Wat is je beschikbare budget?
700 euro max, liever iets minder
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
vakantie, huisje, boompje, beestje
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
niet direct belangrijk maar wel een leuke bijkomstigheid als de camera mooi kan filmen
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
fijn als het kan
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
zie de lap tekst hierbeneden
Ik heb onlangs op een familie vakantie mogen rondrennen met mijn schoonbroer zijn Nikon D5200 met 50mm prime lens en verdorie dat beviel goed... Nu heb ik altijd graag foto's genomen maar na deze ervaring ben ik eigenlijk wel verkocht en wil ik graag een DSLR. Op vakantie heb ik vooral in de auto stand geschoten, je kan namelijk moeilijk de hele groep om de paar minuten stil laten staan omdat jij het juiste knopje niet kan vinden

maar met wat hulp van hem is er ook even in aperture priority geschoten om zo een werkelijk prachtige foto van mijn vriendin te schieten. Ik zoek dus eigenlijk een camera die heel goed werkt in de auto stand maar die ook makkelijk te bedienen is mocht je net even wat meer tijd hebben om een beetje te spelen met de instellingen.
Na veel lezen ben ik ondertussen beland in de strijd tussen Canon en Nikon waarbij ik ietwat richting Nikon leun doordat ik die daadwerkelijk twee weken heb kunnen gebruiken. Maar uit ervaring weet ik wel dat we ooit op het werk vrij lang hebben moeten zoeken bij de Nikon camera om bepaalde instellingen te vinden terwijl we dat bij de canon binnen een paar tellen vonden. ook een vriend/collega zegt dat de canon cameras qua bediening ietwat gebruikersvriendelijker zijn.
Het bewerken van de JPEGs in lightroom (ik weet van het bestaan van RAW maar de camera stond op JPEG stand) bevalt me overigens ook erg goed en je merkt duidelijk dat er veel meer uit de DLSR foto's te halen valt dan uit de foto's genomen met telefoons en goedkopere camera's, wat er niet inzit valt er natuurlijk ook niet uit te halen.
nu dans ik in mijn hoofd al een paar weken op en neer tussen een aantal camera's:
Nikon D5200
+echt kunnen gebruiken, beviel zeer goed,
+leuke prijs van zo ongeveer 400 euro (body)
Nikon D5500
+touchscreen
+wifi, leuk maar niet essentieel overigens
+grote broer van 5200 dus als het goed is zeer vergelijkbaar
-650 euro vor de body (ja 550 bij Eglobal central maar die jongens lijken me erg dubieus)
Canon 700D
+touchscreen
+460 euro (zelfde Eglobal central verhaal)
+zou naar horen zeggen iets gebruikersvriendelijker zijn
-nog nooit echt kunnen gebruiken
de Nikon D5200 is eigenlijk de camera waar ik nog steeds erg naar neig maar het zou zonde zijn om 400 euro aan die camera uit te geven als ik later toch dat touchscreen ga missen, dan zou ik misschien beter even door de zure appel heen bijten en er meer geld tegenaan gooien... maar tjah ga je zon touchscreen erg missen...
De 700D daarentegen heeft wel weer dat touchscreen voor een schappelijke prijs maar dat is een camera die ik nog nooit echt heb kunnen gebruiken...
tjah jullie snappen het al ik zit erg te twijfelen, ik denk dat ik de camera rond kerst/sinterklaas of mijn verjaardag ergens in februari wil kopen (mogelijk maakt dat nog iets uit voor de prijs, door nieuwe modellen ofzo)
Qua lens, gewoon een 18-55 kitlens ofzoiets nemen of toch gewoon direct een prime nemen? De 50 mm F1.8 (meen ik tenminste dat het was) die erop zat was fenomenaal maar af en toe in de stad toch net wat smal waardoor het soms net niet helemaal lukte om erop te krijgen wat ik wilde. foto's van mensen daarentegen waren ronduit prachtig. mijn gevoel zegt me dat een 35mm lens waarschijnlijk zou zijn voor wat ik wil maar mogelijk hebben jullie daar andere meningen over.
pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
bij voorbaat dank