daar voor nodig?chopper88 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:30:
[...]
Of via ViewNX2
Het is overigens helemaal geen gedoe met Lightroom of ViewNX2. Je voegt gewoon dat gpx bestandje toe, en hij checkt op welke coordinaten je was op het tijdstip dat de foto is genomen. Ik doe altijd in één batch alles wat ik heb geschoten die dag, en dat kost een minuutje, waarbij je misschien 5x op iets moet klikken in totaal (van het openen van de applicatie tot het weer afsluiten).
Verder moet ik de klok in de camera anders instellen?
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6