Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Harribo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:33:
Nou je beweert nu nogal wat....waar heb je dat allemaal vandaan?
Vergelijkende reviews op het interwebs. Ik heb namelijk even wat onderzoek gepleegd alvorens de knoop voor de aankoop van een 50mm prime door te hakken.

Het kan best zijn dat dit enkel de specifieke vergelijking tussen de Nikkor 50mm AF-S f/1.4G en Nikkor 50mm AF-S f/1.8G betreft, maar feit is (volgens die bevindingen) dat bij beide op f/1.8 de traagste lens scherper is.
Ik heb de 50mm 1.8G op een D7000. Werkt prima.
Staar je niet blind op het verschil tussen de 50mm1.4 en 1.8. Lichtsterkte is het belangrijkste verschil.
Scherpte etc....ach...wees een goede fotograaf en haal dan het maximale uit je lenzen. Ken hun kracht en beperkingen, dat is veel meer waard dan een paar procent scherpteverschil tussen een paar lenzen.
Het verschil is niet dusdanig klein dat het verwaarloosbaar is, anders had men dat niet zo aangehaald als reden om toch voor de f/1.8G te kiezen boven de f/1.4G.

Trouwens, met die bijna belachelijk kleine pixels op de huidige APS-C-sensoren is de scherpte van een lens meer dan ooit van belang.
Je moet namelijk ook weten hoe je goed scherp moet fotograferen.
Ja, afstoppen en deftig focussen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
@mrc4nl
High end en tot zo'n €750? Succes!

Je hebt niks aan je full frame lenzen op een Sony A7 als je er niet de juiste (en dure) adapter bij hebt. Deze A7 is overigens ook een Sony Alpha camera, dus zo'n ding wat je niet mooi vindt.

En je andere opmerkingen: kijk eerst eens wat je eisen zijn, vervolgens je wensen, en stel dan je vraag opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ICT Consultant schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:00:
@mrc4nl
High end en tot zo'n €750? Succes!

Je hebt niks aan je full frame lenzen op een Sony A7 als je er niet de juiste (en dure) adapter bij hebt. Deze A7 is overigens ook een Sony Alpha camera, dus zo'n ding wat je niet mooi vindt.

En je andere opmerkingen: kijk eerst eens wat je eisen zijn, vervolgens je wensen, en stel dan je vraag opnieuw.
Mrc4nl heeft voornamelijk manueel focus FF lenzen, zover ik weet, dus dan is een domme adapter van een paar tientjes al toereikend.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:08:
[...]

Mrc4nl heeft voornamelijk manueel focus FF lenzen, zover ik weet, dus dan is een domme adapter van een paar tientjes al toereikend.
Jup.

Ik heb zojuist een keuze gemaakt. Ik ga M43 verlaten. Ik plaats de foto binnenkort in het show je gear topic

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Aha, MF verandert de zaak... Je hebt echter ook nog diafragma en lichtmeting, allemaal zaken die het beter doen met een duurdere adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ICT Consultant schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:03:
Aha, MF verandert de zaak... Je hebt echter ook nog diafragma en lichtmeting, allemaal zaken die het beter doen met een duurdere adapter.
Maakt niet echt uit. Die lenzen hebben ook diafragma op de lens en de lichtmeting werkt dan ook gewoon direct met het ingestelde diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:08:
[...]

Maakt niet echt uit. Die lenzen hebben ook diafragma op de lens en de lichtmeting werkt dan ook gewoon direct met het ingestelde diafragma.
Jup. Wel heb ik een Nikon g adaper besteld.
Op zich had ik aan een domme Nikon f genoeg
Maar in de toekomst kan ik dan ook die lenzen gebruiken. Immers moderne Nikon lenzen hebben geen diafragma ring(of zelfs volledig electronish :X

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Zoals mrc4nl al aangaf, ligt het aan de lens of de adapter uitmaakt of niet. Met oud MF glas maakt het minder uit dan met nieuw, 100% elektronisch 0% mechanisch, glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nog een schopje. Ik dacht dat we er uit waren en het een Nikon D5300 met een 18-140 kitlens ging worden om mee te starten, en later verder te kijken naar meer glaswerk als blijkt dat het erg bevalt en we wat missen bij de kitlens.
Gisteren zijn we een fotograaf binnen gelopen, en die had een Pentax K-S2. Die kost ongeveer hetzelfde als de Nikon D5300/D5500 of Canon 750D, en lijkt qua features wat dingen te hebben die deze modellen niet hebben
  • Waterdichte body + kitlens
  • Twee jog dials voor snelle instellingen
  • pentaprism viewfinder ipv pentamirror
  • stabilisatie in body ipv lens
Ik lees in dit topic erg weinig over Pentax, en ook het Pentax dSLR draadje loopt een stuk minder hard dan de Canon of Nikon (mount) topics. Dit merk is blijkbaar minder populair. Waar ligt dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

gwystyl schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:55:
Ik lees in dit topic erg weinig over Pentax, en ook het Pentax dSLR draadje loopt een stuk minder hard dan de Canon of Nikon (mount) topics. Dit merk is blijkbaar minder populair. Waar ligt dat aan?
Onbekend maakt onbemind. Dit is toch wel de voornaamste reden. En omdat het midner populair heb je ook minder lenskeuze. Sigma lenzen zijn lang niet altijd beschikbaar voor pentax (zelfs helemaal niet?)
en 2e hands is de markt ook kleiner, je raakt moeilijker je spullen kwijt.

Pentax doet zeker niet onder voor nikon of canon. ook de sensoren van pentax zijn zeer goed (zijn gewoon sony sensoren, net als in de nikons)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 07-05-2016 10:47 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01
Het belangrijkste verschil is het aantal lenzen en accesoires. Pentax is een stuk minder populair maar om zich toch te onderscheiden stoppen ze wel meer "pro" features in hun bodies. Maar naar mijn mening mag dat niet baten helaas. Lenzen zijn het meest belangrijk en als je de body gaat vergelijken met een D5300 etc. dan heeft de Pentax niet iets wat hem zo uitstekend maakt dat lenzen van ondergeschikt belang zijn.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb net de D5300, D5500 en Pentax K-S2 in handen gehad. De D5300 voelt te klein aan in mijn handen, maar de D5500, die kleiner is, heeft een fijnere grip waardoor die bij mij veel beter in de hand ligt. Mijn vrouw heeft sowieso al kleine handen dus die vond ze beide wel OK maar de D5500 fijner.
De Pentax ligt ook wel prettig in de hand maar is een stuk bulkier.

Vanwege lenzen en accessoires denk ik dat we de Pentax toch links laten liggen. We zijn dus terug bij Nikon, maar twijfelen nu tussen een D5500 en D5300 (ja je blijft bezig zo :X). Een outsider is een tweedehands D7100, maar ik weet nog niet wat die moet gaan kosten (was net binnen, komt maandag waarschijnlijk op de site).

Volgens mij is het bij D5500 / D5300 een afweging tussen de volgende punten
  • D5300 is ongeveer € 100 goedkoper
  • D5300 heeft GPS (nice to have, weet niet of we dat veel gaan gebruiken)
  • D5500 heeft touchscreen
  • D5500 heeft nieuwere (betere?) sensor
  • D5500 ligt beter in de hand

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 07-05-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De GPS is een gimmick en kun je altijd nog los er bij kopen. Genoeg software (waaronder Lightroom) om later de GPS gegevens te koppelen aan de foto a.d.h.v. de tijd waarop de foto is genomen en de timestamps in de GPS bestanden.

Je geeft al aan dat de D5500 beter in de hand ligt, dat lijkt mij vrij belangrijk als je er veel foto's mee wil maken. De sensor is het zelfde als de D3300 alleen de accu gaat echt een stuk langer mee als ik de reviews mag geloven. Verdere gimmicks als GPS en een touchscreen zou ik zelf weinig waarde aan hechten, leuk voor wat snapshots om mee te pielen maar niet als je echt foto's wil gaan maken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:42
Ventieldopje schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 13:59:
Het belangrijkste verschil is het aantal lenzen en accesoires. Pentax is een stuk minder populair maar om zich toch te onderscheiden stoppen ze wel meer "pro" features in hun bodies. Maar naar mijn mening mag dat niet baten helaas. Lenzen zijn het meest belangrijk en als je de body gaat vergelijken met een D5300 etc. dan heeft de Pentax niet iets wat hem zo uitstekend maakt dat lenzen van ondergeschikt belang zijn.
Een groot voordeel van Pentax vind ik dat ze weather sealed zijn, de Pentax lenzen zelf ook. Daarnaast heeft de K-S2 ook nog eens een veel betere 100% pentaprism viewfinder die je bij Nikon pas vanaf de D7xxx bodies vindt. Als de lenzen beschikbaar zijn die je denkt te gaan gebruiken is het zeker het overwegen waard.

Edit: sensor stabilisatie is natuurlijk een pro als je oude lenzen met een adapter wilt gaan gebruiken.
Edit 2: zie dat gwystyl die voordelen zelf ook al opnoemt :F

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 07-05-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sluw schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 16:49:
[...]

Een groot voordeel van Pentax vind ik dat ze weather sealed zijn, de Pentax lenzen zelf ook. Daarnaast heeft de K-S2 ook nog eens een veel betere 100% pentaprism viewfinder die je bij Nikon pas vanaf de D7xxx bodies vindt. Als de lenzen beschikbaar zijn die je denkt te gaan gebruiken is het zeker het overwegen waard.

Edit: sensor stabilisatie is natuurlijk een pro als je oude lenzen met een adapter wilt gaan gebruiken.
Edit 2: zie dat gwystyl die voordelen zelf ook al opnoemt :F
Weather sealing is leuk maar als ik om mij heen kijk haken mensen eerder af bij slecht weer dan hun camera ;) Het zijn typisch van die features die leuk lijken maar je in de praktijk in ieder geval bij hobbymatig gebruik in de meeste gevallen amper tegen zal komen.

De stabilisatie, tsja ... als je oude lenzen gaat gebruiken inderdaad. Iets wat veel Pentax gebruikers blijven doen omdat er amper nieuwe lenzen zijn (en deze erg duur zijn). Bij Nikon zijn er genoeg lenzen te vinden die stabilisatie in de lens hebben, ook third-party voor een zachte prijs.

Niks ten nadele van Pentax, hun bodies zijn wat dat betreft prima maar het ecosysteem er omheen kraakt aan alle kanten. Naar mjin bescheiden mening weegt dat niet op tegen de voordelen die je zal hebben bij een Nikon.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Pentax maakt prima spul, wat niet onderdoet voor Canon, Nikon of Sony. Het is helaas alleen wat minder populair.

Als je het bij een body en 1 of 2 lenzen houdt, dan is het een prima keuze. Wil je een hele set bij elkaar verzamelen, dan kun je beter bij Nikon gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sluw schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 16:49:
Een groot voordeel van Pentax vind ik dat ze weather sealed zijn, de Pentax lenzen zelf ook.
Alles is weather sealed, alleen de één wat beter dan de ander. Plakbandje extra en zo. Onder de streep zijn ze allemaal lek en weet je nooit precies hoever je kunt gaan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik vind het vooral jammer dat Pentax lastig te verkrijgen is. Daarnaast is het het enige merk dat ik ken waarbij je bij single point focus niet het geselecteerde scherpstelpunt in de zoeker kunt zien vóórdat de camera erop heeft scherpgesteld. Dat maakt het richten wat lastig.

De Pentax K1 is wel om van te watertanden. Ze maken mooie spullen (zie ook hun limited-objectievenreeks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:42
Ik heb vaak genoeg situaties meegemaakt waarbij ik een weather sealed camera zou willen hebben. Maar buiten dat zou voor mij vooral de viewfinder een groot pluspunt zijn. Als er bepaalde accessoires of lenzen niet verkrijgbaar zijn en je wilt ze wel hebben dan houdt het op. Mijn punt is dat in de basis Pentax bodies en lenzen van een hogere kwaliteit zijn voor het zelfde geld. Voor veel extra's moet je inderdaad ergens anders zijn. Je ziet gewoon vaak mensen die een camera voor dit soort redenen laten liggen en daarna een instap model zonder extra's kopen. Terwijl een Pentax veel on body controls heeft, een heldere goede viewfinder en robuust is... dat geeft ook plezier bij het fotograferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 21:22
Het is al weer een hele poos geleden dat ik hier voor advies kwam vragen (mijn eerste post hier).
Na veel te lang wikken en wegen en piekeren ben ik gegaan voor de Nikon D5300 met 18-105mm kitlens.
Uiteindelijk heeft prijs de doorslag gegeven in mijn keuze tussen de 5300 en 5500.

Ondanks mijn wens om aan de slag te gaan met stop motion ben ik toch voor een normale dslr gegaan:
- blijkbaar gebruiken vele stop motion fotografen een dslr
- nu kan ik eventueel lenzen uitwisselen met mijn vader indien nodig
- voor de modernere Nikon body's bestaat genoeg software om live view op de PC te bekijken

Bedankt aan iedereen die me hier advies gaf _/-\o_

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ventieldopje schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 17:25:
Weather sealing is leuk maar als ik om mij heen kijk haken mensen eerder af bij slecht weer dan hun camera ;) Het zijn typisch van die features die leuk lijken maar je in de praktijk in ieder geval bij hobbymatig gebruik in de meeste gevallen amper tegen zal komen.
Weather sealing != afscherming tegen regen. Weather sealing is gewoon sealing waardoor de camera wat beter beschermd wordt tegen de elementen: warmte, kou, vocht (een regenbuitje lukt maar de hele dag regen niet, dan ben je niet gek veel anders aan het doen dan wat je zou doen als je er mee gaat zwemmen) en stof. Situaties die veel mensen bij hobbymatig gebruik soms amper tegenkomen en soms zeer regelmatig. Denk aan foto's van het zwemmen van de kinderen of de vakantie maar ook foto's maken nadat het heeft gesneeuwd. De een komt wat vaker in die situaties dan de ander.

Het grote probleem van weather sealing zit hem in hetgeen Gonadan al aangeeft: het is een marketing term die je niet inhoudelijk kunt controleren waardoor je geen enkel idee hebt tot hoe ver die sealing gaat. Bij de een is een dikke regenbui geen enkel probleem, bij een ander heb je dan vocht in de zoeker. Daarbij is het ook de grote vraag in hoeveel beter de sealing is tov een niet gesealde variant. Eigenlijk kun je niet veel meer dan afgaan op ervaringen van anderen.

Is het je alleen om regenbescherming te doen: er zijn van die mooie overtrekjes te koop (of je gebruikt gewoon een plastic zak) en een paraplu werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dank voor de input; dat was al een beetje wat ik verwacht had. In een review van de Pentax gooiden ze er een fles water overheen, en dat was geen probleem. In een andere review tegen de D5500 werd het als non-issue neergezet, omdat de D5500 waarschijnlijk ook wel een paar drupjes kan hebben, en je meestal niet in de regen gaat fotograferen of er fatsoenlijke bescherming omheen doet zoals een regenhoes of plastic zak.

Vrouwlief gaat nog één keer de D5300 en D5500 vasthouden, en dan wordt er een knoop doorgehakt. Ik gok dat het de D5500 met 18-105 lens wordt. SD-kaartjes heb ik al gehaald nav de test laatst op de frontpage,

De fotozaak waar ze morgen waarschijnlijk heen gaat wilde ons ook gelijk een extra batterij, grote tas en verzekering aansmeren. Extra batterij lijkt me wel handig, een grote tas in eerste instantie niet. Ik denk dat we eerst een tas nemen waar de camera net in past (met sd-kaartjes, batterij en lader), en wellicht later als er extra glas aangeschaft wordt een grotere tas.

Over de verzekering twijfel ik nog een beetje. Het werd gebracht als: je betaalt ineens een x bedrag (afhankelijk van de waarde van je aankoop), en dan is hij 3 jaar tegen alles verzekerd. Diefstal, verliezen/vergeten, stof, ongelukjes in huis etc.
Klopt dit of klinkt dat te mooi om waar te zijn? Hebben jullie een verzekering afgesloten voor je apparatuur of vind je dat onzin? Valt schade/verlies/diefstal bijvoorbeeld vaak onder reisverzekering, inboedel of WA of valt het daar meestal buiten en voegt deze verzekering echt iets toe? Ik heb mijn telefoons bijvoorbeeld nooit verzekerd omdat ik te veel problemen hoor van mensen die wat willen claimen (hoog eigen risico, issue valt toch niet onder verzekering etc).

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 08-05-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
gwystyl schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:12:
Dank voor de input; dat was al een beetje wat ik verwacht had. In een review van de Pentax gooiden ze er een fles water overheen, en dat was geen probleem. In een andere review tegen de D5500 werd het als non-issue neergezet, omdat de D5500 waarschijnlijk ook wel een paar drupjes kan hebben, en je meestal niet in de regen gaat fotograferen of er fatsoenlijke bescherming omheen doet zoals een regenhoes of plastic zak.

Vrouwlief gaat nog één keer de D5300 en D5500 vasthouden, en dan wordt er een knoop doorgehakt. Ik gok dat het de D5500 met 18-105 lens wordt. SD-kaartjes heb ik al gehaald nav de test laatst op de frontpage,

De fotozaak waar ze morgen waarschijnlijk heen gaat wilde ons ook gelijk een extra batterij, grote tas en verzekering aansmeren. Extra batterij lijkt me wel handig, een grote tas in eerste instantie niet. Ik denk dat we eerst een tas nemen waar de camera net in past (met sd-kaartjes, batterij en lader), en wellicht later als er extra glas aangeschaft wordt een grotere tas.

Over de verzekering twijfel ik nog een beetje. Het werd gebracht als: je betaalt ineens een x bedrag (afhankelijk van de waarde van je aankoop), en dan is hij 3 jaar tegen alles verzekerd. Diefstal, verliezen/vergeten, stof, ongelukjes in huis etc.
Klopt dit of klinkt dat te mooi om waar te zijn? Hebben jullie een verzekering afgesloten voor je apparatuur of vind je dat onzin? Valt schade/verlies/diefstal bijvoorbeeld vaak onder reisverzekering, inboedel of WA of valt het daar meestal buiten en voegt deze verzekering echt iets toe? Ik heb mijn telefoons bijvoorbeeld nooit verzekerd omdat ik te veel problemen hoor van mensen die wat willen claimen (hoog eigen risico, issue valt toch niet onder verzekering etc).
Ergens is een apart topic voor camera verzekeringen

Ik heb hem via m'n inboedel (Univé) kost 2 euro per jaar per 100 euro waarde ex assurantie belasting
Eigen risico is uit m'n hoofd 150 euro

Edit: Excuus zat even mobiel net

Camera verzekering en ervaringen anno 2012-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
gwystyl schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:12:

Ik heb via cameraverzekering.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wognummer schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:18:
[...]

Ergens is een apart topic voor camera verzekeringen

Ik heb hem via m'n inboedel (Univé) kost 2 euro per jaar per 100 euro waarde ex assurantie belasting
Eigen risico is uit m'n hoofd 150 euro

Edit: Excuus zat even mobiel net

Camera verzekering en ervaringen anno 2012-2016
Sj44k13 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:49:
[...]

Ik heb via cameraverzekering.nl.
Thx ik ga eens navragen bij mijn verzekering wat die doen en verder dat topic doorspitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 20:57

bReChThOu

Team Belgium

FYI: ik heb een D5300 en heb nog nooit een tweede batterij nodig gehad. De enige reden waarom je een extra accu zou aanschaffen is denk ik als je niet elke dag kan opladen, of als je extreem veel foto's maakt. Ik heb ooit 8u op een Zodiac gezeten en zo'n 400 foto's gemaakt. Na afloop had de batterij nog 2 van de 3 streepjes, en de D5500 zou zelfs nog meer foto's moeten kunnen maken op een volle accu.

Geen idee hoe weatherproof die non-weathersealed camera's zijn, maar zowel mijn body als lenzen hebben al flink wat regen en zeewater geslikt zonder problemen (zou hem wel niet meenemen onder de douche), maar bij 10 druppels regen moet je niet gelijk panikeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
bReChThOu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:29:
FYI: ik heb een D5300 en heb nog nooit een tweede batterij nodig gehad. De enige reden waarom je een extra accu zou aanschaffen is denk ik als je niet elke dag kan opladen, of als je extreem veel foto's maakt. Ik heb ooit 8u op een Zodiac gezeten en zo'n 400 foto's gemaakt. Na afloop had de batterij nog 2 van de 3 streepjes, en de D5500 zou zelfs nog meer foto's moeten kunnen maken op een volle accu.
Het voordeel is ook wel dat je niet de hele tijd je accu tussendoor moet opladen, omdat hij half vol is en je een dag op pad gaat. Dan is het fijn als je gewoon een reserve accu bij je hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 30-09 16:54
Wat is je beschikbare budget? 1000 euro compleet

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen (kapotte 70-300 lens voor sony )

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Vooral van mijn aquarium, en binnensport. Uiteraard de standaard dingen. (snelle autofocus en lichtsterk is dus belangrijk)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Het kunnen is wel fijn, maar geen noodzaak.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee (wel handig voor andere mensen ooit )
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
Gewenst bereik? 17-70 ongeveer. Zoom lenzen komen wanneer ik ze nodig zou hebben.

Ik heb momenteel een Sony A200 met kitlens ( de zoom lens is dus kapot ). Ik ben dus niet echt gebonden aan een merk.

Ik zat zelf bv te denken aan dit:
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
met
pricewatch: Nikon D5300 Rood

Verdere ideeën of opties zijn welkom.

Ow ja de sport is tafeltennis, een korte sluitertijd en snelle focus zijn dan heel handig. Nu is het wat behelpen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Wat is je beschikbare budget? Grofweg E 300, maar na rondkijken blijkt dat ook het minimum budget te zijn :'(
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ikzelf niet. Mijn vriendin heeft een Canon 1100D met 18-55 lens en 55-250 lens, en een paar filters.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Zaalsport (vechtsport, dus snelle actie), elektronica fotograferen en "huis, tuin en keukenfotografie" :P
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, maar als ie t kan is wel leuk. 't Blijft een FOTOcamera, geen VIDEOcamera
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik kan de foto-knop licht indrukken waardoor hij scherpstelt, en als ik de fotoknop dan verder indruk neemt de camera een foto. Dit is genoeg voor mij.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Ik zou graag een LCD schermpje hebben wat ik kan inklappen en draaien enzovoort, zoals gezien bij de Canon 600D van een familielid.
- Opslagkaart: SD(HC/XC) blijkbaar, wordt een microSD kaart + adapter.
Gewenst bereik? Kitlens is prima voor nu
Wat heb ik opgezocht? Waarschijnlijk de Canon 1200D, gezien zijn instapprijs. Was vanochtend nog E289, maar nu blijkbaar niet meer.

Verhaaltje
Recentelijk ben ik gegrepen door de aanstekelijke aandoening die hobbyfotografie heet, en aldus ben ik op zoek naar een camera + toebehoren.
Ik heb geen flauw idee van instellingen (ik weet wat RGB-waardes en sluimertijd sluitertijd zijn, door mijn IT-achtergrond, verder niet) of hardware-specificaties, dus dat helpt mij ook niet bij mijn zoektocht. Ik zet 'm op automatisch en vindt het wel uit tijdens gebruik.

"Huh dat is toch niet slim en geldverspilling, als je er niks van weet?"
Zou je wel zeggen, maar mijn vriendin is fotografe en een vriend van haar is ook fotograaf, dus die hebben mij zowel aangestoken als geholpen uit te zoeken wat ik ongeveer wil en basisuitleg geven.
Ik zoek niet iets voor professionele fotografie, ik zoek ook niet een 'begincamera' die ik later ga omwisselen voor een beter iets, ik zoek alleen een prima camera die wat betere foto's neemt dan een mobieltje, waarmee ik gewoon jaren vooruit kan en waar ik wat lenzen op kan schroeven. En dat moet allemaal dezelfde camera zijn :P

Ik wil 'm over een maand uitproberen bij de Luchtmacht dagen, daar gaan mijn vriendin en ik heen, en verder ook eens wat betere fotootjes maken dan een mobieltje kan.

Ik wil graag een Canon dSLR (heeft mn vriendin ook, en dus kunnen we glaswerk uitwisselen enzo), en bij voorkeur ook:
- een machinegeweer 8), oftewel een camera die doorklikt zolang ik de foto-knop ingedrukt houd. (Sportstand, blijkbaar. Hoe sneller hoe beter :P)
- een camera die timelapses kan maken (instelbaar, bijv elke 5sec een foto voor 10min lang, of andere waardes (dus instelbaar))
- een LCD schermpje wat ik in kan klappen (gezien bij de Canon 600D)

Accesoires:
- Een tweede lens (55-250 bijv) (bij nader inzien (prijs) kan dit even wachten)
- een fish-eye lens (grappig) (blijkt ook duur te zijn :'()
- UV filter, Polarisatiefilter, Zonnekap
- een cameratas
- een (goedkoper) tweederangs merk zoals HAMA mag ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Diamundo op 17-05-2016 15:19 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:49
Voor €300 verwacht je een machine geweer dat doorklikt en ook nog eens goede actie foto's maakt met weinig licht?

Het minimale om dat te bereiken is iets van een pricewatch: Canon EOS 80D body Zwart of pricewatch: Nikon D7200 Zwart met een http://tweakers.net/produ...17-50mm-f28-ex-dc-os-hsm/ lens. Oftewel rond de €1500.

Terwijl je budget nog geen eens de goedkoopste DSLR met kitlens toelaat...

En dan moet je nog een tas, geheugenkaart, statief, extra batterijen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

@Balance, klopt, ik ben altijd erg zinnig.

Ter verduidelijking: het 'machinegeweer' gedeelte is meer een behoefte dat het aanwezig moet zijn, dat ik de knop ingedrukt kan houden en dat ie dan doorklikt.
Goede actiefoto's zal te maken hebben met korte sluitertijd denk ik.
Weinig licht heb ik nooit gezegd ;) (geloof ik :|)

Geheugenkaart reken ik niet mee voor de camera.
Statief en extra batterijen zijn niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Indoor zaal (binnen) is altijd weinig licht. Daarom heb je lichtsterk (dus duur) glas nodig om de hoge sluitertijden te halen die bij sport zijn vereist.

Leen eerst eens een paar dagen de camera van je vriendin. Dan kan je eens kijken hoe die bevalt en waar je nog meer behoefte aan hebt. Zorgt dat je weet hoe compositie, focus en belichting te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als de prestaties van de AF-module niet van belang zijn (wat ik betwijfel, want het gaat om indoor actie), dan kan je wegkomen met de meest basale body en iet-of-wat deftig glas. De AF-modules van die dingen zijn niet zo snel of vaardig als die in de duurdere bodies, maar in hoeverre dat een minpunt is, is volledig subjectief*.

*: best mogelijk dat een D500 een pak beter presteert dan bv een D5500, maar als de laatstgenoemde voldoende presteert is duurder niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Balance schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:07:
[...]

Indoor zaal (binnen) is altijd weinig licht. Daarom heb je lichtsterk (dus duur) glas nodig om de hoge sluitertijden te halen die bij sport zijn vereist.
...
Foto's die vriendin bij een toernooi heeft gemaakt, zijn genomen met een Canon 1100D met 18-55 kitlens of 55-250 lens (waarschijnlijk de kitlens) in een zaal van 30*40m (stukje van een grote sporthal).
Er stonden geen extra lampen bij, behalve die standaard aan het plafond hangen, en de flitser van haar camera.

Haar foto's zijn hardstikke goed gelukt, met een enkele foto middenin de actie waar een stukje wazig was door de hoge snelheid.

Noob als ik ben, vind ik dit eigenlijk een non-issue :X

Op het moment zit ik te kijken naar een
Canon 1200D + kitlens
of een
Canon 600D + kitlens
of een
Canon 100D + kitlens

Waarbij ik deze advertentie, deze advertentie en deze advertentie zag.
Wat is jullie mening met tweedehands camera-advertenties? Zijn deze betrouwbaar (kennis van kennis heeft ook een 1200D maar vervoert die los in schooltas en smijt met de schooltas alsof t een voetbal is, dus die wil je volgensmij niet kopen) of ben je beter af gewoon een nieuwe te kopen, voor wat meer geld?

Edit: budget kan wel naar 400 blijkbaar

[ Voor 50% gewijzigd door Diamundo op 17-05-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als ik je lijstje zie zou ik zeggen 600d. De 1200 is nieuwer maar echt een instapmodel. De 600d is hoger gepositioneerd, en ik verwacht ook betere specificaties van dat ding

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Diamundo schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:14:
[...]

Foto's die vriendin bij een toernooi heeft gemaakt, zijn genomen met een Canon 1100D met 18-55 kitlens of 55-250 lens (waarschijnlijk de kitlens) in een zaal van 30*40m (stukje van een grote sporthal).
Er stonden geen extra lampen bij, behalve die standaard aan het plafond hangen, en de flitser van haar camera.
Zonder de keuze van de camera te willen beïnvloeden. Maar flitsen in een sporthal is eigenlijk not done. Het is verschrikkelijk irritant, zelfs voor amateur sporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Kevinp schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:03:
[...]

Zonder de keuze van de camera te willen beïnvloeden. Maar flitsen in een sporthal is eigenlijk not done. Het is verschrikkelijk irritant, zelfs voor amateur sporters.
(In dat geval denk ik niet dat ze haar eigen flitser gebruikt heeft. Het was alleen om even aan te geven welke lichtbronnen er aanwezig waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Kevinp schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:17:
Wat is je beschikbare budget? 1000 euro compleet

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen (kapotte 70-300 lens voor sony )

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Vooral van mijn aquarium, en binnensport. Uiteraard de standaard dingen. (snelle autofocus en lichtsterk is dus belangrijk)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Het kunnen is wel fijn, maar geen noodzaak.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee (wel handig voor andere mensen ooit )
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
Gewenst bereik? 17-70 ongeveer. Zoom lenzen komen wanneer ik ze nodig zou hebben.

Ik heb momenteel een Sony A200 met kitlens ( de zoom lens is dus kapot ). Ik ben dus niet echt gebonden aan een merk.

Ik zat zelf bv te denken aan dit:
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
met
pricewatch: Nikon D5300 Rood

Verdere ideeën of opties zijn welkom.

Ow ja de sport is tafeltennis, een korte sluitertijd en snelle focus zijn dan heel handig. Nu is het wat behelpen.
Voor het geld van een nieuwe D5300, kun je een tweedehands zo goed als nieuwe D7100 halen met minder dan 5.000 clicks. Je hebt daarbij kans op (gratis) een extra accu en geheugenkaart(en). Uiteindelijk zou een D7xxx, een logische upgrade worden vanaf de D5xxx. Tenzij je fullframe wil.

Hier zie je de verschillen op een rijtje die van belang kunnen zijn. De voordelen van de D5300 zijn puur moderne opties, maar zijn niet echt gericht op het maken van foto's.

[ Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 17-05-2016 22:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Luxicon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:18:
[...]

Voor het geld van een nieuwe D5300, kun je een tweedehands zo goed als nieuwe D7100 halen met minder dan 5.000 clicks. Je hebt daarbij kans op (gratis) een extra accu en geheugenkaart(en). Uiteindelijk zou een D7xxx, een logische upgrade worden vanaf de D5xxx. Tenzij je fullframe wil.

Hier zie je de verschillen op een rijtje die van belang kunnen zijn. De voordelen van de D5300 zijn puur moderne opties, maar zijn niet echt gericht op het maken van foto's.
Bedankt voor je bericht, hier zat ik zelf ook aan te denken. Ik ga eens zoeken of ik een tweedehands D7100 aan kan komen. Je zit dan toch in een hogere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:23
Als je vriendin (weet niet hoe serieus de relatie is) ook een Canon heeft, kun je het beste zelf ook een Canon kiezen. Dan kun je af en toe de lenzen van elkaar lenen.

De camerabody maakt ook niet zo heel veel uit voor de beeldkwaliteit, tenzij je naar camera's met een grotere sensor gaat kijken.
Een duurdere body onderscheidt zich voornamelijk in beter AF, meer fps, betere ergonomie, meer knoppen, enz.

Met jouw budget zou ik dus een goedkope 2e hands body aanschaffen zodat je meer geld kan steken in objectieven.
Het objectief is namelijk veel belangrijker voor de beeldkwaliteit.

[ Voor 56% gewijzigd door wappiewappie op 18-05-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

@Wappiewappie,
Dat was inderdaad het idee, om haar zoomlens te gebruiken voordat ik mijn bankrekening leegtrek :P
Bedankt voor de tip!
mrc4nl schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:37:
Als ik je lijstje zie zou ik zeggen 600d. De 1200 is nieuwer maar echt een instapmodel. De 600d is hoger gepositioneerd, en ik verwacht ook betere specificaties van dat ding
Vriendinlief heeft de twee camera's eens vergeleken en komt tot het oordeel dat de 1200D gelijk of beter is qua specificaties, behalve de fps (3 vs 3.7 fps), en vindt dus dat de 1200D beter is dan de 600D.
Daarnaast heeft zij een camera zonder uitklapbare LCD en vindt dat het niet nodig is.

Ik heb vanavond de Media Markt eens gestalked en met een aantal camera's gespeeld, en alle Canon's en een paar Nikons (1200D, 1300D, 700D, 750D) liggen eigenlijk wel prima in de hand, behalve dan dat ik met mijn grote klauwen het liefst een iets grotere grip had gehad, zodat mijn hele hand erop past, in plaats van dat ik de camera met vingertoppen en handpalm beet heb.

Nu heb ik ook eens uitgerekend:
- Als ik de 600D tweedehands koop voor 200 euro, haal ik er een 18-55 lens bij voor E120 (IS of STM zelfde prijs, welke van de twee ben ik nog niet over uit). Totaal 320 excl evt verzendkosten
- Als ik voor een 1200D nieuw ga, ben ik incl 18-55 IS kitlens zo'n 350 euro kwijt.
Verschil van twee a drie tientjes.

Daarnaast heb ik bedacht dat ik er ongeveer 70 euro aan accesiores bij wil:
- Cameratas (33 euro)
- Handgrip (14 euro)
- Beschermkap met touwtje eraan (voor aan de camera) voor een tientje
- elk willekeurig UV filter (moest van vriendinlief, cheap lensbescherming) a 20 euro ofzo
- eventueel een monopod (geen tripod, heeft zij ook wel :P gemeenschap van goederen enzo :X) 20-30 euro maar kan uitgesteld worden.

Qua prijs maakt het niet ernstig veel uit (twee a drie tientjes), maar als ik nieuw koop weet ik dat t goed spul is. Qua camera heb ik op dit moment voorkeur voor de 600D omdat het LCD schermpje, maar dat is een advertentie (van iemand die zich heeft aangemeld puur voor de advertentie, en die persoon heeft nog niet gereageerd op mijn bericht).

Wat is wijsheid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Diamundo schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:39:
@Wappiewappie,
Dat was inderdaad het idee, om haar zoomlens te gebruiken voordat ik mijn bankrekening leegtrek :P
Bedankt voor de tip!

[...]

Vriendinlief heeft de twee camera's eens vergeleken en komt tot het oordeel dat de 1200D gelijk of beter is qua specificaties, behalve de fps (3 vs 3.7 fps), en vindt dus dat de 1200D beter is dan de 600D.
Daarnaast heeft zij een camera zonder uitklapbare LCD en vindt dat het niet nodig is.
het verschil is kleiner dan ik dacht. maar ik zie niet op welke punten de 1200D nou echt beter is dan de 600D
de 600D is ietsjes groter, en pakt daardoor waarschijnlijk net even wat fijner beet.
en de 600d heeft een veel beter LCD scherm, om je foto's op terug te zien. dat ie uitklapbaar is zie ik niet als nadeel.
Nu heb ik ook eens uitgerekend:
- Als ik de 600D tweedehands koop voor 200 euro, haal ik er een 18-55 lens bij voor E120 (IS of STM zelfde prijs, welke van de twee ben ik nog niet over uit). Totaal 320 excl evt verzendkosten
- Als ik voor een 1200D nieuw ga, ben ik incl 18-55 IS kitlens zo'n 350 euro kwijt.
Verschil van twee a drie tientjes.
koop m gewoon met lens :?
hier eentje voor 300 http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Qua prijs maakt het niet ernstig veel uit (twee a drie tientjes), maar als ik nieuw koop weet ik dat t goed spul is.
een nieuwe camera kan net zo goed kapotgaan, alleen je hebt dan wel garantie. (2 jaar)
ik zowel mijn GX7 als mijn A7 gewoon 2e hands gekocht, die camera's zijn goed spul. dus daar maak ik mijn geen zorgen over.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

mrc4nl schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 00:14:
dat ie [lcd-scherm] uitklapbaar is zie ik niet als nadeel.
Ter verduidelijking, ze zag het niet als nadeel maar meer als, niet een noodzakelijk voordeel.
Bedankt! die had ik nog niet gezien, heb gelijk een berichtje gestuurd! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Diamundo op 19-05-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:23
Als je de camera gaat kopen kun je het aantal foto's dat ermee gemaakt hiermee checken: http://photography-on-the...ead.php?t=1152012&page=49
Vervolgens kun je hier zien hoe de sluiter van een 600D ongeveer mee gaat: http://www.olegkikin.com/shutterlife/canon_eos600d.htm
En hier kun je checken of de camera gejat is: https://www.stopheling.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40

Jebus4life

BE User

Complete beginner hier, compactcamera heeft z'n beste tijd gehad en ben aan het overwegen een DSLR te kopen en een fotografie cursus voor beginners te volgen (een mens moet bezig blijven :))

Wat is je beschikbare budget?
Niet echt een specifiek budget in gedachte, laten we zeggen max €500
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik reis vrij veel dus het gaat me hoofdzakelijk om dieren/landschappen maar ook een beetje architectuur (maar niet specifiek met zo'n doel dus)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Filmen is een mooie plus, maar meer dan 60-90 seconden zal het niet zijn (dus geen echte video's)
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Nog geen idee dus

Ik heb zelf wat zitten rondkijken en ik kom uit op een keuze tussen de Nikon D3300 (wat me een goede all-round instapper lijkt) en de Pentax K-50 (wat ik een esthetisch leuker toestel vind + die meer weatherproof is, niet dat ik in zwaar weer ga fotograferen maar ik heb toch al behoorlijk wat stof gehapt en regen over me gekregen als ik weg was); de Pentax heeft dan weer als nadeel dat er blijkbaar een minder groot aanbod aan lenzen en dergelijke is, maar ik vermoed dat dit voor mijn gebruik (zeker in eerste instantie) geen probleem zal zijn.

Vraag die ik me stel, beide toestellen zijn op de markt sinds 2013/14; het lijkt me dan dat deze toestellen nogal outdated zouden zijn? Of is dat iets waar ik me geen zorgen om maak (m'n compact uit 2010 lijkt me (maar dat kan subjectief zijn) z'n beste tijd gehad te hebben qua fotokwaliteit)?

Tnx voor enige feedback/alternatieven! :)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jebus4life schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:56:
Complete beginner hier, compactcamera heeft z'n beste tijd gehad en ben aan het overwegen een DSLR te kopen en een fotografie cursus voor beginners te volgen (een mens moet bezig blijven :))
Je kunt zo ongeveer elke (instap) DSLR van Canon, Nikon, Sony of Pentax kopen, en ze voldoen allemaal. Als filmen echt belangrijk is, dan ben je het best af met een DSLR die fase detectie focus pixels op de sensor heeft, of een Sony SLT. Je kunt echter ook een MILC overwegen (van Sony, Fujifilm, Olympus of Panasonic, en niet van Canon of Nikon).

Ben je van plan om in de toekomst veel lenzen en accessoires te kopen, dan ben je met Pentax wat beperkter, maar alles wat de gemiddelde amateur nodig heeft is te krijgen. Sony maakt momenteel de beste sensoren, en die vind je in de camera's van Sony, Nikon en Pentax. Dat wil niet zeggen dat Canon geen goede camera's maakt, want er zijn meer factoren die de kwaliteit van een foto bepalen dan alleen de sensor.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Jebus4life schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:56:

...

Tnx voor enige feedback/alternatieven! :)
Niet zolang geleden zat ik in net dezelfde situatie, tijd voor een nieuwe hobby en cursusje om te volgen... Toen de D3200 gekocht die toen net uit was (nog rond de 600€ met Kitlens). Achteraf spijt dat ik de D5100 niet gekocht had, die was iets ouder maar had wel build in HDR mode & uitklapbaar scherm en de kwaliteit van de foto's kan je waarschijnlijk niet onderscheiden, behalve in test opstellingen of pixelpeepen op 100% zoom.

Dus in jouw geval ook eens richting D5200 kijken misschien...

Kwa lenzen ben ik ook begonnen met de Kitlens, 18-55... daarna via een aanbieding een 35mm 1.8 prime gekocht voor slechts 109€ en daar heb ik heel veel plezier aan gehad. Toplensje voor weinig geld, kan je creatief mee aan de slag, ideaal om te leren.

Dan de 18-55 laten vallen... en een Sigma C 17-70 2.8-4 gekocht, omdat ik wat meer range wou een wat meer lichtsterkte, leuke all rounder voor niet zo heel veel geld, maar een 17-50 2.8 met vast diafragma had misschien beter geweest...

Maar nog beter was misschien ineens een kit met een 18-140mm, dan heb je ineens weer wat meer range gecoverd en kan je nog altijd de 35of50mm 1.8 kopen voor die low light indoor shots of shots met veel bokeh...

In ieder geval, de ideale set-up bestaat niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Mocht je heel toevallig een D5100 zien zitten, heb ik deze te koop, met extra Nikon accu en 8GB SanDisk geheugen. Ik zou net als hierboven aangegeven wordt bij Nikon vanaf de D5xxx kijken. Als je voor Canon of een ander merk gaat, kan ik geen advies geven.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Een uitklapbaar scherm is dan misschien handig maar je moet je afvragen of dat de meerprijs waard is als de foto kwaliteit gelijk is.

De HDR modus moet je niet verwarren met in-camera HDR, de correcte term is dan ook 'auto exposure bracketing' of gewoon 'bracketing'. Daarmee worden meerdere shots achter elkaar genomen met verschillende belichtingen. Wordt vooral voor HDR gebruikt door de verschillende foto's samen te voegen tot één foto met enorm veel rek bij het nabewerken in de schaduwen en hooglichten.

Het is overigens iets dat je met veel remotes voor je camera ook kan doen. Ook kun je het handmatig doen door op M te fotograferen en de ISO of sluitertijd aan te passen voor elk shot.

Imho ook niet echt de meerprijs waard in het begin. Je kan beter beginnen met de D3xxx en na een tijd enthousiast fotograferen een lijstje opstellen met dingen die je echt mist op je camera/lens en daarbij de juiste camera/lens te zoeken. Vergeet namelijk niet dat een lens ook een wereld van verschil kan maken, niet alleen qua bereik (wat veel mensen denken) maar ook qua scherpte, achtergrond (bokeh), randscherpte, paarse randjes (chromatische abberatie) en natuurlijk karakter en perspectief. Ga dus niet te snel op zoek naar een nieuwe camera maar kijk in plaats daarvan naar een andere lens.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo het duurt een maandje of twee, maar dan heb je ook wat. De kogel is eindelijk door de kerk; we hebben een Nikon D5300 met 18-105 kitlens en UV-filter besteld. Morgen ophalen denk ik, en dan lekker gaan schieten..... 50mm prime lens staat alvast op de verlanglijst, maar eerst gaan we proberen het toestel goed te leren kennen en dan zien we wel waar we tegen aan lopen. De D5500 vonden we toch te duur voor wat hij aan extra features biedt. We hadden de optie om een D7000 van een bevriende fotografe over te nemen, maar die vond ik te oud (Expeed 2 processor, 18MP sensor) en mijn vrouw te groot.

Allen dank voor de suggesties en het meedenken.

Nog een vraagje mbt vervoer van de camera: in eerste instantie hebben we alleen de kitlens, dus willen we graag een zogenaamde snuit-tas om hem in te vervoeren. Weet iemand of een LowePro Toploader zoom 45 AW II groot genoeg is, of moet ik een 50 of 55 hebben? Op de site van LowePro staat de D5300 alleen met 18-55 lens. Een D3100 met 18-105 zou wel in de 45 moeten passen, dus ik vermoed dat het wel past. Heeft iemand nog suggesties voor een vergelijkbare tas van een ander merk?

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 26-05-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Op die site waar je die tas geselecteerd heb staat een tool waarbij ik uitkom dat de 45 niet past.
18-105 is een best grote lens (specs moet je zelf even opzoeken maar ik ben even voor het gemak voor een large lens gegaan 4,5")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Barrycade schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:24:
Op die site waar je die tas geselecteerd heb staat een tool waarbij ik uitkom dat de 45 niet past.
18-105 is een best grote lens (specs moet je zelf even opzoeken maar ik ben even voor het gemak voor een large lens gegaan 4,5")
De D7000 en D3100 met 18-105 lens zouden wel moeten passen als ik klik op "will my camera fit" op de productpagina. Volgens mij is de body van de D5300 kleiner dan die twee, dus dat zou dan toch moeten passen?
Ik heb inmiddels de maat van de lens en van de body gevonden
Body: Breedte x diepte x hooge = 12,5 x 7,6 x 9,8 cm
Lens: Lengte x diameter = 8,9 x 7,6

Totaal zou dan volgens mij uit moeten komen op
Breedte x diepte x hoogte = 12,5 x 9,8 x 16,5 cm (als lens volledig buiten de body zou vallen. Waarschijnlijk valt er nog 0,5 cm in de body?)

Zijn er alternatieven van andere tassenmakers die ongeveer die maat hebben? De Case Logic SLR Zoom holster SLRC 201 lijkt al aardig groot, de Crumpler Quick Escape 300 misschien aan de kleine kant?

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 26-05-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Na een zoektochtje heb ik mijn body geselecteerd. Het wordt een Canon EOS 80D. Nu is mijn vraag het volgende. Ik heb namelijk 2 opties die voor mij vrijwel even duur zijn.
Ik kan de kitlens EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM of de kitlens EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM en een EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

De vraag is dus: wat zouden jullie doen en waarom?

Natuurlijk zeer afhankelijk van wat je er mee wilt, maar ik wil vooral flexibel zijn. Welke is de betere kitlens? En is de additionele lens een beetje goed?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.E. schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:26:
Na een zoektochtje heb ik mijn body geselecteerd. Het wordt een Canon EOS 80D. Nu is mijn vraag het volgende. Ik heb namelijk 2 opties die voor mij vrijwel even duur zijn.
Ik kan de kitlens EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM of de kitlens EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM en een EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

De vraag is dus: wat zouden jullie doen en waarom?

Natuurlijk zeer afhankelijk van wat je er mee wilt, maar ik wil vooral flexibel zijn. Welke is de betere kitlens? En is de additionele lens een beetje goed?
Qua scherpte maakt het niet zo'n verschil. Het gaat meer om het feit dat je met de 18-135 altijd een wat zwaardere lens op je camera hebt zitten. Vaak heb je enkel maar de 18-55 nodig en die is lekker licht. Als het gewicht niet zo'n issue is, dan zou ik voor de 18-135 gaan. Daarmee heb je al heel wat bereik en kun je in de toekomst altijd nog uitbreiden met een mooie telelens (70-200 of 70-300).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

gwystyl schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:30:
[...]

De D7000 en D3100 met 18-105 lens zouden wel moeten passen als ik klik op "will my camera fit" op de productpagina. Volgens mij is de body van de D5300 kleiner dan die twee, dus dat zou dan toch moeten passen?
update: het is uiteindelijk de Lowepro Nova 140 AW Black geworden. De Toploader zoom 45 was echt te klein, de 50 zou wel passen. De jongedame wil als ze de camera mee heeft echter ook graag haar sleutels en kleine portemonnee mee, dus wilde ze een iets ruimere tas.

Afgelopen vrijdag hebben we de camera opgehaald en er al kort mee kunnen spelen. Ik kwam er achter dat er een vlekje op de zoeker zat. Hij was niet zichtbaar op de foto's, maar ook niet weg te halen met een wattenstaafje oid. Omdat ik nog niet in de body wilde gaan rommelen ben ik zaterdag even terug geweest naar CameraTools. Daar hebben ze ook geprobeerd het vlekje weg te halen, maar hij lijkt aan de binnenkant van de zoeker of het matglas daarna te zitten. Daar was niet bij te komen, dus heb ik een nieuwe body gekregen en is de eerste retour Nikon. Netjes opgelost _/-\o_

Zaterdag hadden we een bruiloft, en ondanks gebrek aan ervaring hebben we de camera toch vast mee genomen. Bij het bekijken van de foto's achteraf valt echt op hoeveel scherper de foto's zijn dan diegenen genomen met onze oude Panasonic DMC-TZ40. Vooral bij matig licht is de Nikon veel beter. Sluitertijden konden veel korter zijn dan bij de Panasonic dus was met een beetje timen precies tussen twee zwaaibewegingen van de discolampen door te fotograferen. De Panasonic werd een grote blur met een paar felle vlekken.

* gwystyl happy O+

Nu proberen de camera onder de knie te krijgen, steeds meer handmatig in te stellen en leren hoe je foto's moet nabewerken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Universal Creations schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:33:
[...]

Qua scherpte maakt het niet zo'n verschil. Het gaat meer om het feit dat je met de 18-135 altijd een wat zwaardere lens op je camera hebt zitten. Vaak heb je enkel maar de 18-55 nodig en die is lekker licht. Als het gewicht niet zo'n issue is, dan zou ik voor de 18-135 gaan. Daarmee heb je al heel wat bereik en kun je in de toekomst altijd nog uitbreiden met een mooie telelens (70-200 of 70-300).
Hmm gewicht. Niet goed over gedacht... is natuurlijk wel een goede opmerking...
Vooral voor het wat meer casual fotograferen... Als ik dan op foto tripjes ga, kan ik mooi de grotere lens ook meenemen...

Thanks voor de tip!

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 23:08

KRAI.7

Bwoah...

Omdat ik van plan ben dit jaar (en in de verdere toekomst) wat meer races te gaan bezoeken (voornamelijk Formule 1, maar ook soms motorraces) ben ik op zoek gegaan naar een mooie dSLR camera. Dacht ik even makkelijk iets te vinden ... niet dus. Tot nu toe had ik geen idee dat er zó extreem veel opties en mogelijkheden waren. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen adhv onderstaand lijstje :)

1. Wat is je beschikbare budget? €700,- (+- een tientje meer maakt ook niet uit, maar echt niet meer dan dat) voor de body en lens bij elkaar.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee.
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Zoals hierboven beschreven wil ik dus races gaan fotograferen, zoals Formule 1 en motorraces. Daarnaast uiteraard de vakantiefoto's en eventuele foto's die ik tussendoor een keer wil maken. Het begint en blijft echter bij niet-professionele fotografie.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Mwah, ik denk dat ik meer waarde hecht aan het maken van mooie foto's :)
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Merkvoorkeur is Canon of Sony, verder heb ik niet zo snel wensen die ik kan bedenken...
7. Gewenst bereik? Dit is dus iets waar ik niet helemaal uitkom, er zijn veel soorten lenzen en ik zou echt niet weten welke lens het beste bij mijn wensen past.

Wat ik zelf heb gevonden aan de hand van een tip op internet (zo hoog mogelijke FPS): pricewatch: Canon EOS 1300D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je Formule 1 gaat fotograferen zit je zelden echt heel dicht op de baan en als je dan de wagens beeldvullend wil krijgen, heb je redelijk wat millimeters nodig. Een beetje goed focussysteem is dan ook aan te raden. Bij Canon kom je dan al snel uit op een 750D met 2 lenzen (18-55 in de kit en een losse 55-250 STM), maar dan ga je wel over je budget als je nieuw wil. Een andere keuze is te gaan voor 2dehands. Een 2dehands 60D met 18-55 en Tamron 70-300 VC is ook al haalbaar denk ik.

Of.... ga voor een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 31-05-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 23:08

KRAI.7

Bwoah...

Bedankt voor je reactie! :)

Bedoel je dan deze? pricewatch: Canon EOS 750D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
Ik geloof dat mijn oom ook nog wel een goeie lens heeft, volgens mij ook degene die jij benoemt omdat hij in het verleden ook weleens F1 races heeft gefotografeerd... Even navragen maar... Maar de 750D is dus de beste optie in mijn prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
55 mm kom je niet ver mee. Ik denk dat je dan minimaal 200 zou willen, afhankelijk van hoe dicht je bij de baan kan staan. Als je er aardig dicht op staat.

Ps. De beste optie is denk ik tweedehands.

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 01-06-2016 09:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRAI.7 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:42:
Even navragen maar... Maar de 750D is dus de beste optie in mijn prijsklasse?
Nee, de 750D is de beste betaalbare optie van Canon. Met de juiste lens zit het boven jouw budget.

Een goede MILC zit ook boven jouw budget. Je zit dus vast aan een DSLR, en als je Canon wilt hebben, dan zit je bijna vast aan tweedehands, in ieder geval voor de lens.

Maar gelukkig bestaan er meer merken dan Canon, en die hebben allemaal een betere sensor (van Sony, die zitten in Sony, Nikon en Pentax camera's).

Laat je eens voorlichten bij een fotozaak, of ga zelf op onderzoek uit bij bv een MediaMarkt, en beperk je vooral niet tot één merk.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 15:51
KRAI.7 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:00:
Omdat ik van plan ben dit jaar (en in de verdere toekomst) wat meer races te gaan bezoeken (voornamelijk Formule 1, maar ook soms motorraces) ben ik op zoek gegaan naar een mooie dSLR camera. Dacht ik even makkelijk iets te vinden ... niet dus. Tot nu toe had ik geen idee dat er zó extreem veel opties en mogelijkheden waren. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen adhv onderstaand lijstje :)

1. Wat is je beschikbare budget? €700,- (+- een tientje meer maakt ook niet uit, maar echt niet meer dan dat) voor de body en lens bij elkaar.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee.
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Zoals hierboven beschreven wil ik dus races gaan fotograferen, zoals Formule 1 en motorraces. Daarnaast uiteraard de vakantiefoto's en eventuele foto's die ik tussendoor een keer wil maken. Het begint en blijft echter bij niet-professionele fotografie.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Mwah, ik denk dat ik meer waarde hecht aan het maken van mooie foto's :)
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Merkvoorkeur is Canon of Sony, verder heb ik niet zo snel wensen die ik kan bedenken...
7. Gewenst bereik? Dit is dus iets waar ik niet helemaal uitkom, er zijn veel soorten lenzen en ik zou echt niet weten welke lens het beste bij mijn wensen past.

Wat ik zelf heb gevonden aan de hand van een tip op internet (zo hoog mogelijke FPS): pricewatch: Canon EOS 1300D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM Zwart
Mocht je interesse hebben in een zo goed als nieuwe (feb 2016) en amper gebruikte Sony a6000 + 2 kitlenzen 16-50mm en 55-210mm in doos en met bon + garantie dan kun je me DM'en!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 10:33
Beste mede-tweakers,

Ik ben al een tijdje aan t oriënteren en vindt t leuk om een aantal fotootjes te schieten thuis en op vakantie. De drang om een leuke camera te hebben wordt telkens groter en groter! Ik kan momenteel 2e hands een Panasonic GM5 incl de 12-32 lens voor 350,- afhalen inclusief bon januari 2016. Is dit een goede starters camera? En zeker voor die prijs! Of is dit misschien toch nog wat te ingewikkeld en hebben jullie andere tips of ideeën? Alle informatie is welkom! Ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken deze camera niet, maar Panasonic (en Olympus) MFT camera's zijn doorgaans erg goed. Ik vind het persoonlijk jammer dat ze voor de 3 bij 4 verhouding hebben gekozen (past eerder bij een compact dan bij een systeemcamera, en je blijft bijsnijden voor het gewenste resultaat), maar dat zegt niks over de kwaliteit.

200 euro eraf voor een camera van nog geen half jaar oud... is wel apart (verdacht???) dat iemand z'n toestel zo snel verkoopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 10:33
ikweethetbeter schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:27:
Ik ken deze camera niet, maar Panasonic (en Olympus) MFT camera's zijn doorgaans erg goed. Ik vind het persoonlijk jammer dat ze voor de 3 bij 4 verhouding hebben gekozen (past eerder bij een compact dan bij een systeemcamera, en je blijft bijsnijden voor het gewenste resultaat), maar dat zegt niks over de kwaliteit.

200 euro eraf voor een camera van nog geen half jaar oud... is wel apart (verdacht???) dat iemand z'n toestel zo snel verkoopt!
Vind ik ook.. Heb nu ook een ander toestel op t oog. GM1 met de zelfde lens voor 250,- Eerst maar even rustig uit testen. Hoef voor die camera ook niet eerst 50km te reizen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Laten we zeggen een kleine 1000 euro

Helemaal niets, clean slate ;-)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Een beetje all round, binnen/buiten van familie, maar ook wel landschappen/time lapse etc. (verderop meer)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Zoals gezegd een beetje all round. Dus ja, evt. hoge fps.

Ik ben het forum nu al een poosje aan het doorspitten om uit te vinden wat hier nu precies gevraagd wordt. Maar ik denk het wel... In ieder geval geen dealbreaker.

Graag zou ik ingebouwde GPS hebben en draadloos verbinden is zeker een pré. Geheugen het liefst sd maar ook dit is geen dealbreaker.

Lenzen ben ik nu een beetje aan het onderzoeken maar het wordt denk ik starten met een 18-55 kitlens. De volgende is eerder een zoom dan een macro.

Zo, vragenlijstje achter de rug nu de details ;-)

Op dit moment slingert er ergens een coolpix compact cameraatje rond dat ligt te verstoffen. Meestal gaat deze mee op vakantie maar voor het simpele werk is een smartphone meestal sneller. De keren dat ik op een wat exceptionelere reis ben geweest ben ik wel meer met de camera aan het experimenteren. Soms kom ik nog wel eens een dslr of ilc tegen en dan is het toch leuker spelen. Vorige jaar met vrienden op vakantie was er een compact zoom mee (niet van mezelf). Dat was ook al een hele verademing. Nu ben ik voor mezelf op zoek naar een camera om familie- en vakantiekiekjes mee te schieten. Een van de doelen is om ook panorama's te schieten en deze "zelf" te stitchen. Een statief is tegen die tijd dan uiteraard onmisbaar. Verder vind ik het leuk om te spelen met lange sluitertijden, time-lapse etc.

Wat zoek ik in een camera? Wat voor mij echt een must is is GPS. Ik merk nu dat ik herinneringen ophaal aan de hand van waar een foto genomen is. Vaak doe ik dat met foto's van mijn smartphone maar ik mis het bij foto's van andere camera's.
Het type camera staat wat mij betreft niet vast maar ik neig nogal naar een dslr. Ik merk dat dat nogal lastig is samen met mijn wens voor GPS.
Voorlopig kom ik dan uit bij een nikon d5300. Nu had ik dit stukje willen schrijven nadat ik deze ook daadwerkelijk in de hand heb gehad maar dat is helaas nog niet gelukt. Wel even de d5200 en d5500 vast gehad maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Deze week nog maar even een momentje prikken.

Ik zie dat deze camera veel vergeleken wordt met de canon 700d maar als ik de adviezen (in dit draadje) volg dan lijkt deze voor mij af te vallen.

Mijn grootste zorg met de d5300 is dat dit alweer een wat oudere camera is. Enerzijds goed voor de prijs? Anderzijds moet ik me zorgen maken om toekomstbestendigheid?

Mocht je de moeite hebben genomen om mijn geratel door te lezen, mijn dank daarvoor. En wat denk je zit ik een beetje op de juiste weg? Of kan ik beter een andere richting op zoeken (ILC, compact zoom)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Als je een D5300 neemt pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart kan je daar meteen een telelens bijnemen pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR en kom je alsnog onder de 1000 euro uit.

Kan je nog een tas een SD kaart halen:)

De D5500 is volgens mij niet veel beter, maar vooral iets kleiner.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobiwan op 15-06-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
Sj44k13 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:08:
Als je een D5300 neemt pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart kan je daar meteen een telelens bijnemen pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR en kom je alsnog onder de 1000 euro uit.

Kan je nog een tas een SD kaart halen:)

De D5500 is volgens mij niet veel beter, maar vooral iets kleiner.
Net nog even zitten kijken inderdaad. Er zijn ook nog de:
pricewatch: Nikon D5300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II + 16GB SD +...

De eerste heeft een af-p lens. Het enige wat ik daarover kan vinden is dat deze (ten opzichte van af-s) kleiner is en een (stille) stapmotor heeft.
De tweede is incl. tas en sd kaart. Maar daar kan ik helemaal niets over vinden. Iemand daar ervaring mee?

O, en het verschil tussen vr en vr-II is mij ook nog niet helemaal duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij is die VR II een compactere uitvoering. Je moet hem locken als je hem opbergt. Verder is de vibratiereductie iets beter, maar het is de vraag of je dat gaat merken. Review van de VR-II

Als je GPS in een dSLR wil, heb je buiten de D5300 niet veel opties volgens mij. Wij hebben m ook genomen omdat hij goedkoper was dan de D5500 en de consensus lijkt te zijn dat de D5500 wel beter is maar niet zoveel dat dat het prijsverschil rechtvaardigt. Bij veel andere Nikon modellen kan je wel een GPS unit aankoppelen of de GPS data via de Nikon-app op de telefoon in de EXIF informatie opnemen. Bij die laatste methode pakt hij dan wel de GPS locatie van waar je dan bent, niet per se waar de foto gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:47
Ik vind een GPS functie in een fototoestel geen reden om een bepaald toestel wel of niet te kiezen. Je kan dit makkelijk softwarematig oplossen achteraf. Als ik op stap ga met mijn fototoestel dan start ik op de smartphone de GPS tracking, maak hiervan een GPX en laadt die dan in Adobe Lightroom. Het is inderdaad gemakkelijker als deze functie in het fototoestel zit, maar dan maak je de keuze wel heel beperkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
@RigolleM: dit is exact de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Het klinkt alleen een beetje onhandig om er aan te moeten denken om je tracking aan te zetten. Daarbij ben je afhankelijk van nog een accu. Maar bovendien weet ik niet of ik de discipline heb om consequent de foto's achteraf te taggen. Heb je alternatieven voor me? Als ik van gps afzie bereik ik dan hetzelfde resultaat met een veel goedkopere camera? Of kan ik een betere camera kopen voor het zelfde geld?

@gwystyl: de gps unit van nikon had ik al bekeken maar voor dik 200 euro is dat een niet te rechtvaardigen optie wat mij betreft. Zijn er fabrikanten die met een dergelijke oplossing komen die wat betaalbaarder zijn?

Wat betreft een de (nikon) app. Klinkt als een valide alternatief. Zo snel kon ik er nog niet iets over vinden maar ik zo nog even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Ook een erg goede allround combinatie... pricewatch: Nikon D5300 + AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED Zwart Af en toe onder de 800€ te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
carnelain schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:43:
@RigolleM: dit is exact de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Het klinkt alleen een beetje onhandig om er aan te moeten denken om je tracking aan te zetten. Daarbij ben je afhankelijk van nog een accu. Maar bovendien weet ik niet of ik de discipline heb om consequent de foto's achteraf te taggen.
Ik gebruik Moves op de iPhone. Deze app draait constant op mijn iPhone en ik haal anderhalve dag met de batterij. Enkel als ik op pad ga met de cam zet ik de accuracy wat hoger zodoende hij wat meer trackpoints zet. Hierdoor gaat het batterijverbruik wel sneller. Soms vergeet ik dit aan te zetten, en alsnog kan ik nog voldoende info halen uit de GPX.
Met Moves Export (website) kan je dan gewoon uw track omzetten naar een GPX bestand en die dan inladen in Lightroom
Deze app bestaat ook voor Android, maar vreet batterij t.o.v. iOS. Er zijn ook veel andere apps die track registeren en een export functie hebben naar GPX.
Het taggen gebeurt volledig automatisch in LR en de EXIF wordt voorzien van GPS coördinaten.
Heb je alternatieven voor me? Als ik van gps afzie bereik ik dan hetzelfde resultaat met een veel goedkopere camera? Of kan ik een betere camera kopen voor het zelfde geld?
Ik laat gewoon weten dat je je niet moet blindstaren op de GPS feature op het fototoestel en je keuze daar niet moet laten van afhangen. Je kan via smartphone, outdoor GPS of optionele GPS addon op het fototoestel er alsnog gebruik van maken. Je hoeft dus niet persé de Nikon 5300 te kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Daar ben ik het niet mee eens, hij schrijft dat GPS een absolute must is. Zolang die eis in stand gehouden wordt moet je het ook meenemen in de keuze van camera. Pas als carnelain bereid is concessies te doen met het risico dat het een keer vergeten wordt of mis gaat dan kan je stellen dat je GPS niet als eis moet blijven zien.

Persoonlijk zou ik het ook nooit de keuze laten bepalen, maar het gaat niet om mijn eisen maar die van carnelain. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Gonadan schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:31:
Daar ben ik het niet mee eens, hij schrijft dat GPS een absolute must is. Zolang die eis in stand gehouden wordt moet je het ook meenemen in de keuze van camera. Pas als carnelain bereid is concessies te doen met het risico dat het een keer vergeten wordt of mis gaat dan kan je stellen dat je GPS niet als eis moet blijven zien.
Je kan het misschien eisen maar Nikon voorziet het niet meer in hun nieuwe DSLR's, dus lijkt het mij niet verstandig om je hierop vast te pinnen. Ik bied enkel een alternatief aan, opdat de TS alsnog een keuze kan maken zonder GPS feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

RigolleM schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:16:
Je kan het misschien eisen maar Nikon voorziet het niet meer in hun nieuwe DSLR's, dus lijkt het mij niet verstandig om je hierop vast te pinnen. Ik bied enkel een alternatief aan, opdat de TS alsnog een keuze kan maken zonder GPS feature.
Zeker, maar ik stel het dan graag als doel om een oplossing te vinden voor de eisen in plaats van de eisen aan te passen. ;)

In dit geval is GPS een absolute must, maar DSLR is slechts een neiging. Daarnaast lijkt carnelain geïnteresseerd in zaken als timelapse, ook van die speelfeatures die je vaak niet op een DSLR vindt. Waarom dan niet kiezen voor een goede compact met grote sensor die dergelijke opties wel heeft? Dat is nog een stuk makkelijker op vakantie ook. Of anders een spiegelloze ILC, mocht het verwisselen van objectieven toch nog een toekomstwens zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:31:
Daar ben ik het niet mee eens, hij schrijft dat GPS een absolute must is. Zolang die eis in stand gehouden wordt moet je het ook meenemen in de keuze van camera.
Even lezen, dan zie je dat de eis misschien niet keihard is:
@RigolleM: dit is exact de reden waarom ik hier om advies kom vragen. Het klinkt alleen een beetje onhandig om er aan te moeten denken om je tracking aan te zetten.
GPS lijkt leuk, alleen zie je dat steeds meer camerafabrikanten er vanaf stappen: het duurt na het aanzetten enkele seconden totdat de GPS info beschikbaar is, en dan zijn er vaak al enkele foto's genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat heb ik gelezen, maar zegt niets over de eis, alleen dat een workaround bestaat. Je wordt er niet blijer van om het via een ander apparaat te moeten doen dan via de camera. Ik heb alleen nog nergens een reden gezien om voor dslr te gaan dus snap niet waarom daar de focus ligt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 20:57

bReChThOu

Team Belgium

De GPS op de D5300 is echt héél slecht. Waar je smartphone na een paar seconden een perfect locatie heeft gevonden, kan dit op de D5300 minuten duren. Wil je je locatie actief houden moet je gps sleep uitzetten en dan zie je je batterij letterlijk leeglopen. Voor mij was GPS ook een noodzaak, maar ik zet deze echt nooit meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Hoi,

Ik ben/was de trots eigenaar van een 40D met een Err99 probleem. Nu is de camera al wat ouder en was ik er nog wel gek op, de problemen lijken helaas niet zo makkelijk op te lossen en zou ik hem naar Canon moeten terugsturen. Maar is de camera dat nog wel waard. Als de kosten een beetje hoog zijn dan is een 2e hands 40D voor 150 euro ook wel te koop. Dus ben ik mij aan het orienteren voor iets nieuws. Dit doe ik nu al 3 maanden en na 100 reviews en tig video's trap ik wederom in mijn eigen valkuil. Ik ben een techneut die graag met de nieuwste snufjes bezig is en graag uitgebreide dingen heeft om zich er helemaal in te verdiepen. Dus featuresets en opties of een sensor zijn dingen waar ik dan heel erg over ga twijfelen en er dan niet meer uit kom (tot ik gewoon iets koop en er blij mee ben... zucht :P ). Daarom wellicht dat mensen hier mee kunnen denken.

Note: Ik ben wel iemand die altijd erg lang met zijn spullen doet. Dus in dat opzicht zal ik niet snel switchen als ik eenmaal iets heb omdat ik nooit echt het belang zie van nieuwere opties. Dit werkt toch ook. :+ (erg contra met als ik iets nieuws mag kopen en dan het beste van het beste wil. :+

~1000 euro. Dat kan dus zijn voor een body + een leuke lens als een scherpe prime of een landscape als 10-18. Of alleen de body en later lenzen erbij kopen. Ik heb eventueel een optie om voor een next step up te gaan (6D wat entry FF is) of een 70D waar lens opties bij zitten voor een gematigde prijs of een 7D Mark II (beide crop) die evenveel kost als de 6D.

Canon EF 50mm II F1.8
Canon EF-S 17-85mm F3.6-5.6
Canon EF 70-200mm F4

Wat opvalt is dat als ik een FF zou kiezen ik een flink gat heb gelijk. Dus of 50mm of 70-200. Ik zal geen geld hebben voor een extra lens.
Dat maakt FF gelijk onverstandiger.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Ik had mijn vorige camera eigenlijk vooral voor motorsport foto's schieten waar mijn vrienden veel aan deden. Toen dat wegebte toen bleef de dSLR ook in de kast liggen.
Eind vorig jaar ben ik begonnen met een foto cursus en haal ik veel plezier uit creativiteit met een van mijn beste vriendinnen die ook een foto enthousiast is. Jammer genoeg heeft zij een Nikon en kunnen we niets delen. Ik heb ook overwogen om de Canon setup helemaal te ditchen en over te stappen op Nikon. Niet vanwege de DR of de betere sensor (zij heeft de D7100), want voor mijn gevoel zijn dat moment opnames van technologie, dit kan over 3 jaar weer anders zijn. Maar juist omdat je dan lenzen kan delen met elkaar etc... maar dit is wel een dure overstap vrees ik.

Dus waar wil ik mijn camera voor gebruiken; Ik ben nog erg zoekende in wat ik het leukste vind. Thuis vind ik voornamelijk architectuur erg mooi naast (nachtelijke) foto's (sfeer foto's) van mijn omgeving. Als ik op reis ben (b.v. met de motor) zal ik ook veel waarde hechten aan bewegende delen zoals sport, maar ook stills als in landscape. En nu kom ik erachter dat ik het best wel all-round weet te beschrijven. Daarom nog zoekende.

Totaal niet. Fotografie is voor mij vooral belangrijk voor stills.

Ik heb het nog nooit gebruikt, even in de MediaMarkt geprobeerd met de 70D. Leuk iets, maar ik wil meer ontdekken en leren. AF via Live View had ik minder beleving.

Ik heb grote handen, bij de Nikon D7100 zat ik b.v. met mijn knokkels tegen de lens aan. Dat is in principe niet erg, maar ik kan mij voorstellen dat het op den duur irritant is. De 70D had dat een stuk minder, maar de 7D Mark ii had echt de beste ergonomie. Verder is een kantelbaar scherm leuk, maar is dat meer een leuke feature dan iets wat ik perse wil hebben. Omdat ik nogal lomp kan zijn vond ik de magnesium-alloy body van de 40D erg fijn, maar in de praktijk ga ik er toch wel voorzichtig mee om en ik sta ook niet in de zeikende regen te fotograferen. Wifi en GPS is leuk. Ik denk dat ik meer heb aan GPS als Wifi, alhoewel voor de zelfprotretten wifi weer leuk is natuurlijk. De 7D Mark II heeft b.v. GPS en de 70D Wifi. Beide hebben niet allebei. De 6d wel.

Ik heb al een flink bereik. Ik denk dat ik aan de 70-200 genoeg max bereik heb. Ik zit nooit echt aan de 200. Ik wil mij vooral op de primes richten tussen de 28 en 60mm.

---

Al met al ben ik echt van links naar rechts gegaan en totaal er buiten. Wil ik Nikon kopen zodat mijn beste vriendin en ik meer aligned zijn en lenzen kunnen uitwisselen? Of gewoon mijn eigen weg gaan en verder gaan met Canon. 1 ding weet ik wel, switchen naar Nikon gaat pijn doen. Alles gaat net andersom, maar ik had het vooral over de prijs van de switch. En binnen het Canon kwadrant heb ik een optie op een 7D Mark ii of een 6D voor 900 euro via vrienden die willen upgraden. Een 70D met 18-135mm STM zou ik voor 600 kunnen overnemen. Dus dan heb ik een extra lens en een body waar ik mij verder mee kan orienteren. Voor de 6D zou ik meer moeten investeren down the line. Maar maak ik gebruik van de mogelijkheden van een FF, op dit moment zeker niet. Natuurlijk spreekt iedereen het aan dat je camera beter presteert wanneer de situaties minder ideaal zijn. Maar dan moet je ook wel in goede lenzen investeren (leuke primes). Als ik voor crop ga dan zou de 70D misschien wel de voorkeur hebben. Het kantelbare touchscreen zie ik meer als een 'Eeek!' dan een 'Ah gelukkig'. De 7D Mark ii voelt gewoon net iets meer solide en beter in mijn handen. Maar omdat ik geen diehard sport fotograaf (meer) ben vraag ik mij af of het de meer kosten waard zijn. De 70D zou dan net iets meer all-rounder zijn en zou ik nog wat extra kunnen investeren in een leuke lens. Het enige wat mij zorgen baart is de verhalen rond de 70D dat een leuke prime van <= F2.8 de focus problemen zou kunnen hebben waar de body mee geplaagd lijkt te zijn. Ik ben mij hier nog over aan het inlezen.

Uiteindelijk zou je dan voor EF lenzen kunnen besluiten en later alsnog over te gaan op FF als je meer uit je creativiteit wil halen met foto's.

Oh, mirrorless heb ik geprobeerd, maar door mijn grote handen vond ik dat niet perse fijner. En ik kijk liever door een zoeker dan door live view. Maar misschien moet ik er meer ervaring mee opdoen om dat te kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Lastige keuze.
Snelle onderwerpen zoals motorsport, dan is de volgorde 7D 70D 6D. Die laatste wil je dan eigenlijk liever niet.
Landschap is de 6D weer fijn, maar moet je wel nog een uwa kopen.
Qua allround is de 70 het meest gunstig ook vanwege de prijs.

Vergeet niet dat naast het wegvallen van de EF-S ook je andere lenzen en andere beeldhoek krijgen als je naar ff zou stappen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Laatst online: 17-09 22:40
Gonadan schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:36:
Lastige keuze.
Snelle onderwerpen zoals motorsport, dan is de volgorde 7D 70D 6D. Die laatste wil je dan eigenlijk liever niet.
Landschap is de 6D weer fijn, maar moet je wel nog een uwa kopen.
Qua allround is de 70 het meest gunstig ook vanwege de prijs.

Vergeet niet dat naast het wegvallen van de EF-S ook je andere lenzen en andere beeldhoek krijgen als je naar ff zou stappen.
Dat is mijn gejojo ook. Mijn artistieke kant neigt erg naar de mogelijkheden van de 6d. DT de lenzen veranderen is juist een plus punt omdat ik dan mijn weer erin kan verdiepen ipv het vertrouwde beestje met een ander jasje is. Mijn all-round kant die zegt, maar die ene keer dat je iets vast legt op de motor dan?! Wil dan de 70D omdat het opties open laat. Maar dan draaf ik door en wil dan graag om de ergonomie de 7d Mark ii.

Herken je je trouwens in de focus problemen met de 70D met de wet lichtsterkere lens?

Al met al is de 6D voor de toekomst wel leuker, de 70D is vooral de nu optie ook omdat ik dan een leuke Prime erbij kan kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door -Splash- op 18-06-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 21:22
@gwystyl: de gps unit van nikon had ik al bekeken maar voor dik 200 euro is dat een niet te rechtvaardigen optie wat mij betreft. Zijn er fabrikanten die met een dergelijke oplossing komen die wat betaalbaarder zijn?

Wat betreft een de (nikon) app. Klinkt als een valide alternatief. Zo snel kon ik er nog niet iets over vinden maar ik zo nog even zoeken.
Ik heb x jaren geleden de Solmeta Geotagger N3 GPS module gekocht omdat die prijs/kwaliteit gewoon stukken beter was dan de GP-1A van Nikon. Mijn vader gebruikt deze module nog steeds tot zijn volle tevredenheid icm een D7000. Als ik mij niet vergis is deze module nog steeds te krijgen voor minder dan 200 euro.

Uiteraard zit je dan wel met een externe module die je ofwel moet vastpinnen in de flitsschoen of op je schouderband moet klikken. Nog een klein bijkomend voordeel: bij de N3 krijg je een draad ontspanner.

[ Voor 5% gewijzigd door Kapoen op 20-06-2016 08:25 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Kleine vraag, ik heb pas een Pentax K50 gekocht. Recht daarna heb ik een oud SMC 50mm lensje er bij gekocht om mee te spelen. Enige wat ik nu bijzonder vindt is dat de finder niet donkerder of lichter wordt als ik aan het diafragma draai. Ligt het aan mij en is dat gewoon volkomen normaal. Als ik de lens namelijk niet helemaal vastdraai zie ik het verschil in licht en donker wel in de finder. Ik dacht eerst dat de witbalans misschien automatisch corrigeert, maar dat moet ik in de finder niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powergrim schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:22:
Kleine vraag, ik heb pas een Pentax K50 gekocht. Recht daarna heb ik een oud SMC 50mm lensje er bij gekocht om mee te spelen. Enige wat ik nu bijzonder vindt is dat de finder niet donkerder of lichter wordt als ik aan het diafragma draai. Ligt het aan mij en is dat gewoon volkomen normaal. Als ik de lens namelijk niet helemaal vastdraai zie ik het verschil in licht en donker wel in de finder. Ik dacht eerst dat de witbalans misschien automatisch corrigeert, maar dat moet ik in de finder niet zien.
Het diafragma gaat pas dicht als je de foto maakt. Je focust namelijk wide-open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 14:46
Wat vinden jullie?

Ik heb momenteel al een 8 jaar ofzo een Canon 50D. Heel tevreden van, maar ik kom zeker qua ISO tegen de limieten.
Ik gebruik dit toestel ook professioneel en ben bezig met bedrijfsfotografie en daar merk ik het nu wel serieus, omdat ik mijn kameraad zijn 5D MK2 eens geleend heb.

Maar.. omdat ik niet direct 3k + wil investeren voor maar een kleine tak in mijn zaak (fotografie), was ik aan het denken aan een 2de handse 5D MK2. Probleem: de focuspunten, da's wel een mindere + er heel weinig aangeboden worden als zijnde professioneel, dus met aftrekbare BTW.

2e vraag die ik me stelde: is het wel goed om te investeren nu (professioneel of privé) in een 5D MK2? Beter een MK3? OF naar NIKON/SONY kijken qua FF en prijs/kwaliteit?

De 6D zegt me niets, de 5Ds veel te duur.
Wachten tot de 5D MK4 er is en dan de 3 tegen reductie kopen?

Graag wat meningen?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Universal Creations schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Het diafragma gaat pas dicht als je de foto maakt. Je focust namelijk wide-open.
Ok, klein detail vergeten, het is geen autofocus lens. Ik moet manueel de stops markeren. Als ik hem op F4 zet is dat in de finder hetzelfde als F22. Hoe kan ik daar dan mee spelen als ik het effect op de foto niet real-time kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Powergrim schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:29:
[...]

Ok, klein detail vergeten, het is geen autofocus lens. Ik moet manueel de stops markeren. Als ik hem op F4 zet is dat in de finder hetzelfde als F22. Hoe kan ik daar dan mee spelen als ik het effect op de foto niet real-time kan zien?
Dat ie manueel focus is, maakt niet uit. Er zit vast een pinnetje waarmee je het diafragma gewoon direct mee kunt bedienen. Ik weet niet uit mijn hoofd of je met je Pentax K-50 een soort DoF preview kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
EF 70-200 L USM en EF 50mm 1.4 prime
non L lenzen: Canon EF-S 17-55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:28:
Wat vinden jullie?

Ik heb momenteel al een 8 jaar ofzo een Canon 50D. Heel tevreden van, maar ik kom zeker qua ISO tegen de limieten.
Ik gebruik dit toestel ook professioneel en ben bezig met bedrijfsfotografie en daar merk ik het nu wel serieus, omdat ik mijn kameraad zijn 5D MK2 eens geleend heb.

Maar.. omdat ik niet direct 3k + wil investeren voor maar een kleine tak in mijn zaak (fotografie), was ik aan het denken aan een 2de handse 5D MK2. Probleem: de focuspunten, da's wel een mindere + er heel weinig aangeboden worden als zijnde professioneel, dus met aftrekbare BTW.

2e vraag die ik me stelde: is het wel goed om te investeren nu (professioneel of privé) in een 5D MK2? Beter een MK3? OF naar NIKON/SONY kijken qua FF en prijs/kwaliteit?

De 6D zegt me niets, de 5Ds veel te duur.
Wachten tot de 5D MK4 er is en dan de 3 tegen reductie kopen?

Graag wat meningen?
Wat voor lenzen heb je? APS-C of FF?
Wat ga je fotograferen? "Professioneel" zegt nog niet veel, als je stillevens in een goed verlichte studio fotografeert, dan is snelheid en hoge ISO geen issue, maar bij formule 1 of nachtfotografie bijvoorbeeld wel.

Ben je tevreden over Canon? Dan kun je een nieuwe Canon kopen, dan zijn je lenzen nog wat waard. Maar welke Canon? Ik kan wel zeggen "koop een 70D", maar dat is ongefundeerd als ik niet weet wat je ermee gaat doen.

Ben je niet tevreden met je Canon, of heb je geen lenzen die ertoe doen? Dan kun je alles kiezen wat er is. Als je een MILC zoekt, vergeet dan Canon, maar kies dan een Sony of Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazzzdafke schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:08:
[...]

EF 70-200 L USM en EF 50mm 1.4 prime
non L lenzen: Canon EF-S 17-55mm
De 50/1.4 is ook een non-L ;)

Maar even over je kwestie. Is die 70-200 een f/4 of f/2.8? Behalve kijken naar fullframe kun je ook kijken naar lichtsterker glas. Sigma heeft een paar f/1.8 zooms en goed leren flitsen kan ook veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Zou je even aankunnnen geven welke versies je precies hebt? Hier staan alle Canon EF lenzen. :)

Je kan je 70-200 en 50 meenemen naar een fullframe camera, maar je 17-55 niet. Dat betekend dat je je 17-55 moet vervangen, wat zo'n €800 kost. Laten we zeggen dat je je 17-55 voor €400 kan verkopen, dan heb je €400 extra kosten.

Aan de andere kant ga je met een Canon 80D ook al heel veel vooruit. Deze camera is op praktisch elk vlak een stuk beter dan de oude 50D, en kost zo'n €1100.

Ik zou persoonlijk niet nu overstappen naar fullframe als ik in het Canon kamp zat. Dit jaar komt een Canon 6D Mark II en/of een 5D Mark IV uit, welke aan de 80D te zien een flinke stap vooruit zullen zetten. Bovendien worden de oude modellen dan goedkoper.

De 80D is echter wel een uitstekende opvolger, en je kan al je lenzen houden. Ook zou je dan kunnen investeren in wat extra glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 80D is een hele mooie camera, maar qua ruisprestaties bij hoge iso is het geen hoogvlieger. 80D i.c.m. sneller glas, gaat wel een dikke verbetering leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik ben echt van mening dat de AF points van de 5D MK2 me parten gaan spelen, en dat daar de 80D zeker beter bij is.
Echter zijn de ISO performances niet hetgeen wat ik zoek. Verschillende testen bevestigen dit, en dat is voor mij nog steeds het belangrijkste.

Bedrijfsfotografie, wat wil zeggen dat ik geen flits, paraplu's of andere softboxen etc.. kan gebruiken omdat er niets in scene kan gezet worden (ik weet wel hoe correct te flitsen, doe dit al meer dan 8 jaar).
Sneller glas is ook niet direct een optie wegens DOF. Soms zijn er grote machines die ik scherp moet hebben van een kortere afstand.

Dus, ISO is zeer belangrijk voor mij.

Buiten bedrijfsfotografie doe ik ook regelmatig aan party fotografie, en daar is mijn 50D wel ok, maar niet echt meer bij de snelste qua focus/reactie afdruk. De 5D was daar gevoelig sneller. Daar is ISO natuurlijk minder van toepassing, maar de foto's zelfs op ISO 800 hadden beduidend minder ruis dan op de 50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ongeveer 1 stop beter aldus de reviews. Scheelt toch weer wat.

Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Canon) is wellicht een leuke lens om erbij te hebben. Zeer lichtsterk en scherp, heeft alleen wide-open wat last van CA, maar dat is in post (of in camera correctie) prima weg te krijgen. Op f/2 en hoger is hij gewoon ragscherp, zeker in het midden. Hier een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 stop is wat ruim: http://www.dxomark.com/Ca...-Canon-EOS-50D___1076_272
Maar goed, er zit iets verschil in. In plaats van de 30/1.4 zou ik toch echt eerder kijken naar de 18-35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 10:29

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Ook is wat advies inwinnen hier, ik heb lange tijd met spiegelreflex gefotografeerd, laatste camera was een Canon 60D met Sigma 8-16 en Sigma 18-125mm. Uiteindelijk nam ik hem nog maar zo weinig mee (formaat) en toen ik hem tot overmaat van ramp kwijt raakte heb ik destijds besloten over te stappen op een Powershot S100. Prima camera maar nu onze zoon geboren is toch weer op zoek naar dat beetje meer (snelheid, flexibiliteit, kwaliteit - als het maar compact is).

Wat is je beschikbare budget? rond de 1000 euro voor de eerste set
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? neen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Hij zal vooral gebruikt worden om onze zoon op de foto te zetten en daarnaast voor vakantie en landschappen (we hiken en fietsen graag)
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? graag
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?als ik 1 ding heb geleerd door de tijd is het dat ik er niet op zit te wachten om een hele cameratas mee te nemen, hij moet in m'n jaszak passen of een kleine rugzak met de rest van mijn spullen. dus ik kijk momenteel naar ILC's
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) kitlens bereik is prima om mee te beginnen

Tot op heden ben ik het meest gecharmeerd van de Sony A5100 of A6000 vanwege de uitstekende reviews, sensor, snelheid en compactheid, maar ik word een beetje huiverig van de berichten over de kitlens (slechter kan haast niet lijkt het wel). Kan wel gelijk een prime erbij kopen, maar welke dan? Als oud-Canon gebruiker heb ik uiteraard ook naar de M3 gekeken maar heb nog steeds het idee dat ze achterlopen op ILC gebied.

Welke modellen verdienen nog meer mijn aandacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Fuji XT-1 of X100T of de nieuwere X-E2S?

[ Voor 37% gewijzigd door gwystyl op 21-06-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
GX80 + 12-32mm kitlens + 42.5mm F1.7
Hele goede kitlens en nog budget over voor een mooie portret lens. Best in class stabilisatie, video en AF met eye detectie voor de kids.

Instagram

Pagina: 1 ... 81 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's