Ik had exact hetzelfde bij mijn vertrek in september 2023. Ik heb zelf om mijn exit gesprek gevraagd bij HR en mijn manager belde mij op m'n laatste formele dag (ik was toen al 4 weken vrij). Bijzonder raar afscheid, iets dat we bij mijn huidige werkgever ook stukken beter doen (lunch, bedanktje van de manager etc.).
Bij detachering/consulting verdienen zij hun geld door jou uit te huren aan anderen en willen dat elke uur declarabel is. Wat de meeste bureaus willen is zo min mogelijk kosten om hun marge hoog te houden. Exit gesprekken, afscheidsfeestjes en andere zaken kosten tijd en tijd is geld, maar jij levert geen geld meer op. Zij gaan niet meer tijd besteden aan iets dat geen geld meer oplevert.
GoT, You have to love it!
Daarom moet je ook bij dat soort toko's al die uitspraken van je teamleider en management met een korreltje zout nemen. Eest zien dan geloven.Lisadr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:12:
Bij detachering/consulting verdienen zij hun geld door jou uit te huren aan anderen en willen dat elke uur declarabel is. Wat de meeste bureaus willen is zo min mogelijk kosten om hun marge hoog te houden. Exit gesprekken, afscheidsfeestjes en andere zaken kosten tijd en tijd is geld, maar jij levert geen geld meer op. Zij gaan niet meer tijd besteden aan iets dat geen geld meer oplevert.
Is de mobiliteitsregeling intussen al aangepast bij Capgemini?
Ja, die is inmiddels aangepast. De nieuwe is per direct van kracht.stroopwafelvla schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:22:
Is de mobiliteitsregeling intussen al aangepast bij Capgemini?
Alle mensen in de oude regeling krijgen een persoonlijk aanbod om over te stappen naar de nieuwe regeling.
Hoofdpunten uit nieuwe regeling:
- geen bonus malus (over de hele looptijd van je contract hetzelfde bedrag)
- geen blackbox
- geen beperking meer op km (fair-use)
- nog steeds merkenbeleid (europese merken + een aantal extra)
- OV kaart mag je ook onbeperkt privé gebruiken, maar enkel als auto stilstaat.
De mobiliteitsbudget staan wel nog op hetzelfde niveau en worden niet aangepast. De genoemde reden hiervoor: dat is niet nodig, want i.v.m thuiswerken wordt er minder gereden. Naar mijn inziens een drogreden gezien de auto's wel duurder zijn geworden, ook in de lease. En dat schort er dan ook een beetje op dat de auto's die geleased worden nu tegen een hoger jaarkilometrage geleased worden.
Nog een aanpassing: lease is nu voor 5 jaar i.p.v 4 jaar voorheen.
En tevens zijn er nu 3 standaardauto's, welteverstaan:
Daarnaast is er nu als je geen leaseauto kiest vanuit de regeling maar met ene prive auto rijdt, je een gedifferentieerde kilometervergoeding krijgt:
En tevens zijn er nu 3 standaardauto's, welteverstaan:
- Citroen e-C3 Max (binnen budget grade A)
- Citroen e-C4 You (binnen budget grade B, net over budget grade A)
- BMW iX1 eDrive 20 xLine (~ budget grade D)
Daarnaast is er nu als je geen leaseauto kiest vanuit de regeling maar met ene prive auto rijdt, je een gedifferentieerde kilometervergoeding krijgt:
- 0.10/km bruto voor een BEV
- 0.05/km bruto voor een PHEV (<50g/km)
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Uit nieuwsgierigheid, wat is de kilometer vergoeding voor een brandstofauto?MK_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:01:
Daarnaast is er nu als je geen leaseauto kiest vanuit de regeling maar met ene prive auto rijdt, je een gedifferentieerde kilometervergoeding krijgt:Hoe dit precies gecontroleerd wordt, ik heb geen idee.
In Concur voer je al een 2 jaar je brandstof type verplicht in, mijn verwachting is dat ze dat veld gaan gebruiken. (Die controle van de invoer ligt vast ergens in India)MK_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:01:
Daarnaast is er nu als je geen leaseauto kiest vanuit de regeling maar met ene prive auto rijdt, je een gedifferentieerde kilometervergoeding krijgt:Hoe dit precies gecontroleerd wordt, ik heb geen idee.
Het is dus hoogst waarschijnlijk de 23ct bruto->netto uit je budget + die extra 5/10 ct bruto die dan bovenop je mobiliteit budget komt.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2025 10:13 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb nog nooit brandstof ingevuld in Concur? Mgoed.. Ik ga m'n laptop vrijdag inleveren. Ze hebben hier de hele afdeling de week voor kerst "gesloten", met de nodige mayor fuck-ups (die inmiddels al meer geld kosten dan ze besparen vermoed ik), puik stukje powerpoint-economics.YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:11:
[...]
In Concur voer je al een 2 jaar je brandstof type verplicht in, mijn verwachting is dat ze dat veld gaan gebruiken. (Die controle van de invoer ligt vast ergens in India)
Het is dus hoogst waarschijnlijk de 23ct bruto->netto uit je budget + die extra 5/10 ct bruto die dan bovenop je mobiliteit budget komt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Twee vraagjes, want aannames kunnen nogal gevaarlijk zijn op dit gebied bij Capgemini: Is het zeker dat die extra 5/10 ct er bovenop komt (en niet een stille aanpassing van de algemene kilometervergoeding)? En komt die extra toeslag dan ook uit je budget?YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:11:
[...]
In Concur voer je al een 2 jaar je brandstof type verplicht in, mijn verwachting is dat ze dat veld gaan gebruiken. (Die controle van de invoer ligt vast ergens in India)
Dat is idd nog niet 100% zeker inderdaad, ik heb de bron pdf niet kunnen vinden waar het exact in beschreven staat.Chromoris schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Twee vraagjes, want aannames kunnen nogal gevaarlijk zijn op dit gebied bij Capgemini: Is het zeker dat die extra 5/10 ct er bovenop komt (en niet een stille aanpassing van de algemene kilometervergoeding)? En komt die extra toeslag dan ook uit je budget?
Alleen de 'samenvattingen' waar je niet 100% zeker uit kan opmaken wat er nu exact gaat gebeuren zijn terug te vinden.
Het lijkt me idd niet logisch dat ze hiervoor de WKR ruimte gaan aanspreken (aangezien de 23ct bruto->netto de max is volgens de BD regels), maar het zou inderdaad nog kunnen dat er via die nog wat getruukt wordt ergens?
We zullen het op 1 april gaan zien denk ik, als ze weer alles met terugwerkende kracht gaan corrigeren enzo
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2025 10:42 ]
PSN
Ik kan dat wel met zekerheid zeggen….Chromoris schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Twee vraagjes, want aannames kunnen nogal gevaarlijk zijn op dit gebied bij Capgemini: Is het zeker dat die extra 5/10 ct er bovenop komt (en niet een stille aanpassing van de algemene kilometervergoeding)? En komt die extra toeslag dan ook uit je budget?
De extra 5/10 cent komt niet uit je budget en is een bruto bonus die Capgemini betaald. Het komt niet uit je eigen ruimte.
Volgens mij pas sinds 2024, maar inderdaad dat geef ik in.YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Ik vraag me vooral af hoe exact gecontroleerd wordt of je met een bijvoorbeeld BEV rijdt of niet. Iemand in India weet niet wat voor type auto dat ik rijd.
Nu wil ik niet flauw doen en vul ik gewoon benzine in voor de ritten die ik met mijn auto maak, maar in feite als ik met een collega Carpool die EV rijdt zou ik EV in kunnen vullen lijkt me? Ik vraag me dan af hoe daar mee omgegaan wordt...
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Als je al je zakelijke ritten dan carpoolt lijkt me dat prima. Die extra bonus heeft alleen betrekking op zakelijke km's.
offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 01-02-2025 13:46 ]
Hallo allen,
Ik wilde graag vragen wat jullie zouden adviseren.
Als Master Embedded Systems graduate van TU Delft, ben ik afgelopen oktober afgestudeerd en ben ik op gesprek geweest voor de "Junior Embedded Software Developer" bij Capgemini in Eindhoven. Ze hebben mij een bod gedaan, met de standaard 2750 bruto + 750 mobiliteitsvergoeding + 8% vakantie geld.
Nu is mijn vraag:
1. Is Capgemini een goede plek om een start te maken voor mijn carrière in het embedded domein? Betreft de "academy" en vele extra cursussen klinkt Capgemini goed in de oren. Daarnaast zeggen ze dat je de kans krijgt om verschillende projecten te draaien om meer te zien over wat precies bij jou past.
2. Is het salaris een redelijk salaris, of onderbetaald voor een WO master diploma? Het salaris is waar ik niet zeker ben of dit het waard is. Vaak hoor je wel dat traineeships, startend in september, beter betaald krijgen zoals bruto 3800 + vakantiegeld etc.
3. Adviseren jullie om elders te kijken voor een embedded development carrière start, of zijn de extra trainingen het waard om dit salaris te accepteren? Als ik nu start bij Capgemini, dan denk ik om over 3-4 jaar te gaan switchen van bedrijf.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Ik wilde graag vragen wat jullie zouden adviseren.
Als Master Embedded Systems graduate van TU Delft, ben ik afgelopen oktober afgestudeerd en ben ik op gesprek geweest voor de "Junior Embedded Software Developer" bij Capgemini in Eindhoven. Ze hebben mij een bod gedaan, met de standaard 2750 bruto + 750 mobiliteitsvergoeding + 8% vakantie geld.
Nu is mijn vraag:
1. Is Capgemini een goede plek om een start te maken voor mijn carrière in het embedded domein? Betreft de "academy" en vele extra cursussen klinkt Capgemini goed in de oren. Daarnaast zeggen ze dat je de kans krijgt om verschillende projecten te draaien om meer te zien over wat precies bij jou past.
2. Is het salaris een redelijk salaris, of onderbetaald voor een WO master diploma? Het salaris is waar ik niet zeker ben of dit het waard is. Vaak hoor je wel dat traineeships, startend in september, beter betaald krijgen zoals bruto 3800 + vakantiegeld etc.
3. Adviseren jullie om elders te kijken voor een embedded development carrière start, of zijn de extra trainingen het waard om dit salaris te accepteren? Als ik nu start bij Capgemini, dan denk ik om over 3-4 jaar te gaan switchen van bedrijf.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
De embedded bij Engineering in Eindhoven is wel prima om te starten.
Er is daar ook altijd wel redelijk wat vraag vanuit de ASML/philips/vanderlande.
Weet verder niet zo goed hoe ze in zuid de academy hebben verweven met ons als ex-Altran
Qua salaris is dat verschil tussen 3500 en 3800 ook niet heel erg schokkend? Juniors hebben ook een wat steiler salaris pad dacht ik.
Er is daar ook altijd wel redelijk wat vraag vanuit de ASML/philips/vanderlande.
Weet verder niet zo goed hoe ze in zuid de academy hebben verweven met ons als ex-Altran
Qua salaris is dat verschil tussen 3500 en 3800 ook niet heel erg schokkend? Juniors hebben ook een wat steiler salaris pad dacht ik.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2025 18:38 ]
PSN
Dat is geen eerlijke vergelijking. Het is 2750 salaris + 750 mobiliteit of 3800 salaris.YakuzA schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:33:
Weet niet hoeveel Dragonsky per maand moet reizen voor werk, maar als we het houden op 250 euro per maand, dan is dat verschil tussen 3250 en 3800 wel 17% (550 euro) verschil in salaris en ook minder vakantiegeld en mogelijk ook minder pensioenopbouw.
@Dragonsky , heb je een tegenbod gedaan voor een hoger salaris?
GoT, You have to love it!
Houdt er verder ook rekening mee dat de mobiliteitsvergoeding NIET meetelt bij een hypotheek (en ook niet met vakantiegeld, pensioenopbouw, ww, etc.).
Mocht je voor Cap kiezen, zorg dat je weet wat je wilt leren (cursussen, opleidingspad). Bij YP traject kom je vast te zitten aan een groeipad waar in principe niet wordt van kan worden afgeweken. En je hebt altijd de kans dat ze je op een opdracht dumpen, en zolang de klant tevreden is, maakt het niet uit of jij dat wel bent.
Mocht je voor Cap kiezen, zorg dat je weet wat je wilt leren (cursussen, opleidingspad). Bij YP traject kom je vast te zitten aan een groeipad waar in principe niet wordt van kan worden afgeweken. En je hebt altijd de kans dat ze je op een opdracht dumpen, en zolang de klant tevreden is, maakt het niet uit of jij dat wel bent.
Bedankt voor jullie reacties.
@Lisadr ik heb nog geen tegenbod gedaan, omdat ik nog wacht op een andere solicatie dat ook in de laatste fase zit. Ik kreeg als advies om een hoog tegenbod te doen van rond de 3800 bruto salaris. Echter denk ik niet dat dit een succes wordt. Maar proberen kan altijd.
@Chromoris Bedankt voor het advies. Ik wil inderdaad veel leren over c++ en embedded development. Wat betreft cursussen zit het daar waarschijnlijk wel goed. En het is goed dat je noemt dat de hypotheek alleen voor de 2750 euro geld. Dat is zeker iets om in gedachten te houden.
@Lisadr ik heb nog geen tegenbod gedaan, omdat ik nog wacht op een andere solicatie dat ook in de laatste fase zit. Ik kreeg als advies om een hoog tegenbod te doen van rond de 3800 bruto salaris. Echter denk ik niet dat dit een succes wordt. Maar proberen kan altijd.
@Chromoris Bedankt voor het advies. Ik wil inderdaad veel leren over c++ en embedded development. Wat betreft cursussen zit het daar waarschijnlijk wel goed. En het is goed dat je noemt dat de hypotheek alleen voor de 2750 euro geld. Dat is zeker iets om in gedachten te houden.
Dat is niet per se waar, je kan je mobiliteitsbudget om laten zetten tot een onderdeel van je salaris welke je dan mee kan tellen voor je hypotheek.
Voorwaarde is dan natuurlijk dat je geen leaseauto hebt
En gedurende 6 maanden kan je geen kilometers bruto/netto verhalen (wordt natuurlijk wel gewoon bruto uitbetaald).
Voorwaarde is dan natuurlijk dat je geen leaseauto hebt
Het verschilt ook weer per hypotheker, bij mij is een jaartje of 4 geleden gewoon het mobi budget daar meegenomen.MK_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:50:
Dat is niet per se waar, je kan je mobiliteitsbudget om laten zetten tot een onderdeel van je salaris welke je dan mee kan tellen voor je hypotheek.
Maar over het algemeen werkt dat idd niet zonder die omzetting.
PSN
Hangt heel erg af van de hypotheekverstrekker. Ik weet dat men een aantal jaren geleden het mobiliteitsbudget ook op het loonstrookje zette or erin opnam, maar dat het toen door de verstrekkers niet geaccepteerd werd. Zie in in dit topic: september 2022, en ook wel eerder.
Op zich ook wel logisch, gezien je het budget op een later moment alsnog kunt gebruiken voor mobiliteit. In dat opzichte zijn banken en hypotheekverstrekkers gewoon risico vermijdend.
Op zich ook wel logisch, gezien je het budget op een later moment alsnog kunt gebruiken voor mobiliteit. In dat opzichte zijn banken en hypotheekverstrekkers gewoon risico vermijdend.
Nu ze overgestapt zijn van ESS naar AFAS zou het dan ook anders op je loonstrook moeten komen.
Bij de hypotheek werkgeversverklaring werd het ook ingevuld en aangegeven dat het een onlosmakelijk onderdeel is van mijn inkomen.
Ik heb er recentelijk (voorjaar/zomer 2024) wel gebruik van gemaakt, dus het kan zeker. Gewoon overleggen met je hypotheekadviseur. Het getekende formulier is wel noodzakelijk, anders wilt HR/Salarisadministratie het niet invullen op de werkgeversverklaring.
Bij de hypotheek werkgeversverklaring werd het ook ingevuld en aangegeven dat het een onlosmakelijk onderdeel is van mijn inkomen.
Ik heb er recentelijk (voorjaar/zomer 2024) wel gebruik van gemaakt, dus het kan zeker. Gewoon overleggen met je hypotheekadviseur. Het getekende formulier is wel noodzakelijk, anders wilt HR/Salarisadministratie het niet invullen op de werkgeversverklaring.
Heeft iemand al de lease aanpassing voorstel ontvangen?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Dat klopt niet. De mobiliteitsvergoeding kan je wel laten meetellen bij een hypotheekaanvraag. Het moet alleen wel uitbetaald worden in geld. Het ligt uiteraard ook aan de hypotheekverstrekker met wat ze wel en niet willen laten meetellen.Chromoris schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
Houdt er verder ook rekening mee dat de mobiliteitsvergoeding NIET meetelt bij een hypotheek (en ook niet met vakantiegeld, pensioenopbouw, ww, etc.).
Capgemini biedt daar twee opties voor aan. 1) afstand doen van je lease auto en de mobiliteitsvergoeding volledig laten uitbetalen. 2) bovenop optie 1, de mobiliteitsvergoeding laten hernoemen naar een inzetbaarheidsvergoeding en compleet afzien van 'mobiliteit' voordelen. Beide opties komen op de werkgeversverklaring.
Vanuit de basis wordt een mobiliteitsvergoeding gebruikt voor mobiliteit en niet uitbetaald. Dus een hypotheekverstrekker kan daar een punt van maken. Een acceptant die dus op je loonstrook/werkgeversverklaring mobiliteitsvergoeding leest kan daar dus over struikelen, als het al niet de hypotheekadviseur was die daarover begon. Met de bovengenoemde opties kan je dat oplossen. Gewoon direct omzetten naar een inzetbaarheidsvergoeding (dan vallen ze ook niet over het woordje 'mobiliteitsvergoeding'), en duidelijk op de werkgeversverklaring aangeven dat het een onderdeel is dat in geld wordt uitbetaald.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik heb nog van geen enkele leaser die ik ken gehoord dat ze iets hebben ontvangen, dus het zal nog wel ergens in de pijplijn vast zitten.Paganstars schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:16:
Heeft iemand al de lease aanpassing voorstel ontvangen?
PSN
Volgens mij is er een bulkmail onderhand uitgegaan naar iedereen met een leaseauto (in bestelling).YakuzA schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Ik heb nog van geen enkele leaser die ik ken gehoord dat ze iets hebben ontvangen, dus het zal nog wel ergens in de pijplijn vast zitten.
Heb het inderdaad vernomen van de leaseauto mensen in mijn omgeving dat hij verstuurd is.blizzardinh schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Volgens mij is er een bulkmail onderhand uitgegaan naar iedereen met een leaseauto (in bestelling).
De bonus malus wordt dus (voor de meesten iig) op het gemiddelde van de laatste 12 maanden vast gezet en de black box gaat dan uit als diegene het binnen 4! werkdagen accepteert.
(ook wel weer lekker voor mensen die hun cap mail niet zo frequent checken
PSN
Let op dat voor de mensen die een oude regeling hadden en nu naar de nieuwe regeling gaan de persoonlijke bonus/malus er uit gaat, maar er nog wel een jaarlijkse herberekening plaatsvindt.
Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat als de blackbox uit gaat, de kosten omhoog gaan.
Mensen gaan meer rijden, gaan meer snelweg laden, etc....
Je loopt dus een aanzienlijk risico door het voorstel te accepteren.
N.b.: Dit is dus niet het geval voor nieuwe bestellingen. Die hebben wel een vast bedrag over de gehele looptijd.
Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat als de blackbox uit gaat, de kosten omhoog gaan.
Mensen gaan meer rijden, gaan meer snelweg laden, etc....
Je loopt dus een aanzienlijk risico door het voorstel te accepteren.
N.b.: Dit is dus niet het geval voor nieuwe bestellingen. Die hebben wel een vast bedrag over de gehele looptijd.
Ik heb het binnen, mail is lekker vaag, ik zou obv deze mail €75,- bij moeten betalen, maar er staat niet bij obv welke lease bedrag!
Dan houdt je jezelf natuurlijk wel een beetje voor de gek. Dat mobiliteitsbudget heb je in principe nodig voor je werk, het is geen inkomen dat je vrij kunt besteden aan bijvoorbeeld een hypotheek. De maximale leningen op basis van een bepaald salaris zijn er niet voor niets, daar is echt wel over nagedacht.MK_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:50:
De mail geeft aan of je in de nieuwe afspraak omhoog of omlaag gaat (als je accepteert) t.o.v. je huidige leasebedrag.Paganstars schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:02:
Ik heb het binnen, mail is lekker vaag, ik zou obv deze mail €75,- bij moeten betalen, maar er staat niet bij obv welke lease bedrag!
Je vindt die bedagen in je persoonlijke lease portal: https://please.nl.capgemini.com/
Ja lekker is dat, wordt je al genaaid door de oude bonus-malus ivm gestegen stroom kosten… gaat het nu dus nog verder omhoog, slaat imho als een tang op een varken! Dat ze bij lease destijds niet gedacht hadden aan stijgende energieprijzen is niet mijn probleem, maar dat euvel proberen ze nu wel op ons BEV rijders af te wentelen
Ik heb een poolauto en moet ook 104 euro bruto bijbetalen voor afkoop. Ga er waarschijnlijk wel op in aangezien we voor de zomervakantie een verre trip in Europa in de planning hebben.
Wie weet waar je je bestedingsruimte kan inzien? Voor de flexible choice package.
Er staat vaak: 'als je bestedingsruimte het toelaat'.
Er staat vaak: 'als je bestedingsruimte het toelaat'.
Hallo,
Afgelopen week heb ik gesolliciteerd bij Capgemini voor Embedded software engineer, ervaringsniveau young professional.
Ik werk momenteel al als Embedded SW engineer. 1 jaar ervaring ondertussen. Maar ik werk voornamelijk met C en wil meer C++ doen en wat ervaring hierin.
Nu ben ik vandaag gebeld, en wordt deze week teruggebeld. Op de website moedige ze aan om contact te zoeken op sociale kanalen. Dus ik zit hier wel goed denk ik (:
Nu heb ik toch een paar vragen die bij me opkwamen na het telefoontje.
- Hoeveel vakantiedagen heb je?
- Werkje in een beetje in de buurt (voor mij rondom Eindhoven).
- Kun je lekker veel programmeren of doe je ook veel randzaken?
- Hoe zit het met het pension?
- Je krijg geen Reiskosten begrijp ik? Maar een vergoeding. Die krijg je gewoon een keer per jaar?
- Bouw je vakantiegeld op?
Afgelopen week heb ik gesolliciteerd bij Capgemini voor Embedded software engineer, ervaringsniveau young professional.
Ik werk momenteel al als Embedded SW engineer. 1 jaar ervaring ondertussen. Maar ik werk voornamelijk met C en wil meer C++ doen en wat ervaring hierin.
Nu ben ik vandaag gebeld, en wordt deze week teruggebeld. Op de website moedige ze aan om contact te zoeken op sociale kanalen. Dus ik zit hier wel goed denk ik (:
- Je krijg geen Reiskosten begrijp ik? Maar een vergoeding. Die krijg je gewoon een keer per jaar?
Waar heb je gesolliciteerd? Capgemini of Capgemini Engineering? Naar wat ik begreep zit daar wel een klein verschil in qua klanten. Mijn ervaring na 6 jaar;yor111 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:34:
Hallo,
- Ik heb geloof 26 dagen/jaar op FT basis en kan bij kopen
- Ik werk in op projectbasis en heb zelf voornamelijk internationale klanten gehad, dus misschien niet heel representatief, maar ik weet wel dat in het zuiden bijv ASML een grote klant is
- Ik zou niet weten of je veel programeert, maar omdat je inkomt als YP is mijn aanname ja en niet teveel randzaken muv verplichte cursussen etc.
- Bedoel je Pensioen of logies? Pensioen ja bouw je op, overnachtingen ligt aan de opdracht en afstand.
- Reiskosten; ligt aan wat er is afgesproken, je krijgt een budget die maandelijks wordt uitgekeerd en daar kan je bijv je ov, eigen auto, fiets of lease auto van doen.
Dankjewel, ik bedoelde pensioen inderdaad.
Nou toch nog een positieve noot van mijn kant: Ik heb zojuist mijn Tantieme gestort gekregen! Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht, na meerdere reacties hier van mensen die uit dienst zijn gegaan en geen cent meer hebben gezien. Netjes dat ze nu toch voldoen aan hun wettelijke verplichting.
I have stability. The ability to stab.
Ze storten het op zich wel, maar check even hoeveel ze gestort hebben. Daar zit hem het venijn in. Ze doen geen aanpassingen meer, en dan wordt je meestal gekort door de algemene bedrijf/afdeling resultaten. Daarmee loop je dus toch wat geld mis (scheelde bij mij destijds toch een aardig bedragSmurfLink schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:17:
Nou toch nog een positieve noot van mijn kant: Ik heb zojuist mijn Tantieme gestort gekregen! Dat had ik eigenlijk niet meer verwacht, na meerdere reacties hier van mensen die uit dienst zijn gegaan en geen cent meer hebben gezien. Netjes dat ze nu toch voldoen aan hun wettelijke verplichting.
Ja ik heb natuurlijk geen idee wat ik zou hebben gehad als ik nog in dienst was, maar ik had naar aanleiding van de verhalen hier niks meer verwacht. Dan is het toch wel een mooie meevaller.Chromoris schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:24:
[...]
Ze storten het op zich wel, maar check even hoeveel ze gestort hebben. Daar zit hem het venijn in. Ze doen geen aanpassingen meer, en dan wordt je meestal gekort door de algemene bedrijf/afdeling resultaten. Daarmee loop je dus toch wat geld mis (scheelde bij mij destijds toch een aardig bedrag).
Kan jij nog terecht bij SAP om te zien wat de gemiddelde normtantieme was en wat de uitkeringspercentage was? Of krijg jij nog een brief?SmurfLink schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:55:
[...]
Ja ik heb natuurlijk geen idee wat ik zou hebben gehad als ik nog in dienst was, maar ik had naar aanleiding van de verhalen hier niks meer verwacht. Dan is het toch wel een mooie meevaller.
Nee je kan nergens meer in wanneer je uit dienst bent, dat is allemaal alleen via Capgemini devices te benaderen. Je krijgt van de administratie alleen een salarisstrook gemaild op je prive adres en dat is het. Geen idee of ik nog een brief ga krijgen, staat niets in mijn PostNL voor nu.AE69 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:09:
[...]
Kan jij nog terecht bij SAP om te zien wat de gemiddelde normtantieme was en wat de uitkeringspercentage was? Of krijg jij nog een brief?
Bij mij werd de brief over het tantieme ook per email verstuurd (op dezelfde manier als de loonstrook). Houdt dus ook je mail in de gaten.SmurfLink schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:27:
[...]
Nee je kan nergens meer in wanneer je uit dienst bent, dat is allemaal alleen via Capgemini devices te benaderen. Je krijgt van de administratie alleen een salarisstrook gemaild op je prive adres en dat is het. Geen idee of ik nog een brief ga krijgen, staat niets in mijn PostNL voor nu.
Zelfs met toegang tot alle systemen en cijfers kan ik daar bij Cap nooit een touw aan vast knopenAE69 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:09:
[...]
Kan jij nog terecht bij SAP om te zien wat de gemiddelde normtantieme was en wat de uitkeringspercentage was? Of krijg jij nog een brief?
PSN
Is het enigszins bekend hoe de uitkeringspercentage wordt bepaald? Waarvan is het afhankelijk? Welke invloed heeft de werknemer hier aan?
Voor de duidelijkheid, het lijkt helemaal niet op een 13e maand.
voor zover ik het begrijp is je YER score de basis voor het percentage, en die wordt dan omhoog of omlaag bijgesteld naar aanleiding van het bedrijf/BU resultaat tov het 'fictieve resultaat' dat gepland/gewenst was.AE69 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:55:
Is het enigszins bekend hoe de uitkeringspercentage wordt bepaald? Waarvan is het afhankelijk? Welke invloed heeft de werknemer hier aan?
Ergens op prism staat wel het word document met de berekening.
PSN
Ik ga de vraag stellen, is Capgemini engineering echt alleen voor technische informatica (embedded, plc, etc)? Ik zie namelijk ook vacatures, zoals technical applications, dus dan moet ik denken aan software die je voor productiemachines bouwt bijvoorbeeld.
Ook industrieel automatisering (PLCs, SCADA, MES), wat imho ook technische informatica is vergeleken met kantoor automatisering, maakt onderdeel van CGE.TheFrames schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:40:
Ik ga de vraag stellen, is Capgemini engineering echt alleen voor technische informatica (embedded, plc, etc)? Ik zie namelijk ook vacatures, zoals technical applications, dus dan moet ik denken aan software die je voor productiemachines bouwt bijvoorbeeld.
Nee, ook veel medtech, QA/RA, etc.TheFrames schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:40:
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Hallo,
Ik zal spoedig bij Capgemini beginnen en ik vroeg me af of er voordelen zijn aan het aanschaffen van OV via Capgemini. Zo ja, wat zijn de voordelen?
Kan ik kilometers declareren die gemaakt worden met het openbaar vervoer?
Ik zal spoedig bij Capgemini beginnen en ik vroeg me af of er voordelen zijn aan het aanschaffen van OV via Capgemini. Zo ja, wat zijn de voordelen?
Als het goed is krijg je een NS business kaart van Capgemini.darkphyber schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:08:
Hallo,
Kilometer vergoeding €x/km is volgens mij alleen voor diegenen die met eigen vervoer (auto/motor/fiets?) reizen.
Zitten er voordelen aan de NS business kaart? Ik heb gelezen dat de kosten ervan vergoed worden als je een lease auto hebt en die niet rijdt, maar ik kon (voor zover ik weet) geen informatie vinden voor werknemers zonder lease auto.
Met de NS business card worden je reizen ex btw verrekend, waarna je deze kosten weer bruto/netto binnen je mobiliteitsbudget kan omzetten. (Via de pdf export vanuit de NS portal heb je daar de factuur van, die je dan weer in concur kan invoeren)darkphyber schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:18:
Zitten er voordelen aan de NS business kaart? Ik heb gelezen dat de kosten ervan vergoed worden als je een lease auto hebt en die niet rijdt, maar ik kon (voor zover ik weet) geen informatie vinden voor werknemers zonder lease auto.
Tegenwoordig schijn je ook een daluren kortingskaart etc te kunnen koppelen, maar dat heb ik verder nog niet uitgezocht.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2025 18:30 ]
PSN
Hoi allemaal,MK_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:01:
De mobiliteitsbudget staan wel nog op hetzelfde niveau en worden niet aangepast. De genoemde reden hiervoor: dat is niet nodig, want i.v.m thuiswerken wordt er minder gereden. Naar mijn inziens een drogreden gezien de auto's wel duurder zijn geworden, ook in de lease. En dat schort er dan ook een beetje op dat de auto's die geleased worden nu tegen een hoger jaarkilometrage geleased worden.
En tevens zijn er nu 3 standaardauto's, welteverstaan:Ik vind het allemaal een beetje een gekke keuzes aan standaard auto's, een e-C4 Business zou zo een veel meer voor de hand liggende keuze zijn geweest naar mijn inziens (veel meer uitrusting terwijl de catalogusprijs zelfs lager is!). En i.p.v een iX1 met weinig uitrusting had beter een non-premium optie met meer uitrusting gepast. Maar goed, dat ben ik. De standaard auto's zijn dan flexibel per 3 maanden te leasen.
- Citroen e-C3 Max (binnen budget grade A)
- Citroen e-C4 You (binnen budget grade B, net over budget grade A)
- BMW iX1 eDrive 20 xLine (~ budget grade D)
Per 1 augustus ga ik starten bij Capgemini op grade "Consultant" en ik probeer alvast een beetje duidelijkheid te krijgen over het mobiliteitsbudget en de bijbehorende leaseopties.
Weet iemand wat je als nieuwkomer op grade Consultant ongeveer aan auto kunt leasen binnen het budget? En wat betekenen eigenlijk de gradaties A, B en D waar ik hier en daar iets over lees? Ik vermoed dat dat iets met het leasebudget te maken heeft?
Alle info of ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
Consultant is Grade B, dit is je salarisrange en je "niveau".Caglar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:33:
[...]
Hoi allemaal,
Per 1 augustus ga ik starten bij Capgemini op grade "Consultant" en ik probeer alvast een beetje duidelijkheid te krijgen over het mobiliteitsbudget en de bijbehorende leaseopties.
Weet iemand wat je als nieuwkomer op grade Consultant ongeveer aan auto kunt leasen binnen het budget? En wat betekenen eigenlijk de gradaties A, B en D waar ik hier en daar iets over lees? Ik vermoed dat dat iets met het leasebudget te maken heeft?
Alle info of ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
A is junior
C is senior
D managing
Elke grade heeft z'n eigen salarisrange, benefits en dergelijke. Je leasebudget hangt ook af van je grade. Uit mijn hoofd was die van B 750 euro oid. Wat je daarvoor kan leasen.. niet heel veel. Maar dat laat ik aan iemand die nog toegang heeft tot het portaal om te beantwoorden.
In het aanbod staat €800,- dat zal wel de nieuwe standaard zijn voor consultants. Thanks voor de info!
Voor de volgende keer: dit zijn vragen om te stellen aan HR / de hiring manager, voordat je het contract tekent. En vraag om expliciete voorbeelden/kostenberekeningen: een budget van x per maand zegt vrij weinig. Afhankelijk van de voorwaarden/ afspraken resulteert hetzelfde bedrag in compleet andere (klasse) auto.
En lees ook goed de kleine lettertjes van de leaseregeling door, je zult niet de eerste zijn die na x jaar bij een werkgever vertrekt en opeens onverwacht een rekening van duizenden euros krijgt.
(Allemaal niet specifiek voor Capgemini)
En lees ook goed de kleine lettertjes van de leaseregeling door, je zult niet de eerste zijn die na x jaar bij een werkgever vertrekt en opeens onverwacht een rekening van duizenden euros krijgt.
(Allemaal niet specifiek voor Capgemini)
€800 is Grade B normaalCaglar schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:06:
In het aanbod staat €800,- dat zal wel de nieuwe standaard zijn voor consultants. Thanks voor de info!
Via de recruiter had je normaal een lijst kunnen krijgen met wat je kan bestellen.
De laatste lijst had volgens mijn trouwens compleet foute prijzen er in, alles was opeens 20% duurder dan voorheen

Toegang tot het portaal heb ik niet (ik heb geen lease en rijd met prive auto)
Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden. Ik heb het contract nog niet ondertekend, ik heb het bod een paar dagen geleden ontvangen en naar alle documenten goed door. Kan erin alleen heel weinig informatie vinden over de lease auto.
Ik zal even vragen km meer informatie.
Ik zal even vragen km meer informatie.
Met de nieuwe leaseregeling bij Cap zijn er nu ook standaardauto’s beschikbaar:
Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om andere (Europese) auto’s te leasen als je iets anders wilt dan het bovenstaande. Let daarbij wel op de bijbehorende berekeningen en houd er rekening mee dat niet-standaardauto’s duurder zijn.
Mijn (Niet standaard) leaseauto valt net buiten het mobiliteits budget. Die is nog besteld onder de oude leaseregeling, dus ik heb een overgang gemaakt. Als je meer vragen heb, stel ze gerust. Mag ook in een pm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om andere (Europese) auto’s te leasen als je iets anders wilt dan het bovenstaande. Let daarbij wel op de bijbehorende berekeningen en houd er rekening mee dat niet-standaardauto’s duurder zijn.
Mijn (Niet standaard) leaseauto valt net buiten het mobiliteits budget. Die is nog besteld onder de oude leaseregeling, dus ik heb een overgang gemaakt. Als je meer vragen heb, stel ze gerust. Mag ook in een pm.
[ Voor 10% gewijzigd door DocktorDicking op 01-07-2025 09:06 ]
If i only had more coffee...
Zoekt men bij CG in junior posities mensen met 1-2 jaar ervaring of staan ze daar ook open voor recent afgestudeerden? Begint men dan al direct bij een externe opdrachtgever, al dan niet met een collega om in te werken daar?
Tevens, wat is het beleid voor potentiële medewerkers die verdergelegen woonachtig zijn, en biedt CG evt. een mogelijkheid om tijdens de loopbaan daar al dan niet tijdelijk te migreren naar een buitenlandse tak naar keuze?
Tevens, wat is het beleid voor potentiële medewerkers die verdergelegen woonachtig zijn, en biedt CG evt. een mogelijkheid om tijdens de loopbaan daar al dan niet tijdelijk te migreren naar een buitenlandse tak naar keuze?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
We zoeken bij Capgemini ook zeer zeker recent afgestudeerden.timmie1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:24:
Zoekt men bij CG in junior posities mensen met 1-2 jaar ervaring of staan ze daar ook open voor recent afgestudeerden? Begint men dan al direct bij een externe opdrachtgever, al dan niet met een collega om in te werken daar?
Capgemini is een consulting club en dus ga je uiteraard zo snel mogelijk aan de slag bij een externe opdrachtgever. Je leert tenslotte het beste on the job.
Dat doe je (zeker als Young professional) altijd in een team met andere Capgemini collega’s en dus niet alleen.
Wat betreft verdergelegen wonen… Capgemini heeft klanten door het hele land / wereld. Er wordt altijd geprobeerd te zoeken naar een klant in de buurt. Tegenwoordig werken de meeste collega’s 3 dagen remote, 1 dag op kantoor en 1 dag bij de klant. Daar kan je zelf afspraken over maken met je team. Let op dat het voor je loopbaan absoluut nuttig is af en toe je gezicht op kantoor te laten zien
Wat betreft een buitenlandse vestiging…
Het hangt een beetje van je rol en senioriteit af.
Ik doe als architect best veel projecten door heel Europa en reis best veel. Dat is afwijkend van normaal.
Je kunt vanuit de Nederlandse payroll een aantal weken per jaar in het buitenland werken voor Nederlandse klanten.
Als je voor langere periode voor buitenlandse klanten in het buitenland wil werken moet je op de payroll van het kantoor aldaar.
Dat is vanwege belastingtechnische redenen.
Je gaat dan dus met ontslag in NL en in dienst ergens in het buitenland.
Hier staat niemand bij Capgemini om te springen tbh.
Is dat buitenland onlangs gewijzigd dan? Van de 3 jaar dat ik bij Cap gewerkt heb, zat ik er 2 ik het buitenland, inclusief de belastingaangifte daar…sunflame schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:18:
[...]
We zoeken bij Capgemini ook zeer zeker recent afgestudeerden.
Capgemini is een consulting club en dus ga je uiteraard zo snel mogelijk aan de slag bij een externe opdrachtgever. Je leert tenslotte het beste on the job.
Dat doe je (zeker als Young professional) altijd in een team met andere Capgemini collega’s en dus niet alleen.
Wat betreft verdergelegen wonen… Capgemini heeft klanten door het hele land / wereld. Er wordt altijd geprobeerd te zoeken naar een klant in de buurt. Tegenwoordig werken de meeste collega’s 3 dagen remote, 1 dag op kantoor en 1 dag bij de klant. Daar kan je zelf afspraken over maken met je team. Let op dat het voor je loopbaan absoluut nuttig is af en toe je gezicht op kantoor te laten zien
Wat betreft een buitenlandse vestiging…
Het hangt een beetje van je rol en senioriteit af.
Ik doe als architect best veel projecten door heel Europa en reis best veel. Dat is afwijkend van normaal.
Je kunt vanuit de Nederlandse payroll een aantal weken per jaar in het buitenland werken voor Nederlandse klanten.
Als je voor langere periode voor buitenlandse klanten in het buitenland wil werken moet je op de payroll van het kantoor aldaar.
Dat is vanwege belastingtechnische redenen.
Je gaat dan dus met ontslag in NL en in dienst ergens in het buitenland.
Hier staat niemand bij Capgemini om te springen tbh.
Geen idee. Ik zit er nu 3 jaar en de regels zijn in die tijd in ieder geval niet veranderd.miel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:42:
[...]
Is dat buitenland onlangs gewijzigd dan? Van de 3 jaar dat ik bij Cap gewerkt heb, zat ik er 2 ik het buitenland, inclusief de belastingaangifte daar…
Vreemd dat de jaarrekening van 2024 nog niet gepubliceerd is. Deze is namelijk wel al bij de KVK gedeponeerd. Vastgesteld op 30 juni 2025, en gedeponeerd op 11 juli 2025. Enfin, ik heb hem opgehaald en voor de geïnteresseerde, hij is hier te zien:
Mijn observaties van het doorlezen ervan (inclusief bladzijdenummering):
Members only:
Inloggen
Mijn observaties van het doorlezen ervan (inclusief bladzijdenummering):
- De netto omzet is praktisch gelijk gebleven (0,38% t.o.v. vorig jaar) – blz 6
- Hoeveelheid medewerkers is weer teruggenomen: 8590 naar 8224 (4,26% afname, 4,52% met correctie voor parttime werkers) – blz 6
- Nu komt het interessante: men heeft ook 1100 nieuwe werknemers aangenomen (blz 8). Met de (redelijke) aanname dat die niet meteen zijn weggegaan, kom ik uit op een totaal verloop van 17,83%. Ook dit jaar is bijna 1 op de 5 weggegaan bij Capgemini.
- Omzet per werknemer is toegenomen: 5,06% ten opzichte van vorig jaar – blz 6
- Verder is ook dit jaar de gemiddelde leeftijd bij Capgemini weer iets toegenomen, van 39,6 naar 39,9. Verdere vergrijzing? – blz 9
- AI is het buzzword van dit moment, dus dat komt ook meer dan genoeg terug in het jaarverslag.
- Net als vorig jaar wordt ook dit jaar ingezet op medewerkers (Diversity & Inclusion), waarbij men nu ook pocht dat men daarop een certificering heeft behaald. - Blz 10
- Stukje milieu leest als copy+paste t.o.v. vorig jaar (met misschien wat herschrijving door een LLM)
- Focus op woon-werkverkeer en zakenreizen. Dit terwijl men vorig jaar op pochte dat dit al geregeld was. Met name toen gaf men aan dat de resultaten waren te danken mede aan de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. Blz 11
- Wel grappig om te lezen dat de CO2 emissie doelstelling 5,5% reductie was t.o.v. 2023, maar dat slecht een 0,5% gerealiseerd is. Leest verder alsof dat een van de grote motivatoren waren om de lease regeling te verbeteren / aan te passen
- Weer een stukje over feedback vergaren m.b.v. Pulse, maar voor de rest heel veel fluff – blz 12
- Dit moeten een paar mensen in dit topic leuk vinden: Cap wilt erkend gaan worden als leiden op het gebied van data protectie en cybersecurity (blz 12). Ik meen in dit topic te lezen dat die afdeling wat geslonken was….
- In het verlengde van D&I weidt men nu ook een stukje aan Digitale inclusie. Met name het opleiden van kwetsbare groepen/deelnemers komt daarin naar voren. Blz 12
- Wat ik wel mis t.o.v. vorig jaar is het stuk over de interne communities: dat gedeelte ontbreekt volledig in het jaarverslag van 2024. Wel een aantal paragrafen die praktisch hetzelfde zijn als vorig jaar, maar de communities zijn nu vervangen door de certificering – Blz 9 & 10 (en blz 9 van vorig jaar)
- Schaarste op de arbeidsmarkt komt ook dit jaar naar voren, en ook dit jaar wordt geschermd met opleidingsmogelijkheden. Leest alsof een LLM het stuk van vorig jaar heeft herschreven. Blz 13
- Obeservatie aan mijn kant: ik lees in het stukje risico’s geen enkel woord terug over de rechtszaak van Equihold, ook al is die begin dit jaar afgerond. Je zou kunnen zeggen dat hier een risico op reputatie- of imagoschade is. (hoewel de hele kwestie inmiddels min of meer in de doofpot is verdwenen) blz 14
- De toekomst ziet men kalm in (blz 16): geen aanzienlijke investeringen & geen veranderingen wat financiering betreft. Beetje onheilspellend: “De personeelsbezetting stemmen we af op de ontwikkeling van de omzet en de groei van de economie en de markt.”
- De financiele dingen wat aandachtiger doorlezen (blz 37): Leest alsof Sogeti nu ook daadwerkelijk is overgenomen, gezien de goodwill ervan wordt opgeteld bij die van Altran en Tessela. Dit was in het jaarverslag van vorig jaar weggemoffeld in de kleine letters (blz 36 van vorig jaar: “Ïn 2022 is er goodwill ontstaan door overgenomen activiteiten van Altran Nederland, Sogeti en Tessela welke zijn opgenomen in Capgemini Nederland B.V. Deze activiteiten zijn ondergebracht in Capgemini Engineering”)
- Op blz 47 kan je nog wat lezen rondom de bedragen die verschuldigd zijn aan de werknemers (vakantiedagen, bonus, etc.): t.o.v. vorig jaar is dat nagenoeg hetzelfde gebleven.
- Interessant om te lezen op blz 50 dat Consulting Services en Other Managed Services verantwoordelijk zijn dat de omzet in stand is gebleven. De overige 2, Technology Engineering Services en Application Services, hebben minder opgebracht.
- Hmm, zo te lezen heeft men Personeelskosten flink beperkt: afname van 36,3% t.o.v. vorig jaar – blz 51
- En nu naar het interessante gedeelte, salaris. De totale kosten daarvan zijn met 0,6% gedaald t.o.v. vorig jaar. In combinatie met de reductie in aantal werknemers, zou ik verwachten dat er dan toch een gemiddelde verhoging van 3,74% erin gezeten moet hebben. – blz 51
- De winst over 2024 is toegenomen met 53,5% - blz 58
- De bezoldiging van de bestuurders is ook dit jaar toegenomen: 19,04%. Die hebben lekker geboerd, zeker omdat de directie dezelfde grootte heeft behouden (3 personen) – blz 68
Ik heb dit even opgezocht, maar voor zover ik zie zijn alle eisen van Equihold afgewezen. Hoe zie jij in dat licht nog reputatie- of imagoschade ontstaan door deze rechtszaak? De stukken van de rechtbank schetsen vooral een beeld van een situatie waarin de klantbeleving niet goed aansloot op het opgeleverde werk, maar het leest niet als een volledig brevet van onvermogen vanuit Cap. Specifiek hier extra aandacht op vestigen zou vanuit PR-oogpunt juist de indruk kunnen wekken dat er iets ‘goed te maken’ valt. Ik begrijp dus wel waarom er nauwelijks aandacht aan wordt besteed, maar ik ben benieuwd waarom jij dit anders ziet.Chromoris schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:37:
• Obeservatie aan mijn kant: ik lees in het stukje risico’s geen enkel woord terug over de rechtszaak van Equihold, ook al is die begin dit jaar afgerond. Je zou kunnen zeggen dat hier een risico op reputatie- of imagoschade is. (hoewel de hele kwestie inmiddels min of meer in de doofpot is verdwenen) blz 14
Omdat dit het jaarverslag uit 2024 is, en niet van 2025 (waarin de rechtszaak is afgerond). Ook werd er in het jaarverslag van 2023 geen woord over gerept (toen de rechtszaak nog in volle gang was). Ik begrijp waarom men dit doodzwijgt. Echter heeft een jaarverslag (of eigenlijk een uitgebreide jaarrekening) ook een zekere juridische verplichting om tot op zekere hoogte volledig en waarheidsgetrouw te zijn. Viel me om die reden dus op dat men dus het risico neemt om de kwestie maar niet te benoemen.Faust1946 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:32:
[...]
Ik heb dit even opgezocht, maar voor zover ik zie zijn alle eisen van Equihold afgewezen. Hoe zie jij in dat licht nog reputatie- of imagoschade ontstaan door deze rechtszaak? De stukken van de rechtbank schetsen vooral een beeld van een situatie waarin de klantbeleving niet goed aansloot op het opgeleverde werk, maar het leest niet als een volledig brevet van onvermogen vanuit Cap. Specifiek hier extra aandacht op vestigen zou vanuit PR-oogpunt juist de indruk kunnen wekken dat er iets ‘goed te maken’ valt. Ik begrijp dus wel waarom er nauwelijks aandacht aan wordt besteed, maar ik ben benieuwd waarom jij dit anders ziet.
Ah, ik begrijp je nu beter!Chromoris schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:30:
[...]
Omdat dit het jaarverslag uit 2024 is, en niet van 2025 (waarin de rechtszaak is afgerond). Ook werd er in het jaarverslag van 2023 geen woord over gerept (toen de rechtszaak nog in volle gang was). Ik begrijp waarom men dit doodzwijgt. Echter heeft een jaarverslag (of eigenlijk een uitgebreide jaarrekening) ook een zekere juridische verplichting om tot op zekere hoogte volledig en waarheidsgetrouw te zijn. Viel me om die reden dus op dat men dus het risico neemt om de kwestie maar niet te benoemen.
Goedenavond iedereen!
Hopelijk kan iemand wat meer licht schijnen op mijn vraag voordat ik mogelijk een (lang) traject inga.
Deze week heb ik een gesprek gevoerd voor een mogelijke rol binnen Invent - heb 9 jaar ervaring, deels consulting, deels industrie en nu op zoek naar iets nieuws.
Heeft iemand enig idee wat de salarisrange is voor senior manager? Ik zal waarschijnlijk inzetten om op dit niveau in te stromen, maar wil wel graag een idee hebben of dit überhaupt in de buurt komt van mijn huidige salaris. Zal het anders aan de recruiter vragen, maar crowdsourcing is altijd waardevol.
Alvast dank!
Hopelijk kan iemand wat meer licht schijnen op mijn vraag voordat ik mogelijk een (lang) traject inga.
Deze week heb ik een gesprek gevoerd voor een mogelijke rol binnen Invent - heb 9 jaar ervaring, deels consulting, deels industrie en nu op zoek naar iets nieuws.
Heeft iemand enig idee wat de salarisrange is voor senior manager? Ik zal waarschijnlijk inzetten om op dit niveau in te stromen, maar wil wel graag een idee hebben of dit überhaupt in de buurt komt van mijn huidige salaris. Zal het anders aan de recruiter vragen, maar crowdsourcing is altijd waardevol.
Alvast dank!
Managing Consultant is grade D binnen Cap, ik geloof dat je daarbinnen dan ook nog eens D1 (normal/medior) en D2 (senior) hebt. Beide hebben ook andere bandbreedtes en groeimogelijkheden. De stap na D2 is E1 (principle consultant). Weet wel dat vanaf grade C te maken gaat krijgen dat een deel van je salaris gaat bestaan uit tantième (variabel bonus deel). Vanaf grade D komen daar persoonlijke KPI's bij voor dat deel. Tantième kan daardoor tricky worden, je hebt immers een combi van persoonlijke KPI's, bedrijfsresultaten en hoe je bij het management ligt.TQueen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:45:
Goedenavond iedereen!
Alvast dank!
Je kan het navragen, maar ik zou ook even overwegen of je je kan vinden in bijvoorbeeld sales KPI's (ik weet dat men van managers ook bepaalde commerciële zaken verlangt/vereist). En managing consultants krijgen meestal ook de verantwoordelijkheid voor het managen van collega's (je zal dus waarschijnlijk ook councelor moeten worden).
Ik heb je een dm gestuurd met de actuele salarisranges.TQueen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:45:
Goedenavond iedereen!
Alvast dank!
Op de website van Capgemini staat
Wat is snel in dit geval? Hoe lang duurt dit bij CG?Wij bekijken dan je sollicitatie en nemen snel contact met je op.
Members only:
Inloggen
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Gezien het vakantie periode is en er meestal meerdere mensen hier een plasje over moeten doen, zou ik voor begin september geen antwoord verwachten. Dat werkt zo bij meerdere bedrijven, inclusief mijn eigen werkgever als mijn ex-werkgever (cg concullega)timmie1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:32:
Op de website van Capgemini staat
[...]
Wat is snel in dit geval? Hoe lang duurt dit bij CG?
***members only***
[ Voor 12% gewijzigd door wiemelen op 24-07-2025 17:30 ]
Normaal gesproken is dat binnen een week. Met deze vakantieperiode zou ik inderdaad een maand aanhouden.
Je mag me rustig je vacature even dm-en waarop je hebt gesolliciteerd, dan kan ik even kijken welke recruitment persoon daarover gaat en even polsen mbt vakantieperiode
Je mag me rustig je vacature even dm-en waarop je hebt gesolliciteerd, dan kan ik even kijken welke recruitment persoon daarover gaat en even polsen mbt vakantieperiode
De topicstart lijkt te oud om actuele informatie hierover te bevatten en verder kan ik in dit topic er ook niets over terugvinden, maar klopt het dat
En nog een andere vraag:
Members only: CG recruiting
Inloggen
En nog een andere vraag:
Members only: kan niet waar zijn?!
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door Echnon op 03-08-2025 19:58 ]
Eens dat de topicstart inmiddels niet meer accuraat is. En ik vind het jammer dat de informatie vaak via een dm wordt gedeeld ipv het topic accuraat te houden.Echnon schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:53:
De topicstart lijkt te oud om actuele informatie hierover te bevatten en verder kan ik in dit topic er ook niets over terugvinden, maar klopt het dat
***members only***
En nog een andere vraag:
***members only***
Als antwoord op je eerste vraag: hangt er heel erg vanaf waarop je solliciteert. Junioren krijgen standaard een batterij tests om te checken of ze geschikt zijn. Senioren krijgen afhankelijk van de rol, eventueel wat gerichtere tests. Een en ander afhankelijk natuurlijk van de situatie.
Antwoord op de tweede vraag: Capgemini doet niet aan inflatiecorrecties, hebben ze ook nooit gedaan. Hier wordt dus letterlijk de 0-lijn mee bedoeld. Cap krijgt per jaar ongeveer 5% budget voor loonsverhogingen, gezien de inflaties de laatste jaren kan je uitrekenen hoe dat in de praktijk verloopt. Mijn ervaring (en met mij nog een aantal) is dat je voor de forsere loonsverhogingen disproportioneel werk moet verzetten + dit marketen richting het management. Dat, of dreigen met weggaan (dan is er plotseling ook veel mogelijk).
Ik heb wel eens vaker op een vacature van Capgemini gereageerd, maar altijd krijg ik na zeker wel 4 - 5 weken een generiek afwijsbericht van het HR-systeem. Dit lijkt niet eens van een persoon te komen.
Zelf gebruik ik wel eens AI in mijn motivatiebrieven, eerst schrijf ik mijn brief zelf en daarna laat ik AI het vloeiender klinken. Ik weet dat bedrijven vaak AI detectie gebruiken om brieven te filteren.
Ik weet nou niet of het oprechte afwijzingen zijn of dat mijn sollicitatie gewoon op de plank blijft liggen, vanwege de filtering en ik dan maar een automatisch bericht van het HR-systeem krijg, omdat het termijn van de sollicitatie is verstreken.
Zou iemand hier licht op kunnen schijnen wat ik hier mis? Ik doe namelijk iets verkeerd voor mijn gevoel.
Zelf gebruik ik wel eens AI in mijn motivatiebrieven, eerst schrijf ik mijn brief zelf en daarna laat ik AI het vloeiender klinken. Ik weet dat bedrijven vaak AI detectie gebruiken om brieven te filteren.
Ik weet nou niet of het oprechte afwijzingen zijn of dat mijn sollicitatie gewoon op de plank blijft liggen, vanwege de filtering en ik dan maar een automatisch bericht van het HR-systeem krijg, omdat het termijn van de sollicitatie is verstreken.
Zou iemand hier licht op kunnen schijnen wat ik hier mis? Ik doe namelijk iets verkeerd voor mijn gevoel.
Niet lullig bedoeld, maar als je zonder AI al geen soepele brief kunt schrijven, hoe denk je dan aan de slag te gaan bij Cap, waar over het algemeen HBO/WO geschoolde mensen werken die (hopelijk) zonder AI prima uit de voeten kunnen?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Cap dus lekker links laten liggen.Chromoris schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Antwoord op de tweede vraag: Capgemini doet niet aan inflatiecorrecties, hebben ze ook nooit gedaan. Hier wordt dus letterlijk de 0-lijn mee bedoeld. Cap krijgt per jaar ongeveer 5% budget voor loonsverhogingen, gezien de inflaties de laatste jaren kan je uitrekenen hoe dat in de praktijk verloopt. Mijn ervaring (en met mij nog een aantal) is dat je voor de forsere loonsverhogingen disproportioneel werk moet verzetten + dit marketen richting het management. Dat, of dreigen met weggaan (dan is er plotseling ook veel mogelijk).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat dreigen met weggaan kun je ook niet eeuwig blijven doen.Chromoris schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Eens dat de topicstart inmiddels niet meer accuraat is. En ik vind het jammer dat de informatie vaak via een dm wordt gedeeld ipv het topic accuraat te houden.
Als antwoord op je eerste vraag: hangt er heel erg vanaf waarop je solliciteert. Junioren krijgen standaard een batterij tests om te checken of ze geschikt zijn. Senioren krijgen afhankelijk van de rol, eventueel wat gerichtere tests. Een en ander afhankelijk natuurlijk van de situatie.
Goede vraag.Arfman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:27:
Niet lullig bedoeld, maar als je zonder AI al geen soepele brief kunt schrijven, hoe denk je dan aan de slag te gaan bij Cap, waar over het algemeen HBO/WO geschoolde mensen werken die (hopelijk) zonder AI prima uit de voeten kunnen?
Je maakt de aanname dat ik niet in staat ben om een soepele brief te schrijven, daarvoor AI gebruik en daarom niet in staat zou zijn om bij een bedrijf als Cap of een vergelijkbare organisatie te kunnen werken.
Ik ben in staat om mijn eigen motivatiebrieven te schrijven, maar ik geloof ook in dat hulpmiddelen je daarin kunnen ondersteunen en zelfs verbeteren. Een hulpmiddel wil niet zeggen dat je het niet zelf zou kunnen.
Met de auto zou ik ook met een kaart kunnen bekijken hoe ik van A naar B kan komen, via welke wegen ik moet rijden, maar navigatiesystemen maken het makkelijker, nauwkeuriger en daarom gebruiken de meeste mensen het. Als dat niet zou bestaan, dan zouden we een papieren kaart moeten gebruiken, die ken ik nog van mijn jeugd,
Ook niet lullig terug bedoeld, maar ik ben het daarom niets eens met je stelling. Ik geloof in een filosofie waarin we moeten leren om hulpmiddelen slim in te zetten.
Ik zou het daarom ook wat anders vinden als mensen hun hele motivatiebrieven laten genereren door AI, dat vind ik zelf een no-go en daar doe ik dus niet aan
Ik heb meer dan genoeg hbo- en wo-geschoolde mensen ontmoet die geen fatsoenlijke brief in het Nederlands kunnen opstellen. Sterker nog, het is ronduit schrijnend hoe slecht hun beheersing van de Nederlandse taal is. Wat jij hier beschrijft, is dus een aanname.Arfman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:27:
Trouwens... In het Nederlands worden afkortingen van onderwijsniveaus met kleine letters geschreven.
[ Voor 19% gewijzigd door HSG op 17-08-2025 09:18 ]
Geen aanname, dat zeg je zelf:TheFrames schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 03:12:
[...]
Goede vraag.
Je maakt de aanname dat ik niet in staat ben om een soepele brief te schrijven, daarvoor AI gebruik en daarom niet in staat zou zijn om bij een bedrijf als Cap of een vergelijkbare organisatie te kunnen werken.
Als je echt vertrouwen in je eigen brieven had, had je die zelf geschreven versie wel opgestuurd denk ik dan.TheFrames schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:46:
Zelf gebruik ik wel eens AI in mijn motivatiebrieven, eerst schrijf ik mijn brief zelf en daarna laat ik AI het vloeiender klinken.
Mwah, toch niet echt vergelijkbaar imho. Door AI je sollicitatiebrief laten herschrijven zou bij mij direct een red flag zijn (meestal pik je AI taal/zinsopbouw er zo uit). Google Maps gebruiken om van A naar B te komen is slim gebruik maken van de techniek. Een betere vergelijking zou zijn wanneer je iemand inhuurt om je rond te chauffeuren omdat je zelf niet altijd binnen de lijntjes kunt rijden. Dat zou voor mij ook een reden zijn om je niet aan te nemenMet de auto zou ik ook met een kaart kunnen bekijken hoe ik van A naar B kan komen, via welke wegen ik moet rijden, maar navigatiesystemen maken het makkelijker, nauwkeuriger en daarom gebruiken de meeste mensen het. Als dat niet zou bestaan, dan zouden we een papieren kaart moeten gebruiken, die ken ik nog van mijn jeugd
Dat vind ik dan ook een zeer slechte zaak. Is overigens niet mijn (beperkte) ervaring met Cappers/Sogetisten, die konden allemaal prima Nederlands in woord en geschrift. Verwacht ik ook van een dergelijk hoog opleidingsniveau, maar misschien ben ik daar een pietje-precies inHSG schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb meer dan genoeg hbo- en wo-geschoolde mensen ontmoet die geen fatsoenlijke brief in het Nederlands kunnen opstellen. Sterker nog, het is ronduit schrijnend hoe slecht hun beheersing van de Nederlandse taal is. Wat jij hier beschrijft, is dus een aanname.
Interessant, wist ik nietTrouwens... In het Nederlands worden afkortingen van onderwijsniveaus met kleine letters geschreven.
[ Voor 25% gewijzigd door Arfman op 17-08-2025 23:02 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja, oké, maar niet op de manier die jij bedoelt.
Ik heb vertrouwen op de inhoud van de brief. Daarnaast kunnen we ook nog een nuance maken tussen de brief volledig hershrijven of suggesties laten doen. Het is niet alsof je alles wat AI uitspuugt maar moet accepteren. Hulpmiddel moet geen vervangmiddel worden (alhoewel dat wel de wens is van veel ondernemingenAls je echt vertrouwen in je eigen brieven had, had je die zelf geschreven versie wel opgestuurd denk ik dan.
Je typt de vertrekpunt en bestemming in. Daarna volg je de aanwijzingen. Ik zie echt niet het verschil tussen het vragen aan AI om je tekst te verbeteren versus het opvragen van een routeplanning. Wat nou als ze AI gaan gebruiken om je routes te plannen? Dat is net zoveel werk. En de Word spelling checker bestaat ook nog, dat is de voorloper. Copilot zit zelfs in Microsoft Word ingebakken, dus ergens zal AI nog meer worden genormaliseerd.[...]
Mwah, toch niet echt vergelijkbaar imho. Door AI je sollicitatiebrief laten herschrijven zou bij mij direct een red flag zijn (meestal pik je AI taal/zinsopbouw er zo uit). Google Maps gebruiken om van A naar B te komen is slim gebruik maken van de techniek. Een betere vergelijking zou zijn wanneer je iemand inhuurt om je rond te chauffeuren omdat je zelf niet altijd binnen de lijntjes kunt rijden. Dat zou voor mij ook een reden zijn om je niet aan te nemen
Volgens mij gaat het werkgevers er vooral om dat je geen middelen gebruikt die relevante vaardigheden wegnemen, zoals het Nederlands schrijven. Daardoor geef je de indruk dat je als werknemer minder vaardig bent en dat kan afstotend werken. Dat is wel een gedachtegang waarin ik mij kan vinden.
Het is wel zo dat AI alleen maar relevanter aan het worden is en het alleen nog maar meer ingezet gaat worden, inclusief het schrijven van motivatiebrieven. Volgens mij zijn er meerdere mensen die naar het gebruik van AI fronsen, maar werkelijk onderschatten hoeveel het wordt gebruikt en dat zal alleen maar toenemen.
Uit mijn ruimere ervaring met Cappers (als CapperArfman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:57:
[...]
Dat vind ik dan ook een zeer slechte zaak. Is overigens niet mijn (beperkte) ervaring met Cappers/Sogetisten, die konden allemaal prima Nederlands in woord en geschrift. Verwacht ik ook van een dergelijk hoog opleidingsniveau, maar misschien ben ik daar een pietje-precies in
Overigens spreken/schrijven de meeste Cappers heel beroerd Nederlands, maar die wonen dan ook in India
Let wel: door overnames links en rechts zijn er door de jaren heen natuurlijk genoeg mensen bij Cap binnengekomen die niet hbo- of wo-geschoold zijn..
[ Voor 8% gewijzigd door autje op 21-08-2025 13:42 ]
Om heel eerlijk te zijn gebruik ik AI vaak voor het verbeteren van mijn grammatica en spelfouten, wel let ik er altijd op dat ik de tekst zelf schrijf. Voor mij een handige tool maar zonder AI ging het ook prima. Ik ben immers aangenomen met een motivatie brief geschreven voor het AI tijdperk, alleen koste het mij veel meer tijd om deze zo foutloos mogelijk op te zetten.
Ik ben hbo geschoold maar heb wel een keer of 4 moeten herkansen voor mijn NL tentamen...
Ik ben hbo geschoold maar heb wel een keer of 4 moeten herkansen voor mijn NL tentamen...

If i only had more coffee...