Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:08:
[...]

Wordt dat niet gecompenseerd door het grotere oppervlak van de sensor?
Zie: http://gathering.tweakers...ist_messages/1396175/last. Laten we on-topic blijven :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Daarom is dat topic er. Worden een beetje moe van iedereen die er over begint, vooral omdat het een best complex onderwerp is en er ontzettend veel misverstanden zijn. We gaan het er hier dus niet over hebben :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:55:
[...]

[mbr]*knip*[/]

Gooi het diafragma dicht, en alles is scherp!

Maar vertel, wat is het echte probleem?

Komt de automaat er niet uit, en de stand Portret doet niet wat je wilt (kan ik me niet voorstellen...), probeer dan voor de gein eens de stand Macro.

Succes!
Vreemde reactie...

Je neemt een snelle lens niet alleen voor klein DOF maar in mijn geval om niet naar zo heel hoge ISO te moeten als het te donker is.

Bij een heel klein DOF is het lastig om alles scherp te krijgen wat je wilt.
Ja je kunt ook een hogere f-waarde kiezen maar dan moet de iso nog hoger.
Je wilt lage ISO en kleine sluitertijd dat in de 1e plaats, anders heb je zeker geen goede foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Weet niet wat voor toestel je hebt, maar als je op 1600 ISO geen kiekjes kan maken zou ik dat met een moderne camera vreemd vinden.

Kiekjes inderdaad want als je alles scherp wil en geen ISO > 200 en ideaal uitbelicht dan moet je niet in een donkere woon kamer gaan prutsen.

Ondanks dat de techniek steeds beter wordt ben je nog steeds licht aan het vast leggen. Geen licht geen foto.

Dus of met flitssystemen aan de gang. Of wachten totdat het zonnetje wel lekker naar binnen schijnt en met de vitrage als softbox lekker schieten gaan.

Als het niet zo is, maak ik leuke kiekjes op 1600 ISO met 3,5 diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:16:
[...]

Vreemde reactie...

Je neemt een snelle lens niet alleen voor klein DOF maar in mijn geval om niet naar zo heel hoge ISO te moeten als het te donker is.

Je wilt lage ISO en kleine sluitertijd dat in de 1e plaats, anders heb je zeker geen goede foto.
Onscherp onderwerp door te kleine DoF is erger dan meer ruis (en daarmee meer ruisreductie nodig hebben).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* knip *

Modbreak:We gaan hier niet op de man spelen. Als we het niet met elkaar eens zijn dan discussiëren we hier over op een nette manier.
Je neemt een snelle lens voor de hoge lichtopbrengst en de controle over de scherptediepte. Je kunt dus voor weinig scherptediepte kiezen, maar als je dan te weinig scherpte hebt (dat zal je niet veel meemaken, met uitzondering van macro en close-ups), dan gebruik je een kleiner diafragma.
Klopt. Maar wat vind jij een hele kleine scherptediepte? Is dat f/1.4 met een 85mm lens en je model op 40cm afstand? Dat vind ik ook! Maar in de praktijk heb je graag de mogelijkheid om voor een beperkte scherptediepte te kunnen kiezen.
Een kleiner diafragma kan ook worden gecompenseerd met een langere sluitertijd. Dus er zijn meer mogelijkheden dan alleen de ISO omhoog te gooien.

Ik heb heel veel foto's gemaakt met m'n oude DSLR, met een CCD sensor die je niet boven de ISO 400 wilt hebben. Dat ging eigenlijk altijd prima.

Nu, met m'n nieuwe camera met CMOS sensor, zijn de resultaten op ISO 1600 beter dan vroeger op ISO 400. Dus maak je geen zorgen! Hele volksstammen fotograferen met DSLR's, maken scherpe portretten, en dat niet allemaal op ISO 1.000.000.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 15-01-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

ikweethetbeter schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:27:

Je neemt een snelle lens voor de hoge lichtopbrengst en de controle over de scherptediepte. Je kunt dus voor weinig scherptediepte kiezen, maar als je dan te weinig scherpte hebt (dat zal je niet veel meemaken, met uitzondering van macro en close-ups), dan gebruik je een kleiner diafragma.

[...]

Klopt. Maar wat vind jij een hele kleine scherptediepte? Is dat f/1.4 met een 85mm lens en je model op 40cm afstand? Dat vind ik ook! Maar in de praktijk heb je graag de mogelijkheid om voor een beperkte scherptediepte te kunnen kiezen.

[...]

Een kleiner diafragma kan ook worden gecompenseerd met een langere sluitertijd. Dus er zijn meer mogelijkheden dan alleen de ISO omhoog te gooien.

Ik heb heel veel foto's gemaakt met m'n oude DSLR, met een CCD sensor die je niet boven de ISO 400 wilt hebben. Dat ging eigenlijk altijd prima.

Nu, met m'n nieuwe camera met CMOS sensor, zijn de resultaten op ISO 1600 beter dan vroeger op ISO 400. Dus maak je geen zorgen! Hele volksstammen fotograferen met DSLR's, maken scherpe portretten, en dat niet allemaal op ISO 1.000.000.
Goh, ik herken mijn situatie wel in zijn verhaal. Zeker in deze tijden met weinig daglicht zijn foto's zonder flits niet makkelijk te maken zonder diafragma volledig open te zetten en de auto-ISO zijn werk te laten doen. En nee, sluitertijd hoger is geen doen met kindjes, of je kijkt graag naar vegen op foto's.

En waarom niet met flits? Ik vind dat niet mooi. Als ik met flits wil schieten, dan pak ik wel een stomme compactcamera. De warme kleuren van binnenverlichting en doordeweekse lichtbronnen zijn een pak fijner om te zien dan een flitser. Voor mij heeft een flitser enkel nut om slagschaduw van direct zonlicht te compenseren, maar voor binnen is het lelijk.

De enige oplossing voor jayjey is een body die beter resultaat geeft bij hoge ISO; verder is er niks aan te doen. Sluitertijd mag niet hoger want lelijk, diafragma mag niet wijder want lelijk. Probleem is dat merkbaar betere kwaliteit bij hoge ISO dan een A6000 of een D3300 (de mijne) direct veel geld kost.

Edit:
En dan heb ik het nog niet gehad over hoe fijn mijn onderwerpen het vinden om de hele tijd blind geflitst te worden. Ik doe graag aan 'stiekeme' fotografie, dus geen poses maar liever impressies van de beleving van het moment; die stijl vereist zo weinig mogelijk gestoor door de fotograaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 15-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Camera's met betere resultaten bij hogere iso's dan een a6000 of d3300 hebben een fullframesensor. Tenzij je kunt leven met een veel kleinere dof, moet je dan dus afknijpen en de iso hoger gooien dan op de a6000 en d3300, met het gevolg dat het iso-voordeel weer verdwijnt. Ik denk dat een huidige generatie camera zoals de a6000 en d3300 goed genoeg zijn. Zet er een scherpe 1.8~2.8 lens op en leer leven met de ruis. Des te scherper de lens, des te meer ruisreductie je kunt toepassen in nabewerking zonder dat alle scherpte verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:45:
[...]

Goh, ik herken mijn situatie wel in zijn verhaal. Zeker in deze tijden met weinig daglicht
Dat is exact wat ik bedoel :)

Hoor nu van anderen wel dat ik de ISO toch maar beter wat hoger kan laten gaan ipv steeds f/1.8 nemen, bij nader inzien ook wel wat voor te zeggen. Bedankt.

Is ISO 3200 hoog? High ISO NR staat nu op NORMAL op de camera.
Sluitertijd moet toch wel 1/100 zijn bij f=50mm? SteadySHOT = ON

[ Voor 22% gewijzigd door jayjey op 15-01-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:32:
Dat is exact wat ik bedoel :)
Wel hoor ik nu van anderen dat ik de ISO toch maar beter wat hoger kan ipv alles bij 1.8 scherp te willen, dus dat ga ik wel meer proberen. Bedankt.
Alles scherp hebben bij f/1.8 gaat je niet lukken ;) Daarvoor zul je moeten afstoppen.
Moet ik dan de high NR bij hoge ISO op de camera aanzetten, denk het wel.
Nee, schiet in RAW en pas ruisreductie naar eigen smaak toe in de nabewerking. NR op een camera is in jpg en dat ziet er doorgaans heel lelijk uit. Met raw kun je je eigen ruisreductie bepalen. Ook verscherping en dergelijke.
Is ISO 3200 hoog? High ISO NR staat nu op NORMAL op de camera.
Sluitertijd moet toch wel 1/100 zijn bij f=50mm?
ISO 3200 is wel zo'n beetje de grens voor een aps-c om veilig te gebruiken. Hoger kan als het moet, maar liever niet.
1/100s uit de hand met 50mm op aps-c is prima zonder flitser. Je kunt met kleine bursts van 3 shots snel achter elkaar ook naar langere sluitertijd (1/50s) gaan, dan is 1 van de 3 meestal wel scherp. Nog langer kan ook, maar dan moet je ook aan je techniek werken.

Edit: ik zie nog een ninja-edit van je.... met stabilisatie kun je bij statische onderwerpen nog een stuk langer gaan. Maar ik zou vooral zeggen: probeer het uit. Je ziet vanzelf wel waar jouw grenzen liggen.

[ Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 15-01-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:39:
[...]

Alles scherp hebben bij f/1.8 gaat je niet lukken ;) Daarvoor zul je moeten afstoppen.

[...]

Nee, schiet in RAW en pas ruisreductie naar eigen smaak toe in de nabewerking. NR op een camera is in jpg en dat ziet er doorgaans heel lelijk uit. Met raw kun je je eigen ruisreductie bepalen. Ook verscherping en dergelijke.
Ik doe RAW+JPG maar de RAWs ...welk programma dan, Lightroom zeker? ik kan het proberen met Darktable maar daarin zijn wel 5 verschillende NR modules ... en Rawtherapee ken het niet goed, Capture ONE ook niet en dat werkt niet op ubuntu. Ik vind het wel het proberen waard, dacht alleen dat de jpg's nu zo goed al zijn...

ninja-edit :)

Ik heb trouwens nog een lamp, een Kaiser videolight, dat wil ik nog eens proberen in een hoek te zetten (ver weg), kijken wat dat doet. Maar A6000 is fijn hoor, de zoeker valt me alles mee.

[ Voor 11% gewijzigd door jayjey op 15-01-2016 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jayjey schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:45:
Ik doe RAW+JPG maar de RAWs ...welk programma dan, Lightroom zeker? ik kan het proberen met Darktable maar daarin zijn wel 5 verschillende NR modules ... en Rawtherapee ken het niet goed, Capture ONE ook niet en dat werkt niet op ubuntu. Ik vind het wel het proberen waar, dacht alleen dat de jpg's nu zo goed al zijn...
Lightroom is een prachtig programma, maar er zijn, zoals je zelf al zegt, nogal wat alternatieven: Het grote alternatieve raw-converters topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
weet ik, das eigenlijk enige probleem met ubuntu, lightroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:05
Denk dat ik voor Rawtherapee zou gaan. Kan je veel mee. Gewoon ff uitzoeken, lange tijd lol van.
Lightroom vind ik een drama. Met zijn caches en backups etc. En onoverzichtelijk. Snap nog steeds niet dat dat pakket als nr 1 nabewerking pakket geldt.

[ Voor 45% gewijzigd door Harribo op 16-01-2016 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:15
Korte samenvatting:
Ik overweeg al een tijd een DSLR aan te schaffen. Ik blijf alleen twijfelen of een DSLR wel bij me past.
Op het oog heb ik vooral de instap modellen, aangezien die ook wat lichter en compacter zijn. Ik ben erg te spreken over een OVF t.o.v. een EVF bij de keuze tussen een DSLR of systeemcamera.

Nikon D3200, D3300, D5300 of Canon 100D, 1200D, 750D

1. Wat is je beschikbare budget?
€350 – €600
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.
Nee. Enige misschien het scherpstellen op bewegende objecten (spelende honden en auto's/motoren op circuit Zandvoort / Assen, scherp object / vage achtergrond i.p.v. scherpe achtergrond / vaag object zou mooi zijn :))
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-55mm wellicht ook 10-18mm en 55-200mm

Lang verhaal:

Eigenlijk al aantal jaar knaagt het bij mij om een camera te kopen met meer mogelijkheden en betere kwaliteit dan een compact camera. In die tijd heb ik veel foto's gemaakt met een Sony DSC HX7V compactcamera, waarbij ik regelmatig de handmatige stand gebruik.

Kort geleden even een Panasonic DMC-FZ200 bridgecamera getest. Duidelijk dat deze meer mogelijkheden heeft, lens heeft over het gehele bereik een lichtsterkte van F2.8, daarnaast een uitgebreid zoombereik hoewel ik daar vermoedelijk de helft nooit gebruik. Nadeel vind ik ook de kleine sensor, hoewel ik me ook afvraag of ik daar niet teveel waarde aan hecht? Ja, meer licht in donkere (of “minder optimale” lichtomstandigheden ook al?) en scherptediepte. Nu weet ik dat niet alleen de sensor van belang is voor kwalitatief mooie foto's, de lenzen en voornamelijk de fotograaf zelf zijn van belang.

Ik heb verschillende DSLR modellen uitgeprobeerd in winkels, maar eigenlijk kom ik er niet echt uit:
Nikon D3300. D5300, Canon 100D, 1200D, 750D.
Ik vraag mezelf ook af of een DSLR überhaupt bij me past: ik zie mezelf niet echt snel verschillende lensen kopen en/of wisselen. Aan de andere kant, een kitlens heeft niet veel zoombereik, maar ik heb een aantal foto's geanalyseerd waaruit ik zie dat ik niet veel zoom gebruik, niet alle situaties hoef je meerdere lensen bij je te hebben.

Waarom zou ik dan een DSLR willen? Meer instelmogelijkheden dan een compactcamera, betere kwaliteit door de combinatie van de sensor, lenzen etc. en scherpstellen van snelle objecten en groot voordeel: de optische zoeker. Ik merk dat ik dat super fijn vind om te gebruiken.
Eerst zag ik het t.o.v. systeemcamera's als een nadeel dat je instellingen niet direct zichtbaar zijn, maar door de lichtmeter onderin, het gewoon “door glas” kijken i.p.v. een EVF en eigenlijk juist ook de simpliciteit (weinig afleiding). EVF's in de modellen rond dit budget hebben ook allemaal toch beperkingen in kwaliteit, vertraging e.d.
Eigenlijk krijg ik bijna heimwee naar een analoge camera uit de jaren 90: compact maar met optische zoeker. Uit interesse op internet gezocht wat veel gebruikte consumentencamera's waren in die tijd, maar niet kunnen vinden.

Waar ik over twijfel(de) is of het formaat en het gewicht me tegen zal gaan staan, daar ben ben ik langzaam wel overheen. Ik heb gemerkt dat er best relatief lichte en compacte DSLR camera's te koop zijn. Toch lees ik in verschillende topics dat er gebruikers zijn die een compactere camera zoeken omdat ze het gesjouw met een DSLR zat zijn.
Mijn compactcamera heb ik bijna altijd en overal bij me. Maar goed, een beetje bridgecamera is qua gewicht en formaat net zo goed minder gemakkelijk mee te nemen. Zoals ik wel eens las, de beste camera is de camera die je mee neemt ;) Een systeemcamera met MFT sensor lijkt me ook nog wel interessant, hoewel ik toch echt sterk neig naar een optische zoeker :)

Qua lenzen: nu weet ik dat Nikon ook een 18-105mm als kitlens aanbiedt, alleen merk ik dat zo'n lens te groot en te zwaar vind. Hoewel dit haaks staat op mijn visie op lensen wisselen, zie ik mezelf eerder met twee lichtgewicht lenzen werken dan altijd één zware. Ik neig wel naar de wat compactere en lichtere DSLR modellen, dat vind ik prettiger. Overigens ook iets wat de in deze overweging mee speelt: met motorrijden wil ik ook een fotocamera mee in de topkoffer, maar misschien blijft daar een compactcamera geschikter voor (gewoon in mijn jaszak).

Eerst keek ik vooral naar Nikon, bv. De D3300 met een 18-55mm lens. Van de week ook de Canon 100D en 1200D wat uitgebreider geprobeerd. Ter info, de 750D in mijn handen dit merkte ik eigenlijk meteen dat ik dat wat zwaarder en minder lekker beet vond houden (hoewel dat misschien ook wel gewenning is).
Ik weet eigenlijk niet precies welk merk ik fijner vind, dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind het door gebrek aan ervaring lastig om te beoordelen. Dan heb ik het met name over de plaats van veelgebruikte knoppen. Instelwiel van Canon zit bij de ontspanknop en kun je dus met je wijs of middelvinger bedienen. Nikon zit achterop de body en kun je dus met je duim bedienen, daar kreeg ik het gevoel dat ik niet zo prettig vond tijdens het fotograferen (duim tegen gezicht).
De D3300 vond ik over het algeheel wel prettig in de hand liggen. In de handmatige stand leek het trouwens gemakkelijker met het weergeven van de instellingen en lichtmeter onderin? Nikon geeft die direct weer, Canon eerst de ontspanknop half indrukken? (weet niet of ik dit goed zeg).

De MediaMarkt heeft nu natuurlijk de BTW actie, maar ik weet al dat de Canon modellen 1200D en 700D uitverkocht zijn (Utrecht The Wall). Zou natuurlijk mooi zijn als ik eindelijk de knoop door kan hakken, maar ik wil mezelf ook behoeden voor een overhaaste aankoop, hoewel daar eigenlijk niet echt sprake van is aangezien ik me al een aantal maanden oriënteer.

Iemand die me van enig advies kan voorzien na dit lange verhaal?

[ Voor 26% gewijzigd door Myliobatis op 29-01-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
@ Corossie: Als ik je verhaal zo lees, heb je al uitgebreid en heel lang nagedacht over de verschillende opties. Een knoop doorhakken is dan lastig met al die opties.

Als je ik verhaal lees, verwacht ik dat je een (te) grote camera met lens minder vaak zal meenemen dan een kleinere camera. Ik neig ernaar om daarom te adviseren om een kleine dslr (zoals de Canon 100D) of anders een systeemcamera (bijvoorbeeld de Olympus EM10 ii of panasonic gf7) te kiezen.
Door een keuze te maken, zal je er vanzelf achterkomen wat je wel en niet prettig vind.

Vergeet daarnaast niet dat de lens heel veel invloed heeft op je foto's. Als je eenmaal een goede lichtsterke lens hebt gehad, wil je vaak niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dank voor je reactie en advies Wouter. Klopt, ik heb inderdaad uitgebreid en lang over nagedacht en gezocht. Misschien maak ik het mezelf ook te moeilijk, komt misschien ook omdat ik niet exact weet wat ik prettig zou vinden om mee te werken en dan zijn er gewoon ontzettend veel keuzes en opties als je goed kijkt. Maar goed inmiddels weet ik er al veel van en heb ik me al iets kunnen beperken. Het inlezen in de materie is ontzettend leuk en ik heb er al veel van geleerd, maar uiteindelijk moet ik een toch een keer aan de slag kunnen.

Qua spiegelreflex neig ik inderdaad sterk naar de Canon 100D, compact maar toch relatief uitgebreid in de knoppen in vergelijking met de instap modellen van Nikon heb ik het idee. De 1200D is volgens mij wat ouder qua processor (hoewel dat misschien niet noemenswaardig is).
Een grote pro vind ik de OVF, maar dat is ook misschien iets wat ik in mijn hoofd heb zitten, EVF's zijn ondertussen een stuk beter geworden en zeker niet meer te vergelijken met de Konica Minolta Dimage Z10 die hier nog ergens rond zwerft.

De Olypmus die je noemt vind ik echt een ontzettend mooie camera. De Panasonic GF7 zou afvallen aangezien die geen EVF heeft, maar een de GM5 of G7 (misschien bedoelde je die laatste trouwens) zien er ook erg goed uit. Eigenlijk qua model neig ik veel meer naar dat soort camera's. Enige afweging die ik daarin belangrijk vind is EVF vs OVF en contrast detectie AF vs fase detectie AF. Dus eigenlijk voor mij:

DSLR:
+ OVF
+ fase AF
+- grootte en gewicht
- grote objectieven

Systeemcamera (EVF pré)
+ compact en licht
+ mooi ontwerp / uiterlijk
+- fase contrast detectie*
+- EVF*

* niet helemaal over uit
wouter3 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:20:
Door een keuze te maken, zal je er vanzelf achterkomen wat je wel en niet prettig vind.
Ik denk dat inderdaad het belangrijkste is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:26
@corossi, wat dacht je er anders van om een nikon d3200 icm twee lenzen? 18-55 en 55-200 vr? Lenzen zijn wel niet heel lichtsterk, maar wel goed voor basiskitjes. Ben zelf van plan deze combinatie aan te schaffen volgende week bij coolblue. In totaal kom je dan op 530 euro uit excl accesoires. Tel er dus nog 100 euro bovenop voor accesoires (extra batterij, tas, geheugenkaart) en je hebt een leuke richtprijs. Vraag aan de medewerker van coolblue ook eens om raad, zij hebben vrij veel kennis van de materie en hebben mij iig ook goed vooruit geholpen.

Ik heb ook lang de afweging van spiegelreflex en compact gemaakt (ook maanden ingelezen gezien de waaier van mogelijkheden) en gewoon wegens de betere pro's ga ik voor spiegelreflex. Vind zelf trouwens dat de 3200 icm kitlens erg licht van gewicht is. Of het wisselen van lenzen iets voor mij gaat zijn valt af te wachten. Die 55-200 heb je ook maar in specifieke gevallen nodig, dus kan je vaak zelfs thuis laten (ook weer gewichtbesparing en niet klungelen met lenzen wisselen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Geen vraag, maar gewoon een vette BEDANKT voor iedereen die hier elke keer de moeite neemt om antwoorden te geven.
Heeft mij heel erg geholpen in de keuze en dankzij jullie geniet ik weer helemaal van het foto's maken (en bewerken). :)
Top! *O*

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corossi schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:20:
DSLR:
+ OVF
+ fase AF
+- grootte en gewicht
- grote objectieven

Systeemcamera (EVF pré)
+ compact en licht
+ mooi ontwerp / uiterlijk
+- fase detectie*
+- EVF*
Even wat plussen en minnen herschikken!

Betaalbare DSLR's hebben geen pentaprisma zoeker (wat de mooie analoge SLR's in de jaren 80 en 90 hadden), maar een pentamirror zoeker. Die is donkerder en kleiner. Een goede EVF (bv van de Sony A6000) is in veel gevallen lichter, groter, mooier en beter dan een donkere en kleine OVF.

Fase detectie AF is snel en contrast detectie is nauwkeurig. De meeste DSLR's hebben geen fase detectie AF als de spiegel naar boven geklapt is (dus bij live view en filmen).

De moderne systeemcamera's hebben hybride AF: fase detectie middels fase detectie pixels, en contrast detectie voor de laatste millimeter. De Sony A6000 is sneller dan DSLR's in dezelfde prijsklasse.

Systeemcamera's hebben vaak pancake lenzen in het assortiment. Echter, als je telelenzen nodig hebt, dan zijn die net zo groot als hun DSLR tegenhangers. En een topper zoals de Sony A7 serie kun je niet meer echt compact noemen.

En sorry als ik je keuze zo wat moeilijker heb gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dietaahhpro: Dank voor je reactie. Prettig om te lezen dat je soortgelijke overwegingen hebt gemaakt en twijfels hebt qua lenzen wisselen.
Zelfs in mij eigen posts lees ik de wispelturigheid van mezelf erin af. De Nikon D3200 / D3300 of Canon 100D vind ik zeker interessante camera's. Ik vind ze erg prettig in de hand liggen en ik was positief verbaasd over het formaat en gewicht wat mij eigenlijk perfect past. De kitlens van D3300 is nog eens inschuifbaar ook.

Prijstechnisch neig ik toch eerder naar een DSLR en denk ik dat ik met alleen een 18-55mm lens prima uit de voeten kan. Met accessoires erbij tikt het nog snel aan. De foto's die ik nu vooral maak (landschappen, heide, bos e.d.) zijn niet ingezoomd of hooguit 3-4x zoom op de compactcamera, op een paar uitzonderingen na. Enige situatie waarin ik de zoom veel gebruik is als ik het op het circuit ben, maar dan ben ik hooguit 2-3x per jaar, maar misschien verkijk ik me daar op dat ik toch vaker gebruik dan dat ik nu denk. Eigenlijk zegt het wel iets dat ik bij het zien van de D3300 op internet sterk het idee krijg "die wil ik kopen", ook omdat ik daar al serieus naar aan het kijken was.

Ikweethetbeter: Dank voor je uitleg. Je hebt me keuze niet moeilijker gemaakt, juist een duidelijke uitleg en toevoegingen over EVF/OVF, fase detectie AF en contrast detectie. De Sony A6000 heb ik ook even geprobeerd. Dat vind ik ook een mooie camera, wel wat aan de prijzige kant. Voor zover dat te beoordelen is in een winkel vind ik de EVF daarvan echt goed en denk ik juist dat ik dat fijner zou vinden dan een OVF. Met zo'n goede kwaliteit is het wel ideaal dat je bv. aanpassingen direct ziet. Hoe de EVF van bv de Olypmus EM10 II is zal ik even nagaan.

Qua formaat van de lenzen zijn ze inderdaad zo goed als net zo groot als van een DSLR. Daarin vind ik een MFT sensor eigenlijk wel interessant, OK het is iets minder dan een APS-C, maar daar tegenover staat wel wat kleinere en lichtere lenzen (even kort gezegd).

Systeemcamera's zijn alleen wel duurder dan een DSLR, maar ik zie er met alle nieuwe technieken zeker wel positieve punten in en in het prijssegment van de A6000 lijkt me dat persoonlijk een betere keuze dan DSLR. Sowieso zijn de systeemcamera's een stuk vooruitstrevender dan de DSLRs die naar mijn idee een beetje aan de max lijken te zitten op bepaalde vlakken(?). De systeemcamera's ontwikkelen volop door op bv. autofocuspunten, snelheid, burstmodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:26
Corossi schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:56:
Dietaahhpro: Dank voor je reactie. Prettig om te lezen dat je soortgelijke overwegingen hebt gemaakt en twijfels hebt qua lenzen wisselen.
Ja, ik heb ook voortdurend zitten te kijken naar een perfecte combi, om toch prijstechnisch niet teveel uit te geven en na pak een jaar opnieuw van lens te moeten wisselen, want dat is het me niet waard. Het is een hobby voor mij, maar ik ga niet iedere dag foto's trekken en enkel voor uitstap en vakanties wordt de camera gebruikt.

Ik heb qua body juist dezelfde afweging gemaakt en gewoon volgens prijs kwaliteit ga ik voor de nikon d3200 kit (die toch weer 50 euro goedkoper is dan de d3300). Voor de nikon lenzen omdat ze voor de budgetprijsklasse betere kwaliteit geven dan de concurrentie (tamron, sigma). Ik ga zelf voor de 55-200mm vrII lens omdat ik regelmatig de zoomfunctie gebruik voor bijvoorbeeld in de dierentuin of een pretpark. Ook voor wildlife foto's is zo'n zoomlens wel aangenaam. Denk aan zaken die ver weg zijn en die je dichtbij wil halen. Doe je dit vaak, dan is een zoomlens wel een fijn gegeven, doe je dit niet vaak kan je later altijd nog een zoomlens aanschaffen. In de mediamarkt valt een zoomlens ook vaak uit te testen en dat was voor mij de bevestiging van mijn keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Ik ben vanmiddag bij de MediaMarkt geweest en verschillende modellen getest, maar uiteindelijk nog geen aangeschaft. Nog even laten bezinken en misschien morgen tot echt tot koop overgaan.

Op basis van de beschikbare modellen kwam ik op de Nikon D3300 voor €329 of de D5200 voor €371. D5300 is alleen met een 18-105mm of het demo model, waar dan geen extra korting vanaf gaat. D5200 is natuurlijk ook een iets een ouder model (net als Dietaahhhpro expres voor de D3200 kiest) en heel wereldschokkend vind ik de verschillende tussen Dx200 en Dx300 niet.

Overigens vond ik de D5500 het meest prettige werken met bv. het draaiwiel, maar zelfs met de korting kost die nog €602,86 wat ik toch wat teveel vind.

De D3xxx serie is natuurlijk het echte instap segment, D5xxx serie is net een stap hoger met wat meer knoppen, uitklapbaar scherm, 39 i.p.v. 11 focuspunten en meer functionaliteiten.
De verkoper gaf aan dat de D5xxx serie ook minder ruisgevoelig zou zijn op hogere ISO waarden dan de 3xxx serie en daarmee een betere keuze als je enthousiaster bent en net wat meer wilt met een camera. Met een D3xxx serie zou ik door de ruisgevoeligheid eerder tegen de beperkingen van de camera aanlopen als ik veel manueel wil doen.
Wat ik er zo even op internet van terug kan vinden zit er tussen bv. de D3300 en D5300 geen verschil in en is de processor en sensor hetzelfde of heb ik het mis?

Wat ik verder tegenkwam is een in-camera HDR optie op de D5xxx serie, wat ik eigenlijk raar vind dat dat op de D3xxx serie is weggelaten. Die optie gebruik ik nu op mijn camera regelmatig, maar wat natuurlijk ook handmatig kan met bracketing.

Meerwaarde van een draaibaar scherm zie ik voor mijn gebruik niet echt. Ik begrijp dat het in sommige situaties ontzettend handig kan zijn. Het enige wat dan overblijft is de extra focuspunten, wat wel een flinke stap voorwaarts is. Mocht de D5300 ergens anders wel op voorraad zijn zou ik alleen de verbeterde processor e.d. interessant vinden t.o.v. D5200, de Wifi en GPS maken me niet veel uit. Het weglaten van het OLPF filter zegt me op het moment niet zo veel. Volgens mij allen geen gigantische veranderingen.

Ondanks dat het prijsverschil tussen de D3300 en D5200 €42 is, de D5200 een segment hoger zit, heb ik het idee dat D3300 voor mij prima is, misschien zelfs ook de D3200. De D3300 is wel het lichtst, hoewel ik het verschil mee vind vallen als ik ze uiteindelijk beet heb.
Qua grip van de camera's vind ik ze allemaal prima in de hand liggen, in tegenstelling tot Canon die vind ik wat minder prettig.

Uiteindelijk denk ik niet dat ik met geen van beide camera's een miskoop doe ;) Meer of ik de extra opties interessant vind.

Overigens heb ik ook verschillende systeemcamera's getest: Sony A6000, een Panasonic ??, Olympus OM-D E-M10 en Olympus OM-D E-M10 Mark II. De EVF's vond ik er echt goed uit zien, prettige weergave qua kleuren en resolutie, met in gedachte te houden dat de TL verlichting invloed heeft op de rust die de EVF weergeeft, wel merkte ik met kleine bewegingen vertraging maar dat is bekend. Nadeel: hoewel een systeemcamera qua compactheid en makkelijk meenemen handiger lijkt, vond ik ze niet echt lekker beet houden als ik gebruik maakte van de EVF en hand op het objectief. Ook vond ik het de elektronische zoom op de bijgeleverde objectieven minder prettig.

[ Voor 11% gewijzigd door Myliobatis op 30-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corossi schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:07:
Ik ben vanmiddag bij de MediaMarkt geweest en verschillende modellen getest, maar uiteindelijk nog geen aangeschaft. Nog even laten bezinken en misschien morgen tot echt tot koop overgaan.
Goed bezig! Zelf uitproberen is altijd het beste.
Overigens vond ik de D5500 het meest prettige werken met bv. het draaiwiel, maar zelfs met de korting kost die nog €602,86 wat ik toch wat teveel vind.
Vaak gebruik je een (programma)automaat of een halfautomaat (sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze). Dan volstaat één wieltje. Met de stand M(anual) zijn 2 wieltjes handig.
De D3xxx serie is natuurlijk het echte instap segment, D5xxx serie is net een stap hoger met wat meer knoppen, uitklapbaar scherm, 39 i.p.v. 11 focuspunten en meer functionaliteiten.
De verkoper gaf aan dat de D5xxx serie ook minder ruisgevoelig zou zijn op hogere ISO waarden dan de 3xxx serie en daarmee een betere keuze als je enthousiaster bent en net wat meer wilt met een camera. Met een D3xxx serie zou ik door de ruisgevoeligheid eerder tegen de beperkingen van de camera aanlopen als ik veel manueel wil doen.
Dat klopt niet. Beiden hebben ze dezelfde 24 MP Sony CMOS sensor zonder low pass filter.
Wat ik er zo even op internet van terug kan vinden zit er tussen bv. de D3300 en D5300 geen verschil in en is de processor en sensor hetzelfde of heb ik het mis?
Dat klopt. Identieke sensor, identieke beeldprocessor, alleen de D5500 heeft een groter ISO bereik, maar daar heb je in de praktijk niks aan.
Wat ik verder tegenkwam is een in-camera HDR optie op de D5xxx serie, wat ik eigenlijk raar vind dat dat op de D3xxx serie is weggelaten. Die optie gebruik ik nu op mijn camera regelmatig, maar wat natuurlijk ook handmatig kan met bracketing.
HDR is nuttig, met bracketing moet je zelf achteraf één foto maken.

Panorama is ook nuttig, en dat heeft de duurdere D5500 volgens mij niet.
Het weglaten van het OLPF filter zegt me op het moment niet zo veel. Volgens mij allen geen gigantische veranderingen.
Klopt. Het verschil zit 'm in de details onder moeilijke omstandigheden.
Ondanks dat het prijsverschil tussen de D3300 en D5200 €42 is, de D5200 een segment hoger zit, heb ik het idee dat D3300 voor mij prima is, misschien zelfs ook de D3200. De D3300 is wel het lichtst, hoewel ik het verschil mee vind vallen als ik ze uiteindelijk beet heb.
Qua grip van de camera's vind ik ze allemaal prima in de hand liggen, in tegenstelling tot Canon die vind ik wat minder prettig.
De D3300 is prima, de D3200 ook (bijna gelijk, heeft wel een filter). En ik vind Nikons ook lekkerder in de hand liggen dan Canons, maar dat is persoonlijk. Nikons en Sony's hebben wel betere sensoren dan Canons.
Uiteindelijk denk ik niet dat ik met geen van beide camera's een miskoop doe ;) Meer of ik de extra opties interessant vind.
Klopt, ze zijn allen goed.
Overigens heb ik ook verschillende systeemcamera's getest: Sony A6000, een Panasonic ??, Olympus OM-D E-M10 en Olympus OM-D E-M10 Mark II. De EVF's vond ik er echt goed uit zien, prettige weergave qua kleuren en resolutie, met in gedachte te houden dat de TL verlichting invloed heeft op de rust die de EVF weergeeft, wel merkte ik met kleine bewegingen vertraging maar dat is bekend. Nadeel: hoewel een systeemcamera qua compactheid en makkelijk meenemen handiger lijkt, vond ik ze niet echt lekker beet houden als ik gebruik maakte van de EVF en hand op het objectief. Ook vond ik het de elektronische zoom op de bijgeleverde objectieven minder prettig.
Moderne OLED EVF's zijn erg goed, de vertraging is minimaal, qua helderheid en vergroting overtreffen ze de goedkopere OVF's met spiegels.

En handmatig zoomen is inderdaad veel prettiger dan elektrisch... Maar ook dat zal wennen, dus schrijf die lenzen nog niet meteen af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dank je dat je mijn uitgebreide in delen beantwoord hebt.
Uiteindelijk heb ik de D3300 gekocht, maar die ga ik toch alsnog retourneren, nog ongeopend en ongebruikt in doos om het te laten bezinken. Jammer dan van de BTW actie komt vast nog wel een interessante aanbieding voorbij.
Ik vind het een erg fijne camera, fijn in de hand en licht voor een DSLR waar ik graag mee aan de slag zou willen gaan.
Niet teveel poepspas, gewoon een goede sensor e.d. voor een mooie prijs. Echter dat de HDR functie die ik omschreef is dus blijkbaar de AEB functie. Ik vind het echt ontzettend zonde dat deze functie is weggelaten, puur om marketing reden of met het motto onder de doelgroep van instap DSLR gebruikt dat toch niet. Dan kan RAW ook weggelaten worden ;)
Die AEB functie gebruik ik nu al veel. Ja het kan ook handmatig, maar dat is niet handig, of "faux HDR" met RAW formaat zelf 2 extra belichtingen uit 1 foto persen.
Mijn huidige compactcamera heeft dat zelfs, zelfs de Konica Minolta Dimage Z10 net als de Panasonic DMC Z200 die ik heb kunnen proberen.

Hoewel het vast en zeker wennen is vond ik de D5200 aan de zware kant, D5300 zit er tussenin, maar wilde geen demo model. Het ISO en ruisgevoeligheid dacht ik al dat dat niet klopt.
Voor zover mogelijk heb de camera ook wat anders getest, snel in- en uitzoomen, foto's achter elkaar maken. Ditzelfde heb ik overigens gedaan met systeem camera's en het is iets anders, maar vond ik eigenlijk ook prima werken, dat lukte alleen niet altijd door de beveiligingssnoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de D5200 weet ik dat je op twee manieren HDR foto's kan maken. De eerste is het formaat formaat foto's zetten op JPEG en dan kan je JPEG HDR schieten. De andere is methode is via bracketing in RAW en moet je nabewerken.

De D5200 vind ik niet zwaar,wel degelijke n lekker in de hand liggend. Dat is even wennen misschien maar het is een fantastische camera met voldoende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Ik doel inderdaad op de laatste optie, om 3 losse bestanden te krijgen met bracketing, die optie is er niet op de 3000 serie. HDR op basis van 2 foto's samengevoegd naar 1 JPEG zit volgens mij wel op de D3300. De D3300 heb ik inmiddels terug gebracht.

In de prijsklasse van een D5300 zijn er ook interessante systeemcamera's te koop.
Die lijken mij dan interessanter doordat het compacter is en makkelijker (daardoor vaker) mee te nemen.

Overigens allen bedankt voor het reageren! Ik maakte nogal uitgebreide posts eigenlijk ook voor mezelf om alles op een rijtje te zetten. Door al in het inlezen in de materie heb ik overigens ook veel meer geleerd over de techniek achter camera's, objectieven etc. Dat blijf ik ontzettend interessant vinden.

[ Voor 142% gewijzigd door Myliobatis op 05-02-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Universal Creations schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:39:

1/100s uit de hand met 50mm op aps-c is prima zonder flitser. Je kunt met kleine bursts van 3 shots snel achter elkaar ook naar langere sluitertijd (1/50s) gaan, dan is 1 van de 3 meestal wel scherp. Nog langer kan ook, maar dan moet je ook aan je techniek werken.
Ik ben hier sindskort pas weer mee aan het lezen, maar; bedoel je met bovenstaande dat er camera's zijn die in burst met 3 verschillende sluitertijden kunnen schieten?

----

Mijn vriendin en ik zitten te kijken naar de Canon Powershot G3 X camera. Simpelweg omdat we foto's in RAW willen gaan schieten en nog enigzins leuk willen kunnen zoomen (16 zou ook al goed zijn).
De camera hangt momenteel rond de 750 EUR.
Indien we deze zouden overwegen, zijn er dan wellicht mensen die zeggen...Stop! Je ziet een paar belangrijke alternatieven over het hoofd?

Wat ik van reviews lees, is de Canon typisch een Canon...degelijk, maar specs niet beter dan de concurrentie...

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da_maniaC schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:33:
Ik ben hier sindskort pas weer mee aan het lezen, maar; bedoel je met bovenstaande dat er camera's zijn die in burst met 3 verschillende sluitertijden kunnen schieten?
Nee, ze zijn dan allemaal met dezelfde sluitertijd, maar je hebt dan meer kans dat er 1 scherpe tussenzit (meestal de middelste). Overigens kun je wel met 3 verschillende sluitertijden schieten. Dit doe je door de camera in bracketing te laten schieten (in Aperture priority). Dit wordt gebruikt om HDR foto's maken.
Mijn vriendin en ik zitten te kijken naar de Canon Powershot G3 X camera. Simpelweg omdat we foto's in RAW willen gaan schieten en nog enigzins leuk willen kunnen zoomen (16 zou ook al goed zijn).
De camera hangt momenteel rond de 750 EUR.
Indien we deze zouden overwegen, zijn er dan wellicht mensen die zeggen...Stop! Je ziet een paar belangrijke alternatieven over het hoofd?

Wat ik van reviews lees, is de Canon typisch een Canon...degelijk, maar specs niet beter dan de concurrentie...
Dit topic is bedoeld voor camera's met wisselbare lenzen en dat heeft de G3X niet. Je kunt dan beter naar [Aankoopadvies] Compactcamera gaan voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

@ Universal creations:
Dank voor je reply. :)

Ik wilde het topic idd niet vervuilen, maar omdat we over een tijdje ook graag fotografie op zouden willen pakken als een hobby vroeg ik mij af zodra het om bedragen van 750 EUR. voor een "compactcamera" gaat sommige DSLR alternatieven niet ineens een betere keuze worden.
En een zogeheten 'bracketing' functie vind je natuurlijk helemaal niet snel op een compact neem ik aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Da_maniaC op 09-02-2016 15:31 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. En je zal zelf moeten afwegen hiertussen.
Een camera zoals de G3X heeft natuurlijk wel veel zoom, maar levert daarvoor lichtsterkte in t.o.v. de concurrentie. En dit geldt in nog grotere mate als je gaat vergelijken met dslr en mirrorless systeemcamera's. Deze hebben nog grotere sensoren en heb je meer mm's brandpuntsafstand nodig om hetzelfde beeld te geven als zo'n 1" sensor camera. Dit zorgt wel voor grotere (en vaak ook duurdere) camera's.
Het zou me niet verbazen als er 1" compactcamera's zijn met bracketing functie, maar dat is enkel handig als je HDR's wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal, sinds 2010 heb ik mijn eerste camera gekregen namelijk een Canon 450D. Ik ben hiermee begonnen met fotograferen. Ik had op dat moment nog geen doel, maar al snel vind ik het fotograferen van vliegtuigen erg bijzonder om te doen, en ook de vogels fotograferen.

Ik heb al heel wat gelezen op diverse forums en youtube filmpjes bekeken en de twee camera's die telkens blijven terug komen voor mij is de Canon 70D en de Canon 7D mark II
Nu weet ik dat de 7D boven mijn budget ligt, maar doorsparen kan altijd.
Mochten jullie ander advies hebben hoor ik dat graag.

Dank jullie wel alvast

+/- 1000

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Canon EF 75-300mm/F4.0-5.6 III -
Kitlens 18 -55

3:Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.

Vliegtuig fotografie en Vogels

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, dit is de voornamelijke reden dat ik een andere camera zou willen. Ik zou ook graag een goede film functie er op willen hebben voor het filmen van vliegtuigen (en natuurlijk de vakanties) Als ik nu reis is dat met mijn Camera en camcorder.

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

nee

Zie mijn huidige lenzen. eventueel zou ik ook nog willen investeren in een nieuwe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
@cassanway
Kijk ook eens naar de 760D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:55:
Hallo Allemaal, sinds 2010 heb ik mijn eerste camera gekregen namelijk een Canon 450D.
...

Ja, dit is de voornamelijke reden dat ik een andere camera zou willen. Ik zou ook graag een goede film functie er op willen hebben voor het filmen van vliegtuigen (en natuurlijk de vakanties) Als ik nu reis is dat met mijn Camera en camcorder.
Je hebt al Canon, en je wilt gaan filmen. Kijk dit forum en andere fora erop na, en je ziet dat je met een 70D het beste af bent. Een 7D-II is pure overkill. Misschien dat een 760D ook volstaat, maar ik zou op safe gaan en voor de 70D kiezen. Als je tenminste bij Canon wilt blijven, en niet voor een ILC gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Inderdaad lijkt een 70D de beste optie. Als je bij Canon wilt blijven. Video doet een Panasonic of Sony ILC over het algemeen beter en die hebben vaak ook meer opties daarvoor. Samsung ook, maar die is uit de camera-business gestapt. Wat op zich niet zo'n probleem is als je nu een mooie body + lens kan vinden en verder niet veel behoeft hebt aan andere lenzen (oftewel: heb je ook andere lenzen gekocht voor je 450D sinds je die aangeschaft hebt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In plaats van doorsparen voor een 7DII zou ik inderdaad ook zeggen: neem een 70D en ga sparen voor een betere telelens. Daar win je waarschijnlijk veel meer mee dan met een nog betere body.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik begrijp iets niet: een spiegelreflexcamera is toch ook een ILC? Want de lenzen kunnen verwisseld worden.

Welke definitie gebruiken jullie dan voor de term ILC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:58

Christiano007

Ich bin der champion

Systeem camera dacht ik :)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Ergens in 2015 heeft een internationale standaard organisatie zich hier heel erg druk over gemaakt, en zijn met het volgende besluit gekomen:
  • Mirrorless (of MILC): Spiegelloze camera met verwisselbare lenzen
  • DSLR: Camera met spiegelmechanisme met verwisselbaere lenzen
  • ILC (Interchangeable Lens Camera): Alle camera's met verwisselbare lenzen, dus de verzameling van alle Mirrorless en DSLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zeg het wat verwarrend, inderdaad.

Een ILC is technisch gezien een Interchangeable Lens Camera. Dit slaat dus in principe op alle camera's waarvan de lens verwisseld kan worden. Echter wordt vaak nog DSLR gebruikt als omschrijving van camera's met nog een spiegelmechanisme, en wordt dan ILC gebruikt om te refereren naar spiegelloze camera's.

Dat is niet helemaal correct, dat zou, zoals Balance al zegt, MILC moeten zijn om het onderscheid duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/biaTUT4Y6giWaxWQ0sN4B1Ts/full.png

De Canon 80D is als enige niet bestaande camera al op gedoken in een supportpagina van Canon zelf, wat betekend dat hij zeer recent aangekondigd zal worden. Waarschijnlijk gebeurt dit over twee weken op CP+ (25 t/m 28 februari).

Met de aankondiging van de 80D is er weer een nieuwer, beter model op de markt én zal de prijs van de 70D nog verder dalen. Ook zullen er meer tweedehands 70D's op de markt komen, wat zeker het overwegen waard is.

Daarna zou ik inderdaad gaan kijken naar een betere telelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:55:
Zie mijn huidige lenzen. eventueel zou ik ook nog willen investeren in een nieuwe lens.
Ik zou zeggen investeer wat minder in een body en wat meer in goede lenzen en ga dus voor een iets goedkopere body. Want zowel je 18-55mm (Waarschijnlijk een oude versie zonder STM) als 75-300mm zijn niet super zeker als je deze ook voor video met AF wilt gebruiken.

Dan zou ik toch een wat goedkopere camera kopen met een STM kitlens en eventueel een 55-250mm STM lens erbij als tele. De pricewatch: Canon EOS 70D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart + pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM past net niet in je budget maar zoveel boven budget gaat deze combi niet zeker als je de 450D + lenzen verkoopt heb je mogelijk voldoende om je hele set te upgraden. Plus als je inderdaad ook nog even wacht tot eind deze maand, dan wordt zoals Balance al zegt de 80D mogelijk aangekondigd op CP+ en daalt daarna de 70D nog wat in prijs waardoor het helemaal in je budget past mogelijk.

Echter als je alles weg doet zou je eventueel ook kunnen kijken naar een MILC zoals de pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart of de andere kit met langere lens pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart qua bereik kom je met de 2de optie redelijk in de buurt van de Canon set echter kom je nog wel iets te kort. Helemaal als je de eerste set hebt dan is een telelens wel wenselijk in jou geval.

Een extra telelens erbij wordt wat lastiger omdat je snel meer dan €300 kwijt bent voor een telelens als ik het goed zie. Dat red je met de goedkopere kit net als je de 450D + lenzen weg doet. Zeker omdat je geen IBIS hebt en dus wel voor een Panasonic Telelens wilt gaan met OIS en dan kom je op zoiets uit: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-FS AF 45-200mm/4-5.6 Micro 4/3 Telephot... of pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.
IveGotARuddyGun schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:58:
Ik begrijp iets niet: een spiegelreflexcamera is toch ook een ILC? Want de lenzen kunnen verwisseld worden.

Welke definitie gebruiken jullie dan voor de term ILC?
Hij bedoelt waarschijnlijk Mirrorless. Maar vind het ook verwarrend. Noem mirrorless MILC of Mirrorless want een ILC is inderdaad ook gewoon een DSLR. Beide soorten zijn een Interchangeable Lens Camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@allen
Kijk eens naar de titel van dit onderwerp:
"Ik wil een dSLR / ILC, wat nu?"

Ik sloot aan bij de terminologie van het onderwerp, alleen is MILC wel duidelijker dan ILC. Maar even de OP doornemen (wat moet als je hier iets post), en je had het geweten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik Zou voor de 70D gaan en een betere telelens, ik heb zelf de 70-200 4.0 van canon gehad zonder IS en heb nu de 70-200 2.8 zonder IS en mijn hemel wat een lens. Heerlijk fotograferen en duidelijk betere foto's. Goede lenzen zijn ontzettend belangrijk, net zo belangrijk als een goede body. Het zou zonde zijn een top body te kopen met de lenzen die je nu hebt. Dan zou ik eerder voor de 70d gaan en die telelens upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Voor filmen is het niet hebben van IS echt een enorm nadeel.

De Canon 450D filmt helemaal niet, de 70D filmt 1080p t/m 30 fps en de 80D filmt 1080p t/m 60 fps.

Verder bied een upgrade van een 450D naar 70D überhaupt al een waslijst aan voordelen, en de 80D voegt daar alleen nog maar meer aan toe.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ywg6o45RCweTF000Sx6qSzjH/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Laatst online: 14-08 09:04
Oh ja dat zou kunnen maar ik film niet, nooit gedaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:44
Mijn A55 heeft een"camera error"en ik ben ban dat dit het einde is voor deze.

Zelf ben ik daar nauwelijks rouwig om omdat ik fotograferen moeizaam vind, heb een hekel aan het extra gewicht en ben niet snel tevreden, moet het gewoon nog leren. Mijn ega weet met een S6(mobiel) fantastische foto's te maken.

Wat is wijsheid? alles verkopen en ook een s6 kopen of toch voor een a58 gaan...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kijk eens naar een high-end compactcamera. Grote sensoren, lichtsterke zoomlenzen maar toch nog heel compact. Geeft veel hogere kwaliteit dan een mobiel en geeft je (naast een automatische modus) talloze instellingen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony RX100 III.(Review | Videoreview | Productinformatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
technopeuter schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:48:
Wat is wijsheid? alles verkopen en ook een s6 kopen of toch voor een a58 gaan...
Nee, een telefoon is niet de oplossing als je echt iets wilt doen met fotografie.

Als je een A55 te groot vindt, dan vind je een A58 ook te groot. Je kunt een A5100 met kitlens nemen: dezelfde kwaliteit, maar dan iets compacter.

Een andere optie is een compact camera met een grote (1") sensor, zoals Balance al heeft aangegeven.

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ben zelf ook aan het nadenken over mijn eerste dSLR. Vond dit overzichtje heel interessant: Balance in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Mocht je ergens aan de grens wonen zoals ik dan loont kijken in Duitsland zeker. Body's en lenzen zijn daar vaak net wat goedkoper. Soms scheelt het best veel. De sigma 17-50mm is daar zelfs 80 euro goedkoper!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Let ook even op de feedback die eronder gegeven wordt. De Sigma is een leuke lens en lekker lichtsterk, maar Canon biedt ook zelf de 18-135 STM welke erg goed presteert. Minder lichtsterk maar wel veel meer bereik en speciaal op de markt gekomen als kit met een 70D.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• xantos
  • Niet online
Ik twijfel tussen de Nikon D5300 en de Nikon D3300 als eerste dSLR.

De 3300 is echt een stuk goedkoper terwijl deze niet heel veel verschilt volgens mij. Wifi boeit me niet echt. De 5300 heeft alleen meer focuspunten. Kan iemand me overtuigen dat ik niet voor de D3300 moet gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door xantos op 25-02-2016 17:01 ]

• Ventieldopje
xantos schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:58:

De 3300 is echt een stuk goedkoper terwijl deze niet heel veel verschilt volgens mij. Wifi boeit me niet echt. De 5300 heeft alleen meer focuspunten. Kan iemand me overtuigen dat ik niet voor de D3300 moet gaan?
Nee, belangrijker nog, waarom zou jij voor een D5300 kiezen?

Als je nog niet lang fotografeert lijkt mij een D3300 een prima keus en kun je van die duiten die het je bespaard leuke extra's kopen (tas, verzekering, extra lens). Belangrijker is dat je er plezier in hebt en leert fotograferen.

www.maartendeboer.net

xantos schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:58:

Hoe ben je tot die conclusie gekomen dat dit de enige verschillen zijn? Want als je ze naast elkaar zet, zie je een aantal duidelijke fysieke verschillen.

• xantos
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:33:
[...]
Nee, belangrijker nog, waarom zou jij voor een D5300 kiezen?
Stja... mijn gedachten gaan nog een beetje alle kanten uit. 8)7 Ik was aan het kijken naar de D5300, de 760D of de 750D in combinatie met een kitlens of losse lens. Mijn budget is iets rekbaar maar ik ga uit van 700-900 euro. In een review zag ik dat de D5300 best wel goed was in vergelijking tot de andere twee canons.

De D5300 kan ik voor 500 euro op de kop tikken. De D3300 voor nog veel minder (329 euro). Meer budget over voor een leuke lens dus.
Universal Creations schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:34:
[...]
Hoe ben je tot die conclusie gekomen dat dit de enige verschillen zijn? Want als je ze naast elkaar zet, zie je een aantal duidelijke fysieke verschillen.
Dat was inderdaad erg kort door de bocht van me. Met de vergelijk functie op tweakers zijn de specificaties nagenoeg identiek op de focuspunten en grootte van het (klap)scherm na. Zeker zijn er fysiek verschillen maar dat boeit me niet heel veel (denk ik). Zolang de D3300 kwalitatief net zo'n mooie foto's maakt. ;)

De reviewer (DigitalRev TV - YouTube) geeft aan dat de D3300 en de D5300 behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Het prijsverschil is echter best groot vandaar mijn vraag.

Blijft een moeilijke keuze, al die verschillende camera's en lenzen.

• Ventieldopje
Klinkt cliché maar de grootste schakel ben jij en jij bepaald of je mooie foto's maakt of niet. Je zal niet magisch betere foto's gaan maken als je nu direct voor een D5300 kiest.

Veel mensen hier heeft wel met dat bijltje gehakt en persoonlijk zou ik voor de D3300 met een leuke lens gaan (of de Canon variant, net wat je fijn vind). Daar mooi een tijd mee fotograferen en dan kom je er vanzelf achter wat je leuk vind. Zeker in het begin wil je alles proberen en dan is het zonde om zonder enige specialisatie veel geld uit te geven. Je kan beter dat geld in je zak houden en uitgeven als je zekerder bent in welke richting je wil gaan. Voor portret fotografie heb je weer hele andere dingen nodig dan landschap etc.

www.maartendeboer.net

xantos schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 18:50:
[...]

Stja... mijn gedachten gaan nog een beetje alle kanten uit. 8)7 Ik was aan het kijken naar de D5300, de 760D of de 750D in combinatie met een kitlens of losse lens. Mijn budget is iets rekbaar maar ik ga uit van 700-900 euro. In een review zag ik dat de D5300 best wel goed was in vergelijking tot de andere twee canons.

De D5300 kan ik voor 500 euro op de kop tikken. De D3300 voor nog veel minder (329 euro). Meer budget over voor een leuke lens dus.

[...]

Dat was inderdaad erg kort door de bocht van me. Met de vergelijk functie op tweakers zijn de specificaties nagenoeg identiek op de focuspunten en grootte van het (klap)scherm na. Zeker zijn er fysiek verschillen maar dat boeit me niet heel veel (denk ik). Zolang de D3300 kwalitatief net zo'n mooie foto's maakt. ;)

De reviewer (DigitalRev TV - YouTube) geeft aan dat de D3300 en de D5300 behoorlijk dicht bij elkaar liggen. Het prijsverschil is echter best groot vandaar mijn vraag.

Blijft een moeilijke keuze, al die verschillende camera's en lenzen.
Het klapscherm en een stuk betere AF vind ik best wel aardige verschillen. Maar wat voor soort foto's ga je maken? En ga je filmen?

• xantos
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 18:59:
Klinkt cliché maar de grootste schakel ben jij en jij bepaald of je mooie foto's maakt of niet. Je zal niet magisch betere foto's gaan maken als je nu direct voor een D5300 kiest.

Veel mensen hier heeft wel met dat bijltje gehakt en persoonlijk zou ik voor de D3300 met een leuke lens gaan (of de Canon variant, net wat je fijn vind). Daar mooi een tijd mee fotograferen en dan kom je er vanzelf achter wat je leuk vind. Zeker in het begin wil je alles proberen en dan is het zonde om zonder enige specialisatie veel geld uit te geven. Je kan beter dat geld in je zak houden en uitgeven als je zekerder bent in welke richting je wil gaan. Voor portret fotografie heb je weer hele andere dingen nodig dan landschap etc.
Wat is voor jou de Canon variant van de D3300? De lenzen van Canon zijn vaak net iets goedkoper en een echte voorkeur heb ik voor alsnog niet.

Verder schreef "Universal Creations" eerder dat de kitlens "Nikon de 18-105 VR" best in orde was. Als ik de D3300 neem met kitlens dan is dit de "Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G ED". Dus niet de VR versie. Is deze ook aan te raden?
Universal Creations schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:04:
[...]
Het klapscherm en een stuk betere AF vind ik best wel aardige verschillen. Maar wat voor soort foto's ga je maken? En ga je filmen?
Filmen ga ik er niet mee. Worden voornamelijk portretten en huis, tuin en keuken kiekjes. Later schaf ik nog een zoomlens aan om windsurfactie te kunnen fotograferen.

• Ventieldopje
xantos schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Wat is voor jou de Canon variant van de D3300? De lenzen van Canon zijn vaak net iets goedkoper en een echte voorkeur heb ik voor alsnog niet.

Verder schreef "Universal Creations" eerder dat de kitlens "Nikon de 18-105 VR" best in orde was. Als ik de D3300 neem met kitlens dan is dit de "Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G ED". Dus niet de VR versie. Is deze ook aan te raden?

[...]

Filmen ga ik er niet mee. Worden voornamelijk portretten en huis, tuin en keuken kiekjes. Later schaf ik nog een zoomlens aan om windsurfactie te kunnen fotograferen.
Canon heeft bijvoorbeeld de 1200D (over een tijdje de meer up-to-date 1300D) en 100D. Om eerlijk te zijn is technisch de D3300 wat moderner maar sommige mensen hebben een voorkeur voor een bepaald merk. Er zitten grote verschillen in het gebruiksgemak (wat dus erg persoonlijk is). Beide merken hebben een prima lens line-up :)

www.maartendeboer.net

xantos schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:08:
pricewatch: Canon EOS 100D + EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Zwart is een leuke combi. De Canon 18-135 IS STM is een betere lens dan de Nikon alternatieven.
Een versie zonder VR? Volgens mij bestaat die niet.
In dat geval kun je voor zo'n beetje alle camera's gaan kijken, dus sla vooral niet de mirrorless camera's over (m4/3, sony A5100, Fuji). Voor windsurfen heb je een telelens (zoomlens is een lens die kan zoomen en dus meerdere brandpuntsafstanden heeft) nodig en die hebben ze bij alle merken wel voor een redelijk normaal budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Vandaag eens gaan kijken in de Media Markt naar diverse camera's en ze eens vastgepakt.

Jullie voorstel om een 100d met kitlens te pakken spreekt me wel aan. Toestel voelde goed aan en zag er prima uit. Enige dat me een beetje doet twijfelen is dat deze "maar" 9 autofocuspunten heeft. Nikon heeft er veel meer in die prijscategorie (Canon 9 autofocuspunten vs Nikon 39). Hoe merkbaar is dat? Of ben ik appels met peren aan het vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt van de soort fotografie af. Ik werk al jaren met 9 focuspunten en voor mijn soort fotografie werkt dat meestal goed, al zou ik soms ook wat meer bruikbare focuspunten willen hebben. Ga je rennende kinderen fotograferen of doe je aan sport/wildlife fotografie, dan is een wat geavanceerder focussysteem (Canon heeft in een paar bodies ook een 19 punts focussysteem waarvan 19 crosspoint zijn) zeer aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xantos schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:47:
Vandaag eens gaan kijken in de Media Markt naar diverse camera's en ze eens vastgepakt.

Jullie voorstel om een 100d met kitlens te pakken spreekt me wel aan. Toestel voelde goed aan en zag er prima uit. Enige dat me een beetje doet twijfelen is dat deze "maar" 9 autofocuspunten heeft. Nikon heeft er veel meer in die prijscategorie (Canon 9 autofocuspunten vs Nikon 39). Hoe merkbaar is dat? Of ben ik appels met peren aan het vergelijken?
Nee, je bent niet appels met peren aan het vergelijken!

Hoe meer focus punten, en hoe beter verdeeld over het beeld, hoe meer kans je hebt dat je mooie scherpe foto's maakt. Dus 39 focus punten is beter dan 9 focus punten. Bv de Sony's A200 en A300 uit 2008 hadden ook 9 focus punten, waardoor je niet het idee hebt dat je met de 100D een moderne camera hebt.

Maar staar je niet blind op focus punten, nog niet eens zo lang geleden maakte men de mooiste foto's met slechts 3 focus punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik maar 1 focuspunt... Scherpe platen maak je door goed gebruik te maken van de focuspunten en voor bepaalde takken van fotografie heb je niet meer nodig dan die 9 focuspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Voor het tracken van onderwerpen zijn meer focus punten wel handig maar voornamelijk is het luxe waar je ook prima zonder kan. Als je de focus-recompose techniek toepast en stilstaande onderwerpen fotografeert heb je aan één focus punt (de middelste) genoeg.

Toen ik van mijn Canon 450D naar Canon 7D overstapte vond ik de focus punten ook geweldig maar dat is toch iets wat ik snel weer vergat en niet meer interessant vond. Later stapte ik over naar een Canon 5D Mark II welke "maar" 9 AF punten had en heb mij daar altijd prima mee kunnen redden. Nu heb ik er 45 en ik moet zeggen dat ik er alsnog maar een stuk of 3 gebruik (excl. de hulp focus punten die de camera gebruikt).

Zou je er echt niet te blind op staren. Leuk om mee te pochen maar als je daar overheen bent stelt het eigenlijk weinig voor.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
De spreiding van de focus punten is belangrijker dan het aantal. En of het er 39, 78 of 512 zijn, dat boeit helemaal niemand.

9 lijkt weinig, maar zal voor de meeste soorten fotografie volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Voor de camera zelf (tracking, continues AF etc.) kan het wel enorme voordelen opleveren. Kijk maar eens hoe goed de Sony A7R II met z'n 399 focus punten een object, gezicht of zelfs een oog (!) kan tracken.

Ook voor zone-AF kan het erg handig zijn om veel punten te hebben, want dan kan je meerdere punten gebruiken (wat sneller is dan een enkel punt) en toch focussen op een klein gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Balance: Inderdaad! Ik zei ook niet voor niets hoe meer hoe beter!

Maar focuspunten zijn niet heilig, en focuspunten alleen heb je ook niet veel aan, de software die er iets mee doet is minstens zo belangrijk!

Onder "normale" omstandigheden maak je de mooiste en scherpste foto's met 3 tot 9 focuspunten, bij een bewegend onderwerp kun je voordeel hebben van (veel) meer focuspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Laatst online: 01-10 12:11
Ik ben een beetje door de overweldigende hoeveelheid info in dit topic heen aan het skimmen. Wat mij wel direct opviel is dat de info in het OP wat verouderd lijkt te zijn t.o.v. wat ik via-via hoor. Mij is bijvoorbeeld de Nikon D3300 aangeraden (eventueel met andere lens, omdat de kitlens niet zo goed blijkt te zijn).

Wat is daar van waar? Ik kan me voorstellen dat deze vraag vaker is gesteld in dit topic, maar door de hoeveelheid pagina's en mogelijk verouderde info stel ik 'm toch nog maar even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:26:
Ik ben een beetje door de overweldigende hoeveelheid info in dit topic heen aan het skimmen. Wat mij wel direct opviel is dat de info in het OP wat verouderd lijkt te zijn t.o.v. wat ik via-via hoor. Mij is bijvoorbeeld de Nikon D3300 aangeraden (eventueel met andere lens, omdat de kitlens niet zo goed blijkt te zijn).

Wat is daar van waar? Ik kan me voorstellen dat deze vraag vaker is gesteld in dit topic, maar door de hoeveelheid pagina's en mogelijk verouderde info stel ik 'm toch nog maar even!
Ik heb gekeken naar de volgende opties toen ik ging vergelijken met bijv. een D3300

Kantelbaar scherm *must . Als je niet wilt gaan liggen om eens lage foto's te maken (of juist wat hoger)
Touch * als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders meer
Focus Points. Ik wil ook (gemakkelijker) foto's kunnen maken van (snelle) bewegende objecten
Grootte, de D5500 is "compact" en vond ik persoonlijk fijner aanvoelen dan bijv. de D5300. Dat is ietwat persoonlijk.

De knopjes van de D3300 vond ik wat goedkoop aanvoelen, je mist een kantelbaar scherm (met touch) en je hebt minder focuspoints.

Als je alleen maar foto's maakt van (stilstaande) objecten op statief hoogte zou ik voor de D3300 gaan. Want dat is verder een uitstekende camera. Wil je wat meer bedieningsgemak en iets kleinere body zou ik absoluut voor de D5500 gaan. Maakt touchscreen je niet zoveel uit, dan zou ik voor de D5300 gaan. Iets groter (is dus persoonlijk of je dit prettiger vindt) maar bijna hetzelfde als de D5500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Christiano007 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:34:
[...]

Ik heb gekeken naar de volgende opties toen ik ging vergelijken met bijv. een D3300

Kantelbaar scherm *must . Als je niet wilt gaan liggen om eens lage foto's te maken (of juist wat hoger)
Touch * als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders meer
Focus Points. Ik wil ook (gemakkelijker) foto's kunnen maken van (snelle) bewegende objecten
Grootte, de D5500 is "compact" en vond ik persoonlijk fijner aanvoelen dan bijv. de D5300. Dat is ietwat persoonlijk.

De knopjes van de D3300 vond ik wat goedkoop aanvoelen, je mist een kantelbaar scherm (met touch) en je hebt minder focuspoints.

Als je alleen maar foto's maakt van (stilstaande) objecten op statief hoogte zou ik voor de D3300 gaan. Want dat is verder een uitstekende camera. Wil je wat meer bedieningsgemak en iets kleinere body zou ik absoluut voor de D5500 gaan. Maakt touchscreen je niet zoveel uit, dan zou ik voor de D5300 gaan. Iets groter (is dus persoonlijk of je dit prettiger vindt) maar bijna hetzelfde als de D5500
Dankjewel. Ik zal anders straks de template eens invullen en kijken welke keuzes voor mij voorbij komen. Ik kan op dit moment nog wat moeilijk inschatten in hoeverre een kantelbaar scherm voor mij een *must* gaat zijn.

Nu zal ik heel eerlijk zijn: Ik heb ook op de prijs gelet. De D3300 heeft fatsoenlijke hardware (een redelijk grote sensor met fatsoenlijke lichtgevoeligheid) voor zijn prijs. De 5500 heeft inderdaad betere specs, maar kost ook meteen twee keer zo veel.

Hoe dan ook bedankt, goed om te weten dat de D3300 tenminste ook een goede contender is (ik zie 'm maar even als een 'upgrade' tov de in OP genoemde D3100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:38:
[...]

Hoe dan ook bedankt, goed om te weten dat de D3300 tenminste ook een goede contender is (ik zie 'm maar even als een 'upgrade' tov de in OP genoemde D3100).
Welke lens wil je er bij gebruiken? Ben zelf nog heel hard aan het twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
xantos schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:40:
[...]

Welke lens wil je er bij gebruiken? Ben zelf nog heel hard aan het twijfelen..
Omdat ik zelf op dit moment nog te weinig ervaring en kennis heb om hiervan een goede inschatting te maken zou ik geneigd zijn om met de kitlens te starten. Vanaf dat punt kom je er dan vanzelf achter wat je mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:38:
[...]

Dankjewel. Ik zal anders straks de template eens invullen en kijken welke keuzes voor mij voorbij komen. Ik kan op dit moment nog wat moeilijk inschatten in hoeverre een kantelbaar scherm voor mij een *must* gaat zijn.

Nu zal ik heel eerlijk zijn: Ik heb ook op de prijs gelet. De D3300 heeft fatsoenlijke hardware (een redelijk grote sensor met fatsoenlijke lichtgevoeligheid) voor zijn prijs. De 5500 heeft inderdaad betere specs, maar kost ook meteen twee keer zo veel.

De D3300 is een hele goede camera voor de prijs, dat maakt het ook zo lastig :P

Is een kantelbaar scherm noodzakelijk? Nee, maar het is wel verdomd handig. Zo hoef je niet meer te gokken of de foto lukt als je de camera richting de grond doet voor een lage shot, of als je het zeker wilt weten gaan liggen :P . Met een kantelbaar scherm flip je die gewoon omhoog en kijk je of je de focus goed hebt en of het eruit gaat zien zoals je wilt per direct. Niet dat je eerst een paar foto's moet maken voordat je denkt "Yes zo wil ik het".

Touch is gewoon heel handig voor het focussen áls je dit gaat doen.

Het ligt er gewoon aan wat je wilt gaan fotograferen, zie o.a. dit filmpje

YouTube: D5500 Review vs Nikon D3300, Canon 70D & Sony a6000: Portraits, Landscapes & Sports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
De D5200 met 18-55VRII is bij de MediaMarkt in Belgie binnenkort € 404,xx tijdens hun BTW vrije dagen !

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/D5200%20BE_zpsqukri4ca.png

[ Voor 48% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 29-02-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Christiano007 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:43:
[...]
De D3300 is een hele goede camera voor de prijs, dat maakt het ook zo lastig :P

(SNIP i.v.m. postgrootte)
Daar sla je de spijker wel op z'n kop. Bedankt voor die link, ik zal dat filmpje eens bekijken!
WiLLoW_TieN schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:47:
De D5200 met 18-55VRII is bij de MediaMarkt in Belgie binnenkort € 404,xx tijdens hun BTW vrije dagen !

[SNIP t.b.v. post grootte]
Oh, misschien toch even kijken of ze naar NL kunnen verzenden -- ik had de NL BTW dagen helaas gemist!

[ Voor 35% gewijzigd door Angelevo op 29-02-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Body
€500-1200
Zoomlens
€300-600
Primelens
€100-500
Canon
EF-S
750DSigma 17-50 f/2.8
of 17-70 f/2.8-4
Canon 24 f/2.8 / 50 f/1.8 STM
Sigma 30 f/1.4 Art
Canon 35 f/2 IS
70D
80D
Nikon
F
D5300Nikon 35 f/1.8 / 50 f/1.8
Sigma 30 f/1.4 Art
D7100
D7200
Sony
E
A5100*Sony 18-105 f/4Sony 35 f/1.8 / 50 f/1.8 OSS
Sigma 30 f/1.4
Sigma 19 / 30 / 60 f/2.8 Art
A6000*
A6300*
Fuji
X
X-T1 + 18-55 f/2.8-4Fuji 18 f/2 / 35 f/2
Fuji 35 f/1.4
X-T10 + 18-55 f/2.8-4
* Met kitlens, deze is zeer goedkoop en compact

Vanwege alle nieuwe gear op CP+ even een update :). Belangrijkste toevoegingen zijn de Canon 80D en Sony A6300 bodies. Hoewel ze nu nog erg duur zijn is de verwachting dat ze beiden erg snel onder de €1200 komen (A6300 zonder kitlens is al €1200). Ook is de Sigma 30mm f/1.4 toegevoegd voor de Sony E-mount, aangezien dit ongetwijfeld een uitstekende lens gaat worden en met f/1.4 de meest lichtsterke E-mount lens met autofocus tot nu toe is. Verder vond ik dat de Fuji 35mm f/1.4 ondanks zijn eigenlijk te hoge prijs tot een plaatsje in het rijtje aanraders verdient. Voor Fuji komt er trouwens binnenkort een 23mm f/2 aan, wat het gat tussen de 18mm en 35mm goed opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:50
Voor Fuji komt er trouwens binnenkort een 23mm f/2 aan, wat het gat tussen de 18mm en 35mm goed opvult.
Is nog een gerucht.

Waarom geen body prijzen van de Fuji's, zoals je bij de rest doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De bedoeling was voornamelijk om voor instappers in de fotografie (met een budget van €800-€2000) een mooie kit (body + zoomlens + prime lens) samen te kunnen stellen, vandaar dat ie ook in dit topic staat. De 18-55 f/2.8-4 is een uitstekende lens om als Fuji fotograaf mee te beginnen, en in een kit is hij honderden euro's goedkoper dan los. Mochten mensen de lens echt niet willen kunnen ze altijd de body los opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
De 18-55 f/2.8-4 is een uitstekende lens om als Fuji fotograaf mee te beginnen, en in een kit is hij honderden euro's goedkoper dan los. Mochten mensen de lens echt niet willen kunnen ze altijd de body los opzoeken.
Had niet gezien dat je bij Nikon/Canon de Sigma had genomen ipv hun eigen merk f/2.8 lenzen. Mon excuses...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
Na eerdere adviezen neig ik toch meer naar de Nikon D5500 in plaats van de D3300. Ik kijk met name naar de kitlens pakketjes (betaalbaar). Toch zou ik graag een gedegen advies krijgen voordat ik een keuze maak, ik heb er immers niet bijzonder veel verstand van!

D5500: pricewatch: Nikon D5500 + Nikkor AF-S DX 18-55mm F3.5-5.6 G VR II Zwart

D3300: pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Is de D5500 het prijsverschil waard? Het gaat in beide gevallen om dezelfde kitlens.
  2. [i]Ik wil niet te duur beginnen, mocht de hobby mij uiteindelijk minder aanspreken dan gehoopt. Max. €800,-[/i]
  3. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  4. [i]Neen.[/i]
  5. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  6. [i]Ik hoop onder andere wat low-light foto's te gaan maken, dus lichtgevoeligheid is wel een ding (ook de snelheid waarmee deze foto's gemaakt kunnen worden). Denk aan schemerlicht. Verder huis/tuin/keuken/vakantie/hobby kiekjes geen specifiek professioneel doel.[/i]
  7. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  8. [i]Nee.[/i]
  9. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  10. [i]Nee, autofocus is voor mij wel belangrijk, omdat ik met handmatige focus waarschijnlijk nog niet direct goed uit de voeten kan.[/i]
  11. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  12. [i]Toekomstvaste body met fatsoenlijke resolutie en goede lichtgevoeligheid. Andere lenzen aanschaffen kan later altijd nog. Na eerder advies te hebben gelezen, lijkt een touchscreen mij toch wel erg fijn! Voorkeur voor SD kaart formaat.[/i]
  13. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
  14. [i]Ik vind het moeilijk om hier antwoord op te geven. Veel zoom vind ik niet nodig.[/i]
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:05:
Na eerdere adviezen neig ik toch meer naar de Nikon D5500 in plaats van de D3300. Ik kijk met name naar de kitlens pakketjes (betaalbaar). Toch zou ik graag een gedegen advies krijgen voordat ik een keuze maak, ik heb er immers niet bijzonder veel verstand van!
En om het nog makkelijker te maken, kijk ook eens naar de D5200 of de D5300. Die hebben mijn voorkeur ;) Volgens mij is de D5300 nagenoeg identiek aan de D5500 met uitzondering van de touchscreen.

[ Voor 12% gewijzigd door xantos op 29-02-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik zou de Sony A6000/Fuji X-T10 ook in overweging nemen als ik van u was.
Beiden APS-C sensor en wisselbare lenzen, komen beiden met een kitlens 16-50.
Zijn een pak handzamer dan een DSLR en je zal snel merken dat je die ook vaker zult meenemen, dan zo'n logge DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Balance schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:35:
Body
€500-1200
Zoomlens
€300-600
Primelens
€100-500
Canon
EF-S
750DSigma 17-50 f/2.8
of 17-70 f/2.8-4
Canon 24 f/2.8 / 50 f/1.8 STM
Sigma 30 f/1.4 Art
Canon 35 f/2 IS
70D
80D
Nikon
F
D5300Nikon 35 f/1.8 / 50 f/1.8
Sigma 30 f/1.4 Art
D7100
D7200
Sony
E
A5100*Sony 18-105 f/4Sony 35 f/1.8 / 50 f/1.8 OSS
Sigma 30 f/1.4
Sigma 19 / 30 / 60 f/2.8 Art
A6000*
A6300*
Fuji
X
X-T1 + 18-55 f/2.8-4Fuji 18 f/2 / 35 f/2
Fuji 35 f/1.4
X-T10 + 18-55 f/2.8-4
* Met kitlens, deze is zeer goedkoop en compact

Vanwege alle nieuwe gear op CP+ even een update :). Belangrijkste toevoegingen zijn de Canon 80D en Sony A6300 bodies. Hoewel ze nu nog erg duur zijn is de verwachting dat ze beiden erg snel onder de €1200 komen (A6300 zonder kitlens is al €1200). Ook is de Sigma 30mm f/1.4 toegevoegd voor de Sony E-mount, aangezien dit ongetwijfeld een uitstekende lens gaat worden en met f/1.4 de meest lichtsterke E-mount lens met autofocus tot nu toe is. Verder vond ik dat de Fuji 35mm f/1.4 ondanks zijn eigenlijk te hoge prijs tot een plaatsje in het rijtje aanraders verdient. Voor Fuji komt er trouwens binnenkort een 23mm f/2 aan, wat het gat tussen de 18mm en 35mm goed opvult.
Wat is jouw reden om nog steeds de 18-135 niet als Canon alternatief mee te nemen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Lichtsterkte. De rest is allemaal f/4 of lichtsterker. Maar ik ga naar de nieuwe STM versie nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 00:03

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:49:
Oh, misschien toch even kijken of ze naar NL kunnen verzenden -- ik had de NL BTW dagen helaas gemist!
Die D5200 kit is gewoon in NL voor 399 te koop:
http://fotohanskeuzekamp....d5200--18-55mm-vr-ii.html

En zoals de vast bezoekers weten kan ik de D5200 ten sterkste aanbevelen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
RigolleM schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:15:
Ik zou de Sony A6000/Fuji X-T10 ook in overweging nemen als ik van u was.
Beiden APS-C sensor en wisselbare lenzen, komen beiden met een kitlens 16-50.
Zijn een pak handzamer dan een DSLR en je zal snel merken dat je die ook vaker zult meenemen, dan zo'n logge DSLR.
Thanks ik had over de Sony A6000 echter slechte reviews gezien wat betreft de trage autofocus, en lang moeten wachten voordat je plaatjes kunt bekijken (opslaan duurt lang).
Vishari Beduk schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:06:
[...]

Die D5200 kit is gewoon in NL voor 399 te koop:
http://fotohanskeuzekamp....d5200--18-55mm-vr-ii.html

Dat is wel goed betaalbaar, ik zou de eigenschappen van de 5200 en 5500 eens naast elkaar moeten zetten om te kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
[b][message=46018781,noline]Vishari Beduk schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:06
Same here....zeer tevreden met mijn D5200. En voor € 399,-- een No Brainer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een mooie D5200 voor 400 euro is inderdaad niet verkeerd!

Maar een no brainer... dat niet!

Je kiest voor een systeem. Als je kiest voor een Nikon DSLR, dan kies je ervoor om mooie foto's te maken, en zie je filmen als secundair (en dat is prima, ik zit er ook zo in).

Je kiest dan niet voor een compactere MILC van bv Sony, Fujifilm, Olympus of Panasonic. Je kiest ook niet voor een mooie Canon (sommige kunnen goed filmen), Sony (kunnen allemaal goed filmen) of Pentax DSLR.

Allemaal prima, een Nikon D5200 is gewoon een goede fotocamera, maar een no brainer... dat is het niet, zelfs al is-ie maar 400 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Balance schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:05:
Lichtsterkte. De rest is allemaal f/4 of lichtsterker. Maar ik ga naar de nieuwe STM versie nog eens kijken.
Dacht ik al. ;)

Ik vind het namelijk nogal een aanname dat iemand die instapt per definitie lichtsterke lenzen het belangrijkst vindt. Nikon heeft geen lens die gelijk presteert dus daar snap ik het wel, maar Canon heeft een zeer goede walkaround zo. Scherp en goed bereik, alleen minder lichtsterk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Christiano007 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:43:
Touch is gewoon heel handig voor het focussen áls je dit gaat doen.
Wat bedoel je daarmee? Kan je focussen door het scherm aan te raken, zoals bij een smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Angelevo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:05:
Ik hoop onder andere wat low-light foto's te gaan maken, dus lichtgevoeligheid is wel een ding (ook de snelheid waarmee deze foto's gemaakt kunnen worden). Denk aan schemerlicht. Verder huis/tuin/keuken/vakantie/hobby kiekjes geen specifiek professioneel doel.
[...]
Nee, autofocus is voor mij wel belangrijk, omdat ik met handmatige focus waarschijnlijk nog niet direct goed uit de voeten kan.
Denk eraan dat het lukken of falen van autofocus stérk afhangt van de lichtomstandigheden. Niet voor niks dat bijvoorbeeld de D500 kan focussen bij EV -4; zoiets hangt samen met de autofocus-module die in een budgetmodel niet zo gesofisticeerd en dus evenmin performant is.

De D3000-reeks heeft de zeer oude AF-module die Nikon tien jaar geleden nog in de D80 heeft gebruikt; de D5000-reeks doe het al een tijd met de module die Nikon in de D7000 heeft gebruikt en die uiteraard beter is.

edit: oeps, het was mijn bedoeling om de vorige post te wijzigen en dit erbij te voegen, maar voor ik het wist toch de geciteerde post effectief verstuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 03-03-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

IveGotARuddyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:32:
Wat bedoel je daarmee? Kan je focussen door het scherm aan te raken, zoals bij een smartphone?
Bijvoorbeeld. En pinchzoom of touch shutter. Het is vooral leuk bij filmen of op statief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

IveGotARuddyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Ja, ook foto's maken via het touchscreen.

Handig bij het focussen als je niet door de zoeker kunt kijken, of als je gewoon snel foto's wilt bekijken en moet inzoomen.

Ik zou zelf niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Denk eraan dat het lukken of falen van autofocus stérk afhangt van de lichtomstandigheden. Niet voor niks dat bijvoorbeeld de D500 kan focussen bij EV -4; zoiets hangt samen met de autofocus-module die in een budgetmodel niet zo gesofisticeerd en dus evenmin performant is.

De D3000-reeks heeft de zeer oude AF-module die Nikon tien jaar geleden nog in de D80 heeft gebruikt; de D5000-reeks doe het al een tijd met de module die Nikon in de D7000 heeft gebruikt en die uiteraard beter is.

edit: oeps, het was mijn bedoeling om de vorige post te wijzigen en dit erbij te voegen, maar voor ik het wist toch de geciteerde post effectief verstuurd.
Bedankt, dat is het soort specifieke informatie dat ik hier hoop te vinden! Dan streep ik de d3300 officieel weg en overweeg ik voornamelijk tussen de D5200 en D5500. Er zijn een paar verschillen zoals grootte en touch screen, maar verder vraag ik me af waarom de D5500 200 euro meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Angelevo schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:49:
[...]

Bedankt, dat is het soort specifieke informatie dat ik hier hoop te vinden! Dan streep ik de d3300 officieel weg en overweeg ik voornamelijk tussen de D5200 en D5500. Er zijn een paar verschillen zoals grootte en touch screen, maar verder vraag ik me af waarom de D5500 200 euro meer kost.
D5200 heeft iets kleiner scherm (3 inch vs 3,2)
Heeft een AA filter wat de D5500 niet heeft (niet hebben is scherper)
Accu gaat +- 800 shots mee van de D5500 en die van de D5200 +-500
D5500 heeft wel Wifi
En de D5500 is iets compacter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

D5300 en D5500 hebben een iets snellere processor dan de D5200 waardoor in-camera-JPEG-noise-reduction iets effectiever wordt, wat bij hoge ISO (denk 3200 en hoger) een mooier resultaat zal opleveren. Dit is niet relevant als je gaat klooien met RAW-files. Of de snellere processor ook effect heeft op de snelheid waarmee het menu reageert en zo, dat weet ik niet.

Wat wél uitmaakt is de snelheid van je geheugenkaartje: browsen door je geschoten foto's zal merkbaar vlotter gaan met een bloedsnel kaartje, alsook het schieten van veel foto's op korte tijd (denk aan quasi-continu schieten van meerdere foto's per seconde).

Persoonlijk vind ik het lichtjes irritant dat ik voor de settings die ik soms gebruik (metering: spot of matrix; focus-points: auto of manual) zoveel knopjes moet indrukken (op mijn D3300) vooraleer die setting gewijzigd is; met een duurdere body met meer knopjes was zoiets sneller gebeurd. Gelukkig is er nog de Fn-knop waardoor ik witbalans snel kan wijzigen; toch één iets dat snel kan gebeuren. Mensen die niet gebruikmaken van die settings hoeven die knopjes ook niet te hebben, want ze zijn nogal duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Angelevo schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:49:
...
D5500 is nauwelijks beter dan de D5300, die op zijn beurt wel weer flink beter is dan de D5200. Het enige echte voordeel van de D5500 is dat die een touchscreen vinden, dus mocht je daar €150 extra voor willen betalen, doe je ding.

De D5300 is echter wel significant beter dan de D5200.
Pagina: 1 ... 79 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's