Update m.b.t. de S 809 HCS; gisteren opgehaald, deze week ergens weer retour.
Waarom? Toch echt te groot voor de ruimte. En dan niet qua geluidslevel (hoewel ook een beetje) maar vooral omdat ze in werkelijkheid toch groter zijn dan gedacht. Ik dacht mooie slanke zuilen in huis te halen, maar doordat ze aan de achter kant breder zijn dan aan de voorkant vind ik ze een stuk logger ogen en dat past niet zo in ons interieur. En ja, ik heb de afmetingen van tevoren bekeken maar zie nergens terugkomen dat dit geen rechte vierhoeken zijn. Ook op de afbeeldingen op het internet is dit heel slecht/niet te zien. Bovendien heb ik het nog niet over wat moeder de vrouw ervan vond.
Toch heb ik de zuilen even aangesloten en een halfuurtje geluisterd. Ik kom van een setje Heco Victa 300 (die voorlopig ook zullen blijven). In vergelijking met de Heco's zijn deze Jamo's veeeeel gedetailleerder. Ik hoor tonen die ik hiervoor nog niet gehoord heb, vooral in het midden- en hoogbereik.
Geluisterd heb ik:
Hans Zimmer - Chevaliers de Sangreal; Zeer verfijnd. Onder andere diepe maar niet zoemende bas met scherpe maar zuivere violen.
Dotan - Home; iedereen had het altijd over een "huiskamerstijl" bij dit nummer, omdat je de achtergrond geluiden zoals een langsrijdende tram zou horen. Dit hoorde ik nu voor het eerst.
Kensington - Zeker hier komen o.a. de gitaren duidelijk naar voren, waar ik bij het luisteren op de Heco's toch het idee krijg dat deze wat gedempt overkomen.
En aangezien ik ook van techno & hardstyle houd; Frequencerz - Wolfpack. Wat valt hier te zeggen, over genoeg bas valt hier niet te klagen.
Al met al, na een half uur luisteren naar niet ingespeelde luidsprekers denk ik zeker dat je met de S 809 zeker goede zuilen in huis haalt (de monitors en center heb ik niet eens uitgepakt). Maar er komt meer dan genoeg geluid uit (heb mijn Denon X1400H niet harder dan 45 gezet - zet hem max op 60 i.c.m. de Heco's). Ik vermoed dat je voor een surround opstelling ook niet per se een sub nodig hebt, uitgaande van de bas die de zuilen gisteren hebben geproduceerd.
Qua uiterlijk en afwerking moet ik ook nog een kanttekening maken. De afwerking is op zich wel goed, maar vind het zwarte plastic vinyl (of hoe dat heet) toch goedkoop ogen. Las her en der op internet dat de afwerking heel goed was, en dat is op zich ook wel want het ziet er tip top uit. Alleen oogt het toch wat goedkoop. Verder vind ik het uiterlijk wel echt baas! Ik houd van dat Deense design; niet te veel poespas en kleurtjes en tierlantijntjes. Wat dat betreft zeer tevreden.
Grappig tegenstrijdig detail; op de Heco website staat dat het "naar achteren toelopende design" de luidsprekers slanker laat ogen. Op de Jamo website (alleen over de center speaker) staat juist "A 3" taper on the cabinet accentuates the slim design aesthetic of Studio 8 speakers", dus dat het naar voren smaller wordende design de center smaller laat ogen. Niet belangrijk, maar viel me op.
Al met al jammer dat ik ze weer terug zal brengen. Had ze graag gehouden... en als ik geen vriendin had gehad, had ik dat misschien ook wel maar dan zou mijn inrichting er ook wel anders uit hebben gezien haha.