12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dit heb ik een week of 2 geleden ook al gedaan, tot op heden nog geen (re)actie van hun kant.KnoxNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:55:
Ik heb ze inderdaad een mail via de site gestuurd.
Hier is de set trouwens ook aantrekkelijk geprijsd, verder geen ervaring met de winkel.
[ Voor 25% gewijzigd door gertjuhh op 08-08-2012 13:03 ]
Knox,KnoxNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:33:
Sorry dat ik moet dubbel posten, maar ik wilde dus nu gaan bestellen, ik klik van mijn 2e link uit mijn vorige post door naar Foka.nl en tref dit aan:
http://www.foka.nl/site/j...keurig.nl&kieskeurig=true
Dit suggereert S606 zuilen, terwijl op kieskeurig.nl bij bijzonderheden duidelijk staat: S608 zuilen.
De plaatjes (ook bij foka) wijzen hier ook op.
Zie ik iets over het hoofd of betreft het hier foutieve informatie?
toevallig heb ik de set afgelopen vrijdag ook gehaald. Ik heb Foka hier ook een mail over gestuurd, maar stelde samen ook een andere vraag. De reply is een beetje onduidelijk, maar kan suggereren dat het wel gewoon de S608 betreft
"Goedemorgen, Eerder al een bericht gestuurd over de Jamo S608 HCS3 Black Ash set. Zou het ophalen ervan, indien het inderdaad de S608 HCS3 betreft, ook vanmiddag al mogelijk zijn?""
reply:
"Beste heer ..., Wij hebben de Jamo S608 HCS3 Black Ash set voor u standaard op voorraad.Deze kunt uiteraard gewoon bij ons in de winkel ophalen wanneer u dat wenst."
Uiteindelijk heb ik die dag de set in Zwolle bij Coolsound gehaald, omdat dit beter uitkwam. Kortom, ik zou er toch even snel een belletje op wagen
BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan
[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-08-2012 19:09 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik refereerde in bovenstaand bericht naar een eerder verzonden email waarin ik vroeg om de bevestiging dat de S608 zoals deze op de site stond, inderdaad de S608 was en niet de S606 zoals in de verdere tekst op de site aangegeven was. Vervolgens wilde ik controleren of de set inderdaad op voorraad was en stuurde bovenstaande e-mail. Ze hebben alleen de tweede mail beantwoord en ik zou het zo kunnen interpreteren dat het inderdaad om de S608 ging en dat deze op voorraad is. Uiteindelijk doet het er ook helemaal niet toe.
Sorry voor deze verwarring
BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan
Ja, of je moet treble knop helemaal terugdraaien maar toch.
[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 10-08-2012 22:31 ]
Maandag maar eens bellen dan.
Misschien moet ik nog wat verder afstellen of verder inspelen? Momenteel al zo een 8u gedraaid.
(Speakers spelen alles boven 80Hz, sub speelt alles onder 80Hz.)
Om even te vergelijken, voordien stonden er 2 goedkope zuilspeakers van Sony (30 euro stuk) op een Hypex versterker en dat klonk beter.
Bij mij was de keuze voor mijn Jamo C 603's ook alles behalve automatisch. Al is het maar omdat er over de Concert-serie erg weinig te vinden is op internet. Heb flink wat winkels bezocht en een heel aantal boekenplankspeakers beluisterd. Ook speakers die duurder zijn dan de Jamo en die erg goed worden gereviewd. Maar puur vanwege mijn smaak wat betreft de muzikale weergave van de C 603 heb ik mijn aankoop gedaan en dat lijkt me toch nog altijd de meest betrouwbare manier. Reviews en fora zijn m.i. vooral nuttig als voorselectie, m.a.w. het samenstellen van een evoked set.
[ Voor 39% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-08-2012 10:53 ]
Het kan natuurlijk ook zijn, wat ik ergens las, dat het slechte overgeproduceerde nummers zijn. Dat komt bij deze speakers inderdaad erg duidelijk naar voren omdat ze alles zo gedetailleerd weergeven.
[ Voor 27% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-08-2012 16:11 ]
Van wat ik er van begreep (en schiet me niet lek; ik zit pas aan mn 2de setje in "hifi-land" zegmaar), is het doorgaans zo dat hoe beter de speaker hoe sneller hij tekortkomingen in de muziek blootlegt.Het kan natuurlijk ook zijn, wat ik ergens las, dat het slechte overgeproduceerde nummers zijn. Dat komt bij deze speakers inderdaad erg duidelijk naar voren omdat ze alles zo gedetailleerd weergeven.
De S606 is een instapspeaker. Ik denk niet dat de nummers waarmee je problemen hebt ineens veel beter klinken op veel duurdere speakers.
En hoe serieus neem je dat? Studio's werken met apparatuur van tienduizenden tot honderdduizenden euro's. Net of een setje bij de gewone consument thuis dan beter is. Heb het altijd een behoorlijk sterker uitspraak gevonden over dat je fouten in de muziek hoort. Het is eerder dat je speakers niet geschikt zijn voor die muziek.vosss schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:58:
[...]
Van wat ik er van begreep (en schiet me niet lek; ik zit pas aan mn 2de setje in "hifi-land" zegmaar), is het doorgaans zo dat hoe beter de speaker hoe sneller hij tekortkomingen in de muziek blootlegt.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Zelfs over dat laatste album van metallica is een hele rel geweest, die was ook compleet ruk gemastered...tiguan schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:35:
Het kan toch best zo zijn dat lang niet alles met superieure kwaliteit spullen wordt geproduceerd? Ik heb 't nu dan wel specifiek over DJ's, vooral beginnende DJ's zullen vast niet veel budget om meteen op topkwaliteit te produceren.
Maar sowieso met MP3's heb je er best een hoop troep tussenzitten. Ik download voornamelijk veel van beatport, en daar lijken bijna alle nummers qua mastering wel in orde te zijn. Ik merk dan ook geen problemen met mijn S608 set. (Ik zet wel het surround verhaal op mijn reciever uit, dan heb ik alleen geluid uit de fronts en sub)
Met de muziek die ik luister (in de categorie electronisch is het voornamelijk dance en house), klinkt dat gewoon goed! Het laag is ietwat rommelig, maar dat komt voornamelijk door mijn cheape yamaha sub.
Bij die set zal het hele lage en onderste middentonengebied voor rekening van de subwoofer komen.
Mijn ervaring is dat je iets gaat missen in het geluid bij het luisteren naar muziek.
Voor films kijken zal het prima voldoen maar wil je echt lekker muziek luisteren dan ben je beter af met een S606/608 set.
"When you grow up your heart dies"
Als je compactere speakers wilt kijk dan naar goede boekenplankmodellen.
Wat heb ik verder nog meer nodig? Een reciever en zo ja welke? Want hier heb ik verder helemaal noppes verstand van. En hoe klinkt trance muziek op deze set?
Een receiver is wel makkelijk inderdaad. Welke is zo niet te zeggen aangezien je niet aangeeft wat het budget is en wat je verdere wensen zijn over wat de receiver eventueel moet kunnen. Op dit moment zou een Onkyo TX-SR313 van een paar honderd euro al voldoende kunnen zijn, maar een paar series hoger is ook mogelijk.Johann0r schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:39:
Wat heb ik verder nog meer nodig? Een reciever en zo ja welke? Want hier heb ik verder helemaal noppes verstand van. En hoe klinkt trance muziek op deze set?
Simpel gezegd heb ik een AC Ryan media box en een Panasonic plasma TV en wil gewoon goed geluid hebben bij films en muziek. Is er ergens geen dummy handleiding uitleg op dit gebied?FeaR schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:45:
[...]
Een receiver is wel makkelijk inderdaad. Welke is zo niet te zeggen aangezien je niet aangeeft wat het budget is en wat je verdere wensen zijn over wat de receiver eventueel moet kunnen. Op dit moment zou een Onkyo TX-SR313 van een paar honderd euro al voldoende kunnen zijn, maar een paar series hoger is ook mogelijk.
Ga naar een zaak waar ze er verstand van hebben en laat je voorlichten en ga luisteren! Voor jouw doel voldoen heel erg veel receivers. Waar het op aankomt is smaak en budgetJohann0r schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:19:
[...]
Simpel gezegd heb ik een AC Ryan media box en een Panasonic plasma TV en wil gewoon goed geluid hebben bij films en muziek. Is er ergens geen dummy handleiding uitleg op dit gebied?
Ik kan ook zon Jamo setje met een 5.1 reciever gewoon kopen, ik denk dat ik snel tevreden benInZane schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:52:
[...]
Ga naar een zaak waar ze er verstand van hebben en laat je voorlichten en ga luisteren! Voor jouw doel voldoen heel erg veel receivers. Waar het op aankomt is smaak en budget
We hebben nu bijna een jaar de 608 HCS3 staan en het klinkt echt heel goed. Vooral films met DTS-HD bijvoorbeeld zijn geweldig: de bank trilt echt helemaal mee. Het setje staat in een grote ruimte (30 à 40 m2) en is aangesloten op een Denon 1912.
Ook muziek klinkt goed, al vind ik wel dat de boxen daarvoor iets te weinig bas produceren. In films heb ik daar dus geen last van.
Sowieso moet ik de versterker nog een z'n metingen laten doen... Speakers zijn nu aardig ingespeeld wat hierop vast invloed zal hebben. En nu wel met driepoot!
Keep you posted over de bevindingen!
Verwijderd
Bij mij thuis kon ineens achtergrond detail horen, Dit was eerst nooit te horen.
Normaal staan ze 60cm van de muur af.
Verwijderd
Ik dacht de Onkyo TX-NR414 te kopen, maar las hier ergens in de topic dat deze te licht zouden uitvallen, namelijk dat ze niet alles uit de boxen halen. Klopt dit of is dit overdreven?
Nu is mijn vraag dus of deze receiver voldoet, of ga ik beter op zoek naar iets anders. Misschien een mindere set luidsprekers dan? Als audioleek is het moeilijk te bepalen welke receiver voldoet voor deze boxen, dus jullie hulp is meer dan welkom!
Edit: Het is voor mij wel belangrijk dat er een netwerkfunctie aanwezig is
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2012 00:03 ]
Deze set wil ik ook graag aanschaffen voor mijn broer.nielsgaastra schreef op woensdag 26 september 2012 @ 01:03:
Vandaag op iBood:
http://www.ibood.com/nl/nl/
Jamo S426 HCS 3 Surround Speakerset voor 169,95
Graag wil ik weten hoe deze set zich verhoud tegen een logitech Z-5500.
Deze speaker set zit in dezelfde prijsklassen maar is natuurlijk wel heel wat anders.
Ik wil OF de Z-5500 of de jamo set gebruiken voor een relatief goedkope thuis bioscoop. Welke set raden jullie aan? Of een z-5500 of de jamo set samen met een onkyo versterker. (2e hands wat ouder type)
Ik heb zelf een setje, aangevuld met 2 losse S 426 speakers (ik heb dus eigenlijk 4 zuilen) voor surround.
Ik heb ook een Z-2300 (2.1 broer van Z-5500) en natuurlijk is het een wereld van verschil. Een Z-5500 zou ik persoonlijk gezien minder snel in mijn woonkamer willen hebben, de S426 heeft bovendien een veeel groter bereik.
De Z5500 is leuk en kant en klaar voor op de studeerkamer. De S426 geeft je mogelijkheden
NL_Scratch schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:31:
[...]
Deze set wil ik ook graag aanschaffen voor mijn broer.
Graag wil ik weten hoe deze set zich verhoud tegen een logitech Z-5500.
Deze speaker set zit in dezelfde prijsklassen maar is natuurlijk wel heel wat anders.
Ik wil OF de Z-5500 of de jamo set gebruiken voor een relatief goedkope thuis bioscoop. Welke set raden jullie aan? Of een z-5500 of de jamo set samen met een onkyo versterker. (2e hands wat ouder type)
nu nog opzoek naar een leuke versterker met in elk geval 1x optisch in
waarschijnlijk word het een Denon, onkyo of yamaha voor rond de 100 euro:) mooi setje voor heel weinig geld:)
Ga hem gebruiken om de speakers te vervangen van mijn Yamaha YHT-294 en blijf de sub gebruiken van die set.
Ik kwam van een Samsung 5.1 set en de Yamaha set was al een verademing! Met de nieuwe Jamo boxen verwacht ik nog meer luister genot.
Verwacht veel van de zuilen tegenover de kleine satelliet boxjes die ik nu heb. Ben wel benieuwd hoe goed de combi is met de yamaha sub. Levering is waarschijnlijk pas over 2 weken en ik zal mn bevindingen dan wel even posten.
http://specs.tweak.to/18230
Nu nog gaan tweaken met de versterker en kijken wat dat allemaal uithaalt.
2,5 mm^2 is vaak wel een goede keuze zeker gezien de prijs.birdie25 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:12:
Ik heb een Onkyo HT-S6405 setje staan nu, daar zit de TX-NR509 in. Ik heb ook de Jamo set gehaald. Ben benieuwd wat voor geluid eruit gaat komen. Ik heb al een actieve sub dus dat komt wel goed. Wat voor type kabel zou hier het beste voor zijn qua prijs/kwaliteit? 2.5mm2?
Heb het zelf hier besteld: http://www.popelectronics...00m-op-rol-lsp-051lc.html
Misschien kan je een goedkopere vinden, ik niet. Kabel bevalt verder prima.
Perfect geregeld.
helaas nooit meer iets van iBood zelf vernomen.
Maar dank aan Havoned!
Kijk hier eens, laatst zelf ook besteld. Ik ben er tevreden mee.warcow schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:41:
[...]
2,5 mm^2 is vaak wel een goede keuze zeker gezien de prijs.
Heb het zelf hier besteld: http://www.popelectronics...00m-op-rol-lsp-051lc.html
Misschien kan je een goedkopere vinden, ik niet. Kabel bevalt verder prima.
http://www.ebay.nl/itm/10...45fc5f5071#ht_1543wt_1163
En had de hele rol van 100m voor €28 in huis. Levering was echt binnen een paar dagen.
[ Voor 6% gewijzigd door StraightOn.NL op 03-10-2012 14:30 ]
En wat kost diezelfde kabel bij de Gamma?KnoxNL schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:54:
Ik ga denk ik dadelijk even langs de gamma.
€28 is niet duur maar ja ik heb maar 6 meter nodig xD
Als je daar een tientje kwijt bent (wat ik zeer wel mogelijk acht, als het niet meer is) voor 6 meter dan kan je imo beter voor die 100m gaan. Heb je de komende jaren altijd meer dan zat aan kabel.
Mooie aanbieding. Ik denk dat ik die zelf ook ga halen
50 meter voor €36,-
Ik ben maar naar de lokale elektronicaboer gegaan die het per meter kan doen, heb nu mijn 6 meter voor 11 euro, gestript en wel.
Zolang ik dezelfde speakers en tv meubel houd, heb ik geen andere kabel nodig. Het heeft voor mij dan ook geen nut om zoveel op voorraad te hebben.
En als ik een keer nieuwe kabel nodig heb dan hoop ik dat totaal binnen die 28 euro te kunnen realiseren.
Verwijderd
De klanken zijn verbazingwekkend goed gedefinieerd voor de prijs. Vroeger veel met muziek gedaan, Klein&Hummel studiomonitoren gehad, Mission in de woonkamer, maar door de verhuizing toen alles de deur uit gedaan. Zodra je de speakers aan zet hoor je dat er een 'rijk' geluid in de zuilen zit.
Maar ja, ik ben alleen zo verknocht aan een 2.0 set-up dat ik maar niet kan wennen aan surround geluid.

Denk te gaan voor de S606. Veel goede ervaringen lees ik in dit topic. Natuurlijk is de 608 'effe' wat beter, maar dan wordt het echt te duur.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2012 01:40 ]
Die kabel doet het natuurlijk prima, maar het is wel verkoperd aluminium. (CCA = copper clad aluminium) Vergelijkbaar qua weerstand met koperkabel van ongeveer 1.6 mm2. Dat maakt het alweer iets minder aantrekkelijk.StraightOn.NL schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:30:
[...]
Kijk hier eens, laatst zelf ook besteld. Ik ben er tevreden mee.
http://www.ebay.nl/itm/10...45fc5f5071#ht_1543wt_1163
En had de hele rol van 100m voor €28 in huis. Levering was echt binnen een paar dagen.
Dat wist ik dan zelf weer niet, bedankt voor de tip...Ik had gewoon veel en goedkope meters nodigblinkenlights schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 01:48:
[...]
Die kabel doet het natuurlijk prima, maar het is wel verkoperd aluminium. (CCA = copper clad aluminium) Vergelijkbaar qua weerstand met koperkabel van ongeveer 1.6 mm2. Dat maakt het alweer iets minder aantrekkelijk.
Maar 1,5mm2 zou zelfs meer dan voldoende moeten zijn voor een S426 setje op een onkyo 509
Thanks voor de uitleg
Wauw. Wat een upgrade, en wat heeft mijn 12 jaar oude Receiver een hoop moois in zich wat er tot nu niet uit gekomen is. Laat staan als ik die ook vervang. Maar voorlopig heb ik een hele nieuwe dimensie aan mijn geluid waar ik mee vooruit kan.
Wat wel pijnlijk duidelijk werd is hoeveel van mijn bronmateriaal van slechte kwaliteit is. Ik durf zelfs te zeggen dat slecht materiaal beter te beluisteren was op mijn oude melkpak setje. Wat overigens niet super slecht was, ik vaak veel verschrikkelijker gehoord.
Dat gezegd hebbende, goede media klinken dan ook echt geweldig. Ik luister vooral muziek en kijk (slechte kwaliteit) TV, en ik blijf dan ook bij de 2.0 setup. Het laag doet absoluut niet onder voor mijn oude sub en in mijn genre, rock, blues, wat hair-metal en acoustische gitaar muziek mis ik geen sub. Daarnaast zijn de baslijnen en drums 10x beter gedefiniëerd.
Ik heb ze letterlijk een paar uur staan dus ga nu lekker verder met het optimaal afstellen van bass, treble, en andere zaken. Happy camper here!
Gelijk even een goede Yamaha receiver gekocht op marktplaats voor 75 euro.
Yamaha Tuner Amplifier DSP A595
Alle boxen aangesloten en zeer verrast van de geluidskwaliteit.
Het enige wat ik toch eigenlijk wel mis is een subwoofer, de geluidskwaliteit van hoge/midden toner is vele malen beter dan mijn eigen Z-5500, maar de bass die de z-5500 heeft mis ik toch vrijwel direct.
nou zie ik op internet dat een actieve subwoofer niet eens heel veel geld hoeft te kosten.
Mijn vader heeft de Magnet supreme 301, dit is een subwoofer van ongeveer 200 euro.
Deze vind ik meer dan goed genoeg, gaat heel diep en klinkt super strak.
welke subwoofer raden jullie aan?
1. YST-SW012 (zwart) 89 euro
2. YST-SW030 149 euro
3. Jamo sub 210 149
4. magnat supreme 201 150
5. magnat supreme 301 205
Natuurlijk heb je voor elke 20 euro extra wel weer een betere. wellicht dat de Jamo mooi bij de bestaande boxen past.
Op termijn wil ik mijn huidige Harman Kardons vervangen.
Ik heb al de C603 thuis staan als front.
Ben van plan om daar nog de center C 60 CEN bij aan te schaffen (op dit moment ook van HK).

En surrounds. Maar ik twijfel nog een beetje tussen de
C60SUR

en de C601Tripod Mount 3-way MPD
Max. Load Weight (lbs) 4.2 / 9.3
Frequency Response 80 - 20,000
Power (W, long/short term) 100 / 140
Impedance 6
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 87
Tweeter (mm/in) 25 / 1 DTT
Product dimensions (mm/in, HxWxD) 282 x 267 x 153 / 11.1 x 10.5 x 6.0
UNIT_MEAS_WOOF_MAG1 95 / 3¾
Woofer (mm/in) 155 / 6

Iemand ervaring met de C60SUR of het principe van die vorm speakers.Tripod Mount 2-way bassreflex
Max. Load Weight (lbs) 3.3 / 7.3
Frequency Response 65 - 20,000
Power (W, long/short term) 100 / 140
Rated output (W) 86
Impedance 6
Tweeter (mm/in) 25 / 1 DTT
Product dimensions (mm/in, HxWxD) 224 x 130 x 200 / 8.8 x 5.1 x 7.9
Woofer (mm/in) 102 / 4
Bij mij komen ze recht achter de bank te staan op (zeer) korte afstand. Zie foto hieronder. Eventueel verhoogd, afhankelijk hoe hoog de leuning van de bank zal zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele adviezen.
[ Voor 26% gewijzigd door Mystikal op 09-10-2012 11:59 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb hier een Jamo 210 zwart staan, mocht je interesse hebben.NL_Scratch schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:48:
Het enige wat ik toch eigenlijk wel mis is een subwoofer, de geluidskwaliteit van hoge/midden toner is vele malen beter dan mijn eigen Z-5500, maar de bass die de z-5500 heeft mis ik toch vrijwel direct.
nou zie ik op internet dat een actieve subwoofer niet eens heel veel geld hoeft te kosten.
Mijn vader heeft de Magnet supreme 301, dit is een subwoofer van ongeveer 200 euro.
Deze vind ik meer dan goed genoeg, gaat heel diep en klinkt super strak.
welke subwoofer raden jullie aan?
1. YST-SW012 (zwart) 89 euro
2. YST-SW030 149 euro
3. Jamo sub 210 149
4. magnat supreme 201 150
5. magnat supreme 301 205
Natuurlijk heb je voor elke 20 euro extra wel weer een betere. wellicht dat de Jamo mooi bij de bestaande boxen past.
hoe bevalt jou die 210?r3v0ss schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 11:57:
[...]
Ik heb hier een Jamo 210 zwart staan, mocht je interesse hebben.
Op zich prima, er kan genoeg kabaal uitkomen, als je dat wil. Ooit gekocht als overbruggingssub. Hij sluit nu alleen niet zo goed aan bij de rest van de speakers, dus hij mag weg.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik kom van een bijna 12 jaar oude Magnat Motion
- 4 Motion 88 zuilen
- 1 Motion 130A sub
- 1 Vector needle 10 center
Ik ben nu verhuist en ik wilde wat anders, mede omdat de Magnat er niet meer mooi en modern genoeg uitzien.
In de iBood hunt laatst een setje S 426 HCS 3 set gekocht en ik heb los nog 2 nieuwe S 426 fronts op de kop kunnen tikken. Ik zet de 4 S 426 zuilen (front speakers) nu in als front en rear.
Daarnaast gebruik nog de Magnat Vector Needle 10 center als center, omdat ik de Jamo center uit de HCS 3 toch wat te licht vindt.
Ook de Magnat sub vind deze toch iets te zwak...je hoort dat hij vrij snel over zijn max heen gaat en dan heel onzuiver wordt, buiten het feit dat deze esthetisch ook niet meer past.
Ik heb een woonkamer met tegelvloer van ongeveer 46m2
Ik vind de Magnat Sub die ik heb maar ik vind deze toch iets te zwak...je hoort dat hij vrij snel over zijn max heen gaat en dan heel onzuiver wordt en de HCS 3 center dus ook wat zwak...
Zou een Sub 210 een verbetering zijn? Of het verstandig maar gelijk door te kijken naar een 260-360-660?
Nu lees ik elders dat je beter voor een Klipsch RW-12D / Rel Storm / etc kunt kijken omdat de Jamo subs niet geweldig uit de verf komen...Wat zijn de ervaringen hier?
Met de sub naar binnen (naar de TV) of naar buiten (naar de muur)?
Ik snap dat ik ook zelf moet/kan horen wat ik fijner vind. Maar ga er vanuit dat er wel een algemene conclusie moet zijn tussen jullie gebruikers. En dat maakt het slepen met 20kg een stuk makkelijker.
Dacht eigenlijk ook wel dat dit een algemeen besproken issue zou zijn, maar heb er niks over kunnen vinden in dit topic.
En dan nog even over die spikes. Moeten die erop? Want ik las ergens dat je de speaker daarmee "vergrendelt" met je vloer, en dat je onderbuurman er dan meer last van zou kunnen krijgen.
Ik heb ze naar buiten staan, maar dat is omdat als ik ze naar binnen zet, ze voor de helft tegen mijn tv meubel staan te blazen. (kan nooit goed zijn, dus dat laat alleen deze optie over)NeutraleTeun schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:04:
Eventjes over de 608. Hoe hebben jullie die geplaatst?
Ik snap dat ik ook zelf moet/kan horen wat ik fijner vind. Maar ga er vanuit dat er wel een algemene conclusie moet zijn tussen jullie gebruikers. En dat maakt het slepen met 20kg een stuk makkelijker.
Dacht eigenlijk ook wel dat dit een algemeen besproken issue zou zijn, maar heb er niks over kunnen vinden in dit topic.
En dan nog even over die spikes. Moeten die erop? Want ik las ergens dat je de speaker daarmee "vergrendelt" met je vloer, en dat je onderbuurman er dan meer last van zou kunnen krijgen.
De spikes zou ik er wel opdoen ja, dit zou juist ervoor moeten zorgen dat de trillingen niet overgebracht worden op je vloer. (en dus minder herrie voor je onderbuurman)
Ik heb ze in ieder geval op spikes staan, en heb mijn onderbuurvrouw nog niet gehoord. (al heb ik wel een goed geisoleerde nieuwbouwwoning)
Tevens maakt mijn sub (ook op spikes) veel meer laag dan mijn fronts, dus ik denk dat ze daar eerder last van zouden hebben.
En dan zet ik ze waarschijnlijk schuins, wat dus betekent dat de "sub" hoe dan ook altijd richting een muur blaast.
Dus heel veel optie heb ik daar wat dat betreft niet in.
Dan zet ik ze wel richting de lange muur, naar de bank ipv de korte muur naar het meubel.
Thanks!
Verwijderd
Ik heb na lang zoeken de knoop doorgehakt en ben ook voor JAMO gegaan. Merk was mij niet echt bekend en heb er lang over na moeten denken. Ben gaan luisteren en was overtuigd van de kracht van de speakers.
Mijn setup gaat zijn:
AV versterker: Sony STR-DH800 7.1 (85w p/c)
2 Front speakers: Jamo S608 (bi wire aangesloten)
2 Rear speakers: Jamo S606
Center speaker: Jamo S60
Subwoofer: Jamo Sub360
Bekabeling: In-Akustik 2,5mm2 speakerkabel | Oelbach Sub kabel
Ik hoop dit weekend mijn setup compleet geïnstalleerd te hebben en dat ik mijn ervaring kan delen met jullie. Ik kom van een JBL CS460 5.1 set af en heb zo het gevoel dat ik de upgrade goed ga merken.
Gefeliciteerd! Daar ga je veel plezier van beleven. Vooral de s608 zijn geweldig.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik kom van een set:
2 Front speakers zuilen 4 weg (type onbekend)
2 Rear speakers Magnat Motion 88 zuilen
Center speaker: Magnat Vintage Center 13
Subwoofer: Magnat Motion sub 250A
En ben gegaan naar:
2 Front speakers: Jamo S426
2 Rear speakers: Jamo S426
Center speaker: Jamo S60
Subwoofer: Jamo Sub 550
Aangesloten met 2.5 mm2 CCA = copper clad aluminium kabel
Subwoofer met een stuk tulip-tulip van 8 meter wat ik had liggen van de Aldi (niet echt ideaal dus...aanraders?)
Eerste ervaring...ik had gedacht dat het verschil groter zou zijn, helderder, zuiverder en beter. De Magnat zuilen performden toch zo slecht nog niet, duidelijk beter in het hoge en lage bereik, maar alleen bij laag volume. De Magnats gingen zo hard dat het pijn deed (qua volume en niet meer om aan te horen).
De Jamo heeft een beter all-round geluid naar mijn idee, zijn dan misschien minder 'krachtig' maar wel consistent van zacht naar hard
De Jamo Sub 550 heeft wel veel meer punch dan de Motion 250A, maar valt een klein beetje tegen als ik puur naar de kosten kijk. De Motion Sub heb ik ooit gekocht voor 135 euro bij de mediamarkt. De Sub 550 was ook in de uitverkoop maar toch een stuk duurder. Je gaat vrij snel de luchtverplaatsing duidelijk horen en dan is het soms net of hij boven zijn capaciteit zit...Op een Onkyo 509 boven volume 45 (sub staat op -6 dB)
Maar goed, al met al toch erg tevreden, de speakers zijn in ieder geval een stuk mooier, de set past beter bij elkaar en al bij al was het niet te duur (uitverkoop & ibood
edit::
Volgende stap; uitkijken naar een set 608 en 606
Verwijderd
mijn s606 klinkt beter naar binnen dan naar buiten.NeutraleTeun schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:04:
Eventjes over de 608. Hoe hebben jullie die geplaatst?
Verwijderd
Zoals ik al aangaf heb ik S608's voor en S606's achter in mijn surround setup. Een S60cen en Sub360 maken het geheel compleet.
Moet ik in mijn AV-versterker de fronts en backs op SMALL zetten of LARGE? Ik weet dat ze groot zijn en veel kunnen weergeven, maar beperkt dit niet de opties die ik heb qua settings als ik ze op LARGE zet?
Thnx voor een antwoord.
Ps. AV versterker is een Sony STR-DH800 (als dat wat uitmaakt)
Large en small hebben nul komma nul te maken met hoe groot de speakers in real life zijn. Wanneer je je speakers op large zet zullen alle tonen naar de speakers worden gestuurd, dus het gehele bereik. Wanneer je de speakers op small zet komt er een crossover-optie bij. Je kan dan instellen welke tonen naar je speakers gaan en wanneer de subwoofer het over moet nemen. Veel voorkomende configuratie is speakers op small en dan de crossover op 60 - 80 Hz. Let wel dat dit persoonlijk is en in elke ruimte kan verschillen, wat ik aanhaal is puur van wat me bijstaat uit dit topic. Voordeel van op small spelen is dat de subwoofer lagere tonen veel beter weer kan geven, zeker als je een niet al te krachtige receiver hebt kan dit veel uitkomst bieden. Tevens zal de subwoofer ook lager gaan dan de speakers waardoor het sowieso al voordeel oplevert.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:53:
Moet ik in mijn AV-versterker de fronts en backs op SMALL zetten of LARGE? Ik weet dat ze groot zijn en veel kunnen weergeven, maar beperkt dit niet de opties die ik heb qua settings als ik ze op LARGE zet?
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 23-10-2012 13:25 ]
Verwijderd
De handleiding van mijn Sony zegt namelijk dat ik de speakers op LARGE zou moeten zetten... maar daar had ik zo mijn twijfels bij... vandaar dat ik het vraag.
Dat is inderdaad de crossover. Het is wel iets minder straf dat het exact daar ophoudt, dat gebeurt geleidelijk Als je alleen de speakers op small zet en meer niet dan doen de speakers onder de ingestelde crossover niets meer. Er is veelal nog wel een optie als "Double Bass" of iets in die trant wat maakt dat de subwoofer meedoet én de speakers de tonen ook nog steeds doen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:34:
En de crossover is waar de speakers ophouden met lage tonen uitzenden en dat door de sub word overgenomen? Of zenden ze het dan wel uit, maar schakeld de sub bij? Die S608 gaat namelijk tot 47Hz (denk niet dattie dat haalt, maar laat het 60Hz zijn). Dan moet ik zorgen dat mijn sub op 60 staat? Of net wat hoger (80) ofzo?
Persoonlijk zet ik de crossover altijd iets over het punt heen tot waar de speakers gaan, is het qua overgang wat mooier. En als het rond 40 - 100 Hz ligt maakt een beetje overlap zo veel niet uit. Boven die grens wil je de subwoofer zo min mogelijk laten doen aangezien vanaf 100 Hz geluid richtingsgevoelig is, maar dat gaat hier dus niet op
Let wel dat je de crossover maar op één plek instelt: op de subwoofer of in de receiver. Als je de crossover op de receiver instelt dan zet je de crossover op de subwoofer zelf helemaal open.
Typisch, meeste handleidingen stellen dat je alleen op "large" in moet stellen wanneer er geen subwoofer aanwezig is. Al is dat natuurlijk ook weer smaakafhankelijk.De handleiding van mijn Sony zegt namelijk dat ik de speakers op LARGE zou moeten zetten... maar daar had ik zo mijn twijfels bij... vandaar dat ik het vraag.
Verwijderd
Wanneer ik de S608 (specced 47Hz) op crossover 50Hz zou zetten moet ik dan de sub daar nog onder zetten (40Hz), precies op 50Hz of hoger dan de cross van de fronts (60-80) zodat hij eerder bij springt?
We snel antwoord hier zeg. Niet gedacht het zo behulpzaam zou zijn allemaal op een forum waar iedereen er zoveel verstand van heeft. Hartelijk dank!
Ik zou eerst eens kijken hoe laag die Jamo's echt gaan. De Sony STR-DH800 is geen echte krachtpatser en voor de lage tonen is toch best wel wat vermogen nodig om die drivers in beweging te krijgen. Ik zou ergens rond de 60 - 80 Hz gaan zitten om mee te beginnen en dan langzaam aanpassen mocht je de subwoofer te veel vinden doen. Dit soort adviezen zijn altijd maar een soort van guideline natuurlijk, zoals gezegd hangt veel ook af van de ruimte en plaatsing van de speakers. Als jij de speakers in een hoek propt dan leveren ze al meer laag en zal je subwoofer minder kunnen doen. Vanaf de andere kant is de ene subwoofer de andere niet en matched het ook altijd anders.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:53:
Wanneer ik de S608 (specced 47Hz) op crossover 50Hz zou zetten moet ik dan de sub daar nog onder zetten (40Hz), precies op 50Hz of hoger dan de cross van de fronts (60-80) zodat hij eerder bij springt?
Verwijderd
Thnx voor de adviezen en ik laat zeker weten wat het is geworden.
Of moet ik toch gewoon voor een nieuwe C60 gaan?
Basement Bios ---- Exo-S
Ik ben namelijk benieuwd hoe erg het is, voor het geluidsbeeld, dat tonen ver boven de 100hz via de zijkant worden verzonden i.p.v. naar voren.
Verwijderd
Thnx voor de tips alvast!
Je speakers kunnen zelf geen geluid 'produceren', dus waarschijnlijk gaat het op je versterker fout. weet je zeker dat je ingangssignaal vrij is van ruis? (sluit anders even een koptelefoon aan, en luister daar)Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:17:
Zojuist even mijn S608 fronts aangesloten op mijn versterker. Er komt echt een enorme ruis uit de boxen Of dat ik het volume nu laag of hoog heb staan. Hoog volume word de ruis wel harder, maar het is altijd hoorbaar. Iemand enig idee? Kabels zitten naar mijn weten goed en ook speaker patern staat goed op de versterker...
Thnx voor de tips alvast!
Verwijderd
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Ofwel +/-
lijkt me meest waarschijnlijk inderdaad. Versterker kan ook, maar zal niet van de ene op de andere dag kapot zijn gegaan.
ja idd niet goed neergetypt van mij.KnoxNL schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:49:
[...]
Ofwel +/-
lijkt me meest waarschijnlijk inderdaad. Versterker kan ook, maar zal niet van de ene op de andere dag kapot zijn gegaan.
Of dat de contact gaar/ vuil zijn van de speakerdraad / aansluiting versterker
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Verwijderd
Nu staat er op de speaker 608 en 606 zelf geen aanduiding volgens mij van wat + en wat - is. Ook niet wat de bi-amp aansluitingen zijn en wat de main. In het boekje staan 2 verschillende tekeningen die allebei wat anders aangeven...
Kan iemand me dat zeggen? Moet ik de bi-amp op de onderste of bovenste set aansluitingen aansluiten en is links of rechts de +?
Thnx alvast!
Bi-amp en bi-wire is gebruik maken van alles vier de terminals. Als je single-wire gebruikt (dus twee aders) dan laat je de buggen zitten en maakt het niet uit of je de bovenste of onderste aansluitingen gebruikt. Je kan zelfs linksboven en rechstonder gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:47:
Moet ik de bi-amp op de onderste of bovenste set aansluitingen aansluiten en is links of rechts de +?
En welke onkyo versterker zou hier goed voor zijn? Want dan kan ik daar ook even voor rond kijken..
Verwijderd
Ben nu toch al zo'n twee weken bezig. Mijn filmkamer verbouwen en de speakers zo neerzetten als ik het wil. Ik heb nu 2x Jamo S608 front, 2x Jamo S606 rear en een Jamo Sub360 staan. Ik heb de S60 center de deur uitgedaan en een C60 besteld. Vond de S60 wat te kort schieten bij de 608 en 606.
De C60 krijg ik deze week binnen en dan kan ik eindelijk een goed oordeel geven over het geheel. Daarnaast hoop ik dat ik eind dit jaar een klasse upgrade kan doen van mijn Sony STR-DH800 naar de Marantz SR6007. Wellicht dat de Jamo's er dan nog beter uitkomen dan nu.
Nog 1 vraagje trouwens. Wanneer geluid plots stopt (film pauze of game loading) dan klikken/tikken mijn speakers, precies op het moment dat het geluid stop, vrij hard. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
na jaren gedraaid te hebben met bose 301 speakers toch maar een update gedaan. 5.1 vind ik niet nodig een goede stereo setup wel vanwege het feit dat wij veel muziek luisteren.
Gisteren dus mijn Jamo's S608 opgehaald , aangesloten op een denon avr2600. En toen ging er een wereld voor me open. Wat een sound. Ik speel muziek in direct mode, dus geen EQ en dergelijke , wat een wereldverschil. Daarna nog even een stukje transformers 3 gekeken , ik ben echt in de "sweet"spot gaan zitten en het volume eens wat verder opgezet dan normaal.
Wat een geluid zeg , meer bass eigenlijk dan ik had verwacht. Super setje.
Nu zoek enkel alleen voor de toekomst een nieuwe reciever. Het liefst 5.1 of 7.1 met de mogelijkheid mijn front speakers bi-wire aan te sluiten. Iemand tips ?
Galaxis schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:56:
5.1 vind ik niet nodig een goede stereo setup wel vanwege het feit dat wij veel muziek luisteren.
Waarom geen goede stereoversterker/-receiver als je toch niets om 5.1 of 7.1 geeft?Galaxis schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:56:
Nu zoek enkel alleen voor de toekomst een nieuwe reciever. Het liefst 5.1 of 7.1
Bi-wire is met elke receiver/versterker mogelijk, is niets meer dan je kabels splitsen van twee aan de versterker naar vier aan de speaker. Zit ook geen verschil in met single-wire met bruggen/jumpers qua aansturing.Galaxis schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:56:met de mogelijkheid mijn front speakers bi-wire aan te sluiten. Iemand tips ?
Nu stuur ik mijn speakers als vogt aan , speakers a van versterker naar lage tonen speaker. Speakers b van versterker naar mid en hoog van speakers .
Dus 4 aders per speaker. Snappen jullie mij ? Dat is toch Bi-wire ?
Vier aders per speaker is Bi-wire als het in het begin nog met twee terminals (één paar) op de versterker begint. Twee om twee is Bi-amp. Dus het inzetten van twee eindtrappen. Eigenlijk ooit bedacht als twee losse versterkers met dus ook twee aparte voedingen. Maar veel receivers kunnen twee extra kanalen toewijzen. Als je 5.x wilt hebben met Bi-amp zal je dus altijd een 7.x receiver moeten hebben. Overigens vind ik Bi-amp in dit segment nogal overrated: het filter zit nog steeds in je speaker en je stuurt het hoog en laag dus niet apart aan, de receiver maakt hier echt geen onderscheid tussen. Enige is dat je meer vermogen levert naar de speaker, maar deze gooit 99,9% toch weer weg aangezien je tweeter niet zo veel vermogen nodig heeft.Galaxis schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:37:
Nu stuur ik mijn speakers als vogt aan , speakers a van versterker naar lage tonen speaker. Speakers b van versterker naar mid en hoog van speakers .
Dus 4 aders per speaker. Snappen jullie mij ? Dat is toch Bi-wire ?
Bedankt voor de heldere uitleg. Dus eigenlijk is bi-wire niet heel interessant en zijn de winsten maar marginaal als ik jou goed begrijp. Dan wordt het dus opzoek naar een mooie 5.1 reciever.
Nog even om terug te komen , die bi-wire kabels , van 2 aders naar 4 , zijn die zo kant en klaar te koop?
Bi-wire kan voordeel hebben als de bruggen tussen de terminals van de speakers van slechte kwaliteit zijn. Maar dat kan je ook oplossen met een paar mooie jumpers of simpelweg je kabels verder doorvoeren zodat ze door beide terminals gaan. Bi-wire wordt door 99% van de mensen als niet merkbaar beschouwt en dat kan in principe ook niet. Bi-amp zijn de meningen over verdeelt. Zoals gezegd hoef je het voor het vermogen niet te doen aangezien het filter toch het meeste weg gooit. Sowieso moet vermogen geen probleem zijn aangezien je maar een paar Watt nodig hebt voor normaal gebruik. Ook het scheiden van hoog en laag gebeurt dus niet echt. Ik zie daarom ook geen meerwaarde in Bi-ampen op die manier. Natuurlijk is dat een mening en het staat iedereen vrij om het zelf te proberen en te ondervindenGalaxis schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:37:
Fear ,
Bedankt voor de heldere uitleg. Dus eigenlijk is bi-wire niet heel interessant en zijn de winsten maar marginaal als ik jou goed begrijp. Dan wordt het dus opzoek naar een mooie 5.1 reciever.
Nog even om terug te komen , die bi-wire kabels , van 2 aders naar 4 , zijn die zo kant en klaar te koop?
Bi-wire kabels worden door sommige merken inderdaad kant en klaar geleverd en sommige audiowinkels maken ze op maat voor je. Dan zijn ze wel afgemonteerd, oftewel krimpkous en banaanstekkers op de eindes. Je kan ze ook zelf maken door kabel te kopen met vier aders. Kwestie van enkele aders meer bij elkaar pakken aan de kant van de speaker. Afgemonteerd zijn het geen kabels die je simpel bij de Gamma of van de grote rol kan kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 12-11-2012 20:59 ]
Ik kan op zich ergens gaan luisteren, maar aangezien ik het daar toch niet ga kopen omdat ik het bij een andere winkel bijna zeker goedkoper kan krijgen. Ik vind het wat lullig om ergens te gaan luisteren en dan niets te kopen.
Ik heb nu een Philips receiver en deze geeft een wat warm geluid. Wat ik op zich best als prettig ervaar maar het mag van mij iets natuurlijker klinken. Ik ben alleen een beetje bang dat Yamaha mogelijk wat te kil gaat klinken, naar wat ik gelezen heb. Onkyo is voor mij afgevallen omdat ik deze te veel bas vond hebben.
Ik kan erg weinig vinden over deze combinaties in de betreffende receiver topics.
[ Voor 11% gewijzigd door -NRG- op 15-11-2012 00:15 ]
Ik zie ook dat bij de voet van de frontspeakers 4 gaatjes zijn met schroefdraad in, is dat om spikes in te draaien?
[ Voor 3% gewijzigd door masauri op 21-11-2012 14:19 . Reden: typo's ]
Dopjes: voor de rears en center, als je ze ophangt -- zodat de onderkant van de speaker niet tegen je muur/kast/whatever hangt.masauri schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:40:
Ik heb de Iboodhunt speakers (Jamo S 426 HCS3) ontvangen en nu heb ik er zo'n klein zakje met 6 grijze halfvolle rubber dopjes bij zitten, waar worden die voor gebruikt?
Ik zie ook dat bij de voet van de frontspeakers 4 gaatjes zijn met schroefdraad in, is dat om spikes in te draaien?
Gaatjes: ja, voor spikes. Waren die niet meegeleverd? Ze zaten in elk geval wel bij mijn 608 HCS3
Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.
EDIT: 608 HCS3 zaten ze bij ook bij inderdaad.
[ Voor 43% gewijzigd door KnoxNL op 21-11-2012 14:30 ]
Spikes zaten er niet bij. Daar zal de set niet duur genoeg voor geweest zijn?Jodi schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:29:
[...]
Dopjes: voor de rears en center, als je ze ophangt -- zodat de onderkant van de speaker niet tegen je muur/kast/whatever hangt.
Gaatjes: ja, voor spikes. Waren die niet meegeleverd? Ze zaten in elk geval wel bij mijn 608 HCS3
Iemand hier tips over?
Over dat laatste, daar heb ik ook af en toe mee te maken. Enkel en alleen bij mijn digitale box, als ik van kanaal verander. Geen last bij ps3 HTPC etc.Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:43:
Even een update.
Ben nu toch al zo'n twee weken bezig. Mijn filmkamer verbouwen en de speakers zo neerzetten als ik het wil. Ik heb nu 2x Jamo S608 front, 2x Jamo S606 rear en een Jamo Sub360 staan. Ik heb de S60 center de deur uitgedaan en een C60 besteld. Vond de S60 wat te kort schieten bij de 608 en 606.
De C60 krijg ik deze week binnen en dan kan ik eindelijk een goed oordeel geven over het geheel. Daarnaast hoop ik dat ik eind dit jaar een klasse upgrade kan doen van mijn Sony STR-DH800 naar de Marantz SR6007. Wellicht dat de Jamo's er dan nog beter uitkomen dan nu.
Nog 1 vraagje trouwens. Wanneer geluid plots stopt (film pauze of game loading) dan klikken/tikken mijn speakers, precies op het moment dat het geluid stop, vrij hard. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Momenteel ben ik in het bezit van de boxen (5.1) van de Harman/Kardon HKTS 9 set. Als receiver heb ik de Pioneer VSX-422-K en als subwoofer de Jamo Sub 210.
Nu zijn er een paar dingen op de subwoofer die voor mij niet geheel duidelijk zijn. Ik heb de handleiding (met name pagina 4) al even doorgenomen maar de plaatsjes zeggen evenveel als niets (bron: http://www.voxxintlcorp.com/docs/common/SUB210/SUB210_OM.pdf).
De power mode snap ik nog. Level kan ik me ook nog indenken maar de Phase en de Cut Off draaiknop zijn voor mij onbekend. Wat is Phase en wat is Cut off? Hoe kan ik dit het beste instellen naar wensen van mijn kamer etc.?
Tevens beschikt de Jamo sub 210 niet over een LFE aansluiting maar heeft het een Line In ''Left'' en ''Right''. Is er wezenlijk verschil in welke line ik gebruik? En qua kwaliteit/vermogen zit er verschil tussen die Line In of een LFE aansluiting?
Hopelijk kunnen jullie deze leek op gang helpen.
Alvast bedankt.
.
Wat een domme handleiding, op het formaat van de speaker de crossover afstellen

De Cut Off is niets meer dan de crossover. Deze stel je in op de subwoofer of in de receiver, op het apparaat waar je hem niet instelt zet je hem dus helemaal open. In de meeste gevallen is het handigst om de subwoofer helemaal open te zetten en de crossover op de receiver te regelen. Crossover kan je semi berekenen aan de hand van het laagste punt van je speakers. Althans, dan heb je een uitgangspunt. Dit moet je eigenlijk op gehoor doen naar wat het beste klinkt.Wat is Phase en wat is Cut off? Hoe kan ik dit het beste instellen naar wensen van mijn kamer etc.?
Phase is de fase, oftewel de regelaar om de speakers en subwoofer in fase te laten lopen/spelen. Een speaker genereert geluid (trilling van lucht) door de unit naar voren en naar achteren te laten bewegen. Wanneer je twee speakers recht tegenover elkaar zou zetten kunnen deze bewegingen op sommige frequenties elkaar uitdoven. Als je de speakers en subwoofer gewoon naast elkaar hebt staan zal de fase over het algemeen "0" blijven. Verder is hier ook geen echte regel voor, kwestie van luisteren naar wat het beste klinkt.
Nee, maakt niet uit. Soms staat het specifiek aangegeven maar als dit niet zo is heb je vrije keuze. Je kan nog met een Y-Splitter werken om beide ingangen te gebruiken en zo ook nog eens een 3 dB-boost te krijgen.Tevens beschikt de Jamo sub 210 niet over een LFE aansluiting maar heeft het een Line In ''Left'' en ''Right''. Is er wezenlijk verschil in welke line ik gebruik?
Niet dat ik weet eigenlijk.En qua kwaliteit/vermogen zit er verschil tussen die Line In of een LFE aansluiting?
Ik dacht dat het juist was omdat de afstand van de luisteraar naar de speakers en de sub verschillend kan zijn, waardoor het geluid niet tegelijkertijd bij de luisteraar aan komt. En dat je daarom wat aan de fase knop kon draaien om het geluid zo weer in fase kan krijgen. Tenminste, dat is wat ik doe als ik het idee heb dat de sub niet helemaal op hetzelfde moment in de muziek zit als de speakers.FeaR schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:53:
Phase is de fase, oftewel de regelaar om de speakers en subwoofer in fase te laten lopen/spelen. Een speaker genereert geluid (trilling van lucht) door de unit naar voren en naar achteren te laten bewegen. Wanneer je twee speakers recht tegenover elkaar zou zetten kunnen deze bewegingen op sommige frequenties elkaar uitdoven. Als je de speakers en subwoofer gewoon naast elkaar hebt staan zal de fase over het algemeen "0" blijven. Verder is hier ook geen echte regel voor, kwestie van luisteren naar wat het beste klinkt.