Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
gwystyl schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:10:
Fuji XT-1 of X100T of de nieuwere X-E2S?
Waarom niet de X-T10 + XC 16-50 kitlens? Prijs/kwaliteit the most bang for the buck (binnen Fujifilm assortiment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 10:29

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Dank allemaal tot dusver. Vanmiddag even in de winkel geweest om ergonomie en gevoel te beoordelen;

Sony A5100: Te klein, te licht, houd niet lekker vast - valt af
Sony A6000: Ergonomisch het lekkerst (fijne grote grip), gewicht ook goed in balans.
Panasonic GX80: Relatief zwaar en geen prettige grip (voor mijn kolenschoppen in ieder geval), verder wel een erg mooie camera met goede features. Ben overigens niet zo bekend met de 4/3 systeem, zitten daar nog nadelen aan tov APS-C, zoals bijvoorbeeld een kleiner sensorformaat? Ben helaas bang dat deze afvalt vanwege de ergonomie.
Fujifilm: Ook naar staan kijken maar ben totaal niet gecharmeerd van de retrolook, dus dit is meer een smaak kwestie (sorry :>).

Dus denk dat ik er wel uit ben (alhoewel de twijfel tussen Sony en Panasonic blijft knagen :?), de Sony A6000 met mindere kitlens op de koop toe en dan gelijk een mooie prime erbij, is de 50mm 1.8 een aanrader? Of zijn er andere potretlenzen aan te raden?

Grrrr, waarom heeft die panasonic niet gewoon een prettige ergonomie voor mijn handen (of de sony een "normale" kitlens), dan was het makkelijk geweest :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 22:13
Het achterlopen van de EOS lijn klopt.

Het verschil tussen M4/3 en APS-C is meestal een kwestie van smaak waarbij de M4/3 op papier slechter lijkt dan het verschil in de praktijk zal zijn.

Let er even op welke objectieven je wilt hebben, nu en op termijn. Bij de Sony ben je tegenwoordig eigenlijk verplicht voor APS-C te dure FE objectieven aan te schaffen aangezien de lijn met E-objectieven dood lijkt te zijn. Ook is er in de E-lijn nauwelijks/ geen briljant objectief te vinden met een enorme wauw-factor. Dat met de FE-objectieven kan handig zijn als je later FF wilt gaan met de A7, maar als je wilt doorgroeien binnen de Sony APS-C lijn zul je jezelf misschien tegenkomen.... De 50 1.8 gaat overigens nog wel, maar is dat het enige objectief dat op het verlanglijstje staat?

Bij M4/3 en Fuji zit er nog volop leven in de line-up en vergeleken bij de Sony lijn ook nog redelijk betaalbaar.
Waarom klagen over Panasonic als er ook Olympus is die je kennelijk nog niet geprobeerd hebt?
Bij Fuji gaat het overigens om meer dan de retro-look. Het gaat ook om de beeldkwaliteit en de "analoge" bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:36

Grin

Ride si sapis.

APS-C lenzen @ Sony E vind ik echt waardeloos, het aanbod is erg beperkt en de kwaliteit onder de maat of erg duur. De enige echt goede lenzen zijn volgens mij:
Sony DT 35mm F/1.8; vind ik echt een topper
Sony NEX 16mm F/2.8; leuk, maar 16mm gebruik ik niet echt
Sony Zeiss 24mm F/1.8; top lenz, mijn favoriet
Ohja, de Sony 50mm 1.8 is prima voor de gevraagde prijs
Touit is (uiteraard) ook goed maar vind ik te duur voor wat ze bieden, misschien dat de 32mm wel aardig is maar de Sony 35mm is goedkoper en de Tuit 32mm kan m.i. niet substantieel beter zijn.

De 16-70 is ook niet verkeerd maar krankzinnig duur en eigenlijk ook te groot (ondanks F4). Daarnaast zijn er erg grote verschillen tussen de exemplaren; kwaliteit wisselt enorm en dat kan eigenlijk niet voor een lens van 800+ Euro.

Met de kennis van nu zou ik echt nooit meer een Sony APS-C kopen. Daarom gaat de sony dit jaar weg en ga ik naar Fuji (X-T2), Fuji heeft zijn lenzen tenminste wel goed voor elkaar! M2C.

[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 22-06-2016 11:02 . Reden: 50mm en Touit vergeten ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:49:
APS-C lenzen @ Sony E vind ik echt waardeloos, het aanbod is erg beperkt en de kwaliteit onder de maat of erg duur.
Dat is jouw mening, dus het heeft geen zin om daarover te discussiëren: jij vindt dat, dus dat is gewoon zo.

Als je er iets genuanceerder naar kijkt, dan zie je dat Sony al heel snel een leuk beginsetje APS-C lenzen voor de E-mount had, maar dat daar maar mondjesmaat iets bijkomt. Echter, Sony heeft als enige ook spiegelloze full frame MILC's en dus ook lenzen. Deze FF lenzen werken op alle E-mount camera's, dus ook op de APS-C body's.

Sony's E-mount en MFT van Olympus en Panasonic zijn de grootste MILC systemen, waardoor je hiervoor ook lenzen van derde partijen kunt kopen. Dus staar je niet blind op de Sony lenzen!

De Fujifilm X serie camera's zijn zeer goed, dus als je overstapt zul je vast tevreden zijn. Maar stap niet over omdat je teveel geld hebt; hou je Sony camera dan en geef het geld dat je teveel hebt aan mij, dat scheelt jou veel werk en keuzestress!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Ik wil iedereen bedanken voor zijn input, of het m'n keuze nou echt makkelijker heeft gemaakt weet ik niet maar ik waardeer het zeer :D.

Ik besef me dat ik gisteren gewoon verliefd ben geworden op de Sony A6000, hij lag zo verdraaid lekker in mijn hand en was tegelijk zo goed in balans en snel, dan neem ik de kitlens er maar op de koop toe en neem gelijk de 50mm 1.8 erbij als portretlens voor de kleine. Op termijn zullen er dan nog wel wat meer primes bij komen als upgrade. Ik begrijp dat het lenzenaanbod van Sony beperkt is en dat ik een gok neem met in hoeverre ze deze lijn nog gaan doorontwikkelen maar tele heb ik niet nodig en groothoek hebben ze prima keuzes (wel even sparen dan). Ik zal mijn vrouw er in ieder geval ook gelukkig mee maken want die was ook gelijk fan van de A6000, ook niet geheel onbelangrijk.

Voor wat betreft de Olympus die nog werd aangehaald, ook dat is mijn smaak niet (retro-look). Voor betreft dat m4/3 en APS-C ook vooral een kwestie van smaak is, heb altijd meer gehad met APS-C dus dat betekent denk ik dat dat mijn smaak is.

Als er niks geks gebeurt, of er nog een enorm goed alternatief op tafel komt dan zien jullie binnenkort wel m'n nieuwe set in het apparatuur show topic verschijnen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De A6000 is een prachtige camera MixingMastersM, ga je zeker veel plezier van krijgen! De primes die ik noem zijn echt goed (en op de 24mm en Touit na) erg betaalbaar. Daarnaast zijn ze allemaal native, compact en voldoende snel met autofocus; d'r opschroeven en schieten maar! De kit lens ben ik niet zo weg van maar leer eerst de camera te kennen en kijk daarna wat je d'r verder mee wilt doen. Ik ben overgestapt op de hiervoor genoemde primes en de 16-70, maar wellicht ben jij helemaal tevreden met de kitlens. Gewoon ondergaan en HF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Sorry, voor de afwezigheid. Was niet de bedoeling om een post en run te doen ;-)
Gonadan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:40:
Dat heb ik gelezen, maar zegt niets over de eis, alleen dat een workaround bestaat. Je wordt er niet blijer van om het via een ander apparaat te moeten doen dan via de camera. Ik heb alleen nog nergens een reden gezien om voor dslr te gaan dus snap niet waarom daar de focus ligt. :)
Gonadan, jij begrijpt het. Na eigen research kwam ik op de d5300 uit dat wil ik hier graag toetsen. Een dslr is zeker geen must.

Inmiddels ben ik even bij een fotozaak langsgeweest om even wat camera's te proberen. Ik heb wat verschillende camera's in de hand gehad incl. de d5300. De verkoper kwam ook snel al tot de conclusie dat een dslr geen uitgemaakte zaak is. Hij gaf aan dat de meeste ontwikkelingen tegenwoordig in de systeemcamera's zit. Zo heeft hij mij ook de fujifilm x-t10 laten zien en nog wat van sony (ben even kwijt wat precies). Hierdoor ben ik weer bij wat systeemcamera's gaan kijken (ik verwacht dat een compact mij toch teleur gaat stellen). Mij gps wens heb ik nog niet losgelaten 8)7 :P.
Als je in de pricewatch filtert op gps bij systeemcamera's zie ik alleen nog maar Olympus (ik weet het ik beperk mijzelf). Nu zie ik dat CChristiaan een zeer interessante review heeft geschreven over de Olympus OM-D E-M10 Mark II.

Nu zit ik wat verder te kijken op het web kom ik erachter dat die olympus helemaal geen ingebouwde gps heeft. :(

Wordt dus nog even verder speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:49
Dit is je lijstje. Voor zover ik weet is er geen enkele andere camera op de markt met ingebouwde GPS. Alles van Sony en Samsung is oude meuk. Leica en Hasselblad zijn peperduur (€5000+). Dan houd je Canon, Nikon en Pentax over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01
Waarom ook een ingebouwde GPS? :? Er zijn zat (flexibelere) oplossingen te vinden die makkelijk in gebruik zijn. Zelfs GPS trackers die je in de hotshoe kan schuiven of gewoon in je broekzak kan hebben.

Bij thuiskomst kwestie van foto's importeren, tracker uitlezen naar een GPX bestand en na het importeren van de foto's inladen in Lightroom (via de ingebouwde Maps module).

Zo kun je niet alleen _alle_ foto's die je hebt gemaakt tracken (zolang de tijd op elk apparaat maar gelijk is) maar zit je ook niet vast aan een zeer beperkt aantal camera's.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermitNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05-2021
Vorige week ben ik vader geworden van mijn eerste zoon. Het lijkt me leuk om lekker veel fotos te maken van onze kleine man. Op dit moment doe ik dit met mijn iPhone 6 en met mijn Samsung WB150F. Als ik de fotos terug kijk op mijn laptop zie ik dat ze niet van super kwaliteit zijn wat opzich logisch is.

Nu ben ik van plan om een goede dSLR die uiteraard niet te veel kost. Ik hoop dat ik met mijn budget wel wat knaps kan kopen waarmee de kwaliteit van mn fotos omhoog kan. Zelf heb ik weinig tot geen kennis van fotografie. Ik heb al heel wat berichten op dit forum en andere fora gelezen om alvast wat kennis op te doen.

Na veel lezen ben ik uit gekomen op de Nikon D5300, Canon 750D of de Sony SLT-A68. Hierbij de links naar de Media Markt website.

NIKON D5300 + AF-S DX 18-105 VR
http://www.mediamarkt.nl/...dx-18-105-vr-1386470.html

NIKON D5300 + AF-P 18-55 VR Zwart
http://www.mediamarkt.nl/...-55-vr-zwart-1428688.html

CANON EOS 750D + EF-S 18-55 IS STM
http://www.mediamarkt.nl/...18-55-is-stm-1371240.html

SONY Alpha SLT-A68 + 18-55mm
http://www.mediamarkt.nl/...-a68-18-55mm-1425340.html

Ik neig naar de NIKON D5300 + AF-S DX 18-105 VR omdat op vergelijkswebsites de D5300 met de overall scores net iets beter is dan de andere 2. En omdat de lens een groter bereik heeft. Nadeel is (misschien) dat deze kitlens een stuk ouder is dan de andere kitlens AF-P 18-55 VR welke ook nog goedkoper is.

Nu zie ik veel discussies over wel of geen kitlens voor een beginner en het verschil in bereik van verschillende lenzen waardoor ik het spoor een beetje bijster ben geraakt. Moet ik nu een losse body en losse lens kopen of kan ik het beste uit de voeten met 1 van de kitlenzen?

Ik hoop dat iemand de moeite wilt nemen om me van advies te voorzien :)

1.Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 650-700 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik ben in bezit van een Samsung WB150F compact camera

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Vooral fotos van onze kleine man maken van lekker dichtbij als hij weer aan t lachen is. Verder standaard vakantiefotos

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee, daar gebruik ik een GoPro voor

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Nu weet ik dat er heel anders wordt gerekend bij een Compact Camera, maar mijn huidige camera heeft 18x optische zoom wat ik wel erg fijn vind. Dit is echter geen vereiste maar een beetje kunnen zoomen is soms handig. Nu weet ik alleen niet precies wat voor lens je moet hebben om een soort gelijk bereik te kunnen halen. Lukt dit met een 18 - 105mm lens?

M3 - SR+ - Deep Blue - Zwart - 19" - Trekhaak - Athlon - G-XXX-TR - besteld: 31 Oct, RN: 31 Oct, VIN: 26-11, SMS 17-12 Levering 19-12 (niet gelukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ventieldopje schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 01:49:
Waarom ook een ingebouwde GPS? :? Er zijn zat (flexibelere) oplossingen te vinden die makkelijk in gebruik zijn. Zelfs GPS trackers die je in de hotshoe kan schuiven of gewoon in je broekzak kan hebben.

Bij thuiskomst kwestie van foto's importeren, tracker uitlezen naar een GPX bestand en na het importeren van de foto's inladen in Lightroom (via de ingebouwde Maps module).

Zo kun je niet alleen _alle_ foto's die je hebt gemaakt tracken (zolang de tijd op elk apparaat maar gelijk is) maar zit je ook niet vast aan een zeer beperkt aantal camera's.
De officiële kost iets van €200 à €300 volgens mij. Dan de kosten van Lightroom erbij en het kan wellicht lonen om het gewoon in je camera te hebben. :P
Daarbij had carnelain al aangegeven dat zonde te vinden.

Persoonlijk zou ik wel iets willen hebben wat gewoon vanzelf werkt, niet iets waar je bij elke foto over na moet denken. Dat is met apps enzo vaak wat lastiger.

Ik denk persoonlijk dat carnelain de afweging moet maken wat hij nu eigenlijk wil en waarom. DSLR is al niet belangrijk, ILC lijkt nog wel een wens te zijn maar is dat echt belangrijk? Als ik heel eerlijk ben lees ik in de wensen eerder het spelen met de camera en gadgetfeatures dan iets wat een ILC zou rechtvaardigen.

Wat dat betreft zou een moderne compact misschien ook al gewoon aan de wensen kunnen voldoen. Dan kom je in de vakantieseries terecht, qua sensor niet zo bijzonder maar hebben wel veel vaker gewoon GPS. Bijvoorbeeld de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX90V Zwart kan dan een optie zijn. Daar zit gewoon PASM op dus spelen kan sowieso.

Mocht ik ernaast zitten en de wens er toch zijn om een verzameling van dure lenzen te gaan opbouwen voor verschillende doeleinden dan kan dat natuurlijk ook. Maar dan zou ik, net zoals velen hier zeggen, de GPS-eis laten varen. Mijn gevoel zegt mij echter dat ILC genoemd wordt omdat het wel interessant is, maar het in de praktijk niet echt nodig gaat zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Als je Android telefoon hebt en Google foto's gebruikt (en je privacy niet zo heel strikt neemt) zet Google vanzelf de locatie bij je foto's als je camera op de juiste/zelfde tijd en datum staat.

GPS tja, wellicht leuk als je geotagging doet of zoiets specifieks, maar voor het grootste deel is het af te vangen via je telefoon. Er zijn namelijk ook appjes waarbij je je locatie kan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KermitNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:01:
Vorige week ben ik vader geworden van mijn eerste zoon. Het lijkt me leuk om lekker veel fotos te maken van onze kleine man. Op dit moment doe ik dit met mijn iPhone 6 en met mijn Samsung WB150F. Als ik de fotos terug kijk op mijn laptop zie ik dat ze niet van super kwaliteit zijn wat opzich logisch is.
Het zou me niet verbazen als de foto's van je iPhone mooier zijn dan de foto's van de Samsung compact, als je tenminste niet zoomt op je iPhone. Die Samsung heeft nog een oude CCD sensor; het enige voordeel is de best aardige zoomlens.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Nu weet ik dat er heel anders wordt gerekend bij een Compact Camera, maar mijn huidige camera heeft 18x optische zoom wat ik wel erg fijn vind. Dit is echter geen vereiste maar een beetje kunnen zoomen is soms handig. Nu weet ik alleen niet precies wat voor lens je moet hebben om een soort gelijk bereik te kunnen halen. Lukt dit met een 18 - 105mm lens?
Compact omgerekend naar full frame, heeft je Samsung een zoomlens van 24 tot 432mm.
APS-C 18-105 omgerekend naar full frame is van 27 tot 158mm.

Wil je hetzelfde bereik halen, dan zul je een Tamron 16-300mm lens moeten nemen. Omgerekend naar FF is dat 24-450mm.

Maar staar je niet blind op die zoom! Met een standaard 18-55mm zoom kun je al heel veel, en met een 18-105 kun je qua baby & kinderfoto's alles. Meer heb je niet nodig, tenzij je op safari gaat of een hobby neemt waar je niet te dicht bij kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sterker nog. Ik heb nu een half jaar een kleine en verreweg de meeste foto's zijn gemaakt met de 50 f/1.8. Ik heb nog een 18-135 voor wat meer alround en walkaround maar die is tot nu toe amper nodig geweest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Allereerst gefeliciteerd, geniet ervan!

Maar moet het een DSLR zijn? Ik zit met hetzelfde, hebben ook net een zoon maar kijk eigenlijk vooral naar ILC's. Op dit gebied zijn er ook veel goede opties die absoluut niet onder doen voor een DSLR, het is maar net wat je belangrijk vindt. Moet zeggen dat ik zelf ook een gopro heb maar dat ik het toch ook wel erg prettig vind als mijn camera goed kan filmen, heb tenslotte niet altijd beide bij de hand en het filmen met een gopro is wel iets anders dan met een camera (zoombereik bijvoorbeeld).

Dus mijn tip zou zijn, staar je niet blind op DSLR's en ga ook is naar de winkel om wat ILC's te voelen en te proberen.

Voor wat betreft ILC's durf ik geen advies te geven want ben verliefd op de Sony A6000 dus niet erg objectief meer :P, maar de Panasonic GX-80 krijgt erg goede reviews. En dan heb je nog een hele range van Fuji en Olympus.
Goed om te horen, was zelf ook van plan om een 50mm 1.8 bij mijn camera te nemen voor de kleine O+

[ Voor 10% gewijzigd door MixingMastersM op 23-06-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

MixingMastersM schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:11:
Goed om te horen, was zelf ook van plan om een 50mm 1.8 bij mijn camera te nemen voor de kleine O+
Werkt perfect. Op crop een mooie brandpuntsafstand voor portret, een bolle kop hebben ze van zichzelf al dus dat wil je niet extra. In het ziekenhuis (of thuis) foto's na de bevalling zonder flits geen probleem. Ook later thuis als je toch veel binnen bent en de verlichting vaak gematigd is kan je precies mooi van een afstandje plaatjes maken van de kleine met degene die hem/haar vast houdt vanaf borst en hoger bijvoorbeeld.

Probeer helemaal wijd open wel te vermijden, dan is het centrum wat minder scherp. Je ziet het niet altijd direct maar het is zonde als je het licht niet nodig hebt.

Overigens kan je ook de 24 f/2.8 nog overwegen voor erbij. Die gebruik ik een heel stuk minder maar is net leuk voor twee mensen op de bank of een wat ruimer overzicht. :) Oh wacht, je hebt Sony. Iets soortgelijks dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gonadan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:19:
[...]
Overigens kan je ook de 24 f/2.8 nog overwegen voor erbij. Die gebruik ik een heel stuk minder maar is net leuk voor twee mensen op de bank of een wat ruimer overzicht. :) Oh wacht, je hebt Sony. Iets soortgelijks dan.
Deze dus: Carl Zeiss 24mm f/1.8
Echt mijn favoriete lens voor E APS-C; bijna zijn prijs waard...bijna O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:49
Mijn tip: Kijk goed naar lenzen! Met een goede lens kan je veel meer verschil maken dan met net weer een modelletje nieuwere camera. Hier een paar opties:Ook kan je er dan nog een prime lens bij nemen, zoals een 30, 35 of 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermitNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05-2021
Balance schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:11:
[...]

Mijn tip: Kijk goed naar lenzen! Met een goede lens kan je veel meer verschil maken dan met net weer een modelletje nieuwere camera. Hier een paar opties:Ook kan je er dan nog een prime lens bij nemen, zoals een 30, 35 of 50mm.
Bedankt iedereen voor de reacties. Zoals als al eerde gezegd is de wereld van fotografie nieuw voor mij. Afgelopen dagen heb ik veel gelezen en veel YouTube filmpjes bekeken over verschillende camera's en lenzen. Wat me vooral is opgevallen dat bekende Bokeh effect een stuk minder mooi is bij de kitlenzen. Ik heb gelezen dat als je echt mooie bokeh effect wilt dat je bij een Full Sensor een 50 MM prime moet kopen en bij een APS-C een 35 MM Prime.

Ik heb nu de volgende 3 combinaties gemaakt waaruit ik denk te moeten kiezen.

NIKON D5300 + AF-P 18-55 VR(kit) + Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX = 834 euro
NIKON D5300 Body + Sigma 17-50mm f/2.8 = 821 euro
NIKON D5300 + AF-S DX 18-105 VR(kit) + Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX = 907 euro

Door de goede specs van de Sigma lens denk ik zoals al door jullie aangeraden deze combo te moeten gaan. Ik weet aleen niet of je dezelfde mooie resultaten krijg zoals de 35mm prime lens Ik ben benieuwd wat jullie aanraden _/-\o_

M3 - SR+ - Deep Blue - Zwart - 19" - Trekhaak - Athlon - G-XXX-TR - besteld: 31 Oct, RN: 31 Oct, VIN: 26-11, SMS 17-12 Levering 19-12 (niet gelukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Heel mooi verhaal
Proficiat, allereerst!!!

Zelf ben ik al jaren enthousiast amateurfotograaf en toen mijn kleintjes kwamen wist ik zeker dat ik nooit meer achter mijn camera vandaan te krijgen zou zijn. Maar al snel kwam ik er achter dat mijn grote DSLR en rugzak met objectieven juist veel minder gebruikt werden. Zeker na de komst van de tweede.

De hele zooi verkocht en een kleinere systeemcamera gekocht (Panasonic G5). Beste besluit OOIT. Denk daar goed over na, want met zo'n kinderwagen, luiertas etc. etc. is de keuze om je zware apparatuur dan toch maar thuis te laten vrij snel gemaakt. Dat zal zeker niet voor iedereen gelden, maar bij mij heeft het wel zo uitgepakt.

En ook met een kleinere systeemcamera kun je prachtige foto's maken. En het scheelt kilo's in gewicht. Kijk eens naar de Sony's, Olympussen en Panasonics van deze wereld. En let daarbij ook goed op de videocapaciteiten, want je wilt ook bewegende foto's van je kinderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Hoppa! schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:08:
[...]

... Kijk eens naar de Sony's, Olympussen en Panasonics van deze wereld. ...
Vergeet niet de Fuji's

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

KermitNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:01:
Vorige week ben ik vader geworden van mijn eerste zoon. Het lijkt me leuk om lekker veel fotos te maken van onze kleine man.
Allereerst gefeliciteerd met de kleine man!
Ik fotografeer zelf graag kinderen en mensen. Enkele ervaringen die ik graag met je deel:
1. Opstartsnelheid van de camera: van aanzetten tot de eerste foto maken (incl. autofocus). Dit is heel erg belangrijk om belevenissen met je kind vast te leggen. Kinderen zijn snel en gebeurtenissen zijn zo voorbij, beide wachten niet op je.
2. Je hoeft geen lens te kiezen vanwege een zachtere bokeh -er is kans dat delen onscherp worden die scherp horen te zijn.
3. Bij kinderen fotograferen telt namelijk vooral een hoge sluitertijd, want in 99,99% wordt er echt niet geposeerd. De rest kun je eigenlijk niet teveel aan denken (ISO vooraf zo laag mogelijk kiezen als acceptabel is).
4. Schiet in RAW, dan hoef je niet zo'n lichtsterke lens te nemen: er zit verrassend veel rek in RAW nabewerking.
5. Je wil geen baby's en kinderen met flits fotograferen. Omdat het niet leuk is om in een flitser te kijken als baby, en omdat een flitser de aandacht trekt van kinderen wat een nadeel is als je ongedwongen kiekjes wil maken (spelen, feestjes).
6. Kies 1 zoomobjectief. Je zal geen tijd hebben om lenzen te verwisselen.

Wat opstartsnelheid betreft, zit je altijd goed bij een DSLR, zelfs de laagste instappers zijn extreem rap. Bij ILC en anderen is er een verschil per merk/model - dat moet je uitzoeken. Alles boven 1 seconde kun je eigenlijk te traag noemen.

Een 18-105mm kitlens is eigenlijk prima - zeker wat bereik betreft. 18-55mm is iets scherper, maar bereik is lang niet zo bruikbaar. Diafragma is wat klein maar geen probleem als je in RAW schiet vanwege de mogelijkheden in nabewerking. Bij een kleinere diafragma heb je ook een groter scherptebereik wat bij 'actie' een groot voordeel is. Ik zou me dus niet te druk om maken om kleine diafragma's. Zelf gebruik ik vooral een 16-85mm lens wat IMO qua bereik gewoon voldoet.

Een extra lens die ik je kan aanbevelen bij baby's is een 35mm f/1.8 lens (voor APS-C of DX). Dat is een zeer scherpe lens die erg goedkoop is. Zeker het overwegen waard als je budget het toelaat.
Omdat baby's alleen maar liggen of kruipen heb jij nog 'alle' tijd om met wat voetenzoom dichterbij of verder af te staan tijdens het fotograferen. De foto's zullen binnenshuis bijna altijd prima natuurlijk belicht zijn - heel mooie resultaten kun je hiermee krijgen. Je moet wel steeds checken of het focusgebied niet te nauw is, waardoor teveel zaken onscherp op de foto staan - dat is het risico van grote diafragma's.
Maar als je zoontje kan lopen, zal de 35mm vaker in de tas liggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 24-06-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoppa! schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:08:
En ook met een kleinere systeemcamera kun je prachtige foto's maken.
Dat klopt, en dat komt omdat de sensor doorgaans dezelfde afmeting heeft als bij een DSLR, en ook de lenzen niet in kwaliteit onderdoen voor de DSLR versies. In principe levert een MILC dezelfde kwaliteit als een DSLR.
En het scheelt kilo's in gewicht. Kijk eens naar de Sony's, Olympussen en Panasonics van deze wereld.
Deze 3 merken en Fujifilm zijn inderdaad de merken voor MILC's.
En let daarbij ook goed op de videocapaciteiten, want je wilt ook bewegende foto's van je kinderen!
Mwa, daar ben ik het niet helemaal mee eens! Fotografie is voor mij vele malen belangrijker dan video! Maar het is wel mooi dat je geen aparte camcorder meer nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Ik zou je als beginner de combinatie met de sigma 17-50mm aanraden.

Ik ben zelf begonnen met een 18-105 + 35mm 1.8 & daarna de 18-105 verkocht en een lichtsterke 2.8 17-50mm Die laatste gebruik ik het vaakst.

Omdat ik toch ook soms bereik miste heb ik een tweedehandse Sigma 50-150mm 2.8 op de kop getikt.

Ik fotografeer vooral mijn kids/vrienden etc.
KermitNL schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:42:
[...]

Bedankt iedereen voor de reacties. Zoals als al eerde gezegd is de wereld van fotografie nieuw voor mij. Afgelopen dagen heb ik veel gelezen en veel YouTube filmpjes bekeken over verschillende camera's en lenzen. Wat me vooral is opgevallen dat bekende Bokeh effect een stuk minder mooi is bij de kitlenzen. Ik heb gelezen dat als je echt mooie bokeh effect wilt dat je bij een Full Sensor een 50 MM prime moet kopen en bij een APS-C een 35 MM Prime.

Ik heb nu de volgende 3 combinaties gemaakt waaruit ik denk te moeten kiezen.

NIKON D5300 + AF-P 18-55 VR(kit) + Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX = 834 euro
NIKON D5300 Body + Sigma 17-50mm f/2.8 = 821 euro
NIKON D5300 + AF-S DX 18-105 VR(kit) + Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX = 907 euro

Door de goede specs van de Sigma lens denk ik zoals al door jullie aangeraden deze combo te moeten gaan. Ik weet aleen niet of je dezelfde mooie resultaten krijg zoals de 35mm prime lens Ik ben benieuwd wat jullie aanraden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 19:36
Met 2 mooie reizen in het vooruitzicht (Australie en Cuba) ben ik me weer aan het oriënteren op een spiegelreflex.
Elke keer begint het toch weer te kriebelen, maar ben nog steeds niet 100% zeker dat het echt voor mij iets is.

400-550 euro

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, zal vooral gebruikt worden op vakanties, mogelijk als het goed bevalt dat er dan meer fotos gemaakt gaan worden.

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, maar is een nice to have.

5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Voorkeur gaat uit naar de bekendere merken Nikon/Canon. Verder geen voorkeuren/wensen.

7. Gewenst bereik?
Hoor vaak dat een 18-55 lens niet voldoende is, dus voorkeur gaat uit naar 18-55 lens + bijv 75-200 of 75-300. Wat is precies het nadeel om voor een lens te gaan van 18-200?

Zit bijvoorbeeld te kijken naar dit pakket Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm DC II+ EF 75-300 DC II
(pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III + EF 75-300mm f/4.... of de iets duurdere:
pricewatch: Nikon D3300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + 55-200mm f/4...

Zou dit iets zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Flexicon op 05-07-2016 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 21:47
Ik ben zelf alleen bekend met het Nikon ecosysteem, maar de D3300 is een prima camera. Of je een 18-200 wil of een 18-55 en een 55-200 hangt er van af hoe zeer je het gemak van 1 lens belangrijker vindt dan kwaliteit van de lens. Ik had een 18-55+55-200 maar ben toch overgestapt naar de 18-200 (Nikkor) voor het gemak. Let wel, de Nikkor lens is een stuk beter (en duurder) dan bijvoorbeeld de 18-200 van Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Inzoomend op dit deel, de rest is algemeen en daarin past het meeste wel.
Flexicon schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:07:
7. Gewenst bereik?
Hoor vaak dat een 18-55 lens niet voldoende is, dus voorkeur gaat uit naar 18-55 lens + bijv 75-200 of 75-300. Wat is precies het nadeel om voor een lens te gaan van 18-200?

Zit bijvoorbeeld te kijken naar dit pakket Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm DC II+ EF 75-300 DC II
(pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III + EF 75-300mm f/4.... of de iets duurdere:
pricewatch: Nikon D3300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + 55-200mm f/4...

Zou dit iets zijn?
Als je voor Canon gaat is er nog een alternatief met een optisch goede lens met meer bereik dan je kit.
Kies bijvoorbeeld voor de combinatie:
pricewatch: Canon EOS 1200D Body Zwart
pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
En je hebt dezelfde body met één lens met lekker bereik, dat is ideaal voor op vakantie dan hoef je ook niet te wisselen.

De lens zit in de zomerpromotie van Canon dus als je dat goed aanpakt kan je een tegoed krijgen van 50 euro wat je dan voor je body gebruikt. Zo blijf je nog prima binnen je budget ook. :)

Een lens als de 18-200 is vaak een stuk minder scherp dan kortere lenzen, vandaar het advies om dan de 18-135 te kiezen die niet toegeeft op de 18-55 maar wel meer bereik heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 06-07-2016 08:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JRShield schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:08:
Ik ben zelf alleen bekend met het Nikon ecosysteem, maar de D3300 is een prima camera. Of je een 18-200 wil of een 18-55 en een 55-200 hangt er van af hoe zeer je het gemak van 1 lens belangrijker vindt dan kwaliteit van de lens. Ik had een 18-55+55-200 maar ben toch overgestapt naar de 18-200 (Nikkor) voor het gemak. Let wel, de Nikkor lens is een stuk beter (en duurder) dan bijvoorbeeld de 18-200 van Tamron.
Ik ben zelf meer bekend met het Canon eco-systeem, maar zou de 1200D niet zomaar aanraden. Dezelfde sensor heb ik in een 60D zitten, en de resultaten zijn af en toe toch wat teleurstellend. Daarnaast is het AF systeem van de 1200D wat beperkt, en zou ik alleen het middelste punt echt vertrouwen.

De D3300 is dan toch een stuk nieuwer in de onderhuidse techniek.

Voor een 18-200 schijnt de Sigma 18-200 C (let op dat je de Contemporary versie hebt) op het moment het beste te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Logisch, maar we hebben wel met een budget te maken. Je kunt ook een nieuwere Canon uitzoeken maar dan ga je er simpelweg overheen. Jouw combinatie overschrijdt de €700 euro. Tenzij de vraagsteller aangeeft het budget te willen oprekken zou ik er toch binnen willen adviseren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik had even niet naar de prijzen gekeken, wilde gewoon even de gedachte achterlaten dat de Nikon 18-200 niet per sé de beste keuze was als een superzoom gewenst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Hasselblad X1D staat op mijn verlanglijstje, belangrijkste voor mij is 16-bit encoding en de resolutie. Totaal onbekend is de lens line-up en hoe ze performen. De A7RII is met sensor stabilisatie praktischer, maar de hasselblad is geen 'handheld' nachtofotografie apparaat. ben benieuwd naar de eerste reviews in september :)

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
X1D is ook weer niet echt iets voor starters :+
Vooralsnog nog maar twee lenzen, dus het is te hopen dat er ook een adapter komt zodat je er wat meer lenzen mee zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

henkie196 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:10:
X1D is ook weer niet echt iets voor starters :+
Vooralsnog nog maar twee lenzen, dus het is te hopen dat er ook een adapter komt zodat je er wat meer lenzen mee zou kunnen gebruiken.
:+ haha nee idd. De adapter voor de H-serie zou er ook aan komen, maar totaal onzinning gezien de flange distance. Welke bedoel je dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik had gemist dat er al een adapter ook aangekondigd was, bij mij waren alleen de X1D en de 45 en 90mm lenzen blijven hangen, dus ik bedoelde niet een andere adapter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

henkie196 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:42:
Ik had even niet naar de prijzen gekeken, wilde gewoon even de gedachte achterlaten dat de Nikon 18-200 niet per sé de beste keuze was als een superzoom gewenst was.
Qua Sigma heb je wel gelijk hoor, ik ging alleen in op je verhaal over de 1200D. Het probleem met Nikon is dat je niet onder de D3300 kan (bij mijn weten) dus dat je minder ruimte voor het objectief over laat. Zo kan je voor Canon ook de 1300D of 700D pakken, maar dan houd je ook minder ruimte over.

Voor gewoon klikwerk op vakantie denk ik dat een simpele camera met simpele AF en fijn objectief prima moet werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ah ok. Onder de had ik eventueel nog een D3200 verwacht, maar ik zie nu dat die niet meer in de pricewatch staat. Van de twee opties die hij noemt zou ik nog steeds eerder gaan voor de D3300, niet alleen vanwege de body, maar ook omdat zowel de 18-55 III als de 75-300 geen stabilisatie hebben en ook optisch erg matig. Dan is jouw voorstel van een 1200D + 18-135 IS STM nog beter, inderdaad. Minder bereik, maar optisch een stuk beter.

Overigens zou ik het simpelere AF systeem niet zomaar negeren, niet zozeer omdat het simpel is, maar vooral omdat er weinig vervelender is dan denken een mooie foto gemaakt te hebben, maar dat je, omdat de camera een ander AF punt dan het middelste punt heeft gekozen, toch naderhand er achter komt dat de focus er net naast ligt. Ik vertrouw met de 100D ook alleen maar het middelste punt, niet de omliggende punten.

Overigens, als het idee van een dSLR en merkgebondenheid losgelaten kan worden, zijn er nog een tweetal opties die qua prijs onder de D3300 set uitkomen:
pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R + ZD 40-150mm f/...
pricewatch: Fujifilm X-A2 + XC16-50mm F3.5-5.6 OIS II + XC50-230mm F4.5-6.7 O...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ja de D3200 zocht ik ook naar, maar die is er helaas niet meer. Overigens begrijp ik je punt qua nauwkeurigheid van de AF, maar we hebben het wel over een objectief wat zorgt voor een kuub aan scherptediepte. Het zou mij verbazen als je het zou merken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nikon D3300 body verslaat de Canon 1200D, alleen de Canon 18-135 STM is een erg leuke lens!

Met de Sony A58 + DT 18-135 SAM heb je een Nikon-achtige body met een goede sensor en een Canon-achtige stille (voor filmen) standaard + portret zoomlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19
Eerst advies gevraagd bij de compacts. Maar ik geloof voor mijn keuze ben ik hier beter op de plaats. :D

Ik ben me aan het oriënteren (al een tijdje). Het begon met het zoeken naar een compact. Maar nu ik me meer verdiep, voel ik meer voor een systeemcamera. Was het budget eerst ongeveer €275,- , nu is het opgerekt naar €400,-.
Op dit moment denk aan 3 toestellen. De Sony A5000 en de A5100, als 3e de Lumix GF7. De A5100 is boven budget, maar de techniek (focus tijdens beweging) en het touchscreen spreken me erg aan.
Wat me tegenvalt aan de GF7, hij heeft geen verdikking aan de rechterkant. Iets wat qua grip wel prettig is.
Ik wil foto's maken van donkere omgeving, architectuur, natuur, landschap en filmen. De rest van de familie moet hem vooral makkelijk kunnen bedienen.
Oja, beetje compact is wel prettig. Ik heb ooit een Canon spiegelreflex (analoog) gehad, maar vond dat te groot.
Mijn vraag is: Is het de A5100 ruim €100,- meer waard? :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanrader: Nikon D3300 + Tamron 18-200 lens, perfecte combo; heb nog geen ander objectief nodig gehad, anders een macro voor een incidenteel kiekje. Vervorming is ook nauwelijks sprake van, echt een top-combi d:)b Ideaal voor het hele bereik van groothoek naar portret en verder door naar tele-zoom, alles in 1 slag. Door de crop-factor, met 1.5x vermenigvuldigen uiteraard. Heb ook een 300mm lens, voegt weinig waarde toe aan de 200mm (daarom gebruik ook alleen de semi-macro functie van die lens.)

Haarscherpe foto's, logische menu-structuur, accu gaat lang mee (ca. 700 foto's op max. res.), laden binnen 15-20 min (van 0% naar 100% vol!), compact maar toch een body in de hand (stevig)- beste aankoop voor mij sinds tijden!

Op reis zou ik alleen deze lens meenemen, snelle SD-kaartjes van 32/64GB (voor achter elkaar burst foto's blijven schieten, indien nodig) en 2 extra accu's erbij halen + wat verschillende filters (maar zeker een UV!) en evt. een statief (als je chronische bibberitus hebt.)

Totaal betaald voor deze set is ca. €329 voor de D3300 met kitlens 18-55 (MediaMarkt btw-dagen) en ca. 200 euro voor de Tamron lens (ook btw dagen, gestabiliseerde lens ON/OFF en AF/MF switch ook aanwezig.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:30:
Aanrader: Nikon D3300 + Tamron 18-200 lens, perfecte combo; heb nog geen ander objectief nodig gehad, anders een macro voor een incidenteel kiekje. Vervorming is ook nauwelijks sprake van, echt een top-combi d:)b Ideaal voor het hele bereik van groothoek naar portret en verder door naar tele-zoom, alles in 1 slag. Door de crop-factor, met 1.5x vermenigvuldigen uiteraard. Heb ook een 300mm lens, voegt weinig waarde toe aan de 200mm (daarom gebruik ook alleen de semi-macro functie van die lens.)
De vervorming is er best wel op 18mm.
Haarscherpe foto's
Zo'n hoogvlieger is de 18-200 echt niet. Ook enorm veel CA op het lange eind.
, logische menu-structuur, accu gaat lang mee (ca. 700 foto's op max. res.), laden binnen 15-20 min (van 0% naar 100% vol!), compact maar toch een body in de hand (stevig)- beste aankoop voor mij sinds tijden!
Laden in 15-20min? De capaciteit van de accu is 1230mAh. Zonder druppelladen aan het einde meegerekend, laadt de lader met een stroomsterkte van 0,9A. De totale laadtijd is dus in het gunstigste geval 1h20.
Op reis zou ik alleen deze lens meenemen, snelle SD-kaartjes van 32/64GB (voor achter elkaar burst foto's blijven schieten, indien nodig) en 2 extra accu's erbij halen + wat verschillende filters (maar zeker een UV!) en evt. een statief (als je chronische bibberitus hebt.)
Zeker een UV-filter? Waarom dan? Zonnekapje is veel effectiever en vernaggelt niet de beeldkwaliteit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:52:
[...]

De vervorming is er best wel op 18mm.

[...]

Zo'n hoogvlieger is de 18-200 echt niet. Ook enorm veel CA op het lange eind.

[...]

Laden in 15-20min? De capaciteit van de accu is 1230mAh. Zonder druppelladen aan het einde meegerekend, laadt de lader met een stroomsterkte van 0,9A. De totale laadtijd is dus in het gunstigste geval 1h20.

[...]

Zeker een UV-filter? Waarom dan? Zonnekapje is veel effectiever en vernaggelt niet de beeldkwaliteit.
Er zal best wat vervorming zijn, maar niet zo erg dat mij direct opvalt, wellicht als ik er een lineaal langs leg ;)
Dan nog kun je in Adobe CC Lightroom (en anderen?) dit corrigeren, naar lens model- las ik ergens, dus no worries.

Ik heb nog geen lens van 3000 euro op mijn D3300 gehad :') , dus ik kan niet oordelen of het een "betere of mindere" lens is, ik vind hem top en heb nog niet eerder zulke mooie, goede foto's gemaakt- ook binnen met weinig licht (bouwkundig/juridisch van aard) en tegen het licht in (boven een raam, met manual settings) dus ja wat is beter? Als je mij 5000 euro geeft, koop ik ook een andere set erbij (want deze gaat voorlopig niet weg.)

De accu is bij mij in no-time vol, echt 20min max. als ik mij niet vergis- wellicht heb je gelijk hoor, maar laatst was ik ca. 20 min. om even wat op te halen en thuisgekomen, was de accu alweer vol (van shutdown door empty battery.)

Een UV-filter, omdat die het minst blokt en gelijk een bescherming biedt tegen krassen op het lensglas zelf.
Natuurlijk, je kunt schieten zonder filter en met kap- alles kan, maar je hoeft maar 1 keer met je lens ergens tegenaan te lopen en dan bied die kap echt geen protectie...een kras erop en je bent helemaal zielig...krijg je niet meer goed + dat je geen drol meer voor je lens krijgt, als je er toch vanaf wilt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:30:
Aanrader: Nikon D3300 + Tamron 18-200 lens, perfecte combo;
De gestabiliseerde lens is beter dan z'n niet-gestabiliseerde voorganger, maar perfect? Het is geen topper. Echter, tussen de 50 en 150 mm presteert hij goed, en voor zijn prijs zelfs heel erg goed! Alleen tussen 18 en 50 mm laat hij steken vallen ten opzichte van de standaard kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:23:
[...]

De gestabiliseerde lens is beter dan z'n niet-gestabiliseerde voorganger, maar perfect? Het is geen topper. Echter, tussen de 50 en 150 mm presteert hij goed, en voor zijn prijs zelfs heel erg goed! Alleen tussen 18 en 50 mm laat hij steken vallen ten opzichte van de standaard kitlens.
Ik heb alleen het idee dat de kitlens AF iets sneller is, dan de Tamron- maar de 18-55 heeft ook een kortere totaal-slag dan de 18-200 qua mechaniek, dus ik vind het niet heel onlogisch dat deze laatste iets trager lijkt.
(Kan er prima mee leven, het is geenszins storend!) tussen de foto's zelf heb ik onderling niet veel verschil gemerkt, maar ik kan mij indenken dat bij minder licht, de kitlens iets meer bereik heeft qua lichtsterkte, dan de Tamron (omdat daar meer glas inzit?) Wellicht maakt de motor van de kitlens een hoger geluid, waardoor hij sneller klinkt, terwijl dit niet zo is in real-time? Kan er niet echt mijn vinger op leggen, hij klinkt sneller- laat ik het daar maar op houden.

Ik vind het een prima, betaalbare combinatie voor een starterskit, man man man- tussen een shitty compact-cameraatje van 10MP en deze combo zit echt een wereld van verschil! Je waant je zowaar een pro, zo goed zijn de pics die hier vanaf komen...ik had dat echt niet durven dromen. Dat die D3300 overal ongeveer 9/10 scoort, begrijp ik sinds het bezit en de gemaakte foto's maar al te goed!

De meeste plaatjes schiet ik gewoon (als luie fotograaf *ahum*) op de auto-stand, zonder flitser. Soms is manueel nodig en dan even spelen wat het beste resultaat oplevert, eigenlijk alleen bij 'rare' lichtsituatie's.
(Die moet ik nog wel aanschaffen, een goede flitser met wat kapjes om te verzachten.)

Nee, ik heb het wel ontdekt- dit is een van mijn nieuwe hobby's! Verder moet alles nog bij elkaar geraapt worden, prime lenzen etc., ND-filters voor mooie effecten etc., maar geen haast. Mooie magnesium-alu statief in de vorm van een losse driepoot, grotere fototas, mooi boek gevonden over werken met RAW laatst, die nog doorwerken etc.- te weinig tijd bijna om nog foto's te maken ;)

Als de Nikkor 18-200 veel beter is dan de Tamron, is het te overwegen, maar is het ook betaalbaar?
En is het de meerprijs waard? Dat moet ik maar zien, dan pas geloven. Het bereik is ideaal- heel all-round, dus ik zou een dergelijk objectief zo weer aanschaffen. >200mm vind ik echt overbodig, maar als je een goed objectief tegenkomt van 18-300 zonder (te veel) vervorming, waarom dan ook niet? Ik zie niet echt ton- of bolvorming in de foto's en het zijn toch pics mbt de woning (rechte lijnen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ondanks dat een superzoom hier vaak een beetje belachelijk wordt gemaakt of word afgekraakt ben
ik ook erg blij met mijn Nikon D5200 met Tamron 18-270/ 3.5-6.3 Di II VC PZD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Het is allemaal relatief. Een superzoom is voor een fanatieker fotograaf niet aantrekkelijk omdat die tegen de beperkingen aan loopt. Dat betekent niet dat zo'n lens geen nut of doelgroep heeft, alleen dat velen hier wat anders kiezen. Er zijn ook genoeg mensen die alle foto's op vakantie met hun mobiel maken en daar heel blij mee zijn. Dat vind jij dan wellicht weer wat zonde. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Cyb3 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:06:
Hasselblad X1D staat op mijn verlanglijstje, belangrijkste voor mij is 16-bit encoding en de resolutie. Totaal onbekend is de lens line-up en hoe ze performen. De A7RII is met sensor stabilisatie praktischer, maar de hasselblad is geen 'handheld' nachtofotografie apparaat. ben benieuwd naar de eerste reviews in september :)
Hier is alvast het begin: http://www.dpreview.com/n...1d-pre-production-samples
:9

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 21:41
Flexicon schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:07:
Met 2 mooie reizen in het vooruitzicht (Australie en Cuba) ben ik me weer aan het oriënteren op een spiegelreflex.
Elke keer begint het toch weer te kriebelen, maar ben nog steeds niet 100% zeker dat het echt voor mij iets is.

400-550 euro

7. Gewenst bereik?

Zou dit iets zijn?
Genoeg antwoorden hierboven dus enkel een aanvulling:

D3300 met 18-105 was volgens mij nog niet genoemd:
pricewatch: Nikon D3300 + AF-S NIKKOR DX 18-105mm G ED VR Zwart
Echter kijken naar de meerprijs van de 18-55mm & 55-200mm kit misschien niet de beste keuze.

---

Hoe sta je eigenlijk tegenover tweedehands? Want dan krijg je veel meer mogelijkheden binnen je budget.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRShield
Sato schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 00:24:
[...]

Genoeg antwoorden hierboven dus enkel een aanvulling:

D3300 met 18-105 was volgens mij nog niet genoemd:
pricewatch: Nikon D3300 + AF-S NIKKOR DX 18-105mm G ED VR Zwart
Echter kijken naar de meerprijs van de 18-55mm & 55-200mm kit misschien niet de beste keuze.

---

Hoe sta je eigenlijk tegenover tweedehands? Want dan krijg je veel meer mogelijkheden binnen je budget.
Alleen met een 18-55+55-200 zit je wel met twee lensen die je moet wisselen en dat is (voor mij persoonlijk) niet ideaal op vakantie. Ik merk dat ik vaak 1 lens voor de dag kies. Dat kan de 18-200 zijn, maar bijvoorbeeld ook de 17-50 of de 35. Je zeult dan minder gewicht mee en mijn vriendin is minder geïrriteerd omdat ik niet telkens hoef te stoppen om lenzen te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Erg scherp! Ik ga denk ik ook demo'en als Hasselblad het goed vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tot op heden leende ik altijd de DSLR van mijn vader als ik op vakantie ging, namelijk een Nikon D60 met twee lenzen de AF-S DX Zoom-Nikkor ED 18-55mm F3.5-5.6G en de AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED.

Het wordt nu toch eens tijd voor een eigen camera en ik merk dat ik kwalitatief betere foto's verlang. Nu is de D60 natuurlijk niet de nieuwste meer dus met een nieuwe camera zal ik zeker winst boeken. Tevens wil ik het liefst ook af van twee lenzen dat wisselen is maar irritant. Maar goed wat zijn dan de slimste opties? Ik heb al wat rond gezocht en zag bijvoorbeeld deze opties:
Nikon D3300 + AF-S NIKKOR DX 18-105mm G ED VR Zwart
Nikon D5300 + AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Zwart
Maar hoeveel ga ik last hebben dat die maar tot 105mm gaat en niet 200mm?

Of kan ik bijvoorbeeld beter voor een Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G VR ED DX gaan?

En naast dat de D5300 ook Wifi/GPS en een scherm heeft. Is het de meerprijs voor het hebben van meer autofocuspunten, maximale ISO waarde ook waard ten opzichte van de D3300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

FabiandJ schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:30:
Op 200mm zie je ongeveer de helft van de viewport tov 105mm. Deze tool van Tamron laat het makkelijk simuleren.

Niet vergeten dat dezelfde regel geldt als bij primes: als je niet (voldoende) kan zoomen met de lens, zoom dan met je voeten. Ook niet vergeten dat bij grote focale lengtes je al gauw extra stabiliteit nodig hebt om een foto scherp te krijgen, zoals een steunpunt voor je lens of body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
IveGotARuddyGun schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:26:
[...]

Op 200mm zie je ongeveer de helft van de viewport tov 105mm. Deze tool van Tamron laat het makkelijk simuleren.

Niet vergeten dat dezelfde regel geldt als bij primes: als je niet (voldoende) kan zoomen met de lens, zoom dan met je voeten. Ook niet vergeten dat bij grote focale lengtes je al gauw extra stabiliteit nodig hebt om een foto scherp te krijgen, zoals een steunpunt voor je lens of body.
Daarbij verandert ook het perspectief. Een foto geschoten met een wijdere lens (zeg 35mm) van dichtbij geeft een andere foto (een ander perspectief) dan een foto geschoten met een tele lens (zeg 200mm) van veraf. Beide hebben ze een ander perspectief en toch is het mogelijk bij beide het onderwerp even groot in beeld te krijgen.

Het is maar net wat je voorkeur heeft en wat de mogelijkheden zijn m.b.t. "voetzoom" ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06
Je zou eens kunnen onderzoeken hoeveel foto's je nu maakt met een brandpuntsafstand groter dan 105mm - en dan vooral in de bovenste regionen van het telebereik. Dan weet je hoeveel foto's je gaat missen door een beperkter zoombereik.

Overigens, als blijkt dat je echt veel foto's boven de 100mm schiet, zou je ook kunnen overwegen een goede tele(-zoom) te kopen in plaats van een 18-140mm. Die zeul je dan wel mee, en je moet regelmatig lenzen wisselen, maar de kwaliteit is dan wel een stukje beter.
Daarbij verandert ook het perspectief. Een foto geschoten met een wijdere lens (zeg 35mm) van dichtbij geeft een andere foto (een ander perspectief) dan een foto geschoten met een tele lens (zeg 200mm) van veraf.
Het gaat hem vooral over het verschil tussen 105 en 200mm. Tussen die afstanden verandert het perspectief niet zo drastisch als tussen 35 en 200mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:00:
Ondanks dat een superzoom hier vaak een beetje belachelijk wordt gemaakt of word afgekraakt ben
ik ook erg blij met mijn Nikon D5200 met Tamron 18-270/ 3.5-6.3 Di II VC PZD ;)
De Tamron 18-270 is dan ook een beter objectief, opgebouwd uit betere onderdelen (lenzen en mechaniek) dan de Tamron 18-200. Hij is ook een stuk duurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lie3vie3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-04-2022
Dag iedereen. Ik heb de laatste tijd veel gelezen en opgezocht over fotografie en film en dan gaat het natuurlijk jeuken om zelf een camera te kopen :) Met filmen heb ik al wat ervaring door vroeger gewerkt te hebben met Canon XL1's in de filmgroep van mijn oude school. Die hobby zou ik graag weer opnemen en verder uitdiepen door ook met fotografie ervaring op te doen. Bij het kopen van mijn eerste camera zou ik jullie advies zeer op prijs stellen!

Wat is je beschikbare budget? 1000-1500 euro, eventueel wat meer.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? 3 oude Pentax lenzen waar ik waarschijnlijk niet veel mee ben: Pentax SMC M 50mm f/2.0, Cosina MC Cosinon-W 28mm f/2.8 en Cosina Auto Cosinon 135mm F/2.8 MC
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ik zou de camera graag kunnen gebruiken om er optredens en muziekvideo's mee te kunnen filmen in combinatie met een Canon XC-10 van mijn vader.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, maar (tracking) AF tijdens het filmen is wel handig.
Overige wensen aan de camera Bij voorkeur licht en compact omdat ik de camera ook koop om mee te kunnen nemen op een trektocht deze zomer.
Gewenst bereik? Ruim genoeg, zodat zowel wide, medium als close shots mogelijk zijn tijdens het filmen en dat ik zowel details als landschappen kan fotograferen.

Zoals ik zei heb ik al heel wat opgezocht en mijn oog is daarbij gevallen op de Panasonic GX-80. Voor het filmen zijn 4K en de uitstekende IS natuurlijk ideaal. Het ontbreken van een externe microfoon ingang is geen groot probleem, geluid zou ik sowieso afzonderlijk opnemen. Door de betaalbare prijs van de GX-80 is er bovendien nog budget voor een goede lens/lenzen. Panasonic heeft nu een cashback promotie op enkele lenzen waarbij het terugbetaalde bedrag dubbel is als je ook een Lumix-G camera koopt: http://www.panasonic.com/...nic_Optiques_LUMIX_NL.pdf.

Welke lenzen ik nu best zou kopen is waar ik nog aan twijfel...
- De14-140 mm lijkt me een goede optie omdat die zeer veelzijdig is en het me aantrekkelijk lijkt om met 1 lens op de camera een groot bereik te hebben (bijvoorbeeld tijdens de trektocht!) Van de Canon XL-1 ben ik het ook gewoon om veel zoom bereik te hebben met een camera.
- Mijn budget laat de 12-32 mm f/2.8 toe, zeker met de cashback, die ik dan zou kunnen aanvullen met een 35-100 mm lens. Zowel de 12-32 mm en 35-100 mm zijn beschikbaar in een f/2.8 uitvoering of een goedkopere, minder lichtsterke versie. In welk bereik is het hebben van een lichtsterke lens het meest nuttige?
-En dan zijn er nog verschillende prime-lenzen... Ik zie door de bomen het bos even niet meer en kan ook moeilijk inschatten welke lenzen voor mijn gebruik het handigste zijn.

Beginnen met de 12-32 mm kitlens en dan later lenzen bijkopen is een oplossing voor bovenstaande vragen, maar dan mis ik wel de besparing die ik kan maken door de cashback actie.

Over het filmen heb ik ook nog de volgende vraag (maar misschien is dit niet de juiste plaats om ze te stellen):
- Zal het gebruik van een Panasonic camera naast een Canon camera grote problemen opleveren bij het monteren van mijn beelden? De XC10 biedt verschillende profielen aan specifiek voor het filmen zoals C-log en WideDR, dit mist bij de GX-80. Het laten overeenstemmen van de kleuren is waar ik het meest mee inzit, is dit iets dat ik fragment per fragment moet doen of is de aanpassing voor alle fragmenten gelijk?

Zoals je ziet, veel vragen! Hopelijk kan iemand me helpen met mijn lenzenkeuze of, dat kan natuurlijk ook, me wijzen op een goed alternatief voor de GX-80 waar ik niet met bovenstaande problemen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 18:05:
[...]

De Tamron 18-270 is dan ook een beter objectief, opgebouwd uit betere onderdelen (lenzen en mechaniek) dan de Tamron 18-200. Hij is ook een stuk duurder!
De Tamron 18-270 is na de Canon 17-85 de lens die zo'n beetje het vaakst met een kapotte focusmotor komt te zitten. Daarnaast is ie vreselijk soft aan het lange eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat van de focus motor wist ik niet, maar dat-ie soft is boven de 200 mm, dat klopt. Dat is slechts deels weg te werken door het diafragma kleiner te maken.

Deze superzoom heeft een eigenschap die volgens mij geen enkele andere superzoom heeft: hij doet (vrijwel) niet onder voor kitlenzen in het 18-55mm bereik. En dat is erg knap voor een 15x zoom op een DSLR! Als je het extra gewicht niet erg vindt, dan kan dit je standaard lens zijn ipv een 18-55 kitlens, zonder dat je bij elke foto zichtbaar in moet leveren op kwaliteit.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat je doorgaans beter af bent met een moderne 18-135: lichter, kleiner, sneller, stiller, en ik denk dat je het bereik tussen 135 en 200-270 niet vaak zal missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ikweethetbeter schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:42:
Dat van de focus motor wist ik niet, maar dat-ie soft is boven de 200 mm, dat klopt. Dat is slechts deels weg te werken door het diafragma kleiner te maken.

Deze superzoom heeft een eigenschap die volgens mij geen enkele andere superzoom heeft: hij doet (vrijwel) niet onder voor kitlenzen in het 18-55mm bereik. En dat is erg knap voor een 15x zoom op een DSLR! Als je het extra gewicht niet erg vindt, dan kan dit je standaard lens zijn ipv een 18-55 kitlens, zonder dat je bij elke foto zichtbaar in moet leveren op kwaliteit.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat je doorgaans beter af bent met een moderne 18-135: lichter, kleiner, sneller, stiller, en ik denk dat je het bereik tussen 135 en 200-270 niet vaak zal missen.
Hmm, een kitlens is nou niet echt je van het. Tenminste als we het over de 18-55 hebben. Ik vind het maar zonde geld die superzooms 8)7

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 22:42:

Are you sure about that?
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Kies dan voor de Sigma 18-300: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1
18-135 STM is inderdaad het beste compromis voor velen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet dat je vooral aan de rand de verschillen ziet, maar hier schrik ik toch wel van, zo erg had ik het niet verwacht! Op helemaal open diafragma is het nog net iets ergers zelfs...

Ik heb vroeger redelijk wat foto's gemaakt met de 18-250mm voorganger van de 18-270, en in mijn gedachten was die, voor een superzoom, erg goed op 18mm.

De Sigma 18-300 is, verrassend, zichtbaar beter! Maar mijn eind-advies blijft staan: ga voor de 18-135 STM als je voor Canon gaat (of een 18-135 SAM als je voor Sony gaat, of een 18-140 als je een Nikon body kiest). Die doet nergens onder voor de kitlens of andere goedkope(re) lenzen, die laat zich alleen aftroeven door het betere kwaliteitsglas of primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30
FabiandJ schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:30:
......goed wat zijn dan de slimste opties? Ik heb al wat rond gezocht en zag bijvoorbeeld deze opties:
Nikon D3300 + AF-S NIKKOR DX 18-105mm G ED VR Zwart
Nikon D5300 + AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Zwart

Of kan ik bijvoorbeeld beter voor een Nikon AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G VR ED DX gaan?
Ik heb een week geleden de 18-140 gekocht en de 18-105 weggedaan wegens die extra brandpuntsafstand. Op zich tevreden maar de 18-140 is wel een stuk duurder.
Vraag is, ga je voor kwaliteit of gemak? Gemak: 18-200, kwaliteit: 18-105 of 18-140

Nu moet je je op kwaliteit ook niet verkijken. Dat verschil zie je vnl als je de foto op ware grootte bekijkt. Tel daar bij op dat browsers,Facebook etc ook je foto wat vernagelen.
En dan nog het feit dat mensen investeren in dure scherpe lenzen waarbij een groot deel eigenlijk niet goed weet hoe ze een scherpe foto moeten maken.
Hoop bla bla over scherpte maar de praktijk doet daar flink aan af mi.

Wat betreft de camera's, ben in die nieuwere modellen niet zo thuis. Las wel ergens dat je voor de d3300 veel waar voor je geld kreeg.

Als je gewoon vakantie kiekjes wilt maken zou ik zelf genoeg hebben aan een d3300. En voor het gemak zou ik dan de 18-200 kopen. Ook mooi voor op het strand, kan je die ene babe er van afstand nog mooi op schieten ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 10-07-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harribo schreef op zondag 10 juli 2016 @ 08:56:
Nu moet je je op kwaliteit ook niet verkijken. Dat verschil zie je vnl als je de foto op ware grootte bekijkt. Tel daar bij op dat browsers,Facebook etc ook je foto wat vernagelen.
Je moet je afvragen waar je je foto's voor maakt. Maak je vooral snapshots voor Facebook, koop dan een premium telefoon, alle modellen hebben tegenwoordig een zeer capabele camera, en het uploaden gaat heel eenvoudig.

Ik maak veel foto's voor hoge kwaliteit fotoalbums, en dan vind ik een DSLR (of een MILC) een goede investering vanwege de mooie bokeh bij portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30
ikweethetbeter schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Je moet je afvragen waar je je foto's voor maakt. Maak je vooral snapshots voor Facebook, koop dan een premium telefoon, alle modellen hebben tegenwoordig een zeer capabele camera, en het uploaden gaat heel eenvoudig
Je zit alleen met een groothoeklens. Om over de rest nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor snapshots op social media heb je over het algemeen inderdaad genoeg aan een moderne telefoon. Zelfs al je graag in raw wilt schieten en wilt bewerken kun je wat dat betreft af met een courant model.

Dan lever je inderdaad wel bereik en lichtsterkte in, maar het bespaard ook een boel gewicht en gedoe.
Een D3300 levert ten opzichte van een D5*00 vooral in op gebruiksgemak, verder rollen er dezelfde foto's uit.
105mm is lang genoeg om je op vakantie mee te redden, tenzij je op safari gaat.
Mijn langste lens gaat tot 100mm en ik heb nog geen situaties gehad waarin ik langer nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 19:36
Bedankt allemaal voor de tips met betrekking voor de aanschaf van een camera. Ik kom nu uit op een
Nikon D3300 zwart + 18-140mm VR, deze is te krijgen in Australië voor 600 euro (mogelijk 50 dollar/euro goedkoper als ik ook nog de cashback actie krijg); prima deal lijkt me of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flexicon schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:31:
... of zie ik iets over het hoofd?
Als je in Australië woont: nee, gewoon doen!
Als je niet in Australië woont: ja, haal hem in Nederland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ik vind het frappant dat veel mensen de 18-55mm kitlens bijna standaard afschrijven als minderwaardige lenzen. Ze zijn 'goedkoop' omdat de productielijnen op grote series zijn afgestemd, maar doorgaans zijn ze ook compleet uitontwikkeld en erg scherp - zeker voor de prijs.
Het echte probleem waar een aantal (niet alle!) gebruikers op den duur op zullen stuiten bij kitlenzen is meer de diagfragma die niet groter gaat dan f/3.5 - 5.6, maar dat heeft weinig met de beeldkwaliteit te maken. Verder zijn het prima lenzen als het bereik voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 20:45:
105mm is lang genoeg om je op vakantie mee te redden, tenzij je op safari gaat.
Mijn langste lens gaat tot 100mm en ik heb nog geen situaties gehad waarin ik langer nodig had.
Ik denk dat je bedoelt dat je met een 18-105 toch wel een mooi bereik hebt voor walk-around, waarbij je niet zo heel snel de noodzaak zal voelen om van lens te wisselen ;)

Ik heb, zelfs voor gewoon landschapsfotografie, toch wel met enige regelmaat dat ik ook 200mm niet lang genoeg vind, en dan hebben we het nog maar even niet over beestjes fotograferen. Dus welk bereik je echt nodig hebt hangt ook sterk af van wat je fotografeert en hoe.
Fireshade schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:12:
Ik vind het frappant dat veel mensen de 18-55mm kitlens bijna standaard afschrijven als minderwaardige lenzen. Ze zijn 'goedkoop' omdat de productielijnen op grote series zijn afgestemd, maar doorgaans zijn ze ook compleet uitontwikkeld en erg scherp - zeker voor de prijs.
Het echte probleem waar een aantal (niet alle!) gebruikers op den duur op zullen stuiten bij kitlenzen is meer de diagfragma die niet groter gaat dan f/3.5 - 5.6, maar dat heeft weinig met de beeldkwaliteit te maken. Verder zijn het prima lenzen als het bereik voldoende is.
Ik denk dat dit vooral geldt voor de door UC gelinkte 18-55 STM, maar dat oudere kitlenzen toch wel wat verder achter blijven qua optische prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De rest van de 18-55 kitlenzen zijn goedkoop omdat ze tsja, niet heel fantastisch zijn maar prima om mee te beginnen. Ze zijn in ieder geval niet zo erg als de meeste superzooms ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat je bedoelt dat je met een 18-105 toch wel een mooi bereik hebt voor walk-around, waarbij je niet zo heel snel de noodzaak zal voelen om van lens te wisselen ;)
Ehh... Nee, dat bedoel ik niet. Het klopt echter wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ik denk dat dit vooral geldt voor de door UC gelinkte 18-55 STM, maar dat oudere kitlenzen toch wel wat verder achter blijven qua optische prestaties.
Ik heb het over de huidige kitlenzen die als pakket meegeleverd worden, niet over kitlenzen van 10 jaar oud oid :P
Maar de goede optiek van de 18-55mm kitlens geldt net zo goed voor het Nikon kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:16:
Ehh... Nee, dat bedoel ik niet. Het klopt echter wel. ;)
Laten we dan maar zeggen dat we verschillende meningen hebben over welk bereik voldoende zou zijn op vakantie ;)
Fireshade schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:32:
Ik heb het over de huidige kitlenzen die als pakket meegeleverd worden, niet over kitlenzen van 10 jaar oud oid :P
Maar de goede optiek van de 18-55mm kitlens geldt net zo goed voor het Nikon kamp.
Die oude kitlenzen worden nog steeds in kits gestopt. Zo zie ik een 1200D met een 18-55 III (non-IS), een 1300D met de wat nieuwere 18-55 IS II (maar nog geen STM), en ook een D3300 die zowel met de 18-55VR I als de VR II wordt aangeboden. Als je een dubbele kit hebt, kun je ook nog een 75-300 bij een 1200D krijgen, en die lens is volgens mij niet eens van deze eeuw. Goed, nou is die 1200D een tikkeltje aan de bejaarde kant, maar die wordt wel nog steeds verkocht en ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

henkie196 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:15:
en ook een D3300 die zowel met de 18-55VR I als de VR II wordt aangeboden
Serieus? Die 18-55 VR I is toch de niet-inklapbare versie van die lens? Ik dacht dat Nikon net uitpakte met de combinatie van goeie en betaalbare instapper met splintermoderne kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Optisch maakt de Nikon I en II niet zo heel veel uit. Maar is de II wat moderner en dus inklapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
IveGotARuddyGun schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:30:
Serieus? Die 18-55 VR I is toch de niet-inklapbare versie van die lens? Ik dacht dat Nikon net uitpakte met de combinatie van goeie en betaalbare instapper met splintermoderne kitlens.
Staat in ieder geval zo in de pricewatch. En dat verbaasd me ook niet zoveel, ik zie wel vaker oudere modellen nog te koop worden aangeboden naast de nieuwere modellen (en ook regelmatig dat de nieuwere modellen niet eens aangeboden worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Tegenwoordig wordt de D3300 aangeboden met een AF-P DX NIKKOR 18-55mm F/3.5-5.6G VR lens. Die is ook inklapbaar, net als de voorganger (AF-S DX NIKKOR 18-55mm F/3.5-5.6G VR II), maar heeft nu een stappenmotor voor autofocus in plaats van SWM, wat het focussen een stuk stiller en sneller zou moeten maken (vooral fijn bij videos). Daarnaast ontbreken de knoppen voor het schakelen van manuele focus naar autofocus, en voor het aan- en uitzetten van VR. Dat moet nu allemaal via de camera menus.

Voor zover ik kon achterhalen, is AF-S VR II hetzelfde als AF-P VR, en is er geen AF-P VR II.

[edit]
De AF-P variant heeft ook een iets andere lens samenstelling: 12 elementen in 9 groepen, waarvan 2 asferische lenzen. De AF-S VR II variant heeft 11 elementen in 8 groepen, waarvan 1 asferische lens. Geen idee hoeveel dit optisch anders is.

[ Voor 25% gewijzigd door Daedalus op 11-07-2016 17:37 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

henkie196 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:15:
Die oude kitlenzen worden nog steeds in kits gestopt. Zo zie ik een 1200D met een 18-55 III (non-IS), een 1300D met de wat nieuwere 18-55 IS II (maar nog geen STM), en ook een D3300 die zowel met de 18-55VR I als de VR II wordt aangeboden. Als je een dubbele kit hebt, kun je ook nog een 75-300 bij een 1200D krijgen, en die lens is volgens mij niet eens van deze eeuw. Goed, nou is die 1200D een tikkeltje aan de bejaarde kant, maar die wordt wel nog steeds verkocht en ook gekocht.
Er mogen best oude lenzen aangeboden worden, maar die zijn mijns inziens ook uitstekende lenzen voor het geld.
Je kan natuurlijk ook honderden euro's meer betalen voor een beetje betere optiek, of meer dan duizend euro voor de beste, maar praktisch ga je dat bijna niet zien in je foto's.
Dus ik vind het iets te makkelijk om zomaar de kitlenzen terzijde te schuiven in de adviezen hier - het zijn best prima lenzen, zeker voor alledaags huis-tuin-keuken gebruik. Dat is eigenlijk mijn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon, het grote merk dat fantastische lenzen op de markt brengt, heeft de eerste jaren van de digitale spiegelreflexfotografie (van ongeveer 10 jaar geleden tot enkele jaren geleden) ronduit slechte kitlenzen meegeleverd. Geen enkele kitlens is een kwalitatief hoogstandje, ze moeten tenslotte betaalbaar zijn, maar die van Canon waren lang niet op het niveau van die van Nikon, Minolta (Sony), Pentax en anderen. Ik denk dat vooral het populaire Canon verantwoordelijk is voor de slechte reputatie van kitlenzen; nu maken ze overigens prima kitlenzen, die niet onderdoen voor de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fireshade schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:02:
Er mogen best oude lenzen aangeboden worden, maar die zijn mijns inziens ook uitstekende lenzen voor het geld.
Je kan natuurlijk ook honderden euro's meer betalen voor een beetje betere optiek, of meer dan duizend euro voor de beste, maar praktisch ga je dat bijna niet zien in je foto's.
Dus ik vind het iets te makkelijk om zomaar de kitlenzen terzijde te schuiven in de adviezen hier - het zijn best prima lenzen, zeker voor alledaags huis-tuin-keuken gebruik. Dat is eigenlijk mijn punt :)
Een bijkomende factor is dat de laatste paar jaren de lensontwerpen, zeker voor zooms, maar ook voor primes, duidelijk vooruit is gegaan, en dat de kitlenzen hier ook duidelijk van hebben geprofiteerd. Want kitlenzen worden zo iedere twee jaar wel ongeveer ge-update, maar de lenzen die typisch gezien als een upgrade worden gezien worden bij lange na niet zo vaak ge-update. Of in het geval van Canon en Nikon: helemaal niet. De Nikon 17-55/2.8 (overigens nog steeds optisch een van de betere lenzen die je kunt krijgen voor een Nikon crop, buiten wellicht de Sigma 18-35/1.8) kwam in 2004 op de markt, de Canon 17-55/2.8 IS kwam in 2006 op de markt, en zelfs de Sigma 17-50/2.8 OS is alweer van 2010.

Dus ja, vroeger waren die lenzen echt top t.o.v. de kitlenzen, maar de kitlenzen zijn verder ontwikkeld, en de verschillen met de wat higher end lenzen is duidelijk minder geworden, tot het punt dat er wellicht optisch weinig verschil meer is. Buiten het grotere diafragma, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:30:
[...]

Canon, het grote merk dat fantastische lenzen op de markt brengt, heeft de eerste jaren van de digitale spiegelreflexfotografie (van ongeveer 10 jaar geleden tot enkele jaren geleden) ronduit slechte kitlenzen meegeleverd. Geen enkele kitlens is een kwalitatief hoogstandje, ze moeten tenslotte betaalbaar zijn, maar die van Canon waren lang niet op het niveau van die van Nikon, Minolta (Sony), Pentax en anderen. Ik denk dat vooral het populaire Canon verantwoordelijk is voor de slechte reputatie van kitlenzen; nu maken ze overigens prima kitlenzen, die niet onderdoen voor de concurrentie.
Pardon. Kun je dat ook staven met cijfers? Want ze maken al jaren prima kitlenzen. De versies met IS waren optisch sowieso prima (vergeleken met de concurrentie) en qua bouw simpel maar zonder al teveel problemen. De kapotte kitlenzen die ik voornamelijk zie (afgebroken mount, vastgelopen focusmotor, niet meer functioneren) zijn voornamelijk van Nikon en Sony en nauwelijks van Canon. 1 uitzondering: de 17-85, want dat is een baggerlens qua focusmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan mij verhalen herinneren van meerdere personen over Canon kitlenzen die de werking hadden van een stofzuiger. Dat lijkt me geen fijne eigenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is helaas niet veel beter met de 17-55/2.8 IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:09:
Ik kan mij verhalen herinneren van meerdere personen over Canon kitlenzen die de werking hadden van een stofzuiger. Dat lijkt me geen fijne eigenschap.
Wat stof is over het algemeen geen punt. Natuurlijk kan er dan ook makkelijker iets naar binnen komen wat schadelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:35:
Dat is helaas niet veel beter met de 17-55/2.8 IS.
Het is al enige tijd geleden dat ik het hoorde en toen ik het hoorde ging het al over gevallen van enige tijd daarvoor. Hoe de huidige stand van zaken is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
lie3vie3 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 19:40:
Dag iedereen. Ik heb de laatste tijd veel gelezen en opgezocht over fotografie en film en dan gaat het natuurlijk jeuken om zelf een camera te kopen :) Met filmen heb ik al wat ervaring door vroeger gewerkt te hebben met Canon XL1's in de filmgroep van mijn oude school. Die hobby zou ik graag weer opnemen en verder uitdiepen door ook met fotografie ervaring op te doen. Bij het kopen van mijn eerste camera zou ik jullie advies zeer op prijs stellen!

Wat is je beschikbare budget? 1000-1500 euro, eventueel wat meer.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? 3 oude Pentax lenzen waar ik waarschijnlijk niet veel mee ben: Pentax SMC M 50mm f/2.0, Cosina MC Cosinon-W 28mm f/2.8 en Cosina Auto Cosinon 135mm F/2.8 MC
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk? Ik zou de camera graag kunnen gebruiken om er optredens en muziekvideo's mee te kunnen filmen in combinatie met een Canon XC-10 van mijn vader.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, maar (tracking) AF tijdens het filmen is wel handig.
Overige wensen aan de camera Bij voorkeur licht en compact omdat ik de camera ook koop om mee te kunnen nemen op een trektocht deze zomer.
Gewenst bereik? Ruim genoeg, zodat zowel wide, medium als close shots mogelijk zijn tijdens het filmen en dat ik zowel details als landschappen kan fotograferen.

Zoals ik zei heb ik al heel wat opgezocht en mijn oog is daarbij gevallen op de Panasonic GX-80. Voor het filmen zijn 4K en de uitstekende IS natuurlijk ideaal. Het ontbreken van een externe microfoon ingang is geen groot probleem, geluid zou ik sowieso afzonderlijk opnemen. Door de betaalbare prijs van de GX-80 is er bovendien nog budget voor een goede lens/lenzen. Panasonic heeft nu een cashback promotie op enkele lenzen waarbij het terugbetaalde bedrag dubbel is als je ook een Lumix-G camera koopt: http://www.panasonic.com/...nic_Optiques_LUMIX_NL.pdf.

Welke lenzen ik nu best zou kopen is waar ik nog aan twijfel...
- De14-140 mm lijkt me een goede optie omdat die zeer veelzijdig is en het me aantrekkelijk lijkt om met 1 lens op de camera een groot bereik te hebben (bijvoorbeeld tijdens de trektocht!) Van de Canon XL-1 ben ik het ook gewoon om veel zoom bereik te hebben met een camera.
- Mijn budget laat de 12-32 mm f/2.8 toe, zeker met de cashback, die ik dan zou kunnen aanvullen met een 35-100 mm lens. Zowel de 12-32 mm en 35-100 mm zijn beschikbaar in een f/2.8 uitvoering of een goedkopere, minder lichtsterke versie. In welk bereik is het hebben van een lichtsterke lens het meest nuttige?
-En dan zijn er nog verschillende prime-lenzen... Ik zie door de bomen het bos even niet meer en kan ook moeilijk inschatten welke lenzen voor mijn gebruik het handigste zijn.

Beginnen met de 12-32 mm kitlens en dan later lenzen bijkopen is een oplossing voor bovenstaande vragen, maar dan mis ik wel de besparing die ik kan maken door de cashback actie.

Over het filmen heb ik ook nog de volgende vraag (maar misschien is dit niet de juiste plaats om ze te stellen):
- Zal het gebruik van een Panasonic camera naast een Canon camera grote problemen opleveren bij het monteren van mijn beelden? De XC10 biedt verschillende profielen aan specifiek voor het filmen zoals C-log en WideDR, dit mist bij de GX-80. Het laten overeenstemmen van de kleuren is waar ik het meest mee inzit, is dit iets dat ik fragment per fragment moet doen of is de aanpassing voor alle fragmenten gelijk?

Zoals je ziet, veel vragen! Hopelijk kan iemand me helpen met mijn lenzenkeuze of, dat kan natuurlijk ook, me wijzen op een goed alternatief voor de GX-80 waar ik niet met bovenstaande problemen zit.
Hier een overzicht van video gerelateerde features voor het huidige ILC aanbod. Kun je voor jezelf bepalen wat je belangrijk vind.

Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/files/p/TS1600x1600~forums/58036089/70168fe3f3ac4e819701c41df7c0082f

Prijs is voor jou een bepalende factor en met zo'n budget zou ik persoonlijk kiezen voor de GX80 + 12-35mm F2.8 met 58mm Vari ND. Wil je betere AF dan is de A6300 + prime een goede optie alleen let op dat deze op 4k max 20 minuten continuous footage geeft en lange na niet zo goed stabiliseert als de GX80..

Als je snel en makkelijk footage van verschillende camera's gelijk wil trekken kun je wat budget opzij zetten voor bv. FilmConvert en met de verschillende camera templates 1 film look per project hanteren. Gebruik ik ook met de gratis Davinci Resolve NLE en werkt echt heel fijn.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lie3vie3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-04-2022
Furfoot schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:11:
[...]
Prijs is voor jou een bepalende factor en met zo'n budget zou ik persoonlijk kiezen voor de GX80 + 12-35mm F2.8 met 58mm Vari ND. Wil je betere AF dan is de A6300 + prime een goede optie alleen let op dat deze op 4k max 20 minuten continuous footage geeft en lange na niet zo goed stabiliseert als de GX80..

Als je snel en makkelijk footage van verschillende camera's gelijk wil trekken kun je wat budget opzij zetten voor bv. FilmConvert en met de verschillende camera templates 1 film look per project hanteren. Gebruik ik ook met de gratis Davinci Resolve NLE en werkt echt heel fijn.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ondertussen al de GX80 met 14-140mm kitlens en 42.5mm prime gekocht met het idee zo een beter zicht te krijgen op welk bereik ik het meeste gebruik. De volgende aankoop is dan een ND-filter en later, als ik weer wat budget heb, een andere prime of 1 van de lichtsterkere zooms.

Filmconvert ziet er zeer interessant uit en ik heb nog net genoeg ruimte in mijn budget. Ik gebruik Davinci Resolve al dus de trial zal ik zeker eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 22:13
grappige tabel maar niet helemaal juist. Als je namelijk zelf je criteria mag kiezen moet je er geen totalen onder zetten want dan weeg je alles met 1.
Daarnaast zit er anomalie in de puntenverdeling die voor raadsels zorgt, waarom scoren sommige combinaties meer dan 10 en sommige scoren zelfs negatief. Dat zou niet mogen kunnen.

Daarnaast is het noodzakelijk / handig te weten op basis van welke criteria er gescoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sodela schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:46:
[...]

grappige tabel maar niet helemaal juist. Als je namelijk zelf je criteria mag kiezen moet je er geen totalen onder zetten want dan weeg je alles met 1.
Daarnaast zit er anomalie in de puntenverdeling die voor raadsels zorgt, waarom scoren sommige combinaties meer dan 10 en sommige scoren zelfs negatief. Dat zou niet mogen kunnen.

Daarnaast is het noodzakelijk / handig te weten op basis van welke criteria er gescoord is.
Ook komt het nummer 2, 5 en 10 wel héél vaak voor 8)7

Nofi maar die tabel lijkt mij echt regelrecht uit iemand's duim gezogen en inderdaad naar persoonlijke mening "ingevuld".

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 18:24
Dag beste Tweakers,

Zaterdag ga ik mijn eerste spiegelreflex camera bekijken om over te kopen via marktplaats.
Kunnen wat meer ervaren leden wat tips geven waar ik op zou moeten letten. Het betreft een canon 550D.

Wat ik zelf heb gevonden bedacht:

- Meerdere foto's per maal / seconde uitproberen
- Oplader testen
- schermpjes kijken voor vocht
- rammelt er iets?
- laptop mee voor foto's opzetten
- autofocus test

Zijn er nog specifieke 550D veelvoorkomende problemen?

Veel dank alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Marvin- schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:41:
Dag beste Tweakers,

Zaterdag ga ik mijn eerste spiegelreflex camera bekijken om over te kopen via marktplaats.
Kunnen wat meer ervaren leden wat tips geven waar ik op zou moeten letten. Het betreft een canon 550D.

- Oplader testen
- rammelt er iets?
- autofocus test

Installeer op je laptop EOSInfo en bekijk daarmee de shuttercount van de camera. Beetje net als dat je bij een auto de kilometerstand checkt ;) Nou verwacht ik geen gekke waarden en de sluiter gaat ook best lang mee. Vaak vele malen langer dan dat mensen met de camera doen gezien veel mensen na een x aantal foto's toch een keer upgraden.

Je hoeft geen hele rits tests te doen. Pak hem aan, schiet er wat mee, kijk even of alle wieltjes en knopjes het doen en of het schermpje het doet. Dingen als autofocus die niet werkt en of hij rammelt vallen je dan vanzelf wel op.

Vocht zul je denk ik niet gaan zien onder het schermpje, dan zou de camera waarschijnlijk ook niet eens werken want ze zijn niet weather sealed.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Schiet een foto van een witte muur ofzo en kijk of je geen rare fratsen ziet. Niet vanwege stofjes of dergelijk geneuzel, maar als er iets geks is valt het zo misschien op.
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:12:
Het is al enige tijd geleden dat ik het hoorde en toen ik het hoorde ging het al over gevallen van enige tijd daarvoor. Hoe de huidige stand van zaken is weet ik niet.
Bij mijn weten is dat altijd zo gebleven, er is dan ook geen nieuwe versie van de lens verschenen. Het advies wat ik meestal zie is om er gewoon een degelijk filter op te schroeven.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 14-07-2016 15:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even muggenziften over het stofzuigen. Je hebt verschillende soorten:

1) De EF 17-40 f/4; hier kan je inderdaad een filter opdraaien om deze luchtdicht te maken.

2) De EF 24-70 f/2.8; bij deze verplaats het lenzen pakket sterk tijdens zoomen waardoor deze veel lucht aanzuigt. In het ergste geval komt er dan vuil op de sensor, maar gelukkig kan je de sensor schoonmaken. Filter erop draaien heeft geen zin omdat het via de zijkant naar binnen komt.

3) De EF-S 17-55 f/2.8; dit is de vervelenste omdat deze lucht aanzuigt tussen het glas. En om dat vuil er tussen uit te krijgen is een (dure) reparatie nodig. Nou is vuil op het glas minder erg dan vuil op de sensor, uiteindelijk geeft het wel ongewenste lichtverstrooiing.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 19:02
Marvin- schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:41:
Dag beste Tweakers,

- Oplader testen
- rammelt er iets?
- autofocus test

Ik neem aan inclusief (zoom)lens ?

-test zowel de kaart als de usb-kabel voor foto's overzetten
-neem foto's/video in verschillende instellingen (liveview en met spiegel)
-test de flits en zomogelijk de externe flitsaansluiting
-kijk of de lensbajonet goed werkt

voor de lens testen:
-de zoomfunctie
-diafragma helemaal dicht en open
-autofocus en manuele focus
-schimmel/schade etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 18:24
Dank voor de tips, ik heb nu een mooi lijstje gemaakt. Ben erg benieuwd wat het gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Ik ben op zoek naar hulp!

Twee jaar geleden gestart met een Nikon d3200 en de 18-105mm VR kitlens. Hier langzaam een aantal extra's bij aangeschaft.
(Tamron SP 70-300mm VC, Nikkor 50mm 1.8G, 2 extra batterijen en nog wat klein spul)

Heb ondertussen al aardig wat leuke plaatjes kunnen schieten en vooral veel geleerd!
Dit leren gebeurt nog iedere keer dat ik de camera gebruik. Fotograferen vind ik erg leuk en haal er veel voldoening uit. Waar ik echter tegenaan loop is het formaat + gewicht van de camera.
Doordat het in feite een complete tas is geworden, merk ik dat ik de camera niet zo snel overal mee naar toe neem. Ik laat de camera soms thuis, omdat ik geen zin heb deze mee te sjouwen.

Nu wil ik deze camera gaan verkopen om een kleinere aan te schaffen.
De functionaliteiten die ik nu met mijn d3200 heb wil ik niet graag kwijt.
Het bereik van de Tamron lens heb ik niet altijd nodig, maar ik ben wel liefhebber van het Afrikaanse continent en wil in deze gevallen toch wel wat kunnen zoomen.

Ik maak voornamelijk landschaps- / vakantiefoto's en fotografeer graag tijdens activiteiten van onze plaatselijke scoutingvereniging. (Bewegende personen en soms wat donkere omstandigheden)

Buiten de opbrengst van de verkoop van mijn huidige set, kan ik een kleine 400 euro bijleggen.

(huidige camera + zwaarste lens is op dit moment ongeveer 1250 gram)

Zelf zat ik te denken aan;

Sony A6000 Body + zwaarste lens is +- 690 gram

Fujifilm X-T10 Body + zwaarste lens is +- 750 gram

Deze 2 schelen in gewicht aanzienlijk met mijn huidige kit en lijken in mijn optiek ook de functionaliteiten te hebben (qua specificaties gelijk of beter) die mijn d3200 ook heeft.
Het enige waar ik wellicht even aan moet wennen is de EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Dat zijn ook gewoon andere kits, het ligt ook een aan je lens, als je bijvoorbeeld een nikon 55-200 op je huidige camera schroeft zit je inclusief batterij rond de 835 gram. Zoveel ga je er dan niet op vooruit...

Als je echt kleiner wilt kun je beter naar een compact of bridge met grote sensor kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRShield
Inderdaad, de D3200 weegt zonder lens 505 gram en de A6000 weegt 344 gram, een verschil van 161 gram dus. Ik denk daarom niet dat een andere camera zoveel zal schelen in gewicht.

Op beide camera's kan je toeters van lenzen zetten waardoor het gewicht veel zal toenemen. Dus zoals Sluw al zei ben je beter af met een goede point and shoot als je echt omlaag wil in gewicht.
Pagina: 1 ... 82 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's