Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Jamo Topic Header
[Speakers]Het Jamo Ervaringen Topic
Het eerste (vernieuwde) deel het Jamo Ervaringen Topic.
De topicstart is altijd in ontwikkeling en mocht je dus meer informatie hebben meld dit dan even.

Inhoudsopgave
Over Jamo
Dit is nog in ontwikkeling, nog even geduld.

Jamo Producten
Dit is nog in ontwikkeling, nog even geduld.

Speaker series
Jamo Concert Line
Concert
De Concert lijn van Jamo is met een duidelijk doel gemaakt: het recreëren van de beleving van een live optreden. Het is duidelijk dat de Concert lijn een stap omhoog is vanaf de Studio lijn, dat zich niet alleen in prijs laat zien, maar ook in de gebruikte technieken.

Dipolair
Waar bij de meeste home cinema sets de kracht bij de vloerstaanders ligt, probeert de Concert lijn juist meer de nadruk op de surround speakers te leggen. Surround speaker zijn meestal boekenplank speakers, danwel verkleinde varianten, die dezelfde karakteristieken hebben als de vloerstaanders. Bij de Jamo Concert lijn wordt er echter gebruik gemaakt van dipolair speakers. Hiermee onderscheidt Jamo zich van de rest, aangezien het idee van dipolair speakers is dat het geluid beter wordt verspreidt over de ruimte en dus een betere belevenis van de geluidsbron geeft, of dit nou een klassiekconcert of film is.

Materialen
De midrange en woofer drivers van de Jamo Concert lijn zijn van harder materiaal gemaakt dan bij de Studio lijn, waardoor deze een duidelijkere geluidsproductie zouden moeten geven. De tweeters gebruikt in de Concert lijn maken gebruik van Decoupled Tweeter Technology (DTT). Dit houdt in dat de tweeters fysiek niet verbonden zijn met de luidsprekerkast. Jamo claimt dat hierdoor de trillingen veroorzaakt door de midrange en woofer drivers met meer dan 20dB verminderd worden. Dit heeft tot gevold dat de hoge frequenties duidelijker zijn dan bij andere speakers.

Jamo THX Line
THX Speakers
Deze aparte speakerlijn van Jamo doet het anders dan wat er meestal gebeurd met het certificaat van THX. Als een fabrikant een product door THX laat certificeren is dit meestal een product dat in eerste instantie als gewoon product ontworpen is. Als vervolgens dit gewone product voldoet aan de eisen van THX is het een mooie toevoeging aan de andere zooi logo’s die al op het product staan, maar het maakt het product zelden beter dan een gelijkwaardig product zonder THX certificering.

Van de grond af
Bij deze Jamo speakers is het echter anders gegaan. De THX lijn is specifiek ontwikkeld voor het THX certificaat en de producten zijn dus ook akoestisch exact zoals een THX speaker moet zijn. Hiermee deelt het de ontwerpprocedure die een bioscoop speaker ook ondergaat, echter zijn deze speakers vaak zo groot de plaatsing ervan meestal achter de schermen is en zijn deze ook veel te krachtig voor de standaard home cinema. Jamo heeft dus kleine bioscoop speakers speciaal voor thuis gemaakt.

Jamo Reference Line
Reference
Zoals elk merk heeft ook Jamo een speakerlijn die zij zelf als de absolute top zien van zichzelf. Meestal zijn deze speakers te onderscheiden van de rest doordat ze flink groter zijn, gemaakt van zeer exotische materialen en veel doorontwikkelde drivers. Bij Jamo hebben ze er echter voor gekozen om geen ontwikkelingskosten in de midrange en tweeter te steken, en gewoon bewezen units aan te schaffen van andere fabrikanten.

De behuizing
Door fabrikanten wordt de luidsprekerkast als een noodzakelijke ergernis gezien. Het geeft namelijk een handicap aan de drivers, die minder vrij kunnen bewegen doordat de luchtdruk achter de driver lager wordt dan voor de driver bij voorwaarste beweging, en effectief de driver dus wordt tegengehouden bij het produceren van een geluidstrilling. Daarnaast geeft de driver de geluidstrilling door aan de kast, die de trillingen weer ongewenst aan de omgeving kan afgeven. Sommige fabrikanten nemen dan de toevlucht tot materialen zoals graniet om deze trillingen tegen te gaan, waardoor de kasten loodzwaar worden.

Open
Bij Jamo waren ze ooit begonnen met het experimenteren van een kastloze speaker. Ze waren daar zeker niet de eerste in, maar het was in eerste instantie ook niet de bedoeling dat het een verkoopbaar product zou worden. Doordat de speaker geen kast meer heeft heb je geen last meer van de hierboven genoemde kwalen. Sterker nog, je krijgt als voordeel dat het een dipolaire speaker is, het geluid wordt niet alleen naar voren afgegeven, maar ook naar achteren, waardoor je groot ruimtelijk geluid creëert. Echter heeft het ook nadelen een kastloze speaker, namelijk: akoestische kortsluiting.

Akoestische kortsluiting
Deze term houdt in dat de luchtverplaatsing die een driver naar voren creëert, zich via de zijkant van de kastloze speaker naar achter beweegt om de lagere druk die aan de achterkant is onstaan op te vullen. Hierdoor gaat veel energie verloren en zal er maar weinig geluid geproduceerd worden. Daarom kiezen de meeste fabrikanten om alleen de midrange en tweeter zonder kast te monteren en om de woofer toch een kast te bouwen, omdat die daar het meeste last van heeft. Bij Jamo wilden ze het eigenlijk op een andere manier proberen. Waarom maken we de woofer voor het laag niet zo groot, dat het niet uitmaakt of er akoestische kortsluiting plaatsvindt, er toch nog genoeg geluid wordt geproduceerd. Geen enkele driver fabrikant maakte een driver die aan deze specificatie voldeed en dus hebben ze zelf een driver van 380mm ontwikkeld, gemaakt van langzaam gedroogd papier, die een specificatie heeft van 100dB bij 1 watt op 200Hz.

Zo alles tezamen en de Jamo Reference lijn was geboren.

Jamo Studio Line
Studio
De Jamo Studio lijn is het beste voorbeeld van één van de kenmerken waar Jamo bekend om staat: fantastische prijs/kwaliteit-verhouding. Om de kosten laag te houden is er niet geïnvesteerd in de dure materialen voor drivers of kunstige design elementen. Gewoon een simpele speaker die goed geluid produceert.

We hebben ervoor gekozen om momenteel alleen de technische details van de Studio line speakers uit te werken.
In de toekomst word dit wellicht verder uitgebreid met de Concert & Aesthetic & THX & Custom & Reference.

S 400 Series

Specs S 426
S426-NoGrillS426-Grill
Type luidspreker2-weg bass-reflex
Woofer / Midrange140 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid89 dB
Frequentiebereik48 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht8.7 kg
Afmetingen910 x 180 x 238 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenWenge, White Ash Finish, Black Ash
ReviewsHiFi.nl
Te beluisteren bijniet bekend

Specs S 428
S428-NoGrillS428-Grill
Woofer / Midrange140 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid90 dB
Frequentiebereik42 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht11,9 kg
Afmetingen1070 x 180 x 300 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenWenge, White Ash Finish, Black Ash
Reviews-
Te beluisteren bijHavoned

Specs S 420 SUR
420-NoGrill420-Grill
Type luidspreker2-weg gesloten
Woofer / Midrange89 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid86 dB
Frequentiebereik90 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht1.05 kg
Afmetingen215 x 118 x 125 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenBlack Ash, Wenge
Reviews-
Te beluisteren bijNiet bekend

Specs S 404
S404-WitS404-Zwart
Woofer / Midrange140 mm
Tweeter25 mm
GevoeligheidNiet bekend
Frequentiebereik60 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht2,9 kg
Afmetingen240 x 162 x 218 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenHigh Gloss Black, Finish High Gloss White
Reviews-

De S 426 HCS3 is een Home Cinema Set welke opgebouwd is uit;
S 426, S 420 SUR, S 420 CEN
S426-HCS3
Reviews: -

De S 428 HCS3 is een Home Cinema Set welke opgebouwd is uit;
S 428, S 420 SUR, S 420 CEN
S428-HCS3
S 500 Series

Specs S 506
S506-NoGrillS506-Grill
Woofer / Midrange2 x 165 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid 89 dB
Frequentiebereik45 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht15,2 kg
Afmetingen1000 x 195 x 301 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple, Black Ash
Reviews-

Specs S 502
S502-NoGrillS502-Grill
Woofer / Midrange102 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid86 dB
Frequentiebereik80 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht2.7 kg
Afmetingen240 x 134 x 202 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple, Black Ash, High Gloss Black
Reviews-

Specs S 50 CEN
S50CEN-NoGrillS50CEN-Grill
Woofer / Midrange2 x 102 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid87 dB
Frequentiebereik75 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht4.7 kg
Afmetingen134 x 400 x 202 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple, Black Ash
Reviews-

De S 506 HCS3 is een Home Cinema Set welke opgebouwd is uit;
S 506, S 502, S 50 CEN
S506-HCS3
S 600 Series

Specs S 606
S606-NoGrillS606-Grill
Type luidspreker3-weg bass-reflex
Woofer203 mm
Midrange2 x 127 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid89 dB
Frequentiebereik42 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht24.1 kg
Afmetingen1080 x 190 x 345 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple, Black Ash, High Gloss Black, White Ash Finish
ReviewsTweakers.net
HiFi.nl
Media Markt Den Haag

Specs S 608
S608-NoGrillS608-Grill
Type luidspreker3-weg bass-reflex
Woofer254 mm
Midrange3 x 157 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid90 dB
Frequentiebereik37 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht25.5 kg
Afmetingen1134 x 190 x 380 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple, Black
ReviewsTweakers.net
Gadgettest.nl
HiFi.nl

Specs S 602
S602-NoGrillS602-Grill
Woofer / Midrange102 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid87 dB
Frequentiebereik80-20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht3.4 kg
Afmetingen240 x 133 x 210 mm (HxBxD)
Reviews-
Media Markt Den Haag

Specs S 604
S604-NoGrillS604-Grill
Woofer / Midrange165 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid88 dB
Frequentiebereik50 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht6.1 kg
Afmetingen344 x 185 x 271 mm (HxBxD)
Beschikbare kleurenDark Apple
Reviews-
Media Markt Den Haag

Specs S 60 CEN
S60CEN-NoGrillS60CEN-Grill
Woofer / Midrange2 x 102 mm
Tweeter25 mm
Gevoeligheid87 dB
Frequentiebereik75 - 20.000 Hz
Impedantie6 Ohm
Gewicht4.9 kg
Afmetingen133 x 400 x 210 mm (HxBxD)
Reviews-
Media Markt Den Haag

De S 606 HCS3 is een Home Cinema Set zonder subwoofer welke opgebouwd is uit;
S 606, S 602, S 60 CEN
S606-HCS3
Reviews: Reviewhorizon.com, Tweakers.net

De S 606 HCS5 is een Home Cinema Set met subwoofer welke opgebouwd is uit;
S 606, S 602, S 60 CEN, SUB200
S606-HCS5

De S 606 HCS6 is een Home Cinema Set met subwoofer welke opgebouwd is uit;
S 606, S 602, S 60 CEN, SUB250
S606-HCS6
Reviews: TechRadar.com

De S 608 HCS3 is een Home Cinema Set zonder subwoofer welke opgebouwd is uit;
S 608, S 602, S 60 CEN
S608-HCS3
Overig
Mochten er opmerkingen oid zijn laat dit dan weten via het topic of via een DM aan één van de auteurs.
We hebben geprobeerd bij elke speaker te vermelden waar ze te beluisteren zijn. Dit veranderd echter wellicht en misschien dat jullie meer locaties weten. Weet je een locatie meld dit dat bij één van de auteurs.
Nogmaals willen we duidelijk maken dat niet alle modellen opgenomen zijn in het topic maar voornamelijk de S(tudio)-line aangezien deze het populairste is.

Probeer het ontopic te houden en enjoy the sound.

Als laatste willen we graag Fear bedanken voor het opzetten van de aanloop naar het verzamel ervaring topic, en mennochefke voor het starten van het allereerste topic in April 2010.

[ Voor 108% gewijzigd door G-Tus op 06-09-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

(jarig!)
Havoned is inderdaad de enige plek waar je een beetje fatsoenlijk naar de Jamo's kan luisteren. De luisterruimte stelt echter niet veel voor; een kleine kamer met een S606 stereo opstelling.
Je hebt de mogelijkheid om je eigen cd's mee te nemen en onder het genot van een koffie het volume flink open te draaien.
Ik vond de speakers geniaal klinken maar heb ze uiteindelijk niet bij Havoned zelf gekocht, ze kostte daar rond de 600,- terwijl ik ze elders voor 460,- heb gevonden. Beetje asociaal maar het prijsverschil was gewoon te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:43
Wootism schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:53:
Havoned is inderdaad de enige plek waar je een beetje fatsoenlijk naar de Jamo's kan luisteren. De luisterruimte stelt echter niet veel voor; een kleine kamer met een S606 stereo opstelling.
Je hebt de mogelijkheid om je eigen cd's mee te nemen en onder het genot van een koffie het volume flink open te draaien.
Ik vond de speakers geniaal klinken maar heb ze uiteindelijk niet bij Havoned zelf gekocht, ze kostte daar rond de 600,- terwijl ik ze elders voor 460,- heb gevonden. Beetje asociaal maar het prijsverschil was gewoon te groot.
Sorry, Dit is een beetje offtopic alleen je kan de volgende keer dit gewoon in de zaak overleggen. Vaak kan er nog heel wat van de prijs af en kom je mooi in het midden uit !

Wil de jamo's ook nog wel een keer horen, In Maarssen zit er ook een !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

suijkerbuijk schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:42:
jamo valt onder standaard audio.
Zelf ook jaren gebruikt .
Toch zal ik eerder gaan kijken naar b&w klinken net wat lekkerder in midde van het geluid.
En zijn wat strakker in het laag dan de jamo 's .
Niet mee eens! De s 608 zijn van een andere caliber, sterker nog kom zojuist van B&W's af. Niets tegen B&W overigens.
Visonik, Klipsch, KEF, B&W speakers allemaal gehad..vergelijkingsmateriaal genoeg.
Gehoor is relatief natuurlijk maar de Jamo's 608 zien er niet alleen goed uit maar luisteren ook nog meer dan gemiddeld, zodat menig dure merken zich werkelijk achter hun oren mogen krabben.
Prijs/kwaliteit zijn de 608 briljant en zeker niet standaard audio meer..

Op youtube zwerft een filmpje van mijn 608...
:)

TS doe hier je voordeel mee.. ;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
*verschiet zich een bult*
Ik heb die speakers hier staan in 5.1 opstelling(jamo s606 hcs3).
Heb er samen €500 voor betaald
hint: www.eshop.nl, je hebt al een s606 voor €129
Sorry, maar ik vind €600 voor een paar zo'n groot verschil dat ik me niet kon weerhouden
Ik heb de set trouwens gecombineerd met een tx-sr507
De set klinkt super voor films, iets minder voor muziek, maar dit ligt aan de receiver, met een stereo versterker klinken ze al een stuk beter. prijs/kwaliteit=top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:25

FeaR

In GoT we trust

Ik heb wat posts verwijderd waarin alleen maar kreten stonden. Het is leuk als je liever bijvoorbeeld B&W speakers hebt, maar geef dan ook aan waarom. En alleen een lijstje neerzetten met goede merken speakers voegt ook niet veel toe.

Dus mocht je advies willen geven onderbouw het dan ook, maar houdt wel in je achterhoofd dat de klank van speaker voor de een anders is dan voor de ander. Kreten als bijvoorbeeld "warm" zeggen dus niet altijd alles.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

(jarig!)
Roderiktweaker schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:05:
[...]

Sorry, Dit is een beetje offtopic alleen je kan de volgende keer dit gewoon in de zaak overleggen. Vaak kan er nog heel wat van de prijs af en kom je mooi in het midden uit !
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd, wat overigens logisch is na 1,5 uur gereden te hebben naar Putten...
Volgens de verkoper was die 599,- al een actieprijs en waren ze van plan volgende week de prijs weer met 80,- te verhogen...
Sorry, maar dan ben je mij al kwijt als koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo nou ik ben vandaag bij havoned geweest in putten en ik moet vertellen dat het de moeite waard was, ook het 1.5 uur rijden.

ik had trouwens meer van havoned verwacht na dat wat ik op internet had gelezen en gezien maar dat maakt niet zo veel uit.
we mochten mee naar boven om naar een speciale hoorkamer te gaan en hebben de s 606 en s 608 vergeleken.

na twee telen hoorden we het verschil al.
de s 608 vinden wij veel mooier en voller en warmer klinken ook kwam de bas veel beter uit dan de s 606 maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
het uiterlijk van de s 608 vonden wij ook mooier en helemaal in ons strakke interieur.

dus wij hebben een set besteld en laten het bezorgen bij een winkel bij ons in de buurt ook omdat ze bij havoned niks met de prijs konden doen en waarschijnlijk wel in de winkel dus het is altijd het proberen waard.

we moesten daar voor een set 699 betalen ik ben benieuwd wat er in de winkel betaald moet worden?

groeten menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 18:39:
zo nou ik ben vandaag bij havoned geweest in putten en ik moet vertellen dat het de moeite waard was, ook het 1.5 uur rijden.

ik had trouwens meer van havoned verwacht na dat wat ik op internet had gelezen en gezien maar dat maakt niet zo veel uit.
we mochten mee naar boven om naar een speciale hoorkamer te gaan en hebben de s 606 en s 608 vergeleken.

na twee telen hoorden we het verschil al.
de s 608 vinden wij veel mooier en voller en warmer klinken ook kwam de bas veel beter uit dan de s 606 maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
het uiterlijk van de s 608 vonden wij ook mooier en helemaal in ons strakke interieur.

dus wij hebben een set besteld en laten het bezorgen bij een winkel bij ons in de buurt ook omdat ze bij havoned niks met de prijs konden doen en waarschijnlijk wel in de winkel dus het is altijd het proberen waard.

we moesten daar voor een set 699 betalen ik ben benieuwd wat er in de winkel betaald moet worden?

groeten menno
De s 608 is tegenover de 606 een wereld van verschil. Prima keuze, heerlijk zuiltje zwart gekozen?..
Alleen die prijs :| .... Momenteel zijn ze 224,- p.stuk.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
224 p. stuk???? waar dat dan??

en inderdaad een prima keuze;)
de zwarten ja, ik zal ze van de week bij de winkel ophalen.

denk dat ik de pioneer vsx-1019ah-k er maar bij koop vind het een mooi apparaat en de instellingen zijn ook heel ruim en 140 wat per kanaal het lijkt mij wel een leuke combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze bij de importeur geanulleerd en ze bij e-shop gekocht.
super levering en netjes.
en inderdaad voor 224 p.s. scheelde mij teveel.

dus dat geld heb ik bij de versterker gedaan helemaal top en wat een geluid!!!!!!!!!!!!
echt helemaal blij met mijn setje.

groeten menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 22:30:
ik heb ze bij de importeur geanulleerd en ze bij e-shop gekocht.
super levering en netjes.
en inderdaad voor 224 p.s. scheelde mij teveel.

dus dat geld heb ik bij de versterker gedaan helemaal top en wat een geluid!!!!!!!!!!!!
echt helemaal blij met mijn setje.

groeten menno
Gefeliciteerd met de Jamo's s608. Goed gedaan om een e-shop in te schakelen, beter voor je portemonnee . Hier staan de Jamo's nu een week of 6 en het geluid word steeds meer gedefinieerde vond ze eerst wat kil en vlak overkomen maar dat is van korte duur . De drivers komen meer los en het midden en laag geven een volwassen indruk, instrumenten komen nu goed los en prima geplaatst . Jazz en rock is wel favoriet voor deze zuil..

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

deze shop is precies nog wat goedkoper:
http://www.coolsound.nl/p...0_surround_set_dark_appel
http://www.coolsound.nl/p...50_surround_set_els_zwart

Dus als ik jullie mag geloven is de extra 150 euro voor de 608set het zeker waard. (kan nergens gaan luisteren en durf het wel blind kopen, doof in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Aangezien de 608 meer hifi is dan de 606, kies ik persoonlijk toch voor de 606.
Ik ga binnenkort de HCS 3 (speakerset zonder sub) bestellen met de SUB300.

Hetgene waar ik het voor ga gebruiken is voornamelijk films. De sub kan altijd minder hard gezet worden, maar de 300 heeft ten minste wel de juiste balans/power die ik denk te zoeken.

Voor de receiver twijfel ik nog, maar de Onkyo 608 gaat het denk ik worden.
Indien nodig kan ik met een losse stereo versterker altijd nog de 2 front speakers van de 606 bi-ampen.

En natuurlijk de Black Ash uitvoering. De Dark Apple is wel mooi, maar past lang niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Kan je als je de set hebt eens je mening geven over de sub en hoe deze zich verhoud met de set?
Ik ben namelijk ook op zoek naar een sub in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
Dat kan altijd, maar reken er niet te snel op. Ik zal er helaas pas echt gebruik van gaan maken eind juni. Dan ga ik verhuizen naar Engeland en daar komt de zet te staan. In mijn huidige kamer heb ik er helaas echt de ruimte niet voor. De receiver heb ik alleen wel een andere voor gekozen. Dit gaat de 707 worden van Onkyo. De 707 kost nu ongeveer net zoveel als de 608, maar heeft betere power opties. Push-pull en bi-amp mogelijkheden namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Een vraagje voor de S606/S608 bezitters: zou deze speaker ook geschikt zijn voor een kleine kamer? Of klinken ze niet goed op laag volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Hot Pixel schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:14:
Een vraagje voor de S606/S608 bezitters: zou deze speaker ook geschikt zijn voor een kleine kamer? Of klinken ze niet goed op laag volume?
Zuilen hebben onderling een afstand van 2meter nodig. Weet niet hoe klein het kamertje is?..
Als het kan 50cm rondom vrij houden. En spikes eronder dan klinken ze geweldig ook op laag volume.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Ongeveer 3x2m :). Dus in principe kan het in de breedte wel, maar ik zit er net te dicht op om het comfortabel te laten blijven. Ach ja, dan zal ik maar eens gaan kijken naar een leuke Q Accoustics oid.
Thanks though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

Aangezien het hier toch over de jamo's gaat, weet iemand waar die halve bolletjes voor bedoeld zijn die los bij de S608 HCS3 geleverd wordt? Je kunt ze ergens op plakken (ivm plakrand op de achterkant), maar ik weet niet waar :P

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is voor mensen die geen spikes willen gebruiken. meestal icm hun centerspeaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf ook me oog op de jamo's gezet eerst op de s606 maar bij nader in zien toch liever de iets zwaardere en iets beter klinkende s608 ( wat ik heb gelezen in reviews en op andere forums zoals avforum ) alleen had ik bij de s606 me oog gezet op de HCS5 versie nu verbaas ik me er over dat er officieel geen zelfde variant van de s608 bestaat dus een 5.1 versie ipv de HCS 3 5.0 versie .. of dit een bepaalde reden heeft is mij onduidelijk maar goed nu moet ik me toch maar gaan verdiepen in een sub er bij den denk dus nu aan een sub300 icm de s608. kan deze via webshop wel in een bundel krijgen alleen ja wel een investering dus eerst maar de investering in de AVR steken en dat wordt waarschijnlijk de denon avr-2311 met hdmi 1.4 ivm ik een receiver aanschaf met rekbaarheid in de toekomst en dus later toch als 3d doorbreekt daar ook in ga investeren en daarvoor hdmi 1.4 nodig.
dus dan gaan de boxen op de longrun heb nu de jamo E500 5.1 system en die bevalt me dus hoop dat de s608 deze gaan overtreffen en me net zo tevreden gaan maken als de huidige dat hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:30:
dat is voor mensen die geen spikes willen gebruiken. meestal icm hun centerspeaker
Ok, bedankt :) Dan heb ik die dingetjes niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Sandyman538 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 06:42:
[...]

Ok, bedankt :) Dan heb ik die dingetjes niet nodig.
Dat klopt niet!
Je hebt er zes gekregen, twee voor de center en twee voor elke rear. Deze dienen niet voor op te staan, maar om op te hangen. Je speaker hangt dus vast aan de schroeven en "leunt" onderaan tegen deze halve bolletjes.
Ze moeten dus aan de achterkant onderaan in de hoek. Als je het niet snapt wil ik wel eens een foto nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

diamondback schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:42:
[...]

Dat klopt niet!
Je hebt er zes gekregen, twee voor de center en twee voor elke rear. Deze dienen niet voor op te staan, maar om op te hangen. Je speaker hangt dus vast aan de schroeven en "leunt" onderaan tegen deze halve bolletjes.
Ze moeten dus aan de achterkant onderaan in de hoek. Als je het niet snapt wil ik wel eens een foto nemen
Dat snap ik zeker wel :) Ik met mijn logisch verstand dacht ook dat ik het misschien ergens moest gebruiken bij de rears en de center aangezien het er 6 zijn en de 2 fronts op spikes staan. Maar de vorige uitleg klonk ook wel logisch, maar dan zou ik per speaker 1 zo'n bolletje te kort komen ;) Maar bedankt, ben zelf speakerstandaard aan het bouwen en dan kan ik ze daar voor gebruiken, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14
markluitzen: het schijnt dat de Jamo 606/608 lekker veel bass produceren en dat een subwoofer vaak overbodig is. Ik zou het eerst even zonder proberen dus.

Zelf zit ik nu te azen op de combinatie Jamo 608 en Onkyo 608 voor een goed value for money 5.0-systeem voor een middelgrote woonkamer. Later uitbreiden met 2 zij-speakers en een sub naar 7.1, die kleine Jamo S602's kun je namelijk ook los kopen.

Van tevoren luisteren zou misschien wel verstandig zijn, maar aan de andere kant 'weet ik ook niet wat ik mis', en kost het veel meer om ze op zo'n plek te kopen. Daarnaast zit je ook nog eens met ruimte-specifieke eigenschappen die de speaker weer heel anders kunnen laten klinken (met name de bassweergave lijkt me; ik ga ze waarschijnlijk ver uit elkaar plaatsen in de hoeken van de kamer en dan wijzen de tweeters naar binnen en de baswoofer juist een beetje richting muur... kan het hele klankbeeld veranderen lijkt me).

Trouwens, in een reactie hierboven geeft iemand aan de Onkyo 707 ipv de 608 te nemen ivm het vermogen. Echter, in de specs op de Onkyo-sites is dat exact hetzelfde. :?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:52:
markluitzen: het schijnt dat de Jamo 606/608 lekker veel bass produceren en dat een subwoofer vaak overbodig is. Ik zou het eerst even zonder proberen dus.
Ik kan alleen over de S608's spreken, maar die produceren inderdaad een redelijke bas. Toch miste ik wat in het laag dus heb na enkele weken toch de set aangevuld met een subwoofer (BK Gemini II).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Sandyman538 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:47:
[...]

Ik kan alleen over de S608's spreken, maar die produceren inderdaad een redelijke bas. Toch miste ik wat in het laag dus heb na enkele weken toch de set aangevuld met een subwoofer (BK Gemini II).
Met wat je mist bedoel je vooral de enorm lage voelbare bassen bij bijv. explosies in films? Of mis je bijv. ook lage instrumenten?

Hoe dan ook, op termijn wil ik ook een flinke sub aanschaffen die vooral heel laag en zuiver moet zijn. De specs van Jamo gaan me daarin niet ver genoeg. Eigenlijk moet een sub tot 20 Hz kunnen vind ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
De 707 heeft Bi-Amping Capability en Push-Pull Amplification Design with Three-Stage Inverted Darlington Circuitry.
Bi-Amping zorgt ervoor dat je makkelijker een extra draadje voor meer power kan aansluiten.
De Push-Pull zorgt ervoor dat er niet alleen vanuit de receiver power geduwt wordt (zoals de 608 alleen push), maar ook vanuit de speaker meer power gevraagd kan worden (pull), dit zorgt dus oa. voor stabielere toevoer en zekerder van benodigde power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Iemand ervaring met Jamo S608 in vergelijking met de JBL ES 80?

JBL ES80
Max. vermogen: 200 Watt
Frequentiebereik (Hz): 45 - 40000 Hz
Gevoeligheid (dB): 90
Impedantie: 8 Ohm

Jamo S608
Power (W, long/short term) 150 / 240
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 90
Frequency Range (Hz) 37 - 20,000
Impedence (Ohm) 6

de Jamo gaat iets lager(37hz<>45hz, maar de JBL heeft veel meer hoog (44000 <> 20000)
prijs is vrijwel hetzelfde( €219 en 209).

edit:
als reciever wil ik een Onkyo TX-SR508 nemen

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 12-05-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ze zelf ook (s606)

ik heb ze bij smits gekocht voor 260 euro

de winkel ligt wel in arnem (gelderland)

ik vind ze top

ik heb een wat oudere versterker (technics su-600) (30-50 watt per kanaal)

klinkt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mede dankzij dit topic is mijn interesse nog groter geworden in de S608.
Ongeveer een maand geleden heb ik in een wilde ingeving via internet een Onkyo TX-SR308 en daarbij de 2 x S602 en een C60 center speaker besteld.
De receiver is niet echt super, maar voor nu moet ik het er maar even mee doen.
In eerste instantie heb ik de S60 besteld bij Smits in Arnhem maar deze leverde een C60, omdat de S60 center niet meer leverbaar was. (Nooit geweest ook?)

Nu is mijn kamer vrij klein namelijk 2.5m bij 3m waarvan mijn bed en bureau zo'n beetje 80% beslaan van de oppervlakte.
Ik heb dan ook eigenlijk maar plek voor 1 zuil.
Hierbij komt het natuurlijk zeker niet tot zijn recht maar het is een mooie aanschaf voor in de toekomst.
Is het überhaupt wel aantrekkelijk om met 1 zuil te spelen (mono) en die andere even voor een jaartje verstoppen onder mijn bed of is het gewoon verstandig te wachten, omdat je met 1 zuil niets kan bereiken?

Ze zijn gewoon zo verschrikkelijk mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:57:
omdat de S60 center niet meer leverbaar was. (Nooit geweest ook?)
Enkele weken geleden is die bij mij in ieder geval nog geleverd, maar wel in het pakket in combinatie met de S608 en de S602's als rear. Ik weet niet of die ooit los geleverd is.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:39:
[...]

Met wat je mist bedoel je vooral de enorm lage voelbare bassen bij bijv. explosies in films? Of mis je bijv. ook lage instrumenten?
Dat ging bij mij inderdaad voornamelijk over de lage voelbare bassen die ik echt miste. Ik heb niet het idee dat ik lage instrumenten miste (maar dat kan dan ook weer persoonlijk zijn).

[ Voor 38% gewijzigd door Sandyman538 op 12-05-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

ikzelf heb ook bij smits zitten luisteren naar de S606 en S608 eerst zonder subwoofer aangesloten (toen klonk de S608 veel beter) maar nadat er een Sub aangesloten was vond ik de S606 veel mooier en vooral helderder klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 09:39
Ik heb de 606 icm een Onkyo TX-505R. Kan 1 ding zeggen: super! Setje zuilen voor 280 incl verzending gekocht een jaar of 3 geleden bij zercom (ze wisten zelf niet wat ze verkochten, ze dachten dat het pc speakertjes waren). Had er eerst nog een vette 12" sub bij van JBL, maar die heb ik verkocht omdat het gewoon niet nodig is. Mijn kamer is 16 m2, en moet zeggen dat dat prima gaat. Alleen zit de bas achter in mijn kamer. Hij is 4 bij 4, en hoe ik de speakers ook opstel, je hoort de diepe bas pas aan de andere kant van mijn kamer, op een meter of 4 afstand. Dat is een beetje jammer aangezien mijn bank in het midden van de kamer staat. Het beste komt hij tot zn recht in een grote kamer, dan dreunt de hele vloer mee.

Zoals je in de review op hifi.nl kan lezen kan ik hier kort over zijn.. ze zijn hun geld dubbel en dwars waard! Kijk wel even wat voor muziek je er op gaat luisteren. Ik luister voornamelijk pop / rock / dance. Daar zijn ze gewoon voor gemaakt, dat hoor je. Toen ik voor het eerst muziek luisterde op deze boxen hoorde ik geluidjes en details die ik nooit eerder had gehoord. Ook is er een bepaalde rust in de muziek, die het gewoon heel prettig maakt om er naar te luisteren. Een mooi simpel top40 voorbeeld is het nummer if we ever meet again. In de auto klinkt dat gewoon vermoeiend en niet lekker als ik de speakers wat harder zet. Op mijn kamer maakt het niet uit, het blijft lekker klinken.

[edit]

Voor degenen die er nog behoefte aan hebben, ze kunnen HARD!!! Ik woon in een flat en tegenover de straat staan gewone huizen, dat is een metertje of 25. Als ik eens lekker muziek ga draaien (met de ramen met dubbel glas dicht), dan zie ik de overbuurman naar het raam toe lopen om te kijken waar die muziek toch vandaan komt.

[ Voor 10% gewijzigd door justin_ti op 31-05-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die mij kan uitleggen wat bi-wiring betekend? En op welke manier moet je dit dan aansluiten?

Ik zie op de achterkant van de Jamo S 608 dat je 4 audio kabels moet aansluiten. :?

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Jamo-S-608-032.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:09:
Iemand die mij kan uitleggen wat bi-wiring betekend? En op welke manier moet je dit dan aansluiten?
Beetje eigen inzet kan ook geen kwaad: meer dan genoeg te vinden op internet over wat bi-amp dan wel bi-wire in houdt en hoe je het aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

^^ En die blikken bruggen vervangen!!..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
silitek schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:54:
Als je een goede speakerkabel hebt aangeschaft kan je die ook gebruiken als brug. Blijft vaak ook beter vast zitten dan zo'n metalen plaatje.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

silitek schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:54:
Dat hoeft alleen als je audiofiel bent hoor ;) Die stukjes metaal geleiden prima en zijn breed en dik genoeg om meer dan genoeg vermogen te transporteren. Ze zitten stevig vastgedraaid aan de aansluitingen.

Dus mijn advies; alleen maar mee geen klooien met (te dure) speakerkabel als je er heilig van overtuigd bent dat het een ander (beter?) geluid oplevert :)
Want reken maar dat aan de andere kant van de aansluiting aan de binnenkant van de speaker gewone "normale" speakerkabel wordt gebruikt. De prijs van een S606 zou te laag zijn als er ook maar 10cm audiofiele kabel zou zijn gebruikt namelijk ;)

Dat bi-amping is overigens wel iets wat verschil kan maken, het hoog en laag wordt dan versterkt door verschillende onderdelen van je versterker, de vraag is wel of dat verschil je aanstaat of niet.

Heb sinds een weekje de S606 icm Yamaha RX-V657, een gigantisch verschil met de sattelietjes die ik er aanvankelijk bij had. Bij films zet ik de sub er bij aan, voor muziek wordt er meer dan genoeg bas geproduceerd (naar mijn smaak en in mijn woonkamer).

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
justin_ti: heb je ze al geprobeerd om te wisselen zodat de woofers aan de andere kant zitten? (bijv allebei binnen ipv allebei buiten)

Morgen komt mijn S608-set binnen \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Er is één groot nadeel aan de Jamo's, en dat is dat ze vlekkeloos alle kleine foutjes in muziek en op tv weergeven. Heb alleen de fronts nog aangesloten, maar de geluidspositionering is absurd precies en de klank vind ik nog vrij warm. Met Dolby ProLogic II klinkt Pink Floyd's Dark Side of the Moon indrukwekkend. Bij Time kun je iedere klok die slaat precies aanwijzen als je je oren dichtdoet. Het is net alsof ze rondom je in de woonkamer hangen. Het klinkt erg natuurlijk.

De speakers kunnen ook absurd hard zonder dat ze vervormen. Ik had pijn aan mijn oren, maar nog steeds geen vervorming. Ook een risico: want vaak heb je pas door dat ze zo hard staan doordat je vervorming hoort. Iig dat ben ik gewend :P

Het grootste probleem met mijn setup is dat ik (ivm verhuizing) nog niet alles heb ingericht en nog relatief kale muren heb. Als je de set mute dan hoor je ook nog een beetje echo direct na het muten. Hoe moet het wel niet klinken als dat weg is? :o

Geweldige set!

Moet nog steeds eea instellen, waarschijnlijk de speakers omdraaien om betere bass te krijgen. Alleen dat is wel een hels karwei, want ze zijn zwaar, en om ze op de laminaatvloer te zetten moest ik eerst nog dopjes onder de spikes schuiven, en dat terwijl je met je andere hand een 15 kg zware onhandig grote speaker rechtop houdt :P Maargoed, schuiven is al gemakkelijker; klein beetje optillen en die dopjes schuiven wel mee.

Zal nog een post doen als de surrounds ook hangen cq. op een standaard staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:36:
Er is één groot nadeel aan de Jamo's, en dat is dat ze vlekkeloos alle kleine foutjes in muziek en op tv weergeven. Heb alleen de fronts nog aangesloten, maar de geluidspositionering is absurd precies en de klank vind ik nog vrij warm. Met Dolby ProLogic II klinkt Pink Floyd's Dark Side of the Moon indrukwekkend. Bij Time kun je iedere klok die slaat precies aanwijzen als je je oren dichtdoet. Het is net alsof ze rondom je in de woonkamer hangen. Het klinkt erg natuurlijk.
Stereo muziek luisteren met Dolby Prol Logic :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
FeaR1986 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:38:
[...]

Stereo muziek luisteren met Dolby Prol Logic :N
ProLogic is juist bedoeld om stereogeluid om te zetten naar surround. Je kunt het vanaf 3.0 gebruiken. Heb het nu op 5.0. Ik neem aan dat je het zelf wel eens hebt geprobeerd? Ik vind Pro Logic II erg prettig klinken. Kende het al van m'n auto en dit heeft hetzelfde klankbeeld.

Overigens reproduceert PLII bij gebruik van 3 speakers het derde kanaal dmv het analyseren van faseverschillen in het stereosignaal, waarmee de positie van de bron van het geluid kan worden bepaald. Die bron wordt weer nauwkeuriger weergegeven dmv de centerspeaker. Een soortgelijk iets gebeurt met de achterste kanalen, die kunnen ook worden gereconstrueerd. Moet wel niet al te veel geklooid zijn met de opname, dan is dit erg nauwkeurig te reconstrueren en ontstaat een erg ruimtelijk geluidsveld dat gebaseerd is op de posities tijdens de opname.

Het is dus niet zo dat het een trucje is om dingen op te pompen, zoals (ik noem maar iets) een loudness-functie.

[ Voor 42% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-06-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:36:
Pink Floyd hoor ik toch liever voor me, met een zo'n breed mogelijk podium..Knetterhard is ook niet gewenst!.
Feit is dat de s608 een pracht speaker is.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:07:
[...]ProLogic is juist bedoeld om stereogeluid om te zetten naar surround.
Muziek is 2.0 stereo en dat hoor je dan ook in stereo te luisteren. Wellicht in 5-kanaals stereo als je geluid uit alle speakers wilt hebben, maar ga geen dingen als Pro Logic of DTS Neo op muziek gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
+1
tip: er zweeft op internet een ultimate DSOTM dvd rond met 4 aparte kanalen van de originele master tapes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

FeaR1986 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:26:
[...]

Muziek is 2.0 stereo en dat hoor je dan ook in stereo te luisteren. Wellicht in 5-kanaals stereo als je geluid uit alle speakers wilt hebben, maar ga geen dingen als Pro Logic of DTS Neo op muziek gebruiken.
Tja, kwestie van smaak hoor.. Het kan soms best lekker klinken wanneer de stereo ge-upmixt wordt.
Ook genoeg mensen die hun stereoset gewoon in de woonkamer opstellen waardoor het complete geluidsbeeld verstoord wordt door het meubilair en de vaak strakke ongedempte muren.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Die strakke muren en meubels, daar heb ik ook last van. Allemaal dingen die met inrichting nog zo veel mogelijk worden aangepast. Het is gewoon een woonkamer, dus een beetje normaal wil ik het nog wel houden ;)

De speakers omwisselen bleek wel een goed idee: de woofers wijzen nu naar buiten en de bas is duidelijker te horen. Ik had het gevoel dat voorheen de speakers elkaars geluid bij sommige tonen ophieven.

Nog even over Prologic: sommige nummers worden er ook echt op gemixt, met name uiteraard moderne muziek. Dan worden er expres effecten op de achterste kanalen gepropt. Nadelen van prologic zijn dat de bassen wat minder hard worden (wellicht subwoofer voor nodig als hij het naar een LFE-kanaal gooit). Bij sommige muziek klinkt het heel indrukwekkend en mooi, maar bij vooral oudere voegt het niet zo heel veel toe. In die gevallen hoor je ook veel minder uit de surroundspeakers komen en is het enige effect dat de bas wat gedempt wordt :+

Eerstvolgende: bi-amp testen via de Onkyo. Ben benieuwd of dat nog wat hoorbaar effect teweeg brengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
mijn mening t.a.v. Dolby en Muziek:
Het nadeel van een Prologic voor muziek is, dat al je geluidssignaal door een apart circuit (Dolby processing) in je versterker wordt gepompt. Daar gaat naar mijn smaak heel veel detail in verloren. Het verschil tussen "source direct" of de "stereo" instelling op mijn Marantz SR7400 versterker is enorm. Beide is gewoon 2 kanaals, maar bij de source direct instelling wordt het hele processing circuit omzeild. Daar hoef je geen audiofiel voor te zijn om dat te horen!

Bovendien is het klankbeeld van een centrespeaker vaak geoptimaliseerd voor stemmen en minder voor muziek. Meer speakers is niet altijd beter. Integendeel. Ik vind het juist rommelig worden.

Alleen in gevallen als DSOTM in 4 kanaals DTS geloof ik dat dat echt wat kan toevoegen, omdat dan de kanalen apart zijn opgenomen, in plaats van een dat het een interpertatie is van de dolby processor in je versterker. Dan ook bij voorkeur met 4 identieke speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Dolby legt ook nadruk op andere dingen in de muziek, afhankelijk van het soort muziek etc. Misschien moet ik maar eens wat vaker stereo luisteren. Weer opnieuw leren luisteren, net zoals je sommige drankjes moet leren drinken ;)

Verder nu de speakers via bi-amp aangesloten. Het resultaat: iets meer en krachtiger laag en een helderder hoog. Vrij duidelijk verschil t.o.v. het gewoon aansluiten van 1 kabelpaar! Logisch ook, want dit scheelt allerlei verliezen in de speakers omdat het hoog en het laag direct op de goede plek aankomt, plus de versterker bepaalt nu wat waar naartoe gaat.

De verschillen zijn zowel te horen in 5.1-content als in stereocontent zoals Dark Side of the Moon, waar o.a. in de eerste track de vocals duidelijk helderder zijn (voor zover vocals aanwezig zijn, pas vanaf 2:30 geloof ik).

Tenslotte is er zo natuurlijk meer vermogen totaal beschikbaar voor de speakers.

Na het omwisselen van links en rechts (zodat de woofers nu naar buiten wijzen) heeft ook een flinke winst in bassen opgeleverd. De bank trilde gewoon toen in het begin van Avatar het ruimteschip de dampkring van de planeet binnenkwam. Op volume 80 was dat, kun je nagaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
wagenveld schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:44:
+1
tip: er zweeft op internet een ultimate DSOTM dvd rond met 4 aparte kanalen van de originele master tapes.
De versie met o.a. flac-versies ervan? Zit net te luisteren ernaar... Us and them is bizar zuiver en mooi op die versie. Maar bijv. in het begin van Money en Time zitten ze wel heel erg te kloten met het rondvliegen van geluid over alle 5 de hoofdspeakers, dat vind ik wat minder :P Ook heb ik het idee dat de drums wat minder zuiver zijn dan op de cd-versie, soort digitale ruis erdoorheen ofzo, maar dat kan aan het flac-decoderingsproces liggen (via een NMT, later eens kijken of de mp4-versie het niet heeft, ook al is die wel lossy).

Verder goeie tip, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik bedoelde de audio DVD versie met MLP/DTS4.1 track. Heb zelf de MLP nog niet kunnen beluisteren bij gebrek aan de juiste software op te willen zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
wagenveld schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:00:
Ik bedoelde de audio DVD versie met MLP/DTS4.1 track. Heb zelf de MLP nog niet kunnen beluisteren bij gebrek aan de juiste software op te willen zoeken ;)
Ik kan nergens een 4.1-versie vinden, alleen 5.1. Lijkt van de SACD af te komen, maar dat weet ik niet zeker. MP4-versie speelt niet goed af.

Zo, weer een versie versleten. Deze is wat minder enthousiast gemixt, maar hij klinkt duidelijk minder dan de CD-versie; die is toch echt het beste en het meest helder. Saxofoon in Us and Them hoor je het goed aan. Nu heb ik alle online te vinden versies versleten. Waren trouwens allemaal versies die het centerkanaal actief gebruikten, dus geen 4.0/4.1... Overigens kan dat nog een reden zijn: de zuilen hebben duidelijk een beter geluid dan de kleine S602-speakertjes; dat zijn echt surroundspeakers. Als je er los naar luistert vallen ze een klein beetje tegen, maar als surroundspeakers zijn ze precies goed.

[ Voor 42% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-06-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zo, heb eindelijk tonen gevonden die de S608 niet kan afspelen omdat ze te laag zijn :P

Bij films hoor je ontzettend veel/harde rumble, vooral als je hem gewoon op DTS Direct laat staan (toch mooier geluid dan wanneer je laat equalizen)... Ik zie niet in waarom ik voor films dus een subwoofer zou kopen.

Echter bij bepaalde muziek mis je heel soms toch een lage toon. Voorbeeld: Welcome to the Plastic Beach van Gorillaz. Daar zit een extreem lage basbegeleiding onder, en 1 toon die daar in zit is zo laag dat hij hem nauwelijks kan weergeven. Doordat je de andere iets hogere toon wel hoort is het enigszins storend zelfs. Bij dit nummer, want dit is het enige nummer dat ik tot nu toe ben tegengekomen waar ik iets mis in het geluid.

Iemand een suggestie voor een schappelijk geprijsde sub die wel laag genoeg komt en goed in blendt met deze frontspeakers die toch ook al erg actief zijn vanaf 37 Hz? Misschien iemand die het nummer ook kan proberen?

Nog een mogelijkheid is dat ik de speakers weer/opnieuw moet verplaatsen. De woofers wijzen nu naar buiten omdat dat duidelijk een mooiere/sterkere bas oplevert.

Is de Magnat Monitor Supreme Sub 201A misschien een optie? Die kan volgens de specs vanaf de 20 Hz. Het uitgangsvermogen is 75W, voor mijn gebruik prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-06-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik sta op dit moment ook voor de keus S606 of S608.

Ik heb op dit moment een Pioneer versterker de: C402. een budget versterker met 5x75 watt. Hoe ligt de verhouding speakers/versterker ongeveer? bestaat de kwaliteit van het geluid uit 25% versterker en 75% speakers of is dit 50%/50%?

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/6059/pioneer2.th.jpg

Is voor iemand die niet audiofiel is ook de S608 aan te raden boven de S606? Want ze zijn wel bijna 2x zo duur.

Op dit moment heb ik deze speakers:

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/8895/pioneere.th.jpg

Een vooruitgang wordt het in beide gevallen :P

De speakers zullen vooral in stereo mode worden gebruikt om muziek vanaf de pc te spelen, maar ze zullen ook af en toe voor een film gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat de S608 wat te zwaar is voor die Pioneer, maar de S606 moet wel lukken hoor. Ik zou het op 25%/50% houden inderdaad. De speaker is altijd nog de zwakste schakel in geluidreproductie.

Je kunt altijd te zijner tijd een zwaardere / betere receiver gaan kopen. Maar ik denk dat je nu zeker meer geniet van goede speakers dan van een duurdere versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De S608 zijn niet 2x zo duur hoor, het scheelt maar een paar honderd euro meestal. Kijk even goed in de pricewatch. coolsound.nl en eshop.nl zijn momenteel de 2 goedkoopste voor deze sets. Kan ook zijn dat het verschil tussen de HCS-sets kleiner is, dat weet ik niet zeker.
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:40:
Misschien dat de S608 wat te zwaar is voor die Pioneer, maar de S606 moet wel lukken hoor. Ik zou het op 25%/50% houden inderdaad. De speaker is altijd nog de zwakste schakel in geluidreproductie.

Je kunt altijd te zijner tijd een zwaardere / betere receiver gaan kopen. Maar ik denk dat je nu zeker meer geniet van goede speakers dan van een duurdere versterker.
Zover ik weet heeft de S608 een (iets) hogere gevoeligheid dan de S606 en produceert dus meer decibellen bij hetzelfde ingangsvermogen, dus wat je zegt slaat helemaal nergens op... Mijn Onkyo TX-SR608 (die ook minder dan 100W per kanaal zou doen) heeft in ieder geval nog erg veel ruimte over qua vermogen, dus tenzij je extreme discotheek-achtige eisen hebt denk ik dat die Pioneer het wel houdt :P

Verder heb ik de S608 gekocht omdat het prijsverschil relatief gezien klein was. Aangezien je meestal lang doet met een set speakers leek het me de verstandige keus om dan meteen maar een stapje hoger te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 07:06:
Zover ik weet heeft de S608 een (iets) hogere gevoeligheid dan de S606 en produceert dus meer decibellen bij hetzelfde ingangsvermogen, dus wat je zegt slaat helemaal nergens op... Mijn Onkyo TX-SR608 (die ook minder dan 100W per kanaal zou doen) heeft in ieder geval nog erg veel ruimte over qua vermogen, dus tenzij je extreme discotheek-achtige eisen hebt denk ik dat die Pioneer het wel houdt :P
Heh, inderdaad, ik nam aan dat een speaker met meer drivers een lagere sensitivity zou hebben... Maar nu ik er aan denk hebben line-arrays ook een hoge sensitivity, dus 't was een denkfout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
De pricewatch geeft een vertekent beeld vind ik kwa prijs. Op kieskeurig.nl kost de S606 134 p.s. en de S608 209 p.s. Als ik de posts hierboven lees hoef ik dus als ik eventueel toch de S608 neem niet bang te zijn voor clipping? Dat komt pas voor denk ik op het niveau dat de buren mee gaan genieten?

http://www.foka.nl/site/jamo-s608-dark-apple-p-18621.html Dit is de winkel waar de S608 209 euro kost, ze hebben alleen wel de verkeerde product afbeelding volgensmij?

[ Voor 22% gewijzigd door Mastasidaz op 16-06-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pricewatch is niet echt betrouwbaar wat betreft speakers. De S 608 staat ook alleen in Ongesorteerd, dus ik zou er niet teveel op letten. Kieskeurig enzo doen het beter op dit soort dingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Clipping? Eer je daar last van hebt heb je een piep in je oren en zijn al je buren al langsgekomen :P

Wat ik me wel na ruim een week luisteren afvraag, is of er niet een stukje spectrum mist aan de onderkant van de middentonen. Soms lijkt de onderkant van stemgeluid bijv. een beetje ondervertegenwoordigd. Nog iemand met die ervaring? De centerspeaker lijkt die tonen beter weer te geven. Bij muziek is het trouwens totaal niet storend. Eens uitproberen of het zonder bi-ampen ook een probleem is.

De bassen zijn ook moeilijk goed te krijgen, met name als je zoals ik beide speakers een beetje schuin zet (staan ver uit elkaar dus zijn wat naar binnen gericht). Je merkt dat de allerdiepste tonen dichtbij de speakers minder goed te horen zijn; verder weg hoor je ze beter, maar dat is puur een probleem met de akoestiek hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan een jamo set te kopen. Ik twijfel tussen de 5.1 S606 en S608. Nu vraag ik me af hoe black ash eruit ziet. Is dat zwart met grijs of zijn de speakers echt zwart??

Ik heb namelijk donkerbruine meubels. Welke kleur denken jullie dat hier het best bij pas?

Welke type receiver hebben jullie bij je S608? Wat past het best bij een S608 set?? Pioneer , Onkeyo (budget rond de 300 euro).

Met vriendelijke groet,

Jeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:38:
Ik ben ook van plan een jamo set te kopen. Ik twijfel tussen de 5.1 S606 en S608. Nu vraag ik me af hoe black ash eruit ziet. Is dat zwart met grijs of zijn de speakers echt zwart??
Linkje

Als je met je muis over de speaker gaat en dan (op dit plaatje) rechts bovenin er overheen gaat krijg je een hele goede indicatie hoe het er uit ziet aan de zijkanten. Op de voorkant is dus geen houtnerf zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandyman538 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 04:57:
[...]

Linkje

Als je met je muis over de speaker gaat en dan (op dit plaatje) rechts bovenin er overheen gaat krijg je een hele goede indicatie hoe het er uit ziet aan de zijkanten. Op de voorkant is dus geen houtnerf zichtbaar.
Ja oke. Alleen als ik de foto bekijkt zie ik toch een soort grijze tint. Toch? Maar onder het plaatje zie je twee vierkantjes. Als ik op een van de vierkantjes klik zie ik toch echt Black staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:44:
[...]

Ja oke. Alleen als ik de foto bekijkt zie ik toch een soort grijze tint. Toch? Maar onder het plaatje zie je twee vierkantjes. Als ik op een van de vierkantjes klik zie ik toch echt Black staan.
Volgens mij hebben ze niet 'black ash', 'black' en 'dark apple'. Alleen black ash en dark apple. Maar voor zulke specifieke vragen misschien even contact opnemen met jamo of even de winkel in gaan? Je vindt black ash niet mooi begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Ik heb de s606 hcs black ash en die zien er zo uit: http://www.wharfedale.co....SW/Veneer/Black_Ash_L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast bedankt voor de snelle respons. Top!

Als ik onderstaand foto open zie ik een grijze behuizing met, zwarte stoffen frontjes. of ben ik nauw gek. Ik vindt dat grijs achtige wel mooi trouwens

https://www.technic-shop-...12503-JAMO-s608-Black.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk deze ziet er weer anders uit. Deze is echt ZWART

http://www.hifi.nl/gfx/Jamo-S-608-016.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens. Welke type receiver hebben jullie bij je S608? Wat past het best bij een S608 set?? Pioneer , Onkyo (budget rond de 300 euro).

Met vriendelijke groet,

Jeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Nee dat is gewoon dezelfde zonder de kap voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:11:
Trouwens. Welke type receiver hebben jullie bij je S608? Wat past het best bij een S608 set?? Pioneer , Onkyo (budget rond de 300 euro).

Met vriendelijke groet,

Jeff
De versterker zou niet zo moeten uitmaken, het zijn de speakers die het werk doen. Kies er een die je er mooi uit vindt zien en die een gebruiksvriendelijke bediening heeft, daar ga je meer aan hebben dan "versterker X past beter bij speaker Y", want die verschillen zijn er nauwelijks in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Dat is black ash. Die zijn inderdaad zwart; de voorkant is pianolak en de zijkanten zijn mat met een grijzige houtnerf. In de zon ziet de speaker er aan de zijkant donkergrijs uit, aan de voorkant pianolak zwart. Bij kunstlicht zie je de houtnerf nauwelijks nog (tenzij je een felle kille lamp erpo richt) en dan is het gewoon zwart-achtig :) Er zijn maar 2 kleuren en dat is dit donkergrijze + appelhout.

Wat betreft versterker: deze speakers zijn vrij gevoelig dus je hebt geen enorme hoeveelheden vermogen nodig. Ik denk dat die Onkyo wel prima zal zijn. Heb zelf een TX-SR608 en dat klinkt ook perfect, ding wordt ook niet echt heel warm :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-06-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09 10:43

Tijn96

In speed we trust

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 21:10:
[...]

De versterker zou niet zo moeten uitmaken, het zijn de speakers die het werk doen. Kies er een die je er mooi uit vindt zien en die een gebruiksvriendelijke bediening heeft, daar ga je meer aan hebben dan "versterker X past beter bij speaker Y", ]want die verschillen zijn er nauwelijks in die prijsklasse
niet mee eens, ik vind dat het verschil tussen een marantz of een denon (redelijk warm en helder) toch al een hoop verschil maakt. als je de hele hifi vergelijkt met een auto. speakers = wielen, versterker/receiver = motor en je dac of cd-speler of what ever = de verversnellingsbak. je kunt wel zeggen dat de speakers het werk moeten doen maar je bent nergens zonder versterker en de versterker zorgt er wel degelijk voor of jou systeem goed klinkt of crappy. ik heb bijv. de s606 aangesloten op een rega brio3 en een marantz cd speler ( was high-end begin 2000 en heb toen van m'n pa gekregen (niet dat het ertoe doet maar ok) maar als ik die rega had verwisseld met een even dure marantz zou het naar mijn mening niet klinken want de zin: ''want die verschillen zijn er nauwelijks in die prijsklasse'', klopt dus niet naar mijn mening
overigens is dit niet om iemand aan te vallen ofzo, maar dit is gewoon mijn manier van kijken naar het hele plaatje

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hm, het maakt voor de weergave van de allerhoogste tonen trouwens best nog uit of je wel of niet de stoffen kappen op de speakers laat zitten.

Zitten ze erop, dan worden de allerhoogste tonen toch wel een stukje gedempt, zodanig dat de Pure Audio-modus bij m'n Onkyo net te weinig hoge tonen weergeeft en het ook minder helder klinkt. Zonder de kappen klinkt het wel perfect... Met name de allerhoogste tonen (>10 kHz) worden toch wel een aantal dB gedempt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een vriend aan het adviseren en zou de Jamo S608 HC3 gaan combineren met de pioneer VSX-820-K

Totaalprijs 1000euro voor een 5.0set (zo goed als 5.1 met de 2 ingebouwde woofers)... koopje voor hetgeen je krijgt voor je geld volgens mij :)

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Zo'n 5.2 setje lijkt me ook wel wat, je hoeft dan geen aparte sub in je woonkamer te plaatsen.

Ik kwam deze tegen, duurden dan de Jamo, maar het idee is hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://www.teufelaudio.com/media/oart_0/oart_t/oart_455/547_theater3hybrid_main_wenge_500x500x72.jpg

Heeft iemand toevallig deze Teufel beluisterd?

Receiver waar ik aan zat te denken is de 5.1 Denon AVR 1611. Ik weet nu alleen niet of ik nu aan zo'n 5.1 receiver voldoende heb, want bij de Teufel heb je 'twee' subs..
Is dat bij de Jamo ook zo, of zit er maar één sub in een van de front speakers?

[ Voor 41% gewijzigd door Illidan op 29-06-2010 12:02 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Illidan schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:54:
Receiver waar ik aan zat te denken is de 5.1 Denon AVR 1611. Ik weet nu alleen niet of ik nu aan zo'n 5.1 receiver voldoende heb, want bij de Teufel heb je 'twee' subs..
De subwoofers die in de zuilen zijn geplaatst zijn actief en hebben dus een eigen interne versterker. Deze moeten op 230 V aangesloten worden. De receiver hoeft voor de twee subwoofers dan ook geen vermogen te leveren aangezien de interne versterker dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ben benieuwd hoe die Teufel-set klinkt vergeleken met de Jamo S608. Ik vraag me af of de Teufels in de hoge regionen net zo mooi en helder presteren als de Jamo's. Het lijkt er namelijk op dat je ook flink voor de actieve subs betaalt. Eigenlijk krijg je hier 7 speakers, maar zitten er 2 bij elkaar ingebouwd.

Ik zou liever 2 losse (actieve) subs hebben: doordat ik de zuilen vrij ver uit elkaar heb moeten plaatsen heb ik ze naar binnen moeten richten (richting de zitpositie). Daardoor zitten de subs diagonaal t.o.v. elkaar, en daardoor is de basweergave op sommige plekken in de kamer veel minder. Achterin is deze een stuk sterker, puur doordat de subwoofers nu ook diagonaal richting de muren gericht zijn (naar binnen gaf niet het gewenste effect).

Het klinkt nu absoluut niet slecht, maar ik baal toch wel een klein beetje van dat ik de bas niet mooi homogeen krijg. Dat is iets waar je met een losse sub minder last van hebt, want die kun je los van de componenten voor het hogere geluid nog mooi plaatsen.

Dat is dus iets waar ik de volgende keer wel rekening mee houd :)

Na intussen al wekenlang luisteren valt me bij de S608 ook op dat er een stukje weergave mist bij de lage middentonen. Is bijv. te merken als je radio luistert, en als je hem dan op thx surround zet (zodat hij stemmen naar het centerchannel mixt) dan valt op wat het verschil is. Het is niet echt storend en op één of andere manier is het wel subtiel, maar toch jammer. Bij muziek en met films merk je het niet echt; dit klinkt gebalanceerd en goed, bij films dankzij de centerspeaker en bij muziek dankzij de rest van het geluidsbeeld. Gelukkig maakt het detail in weergave van midden t/m het allerhoogst dit alles hoe dan ook ruimschoots goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Review! Aan de uitgebreide kant, wellicht wel handig voor diegenen die een aankoop overwegen :)

productreview: Jamo Studio S608 Zwart review door Sorcerer8472

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
  • Laatst online: 21-04-2023
Volgens mij ben ik de enige die dat glanzend zwart op die boxen super lelijk vind, maar voor die prijs... weinig andere die er in de buurt komen denk ik.

Maargoed, 2 grote rechtopstaande PS3 's niet in mijn huiskamer.

Ik zag trouwens op de site van Jamo dat de s606 ook in White Ash geleverd kan worden, heeft iemand die al eens in het echt gezien?

Ik ben wel benieuwd of die ook zo glimmen, anders is het misschien wel een optie voor mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat zwarte i.c.m. dark apple is anders super chique hoor. ;)
Het is niet zo dat je aan je boxen gaat zitten zodat er allemaal vingerafdrukken op het front komen zoals bij een PS3 het geval is.

White Ash heb ik helaas nog niet in het echt gezien.
Ik moet alleen wel bekennen dat ik die dus weer super lelijk vind. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
White ash! :D

Dat glimmende, daar was ik ook bang voor trouwens. Maar op foto's is het een stuk erger dan irl. Zeker als je de kap over de speakers plaatst, dan is het alleen de onderkant... hangt tuurlijk wel van lichtinval etc. af :)

En inderdaad, ondanks wat men allemaal zegt over Jamo: zoek voor deze prijs maar eens iets beters... Hoewel het altijd een kwestie van de combinaties smaak + versterker + luisterruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

.hans schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:37:
.

Ik zag trouwens op de site van Jamo dat de s606 ook in White Ash geleverd kan worden, heeft iemand die al eens in het echt gezien?
als je kijkt zie je dat 1 woofer aan de verkeerde kant zit, ze wijzen allebij naar links dus komt niet echt heel overtuigend door, maar kan ook aan mij liggen :P .

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Tijn96 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:31:
[...]

als je kijkt zie je dat 1 woofer aan de verkeerde kant zit, ze wijzen allebij naar links dus komt niet echt heel overtuigend door, maar kan ook aan mij liggen :P .
Het is gewoon twee maal dezelfde speaker, één maal met kap, één maal zonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

diamondback schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 08:40:
[...]

Het is gewoon twee maal dezelfde speaker, één maal met kap, één maal zonder ;)
ja klopt idd en op de site van jamo staat ook dat ze die gaan leveren, maar persoonlijk vind ik ze gruwelijk lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
sjaool schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:36:
Dat zwarte i.c.m. dark apple is anders super chique hoor. ;)
Het is niet zo dat je aan je boxen gaat zitten zodat er allemaal vingerafdrukken op het front komen zoals bij een PS3 het geval is.

White Ash heb ik helaas nog niet in het echt gezien.
Ik moet alleen wel bekennen dat ik die dus weer super lelijk vind. ;)
Ik ben ook bang dat ze super lelijk zijn, maar dat weet je pas als je wat betere plaatjes hebt dan die van een of andere vage site uit Polen :-)

Het is het enige plaatje dat ik vinden kon, vandaar mijn vraag of anderen ze al eens zijn tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

.hans schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 11:06:
[...]

Ik ben ook bang dat ze super lelijk zijn, maar dat weet je pas als je wat betere plaatjes hebt dan die van een of andere vage site uit Polen :-)

Het is het enige plaatje dat ik vinden kon, vandaar mijn vraag of anderen ze al eens zijn tegengekomen.
als je meer/betere foto''s van die witte wilt zien moet je naar jamo.com -> products -> floorstanding speakers -> s606 -> downloads en dan naar beneden scrollen daar staan een aantal foto's. maar ookal zie ik ze zo, ik vind ze vreselijk fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
Tijn96 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:41:
[...]

als je meer/betere foto''s van die witte wilt zien moet je naar jamo.com -> products -> floorstanding speakers -> s606 -> downloads en dan naar beneden scrollen daar staan een aantal foto's. maar ookal zie ik ze zo, ik vind ze vreselijk fout
Ah thanks, die had ik gemist.
Het is alweer een heel andere kleur wit dan op het plaatje wat ik gevonden had, een stuk minder koffiemelk kleur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:30
Ik heb een jaar een set Jamo s606 met heel veel plezier gebruikt als front speakers in een 5.0 opstelling. De subwoofer was niet eens nodig met deze speakers als fronts. Ze produceren zo veel lage tonen en het blijft mooi en strak. Ik had ze ook nog met veel plezier een tijd gehouden, maar ik ben tegen een mooie aanbieding aangelopen van een set Monitor Audio Bronze fronts. Dit is de set die ik eigenlijk al een aantal jaar wil. Vanwege deze upgrade doe ik de Jamo's dus (enigszins met pijn in m'n hart weg).

Voor de geïnteresseerden... De ad staat op marktplaats.. op te halen in Alkmaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Spike_1981
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06-2022
Even een vraag, misschien wel een hele domme maar we zien wel. Ik heb interesse in de S608 en dan in de HCS3 set. Ik zit alleen nog even met de opstelling.

Moeten de S608 per se voor je staan? Of is het ook mogelijk dat deze als rear speakers dienen. Dit komt namelijk in onze woonkamer beter uit en het vrouwtje zal hier blijer mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Het lijkt mij handiger dat de S608 voor je i.p.v. achter je ideale luisterpositie opgesteld staan om het stereobeeld bij muziek geen geweld een te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Spike_1981
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06-2022
sjaool schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:45:
Het lijkt mij handiger dat de S608 voor je i.p.v. achter je ideale luisterpositie opgesteld staan om het stereobeeld bij muziek geen geweld een te doen. ;)
Ok, dus voor muziek is het eigenlijk wel een must en voor film is het minder van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tha_Spike_1981 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:47:
[...]Ok, dus voor muziek is het eigenlijk wel een must en voor film is het minder van belang?
Je kan het proberen, maar het lijkt me geen goed idee. Uit de fronts kom zowel met film als muziek het meeste geluid. Dus zonde om dan als fronts de melkpakjes te gebruiken. Je kan als front wel een boekenplankmodel nemen en dan achter vloerstaanders, maar dan zou ik er voor zorgen dan de fronts wel van een klasse hoger/beter zijn. Maar met een set als de HCS3 lijkt het me geen goed idee en ook gewoon niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
Tha_Spike_1981 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:54:
Even een vraag, misschien wel een hele domme maar we zien wel. Ik heb interesse in de S608 en dan in de HCS3 set. Ik zit alleen nog even met de opstelling.

Moeten de S608 per se voor je staan? Of is het ook mogelijk dat deze als rear speakers dienen. Dit komt namelijk in onze woonkamer beter uit en het vrouwtje zal hier blijer mee zijn.
Dan zou het niet echt in balans zijn. Je kan evt ook voor de "melkpak" versie van de 608 gaan, de S 604 (iets beter dan de losse in de HCS3 set), neem je die en doe je een actieve sub (hebben ze ook van Jamo) achter het gordijn ofzo :). Of haal een melkpaksetje met sub, dan krijg je een losse center. Meer praktisch omdat de 604 alleen per paar verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Pusherman_ schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:07:
Ik heb een jaar een set Jamo s606 met heel veel plezier gebruikt als front speakers in een 5.0 opstelling. De subwoofer was niet eens nodig met deze speakers als fronts. Ze produceren zo veel lage tonen en het blijft mooi en strak. Ik had ze ook nog met veel plezier een tijd gehouden, maar ik ben tegen een mooie aanbieding aangelopen van een set Monitor Audio Bronze fronts. Dit is de set die ik eigenlijk al een aantal jaar wil. Vanwege deze upgrade doe ik de Jamo's dus (enigszins met pijn in m'n hart weg).
Welke neem je? BX5? BX6? Iig beide gaan ze dieper dan de 608'en :) Welke surrounds heb je trouwens? Ook de S602's gehad? Ben wel heel benieuwd hoe zo'n set zoals die van jou nou klinkt, welke verschillen je hoort enzo :)
cvheereveld schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:43:
[...]

Dan zou het niet echt in balans zijn. Je kan evt ook voor de "melkpak" versie van de 608 gaan, de S 604 (iets beter dan de losse in de HCS3 set), neem je die en doe je een actieve sub (hebben ze ook van Jamo) achter het gordijn ofzo :). Of haal een melkpaksetje met sub, dan krijg je een losse center. Meer praktisch omdat de 604 alleen per paar verkocht wordt.
De S608 als rears gebruiken is gekkenwerk inderdaad: je zult dan o.a. veel bass missen omdat dat normaal alleen via de fronts gaat. De S602 presteren niet geweldig qua lage tonen, hoewel ze in het hoog wel (net als de S608) vrij precies en helder zijn. Hoe dan ook wil je ze niet als fronts... zijn ze gewoon niet goed genoeg voor. En je 608 als rear gebruiken is net zoiets als een Ferrari alleen maar in een 30-zone mogen rijden ... :P

[ Voor 35% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-07-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Met een subwoofer er bij zal het niet zo'n probleem zijn om de S608 als rears te gebruiken maar zoals FeaR1986 al zegt zullen de frontluidsprekers wel van een betere klasse moeten zijn om het geluid toch nog volledig tot zijn recht te laten komen want je gaat toch wel het nodige in het laag missen aan de voorkant.

Ook zou het zonde zijn om die mooie S608's achter de bank te verstoppen. ;)

edit:
Mijn setje bestaat op dit moment uit de S606, S604 en een Sub 250 alleen staan die helaas nog niet aangesloten als Homecinema-set want daar gebruik ik nog steeds mijn JVC TH-A75R voor.
Op termijn is het wel de bedoeling om de kamer om te zetten zodat de JVC waarschijnlijk naar de slaapkamer verhuist.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/119co4x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Echt, die S608 zijn zwaar superieur qua met name laagweergave. Ook de hoogweergave is wat beter, hoewel ik dat niet uitgebreid getest en vergeleken heb. Maargoed, aangezien dat geluid van achteren komt zijn je oren ook niet in staat om dat zo zuiver te horen als geluid dat van voren komt (simple physics: hoogste tonen hoor je gewoon niet tenzij ze van voren komen!)

Als je de S608 niet kwijt kunt, koop dan 2x S604 voor voren en 2x S602 voor achteren, plus de center speaker natuurlijk. Verschil S604 t.o.v. S602 ken ik niet echt, maar kan me voorstellen dat de S604 meer overeenkomen qua geluid met de S608, met uitzondering van de laagste tonen. Je kunt voor het allerlaagst dan een subwoofer aanschaffen. Zo "hoort" het ook. Rare dingen zoals de grootste speakers achter zetten moet je gewoon niet doen, want zoals ik al zei: de achterste kanalen bevatten alleen directionele bass (en in de meeste films is die er gewoon niet), waardoor je gewoon heel veel laag mist in films, en sommige scenes heel raar en onnatuurlijk kunnen gaan klinken: je fronts moeten lage tonen weergeven, niet je rears.

Het ergert me soms al dat ze bij muziek de laagste tonen (bijv. basgitaar) soms via de center laten lopen (als een instrument alleen via de center te horen is). Dan is het gewoon een slechte soundmix.

Ik heb trouwens geen idee wat mijn Onkyo TX-SR608 (of een andere surroundreceiver) doet met een 5.1-bron die op een 5.0-set wordt weergegeven. Weet iemand dat misschien? Ik weet iig wel dat ik totaal geen bas mis bij de meeste films: met name bij DD/DTS-films valt gewoon op hoe zuiver en strak de diepe bas kan zijn. Dus tenzij die ook heel strak en goed in de front-channels zit, neem ik aan dat de LFE-channel bij de fronts wordt bijgemixt door de receiver? (anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Als je een 5.1 bron weergeeft op een 5.0 set dan mag ik er vanuit gaan dat je in de versterker hebt aangegeven dat er geen subwoofer aanwezig is.
Op het moment dat er geen subwoofer aanwezig is zal het hele frequentiebereik naar de overige boxen gestuurd worden en zal je geen laag gaan missen.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.