Ik lees in dit topic en ik heb al zoveel gelezen her en der maar stom genoeg moet ik toch hulp vragen. Ik hoop wat feed back te krijgen en de pros en cons op een rijtje voor mezelf.
Huidige camera
Ik heb sinds meer dan 3 jaar de
- Sony NEX5N met kitlens,
- Sigma EX DN 30/2.8
- SEL 50/1.8
Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget is rond de 1500 euro. Hangt een beetje af van wat ik kan verkopen/gunstig kopen.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja, de kitlens SEL18-55, de Sigma EX DN 30/2.8 voor de compactheid op zak, en SEL50/1.8 voor binnen. Daarnaast een stuk of 100 vintage full frame lenzen waaronder bijv. Minolta 50/1.4, 85/1.7, Nikkor 85/1.8, 105/2, 20/2.8, 28/2; Tokina 17/3.5; Zeiss 28/2.8, 50/1.7, 135/2.8; Sigma 135/1.8, etc.
Koop je de camera met een specifiek doel?
Voornamelijk foto's binnen van babies en kinderen en volwassenen. Dus is het vaak best donker. Ik heb nu een goede camera nodig die echt beter is of ik houd de NEX5N.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, en 4K zou mooi zijn maar gewoon goede MP4 filmpjes zijn wel belangrijk. Geluid ook.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja
Overige wensen
Zoeker, ik wil de handmatige oude lenzen meer gebruiken. Hoge ISO waarden, dynamic range, snelheid, compactheid, de bekende wensen.
Gewenst bereik?)
50mm, 90mm op FF? 50 mm op APS-C
Camera's waar ik al naar gekeken heb:
Sony A6000, Sony A7, Sony A7II
Lenzen waar ik al naar gekeken heb
Sony SEL18-105/4, Sony FE55 en FE90
Om zo laat nog eens de Sony A6000 te gaan kopen, weet niet of het
in de praktijk veel uitmaakt t.o.v. de NEX5N. De SEL 50/1.8 bevalt me goed en die zou misschien sneller focussen op de A6000. En ik zou een zoeker hebben.
Ik zou een A7 kunnen kopen maar ik denk dat ik dan meteen voor de A7 II ga.
Full frame dan kan ik mijn Minolta lenzen bijvoorbeeld gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Met de A7 of A7II zou ik er ook weer een AF portretlens met OSS bij willen maar dan wordt het opeens erg kostbaar bij Sony. De vintage lenzen heb ik alleen maar voor de lol, voor erbij.
Ik fotografeer RAW+JPG. RAW files kan ik in
Darktable en
Rawtherapee "bewerken" soort van. JPG's kan je net zo goed nog wat "opleuken" lijkt me.
Capture One wat ik net ook nog heb geinstalled is er ook nog. Ik denk dat ik hier wel beter in ga worden.
Eigenlijk is een FF set met de A7-II + FE55 al iets van 2500,-, kan me niet goed voorstellen zoiets uit te geven aan een camera, en ik vraag me eigenlijk af of ik wat met de A6000 opschiet. En of de SEL 18-105/4 G nog wat zou zijn.
[
Voor 10% gewijzigd door
jayjey op 29-12-2015 15:13
]