Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:43

FeaR

In GoT we trust

Josio schreef op maandag 3 februari 2020 @ 05:12:
[...]
Dat heb ik niet opgemerkt. Waarom telkens die andere wijzen van meten (zie elektrisch vermogen, ene keer nominaal, andere keer max (van de sinus), en "muzikaal vermogen", en dat ridicule "ptmp"). Ik had die 2.4W als 2.4V gelezen,
2.4W tov 1W is een factor 2.4 verschil.
Hoe moet ik dit dan vergelijken?
3dB meer is een verdubbeling van geluidsvermogen (2 x efficientere elektrisch>mechanisch omzetting), Deze speakers zijn 90W nominaal. Stel als vergelijkingsbasis een speaker van nominaal 180W elektrisch en 1W / 90 dB.
3 dB minder dan de opgegeven 96 dB?
Even buiten de hele discussie van wat de gevoeligheid bij 1 Watt / 2,83 Volt zou zijn, wat is daar zo interessant aan? Of het nu 93 dB of 92,x dB is, die speakers zijn makkelijk aan te sturen. Dat de speakers een 90 Watt labeltje hebben is mijns inziens ook zo interessant niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
FeaR schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:48:
[...]

Even buiten de hele discussie van wat de gevoeligheid bij 1 Watt / 2,83 Volt zou zijn, wat is daar zo interessant aan? Of het nu 93 dB of 92,x dB is, die speakers zijn makkelijk aan te sturen. Dat de speakers een 90 Watt labeltje hebben is mijns inziens ook zo interessant niet.
Je moet toch weten welk geluidsniveau luidsprekers kunnen produceren? En hoe efficient ze energie omvormen?
Hoe kan je dat weten zonder de specificaties?
Het elektriciteitsverbruik is een indicatie.
De gevoeligheid is een indicatie.
Samen geven ze een antwoord.
Deze specificaties moeten juist geinterpreteerd kunnen worden, en daartoe moet je de betekenis weten ervan. Vandaar mijn interesse.
Veel meer bruikbaar is er niet. De grootte van de kast en het gewicht hebben nog minder betekenis.
Op welke basis beoordeelt u?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-04 11:37
Josio schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Je moet toch weten welk geluidsniveau luidsprekers kunnen produceren? En hoe efficient ze energie omvormen?
Hoe kan je dat weten zonder de specificaties?
Het elektriciteitsverbruik is een indicatie.
De gevoeligheid is een indicatie.
Samen geven ze een antwoord.
Deze specificaties moeten juist geinterpreteerd kunnen worden, en daartoe moet je de betekenis weten ervan. Vandaar mijn interesse.
Veel meer bruikbaar is er niet. De grootte van de kast en het gewicht hebben nog minder betekenis.
Op welke basis beoordeelt u?
Wat hij bedoelt is dat onafhankelijk van de absolute uitkomst deze speakers makkelijk zijn aan te sturen, en een geluidsniveau halen wat doorgaans in een woonkamer niet prettig is, voor jezelf of voor de buren 😉

Of die 96db/2.4w/m omgerekend wordt naar 92,nog wat DB/1w/m, in beide gevallen is het prima en maakt het potentieel mogelijke geluidsniveau weinig uit.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Woonkamer is 1 situatie. Er zijn andere. Zoals buiten. "Open air" haha. Geluidssterkte neemt snel af met afstand. Ergens moet je toch kunnen bepalen hoever iets toereikend is. Ook gewoon... weten wat je koopt. Dat is toch nuttig?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:12:
Woonkamer is 1 situatie. Er zijn andere. Zoals buiten. "Open air" haha. Geluidssterkte neemt snel af met afstand. Ergens moet je toch kunnen bepalen hoever iets toereikend is. Ook gewoon... weten wat je koopt. Dat is toch nuttig?
Daar is het totaal ongeschikt voor. Daarvoor gebruik je PA systemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Daar is het totaal ongeschikt voor. Daarvoor gebruik je PA systemen.
"PA" is een kenmerk. Het verschuift het onderwerp van de vraag, maar de vraag blijft.
Deze Jamo speakers hadden een specificatieverschil dat ik totnogtoe niet tegenkwam. Om dat verschil in rekening te kunnen brengen is enig begrip nodig. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemG
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05-2024
Mijn Jamo S 810 subwoofer maakte een ploppend geluid tijdens het spelen van muziek/films.
Nu heb ik een nieuwe gekregen maar ik mocht de oude houden. Nu vraag ik mij af of het de moeite waard is om deze weer te repareren zodat ik deze kan verkopen of een voegt een 2e subwoofer echt wat toe?
Er zou dan in ieder geval een nieuwe versterker in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 21:14
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw geluidsset, ik heb nu een Samsung homecinema set uit 2011 welke niet de audiostandaarden ondersteund welke ik wil.
Ik zoek een set die ik geleidelijk uit kan breiden naar 5.1.4.
Ik heb al gekeken naar soundbars maar dat is het toch allemaal niet.

Ik ben op zoek naar vloerstaande speakers waar de Atmos bovenop kunnen, en goed ogen.
Zodoende kwam ik op de studio 8 lijn uit, andere merken eigenlijk niets van gevonden wat me aanstaat, meeste Atmos speakers passen er niet goed bij.
Iemand misschien nog tips van wat ik over het hoofd heb gezien?

Uit de studio 8 lijn kwam ik op het volgende uit:
Front speakers: s 809
Surround: s 807 (heb ook naar de 803 gekeken aangezien hier ook de Atmos module op kan, maar als ik hier stands bij moet kopen zijn de kosten van een s 807 redelijk gelijk.
Center: s 81 of s 83, de s 81 zou in mijn tv meubel passen maar ik weet niet of deze genoeg power heeft als ik het zo lees. Heeft iemand ervaring hiermee? Voor de s 83 zou ik de tv op moeten hangen zodat deze eronder past, maar dat wil ik eigenlijk pas doen als ik een andere tv koop.

Hight: s 8 in een later stadium
Sub: eerst afwachten of in de vloerstaande front en surround genoeg laag zit.

Av versterker: deze moet 9 kanalen hebben en kwam nu op een marantz SR 6014 uit of een Denon Avr-x3600h.

Denken dat dit goede keuzes zijn? Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33
809 als front en 807 als rear klinkt prima.

Zou wel kijken of je de center boven op het tv meubel kunt zetten. Dit maakt kwa geluid nogal het een en ander uit. Zeker met de Bas poorten aan de achterkant van de center en het hebben van een klankkast eromheen.

Denk dat het formaat s81/s83 weinig uitmaakt. Zou dan eerder voor de grotere gaan, maar de kleinere zou ook al goed geluid kunnen hebben. Zelf geen ervaringen mee.

Als je je tv nu al ophangt, kun je hem tzt wel
aanpassen voor een ander formaat tv. Volgens mij bieden die beugels wel die flexibiliteit. Zou je even aan iemand anders moeten navragen voor de zekerheid.

Mbt de Subwoofer zou ik, mits de speakers te weinig bass geven bij films, wel kiezen voor een Subwoofer merk. Bijvoorbeeld Svs, BK, Arendal, XTZ. Die laatste, de 12.17 variant zou je hier ook wel eens kunnen beluisteren.

Denon of Marantz zou ik kijken of je Audessey wil. Als je Dirac wilt zou je kunnen kijken naar een NAD of Arcam. Daarnaast heb je nog YPAO of Macc als geluids-correctie systemen, daar zitten nogal wat verschillen in. Afgezien van de hoeveelheid kanalen en andere functies.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-12-2020
TiemG schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:59:
Vandaag de Jamo S 809 HCS thuis geïnstalleerd. Pop en Rock klinken zonder sub uitstekend! Al komt er voor het steverige werk en de films nog een sub bij.
Goedemiddag, hoe bevallen de 809's jij inmiddels? Ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe speakes en twee 809 + dolby atmos lijkt mij wel wat. Ben zelf niet zo van een complete surround set.

Weet jij overigens het verschil tussen de 809 en de C97II? Kan niet zo gauw vinden wat nu het verschil is tussen de twee. De C97II is iets duurder, dat dan weer wel.

Ben benieuwd naar je ervaring. En als iemand anders mij kan informeren dan is dat natuurlijk ook fijn :-)

Groet!

[ Voor 5% gewijzigd door benjamin1970 op 23-04-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemG
benjamin1970 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

Goedemiddag, hoe bevallen de 809's jij inmiddels? Ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe speakes en twee 809 + dolby atmos lijkt mij wel wat. Ben zelf niet zo van een complete surround set.

Weet jij overigens het verschil tussen de 809 en de C97II? Kan niet zo gauw vinden wat nu het verschil is tussen de twee. De C97II is iets duurder, dat dan weer wel.

Ben benieuwd naar je ervaring. En als iemand anders mij kan informeren dan is dat natuurlijk ook fijn :-)

Groet!
De 809's bevallen nog uitstekend! Inmiddels staat de sub + atmos speakers er ook. Atmos gebruik ik eerlijk gezegd niet aangezien ik op wat blu-ray schijfjes na geen atmos content heb. Ik hoop dat dat verandert wanneer de PS5 uitkomt. Over het verschil in geluidskwaliteit tussen de C97 en 809 kan ik weinig zeggen maar de C97 lijken mij kwalitatief wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
Bedankt voor je reactie en fijn dat de speakers bevallen! Ik dacht dat de atmos speakers misschien een exta 'dimensie' aan het geluid kon geven. Dit merik ik bijvoorbeeld ook als ik dolby atmos op mijn telefoon inschakel.

Nog een laatste vraag; heb je de speakers via bi wiring aangesloten? Ben namelijk benieuwd of dat ook voordelen heeft qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
De 809 is de studio lijn en die c97 uit de concert lijn. Die laatste is inderdaad hoger gepositioneerd tov de studio lijn. Kwestie van gaan luisteren, bij voorkeur thuis en degene die bevalt hou je en de ander stuur je terug.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemG
benjamin1970 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:01:
Bedankt voor je reactie en fijn dat de speakers bevallen! Ik dacht dat de atmos speakers misschien een exta 'dimensie' aan het geluid kon geven. Dit merik ik bijvoorbeeld ook als ik dolby atmos op mijn telefoon inschakel.

Nog een laatste vraag; heb je de speakers via bi wiring aangesloten? Ben namelijk benieuwd of dat ook voordelen heeft qua geluid.
Ik heb de speakers normaal aangesloten dus daar kan ik je helaas niets over vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin1970
Bedankt beiden voor jullie reactie! Ik neem dit mee in mijn zoektocht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Laatst online: 15:39
Ik ben op zoek naar vervanging van mijn 5.1 set waaronder de s628, s801 en s81. Ik zoek een kleinere (micro) set, bijvoorbeeld een A102 set. De A102 is al aardig gedateerd, is daar een meer recente opvolger van? En is zo'n A102 geschikt om aan te sluiten op een Denon avr2100w?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
Ik ben de laatste dagen wat dingen aan het tweaken m.b.t mijn setje, en viel me wat grappigs op.
Een paar jaar geleden bij het voor het eerst aansluiten van m'n Jamo S606 setje gaf hij een 'Fase Error'
Prima, kabels omgewisseld, geen fase error meer, en door.

Nu viel me op dat ik dus de + van de speaker op de - van de versterker heb aangesloten.
(En dus ook de - van de speaker op de + van de versterker)

Even dubbel gecheckt met een batterij, de + op de + en de - op de - van de batterij aangesloten, en ja hoor, de woofer beweegt dan naar binnen. Als ik vervolgens de + op de - doe, en de - op de +, beweegt de woofer naar buiten.

Bij m'n andere S606 getest, die heeft het ook. De Jamo's hebben dus fabrieksaf de polariteit andersom? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 16:20
Goedemorgen,

Toen een paar maand terug mijn oude Onkyo de geest gaf heb ik een Sony STR-DN1080 aangeschaft. De oude luidspreker boxen heb ik even zo gelaten. Nu is echter het punt gekomen dat ik deze toch ga vervangen.

Mijn keuze is gevallen op de Jamo S803 HCS, mede doordat ik de S810 sub bij de Sony heb gekocht. Ik wil op zich wel de 809/807,maar vrouwlief vind ze te groot.

Nu is mijn vraag, voor de 801, de surround speakers, zijn daar standaards voor te vinden? Of ophangbeugels? Ik ga zo 123 niks vinden waarvan ik denk dat dat zou werken/passen.

*Edit*
Tot nu toe gevonden:

NorStone Stylum 3
en de Vogels VLB200. Hiervan weet ik niet hoe ze draaien en lijken ze me op het oog te ver van de muur te staan. Onze bank staat tegen diezelfde muur aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kloever op 28-07-2020 13:08 ]

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf1976
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-11-2022
Hoi ik wil graag een jamo set aanschaffen.
Alleen zit ik te twijfelen tussen de
S608 en de s626
De s626 kan ik nieuw aanschaffen en de s608 via mp.
Heeft er iemand ervaring tussen deze twee speakers ?
Wil ze voor films gaan gebruiken
En later uit berijden naar een 5.1 set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
De s626 is een stap lager dan de s608 en moet je eigenlijk vergelijken met de s628: https://tweakers.net/pricewatch/compare/377953;362985/

De S626 heeft een passieve 8" side woofer en de s628 een 10" woofer. Maar als je het vooral voor films gaat gebruiken kan ik je sowieso van harte een subwoofer aanraden aangezien die het sublaag veel beter en gecontroleerder kunnen weergeven.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-08-2024
Na een verhuizing vind ik het weleens tijd worden om eindelijk te upgraden vanaf mijn LG FA-162 stereoset. Ik heb mezelf een budget gesteld van 700-800 euro voor de speakers, zodat het ook financieel nog een beetje leuk blijft. :P De Jamo S807 en S809 surround speakersets klinken erg interessant. Ik zou de S807 kunnen combineren met een subwoofer van 200‐300 euro. Op verschillende plekken lees ik echter dat de S809 al zoveel bas heeft dat een losse subwoofer niet per se nodig is. Als de bas van de S809 voor nu voldoet dan zou ik nu kunnen volstaan met alleen de S809, om er later eventueel een duurdere subwoofer bij te kopen die écht diep kan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zouden jullie voor de S807 met subwoofer gaan (en welke dan?) of voor de S809 en later een betere subwoofer? Ik gebruik de speakers voor de helft voor muziek en de andere helft verdeeld over films, series en games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superjew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-02-2022
Hoi allemaal,

Klein klassiek vraagje wat betreft match/combo: ‘receiver’ en ‘speakers’. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee of verstand van..

Weten jullie of de jamo s809 goed zou matchen met de yamaha rx-a2a (vergelijkbaar met rx-v6a)?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Superjew Wat bedoel je met "matchen" ? Hoe ze klinken? Dat zou in pure direct mode (of equalavent daarvan) niet uit mogen maken. Alleen jij kan beoordelen of het een goede match is.

Als je bedoelt of de versterker krachtig genoeg is; dan ja. De s809 heeft een gevoeligheid van 90db dus zijn niet zo kieskeurig.

Wel een mooie Yamaha receiver trouwens, ik kijk ook al met een schuin oog naar Yamaha ter vervanging van mijn Onkyo 616.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
Superjew schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:49:
Klein klassiek vraagje wat betreft match/combo: ‘receiver’ en ‘speakers’. Ik heb hier namelijk geen ervaring mee of verstand van..
Bestaat ook niet zoiets als een speaker die beter matcht met een bepaalde receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 11-03-2021 08:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
marc92 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:21:
Op verschillende plekken lees ik echter dat de S809 al zoveel bas heeft dat een losse subwoofer niet per se nodig is.
Een subwoofer is altijd een aanvulling op elke frontspeaker. Een subwoofer geeft een veel dieper en vooral strakker laag dan vloerstaanders dat doen. Een subwoofer is een belangrijke speaker en kost knaken. Ik raad je aan om daar meer dan € 300 aan een enkele sub uit te geven en voor een subwoofer van bijvoorbeeld het merk SVS te gaan. De PB-1000 kost € 599 en is echt een dikke sub. Dus de tip, probeer nog even door te sparen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superjew
renzo4000 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:54:
@Superjew Wat bedoel je met "matchen" ? Hoe ze klinken? Dat zou in pure direct mode (of equalavent daarvan) niet uit mogen maken. Alleen jij kan beoordelen of het een goede match is.

Als je bedoelt of de versterker krachtig genoeg is; dan ja. De s809 heeft een gevoeligheid van 90db dus zijn niet zo kieskeurig.

Wel een mooie Yamaha receiver trouwens, ik kijk ook al met een schuin oog naar Yamaha ter vervanging van mijn Onkyo 616.
Ik heb de combo sinds gisteren, maar de front speakers (s809) klinken slecht/zwak/metaal-achtig.

In een Amerikaans forum werd mij verteld dat dit mogelijk te maken heeft met het vermogen dat door de speakers wordt gevraagd. Dit ligt namelijk rond de 200W, terwijl de versterker maar rond de 100W per kanaal kan uitsturen. Er zou dus sprake kunnen zijn van under-powered speakers.

Volgens hun zou de enige oplossing (1) een andere versterker halen; of (2) een pre amp erbij halen.

Zou dit kunnen het probleem kunnen zijn?
Wat zijn jullie ervaringen met deze speakers en soortgelijke versterkers?
Zou er mogelijk iets anders aan de hand zijn, zoals speakers met een fabrieksfout of verkeerde instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Superjew omg! Welk forum is dat? Jouw versterker is meer dan capabel genoeg. Jij geeft aan niet veel kennis te hebben op dit vlak dus ik neem je dat zeker niet kwalijk. Maar wat er daar op het forum wordt gezegd slaat kant noch wal.

Feitelijk heb je maar een "paar watt" nodig qua versterking om deze luidsprekers goed te laten spelen. Ik denk dat het het vooral zit in de configuratie van je setup. Ik kan je overigens van harte dit stukje informatie aanbevelen om eens te lezen.

Beginnen bij het begin:

- heb je de luidsprekers goed aangesloten? Oftewel zit de plus aangesloten op (meestal) rood van luidspreker en op rood van de receiver (en op het juiste kanaal? Front Left / Front Right)? En de min (meestal zwart) vice versa? Er is zelfs een ondersteunde app van Yamaha zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW14UfGWrw71tUeYTjZ5POOYdIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23NXHf3Ws3uzHU2qv8EeSAoj.png?f=fotoalbum_large

- Heb jij de YPAO™-R.S.C. (Reflected Sound Control) uitgevoerd middels de meegeleverde microfoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYvrXoXAwwBXn5RQQ7J6t-E3LIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K5cJIXHoQEqOJgMAzMugeVst.png?f=fotoalbum_large

> als je al deze stappen goed hebt doorlopen zou je in de basis al een goed geluid moeten krijgen uit de s809. Vanaf dit punt kun je handmatig nog wat zaken bijstellen naar jouw eigen smaak.

Kortom, jouw receiver is meer dan krachtig genoeg om jouw luidsprekers aan te sturen. Het zit hem nu echt ergens anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superjew
renzo4000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:03:
@Superjew omg! Welk forum is dat? Jouw versterker is meer dan capabel genoeg. Jij geeft aan niet veel kennis te hebben op dit vlak dus ik neem je dat zeker niet kwalijk. Maar wat er daar op het forum wordt gezegd slaat kant noch wal.

Feitelijk heb je maar een "paar watt" nodig qua versterking om deze luidsprekers goed te laten spelen. Ik denk dat het het vooral zit in de configuratie van je setup. Ik kan je overigens van harte dit stukje informatie aanbevelen om eens te lezen.

Beginnen bij het begin:

- heb je de luidsprekers goed aangesloten? Oftewel zit de plus aangesloten op (meestal) rood van luidspreker en op rood van de receiver (en op het juiste kanaal? Front Left / Front Right)? En de min (meestal zwart) vice versa? Er is zelfs een ondersteunde app van Yamaha zie ik:

[Afbeelding]

- Heb jij de YPAO™-R.S.C. (Reflected Sound Control) uitgevoerd middels de meegeleverde microfoon?

[Afbeelding]

> als je al deze stappen goed hebt doorlopen zou je in de basis al een goed geluid moeten krijgen uit de s809. Vanaf dit punt kun je handmatig nog wat zaken bijstellen naar jouw eigen smaak.

Kortom, jouw receiver is meer dan krachtig genoeg om jouw luidsprekers aan te sturen. Het zit hem nu echt ergens anders in.
Hoi @renzo4000,

Ontzettend bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Ik ben inderdaad nieuw in de audio wereld, hiervoor een logitech z906 (actief pakket) gehad.

Ik heb de configuratie goed opgezet, de ypao test/configuratie werkte ook prima. Het probleem speelt zich alleen af bij de 2 grote front speakers. Veelte veel bas, bijna geen middentonen en schraal/distorted/tin-metaal-achtig geluid bij hoge tonen. Vertaald in: Stemmen klinken vreselijk, piano/gitaar vallen bijna niet te horen en bas is overaanwezig.

Ik heb handmatig met de instellingen gespeeld en kreeg het hiermee iets beter. Helaas klinken mijn tv speakers (op dit moment) nog steeds beter dan de 2 jamo s809. Ik heb dan ook voor de zekerheid 2 andere speakers voor de front aangesloten en die klinken wel goed.

Zou het dus toch aan de speakers van jamo kunnen liggen; fabrieksfout??

Ps: link naar Amerikaans forum en commentaar: https://www.hometheatersh...eeded.176725/post-1619601

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Superjew schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:49:
[...]
In een Amerikaans forum werd mij verteld dat dit mogelijk te maken heeft met het vermogen dat door de speakers wordt gevraagd. Dit ligt namelijk rond de 200W, terwijl de versterker maar rond de 100W per kanaal kan uitsturen. Er zou dus sprake kunnen zijn van under-powered speakers.
Naast wat @renzo4000 al gezegd heeft:
De speakers vragen geen 240 Watt, ze zijn belastbaar (piek) tot dat vermogen. De kans dat je dat ooit gaat gebruiken acht ik eigenlijk nul, de genoemde Jamo hebben een relatief hoge gevoeligheid en geen gekke weerstand. Met een paar Watt (letterlijk) heb je waarschijnlijk al meer dan genoeg vermogen te pakken. Maar stel de receiver levert de volle 100 Watt en je zo een versterker halen die 200 Watt kan leveren, dan ga je er 3 dB op vooruit. Dat is ter verwaarlozen. Als je aan 100 Watt niet genoeg zou hebben dan moet je kijken naar versterkers die richting de 1000 Watt gaan om echt stappen te maken. Dat soort vermogens zijn echt niet nodig (en niet leuk om aan te schaffen als je het echt nodig zou hebben). Dit soort speakers moet gewoon aan kunnen worden gestuurd door standaard receivers voor de standaard huiskamer. Indien dat niet het geval is kan er zeker iets aan de hand zijn maar te weinig vermogen is het niet (of we hebben het niet meer over standaard gebruik).
Volgens hun zou de enige oplossing (1) een andere versterker halen; of (2) een pre amp erbij halen.
Ik zie zo niet wat een pre-amp je gaat brengen om meer vermogen te krijgen. Voor meer vermogen moet je naar een eindversterker en geen voorversterker.
Superjew schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Ik heb de configuratie goed opgezet, de ypao test/configuratie werkte ook prima. Het probleem speelt zich alleen af bij de 2 grote front speakers. Veelte veel bas, bijna geen middentonen en schraal/distorted/tin-metaal-achtig geluid bij hoge tonen. Vertaald in: Stemmen klinken vreselijk, piano/gitaar vallen bijna niet te horen en bas is overaanwezig.

Ik heb handmatig met de instellingen gespeeld en kreeg het hiermee iets beter. Helaas klinken mijn tv speakers (op dit moment) nog steeds beter dan de 2 jamo s809. Ik heb dan ook voor de zekerheid 2 andere speakers voor de front aangesloten en die klinken wel goed.

Zou het dus toch aan de speakers van jamo kunnen liggen; fabrieksfout??
Welke instellingen heb je nu doorgevoerd? Waar staat de receiver op (crossover, speakers op Large/Small, etc)? Spelen met de instellingen is zeker een manier om te horen of het geluid beter wordt of niet maar als je aangeeft nieuw te zijn in deze wereld kan je ook instellingen aanpassen die je beter kan laten staan.

Heb je de Jamo ooit al eens gehoord voor je ze aan hebt geschaft? Is het niet de klank van de speakers die je niet aan staat? Welke speakers heb je gebruikt om mee te vergelijken? Ik zou het op akoestiek willen gooien (zeker door de overaanwezige bass) maar dan zou ik eerder verwachten dat andere speakers ook niet helemaal goed klinken. Een fabrieksfout in speakers kan maar die kans acht ik klein.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 11-03-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Dat zou natuurlijk altijd een keer kunnen gebeuren dat bijvoorbeeld de interne filters van de Jamo's niet goed zijn. Ik acht die kans wel zeer klein, maar het kan.

Terminals zijn wel goed aangesloten? Aangezien er ook een Atmos aansluiting op zit?

Ik verwacht dat de s809 gewoon "goed" moeten klinken en niet zoals jij beschrijft. Je zou ook nog een keer je Yamaha even kunnen resetten naar fabrieksinstellingen en het nog eens proberen.

Als je het vermoeden hebt dat het aan speakers ligt zou je ze kunnen omruilen natuurlijk (zeker als je ze pas net hebt). Dan sluit je dat iig ook uit dat de speaker defect zouden zijn. En anders wat @FeaR zegt; misschien vind jij de klank gewoon niet mooi van deze speakers. Maar zoals jij het beschrijft lijkt me dat niet het geval (veel te extreem) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

renzo4000 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:42:
Dat zou natuurlijk altijd een keer kunnen gebeuren dat bijvoorbeeld de interne filters van de Jamo's niet goed zijn. Ik acht die kans wel zeer klein, maar het kan.
Naar mijn weten worden speakers getest voor ze de fabriek verlaten. Kan er met transport natuurlijk iets defect raken maar dat zou dan bij beide speakers hetzelfde defect moeten zijn. Ik acht die kans kleiner dan zeer klein :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Superjew schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Ik heb de combo sinds gisteren, maar de front speakers (s809) klinken slecht/zwak/metaal-achtig.

Zou dit kunnen het probleem kunnen zijn?
Wat zijn jullie ervaringen met deze speakers en soortgelijke versterkers?
Zou er mogelijk iets anders aan de hand zijn, zoals speakers met een fabrieksfout of verkeerde instellingen?
Grote kans dat er niets mis is met de luidsprekers, maar dat het de luidsprekers zelf zijn.

Erin van Erin's Audio Corner heeft de S807's gemeten en ze behoren tot de slechtste luidsprekers die hij ooit gezien heeft. Als de 809's enigszins vergelijkbaar zijn dan lees ik in zijn review en metingen precies wat jij noemt: geen laag en vervelende treble.
This one is easy: If you are trying to achieve a high-fi stereo setup on a budget, these are not what you want. I recommend you save your money until you can find a more suitable replacement. These speakers provide two things: punch at about 80Hz only and annoying high frequencies. These are not high-fidelity by any metric. They make sound. That’s it.
...
The treble is greater than 5dB higher than the midrange output. Unfortunately, thanks to the directivity mismatches and resonances, a simple tonal balance either via EQ or the “treble” knob on your receiver will not solve the issues found in the high frequency range. Remember, you are listening to the culmination of sounds in a room: not just a single axis response. When you look at the other axes’ response relative to the on-axis response there are numerous areas where the sound becomes directional both horizontally and vertically. This creates mismatches in what you hear first (the direct, on-axis sound) and what is reflected (Early Reflections).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Of er zijn toch een aantal batches met issues ... het is niet uitgesloten natuurlijk.

Rekeninghoudend met de prijscategorie komen deze 809 serie speakers overal toch goed uit de reviews, ook op gebruikersfora. Kan me niet voorstellen dat ze zo slecht zouden zijn als hierboven aangegeven. Maar goed ik ken ze niet.

Zelf heb ik de 608's al een kleine 8 jaar. Deze bevallen me nog steeds goed al kostte het me wel wat effort om ze naar wens af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renzo4000 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:38:
Of er zijn toch een aantal batches met issues ... het is niet uitgesloten natuurlijk.

Rekeninghoudend met de prijscategorie komen deze 809 serie speakers overal toch goed uit de reviews, ook op gebruikersfora. Kan me niet voorstellen dat ze zo slecht zouden zijn als hierboven aangegeven. Maar goed ik ken ze niet.

Zelf heb ik de 608's al een kleine 8 jaar. Deze bevallen me nog steeds goed al kostte het me wel wat effort om ze naar wens af te stellen.
Helaas heb je aan reviews zonder metingen heel erg weinig. Ik geef alleen aan dat de objectieve data @Superjew 's klachten perfect reflecteert. Helaas valt er door de slechte directiviteit ook weinig te redden met een equalizer. Misschien kan @Superjew laten weten of de klacht voor beiden luidsprekers geldt, de kans dat er met twee luidsprekers precies hetzelfde mis is is enorm klein.

Neem natuurlijk niet weg dat jij wel veel plezier van je luidsprekers kan hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-03-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Nee ik snap je punt van feitelijk iets meten en de uitkomsten daarvan. Waar het mij om gaat is de extreem slechte ervaring die @Superjew heeft. Dit strookt gewoon totaal niet met de vele review die louter positief zijn. Google maar eens, je zal weinig echt negatieve reviews terug vinden. Houdt wel in gedachte dat deze speakers in een bepaalde prijsrange vallen.

Overigens is de kans groot natuurlijk dat als blijkt dat er in de fabricage iets fout is gegaan dat dit beide speakers betreft. Maar je kan het afzonderlijk even testen natuurlijk. Ik zou toch proberen de speakers om te ruilen te be sure. Klinken ze dan nog steeds even slecht dan is het wel duidelijk.

Dat de resultaten van Erin slecht zijn vind ik ook opmerkelijk, maar eerlijk is eerlijk ik ken ze persoonlijk ook niet. Mijn 608's komen nog uit het "echte" Jamo tijdperk en tegenwoordig is Jamo natuurlijk een badge merk van Klipsch". Dit laatste is wellicht ook van invloed op de mindere kwaliteit van de Jamo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renzo4000 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:41:
Nee ik snap je punt van feitelijk iets meten en de uitkomsten daarvan. Waar het mij om gaat is de extreem slechte ervaring die @Superjew heeft. Dit strookt gewoon totaal niet met de vele review die louter positief zijn. Google maar eens, je zal weinig echt negatieve reviews terug vinden. Houdt wel in gedachte dat deze speakers in een bepaalde prijsrange vallen.
Het probleem met reviews is dat het sighted tests zijn en je daardoor teveel invloed van voordelen. We weten echter al vrij goed welke meetbare factoren een luidspreker goed maken. De prijsrange interesseert mij voor de rest niet, je kan voor €250,- een prima paar luidsprekers kopen.
Overigens is de kans groot natuurlijk dat als blijkt dat er in de fabricage iets fout is gegaan dat dit beide speakers betreft. Maar je kan het afzonderlijk even testen natuurlijk. Ik zou toch proberen de speakers om te ruilen te be sure. Klinken ze dan nog steeds even slecht dan is het wel duidelijk.

Dat de resultaten van Erin slecht zijn vind ik ook opmerkelijk, maar eerlijk is eerlijk ik ken ze persoonlijk ook niet. Mijn 608's komen nog uit het "echte" Jamo tijdperk en tegenwoordig is Jamo natuurlijk een badge merk van Klipsch". Dit laatste is wellicht ook van invloed op de mindere kwaliteit van de Jamo's.
De kans daarop is zeer klein, aangezien dat moet betekenen dat de drivers precies op hetzelfde moment zijn gemaakt en daarna ook in precies dezelfde set terecht zijn gekomen. Het kan echter wel zo zijn dat de variatie tussen drivers (en dus de luidsprekers) groot is bij Jamo. Maar ook dan moeten toevallig de drivers uit de twee luidsprekers dezelfde afwijking vertonen. Allemaal wel erg toevallig.

Ik wist overigens niet dat Jamo tegenwoordig on Klipsch valt, dat verklaard in ieder geval het frequentieverloop. Het lijkt namelijk behoorlijk op wat Klipsch op het moment ook doet. Alleen is de directitiveit bij Klipsch vaak wel wat beter, waardoor je met een equalizer het nog recht kan trekken.

Meer wil ik er niet over kwijt, het wordt dan alleen een welles nietus verhaal en daar heeft niemand wat aan. Ik wilde alleen aan @Superjew laten weten dat zijn klachten terug te zien zijn in de data. Als je meer wil weten zou ik je aanraden dit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 23:31
Ik heb een Jamo S 606 HCS3 en het dopje wat op de grond staat (waar de pinnetjes) in vallen is helaas kapot.
Iemand een idee wat de benaming van dit dopje is en waar ik deze kan bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_AdgodapdCDvmELz4J6U5OXlPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iVKf4JqV1gJj7g7ncH4DRg32.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ysGD63Fm3VI9HulVKwGT3a0KUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pa3WoLIbXiClf56cndi9aE3t.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Isane schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:42:
Ik heb een Jamo S 606 HCS3 en het dopje wat op de grond staat (waar de pinnetjes) in vallen is helaas kapot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar je naar moet zoeken is de term speaker (spike) cups. Je gaat waarschijnlijk die van Jamo niet zo gauw vinden en ze worden meestal per 4 of 8 verkocht en zijn niet duur, dus gewoon nieuwe kopen als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:09

sjaool

Every life should have 9 cats

Isane schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die dingen worden ook wel Spike Shoes genoemd. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen. Ik heb onder mijn Atacama speakerstands Atacama Spike Shoes geplaatst. Mijn S606 staan nog steeds op hun originele kunststof shoes.

Met een beetje creativiteit kun je ze ook zelf maken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 26-06-2021 17:54 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Dank voor de reacties :)

Nog wel vrij prijzig die dingetjes, en van jamo zijn ze niet te vinden inderdaad.

Ik ga voor de https://www.iear.nl/product/atacama-audio-spike-shoes-hdl25/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Isane schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:12:
Dank voor de reacties :)

Nog wel vrij prijzig die dingetjes, en van jamo zijn ze niet te vinden inderdaad.

Ik ga voor de https://www.iear.nl/product/atacama-audio-spike-shoes-hdl25/
Annuleren/retour sturen en https://www.hobo.nl/acces...egschijf-30-mm-zwart.html halen. Vijf euro goedkoper en acht in plaats van vier stuks. Grote kans dat het nog goedkoper kan voor een officieel product, die van Hobo Hifi had ik alleen in mijn geheugen zitten omdat ik ze zelf ook heb. Goedkopere oplossing is een paar muntjes onder de spikes, ben je voor onder een euro klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 27-06-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
FeaR schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Annuleren/retour sturen en https://www.hobo.nl/acces...egschijf-30-mm-zwart.html halen. Vijf euro goedkoper en acht in plaats van vier stuks. Grote kans dat het nog goedkoper kan voor een officieel product, die van Hobo Hifi had ik alleen in mijn geheugen zitten omdat ik ze zelf ook heb. Goedkopere oplossing is een paar muntjes onder de spikes, ben je voor onder een euro klaar.
Had de andere nog niet gekocht, thnx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BK_102
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07-2024
Dit topic is al wat ouder, maar toch even m'n ervaring met Jamo delen :)

Heb hier boven een setje Jamo s606's staan die nu ongeveer 13 jaar oud zijn. Wat klinken die zuil luidsprekers toch nog steeds erg goed zeg. Heb ze sinds enige tijd weer aangesloten staan i.c.m. een bluetooth amplifier uit China (2x 220w RMS (TDA7498E) @ 24V 16,6A power supply (400W)).

Het is ooit begonnen met een setje Jamo Concert 8 toen mijn opa overleed in 2000 (ik was toen 13 jaar). Mijn vader sloot dat setje toen aan op m'n slaapkamer (uit 1960-1970 ofzo zei hij, geen idee of dat klopt). Wat een geluid zeg, zelfs de s606's die ik tegenwoordig boven heb staan kunnen vrijwel niks inbrengen tegen die set Concert 8. Vanaf dat moment heb ik altijd voor Jamo gekozen boven een ander merk... en nog steeds volledig tevreden.

Tegenwoordig doe ik het met een setje Klipsch B3 en een Klipsch SW-115 subwoofer.
Ook best tevreden over, vooral de SW-115 onder de 20Hz (de kozijnen maken geluid, maar je hoort weinig :'))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@BK_102 de Concert reeks zijn ook hoger gepositioneerd dan de S reeks met betere drivers, filtering en bouwkwaliteit dus dat kan wel kloppen. Ik speel ook nog steeds mijn s608's naar tevredenheid maar ik heb laatst Wharfedales 4.2 en 4.4 mogen beluisteren en dat is toch echt een step up (voor mij dan) en qua prijs echt niet duurder. Feit blijft wel dat Jamo's het gewoon goed doen in de prijs kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Sinds deze week in bezit van een setje Jamo S 608's. Bi-amping aangesloten. Ben er erg blij mee. Klinkt goed en zit echt wel power in.
Wat mij opviel was dat bij 1 speaker de onderste van de 3,157mm woofers kraakt bij bepaalde lage geluidstukken.
Het was een aankoop van gebruikte speakers dus van garantie is geen sprake.
(Ik heb eventueel wat video opnames).
Het klinkt alsof een stukje van de spreekspoel over de magneet krast.

Kent iemand toevallig een reparateur in Nederland voor deze Jamo speakers?
Hopelijk is er nog aan een replacement woofer te komen......

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 08:56
renzo4000 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:39:
@BK_102 Feit blijft wel dat Jamo's het gewoon goed doen in de prijs kwaliteitverhouding.
Gisteren een set D590 50th anniversary edition in nieuwstaat gekocht voor 430 euro.

Puike prijs en lekkere speakers. Of ze een upgrade zijn t.o.v. mijn Tannoy Revolution XT6F's weet ik nog niet. Ze klinken prima en voller etc, maar ergens mis ik toch iets wat de Tannoys wel hadden.

Maar eens een tijdje naar luisteren om en om.
Voor 400 euro in elk geval zeer zeker geen buil aan gevallen. Erg blij mee. :)

Dus eens met je feit. :+
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste