Ik kijk al een tijdje naar een andere camera en lees daarom al een tijdje mee in de verschillende topics hier. Toch kom ik er niet uit, elke camera binnen mijn budget vraagt andere compromissen. Ik hoop wat tips te krijgen over op welke manier er een andere oplossing mogelijk is.
Mijn huidige camera is een Canon 1000d, deze vind ik met de 18-135 lens die er op zit vaak te zwaar, maar vooral te groot om mee te nemen.
Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget is rond de 600 euro.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja, ik heb een Canon 18-135 lens, het is de eerste versie, niet de laatste. Ook de 18-55 kitlens die bij de 1000d zat heb ik nog, deze heb ik nauwelijks gebruikt, het gaat hier om de niet USM versie. Ik heb van mijn anologe Canon nog een 28-90 en een 70-200 lens.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik maak voornamelijk foto's op vakantie en thuis van de kinderen. Die dus wel wat beweeglijk zijn, zeker in combinatie met een hond.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het zou een leuke bijkomstigheid zijn.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, ik gebruik de liveview van mijn huidige camera zelden, wellicht omdat het niet heel erg prettig en snel werkt. Mogelijk dat als het makkelijk werkt dat ik het zou gaan gebruiken. Zou het niet missen in ieder geval.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik werk graag met een handmatige zoom. Verder wil ik een stuk compacter (en mogelijk ook lichter) dan mijn huidige set. Ik kijk met name naar een systeemcamera omdat deze (meestal) compacter zijn dan SLR's. Bij compactcamera's moet je veelal met een knop en motor zoomen, dit vind ik minder fijn. (Ik gebruik inzoomen en herkaderen/uitzoomen vaak als alternatief voor spotmeting).
Bediening via Wifi zou ik fijn vinden, ook een handige functie voor HDR en/of panorama. Ik wil niet te veel tijd besteden aan bewerken achteraf.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Mijn huidige bereik van 18-135 op APS-C (canon) is voor mij prima. Iets meer groothoek zou prettig zijn, dat kan al door overstap naar andere cropfactor (van 29 mm naar 27).
Camera's waar ik al naar gekeken heb zijn de volgende:
Fujifilm X-A2
Deze camera is compact(er) dan mijn huidige camera. Binnen mijn budget (iets erover) is er een kit te krijgen met twee lenzen die het bereik ruimschoots afdekt dat ik wil hebben.
Nadeel is dat ik lenzen moet wisselen. Het geheel is niet echt compact, ook ga ik er voor wat betreft gewicht niet veel op vooruit (achteruit, net hoe je het ziet, het wordt in ieder geval niet veel lichter). Ik heb ooit een Fuji Bridge camera gehad, die vond ik erg prettig. Volgens recensies zijn de jpg's goed, ook kun je op de camera al alternatieven ontwikkelen vanaf RAW.
Panasonic GF7
Deze camera is met kitlens erg compact. Het bereik hiervan is echter beperkt. Minder makkelijk om portretten te schieten van de kinderen op een afstandje (zodat ze het niet door hebben).Nadeel van deze camera is dat deze niet met andere kitlenzen te verkrijgen is, maar ook niet zonder zodat je een andere lens erop kan zetten, je betaalt dus altijd voor de kitlens.
Voor een 14-140 lens van panasonic ben je zo'n 300 euro kwijt. Een 40-140 oid voor ruim 200,-.
Toch lijkt me dit een erg fijne camera. Met alleen de kitlens zeer makkelijk mee te nemen. Zou ik eventueel wel een festivalterrein mee kunnen nemen, waar ik nu geen camera mee neem.
Olympus OMD-M10
Doordat deze is opgevolgd is deze nu voor een goede prijs te krijgen. Heeft een viewfinder die de andere camera's niet hebben. Niet gekocht toen ik de kans had bij de ING met een extra lens.
Nadeel is dat deze minder compact is / oogt, met name door de viewfinder bovenop. Krijgt goede recensies, maar ik heb het om wat voor redenen dan ook niet op Olympus. De spiegelreflex van mijn vader vind ik niet prettig werken (is ook wat ouder, vergelijkbaar met mijn 1000d, maar toch). Extra lenzen zijn te verkrijgen in kit of net als voor de Panasonic.
Canon EOS M of M10.
Prijs is nog wat hoog voor de M10, bij vraag en aanbod is een EOS M te koop, met zowel de 22 mm. als de kitlens en adapter. Deze is dan wel aantrekkelijk geprijsd. Ik kan mijn lenzen hergebruiken en ken het systeem. Met name met de primelens erg compact. Voornaamste twijfel is of Canon wel doorgaat hiermee.
Een alternatief voor mij kan ook een compact zijn. Een Panasonic LF1 met handmatige zoom en een grotere sensor zou voor mij een ideale camera zijn.
Graag tips over waar ik mijn compromis kan zoeken. Ik sta open voor andere merken en opties. Belangrijk voor mij is dat de nieuwe set compacter is dan mijn huidige en deze handmatige zoom heeft. Wisselen van lenzen heeft niet de voorkeur, maar is ook geen heel groot bezwaar.