Wat is je beschikbare budget?
Zo weinig mogelijk, maar realistisch gezien zal het tussen de 1000 en 1300 uit komen voor wat ik wil.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel?
Nog niet. Ik wil graag beginnen met fotograferen en dus nog niet een specifiek doel. Waarschijnlijk in het begin wat in de omgeving/buitenlucht foto's schieten. Mogelijk gebouwen, personen, etc.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Totaal niet.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Lijkt me handig, maar geen showstopper.
Overige wensen aan de camera?
Ik vind de xxD van Canon en de D7xxx bodies lekker in de hand liggen. Deze heb ik dan ook op het oog.
Gewenst bereik?
Omdat ik nog zoekende ben naar wat ik -echt- wil gaan doen heb ik niet echt een specifiek bereik, maar wil ik in de basis gewoon een redelijk bereik hebben. Iets tussen de 15-85, zodat je een redelijk bereik hebt.
Middels wat kennissen heb ik verschillende bodies in handen kunnen krijgen. De Canon xxxD vond ik te klein en de xD te groot. De xxD lag perfect in de hand. Nu ben ik dus in eerste instantie gaan kijken naar de 60D en 70D.
Uiteraard kom je dan vergelijkingen tegen met de Nikon D7000 en D7100.
Daar heb ik inmiddels meerdere reviews en filmpjes over gezien (oa.
Michael the Maven,
DigitalRev) en enkele geschreven reviews.
In nagenoeg iedere review vond ik de D7100 een mooiere foto hebben als resultaat (waar ik het dus niet altijd met de reviewer eens was). Nu ben ik nog een amateur en heb dus niet veel verstand van fotografie, dus misschien dat ik soms het een en ander mis tijdens het bekijken van een foto.
Wat mij ook wel handig lijkt is dat de Nikon aan de voor- en achterkant wieltjes heeft om het diafragma en sluitertijd te regelen. Dit zit bij de Canon volgens mij onder dat multifunctioneel wiel. Ook dit wieltje bij de Canon staat me tegen, aangezien je daar niet goed kunt voelen wat je doet als je de d-pad gebruikt.
Al met al heb ik nu dus in m'n hoofd om voor de Nikon D7000 of D7100 te gaan en dan waarschijnlijk de nieuwste versie.
Natuurlijk moet er ook een lens bij.
Hiervoor had ik een
Tamron 28-75 f/2.8 uitgezocht.
Nu hoorde ik van een collega dat ik dan rekening moet houden met de crop-factor van m'n camera, waardoor deze lens eigenlijk effectief een 42-113 lens wordt. Voor makro fotografie is dit volgens mij net iets te hoog.
Daarom ben ik even verder gaan kijken naar een alternatief. Ik kwam uit op een
Sigma 17-50 f/2.8, wat dan effectief een 26-75 lens wordt.
Ook wees een collega me er op dat het halen van een FF lens misschien overbodig was voor de huidige camera. Op een serie
blog posts las ik dan weer dat het op zich geen kwaad kan en je er wellicht voordeel van hebt, omdat de hoekonscherpte & vignettering dan minder wordt, aangezien je alleen maar het 'midden' van de lens gebruikt.
Op zich denk ik dat bovenstaande een leuke set is om mee te beginnen (misschien iets te zwaar). Zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, zijn er andere lenzen die ik misschien moet overwegen?