Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeanJr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Balance schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:58:
[...]

Ik zou nu voor een Panasonic G7 gaan, het is gewoon een uitstekende camera die alles gewoon goed doet.

Als je nog even tijd hebt: Sony komt dit voorjaar met een opvolger van de Alpha 6000, die waarschijnlijk 4k & betere slo-mo video gaat krijgen, IBIS (in-body image stabilization, daarmee heb je altijd gestabiliseerd beeld ook als je een lens zonder stabilisatie gebruikt), een nog betere sensor en in z'n algeheel sneller.
thanks fo rthe info. Ik heb echter weinig geduld ;) dus ik ben toch voor de G7 gegaan.
Inclusief 14-140mm lens was deze bij Foto Mundus in Duitsland 799,- (in Duitsland hadden ze nog wel cashback acties...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 19:10
Al een tijdje ben ik in mijn hoofd bezig met het uitstippelen van mijn eerste goede vakantie in het buitenland. Een lange trip naar de Verenigde Staten. Nu was een van mijn plannen; een geweldige camera meenemen. Ik heb geen enkele verstand van fotografie en moet dus het een en ander leren nog voor ik op vakantie ga. Meestal koop ik duurdere objecten tweedehands. Nu was de vraag; Is het verstandig een dslr camera tweedehands te kopen en waar moet ik hierbij op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Heb je de startpost doorgelezen? Heb je nu al camera's/objectieven? En wat is je budget?

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 23-12-2015 23:31 ]

• Jordymt
Balance schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:30:
[...]

Heb je de startpost doorgelezen? Heb je nu al camera's/objectieven? En wat is je budget?
Zeker heb ik het doorgelezen en ik dacht dat het wel duidelijk was, excuus.

Ik heb momenteel niets, vandaar 'beginnend'. Het budget is ongeveer 400 euro inclusief fatsoenlijke lens.

Momenteel heb ik er een op het zicht; nikon d3300 met 1200 clicks en standaard 18-55 lens. Is dit goed voor 350 euro of doe ik dan iets totaal fout. Welke lens wordt aangeraden voor vakantiefoto's van gebouwen/natuur/personen

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
[b]Jordymt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:38
Momenteel heb ik er een op het zicht; nikon d3300 met 1200 clicks en standaard 18-55 lens. Is dit goed voor 350 euro of doe ik dan iets totaal fout. Welke lens wordt aangeraden voor vakantiefoto's van gebouwen/natuur/personen
Dan doe je iets totaal fout! Kijk eens bij bv de MediaMarkt wat je voor een splinternieuwe D3200/D3300 met kitlens betaalt!

• Jordymt
ICT Consultant schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:06:
[...]

Dan doe je iets totaal fout! Kijk eens bij bv de MediaMarkt wat je voor een splinternieuwe D3200/D3300 met kitlens betaalt!
Ik kom dan toch op 420 euro. Nou was ik niet van plan 350 te betalen, meer richting 320. Ik weet ook niet of de hoeveelheid clicks hoog ligt. Er zit nog wel een zonnescherm en extra batterij bij.

• ICT Consultant
Je budget was €400, standaard betaal je iets meer, maar elke maand is-ie wel eens in de aanbieding.

• Jordymt
ICT Consultant schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:20:
Je budget was €400, standaard betaal je iets meer, maar elke maand is-ie wel eens in de aanbieding.
Klopt, maar ik dacht aan de kit voor 300 a 350 en lens erbij tot 400. Gek Idee?

• ICT Consultant
Je gaat toch geen €300 tot €350 voor een tweedehands camera betalen, als je 'm nieuw voor nog geen €400 kunt krijgen, en als je geduld hebt om de maandelijkse MediaMarkt aanbieding af te wachten, je nog minder betaalt? Alleen voor de garantie zou ik al een paar tientjes over hebben!

Je moet het zelf weten, het is jouw geld, en het is een prima camera, dus ga je gang. Maar ik zou het niet doen.

• Jordymt
ICT Consultant schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:50:
Je gaat toch geen €300 tot €350 voor een tweedehands camera betalen, als je 'm nieuw voor nog geen €400 kunt krijgen, en als je geduld hebt om de maandelijkse MediaMarkt aanbieding af te wachten, je nog minder betaalt? Alleen voor de garantie zou ik al een paar tientjes over hebben!

Je moet het zelf weten, het is jouw geld, en het is een prima camera, dus ga je gang. Maar ik zou het niet doen.
Je raad me deze camera dus wel aan alleen nieuw(bij een actie)? Of heb je eventueel iets beters

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Tweedehands vragen sommigen echt woekerprijzen. Zo iemand heeft hem natuurlijk nieuw gekocht en nauwelijks gebruikt en wil er dan dus ook zo'n beetje de nieuwprijs voor terug hebben. Sorry hij is nu toch echt tweedehands.
Zelfde gasten die overal de nieuwprijs bij vermelden brrrr [\frustratie off]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jordymt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:22:
Je raad me deze camera dus wel aan alleen nieuw(bij een actie)? Of heb je eventueel iets beters
Geen idee of ICT Consultant 'm aanraadt, maar ik kan hem aanraden. Qua body en bediening, qua sensor en de kwaliteit foto's die hij oplevert, is een D3300 (en z'n voorganger de D3200 ook al) een erg mooie fotocamera!

Is filmen of live view belangrijk, dan wordt het misschien een ander verhaal, dan wordt het (in die prijsklasse) mogelijk een Sony A58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
ikweethetbeter schreef op donderdag 24 december 2015 @ 22:59:
[...]

Geen idee of ICT Consultant 'm aanraadt, maar ik kan hem aanraden. Qua body en bediening, qua sensor en de kwaliteit foto's die hij oplevert, is een D3300 (en z'n voorganger de D3200 ook al) een erg mooie fotocamera!

Is filmen of live view belangrijk, dan wordt het misschien een ander verhaal, dan wordt het (in die prijsklasse) mogelijk een Sony A58.
Nog een klein vraagje. Ben vandaag bij de mediamarkt geweest en het verschil tussen de D3200 en D3300 viel vooral qua prijs op. Het scheelde bijna 100 euro. Op de D3300 zat een iets andere lens en op de D3200 de staandaard vr ii. Maakt de keuze tussen de D3200 en D3300 wezenlijk uit of kan ik rustig voor de goedkopere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Jordymt schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:00:
[...]

Nog een klein vraagje. Ben vandaag bij de mediamarkt geweest en het verschil tussen de D3200 en D3300 viel vooral qua prijs op. Het scheelde bijna 100 euro. Op de D3300 zat een iets andere lens en op de D3200 de staandaard vr ii. Maakt de keuze tussen de D3200 en D3300 wezenlijk uit of kan ik rustig voor de goedkopere gaan?
Wat heb je zelf al gevonden aan verschillen en overeenkomsten? Het internet staat vol met vergelijkingssites voor camera's, die lichten de verschillen prima toe. Dan kan je zelf ook bepalen of het je die €100 meerprijs waard is :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
tobiasvs schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:16:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden aan verschillen en overeenkomsten? Het internet staat vol met vergelijkingssites voor camera's, die lichten de verschillen prima toe. Dan kan je zelf ook bepalen of het je die €100 meerprijs waard is :)
Het enige verschil wat ik opmerkelijk vond was de iso die van 6400 naar 12800 is, maar zelf heb ik hier geen verstand van of het enorm veel uitmaakt. De rest van de veranderingen zitten me niet zo dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:47
Nee dat maakt niks uit. Zulke hoge iso waardes zijn toch onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat maakt niet zo veel uit (beeldkwaliteit is op die hoge ISO's toch niet geweldig) en naar mijn mening ook geen €100 meerprijs waard. Hou dat geld liever nu in je portemonnee en begin vast met sparen voor een lichtsterkere lens (een 17-50mm zoom met f/2.8 van Sigma of Tamron, of de standaardlens + 35mm 1.8 van Nikon), daar heb je dan veel meer profijt van.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

http://tweakers.net/price...ting/309154;364746/D3300/

Daar leer ik toch uit dat de D3300 een hogere framerate heeft met filmen (30 vs 60) en een ingang voor een microfoon. Ook is de body 100 gram lichter.

En je vermeld ook nog dat er een andere lens op de D3300 zat dan de VRII, maar nu is de vraag welke.
Al met al een beetje karige info die je ons geeft. Heb je geen linkjes naar de 2 sets?

Maar mocht je film ambities hebben zou de D3300 dus de betere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
Barrycade schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:49:
http://tweakers.net/price...ting/309154;364746/D3300/

Daar leer ik toch uit dat de D3300 een hogere framerate heeft met filmen (30 vs 60) en een ingang voor een microfoon. Ook is de body 100 gram lichter.

En je vermeld ook nog dat er een andere lens op de D3300 zat dan de VRII, maar nu is de vraag welke.
Al met al een beetje karige info die je ons geeft. Heb je geen linkjes naar de 2 sets?

Maar mocht je film ambities hebben zou de D3300 dus de betere keuze zijn.
Filmen heeft voor mij geen toegevoegde waarde, de opties:
http://www.mediamarkt.nl/...nkaart-zwart-1398331.html

De 3200 staat online niet, maar heeft de volgende lens(18-55)
http://www.mediamarkt.nl/...-vr-ii-hb-69-1373043.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
wappiewappie schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:43:
Nee dat maakt niks uit. Zulke hoge iso waardes zijn toch onbruikbaar.
Tenzij dat de enige mogelijkheid is om nog een foto te kunnen maken. Beter een bak ruis dan helemaal geen foto. De vraag is echter hoe realistisch het is dat je vaker in dat scenario belandt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Jordymt schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:00:
[...]

Filmen heeft voor mij geen toegevoegde waarde, de opties:
http://www.mediamarkt.nl/...nkaart-zwart-1398331.html

De 3200 staat online niet, maar heeft de volgende lens(18-55)
http://www.mediamarkt.nl/...-vr-ii-hb-69-1373043.html
De D3300 set heeft dan wel een tasje en een geheugenkaartje. Ik weet niet of dat meerwaarde voor je is (en is ook geen 100 euro waard).
Voor de rest zijn er afgezien van de film opties niet zo veel verschillen. Lenzen zijn hetzelfde en komt het dus puur er op neer of je 100 euro meer over hebt voor een nieuwe model met wat meer film opties en een tasje en een SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik lees in dit topic en ik heb al zoveel gelezen her en der maar stom genoeg moet ik toch hulp vragen. Ik hoop wat feed back te krijgen en de pros en cons op een rijtje voor mezelf.

Huidige camera
Ik heb sinds meer dan 3 jaar de
- Sony NEX5N met kitlens,
- Sigma EX DN 30/2.8
- SEL 50/1.8

Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget is rond de 1500 euro. Hangt een beetje af van wat ik kan verkopen/gunstig kopen.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja, de kitlens SEL18-55, de Sigma EX DN 30/2.8 voor de compactheid op zak, en SEL50/1.8 voor binnen. Daarnaast een stuk of 100 vintage full frame lenzen waaronder bijv. Minolta 50/1.4, 85/1.7, Nikkor 85/1.8, 105/2, 20/2.8, 28/2; Tokina 17/3.5; Zeiss 28/2.8, 50/1.7, 135/2.8; Sigma 135/1.8, etc.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Voornamelijk foto's binnen van babies en kinderen en volwassenen. Dus is het vaak best donker. Ik heb nu een goede camera nodig die echt beter is of ik houd de NEX5N.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, en 4K zou mooi zijn maar gewoon goede MP4 filmpjes zijn wel belangrijk. Geluid ook.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja

Overige wensen
Zoeker, ik wil de handmatige oude lenzen meer gebruiken. Hoge ISO waarden, dynamic range, snelheid, compactheid, de bekende wensen.

Gewenst bereik?)
50mm, 90mm op FF? 50 mm op APS-C

Camera's waar ik al naar gekeken heb:
Sony A6000, Sony A7, Sony A7II

Lenzen waar ik al naar gekeken heb
Sony SEL18-105/4, Sony FE55 en FE90

Om zo laat nog eens de Sony A6000 te gaan kopen, weet niet of het in de praktijk veel uitmaakt t.o.v. de NEX5N. De SEL 50/1.8 bevalt me goed en die zou misschien sneller focussen op de A6000. En ik zou een zoeker hebben.

Ik zou een A7 kunnen kopen maar ik denk dat ik dan meteen voor de A7 II ga.
Full frame dan kan ik mijn Minolta lenzen bijvoorbeeld gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Met de A7 of A7II zou ik er ook weer een AF portretlens met OSS bij willen maar dan wordt het opeens erg kostbaar bij Sony. De vintage lenzen heb ik alleen maar voor de lol, voor erbij.

Ik fotografeer RAW+JPG. RAW files kan ik in Darktable en Rawtherapee "bewerken" soort van. JPG's kan je net zo goed nog wat "opleuken" lijkt me. Capture One wat ik net ook nog heb geinstalled is er ook nog. Ik denk dat ik hier wel beter in ga worden.

Eigenlijk is een FF set met de A7-II + FE55 al iets van 2500,-, kan me niet goed voorstellen zoiets uit te geven aan een camera, en ik vraag me eigenlijk af of ik wat met de A6000 opschiet. En of de SEL 18-105/4 G nog wat zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door jayjey op 29-12-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
jayjey schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:03:
Ik lees in dit topic en ik heb al zoveel gelezen her en der maar stom genoeg moet ik toch hulp vragen. Ik hoop wat feed back te krijgen en de pros en cons op een rijtje voor mezelf.

[..]
Als je vooral vintage lenzen wilt gebruiken is een evf echt een must (focus peaking, etc.). De A6000 is inderdaad aan vervanging toe, dus het ligt er aan of je nog even geduld kunt hebben met je aankoop om te kijken wat er volgt. De kans dat de A6000 op de markt blijft is groot, ook als er een opvolger is aangekondigd. Het zal dus een beperkt prijseffect hebben vermoedelijk. Wat betreft beeldkwaliteit zul je er wel wat op vooruit gaan met de A6000, maar het verschil met de 5N zal niet wereldschokkend zijn. De sensor van de 5N was ook al erg goed, zeker voor zijn tijd. De AF is wel merkbaar sneller.

Je kunt natuurlijk ook een tweedehands aankoop overwegen. Een A7 (II) zal dan een stuk goedkoper zijn. Ook de 28-70mm kitlens voor de A7 is tweedehands relatief goedkoop te krijgen. Het voordeel van de A7 II is IBIS, dat ook met vintage lenzen werkt (al moet je dat dan wel handmatig instellen). FF vs APS-C is een andere discussie waarover je op GoT al veel kunt vinden (meer beperkte scherptediepte, betere signaal-ruisverhouding, grotere lenzen, etc.)

[update]Er is trouwens ook een losse evf beschikbaar voor de 5N

[ Voor 14% gewijzigd door Yero op 29-12-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Dat heb ik ook lopen denken. Zoveel vintage lenzen en geen zoeker :) maar of deze zoeker van de A6000 goed genoeg is? Heb je de A6000 zelf?

Ik zit net op dpreview files te downloaden en te vergelijken. De A6000 op 100% en de NEX5T op 122% ernaast, dan zie je inderdaad een zichtbaar verschil, op ISO 100 en ISO1600. Ik kan niet vinden of beide cameras de eigen kitlens ophadden...de foto bij de A6000 geeft aan 55mm terwijl de kitlens 16-50mm is ??? en de NEX5T foto geeft aan 50mm?

Ik neem aan dat een 1:1 vervanger van de A6000 koopbaar is in NL over een half jaar voor iets van 800,- terwijl de A6000 nu iets van 580,- is. Ik zie dat de A7 met de kitlens nu 999,- is, verleidelijk, verleidelijk, maar dan heb ik nog geen FE55...

Mooie baby foto's binnen, nu, dat is het enige doel, welke camera+lens combi?

[ Voor 31% gewijzigd door jayjey op 29-12-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je budget is gewoon niet groot genoeg voor full-frame + lenzen, dus hou het lekker op APS-C.

Wat je kan doen is nu een paar lenzen erbij kopen, en zodra de opvolger van de A6000 uitkomt beslissen of je die koopt of niet. Als je er vanuit gaat dat de opvolger €800 kost heb je nog €700 om nu aan lenzen te besteden, kijk eens naar dit lijstje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ik denk dat je wel gelijk hebt. De A7 is 999,-, maar de FE55/1.8ZA is dan weer niet gestabiliseerd zie ik, en bij een A6000 zou ik de SEL50/1.8OSS natuurlijk al hebben van de NEX5N met OSS in de lens...

Budget is rekbaar maar het voelt raar zo zoveel aan een camera uit te geven, en het is ook meer zoeken naar de beste image quality per euro dan de laagste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de A6000 ga je al een hoop vooruit op het gebied van ruis bij hoge iso's. Die Nex 5N/T produceert echt teveel ruis voor een dergelijke camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Dan ga ik niet wachten. Kleurruis zie ik nu wel ja. Zou mooi zijn dat te zien minderen.

UPDATE 31/12: Ik heb de grijze/zilveren A6000 2ehands kunnen kopen. :) *O* o<:) d:)b

[ Voor 80% gewijzigd door jayjey op 01-01-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huidige camera
Panasonic DMC-FZ45 compact camera

600-700 euro

Neen

Vakantiefoto's: natuur, landschappen, dieren.

Neen

Ja

Overige wensen
De DMC-FZ45 gebruik ik nu al 5 jaar en was tot nu toe best tevreden over het resultaat.
De vakanties gaan meestal richting uitgestrekte natuur (Scandinavië, VS, Canada) dus worden er voornamelijk landschappen en dieren gefotografeerd. Weinig binnenfotografie.
De foto's belanden dan in een XXL fotoboek waarbij ik vaak 1 foto laat ontwikkelen tot volledige 1 pagina.
(als ik hiertoe een foto wat bijsnijdt wordt ik snel geconfronteerd dat de resolutie te laag is)

Ik zoek nu een toestel dat beter resultaat heeft bij valavond (schermering) of slechtere weersomstandigheden. En minstens even goed kan 'inzoomen" als mijn huidge toestel (24X zoom); dit bij voorkeur zonder lenzen te hoeven wisselen. Filmen doe ik bijna nooit, dus dat is niet belangrijk (net zomin als GPS of Wifi).
Ik denk de meeste foto's te nemen mbv het schermpje, niet via de zoeker (die is onhandig in combinatie met m'n bril) en ik vermoed dat ik niet snel zal experimenteren met andere mogelijkheden dan de "auto" stand.

Ik ben me wat aan het inlezen en mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera, maar ik vind het moeilijk om een toestel te vinden met een objectief dat voldoet aan mijn verwachtingen. Ik zoek een lens met een bereik dat minstens zo goed is als wat ik nu heb.

Ik heb het idee dat de keuze van de lens de keuze van het toestel zal bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even ver inzoomen met een enkele lens kun je aardig vergeten met een systeemcamera/dslr. Gelukkig biedt een dergelijke camera met bijbehorende lens wel hogere kwaliteit waardoor je met minder bereik toch evenveel of meer detail overhoudt.
Maar als je nu al met resolutie problemen zit, dan fotografeer je wildlife en dan heb je gewoon een losse telelens nodig die jou het bereik kan geven. Voor de rest volstaat een standaard zoomlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:43:
Ik zoek nu een toestel dat beter resultaat heeft bij valavond (schermering) of slechtere weersomstandigheden. En minstens even goed kan 'inzoomen" als mijn huidge toestel (24X zoom); dit bij voorkeur zonder lenzen te hoeven wisselen. Filmen doe ik bijna nooit, dus dat is niet belangrijk (net zomin als GPS of Wifi).
Ik denk de meeste foto's te nemen mbv het schermpje, niet via de zoeker (die is onhandig in combinatie met m'n bril) en ik vermoed dat ik niet snel zal experimenteren met andere mogelijkheden dan de "auto" stand.

Ik ben me wat aan het inlezen en mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera, maar ik vind het moeilijk om een toestel te vinden met een objectief dat voldoet aan mijn verwachtingen. Ik zoek een lens met een bereik dat minstens zo goed is als wat ik nu heb.

Ik heb het idee dat de keuze van de lens de keuze van het toestel zal bepalen.
Een 24X zoom in 1 lens ga je niet vinden bij een systeemcamera of DSLR. Het maximale wat er op dit moment te krijgen is, is de Tamron 16-300mm, dat is bijna 19X zoom. Zulke lenzen leveren echter geen topkwaliteit.

Als ik zo naar je lijstje met eisen kijk, is deze wellicht te overwegen: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit zo lees is de enige optie die aansluit bij wat ik verwacht body met 2 lenzen of één Tamron 16-300mm lens van een halve kilo, of een recentere compactcamera.

Dan lijkt het me bijna handiger om een Nikon D3300 + AF-S 18-55mm + een kleine compactcamera Panasonic Lumix DMC-TZ60 (30X zoom, 18.1 megapixel) o.i.d. te kopen.

Dan blijf ik binnen budget en kan ik de compactcamera gebruiken als de zoom nodig. Die compactcamera heeft dan niet alleen extra zoombereik maar is kleiner en een stuk lichter dan een extra lens. En bovendien sneller aangezet dan ik lenzen kan verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:10:
Als ik dit zo lees is de enige optie die aansluit bij wat ik verwacht body met 2 lenzen of één Tamron 16-300mm lens van een halve kilo, of een recentere compactcamera.

Dan lijkt het me bijna handiger om een Nikon D3300 + AF-S 18-55mm + een kleine compactcamera Panasonic Lumix DMC-TZ60 (30X zoom, 18.1 megapixel) o.i.d. te kopen.

Dan blijf ik binnen budget en kan ik de compactcamera gebruiken als de zoom nodig. Die compactcamera heeft dan niet alleen extra zoombereik maar is kleiner en een stuk lichter dan een extra lens. En bovendien sneller aangezet dan ik lenzen kan verwisselen.
Als het jou handig lijkt om met twee camera's te werken, kan dat een oplossing zijn. Zelf lijkt het me niet ideaal. Je weet niet altijd van te voren of je veel of weinig zoom nodig hebt, of redelijke of goede beeldkwaliteit (lees: een kleine of grote sensor). Ook zul je continu van bediening moeten wisselen (hoe ging dit en dat instellen ook al weer op die camera?).

Eén camera lijkt me een stuk praktischer. De eerder genoemde FZ1000 lijkt me inderdaad een overweging aangezien deze het ultieme compromis biedt: redelijk goede beeldkwaliteit (1" sensor) en redelijk wat zoom (16x). Je levert wat zoom in, maar heb je echt zo'n bereik nodig? Met de toegenomen beeldkwaliteit en resolutie kun je ook meer croppen, indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Okay, toch maar een post in dit forum omdat ik hartstikke twijfel. Ik heb vroeger (...) veel gefotografeerd met een analoge Nikon spiegelreflex. Die is op een gegeven moment onherstelbaar beschadigd. Kon toen geen nieuwe kopen en heb een tijdje zonder gedaan, Daarna uitgeweken naar een compactcameraatje. Leuk voor de vakanties en zo, maar ja... Tegenwoordig maak ik steeds meer foto's op mn telefoon, maar dat schiet niet op qua kwaliteit he?
Ik wil eigenlijk weer wat fanatieker gaan fotograferen, voornamelijk avond- en nachtshots.
Mn budget is alleen niet zo heel hoog, dus daar loop ik al tegen beperkingen aan.

1. Wat is je beschikbare budget? Ongeveer 375 euro (+- 25 euro)
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Ik moet ze nog wel ergens hebben liggen, maar waar...
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Vooral avond- en nachtshots en landschap. Vooral om wallpaper-achtige opnames te maken.
4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee.
5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ja.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Accuduur vind ik wel belangrijk eigenlijk...
7. Gewenst bereik? Voorlopig tot 55mm, Later kijk ik wel naar tot 200mm.

Waar ik nu tegenaan loop zijn de:
1. Nikon D3200 Starter Kit (ik weet niet of ik mn oude lenzen nog ergens kan vinden) pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Rood
2. Sony Alpha A5000 pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart

Mijn hart gaat uit naar de D3200 (of de 3300), maar aangezien mijn gevoelsaankopen in het verleden vaak miskopen waren en ik dan achteraf eigenlijk toch de andere keuze gekocht had willen hebben, toch aan jullie de vraag voor wat advies in een bepaalde richting.
Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door PaulZ op 05-01-2016 21:06 . Reden: Accuduur toegevoegd. ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

D3200 en D3300 hebben geen schitterende AF, daar zal de Sony het beter doen. Echter heeft de D3300 wel een vrij goeie pentaprism OVF, terwijl de sony géén VF heeft. Och och, dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hangt er ook wel een beetje vanaf in hoeverre je die Nikon-objectieven wilt kunnen gebruiken. Hadden ze autofocus trouwens? Want dan kun je ze niet met AF gebruiken op een D3200 of D3300 vanwege het ontbreken van een scherpstelmotor in de camerabody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ligt idd een beetje aan de lenzen.
Als het kwalitatief leuke lenzen zijn, zou je ook naar een 2e hands D90 kunnen kijken.
Die kan wel de oudere lenzen aan voor autofocus. Anders moet je handmatig focussen.

Dus duik ze eens op kunnen we meedenken met je.

Anders niets mis met de D3200 kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Dank jullie wel. Ga ik toch maar eerst ff naar die ouwe lenzen zoeken (ergens op zolder ver weg...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me enkel uren beziggehouden met reviews en recenties te lezen over de Panasonic FZ1000 en moet toegeven dat het idd. het toestel is dat het dichste bij mijn verwachtingen aanleunt (even los van het zoombereik). Ik heb zelfs geen enkele relevante negatieve review gevonden, komt er steeds zeer goed uit.

Voor zover ik kan vinden bestaat er geen echt gelijkwaardig alternatief (binnen deze specificaties) van andere merken op de markt (op misschcien Sony RX10 na).

Ik ga het deze week even bekijken in de winkel, maar twijfel eigenlijk al niet meer. Ik hoop dat het en echte verbetering wordt.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Barrycade schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:35:
Ligt idd een beetje aan de lenzen.
Als het kwalitatief leuke lenzen zijn, zou je ook naar een 2e hands D90 kunnen kijken.
Die kan wel de oudere lenzen aan voor autofocus. Anders moet je handmatig focussen.

Dus duik ze eens op kunnen we meedenken met je.

Anders niets mis met de D3200 kit.
Helaas, de hele zolder ondersteboven gekeerd en geen lenzen meer kunnen vinden. Heb ik ze vast in een vlaag van verstandsverbijstering van de hand gedaan :$ ...
Dus dan toch maar voor de D3200 gaan met eventueel een 105 of 200mm lens extra? Of de 3300 (kan ook nog) al zie ik daar wel erg weinig verschil in die voor mij doorslaggevend zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je wilde toch nacht shots en landschappen? Heb je niet meteen een langere lens dan 55 mm voor nodig.

De nieuwe kitlens van Nikon heeft tegenwoordig geen draaiend front element dus je kan er makkelijk filters voor zetten. Dus handig voor landschap (ND en of polarisatie).

Dus als je langer wil (18-105 is op zich ook een goede lens) dan is je budget alleen niet voldoende.

Dus even naar de Media Markt of grotere camera winkel. En even voelen en kijken.

Aangezien je geen oude lenzen hebt zou je ook voor Canon of Sony kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Dank je Barrycade. Ja, die polarisatie komt er sowieso op (had ik op mn analoge ook). k Heb m idd al gevoeld bij de MM. t Schijnt dat de 3200 snel uit het assortiment gaat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja is ondertussen ook al wat jaartjes op de markt en er zal wel een D3300 opvolger komen. Waardoor er stoelen dans zal plaats vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Als je met de Nikon des nachts wilt schieten is de 35mm f/1.8 DX AF-G eigenlijk onontbeerlijk, geweldig ding voor z'n prijs. Samen met de goeie sensor en de deftige ruisonderdrukking dankzij de exspeed 4 verwerker heb je vrij veel kans om genoeg licht binnen te halen voor een mooie foto zonder dat de sluiter twee dagen open moet staan.

Helaas is de AF-eenheid in de d3300 een oud model van ongeveer tien jaar oud, waardoor die niet geweldig presteert in het donker. Gelukkig is er manuele focus, of contrastfocus in live view als je geen tweeduizend euro wilt spenderen aan een body met vette AF, zoals de D500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat voor foto's denk jij te maken snachts met een 1.8?

Meeste foto's zijn toch vanaf statief met een geknepen diafragma op 5,6 -8 ofzo.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb 'm zelf ook en leuk scherp ding. Maar nacht foto's van landschappen maak ik er niet vaak mee. Kan ik gewoon met mijn 16-85 3,5-5,6 maken.

Paul heeft er momenteel geen budget voor dus vandaar dat ik de 18-55 aanraad om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Dat budget komt over een tijdje wel weer hoor als ik verder heb gespaard ;) . Kleine stapjes vooruit denk ik. Eerst maar kijken wat ik met de standaard kit kan en evt tekort kom later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Barrycade schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:23:
Wat voor foto's denk jij te maken snachts met een 1.8?
Dezelfde als overdag, actionshots!

Als je volledige scenes wilt trekken, dan is f/1,8 inderdaad veel te groot.

Ook niet vergeten dat die 35/1,8G afgeknepen op f/4,0 haar-flippin-scherp is, terwijl de kitlens dan wijd open staat en helaas totaal zo knap niet zal zijn. Maar goed, dat is nog steeds te wijd voor landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder flitser? Dat is heel knap dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Universal Creations schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:00:
[...]

Zonder flitser? Dat is heel knap dan.
Met genoeg omgevingsverlichting en de ISO opgekrikt tot aan het randje van 'smerig' is dat nog net doenbaar. Ik heb het trouwens niet over sport, maar over kinderen. O-)

edit: Eigenlijk staf; een lange tijd met een D80 geschoten, dan een korte tijd met een D7000 (in bruikleen), nu met mijn eigen D3300 en ineens begin ik te hunkeren naar meer knopjes op de body. Ja, alles kan via het onscreen-menu, maar toch. Dat, en een betere AF-sensor.

Niet erg, want zo'n beginnerstoestel kan makkelijk doorsijpelen naar iemand uit de familie. Helaas kost het deftige gerief spreekwoordelijke stukken van mensen.

[ Voor 38% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-01-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:26:
Met genoeg omgevingsverlichting en de ISO opgekrikt tot aan het randje van 'smerig' is dat nog net doenbaar. Ik heb het trouwens niet over sport, maar over kinderen. O-)
We hadden het over nachtfotografie en dan is er geen of nagenoeg geen omgevingslicht. En met iso's van 25600+ wil je echt niet fotograferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 20:57

bReChThOu

Team Belgium

PaulZ schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:09:
Dus dan toch maar voor de D3200 gaan met eventueel een 105 of 200mm lens extra? Of de 3300 (kan ook nog) al zie ik daar wel erg weinig verschil in die voor mij doorslaggevend zouden zijn.
De D3300 komt zonder Opitcal Low-Pass Filter en is daarmee op papier scherper dan de D3200. Ook zit er een nieuwere generatie van beeldprocessor in; dus ik zou deze keuze zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 09:54
Magevael schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:45:
[...]

Thanks. Beetje verder onderzoek gedaan, en de Canon 50D lijkt me idd een goed geschikte camera, en gebruikt ook betaalbaar.
Heb er al een op het oog met Batterygrip, extra batteries en een tas. Accesoires telt ook snel op.
70-200 f/2.8 lenzen daarentegen, dat zit er niet in...
70-200 f/4 gaat wel lukken.
En dan moet er nog een "gewone" lens komen.
En waarschijnlijk ook een statief.
Leuke hobby zo :)

Gebruik nu Canon G10, en Panasonic TZ40
Update, het is een 50D geworden. En een 70-200 f/4 lens. Moet genoeg zijn, heb een perskaart en kan dus als het goed is dicht op circuit komen. Daarnaast de 50 f/1.8 lens. Mis dus nog iets van groothoek, maar het budget is even op. :)

Zal volgende week laten weten of het gelukt is.

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07-2023
Hallo,
Ik ga over een paar maanden voor een half jaar weg uit Nederland en wil graag het een en ander vast leggen op foto. Ik zoek een leuke camera die degelijke foto's kan maken voor een leuk prijsje, een instapmodel als het ware. Ik heb al wat rondgekeken op pricewatch bij zowel dSLR als compactcamera, maar mijn kennis is gering. Hopelijk kunnen jullie mij de brand helpen.

Huidige camera
Geen

€350

Nee

Vakantie foto's. Denk aan dieren, landschappen, bergen, veel natuur en historische gebouwen, zon, zee en strand.

Het heeft geen prioriteit.

Geen idee wat het is.

Overige wensen
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@Schaapje, wat verwacht je van je camera?

Aan je antwoorden te zien ben je een beginner en geen idee wat je kan verwachten van een ILC, dSLR of premium compact.

Qua beeld kwaliteit zullen alle instappers en ILC en RX 100 tjes die je voor rond de 350 kan kopen wel voldoen.

Maar denk dat je op zoek moet naar een camera wellicht ietsje lager geplaatst en meer op consumenten gericht.

Travelzooms is wellicht de klasse waar je naar zoekt?
Zie deze review van travelzooms (is wel uit 2014 weet niet of er nieuwere versie op Tweakers beschikbaar is, van de gereviewde camera's zullen ondertussen wel opvolgers zijn)

reviews: Travelzooms vergelijkingstest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:46
D5200 met 18-55VRII ; http://www.bcc.nl/nikon-s...5mm-vrii-objectief(77910)

Alleen dan tijdens de MediaMarkt BTW dagen ( begint 27 Jan. ! ) voor € 449,-- / 1,21 = € 371,07 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje1987
  • Laatst online: 23-07-2023
Dank je voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
bReChThOu schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:36:
[...]

De D3300 komt zonder Opitcal Low-Pass Filter en is daarmee op papier scherper dan de D3200. Ook zit er een nieuwere generatie van beeldprocessor in; dus ik zou deze keuze zeker overwegen.
Het is de 3300 geworden. Voorlopig ben ik nog wel weer even bezig om mn geheugen op te frissen en alle mogelijkheden uitproberen... :) Bedankt iedereen voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 20:57

bReChThOu

Team Belgium

Veel plezier ermee! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaimaster
  • Laatst online: 27-08 15:46
Goedemorgen,

Vorig jaar heb ik een Nikon D3200 camera met kitlens gekocht.
Deze is nog niet heel veel gebruikt maar ga ik de komende tijd meer gebruiken, ook omdat ik een 10 weekse cursus ga volgen over fotografie.
Ik ben momenteel opzoek naar een extra (tele)lens voor mijn camera om mijn bereik groter te maken.
Zal de camera voornamelijk gaan gebruiken voor uitstapjes, dochter en dieren.

Huidige camera
D3200

18-55 kit lens

Vakanties, dochter, uitstapjes en natuur/dieren

Nee

Nee

Overige wensen
55-200mm?

Ik had zelf deze op het oog.
Zitten hier bepaalde nadelen aan dat jullie zeggen van koop dan beter een andere lens?

[ Voor 99% gewijzigd door Thaimaster op 11-01-2016 10:01 ]

Pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:17
Thaimaster schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:54:
Goedemorgen,

Vorig jaar heb ik een Nikon D3200 camera met kitlens gekocht.
Deze is nog niet heel veel gebruikt maar ga ik de komende tijd meer gebruiken, ook omdat ik een 10 weekse cursus ga volgen over fotografie.
Ik ben momenteel opzoek naar een extra (tele)lens voor mijn camera om mijn bereik groter te maken.
Zal de camera voornamelijk gaan gebruiken voor uitstapjes, dochter en dieren.

Huidige camera
D3200

18-55 kit lens

Vakanties, dochter, uitstapjes en natuur/dieren

Nee

Nee

Overige wensen
55-200mm?

Ik had zelf deze op het oog.
Zitten hier bepaalde nadelen aan dat jullie zeggen van koop dan beter een andere lens?
Ik ben zelf ooit begonnen met een D3100 met 18-55 VR, had na een half jaar een 55-200 VR er bij gehaald.

Met deze combinatie vond ik het altijd vervelend dat ik vaak zat te wisselen omdat ik veel rond die 55mm fotografeerde. Heb geen ervaring met de nieuwe 55-200, maar bij de eerste versie was de AF erg traag (vergelijkbaar met de - eerste versie - van de 18-55 VR). Ik ben toen overgestapt op de D7000 met 18-105 VR. Dit vind ik persoonlijk een fijner bereik en de 105mm is voor je dochter, dieren en uitstapjes meestal wel genoeg.

Mocht je het echter niet erg vinden om zo nu en dan te wisselen (ik weet niet op welk bereik je verwacht het meeste te fotograferen, maar ik denk niet dat je zo gauw van je dochter of (huis?)dieren foto's op 200mm zult maken. Voor uitstapjes of dieren in de zin van in een dierentuin of wild zou de 200mm wel weer van pas komen.

Ik wilde eerst nog de 18-140 aanraden omdat je dan helemaal een mooi bereik zou hebben, dit is volgens mij een soort van opvolger van de 18-105, maar deze is om de een of andere reden belachelijk duur als standalone.

Succes met kiezen!

Wat ik vaak doe trouwens, is mijn camera meenemen naar de winkel en vragen of ik de lenzen even mag uitproberen, dan kun je zelf kijken wat je vind van de snelheid van de autofocus, het gewicht van de lens, de balans tussen lens en body en de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Goede tip! En je kunt thuis op je dooie gemak de resultaten analyseren.

Persoonlijk vind ik het zoombereik boven de 140 mm ook minder interessant.

Probeer de 18-105, 18-140 en 55-200 eens uit om erachter te komen wat je wilt. De tweede is een mooie lens als standaardlens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 18:26
500 euro maximaal. Meer wil ik er niet aan uitgeven en denk ik ook niet dat nodig is voor mijn doeleinden.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke??
Nee ,Dit wordt mijn eerste dslr camera. Voorheen altijd compactcamera's gehad, maar daar wil ik nu vanaf gezien ik nooit echt tevreden was over de beeldkwaliteit, de kleurweergave en vooral de autofocus mogelijkheid die bij bewegende beelden zeer onscherpe foto's gaf. Ik hoop met mijn eerste dslr camera een verademing te hebben in het amateuristisch fotograferen en opnemen.

Voornamelijk gaat de camera voor allround gebruik dienen. Ik trek vaak op vakantie in de zomer in de bergen en naar de kust. Ook ben ik gefascineerd door de natuur en maak graag foto's van kleine objecten, zoals vogels en vlinders. Het opnemen liefst in 1920x1080p 60fps.

Ja, opnemen doe ik minder dan fotograferen, maar dit is ook iets wat ik vrij vaak doe met de camera. Echter vooral kleine opnames van enkele minuten.

Is Live View absolute noodzaak???
Nee, bij het fotograferen overbodig voor mij. Enkel bij het opnemen is dit wel handig.

Overige wensen aan de camera?
Het is een vereiste dat ik vrijwel geen problemen ondervind met bewegende beelden (spelende kinderen, foto op de fiets, rijdende auto, foto in vliegtuig, ...). Een statief ga ik niet kopen, met de hand moeten de foto's strak, helder, met de juiste kleuren weergegeven worden. Ik ben niet van plan professioneel met fotografie bezig te zijn en in de toekomst gaat het daar ook niet van komen. De mogelijkheid om lenzen te vervangen zou wel leuk zijn, gezien ik dan later kan zien of ik alsnog een paar honderd euro spendeer aan een andere lens voor specifieke doeleinden (landschap, portret, ...).
Zelf viel mijn oog dus op Dslr camera's wegens de grote diversiteit en mogelijkheden die je ermee hebt. Of ik die mogelijkheden ook effectief nodig heb weet ik niet. Ik ben een beetje het noorden kwijt geraakt wegens de enorme keuze van camera's op de markt, met zeer uiteenlopende prijzen. Nogmaals, ik gebruik de camera voornamelijk amateuristisch en ga niet professioneel met fotografie bezig zijn. Met het beoogde budget lijkt me dan wel iets leuks mee te kunnen kopen.
Zelf had ik al wat opgezocht en de nikon D3300 lens kit (18-55) lijkt me wel een leuke optie. Het menu is vrij structureel en duidelijk. Eerst had ik ook de sony alpha a58 in mijn gedachten, maar daar ben ik vanaf gestapt wegens een moeilijker menuscherm met af en toe problemen. En als laatste had ik ook de canon eos 100d in gedachten, die eveneens vrij goed scoort in reviews. Ikzelf weet eigenlijk niet waarnaar ik nu precies moet kijken voor een degelijke camera die aan mijn wensen voldoet. Het aantal megapixels is niet meer zo belangrijk, moet ik vooral kijken naar iso, ... Ik weet het niet, vandaar hoop ik dat jullie me door de bomen het bos terug kunnen laten zien. Waar ik wel een beetje schrik voor heb met een dslr is dat ik onvoldoende kan zoomen en dus objecten op langere afstand (+-100m) niet scherp genoeg kan fotograferen. Met vorige compactcamera's had ik dat probleem en ik hoop dat ik nu een camera kan vinden die daar vrij goed mee overweg kan. Ik weet dat ik voor mijn budget geen wonderen mag verwachten, maar ik hoor graag jullie deskundig advies!

Met vriendelijke groet

Dietaahhhpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Er is ook een D3300 kit met 18-105 ipv 18-55 lens voor 499,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Ja, maar dan vraag ik me af of een 18-105 lens voldoende is voor mijn eisen... Of dat ik eerder voor een 18-55 en een 55-200 lens moet gaan. De d3200 is ook 50 euro goedkoper en ik zie de geringe meerwaarde van de d3300 dan niet?
De d3200 kan ik op coolblue met de 18-55 bestellen en als ik de 55-200 lens erbij neem, kom ik op 540 euro uit, dat valt erg goed mee voor een spiegelreflex met twee lenzen, niet? Als er andere goede voorstellen zijn hoor ik dat graag, of als ik die 18-55 lens niet nodig heb bijvoorbeeld. Gezien ik vrij nieuw in de materie ben, is het niet zo gemakkelijk te weten welke body ik nu precies moet kopen met welke lens/lenzen. Door de waaier van mogelijkheden raak je snel het noorden kwijt. Ik ben vandaag naar de lokale webshop geweest, maar de verkoper wist me buiten de duurdere modellen aan te bieden niet veel verder te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Zou wel aanraden 1 lens te kopen ipv 2.
Ik had ook in het begin de 18-55 en de 55-200. Dat steeds verwisselen van lenzen vond ik echt irritant.
Daarom heb ik de 18-105 toen gekocht.
Kwalitatief heel goed. Je kunt ook de 18-200 kopen maar hoe duur ie zo is weet ik niet en of hij kwalitatief net zo goed is als die andere 3 lenzen, vraag ik me af.
Superzooms leveren vaak in op beeldkwaliteit.

Qua camera.... Er zitten wat verschillen tussen de d3200 en d3300. Dat zijn de beeldprocessor en het ontbreken van een low pass filter op de d3300. Zonder low pass filter zouden foto's gedetailleerder zijn.
Eerlijk gezegd zie ik tussen de camera's van Nikon in hetzelfde segment maar weinig verschil in de praktijk. Ik zou daarom gewoon voor een d3200 gaan.

Belangrijkste is dat je bewegende beelden uit de hand stil kunt fotograferen.
Dat betekent vaak een kleine sluitertijd.
Een kleine sluitertijd kost je licht, dat kan je compenseren met optische beeldstabilisatie en lichtsterkte van een lens.
Je zal het maximaal resultaat in jouw geval halen uit een lichtsterke lens met optische beeldstabilisatie. Uiteraard voorzien van een snelle scherpstel motor (=autofocus/af) om niets te missen.

Dus de lens zal belangrijker zijn dan de camera. Ondanks dat de d3300 1 beeld per seconde meer schiet dan de d3200.

Ik ben van de Nikon hoek, andere merken weet ik weinig van. Moet je anderen raadplegen

[ Voor 67% gewijzigd door Harribo op 11-01-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-10 21:13
Hier een D3300 bezitter, top apparaat en naar mijn mening en die van vele anderen een top instap dSLR.
Helaas hier met de kit van 18-55, ik denk dat je met een 18-105 een hele mooie lens hebt.
Lijkt mij een top setje.

P.S. Ik heb naast mn kitlens een 35mm 1.8 aangeschaft bij Coolblue, 199 euro geloof ik. Top prime lens voor een schappelijke prijs erg interessant (of de 50mm versie uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt heren. Dan lijkt me zo'n combo met de 18-105mm lens een goede keuze. De prijs is op coolblue 450 euro, dus een erg mooie prijs voor dat setje. Zelf weet ik nog maar weinig van de soort lenzen. Ik heb me hier, maar vooral op youtube al goed geïnformeerd, maar het blijft moeilijk. Bijvoorbeeld het voordeel van een non-zoom lens zie ik niet in, dan moet je toch voortdurend naar voor en achteren bewegen om de juiste afstand te krijgen? Praktisch lijkt me dat niet. In ieder geval denken jullie dat ik met het voorgestelde kitje al een leuke basis heb? Is het mogelijk om in een dierentuin bijvoorbeeld een leeuw op +-50m afstand toch in een mooie close-up te krijgen met die 100mm lens? Of heb ik daar een 200mm of nog meer echt voor nodig?

De 18-200mm lens is niet goedkoop (voor mijn budget). De lens alleen kost rond de 650 euro, dus die optie valt helaas af :/. Misschien in de toekomst dat ik zo'n dure lens aanschaf, maar als beginnerskitje nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles heeft zijn beperkingen, dus ook elk objectief, zo ook de 18-105mm. De lens is goed, zeker niet slecht, zeker niet de beste. Maar wel een hele leuke lens om mee te beginnen. Voor natuur en dieren is hij goed te gebruiken, maar je onderwerp moet dan ook niet al te ver bij je vandaan zijn. Anderzijds kan je je foto altijd iets croppen.

Ik heb de lens altijd met veelplezier gebruikt, maar voor mijn doel wil ik een betere lens. Een die mij beter past en lichtsterker is en daarom wijkt de 18-105mm bij mij en komt er een Sigma lens voor in de plaats.. Op mijn Flickr account staan een aantal foto's genomen met de 18-105mm.
https://www.flickr.com/photos/134012044@N04/page2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Qua mm's:

http://www.nikonusa.com/e...nding-focal-length.html#!

Dus een leeuw op 50 meter een portretje trekken zal niet aan de orde zijn. Vogeltje op de schutting kan je redelijk dichtbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:41:
Dus een leeuw op 50 meter een portretje trekken zal niet aan de orde zijn. Vogeltje op de schutting kan je redelijk dichtbij halen.
Leeuw op 50m gaat inderdaad niet lukken. Afhankelijk van de afstand van de schutting en de grootte van de vogel, dat vogeltje op de schutting ook niet. Voor dat soort dingen zou je eerder naar een 55-300 moeten gaan kijken, of misschien liever nog wel een 150-600 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24
Ook interessant is de Panasonic FZ1000 met een bereik van 25 - 400mm, als je toch niet van plan bent om veel te investeren in lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:35:
Alles heeft zijn beperkingen, dus ook elk objectief, zo ook de 18-105mm. De lens is goed, zeker niet slecht, zeker niet de beste. Maar wel een hele leuke lens om mee te beginnen. Voor natuur en dieren is hij goed te gebruiken, maar je onderwerp moet dan ook niet al te ver bij je vandaan zijn. Anderzijds kan je je foto altijd iets croppen.

Ik heb de lens altijd met veelplezier gebruikt, maar voor mijn doel wil ik een betere lens. Een die mij beter past en lichtsterker is en daarom wijkt de 18-105mm bij mij en komt er een Sigma lens voor in de plaats.. Op mijn Flickr account staan een aantal foto's genomen met de 18-105mm.
https://www.flickr.com/photos/134012044@N04/page2
Ik heb uiteindelijk ook mijn 18-105 VR weggedaan (i.c.m. een D7000 aangeschaft). Sigma 17-70 f/2.8-4 voor in de plaats gekomen. Lichtsterkte, AF snelheid, bouwkwaliteit en scherpte/beeldkwaliteit zijn beter dan bij de 18-105, maar de lens kost dan ook het dubbele (430eu geloof ik).

Het is maar net wat je nodig hebt en in wat voor situaties je foto's gaat maken. Met de 17-70 haal ik meer uit mijn D7000 dan met de 18-105, maar zeker altijd met plezier gebruikt, erg fijn zoombereik. Stiekem mis ik het soms wel een beetje dat ik nu niks boven de 70mm heb. (Wel primes en UWA aan de andere kant van het bereik :9~ ).

Zeker overdag heb ik nooit problemen gehad met de 18-105, bij goed licht is de AF best snel voor een lens in die prijsklasse en ook de beeldkwaliteit is prima en wat je er van mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
henkie196 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:04:
[...]

Leeuw op 50m gaat inderdaad niet lukken. Afhankelijk van de afstand van de schutting en de grootte van de vogel, dat vogeltje op de schutting ook niet. Voor dat soort dingen zou je eerder naar een 55-300 moeten gaan kijken, of misschien liever nog wel een 150-600 of iets dergelijks.
55-300 is volgens mij niet zo'n beste lens. Is een 4.5-5.6, en 4.5 op 55 is nou niet geweldig. Hoor veel dingen over trage AF met die lens. Heb zelf de (oude) 55-200 VR (f/4-5.6) gehad die was sneller dan de 55-300. Daarnaast heb ik een 70-300 VR gehad, dat is echt een toplens. Alleen i.c.m. een D3xxx (in mijn geval D3100) voelde de lens uit balans. Heb 'm echter verkocht voordat ik mijn D7000 had omdat ik een UWA voor landschappen wilde :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

henkie196 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:04:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5443/8755721324_ebb88071ae_c.jpg
TriColored Heron
by Barry B., on Flickr
Is genomen op 85 mm. Nu was het beest niet schuw maar toch.

Ook Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2861/8980048977_665d42c9dd_c.jpgSanderlings bathing
by Barry B., on Flickr

Is ook op 85 mm en dit waren gewoon wilde teenlopertjes.
Ik heb er wel meer op 85 mm op mijn Flickr staan die op max 85 mm zijn genomen.

Maar ben met je eens dat het makkelijker gaat als je 200-300 mm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie hier allerlei goedbedoelde adviezen voor Thaimaster langskomen, maar die overstijgen allemaal zijn budget (gebaseerd op z'n link).

De Nikkor 18-55 en 55-200 zijn leuke kitlenzen. De 18-105 en 18-140 vind ik daar weer duidelijk een niveau boven zitten. En de (lichtsterkere) Sigma 17-70 zit daar weer een niveau boven.

Voor portretten en incidenteel eens iets van ver iets dichterbij halen volstaat een zoom tot 105/140. Wil je meer, bv op safari een leeuw dichterbij halen, dan hebben we het over heel andere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:35:
Ik zie hier allerlei goedbedoelde adviezen voor Thaimaster langskomen, maar die overstijgen allemaal zijn budget (gebaseerd op z'n link).

De Nikkor 18-55 en 55-200 zijn leuke kitlenzen. De 18-105 en 18-140 vind ik daar weer duidelijk een niveau boven zitten. En de (lichtsterkere) Sigma 17-70 zit daar weer een niveau boven.

Voor portretten en incidenteel eens iets van ver iets dichterbij halen volstaat een zoom tot 105/140. Wil je meer, bv op safari een leeuw dichterbij halen, dan hebben we het over heel andere lenzen.
Maar de 'betere' lenzen gaan niet tot 200mm :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Bedankt allemaal. Na zelf de camera met lenzen te kunnen testen in de Mediamarkt heb ik besloten om voor zowel de 18-55 als de 55-200mm lens ga gaan, met de nikon 3200 body. Dit omdat ik toch vond dat de 18-105mm lens niet voldoende diep kon inzoomen, wat ik bij de 55-200 wel had. De 18-140mm lens van Nikon heb ik ook kunnen proberen en was de beste optie, maar die lens alleen kost 500 euro en gaat dus een stuk boven budget.. Indien die lens in een kit werd verkocht, was ik wel geïnteresseerd, maar alleen bij de nikon d5300 boden ze die lens aan.

Voor 530 euro heb ik de kit met twee lenzen dus bij coolblue. Hebben jullie nog enige tips qua accesoires dat ik moet aanschaffen? Ikzelf wou er ook nog een extra batterij, micro sd adapter en kleine tas bij kopen. De tas ben ik echter nog wat aan het zoeken, gezien het een heel compacte tas moet zijn, die toch 2 lenzen met body kan dragen, maar die gemakkelijk in een rugzak past. Een rugzak als opbergtas is geen optie, omdat ik de camera ook vaak zonder een rugzak ga gebruiken (bijvoorbeeld familiefeesten). Iemand goede suggesties voor een kleine, maar degelijke opbergtas? Merk maakt me niet zozeer uit, zolang hij maar degelijk is, liefst zwart en dus 2 lenzen met body kan dragen en zo klein mogelijk.

Edit; Ik merkte vandaag trouwens ook in de winkel gemerkt dat de 'betere' modellen serieus zwaarder zijn dan de instapmodellen. De d3200 is echt bijna zo licht als een veertje, weegt zelfs minder dan mijn vroegere compactcamera's. Ook wel een leuk gegeven dus dat ik meeneem naar de aanschaf :).

Daarnaast heb ik eigenlijk nog een vraagje. Ik hecht weinig belang aan het advies van de verkopers, gezien deze vrij subjectief zijn en eerder je het duurste model willen aanschaffen dan je echt vooruit te helpen, maar één van de verkopers zei dat het aantal megapixels van de d3200 van nikon te groot is voor de sensor en je dus altijd het aantal megapixels moet terugschroeven naar ongeveer 12 megapixels, hetgeen de sensor aankan. Wat moet ik hiervan denken, want ik begreep dat totaal niet waarom dat nu precies nodig was of dat het ook echt nodig is, gezien ik daar op de reviews van coolblue en hier niets van terugvind.

[ Voor 26% gewijzigd door Flipking94 op 12-01-2016 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed advies wilt dan ga je niet naar de Mediamarkt. Als je een relatief onafhankelijke review wiltlezen: reviews: Nikon D3200: instap-dslr met 24 megapixels

En met die sensor zit het wel goed. Ik heb het idee dat die verkoper er geen hout van snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 21:31
600 tot tot 1100 comfortabel, 1350 is wel de max.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke??
Ja Nikon 18-55 en 70-200 vr geloof ik. Kwamen bij mijn NikonD40

De beperkte dof van de 18-55 begint te irriteren. Daarnaast klaagt mijn vriendin dat haar iPhone onder bepaalde omstandigheden betere foto's maakt en dat de camera veel licht nodig heeft. Gezien de leeftijd van de camera en een eerste kind is het tijd voor wat nieuws.

Niet bijzonder belangrijk, videocamera vaak in de buurt.

Nee, we missen het niet

Het liefst ga ik voor een A7 met kitlens, om later nog een lichte groothoek erbij te kopen. Ik zal nooit een statief gebruiken. A7II heeft IBIS maar is nog te duur.
Probleem is-als ik het goed begrijp- dat een FF meer licht nodig heeft dan een aps-c omdat de aperture bij FF kleiner is. Mijn angst is dan ook dat tov de d40, de foto's met A7 vaak bewogen zijn en ook bijvoorbeeld een Tamron 18-200 praktisch niet te gebruiken is?

Alternatief is Fuji met t1/t10 en kitlens. Deze komen mij verouderd over en geen idee hoe toekomstbestendig fuji is.
Ander alternatief is een a5100 of a6000, echter weer het probleem dat de dof niet erg spannend is. Daarentegen wel een stuk goedkoper!

Iemand goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Pimmiee schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:10:
Probleem is-als ik het goed begrijp- dat een FF meer licht nodig heeft dan een aps-c omdat de aperture bij FF kleiner is.
Nee, eerder omgekeerd.

Een voorbeeld: je wilt een foto maken, en je gebruikt 50mm F4 op je FF. Dan is de diameter van het diafragma 50/4=12,5mm. Voor dezelfde foto op APS-C gebruik je een 35mm lens. Dan krijg je als diameter 35/4 = 8.75mm. Het DOF is bij de APS-C wel groter in deze situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 12-01-2016 23:21 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 21:31
Excuus, daar heb je gelijk in. Maar ik las dat bijvoorbeeld een dof van 1,8 kan betekenen dat je de ogen scherp hebt en de rest out of focus, daarom kleinere aperture en dus minder licht voor een scherpe foto? Of is het niet zo extreem?

Iemand een Idee over de bruikbaarheid voor fotos uit de hand met de tamron 18 200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmiee schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:10:
De beperkte dof van de 18-55 begint te irriteren. Daarnaast klaagt mijn vriendin dat haar iPhone onder bepaalde omstandigheden betere foto's maakt en dat de camera veel licht nodig heeft. Gezien de leeftijd van de camera en een eerste kind is het tijd voor wat nieuws.
Hier is een stukje training op z'n plaats.

Met je lens op 55mm, en je diafragma open (kleinst mogelijk getal), maak je foto's met een mooi onscherpe achtergrond. Met andere woorden: jij bent waarschijnlijk de beperking (lens op 18mm, diafragma dicht, ...), niet je apparatuur!

En je vriendin heeft een punt. De D40 is een oude 6 MP CCD, die is al op leeftijd en wordt aan alle kanten ingehaald.
Nee, we missen het niet
Verrassend, gezien het volgende:
Het liefst ga ik voor een A7 met kitlens, om later nog een lichte groothoek erbij te kopen. Ik zal nooit een statief gebruiken. A7II heeft IBIS maar is nog te duur.
Je kiest voor een systeemcamera, en dan niet een instapper, maar een topper. Waarom in godsnaam? Wat verwacht je van je camera? Jij wordt er niet een betere fotograaf door, dus een tip van mij: doe gewoon, koop een instapper of iets erboven.
Probleem is-als ik het goed begrijp- dat een FF meer licht nodig heeft dan een aps-c omdat de aperture bij FF kleiner is. Mijn angst is dan ook dat tov de d40, de foto's met A7 vaak bewogen zijn en ook bijvoorbeeld een Tamron 18-200 praktisch niet te gebruiken is?
Hoe kom je aan deze "wijsheid"? Klinkklare onzin! Vergeten, en verder.

En de fameuze Tamron 18-200 is een APS-C lens, daar heb je op een FF niks aan. Daarbij: wat verwacht je van een top body en een budget lens? Aparte (zinloze) combinatie!
Alternatief is Fuji met t1/t10 en kitlens. Deze komen mij verouderd over en geen idee hoe toekomstbestendig fuji is.
Hoe kom je bij deze keuze?

Even voor de goede orde: ik verwacht dat Sony, Fujifilm, Panasonic en Olympus toekomst hebben op het gebied van ILC's.
Ander alternatief is een a5100 of a6000, echter weer het probleem dat de dof niet erg spannend is.
Hoe kom je hier nu weer bij? Dit is echt ook weer totale onzin!
Daarentegen wel een stuk goedkoper!
Ja, en voor jou meer dan voldoende! Voor mij trouwens ook, en met ons tweeën zal het voor 99% van de bevolking genoeg camera zijn.
Iemand goede ideeën?
Ja!

Zet je ongefundeerde vooroordelen overboord, en ga je eens goed verdiepen in de materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmiee schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:36:
Excuus, daar heb je gelijk in. Maar ik las dat bijvoorbeeld een dof van 1,8 kan betekenen dat je de ogen scherp hebt en de rest out of focus
Dat klopt, dat kan zeker weleens gebeuren met f/1.8.
daarom kleinere aperture en dus minder licht voor een scherpe foto? Of is het niet zo extreem?
Als je een te kleine scherptediepte hebt, dan goed is voor je foto, zul je inderdaad wat moeten afstoppen naar een kleiner diafragma en dan gaat de sluitertijd en/of iso omhoog (daar heb je als fotograaf de controle over). Maar die scherptediepte hangt ook sterk af van de afstand tot je onderwerp.
Iemand een Idee over de bruikbaarheid voor fotos uit de hand met de tamron 18 200?
De Tamron is een aps-c lens en je hebt over een A7 wat een fullframe camera is, dus die lens kun je dan maar beperkt gebruiken. Maar verder is de Tamron 18-200 prima te gebruiken om mee uit de hand te schieten als je stabilisatie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pimmiee schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:36:
Excuus, daar heb je gelijk in. Maar ik las dat bijvoorbeeld een dof van 1,8 kan betekenen dat je de ogen scherp hebt en de rest out of focus, daarom kleinere aperture en dus minder licht voor een scherpe foto? Of is het niet zo extreem?

Wat de grote wens van portretfotografen is, is een scherp model (ogen scherp, oren en neus als het even kan ook), en de achtergrond onscherp!

Als je dat hebt, heb je weinig scherptediepte (en dat is goed, dat wil je).

Wil je meer scherptediepte, dan hoef je alleen maar het diafragma dicht te draaien. Je kiest dan een hoger diafragmagetal.

De Tamron 18-200 zonder VC maakt prima foto's als je je beperkt tot het 50-150mm bereik, en je tijdens het afdrukken je adem inhoudt. Met een Sony A58, A65, A77 of opvolger heb je zelfs ook nog stabilisatie. Maar kies deze lens niet als je primaire lens.

Mijn tip: koop een Sony A5100 (als je zonder zoeker kunt leven) of A6000 met kitlens, je gaat er dan enorm op vooruit, en je zult prachtige babyfoto's maken als je je camera op de automatische stand laat staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je post is zeker raak op veel (als niet alle) punten, maar let alsjeblieft even op je toon. Je slingert met krachttermen en uitroeptekens zonder dat dit nodig is. Dat maakt dat je post op een negatieve manier opvalt, terwijl de inhoud positief is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:02:
[...]

Je post is zeker raak op veel (als niet alle) punten, maar let alsjeblieft even op je toon. Je slingert met krachttermen en uitroeptekens zonder dat dit nodig is. Dat maakt dat je post op een negatieve manier opvalt, terwijl de inhoud positief is. :)
Je hebt gelijk, ik zal erop letten.

Mijn doel was de vraagsteller te prikkelen z'n huiswerk wat beter te doen. Maar als ik het nu nogmaals lees, en je ziet de glimlach er niet bij, en hoort de licht sarcastische toon niet, dan kan het makkelijk negatief gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zie dat Pimmiee een 70-200 VR (f2.8?) heeft, dat is toch best aardig glas en op 70mm waarschijnlijk ook wel goed bruikbaar voor wat baby foto's. Wellicht is het ook een optie om de D40 en 18-55 kitlens te upgraden, bv. naar een D7100 + Sigma 17-50/2.8, of een D5300 + Sigma 18-35/1.8. Of een D5300 + Sigma 17-50/2.8 + SB700 of iets dergelijks, want een flitser die je ook richting plafond kunt richten, gaat je waarschijnlijk meer helpen als die bodies en lenzen.

Als die 70-200 niet een 70-200 maar een 55-200 of iets dergelijks (wat waarschijnlijker lijkt), dan zou de drempel voor een overstap niet zo groot meer zijn, en zou je inderdaad eens naar een ILCs van andere merken kunnen kijken. Maar ik zou nog steeds ook kijken naar een losse flitser om erbij te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een tabelletje gemaakt met op het moment aantrekkelijke APS-C camera's en hun lenzen. Het doel was om een snel overzicht te krijgen van wat er in elke mount beschikbaar is, en wat de echt populaire/aantrekkelijke lenzen zijn om dan te hebben. Ook is het hiermee mogelijk om voor beginners een soort start kit samen te stellen van een body, zoomlens en primelens(en) van dus tussen de €800 en €2000. Ik heb de prijs beperkt tot de onderstaande bedragen omdat ik denk dat het niet realistisch is dat een beginner meteen een body van €1500+ of een lens van €800+ koopt. Het doel is wel om binnen de budgetten echt kwalitatief goede lenzen te zetten (dus geen kitlenzen etc.).

Body
€500-1200
Zoomlens
€300-600
Primelens
€100-500
Canon
EF-S
750DSigma 17-50 f/2.8
of 17-70 f/2.8-4
Canon 24 f/2.8 / 50 f/1.8 STM
Sigma 30 f/1.4 Art
Canon 35 f/2 IS
70D
Nikon
F
D5300Nikon 35 f/1.8 / 50 f/1.8
Sigma 30 f/1.4 Art
D7100
D7200
Sony
E
A5100*Sony 18-105 f/4Sony 35 f/1.8 / 50 f/1.8 OSS
Sigma 19 / 30 / 60 f/2.8 Art
A6000*
Fuji
X
X-T1 + 18-55 f/2.8-4Fuji 18 f/2 / 35 f/2
X-T10 + 18-55 f/2.8-4
* Met kitlens, deze is zeer goedkoop en compact

Toevoegingen en opmerkingen zijn welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi tabelletje, misschien iets voor in de OP. Bij Canon zou je eventueel ook nog de 40/2.8 STM kunnen zetten als prime. Kost weinig, pancake en is optisch echt heel goed voor een dergelijke lens.
Wat betreft Canon body's: reviews: Canon EOS 760D: één camera in twee smaken en zoals Kai van Digitalrev zegt: de 750D is er om te laten zien dat je de 760D moet nemen... Canon 100D is ook nog een mooie compacte body met best nette specs.
Verder bij de Canon zooms kun je ook best de 18-135 IS STM noemen en bij Nikon de 18-105 VR. Dit zijn toch prima presterende lenzen die weliswaar niet zo lichtsterk zijn, maar wel een groot bereik hebben. Bij de Canon heb je met de genoemde bodies ook nog voordeel van de STM motor tijdens video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Goede feedback, ik ga even een voor een je punten langs:
  1. Canon 40mm f/2.8 STM: Over deze lens heb ik getwijfeld, ik weet dat het een zeer goede lens voor een prachtprijs is. De reden dat ik hem er niet bij heb gezet is dat de 50mm f/1.8 STM naar mijn mening nog veel aantrekkelijk is voor starters, vanwege de 1⅓ stop extra lichtsterkte.
  2. Canon 760D: De 750D kost €600, de 760D €750 en de 70D €825. De 760D staat er niet bij omdat het prijsverschil met de 70D zo klein is dat je beter voor de 70D kan gaan.
  3. Canon 18-105 en Nikon 18-135: Niet bij gezet omdat ze inderdaad niet lichtsterk zijn, wat een enorm voordeel van de Sigma's is. Ik zal ze nog eens overwegen.
  4. Canon 100D: Valt niet echt in de bedoelde klasse, kan zich ook niet meten met de rest van de body's met name door autofocus en sensor performance.
Maar dit is mijn mening, ben benieuwd wat andere Tweakers er van vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24
Leuk overzichtje, maar ik zou bv. de kitlenzen (igv Nikon bv. 18-105/140) erbij zetten daar deze meestal als pakket aangeboden worden en voordeliger zijn dan body los + sigma f2.8 lens.

Een starter en zelfs een gevorderde kiest vaak voor deze lenzen omdat deze een beter bereik hebben, tov 17-50/70 bij Sigma. Die 1 of 2 stops diafragma speler vaak een mindere rol bij buitenopnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
De Nikon D3300 met 18-105 kit is een optie op dit moment.

Ik heb net de A6000 gekocht en ik had eerder al de SEL 50 1.8 gekocht juist voor baby foto's, meer vanwege de snelheid van de lens en de OSS dan vanwege mogelijkheid van kleine DOF overigens.
Kleine DOF is juist een probleem bij 1.8 voor mij. :(

Nikon is goedkoper met lenzen aan te vullen dan Sony denk ik. Dure Sony Zeiss lenzen. Heb de Sigma 30 2.8 EX DN ook nog.

[ Voor 16% gewijzigd door jayjey op 13-01-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, nog bedankt voor de reacties.

Ik had het punt inzake licht en diafragma anders moeten verwoorden. Ik bedoelde te zeggen dat wanneer we op eenzelfde DOF willen komen op FF, een kleiner diafragma nodig is en de sensor minder licht per cm2 opvangt. Naar ik begrijp heeft dit tot gevolg dat een hogere ISO dan bij APS moet worden gekozen voor eenzelfde sluitertijd. Langere sluitertijd denk ik vervolgens aan bewogen foto's. Zodoende :)

De Tamron lens wordt door -naar ik meen- Coolblue vermeld als FF, vond het een mooie prijs voor het geval je toch eens wat zou willen zoomen.

Mijn Nikon is een 55-200 zoomlens helaas, een 70-200 kwam op BVA langs en dat is in mijn achterhoofd blijven hangen.

Probleem blijft dat ingezoomed met de 18-55 met wijdste diafragma, ik vind dat ik teveel DOF heb. Ik kan moeilijk aan de andere kant van de woonkamer zitten om een babyfoto te maken. Ik ga vanavond hopelijk uitvinden wat 2.8 en 1.8 doen op APS C bij 28mm eq, 35mm eq en 50 eq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Waar is de kitlens het beste, dat zal wel niet bij 55mm zijn...waarom koop je niet een nikon 50 1.8 erbij, die is niet duur?

[ Voor 7% gewijzigd door jayjey op 13-01-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:21:
Ik heb net de A6000 gekocht en ik had eerder al de SEL 50 1.8 gekocht juist voor baby foto's, meer vanwege de snelheid van de lens en de OSS dan vanwege mogelijkheid van kleine DOF overigens.
*knip*

Gooi het diafragma dicht, en alles is scherp!

Maar vertel, wat is het echte probleem?

Komt de automaat er niet uit, en de stand Portret doet niet wat je wilt (kan ik me niet voorstellen...), probeer dan voor de gein eens de stand Macro.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 14-01-2016 00:23 . Reden: Laten we het vriendelijk houden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57
jayjey schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:21:
De Nikon D3300 met 18-105 kit is een optie op dit moment.

Nikon is goedkoper met lenzen aan te vullen dan Sony denk ik. Dure Sony Zeiss lenzen. Heb de Sigma 30 2.8 EX DN ook nog.
Met een groter diafragma heb je nou eenmaal een kleinere DoF, zo zit het nou eenmaal in elkaar. Afstoppen is het enige wat je kan doen maar dan verlies je ook weer licht natuurlijk en bij veel lenzen zie je dat de bokeh niet meer helemaal mooi rond en zacht is. Maar goed, ben ook wel benieuwd wat je probleem nou eigenlijk is dan ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die 1.8 kan je toch prima op 3,5 zetten ofzo?
Je hebt gewoon het seizoen niet zo mee.
Het is nogal donker buiten en dus ook binnen.

Dan als je alles op auto laat zal die A6000 waarschijnlijk die 1.8 qua diafragma kiezen. Maar er zal heus wel een modus zijn waarmee je het diafragma kan beïnvloeden. Dus kind voor het raam in zijn of haar wieg/box/wippertje om een uur of 12 'smiddags en je kan prima foto's maken met die A6000 lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:21:
Ik had het punt inzake licht en diafragma anders moeten verwoorden. Ik bedoelde te zeggen dat wanneer we op eenzelfde DOF willen komen op FF, een kleiner diafragma nodig is en de sensor minder licht per cm2 opvangt.
Wordt dat niet gecompenseerd door het grotere oppervlak van de sensor?
Pagina: 1 ... 78 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's