Ook ik ben in de markt voor een nieuwe camera. Ik wil mijzelf meer gaan verdiepen in fotografie met in eerste instantie als doel mijn kinderen op de gevoelige plaat zetten. (want het gaat allemaal snel)
Mijn huidige camera Panasonic Lumix DMC-FZ200 is een prima camera maar ik merk toch dat ik mij af en toe irriteer aan de snelheid en de evf.
Dit gaat redelijk vlot op het moment dat het zonnig is buiten, maar zodra ik binnen wat foto's probeer te maken merk je gewoon dat het wat langzamer gaat en dat is in principe ook logisch.
Ik sta open voor adviezen voor een DSLR of een systeemcamera en evt tweede hands is ook geen probleem.
1.Wat is je beschikbare budget?
max €600. Mocht ik voor de ultieme combi 100 euro dan is dat bespreekbaar.
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, geen.
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk mijn kinderen (zijn erg beweeglijk) en wellicht op een later moment macro's van insecten, wolken, timelapse, landschappen.
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Leuk dat het kan, maar ik zal geen documentaires maken. Wellicht korte filmpjes *(lees 60s)*
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Denk het niet.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb met mijn huidige camera een behoorlijk bereik

en ik verwacht in de toekomst max 3/4 lenzen te hebben. Macro, zoom, prime 50mm (hoor ik veel positieve dingen over), en wellicht kitlens ?
Ik realiseer mijzelf dat bovenstaande vrij algemeen is en dat het budget de bepalende factor is. Een body met lens is voldoende om mee te beginnen, uitbreiden kan op een later moment.
Ik ben niet merk gebonden. Meestal kom je voor wat betreft dslr uit op canon of nikon, sony/pentax. Maar geen directe voorkeur. Ik zal in de winkel ook moeten kijken naar de besturing en hoe een camera voelt.
Maar dan zal ik eerst een shortlist moeten hebben.
Waar heb ik zelf aan zitten denken :
Nikon d3300
Canon eos 1300d
Pentax K-50
Sony a58
Olympus OM-D E-M10
Sony A6000
Behoorlijk uiteenlopende lijst. Volgens mij voldoen ze allemaal aan wat ik zou willen. Alleen de vraag of je dan moet gaan voor canon of nikon of iets anders is lastig.
Tenzij de lenzen per merk een stuk goedkoper zijn voor dezelfde kwaliteit. Maar dat valt volgens mij wel mee.
Bij de systeemcamera's ben ik nog wel in dubio mbt de EVF, maar dat zal ik in de winkel moeten testen.
Als er meer informatie benodigd is hoor ik dat natuurlijk graag.