Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:19:
Is het autofocus veel trager dan een gemiddelde smartphone?

Als ik deze video bijvoorbeeld bekijk, dan lijkt het best mee te vallen met de 700D. YouTube: Canon 700D vs 600D live view AF
Als het meevalt in dat vergelijk, is dat vooral omdat de 600D echt zo ongelooflijk traag is, dat wil je echt niet weten. AF tijdens liveview kan zo een 3-4 sec duren daarmee. Een 100D is dan al bijna bruikbaar, maar die is wel weer sneller dan een 700D.

Een gemiddelde mirrorless zal toch wel een stuk sneller zijn dan dat.

Als AF tijdens liveview / video belangrijk voor je is. Voor foto's zou ik wel eerder kijken naar een Nikon dan een 700D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een DSLR is met de spiegel naar beneden zeer snel in scherpstellen. Zo snel dat maar weinig ILC's dat beter kunnen (de Sony A6000 is overigens zo'n snelle ILC).

Maar bij filmen en LiveView moet de spiegel opgeklapt worden (behalve bij Sony SLT's). Dan worden de meeste DSLR's erg traag in focussen. Uitzonderingen zijn bv de Canon 70D en de Sony SLT's (Axx modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37

M-ThijZ

Riding on Rails

Uiteindelijk heb ik een Sony a6000 over kunnen nemen!

Volgens mij past de camera helemaal bij mij qua eisen en formaat.
Bedankt voor alle tips iedereen.

Nu nog een SD-kaart aanschaffen. Ik wil video opnemen in XAVC-S formaat (1080p 60fps). Ik heb begrepen dat ik daarvoor een 64GB-kaart nodig heb.

Kan ik met een Sandisk Ultra (Class 10) pricewatch: Sandisk Ultra microSDXC 64GB uit de voeten of moet het meteen een Sandisk Extreme (95MB/s) zijn? pricewatch: Sandisk Extreme Pro microSDXC 64GB
Ik weet dat de a6000 geen microSD lust, maar daar druk ik een adapter tussen.

Houden jullie op reis ook rekening met corruptie van een SD-kaart? Verdelen jullie foto's over meerdere kaarten of maken jullie op een andere manier aan backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:24
Kan ik met een Sandisk Ultra (Class 10) pricewatch: Sandisk Ultra microSDXC 64GB uit de voeten of moet het meteen een Sandisk Extreme (95MB/s) zijn? pricewatch: Sandisk Extreme Pro microSDXC 64GB
Ik weet dat de a6000 geen microSD lust, maar daar druk ik een adapter tussen.
Elke 64 GB SDXC UHS-1 Class 10 kaart is goed voor opname van XAVC-S formaat. Ik heb deze in mijn RX100 zitten.
Houden jullie op reis ook rekening met corruptie van een SD-kaart? Verdelen jullie foto's over meerdere kaarten of maken jullie op een andere manier aan backup?
Is één van de redenen waarom ik een D7200 heb gekozen, slot 1 = RAW en slot 2 = JPEG (als backup), mocht het ooit fout lopen. Mijn RX100 heeft maar één slot dus dat is pech hebben als het fout loopt, maar meestal heb ik mijn laptop dicht in de buurt, dus ben ik maximaal 1 dag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Precies, elke avond even de foto's naar de laptop/tablet kopiëren als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op reis ga ik niet met een laptop zeulen en wissel de kaartjes pas als ze vol zijn. Het is mijn nog nooit gebeurd dat een kaartje corrupt raakte, maar ja ooit zal de eerste keer zijn. Daarom heb ik wel eens zitten zoeken naar zo'n draagbare databank of een kaartkopieerapparaat op batterijen.

Daar liggen wel leuke mogelijkheden maar heb nog niets gekocht of definitief gekozen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Kijk eens naar de Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB of Samsung Pro SDXC 64GB. Beide retesnel (90MB/s read, 50-60 MB/s write) en absoluut niet duur (~€30).

Ik zou trouwens voor die Samsung gaan als je hem nog kan krijgen, die is nu in de aanbieding bij DataIO. En ze zijn nog eens €5 goedkoper als je er twee neemt!

Volgens CameraMemorySpeed.com haalt hij de volgende snelheden:
  • Read: 95.9 MB/s
  • Write: 82.4 MB/s
Wat echt belachelijk snel is voor een kaartje dat nu maar €30 kost!

[ Voor 25% gewijzigd door Balance op 04-11-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balance schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:27:
[...]
Volgens CameraMemorySpeed.com haalt hij de volgende snelheden:
  • Read: 95.9 MB/s
  • Write: 82.4 MB/s
Wat echt belachelijk snel is voor een kaartje dat nu maar €30 kost!
Voor via een snelle cardreader naar je PC kopiëren is dat wel prettig inderdaad als je cardreader dat ook haalt.

Helaas blijft er in een Sony A6000 (Zie: http://www.cameramemorysp...a6000/sd-card-comparison/) weinig over van die snelheid. Die heeft gewoon een beperkte schrijfsnelheid naar het kaartje van max. 36MB/s. Met een pricewatch: Sandisk Ultra SDXC UHS-I Class 10 64GB haal je dat ook. Maar is wel prettig om sneller naar de PC te kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt, heb 2x de Samsung Pro SDXC 64GB genomen. Paar euro duurder dan de genoemde Sandisk, maar snelheid bij uitlezen ervan is inderdaad prettig.

Genoeg storage om alles RAW + JPG te schieten en opnames in XAVC-S te maken tijdens twee weken vakantie.

Is de gedachtegang achter RAW + JPG dat wanneer de JPG tegenvalt, je de RAW achter de hand hebt om te bewerken?

[ Voor 18% gewijzigd door M-ThijZ op 04-11-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 09:02
M-ThijZ schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:43:
Bedankt, heb 2x de Samsung Pro SDXC 64GB genomen. Paar euro duurder dan de genoemde Sandisk, maar snelheid bij uitlezen ervan is inderdaad prettig.

Genoeg storage om alles RAW + JPG te schieten en opnames in XAVC-S te maken tijdens twee weken vakantie.

Is de gedachtegang achter RAW + JPG dat wanneer de JPG tegenvalt, je de RAW achter de hand hebt om te bewerken?
Ligt eraan wat je werkwijze is. Ik schiet bijv. alleen in RAW omdat ik weet dat ik elke foto nabewerk. Maar jouw gedachtegang is ook prima. Als de jpg niet gelukt Is dan kan je inderdaad de raw gebruiken.

Ik zou persoonlijk alleen jpg gebruiken als ik 100% zeker weet dat ik hét niet ga nabewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik schiet zelf altijd in RAW+jpg, inderdaad om later de meer mogelijkheden te hebben voor het bewerken van de foto. Standaard doe ik dat niet, maar van de mooie shots wil ik nog wel eens naar kijken. Daarnaast gebruik ik ook regelmatig ND filters en in RAW kan je probleemloos de kleurtemperatuur aanpassen als ik het later toch te veel kleurzweem vind hebben (of als ik op het moment van het shot vergeet om de kleurtemp. aan te passen).

De jpg is ook makkelijk om bv. even snel een foto te delen met iemand anders, die kan in ieder geval iedereen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:31
Ik heb nu een tijdje mijn canon 650D camera. Heb ook wat accessoires gekocht en hij bevalt mij op dit moment nog wel prima. Alleen wil ik echt een stap maken met goede kwaliteit foto's. Dit ook omdat ik binnenkort op stedentripjes gaat en daar dan ook goede foto's wil maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 600D Body Zwart€ 0,-€ 0,-
1Canon Speedlite 430EX II€ 233,83€ 233,83
1Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS€ 193,54€ 193,54
1Canon EF 50mm f/1.8 II€ 97,-€ 97,-
1Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM€ 438,95€ 438,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,32

Dit heb ik op dit moment in bezit. Wat zouden jullie aanraden om nog aan te schaffen? Prijsklasse is ongeveer onder de 1000 euro. (Duurder lijkt mij een beetje teveel van t goede.) En nu is er ook de canon cashback actie bezig. Dus kan ik daarop nog wat terug krijgen.

Ik had zelf even gekeken en wat ik miste was eigenlijk een groothoeklens en een goede allround. Ik zou waarschijnlijk mijn 70-200mm dan gaan verkopen.

Ik had dan deze twee opties zelf gekeken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 70D Body Zwart€ 829,-€ 829,-
1Canon EF 16-35mm f/4L IS USM€ 899,77€ 899,77
1Canon EF 24-70mm f/4L IS USM€ 822,60€ 822,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.551,37

In dit lijstje staat ook een 70D, maar dan zou ik mijn 650D nog moeten verkopen. Kunnen jullie misschien hierover wat advies geven? Ik hoor graag van jullie.

Gr,

FRGert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hoe gaat een 70D je betere kwaliteitsfoto's leveren dan een 650D? Wat mis je in een 650D wat de 70D wel heeft, waardoor je nu bepaalde kwaliteit niet haalt?
Vervolgens kom je met 2 fullframe lenzen aan en dat zijn beiden totaal niet logische keuzes voor een 70D. Waarom wil je die lenzen? En waarom verkoop je die 70-300 (je schrijft 70-200 en je plaatste ook een 600D in je inventaris trouwens)?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, maar dit soort vergelijkingen vind ik echt prut. Ze overdrijven enorm de kleine verschillen en waar het echt om gaat, zie je niet terug in zo'n vergelijking. Het gaat niet om een cpu, maar om een stuk gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:30:
[...]

Sorry, maar dit soort vergelijkingen vind ik echt prut. Ze overdrijven enorm de kleine verschillen en waar het echt om gaat, zie je niet terug in zo'n vergelijking. Het gaat niet om een cpu, maar om een stuk gereedschap.
Klopt maar je heb wel in een keer een overzicht
Vind zelf het verschil tussen die twee niet echt waard om er 1000 euro voor een body uit tegeven
Kijk had ts een canon eos 400 tja dan kan je in die overzicht wel goed de voordelen zien

Uiteindelijk de genen die het bediend maak de foto
Maar kan hij niet even een foto plaatsen ?
Misschien kan hij wat aan zich zelf verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staan ook nog dikke fouten, verkeerde benamingen en verkeerde conclusies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

FRGert schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:07:
Ik heb nu een tijdje mijn canon 650D camera. Heb ook wat accessoires gekocht en hij bevalt mij op dit moment nog wel prima. Alleen wil ik echt een stap maken met goede kwaliteit foto's. Dit ook omdat ik binnenkort op stedentripjes gaat en daar dan ook goede foto's wil maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 600D Body Zwart€ 0,-€ 0,-
1Canon Speedlite 430EX II€ 233,83€ 233,83
1Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS€ 193,54€ 193,54
1Canon EF 50mm f/1.8 II€ 97,-€ 97,-
1Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM€ 438,95€ 438,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,32

Dit heb ik op dit moment in bezit. Wat zouden jullie aanraden om nog aan te schaffen? Prijsklasse is ongeveer onder de 1000 euro. (Duurder lijkt mij een beetje teveel van t goede.) En nu is er ook de canon cashback actie bezig. Dus kan ik daarop nog wat terug krijgen.

Ik had zelf even gekeken en wat ik miste was eigenlijk een groothoeklens en een goede allround. Ik zou waarschijnlijk mijn 70-200mm dan gaan verkopen.

Ik had dan deze twee opties zelf gekeken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 70D Body Zwart€ 829,-€ 829,-
1Canon EF 16-35mm f/4L IS USM€ 899,77€ 899,77
1Canon EF 24-70mm f/4L IS USM€ 822,60€ 822,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.551,37

In dit lijstje staat ook een 70D, maar dan zou ik mijn 650D nog moeten verkopen. Kunnen jullie misschien hierover wat advies geven? Ik hoor graag van jullie.

Gr,

FRGert
Wat voor stap wil je maken. Wat mis je nu. Met een 650D zijn meer dan prima foto's te maken. Met de 70D ga je niet gelijk betere foto's maken. Denk dat een upgrade in deze niet veel extra's gaat bieden. Zou zelf eerder kijken hoe kan ik mijn foto verbeteren door meer kennis en kunde te krijgen.

Tevens heb je zoals UC al opmerkt Full Frame objectieven geselecteerd. Dat rode randje staat niet per definitie voor mooiere foto's. Wil je echt je objectieven upgraden dan zou ik zelf eerder kijken naar objectief als de 17-55 f/2.8.

Zou zelf elders op het forum advies gaan vragen hoe de foto technisch en compositie technisch te verbeteren. Vermoed dat hier meer winst te behalen is.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij maakt foto's, niet je camera. Vervang je 18-55mm kitlens door een betere lens, dat levert meer op dan een nieuwe body. En experimenteer eens met je instellingen, zodat je straks weet wat onder welke omstandigheden mooie foto's oplevert en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Zoals al meer opgemerkt, een 650D naar een 70D gaat je qua beeldkwaliteit weinig verbetering geven. Op hogere ISOs zal er waarschijnlijk wel een merkbaar verschil zitten, maar het grootste verschil is denk ik dat je met een 70D wat meer knopjes hebt en de LCD achterop minder nodig zult hebben om de instellingen te wijzigen (vooropgesteld dat je apperture priority, shutter priority of manual schiet (Av, Tv en M), in de auto stand maken je instellingen sowieso niet bijzonder veel uit).

Verder is de 16-35/4 een mooie groothoek lens, maar wel voor een full frame camera. Op een 650D of 70D is dat nauwelijks meer groothoek dan je 18-55 kitlens. Ik denk dat je eerder naar een pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM zou moeten kijken. Of een 10-22, als je wat lichtsterker wilt zijn.

Qua vervanger voor je kitlens zou ik eerder denken aan een pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon), dat geeft je meer lichtsterkte, wat handig kan zijn als je op je stedentrips ook binnenin gebouwen iets wilt fotograferen. Een pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon) is nog een stuk lichtsterker en optisch scherper, maar met een korter bereik en je mist dan stabilisatie.

Voor de telekant zou je eventueel je 70-300 kunnen vervangen door een pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM, die is scherper en lichtsterker, maar heeft minder bereik.

/edit
Mooie foto's maak je echter zelf, en betere lenzen kunnen je een scherpere foto opleveren, maar een foto die niet zo goed was op je oude spullen zal niet opeens beter worden met nieuwe spullen. Wat voor mij altijd wel goed werkt is om een boek er bij te pakken waarin mooie foto's staan, en waarin de fotografen uit leggen hoe ze die foto gemaakt hebben, dat kan je meer nieuwe inzichten geven over waar je op moet letten om een mooie foto te maken.

Om maar even te illustreren, ik heb de meeste van de lenzen die ik hierboven noem, maar het lukt me vooralsnog nog maar zeer zelden om een foto te maken die ik ook echt goed gelukt vind. En die had ik ook met kitlenzen kunnen maken, bij wijze van spreken, want een mooie foto is het goede moment en de juiste compositie, niet zozeer de scherpte van een lens. Ik denk dat een statief en de juiste (ND/polarisatie) filters me meer hebben geholpen dan de lens keuzes.

[ Voor 15% gewijzigd door henkie196 op 16-11-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Afbeeldingslocatie: http://summerana.com/wp-content/uploads/2014/04/A-camera-didn%E2%80%99t-make-a-great-picture-anymore-than-a-typewriter-wrote-a-great-novel-photography-quote-by-peter-adams.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:31
Ten eerste natuurlijk bedankt allen voor de reacties! _/-\o_
Universal Creations schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:20:
En hoe gaat een 70D je betere kwaliteitsfoto's leveren dan een 650D? Wat mis je in een 650D wat de 70D wel heeft, waardoor je nu bepaalde kwaliteit niet haalt?
Vervolgens kom je met 2 fullframe lenzen aan en dat zijn beiden totaal niet logische keuzes voor een 70D. Waarom wil je die lenzen? En waarom verkoop je die 70-300 (je schrijft 70-200 en je plaatste ook een 600D in je inventaris trouwens)?
Hmm daar sla je wel gelijk de spijker op ze kop. En kwa de getallen, ik weet niet wat ik had, maar blijkbaar was ik niet meer bij de les. De cijfers en getallen kloppen die in mijn inventaris staan.

Waarom ik met die lenzen aankom? De groothoek lens heb ik al wat langer op mijn lijstje staan, maar tot op heden had ik deze nog niet aangeschaft.
Superdaantje schreef op maandag 16 november 2015 @ 06:16:
[...]

Wat voor stap wil je maken. Wat mis je nu. Met een 650D zijn meer dan prima foto's te maken. Met de 70D ga je niet gelijk betere foto's maken. Denk dat een upgrade in deze niet veel extra's gaat bieden. Zou zelf eerder kijken hoe kan ik mijn foto verbeteren door meer kennis en kunde te krijgen.

Tevens heb je zoals UC al opmerkt Full Frame objectieven geselecteerd. Dat rode randje staat niet per definitie voor mooiere foto's. Wil je echt je objectieven upgraden dan zou ik zelf eerder kijken naar objectief als de 17-55 f/2.8.

Zou zelf elders op het forum advies gaan vragen hoe de foto technisch en compositie technisch te verbeteren. Vermoed dat hier meer winst te behalen is.
Bedankt voor de feedback, ik ga zeker even kijken hoe ik technische beter te werk kan gaan. Ook in het nabewerken van de foto's.
ikweethetbeter schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:53:
[...]

Jij maakt foto's, niet je camera. Vervang je 18-55mm kitlens door een betere lens, dat levert meer op dan een nieuwe body. En experimenteer eens met je instellingen, zodat je straks weet wat onder welke omstandigheden mooie foto's oplevert en wat niet.
Een nieuwe body vond ik zelf ook overkill, aangezien ik nog veel moet leren op het gebied van fotografie. Maar een upgrade van mijn kitlens kan denk ik geen kwaad. Bedankt voor de feedback.
henkie196 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:20:
[...]

Zoals al meer opgemerkt, een 650D naar een 70D gaat je qua beeldkwaliteit weinig verbetering geven. Op hogere ISOs zal er waarschijnlijk wel een merkbaar verschil zitten, maar het grootste verschil is denk ik dat je met een 70D wat meer knopjes hebt en de LCD achterop minder nodig zult hebben om de instellingen te wijzigen (vooropgesteld dat je apperture priority, shutter priority of manual schiet (Av, Tv en M), in de auto stand maken je instellingen sowieso niet bijzonder veel uit).

Verder is de 16-35/4 een mooie groothoek lens, maar wel voor een full frame camera. Op een 650D of 70D is dat nauwelijks meer groothoek dan je 18-55 kitlens. Ik denk dat je eerder naar een pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM zou moeten kijken. Of een 10-22, als je wat lichtsterker wilt zijn.

Qua vervanger voor je kitlens zou ik eerder denken aan een pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon), dat geeft je meer lichtsterkte, wat handig kan zijn als je op je stedentrips ook binnenin gebouwen iets wilt fotograferen. Een pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon) is nog een stuk lichtsterker en optisch scherper, maar met een korter bereik en je mist dan stabilisatie.

Voor de telekant zou je eventueel je 70-300 kunnen vervangen door een pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L USM, die is scherper en lichtsterker, maar heeft minder bereik.
Ja ik denk dat ik meer moet gaan spelen met die die instellingen. En verder bedankt voor het advies over de lenzen.

Sowieso moet ik weer wat meer gaan experimenteren, de tijd ervoor nemen en proberen foto's na te bewerken i.c.m. Adobe Lightroom.

Eigenlijk is het enige wat ik mis in mijn huidige opstelling, vindt ik dan, een groothoeklens. Dus ik ga even de opties bekijken die ikweethetbeter (je naam zegt al genoeg) en daaruit één kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FRGert schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:09:
Sowieso moet ik weer wat meer gaan experimenteren, de tijd ervoor nemen en proberen foto's na te
bewerken i.c.m. Adobe Lightroom.
Lightroom gebruik je nadat de foto's gemaakt zijn. Probeer eerst eens je foto's beter te gaan maken: juiste belichting, juiste compositie, juiste moment, juiste instellingen, ... En eventueel de kitlens vervangen door een beter exemplaar. Maar leg eerst de focus op jezelf en het juist gebruik van de gereedschappen die je nu al hebt.
Eigenlijk is het enige wat ik mis in mijn huidige opstelling, vindt ik dan, een groothoeklens. Dus ik ga even de opties bekijken die ikweethetbeter (je naam zegt al genoeg) en daaruit één kiezen.
Dat was ik niet, dat was van Henkie, iemand die het echt beter weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:35:
Klopt maar je heb wel in een keer een overzicht
Gebruik dan snapsort o.i.d., in ieder geval een site die voor fotografie bedoeld is, dan wordt er ook daadwerkelijk (een beetje) gekeken naar prestaties in plaats van alleen maar specs. :)

Lightroom gebruik je om foto's te perfectioneren, niet om te repareren. Althans, dat is het idee. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 16-11-2015 14:12 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag en wil er niet speciaal een topic voor openen

Zoals jullie weten gebruik ik de nikon d80
Deze camera kwa groote bevalt mij best
Alleen mis ik live view er op
Aangezien ik zelf slecht kan bukken om via de zoeker op een statief te gaan kijken
Wil ik hiervoor de live view gaan gebruiken
Dus ben op zoek naar een anderen camera
Wat moet er op zitten ?
Live view 😋
Pendrive motor 🤔
Water afstotend 💦
Filmen niet zo belangrijk
Aangezien beperkte budget kwam ik op deze twee gebruikte cameras

De nikon d300s
De nikon d7000

De d7000 heeft meer pixeles op de sensor
De d300s beter auto focus systeem (beter dan de d7100 zelfs)

Vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met lvieview moet je dan nog steeds bukken, tenzij je kiest voor een camera met klapschermpje. Qua autofocus: heb je wel de AF nodig van de D300s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:55:
Met lvieview moet je dan nog steeds bukken, tenzij je kiest voor een camera met klapschermpje. Qua autofocus: heb je wel de AF nodig van de D300s?
Nee maar de prijs voor d300s is goedkoper dan de d7000 (vreemd maar waar)
Bukken blijf ik houden maar kan ik klap krukje mee nemen
En kan ik rustige alle via live view instellen en de afstandbediening gebruiken
Ging makkelijk met panasonic gf2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:15
D7000 doet het in de hogere ISO's beter en heeft ook een hogere resolutie, vind ik het niet zo gek dat die wat duurder is, hij is ook ruim een jaar nieuwer :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een aantal jaren geleden een EOS 400D gekocht en met de combi van 17-85IS en 55-250IS menige vakantie en weekendjes weg vastgelegd. Echter begon na een tijdje het formaat toch tegen te staan, voor weekendjes weg etc werd de camera al snel wat groot en ook voor werktrips nam ik hem niet meer mee vanwege formaat. Heb toen een keer een Canon SX260HS Compact erbij gekocht, maar merk toch dat we daar wel weer concessies doen op lichtsterkte, (instel-)mogelijkheden etc. En inmiddels zijn beide modellen toch aardig gedateerd.

Vandaar dat ik nu weer eens opnieuw wil kijken naar een camera die beter past bij ons gebruik, en die ik dus makkelijk meeneem, maar wel met voldoende instelmogelijkheden en evt uitbreidingen. Na wat inlezen in de recente reviews en modellen kom ik dan al snel op de keuze tussen de 'bovenkant' van de compact-camera's zoals bijv de Sony RX-100 (III) of Panasonic G7X, of toch in de ILC's zoals bijv de Sony A7, Alpha 6000 of Samsung NX500.

Belangrijkste eis is een goede EVF en beschikbaarheid (betaalbare) objectieven, waarbij het fijn is als de walkaround lens compact is. Budget is richting de 800-900e voor een instap set van body + lens, maar redelijk rekbaar beide kanten op, ben op zoek naar bang for buck, 10% beter voor 30% duurder is dat in mijn ogen niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een ILC is veel minder compact dan een RX100, dus zoveel win je dan niet qua formaat en gewicht.
Met een RX100 lever je enorm in op je bereik: van "400mm" naar "70mm" (in 35mm-equivalent). Als je met een ILC een soortgelijk bereik wil, loop je nog steeds met een paar lenzen rond of een wat lompe en dure 18-200. De Sony A7 is trouwens een eind boven je budget als je daar nog lenzen bij moet kopen en is fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:49:
Een ILC is veel minder compact dan een RX100, dus zoveel win je dan niet qua formaat en gewicht.
Met een RX100 lever je enorm in op je bereik: van "400mm" naar "70mm" (in 35mm-equivalent). Als je met een ILC een soortgelijk bereik wil, loop je nog steeds met een paar lenzen rond of een wat lompe en dure 18-200. De Sony A7 is trouwens een eind boven je budget als je daar nog lenzen bij moet kopen en is fullframe.
Van de A7 had ik inderdaad later gezien dat hij nog wel fors boven budget was. Ik denk dat de RX100 ook precies om de reden die jij noemt zou afvallen, voor vakanties etc heb ik er absoluut geen moeite mee een 2e lens in de tas te hebben, dan hou je de optie voor bereik toch nog open, terwijl ik met een RX100 eigenlijk 'vast' zit. Formaat is ook niet heilig, maar een EOS 400 met 17-85 erop is een best apparaat, als ik dat vergelijk met de afmetingen van de Alpha 6000 zit daar zowel in gewicht als omvang al een aardig verschil.

Bedenk me net dat as vrijdag Black Friday is in de US (en met wat slappe aftreksels in de EU), dus zal deze week mezelf eens verder oriënteren zodat ik evt bij een goede aanbieding dan mijn slag kan slaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 22-11-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een aardig verschil, maar je loopt dan nog steeds met een tas met spullen. Voorbeeldje van formaten (er staat geen 400D meer op de site, maar de 550D is redelijk soortgelijk qua formaat): http://camerasize.com/compact/#219.23,535.88,555,ha,t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:46:
Er is een aardig verschil, maar je loopt dan nog steeds met een tas met spullen. Voorbeeldje van formaten (er staat geen 400D meer op de site, maar de 550D is redelijk soortgelijk qua formaat): http://camerasize.com/compact/#219.23,535.88,555,ha,t
Mooie site!

Qua formaat zal een echte compact altijd winnen, tenzij je een pancake lens op de ILC zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Dat is een handige link, top! Verder kijkend naar de beperkingen van de RX100 (en vergelijkbaar) denk ik dat dat toch allemaal wel erg een compromis wordt puur op formaat. Ik ga ze vanmiddag toch even IRL vergelijken en vasthouden om verder te vergelijken en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

De standaard kitlens van de a6000 (SEL-P1650) is toch een heel stuk compacter?

http://camerasize.com/compact/#555,535.360,219.23,ha,t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-ThijZ schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:03:
De standaard kitlens van de a6000 (SEL-P1650) is toch een heel stuk compacter?

http://camerasize.com/compact/#555,535.360,219.23,ha,t
Ja, klopt.... al kan ik wel wat bezwaren tegen die lens noemen, bijvoorbeeld de absurde vignetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 21:54:
D7000 doet het in de hogere ISO's beter en heeft ook een hogere resolutie, vind ik het niet zo gek dat die wat duurder is, hij is ook ruim een jaar nieuwer :)
Toch besloten om voor de d7000 te gaan dus even bij sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:21:
[...]

Ja, klopt.... al kan ik wel wat bezwaren tegen die lens noemen, bijvoorbeeld de absurde vignetting.
Tja, ik denk dat ik toch in 1e instantie voor een kit ga (evt de combi 16-50 en 55-210) en dan op basis van de eerste series foto's kijken op welk bereik ik het meest schiet voor de keuze van een leuke prime. Met black friday/Cyber monday in aantocht de prijzen in de gaten houden.

En dan ondertussen ook maar eens kijken wat de EOS 400D + lenzen nog kan opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 07:19:
[...]

Toch besloten om voor de d7000 te gaan dus even bij sparen
Ik zou toch eens een D300s bekijken alvorens voor een D7000 te kiezen.
Volledig akkoord als je voor de hogere ISO gaat, maar de D300s een professioneel toestel en dat heeft veel voordelen qua bedieningsgemak.
D300s en D7000 hebben beiden een LCD schermpje op het toestel dus instellingen bekijken via liveview is minder noodzakelijk. Ik doe het zelden via liveview want ik verlies daar toch wat tijd om telkens de LV te activeren.
D300s voelt ook stabieler aan dan een D7000.
Op de 6daagse van Gent heb ik toch enkele D300(s)'en gezien, dus qua ISO vielt het wel goed mee. Zelf ook wat foto's genomen met de X-T10 op ISO 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31
Universal Creations schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:49:
Er is wel een flink verschil tussen ILC's onderling hoor. Zo zijn de m4/3 camera's gemiddeld genomen al een stuk compacter dan aps-c ILC's, zoals de fujifilm X-E en T's (de Sony a6000 zit er wat tussenin heb ik het idee).

Een Olympus E-M10 of M5 is toch wel flink compacter vergeleken met bijv. eenD3300.

Hieronder een line up om verschil in groottes wat duidelijk te krijgen. De olympus is de 3e in de link, maar was bedoeld als eerste camera, door het meest compacte formaat van de 5. Maar hij verschuift telkens..

http://camerasize.com/com...3.421,509.36,312.367,ha,t
Ben even uitgegaan van 'kit'lezen die rond de 18-55mm zitten, met lenzen met (APSC) diafragma van ca. f/3.5-6. Weet niet of de 4/3 + full frame lens met hetzelfde diafragma cijfer overeen komen, maar goed :)

[ Voor 18% gewijzigd door JeyJey op 23-11-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:58
1. Wat is je beschikbare budget?
Plm 700 Euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Bij de Nikon d70s camera (in 2007 nieuw gekocht):
Nikkor AF-S18-70mm 3.5-5.6G ED Kitlens (bij D70s)
Nikkor AF 24mm 1/2.8
Nikkor AF 50mm 1/1.8D
3. Specifiek doel?
Geen specialistisch doel.
4. Filmen belangrijk?
Nee, indien aanwezig zal het vakantie-kwaliteit worden
5. AF in LiveView?
Nice to have
6. Overige wensen?
Niet zoals ze hier genoemd staan, want dat stuurt het uiteindelijke advies/antwoord te veel vind ik.
7. Gewenst bereik?
18mm – plm 105mm

Ik zoek jullie advies voor het vervangen van mijn Nikon d70s.

Ik gebruik de d70s sinds begin 2007 als eerste dSLR. Mijn niveau is sindsdien niet erg gestegen; ik kan de camera goed bedienen maar ik zal altijd jaloers blijven op de foto’s die ik zie op review-sites van deze of andere camera’s. Ik gebruik hem omdat ik er wel veel mooiere foto’s mee maak dan met een compact.

Als ik de verschillende fora lees kan hij nog steeds goed mee kwalitatief, maar door de gewenning met moderne hardware, ook buiten de fotografie zoals tablets en smartphones, beginnen een paar zaken te spelen waarvan ik de indruk heb dat ze op nieuwere camera’s beter geregeld zijn:
- 6MP is weinig waardoor croppen of zoomen lastig is.
- ISO vanaf 800 geeft mij teveel ruis.
- LCD aan de achterkant is alleen bruikbaar voor lezen getallen, niet om de foto te beoordelen. Je moet met knop+wiel inzoomen om te kunnen zien of iets (on)scherp is.

Verder valt mij op dat de RAW import van Photoshop Elements (versie 9.3) altijd tussen de 0.5 en 1.5 stop belichting verhoogt als ik hem automatisch laat analyseren en aanpassen, of ik nu binnen of buiten gefotografeerd heb. Dat kan een onkunde van mij zijn natuurlijk maar het valt me op, en ik ben het over het algemeen wel eens met wat het programma voor me wijzigt..

Ik vraag me af of er veel met de ISO te winnen valt. Ik ga niet opeens 25600 gebruiken, maar 800 of 1600 moet toch kunnen lijkt me. En daar vind ik de d70s in tekortkomen.

Als je de d70 lijn doortrekt komt je uiteraard op de D7xxx lijn uit. Maar ik had het geld destijds wat makkelijker te besteden dan nu. Nu kom ik uit op de D5500 met 18-55 VR-II kitlens, of een tweedehands D7100 zonder lens.

De D5500 zou prima voldoen kwa specs, echter kan ik dan mijn 2 losse lenzen alleen nog handmatig focussen. Dat heb ik een dag geprobeerd, met slechte resultaten. Ook al gaf de indicator aan dat het in focus is, onderwerp precies in het midden, veel foto’s mislukten. Dat zal met geduld te maken hebben, maar ik wil niet bij iedere foto eerst secondenlang de focus zoeken, zoals ik tijdens het oefenen moest doen.

Van de verschillende fora wordt ik gek. Op de ene site staat dat de overstap van d70s naar D90 een gigantische verbetering is, en op een andere dat van d70s naar D7000 overbodig is. Met alle combinaties die je kan vinden er tussen..
“Wat te doen”?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit had ik ook
Maar dan tussen de d300s en de nikon d7000
Koop je een d300s heb je een betere af dan de d7100
Koop je een d7000 kan je een leuke lens bij nemen voor de prijs van de s7100body

D300s beter af maar lage pixels
D7000 minder af maar hogere pixels
D71000 bijna zelfde af als d300s en meer pixels

Body prijzen
D300s de goedkoopst kan je meerderen lenzen nemen
D7000 iets duurder maar met 1 lens
D7100 zelfse prijs maar alleen body

Dit op een gemiddele prijs van de d7100 body (als dat je budget is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Heb de D7000 en ben er super blij nog steeds mee.
Inderdaad meer megapixel. De ruis vind ik te doen tot 1600 iso. Je hebt ook ruisonderdrukking maar ik vrees dat je daar niets aan hebt als je alleen in RAW schiet (graag reactie hierop?)

Ik weet niet hoe de lcd van de d70 is maar ik kan op de lcd van de d7000 ook niet goed zien of een foto scherp is. Dat kan ik pas zien op een veel groter formaat. Ook inzoomen op de lcd helpt mij vaak niet. Kom ik thuis, kijk ik op mijn 22“ monitor... Dan blijkt hij soms toch niet scherp..

De D7000 is de opvolger van de d90. Ken de d90 niet helemaal goed maar de D7000 kkan ik je aanraden. Als ik nog een opvolger van de d7000 moet kopen, wordt dat een fullframe

Heb trouwens ook de 18-105 mm lens erbij, zeer fijne en goede combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:58
In het begin schoot ik meestal op de beste JPG, later ben ik op RAW + small JPG overgegaan vanwege al die mogelijkheden om achteraf te tweaken. Grotere harde schijven maakt dat gewoon mogelijk (en op 6MP helemaal :)). En als je eenmaal aanleert om de 'rommel' meteen te verwijderen heb je ook veel minder om te processen op de PC.
D7000 heb ik nog niet meegenomen in de vergelijkingen, ik ga er naar kijken, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Harribo schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:38:
Heb de D7000 en ben er super blij nog steeds mee.
Inderdaad meer megapixel. De ruis vind ik te doen tot 1600 iso. Je hebt ook ruisonderdrukking maar ik vrees dat je daar niets aan hebt als je alleen in RAW schiet (graag reactie hierop?)
Je hebt twee soorten ruisreductie: die na een lange sluitertijd (altijd een meerwaarde) en die bij hoge ISO (alleen een meerwaarde indien je in JPEG schiet). Bij RAW maakt laatstgenoemde niet uit, dat kan je achteraf in Lightroom namelijk ook doen (maar dan veel geavanceerder).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WaterFire schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:15:
...
Als je de d70 lijn doortrekt komt je uiteraard op de D7xxx lijn uit. Maar ik had het geld destijds wat makkelijker te besteden dan nu. Nu kom ik uit op de D5500 met 18-55 VR-II kitlens, of een tweedehands D7100 zonder lens.

De D5500 zou prima voldoen kwa specs, echter kan ik dan mijn 2 losse lenzen alleen nog handmatig focussen. Dat heb ik een dag geprobeerd, met slechte resultaten. Ook al gaf de indicator aan dat het in focus is, onderwerp precies in het midden, veel foto’s mislukten. Dat zal met geduld te maken hebben, maar ik wil niet bij iedere foto eerst secondenlang de focus zoeken, zoals ik tijdens het oefenen moest doen.

Van de verschillende fora wordt ik gek. Op de ene site staat dat de overstap van d70s naar D90 een gigantische verbetering is, en op een andere dat van d70s naar D7000 overbodig is. Met alle combinaties die je kan vinden er tussen..
“Wat te doen”?...
De D70(s) heeft een CCD sensor, vanaf de D90 zit er een CMOS sensor in.

Van D70s naar D90 zie je, en de D7200 is weer 2 generaties nieuwer en beter, dat zie je ook.

De D7200, de D5500 en de D3300 hebben allemaal dezelfde Sony CMOS sensor. De kwaliteit is nagenoeg gelijk, het verschil zit 'm grotendeels in de AF motor en de bediening.

Een mogelijke optie is om voor een D3200 of D3300 te gaan, en koop er een leuke 18-105 of 18-140 lens bij. Later kun je er nog een gemotoriseerde prime bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sander schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:50:
[...]

Tja, ik denk dat ik toch in 1e instantie voor een kit ga (evt de combi 16-50 en 55-210) en dan op basis van de eerste series foto's kijken op welk bereik ik het meest schiet voor de keuze van een leuke prime. Met black friday/Cyber monday in aantocht de prijzen in de gaten houden.

En dan ondertussen ook maar eens kijken wat de EOS 400D + lenzen nog kan opbrengen.
Inmiddels wat verder gezocht en het lijkt erop dat de Alpha 6000 toch af gaat vallen, niet vanwege het formaat, of de prestaties (volgens reviews), maar eigenlijk puur en alleen vanwege het lens aanbod, iets dat in veel reviews onder belicht blijft, wat ik erg raar vind bij buy-guides van sites als dpreview.com, maar ook tweakers, waar deze modellen met name als midrange budget topper genoemd worden. Daarom nu verder aan het kijken naar een Olympus E-M10 of Panasonic GX7. Iemand die ervaringen heeft met beide en kan aangeven waar de (real-life) verschillen zitten? En evt leuke objectieven kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

Christiano007

Ich bin der champion

Sander schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:26:
[...]

Inmiddels wat verder gezocht en het lijkt erop dat de Alpha 6000 toch af gaat vallen, niet vanwege het formaat, of de prestaties (volgens reviews), maar eigenlijk puur en alleen vanwege het lens aanbod, iets dat in veel reviews onder belicht blijft, wat ik erg raar vind bij buy-guides van sites als dpreview.com, maar ook tweakers, waar deze modellen met name als midrange budget topper genoemd worden. Daarom nu verder aan het kijken naar een Olympus E-M10 of Panasonic GX7. Iemand die ervaringen heeft met beide en kan aangeven waar de (real-life) verschillen zitten? En evt leuke objectieven kan aanraden?
Check de site fotokonijnenberg.nl , daar hebben ze nog een demo model van de m10. Heb er gisteren 1 opgehaald voor 429 incl kitlens EZ versie. Zijn modellen die gebruikt zijn voor cursussen werd mij verteld . ook gewoon 2 jaar garantie

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:37:
[...]

Check de site fotokonijnenberg.nl , daar hebben ze nog een demo model van de m10. Heb er gisteren 1 opgehaald voor 429 incl kitlens EZ versie. Zijn modellen die gebruikt zijn voor cursussen werd mij verteld . ook gewoon 2 jaar garantie
Heb je daar een linkje van? Bij zoeken op demo of Olympus zie ik ze niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Wat is je beschikbare budget?
800 tot 900 euro. Tweedehands.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Ja, fotografie autosport, inclusief nachtraces.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee. Tenzij iemand met meer ervaring me vertelt dat dit in mijn geval juist wel handig is.

Overige wensen aan de camera?
Begrijp al dat ik een lichtsterke lens/sensor nodig heb.
Offer graag wat zoom/megapixels hiervoor op.
Tweedehands geen probleem.
Geen merkvoorkeur.
Voorkeur SDHC kaartjes, aangezien ik er daarvan al de nodige heb.

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
tobiasvs schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:40:
[...]

Je hebt twee soorten ruisreductie: die na een lange sluitertijd (altijd een meerwaarde) en die bij hoge ISO (alleen een meerwaarde indien je in JPEG schiet). Bij RAW maakt laatstgenoemde niet uit, dat kan je achteraf in Lightroom namelijk ook doen (maar dan veel geavanceerder).
Ja dus die 2e ruisonderdrukking is alleen van toepassing op jpg. Jammer.
Nu heb ik dus dat als ik met de D7000 in RAW foto's maak, dat ik ze allemaal stuk voor stuk bij langs moet in Photoshop (Lightroom vind ik een onhandig pakket die zich ook nog eens met backups bemoeit die ik liever zelf doe)
enfin wat offtopic, de D7000 lost dat niet echt op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

Christiano007

Ich bin der champion

Sander schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:41:
[...]

Heb je daar een linkje van? Bij zoeken op demo of Olympus zie ik ze niet staan.
Ik zie ze er niet meer bij staan. Gisteren hadden ze er nog 3 . hadden in het weekend er ook al 7 ofzo verkocht. Helaas voor je, echt een goede prijs voor in nieuw staat toestel.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magevael schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:00:
800 tot 900 euro. Tweedehands.

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Ja, fotografie autosport, inclusief nachtraces.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee

Nee. Tenzij iemand met meer ervaring me vertelt dat dit in mijn geval juist wel handig is.

Overige wensen aan de camera?
Begrijp al dat ik een lichtsterke lens/sensor nodig heb.
Offer graag wat zoom/megapixels hiervoor op.
Tweedehands geen probleem.
Geen merkvoorkeur.
Voorkeur SDHC kaartjes, aangezien ik er daarvan al de nodige heb.
Dit is een lastige casus. Hoeveel mm heb je nodig? Waar schiet je nu mee? Want als je heel dicht op het circuit kunt komen, is een Sigma 17-50 f/2.8 OS heel bruikbaar bij weinig licht. Heb je meer mm nodig, dan moet je kijken naar een 50-150 of 70-200 f/2.8. Qua camera is een Canon 50D, of Nikon D7000 dan wel een goede combinatie.

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:06
Universal Creations schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:40:
[...]

Dit is een lastige casus. Hoeveel mm heb je nodig? Waar schiet je nu mee? Want als je heel dicht op het circuit kunt komen, is een Sigma 17-50 f/2.8 OS heel bruikbaar bij weinig licht. Heb je meer mm nodig, dan moet je kijken naar een 50-150 of 70-200 f/2.8. Qua camera is een Canon 50D, of Nikon D7000 dan wel een goede combinatie.
Thanks. Beetje verder onderzoek gedaan, en de Canon 50D lijkt me idd een goed geschikte camera, en gebruikt ook betaalbaar.
Heb er al een op het oog met Batterygrip, extra batteries en een tas. Accesoires telt ook snel op.
70-200 f/2.8 lenzen daarentegen, dat zit er niet in...
70-200 f/4 gaat wel lukken.
En dan moet er nog een "gewone" lens komen.
En waarschijnlijk ook een statief.
Leuke hobby zo :)

Gebruik nu Canon G10, en Panasonic TZ40

(My iRacing)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
900-1000 euro

Nope, afgelopen vakantie is m'n Canon 1100D met Canon 18-135 gejat :'( vakantie daarvoor is de Canon 17-85 overleden (diafragma flatcable stuk)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
-

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Neuh

Nee, zoeker vind ik fijner werken (vooral veel sneller scherpstellen)

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Kantelbaar schermpje, beetje compact model. Heb de Canon 700D en 750D eens vastgehouden bij MediaMarkt en die voldoen opzich wel aan de eisen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Echt heel ver zoomen doe ik eigenlijk niet, heb wel een 55-250 gehad, maar eigenlijk zelden nodig gehad.
De 17-85 beviel qua scherpte goed en qua zoom redelijk, mocht soms iets meer zijn. De 18-135 daarna was qua zoom wel weer handig, maar qua scherpte minder wat ik gewoon een nadeel vond t.o.v. 17-85.

Ik heb nu liever meer scherpte dan meer zoom, dus <100 / <90mm is prima. Ik zoek gewoon een allround-lens. Ook wat meer lichtgevoeligheid zou fijn zijn. Zo'n 18-135 begint bij f3.5 en dat is al meerdere keren gewoon vervelend gebleken (geen statief bij de hand en daardoor in minder lichte situaties gewoon geen scherpe foto's meer kunnen maken).

Doordat ik m'n body en lens kwijt ben, moet ik weer vanaf 0 beginnen. Nu besloten om wat meer geld erin te steken zodat ik alles uit een net wat hoger segment kan kopen (1100D is budget immers). Vond Canon wel fijn werken, maar misschien is Nikon ook wel een goede optie, nooit echt serieus naar gekeken, ook omdat m'n vader een Canon heeft (650D met 18-200). Scherpte van die 18-200 valt mij zwaar tegen i.i.g. En lens vind ik veel te lomp.
Maar ben niet echt thuis in de Nikon-wereld, dus geen idee waar ik daar naar moet kijken. Zelfde met lenzen, ik keek altijd naar Canon-lenzen, maar Sigma en Tamron schijnt soms ook best goede lenzen te hebben lees ik hier, ik sta daar dus vrij blanco in.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2015 15:56 ]

Magevael schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:45:
[...]

Thanks. Beetje verder onderzoek gedaan, en de Canon 50D lijkt me idd een goed geschikte camera, en gebruikt ook betaalbaar.
Heb er al een op het oog met Batterygrip, extra batteries en een tas. Accesoires telt ook snel op.
70-200 f/2.8 lenzen daarentegen, dat zit er niet in...
70-200 f/4 gaat wel lukken.
En dan moet er nog een "gewone" lens komen.
En waarschijnlijk ook een statief.
Leuke hobby zo :)

Gebruik nu Canon G10, en Panasonic TZ40
Ga je dan voor een 70-200 f/4 met of zonder IS? Mij lijkt zonder gezien je budget. Maar het is wel lastig om langere sluitertijden te halen (tijdens panning) zonder IS. Het kan wel, maar daar is hele goede techniek voor nodig. Als IS qua prijs echt niet haalbaar is, kun je ook overwegen om een oudere Sigma 50-150 f/2.8 HSM te nemen. Uiteraard wel even testen op je eigen camera (50D waarschijnlijk) op focusafwijkingen.
ThinkPadd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:46:
900-1000 euro

Nope, afgelopen vakantie is m'n Canon 1100D met Canon 18-135 gejat :'( vakantie daarvoor is de Canon 17-85 overleden (diafragma flatcable stuk)
Welke 18-135 was dit? De oude zonder STM of de nieuwe met STM?
Kantelbaar schermpje, beetje compact model. Heb de Canon 700D en 750D eens vastgehouden bij MediaMarkt en die voldoen opzich wel aan de eisen.
Als je de 750D overweegt, zou ik toch echt eerder kijken naar de 760D. Deze heeft toch een paar belangrijke voordelen t.o.v. de 760D.
Echt heel ver zoomen doe ik eigenlijk niet, heb wel een 55-250 gehad, maar eigenlijk zelden nodig gehad.
De 17-85 beviel qua scherpte goed en qua zoom redelijk, mocht soms iets meer zijn. De 18-135 daarna was qua zoom wel weer handig, maar qua scherpte minder wat ik gewoon een nadeel vond t.o.v. 17-85.
De 18-135 STM is optisch zelfs iets beter dan de 17-85.
Ik heb nu liever meer scherpte dan meer zoom, dus <100 / <90mm is prima. Ik zoek gewoon een allround-lens. Ook wat meer lichtgevoeligheid zou fijn zijn. Zo'n 18-135 begint bij f3.5 en dat is al meerdere keren gewoon vervelend gebleken (geen statief bij de hand en daardoor in minder lichte situaties gewoon geen scherpe foto's meer kunnen maken).
Allround en lichtgevoelig is lastiger, veel lastiger voor aps-c. Je komt dan uit op een Sigma 17-50 f/2.8 en als je minder lichtsterkte aan het lange eind geen punt vindt, dan is er met iets meer bereik ook de Sigma 17-70 f/2.8-4.
Doordat ik m'n body en lens kwijt ben, moet ik weer vanaf 0 beginnen. Nu besloten om wat meer geld erin te steken zodat ik alles uit een net wat hoger segment kan kopen (1100D is budget immers). Vond Canon wel fijn werken, maar misschien is Nikon ook wel een goede optie, nooit echt serieus naar gekeken, ook omdat m'n vader een Canon heeft (650D met 18-200). Scherpte van die 18-200 valt mij zwaar tegen i.i.g. En lens vind ik veel te lomp.
Maar ben niet echt thuis in de Nikon-wereld, dus geen idee waar ik daar naar moet kijken. Zelfde met lenzen, ik keek altijd naar Canon-lenzen, maar Sigma en Tamron schijnt soms ook best goede lenzen te hebben lees ik hier, ik sta daar dus vrij blanco in.
Nikon heeft goede camera's, maar het lenzenaanbod van Canon is met de nieuwe STM-lijn echt een deal-breaker in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Universal Creations schreef op donderdag 26 november 2015 @ 16:27:
[...]

Welke 18-135 was dit? De oude zonder STM of de nieuwe met STM?
Dat was nog de oude versie zonder STM.
[...]
Als je de 750D overweegt, zou ik toch echt eerder kijken naar de 760D. Deze heeft toch een paar belangrijke voordelen t.o.v. de 760D.
Die was er op dat moment nog niet volgens mij, zal de 760D eens uitpluizen. Maar zoals gezegd hoeft het niet perse een Canon te zijn, een vergelijkbare Nikon body is misschien ook wel wat.
[...]
De 18-135 STM is optisch zelfs iets beter dan de 17-85.
Zie boven, ik had dus nog de non-STM versie.
[...]
Allround en lichtgevoelig is lastiger, veel lastiger voor aps-c. Je komt dan uit op een Sigma 17-50 f/2.8 en als je minder lichtsterkte aan het lange eind geen punt vindt, dan is er met iets meer bereik ook de Sigma 17-70 f/2.8-4.
Bedankt, die twee zal ik eens gaan bekijken. In hoeverre verhoudt de eerste zich t.o.v. pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM bijv? (die is sowieso buiten budget, dan houd ik geen geld meer over voor een body).
[...]
Nikon heeft goede camera's, maar het lenzenaanbod van Canon is met de nieuwe STM-lijn echt een deal-breaker in mijn ogen.
Wat wil je daar precies mee zeggen? Dat ik bij Canon meer waar voor m'n geld krijg?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:37:
Die was er op dat moment nog niet volgens mij, zal de 760D eens uitpluizen. Maar zoals gezegd hoeft het niet perse een Canon te zijn, een vergelijkbare Nikon body is misschien ook wel wat.
De 750D en 760D zijn tegerlijkertijd uitgekomen ;)
Bij Nikon kom je dan op een D5500 uit.
Wat wil je daar precies mee zeggen? Dat ik bij Canon meer waar voor m'n geld krijg?
Qua lenzen inderdaad. De STM lenzen zijn zeer betaalbaar, zijn optisch prima in orde en de focusunit is snel en stil in gebruik en draait niet mee tijdens het focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is de 760D echt zoveel beter dan de 750D?
Als ik een setje maak van 760D + Sigma 17-70 dan zit ik al bijna 200 euro over budget heen :X Met een 750D + 17-70 zou ik er maar een klein beetje over gaan (23 euro).
Ook omdat er nog een SD-kaart bij moet, filter(s) e.d.

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 750D Body Zwart€ 604,89€ 604,89
1Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)€ 418,90€ 418,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,79

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 760D Body Zwart€ 748,95€ 748,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.167,85

#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon D5500 Body Zwart€ 615,97€ 615,97
1Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)€ 411,60€ 411,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,57

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:46:
Is de 760D echt zoveel beter dan de 750D?
reviews: Canon EOS 760D: één camera in twee smaken
De 760D heeft een lcd bovenop, een extra draaiwieltje (achterop), een oogsensor en servo-AF tijdens liveview (je kunt dus met video een bewegend object tracken).
Als ik een setje maak van 760D + Sigma 17-70 dan zit ik al bijna 200 euro over budget heen :X Met een 750D + 17-70 zou ik er maar een klein beetje over gaan (23 euro).
Ook omdat er nog een SD-kaart bij moet, filter(s) e.d.
Filters? Polarisatie en ND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
LCD bovenop is wel nice. En de Servo AF ook wel. Maar hij zit echt te ver boven budget, dus de 760D zal het niet gaan worden. Of er moet de komende maanden (heb hem in april pas serieus nodig) nog een 150-200 euro vanaf gaan.

Dus dan zou het al 750D vs D5500 worden. Vanavond nog maar even langs de MediaMarkt, even wat Nikon spul vasthouden en mee pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:17
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YHxIvT9.jpg

Na veel ge-google en gezoek ben ik toch maar tot het besluit gekomen om een aankoop advies topic te maken om ook het advies van de foto-tweaker experts te vragen! Maar daar werd ik doorverwezen naar dit topic, dus hierbij mijn startersvraag.
Op het gebied van china-shopping kan je van mij alles vragen maar ik heb gemerkt dat ik op het gebied van fotografie gewoon echt nog een noob ben :X

Ik ben op zoek naar een compacte systeemcamera en heb voor mezelf een setje wensen/eisen opgesteld zodat ik de keuze beter kan maken en jullie ook een idee hebben waar ik naar op zoek ben.
- Compact (In de zak passen pré, maar gewoon niet te groot)
- Kitlens, evt later nog wel meer lensen als het budget het tzt toe laat
- Raw/JPG
- Vakantie fotografie, dus 'snelle shots op auto modus" ook voor m'n vriendin
- Productfotografie als industrieel ontwerper (en voor m'n reviewblog)
- SD-kaart (geen propriatary kaart formaat oid :X )
- Video opname mogelijkheid 1080p (4K is pré maar niet echt nodig)

Extra features als Wifi, Gps en een kantelbaar scherm hoeft niet echt, maar 't is leuk als het er op zit. Gadgets/features is toch wel iets waar ik innerlijk blij van wordt :+

En budgetwise, onder de €500. Als student kan ik gewoon niet meer wegzetten ook al zal je vast meer krijgen bij 550 euro.. 't moet er onder :>

Waar ik zelf al een beetje op uitgekomen ben, maar eigenlijk misschien wel 'de standaard keuze' is aangezien ik dit op veel vergelijkingsites etc. tegenkom zijn deze drie:

pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart

pricewatch: Nikon 1 S2 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Wit

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GM1K + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Me...

En ja heb het "koophulp" item van Tweakers doorgelezen, waarvoor bedankt tweakers. Maar ik weet het gewoon echt even niet meer.

Dus vandaar, mijn vraag, welke camera kit zou je aanraden en waarom?

Ps. is het misschien ondanks dat ze stoppen met de verkoop in NL verstandig om een Samsung camera te nemen aangezien het toch een beetje beperkt budget is en deze camera voglens mij wel een stukje in prijs gedaald zijn (daardoor). Misschien als uitschieter boven m'n budget dit toestel dan toch interessant? pricewatch: Samsung NX300 + 18-55mm F3.5-5.6 IOS II Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder de 500 euro:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R Zwart

De E-M10 (eerste versie) met de- 14-42mm f/3.5-5.6 II R kitlens.

De camera heb ik zelf, de kitlens heb ik gehad. De kitlens heb ik zelden gebruikt (ik heb primes die ik beter vindt) maar is toch best aardig te noemen voor een kitlens. De camera zelf vind ik een genot om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tokko1
Streep de Nikon 1 S1 uit je lijst, zet de Olympus OM-D E-M10 erin, en eventueel de Samsung NX300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:37:
@tokko1
Streep de Nikon 1 S1 uit je lijst, zet de Olympus OM-D E-M10 erin, en eventueel de Samsung NX300.
Waarom die samsung ?
Samsung gaat stoppen met de camera in de eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat zo? Ik ken het gerucht, maar dacht dat het Canikon FUD was. Kijk bijvoorbeeld ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat die binnen het budget past, en het budget niet rekbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:04:
Is dat zo? Ik ken het gerucht, maar dacht dat het Canikon FUD was. Kijk bijvoorbeeld ook hier.
Kijk bijvoorbeeld ook:

Hier en Hier

Recenter bericht dan jouw bericht, maar weet niet dat per definitie meer waar is. Toch zeggen bovenstaande bronnen beide dat samsung in die 2 landen 'officieel' support heeft gestaakt.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:04:
Ja dat is zo. Officieel bericht vanuit Samsung Nederland, dat ze gaan stoppen. Inmiddels komen er veel meer officiële berichten dat Samsung stopt met camera's verkopen (UK, Duitsland en denk dat de komende weken en begin 2016 na de feestdagen wel meer zullen volgen). Dus zijn aan het afbouwen en veel is inmiddels al in prijs gezakt ook. Zie: nieuws: Samsung stopt met de verkoop van camera's in Nederland

Maar als tokko1 niet echt van plan is om lenzen te kopen zou ik eerder kijken of je de Samsung NX500 voor onder de €500 op de kop kan tikken met de Power Zoom lens. Heeft ie ook nog soort van 4k en een redelijk goede kitlens die compact is. Dat kan je van de 18-55mm niet zeggen. Er is ook nog een €50 cashback op de NX500. Dan zit ie nog maar een paar tientjes boven budget misschien dat je dat er af kan praten in een winkel met het recente nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze echt gaan stoppen, zou ik er geen systeemcamera meer van kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoi!

Ik wil voor het eerst een mooiere camera gaan kopen. Ik wil de camera gaan gebruiken voor huis,tuin en keukenfotografie, en een beginnerscursus fotografie doen. Ik wil dat de camera makkelijk mee te nemen is, omdat ik hem vaak met het ov zal vervoeren. Hij mag in een aparte tas zitten, maar niet te groot en te zwaar zijn. Ik denk dat een systeemcamera de beste keuze is, een mooi compromis tussen kwaliteitfoto's en grootte. Graag wil ik ook bij slechter licht 's avonds nog mooie foto's kunnen maken.

Zou de sony nex-6 tweedehands met lens voor 350 euro een goede keuze zijn voor mijn doel of kan ik beter verder kijken?

Samenvatting:
Budget: 500 (tweedehands)
Doel: geen specifiek doel
Filmen: vrij onbelangrijk
AF tijdens Live View: nvt bij systeemcamera toch? In ieder geval, geen noodzaak (begrijp ik het goed dat als je geen AF tijdens live view hebt, je altijd door de zoeker kijkt om een foto te maken?)
Overige wensen: wifi is een plus, niet groot en zwaar (mag aparte tas), graag ook mooie foto's bij wat minder licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een tweedehands NEX6 met kitlens lijkt me een prima startpunt voor wat huis-tuin- en keuken fotografie. Als je tegen beperkingen aan loopt, weet je bij een eventuele volgende camera in ieder geval waar je op moet letten.

AF tijdens liveview is een beetje een verouderde vraag, alle camera's hebben dit tegenwoordig en mirrorless camera's hebben dit als enige manier om te kunnen auto-focusen.
ikweethetbeter schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:47:
Als ze echt gaan stoppen, zou ik er geen systeemcamera meer van kopen...
Het gros van de mensen komt nooit verder dan de kitlens, dus voor die mensen kan je best een Samsung aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:20:
Het gros van de mensen komt nooit verder dan de kitlens, dus voor die mensen kan je best een Samsung aanbevelen.
Op zich mee eens, tenzij je verwacht dat je een uitbreidbaar systeem koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
henkie196 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:20:
Een tweedehands NEX6 met kitlens lijkt me een prima startpunt voor wat huis-tuin- en keuken fotografie. Als je tegen beperkingen aan loopt, weet je bij een eventuele volgende camera in ieder geval waar je op moet letten.
Heeft deze camera ook een goede prijs-kwaliteitverhouding? Of kan ik beter zoeken naar bijvoorbeeld een tweedehands Sony A6000, die veel betere recensies heeft hier op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:35:
LCD bovenop is wel nice. En de Servo AF ook wel. Maar hij zit echt te ver boven budget, dus de 760D zal het niet gaan worden. Of er moet de komende maanden (heb hem in april pas serieus nodig) nog een 150-200 euro vanaf gaan.

Dus dan zou het al 750D vs D5500 worden. Vanavond nog maar even langs de MediaMarkt, even wat Nikon spul vasthouden en mee pielen.
Vergeet niet dat de 750D en 760D ook nog in de Canon winterpromotie zitten, je krijgt dus nog geld terug. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gonadan schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:28:
[...]

Vergeet niet dat de 750D en 760D ook nog in de Canon winterpromotie zitten, je krijgt dus nog geld terug. ;)
Had ik gezien idd. Maar dan nog blijft de 760D te duur. Die winterpromotie is ook weer niet zo spectaculair (2-3 tientjes cashback meen ik).

Zoals het nu lijkt gaat het dit worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sandisk Extreme Pro 32GB (95MB/s)€ 28,79€ 28,79
1Canon EOS 750D Body Zwart€ 569,99€ 569,99
1Hoya HMC UV (C) 72mm€ 14,19€ 14,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.031,87

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sigma lenzen hebben een meegeleverde zonnekap, dus dat UV-filter kun je van je lijstje schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
zoefies schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:21:
Heeft deze camera ook een goede prijs-kwaliteitverhouding? Of kan ik beter zoeken naar bijvoorbeeld een tweedehands Sony A6000, die veel betere recensies heeft hier op tweakers?
Het is een nieuwere camera en voor zover ik heb begrepen ook met veel verbeteringen, maar ik neem aan dat die tweedehands ook weer duurder is.
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:34:
Had ik gezien idd. Maar dan nog blijft de 760D te duur. Die winterpromotie is ook weer niet zo spectaculair (2-3 tientjes cashback meen ik).

Zoals het nu lijkt gaat het dit worden:
[...]
150-200 euro is inderdaad wel veel voor alleen dat lcd schermpje, hoe fijn ik het ook vind in gebruik.

Gezien de AF inconsistentie problemen op de 70D en de 7D (die hetzelfde AF systeem hebben als de 750D/760D) die zo hier en daar gerapporteerd worden met lenzen die f2.8 of sneller zijn, weet ik alleen niet of ik zo gauw voor de 750D zou kiezen boven een D5500.

UV filter zou ik achterwege laten, dat heeft m.i. weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
henkie196 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:42:
[...]

150-200 euro is inderdaad wel veel voor alleen dat lcd schermpje, hoe fijn ik het ook vind in gebruik.

Gezien de AF inconsistentie problemen op de 70D en de 7D (die hetzelfde AF systeem hebben als de 750D/760D) die zo hier en daar gerapporteerd worden met lenzen die f2.8 of sneller zijn, weet ik alleen niet of ik zo gauw voor de 750D zou kiezen boven een D5500.

UV filter zou ik achterwege laten, dat heeft m.i. weinig toegevoegde waarde.
Gelukkig heb ik nog even om na te denken (camera pas april nodig).
Universal Creations schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:40:
Sigma lenzen hebben een meegeleverde zonnekap, dus dat UV-filter kun je van je lijstje schrappen.
UV-filter was niet vanwege de UV-bescherming, maar meer om het voorste glas in de lens te beschermen. Ik dacht dat het dan common practice was om een goedkoop UV-filter erop te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een zonnekap heeft waarschijnlijk meer nut bij het beschermen van je front element.

Zo'n stukje extra glas voor je lens beinvloed eigenlijk al je foto's (scherpte kan minder worden, en sowieso heb je meer kans op flares en contrastverlies bij tegenlicht) en biedt maar beperkte bescherming voor je lens.

Een zonnekap kan helpen bij het voorkomen van flares en contrastverlies, en heeft nul effect op de scherpte van je lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:52:
Gelukkig heb ik nog even om na te denken (camera pas april nodig).
Tegen die tijd is de 760D wellicht alsnog binnen budget. ;)
UV-filter was niet vanwege de UV-bescherming, maar meer om het voorste glas in de lens te beschermen. Ik dacht dat het dan common practice was om een goedkoop UV-filter erop te schroeven?
Dat bedoelt UC ook, een zonnekap beschermt je voorste lenselement. Scheelt weer geld. Daarbij is lang niet iedereen het eens met de stelling dat een UV-filter meerwaarde biedt qua bescherming. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt, dan laat ik het UV-filter achterwege.

En idd, daarom wacht ik ook nog met kopen. Haast is nooit een goede raadgever.
Misschien dat de 760D alsnog een optie wordt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
henkie196 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:42:
Het is een nieuwere camera en voor zover ik heb begrepen ook met veel verbeteringen, maar ik neem aan dat die tweedehands ook weer duurder is.
Ja, duurder inderdaad, wel nog binnen budget.

Mijn wensen aan de camera zijn naast de genoemde specificaties denk ik vooral dat de meest gebruikte functies makkelijk te bedienen zijn, bijvoorbeeld dat je belichtingstijd makkelijk aan te passen is, liefst met knopjes op de camera ipv helemaal bladeren in een menu. Voldoen de genoemde camera's daaraan? Zijn de verschillen in bedieningsgemak groot of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
Ik zou ook zeker andere merken overwegen, bijvoorbeeld Nikon. Een Nikon D5300 heeft bijvoorbeeld een veel betere sensor, is kleiner en lichter, heeft GPS, een grotere zoeker en een langere accuduur. Het enige wat hij mist is een touchscreen, maar die heeft de D5500 dan wel weer.

Combineer dat met diezelfde Sigma 17-70 f/2.8-4 lens (erg mooi ding voor de prijs trouwens) en je hebt een leuk lijstje. Er zit ook een zeer snel 64GB kaartje bij :).

#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB€ 30,50€ 30,50
1Nikon D5300 Zwart€ 449,99€ 449,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 12:10
Balance schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:05:
[...]

Ik zou ook zeker andere merken overwegen, bijvoorbeeld Nikon. Een Nikon D5300 heeft bijvoorbeeld een veel betere sensor, is kleiner en lichter, heeft GPS, een grotere zoeker en een langere accuduur. Het enige wat hij mist is een touchscreen, maar die heeft de D5500 dan wel weer.

Combineer dat met diezelfde Sigma 17-70 f/2.8-4 lens (erg mooi ding voor de prijs trouwens) en je hebt een leuk lijstje. Er zit ook een zeer snel 64GB kaartje bij :).

#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB€ 30,50€ 30,50
1Nikon D5300 Zwart€ 449,99€ 449,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,09
Toplens voor dat geld inderdaad, gebruik 'm zelf op mijn D7000. Enige nadeel van deze lens vind ik dat in -en uitzoomen in tegengestelde richting is als andere lenzen van Nikon. Maar dat is het enige minpunt dat ik met deze lens heb. Zeker een aanrader voor het wat hogere DX segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het eens met de anderen hier: een Canon camera kies je voornamelijk voor de goede (STM / L) Canon lenzen. Kies je een andere lens, bijvoorbeeld een Sigma 17-70, dan kun je net zo goed ook kiezen voor een andere body, zoals een Nikon of Sony of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Canon kies je ook als je het al gewend bent, tenzij je geen waarde hecht aan de gebruikerservaring die je al op gedaan hebt. ThinkPad werkt nu al met Canon namelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Gonadan schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:34:
Canon kies je ook als je het al gewend bent, tenzij je geen waarde hecht aan de gebruikerservaring die je al op gedaan hebt. ThinkPad werkt nu al met Canon namelijk. :)
Hij werkte ermee, zijn spiegelreflex is gejat!

Maar ik ben het met je eens: als je bekend bent met een merk, dan loont het soms om bij dat merk te blijven. Tenzij je altijd alles op de automaat hebt gedaan, dan maakt het niet uit wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is dan ook erg persoonlijk of je er graag bij blijft, sommigen hebben negatieve ervaring of gewoon totaal geen moeite om zich aan te passen. Feit is wel dat áls je ooit wil overwegen over te stappen nu wel het mooie moment is, als je al een verzameling lenzen hebt wordt de drempel steeds hoger.

Overigens krijg je dan mogelijk weer dezelfde situatie met FF. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
Ik zit nog te twijfelen tussen een dslr en ilc en wil wat meer gevoel voor de kosten krijgen. Bij gelijkwaardige prestaties betaal je voor de ilc wat meer voor de compactheid. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de fujifilm x-t10 of misschien de panasonic g7, maar welke dslr staat hiertegenover.
Welke dslr kan ik vergelijken met de x-t10 xc 16-50 lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Nikon D5300 + 18-55mm of Canon 750D + 18-55mm STM kan je denk ik wel redelijk vergelijken met de X-T10 + 16-50mm. Qua features en ook wel bediening redelijk het zelfde maar inderdaad wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

le dj schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:22:
Ik zit nog te twijfelen tussen een dslr en ilc en wil wat meer gevoel voor de kosten krijgen. Bij gelijkwaardige prestaties betaal je voor de ilc wat meer voor de compactheid. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de fujifilm x-t10 of misschien de panasonic g7, maar welke dslr staat hiertegenover.
Welke dslr kan ik vergelijken met de x-t10 xc 16-50 lens?
Ik zou lekker niks vergelijken. Voldoet een ilc voor jouw wensen heb je deze al eens getest.gebruikt. De RAW bestanden eens vergeleken tussen de X T1 en Canon 5D2. En ik stond versteld hoe goed deze crop sensor het deed in dynamisch bereik. X T10 heeft zelfde sensor. Persoonlijk zou ik kijken naar de 18-55 objectief. Deze is erg goed ;-)

Zelf gebruik ik de Fujifilm X T1 en X Pro1 en een Sony a7r II. En persoonlijk mis ik de dslr niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 05-12-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ieder zijn ding Daan veel is persoonlijk. Als hij wilt vergelijken moet hij dat ook gewoon doen. Wie weet vind hij juist de DSLR wel fijner. Ik heb een X-T1 daarnaast ook gewoon nog een DSLR welke in veel situaties toch nog de voorkeur krijgt. De RAW's van Fuji zijn niet ideaal en lastig te bewerken. Je hebt heel snel last van het waterverf effect bij landschappen. Mijn Canon RAW's hebben dat niet.

Die 18-55mm F/2.8-4.0 is inderdaad de betere maar wel ruim 400€ duurder moet je er wel voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is en blijft persoonlijk. Persoonlijk zou ik enkel kijken naar ilc of dslr. Wat werkt voor jouw het prettigste. Grip/bediening. Heb mij zelf in verleden wel eens helemaal blind gestaard op verschillen tussen ISO waardes, AF snelheid, burst etc etc.

RAW bestanden van de Fuji zijn goed te bewerken, alleen wel gemerkt dat de workflow anders is dan met die van Nikon of Canon. Dit komt mede door sensor algoritme en dat LR deze nog niet goed kon vertalen. Dit gaat gelukkig in de nieuwere versies stuk beter. Afhankelijk tegen welke RAW bestanden je gaat vergelijken kun je wel voor en nadelen vinden. De 5D2 vond ik persoonlijk meer last hebben van kleurruis dan de Fuji, maar ben zelf ook wel erg gesmeerd van de Sony a7rII bestanden.

Prijs verschil met aanschaf van camera durf ik niet te zeggen, maar de 18-55 is toch wel erg mooi objectief.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 05-12-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonwell
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2021
Hoi allemaal!

Momenteel heb ik een Canon EOS 1000D + 18-55mm (al 7jaar ) dit is/was voor de gebruikelijke familie foto's. De laatste tijd wil ik verder qua camera en foto's, vernieuwen en een stapje omhoog. Foto's maken van familie maar ook van evenementen zoals auto meetings/beurzen.

Zelf zat ik te denken aan een Canon EOS 750d (omdat ik al canon lenzen heb) maar mij is een een Sony SLT A58 aangeraden in de winkel. Ik wil niet klakkeloos het advies overnemen vandaar mijn vraag hier :)

Wat raden jullie aan? Compleet nieuwe camera of huidige upgraden dmv lenzen oid? Mijn uiterste max is €1.000 voor camera + lenzen en dan wil ik voorlopig wel klaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Moonwell op 08-12-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat wil je precies verbeteren? Waar kom je nu tekort?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:15
Moonwell schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:36:
Hoi allemaal!

Momenteel heb ik een Canon EOS 1000D + 18-55mm (al 7jaar ) dit is/was voor de gebruikelijke familie foto's. De laatste tijd wil ik verder qua camera en foto's, vernieuwen en een stapje omhoog. Foto's maken van familie maar ook van evenementen zoals auto meetings/beurzen.

Wat raden jullie aan? Compleet nieuwe camera of huidige upgraden dmv lenzen oid? Mijn uiterste max is €1.000 voor camera + lenzen en dan wil ik voorlopig wel klaar zijn.
Wat mis je aan je 1000D en 18-55? Een stel nieuwe lenzen kan sowieso geen kwaad maar als je niks mist aan je body en je niet vaak bij weinig licht schiet lijkt mij dat een beetje zonde van het geld. Als je wat langer fotografeert en het een serieuzere zaak wordt ga je vanzelf tegen dingen aanlopen en kun je overwegen te upgraden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonwell
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2021
Gonadan schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:39:
Wat wil je precies verbeteren? Waar kom je nu tekort?
@Ventieldopje mis ik echt iets, nee... Maar ik wil mezelf van de fout behoeden om nu een dure (canon) lens te kopen en later spijt krijg van die keuze omdat ik overga op een ander systeem. Daarbij kan ik nu mijn huidige set voor een leuke prijs verkopen. Ik wil een goede basis hebben waar ik nog lang mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar als je niets mist, hoef je ook geen dure (canon) lens te kopen.

Pagina: 1 ... 76 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's