Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Moonwell
Canon maakt goede kwaliteitslenzen, maar als je niet voor die dure serie lenzen kiest, dan heb je op zich geen reden om voor Canon te kiezen, tenzij je de bediening gewend bent en prettig vindt.

De Sony A58 is een hele nette instapper, maar dat is de Nikon D3300 ook. Beiden zijn ze beter dan de Canon instapcamera (1200D), maar ook deze camera is goed.

Met andere woorden: je kunt evenveel redenen voor als tegen Canon bedenken. Maar wat je ook kiest, welk merk DSLR of ILC, je gaat erop vooruit vergeleken met je 1000D (alhoewel de 1200D naast filmen eigenlijk weinig nieuws biedt).

Mijn advies: investeren in glas zie je het meest terug in je foto's. En aangezien Canon de ILC nog steeds niet echt serieus neemt, zal Canon nog wel jaren DSLR's maken. Dus over 5 jaar kun je nog steeds een nieuwe body kopen voor de lens die je nu koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:12:
@Moonwell
Canon maakt goede kwaliteitslenzen, maar als je niet voor die dure serie lenzen kiest, dan heb je op zich geen reden om voor Canon te kiezen, tenzij je de bediening gewend bent en prettig vindt.
Mwah, juist de goedkope STM lenzen van Canon, maken Canon erg aantrekkelijk in deze klasse.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Even een kleine context schets:
Ik ben al enkele maanden bezig met m'n eerste stappen in de fotografie. Hievoor gebruik ik een Nikon D80 met een oude versie van de 18-55mm kitlens. Een meer dan behoorlijk apparaat voor mijn geknoei, maar ondertussen ben ik wat gaan experimenteren met stop motion/speelgoedfotografie. Dit doe ik gewoon op m'n bureau en de camera staat op een statief, verbonden via een USB kabel aan mijn PC. Alles gebeurt bij weinig licht (bureau lampen met bakpapier) en in een donkere ruimte.

Via het pakket digiCamControl bedien ik alle features van de camera, maar helaas toont de D80 hier een belangrijk mankement. Ik heb geen live view mogelijkheden. De camera neemt een foto en stuurt deze dan door naar m'n PC. Ik zou graag een live beeld hebben van wat de camera ziet, om aan de slag te kunnen met onion skinning.

Wat is je beschikbare budget?
Breed genomen 500 tot 750 euro, iets meer kan als het echt gerechtvaardigd is.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Buiten de D80 met kitlens geen enkele, maar ik hoef niet trouw te blijven aan het merk.
Koop je de camera met een specifiek doel, ...?
Zoals reeds aangegeven, stop motion fotografie bij weinig licht.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik doe heel veel werk met manuele instellingen, dus AF is niet noodzakelijk.
Overige wensen aan de camera
Moest live view/tethering wireless kunnen zou dat leuk meegenomen zijn, maar niet noodzakelijk.
Gewenst bereik?
Iets meer zoom dan de 55mm die ik nu heb mag wel, maar 200mm hoeft ook niet. Zo klein zijn die Lego figuurtjes nu ook weer niet ;) De 18mm is breed genoeg.

Zelf neig ik richting een mirorless camera omdat ik vrees dat ik een spiegelreflex nogal zwaar zou belasten. Eén seconde animeren vraagt 10 tot 15 foto's (of meer als je echt gek wil doen), dus een 600 tot 900 foto's per minuut. Ik heb geen idee of een mechanische spiegel zoiets aankan op termijn.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad, dat is nu juist het voordeel wat Canon de laatste tijd pakt ten opzichte van bijvoorbeeld Nikon. Kit is niet meer wat het voorheen was.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kapoen: het probleem zit hem in de sluiter van de camera. Een camera met elektronische sluiter lijkt mij dan het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kapoen zoals UC al zegt het zit hem in de sluiter en ook een Mirrorless heeft gewoon een sluiter met ongeveer een zelfde levensduur als bij een DSLR. Je zult inderdaad bij zoveel foto's beter kunnen kijken naar een camera welke je de mogelijkheid bied tot een elektronische sluiter. Kan zo alleen even geen voorbeeld geven van een camera met een iets langere kitlens welke binnen budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
De Samsung NX500 lijkt een kandidaat. Die heeft blijkbaar een elektronische sluiter, en komt in een pakket met een 16-50mm en een 55-200mm lensvoor rond de 750 euro. Alleen weet ik niet of deze camera de tethering mogelijkheden biedt die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15
Moonwell schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:00:
[...]

@Ventieldopje mis ik echt iets, nee... Maar ik wil mezelf van de fout behoeden om nu een dure (canon) lens te kopen en later spijt krijg van die keuze omdat ik overga op een ander systeem. Daarbij kan ik nu mijn huidige set voor een leuke prijs verkopen. Ik wil een goede basis hebben waar ik nog lang mee vooruit kan.
Beetje vreemd inderdaad, waarom je set verkopen als je er prima mee uit de voeten kan? Je gaat heus niet ineens betere plaatjes schieten als je nu aangeeft dat je niks mist.

Overigens switchen mensen van systeem omdat het beter bij hun wensen past. Ergo, hun missen dus iets en vinden dat het gras aan de overkant groener is. Iets dat bij jou niet van toepassing lijkt?

Lekker houden, desnoods een 50mm f/1.8 STM op de kop tikken en lekker gaan fotograferen.
Universal Creations schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:46:
[...]

Mwah, juist de goedkope STM lenzen van Canon, maken Canon erg aantrekkelijk in deze klasse.
Precies, als je kijkt naar de 10-18, 40mm pancake, 50mm etc. dan zijn vergelijkbare lenzen van bijv. Nikon en Sony toch stukken duurder.

[ Voor 48% gewijzigd door Ventieldopje op 09-12-2015 01:20 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonwell
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2021
ikweethetbeter schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:12:
@Moonwell

De Sony A58 is een hele nette instapper, maar dat is de Nikon D3300 ook. Beiden zijn ze beter dan de Canon instapcamera (1200D), maar ook deze camera is goed.

Met andere woorden: je kunt evenveel redenen voor als tegen Canon bedenken. Maar wat je ook kiest, welk merk DSLR of ILC, je gaat erop vooruit vergeleken met je 1000D (alhoewel de 1200D naast filmen eigenlijk weinig nieuws biedt).

Mijn advies: investeren in glas zie je het meest terug in je foto's. En aangezien Canon de ILC nog steeds niet echt serieus neemt, zal Canon nog wel jaren DSLR's maken. Dus over 5 jaar kun je nog steeds een nieuwe body kopen voor de lens die je nu koopt.
Dank je wel voor je advies! De Nikon werd ook als alternatief gegeven in de winkel.

Ik had in gedachte dat een camera van 7 jaar vervangen "moet" worden. Welke ander apparaat gaat tegenwoordig zolang nog mee? Dat ben ik niet gewend.

Voorlopig blijf ik bij m'n 1000D en ga ik me eerst meer verdiepen in fotografie an sich. Vanavond eens kijken bij de fotoclub in de buurt of te oefenen en hier op het forum een hoop lezen :) Geld kan altijd nog uitgegeven worden!

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapoen schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:05:
De Samsung NX500 lijkt een kandidaat. Die heeft blijkbaar een elektronische sluiter, en komt in een pakket met een 16-50mm en een 55-200mm lensvoor rond de 750 euro. Alleen weet ik niet of deze camera de tethering mogelijkheden biedt die ik nodig heb.
Let wel op dat Samsung zich uit de Nederlandse markt heeft terug getrokken met hun NX camera's. Over een jaar kan je mogelijk niets meer krijgen en 2de hands is ook niet echt groot voor de NX camera's. Na de garantie periode zal het lastig zijn om service te krijgen mocht er wat mis zijn.

Ben je niet van plan om meer te kopen/uit te breiden dan kan het wel een optie zijn ook omdat de camera's nu met redelijke kortingen worden verkocht. Dan moet je het wel meer als een compact zien die je over x jaar vervangt voor een nieuw systeem mocht deze op zijn.

Verder zou je nog eens bij M43 camera's van Panasonic kunnen kijken diverse recente modellen hebben daar ook een elektronische shutter. Weet alleen niet of een M43 sensor geschikt is voor jou doeleind omdat je dan misschien te veel MP's verliest als je er 16:9 beeld van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:27:
[...]
Verder zou je nog eens bij M43 camera's van Panasonic kunnen kijken diverse recente modellen hebben daar ook een elektronische shutter. Weet alleen niet of een M43 sensor geschikt is voor jou doeleind omdat je dan misschien te veel MP's verliest als je er 16:9 beeld van wilt maken.
Goede opmerking, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Omdat ik tot nu toe altijd met een APS-C sensor gewerkt heb (D80) kon ik croppen indien nodig. De Samsung NX serie heeft ook een APS-C als ik mij niet vergis, dus daarom dacht ik ook in die richting. En nu weet ik meteen ook waarom die pakketen relatief goedkoop zijn tov andere merken, bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een m4/3 houd je veel MP meer over met croppen naar 16:9 dan met je D80....
Sowieso houd je genoeg over voor 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk ligt mijn besluit al redelijk vast, na lang lezen enz.., maar toch graag jullie info/opmerkingen hieromtrent

Ca. € 1000 voor een body + lens

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, de bedoeling is voornamelijk indoor sport (oa jeugd-basketbal en mogelijks ook -judo en -dansen), dus alles steeds zonder flits en in niet al te goed verlichte sportzalen

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, ik heb geen specifieke behoefte aan filmen.

Neen

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
niet bepaald

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen))
In eerste bereik + voor de prijs lijkt me een 50mm wel goed genoeg, daar ik steeds vlakbij het terrein kan staan

Momenteel na veel lezen op internetfora en eens wat inlichtingen gaan inwinnen in twee verschillende winkels, denk ik aan de Canon 70D en een 50mm f1.4 lens. Met de huidige Canon tegoedactie zou ik hiervoor rond de 1000€ uitkomen.
Maar misschien hebben jullie andere opmerkingen en zeggen jullie volledige overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:54

Christiano007

Ich bin der champion

Voor sport zou ik toch eerder een zoomlens kiezen? Aangezien je niet constant heen en weer kunt lopen ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:55:
Voor sport zou ik toch eerder een zoomlens kiezen? Aangezien je niet constant heen en weer kunt lopen ?
Met binnensport is lichtsterkte wel erg fijn om te hebben. Niet dat je alles op f/1.4 zult schieten, maar soms wil je de ruis nog enigszins binnen de perken houden. De Canon 50/1.4 is alleen niet zo'n denderende lens, met een AF motor die vaak na een paar jaar kapot gaat. Helaas is een Sigma 50/1.4 Art een heel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 50mm niet veel te kort in een sportzaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel in de zalen waar ik kom, kan ik meestal wel heen en weer lopen en ik heb liever wat te veel op de foto bij de actiefoto's en dan wat bij 'croppen' ipv bvb geen voeten op de foto.
De Canon 50/f1.4 was omdat je hierbij bij 1.8 veel betere foto's hebt dan de 50/1.8. Echter ik heb geen ervaring met deze lenzen, zodoende hier de vraag dus.
En het leek me beter hiervoor te gaan dan ineens een mindere zoomlens te kopen. Hiervoor ging ik op termijn ooit een tamron zoomlens 2.8 tweedehands kopen.(wat nu absoluut buiten budget ligt)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:28
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:31:
Wel in de zalen waar ik kom, kan ik meestal wel heen en weer lopen en ik heb liever wat te veel op de foto bij de actiefoto's en dan wat bij 'croppen' ipv bvb geen voeten op de foto.
Je zal eerder te weinig op de foto hebben met een 50mm en dus constant naar achteren moeten, indien dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere suggesties mogen, zelfde prijs in gedachten houdende + het feit dat het sport + indoor is. Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Ivm het heen- en weer lopen, het is zoals geschreven jeugdsport, dus niet zoveel probleem om heen en weer te lopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:31:
De Canon 50/f1.4 was omdat je hierbij bij 1.8 veel betere foto's hebt dan de 50/1.8. Echter ik heb geen ervaring met deze lenzen, zodoende hier de vraag dus.
En het leek me beter hiervoor te gaan dan ineens een mindere zoomlens te kopen. Hiervoor ging ik op termijn ooit een tamron zoomlens 2.8 tweedehands kopen.(wat nu absoluut buiten budget ligt)
Wanneer is een zoomlens minder? Op TDP lijkt de 50/1.4 marginaal scherper op f2.8 dan de Canon 17-55/2.8, en iets nog ietsjes scherper op f5.6. Aan de andere kant, op Lenstip is de 17-55/2.8 vanaf f4 duidelijk scherper in het midden (maar niet op f2.8) en is de 50/1.4 eigenlijk alleen in de hoeken scherper. En de Tamron 17-50/2.8 (zonder VC) is wijd open zelfs nog wat scherper dan de Canon 17-55/2.8.

Afhankelijk van hoeveel mazzel je hebt met een kopie van de lenzen, hoeft het dus qua scherpte niet zoveel uit te maken. Het voordeel van de 50/1.4 is dan dus vooral dat de lens tot f1.4 kan gaan. Maar dan hoef je qua scherpte ook geen hoge verwachtingen te hebben.

Afhankelijk van de zalen waar je staat, kan ik me voorstellen dat 50mm misschien inderdaad wel wat aan de lange kant is. Zeker voor judo wil je misschien wel iets wijders als je gewoon aan de rand van de mat kan staan. Een Sigma 18-35/1.8 is waarschijnlijk buiten je budget, maar als je liever wat wijders wil hebben, ken ik (voor Canon) geen lenzen die scherper zijn op die lichtsterkte (nee, ook geen primes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RigolleM schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:34:
[...]
Je zal eerder te weinig op de foto hebben met een 50mm en dus constant naar achteren moeten, indien dit mogelijk is.
Wat heb jij voor sporthal in je hoofd dan? In een woonkamer is 50 mm soms lang, maar in grote zalen gaat het prima.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02
Iets anders met die lens waarmee je sport wilt fotograferen , check ff hoeveel scherptediepte (dof) je overhoud met 50 mm 1.4.
Lichtsterkte klinkt leuk maar zo'n laag f getal kan ook nadelen hebben.
Op Aps-c hou je bijvoorbeeld op een afstand van 3 meter een 20 cm over. Vraag me af of dat genoeg is en zo ja, moet je het focus punt met sportende mensen goed mikken.

Gewoon omhoog met de iso dan zou ik zeggen. Icm met ruisonderdrukking (eventueel ook in de nabewerking)
En bij sport is het ook handig dat je je camera zoveel mogelijk fps laat schieten. Tiendes van seconden leveren andere foto's op. Tune je camera daar van te voren voor.
Succes

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 10-12-2015 07:47 ]

Verwijderd

Harribo schreef op donderdag 10 december 2015 @ 07:45:
En bij sport is het ook handig dat je je camera zoveel mogelijk fps laat schieten. Tiendes van seconden leveren andere foto's op. Tune je camera daar van te voren voor.
Succes
bedankt voor die info.
Ivm de fps, daarom dat de 70D werd aangeraden en verder hoop ik in de meeste zalen wel aan 1.8 of 2.0 te kunnen schieten en zo iets meer DOF te hebben. Maar das tot op heden allemaal theorie want heb nog geen DSLR (en dat is als ik de theorie een beetje begrijp). Het spaarboekje brengt ook niets op, dus nemen we maar eens het risico om te zien wat voor fotograaf ik kan worden :)

Ik lees dat er ook wordt aangeraden om sowieso single point focus te gaan voor basket.

Dus allemaal uit te testen...zal als ik eens een tevreden foto heb, de link wel doorsturen naar de geïnteresseerden.

• Gonadan

Gonadan

Ah, basketbal gaat het om? Dan heb je wel korte sluitertijden nodig en een redelijke afstand. Let dan inderdaad goed op de scherptediepte want bij een groep zit je zo mis. Singlepoint kan je daarbij helpen, maar ook het kiezen van de middenzone kan helpen. Zolang de focus maar niet per ongeluk op een andere speler komt want dan is je onderwerp niet scherp. Realiseer je hierbij dat de kans dus best groot is dat bij een foto van een mooie actie maar weinig spelers scherp zullen zijn. Het is aan jou om te bepalen of je dat mooi vindt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RigolleM
Gonadan schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:56:
[...]

Wat heb jij voor sporthal in je hoofd dan? In een woonkamer is 50 mm soms lang, maar in grote zalen gaat het prima.
Ik gebruik mijn 50mm f/1.4 enkel voor portret om weinig scherptediepte en bokeh te krijgen, voor de rest gebruik ik mijn Sigma 17-50 f/2.8, want ik wil het moment niet missen door achteruit te moeten lopen.
In sportzalen kom ik niet vaak, heb wel eens wat foto's genomen op een wielerpiste en kwam met mijn f/2.8 ruimschoots toe, max ISO 1600 om beweging te bevriezen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Ik zou ook nog even het Nikon alternatief overwegen, namelijk een Nikon D7100 met Sigma 30mm f/1.4 of Nikon 50mm f/1.4. Ook zou je naar de D7200 kunnen kijken, zeker omdat je op deze camera €75 cashback krijgt.

• Gonadan

Gonadan

Persoonlijk vraag ik mij toch sterk af of je met één prime blij gaat worden. Het voordeel van de lichtsterkte staat buiten kijf, maar het de typen sporten die jij wilt gaan fotograferen verschillen wel flink. Daarnaast heb je met een prima meer de noodzaak om een goede positie uit te kiezen ten opzichte van het spel, ik vraag mij sterk af of je die luxe wel vaak genoeg hebt.

In mijn optiek zou je beter af zijn met een zoom, bijvoorbeeld de Sigma 17-50 f/2.8. Iets minder lichtsterk maar geeft je wel heel veel meer mogelijkheden. Lichtsterker kom je snel op een prime uit, of de Sigma 18-35 f/1.8 die ver buiten budget ligt. Ik vraag mij namelijk af hoe vaak je f/1.8 of wijder zult gebruiken bij sportfotografie, zeker bij dynamische sporten als Judo waar je feitelijk één groot onderwerp creëert lijkt mij dat lastig.

Voordeel is wel dat de zoomlens stabilisatie heeft, waardoor hij een stuk bruikbaarder wordt voor 'normale' fotografie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henkie196
  • Niet online
Dan moet je wel de Sigma 17-50/2.8 nemen, niet de 18-50/2.8 ;)

• Gonadan

Gonadan

Ja dat zeg ik toch? O-)

offtopic:
Vond het er al zo raar uit zien. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik heb een specifiek vraagje.
Ik heb een nieuwe Canon 760D. (mijn eerste dSLR)
En ik ben op zoek naar een SD kaart.

Ik gebruik de camera vooral voor familiefoto's, touristen kiekjes, natuurfoto's, vakanties.
Nu gebruik ik tijdelijk een merkloos micro sd kaartje + SD adapter van 4GB uit mijn oude compactcamera.

Het zou mooi zijn als er op de SD kaart, ruimte is voor 500 foto's en 3uur film.
De vraag is, hoe grote SD kaart heb ik dan nodig?

Ik heb momenteel 8GB, merkloos, traag liggen(in de compact camera) en een High-end Micro 64GB SD kaartje in mijn telefoon (een zwart-witte Pro+ van Samsung).

Ik twijfel tussen het kopen van een snelle 32GB voor de camera of een trage 64GB om zodat de SD kaart in de telefoon doorschuift naar de camera. Wat is wijsheid? of heb ik een snelle 128GB kaart nodig?
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:03:
Nu gebruik ik tijdelijk een merkloos micro sd kaartje + SD adapter van 4GB uit mijn oude compactcamera.

Het zou mooi zijn als er op de SD kaart, ruimte is voor 500 foto's en 3uur film.
De vraag is, hoe grote SD kaart heb ik dan nodig?
Aangezien je al de camera hebt en een SD-kaartje is makkelijk zelf te bepalen wat je nodig hebt. Je ziet namelijk de bestandsgrootte op het kaartje.

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:09:
[...]

Aangezien je al de camera hebt en een SD-kaartje is makkelijk zelf te bepalen wat je nodig hebt. Je ziet namelijk de bestandsgrootte op het kaartje.
Het is nu 4GB. Maar ik film nu niet, en de camera maakt ook foto's in JPEG.
Het bekijken op de SD kaart van de telefoon is voorlopig geen optie, want die moet je formateren.

Maakt het uit hoe snel een SD kaart is? bij het kopen van de compact camera is mij dat samsung kaartje verkocht, en dat was best duur en eigenlijk onnodig voor de compact camera.

• henkie196
  • Niet online
Het hangt er ook een vanaf of je alleen jpg schiet, of alleen RAW, of beide.

Ik weet niet precies hoe groot de files zijn van die 24MP 760D, maar voor alleen jpg heb je misschien al genoeg aan 8GB, voor RAW+jpg heb je waarschijnlijk wel minimaal 32GB nodig.

Ik zou gewoon een snelle kaart halen voor de camera. Niet dat ik denk dat je het echt nodig zult hebben voor het schrijven van de data in de camera zelf (tenzij Canon daar grote stappen gemaakt heeft). Maar het is sowieso handig om het sneller over te kunnen hevelen naar de PC (met een USB3.0 kaartlezer, in ieder geval).

Gezien de prijzen zou ik gewoon een 32 of 64GB UHS-I(I) kaartje halen, zoveel kost dat tegenwoordig toch niet meer. En haal ook meerdere zodat je een extra hebt voor als je op vakantie bent en het kaartje vol raakt, bv.
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:14:
Het is nu 4GB. Maar ik film nu niet, en de camera maakt ook foto's in JPEG.
Het bekijken op de SD kaart van de telefoon is voorlopig geen optie, want die moet je formateren.
Je hebt een 8GB kaartje liggen. Maak een paar foto's in RAW op dit kaartje. Stop het kaartje in je computer en bekijk de gemiddelde bestandsgrootte. Filmen heeft met een bepaalde (vaste) bitrate te maken, die je zo op kunt zoeken. Overigens kun je ook redelijk makkelijk vinden hoe groot een gemiddelde 760D raw is.
Maakt het uit hoe snel een SD kaart is? bij het kopen van de compact camera is mij dat samsung kaartje verkocht, en dat was best duur en eigenlijk onnodig voor de compact camera.
Het kaartje moet in ieder geval snel genoeg zijn om mee te kunnen filmen (zie ook bitrate) en verder hangt het af van hoe snel je foto's wil wegschrijven na een burst van foto's en hoe snel je foto's wil kunnen kopiëren met een cardreader naar je pc.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:54

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb net een Sandisk Extreme SD kaart gekocht. De Extreme pro is een par tienden sneller dus dat merk je niet.

Bekijk dit filmpje maar eens. YouTube: SD Cards Speed Comparisons for Digital SLR photography

[ Voor 17% gewijzigd door Christiano007 op 10-12-2015 11:24 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

henkie196 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:16:
Gezien de prijzen zou ik gewoon een 32 of 64GB UHS-I(I) kaartje halen, zoveel kost dat tegenwoordig toch niet meer.
UHS-II tussen haakjes ? Grapjas :+ De II support 99,999% van de camera's nog niet eens, hoewel het backwards compatible is, zijn die nog wel gigantisch duur. Hou het maar op UHS-I

Als je een goed kaartje zoekt die een beetje snel is (en daarmee waarschijnlijk ook van goede betrouwbare kwaliteit), kijk dan naar een kaartje met U3. Dat zegt namelijk iets over de werkelijke schrijfsnelheid, in plaats van een potentieel maximum.

pricewatch: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB

Voor video wil je toch wel een hoop ruimte, ook al is het meestal teveel. Je zal het maar net een keer nodig hebben, plus dat de 'slijtage' zich wat beter kan verspreiden met voldoende vrije ruimte.

En om nou te gaan besparen op honderden/duizend euro's aan foto apparatuur met het sd kaartje ..

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 10-12-2015 14:33 ]

• Gonadan

Gonadan

Mijn maximale grootte is 32GB, dat is meestal veel te veel. Vanwege het filmen heb ik standaard een 16GB en een 32GB bij mij, maar die 16 krijg ik al zelden vol. De vraag is alleen hoeveel denk je achter elkaar te gaan filmen en foto's maken en hoe vaak zal je hem leeg maken. Ik heb liever meerdere kleinere kaartjes dan één grote namelijk. :)

Deze werken in mijn ervaring prima met een 70D, ik denk dat het op een 760D ook wel prima zal gaan. :)
pricewatch: Lexar Professional 633x SDHC 16GB
pricewatch: Lexar Professional 633x 32GB

Jij hebt echter iets meer MP dus je raw zal wat groter zijn, ik schat zo'n 30MB per stuk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Henkie, Universal Creations, Christiano007,jesper86 en Gonodan.
Dank voor de uitleg over de snelheid en het adviseren over een kaart.
Ik heb in een half uurtje nog nooit zoveel, zosnel geleerd als nu.

De camera ondersteunt alleen maar UHS-I inderdaad.
Ik ga denk ik voor een UHS-I u3 kaart. Voorlopig 32GB, en als die te vaak vol zit koop ik er een tweede 32GB of 64GB bij. De pricewatch: Lexar Professional 633x 32GB is prettig geprijst.

Dus ik zal nog even kijken naar uitgebreide reviews van de kaart en hem dan schaffen, je kan aan die kaart bijna geen miskoop doen. Als 500 foto's ~15GB zijn, houdt je nog ongeveer de helft over voor video. En door de lage prijs, kan er ook direct een usb3.0 cardreader bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 13:00 ]

• RigolleM
Balance schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:22:
Ook zou je naar de D7200 kunnen kijken, zeker omdat je op deze camera €75 cashback krijgt.
Een D7200 valt wat buiten de TS zijn budget, maar voor sportfotografie is het wel een must t.o.v. D7100 die een te kleine buffer heeft, zeker als je RAW schiet (6 vs 18).
Ik heb 2 maal een 16GB kaartje, maak veel foto's (20MP, JPEG fine of RAW+JPEG) en af en toe een filmpje (1080p25), en krijg het niet voor elkaar om een kaartje binnen een dag vol te krijgen.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02
Ik zou trouwens nooit sportfotografie zonder zoom doen.
Ik fotografeer voor de lol wel eens voetbalwedstrijden. Zit zelf ook op voetbal.
Toevallig paar weken geleden gedaan. Dat deed ik met een nikon 70-300 vr. Diafragma van minimaal 5,6 om de dof te krijgen. Hield sluitertijd aan van 1/400 sec
Je kunt de Dof zelf berekenen met een dof calculator.

Ik kan ook moeilijk het veld inlopen.
Denk dat je met basketbal in dat opzicht dichterbij zit, dan kan, als een sporter vlak langs je heen gaat, een 50mm teveel zoom zijn?
Ik zou echt die 17-50 sigma 2.8 kopen als ik jou was. Die wil ik trouwens zelf ook nog hebben ivm festivals (als schemer er wat inkomt).
Lens is in dit geval veel belangrijker dan de body.

Over de theorie: iso, diafragma, sluitertijd hangen van elkaar af. Doe je bij de 1 een stop lichter, moet bij 1 van de 2 andere een stop donkerder.
Tis niet moeilijk de theorie, praktijk is moeilijker.
Deze samenhang heet ook wel de belichtingsdriehoek of exposure triangle. Zoek op Google, deze theorie zul de rest van je leven wrs lol van hebben.
Ik heb weleens basketbal in een sporthal gefotografeerd met 50mm (op FF) en ik hield iso1600 f/2.8 aan met sluitertijden van 1/160-1/200sec. Qua beeldhoek denk ik dat 50mm op aps-c ook nog best kan. Maar f/2.8 is wel redelijk het maximale qua afstoppen, dus moet je met een 17-50 f/2.8 altijd wide-open schieten. Voor meer bevriezing kun je nog naar iso3200 gaan.

Verwijderd

jesper86 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:25:
[...]

[...]

UHS-II tussen haakjes ? Grapjas :+ De II support 99,999% van de camera's nog niet eens, hoewel het backwards compatible is, zijn die nog wel gigantisch duur. Hou het maar op UHS-I
Inderdaad, het is even goed opletten met UHS-II. Er zijn best snelle UHS-II opties maar er zijn ook genoeg opties welke behoorlijk langzaam zijn in backwards compatible mode. Zie deze link: http://www.cameramemorysp...s-t6i/sd-card-comparison/

De pricewatch: Lexar 2000x Professional SDXC 64GB komt goed uit de bus maar de pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDXC UHS-II 64GB valt toch wel door de mand en is een stuk minder snel. Beide zijn alleen niet echt goedkoop en dan is de eerder genoemde Transcend een betere keus en bijna net zo snel als de Lexar. Misschien alleen iets langzamer om naar de PC te kopieren maar dat is ook weer afhankelijk van je SD cardreader.
Dat zijn wel hele dure kaartjes. pricewatch: Sandisk Extreme Pro 64GB (95MB/s) komt er volgens mij wel goed uit (plaatje in pricewatch is volgens mij verkeerd, want: http://www.dataio.nl/sd-k...-extreme-pro-uhs-i-95mbs/)

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Na jaren met een compact camera vooral reisfoto's gemaakt te hebben wil ik nu overstappen naar een dSLR. Wat wil ik er mee doen?

- Concertfotografie (werk bij een poppodium)
- Reis foto's (Voornamelijk stedentrips maar ook lange reizen)
- Video (sport, muziek, time-lapes)

Mijn budget is +/- 1300 euro

Mijn oog is al gevallen op de Canon 70D maar heb nog geen lens kunnen vinden van rond de 400 euro die allround is voor concertfotografie (dus lichtgevoelig) en reizen (meer zoom)

Is de 70D de juiste keuze? en hebben jullie nog tips qua lenzen?

www.instagram.com/thomas.bartelds

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou met die eisen het budget verschuiven naar het glas...

Edit: dat gezegd hebbende: wat wil je fotograferen tijdens concerten? Het podium (veel licht) of het publiek (donker).
Vraag me af of je voor het eerste perse een lichtsterke lens nodig hebt.

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2015 23:02 ]

• TQAirstrike
MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:01:
Ik zou met die eisen het budget verschuiven naar het glas...

Edit: dat gezegd hebbende: wat wil je fotograferen tijdens concerten? Het podium (veel licht) of het publiek (donker).
Vraag me af of je voor het eerste perse een lichtsterke lens nodig hebt.
Het gaat voornamelijk om de artiest (podium)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hier wat opties:

BodyLens
Canon 70DSigma 17-50 f/2.8
of 17-70 f/2.8-4
Nikon D7100
Nikon D7200
Sony A6000Sony 18-105 f/4
Fuji X-T1 + 18-55 f/2.8-4

Ik zou deze camera's en lenzen goed bekijken en naast elkaar leggen. Dit is het beste wat op dit moment op de markt verkrijgbaar is binnen jouw budget, met allemaal hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Of doe een goedkopere body en ga met het budget dat je overhoudt eens kijken naar een Sigma 18-35/1.8. Qua body zou je dan (binnen je budget) nog kunnen kijken naar een D5500 of een 750D. Of iets goedkoper en voor bv. een D5300 en dan hou je nog wat geld over voor andere dingen (kaartjes voor concerten of een fijne strap, bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Definieer reisfoto's? Maak je panorama's of zet je mensen op de foto?
Concert fotografie: werk je in een zaal voor 10.000 man of passen er net 50 personen in?
En kan je redelijk dichtbij op het podium komen?

Als je met 50 mm uitkomt kan je kijken naar de genoemde 18/18-50 2.8 varianten van Sigma/Tamron of Canon kijken (die laatste waarschijnlijk 2e hands). Of eventueel de 17-70 2.8-4 van Sigma.

Denk dat een 18-35 1.8 mooi is maar niet veelzijdig genoeg daar is net de lange kant wat kort voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
Barrycade schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:01:
Definieer reisfoto's? Maak je panorama's of zet je mensen op de foto?
Concert fotografie: werk je in een zaal voor 10.000 man of passen er net 50 personen in?
En kan je redelijk dichtbij op het podium komen?

Als je met 50 mm uitkomt kan je kijken naar de genoemde 18/18-50 2.8 varianten van Sigma/Tamron of Canon kijken (die laatste waarschijnlijk 2e hands). Of eventueel de 17-70 2.8-4 van Sigma.

Denk dat een 18-35 1.8 mooi is maar niet veelzijdig genoeg daar is net de lange kant wat kort voor.
Qua reizen is het voornamelijk landschappen & architectuur

Concert fotografie is rond de 1200 man (poppodium) maar voor mn werk kom ik ook veel op grote festivals en daar wil ik ook wel foto's maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
henkie196 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:08:
Of doe een goedkopere body en ga met het budget dat je overhoudt eens kijken naar een Sigma 18-35/1.8. Qua body zou je dan (binnen je budget) nog kunnen kijken naar een D5500 of een 750D. Of iets goedkoper en voor bv. een D5300 en dan hou je nog wat geld over voor andere dingen (kaartjes voor concerten of een fijne strap, bv.).
Is het dan niet zonde dat als ik verder wil qua fotografie dat ik dan een body heb die dan niet meer goed genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom zou de body niet meer goed genoeg zijn. Zelf ook dit gevoel gehad, maar de beperking was ik toch elke keer zelf en niet mijn camera body. Voordat ik tegen de beperking aanliep. Al gaf ik toen negen van de tien keer de camera wel de schuld :D

Persoonlijk zou ik me om de body niet zo'n zorgen maken. Belangrijkste is dat je lekker kunt fotograferen en plezier aan beleeft ;-)

En voor reizen en concerten etc gebruik ik zelf liever een systeemcamera dan een spiegelreflex, maar dit is een persoonlijke keuze. Aantal reis reportages mogen maken en deed dit de eerste keer met de Canon 5D3 en later met systeemcamera's en dit vond ik zelf toch stuk prettiger om te gebruiken. Eén van de redenen was bijvoorbeeld dat mensen makkelijker op de foto gingen bij zien van kleinere camera dan bij de dslr. Tevens formaat en gewicht speelde bij mij een rol om deze keuze te maken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Niemand in je (werk) omgeving waar je even een avondje de dSLR van kan lenen?
NOFI maar zo te lezen heb je niet zo veel ervaring er mee (of je bent een twijfelkont :p ) dan weet je meteen of en hoe dat werkt en met welke mm's je aan de slag moet.

Denk persoonlijk dat je met een Canon 7XXD of Nikon D5XXX en een 17-70 achtige lens prima uit de voeten zal komen. Maar dat zal je zelf moeten ondervinden of dat voor je werkt. Hou je ook nog geld over voor een eventuele 50 1.8 prime voor de donkere momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Inderdaad, de body is niet gauw de beperking. Het grote voordeel van een D7100 / D7200 / 70D is vooral dat ze een schermpje bovenop de body hebben wat ik wel fijn vind om snel de instellingen te controleren, zeker als ik de camera op een statief gebruik.

Tenzij je ook veel video wilt doen, en daar de AF aan de camera over wilt laten (en dan hopen dat de camera ook focust op het onderwerp waar jij op wilt focusen), dan heeft de 70D wel duidelijk een voordeel.

Een kleinere systeemcamera (zoals bv. de A6000 en de X-T1 die Balance eerder noemde) zijn kleiner en daarmee makkelijker mee te nemen. Het schijnt dat een DSLR ook wel eerder wordt tegengehouden bij bepaalde concerten dan een kleinere systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allen al bedankt voor de suggesties, maar die zoomlens zal pas wat worden als ik terug wat extra heb gespaard. Zit nu al tegen de limiet op vlak van prijs, dus leek me die prime iets betaalbaarder dan de zoomlenzen die genoemd worden.
ivm DOF en al die rest....heb ik al genoeg gelezen (dank u internet voor de info) dus het volgende wordt praktijk.

voor de geïnteresseerden:
deze youtube ivm basketbal-fotografie vond ikzelf interessant
YouTube: Low Light Sports Photography: Indoor Basketball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je mist het punt dat die genoemde zoomlens nog een stuk goedkoper is dan je prima. Dat samen met de prestaties en mogelijkheden is juist waarom men je die aanraadt. :)

In het filmpje zie ik dat ze die prime veelvuldig aanraden, is dat waarom je hem wilt? Let dan eens goed op wat ze gedaan hebben, elk voorbeeld wat ik zo gauw kon zien is f/2 gebruikt. Als je dan geld wilt besparen ga voor de 50mm f/1.8 STM want die is dan snel genoeg. De enige reden die ik kan bedenken om toch die f/1.4 te willen is omdat USM nog net even wat sneller kan zijn dan STM, tenzij ze daadwerkelijk onder de f/1.8 schieten maar ik heb niet het hele filmpje gekeken.
Je bevestigt mijn punt of probeer je iets anders te zeggen? Het scheelt 10%. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Gonadan op 11-12-2015 14:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
Barrycade schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:45:
Niemand in je (werk) omgeving waar je even een avondje de dSLR van kan lenen?
NOFI maar zo te lezen heb je niet zo veel ervaring er mee (of je bent een twijfelkont :p ) dan weet je meteen of en hoe dat werkt en met welke mm's je aan de slag moet.

Denk persoonlijk dat je met een Canon 7XXD of Nikon D5XXX en een 17-70 achtige lens prima uit de voeten zal komen. Maar dat zal je zelf moeten ondervinden of dat voor je werkt. Hou je ook nog geld over voor een eventuele 50 1.8 prime voor de donkere momenten.
Tourlijk kan ik een Camera lenen maar ik zou het zelf ook graag willen leren :)

Ik ben inderdaad een noob wbt dSLR fotografie, ik heb laatst mogen spelen met een camera van iemand en toen dacht ik dit wil ik ook..

Ik maak al wel meer foto's met mijn compact camera (Canon Powershot) maar ik wil dus meer :+

Toen ik deze foto maakte wou ik dat ik een dSLR bij me had..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IYDyYZh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag je plaatje verkleinen naar 800pixel breed. Wat waren de instellingen? Hoeveel compressie heb je nu toegepast, want ik zie heel veel jpg-artefacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

TQAirstrike schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:26:
[...]

Tourlijk kan ik een Camera lenen maar ik zou het zelf ook graag willen leren :)

Ik ben inderdaad een noob wbt dSLR fotografie, ik heb laatst mogen spelen met een camera van iemand en toen dacht ik dit wil ik ook..

Ik maak al wel meer foto's met mijn compact camera (Canon Powershot) maar ik wil dus meer :+

Toen ik deze foto maakte wou ik dat ik een dSLR bij me had..

[afbeelding]
Ik bedoelde het lenen zodat je weet welke lens je nodig hebt tijdens je podium werk. Daar ging de discussie toch over?

Je plaatje is een voorbeeld inderdaad waar knappe beeld verwerking van een dSLR nuttig is, maar dan moet et ook een knappe lens op zitten om het maximale er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om eerlijk te zijn, zijn juist dit soort omstandigheden helemaal niet waar je een dslr/systeemcamera voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
TQAirstrike schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:26:Toen ik deze foto maakte wou ik dat ik een dSLR bij me had..
En waarom?

Als het de bedoeling was om alles in beeld te brengen, dan ga je met een DSLR er niet meer uithalen, behalve een beetje scheef, maar dat ga je met een DSLR niet oplossen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De beeldkwaliteit wordt onder mindere omstandigheden wat beter (mits je het juiste glas en instellingen hebt). Onder deze omstandigheden kun je prima af met een compact camera. Ik denk dat de auto stand / verkeerde instellingen hier de boosdoener zijn geweest, iets wat vaak onderschat wordt en ik denk ook nu weer.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Ik wil me ook eens verdiepen in fotografie.
Wat ik het meeste zal fotograferen zijn: personen, natuur (uitzichten), en objecten die redelijk dichtbij zijn.

Ik denk dat 80% van de te fotograferen objecten binnen 5 meter afstand bevinden. Verder zullen het voornamelijk sfeerimpressies zijn van bijvoorbeeld een zonsondergang.

Nu zit ik te kijken naar een leuke 2e hands kit, Nikon D3300 of Canon 650D. Meestal met een 18-55MM lens erbij.
Meer dan 250-300 euro wil ik er echt nog niet aan uitgeven.
Ik wil eerst de techniek en het materiaal een beetje eigen maken voordat ik het diepe induik en dure spullen ga aanschaffen.

Is dit een prima kit om te starten? En wat raden jullie aan om de techiek te leren? Goede boeken? Of cursus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De D3300 en 650D (respectievelijk de Nikon D3xxx en Canon xxxxD/xxxD series) zijn instap toestellen en dus zeer geschikt als je met een DSLR wil leren fotograferen. Je zal ongetwijfeld een hoop reacties krijgen met "waarom een DSLR en niet een mirrorless?", maar dat is een keuze die je zelf moet maken. De camera's die je noemde zijn in ieder geval zeer geschikt om mee te beginnen.

Cameratools heeft op moment van schrijven een 1100D met Yongnuo 50mm f/1.8 (iets minder geavanceerd dan de 650D) voor 189 euro. Ook een prima setje voor als je wat minder uit wil geven, wel op=op ;)

Voor techniek ... tsja daar zijn veel boeken en tutorials op internet te vinden. Het is erg persoonlijk of dat je aanspreekt of niet. Persoonlijk ben ik gewoon begonnen door veel te doen met verstand op 0 en gaan. Gaandeweg leer je de basis en ga je je verdiepen in specialistischere dingen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Heren,

Mijn camera avontuur ben ik begonnen met een Fuji X-A2. Naar hier een poos mee geoefend te hebben, ben ik op zoek naar mijn volgende uitdaging.

Mijn budget is rond de 800/1000 euro. Alleen kan natuurlijk altijd afwijken, indien ik dan beter aan mijn wensen kan voldoen.

Ik ben begonnen met de X-A2 starterskit met de 16-50MM OIS II + 50-230MM OIS lensen. Alleen ik denk dat ik deze weer weg ga doen en weer voor een nieuwe kit ga. (indien dit aan te raden is)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik ben op zoek naar een camera die zo wel insecten als vakantie fotografie kan doen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, ik zoek dan ook naar een camera die de mogelijkheid heeft slow motion video's te maken. Steeds vaker zie ik mooi geschoten macro slow motion video's. Het kriebelt enorm om dit ook zelf te gaan doen.

Noodzaak? nee, handig? ja.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet heel veel bijzondere wensen. Het liefst geen Canon, omdat ik geen positieve verhalen over hun service hoor. En daarnaast vind ik een scherm wat naar de voorkant toe gedraaid kan worden toch wel erg fijn.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
rond de 20-150mm

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flipkipse schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:12:
Mijn camera avontuur ben ik begonnen met een Fuji X-A2. Naar hier een poos mee geoefend te hebben, ben ik op zoek naar mijn volgende uitdaging.
Waar ben je naar op zoek wat niet kan met je huidige camera? Ben je tevreden met je X-A2? Is de kwaliteit goed, is de bediening goed?

[ Voor 10% gewijzigd door ikweethetbeter op 15-12-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

ikweethetbeter schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:27:
[...]

Waar ben je naar op zoek wat niet kan met je huidige camera? Ben je tevreden met je X-A2? Is de kwaliteit goed, is de bediening goed?
Mijn X-A2 bied mij niet de kwaliteit waar ik naar op zoek ben. Ik ben iemand die graag de camera op vakanie in automaat zet en dan gewoon normale foto's verwacht. Alleen dit viel afgelopen vakantie nog al tegen.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik macro en video erg leuk vind. En hier ondersteund de X-A2 jammer genoeg niet in.

Stiekem zit ik steeds te gluren naar een Sony RX10 II omdat deze geloofd word om zijn slow motion videos. En als ik online kijk, zie ik mensen er ook erg mooie macro foto's mee maken. Alleen deze voelt iets buiten mijn budget.

Vandaar nog even deze rond vraag om advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:12
flipkipse schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:36:
[...]

Mijn X-A2 bied mij niet de kwaliteit waar ik naar op zoek ben. Ik ben iemand die graag de camera op vakanie in automaat zet en dan gewoon normale foto's verwacht. Alleen dit viel afgelopen vakantie nog al tegen.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik macro en video erg leuk vind. En hier ondersteund de X-A2 jammer genoeg niet in.

Stiekem zit ik steeds te gluren naar een Sony RX10 II omdat deze geloofd word om zijn slow motion videos. En als ik online kijk, zie ik mensen er ook erg mooie macro foto's mee maken. Alleen deze voelt iets buiten mijn budget.

Vandaar nog even deze rond vraag om advies
Ik zou dan inderdaad naar zoiets als de Sony RX 10 II (of RX100 mk 3 of 4 of Panasonic FZ 1000) kijken. Die zijn goed in video, hebben een lens die zowel macro als tele heeft (rx100 geen tele) en een makkelijke automatische stand.

Zo te zien had je geen macro lens bij je Fuji en je twee zooms waren niet lichtsterk dus dat gaat dan inderdaad niet heel lekker. Ik zou eigenlijk niet snel een camera met verwisselbare lens aanraden, vaak heeft zo'n lens toch wat limitaties of je moet weer erg veel geld uitgeven.

Edit: kan me volgens mij herinneren dat ik wel eens op die foto's die niet waren gelukt heb gereageerd. Dat kwam dat volgens mij vooral door misfocus (per ongeluk op het verkeerde onderwerp) en kleine depth of field (niet alles kon scherp zijn). Weet niet in hoeverre je dat gaat oplossen met een nieuwe camera, een autostand is nooit perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 15-12-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse

flipkipse

Google it

Sluw schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:43:
[...]

Ik zou dan inderdaad naar zoiets als de Sony RX 10 II (of RX100 mk 3 of 4 of Panasonic FZ 1000) kijken. Die zijn goed in video, hebben een lens die zowel macro als tele heeft (rx100 geen tele) en een makkelijke automatische stand.

Zo te zien had je geen macro lens bij je Fuji en je twee zooms waren niet lichtsterk dus dat gaat dan inderdaad niet heel lekker. Ik zou eigenlijk niet snel een camera met verwisselbare lens aanraden, vaak heeft zo'n lens toch wat limitaties of je moet weer erg veel geld uitgeven.

Edit: kan me volgens mij herinneren dat ik wel eens op die foto's die niet waren gelukt heb gereageerd. Dat kwam dat volgens mij vooral door misfocus (per ongeluk op het verkeerde onderwerp) en kleine depth of field (niet alles kon scherp zijn). Weet niet in hoeverre je dat gaat oplossen met een nieuwe camera, een autostand is nooit perfect.
Dit laatste klopt, naar die verbeterpunten heb ik wel een hoop mooie foto;s genomen :) (nog dank voor het goede advies, heeft mij veel verder geholpen) Dus ik ben ook zeker niet slecht te spreken over de camera. Alleen een camera die beter in automaat schiet, zou toch wel fijn zijn.

De Panasonic FZ 1000 heb ik net bekeken en doet inderdaad ook erg leuke slow motion video's. Alleen dan moet je de NTSC versie hebben. Deze is zeker niet los verkrijgbaar in de EU? Ook zie ik daar veel mensen klagen over gezoem tijdens het werken met de camera. Wat mij toch wel erg lastig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:46:
Wat ik het meeste zal fotograferen zijn: personen, natuur (uitzichten), en objecten die redelijk dichtbij zijn.

Nu zit ik te kijken naar een leuke 2e hands kit, Nikon D3300 of Canon 650D. Meestal met een 18-55MM lens erbij.
Meer dan 250-300 euro wil ik er echt nog niet aan uitgeven.
Ik wil eerst de techniek en het materiaal een beetje eigen maken voordat ik het diepe induik en dure spullen ga aanschaffen.

Is dit een prima kit om te starten? En wat raden jullie aan om de techiek te leren? Goede boeken? Of cursus?
Dat lijkt inderdaad een prima kit om mee te starten. Ik zou zelf iets meer naar de Nikon neigen omdat die wat betere beeldkwaliteit heeft.

Zoals Ventieldopje al suggereert, je kan ook naar verschillende mirrorless opties kijken, zoals bv. een Sony NEX (misschien dat een A5000 ook nog binnen budget is), of iets Olympus of Panasonic. Ik weet niet precies wat de tweedehands prijzen doen, dus heb niet direct suggesties voor specifieke modellen. Deze hebben vooral als voordeel dat ze wat kleiner en daarmee draagbaarder zijn.

De 1100D die Ventieldopje aandraagt lijkt me wellicht niet persé het beste, dan zou ik liever tweedehands iets vinden. Bedenk je ook dat daar zo te zien geen kitlens bij zit, en een 50mm prime is wellicht niet het beste om als enige lens te hebben.

Qua technische dingen zoals diafragma, sluitertijden en ISO heb ik zelf dit vooral opgezocht op het internet. Voor dingen als mooie composities en hoe een mooie foto te maken, vind ik het zelf vooral leerzaam om foto's (van jezelf en van anderen) kritisch te bekijken. Ik heb ook een paar boeken thuis liggen met mooie foto's waarin de fotografen erbij uitleggen hoe ze de foto gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:12
flipkipse schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:56:
[...]

Dit laatste klopt, naar die verbeterpunten heb ik wel een hoop mooie foto;s genomen :) (nog dank voor het goede advies, heeft mij veel verder geholpen) Dus ik ben ook zeker niet slecht te spreken over de camera. Alleen een camera die beter in automaat schiet, zou toch wel fijn zijn.

De Panasonic FZ 1000 heb ik net bekeken en doet inderdaad ook erg leuke slow motion video's. Alleen dan moet je de NTSC versie hebben. Deze is zeker niet los verkrijgbaar in de EU? Ook zie ik daar veel mensen klagen over gezoem tijdens het werken met de camera. Wat mij toch wel erg lastig lijkt.
Geen probleem ;) Ik wist niet dat de FZ1000 alleen 120 fps deed op de ntsc versie. Maar had hem er ook bij gezet voor de prijs/kwaliteit verhouding. Hij is beter dan de originele RX 10 en minder goed dan de RX 10 II maar wel een stuk goedkoper.

Ik heb trouwens weinig ervaring met specifiek de auto stand, misschien weet iemand anders daar meer over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Bij deze ben ik ook op zoek naar wat advies, ik zal beginnen met de vragen uit de TS zo goed mogelijk te beantwoorden:
Pfew. De lastigste vraag eerst! Eerst en vooral ben ik op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar ik zou toch graag de bovengrens op een euro of 600-700 leggen.
Niets foto-gerelateerd in bezit.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ondanks dat mijn doel vooral vakantie/landschapsfoto's zijn wil ik dat hier toch even verder beschrijven en uitleggen. Volgend jaar ga ik weer op fietsvakantie en hiervoor ben ik, mogelijk, op zoek naar een fototoestel waarmee ik betere landschapsfoto's kan maken. De eerste vakantie had ik een waterdicht toestel mee van panasonic, de 2e heb het fototoestel van de GPS gebruikt (garmin oregon 650). Vanzelfsprekend levert dit geen schitterende foto's op, maar alsnog voldoende voor wat impressies en sfeerbeelden (zie http://imgur.com/a/4e89I voor enkele voorbeelden).

Fietsvakantie maakt dat ik vooral op zoek ben naar een relatief compact en licht toestel. Weesbestendig zou een zeer fijne feature zijn! Een additionele eis is dat ie op te laden moet zijn via USB (fietsvakantie). Mijn oog was gevallen op een fujifilm x-a2 en eventueel een vaste prime lens (14mm?) voor een compact geheel, maar zover ik gevonden heb kan ik die niet via usb opladen.
Filmen is niet noodzakelijk, ga ik niet gebruiken.
Neen
Zoals hierboven al beschreven. Vooral compact, niet te zwaar en beetje bestand tegen de elementen zijn grote pluspunten. Ten opzichte van een compacte waterproof camera (de lumix die ik nu heb of een recenter model) lijkt mij het verschil ten opzichte van een smartphone te klein om het extra gewicht en een financiele investering te overwegen. Alhoewel ik die twijfel ook heb met duurdere mirrorless toestellen, is het verschil tegenover een smartphonecamera wel groot genoeg om een investering recht te praten? :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je een smartphone pics prima vind, zou ik niet gaan investeren.

Ik heb een S5 met dus een redelijke camera (telefoon is zakelijk maar dus nieuw >400 euro), en bij fatsoenlijk licht maakt hij in mijn ogen acceptabele foto's voor een smartphone.
Maar komt niet in de buurt van mijn Olympus Pen of D7000. Zelfs niet in de buurt van mijn dochters S33 compact.

Maar als het je puur voor een paar plaatjes schieten is tijdens daglicht zou ik geen moeite doen.
Ik vind de output van iPhones trouwens stukken beter dan Androids (en ik ben Android gebruiker)

Meeste dSLR / ILC's zullen trouwens niet opladen via USB, daar zijn de batterijen te groot voor schat ik zo in. Maar kan me niet voorstellen dat je niet binnen 3 dagen ergens een 220 v laadpunt vindt. Er zijn trouwens ook 12V laders voor dSLR accu's maar die zijn dus voor een auto laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waren de Sony MILC opties niet standaard alleen maar op te laden via USB (tenzij je er een lader bij kocht)?

Voor weathersealing had Nikon een 1-serie body met bijpassende gesealde lenzen, staat me bij. Maar misschien is het makkelijker om het in een waterdichte stuurtas te stoppen.

Maar inderdaad, als je tevreden bent met je phone pics, waarom een extra camera te halen. Als je toch iets anders wilt, lijkt een compact met wat grotere sensor, zoals bv. de Sony RX100, wellicht een betere keuze dan een camera met verwisselbare lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 01-10 19:55
Klopt, de Sony A5100 kan worden opgeladen met USB, en met 16-50 kitlens is die redelijk compact omdat de lens in de uit-stand inschuift.

Als alternatief, nog compacter, zou je een Sony RX100 II kunnen overwegen, of een RX100 III als je 200 Euro extra over hebt voor een EVF en een lichtsterkere (maar kortere) lens.

De Nikon1 AW1 is weliswaar heel goed waterdicht, maar zeker met de waterdichte 11-27,5 kitlens niet echt compact meer.

Ik heb ze hier (qua formaat) even naast elkaar gezet, ter vergelijk: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:42
Ik kijk al een tijdje naar een andere camera en lees daarom al een tijdje mee in de verschillende topics hier. Toch kom ik er niet uit, elke camera binnen mijn budget vraagt andere compromissen. Ik hoop wat tips te krijgen over op welke manier er een andere oplossing mogelijk is.

Mijn huidige camera is een Canon 1000d, deze vind ik met de 18-135 lens die er op zit vaak te zwaar, maar vooral te groot om mee te nemen.

Mijn budget is rond de 600 euro.

Ja, ik heb een Canon 18-135 lens, het is de eerste versie, niet de laatste. Ook de 18-55 kitlens die bij de 1000d zat heb ik nog, deze heb ik nauwelijks gebruikt, het gaat hier om de niet USM versie. Ik heb van mijn anologe Canon nog een 28-90 en een 70-200 lens.

Ik maak voornamelijk foto's op vakantie en thuis van de kinderen. Die dus wel wat beweeglijk zijn, zeker in combinatie met een hond.

Het zou een leuke bijkomstigheid zijn.

Nee, ik gebruik de liveview van mijn huidige camera zelden, wellicht omdat het niet heel erg prettig en snel werkt. Mogelijk dat als het makkelijk werkt dat ik het zou gaan gebruiken. Zou het niet missen in ieder geval.

Ik werk graag met een handmatige zoom. Verder wil ik een stuk compacter (en mogelijk ook lichter) dan mijn huidige set. Ik kijk met name naar een systeemcamera omdat deze (meestal) compacter zijn dan SLR's. Bij compactcamera's moet je veelal met een knop en motor zoomen, dit vind ik minder fijn. (Ik gebruik inzoomen en herkaderen/uitzoomen vaak als alternatief voor spotmeting).
Bediening via Wifi zou ik fijn vinden, ook een handige functie voor HDR en/of panorama. Ik wil niet te veel tijd besteden aan bewerken achteraf.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Mijn huidige bereik van 18-135 op APS-C (canon) is voor mij prima. Iets meer groothoek zou prettig zijn, dat kan al door overstap naar andere cropfactor (van 29 mm naar 27).

Camera's waar ik al naar gekeken heb zijn de volgende:
Fujifilm X-A2
Deze camera is compact(er) dan mijn huidige camera. Binnen mijn budget (iets erover) is er een kit te krijgen met twee lenzen die het bereik ruimschoots afdekt dat ik wil hebben.
Nadeel is dat ik lenzen moet wisselen. Het geheel is niet echt compact, ook ga ik er voor wat betreft gewicht niet veel op vooruit (achteruit, net hoe je het ziet, het wordt in ieder geval niet veel lichter). Ik heb ooit een Fuji Bridge camera gehad, die vond ik erg prettig. Volgens recensies zijn de jpg's goed, ook kun je op de camera al alternatieven ontwikkelen vanaf RAW.

Panasonic GF7
Deze camera is met kitlens erg compact. Het bereik hiervan is echter beperkt. Minder makkelijk om portretten te schieten van de kinderen op een afstandje (zodat ze het niet door hebben).Nadeel van deze camera is dat deze niet met andere kitlenzen te verkrijgen is, maar ook niet zonder zodat je een andere lens erop kan zetten, je betaalt dus altijd voor de kitlens. Voor een 14-140 lens van panasonic ben je zo'n 300 euro kwijt. Een 40-140 oid voor ruim 200,-.
Toch lijkt me dit een erg fijne camera. Met alleen de kitlens zeer makkelijk mee te nemen. Zou ik eventueel wel een festivalterrein mee kunnen nemen, waar ik nu geen camera mee neem.

Olympus OMD-M10
Doordat deze is opgevolgd is deze nu voor een goede prijs te krijgen. Heeft een viewfinder die de andere camera's niet hebben. Niet gekocht toen ik de kans had bij de ING met een extra lens.
Nadeel is dat deze minder compact is / oogt, met name door de viewfinder bovenop. Krijgt goede recensies, maar ik heb het om wat voor redenen dan ook niet op Olympus. De spiegelreflex van mijn vader vind ik niet prettig werken (is ook wat ouder, vergelijkbaar met mijn 1000d, maar toch). Extra lenzen zijn te verkrijgen in kit of net als voor de Panasonic.

Canon EOS M of M10.
Prijs is nog wat hoog voor de M10, bij vraag en aanbod is een EOS M te koop, met zowel de 22 mm. als de kitlens en adapter. Deze is dan wel aantrekkelijk geprijsd. Ik kan mijn lenzen hergebruiken en ken het systeem. Met name met de primelens erg compact. Voornaamste twijfel is of Canon wel doorgaat hiermee.

Een alternatief voor mij kan ook een compact zijn. Een Panasonic LF1 met handmatige zoom en een grotere sensor zou voor mij een ideale camera zijn.

Graag tips over waar ik mijn compromis kan zoeken. Ik sta open voor andere merken en opties. Belangrijk voor mij is dat de nieuwe set compacter is dan mijn huidige en deze handmatige zoom heeft. Wisselen van lenzen heeft niet de voorkeur, maar is ook geen heel groot bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paulus73 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:48:
Canon EOS M of M10.
Prijs is nog wat hoog voor de M10, bij vraag en aanbod is een EOS M te koop, met zowel de 22 mm. als de kitlens en adapter. Deze is dan wel aantrekkelijk geprijsd. Ik kan mijn lenzen hergebruiken en ken het systeem. Met name met de primelens erg compact. Voornaamste twijfel is of Canon wel doorgaat hiermee.
Vergeet de Canon EOS M camera's. Dat is niks vergeleken met de cocurrentie: niet goed genoeg, kan te weinig, is te duur.

In plaats daarvan zou ik een Sony (bv de A6000 of de A5100) op het lijstje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Canon laat vooralsnog niet echt zien heel veel zin in die markt te hebben, volgens mij staan ze gewoon nog te sterk op de D markt. Daar zie je de laatste tijd weer heel veel mooie spullen uit komen, terwijl Sony wel lekker aan de weg timmert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
Zal Sony eens wat beter bekijken. Zo op het eerste gezicht ook goede alternatieven. Vergelijkbaar in volume met Fuji lijkt me. Hoe staat het met de lenzen, zijn daar veel mogelijkheden in, net als voor fuji em M43?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paulus73 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:02:
Zal Sony eens wat beter bekijken. Zo op het eerste gezicht ook goede alternatieven. Vergelijkbaar in volume met Fuji lijkt me. Hoe staat het met de lenzen, zijn daar veel mogelijkheden in, net als voor fuji em M43?
Welke mogelijkheden zoek je?

Bedenk wat je nodig hebt, kijk of de lenzen er zijn (van Sony, Sigma, Tamron, ...), en beslis dan. Het Sony E-mount systeem is een volwassen systeem, vergelijkbaar met Fujifilm en M43, het zit een paar niveau's boven EOS M en Nikon 1 (de laatste valt af vanwege het formaat, niet vanwege de kwaliteit van 1" of de mogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Sony E-Mount heeft als voordeel/nadeel dat het crop dSLR lenzen zijn. Dus de kit-lens is ingeklapt redelijk compact samen met de relatief kleine body, maar als je nu je 1000D thuis laat wegens grootte dan moet je wellicht wel even in een winkel gaan kijken of het wat voor je is als je iets anders wil dan de kit-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeanJr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Hallo allemaal,
Na het lezen van meerdere posts rondom fotocamera's waag ik me nu aan een advies vraag aan de experts.
Ik ben (nog) geen amateur fotograaf en wil mijn eerste stappen zetten in de wereld van de fotografie. Allereerst even de OP vragenlijst:

Maximaal 1000 euro, inclusief lens/lenzen.

Nog niets. Op dit moment alleen in het bezit van een Panasonic DMC-TZ7 compactcamera.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, de "standaard" landschaps/stadsfoto's tijdens vakanties, portretten, familie, buitensport (mtb in bos/wielrennen/hardlopen). Ik wil proberen "betere" foto's te gaan maken dan ik nu kan met mijn compact.

Ja, ik maak vakantie videos waarbij ik de beelden combineer met GoPro beelden (HD), mogelijk in de toekomst ook met 4k.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)??
Ik wil de camera vooral gebruiken tijdens reizen en wandeltochten. Daarom valt de eerste keuze niet op "grote" DSLRs met dito lenzen, maar op de systeemcamera's. Bijdraaiend LCD, mogelijkheid tot remote control via smartphone en veel tunebare wieltjes/functies zijn wensen, geen eisen.

Gewenst bereik?
Op dit moment nog geen extremen, maar ik wil wel de opties open houden voor latere upgrades.
Genoeg voor in de stad (14mm op een m4/3) en voldoende zoom voor details in landschappen (100-140mm).

Het dillema
Ik heb nu een aantal opties bekeken (body prijzen zijn resp. 699 euro, 538 euro, 570 euro).
In de basis zijn het alle 3 goede camera's waar goede foto's mee gemaakt kunnen worden.
1) Panasonic Lumix DMC-G7
Pros: 4K video (=30fps 4K foto), veel lenzen, veel instelmogelijkheden, 3.5mm audio, flitser(tje)
Cons: relatief de duurdere camera
(bij Kamera-Express wel een inruil actie, camera+14-140 lens voor 750 euro)
2) Sony Alpha 6000
Pros: APS-C sensor, 11fps burst, 179 AF-punten
Cons: HD video, geen touchscreen LCD, eerder genoemde "beperkte" interesse van Sony voor E-mount lenzen
2) Olympus OM-D E-M10 Mark II
Pros: veel lenzen, 4K timelapse, body kwaliteit hoger
Cons: HD video,

Daarbij heb ik de volgende vragen:
  1. Hoe groot is de meerwaarde van een APS-C sensor over een m4/3? Is de kwaliteit van de Sony (vergelijkbare lenzen) echt beter dan de Panasonic en Olympus?
  2. Hoe groot schatten jullie de meerwaarde in van de 4K (30 fps) foto optie?
  3. Zijn er punten (pros/cons of camera's) die ik over het hoofd zie?
  4. Hebben jullie problemen of juist een voorkeur voor lens (Panasonic/Sony) of body (Olympus) beeldstabilisatie?
  5. Wat zou jouw keuze zijn?
Ik neig nu naar de Panasonic Lumix DMC-G7 met de 14-140mm lens.
Of is het beter voor de kwaliteit om de kit met twee lenzen (20mm f1.7 en 45-150mm f4.0-5.6) te nemen

[ Voor 6% gewijzigd door MrBeanJr op 19-12-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik zou nu voor een Panasonic G7 gaan, het is gewoon een uitstekende camera die alles gewoon goed doet.

Als je nog even tijd hebt: Sony komt dit voorjaar met een opvolger van de Alpha 6000, die waarschijnlijk 4k & betere slo-mo video gaat krijgen, IBIS (in-body image stabilization, daarmee heb je altijd gestabiliseerd beeld ook als je een lens zonder stabilisatie gebruikt), een nog betere sensor en in z'n algeheel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balance schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:58:
Als je nog even tijd hebt: Sony komt dit voorjaar met een opvolger van de Alpha 6000, die waarschijnlijk 4k & betere slo-mo video gaat krijgen, IBIS (in-body image stabilization, daarmee heb je altijd gestabiliseerd beeld ook als je een lens zonder stabilisatie gebruikt), een nog betere sensor en in z'n algeheel sneller.
Dat is een gerucht he. :)
Evengoed kan de camera niet aangekondigd worden omdat Sony de A7 lijn alle aandacht wil schenken en APS-C op een zijspoor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:19:
Dat is een gerucht he. :)
Evengoed kan de camera niet aangekondigd worden omdat Sony de A7 lijn alle aandacht wil schenken en APS-C op een zijspoor zet.
Dat is ook een gerucht, hè? ;)

Geef over het algemeen advies over bestaande camera's, tenzij er zeer sterke geruchten zijn dat er heel binnenkort een nieuw model uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 01-10 19:55
Paulus73 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:48:
Ik werk graag met een handmatige zoom.
Hou er rekening mee dat bij veel systeemcamera's de zoom 'fly-by-wire' is. Oftewel, je hebt wel een zoomring, maar die stuurt de zoom-motor aan. Iets waar je even naar zou moeten kijken, ik weet niet precies of alle merken/systemen zo werken, en of dat voor alle objectieven binnen zo'n systeem geldt. Handmatige focus is overigens ook vaak 'fly-by-wire'.
Barrycade schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:00:
Sony E-Mount heeft als voordeel/nadeel dat het crop dSLR lenzen zijn.
Die moet je even uitleggen...
Dus de kit-lens is ingeklapt redelijk compact samen met de relatief kleine body, maar als je nu je 1000D thuis laat wegens grootte dan moet je wellicht wel even in een winkel gaan kijken of het wat voor je is als je iets anders wil dan de kit-lens.
Alleen gaat die kitlens geen 18-135mm bereik geven, die bij dit advies gevraagd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly by wire zoom ben ik nog niet tegengekomen op mijn m4/3 objectieven. Wel zijn er gemotoriseerde zooms beschikbaar, dat is een select aantal en voornamelijk handig voor video. Fly by wire focus wel. Enkele Olympus objectieven hebben echter een zoomring die je naar achter kan trekken zodat het mechanische focus lijkt met een harde stop aan beide uiteinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
B64 schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:13:
[...]
Hou er rekening mee dat bij veel systeemcamera's de zoom 'fly-by-wire' is. Oftewel, je hebt wel een zoomring, maar die stuurt de zoom-motor aan. Iets waar je even naar zou moeten kijken, ik weet niet precies of alle merken/systemen zo werken, en of dat voor alle objectieven binnen zo'n systeem geldt. Handmatige focus is overigens ook vaak 'fly-by-wire'.
...................
Alleen gaat die kitlens geen 18-135mm bereik geven, die bij dit advies gevraagd werd.
Ik heb inmiddels de ook Sony's in mijn handen gehad. Je kunt zowel zoomen door de ring te draaien als met een knop op de lens als met een knop rondom de sluiterknop. Het werkt best fijn. Ik kon zo echter niet zonder handleiding instellingen voor sluitertijden e.d. in het menu vinden.
Voor zover ik weet kun je met de M43 en Fuji door de lens te draaien zoomen, of dat intern een motor in werking zet weet ik eerlijk gezegd niet, het leek me van niet bij het proberen.

Voor wat betreft bereik van de lenzen, ik zou graag weer een vergelijkbaar bereik hebben. Dit mag in twee lenzen, anders wordt de camara nooit compact mee te nemen. Voor een uitstapje volstaat dan de 'groothoek-zoomlens' en voor portretten of details kan ik op vakantie en thuis de tweede lens meenemen.

Door de prijs van een tweede lens wordt de A6000 wat te duur (en bij de 5100 mis ik wat, nog los van de EVF, misschien doordat ik ze vlak na elkaar in mijn handen had).

Wat zijn voor een M43-camera goede aanvullende lenzen naast een (pancake)kitlens, die ook nog enigszins betaalbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus73 op 21-12-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paulus73 schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:59:
[...]

Ik heb inmiddels de ook Sony's in mijn handen gehad. Je kunt zowel zoomen door de ring te draaien als met een knop op de lens als met een knop rondom de sluiterknop. Het werkt best fijn. Ik kon zo echter niet zonder handleiding instellingen voor sluitertijden e.d. in het menu vinden.
Voor zover ik weet kun je met de M43 en Fuji door de lens te draaien zoomen, of dat intern een motor in werking zet weet ik eerlijk gezegd niet, het leek me van niet bij het proberen.
De meeste lenzen zijn gewoon mechanisch qua zoomen door inderdaad gewoon aan de lens te draaien. Zowel bij Sony, Fuji als M43 of welk ander merk. Echter zie je nu steeds vaker de compacte pancake zoom kitlens en dit zijn zogeheten Power Zoom lenzen. Deze bedien je inderdaad via een (draai)knop aan de lens of de body afhankelijk van het merk.

Fuji heeft geen enkele Power Zoom lens en alles gaat daar mechanisch, M43 is ook voornamelijk mechanisch al hebben Panasonic en Olympus wel een Power Zoom Kitlens. Sony is 1 van de weinig die het al op een aantal meer lenzen heeft gestopt. Maar ook daar is toch wel een groot deel gewoon nog mechanisch.

Zelf vind ik die Power Zooms niet heel prettig, maar dat ben ik. Ze hebben vaak toch even nodig om op te starten net zoals bij een compact en vind ze nooit echt precies genoeg. Ik zit altijd te klooien met dat ik net iets te ver ben qua zoomen. Daarnaast gebruikt het ook wel iets meer van de accu door dat het zoomen nu ook stroom nodig heeft.

Wat je bij Mirrorless tegenwoordig wel bijna standaard ziet is Focus-by-wire.

Bij M43 zou je naast de Power Zoom kitlens kunnen denken aan bijvoorbeeld een pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zilver redelijk compact en niet al te duur. Of een andere vergelijkbare optie, wat dat betreft best wel wat keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

B64 schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:13:
*focus by wire

Het hangt er van even van af hoezeer je gehecht bent aan een vaste stop, verder zit er in mijn optiek niet zoveel verschil tussen. Buiten gevoel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:44:
*focus by wire

Het hangt er van even van af hoezeer je gehecht bent aan een vaste stop, verder zit er in mijn optiek niet zoveel verschil tussen. Buiten gevoel.
De meeste zoomlenzen hebben ook geen harde stop voor het focus mechanisme, volgens mij. In ieder geval mij 70-200/4 niet. Ook niet alle primes hebben dat, trouwens. Het is meer dat je camera actief moet zijn voordat draaien aan de focusring ook daadwerkelijk iets doet.

Powerzoom (zoom by wire) ben ik zelf niet zo'n fan van, het is vaak lastig om precies die zoomstand te bereiken die je in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
USM lenzen van Canon (en waarschijnlijk geldt het zelfde voor andere magnetisch gekoppelde focus ringen) hebben ook geen 'harde' stop. Je merkt wel meer weerstand als hij bij een uiteinde zit maar je kan wel door blijven draaien zonder al te veel moeite.

Het 'nadeel' van focus by wire is dat je vaak écht geen gevoel hebt waar je zit en er vrijwel geen demping is in de focus ring. Nou hoeft dat natuurlijk niet altijd zo te zijn maar de lenzen die ik in mijn handen gehad heb met focus by wire hadden vrij weinig tot zeer weinig demping.

Het hebben van een harde stop of geen stop maakt eigenlijk niet zo veel uit, je ziet het verschil wel door de zoeker en vaak merk je het ook wel in hoe stroef hij gaat.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het toch ontzettend handig om een harde stop te hebben als ik handmatig focus. Ik ben dan ook een groot voorstander van de snap focus ring op sommige objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:14:
Ik vind het toch ontzettend handig om een harde stop te hebben als ik handmatig focus. Ik ben dan ook een groot voorstander van de snap focus ring op sommige objectieven.
Waarom vind je dit zo handig dan? Ook al heb je een harde stop, dan nog zit je vaak voorbij oneindige focus, daarvoor is het dus totaal niet bruikbaar. Overigens is dit expres gedaan om een fabricage en temperatuur marge te houden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 21 december 2015 @ 18:37:
[...]

Waarom vind je dit zo handig dan?
Omdat het de beleving zo veel beter doet.
Niet oneindig draaien aan een volstrekt gevoelloos ding. Maar gewoon met een fijne weerstand. In de hand makkelijk zonder meerdere keren te draaien naar het dichts bij tot het verst af. Op de schaal makkelijk kunnen zien dat alles op afstand x in focus is, handig voor straatfotografie. Gewoon richten en schieten en weer doorlopen. Geen schakelaartje overhalen of menu induiken voor AF naar MF, enkel de ring naar achter duwen.

Kortom, ik vind het super handig en het heeft toegevoegde waarde voor de beleving van fotografie, mijn hobby.
Ook al heb je een harde stop, dan nog zit je vaak voorbij oneindige focus, daarvoor is het dus totaal niet bruikbaar.
Vertel.
Overigens is dit expres gedaan om een fabricage en temperatuur marge te houden.
En nog handig ook. Functioneel en handig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:34:
[...]

Omdat het de beleving zo veel beter doet.
Niet oneindig draaien aan een volstrekt gevoelloos ding. Maar gewoon met een fijne weerstand. In de hand makkelijk zonder meerdere keren te draaien naar het dichts bij tot het verst af. Op de schaal makkelijk kunnen zien dat alles op afstand x in focus is, handig voor straatfotografie. Gewoon richten en schieten en weer doorlopen. Geen schakelaartje overhalen of menu induiken voor AF naar MF, enkel de ring naar achter duwen.

Kortom, ik vind het super handig en het heeft toegevoegde waarde voor de beleving van fotografie, mijn hobby.

[...]

Vertel.

[...]

En nog handig ook. Functioneel en handig dus.
Het gaat je dus om de weerstand en dat ben ik het volledig met je eens. Maar ik geef ook aan dat lenzen die focus by wire zijn uberhaubt bijna geen weerstand bieden, nergens niet. Lenzen met magnetische koppeling zoals USM lenzen hebben geen harde stop (ze zijn immers magnetisch gekoppeld) maar bieden wel een duidelijk verschil in weerstand wanneer je voorbij de limieten gaat (zoals oneindig). Het hebben van een harde stop lijkt mij dan vrij overbodig aangezien je bij beide weet dat je niet verder kan.

Een focus schaal heeft hier verder niks mee te maken.. dat heeft elke fatsoenlijke lens wel.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat ook om de harde stop aan beide kanten. Wellicht niet voor jou, maar wel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:54:
Het 'nadeel' van focus by wire is dat je vaak écht geen gevoel hebt waar je zit en er vrijwel geen demping is in de focus ring. Nou hoeft dat natuurlijk niet altijd zo te zijn maar de lenzen die ik in mijn handen gehad heb met focus by wire hadden vrij weinig tot zeer weinig demping.
Daar heb je toch alleen last van als je niet op zicht focust maar op het gevoel? Ik kan mij zelf geen scenario bedenken waarbij ik bij MF een weerstand zou willen voelen, ik kijk toch gewoon of het onderwerp scherp is? Juist het hele lichte van de focus-by-wire vind prettig werken omdat je zo precies kunt zijn.

Dus als jij wel scenario's ervaart waarin dat handig is dan ben ik wel benieuwd, kan ik wellicht ook weer wat van leren. Want nu kom ik niet verder dan dat je weet dat je op het eind zit dus de andere kant op moet. :D
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 01:25:
Een focus schaal heeft hier verder niks mee te maken.. dat heeft elke fatsoenlijke lens wel.
Dus hier degradeer jij elke lens zonder focusschaal in één keer tot onfatsoenlijke prullaria? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 77 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's