Wat is je beschikbare budget? Grofweg E 300, maar na
rondkijken blijkt dat ook het minimum budget te zijn
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ikzelf niet. Mijn vriendin heeft een Canon 1100D met 18-55 lens en 55-250 lens, en een paar filters.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Zaalsport (vechtsport, dus snelle actie), elektronica fotograferen en "huis, tuin en keukenfotografie"
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, maar als ie t kan is wel leuk. 't Blijft een FOTOcamera, geen VIDEOcamera
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik kan de foto-knop licht indrukken waardoor hij scherpstelt, en als ik de fotoknop dan verder indruk neemt de camera een foto. Dit is genoeg voor mij.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Ik zou graag een LCD schermpje hebben wat ik kan inklappen en draaien enzovoort, zoals gezien bij de
Canon 600D van een familielid.
- Opslagkaart: SD(HC/XC) blijkbaar, wordt een microSD kaart + adapter.
Gewenst bereik? Kitlens is prima voor nu
Wat heb ik opgezocht? Waarschijnlijk de
Canon 1200D, gezien zijn instapprijs. Was vanochtend nog E289, maar nu blijkbaar niet meer.
Verhaaltje
Recentelijk ben ik gegrepen door de aanstekelijke aandoening die hobbyfotografie heet, en aldus ben ik op zoek naar een camera + toebehoren.
Ik heb geen flauw idee van instellingen (ik weet wat RGB-waardes en
sluimertijd sluitertijd zijn, door mijn IT-achtergrond, verder niet) of hardware-specificaties, dus dat helpt mij ook niet bij mijn zoektocht. Ik zet 'm op automatisch en vindt het wel uit tijdens gebruik.
"Huh dat is toch niet slim en geldverspilling, als je er niks van weet?"
Zou je wel zeggen, maar mijn vriendin is fotografe en een vriend van haar is ook fotograaf, dus die hebben mij zowel aangestoken als geholpen uit te zoeken wat ik ongeveer wil en basisuitleg geven.
Ik zoek niet iets voor professionele fotografie, ik zoek ook niet een 'begincamera' die ik later ga omwisselen voor een beter iets, ik zoek alleen een prima camera die wat betere foto's neemt dan een mobieltje, waarmee ik gewoon jaren vooruit kan en waar ik wat lenzen op kan schroeven.
En dat moet allemaal dezelfde camera zijn
Ik wil 'm over een maand uitproberen bij de Luchtmacht dagen, daar gaan mijn vriendin en ik heen, en verder ook eens wat betere fotootjes maken dan een mobieltje kan.
Ik wil graag een Canon dSLR (heeft mn vriendin ook, en dus kunnen we glaswerk uitwisselen enzo), en bij voorkeur ook:
- een machinegeweer

, oftewel een camera die doorklikt zolang ik de foto-knop ingedrukt houd. (Sportstand, blijkbaar. Hoe sneller hoe beter

)
- een camera die timelapses kan maken (instelbaar, bijv elke 5sec een foto voor 10min lang, of andere waardes (dus instelbaar))
- een LCD schermpje wat ik in kan klappen (gezien bij de Canon 600D)
Accesoires:
- Een tweede lens (55-250 bijv)
(bij nader inzien (prijs) kan dit even wachten)
- een fish-eye lens (grappig)
(blijkt ook duur te zijn
)
- UV filter, Polarisatiefilter, Zonnekap
- een cameratas
- een (goedkoper) tweederangs merk zoals HAMA mag ook.
[
Voor 8% gewijzigd door
Diamundo op 17-05-2016 15:19
]
Ik denk na over de woorden van het leven.