Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Eigenlijk weet ik het antwoord op mijn vraag al, maar na een gesprek met andere camera bezitters ben ik zo hard gaan twijfelen dat ik toch even bevestiging of weerlegging nodig heb. Ik vond dit echter geen nieuw topic waard omdat het waarschijnlijk over een dom misverstand gaat.

Het gaat over het maximale bereik van een (full frame) lens op een crop body, in dit geval de Nikon D5300.
- de Nikon 55-300mm DX is een crop objectief.
- de populaire Tamron 70-300mm is een full frame lens als ik mij niet vergis.

Welke van beide lenzen biedt het meeste zoom op mijn crop body? Ik dacht aan de full frame lens omdat je het aantal millimeters x1,5 moet doen, waardoor de Tamron (of andere 70-300 F lenzen) dan effectief uitkomt op 105-450mm (crop). De DX lens biedt wat er staat op de doos, 55-300mm op een crop body.

Ik geef meteen toe dat ik een beginnend fotograaf ben, dus dit kan een mooi geval zijn van klok klepel zoom crop verwarring.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De brandpuntsafstand op dezelfde camera zal gewoon hetzelfde zijn. Het is net andersom. Beide lenzen moeten op crop omgerekend worden, dus krijgen hetzelfde resultaat. Het enige verschil is dat één van de twee ook op een full frame kan, maar dan heeft hij dus een ander bereik. Wat op de doos staat moet dus alsnog omgerekend worden als je met equivalente brandpuntsafstand wilt rekenen.

Lang verhaal kort: de één heeft een zoomfactor van. 300/55 de ander van 300/70. Het maximum bereik van beide is hetzelfde, het minimum verschilt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een 300mm lens geeft op een DX camera altijd het beeld van een 450mm lens op FX. Het enige verschil tussen DX en FX lenzen is de beeldcirkel die de lens oplevert. Een DX lens produceert een kleinere beeldcirkel die groot genoeg is voor een DX sensor en een FX lens produceert een grotere beeldcirkel die groot genoeg is voor een FX sensor.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kapoen schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:15:
Eigenlijk weet ik het antwoord op mijn vraag al, maar na een gesprek met andere camera bezitters ben ik zo hard gaan twijfelen dat ik toch even bevestiging of weerlegging nodig heb. Ik vond dit echter geen nieuw topic waard omdat het waarschijnlijk over een dom misverstand gaat.

...
Het antwoord is al gegeven, alleen doe ik nog een "Jip en Janneke"-poging...

De brandpuntsafstand die op de lens staat, is de brandpuntsafstand die de lens heeft. De grootte van de sensor bepaalt de crop factor.

Bij spiegelreflexen en systeemcamera's (met FF, APS-C of 1" sensor) wordt doorgaans de echte brandpuntsafstand opgegeven, dat zijn waarden waar we ons iets bij voor kunnen stellen. Bij compact camera's met zeer kleine sensoren wordt het brandpunt alvast omgerekend naar FF formaat.

Een superzoom die bijvoorbeeld een bereik van 25 tot 600 mm heeft, heeft niet echt een lens met een brandpuntsafstand tot 600 mm; het werkelijke zoombereik is van 4,5 tot 108 mm. Er wordt geadverteerd met het zoombereik maal de cropfactor (=5,55555... in dit geval).

Een lens van 50mm is dus een lens van 50mm, of het nu een FF lens is of een APS-C lens, en of hij nu op een FF body is gezet op of een APS-C body.

Een APS-C sensor is kleiner dan een FF sensor, dus om de hele sensor goed te belichten, hoeft er bij een APS-C camera minder uitgelicht te worden. Een APS-C lens kan daardoor met iets minder glas toe, en is daardoor wat lichter en goedkoper.

Zet een FF lens op een APS-C body, en het werkt gewoon. Er wordt een groter vlak belicht dan noodzakelijk, maar daar heb je geen last van.

Zet een APS-C lens op een FF body, en dat werkt doorgaans ook. Wel worden de hoeken en randen van de sensor niet goed uitgelicht, die zijn donker. Als de body dit herkent, dan wordt alleen het binnenste deel van de sensor gebruikt; een 24 megapixel FF sensor levert dan 12 megapixel foto's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zet een APS-C lens op FF body en je spiegel gaat er wellicht aan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01
Gonadan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:54:
Tenzij je een nikon hebt, dan verlies je gewoon een hoop megapixels ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Bedankt voor de uitleg allemaal :)
Ik heb weer wat bijgeleerd.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Gonadan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:20:
Het enige verschil is dat één van de twee ook op een full frame kan, maar dan heeft hij dus een ander bereik.
Neen, het bereik (~= brandpuntsafstand) blijft gelijk, wat verschilt is de beeldhoek die bij crop smaller is dan bij FF (dankzij de kleinere sensor) en de pixels die bij crop doorgaans fysiek kleiner zijn dan bij FF. Beide verschillen zijn echter te attribueren aan de body, niet de lens.

edit: ikweethetbeter wist het blijkbaar eerder.

[ Voor 10% gewijzigd door RuddyMysterious op 20-07-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is dan wel hoe je bereik definieert. Veelal wordt bereik genoemd als het resultaat wat je camera en lens oplevert, dus de beelduitsnede. Die verandert dan wel degelijk.

In feite is bereik gewoon een erg onhandige term. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Gonadan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:00:
Dat is dan wel hoe je bereik definieert. Veelal wordt bereik genoemd als het resultaat wat je camera en lens oplevert, dus de beelduitsnede. Die verandert dan wel degelijk.

In feite is bereik gewoon een erg onhandige term. :P
Akkoord, 'birdies' gebruiken dezelfde definitie als jij en doelen dan voornamelijk op de grotere pixeldichtheid van cropsensoren waardoor ze meer detail per beeldhoekeenheid kunnen vangen.

Alleen vind ik dat omrekenen een beetje lastig, want bijvoorbeeld voor vervorming bij korte brandpuntsafstanden mag je niet omrekenen: bij 35mm op crop zal de vervorming even erg zijn als bij 35mm op FF, alhoewel je foto dezelfde beeldvulling zal hebben als een 52,5mm-lens op FF. Het maakt het allemaal nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Modbreak:Nu weer on-topic, deze discussie mag verder in FF vs crop: voordelen vs vooroordelen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 10:11
Beste,

ik wil graag een dSLR aanschaffen en heb daarom een groot deel van dit en overige fora gelezen. Alleen een keuze maken op basis van al die informatie blijft moeilijk en daarom heb besloten om hier advies te vragen.

Hieronder is het ingevulde vragenlijstjes:
  • Wat is je beschikbare budget?
  • €600,- tot €800,-
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  • Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten.
  • Vakantie-, landschap- en andere huis, tuin en keukenfotografie :P (Maar het doel is voornamelijk natuur (dier en landschap) foto's als dat enig verschil zou uitmaken)
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  • Nee
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  • Nee
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • Nee
  • Gewenst bereik?
  • Ik denk een 18-55mm en 55-200mm lens, maar ik sta ook nog open voor een superzoom indien er goede argumenten worden aangedragen.
Door veel te lezen kwam ik al snel uit op de Nikon D3300, Nikon D5300 en de Nikon D5500. Hieruit lijkt me de D5300 de beste deal, doordat deze meer snufjes heeft dan de D3300 en bijna niet onderdoet voor de D5500.

Maar dan komt het grootste probleem... welke objectieven?
Zelf dacht ik aan:
NIKON D5300 + AF-P DX 18-55MM F/3.5-5.6G VR
met de NIKON AF-S DX 55-200mm f/4-5,6 VR II

Ik heb volgens mij die combinatie lenzen ook in een combi-deal gezien, allen het prijs verschil is tamelijk groot (±€100,-):
http://www.kamera-express...-p-18-55mm-vr-55-200mm-vr
http://www.fotokonijnenbe...-55mm-af-p-vr-55-200mm-vr

Wat ik me daarnaast al een tijdje afvraag is:
Wat is nu het grote verschil tussen de kit-lens:
AF-P-DX-18-55mm f/3.5-5.6G VR en de losse lens Nikkor AF-P 18-55m F3.5-5.6 VR DX.
De kit-lens kost (verschil tussen body en kit) ongeveer €61 en de losse lens €219.

En dan tot slot de vraag, wat zijn nu handige dingen die je niet moet vergeten te kopen als je een camera koopt en wat raden jullie aan:
  • Tas
  • Geheugenkaart
  • Exta Accu
  • ...
Alvast bedankt voor de moeite en advies is van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paniek pinguin schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:03:
ik wil graag een dSLR aanschaffen en heb daarom een groot deel van dit en overige fora gelezen.
<knip>
Door veel te lezen kwam ik al snel uit op de Nikon D3300, Nikon D5300 en de Nikon D5500. Hieruit lijkt me de D5300 de beste deal, doordat deze meer snufjes heeft dan de D3300 en bijna niet onderdoet voor de D5500.
Waarom Nikon? Heb je daar al ervaring mee? Ligt dat lekkerder in de hand dan de concurrentie?

Voor de goede orde: er is niks mis met Nikon, alleen er is ook niks mis met het leeuwendeel van de concurrentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 20:58
paniek pinguin schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:03:

Dat hangt er volledig vanaf wat je wil. Ik heb bijvoorbeeld al genoeg met een d3200, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. In de winkel (mediamarkt) hebben ze alle drie de modellen geloof ik. Ik zou zeggen, probeer ze eens uit?
Maar dan komt het grootste probleem... welke objectieven?
Zelf dacht ik aan:
NIKON D5300 + AF-P DX 18-55MM F/3.5-5.6G VR
met de NIKON AF-S DX 55-200mm f/4-5,6 VR II

Ik heb volgens mij die combinatie lenzen ook in een combi-deal gezien, allen het prijs verschil is tamelijk groot (±€100,-):
http://www.kamera-express...-p-18-55mm-vr-55-200mm-vr
http://www.fotokonijnenbe...-55mm-af-p-vr-55-200mm-vr

Wat ik me daarnaast al een tijdje afvraag is:
Wat is nu het grote verschil tussen de kit-lens:
AF-P-DX-18-55mm f/3.5-5.6G VR en de losse lens Nikkor AF-P 18-55m F3.5-5.6 VR DX.
De kit-lens kost (verschil tussen body en kit) ongeveer €61 en de losse lens €219.

En dan tot slot de vraag, wat zijn nu handige dingen die je niet moet vergeten te kopen als je een camera koopt en wat raden jullie aan:
  • Tas
  • Geheugenkaart
  • Exta Accu
  • ...
Alvast bedankt voor de moeite en advies is van harte welkom!
Die combinatie lijkt me erg goed, die heb ik als amateuristisch fotograaf ook. Een 18-200mm lens is ook een optie, maar dan krijg je vervormingen bij 18mm en 200mm. Die twee lenzen zijn een prima basis, daarna kan je nog steeds naar een primelens kijken voor bv portretfotografie.

Er is geen enkel verschil tussen de kitlens en de losse lens, maar de kitlens is een aanbieding, vandaar de goedkopere prijs; kost iets meer dan de body apart, maar als je de lens erbij wil hebben doe je er een goede koop mee.

Ikzelf heb buiten tas, extra accu, geheugenkaart (kijk naar klasse 10!) ook nog twee polarisatiefilters erbij gekocht. Bij landschapfotografie kan dat voor heel mooie plaatjes zorgen (contrast verhoogt). Maar ook als je bijvoorbeeld foto's op het water maakt, heb je geen weerkaatsing van het licht. Extra accu is overigens niet echt nodig voor een amateurfotograaf, maar wel handig.

Als je naar canon kijkt, is een d1300 een leuke optie met je gekozen lenzen. Persoonlijk ben ik voor nikon gegaan wegens de betere prijs/prestatie van de body tegenover de canonvariant en ik kon maar niet gewend raken aan de omgekeerde zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Laatst online: 24-09 16:29
Via Amazon.de ben ik de volgende camera tegengekomen, https://www.amazon.de/Can...?ie=UTF8&m=A29BKQDXEZME9N

Is dit betrouwbaar voor deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie geen prijs, maar wat wil je ermee gaan doen. Dit is een fullframe camera en niet de standaard instap dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Laatst online: 24-09 16:29
Universal Creations schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:48:
Ik zie geen prijs, maar wat wil je ermee gaan doen. Dit is een fullframe camera en niet de standaard instap dslr.
Sorry, daarnet stond er nog een prijs bij van rond de €600,-.
Nu wel bij deze https://www.amazon.de/Can...p?ie=UTF8&m=A7HLEXN3GSRWY met een prijs van €645,-.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefan26 op 21-07-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 10:11
Bedankt voor de reacties,
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Waarom Nikon? Heb je daar al ervaring mee? Ligt dat lekkerder in de hand dan de concurrentie?

Voor de goede orde: er is niks mis met Nikon, alleen er is ook niks mis met het leeuwendeel van de concurrentie...
De Nikon is vooral gebaseerd op reviews (betere prijs/prestatie verhouding), maar ik heb ze ook wel eens in de winkel vastgehouden, maar vond het eigenlijk allemaal wel prima beet houden.
Dietaahhhpro schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Dat hangt er volledig vanaf wat je wil. Ik heb bijvoorbeeld al genoeg met een d3200, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. In de winkel (mediamarkt) hebben ze alle drie de modellen geloof ik. Ik zou zeggen, probeer ze eens uit?

[...]

Die combinatie lijkt me erg goed, die heb ik als amateuristisch fotograaf ook. Een 18-200mm lens is ook een optie, maar dan krijg je vervormingen bij 18mm en 200mm. Die twee lenzen zijn een prima basis, daarna kan je nog steeds naar een primelens kijken voor bv portretfotografie.

Er is geen enkel verschil tussen de kitlens en de losse lens, maar de kitlens is een aanbieding, vandaar de goedkopere prijs; kost iets meer dan de body apart, maar als je de lens erbij wil hebben doe je er een goede koop mee.

Ikzelf heb buiten tas, extra accu, geheugenkaart (kijk naar klasse 10!) ook nog twee polarisatiefilters erbij gekocht. Bij landschapfotografie kan dat voor heel mooie plaatjes zorgen (contrast verhoogt). Maar ook als je bijvoorbeeld foto's op het water maakt, heb je geen weerkaatsing van het licht. Extra accu is overigens niet echt nodig voor een amateurfotograaf, maar wel handig.

Als je naar canon kijkt, is een d1300 een leuke optie met je gekozen lenzen. Persoonlijk ben ik voor nikon gegaan wegens de betere prijs/prestatie van de body tegenover de canonvariant en ik kon maar niet gewend raken aan de omgekeerde zoom.
Bedankt voor info, de enige resterende vraag die ik nu nog heb is:
Is er toevallig een onderling verschil of is kamera-express gewoon heel goedkoop?

[ Voor 44% gewijzigd door paniek pinguin op 21-07-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Stefan26 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:04:
[...]

Sorry, daarnet stond er nog een prijs bij van rond de €600,-.
Nu wel bij deze https://www.amazon.de/Can...p?ie=UTF8&m=A7HLEXN3GSRWY met een prijs van €645,-.
Die verkoper verkoopt wel meer voor belachelijk lage prijzen. Dat alleen al zegt mij dat het geen zuivere koffie is. De reviews kunnen maar zo ook erg selectief zijn..

Dat je een keer 20% bespaart zou al heel wat zijn maar 64% gaat echt te ver, dat kan (en mag volgensmij) gewoon niet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:54:
Spiegels? Wat ouderwets :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 16:37
Goedendag dames en heren,

Ook ik zou graag advies krijgen van jullie over de aanschaf van een camera.

Mijn budget hiervoor ligt rond de 1800 Euro, waarvoor ik denk dat er toch genoeg camera te halen moet zijn. Ik weet dat ik hiermee misschien als onervaren fotograaf redelijke "overkill" pleeg, maar ik ben iemand die graag zaken direct goed aanpakt, niet door zijn apparatuur gelimiteerd wilt zijn en graag zaken aanschaft die nog jaren meekunnen. Ik begrijp eventueel goedbedoeld advies dat ik ook met een mindere camera uit zou kunnen, maar graag zou ik van jullie willen weten wat er in de prijsklasse 1000-1800 euro mogelijk is.

Een fotograaf-vriendin van me raad mij voor mijn doeleinden eerder een systeemcamera aan dan een spiegelreflex. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Wat is je beschikbare budget?

Zoals hierboven omschreven zoek ik, alles bij elkaar, een camera met lenzen tot de 1800 euro.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee, ik heb nog geen spullen in huis.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Vakantie en huis-tuin-keuken fotografie zit er zeker in. Door mijn werk (in de lucht) kom ik veel in andere steden waar ik graag rondloop en landmarks of dieren fotografeer. Ook maak ik graag foto's vanuit de lucht van objecten op de grond, en van de horizon(Natuurlijk als de situatie het toelaat ;) ) en vind ik het prachtig om 's nachts de sterrenhemel te kunnen fotograferen. Een camera die het bij lage lichtomstandigheden dus goed doet krijgt zeker pluspunten. Momenteel heb ik alleen een GoPro en hoewel daar het een en ander ook manueel te regelen is, vallen de beelden natuurlijk vies tegen.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Erg belangrijk nee, maar het zou wel op prijs gesteld worden als deze functie aanwezig is.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?

Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Ik ben een grote kerel en heb er geen bezwaar tegen als de camera iets aan de zware kant is. Ik zal wel camera's uitproberen om te kijken of ze lekker in mijn ietwat grotere handen liggen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik ben niet specifiek op zoek naar iets dat goed presteert bij portret of macrofotografie, eerder iets dat op verdere afstanden goed presteert. Ik twijfel of ik direct meerdere lenzen moet aanschaffen, of dat ik met een enkele lens met een groter bereik eerst maar eens aan de slag moet.

Ik begrijp terdege dat budget niet gelijkstaat aan skills en dat een goede camera niet garant staat voor goede foto's. Toch wil ik me niet hoeven afvragen of ik met betere apparatuur toch een mooiere foto had kunnen maken, vandaar dat ik een wat hoger budget voor mezelf heb ingesteld. Alle advies is van harte welkom, alvast bedankt voor jullie moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Begin met deze kit, dan heb je een erg mooi startpunt. Goede camera en prima lens met ruim bereik. Je houdt nog wat geld over voor accessoires, dat wil je vaak toch wel. Dan kan je rustig gaan ontdekken of je iets mist qua lens en wat dan.

pricewatch: Canon EOS 80D + EF-S 18-135 1:3.5-5.6 IS USM Zwart

Voor de sterrenhemel zou je nog de 50mm STM erbij kunnen halen, blijft leuk speelgoed.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 21-07-2016 21:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 20:58
Ik zou je toch willen aanbevelen om eerst een budget-midrange camera te kopen. Het is namelijk zo dat een amateurfotograaf niet zoveel verschil ziet in een budgetlens of a-klasse lens. Daarnaast is een budgettoestel een veilige koop om uit te proberen/zien of het iets voor je is. Als het je echt interesseert en je meer ervaren wordt, kan je evt een andere body kopen. Nu vind ik het zonde als je 1800 euro gaat besteden en mogelijk constateert dat het niet je ding is... Ik ben momenteel op het werk, maar straks zal ik een filmpje tonen. Daarin wordt eveneens gezegd dat het voor een beginnende fotograaf niet uitmaakt welk toestel/lens hij aanschaft gezien hij er weinig verschil mee zal zien. Pas als je ervaren bent, ga je op bepaalde zaken meer letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:26

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dietaahhhpro schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 07:34:
Ik zou je toch willen aanbevelen om eerst een budget-midrange camera te kopen. Het is namelijk zo dat een amateurfotograaf niet zoveel verschil ziet in een budgetlens of a-klasse lens. Daarnaast is een budgettoestel een veilige koop om uit te proberen/zien of het iets voor je is. Als het je echt interesseert en je meer ervaren wordt, kan je evt een andere body kopen. Nu vind ik het zonde als je 1800 euro gaat besteden en mogelijk constateert dat het niet je ding is... Ik ben momenteel op het werk, maar straks zal ik een filmpje tonen. Daarin wordt eveneens gezegd dat het voor een beginnende fotograaf niet uitmaakt welk toestel/lens hij aanschaft gezien hij er weinig verschil mee zal zien. Pas als je ervaren bent, ga je op bepaalde zaken meer letten
Toch als de beste tweaker aangeeft dat hij liever 1x goed besteed is wat Gonadan aandraagt een top combinatie. Een hypermoderne body met goede sensor en een prachtige allround lens. Een combinatie die voor alles geschikt is en hij als beginner sowieso een hele tijd mee vooruit kan. In iedere geval de body.

Toch ben ik niet helemaal met je oneens, in het begin weet je toch niet wat je mist. Dat komt later pas, maar door zo'n combinatie te kopen is dat moment een stuk later.

Maargoed gevoel is soms niet rationeel en als de beste tweaker z'n gevoel tevreden wil stellen is het een mooie combinatie die precies binnen z'n wensen vallen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MaxDark schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:22:
Mijn budget hiervoor ligt rond de 1800 Euro, waarvoor ik denk dat er toch genoeg camera te halen moet zijn. Ik weet dat ik hiermee misschien als onervaren fotograaf redelijke "overkill" pleeg, maar ik ben iemand die graag zaken direct goed aanpakt, niet door zijn apparatuur gelimiteerd wilt zijn en graag zaken aanschaft die nog jaren meekunnen. Ik begrijp eventueel goedbedoeld advies dat ik ook met een mindere camera uit zou kunnen, maar graag zou ik van jullie willen weten wat er in de prijsklasse 1000-1800 euro mogelijk is.

Een fotograaf-vriendin van me raad mij voor mijn doeleinden eerder een systeemcamera aan dan een spiegelreflex. Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Het klinkt misschien als overkill, maar ik heb zelf ook iets soortgelijks gedaan voor mijn eerste camera (in mijn geval een 60D+17-50/2.8+70-200/4 IS toendertijd), en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik zou nu waarschijnlijk niet meer hetzelfde kiezen (wat meer bereik dan die 200mm, waarschijnlijk ook geen Canon).

Omdat je aangeeft dat je het de hele dag mee wilt sjouwen, zou ik eerder kijken voor iets compacters dan een gemiddelde dSLR. Het gewicht is misschien niet zo erg, maar het extra volume kan wel beperkend zijn (grote tas nodig).

Nog een reden om richting een mirrorless systeem te kijken is de Samyang 12/2, wat met een groot diafragma en een wijde hoek me een zeer geschikte lens lijkt voor de sterrenhemels en wat alleen beschikbaar is voor mirrorless systemen. Alleen op MFT is de 12mm dan weer niet zo wijd, Sony heeft goede camera's, maar weer wat matige lenzen, Fuji heeft wel goede lenzen, maar wordt lastig binnen je budget te blijven, Canon blijft wat achter op het low light gebied... de perfekte set bestaat denk ik niet.

Maar om eens een poging te wagen:
Voor sterrenhemels: pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Fuji X) Zwart
Algemeen: pricewatch: Fujifilm FinePix X-T1 + XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR Zwart
Of met iets compactere body: pricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR Zwart
Of groter bereik, en meer lichtsterkte, maar twee lenzen: pricewatch: Fujifilm X-E2s KIT + XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart + pricewatch: Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS

Eventueel zou je kunnen kijken naar een Olympus of Panasonic kit, dat is weer net even wat compacter.

Vergeet niet ook wat budget te reserveren voor een statief voor die sterrenhemels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is een beetje dubbel. Enerzijds ben ik het met Dietaahhhpro eens dat het vaak verstandig is om eerst te proberen. Aan de andere kant zou ik zelf ook niet op échte midrange willen beginnen en weet dan ook hoe vervelend ik het vind als mensen dan ander advies geven dan wat ik om vraag. Daarom geef ik meestal gewoon advies binnen de parameters van de vraagsteller. Hooguit met een kritische noot erbij als ik de keuze wel heel bijzonder vind.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 16:37
Hartelijk dank voor jullie adviezen!

Ik snap de terughoudendheid om een wat duurdere camera aan te raden heel goed; Ik kan me goed voorstellen dat je vaak mensen tegenkomt die denken dat duurder materiaal een vervanging van talent en hard werken is. Ik begrijp dat ik zeker in het begin met een wat geavanceerdere camera niet direct de mooiste plaatjes zal schieten, maar ik neig er toch naar het "direct goed aan te pakken".

Voor wat betreft de DSLR vs Systeemcamera ben ik nog aan het twijfelen...Opzich een goed punt dat de systeemcamera lichter en compacter is. Echter, als ik die meesleep met een extra lens, grip etc, dan zit je toch al weer snel aan een volledige tas vast op reis. Dan maakt die paar cm grootte ook niet meer uit (En waarschijnlijk ligt dat voor mij ook lekkerder in de hand)...

In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MaxDark schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:42:
Voor wat betreft de DSLR vs Systeemcamera ben ik nog aan het twijfelen...Opzich een goed punt dat de systeemcamera lichter en compacter is. Echter, als ik die meesleep met een extra lens, grip etc, dan zit je toch al weer snel aan een volledige tas vast op reis. Dan maakt die paar cm grootte ook niet meer uit (En waarschijnlijk ligt dat voor mij ook lekkerder in de hand)...
Inderdaad, een mirrorless is (over het algemeen) niet zo heel veel compacter, maar hier een cm en daar een cm telt uiteindelijk wel op. Het is overigens wel de reden dat ik zo'n 5 jaar terug toch een dSLR heb gehaald, want een MILC optie paste toch niet in m'n broekzak (jaszakken zijn irrelevant, die draag ik toch bijna niet), maar als ik nou toch eens kijk, neemt die camera (ook zonder extra lenzen en toebehoor) toch gewoon veel ruimte in. Nou heb ik ook vrij grote lenzen, dat was met een 18-55 en 55-250 kitlens waarschijnlijk al een stuk compacter uitgepakt (maar ten koste van lichtsterkte en scherpte).

Met een wat compactere camera en een wat compactere lens had ik nu weer met een kleinere tas toegekund (ware het niet dat de helft van de ruimte in de tas ingenomen wordt door het filtersysteem), dat kan toch weer schelen. Zo niet in het echt, dan toch voor het oog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

henkie196 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:45:
[...]
Inderdaad, een mirrorless is (over het algemeen) niet zo heel veel compacter, maar hier een cm en daar een cm telt uiteindelijk wel op.
Tijd voor een 'reality check'

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8647/16604483452_57ae2b77db.jpg
Bijna even groot. by Vishari Beduk, on Flickr

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

MazeWing

The plot thickens...

Je hebt mirrorless en mirrorless. Vergelijk eens een Sony A7r II met bijvoorbeeld een Olympus PEN of Sony A5100
De Panasonic GH4 is vergelijkbaar qua grootte met de xxxD serie van Canon...

[ Voor 32% gewijzigd door MazeWing op 22-07-2016 18:51 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eveneens ahum: een instap DSLR (ik ken de Amerikaanse Rebel benamingen niet, maar dat is dus een Canon EOS 300D of nieuwer) vergelijken met een exotische camera in het exclusieve topsegment... Niet erg realistisch en relevant!

Vergelijk een 80D met standaard zoom eens met een A5000 (ik kan de even grote A5100 niet vinden), ook met standaard zoom:
Canon 80D vs Sony A5000

In de FF klasse zijn de verschillen overigens minder groot:
Canon 5D-III vs Sony A7-II

Maar het ging hier over APS-C, en dan is MILC doorgaans significant compacter dan DSLR! Alhoewel de gekozen lens wel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie full frame sensor in die Canon ;)

FF vs FF maakt het qua lengte niet uit, maar qua hoogte scheelt het wel een hoop. En gewicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach ja de eeuwige discussie. Als je een beetje serieus glas neemt is de body snel niet meer het zwaartepunt. Je kunt dan zelfs discussiëren of je voor de balans niet wat meer body wilt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De enige camera's die in het totaal (lens + body) lichter zijn dan DSLR's zijn de M4/3 camera's van Olympus of Panasonic (GH4 uitgezonderd). Omdat de lenzen zo klein zijn, is het totaalplaatje een stuk lichtere kit.

Uiteraard heeft dit wel nadelige gevolgen voor de beeldkwaliteit en (zeker in het geval van M4/3) de DoF.

De beste zooms van Fuji hebben een behoorlijk gewicht (grofweg zo'n 80% van de standaard Nikon/Canon/Sigma/Tamron lenzen). De lenzen voor Sony's A7 en Axxxx modellen hebben een vergelijkbaar gewicht als de standaard DSLR lenzen.

Wel is mirrorless een stuk lichter wanneer je gebruik maakt van primes.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:41
MazeWing schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:39:
Uiteraard heeft dit wel nadelige gevolgen voor de beeldkwaliteit en (zeker in het geval van M4/3) de DoF.
Daar ben ik het niet mee eens, Bij prints (van foto's met voldoende licht) op A3 formaat en kleiner ga je dat verschil in beeldkwaliteit vrijwel niet zien en dat geld ook wanneer je de foto op internet gebruikt.
Bij weinig licht profiteer je wel degelijk van een grotere sensor maar of dat noodzakelijk is voor jouw persoonlijk hangt geheel af van wat je fotografeert en waar.

Wat het verschil in depth of field betreft, Dat kun je ook zien als een voordeel.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Zodra de lichtomstandigheden minder worden en je aangewezen bent op hogere ISO's (boven de 800) legt M4/3 het gewoon af tegen APS-C en FF.
Ook qua bokeh (vooral bij portretten) is een M4/3 niet de beste keuze.

Natuurlijk brengt het M4/3 formaat ook voordelen met zich mee zoals zeer lichte en kleine objectieven die ook nog eens lichtgevoelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:52:
Zodra de lichtomstandigheden minder worden en je aangewezen bent op hogere ISO's (boven de 800) legt M4/3 het gewoon af tegen APS-C en FF.
Ook qua bokeh (vooral bij portretten) is een M4/3 niet de beste keuze.

Natuurlijk brengt het M4/3 formaat ook voordelen met zich mee zoals zeer lichte en kleine objectieven die ook nog eens lichtgevoelig zijn.
Je kan met de 45mm f/1.8 echt wel meer dan genoeg achtergrondscheiding creëren. Het lijkt me ook niet wenselijk om enkel het oog in focus te hebben bijvoorbeeld. Er zijn tabellen voor om het naast elkaar te leggen en de verschillen met aps-c zijn nihil. Bokeh is verder smaakgevoelig en heeft weinig met sensorformaat te maken, het is wat anders als scherptediepte.

Boven iso 800 schiet ik nooit, simpelweg geen behoefte aan maar is ook prima te doen. De tijd van de 12mp 4/3 sensoren ligt wel achter ons. Overigens zit er ook een verschil in de aps-c sensoren die Canon maakt en die Sony maakt. De een presteert iets minder de ander presteert iets beter dan 4/3.

Maar in het algemeen kan je wel stellen dat elk systeem (dus ook FF en aps-c) een compromis van vele factoren is. Het is maar net wat de gebruiker wil en en ervoor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 21:34
Zoals velen voor mij in dit topic ben ik ook op zoek naar een nieuwe camera. Ik ben een beginnende fotograaf. De afgelopen jaren heb ik foto's gemaakt met een compactcamera, maar in de jaren daarvoor een tijdje gewerkt met een EOS 300D en zijn niet-digitale equivalent. Ook heb ik regelmatig verschillende spiegelreflex camera's van Canon gebruikt.

De compactcamera was leuk. Hij maakte foto's en had wat leuke opties, maar echt spannend kreeg ik de foto's niet. Ik miste scherpte-diepte, mogelijkheid om betere lenzen erop te zetten en ook de kwaliteit viel mij elke keer weer tegen. Maar het 'compacte' vind / vond ik wel erg fijn!

Daarom leek het mij logisch om het beste van beide werelden te combineren, in een nieuwe systeemcamera. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer; dus ben benieuwd naar jullie mening in deze:

Ik ben beginner: dus rond de 500 a 600 euro.

Helemaal niets

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, maar ik ben wel 'fan' van het gebruik van scherpte-diepte.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee. wel leuk als het kan. Maar ik koop deze camera voor fotografie.

Overige wensen aan de camera?
Ik ben vooral op zoek naar een camera waar ik de komende jaren uit de voeten kan. Ik wil niet direct investeren in een hoop lenzen, maar wellicht in de toekomst wel. Ik last dat Canon 'maar' 4 lenzen heeft bij systeemcamera's, daarom viel die voor mij af.

Ik ben op zoek naar een compacte systeemcamera. Het eind-resultaat moet niet net zo groot zijn als een spiegelreflex.

Ook wil ik wel de mogelijkheden hebben om zelf veel dingen in te stellen. Ik wil hier beter mee om leren gaan.

Qua design vind ik de X-T10 van Fujifilm geweldig, maar die is zeker buiten mijn price-range (en design is toch ook wel van ondergeschikt belang)

Gewenst bereik?
Gezien mijn budget zal ik (hoogstwaarschijnlijk) toch eerst starten met een kitlens. Gezien mijn voorkeur om te spelen met scherptediepte zal een f/1.8 geweldig zijn, maar ik zag al wel dat deze alleen bij camera's van 1500+ werden geleverd

Ik heb gekeken naar de volgende modellen:;
Canons EOS M10 - Deze viel voor mij af, omdat ik het idee krijg dat het niet een camera is waar ik echt verder mee kom. Net een beetje van alles wat, maar niet echt goed (o.a. ook niet veel lenzen).

Canon EOS M3 - Deze was / is al een stuk beter. Alleen zit ik hier nog steeds met de lenzen.

Panasonic Lumix GF7 Deze spreekt mij wel aan; klein compact. Maar hoe zit het met het lenzen aanbod? En misschien hier betere lens bij aanschaffen ipv kitlens?

Ach, en nog wel veel meer. Ik ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Body Zwart
+
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zwart

Waarom?
Kleine camera, relatief goedkope lens, groot aanbod van andere lenzen, veel instelmogelijkheden, elektronische zoeker, mooi uiterlijk. Met iets meer budget zou je de M10 Mark II kunnen overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 24-07-2016 22:34 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geert.H schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:06:
...

Ik last dat Canon 'maar' 4 lenzen heeft bij systeemcamera's, daarom viel die voor mij af.

...

Ik ben op zoek naar een compacte systeemcamera. Het eind-resultaat moet niet net zo groot zijn als een spiegelreflex.

...

Ik heb gekeken naar de volgende modellen:;
Canons EOS M10 - Deze viel voor mij af, omdat ik het idee krijg dat het niet een camera is waar ik echt verder mee kom. Net een beetje van alles wat, maar niet echt goed (o.a. ook niet veel lenzen).

Canon EOS M3 - Deze was / is al een stuk beter. Alleen zit ik hier nog steeds met de lenzen.

Panasonic Lumix GF7 Deze spreekt mij wel aan; klein compact. Maar hoe zit het met het lenzen aanbod? En misschien hier betere lens bij aanschaffen ipv kitlens?
Je had het zelf eigenlijk al gezegd, de Canon systeemcamera valt af. Waarom zijn dan toch 2 van de 3 camera's een Canon systeemcamera? Ze vallen overigens niet alleen af qua lenzenaanbod, maar ook vanwege de kwaliteit: ze bieden niks wat je niet veel goedkoper bij andere merken kunt krijgen.

Zoek je een MILC, kijk dan naar Sony, Fujifilm, Panasonic en Olympus.

Zoek je een DSLR, kijk dan naar Nikon, Sony en Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien je een dSLR zoekt zou ik ook zeker Pentax niet afschrijven. Die brengen vaak goede en complete camera's voor een zeer concurrerende prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:40:
Indien je een dSLR zoekt zou ik ook zeker Pentax niet afschrijven. Die brengen vaak goede en complete camera's voor een zeer concurrerende prijs.
Klopt, maar die zijn niet bepaald compact. Wij hebben bij onze zoektocht o.a. de Pentax K-S2 in handen gehad. Lag lekker in de hand en had opties die Canon en Nikon vaak pas bij de duurdere series hadden, maar was nog een stukje lomper dan bijvoorbeeld de Nikon D7200 of Canon 750D. Vergeleken met de D5300/D5500 was het verschil helemaal groot

Geert.H is op zoek naar een compacte camera dus als DSLR lijken de Nikon D5300 en D5500 dan misschien nog in de buurt komen, maar waarschijnlijker een systeemcamera zoals de Sony A5100 met één lens. De A6000 valt al (net) buiten budget met een lens erbij

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 25-07-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verbaast me. De K-3 en voorlopers behoren tot de kleinste in hun segment. Gecombineerd met wat limited primes is het voor een dSLR wel compact te noemen.
Maar kan prima zijn dat de lagere series wat lomper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
@allen: bedankt voor de suggesties so far!

@ikweethetbeter Je hebt gelijk; dat ik de canons nog wel noemde was om te verifiëren of mijn conclusies terecht zijn. Maar helder, die vallen af.

Ik ben op zoek naar een mirrorless camera (vanwege de compactheid); dus DSLR valt af voor mij. Ik weet dat er DSLR camera's zijn die ook erg compact zijn; maar die vind ik nog steeds best wel fors.

@canaria: bedankt voor de suggesties. Dit komt wel iets boven mijn budget.
@gwystyl. De A6000 ook bekeken, ziet er ook goed uit + goede beoordelingen. Maar zoals je al zei: boven
mijn budget.

Ik realiseer mij nu wel dat ik óf mijn budget moet aanpassen óf mijn wens met betrekking tot de lens moet aanpassen. Want dat gaat het 'duurste' worden.

Nog over mijn budget; ik had deze eerst op maximaal 500 gezet, en ondertussen opgeschroefd naar 600; dus daarom doe ik misschien wat moeilijk over een totaal van 650, want dan zit ik alweer mijn budget op te schroeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21:04

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Geert.H: bekend probleem. Ik heb mijn budget ook twee keer opgerekt, en daar kwamen dan nog een tasje, UV-filter en SD-kaartjes bij. Al met al fors meer uitgegeven dan ik in eerste instantie van plan was, maar nu kunnen we wel ff vooruit. Op een gegeven moment moet je wel een lijn trekken van wat je een betere body of lens of andere feature waard vindt. Ik vond de Nikon D5500 wel lekkerder in de hand liggen dan de D5300, maar de verdere verbeteringen vond ik geen € 100 waard. Daar kwam bij dat de D5300 GPS heeft, en ik dat ook wel een leuke optie vind. Al met al toch blij met de keuze; dat ding kan alsnog meer dan wat mijn vrouw en ik er op dit moment uit kunnen halen.....

@Thorgrem: je hebt gelijk.... als ik deze vergelijking bekijk is de Pentax K-S2 inderdaad een stuk kleiner dan de D7200. Hij voelde alleen wel veel lomper aan; misschien ook door de hoekige body en het gewicht. Hij is zelfs nog iets kleiner dan de D5300. Dat had ik helemaal niet verwacht. De D5300 is wel een stuk lichter

[ Voor 24% gewijzigd door gwystyl op 25-07-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 15:53

anc

Het wordt tijd voor een upgrade! Toen de Canon EOS 400D uit kwam heb ik die gekocht en samen met de 18-55 kit-lens en een 10-22 mm Canon lens en daarmee veel landschap foto's gemaakt. Ik bleek ook interesse te hebben voor portret dus heb ik daarvoor de 50 mm f1.8 i gekocht (non IS versie).
De kinderen waren er nog niet en is na 1,5 jaar de hobby volledig versloft en heb ik de 10-22 verkocht. Nu na al die jaren het weer opgepakt heb ik het gevoel met een gedateerd apparaat te werken en ik mis de optie op te kunnen filmen.

1000 - 1500

- 18-55 kit-lens (eigenlijk niet meetellen wat mij betreft, met het maken van foto's met dit objectief het gevoel gehad dat het net niet goed was. Te donker, teveel ruis)
- 50mm 1.8 (non IS versie)

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Kinderen, Landschap, Portret en uiteindelijk verwacht ik dat in- en outdoor sport een belangrijke rol gaat spelen i.v.m. de kinderen.

Ja, erg belangrijk. Ik loop nu rond met de 400D en een Sony Action Cam. In sommige situaties wil ik alleen de camera meenemen en mis ik film momenten. Dat is gewoon jammer.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Filmen in 60fps.

Gewenst bereik?
In eerste instantie verwacht ik dat 1X tot 60-70mm voldoende zal zijn, zodra de indoor sport activiteiten aan gaan trekken zal ik een 70-200 lens specifiek daarvoor aanschaffen.

Mijn keuze ligt momenteel op de Canon 80D in combinatie met de nieuwe 18-135mm IS USM, maar ik vraag mij af of ik wellicht er beter aan doe om een andere lens aan te schaffen (met nog even door sparen) met het oogpunt om toch voor de 70-200 te gaan over een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anc schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:07:
Het wordt tijd voor een upgrade! Toen de Canon EOS 400D uit kwam heb ik die gekocht en samen met de 18-55 kit-lens en een 10-22 mm Canon lens en daarmee veel landschap foto's gemaakt. Ik bleek ook interesse te hebben voor portret dus heb ik daarvoor de 50 mm f1.8 i gekocht (non IS versie).
De kinderen waren er nog niet en is na 1,5 jaar de hobby volledig versloft en heb ik de 10-22 verkocht. Nu na al die jaren het weer opgepakt heb ik het gevoel met een gedateerd apparaat te werken en ik mis de optie op te kunnen filmen.

1000 - 1500

- 18-55 kit-lens (eigenlijk niet meetellen wat mij betreft, met het maken van foto's met dit objectief het gevoel gehad dat het net niet goed was. Te donker, teveel ruis)
- 50mm 1.8 (non IS versie)

Kinderen, Landschap, Portret en uiteindelijk verwacht ik dat in- en outdoor sport een belangrijke rol gaat spelen i.v.m. de kinderen.

Ja, erg belangrijk. Ik loop nu rond met de 400D en een Sony Action Cam. In sommige situaties wil ik alleen de camera meenemen en mis ik film momenten. Dat is gewoon jammer.

Filmen in 60fps.

Gewenst bereik?
In eerste instantie verwacht ik dat 1X tot 60-70mm voldoende zal zijn, zodra de indoor sport activiteiten aan gaan trekken zal ik een 70-200 lens specifiek daarvoor aanschaffen.

Mijn keuze ligt momenteel op de Canon 80D in combinatie met de nieuwe 18-135mm IS USM, maar ik vraag mij af of ik wellicht er beter aan doe om een andere lens aan te schaffen (met nog even door sparen) met het oogpunt om toch voor de 70-200 te gaan over een jaartje.
Je bent Canon gewend, je hebt Canon lenzen (vergeet de kitlens, die is nog uit het tijdperk dat Canon slechte 18-55mm kitlenzen meeleverde), je denkt Canon, dus is een nieuwe Canon het meest voor de hand liggend.

Ik dacht meteen aan een Canon 70D, vanwege de filmfunctie, maar als je 60fps (ik zou niet weten waarom, maar ieder z'n eigen keus) echt belangrijk vindt, dan moet je voor een 80D gaan. De 80D levert doorgaans geen in de foto zichtbare verbeteringen op. Ja, je hebt meer pixels, maar de 24MP sensor van de 80D levert niet een veel mooier plaatje op dan de 20MP sensor van de 70D. Andere voordelen van de 80D zijn 2 keer zoveel focuspunten en iets meer zoekerbeeld (100% tegen 98%).

Aan jou de keus of je een 80D koopt, of een 70D met daarbij 200 euro meer budget voor lenzen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 30-09 16:54
anc schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:07:

Filmen in 60fps.

Gewenst bereik?

Afhankelijk van wat je wil doen hoor zou ik een vaste lens aanschaffen voor binnen. Een 85mm f 1.2 - 1.8. Deze zijn veel goedkoper, maar als je wat actievere sporten binnen wil fotograferen heb je een lichtsterke lens nodig of een camera die op hoge iso's 800+ prima foto's maakt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 15:53

anc

Kevinp schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:26:
[...]

Afhankelijk van wat je wil doen hoor zou ik een vaste lens aanschaffen voor binnen. Een 85mm f 1.2 - 1.8. Deze zijn veel goedkoper, maar als je wat actievere sporten binnen wil fotograferen heb je een lichtsterke lens nodig of een camera die op hoge iso's 800+ prima foto's maakt.
Die gedachte ga ik zeker meenemen wanneer ik de lens voor sport ga aanschaffen. Bedankt!

Met de aanschaf van de 80D + 18-135 USM lens kan ik ook wat meer ervaren wat 85mm is en of ik dat voldoende vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 09:42
Wat is je beschikbare budget? max €550
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? compact model, met evf (indien systeemcamera)

Na jaren van foto's maken met een telefoon wil ik graag een serieuzere camera aan gaan schaffen. Ik wil de camera voor de standaard huis tuin en keuken fotografie gaan gebruiken, en voor vakanties. Ik heb inmiddels al vele reviews en koophulp artikelen hier gelezen. Voordat ik me ging verdiepen neigde ik erg naar een dslr, en voornamelijk het compacte van de Canon EOS D100 sprak me aan. Naar mate ik meer gelezen heb krijg ik steeds meer het idee dat een systeemcamera waarschijnlijk geschikter is.

Qua systeemcamera kwam ik op de Olympus OM-D E-M10 + 14-42mm EZ Zwart uit, maar ik vind het lastig in te schatten hoe deze zich verhoud tot de d100 qua beeldkwaliteit.

Ik kom er alleen niet zo goed uit welke modellen geschikt zouden zijn binnen mijn budget. Ik zou wel graag een evf hebben. Hebben jullie suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door Slurf1 op 29-07-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Olympus E-M10 inclusief de compacte kitlens; pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart

Het objectief heb ik niet, maar de camera vind ik heerlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 09:42
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:21:
De Olympus E-M10 inclusief de compacte kitlens; pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart

Het objectief heb ik niet, maar de camera vind ik heerlijk werken.
Bedankt, ik zie dat deze camera ook te krijgen is met de volgende lens: Olympus MFT 14-42mm II R F/3.5-5.6 ED zwart M.Zuiko Digital voor €30 meer. Dit is geen pancake, maar een iets grotere versie. Heeft deze lens voordelen tov de kitlens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slurf1 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:53:
[...]

Bedankt, ik zie dat deze camera ook te krijgen is met de volgende lens: Olympus MFT 14-42mm II R F/3.5-5.6 ED zwart M.Zuiko Digital voor €30 meer. Dit is geen pancake, maar een iets grotere versie. Heeft deze lens voordelen tov de kitlens?
Qua bereik en snelheid niet.
Ik heb de II R versie gehad en dat is verder een prima kitlens die ook lekker licht is. Of je handmatig kan zoomen met de compactere variant weet ik eigenlijk niet. Daar zou een verschil in kunnen zitten.
Over optische verschillen durf ik niet te zeggen, maar daar zal op internet vast al wel wat over geschreven zijn.

Volgens mij was de pancake set altijd wel 100 euro duurder dan de II R set.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2016 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Slurf1 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:53:
[...]

De 14-42mm EZ heeft powered zoom i.p.v. manual zoom. Draai aan de ring en hij gaat zoomen. Voor video en foto kun je afzonderlijk één van drie zoom snelheden instellen. De 14-42mm EZ biedt "focus-by-wire". Middels een smalle focus ring kun je focussen. De AF van de EZ is naar zeggen stiller dan die van de II R en daarmee wellicht geschikter voor video.

Aan jezelf waar je voorkeur naar uitgaat. Ik heb zelf de pancake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert.H
Nog hartelijk dank voor jullie adviezen. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een tweedehands Sony A6000, met een kitlens en extra lens, plus 4 batterijen en nog wat toebehoren + bon en 1,5 jaar garantie. Alles bij elkaar voor 600 euro.

Afgezien van de prijs lijkt alles eerlijk te zijn en te kloppen.
Dus ik ben een blij man! Perfect in mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Oh, wat goed, welke extra lens dan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:46
ca 2000 euro mocht het niet uitkomen dan kan ik dat wel een beetje oprekken

Nee ik heb al mijn lenzen weg gedaan

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
allround fotos van de kinderen en macro
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk Het moet erop zitten maar nee het hoeven geen uitgebreide opties te zijn minimaal FHD

Overige wensen aan de camera
zo licht mogenlijk het mag niet te zwaar wegen ik heb mn D750 oa weg gedaan omdat het met glas erg zwaar werd en mijn vrouw het weigerde mee te nemen op dagjes uit (D750 met 24-120VR F4)

Gewenst bereik? ik wil een standaard zoom en een lichte tele ook iets in het bereik van 50mm

ik heb vandaag in alkmaar een G8 vast gehouden en een A7 maar beiden mooie camera's de sony heeft het voordeel dat het een FF sensor is maar het gewicht blijft dan hoog en de lenzen erg duur

de G8 had mooie kleine lenzen maar voelde heel plastic aan

iemand nog meer ideeen ik heb nog een 70-200 in de kast staan maar neig ernaar die gewoon in te ruilen voor iets leuks bij de nieuwe camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dezelfde lichtsterkte wil als met je fullframe setup, ga je niet veel winst boeken qua gewicht met een mirrorless m4/3, aps-c of fullframe. Zodra je op dat vlak concessies wil doen, boek je winst qua gewicht.
Bedoel je trouwens de GX8?
Voor allround foto's heb je niet veel bijzonders nodig. Een 50mm (FF-equivalent) is voor ieder systeem wel betaalbaar te krijgen, maar een macrolens kan nog weleens lastig zijn. Zeker als we niet weten wat voor soort macrofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
qua macro veel beestjes dus een iets langere macro zou wel fijn zijn

en nee ik hoef niet dezelfde lichtsterkte ik merk dat het dan alweer snel heel zwaar gaat worden tenzij je een RX1 van sony neemt...

ja de GX8 idd ik was er maar heel even maar de lenzen daarvoor zijn wel mooi klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wognummer schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:46:
qua macro veel beestjes dus een iets langere macro zou wel fijn zijn
Langere macro is dus zoiets als de Sigma 105mm f/2.8 OS?
en nee ik hoef niet dezelfde lichtsterkte ik merk dat het dan alweer snel heel zwaar gaat worden tenzij je een RX1 van sony neemt...
Hoe lichtsterk wil je het dan hebben? En hoe degelijk moet het zijn? Want degelijke lenzen zijn ook al snel wat zwaarder, tenzij je voor primes gaat.
ja de GX8 idd ik was er maar heel even maar de lenzen daarvoor zijn wel mooi klein :)
Klein, maar veel ook echt plastic fantastic, tenzij je kijkt naar de betere primes of de f/2.8 zooms (ver boven budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Universal Creations schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:55:
[...]

Langere macro is dus zoiets als de Sigma 105mm f/2.8 OS?

[...]

Hoe lichtsterk wil je het dan hebben? En hoe degelijk moet het zijn? Want degelijke lenzen zijn ook al snel wat zwaarder, tenzij je voor primes gaat.

[...]

Klein, maar veel ook echt plastic fantastic, tenzij je kijkt naar de betere primes of de f/2.8 zooms (ver boven budget).
eens de macro zal rond de 100 mm zijn idd had in het verleden een 90mm (daarna deelde ik de 105 met een goede vriend)

ik ben er inmiddels wel over uit dat de zoomlenzen geen lichtsterke lenzen gaan worden.
die worden gewoon standaard, binnen kan ik dan een prime pakken en als ik een dagje weg ga heb ik dan een prime of een "kit" lens om op terug te vallen mocht het nodig zijn (om met mijn vrouw mee te geven als ze dat wil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Inmiddels van alles vast gehouden Sony is toch afgevallen lenzen zijn me gewoon te duur en nog niet heel veel keuze. En ik vind hem niet lekker in de hand liggen de 6300 te klein en de A7 ook niet geweldig met 24-70 F4.0

Heb nu een Olympus e-M1 en een 14-40 pro mee gekregen om te proberen qua grip en gewicht een verademing

[ Voor 18% gewijzigd door Wognummer op 10-08-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:34

Grin

Ride si sapis.

Wognummer schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:06:
Inmiddels van alles vast gehouden Sony is toch afgevallen lenzen zijn me gewoon te duur en nog niet heel veel keuze. En ik vind hem niet lekker in de hand liggen de 6300 te klein en de A7 ook niet geweldig met 24-70 F4.0

Heb nu een Olympus e-M1 en een 14-40 pro mee gekregen om te proberen qua grip en gewicht een verademing
Is de Fuji X-T2 een optie voor je? Nog een paar weekjes wachten, launch is eind aug/begin sept.

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 10-08-2016 13:14 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Is de Fuji X-T2 een optie voor je? Nog een paar weekjes wachten, launch is eind aug/begin sept.
Fuji is leuk, maar wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En de X-T2 is body only al bijna z'n gehele budget. Dan kan je beter naar een X-T1 kijken, hou je tenminste nog geld over voor een lens er bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:34

Grin

Ride si sapis.

henkie196 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:19:
En de X-T2 is body only al bijna z'n gehele budget. Dan kan je beter naar een X-T1 kijken, hou je tenminste nog geld over voor een lens er bij ;)
"ca 2000 euro mocht het niet uitkomen dan kan ik dat wel een beetje oprekken"
Daarvoor heb je de X-T2 en de 18-55 F2.8-4, je zou ook body only kunnen gaan met bv de 35 F2.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:26:
[...]

"ca 2000 euro mocht het niet uitkomen dan kan ik dat wel een beetje oprekken"
Daarvoor heb je de X-T2 en de 18-55 F2.8-4, je zou ook body only kunnen gaan met bv de 35 F2.
Uhu en dan nog een macrolens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ik heb vandaag een X-T1 vastgehouden en vind de Olympus aanzienlijk lekkerder in de hand liggen alleen is ie met goed glas ook aardig aan de prijs

de prijs voor een macro daarin tegen is dan wel weer heel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:08
Hallo,

Altijd mijn youtube filmpjes opgenomen met mijn smartphone, maar ik vind dat het tijd wordt dat ik opzoek ga naar een ietswat professionelere camera kijk. De video's worden voornamelijk gemaakt rond tech producten, waardoor ik graag gebruik maak van het bokeh effect. Dus een macrolens zal hoogstwaarschijnlijk op mijn lijstje komen van lenzen.

Ik denk persoonlijk dat ik niet echt ga vloggen, maar het is wel een mogelijkheid. Waardoor het ideaal is om een snelle autofocus zou moeten hebben, dus kom ik een beetje terecht bij een systeemcamera.

600-700 euro ( ik tel er de accessoires niet bij )

Helemaal niet. Een compleet leek in camera's..
Ik had wel al gehoord van de Sony RX100 die erg leuk lijkt voor vlogs maar ook voor producten te filmen .. Maar qua lenzen, geen idee hoe het daarmee zit en of het überhaupt een systeemcamera is ..

Video's over reviews van tech producten & af en toe vlogs.

Yep! :+

Euh geen idee.

Graag een kantelbaar scherm zodat ik mezelf kan zien tijdens het filmen, kwestie dat ik niet altijd rond de camera moet gaan of het nou goed is of niet.

Compact of groot, maakt me weinig uit. Vlogs zou wel interessanter zijn als het dan kleiner is.

4K zou heel erg leuk zijn, maar misschien buiten budget.

Edit : zelf wat zitten zoeken ondertussen & de Sony A6000 lijkt me erg leuk & super sharp voor filmpjes. Aan te raden camera ?

[ Voor 5% gewijzigd door jmignolet op 10-08-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:59
Kijk eens naar de Panasonic GF7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jmignolet schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:23:
Ik had wel al gehoord van de Sony RX100 die erg leuk lijkt voor vlogs maar ook voor producten te filmen .. Maar qua lenzen, geen idee hoe het daarmee zit en of het überhaupt een systeemcamera is ..[/b]
Nee, dat is geen systeemcamera: de lens zit vast. Het is echter wel een goede camera!

Yep! :+

Euh geen idee.
Als je filmen belangrijk vindt, en je een camera uitzoekt die dat goed doet, dan krijg je bij systeemcamera's en Sony SLT's live view er gratis bij!
Edit : zelf wat zitten zoeken ondertussen & de Sony A6000 lijkt me erg leuk & super sharp voor filmpjes. Aan te raden camera ?
Ja! Maar er zijn meer. Laat je keuze onder andere afhangen van hoe de camera aanvoelt en wat je testresultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
Bedankt voor jullie respons. Ik ga waarschijnlijk vrijdag eens kijken naar de A6000 & de Panasonic is inderdaad ook waaay cheaper. Dus moet ik ook eens aanvoelen.

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
jmignolet schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:00:
Bedankt voor jullie respons. Ik ga waarschijnlijk vrijdag eens kijken naar de A6000 & de Panasonic is inderdaad ook waaay cheaper. Dus moet ik ook eens aanvoelen.
Ik heb twee weken terug een A6000 gekocht, heel tevreden mee!

Houd wel goed de prijs in de gaten; ik betaalde €650 voor de body en kitlens, maar twee dagen later is de prijs overal weer gestegen naar €750. Wellicht loont het de moeite hier wat over te onderhandelen of nog even te wachten tot 'ie weer zakt..

• jmignolet
PrinsPils schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:10:
[...]

Ik heb twee weken terug een A6000 gekocht, heel tevreden mee!

Houd wel goed de prijs in de gaten; ik betaalde €650 voor de body en kitlens, maar twee dagen later is de prijs overal weer gestegen naar €750. Wellicht loont het de moeite hier wat over te onderhandelen of nog even te wachten tot 'ie weer zakt..
Winkel in België verkoopt hem nog voor 650 met body & kitlens. Dus dit vormt zeker geen probleem
Echter zag ik ook een paar tweedehandse A6000"s voor 525 met lens erbij.. Misschien hier & daar een paar eurotjes besparen is altijd goed zodat ik nog een statief kan aanschaffen + extra batterij. :)
jmignolet schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

Winkel in België verkoopt hem nog voor 650 met body & kitlens.
Als die hem op voorraad heeft, want Sony heeft al een hele tijd leveringsproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Wognummer schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:06:
Zou echt wachten op de mark ii van de E-M1. Die mark i is inmiddels al weer een aantal jaartjes oud en het zou zonde zijn daar nu de hoofdprijs voor te betalen als de mark ii veel mee voor hetzelfde geld gaat bieden. Tijdens photokina zou er waarschijnlijk meer over bekend worden.

Wil je echter puur de beste kwaliteit voor een zo laag mogelijk gewicht, dan kom je niet om Fuji heen. De X-T2 zou ook nog eens een betere grip hebben.

• Wognummer
MazeWing schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:06:
[...]

Zou echt wachten op de mark ii van de E-M1. Die mark i is inmiddels al weer een aantal jaartjes oud en het zou zonde zijn daar nu de hoofdprijs voor te betalen als de mark ii veel mee voor hetzelfde geld gaat bieden. Tijdens photokina zou er waarschijnlijk meer over bekend worden.

Wil je echter puur de beste kwaliteit voor een zo laag mogelijk gewicht, dan kom je niet om Fuji heen. De X-T2 zou ook nog eens een betere grip hebben.
zover was ik inmiddels ook idd blijven natuurlijk geruchten maar met photokina in aantocht denk ik dat ik wel even wacht idd

http://www.43rumors.com/f...-twice-fast-pen-f-sensor/

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

MazeWing schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:06:
[...]
Zou echt wachten op de mark ii van de E-M1. Die mark i is inmiddels al weer een aantal jaartjes oud en het zou zonde zijn daar nu de hoofdprijs voor te betalen als de mark ii veel mee voor hetzelfde geld gaat bieden.
Er zijn twee redenen waarom die onwaarschijnlijk wordt:
1) Vanwege de dure Yen gaan de prijzen omhoog (kijk ook maar naar Nikon/Sony/Canon). En Olympus heeft net een zeer slecht kwartaal achter de rug waardoor ze hun prijzen voor nieuwe producten nog eens extra hoog moeten maken.
2) De aardbeving bij Sony heeft de sensor aanvoer voor Olympus opgedroogd, Vanwege het na-ijl effect kan het nog zeker 3 maanden duren voordat de aanvoer weer op peil is.
De mark 1 kost nu minder dan 1000 euro, ik verwacht dat de mark 2 minimaal 1300 gaat kosten, maar een prijs van 1500 zou mij niets verbazen.
Over slechte adviezen gesproken :X

weet het niet meer

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Vishari Beduk schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:05:
[...]

Over slechte adviezen gesproken :X
Slecht advies omdat? Serieus benieuwd omdat ik de aanschaf van een x-t2 overweeg....

iR Profiel

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

onsgeluk schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:01:
[...]
Slecht advies omdat? Serieus benieuwd omdat ik de aanschaf van een x-t2 overweeg....
Fuji's zijn nogal solide gebouwd, en dat is niet negatief. Maar dat heeft wel als gevolg dat ze zeker niet de lichtste zijn.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Vishari Beduk schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:22:
[...]

Fuji's zijn nogal solide gebouwd, en dat is niet negatief. Maar dat heeft wel als gevolg dat ze zeker niet de lichtste zijn.
Wil je de beste beeldkwaliteit voor het minste gewicht zijn er volgens mij geen andere alternatieven. M4/3 valt af vanwege de mindere sensor. De Sony A6000/6300 is qua body misschien lichter maar zodra je de goede lenzen gaat gebruiken wordt het nog een zware bedoening. Met de A7 II (normale, s en r) is dit probleem nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Beetje arbitrair, want hoe weeg je beeldkwaliteit vs gewicht? MFT wimpel je af wegens minder grote sensor, maar waarom is APS-C dan opeens wel groot genoeg, waarom niet een FF sensor zoals een Sony A7? Of een Leica M9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. Een A7 heeft een 2x zo grote sensor als een A6000 maar is niet 2x zo zwaar en heeft een fijne grip. Overigens zijn Fuji lenzen ook niet bepaald licht en compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Wat-is-dit-nog-waard-vragen zijn niet de bedoeling in dit topic en op GoT. De sfeer in de hele discussie die hier op volgde ook niet.

[ Voor 73% gewijzigd door PowerUp op 14-08-2016 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Ik ben er bijna uit :)

ik kan voor 2500 euro de volgende set aanschaffen

Olympus E-M1 met een 12-40 pro en een 40-150 pro inc een 1.4 TC

of ik ga toch voor de A7ii met een 24-70 F4 en moet dan in de toekomst nog een 70-200 aanschaffen

voor beiden koop ik dan later een macro bij die kan ik voor nu redelijk simpel lenen van mensen uit mn omgeving

voor nu neig ik toch naar de olympus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de A7II win je een stop in ruis en scherptediepte, maar is een tikje groter en zwaarder (en een stuk duurder).

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Dat klopt wel maar het gewicht ben ik bang dat het me tegen gaat staan en daarna zal ik nog 2700 euro uit moeten geven aan een 70-200 en een macro

bij de olympus alleen nog een macro

ik merk gewoon dat ik minder ben gaan fotograferen en ik twijfel gewoon over de aanschafprijs van de a7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 09:34
Hallo allemaal,

De voorbije jaren heb ik enkel mij gsm/smartphone gebruikt om foto's te trekken. Ik ben heel tevreden van mijn nexus 5, maar begin toch de beperkingen van een dergelijk systeem op te merken, nl. de prestatie in omstandigheden met weinig licht en het gebrek aan uitgebreide instel mogelijkheden. Dus zou ik graag de overstap naar een "professioneler" toestel maken.
  1. Wat is je beschikbare budget?
    Maximum €700 (lens inbegrepen).
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Ik heb nog geen objectieven.
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
    Afgezien van huis-, tuin-, keuken- en vakantiefotografie ben ik geïnteresseerd in landschappen en vooral astrofotografie.
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
    Ik zou deze camera op termijn graag gebruiken om drum covers op te nemen (mogelijks voor Youtube o.i.d., maar ook voor privé en muziekschool).
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    Neen.
  6. Overige wensen aan de camera?
    Een viewfinder vind ik handing in zonnige omgevingen. Omwille van de compactheid ben ik vooral geinteresseerd in een ILC, maar als er een dSLR beter past voor mijn doeleinden, is dat ook goed.
  7. Gewenst bereik?
    Geen idee?
Wat betreft astrofotografie heb ik gelezen dat een grotere sensor meestal de voorkeur heeft. Een full frame camera valt niet binnen mijn budget, maar ik vroeg me af of er veel verschil is tussen een 4/3 sensor t.o.v. APS-C. Olympus en Panasonic bieden namelijk een aantal betaalbare camera's aan, maar allemaal met een 4/3 sensor (bv Olympus OM-D M5/M10, Panasonic Lumix G5/6/7, ...).

Ik neem aan dat het niet eenvoudig is om een goede camera te vinden binnen mijn budget voor zowel astrofotografie als video. In dit geval is video van ondergeschikt belang. De reden dat ik het hier toch vermeld is dat aanschaf van geluidsapparatuur en drum gerief niet goedkoop is, dus zou het handig zijn moest ik al kunnen beginnen met de camera die ik nu koop. Dan kan ik de aanschaf van een beter filmcamera uitstellen tot wanneer ik dat nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wognummer schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 12:40:
Ik ben er bijna uit :)
voor nu neig ik toch naar de olympus
Grappig; jouw post bevat helemaal geen vraag.
Nou gefeliciteerd dan maar met je keuze ;)

Afbeeldingslocatie: https://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Tweakers/P1000520C_zpszzct3zdi.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Vishari Beduk schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:15:
[...]

Grappig; jouw post bevat helemaal geen vraag.
Nou gefeliciteerd dan maar met je keuze ;)

[afbeelding]
Die was er van de week al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al een tijdje ben ik me aan het oriënteren naar een wat geavanceerdere camera dan een 6 jaar oude compactcamera/travelzoom Sony HX5V. Na eerst te hebben gekeken naar DSLRs denk ik toch meer te neigen naar een systeemcamera.

€600-€700

Geen.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Geen specifiek doel :)

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet superbelangrijk maar het is wel handig om hier iets meer mee te kunnen.

Ja, voorkeur gaat nu uit naar een systeemcamera.

Compact, handzaam heeft toch wel de voorkeur. Ben op zoek naar een camera die in een tas mee kan en makkelijk te bedienen is, maar toch geavanceerd genoeg is om nog enkele jaren met plezier te kunnen gebruiken.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb er nog niet zo’n verstand van, maar voor vakantiefoto’s is een beetje zoom misschien wel wenselijk. Aan de andere kant moet dit niet teveel ten koste gaan van de handzaamheid.

Bij de mediamarkt zag ik een aanbieding van een Panasonic GF7 met dubbele kitlens voor een mooie prijs! http://www.mediamarkt.nl/...2mm-35-100mm-1454061.html Ondanks zijn kleine formaat lag hij goed in de hand. Heeft iemand ervaring met deze camera?

Maar ook de Sony a6000 blijft aantrekkelijk met de mogelijkheden. Ik vond deze camera ook erg fijn in de hand liggen. Maar qua prijs is hij wel flink duurder op dit moment.
Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Toelly schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:34:
Hallo allemaal,

De voorbije jaren heb ik enkel mij gsm/smartphone gebruikt om foto's te trekken. Ik ben heel tevreden van mijn nexus 5, maar begin toch de beperkingen van een dergelijk systeem op te merken, nl. de prestatie in omstandigheden met weinig licht en het gebrek aan uitgebreide instel mogelijkheden. Dus zou ik graag de overstap naar een "professioneler" toestel maken.
    Maximum €700 (lens inbegrepen).
    Ik heb nog geen objectieven.
    Afgezien van huis-, tuin-, keuken- en vakantiefotografie ben ik geïnteresseerd in landschappen en vooral astrofotografie.
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
    Ik zou deze camera op termijn graag gebruiken om drum covers op te nemen (mogelijks voor Youtube o.i.d., maar ook voor privé en muziekschool).
    Neen.
    Een viewfinder vind ik handing in zonnige omgevingen. Omwille van de compactheid ben ik vooral geinteresseerd in een ILC, maar als er een dSLR beter past voor mijn doeleinden, is dat ook goed.
  7. Gewenst bereik?
    Geen idee?
Wat betreft astrofotografie heb ik gelezen dat een grotere sensor meestal de voorkeur heeft. Een full frame camera valt niet binnen mijn budget, maar ik vroeg me af of er veel verschil is tussen een 4/3 sensor t.o.v. APS-C. Olympus en Panasonic bieden namelijk een aantal betaalbare camera's aan, maar allemaal met een 4/3 sensor (bv Olympus OM-D M5/M10, Panasonic Lumix G5/6/7, ...).

Ik neem aan dat het niet eenvoudig is om een goede camera te vinden binnen mijn budget voor zowel astrofotografie als video. In dit geval is video van ondergeschikt belang. De reden dat ik het hier toch vermeld is dat aanschaf van geluidsapparatuur en drum gerief niet goedkoop is, dus zou het handig zijn moest ik al kunnen beginnen met de camera die ik nu koop. Dan kan ik de aanschaf van een beter filmcamera uitstellen tot wanneer ik dat nodig heb.
Binnen dit budget zou ik niet starten met een lens voor astrophotography, daar heb je een hele wide angle lens voor nodig. Je zou het kunnen doen maar wide angle is niet heel makkelijk om mee te starten. De enige beetje bruikbare setup binnen dit budget is denk ik een Sony a5000 of a5100 body met een Samyang 12mm (zie hier een review op petapixel die gewone en astrofotografie van de 12mm bespreekt). m43 kan ook maar dat wordt nog moeilijker omdat die een cropfactor van 2 heeft en hele wijde lenzen duur zijn.

Als je later een wide angle voor astrofotografie gaat kopen zou ik een een aps-c body met kitlens kopen (ivm astro/cropfactor), bijvoorbeeld de genoemde sony's of dan de A6000 of fujifilm x-t10 of x-e2 (eventueel tweedehands). Met Fuji heb ik erg goede low light ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
Sluw schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:24:
Binnen dit budget zou ik niet starten met een lens voor astrophotography, daar heb je een hele wide angle lens voor nodig. Je zou het kunnen doen maar wide angle is niet heel makkelijk om mee te starten. De enige beetje bruikbare setup binnen dit budget is denk ik een Sony a5000 of a5100 body met een Samyang 12mm (zie hier een review op petapixel die gewone en astrofotografie van de 12mm bespreekt). m43 kan ook maar dat wordt nog moeilijker omdat die een cropfactor van 2 heeft en hele wijde lenzen duur zijn.

Als je later een wide angle voor astrofotografie gaat kopen zou ik een een aps-c body met kitlens kopen (ivm astro/cropfactor), bijvoorbeeld de genoemde sony's of dan de A6000 of fujifilm x-t10 of x-e2 (eventueel tweedehands). Met Fuji heb ik erg goede low light ervaring.
Dit budget hoeft ook geen specifieke astrofotografie lens te bevatten (dat heb ik niet duidelijk weergegeven in mijn originele post). Een specifieke lens (of telescoop) zal ik later nog kopen, maar ik vertrek binnenkort op reis, dus ik zou graag een basis lens hebben om mee te kunnen beginnen. Ik neem aan dat de meeste kitlenzen hier wel aan voldoen? Of is het interessanter de body apart te kopen en zelf een andere lens te zoeken?

De Sony A5000/5100 vond ik wel interessant, maar deze hebben geen viewfinder. Daarom was mijn oog al op de A6000 gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Toelly schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Dit budget hoeft ook geen specifieke astrofotografie lens te bevatten (dat heb ik niet duidelijk weergegeven in mijn originele post). Een specifieke lens (of telescoop) zal ik later nog kopen, maar ik vertrek binnenkort op reis, dus ik zou graag een basis lens hebben om mee te kunnen beginnen. Ik neem aan dat de meeste kitlenzen hier wel aan voldoen? Of is het interessanter de body apart te kopen en zelf een andere lens te zoeken?

De Sony A5000/5100 vond ik wel interessant, maar deze hebben geen viewfinder. Daarom was mijn oog al op de A6000 gevallen.
Binnen dit budget is een kit dan de beste oplossing. Denk wel na wat voor lenzen je eventueel in de toekomst wilt kopen en of daar goede opties voor zijn bij dat merk. Als je echt met een telescoop wilt fotograferen kan ik je niet helpen, nooit gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
Sluw schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:53:
Binnen dit budget is een kit dan de beste oplossing. Denk wel na wat voor lenzen je eventueel in de toekomst wilt kopen en of daar goede opties voor zijn bij dat merk. Als je echt met een telescoop wilt fotograferen kan ik je niet helpen, nooit gedaan ;)
Ok, bedankt voor de informatie in ieder geval!

Momenteel zijn de Sony A6000 en de Fujifilm X-T10 mijn favorieten, maar ik kan eventueel goedkoop een 2e hands Nikon D3100 gebruiken. Is dit het overwegen waard, vooral wat betreft astrofotografie?

[ Voor 19% gewijzigd door Toelly op 17-08-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
700 euro max, liever iets minder
nee
vakantie, huisje, boompje, beestje
niet direct belangrijk maar wel een leuke bijkomstigheid als de camera mooi kan filmen
fijn als het kan

zie de lap tekst hierbeneden

Ik heb onlangs op een familie vakantie mogen rondrennen met mijn schoonbroer zijn Nikon D5200 met 50mm prime lens en verdorie dat beviel goed... Nu heb ik altijd graag foto's genomen maar na deze ervaring ben ik eigenlijk wel verkocht en wil ik graag een DSLR. Op vakantie heb ik vooral in de auto stand geschoten, je kan namelijk moeilijk de hele groep om de paar minuten stil laten staan omdat jij het juiste knopje niet kan vinden :9 maar met wat hulp van hem is er ook even in aperture priority geschoten om zo een werkelijk prachtige foto van mijn vriendin te schieten. Ik zoek dus eigenlijk een camera die heel goed werkt in de auto stand maar die ook makkelijk te bedienen is mocht je net even wat meer tijd hebben om een beetje te spelen met de instellingen.

Na veel lezen ben ik ondertussen beland in de strijd tussen Canon en Nikon waarbij ik ietwat richting Nikon leun doordat ik die daadwerkelijk twee weken heb kunnen gebruiken. Maar uit ervaring weet ik wel dat we ooit op het werk vrij lang hebben moeten zoeken bij de Nikon camera om bepaalde instellingen te vinden terwijl we dat bij de canon binnen een paar tellen vonden. ook een vriend/collega zegt dat de canon cameras qua bediening ietwat gebruikersvriendelijker zijn.

Het bewerken van de JPEGs in lightroom (ik weet van het bestaan van RAW maar de camera stond op JPEG stand) bevalt me overigens ook erg goed en je merkt duidelijk dat er veel meer uit de DLSR foto's te halen valt dan uit de foto's genomen met telefoons en goedkopere camera's, wat er niet inzit valt er natuurlijk ook niet uit te halen.

nu dans ik in mijn hoofd al een paar weken op en neer tussen een aantal camera's:
Nikon D5200
+echt kunnen gebruiken, beviel zeer goed,
+leuke prijs van zo ongeveer 400 euro (body)

Nikon D5500
+touchscreen
+wifi, leuk maar niet essentieel overigens
+grote broer van 5200 dus als het goed is zeer vergelijkbaar
-650 euro vor de body (ja 550 bij Eglobal central maar die jongens lijken me erg dubieus)

Canon 700D
+touchscreen
+460 euro (zelfde Eglobal central verhaal)
+zou naar horen zeggen iets gebruikersvriendelijker zijn
-nog nooit echt kunnen gebruiken

de Nikon D5200 is eigenlijk de camera waar ik nog steeds erg naar neig maar het zou zonde zijn om 400 euro aan die camera uit te geven als ik later toch dat touchscreen ga missen, dan zou ik misschien beter even door de zure appel heen bijten en er meer geld tegenaan gooien... maar tjah ga je zon touchscreen erg missen...
De 700D daarentegen heeft wel weer dat touchscreen voor een schappelijke prijs maar dat is een camera die ik nog nooit echt heb kunnen gebruiken...

tjah jullie snappen het al ik zit erg te twijfelen, ik denk dat ik de camera rond kerst/sinterklaas of mijn verjaardag ergens in februari wil kopen (mogelijk maakt dat nog iets uit voor de prijs, door nieuwe modellen ofzo)

Qua lens, gewoon een 18-55 kitlens ofzoiets nemen of toch gewoon direct een prime nemen? De 50 mm F1.8 (meen ik tenminste dat het was) die erop zat was fenomenaal maar af en toe in de stad toch net wat smal waardoor het soms net niet helemaal lukte om erop te krijgen wat ik wilde. foto's van mensen daarentegen waren ronduit prachtig. mijn gevoel zegt me dat een 35mm lens waarschijnlijk zou zijn voor wat ik wil maar mogelijk hebben jullie daar andere meningen over.

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2024
Wat is je beschikbare budget? Zo'n 1300,- voor body, objectief/objectieven en basis benodigdheden
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Ik wil graag landschappen, wildlife en sterren gaan fotograferen.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Een camera met een wat grotere grip vind ik wel prettig.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) tot 300mm

Zelf kwam ik uit op een canon eos 760d of een tweedehands canon eos 70d. Wat denken jullie dat het best is?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Histamine schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:50:

nu dans ik in mijn hoofd al een paar weken op en neer tussen een aantal camera's:
Nikon D5200
+echt kunnen gebruiken, beviel zeer goed,
+leuke prijs van zo ongeveer 400 euro (body)

Nikon D5500
+touchscreen
+wifi, leuk maar niet essentieel overigens
+grote broer van 5200 dus als het goed is zeer vergelijkbaar
-650 euro vor de body (ja 550 bij Eglobal central maar die jongens lijken me erg dubieus)

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

bij voorbaat dank :)
Je kan op dit moment moeilijk om de prijs van de D5200, nu voor minder dan 400€ bij Redcoon blijkbaar... Als tussenoplossing kan je ook altijd naar de D5300 kijken, die heeft een iets nieuwere processor en geen OLFP filter wat iets meer scherpte zou moeten opleveren. Touchscreen van de D5500, tja... wat je niet kent kan je niet missen hé :)

Net binnen je budget zou een D5300 (en zeker D5200) met een 18-105 kit passen. Dan heb je toch iets meer range dan met de standard kitlens. Eventueel een kit met de nieuwere 18-140 maar dan gaat de prijs weer een stapje omhoog.

Een 35mm 1.8 is altijd een leuke lens om te hebben, je kan er creatief mee omspringen en zelfs op 1.8 is die al redelijk scherp. Omdat je geen zoom hebt moet je ook wat meer nadenken over je foto. Vergt wel wat oefening als je van de kitlens komt want de DoF is klein waardoor je wel eens mist kwa focus, zeker als je bijvoorbeeld 2 personen in focus wil je hebben die niet netjes evenver van je camera staan... Ook is het icm met de relatief lichte D5300 een goede walk around combo (het blijft uiteraard een bulky DSLR). Voor een of andere reden is de prijs wel sterk gestegen, ik heb die bij camera express nog gekocht voor 159€, dan is het bijna een no brainer. Als je een beperkt budget hebt zou ik voor de 35mm gaan, een 50mm is mssn iets handiger voor portretten enzo omdat je dan niet té dicht bij hoeft te komen, maar voor de rest minder algemeen inzetbaar.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Maarten_B13 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:51:
Ik wil graag landschappen, wildlife en sterren gaan fotograferen.
Wildlife vraagt om veel mm's, terwijl landschappen en sterren meestal een wide angle lens vereisen. Als je daar ook nog eens hoge kwaliteit bij verwacht dan ga je toch al een serieus budget aan lenzen moeten uitgeven. Er is geen 1 lens fits it all in dit geval.

Wide angle: Sigma 10-20 (rond 400€) of Canon 10-18 (250€). Tele: een of andere 70-300mm (met stabilisatie) of de canon 55-250mm, maar dat is zeker niet genoeg voor kleine vogeltjes op meters afstand. Meer mm's of lenzen met een fixed diafragma zijn plots een pak duurder. Dan mis je nog iets daartussen, een kitlens, of een 35mm prime kan een oplossing zijn...

Voor landschappen en zeker voor sterren is een statief ook handig.

De toestellen die je voorstelt zijn uiteraard goed, als je de grip belangrijk vindt dan kan je best eens gaan voelen in een winkel waar dat kan. Gezien de 70D iets groter is kan het zijn dat die je beter ligt, ook iets professioneler kwa layout.
Pagina: 1 ... 83 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's