FRGert schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:07:
Ik heb nu een tijdje mijn canon 650D camera. Heb ook wat accessoires gekocht en hij bevalt mij op dit moment nog wel prima. Alleen wil ik echt een stap maken met goede kwaliteit foto's. Dit ook omdat ik binnenkort op stedentripjes gaat en daar dan ook goede foto's wil maken.
Dit heb ik op dit moment in bezit. Wat zouden jullie aanraden om nog aan te schaffen? Prijsklasse is ongeveer onder de 1000 euro. (Duurder lijkt mij een beetje teveel van t goede.) En nu is er ook de canon cashback actie bezig. Dus kan ik daarop nog wat terug krijgen.
Ik had zelf even gekeken en wat ik miste was eigenlijk een groothoeklens en een goede allround. Ik zou waarschijnlijk mijn 70-200mm dan gaan verkopen.
Zoals al meer opgemerkt, een 650D naar een 70D gaat je qua beeldkwaliteit weinig verbetering geven. Op hogere ISOs zal er waarschijnlijk wel een merkbaar verschil zitten, maar het grootste verschil is denk ik dat je met een 70D wat meer knopjes hebt en de LCD achterop minder nodig zult hebben om de instellingen te wijzigen (vooropgesteld dat je apperture priority, shutter priority of manual schiet (Av, Tv en M), in de auto stand maken je instellingen sowieso niet bijzonder veel uit).
Verder is de 16-35/4 een mooie groothoek lens, maar wel voor een full frame camera. Op een 650D of 70D is dat nauwelijks meer groothoek dan je 18-55 kitlens. Ik denk dat je eerder naar een
pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM zou moeten kijken. Of een 10-22, als je wat lichtsterker wilt zijn.
Qua vervanger voor je kitlens zou ik eerder denken aan een
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon), dat geeft je meer lichtsterkte, wat handig kan zijn als je op je stedentrips ook binnenin gebouwen iets wilt fotograferen. Een
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon) is nog een stuk lichtsterker en optisch scherper, maar met een korter bereik en je mist dan stabilisatie.
Voor de telekant zou je eventueel je 70-300 kunnen vervangen door een
pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM, die is scherper en lichtsterker, maar heeft minder bereik.
/edit
Mooie foto's maak je echter zelf, en betere lenzen kunnen je een scherpere foto opleveren, maar een foto die niet zo goed was op je oude spullen zal niet opeens beter worden met nieuwe spullen. Wat voor mij altijd wel goed werkt is om een boek er bij te pakken waarin mooie foto's staan, en waarin de fotografen uit leggen hoe ze die foto gemaakt hebben, dat kan je meer nieuwe inzichten geven over waar je op moet letten om een mooie foto te maken.
Om maar even te illustreren, ik heb de meeste van de lenzen die ik hierboven noem, maar het lukt me vooralsnog nog maar zeer zelden om een foto te maken die ik ook echt goed gelukt vind. En die had ik ook met kitlenzen kunnen maken, bij wijze van spreken, want een mooie foto is het goede moment en de juiste compositie, niet zozeer de scherpte van een lens. Ik denk dat een statief en de juiste (ND/polarisatie) filters me meer hebben geholpen dan de lens keuzes.
[
Voor 15% gewijzigd door
henkie196 op 16-11-2015 10:28
]