Thanks. Ik lees veel mensen die absoluut zweren bij een touchscreen. Ik kan me de handigheid goed voorstellen (bijv. om foto's te controleren tijdens een 'shoot'), maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, dus weet niet in hoeverre het voor mij die meerprijs waard is. Tough call.Balance schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:07:
[...]
D5500 is nauwelijks beter dan de D5300, die op zijn beurt wel weer flink beter is dan de D5200. Het enige echte voordeel van de D5500 is dat die een touchscreen vinden, dus mocht je daar €150 extra voor willen betalen, doe je ding.
De D5300 is echter wel significant beter dan de D5200.
Ik weet niet of Nikon ook een quickmenu heeft maar dan kan je via touchscreen al je instellingen zeer snel bereiken. Vroeger had ik het nooit maar nu ik het gewend ben wel ik niet meer zonder. 
Beiden hebben echter een draaibaar scherm, dat is voor mij nog het belangrijkst dus dan is touch extra.
Beiden hebben echter een draaibaar scherm, dat is voor mij nog het belangrijkst dus dan is touch extra.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb nu ongeveer 2 maanden de D5500 + Nikor 35 mm dx F1.8 in mijn bezit en ben er erg tevreden over!Angelevo schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:12:
[...]
Thanks. Ik lees veel mensen die absoluut zweren bij een touchscreen. Ik kan me de handigheid goed voorstellen (bijv. om foto's te controleren tijdens een 'shoot'), maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, dus weet niet in hoeverre het voor mij die meerprijs waard is. Tough call.
Vind het touch screen wel echt een voordeel, je kan toch snel de iso aanpassen of de AF etc. Daarnaast is het uiklapbare scherm ook erg handig als je boven iets uit wilt komen om de foto te maken.
Ben ook heel erg blij met de 35mm 1.8 lens. Het was een relatief goedkope lens die rete scherp is en erg goed presteerd bij weinig licht . Gebruik hem vaak voor concertfotografie..
Nu nog opzoek naar een wide angle :-)
www.instagram.com/thomas.bartelds
Hoe wide-angle wil je? Een standaardzoom (Sigma 17-50mm f/2.8 en Sigma 17-70mm f/2.8-4 zijn aanraders) bied al veel meer wide-angle dan je 35mm. Wil je nog wijder? Kijk eens naar iets als een Sigma 10-20mm f/3.5.
Ik ben echt een totale leek op het gebied van camera's afgezien van gopro's. Ik ga over een kleine 2 dagen op vakantie naar ijsland en wil nog een extra camera aanschaffen. Nu kan ik via via 2 cameras voor vrij gunstige prijzen aanschaffen te weten de Nikon 1 J1 of de Canon EOS 450D.
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat de meest verstandige keuze is?
Bvd.
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat de meest verstandige keuze is?
Bvd.
Heb je de specificaties al een beetje bekeken van beide camera's? Het zijn ook totaal verschillende camera's en daarnaast denk je imho een beetje lichtzinnig over het goed kunnen gebruiken van zo'n camera. Natuurlijk kun je de auto stand gebruiken op beide camera's, maar dat is nogal zonde en ben je beter af met een compactcamera.StevenzeN schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:32:
Ik ben echt een totale leek op het gebied van camera's afgezien van gopro's. Ik ga over een kleine 2 dagen op vakantie naar ijsland en wil nog een extra camera aanschaffen. Nu kan ik via via 2 cameras voor vrij gunstige prijzen aanschaffen te weten de Nikon 1 J1 of de Canon EOS 450D.
Bvd.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hoi UC.Universal Creations schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:50:
[...]
Heb je de specificaties al een beetje bekeken van beide camera's? Het zijn ook totaal verschillende camera's en daarnaast denk je imho een beetje lichtzinnig over het goed kunnen gebruiken van zo'n camera. Natuurlijk kun je de auto stand gebruiken op beide camera's, maar dat is nogal zonde en ben je beter af met een compactcamera.
Waarschijnlijk heb je inderdaad gelijk wanneer je stelt dat ik er te lichtzinnig over denk. Echter ga ik over een kleine 2 weken(my bad), die tijd wil ik natuurlijk goed gebruiken om één van beide camera's te leren kennen en te testen.
Ik kan het anders stellen, voor +/- 100 Euro, welke camera zouden jullie mij, als leek, adviseren?
Als het gaat om een camera met verwisselbare lenzen, dan verwachten we dat je de vragenlijst uit de openingspost invult en hier plaatst. Als het gaat om een compactcamera (camera met vaste lens), dan graag je vraag verhuizen naar [Aankoopadvies] Compactcamera en de vragenlijst uit die openingspost daar invullen.StevenzeN schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:58:
[...]
Hoi UC.
Waarschijnlijk heb je inderdaad gelijk wanneer je stelt dat ik er te lichtzinnig over denk. Echter ga ik over een kleine 2 weken(my bad), die tijd wil ik natuurlijk goed gebruiken om één van beide camera's te leren kennen en te testen.
Ik kan het anders stellen, voor +/- 100 Euro, welke camera zouden jullie mij, als leek, adviseren?
Bedankt! Ik ga even de reviews bekijken van de 10-20mm sigma, lijkt mij een erg toffe lens!!Balance schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:27:
[...]
Hoe wide-angle wil je? Een standaardzoom (Sigma 17-50mm f/2.8 en Sigma 17-70mm f/2.8-4 zijn aanraders) bied al veel meer wide-angle dan je 35mm. Wil je nog wijder? Kijk eens naar iets als een Sigma 10-20mm f/3.5.
Ik heb de Sigma 10-20mm f/4-5.6, erg tevreden mee, zeker aan te raden als betaalbare UWA. Voor mij scherp zat, alleen had soms liever de nieuwere f/3.5 gehad (bijvoorbeeld fotograferen van de sterrenhemel of het noorderlicht). Qua gewicht en handling zijn ze volgens mij verder hetzelfde. Succes met je keuzeTQAirstrike schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:24:
[...]
Bedankt! Ik ga even de reviews bekijken van de 10-20mm sigma, lijkt mij een erg toffe lens!!
Zie nu ook deze voorbij komen:bartpostma schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:11:
[...]
Ik heb de Sigma 10-20mm f/4-5.6, erg tevreden mee, zeker aan te raden als betaalbare UWA. Voor mij scherp zat, alleen had soms liever de nieuwere f/3.5 gehad (bijvoorbeeld fotograferen van de sterrenhemel of het noorderlicht). Qua gewicht en handling zijn ze volgens mij verder hetzelfde. Succes met je keuze
http://www.the-digital-pi...-AT-X-Pro-DX-II-Lens.aspx
Die is qua lichtsterkte weer beter..
Klopt, wel iets duurder en wat minder range. Meeste gevallen heb je de lichtsterkte bij UWA niet zo zeer nodig. ISO wat omhoog moet ook kunnen, afhankelijk van wat voor camera je hebt. Mijn D7000 gebruik ik liever niet boven de 1250-1600 ISO, maar nieuwere modellen hebben zeker betere performance.TQAirstrike schreef op maandag 07 maart 2016 @ 00:52:
[...]
Zie nu ook deze voorbij komen:
http://www.the-digital-pi...-AT-X-Pro-DX-II-Lens.aspx
Die is qua lichtsterkte weer beter..
Trouwens mocht je budget het toelaten, tokina heeft recentelijk de 11-20 2.8 gereleased! €560 in Pricewatch
Oee, zoveel keuze.. Ik vind die nieuwe tokina ook wel interessant. Goede reviews, alleen in NL is die 699..bartpostma schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:50:
[...]
Klopt, wel iets duurder en wat minder range. Meeste gevallen heb je de lichtsterkte bij UWA niet zo zeer nodig. ISO wat omhoog moet ook kunnen, afhankelijk van wat voor camera je hebt. Mijn D7000 gebruik ik liever niet boven de 1250-1600 ISO, maar nieuwere modellen hebben zeker betere performance.
Trouwens mocht je budget het toelaten, tokina heeft recentelijk de 11-20 2.8 gereleased! €560 in Pricewatch
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget? max 1000 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Blog, de camera moet zowel product foto' kunnen als uitstapjes
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) beginnnen met 18-55
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Blog, de camera moet zowel product foto' kunnen als uitstapjes
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? nee
Wat is je ervaring met camera's? Hoe zorg je nu voor de foto's op je Blog?
Is er een website/blog die foto's maakt die je soortgelijk zou willen maken?
Uit je vraag (en die je in december hebt gesteld( begrijp ik dat er niet zo veel kennis is (nog) dus dat maakt het moeilijk adviseren.
Het zal niet zo snel over de camera gaan (meeste moderne camera's met verwisselbare lens zijn prima tegenwoordig) , maar eerder over de lenzen die je eventueel zou moeten hebben.
Ik ken wat mensen die een blog hebben en de meeste hebben trouwens een ILC zoals een Sony Nex / A5000. En 1 tje heeft een Canon D750/700 dacht ik. Beide hebben prima foto's op hun blog staan. Maar hebben allebei wel er een 1.8 lens bij voor het DoF effect.
Uit je vraag (en die je in december hebt gesteld( begrijp ik dat er niet zo veel kennis is (nog) dus dat maakt het moeilijk adviseren.
Het zal niet zo snel over de camera gaan (meeste moderne camera's met verwisselbare lens zijn prima tegenwoordig) , maar eerder over de lenzen die je eventueel zou moeten hebben.
Ik ken wat mensen die een blog hebben en de meeste hebben trouwens een ILC zoals een Sony Nex / A5000. En 1 tje heeft een Canon D750/700 dacht ik. Beide hebben prima foto's op hun blog staan. Maar hebben allebei wel er een 1.8 lens bij voor het DoF effect.
Je kunt elke camera kiezen die er is, ieder model zal volstaan.Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:37:
Wat is je beschikbare budget? max 1000 euro
...
De vraag is: wat wil je hebben, nu en in de toekomst?
Ik denk dat een MILC het meest toekomstvast is, dat is de toekomst van de serieuze fotografie. Daar heb je Sony, Fujifilm, Olympus en Panasonic.
Bij de klassieke DSLR heb je Canon, Nikon, Sony en Pentax. Canon heeft in het betaalbare segment al jaren geen interessante body meer uitgebracht, maar staat nog wel aan de top als het om lenzen gaat (vooral de dure L serie).
Een MILC met pancake lens is erg compact, waardoor je die eerder mee zult nemen. Dat kan ook een belangrijk criterium zijn...
Wil je veel camera voor weinig geld, dan ben je met een Nikon D3300, Sony A58 of Canon 1200D goed af.
Let erop dat je voor jaren voor een systeem kiest. Je moet dus ook kijken wat je verwacht over 3 jaar nodig te hebben. Wat mij betreft vallen daarom alle Canon camera's met een 18 megapixel sensor af; die sensor is al 7 jaar oud, destijds erg goed, maar nu, al 7 jaar ongewijzigd, erg gedateerd.
Succes!
mwah dat zal wel meevallen vermoed ikikweethetbeter schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat een MILC het meest toekomstvast is, dat is de toekomst van de serieuze fotografie.
Inderdaad, dat hoor en zie ik meerEen MILC met pancake lens is erg compact, waardoor je die eerder mee zult nemen. Dat kan ook een belangrijk criterium zijn...
Na een boel browsen in dit topic en het bekijken/vergelijken van veel andere ook maar eens een vragenlijstje van mij:
Wat is je beschikbare budget?
Liefst < € 600, later misschien iets meer?
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet specifiek. Vrouwlief wil de basiscursus gaan doen aan de fotovakschool en wil daarvoor een dSLR om goed te leren fotograferen. Daarna zal er redelijk wat portretfotografie plaats gaan vinden en verder alles wat voor de lens komt vastgelegd worden
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Lijkt me niet handig met een dSLR, maar ik weet niet of we onze Panasonic DMC-TZ 40 travelzoom ook altijd meenemen als we een dSLR hebben.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Niet echt
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mijn vrouw heeft vrij kleine handen, maar volgens mij wordt het gewicht en zwaartepunt van het geheel voornamelijk bepaald door de lens. De Canon 750D/700D vonden we vrij lomp. Dat is voor mij prima, maar voor haar onhandig. Een uitklapbaar scherm lijkt me best handig, maar ik weet niet of dat binnen het budget past.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Lastig. Ik vermoed dat we met 18-55 zeker in het begin aardig uit de voeten kunnen, maar 18-105 lijkt me wel handig omdat je dan wat meer bereik hebt zonder dat je constant van lens moet wisselen. Als die lens niet zo goed is, lijkt de combinatie 18-55 + 55-200 me voor de hand liggen (of eerst alleen 18-55 en later een zoomlens erbij)
Met bovenstaande lijst ben ik gaan rondzoeken, en ik kwam uit op de Nikon D3300 en D5300 in verschillende kits. Zoals gezegd wil mijn vrouw in ieder geval de basiscursus gaan doen aan de fotovakschool. Ik zal hier geïnteresseerd van profiteren door met haar verschillende opdrachten te gaan doen en met alle mogelijkheden van de camera proberen om te gaan. Zij is meer artistiek, ik ben veel technischer. Ik hoop dat we samen kunnen leren mooie foto's te maken.
We hebben nu een Panasonic DMC-TZ40 travelzoom, die meestal op de auto-stand staat. Af en toe proberen we wat te spelen met de instellingen, maar we hebben er beide nog te weinig kennis van om daar het verschil mee te maken.
Voor de cursus kunnen we waarschijnlijk een Canon EOS 350D van een vriend van ons lenen. Is dat handig om er achter te komen wat welke instellingen doen (ook al zitten die bij Nikon misschien op een andere plek), of kan dat bijvoorbeeld al met onze Panasonic of is het handiger om gelijk te investeren in een moderne dSLR? We weten nu nog niet hoe fanatiek er gefotografeerd gaat worden, maar de interesse is er al een tijd en we hopen met de achtergrondkennis over camerainstellingen en composities meer te gaan fotograferen. Aangezien we net een kleine hebben zal die vaak het slachtoffer zijn, maar hij is ook een mooi excuus om er op uit te trekken en buiten mooie plaatjes te schieten.
Wat is wijsheid?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet specifiek. Vrouwlief wil de basiscursus gaan doen aan de fotovakschool en wil daarvoor een dSLR om goed te leren fotograferen. Daarna zal er redelijk wat portretfotografie plaats gaan vinden en verder alles wat voor de lens komt vastgelegd worden
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Lijkt me niet handig met een dSLR, maar ik weet niet of we onze Panasonic DMC-TZ 40 travelzoom ook altijd meenemen als we een dSLR hebben.
Niet echt
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Mijn vrouw heeft vrij kleine handen, maar volgens mij wordt het gewicht en zwaartepunt van het geheel voornamelijk bepaald door de lens. De Canon 750D/700D vonden we vrij lomp. Dat is voor mij prima, maar voor haar onhandig. Een uitklapbaar scherm lijkt me best handig, maar ik weet niet of dat binnen het budget past.
Lastig. Ik vermoed dat we met 18-55 zeker in het begin aardig uit de voeten kunnen, maar 18-105 lijkt me wel handig omdat je dan wat meer bereik hebt zonder dat je constant van lens moet wisselen. Als die lens niet zo goed is, lijkt de combinatie 18-55 + 55-200 me voor de hand liggen (of eerst alleen 18-55 en later een zoomlens erbij)
Met bovenstaande lijst ben ik gaan rondzoeken, en ik kwam uit op de Nikon D3300 en D5300 in verschillende kits. Zoals gezegd wil mijn vrouw in ieder geval de basiscursus gaan doen aan de fotovakschool. Ik zal hier geïnteresseerd van profiteren door met haar verschillende opdrachten te gaan doen en met alle mogelijkheden van de camera proberen om te gaan. Zij is meer artistiek, ik ben veel technischer. Ik hoop dat we samen kunnen leren mooie foto's te maken.
We hebben nu een Panasonic DMC-TZ40 travelzoom, die meestal op de auto-stand staat. Af en toe proberen we wat te spelen met de instellingen, maar we hebben er beide nog te weinig kennis van om daar het verschil mee te maken.
Voor de cursus kunnen we waarschijnlijk een Canon EOS 350D van een vriend van ons lenen. Is dat handig om er achter te komen wat welke instellingen doen (ook al zitten die bij Nikon misschien op een andere plek), of kan dat bijvoorbeeld al met onze Panasonic of is het handiger om gelijk te investeren in een moderne dSLR? We weten nu nog niet hoe fanatiek er gefotografeerd gaat worden, maar de interesse is er al een tijd en we hopen met de achtergrondkennis over camerainstellingen en composities meer te gaan fotograferen. Aangezien we net een kleine hebben zal die vaak het slachtoffer zijn, maar hij is ook een mooi excuus om er op uit te trekken en buiten mooie plaatjes te schieten.
Wat is wijsheid?
Verwijderd
Als je ook wil filmen en wel net zo makkelijk als met je huidige compactcamera zou je eens naar de Panasonic G7 kunnen kijken. Net iets boven je budget maar wel veel waar voor je geld.
Als het een DSLR moet zijn kun je eens kijken naar de Canon 100D (honderd, niet duizend). Dat in combinatie met de 18-55mm kit lens en 50mm f/1.8 STM (of 40mm f/2.8 STM pancake).gwystyl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:04:
Na een boel browsen in dit topic en het bekijken/vergelijken van veel andere ook maar eens een vragenlijstje van mij:
Nee
Niet echt
Wat is wijsheid?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zelf zit ik nog maar een paar weken effectief gebruik te maken van mijn dslr, maar ik begin het aardig te kunnen. Echte wijsheid kan ik je helaas wel nog niet geven, maar wel mijn meninggwystyl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:04:
Nee
Niet echt
Wat is wijsheid?
Ik heb altijd gehoord dat canon totaal verschillend is qua instellingen als een nikon, kan je een beetje vergelijken als je een windows phone vergelijkt met android --> iets met appelen en peren... Zelf zou ik dus niet die canon lenen, enkel als je zeker bent dat je een canon camera wil hebben. Zeker zijn welk merk je precies wil is erg belangrijk, gezien je lang bij hetzelfde merk zal blijven (logischerwijs). Zowel canon als nikon hebben zowel hun voordelen als nadelen tov elkaar. Ik zou eerst je keuze maken alvorens een workshop te doen, die je overigens met korting vaak kan volgen na de aanschaf van je dslr.
Een goed begin is in de lokale elektronicazaak eens kijken wat er qua dslr's in de rekken ligt en uitproberen. Laat je vrouw op een bepaalde afstand staan en test de verschillende lenzen, dan heb je al een redelijk beeld van wat je kan/mag verwachten. Denk er wel aan dat een 55-200mm lens op een nikon 3300 niet hetzelfde is als een 55-200mm lens op een canon 100d bv. (kropfactor o.a., maar ook ieder merk lens is anders).
Zelf heb ik de nikon 3200 body en een 55-200mm vr lens aangeschaft tweedehands hier voor een prijsje van 250 euro. Nog geen week erna heb ik een primelens (50mm afs f1.8) van nikkor erbij gekocht om toch wat meer met mijn camera te doen dan de basis. Via een actie heb ik die lens voor 140 weten te kloppen. En met deze lenzen heb je eigenlijk het gros van wat je nodig gaat hebben. Enkel als je vaak in gebergtes actief bent (landschapfoto's), is een 10mm lens wel een plus, maar dan wordt het wel duur.. In het begin is het even wennen met de instellingen, maar eens je begint te experimenteren krijg je de instellingen vrij snel onder de knie. Vooral met ISO waardes zat ik te sleutelen bij de manuele standen, maar eens je weet hoe het precies werkt kan je er erg mooie plaatjes mee trekken. Enige wat ik nog moeilijk vind is de witbalans die niet altijd goed is in de foto's, maar ook hier zal ik al doende uit leren.
Hou er wel nog rekening mee dat randapparatuur (eventueel polarisatiefilter, hoesje, extra batterij, ...) samen ook snel in euro's oploopt, je zit gemakkelijk aan 100 euro randapparatuur. Voor de rest kan ik je alleen maar zeggen dat als je echt wil experimenteren en uitproberen, je dslr zeker een goede keuze zal zijn. Succes!
Als jullie een spiegelreflex te groot / te zwaar vinden, dan zouden jullie ook eens moeten kijken naar mirrorless camera's. Zelfde bediening, controle en beeldkwaliteit als een DSLR, maar dan in een spiegelloze (en dus kleinere) behuizing.
De Sony A6000 is bijvoorbeeld een aanrader. Deze camera bied uitstekende beeldkwaliteit, bediening en (autofocus) snelheid voor een zeer scherpe €600 met kitlens. Ook heeft hij een viewfinder, kantelbaar scherm en uitstekende video mogelijkheden.
Als je meer wilt dan de kitlens, is de Sony 18-105mm f/4, een gestabiliseerde lichtsterke zoomlens, een aanrader, net als de 35mm f/1.8 en 50mm f/1.8 lichtsterke gestablisieerde primelenzen. Tot slot is er de nieuwe Sigma 30mm f/1.4, een veel belovende lens en de lichtsterkste lens tot nu toe in de E-mount.
Als je meer wilt weten: Lees deze review of kijk de onderstaande
Voor dat geld heb je ook een Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM. Een kleine DSLR body (zo niet zelfs de kleinste) met een flexibele 18-135mm f/3.5-5.6 kitlens met stabilisatie en stille STM motor.Balance schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:03:
[...]
Als jullie een spiegelreflex te groot / te zwaar vinden, dan zouden jullie ook eens moeten kijken naar mirrorless camera's. Zelfde bediening, controle en beeldkwaliteit als een DSLR, maar dan in een spiegelloze (en dus kleinere) behuizing.
De Sony A6000 is bijvoorbeeld een aanrader. Deze camera bied uitstekende beeldkwaliteit, bediening en (autofocus) snelheid voor een zeer scherpe €600 met kitlens. Ook heeft hij een viewfinder, kantelbaar scherm en uitstekende video mogelijkheden.
Als je meer wilt dan de kitlens, is de Sony 18-105mm f/4, een gestabiliseerde lichtsterke zoomlens, een aanrader, net als de 35mm f/1.8 en 50mm f/1.8 lichtsterke gestablisieerde primelenzen. Tot slot is er de nieuwe Sigma 30mm f/1.4, een veel belovende lens en de lichtsterkste lens tot nu toe in de E-mount.
Als je meer wilt weten: Lees deze review of kijk de onderstaande.
[video]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Waarom zou je in hemelsnaam een 100D willen als je ook een Sony A6000 kan krijgen? Of als je dat grotere bereik wilt een Nikon D3300 + 18-105 VR? Ik bedoel, die sensor komt uit 2007 en is absolute shit vergeleken met concurrerende camera's.
Lenzen is een sterk punt van Canon met hun STM serie die goedkoop en goed is. Probeer maar eens voor Sony E-mount vergelijkbare prijs/kwaliteit verhouding te krijgen qua lenzen.Balance schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:13:
[...]
Waarom zou je in hemelsnaam een 100D willen als je ook een Sony A6000 kan krijgen?
Juist om de lenzen zou ik al geen Sony A6000 nemen. Dat is het grootste nadeel van hun, want je betaald je scheel om een lens te krijgen die een Canon bijv. heel goedkoop heeft.Balance schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:13:
[...]
Waarom zou je in hemelsnaam een 100D willen als je ook een Sony A6000 kan krijgen? Of als je dat grotere bereik wilt een Nikon D3300 + 18-105 VR? Ik bedoel, die sensor komt uit 2007 en is absolute shit vergeleken met concurrerende camera's.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Universal Creations schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:19:
Lenzen is een sterk punt van Canon met hun STM serie die goedkoop en goed is. Probeer maar eens voor Sony E-mount vergelijkbare prijs/kwaliteit verhouding te krijgen qua lenzen.
Lenzen voor de Sony E-mount zijn inderdaad duur en schamel, maar waarom zou je dan een Canon 100D met technologie uit 2007 overwegen als je ook een Nikon D3300 (of D5300) kan krijgen met een even uitstekend aanbod aan (instap) Nikon en Sigma lenzen? Denk aan de uitstekende kit-lens upgrades van Sigma (17-50mm f/2.8 en 17-70mm f/2.8-4): Scherp, lichtsterk en gestabiliseerd, eveneens als de de Nikon f/1.8 prime serie (35mm f/1.8G, 50mm f/1.8G en 85mm f/1.8G) en een Sigma 30mm f/1.4.Christiano007 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
Juist om de lenzen zou ik al geen Sony A6000 nemen. Dat is het grootste nadeel van hun, want je betaald je scheel om een lens te krijgen die een Canon bijv. heel goedkoop heeft.
Hangt een beetje af of er ook mee gefilmd moet worden. En het is natuurlijk heel leuk om te roepen dat er technologie uit 2007 in zit, wat niet waar is, maar het gaat om wat je ermee kunt. Natuurlijk heeft Nikon een leuke f/1.8 prime serie, maar die heeft Canon ook. Wat Nikon niet heeft, is iets wat gelijkwaardig is aan de STM-serie van Canon.
Verwijderd
Op dit moment heb ik een compact foto toestel, een Samsung. Ik kom even niet op het model maar het is die met het klapscherm dat je kan draaien. op zich steeds tevreden van geweest, enkel weinig pixels dus niet echt veel detail en nu heeft de flits het begeven nadat die tegen de grond us gegaan.Barrycade schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:08:
Wat is je ervaring met camera's? Hoe zorg je nu voor de foto's op je Blog?
Het zou inderdaad mijn eerste iets "professionelere" camera worden, dus ja ervaring heb ik nog niet echt
Dank voor de input. De Sony A 6000 had ik al langs zien komen in het filmpje dat even terug werd gelinkt waarin hij werd vergeleken met de Nikon D3300, D5500 en Canon 70D. De body is inderdaad mooi klein, maar de dure lenzen houden me wat tegen. Ik wil hem wel in het echt bekijken, en zal mijn vrouw ook even laten voelen met de verschillende groottes van body's.
De opmerking van Dietaahhhpro is ook precies waarom ik de vraag stelde. We hebben nu nog geen voorkeur voor Canon of Nikon of iets anders omdat we nog geen enkele dSLR gewend zijn. Ik zou het jammer vinden als mijn vrouw nou de cursus gaat doen met een geleende Canon en dan vervolgens niet met een Nikon overweg zou kunnen. Aan de andere kant verwacht ik dat er bij zo'n cursus meerdere merken en types camera aanwezig zijn waardoor ze allemaal wel wat uitgelegd worden. Ik vraag me dan af of het niet handiger is om vantevoren een eigen camera aan te schaffen, zodat je daarmee leert werken. Het nadeel is dan wel dat je zonder enige kennis een apparaat aanschaft en daar waarschijnlijk een hele tijd mee blijft werken.
De Nikon D3300 met 18-105 lens staat bij mij op het moment het hoogst op het lijstje, maar ik ga zeker nog een stapeltje body's en lenzen bekijken.
Ik zag dat Canon inmiddels ook de 1300D heeft. Weet iemand daar al meer van behalve pure specs?
Wat is in het algemeen handiger: een kit kopen of een body met een losse lens?
De opmerking van Dietaahhhpro is ook precies waarom ik de vraag stelde. We hebben nu nog geen voorkeur voor Canon of Nikon of iets anders omdat we nog geen enkele dSLR gewend zijn. Ik zou het jammer vinden als mijn vrouw nou de cursus gaat doen met een geleende Canon en dan vervolgens niet met een Nikon overweg zou kunnen. Aan de andere kant verwacht ik dat er bij zo'n cursus meerdere merken en types camera aanwezig zijn waardoor ze allemaal wel wat uitgelegd worden. Ik vraag me dan af of het niet handiger is om vantevoren een eigen camera aan te schaffen, zodat je daarmee leert werken. Het nadeel is dan wel dat je zonder enige kennis een apparaat aanschaft en daar waarschijnlijk een hele tijd mee blijft werken.
De Nikon D3300 met 18-105 lens staat bij mij op het moment het hoogst op het lijstje, maar ik ga zeker nog een stapeltje body's en lenzen bekijken.
Ik zag dat Canon inmiddels ook de 1300D heeft. Weet iemand daar al meer van behalve pure specs?
Ik zou de 1300D, of moet ik zeggen 1210D, gewoon links laten liggen. De prijs is redelijk laag, maar de specs zijn ook echt niet goed voor de prijs.gwystyl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:05:
Als je dezelfde lens wil als in de kit te krijgen is: kit. Dat is namelijk goedkoper.Wat is in het algemeen handiger: een kit kopen of een body met een losse lens?
Lenzen is het enige pluspunt van Canon. Ja, ze zijn toppers met hun dure L objectieven, en ook de betaalbare STM lenzen zijn goed en stil. Echter, veel DSLR bezitters kopen een betaalbare Sigma of Tokina lens, en die zijn doorgaans verkrijgbaar voor Canon, Nikon, Sony en Pentax, en vaak ook voor MILC zoals Sony.Universal Creations schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:19:
Lenzen is een sterk punt van Canon met hun STM serie die goedkoop en goed is.
Dus wil je een goede en betaalbare DSLR, dan ben je met Nikon en Sony goed af, wil je een compacte en betaalbare MILC, dan heb je Sony en MFT, en een top MILC heb je van Sony (A7 serie) en Fujifilm.
En die Canon lenzen... Ja, ze zijn goed, ze behoren tot de top, maar gecombineerd met de antieke 18MP sensor maakt ze een flop. Canon moet z'n body's gaan upgraden en dan vooral de sensor, anders kunnen ze hun hele APS-C DSLR lijn opdoeken.
Mythe 1, er zijn maar 2 cameramerken, Canon en Nikon: niet waar, er is (gelukkig) veel meer op de markt.gwystyl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:05:
De opmerking van Dietaahhhpro is ook precies waarom ik de vraag stelde. We hebben nu nog geen voorkeur voor Canon of Nikon of iets anders omdat we nog geen enkele dSLR gewend zijn. Ik zou het jammer vinden als mijn vrouw nou de cursus gaat doen met een geleende Canon en dan vervolgens niet met een Nikon overweg zou kunnen.
Mythe 2, als je fotografie als hobby hebt, dan moet je een DSLR hebben: niet waar, een MILC is kwalitatief gelijkwaardig.
Mythe 3, als je leert fotograferen met Canon dan kun je nergens anders meer foto's mee maken: niet waar, fotograferen is zoveel meer dan alleen de techniek, maar zelfs de techniek is voor 95% gelijk op alle camera's. Als je heel lang met 1 merk werkt, dan raak je wel gewend aan de positie van bepaalde knopjes en menu's, maar vooral de knopjes zitten. Maar veel knopjes zitten op verschillende camera's op dezelfde plek. Let erop dat je veel met knopjes in kunt stellen, en dat je niet voor de meest simpele dingen het menu in moet duiken.
[ Voor 38% gewijzigd door Universal Creations op 16-03-2016 11:12 . Reden: Dubbelpost ]
Vorig jaar gestart met een fotografie cursus en het is toch al DSLR wat de klok slaat.
Overhaast een Nikon DSLR gekocht maar al gauw botste ik op één van z'n grootste beperking: grootte.
Ik neem graag overal mijn camera mee, maar het gesleur van die DSLR en bijhorende lensen was mij soms te veel. Ik liet meer en meer de DSLR thuis of in de wagen, en dat kon toch niet de bedoeling zijn.
Op aanraden van een kennis fotograaf een Fujifilm X100T mogen gebruiken en ik was verkocht aan de compactheid van het toestel. Een vaste brandpuntafstand zag ik niet zo zitten en mij een X-T1 aangeschaft. Deze neem ik nu overal met plezier mee en ik mis nu geen enkel moment meer om te fotograferen.
Terug naar de cursus... tijdens de fotoanalyses liet ik de cursisten gokken met welke camera ik de foto had genomen en ik heb toch verstomde blikken gezien als ze hoorden dat ik die met dat klein onding had getrokken
Ondertussen al behoorlijk geïnvesteerd in lensen en de twijfel begint toch de ontstaan om die Nikon van de hand te doen. Tijdens de cursus gebruik ik hem nog, want we zijn nu bezig met offshoe flitsen met meerdere flitsen en we gebruiken mekaars flits, wat mij niet zou lukken met mijn Fuji. Anderzijds gebruik ik Nikon ook vaker als ik snelle actie moet fotograferen, de Fuji zijn AF is niet zo bijzonder als het op snelheid aankomt.
Overhaast een Nikon DSLR gekocht maar al gauw botste ik op één van z'n grootste beperking: grootte.
Ik neem graag overal mijn camera mee, maar het gesleur van die DSLR en bijhorende lensen was mij soms te veel. Ik liet meer en meer de DSLR thuis of in de wagen, en dat kon toch niet de bedoeling zijn.
Op aanraden van een kennis fotograaf een Fujifilm X100T mogen gebruiken en ik was verkocht aan de compactheid van het toestel. Een vaste brandpuntafstand zag ik niet zo zitten en mij een X-T1 aangeschaft. Deze neem ik nu overal met plezier mee en ik mis nu geen enkel moment meer om te fotograferen.
Terug naar de cursus... tijdens de fotoanalyses liet ik de cursisten gokken met welke camera ik de foto had genomen en ik heb toch verstomde blikken gezien als ze hoorden dat ik die met dat klein onding had getrokken
Ondertussen al behoorlijk geïnvesteerd in lensen en de twijfel begint toch de ontstaan om die Nikon van de hand te doen. Tijdens de cursus gebruik ik hem nog, want we zijn nu bezig met offshoe flitsen met meerdere flitsen en we gebruiken mekaars flits, wat mij niet zou lukken met mijn Fuji. Anderzijds gebruik ik Nikon ook vaker als ik snelle actie moet fotograferen, de Fuji zijn AF is niet zo bijzonder als het op snelheid aankomt.
1: weet ik, maar dat zijn de grootste twee dus zijn er ook de meeste lenzen voor en is het tweedehands (lenzen)aanbod lekker groot. Daarom komt daarna ook "of andere merken"....ikweethetbeter schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:01:
[...]
Mythe 1, er zijn maar 2 cameramerken, Canon en Nikon: niet waar, er is (gelukkig) veel meer op de markt.
Mythe 2, als je fotografie als hobby hebt, dan moet je een DSLR hebben: niet waar, een MILC is kwalitatief gelijkwaardig.
Mythe 3, als je leert fotograferen met Canon dan kun je nergens anders meer foto's mee maken: niet waar, fotograferen is zoveel meer dan alleen de techniek, maar zelfs de techniek is voor 95% gelijk op alle camera's. Als je heel lang met 1 merk werkt, dan raak je wel gewend aan de positie van bepaalde knopjes en menu's, maar vooral de knopjes zitten. Maar veel knopjes zitten op verschillende camera's op dezelfde plek. Let erop dat je veel met knopjes in kunt stellen, en dat je niet voor de meest simpele dingen het menu in moet duiken.
2. goed punt. MILC heeft als groot voordeel een kleine body.Qua prijzen zitten ze wel erg in de buurt van dSLR's met vergelijkbare specs of zijn ze zelfs duurder....
3. Zo goed heb ik nog niet naar verschillende toestellen gekeken in het echt, maar ik hoor vaak een gewenning aan een bepaalde logica. Die zal binnen hetzelfde merk groter zijn dan tussen verschillende merken. Ik heb al wel gezien dat bijvoorbeeld de Nikon D3300 en D5300 bijna dezelfde knoppen hebben op de achterkant, maar dat die heel anders geplaatst zijn omdat de D5300 een uitklapscherm heeft. Die gewenning geldt dan ook niet alleen voor knoppen maar ook voor de menustructuur.
Tokina koopt bijna niemandikweethetbeter schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:45:
Lenzen is het enige pluspunt van Canon. Ja, ze zijn toppers met hun dure L objectieven, en ook de betaalbare STM lenzen zijn goed en stil. Echter, veel DSLR bezitters kopen een betaalbare Sigma of Tokina lens, en die zijn doorgaans verkrijgbaar voor Canon, Nikon, Sony en Pentax, en vaak ook voor MILC zoals Sony.
Maar het zal je verbazen hoeveel mensen gewoon merkeigen lenzen kopen, of nauwelijks verder komen dan kitlenzen. Als je start, zijn de STM lenzen gewoon enorm goed qua prijs en prestaties. Wil je lichtsterker, dan kom je vaak uit bij Sigma, Tamron en Tokina (been there done that).
En met Canon niet?Dus wil je een goede en betaalbare DSLR, dan ben je met Nikon en Sony goed af
Ik weet niet of je afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd, maar Canon gebruikt al jaren andere sensoren voor hun aps-c dslr lijn. Daarnaast zijn er 2 soorten 18MP sensoren van Canon: de oudste is die uit de 7D zonder fasedetectie op de sensor, de nieuwere is die uit de 100D met fasedetectie op de sensor. Later zijn de dual-pixel sensoren gekomen zoals in de 70D.En die Canon lenzen... Ja, ze zijn goed, ze behoren tot de top, maar gecombineerd met de antieke 18MP sensor maakt ze een flop. Canon moet z'n body's gaan upgraden en dan vooral de sensor, anders kunnen ze hun hele APS-C DSLR lijn opdoeken.
Maar misschien dat je wat real-world verschillen laat zien tussen een "antieke" Canon sensor zoals die in 100D of 70D enerzijds en een moderne Nikon/Sony sensor anderzijds. En dan heb ik het niet over foto's die zwaar onderbelicht zijn en vervolgens opgetrokken moeten worden. We gaan uit van mensen die leren om een camera te gebruiken.
Als laatste is het zo dat Canon nu hun sensoren qua dynamisch bereik kan laten meekomen met de concurrentie. De 1DX-II is daar een voorbeeld van en mogelijk ook de 80D. Het is namelijk niet zo makkelijk om je hele productielijn volledig aan te passen. Vraag maar aan Nikon en Sony die jarenlang zijn doorgegaan met hun antieke CCD sensoren die veeeeeel verder achterlagen dan Canon nu doet.
ILC's zijn klein inderdaad, maar sommige zo klein dat ze soms zelfs een PASM dial weggelaten hebben. Dat zou voor mij nu een no-no zijn. Ik heb een Pen Mini en voor autostand prima maar de hele tijd in het menu rommelen voor iets simpels als van sluitertijd naar diafragma voorkeur setting is ontzettend irritant.
Maar de ILC met wat meer hardware knopjes zijn meestal duurder dan de instap dSLR's.
Daarnaast heeft een dSLR voor mij nogal een voordeel omdat je door de viewfinder kan kijken wat de stabiliteit zeer ten goede komt. De serieuzere ILC lenzen zijn toch vrij zwaar en dan de hele bups voor je houden op het schermpje kijken en dan ook nog het setje goed stabiel houden vind ik vrij on-ergonomisch.
En er zijn natuurlijk ook ILC's met (LCD) viewfinder, maar ook hier weer vrij duur.
Qua knoppen / menu: alles went. Ik heb nu ook een D7000 en hiervoor een D50 gehad, het is even wennen, maar binnen enige tijd weet je niet beter. Ook op mijn Pen weet ik alles snel te vinden terwijl die volledig anders qua setup/menu is dan de Nikon.
Maar de ILC met wat meer hardware knopjes zijn meestal duurder dan de instap dSLR's.
Daarnaast heeft een dSLR voor mij nogal een voordeel omdat je door de viewfinder kan kijken wat de stabiliteit zeer ten goede komt. De serieuzere ILC lenzen zijn toch vrij zwaar en dan de hele bups voor je houden op het schermpje kijken en dan ook nog het setje goed stabiel houden vind ik vrij on-ergonomisch.
En er zijn natuurlijk ook ILC's met (LCD) viewfinder, maar ook hier weer vrij duur.
Qua knoppen / menu: alles went. Ik heb nu ook een D7000 en hiervoor een D50 gehad, het is even wennen, maar binnen enige tijd weet je niet beter. Ook op mijn Pen weet ik alles snel te vinden terwijl die volledig anders qua setup/menu is dan de Nikon.
Dat klopt, die (nu antieke) CMOS sensor van Canon was veel beter dan de CCD sensoren die Sony en Nikon in 2008 in hun camera's stopten.Universal Creations schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:12:
Het is namelijk niet zo makkelijk om je hele productielijn volledig aan te passen. Vraag maar aan Nikon en Sony die jarenlang zijn doorgegaan met hun antieke CCD sensoren die veeeeeel verder achterlagen dan Canon nu doet.
Nu loopt Sony voor en Canon achter. De wet van de remmende voorsprong heet dat.
Probleem is alleen dat Canon al jaren lang achterloopt als het om sensoren gaat. Want ook de nieuwere (18MP & 20MP) Canon sensoren lopen achter bij de exemplaren van Sony.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, er zijn meer onderdelen die de kwaliteit van een foto bepalen. En veel fotografen zoeken toch niet de grenzen van de camera op. Bij de meeste kiekjes gemaakt met een 18-55mm kitlens zie je toch niet of deze met een Canon 1300D, Nikon D3300, Sony A58 of Sony A6000 is gemaakt. Maar overigens ook niet of je 'm hebt gemaakt met een Canon 1300D, 750D, 70D of 7D.
Je merkt pas verschillen als je echte foto's gaat maken, met aandacht voor de belichting.
Wat mijn punt is: de verschillen zijn klein, zowel op het gebied van camera's als van lenzen, kies dan voor een camera die beter presteert als je (onbedoeld) eens in de buurt van de grenzen van z'n kunnen komt. Met een moderne Sony sensor heb je dan een beter bruikbaar beeld dan met een antieke Canon sensor.
Met een 1300D kun je prachtige foto's maken, maar dat ding biedt fotografisch gezien niks extra's tov de 1200D, en de concurrentie is beter.
Dat hangt helemaal af wat je wil.. Kits zijn vaak goedkoop voor de meegeleverde lens, maar als je die lens (zoals ik) niet nodig hebt is het een beetje zonde.gwystyl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:05:
Mijn ervaringen met lenzen is dat je die niet zo snel koopt, maar eerder je body upgrade. Ik heb altijd met Canon gefotografeerd, omdat mijn pa daar ook mee fotografeerd: daarmee kon ik zijn body's overnemen, en de lenzen behouden. Ik gebruik nog steeds een 17-85 lens.gwystyl schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:55:
[...]
1: weet ik, maar dat zijn de grootste twee dus zijn er ook de meeste lenzen voor en is het tweedehands (lenzen)aanbod lekker groot. Daarom komt daarna ook "of andere merken"....
2. goed punt. MILC heeft als groot voordeel een kleine body.Qua prijzen zitten ze wel erg in de buurt van dSLR's met vergelijkbare specs of zijn ze zelfs duurder....
3. Zo goed heb ik nog niet naar verschillende toestellen gekeken in het echt, maar ik hoor vaak een gewenning aan een bepaalde logica. Die zal binnen hetzelfde merk groter zijn dan tussen verschillende merken. Ik heb al wel gezien dat bijvoorbeeld de Nikon D3300 en D5300 bijna dezelfde knoppen hebben op de achterkant, maar dat die heel anders geplaatst zijn omdat de D5300 een uitklapscherm heeft. Die gewenning geldt dan ook niet alleen voor knoppen maar ook voor de menustructuur.
Ik zou wel net even iets meer geld uitgeven aan een niet-kitlens. Bijvoorbeeld een Canon 1xx serie met de 15-85 erop. Dan kan je zo een aantal jaar vooruit.
Ik zou de 15-85 echt niet adviseren. De lens is erg duur en puur voor een paar mm extra groothoek zonde van het geld. De 1xxxD serie zou ik ook niet adviseren. Als je graag Canon wil: pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM ZwartJolke schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:22:
Ik zou wel net even iets meer geld uitgeven aan een niet-kitlens. Bijvoorbeeld een Canon 1xxx serie met de 15-85 erop. Dan kan je zo een aantal jaar vooruit.
My fault: die 1xxx was een x teveel. Ik doelde ook op de daarop volgende serie 1xx.Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:31:
[...]
Ik zou de 15-85 echt niet adviseren. De lens is erg duur en puur voor een paar mm extra groothoek zonde van het geld. De 1xxxD serie zou ik ook niet adviseren. Als je graag Canon wil: pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart
Allen, ik zou graag jullie advies inroepen voor de keuze voor een camera welke ik aan mijn vriendin cadeau wil doen. Heb zelf geheel geen verstand, dus veel gelezen en kom uit op de usual suspects.
Doel van de camera: instappakket om te beginnen met fotograferen, cursus zal volgen, ze heeft het er al langer over.
Vereiste: systeemcamera ivm de grootte van het apparaat.
Kandidaten:
Olympus PL6 met 14-42 kit lens à €349,-
- Pro: Emotionele band met Olympos, lenzenaanbod.
- Nadeel: Losse flitser
Olympos E-PL5 14-42 kit lens à €249,-
- Nadeel: verouderd?!
Sony alpha 5000 16-50 powerzoom kit à €359,-
- Pro: goede beoordelingen
- Nadeel: Traag, ouder?
Nikon 1 J5 met 1 Nikon 10mm f/2.8 Solo objectief (tweedehands à €275)
- Voordeel: goede beoordelingen
- Nadeel: sensorgrootte, geen zoomlens.
Samsung valt af gezien de beperkte lenskeuze.
Bovenstaande mijn overwegingen, mijn budget ziet graag de pl5 of de nikon tegemoet. Echter mn bij de nikon twijfel ik over de inzetbaarheid van de camera met bovengoemde lens. Is dit een reeel starterspakket?
Wat zouden jullie me aanbevelen bij dit verhaal?
Wat is je beschikbare budget? 300€
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel? Nee.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Nee
Overige wensen aan de camera? Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -
Doel van de camera: instappakket om te beginnen met fotograferen, cursus zal volgen, ze heeft het er al langer over.
Vereiste: systeemcamera ivm de grootte van het apparaat.
Kandidaten:
Olympos E-PL5 14-42 kit lens à €249,-
- Pro: goede beoordelingen
- Nadeel: Traag, ouder?
Nikon 1 J5 met 1 Nikon 10mm f/2.8 Solo objectief (tweedehands à €275)
- Voordeel: goede beoordelingen
- Nadeel: sensorgrootte, geen zoomlens.
Samsung valt af gezien de beperkte lenskeuze.
Bovenstaande mijn overwegingen, mijn budget ziet graag de pl5 of de nikon tegemoet. Echter mn bij de nikon twijfel ik over de inzetbaarheid van de camera met bovengoemde lens. Is dit een reeel starterspakket?
Wat zouden jullie me aanbevelen bij dit verhaal?
Wat is je beschikbare budget? 300€
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel? Nee.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Nee
Overige wensen aan de camera? Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -
[ Voor 9% gewijzigd door Painxiom op 22-03-2016 10:57 ]
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
Onder de €400 is de Sony Alpha 5000 absoluut de beste keus.
En verslaat dus wat jou betreft ook de nikon tweedehands met genoemde lens?Balance schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:06:
[...]
Onder de €400 is de Sony Alpha 5000 absoluut de beste keus.
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
De sensor van de Nikon is wel nieuwer, maar ook pak em beet 4x zo klein. Dat ga je zeker merken in je foto's, de Alpha 5000 levert betere resultaten.Painxiom schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:25:
En verslaat dus wat jou betreft ook de nikon tweedehands met genoemde lens?
Eens je de snelheid en het gemak van handmatige zoom hebt geproefd, wil je niet meer terug naar een powerzoom.Painxiom schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:55:
Alleen al om die powerzoom zou ik die persoonlijk niet nemen
Zoals gesteld heb ik helaas geen enkele ervaring met de camera's. Ben echt op zoek naar een set waarmee mijn vriendin kan beginnen en wat ze uit kan breiden..Fireshade schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:31:
[...]
Maar misschien heb jij andere ervaringen daarmee
Wat zou jij wél adviseren?
Wat ik het meeste mis in je vraag, is wat je vriendin meestentijds zou willen fotograferen. Daar schuilt namelijk een belangrijk keuzecriterium in: AF-snelheid.
De Nikon heeft misschien de kleinste sensor (die overigens voor normale afdrukafmetingen gewoon prima is), maar ook de snelste AF van het rijtje. Dat is handig voor beweeglijke onderwerpen zoals kinderen of actie (zonder dat men er speciaal voor moet poseren zeg maar). De andere camera's zijn allemaal een stuk trager, en niets is zo frustrerend als een leuk moment missen, omdat het ding maar geen focus kan vinden.
Vind je vriendin al die actie niet interessant en fotografeert ze liever landschappen, architectuur en stillevens, dan is de Sony de betere keus. Die is inderdaad wel traag, maar dat deert niet bij landschappen. De Olympussen zijn dan weer sneller (maar minder goed bij bewegende objecten).
Overweeg overigens ook andere gebruikseisen. Zo is het LCD-scherm deze Olympussen in een beetje zon onbruikbaar en schijnen ze een verwarrende en lastige menustructuur te hebben. Deze zaken zijn echter alleen live te ondervinden (in de winkel of bij vrienden oid).
De Nikon heeft misschien de kleinste sensor (die overigens voor normale afdrukafmetingen gewoon prima is), maar ook de snelste AF van het rijtje. Dat is handig voor beweeglijke onderwerpen zoals kinderen of actie (zonder dat men er speciaal voor moet poseren zeg maar). De andere camera's zijn allemaal een stuk trager, en niets is zo frustrerend als een leuk moment missen, omdat het ding maar geen focus kan vinden.
Vind je vriendin al die actie niet interessant en fotografeert ze liever landschappen, architectuur en stillevens, dan is de Sony de betere keus. Die is inderdaad wel traag, maar dat deert niet bij landschappen. De Olympussen zijn dan weer sneller (maar minder goed bij bewegende objecten).
Overweeg overigens ook andere gebruikseisen. Zo is het LCD-scherm deze Olympussen in een beetje zon onbruikbaar en schijnen ze een verwarrende en lastige menustructuur te hebben. Deze zaken zijn echter alleen live te ondervinden (in de winkel of bij vrienden oid).
[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 22-03-2016 14:13 ]
Meestentijds gaat het over fotografie tijdens het reizen. Bijzondere landschappen/architectuur/stillevens etc. Daarnaast natuurlijk foto's van mensen/dieren die je dan tegen komt, dus beweging zal enigzins nodig zijn.
Op het moment heb ik de keuze tussen de Sony (2ehands) voor 250€ en de Nikon met genoemde lens €270.
Of nieuw de Sony voor 350, de 5100 zou prachtig zijn echter echt boven budget vrees ik..
Op het moment heb ik de keuze tussen de Sony (2ehands) voor 250€ en de Nikon met genoemde lens €270.
Of nieuw de Sony voor 350, de 5100 zou prachtig zijn echter echt boven budget vrees ik..
De Alpha 5100 en 6000 zijn inderdaad fantastische camera's met een zeer goede sensor en flink vlotte autofocus. Op marktplaats vind ik bijvoorbeeld een tweedehands A5100 voor maar €300. Koop er dan nog een leuk lensje bij en je moet voor minder dan €400 klaar kunnen zijn!
Emotionele band en dan de naam niet goed schrijven?Painxiom schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:55:
Allen, ik zou graag jullie advies inroepen voor de keuze voor een camera welke ik aan mijn vriendin cadeau wil doen. Heb zelf geheel geen verstand, dus veel gelezen en kom uit op de usual suspects.
Kandidaten:
AanraderOlympos E-PL5 14-42 kit lens à €249,-

Zit dezelfde sensor in als veel duurdere/huidige modellen, dus niet verouderd.
http://www.dxomark.com/ca...de=list&yDataType=rankDxo
weet het niet meer
De Nikon D3300 is ook een mooie instapper, met veel instelmogelijkheden. Deze is iets nieuwer en iets duurder dan zijn broertje de D3200 die het ook heel goed doet/deed.
Ik heb geen ervaring in cameras wat vinden jullie van deze: Sony DSC-RX100 Cyber-shot (pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart)
edit: zag nu pas de posts er over.
edit: zag nu pas de posts er over.
[ Voor 7% gewijzigd door ActieHunt op 31-03-2016 20:26 ]
Hangt helemaal af van wat je ervan verwacht. Waar ben je naar op zoek?ActieHunt schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:24:
Ik heb geen ervaring in cameras wat vinden jullie van deze: Sony DSC-RX100 Cyber-shot (pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga op vakantie naar shanghai en wil hem eigenlijk overal voor gebruiken. zelf heb ik al een gopro maar die maakt niet zulke mooie foto,sGonadan schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:26:
[...]
Hangt helemaal af van wat je ervan verwacht. Waar ben je naar op zoek?
Wat is een goede camera die niet al te ingewikkeld is ? zelf heb ik vrij wel geen ervaring van instelling op een camera zoals iso en andere dingen.
Wat is je budget? En heb je nog speciale wensen zoals filmen, zoom, grootte etc. Kijk anders even in de OP naar de standaardvragen en probeer daar eens een antwoord op te formuleren. Dan kunnen we makkelijker gericht adviseren.ActieHunt schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:28:
[...]
Ik ga op vakantie naar shanghai en wil hem eigenlijk overal voor gebruiken. zelf heb ik al een gopro maar die maakt niet zulke mooie foto,s
Wat is een goede camera die niet al te ingewikkeld is ? zelf heb ik vrij wel geen ervaring van instelling op een camera zoals iso en andere dingen.
Overigens heb je het nu wel over een compact camera, is dat wat je zoekt? Dan hebben we namelijk nog een beter topic voor je.
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 31-03-2016 20:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Schopje nav mijn vraag van een maand geleden. Inmiddels heb ik bergen reviews gelezen en ben ik een paar keer een Media Markt binnen gelopen om verschillende apparaten vast te houden. Mijn shortlist bestaat nu uit de Nikon D5300 met kitlens (ws 18-55, maar misschien 18-105) of een Canon 750D met vergelijkbare kitlens. Later zal extra lenswerk aangeschaft worden als er weer budget is en er duidelijker is wat voor soort foto's er het meest gemaakt worden.
Nou heeft mijn vrouw gisteren lekker gebabbeld met een bevriende fotografe die diezelfde cursus/basisopleiding aan de fotovakschool heeft gedaan die mijn vrouw wil gaan doen, en daarna de foto-opleiding. Zij heeft een Nikon D7200 en volgens mij ook een D750, en ze zei dat ze beter een D7200 of vergelijkbaar kan halen dan een instapcamera (ik weet niet of ze dan een D3300/1200D of D5300/700D categorie bedoelt), omdat ze anders te snel tegen de grenzen van het apparaat aanloopt.
Als ik kijk naar de specificaties van een D7200 en die vergelijk met de D5300, zie ik niet zo waar het prijsverschil of de meerwaarde van de D7200 vandaan komt. De body is grofweg twee keer zo duur; de lenzen zijn hetzelfde. Wat biedt de D7200 meer tov de D5300 en wanneer zal je het snelst tegen beperkingen van een D5300 aanlopen? Is dat als je met bepaalde lichtomstandigheden werkt, bij actiefoto's of iets anders?
Met mijn oorspronkelijke budget kan ik net een D5300 met kitlens halen. Dit kan zonder al te veel problemen opgerekt worden naar € 750, maar een D7200 met een beetje lens is al gauw € 1300. Dat vind ik een nogal forse verhoging als ik er geen duidelijke meerwaarde in zie. Aan de andere kant vind ik het ook jammer om nu een paar honderd euro te besparen en er volgend jaar achter te komen dat deze camera niet voldoet en dat er alsnog een hogere klasse moet komen.
Is een (evt tweedehands) D7100 ook een goede optie of loopt die echt al achter op de laatste generatie?
*disclaimer: ik heb de Nikon modellen genoemd; het verhaal gaat om de verschillen in modelseries, niet per se van Nikon
Nou heeft mijn vrouw gisteren lekker gebabbeld met een bevriende fotografe die diezelfde cursus/basisopleiding aan de fotovakschool heeft gedaan die mijn vrouw wil gaan doen, en daarna de foto-opleiding. Zij heeft een Nikon D7200 en volgens mij ook een D750, en ze zei dat ze beter een D7200 of vergelijkbaar kan halen dan een instapcamera (ik weet niet of ze dan een D3300/1200D of D5300/700D categorie bedoelt), omdat ze anders te snel tegen de grenzen van het apparaat aanloopt.
Als ik kijk naar de specificaties van een D7200 en die vergelijk met de D5300, zie ik niet zo waar het prijsverschil of de meerwaarde van de D7200 vandaan komt. De body is grofweg twee keer zo duur; de lenzen zijn hetzelfde. Wat biedt de D7200 meer tov de D5300 en wanneer zal je het snelst tegen beperkingen van een D5300 aanlopen? Is dat als je met bepaalde lichtomstandigheden werkt, bij actiefoto's of iets anders?
Met mijn oorspronkelijke budget kan ik net een D5300 met kitlens halen. Dit kan zonder al te veel problemen opgerekt worden naar € 750, maar een D7200 met een beetje lens is al gauw € 1300. Dat vind ik een nogal forse verhoging als ik er geen duidelijke meerwaarde in zie. Aan de andere kant vind ik het ook jammer om nu een paar honderd euro te besparen en er volgend jaar achter te komen dat deze camera niet voldoet en dat er alsnog een hogere klasse moet komen.
Is een (evt tweedehands) D7100 ook een goede optie of loopt die echt al achter op de laatste generatie?
*disclaimer: ik heb de Nikon modellen genoemd; het verhaal gaat om de verschillen in modelseries, niet per se van Nikon
Naar mijn mening kun je beter gewoon beginnen met een instap camera met een budget wat je naar je zelf toe kan verantwoorden. Ik ben begonnen met een Canon 450D en heb daar lang plezier van gehad en gaf mij de tijd om me zelf op fotografisch vlak te ontwikkelen, daar speelt de body niet zo'n grote rol bij. Composities maken, belichtingen uitvogelen, interessante onderwerpen vinden en dergelijke heeft allemaal niks met je body te maken. Na een tijd fotograferen kom je vanzelf bepaalde dingen tegen die je wil proberen of dingen waar je tegen aan loopt, vervolgens ga je sparen en koop je een body / lens die je dan kan verantwoorden naar je zelf.gwystyl schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:38:
Schopje nav mijn vraag van een maand geleden. Inmiddels heb ik bergen reviews gelezen en ben ik een paar keer een Media Markt binnen gelopen om verschillende apparaten vast te houden. Mijn shortlist bestaat nu uit de Nikon D5300 met kitlens (ws 18-55, maar misschien 18-105) of een Canon 750D met vergelijkbare kitlens. Later zal extra lenswerk aangeschaft worden als er weer budget is en er duidelijker is wat voor soort foto's er het meest gemaakt worden.
TL;DR. Koop een instap camera en een aantal lenzen (ook bijv. een 50mm prime) en ga fotograferen, dat is waar het uiteindelijk om draait. Wie weet schiet je wat hotshots en kom je in ons befaamde topic. Ieder kwartaal zoeken wij de genomineerde hotshots uit
www.maartendeboer.net
De 7000 serie van Nikon onderscheid zich op een paar punten van de 5000 serie:
- Snellere autofocus over een groter gebied
- Hogere burstsnelheid en een grotere buffer
- Meer knoppen en wieltjes voor instellingen
- Weather sealed (regen/spatwater bestendig)
- Betere (grotere en heldere) viewfinder
Een zeer capabele beginners-set zou dit zijn:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Nikon D5300 Zwart | € 479,- | € 479,- |
1 | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) | € 324,36 | € 324,36 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 803,36 |
Hiermee heb je een lichtsterke, gestabiliseerde en scherpe zoomlens. Zo'n goede standaardlens is nog veel belangrijker dan net die iets betere body, aangezien je qua scherptediepte veel meer kan experimenteren met een lichtsterke lens. Ook bied deze veel betere prestaties in minder licht.
De volgende aankoop wordt dan een prime lens. Deze lenzen kunnen niet zoomen, maar zijn nog veel lichtsterker, en vaak erg scherp. Hiermee kan je nog meer van je foto out-of-focus krijgen, wat in sommige taken van de fotografie essentieel is. Je kan dan kijken naar een Nikon 35mm f/1.8G, Nikon 50mm f/1.8G of Sigma 30mm f/1.4 Art.
[img=640,375]http://tweakers.net/ext/f/ZFdSqilCuz8mRqtmjKPXQcW4/full.png[/img]
Op de D5300 is dat in ieder geval niet zo, al dus alle reviews op TweakersSj44k13 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:15:
Let wel dat de sigma lens soms compatibiliteitsproblemen heeft met nikon camera's. Zo blijft de stabilisatie te lang aanstaan enzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 20-04-2016 16:29 ]
Let wel dat de sigma lens soms compatibiliteitsproblemen heeft met nikon camera's. Zo blijft de stabilisatie te lang aanstaan enzo.
Nog een voordeel van de 7000 serie is dat er een focus motor in zit, zodat je oudere lenzen zonder motor kunt gebruiken, die je soms voor een zacht prijsje op de kop kunt tikken.
Nog een voordeel van de 7000 serie is dat er een focus motor in zit, zodat je oudere lenzen zonder motor kunt gebruiken, die je soms voor een zacht prijsje op de kop kunt tikken.
Ik heb onlangs de Nikkor 50mm AF-S f/1.8G aangeschaft en ben er tot nog toe héél tevreden over. Eigenlijk vind ik die lens meer geschikt voor het type kadering dat ik meestal probeer te doen, namelijk candid portretten zonder bewustzijn van het onderwerp. Daarvoor had ik al heel lang de 35mm AF-S f/1.8G, maar met die lens moest ik vaak té dichtbij komen om te bekomen wat ik wou, waardoor de candidness wat verloren ging.
Oh ja, buiten de sigmas is deze lens een van de scherpste betaalbare 50mm primes voor Nikon (ja zelfs scherper dan de Nikon 50mm f/1.4G) en is de bokeh ook vrij mooi; bijna zo mooi als die bij de Sigma non-ART 50MM f/1.4.
Oh ja, buiten de sigmas is deze lens een van de scherpste betaalbare 50mm primes voor Nikon (ja zelfs scherper dan de Nikon 50mm f/1.4G) en is de bokeh ook vrij mooi; bijna zo mooi als die bij de Sigma non-ART 50MM f/1.4.
[ Voor 21% gewijzigd door RuddyMysterious op 20-04-2016 17:14 ]
Het enige waar mijn collega cursisten tegen lopen met een Nikon 5xxx is HSS en CLS bij het flitsen.
Een 5xxx heeft geen High Speed Syncro en kunnen niet met de commander flitsen zonder behulp van zender/receiver.
Voor dat laatste is het handig om te weten dat je daarvoor gewoon de Nikon SB500 kan aanschaffen; die kan fungeren als commander, en daarnaast heb je direct ook een deftige flitser.RigolleM schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:44:
[...]
Het enige waar mijn collega cursisten tegen lopen met een Nikon 5xxx is HSS en CLS bij het flitsen.
Een 5xxx heeft geen High Speed Syncro en kunnen niet met de commander flitsen zonder behulp van zender/receiver.
hehe dat kost vast nog een heleboel oefenenVentieldopje schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:56:
[...]
knip
TL;DR. Koop een instap camera en een aantal lenzen (ook bijv. een 50mm prime) en ga fotograferen, dat is waar het uiteindelijk om draait. Wie weet schiet je wat hotshots en kom je in ons befaamde topic. Ieder kwartaal zoeken wij de genomineerde hotshots uit
Dank voor de input. Ik heb tot nu toe voornamelijk gefocust op camera met kitlens, maar ik zal toch 's wat beter naar body + losse lens gaan kijken...
Zit wat in, maar voor dat prijsverschil heb je ruimte om iets meer te betalen voor een lensSj44k13 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:15:
Is dit in studio-situaties of loop je hier buiten ook snel tegen aan? Wat voor camera's hebben jij en je medecursisten over het algemeen?RigolleM schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:44:
[...]
Goed om te weten... ik ga eerst geen flitser kopen denk ik, maar dit is een mooie optie voor als het nodig is.IveGotARuddyGun schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:24:
[...]
Voor dat laatste is het handig om te weten dat je daarvoor gewoon de Nikon SB500 kan aanschaffen; die kan fungeren als commander, en daarnaast heb je direct ook een deftige flitser.
Een deel van de cursus in de 2de module gaat over flitsen en er hangen hier 4 opdrachten aan vast die meetellen voor het examen. 3 opdrachten kunnen perfect onshoe, maar ééntje is offshoe. Tijdens de cursus maakt iedereen gebruik van elkanders materiaal of materiaal van de leerkracht. Hoe ze het individueel gaan oplossen heb ik geen idee van. De meeste Nikons zijn 5xxx van de mede-cursisten, ééntje heeft al geupgrade naar een D7200 en ééntje heeft een backorder voor een D500, ikzelf had al een D7200. De Canons zijn in de minderheid maar die hadden hun materiaal al voor ze aan de cursus begonnen. Degenen zonder camera hebben zich een Nikon aangeschaft op aanraden van de leerkracht.gwystyl schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:44:
Is dit in studio-situaties of loop je hier buiten ook snel tegen aan? Wat voor camera's hebben jij en je medecursisten over het algemeen?
Heel goed advies: kijk je niet stuk op de camera en modellen, maar kies er 1 en ga veel fotograferen.Ventieldopje schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:56:
[...]
Hallo, ik heb nog nooit een dSLR gehad. Wel af en toe de oude Nikon van mijn ouders eens geleend. Ik wil er nu zelf een aanschaffen.
Ik ga de dSLR gebruiken voor het maken van huis-, tuin en keukenfoto's. Denk aan wat amateur portretfoto's, binnenfoto's van spelende kinderen en zelfde soort foto's buiten. Incidenteel eens een vakantiekiekje, maar dan niet echt landschappen.
Ik heb al wel heel veel gefotografeerd met mijn compactcamera, maar wil toch graag eens wat mooier materiaal aanschaffen. Ik heb het volgende op het oog en hoor graag of dat een goede keuze lijkt:
- Nikon D3300 (body)
- SIGMA 17-70MM F/2.8-4 DC MACRO
Ik kan niet heel goed terug vinden of elke (Sigma) lens op elke body kan?
Ik kies voor deze lens omdat ik heb begrepen dat deze lichtsterker is dan een (basis)kitlens en dat dit aan te raden is voor de foto's binnenhuis.
Ik twijfel nog wel of de 17-70MM een juiste keuze is. Enerzijds lees ik dat je portretfoto's graag op 70mm maakt en dat het dus een ideale afstand is. Anderzijds lees ik ook dat een lens met een grote range snel 'troep' kan zijn en dat je dan beter een stapje naar voren kan zetten. Geldt dat ook al voor deze range? Zou ik beter voor 17-55 kunnen gaan?
Ik hou juist van spontane foto's en zou dus niet altijd het spel van de kinderen willen verstoren door dichtbij te komen met de camera.
Over overige functionaliteiten heb ik nog niet heel goed mijn mening kunnen vormen.
Filmen is leuk, maar kwaliteit van foto's staat voor mij absoluut bovenaan op de prioriteitenlijst.
Andere suggesties zijn absoluut welkom.
Budget voor body en lens samen is max. 800 euro.
Ik ga de dSLR gebruiken voor het maken van huis-, tuin en keukenfoto's. Denk aan wat amateur portretfoto's, binnenfoto's van spelende kinderen en zelfde soort foto's buiten. Incidenteel eens een vakantiekiekje, maar dan niet echt landschappen.
Ik heb al wel heel veel gefotografeerd met mijn compactcamera, maar wil toch graag eens wat mooier materiaal aanschaffen. Ik heb het volgende op het oog en hoor graag of dat een goede keuze lijkt:
- Nikon D3300 (body)
- SIGMA 17-70MM F/2.8-4 DC MACRO
Ik kan niet heel goed terug vinden of elke (Sigma) lens op elke body kan?
Ik kies voor deze lens omdat ik heb begrepen dat deze lichtsterker is dan een (basis)kitlens en dat dit aan te raden is voor de foto's binnenhuis.
Ik twijfel nog wel of de 17-70MM een juiste keuze is. Enerzijds lees ik dat je portretfoto's graag op 70mm maakt en dat het dus een ideale afstand is. Anderzijds lees ik ook dat een lens met een grote range snel 'troep' kan zijn en dat je dan beter een stapje naar voren kan zetten. Geldt dat ook al voor deze range? Zou ik beter voor 17-55 kunnen gaan?
Ik hou juist van spontane foto's en zou dus niet altijd het spel van de kinderen willen verstoren door dichtbij te komen met de camera.
Over overige functionaliteiten heb ik nog niet heel goed mijn mening kunnen vormen.
Filmen is leuk, maar kwaliteit van foto's staat voor mij absoluut bovenaan op de prioriteitenlijst.
Andere suggesties zijn absoluut welkom.
Budget voor body en lens samen is max. 800 euro.
De Sigma 17-50 f/2.8 kan ook een leuk alternatief zijn, minder lang maar continu lichtsterk. Qua brandpuntsafstand voor portret heb je gelijk, maar dat is wel vanuit full frame geredeneerd. Op crop is een 50mm dan ook prima.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou persoonlijk voor de Sigma 17-50 f/2.8 gaan. Deze laat op het einde dubbel zoveel licht door en geeft een mooiere achtergrondblur. De lens is scherp dus dat verlies van bereik kan je zonder enige impact er af croppen mocht je dat willen. Lens is trouwens een stuk scherper:
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM Nikon

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Nikon
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM Nikon

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Nikon

Bedankt, de cropfactor had ik helemaal niet meegenomen inderdaad. Aangezien we toch geen vergezichten fotograferen, is de 50mm dan ook toereikend inderdaad.
Nu heeft mijn vriend aangegeven de kosten te willen delen, waardoor het budget zojuist wat verruimd is. En het oog valt dan altijd op iets dat nog net een stapje verder gaat. De D5500.. Vooral wifi en het kantelbare scherm (denk aan gebruik bij kruipend kind, lijkt het mij handig)
Is het die flinke meerprijs waard?
(In combinatie met die sigma17-50)
Nu heeft mijn vriend aangegeven de kosten te willen delen, waardoor het budget zojuist wat verruimd is. En het oog valt dan altijd op iets dat nog net een stapje verder gaat. De D5500.. Vooral wifi en het kantelbare scherm (denk aan gebruik bij kruipend kind, lijkt het mij handig)
Is het die flinke meerprijs waard?
(In combinatie met die sigma17-50)
Verwijderd
Ik heb de D5200 en ik die heeft geen wifi of gps maar dat mis ik ook totaal niet. Wel heeft het een kantelbaar scherm en dat is in sommige situaties erg handig. Denk aan foto's laag bij de grond of in een bepaalde hoek. Ook voor filmen kan het voordeel hebben en zo zijn er nog wel een paar dingen te noemen die een kantelbaar scherm een leuke future maken.
Wifi is handig om je telefoon als afstandsbediening te gebruiken of even een foto in jpg eraf te halen en te whatsappen als je geen laptop of iets dergelijks in de buurt hebt. Verder heeft het niet zoveel toegevoegde waarde en foto's naar je PC kopiëren ga je niet via wifi doen.
Een kantelbaar scherm kan heel erg prettig zijn, mits je er baat bij hebt. Inderdaad voor foto's vanuit moeilijke hoeken zoals laag bij de grond of om een hoekje, maar ook als hij op statief staat. Feitelijk is het gewoon ideaal als je te lui bent om te bukken of plat op de grond te gaan liggen.
Een kantelbaar scherm kan heel erg prettig zijn, mits je er baat bij hebt. Inderdaad voor foto's vanuit moeilijke hoeken zoals laag bij de grond of om een hoekje, maar ook als hij op statief staat. Feitelijk is het gewoon ideaal als je te lui bent om te bukken of plat op de grond te gaan liggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik twijfel nog wel of het touchscreen scherm niet heel irritant is als er zonlicht op valt.. De bedoeling van de slr is uiteindelijk toch om zelf de instellingen aan te kunnen passen en niet maar op de auto stand te varen. Maar zou dat nog goed te doen zijn als de zon er op valt en alles via het digitaal menu loopt?
Iemand een ervaring daarmee of een review erover gezien/gelezen?
Heb al aardig wat gegoogeld, maar ik vind vooral mensen die 'denken' dat het vervelend zal zijn maar er zelf geen ervaring mee hebben.
Iemand een ervaring daarmee of een review erover gezien/gelezen?
Heb al aardig wat gegoogeld, maar ik vind vooral mensen die 'denken' dat het vervelend zal zijn maar er zelf geen ervaring mee hebben.
Waarom zou dat qua touchscreen uitmaken denk je? Instellingen kan je sowieso op de klassieke manier instellen en veel instellingen gaan nu eenmaal via het scherm, de D5500 heeft geen top LCD. Of een scherm kantelbaar is, aanraakgevoeligheid heeft of niet maakt voor de zichtbaarheid in de zon niet uit. Mocht je het irritant vinden om instellingen in de zon te doen dan zal je dat ook irritant vinden op een scherm wat niet met aanraken werkt. Feitelijk krijg je gewoon extra bedieningsmogelijkheden, dat zegt niets over de zichtbaarheid.
Zelf heb ik een Canon 70D welke ook aanraakgevoelig scherm heeft. Meestal gebruik ik de top LCD maar voor veel functies is het quickmenu met aanraakscherm toch wel heel erg makkelijk. Je bent er net wat eerder bij dan via het echte menu. Daarnaast heeft een aanraakscherm nog veel meer mogelijkheden, maar dat is net of je er gebruik van zal maken.
Los van bovenstaand, ik heb nog nooit last gehad dat ik het scherm niet goed kon lezen door zonlicht. Wel is het soms moeilijker om een foto te beoordelen en dan moet je jezelf even anders positioneren. Je kunt uiteraard ook gewoon met de helderheid spelen en doordat het een kantelscherm is kan je hem nog makkelijker uit de zon draaien.
Zelf heb ik een Canon 70D welke ook aanraakgevoelig scherm heeft. Meestal gebruik ik de top LCD maar voor veel functies is het quickmenu met aanraakscherm toch wel heel erg makkelijk. Je bent er net wat eerder bij dan via het echte menu. Daarnaast heeft een aanraakscherm nog veel meer mogelijkheden, maar dat is net of je er gebruik van zal maken.
Los van bovenstaand, ik heb nog nooit last gehad dat ik het scherm niet goed kon lezen door zonlicht. Wel is het soms moeilijker om een foto te beoordelen en dan moet je jezelf even anders positioneren. Je kunt uiteraard ook gewoon met de helderheid spelen en doordat het een kantelscherm is kan je hem nog makkelijker uit de zon draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 27-04-2016 17:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zat te denken aan het verschil tussen instellen via een scherm, en instellen via menu's op een scrollwiel. Maar bergat daarbij dat de relevante functies bij een dslr (zoals iso, sluitertijd etc) natuurlijk ook via een scherm verlopen. Zat even met de functionaliteiten van mijn compact in mijn hoofd.
Nou dan wordt die d5500 nu wel erg aantrekkelijk.. Bedankt voor alle adviezen!
Nou dan wordt die d5500 nu wel erg aantrekkelijk.. Bedankt voor alle adviezen!
Tenzij je een model kiest met een LCD bovenop, maar dan moet je waarschijnlijk nóg een keer je budget verruimen. Al scheelt een D7100 ook niet veel. 
Maar goed, dan kom je op de glijdende schaal van een aankoop, dat is zonde. Het zal je eerste DLSR zijn dus dan is een D5500 al een hele mooie opstarter, feitelijk sla je de instap al over. Mocht je ooit merken dat je functionaliteit gaan missen dan kan je altijd nog verder gaan kijken, dat weet je meestal pas na enkele jaren fotograferen. Want dat zal uiteindelijk wel het advies gaan worden, ga lekker foto's maken en dan leer je snel genoeg wat je verder nog zou willen.
Maar goed, dan kom je op de glijdende schaal van een aankoop, dat is zonde. Het zal je eerste DLSR zijn dus dan is een D5500 al een hele mooie opstarter, feitelijk sla je de instap al over. Mocht je ooit merken dat je functionaliteit gaan missen dan kan je altijd nog verder gaan kijken, dat weet je meestal pas na enkele jaren fotograferen. Want dat zal uiteindelijk wel het advies gaan worden, ga lekker foto's maken en dan leer je snel genoeg wat je verder nog zou willen.
[ Voor 74% gewijzigd door Gonadan op 27-04-2016 18:01 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik aan het fotograferen ben klap ik het scherm eigenlijk altijd dicht (Nikon D5300), zodat je dus met je neus tegen de achterkant van het scherm komt ipv alles vettig zit te maken. Ben ik de enige die de instellingen (Aperture, Sluitertijd, ISO, AF Point) met de knoppen instel terwijl ik door de viewfinder kijk? Ik kijk nooit naar het scherm buiten om te kijken of een foto gelukt/in focus is.
Geen idee of je de enige bent, maar bij mij hangt het heel erg van de situatie af. Soms stel ik het rustig vooraf in, soms stel ik het bij tijdens het kijken door de zoeker, net wat mij uit komt.
Controleren achteraf doe ik juist wel erg vaak, zeker bij foto's waar ik de tijd voor genomen heb. Een walkaroundschot uit de hand is wat dat betreft minder kritiek, maar als ik toch de tijd neem voor een foto dan is controleren of het een succes is een kleine moeite met grote meerwaarde.
Controleren achteraf doe ik juist wel erg vaak, zeker bij foto's waar ik de tijd voor genomen heb. Een walkaroundschot uit de hand is wat dat betreft minder kritiek, maar als ik toch de tijd neem voor een foto dan is controleren of het een succes is een kleine moeite met grote meerwaarde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zet zelf eigenlijk altijd de instellingen via het schermpje bovenop, niet door de zoeker. Maar goed, dan moet je dat schermpje bovenop wel hebben.
Over de touchscreen, ik ervaar het niet als hinderlijk, maar vind het ook niet heel handig. De touchscreen van de 100D reageert vrij traag, en ik doe eigenlijk altijd de instellingen via de knoppen, maar wellicht is de touchscreen van de D5500 wel sneller en gevoeliger. Het tilt / draaien van het schermpje werkt wel prettig voor situaties dat je moeilijk door de zoeker kan kijken.
Over de touchscreen, ik ervaar het niet als hinderlijk, maar vind het ook niet heel handig. De touchscreen van de 100D reageert vrij traag, en ik doe eigenlijk altijd de instellingen via de knoppen, maar wellicht is de touchscreen van de D5500 wel sneller en gevoeliger. Het tilt / draaien van het schermpje werkt wel prettig voor situaties dat je moeilijk door de zoeker kan kijken.
Beste Tweakers,
Momenteel ben ik in het bezit van een Fuji X100. Op zich een fijne camera met een mooie lens in een relatief compacte behuizing. In de afgelopen maanden heb ik er dan ook een aantal mooie foto's mee geschoten.
Toch zijn er een aantal punten die me niet bevallen:
Als ik zo naar mijn gebruik kijk, zou een bereik van 18-70mm voldoende zijn.
Ik schiet altijd alles in JPG+RAW. Goede ooc JPG's zijn natuurlijk wel erg prettig.
Nu ben ik op zoek naar nieuwe camera, die de bovenstaande punten beter doet en in een zo'n compact mogelijke behuizing. Value for money is daarentegen ook erg belangrijk.
Mijn budget is €1000,
Uiteraard ben ik zelf op zoek gegaan en heb het volgende gevonden:
pricewatch: Sony A6000 Zwart + pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS
)
Alvast bedankt voor de input!
Momenteel ben ik in het bezit van een Fuji X100. Op zich een fijne camera met een mooie lens in een relatief compacte behuizing. In de afgelopen maanden heb ik er dan ook een aantal mooie foto's mee geschoten.
Toch zijn er een aantal punten die me niet bevallen:
- Erg trage AF (en nog slechter in low light)
- Geen WiFi/NFC
- Lage MP count (ik ben nog erg aan het oefenen met compositie, dus de mogelijkheid tot croppen zou fijn zijn
)
- Camera loopt vast na een burst met RAW
Ik schiet altijd alles in JPG+RAW. Goede ooc JPG's zijn natuurlijk wel erg prettig.
Nu ben ik op zoek naar nieuwe camera, die de bovenstaande punten beter doet en in een zo'n compact mogelijke behuizing. Value for money is daarentegen ook erg belangrijk.
Mijn budget is €1000,
pricewatch: Sony A6000 Zwart + pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS
- De A6000 vind ik een erg fijne camera en de body voldoet volgens mij ook aan alle eisen. Wat mij tegenhoud is het lenzenaanbod en de prijs. Deze combinatie gaat al over het budget heen en dan zit er volgens mij niet eens heel goed glas op.
- Met de cashback actie valt deze mooi binnen het budget. Dit toestel heb ik nog niet in mijn handen gehad, maar zo te zien lijkt hij op mijn X100. Het bereik is net niet wat ik zou willen, maar wel voldoende. Over de lens lees ik overigens niets dan lof. Over de body zelf is volgens mij niemand heel erg tevreden of ontevreden, het doet wat het moet doen. De video kwaliteit blijkt wel erbarmelijk te zijn.
- Een grotere camera dan de andere 3 opties, maar het lenzenaanbod is zo te zien veel groter en beter betaalbaar. Met deze combinatie kom ik net wat mm's te kort, maar wel een erg lichtsterke (alhoewel wat verouderde) lens.
- Dit toestel krijg goede reviews. Het bereik van de lens is fantastisch natuurlijk, maar hij is niet echt lichtsterk.
Als je de X100 gewoon bent dan kies je best voor de X-T10. Alles lijkt je vertrouwd en je kunt onmiddellijk van start, zonder eerst alles te bestuderen in de handleiding. De XF 18-55 is de beste kitlens die je maar kunt vinden.
Ik zit een beetje met het zelfde twijfelpunt, met name tussen de A6000 en D5500. De form factor en performance in zowel foto/video van de A6000 trekt me enorm die kant op, maar het gebrek aan e-mount lenzen, de slechte kitlens, en de prijs van de e-mount lenzen die er wel zijn vind ik behoorlijke afknappers.Abed schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:08:
Beste Tweakers,
Toch zijn er een aantal punten die me niet bevallen:De brandpuntsafstand van 35mm is precies de sweet spot. Voor de meeste van mijn foto's is dit precies goed. Toch vind ik het jammer dat ik voor landschap foto's een andere camera moet pakken. Voor social pictures moet je vaak net iets te dichtbij komen om het nog spontaan te maken. Een iets flexibeler bereik zou dus prettig zijn.
- Erg trage AF (en nog slechter in low light)
- Geen WiFi/NFC
- Lage MP count (ik ben nog erg aan het oefenen met compositie, dus de mogelijkheid tot croppen zou fijn zijn
)
- Camera loopt vast na een burst met RAW
Mijn budget is €1000,
pricewatch: Sony A6000 Zwart + pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSSpricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart
- De A6000 vind ik een erg fijne camera en de body voldoet volgens mij ook aan alle eisen. Wat mij tegenhoud is het lenzenaanbod en de prijs. Deze combinatie gaat al over het budget heen en dan zit er volgens mij niet eens heel goed glas op.
pricewatch: Nikon D5500 Body Zwart + pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)
- Met de cashback actie valt deze mooi binnen het budget. Dit toestel heb ik nog niet in mijn handen gehad, maar zo te zien lijkt hij op mijn X100. Het bereik is net niet wat ik zou willen, maar wel voldoende. Over de lens lees ik overigens niets dan lof. Over de body zelf is volgens mij niemand heel erg tevreden of ontevreden, het doet wat het moet doen. De video kwaliteit blijkt wel erbarmelijk te zijn.
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + M.Zuiko DIGITAL ED 14‑150mm 1:...
- Een grotere camera dan de andere 3 opties, maar het lenzenaanbod is zo te zien veel groter en beter betaalbaar. Met deze combinatie kom ik net wat mm's te kort, maar wel een erg lichtsterke (alhoewel wat verouderde) lens.
Zijn er nog alternatieven die ik echt over het hoofd heb gezien? Zijn er nog voors en tegens te verzinnen (op het formaat van de Nikon na
- Dit toestel krijg goede reviews. Het bereik van de lens is fantastisch natuurlijk, maar hij is niet echt lichtsterk.
)
Ik neig nu toch naar de D5500 toe. Iets groter dan ik van te voren in gedachte had, maar er zijn veel meer lenzen beschikbaar en ook nog eens veel betaalbaarder. Bovendien is de kit lens van de D5500 ook nog eens prima en is er een uitgebreid 2e hands aanbod. Een nieuwe 35 1.8 voor bokeh en low light en 55-200 voor tele kosten nog geen 200 euro en dan heb je een zeer compleet pakket met nog steeds behoorlijk kleine & lichte lenzen.
De Fuji lenzen zijn ook erg prijzig.
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
wat betreft de body, het merendeel van de gebruikers en reviewers is er lyrisch over: Bediening, IQ, opties enz.enz.Abed schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:08:
pricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart
Video is wat minder dan de huidige concurrentie, maar minder goed != erbarmelijk
En Nikon niet?De Fuji lenzen zijn ook erg prijzig.

De video op de Fujifilm is 'ça va' maar is niet zijn 'dada', daar zijn betere oplossingen voor zoals de A6000, maar ik zie geen video-eisen in TS zijn vraagstelling.107mb schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:25:
[...]
wat betreft de body, het merendeel van de gebruikers en reviewers is er lyrisch over: Bediening, IQ, opties enz.enz.
Video is wat minder dan de huidige concurrentie, maar minder goed != erbarmelijk
Een nikon 35mm f1.8 voor dx kost je circa €170. Daarvoor heb je geen vergelijkbare Fujifilm-lens.
Sony is in mijn ogen al decennia lang erg prijzig met alles. Dus ook niet - camera spul. Ze maken vaak wel kwaliteit.
Als video je ding is of wordt of je wilt absoluut een kleinere camera dan zou ik Sony kopen anders Nikon.
Hoewel Nikon wrs de video wel wat verbeterd heeft tov vorige serie (?).
Qua kwaliteit... Mwah volgens mij is veel tegenwoordig wel goed. Het verschil is volgens mij vaak miniem tenzij je enorm groot wilt afdrukken oid. Vergeet niet dat veel sociale media je foto's in kwaliteit ook degraderen.
Ik hoor zelden iemand die een dslr/ilc heeft gekocht en riep dat het bagger was.
Dus staar je niet blind op kwaliteit of een merk maar wat je wilt.
Als video je ding is of wordt of je wilt absoluut een kleinere camera dan zou ik Sony kopen anders Nikon.
Hoewel Nikon wrs de video wel wat verbeterd heeft tov vorige serie (?).
Qua kwaliteit... Mwah volgens mij is veel tegenwoordig wel goed. Het verschil is volgens mij vaak miniem tenzij je enorm groot wilt afdrukken oid. Vergeet niet dat veel sociale media je foto's in kwaliteit ook degraderen.
Ik hoor zelden iemand die een dslr/ilc heeft gekocht en riep dat het bagger was.
Dus staar je niet blind op kwaliteit of een merk maar wat je wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 01-05-2016 10:06 ]
Video is inderdaad geen must-have, de focus ligt op fotografie in deze.
Momenteel heb ik de short-list (mede door jullie input) ge'narrowed' naar de X-T10 en de D5500 (of 5300?).
Ik werd nog heel even verleid tot de GX80 die binnenkort uit komt (lekker klein!), maar het lenzen aanbod van MFT staat me niet aan. Mij lijken de uitbreidingsmogelijkheden erg beperkt, en wie weet wat de toekomst nog allemaal brengen gaat op het gebied van kinderen/sport/wildlife.
Wat ik overigens erg prettig vind is om een camera in een hoes te stoppen die ik dan gewoon in mijn rugtas kan gooien. Voor m'n X100 heb ik een leren hoes die er perfect omheen past. Ik zou eens moeten kijken of dat met een 5300/5500 ook zou gaan lukken; met een aparte camera-tas lopen zie ik momenteel nog niet zitten.
De eerder genoemde Sigma 17-70 lens voor de Nikon ziet er trouwens goed uit! Bedankt voor de tip, Sj44k13
Momenteel heb ik de short-list (mede door jullie input) ge'narrowed' naar de X-T10 en de D5500 (of 5300?).
Ik werd nog heel even verleid tot de GX80 die binnenkort uit komt (lekker klein!), maar het lenzen aanbod van MFT staat me niet aan. Mij lijken de uitbreidingsmogelijkheden erg beperkt, en wie weet wat de toekomst nog allemaal brengen gaat op het gebied van kinderen/sport/wildlife.
Wat ik overigens erg prettig vind is om een camera in een hoes te stoppen die ik dan gewoon in mijn rugtas kan gooien. Voor m'n X100 heb ik een leren hoes die er perfect omheen past. Ik zou eens moeten kijken of dat met een 5300/5500 ook zou gaan lukken; met een aparte camera-tas lopen zie ik momenteel nog niet zitten.
De eerder genoemde Sigma 17-70 lens voor de Nikon ziet er trouwens goed uit! Bedankt voor de tip, Sj44k13
Voor die prijs niet, je hebt wel de XF 35mm f/2.0 voor cira €380, maar is een pak lichter (305 vs 170g), heel wat korter (71,5 vs 45,9 mm) en van betere kwaliteit. De f1.4 al eens met mekaar vergeleken? Ik heb deze op voor mijn Fujifilm en krijg er een X-Pro2 gratis bij als ik de prijs bij Nikon zou betalenKwintessens schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:25:
[...]
Een nikon 35mm f1.8 voor dx kost je circa €170. Daarvoor heb je geen vergelijkbare Fujifilm-lens.
Die Nikon 35mm f1.4 is fullframe en de Fujifilm niet. Dat is appels met peren vergelijken.RigolleM schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:34:
[...]
Voor die prijs niet, je hebt wel de XF 35mm f/2.0 voor cira €380, maar is een pak lichter (305 vs 170g), heel wat korter (71,5 vs 45,9 mm) en van betere kwaliteit. De f1.4 al eens met mekaar vergeleken? Ik heb deze op voor mijn Fujifilm en krijg er een X-Pro2 gratis bij als ik de prijs bij Nikon zou betalen
De Nikon DX 35mm f1.8 weegt circa 200 gram. ik vraag me af of de Fujifilm beter is. Kun je dat onderbouwen?
Je zou een soort van holster kunnen halen, die lekker klein is en waar alleen je camera in past. Verder zijn er ook een soort van inzet onderdelen waar je een dSLR en eventueel wat lenzen en accessoires in kwijt kan. Dan verander je een normale tas/rugtas tijdelijk in een halve camera tas. F-stop en Temba hebben opties.Abed schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:49:
Video is inderdaad geen must-have, de focus ligt op fotografie in deze.
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Zou wel een goede camera tas nemen, wat voor camera je ook wilt. Dan blijft je camera mooi op zijn plaats en is de kans op beschadiging minder. Los in een tas in een hoes, dan kan hij nog alle kanten opbeuken. Dan gebruik je gewoon de andere compartimenten voor gewone doeleinden.
Je hebt vast ook wel cameratassen waarbij je de vakken zelf kan indelen.
Je hebt vast ook wel cameratassen waarbij je de vakken zelf kan indelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 02-05-2016 17:49 ]
Nog even terugkomend op mijn vraag. Bedankt voor alle antwoorden, ik heb de d5500 met sigma 17-50 aangeschaft!
Misschien heb ik mijzelf niet goed verwoord. Ik borg mijn camera altijd wel in mijn tas (ben zuinig op m'n spulletjes
), maar gebruik wel gewoon een gangbare rugtas. Ik sjouw dus niet én een rugtas én een cameratas mee, wat tijdens hikes wel zo fijn is
Een modulaire tas of inzet stukken is/zijn natuurlijk wel optie, bedankt voor de tips.
Binnenkort ga ik de 2 camera's bekijken in de winkel!

Een modulaire tas of inzet stukken is/zijn natuurlijk wel optie, bedankt voor de tips.
Binnenkort ga ik de 2 camera's bekijken in de winkel!
Je kunt die perfect op DX plaatsen, als je f/1.4 op DX wenst.Die Nikon 35mm f1.4 is fullframe en de Fujifilm niet. Dat is appels met peren vergelijken.
Ik heb de 50mm f/1.4 FX lens en werkt perfect op mijn D7200.
Mijn fout ik had de ED-versie genomen als vergelijking, versie zonder ED is inderdaad 200 gram.De Nikon DX 35mm f1.8 weegt circa 200 gram. ik vraag me af of de Fujifilm beter is. Kun je dat onderbouwen?
Ik hoef dit niet te onderbouwen, de bouwkwaliteit van beide lenzen zegt al genoeg. De f/2.0 presteert evenredig met de f/1.4 van Fuji, maar is lichter, korter en waterresistent, weliswaar 1 stop minder.
Als ik ooit een vergelijking vind zal ik het niet laten om dit hier te posten.
Wat is daar zo speciaal aan? Het is algemeen geweten dat zeer snelle lenzen vaak minder presteren op gebied van scherpte dan hun iets-minder-snelle kozijnen, zélfs op het wijdste gedeelde diafragma. Zo is de Nikkor 50mm f/1.8G scherper met een opening van f/1.8 dan de 50mm f/1.4G met een opening van f/1.8, omdat geen enkele lens perfect is en er compromissen gesloten zijn om de f/1.4G zo snel te krijgen.RigolleM schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:12:
Ik hoef dit niet te onderbouwen, de bouwkwaliteit van beide lenzen zegt al genoeg. De f/2.0 presteert evenredig met de f/1.4 van Fuji, maar is lichter, korter en waterresistent, weliswaar 1 stop minder.
Als ik ooit een vergelijking vind zal ik het niet laten om dit hier te posten.
Nou je beweert nu nogal wat....waar heb je dat allemaal vandaan?
Ik heb de 50mm 1.8G op een D7000. Werkt prima.
Staar je niet blind op het verschil tussen de 50mm1.4 en 1.8. Lichtsterkte is het belangrijkste verschil.
Scherpte etc....ach...wees een goede fotograaf en haal dan het maximale uit je lenzen. Ken hun kracht en beperkingen, dat is veel meer waard dan een paar procent scherpteverschil tussen een paar lenzen.
Je moet namelijk ook weten hoe je goed scherp moet fotograferen.
Ik heb de 50mm 1.8G op een D7000. Werkt prima.
Staar je niet blind op het verschil tussen de 50mm1.4 en 1.8. Lichtsterkte is het belangrijkste verschil.
Scherpte etc....ach...wees een goede fotograaf en haal dan het maximale uit je lenzen. Ken hun kracht en beperkingen, dat is veel meer waard dan een paar procent scherpteverschil tussen een paar lenzen.
Je moet namelijk ook weten hoe je goed scherp moet fotograferen.
[ Voor 76% gewijzigd door Harribo op 03-05-2016 10:36 ]
Mijn GX7 is onlangs overleden en ik ben op zoek gegaan naar een vervanger. Makkelijk is het niet.Ik zou weer een gx7 kunnen kopen, maar dit is een goed moment voor mij om eens te kijken naar een ander systeem(of merk)
Wat betere low light prestaties zouden mooi zijn. Gx7 is veruit de goedkoopste optie,
Ik zoek een camera in het high end segment, dingen als 1/8000 sluiter, metalen body, weathersealing, made in Japan. Veel knopjes enz vind ik gewoon fijn. (zand was toch wel de aanleiding van problemen met de gx7)Het belangrijkste obstakel is dat ik verliefd ben geraakt op mijn "leica" 15mm f1.7. De rendering en bokeh vind ik geweldig. Ik moet daarvoor een goede vervanger hebben als ik overstap. dus ~28 a 30mm equivalent
Budget ~700 euro, maar daar moet ook een vervanger voor de 15mm bijzitten. De 15mm denk ik wel voor 380 euro te kunnen verkopen. dus budget is eigenlijk ~1000 euro. Minder is beter, ik wil dit jaar ook op vakantie en heb het geld denk ik hard nodig.
mijn keuzes:
• Fuiji X-Pro 1
Er is een aanbieding mét de 18mm f2 voor ~750 euro.
Probleem is dat ik die lens inferieur vind, bokeh is niet mooi. Dus dan zou ik die kunnen verkopen en een andere lens daarvoor in de plaats zetten. Maar er is niet veel keus voor een 18 a 19mm lens op een fuiji. Een Sigma 18-35 zou nog uitkomst kunnen bieden, maar die lens vind ik eigenlijk een tikkie te groot (heb m wel een tijdje gehad) Of anders moet ik voor de f2.8-f4 kitzoom gaan, maar of dat een goede vervanger is van een prime weet ik niet. Of ik moet een Ricoh GXR kunnen kopen als vervanger voor de 15mm
• Sony a7
Tweedehands tegen leuke prijzen beschikbaar. Het mooie is dat ik veel Full frame lenzen heb liggen. Ik heb zelfs een 28mm f2.8. Wat mij tegenstaat is de (schijnbare) luide sluiter. En ik twijfel over de bokeh van die 28mm lens. De sony 28 f2 ben ik ook nog niet overtuigd over.
• Pansonic gx80
Bij Panasonic blijven heeft zn voordelen. Gewoon dezelfde lens kunnen gebruiken. De stabilisatie schijnt erg goed te zijn, zodat ik handheld betere foto's kan maken in low light. Wat mij niet aanstaat is de kortere batterijduur (al heb ik 5 accu's en 3 laders
) het ontbreken van aansluiting voor een afstandsbediening, made in china, en volledig van plastic.
• Panasonic GX8
Stabilisatie is niet zo goed als de GX80 maar ik heb wel een Pro-body ervoor terug. Nadeel: ik vind hem groot.
Groot als in: Sony A7 groot, dus waarom kiezen voor een sensor die 4x kleiner is. ? En ook nog eens voor hetzelfde geld
• E-M5 Mark II
Erg mooie camera, goede stabilisatie, High res mode, en ik kan mijn 15mm blijven gebruiken, maar zonder diafragma ring functionaliteit. Nadelen : Over budget.
• Sony Nex/Alplha is niet mijn ding. vind ze gewoon niet mooi.
Wat betere low light prestaties zouden mooi zijn. Gx7 is veruit de goedkoopste optie,
Ik zoek een camera in het high end segment, dingen als 1/8000 sluiter, metalen body, weathersealing, made in Japan. Veel knopjes enz vind ik gewoon fijn. (zand was toch wel de aanleiding van problemen met de gx7)Het belangrijkste obstakel is dat ik verliefd ben geraakt op mijn "leica" 15mm f1.7. De rendering en bokeh vind ik geweldig. Ik moet daarvoor een goede vervanger hebben als ik overstap. dus ~28 a 30mm equivalent
Budget ~700 euro, maar daar moet ook een vervanger voor de 15mm bijzitten. De 15mm denk ik wel voor 380 euro te kunnen verkopen. dus budget is eigenlijk ~1000 euro. Minder is beter, ik wil dit jaar ook op vakantie en heb het geld denk ik hard nodig.
mijn keuzes:
• Fuiji X-Pro 1
Er is een aanbieding mét de 18mm f2 voor ~750 euro.
Probleem is dat ik die lens inferieur vind, bokeh is niet mooi. Dus dan zou ik die kunnen verkopen en een andere lens daarvoor in de plaats zetten. Maar er is niet veel keus voor een 18 a 19mm lens op een fuiji. Een Sigma 18-35 zou nog uitkomst kunnen bieden, maar die lens vind ik eigenlijk een tikkie te groot (heb m wel een tijdje gehad) Of anders moet ik voor de f2.8-f4 kitzoom gaan, maar of dat een goede vervanger is van een prime weet ik niet. Of ik moet een Ricoh GXR kunnen kopen als vervanger voor de 15mm
• Sony a7
Tweedehands tegen leuke prijzen beschikbaar. Het mooie is dat ik veel Full frame lenzen heb liggen. Ik heb zelfs een 28mm f2.8. Wat mij tegenstaat is de (schijnbare) luide sluiter. En ik twijfel over de bokeh van die 28mm lens. De sony 28 f2 ben ik ook nog niet overtuigd over.
• Pansonic gx80
Bij Panasonic blijven heeft zn voordelen. Gewoon dezelfde lens kunnen gebruiken. De stabilisatie schijnt erg goed te zijn, zodat ik handheld betere foto's kan maken in low light. Wat mij niet aanstaat is de kortere batterijduur (al heb ik 5 accu's en 3 laders
• Panasonic GX8
Stabilisatie is niet zo goed als de GX80 maar ik heb wel een Pro-body ervoor terug. Nadeel: ik vind hem groot.
Groot als in: Sony A7 groot, dus waarom kiezen voor een sensor die 4x kleiner is. ? En ook nog eens voor hetzelfde geld

• E-M5 Mark II
Erg mooie camera, goede stabilisatie, High res mode, en ik kan mijn 15mm blijven gebruiken, maar zonder diafragma ring functionaliteit. Nadelen : Over budget.
• Sony Nex/Alplha is niet mijn ding. vind ze gewoon niet mooi.
ora et labora
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's