Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sluw schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:22:
[...]

Dank je! Heb weer veel info gekregen via dit topic waarvoor dank! Iedereen verdedigt natuurlijk een beetje z'n eigen systeem ;) Dus ik ga de voor- en nadelen van m43 en de Nikon voor mijzelf tegen elkaar afwegen. Nex valt na wat reviews toch af.
Zolang je maar weet dat geen enkele camera perfect is, maar alle camera's wel goed zijn kan je geen enkele miskoop maken. slechter dan je gf1 gaat niet lukken :+ succes met zoeken :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Kan dit topic een sticky krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:05

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Haas_nl schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 14:33:
Kan dit topic een sticky krijgen?
En misschien enigzins worden bijgewerkt, gezien er wat nieuwe modelletjes van de verschillende fabrikanten zijn uitgebracht..

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murata
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:04
ben op zoek naar een instap systeemcamera om voornamelijk in Auto mode foto's te schieten
welke zouden jullie aanraden
1) sony nex3NL 16-50mm voor 319 euro
2) Olympus Mini PM2 14-42mm voor 349 euro
3) Nikon J3 10-30mm voor 315 euro
4) Canon Eos M EF-M 18-55mm voor 299 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
murata schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:53:
ben op zoek naar een instap systeemcamera om voornamelijk in Auto mode foto's te schieten
welke zouden jullie aanraden
1) sony nex3NL 16-50mm voor 319 euro
2) Olympus Mini PM2 14-42mm voor 349 euro
3) Nikon J3 10-30mm voor 315 euro
4) Canon Eos M EF-M 18-55mm voor 299 euro
Weinig info om echt onderbouwd iets aan te raden, maar uitgaande van het feit dat je gewoon op een simpele manier, mooie foto's wilt.... Ik zou kiezen voor de camera met de beste JPG-rendering en dat is wat mij betreft de Olympus.

Maar tegelijkertijd vraag ik me dan wel af wat de reden is om voor een systeemcamera te kiezen? Waarom geen high-end compact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murata
ik wil iets die beter is dan compact camera maar dan in een compact formaat, die door hele familie te gebruiken is.
en na wat zoeken op internet kwam ik uit bij bovenstaande lijstje, niet allemaal de nieuwste maar wel allemaal met eigen voor en nadelen.

maar JPEG-rendering zal ik meenemen in de overweging, dank voor de tip.
  • Wat is je beschikbare budget? 300 tot 400
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja
    Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ja
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
  • Gewenst bereik? niet belangrijk

[ Voor 53% gewijzigd door murata op 24-02-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
murata schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:32:
ik wil iets die beter is dan compact camera maar dan in een compact formaat, die door hele familie te gebruiken is.
en na wat zoeken op internet kwam ik uit bij bovenstaande lijstje, niet allemaal de nieuwste maar wel allemaal met eigen voor en nadelen.

maar JPEG-rendering zal ik meenemen in de overweging, dank voor de tip.
  • Wat is je beschikbare budget? 300 tot 400
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja
    Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ja
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Nee
  • Gewenst bereik? niet belangrijk
Kijk. Dan kan ik je verder helpen. Het is eigenlijk heel simpel. Grofweg heeft een systeemcamera twee grote voordelen ten opzichte van een standaard compactcamera.

1. De grotere beeldsensor, die voor minder ruis zorgt en scherpere foto's.
2. De mogelijkheid om lenzen te wisselen.

Echter, er zijn tegenwoordig ook goede (hele goede) compactcamera's die eenzelfde grote sensor hebben als systeemcamera's. En vaak ook een hele goede lens. Een lens die vaak veel beter is dan de standaardobjectieven die je krijgt bij een systeemcamera. De keuze is dus makkelijk:

Wil je investeren in meerdere lenzen voor je systeemcamera, ga dan voor een systeemcamera. Wil je alleen een systeemcamera met het standaard meegeleverde objectief, ga dan niet voor een systeemcamera, maar voor een compactcamera met grote sensor en een lens die vaak beter is dan de kitlensjes die je bij een systeemcamera krijgt.

De gedachte dat een camera met losse lenzen betere foto's maakt dan een highend compact is volledig verkeerd. Als je met je systeemcamera niet van plan bent om te investeren in beter of meer verschillende objectieven, ben je vele malen beter af met één van de toppers in de compactcamera-range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hoppa! schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:24:
[...]
ben je vele malen beter af met één van de toppers in de compactcamera-range.
Maaarrrr wat voor prijzen hebben die? zijn die ook te krijgen rond de 350 euro?

ik weet niet veel high end compacts te noemen, maar deze vallen af.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart - nee
pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart - nee
pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart - kleine sensor
pricewatch: Olympus Stylus 1 Black Zwart - nee

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
mrc4nl schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:53:
[...]

Maaarrrr wat voor prijzen hebben die? zijn die ook te krijgen rond de 350 euro?

ik weet niet veel high end compacts te noemen, maar deze vallen af.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart - nee
pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart - nee
pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart - kleine sensor
pricewatch: Olympus Stylus 1 Black Zwart - nee
De Sigma DP2 Merril is dan de meest betaalbare keuze, maar ook die ligt inderdaad wat boven het budget met € 428,-. Dus je hebt inderdaad gelijk, high-end compacts liggen boven het prijspeil.

De Sony DSC-RX100 is momenteel ook voor € 430,- te koop en in het buitenland via e-bay voor fors minder, dan € 400,00. Die heeft weliswaar een iets kleinere sensor, maar ik durf te garanderen dat de resultaten beter zijn dan met welke systemcamera met kitlens in die prijsklasse dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De RX100 zou kunnen, al zou ik dan toch zoals je zelf al zei bij de Olympus JPGs blijven, plus het feit dat de voordelige systeemcamera's ook meer op de beginners gericht zijn dan een rx100.

Maar een DP merril ? Dat is wel letterlijk exact het aller allerlaatste wat ik als gezinscamera zou aanraden !
Je maakt het wel wat ingewikkelder dan het is zo. Met een systeemcamera heb je imho altijd nog het meeste waar voor je geld zo belachelijk goedkoop als ze zijn voor wat je krijgt. Desnoods lijm je die verwisselbare lens maar vast ! Dan klopt je theorie. :+

ps. Wanneer mogelijk dan is de dubbele lens kit zeker de moeite waard, voordeliger om meteen erbij te kopen. Zodat je dus ook tele heb (10x zoom in totaal, de standaard lens voorziet de eerste 3x zoom).
http://tweakers.net/product/318141/olympus-pen-e-pm2/

[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 24-02-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 07-10 20:21
Hebben jullie misschien wat vergelijkingsmateriaal met de Canon EOS 1100D voor mij? Ik ben op zoek naar een instap spiegelreflex maar kom niet veel verder dan die 1100D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ambianz schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:59:
Hebben jullie misschien wat vergelijkingsmateriaal met de Canon EOS 1100D voor mij? Ik ben op zoek naar een instap spiegelreflex maar kom niet veel verder dan die 1100D
Die zou ik gelijk links laten liggen eerlijk gezegd en kijken naar een Pentax K-500 of een Nikon 3200 om maar twee voorbeelden te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:02:
[...]

Die zou ik gelijk links laten liggen eerlijk gezegd en kijken naar een Pentax K-500 of een Nikon 3200 om maar twee voorbeelden te noemen.
En waarom dan? Afgezien van het dynamisch bereik als je totaal verkeerd belicht (3 stops onderbelichten) bij iso100?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de 2 andere camera's op alle fronten deze verouderde instap Canon overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Oke, zou de D3100 in principe dan ook een betere keuze zijn? Ben bang dat de D3200 eigenlijk net wat te duur wordt.

Edit: Overigens heb ik wel erg weinig eisen gegeven, een belangrijke eis voor me is dat er een groot aanbod in accesoires en lenzen is, zodat er ook tweedehands wat meer mogelijk is.

Daarnaast wil ik eigenlijk niet over de 300 euro gaan.

[ Voor 51% gewijzigd door Ambianz op 25-02-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vul even de vragenlijst in uit de openingspost van dit topic. Dat maakt het ons een stuk makkelijker. Het budget beperkt je wel flink, maar tweedehands is er redelijk wat specifiek voor je doeleinden te koop.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:42:
Omdat de 2 andere camera's op alle fronten deze verouderde instap Canon overtreffen.
Deze Canon wel, maar om nu meteen Canon helemaal te passeren, vind ik nogal ver gaan. Nu het budget bekend is, valt er misschien wel meer af trouwens...

[ Voor 45% gewijzigd door Universal Creations op 25-02-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Wat is je beschikbare budget?
Max 300 euro, mag ook tweedehands zijn
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, eerste camera
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee er is geen specifiek doel, ik wil kennis maken met de dSLR en zal foto's gaan maken van afwisselend personen, close-ups van voorwerpen en landschappen
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ik hoef geen 1080p 60 fps te filmen nee, liefst wel een degelijke filmfunctie., extra belangrijke opties zijn niet noodzakelijk.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee, geen absolute noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Aangezien mijn budget niet heel hoog is ben ik bereid in te leveren op dit gebied, mocht een bepaald model dus goedkoper zijn, maar ook zwaarder dan is dit prima
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-55 lijkt me prima om mee te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Nou ben ik geen kenner maar ik heb laatst voor rond die prijs een tweedehands Nikon D5100 gekocht (er zat een extra accu bij). Dat is mijn eerste camera om net zoals jij kennis te maken. Ik ben er erg tevreden mee. Volgens mij is die camera voor een beginner prima te doen. Ik gebruik alleen de manual stand. Doordat ik er nog een tasje, SD kaart en statief bijgekocht heb, was ik 400 euro kwijt. Mocht je ook gebruik willen maken van bijvoorbeeld Lightroom om foto's mooi snel te kunnen bewerken, ben je ook nog eens 100 euro kwijt. Het is misschien handig om dit soort extra's in gedachte te houden bij de aankoop.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Bedankt, doordat je geen kenner bent kom je misschien wel met nieuwe goede inzichten, daar had ik nml. nog niet aan gedacht.

Hierdoor neig ik eigenlijk nog meer naar tweedehands aangezien daar vaak camera + tas of camera + statief oid aangeboden worden. Vind het zo lastig dat er op MP zoveel winkels met advertenties staan tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ambianz schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:29:
Vind het zo lastig dat er op MP zoveel winkels met advertenties staan tegenwoordig..
protip:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S1mxuwvNYD2KQxocwxqzxoPh/full.png

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:08:
[...]

Deze Canon wel, maar om nu meteen Canon helemaal te passeren, vind ik nogal ver gaan. Nu het budget bekend is, valt er misschien wel meer af trouwens...
Ik had twee voorbeelden van andere merken genoemd als alternatief. Als derde voorbeeld had ik een Canon 650D kunnen nemen, maar ook daarvan scoort de sensor relatief laag.
Over het algemeen blijft de kwaliteit van de Canon APS-C sensoren achter bij alle concurrentie.

Maar wat je voor 300 kan krijgen weet ik niet, wellicht kan je dan beter voor 2e hands gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die score is de DxOmark en wordt oa gebaseerd op het dynamisch bereik bij iso100. En zoals ik al zei: als je normaal kunt belichten (en dus niet 3stops onderbelicht) produceert Canon gewoon dezelfde plaatjes als een Nikon of Pentax of Sony.
Mijn idee is dus dat het merk wat betreft beeldkwaliteit geen zak uit maakt. Andere eigenschappen zijn van groter belang: ergonomie, passend lenzenaanbod, video-features, liveview, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat qua sensoren is jouw idee dan. Over het algemeen is het bekend dat Canon APS-C sensoren achterlopen.

Andere eigenschappen zijn zeker ook belangrijk en wellicht zelfs belangrijker maar dat verschilt per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En DxOmark neem ik zelf met korreltje zout. Als ik het goed heb is de score van de Nikon D3300 hoger dan de Canon 5D3. En zo hadden ze ook de canon 70-200 f/2.8 IS II voorzien van een niet al te beste score.... Testen zijn leuk (MTF charts), maar om hier een keuze op te baseren ? ik zou het niet doen... van grafieke en scores maak je geen foto... ik ieder geval niet... Camera moet goed aanvoelen, menu moet prettig zijn en natuurlijk goede foto's kunnen produceren. En dat is mogelijk bij alle camera's.

Probeer bij het maken van een keuze van een camera eerst te kijken welke camera vind ik prettig in de hand liggen en welke vind ik prettig bedienen. Dan blijven er een aantal over. En ga dan kijken naar de onderdelen die jij belangrijk vind. ISO prestaties, grote van sensor AF snelheid etc etc.... Test die het liefst zoveel mogelijk zelf. Neem geheugen kaart mee en bekijk thuis de foto's op je gemak...

En bij fotografie is de sensor niet de allerbelangrijkste schakel. Dan kunnen we ook met onderdelen gaan schermen als markt aandeel, maar is dit belangrijk voor een keuze ? Mijn inziens ook niet...

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 26-02-2014 11:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Zijn er hier mensen die (video)ervaring hebben met de Panasonic G6 M43 camera?

Ik ga namelijk volgend jaar een reis door IJsland maken en heb op dit moment zowel een complete Nikon D90 set met 3 objectieven (18-105VR, Sigma APO 70-300 en de 50mm 1.8), grip en externe flitser en een Panasonic 4:3 DV videocamera.

Mijn videocamera wil ik voor de reis gaan vervangen door een full HD videocamera en kwam daarbij na een zoektocht tot de conclusie dat ik misschien mijn twee losse apparaten wel wil combineren naar één apparaat die zowel goed geschikt is voor foto als voor video. Daarbij wil ik de fotokwaliteit en handling van mijn Nikon D90 niet kwijt.

Ik kwam in die zoektocht eigenlijk op de Panasonic DMC-G6 + 14-140mm (dus een M4/3 systeemcamera). Het voordeel ten opzichte van mijn D90 is dat het een wat compacter geheel is en ik niet meer met twee losse apparaten hoef te slepen.

Fototechnisch gezien denk ik dat ik er met de G6 zeker niet op achteruit zou gaan, vergeleken met de D90.

Maar waar ik eigenlijk weinig gevoel bij heb is of de G6 qua gebruikersvriendelijkheid en handling een beetje te vergelijken is met een gemiddelde dedicated videocamera. Is het inderdaad gewoon point-and-shoot, zodat ook mijn vrouw en of m'n kids dit zouden kunnen? Of moet je toch nog veel handmatig regelen (belichting/focussen) en zou een losse videocamera toch een veel gebruikersvriendelijkere oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Beste Hans73... Wat is gebruikers vriendelijk. Dit is toch iets erg persoonlijks. Beste wat je kunt doen is ga naar een winkel en probeer de camera eens zelf uit.

Op Google vind je aantal video voorbeelden en ook wat reviews. Toch zelf uit proberen de beste optie ;-)
https://www.google.nl/#q=Panasonic+DMC-G6+video&tbm=vid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een zeer goede keus, zou inderdaad die hele berg aan apparatuur moeten kunnen vervangen. De AF e.d. met video schijnt ook goed te zijn. De 14-140mm II is ook een toppertje als allrounder. Moet er nog wel even een lichtsterke prime bij natuurlijk. ;)

Deze gezien?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jikEUNNu67g]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Superdaantje schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:32:
Beste Hans73... Wat is gebruikers vriendelijk. Dit is toch iets erg persoonlijks. Beste wat je kunt doen is ga naar een winkel en probeer de camera eens zelf uit.

Op Google vind je aantal video voorbeelden en ook wat reviews. Toch zelf uit proberen de beste optie ;-)
https://www.google.nl/#q=Panasonic+DMC-G6+video&tbm=vid
Ja ik heb veel van die reviews wel gelezen, ook van de 14-140 II en ook wel beeldmateriaal gezien. Dat ziet er naar mijn mening allemaal prima uit, dat is het probleem niet.

Gebruikersvriendelijk is inderdaad iets persoonlijks, begrijp ik. En ik snap ook dat je met de G6 moet zoomen via het draaien aan de lens en niet via een zoomknop (zolang je niet de powerzoom lenzen gebruikt). En uitproberen zal ik ook zeker gaan doen, maar er gaat uiteraard niks boven wat ervaringen met gebruikers die bijvoorbeeld zeggen 'nee je moet eerst dit of dat instellen, dan een AE-lock, en dan pas kun je filmen' .. want dan is een standaard HD videocamera al een stuk makkelijker in bediening, namelijk aanzetten en de rec-knop drukken. Het is niet zozeer dat ik al die handelingen zelf niet zou kunnen doen (ik film nu heel af en toe met m'n D90, maar dat is nog best een 'gedoe'), maar vooral als de kids of m'n vrouw willen filmen, dan moet dit zo makkelijk mogelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hah, toevallig gisteren een nieuwe TCS video met de vraag:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

jesper86 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:57:
[video]
Die ga ik vanavond eens even bekijken. Gaat op het werk een beetje lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:02
Zo weinig mogelijk, maar realistisch gezien zal het tussen de 1000 en 1300 uit komen voor wat ik wil.
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel?
Nog niet. Ik wil graag beginnen met fotograferen en dus nog niet een specifiek doel. Waarschijnlijk in het begin wat in de omgeving/buitenlucht foto's schieten. Mogelijk gebouwen, personen, etc.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Totaal niet.
Lijkt me handig, maar geen showstopper.
Overige wensen aan de camera?
Ik vind de xxD van Canon en de D7xxx bodies lekker in de hand liggen. Deze heb ik dan ook op het oog.
Gewenst bereik?
Omdat ik nog zoekende ben naar wat ik -echt- wil gaan doen heb ik niet echt een specifiek bereik, maar wil ik in de basis gewoon een redelijk bereik hebben. Iets tussen de 15-85, zodat je een redelijk bereik hebt.

Middels wat kennissen heb ik verschillende bodies in handen kunnen krijgen. De Canon xxxD vond ik te klein en de xD te groot. De xxD lag perfect in de hand. Nu ben ik dus in eerste instantie gaan kijken naar de 60D en 70D.
Uiteraard kom je dan vergelijkingen tegen met de Nikon D7000 en D7100.
Daar heb ik inmiddels meerdere reviews en filmpjes over gezien (oa. Michael the Maven, DigitalRev) en enkele geschreven reviews.

In nagenoeg iedere review vond ik de D7100 een mooiere foto hebben als resultaat (waar ik het dus niet altijd met de reviewer eens was). Nu ben ik nog een amateur en heb dus niet veel verstand van fotografie, dus misschien dat ik soms het een en ander mis tijdens het bekijken van een foto.

Wat mij ook wel handig lijkt is dat de Nikon aan de voor- en achterkant wieltjes heeft om het diafragma en sluitertijd te regelen. Dit zit bij de Canon volgens mij onder dat multifunctioneel wiel. Ook dit wieltje bij de Canon staat me tegen, aangezien je daar niet goed kunt voelen wat je doet als je de d-pad gebruikt.

Al met al heb ik nu dus in m'n hoofd om voor de Nikon D7000 of D7100 te gaan en dan waarschijnlijk de nieuwste versie.

Natuurlijk moet er ook een lens bij.
Hiervoor had ik een Tamron 28-75 f/2.8 uitgezocht.
Nu hoorde ik van een collega dat ik dan rekening moet houden met de crop-factor van m'n camera, waardoor deze lens eigenlijk effectief een 42-113 lens wordt. Voor makro fotografie is dit volgens mij net iets te hoog.
Daarom ben ik even verder gaan kijken naar een alternatief. Ik kwam uit op een Sigma 17-50 f/2.8, wat dan effectief een 26-75 lens wordt.

Ook wees een collega me er op dat het halen van een FF lens misschien overbodig was voor de huidige camera. Op een serie blog posts las ik dan weer dat het op zich geen kwaad kan en je er wellicht voordeel van hebt, omdat de hoekonscherpte & vignettering dan minder wordt, aangezien je alleen maar het 'midden' van de lens gebruikt.

Op zich denk ik dat bovenstaande een leuke set is om mee te beginnen (misschien iets te zwaar). Zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, zijn er andere lenzen die ik misschien moet overwegen?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
De 28-75 raad ik niet aan om mee te beginnen. Totaal niet vanwege de lens zelf, die ik niet ken, maar vanwege de range. 28mm is prima voor buiten en fijn als walk around lens, echter merk ik dat ik met mijn eigen 28-80 heel lastig foto's binnen kan maken, het is gewoon niet breedhoek genoeg. Vandaar dat ik de Sigma 17-50 heb gehaald (sinds heel kort) en die bevalt me eigenlijk erg goed. (op een backfocus probleem na)

Je hebt dan alleen weinig telebereik. 17-50 is denk ik de meest algemene en range maar als je dus foto's van dieren buiten zoals vogels ofzo wilt maken dan kan je niet ver genoeg zoomen.

Alleen ben ik niet bekend met de alternatieven. Na wat onderzoek leek dit mij de beste ~17-50 lens voor pentax zonder de hoofdprijs te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Je wilt beginnen met fotografie en meteen dit bedrag uitgeven, uiteraard een persoonlijke keuze ik zou het niet doen, stel je voor dat je het uiteindelijk toch niet zo interessant vind. Maar onder het motto u vraagt, wij draaien mijn advies.

Ga voor een D7000, uitstekende camera met voldoende features. 16 MP is een prima aantal en je bestanden zijn niet te groot. Body is wat ouder maar zeker niet gedateerd en daarnaast goed verkrijgbaar op Marktplaats en andere tweedehands sites. Koop daarbij dan een nikkor 16-85, prima DX lens met mooi bereik 24-128 op FF. Een korte zoektocht op tweakers resulteert in het volgende:

V&A aangeboden: Nikon D7000 Zwart (slechts 4139 clicks!)

Mooie prijs en bied ook Tamron lenzen aan, neem je mijn advies aan dan kan je vaak al voor 500 een tweedehands of oud demo model kopen van de 16-85. Een zit je aan de onderkant van je budget.

Maar persoonlijk betwijfel ik het nut en noodzaak van een high end crop factor camera als eerste DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:41
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:16:
Dat qua sensoren is jouw idee dan. Over het algemeen is het bekend dat Canon APS-C sensoren achterlopen.

Andere eigenschappen zijn zeker ook belangrijk en wellicht zelfs belangrijker maar dat verschilt per persoon.
Ik durf te stellen dat de sensor van de Canon 70D voorloopt, zeker met z'n autofocus bij video. Voor mij belangrijk. Daarom gekocht. Andere merken? Komen er niet in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

jesper86 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:57:
[video]
Interessante video. Conclusie dus dat de videocamera z'n langste tijd wel heeft gehad. Ze hebben hier de Sony RX10 gebruikt tegenover een videocamera, maar de RX10 ligt wel een beetje boven mijn budget. De Panasonic GH3 en GH4 liggen ook boven mijn budget, dus volgens mij is de Panasonic G6 is goeie tweede.

De kleinere depth of field van de G6 tov een echte videocamera zou voor echt point andere schoot nog een klein issue kunnen zijn (bij de gemiddelde vakantie video), maar dat zou door een simpele aanpassing van het diafragma wel opgelost zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door hars73 op 26-02-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quasem schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:17:
[...]

Ik durf te stellen dat de sensor van de Canon 70D voorloopt, zeker met z'n autofocus bij video. Voor mij belangrijk. Daarom gekocht. Andere merken? Komen er niet in de buurt!
Qua video zal de 70D best een voorsprong kunnen hebben op de door mij genoemde Pentax en Nikon maar indien video je interesseert kan je wellicht beter naar de Panasonic GH3 kijken. Ook de Canon sensor in de 70D heeft een mindere score dan de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Zou dit wat zijn als instapcamera om kennis te maken met fotografie met een dslr?

http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

mijn eisen staat een stukje terug, budget was max 300 euro.
nieuw zijn enkel de canon 1100d en de nikon d3100 een optie, vandaar dat ik wat zoek naar tweedehands

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
Voor de starters heb ik een mooie complete beginnerset in het V&A gedeelte geplaatst.

there's no tweak without the tweaker

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Jan_V schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:38:

Ook wees een collega me er op dat het halen van een FF lens misschien overbodig was voor de huidige camera. Op een serie blog posts las ik dan weer dat het op zich geen kwaad kan en je er wellicht voordeel van hebt, omdat de hoekonscherpte & vignettering dan minder wordt, aangezien je alleen maar het 'midden' van de lens gebruikt.

Op zich denk ik dat bovenstaande een leuke set is om mee te beginnen (misschien iets te zwaar). Zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, zijn er andere lenzen die ik misschien moet overwegen?
Een (high end) DX camera is prima, ook voor gevorderden, en zelfs professionals gebruiken die regelmatig (meestal als backup). Als je als beginner serieus interesse hebt in DSLR fotografie en het budget ervoor hebt, kun je je er geen buil aan vallen, lijkt me.
Qua gewicht zijn behalve de FF-bodies ook FF-lenzen vaak zwaarder - er zit simpel gezegd meer glas in.

Lenzen:
Net als Heilige Kaas denk ik dat die Tamron een net te kleine (DX-)beeldhoek heeft voor gebouwen. Het lijkt me vooral heel geschikt voor binnen vanwege de grote diafragma, maar ook dan denk ik dat 28mm wel krap aan is.
De Nikon 18-55mm kitlens is een uitstekende lens voor buitenfotografie om mee te beginnen, en zeer goedkoop met ongeveer de beste prijs-prestatie verhouding voor een lens.
Een andere typische DX "buitenlens" is bijv. de Nikon 16-85mm met een iets groter bereik aan beide kanten. Hij is zeer scherp, maar wel fors duurder.
Beide lenzen zijn met hun wijde beeldhoek ook erg praktisch voor binnen, maar omdat ze niet zo lichtsterk zijn, heb je binnen -ondanks hun VR- toch al snel meer licht nodig (bijv. flitser).

• Hoppa!
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:17:
[...]

Qua video zal de 70D best een voorsprong kunnen hebben op de door mij genoemde Pentax en Nikon maar indien video je interesseert kan je wellicht beter naar de Panasonic GH3 kijken. Ook de Canon sensor in de 70D heeft een mindere score dan de concurrentie.
Een mindere score op welk gebied? Een ietsepietsie minder dynamisch bereik misschien 1 ISO-stop eerder storende ruis? Vergeet niet dat dat niet alleen sensor-werk is, maar ook een keuze om op een andere manier (softwarematig) met ruisonderdrukking om te gaan.

Dat zijn toch geen redenen om een camera niet te kopen of om zelfs maar te stellen dat hij achterloopt. Op andere fronten loopt Canon weer wat voor op de concurrentie. Het is slechts populair geblaat van Sony en Nikon fanboys die de aandacht af willen leiden van de punten waarop hun eigen systemen falen. Het zou fijn zijn als mensen eens los van een merk konden komen en apparaten konden beoordelen op een eerlijke blik op min- en pluspunten.

Feit is dat de verschillen in het segment van de 70D gewoon erg klein zijn en dat ieder daarin zijn eigen keus kan maken en wat mij betreft ook goed kan onderbouwen, omdat voor elke keuze iets te zeggen is. Ook voor de door jouw aangehaalde GH3 (wat werkelijk een fantastisch apparaat is), maar er zijn ook genoeg redenen om niet voor die camera te kiezen.

• matk89
  • Laatst online: 14:21
hars73 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:38:
[...]

Ja ik heb veel van die reviews wel gelezen, ook van de 14-140 II en ook wel beeldmateriaal gezien. Dat ziet er naar mijn mening allemaal prima uit, dat is het probleem niet.

Gebruikersvriendelijk is inderdaad iets persoonlijks, begrijp ik. En ik snap ook dat je met de G6 moet zoomen via het draaien aan de lens en niet via een zoomknop (zolang je niet de powerzoom lenzen gebruikt). En uitproberen zal ik ook zeker gaan doen, maar er gaat uiteraard niks boven wat ervaringen met gebruikers die bijvoorbeeld zeggen 'nee je moet eerst dit of dat instellen, dan een AE-lock, en dan pas kun je filmen' .. want dan is een standaard HD videocamera al een stuk makkelijker in bediening, namelijk aanzetten en de rec-knop drukken. Het is niet zozeer dat ik al die handelingen zelf niet zou kunnen doen (ik film nu heel af en toe met m'n D90, maar dat is nog best een 'gedoe'), maar vooral als de kids of m'n vrouw willen filmen, dan moet dit zo makkelijk mogelijk gaan.
Toevallig heb ik net vorige week de G6 met 14-140mm lens binnengekregen!
Met deze lens een erg sterke allrounder inderdaad, kom eigenlijk nooit bereik tekort.
Hij is erg gebruiksvriendelijk, zeker in combinatie met fotoleken. Volgens mij speciaal voor familieleden van de enthousiaste camera eigenaar zitten er 2 makkelijke knopjes op: de ia en videorecord knop. als je op ia drukt, schiet de camera in volledige automatische modus, als je de knop opnieuw indrukt gaat hij weer terug naar de vorige PASM modus.
Video opnemen gaat ook erg makkelijk, in elke willekeurige stand kun je het record knopje indrukken en de camera gaat direct filmen. Uiteraard stop je de opname net zo makkelijk met dezelfde knop. Er zit ook een speciale videomodus op het modusselectiewieltje, maar die is dus niet nodig voor de fotoleek :)

Enkele puntjes van kritiek: (die je niet in de reviews leest)
- Het schermpje kan naar boven kantelen (zodat je de camera bijv voor je middel kunt houden) maar niet naar beneden! Je kunt de camera dus niet boven je hoofd houden en verwachten het schermpje te kunnen kantelen.
- De lensdop heeft geen bevestigingsmogelijkheid als je hem eraf haalt. Die moet je dus in je zak of cameratas stoppen, kinderen dus goed onderwijzen dat ze de dop aan jou geven als ze de camera gaan gebruiken.
- Ik heb vrij grote handen en merk dat ik af ten toe de meest rechter knopjes op de achterkant van de camera per ongeluk indruk met mijn handpalm als ik in portretstand door het oculair kijk, waardoor de camera wifi aanzet of de witbalans wil aanpassen. Gelukkig kun je door je ontspanner half in te drukken het menu weer sluiten, maar soms is het wel vervelend. Verder is de ergonomie (voor mij!) helemaal toppie.

Daarnaast: ik merk dat de camera wel problemen krijgt in slechte lichtomstandigheden, een lichtsterke prime staat dan ook bij mij op het lijstje al (bijv de 25mm f1.8 van Olympus). Komt ook doordat de camera probeert erg lichte foto's te maken, handmatig de belichting omlaag zetten helpt ook erg dan.

Oja, wat je ook niet in de reviews leest (positieve dingen ditmaal):
- De camera kan thuis via wifi verbinding leggen met een NAS en alle foto's die je maakt vervolgens direct daarop wegschrijven.
- Via diezelfde wifi kun je ook je TV koppelen (heb een Panasonic plasma) en hier direct de foto's die je schiet in groot op weergeven, erg grappig, kan me voorstellen dat kinderen daar veel lol mee kunnen beleven.

Voor de rest een hele fijne camera waar je veel plezier aan gaat beleven!

Als je nog andere vragen hebt: PM gerust (of stel ze hier :) )

Verwijderd

Hoppa! schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:03:
[...]

Een mindere score op welk gebied? Een ietsepietsie minder dynamisch bereik misschien 1 ISO-stop eerder storende ruis? Vergeet niet dat dat niet alleen sensor-werk is, maar ook een keuze om op een andere manier (softwarematig) met ruisonderdrukking om te gaan.
In vergelijking met de K-500 en D3200 op dynamisch bereik, kleur diepte en low-light ISO)
Dat zijn toch geen redenen om een camera niet te kopen of om zelfs maar te stellen dat hij achterloopt.
Dat ligt aan de eisen van de persoon die gaat kopen.
Ik heb meerdere keren gelezen dat de sensorfabriek van Canon de ontwikkelingen moeilijk kan bijhouden, of er bewust voor kiest om de huidige machines zo lang mogelijk te laten functioneren.
Op andere fronten loopt Canon weer wat voor op de concurrentie. Het is slechts populair geblaat van Sony en Nikon fanboys die de aandacht af willen leiden van de punten waarop hun eigen systemen falen. Het zou fijn zijn als mensen eens los van een merk konden komen en apparaten konden beoordelen op een eerlijke blik op min- en pluspunten.
Dat kan, wellicht zijn het ook wel de Canon fanboys die weinig tot geen kritiek kunnen verdragen.

Juist op dit forum en de frontpage schijnen technische specificaties veruit het belangrijkste te zijn. Kijk eens naar een gemiddeld m4/3 frontpage artikel, voornamelijk technisch gepraat waarom het een inferieur systeem zou zijn en zelden een woord over de voordelen. Maar heb je het over de nadelen van Canon, dan ga je waarschijnlijk een stapje te ver. We zien ook dat Canon veruit het meest aangeraden wordt op dit forum en dat het bij de Tweakers awards onrealistische prijzen in de wacht sleept. Kortom, deze site wordt gedomineerd door Canon gebruikers.
Feit is dat de verschillen in het segment van de 70D gewoon erg klein zijn en dat ieder daarin zijn eigen keus kan maken en wat mij betreft ook goed kan onderbouwen, omdat voor elke keuze iets te zeggen is. Ook voor de door jouw aangehaalde GH3 (wat werkelijk een fantastisch apparaat is), maar er zijn ook genoeg redenen om niet voor die camera te kiezen.
Elke camera is een aaneenschakeling van compromissen. En het kan geen kwaad om dat duidelijk te maken aan iemand die denkt dat zijn camera veruit superieur is aan het al andere in dezelfde klasse, zelfs als het een Canon camera betreft.

• Hoppa!
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:33:
[...]

In vergelijking met de K-500 en D3200 op dynamisch bereik, kleur diepte en low-light ISO)

[...]

Dat ligt aan de eisen van de persoon die gaat kopen.
Ik heb meerdere keren gelezen dat de sensorfabriek van Canon de ontwikkelingen moeilijk kan bijhouden, of er bewust voor kiest om de huidige machines zo lang mogelijk te laten functioneren.

[...]

Dat kan, wellicht zijn het ook wel de Canon fanboys die weinig tot geen kritiek kunnen verdragen.

Juist op dit forum en de frontpage schijnen technische specificaties veruit het belangrijkste te zijn. Kijk eens naar een gemiddeld m4/3 frontpage artikel, voornamelijk technisch gepraat waarom het een inferieur systeem zou zijn en zelden een woord over de voordelen. Maar heb je het over de nadelen van Canon, dan ga je waarschijnlijk een stapje te ver. We zien ook dat Canon veruit het meest aangeraden wordt op dit forum en dat het bij de Tweakers awards onrealistische prijzen in de wacht sleept. Kortom, deze site wordt gedomineerd door Canon gebruikers.

[...]

Elke camera is een aaneenschakeling van compromissen. En het kan geen kwaad om dat duidelijk te maken aan iemand die denkt dat zijn camera veruit superieur is aan het al andere in dezelfde klasse, zelfs als het een Canon camera betreft.
Ik denk dat de populariteit van Canon niet specifiek aan dit forum gekoppeld is. Ook op bijvoorbeeld DPreview zijn de DSLR-fora van Canon zo'n beetje de meest actieve. Daar zou je trouwens ook uit kunnen concluderen dat mensen met een Canon vooral veel ouwehoeren op fora en zeuren over hoe goed hun spul wel niet is, en er vrij weinig op uitgaan om te fotograferen. ;) Dat is trouwens deels nog waar ook, want juist door de populariteit van Canon is dat het meest verkochte merk onder de 'kijk eens hoe groot en duur mijn camera is' types die een DSLR kopen omdat ze er dan interessant uitzien en denken dat ze dan ook instant betere foto's maken.

Overigens deel ik de lezing over het achterlopen van Canon niet echt, zoals je al aangeeft scoren de huidige sensoren van Canon misschien minder op ISO en dynamisch bereik, maar we hebben het over 1 stop en dat is deels niet eens een hardwarematige aangelegenheid, maar een softwarematige keuze. Liever wat meer ruis, dan de standaard te sterke ruisonderdrukking met overdreven verscherping waar sommige andere merken voor kiezen. Hoe dan ook, als je het helemaal uitpluist en analyseert zal Canon misschien op die terreinen een mindere sensor hebben, maar zoals je zelf al aangeeft, elke camera is een verzameling compromissen en Canon scoort op andere vlakken weer wel absoluut beter dan de concurrentie (lensaanbod en -prijzen t.o.v Sony, AF en video ten opzichte van Nikon, etc. etc.). Welke vlakken voor eenieder belangrijk zijn moet iedereen zelf weten, maar de populaire hetze onder niet-Canon gebruikers tegen Canon is eigenlijk nergens op gebaseerd, behalve op een stukje hoop dat 'hun' merk martkaandeel kan afsnoepen van het grote Canon.

En nee, ik ben geen Canon fanboy. Ik heb DSLR's van Sony en Canon gehad, ben verliefd op het sluitergeluid van Nikon en schiet momenteel met een Panasonic. Merk-junkies zal ik nooit begrijpen, maar mensen die er alles aan doen om een merk af te katten ook niet. Behalve Sony haters, want die maken ECHT overpriced rotzooi. ;)

• hars73

hars73

matk89 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:08:
[...]
Toevallig heb ik net vorige week de G6 met 14-140mm lens binnengekregen!
....
Enkele puntjes van kritiek: (die je niet in de reviews leest)
- Het schermpje kan naar boven kantelen (zodat je de camera bijv voor je middel kunt houden) maar niet naar beneden! Je kunt de camera dus niet boven je hoofd houden en verwachten het schermpje te kunnen kantelen.
....
Voor de rest een hele fijne camera waar je veel plezier aan gaat beleven!

Als je nog andere vragen hebt: PM gerust (of stel ze hier :) )
Dat het schermpje niet naar beneden kan kantelen is wel erg jammer. Volgens de specs 180-degrees swivel and 270 degrees of tilt. Dus 270 graden naar boven/beneden. De GH3 kan het dan wel? (Afbeelding GH3: http://cdn.audiencemedia....-lcd2-image_reference.jpg). De GH3 heeft namelijk dezelfde specs.

Voor de rest klinkt het inderdaad alsof deze combi prima mijn D90 set zou kunnen gaan vervangen. Ook al wacht ik toch nog heel eventjes wat Panasonic in april gaat brengen in een eventuele opvolger. WIl hem toch pas in de loop van dit jaar of begin volgend jaar aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door hars73 op 27-02-2014 13:13 ]

Verwijderd

Hoppa! schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:48:
[...]
En nee, ik ben geen Canon fanboy. Ik heb DSLR's van Sony en Canon gehad, ben verliefd op het sluitergeluid van Nikon en schiet momenteel met een Panasonic. Merk-junkies zal ik nooit begrijpen, maar mensen die er alles aan doen om een merk af te katten ook niet. Behalve Sony haters, want die maken ECHT overpriced rotzooi. ;)
;) Ik snap die merk-junkies ook echt niet. Behalve indien het Olympus betreft, hoe kan je daar nou niet verslingert aan raken. :p

• Hoppa!
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:22:
[...]

;) Ik snap die merk-junkies ook echt niet. Behalve indien het Olympus betreft, hoe kan je daar nou niet verslingert aan raken. :p
Nou ja, ik heb hier wel eens een relaas geschreven over het feit dat sommige cameramerken gewoon uitstralen dat hun producten met liefde voor het fotografievak zijn gemaakt (Olympus en Fuji) en dat andere merken weliswaar goede camera's maken, maar het meer benaderen vanuit een apparaat dat foto's en video moet maken, zonder dat het ze lukt om die passie over te brengen. Panasonic en Sony vallen duidelijk in die tweede categorie. Nikon en Canon zitter er wat tussenin wat mij betreft.

Olympus heeft sinds de E420 mijn liefde voor het merk gewonnen, al heb ik nooit een camera van ze gekocht. Zodra ze de implementatie van video gaan verbeteren in hun M43's, gaat dat zeker veranderen. M43 is mijn systeem voor de toekomst en Olympus is gewoon een heerlijk merk waar de liefde voor fotografie vanaf spat.

• matk89
hars73 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:57:
[...]

Dat het schermpje niet naar beneden kan kantelen is wel erg jammer. Volgens de specs 180-degrees swivel and 270 degrees of tilt. Dus 270 graden naar boven/beneden. De GH3 kan het dan wel? (Afbeelding GH3: http://cdn.audiencemedia....-lcd2-image_reference.jpg). De GH3 heeft namelijk dezelfde specs.

Voor de rest klinkt het inderdaad alsof deze combi prima mijn D90 set zou kunnen gaan vervangen. Ook al wacht ik toch nog heel eventjes wat Panasonic in april gaat brengen in een eventuele opvolger. WIl hem toch pas in de loop van dit jaar of begin volgend jaar aanschaffen.
hmm, naar aanleiding van je bericht de camera er nog eens bij gepakt, blijkbaar kan hij inderdaad WEL naar beneden kantelen, alleen was daar de eerste keer nogal wat kracht voor nodig (eerder wat rustig gedaan om niets kapot te maken :+ ) maar na deze eerste keer swivelt hij soepeler :)
dus ja, hij kan wel naar beneden kantelen _/-\o_

• hars73

hars73

matk89 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:43:
[...]
hmm, naar aanleiding van je bericht de camera er nog eens bij gepakt, blijkbaar kan hij inderdaad WEL naar beneden kantelen, alleen was daar de eerste keer nogal wat kracht voor nodig (eerder wat rustig gedaan om niets kapot te maken :+ ) maar na deze eerste keer swivelt hij soepeler :)
dus ja, hij kan wel naar beneden kantelen _/-\o_
Goed om te horen! Weer een + voor de G6 erbij :P En nou moet ik nog maar even geduld hebben voordat ik hem aanschaf... erg moeilijk :X

• HvdBent
  • Laatst online: 14:25
heb nu:
Nikon D60 18-105 (kitlens van een D90 destijds) en een Nikkor 70-300.
Zit te denken aan een D5300 met nog een lens.
Waarom een D5300?
Meer focuspunten, sneller een goede foto met kinderen
GPS (vindt het leuk om foto's te geotaggen, do ik met de olympus 810 ook al is de GPS te traag)
Maar ja welke lens ontbreekt nog?
Een 400 mm zou ik leuk vinden (vogels/wild/vliegtuigen) maar een goede 50 mm (lichtsterkte) of macrolens voor bloemetjes en bijtjes....
Heeft het zin om van een D60 op de 5300 over te stappen (en de D60 als 2e toestel te houden) of kan ik beter doorsparen voor iets professionelers (als zit veel van dat tussen de oren)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Een 50mm Macro is voor bijtjes meestal niet zo een goed idee, omdat je er vrij dicht op moet zitten voor de maximale vergroting. Die bijtjes zijn dan al lang em breed vertrokken :P

Voor beestjes is een 100mm Macro een betere keus.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

EXX schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:10:
Een 50mm Macro is voor bijtjes meestal niet zo een goed idee, omdat je er vrij dicht op moet zitten voor de maximale vergroting. Die bijtjes zijn dan al lang em breed vertrokken :P

Voor beestjes is een 100mm Macro een betere keus.
Ook op crop?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Ook op crop. De minimale focusafstand (waarbij je de maximale vergroting hebt) is een lenseigenschap, onafhankelijk van het sensorformaat.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• HvdBent
  • Laatst online: 14:25
heb nu op het oog (bij fotopeter in H'wijk)
D5300 €719
of met kitlens 18-55 (€789)
of met een sigma 17-50 (€589)
wat is het verschil tussen de kitlens en de 17-50 van sigma
Allicht is de laatste beter, anders was de eerste geen kitlens, maar een dikke €500 extra voor een lens die niet veeeel beter is?? (zie nu dat die lens op tweakers maar 380 kost, dus in H'wijk veel te duur)
Kan ik dan niet beter bij mijn huidige lenzen blijven en een 150-500 kopen van sigma (de goedkoopste 500 mm)

[ Voor 9% gewijzigd door HvdBent op 27-02-2014 15:21 ]

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:53
De 17-50 heeft een max aperture van f/2.8 over het hele bereik en de kittens f/3.5-5.6 (3.5 op 18 en dan 5.6 op 55mm)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:59

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hoppa! schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:48:
[...]
Overigens deel ik de lezing over het achterlopen van Canon niet echt, zoals je al aangeeft scoren de huidige sensoren van Canon misschien minder op ISO en dynamisch bereik,
ik zeg niks, ik zeg niks

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HvdBent schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:01:
heb nu op het oog (bij fotopeter in H'wijk)
D5300 €719
of met kitlens 18-55 (€789)
of met een sigma 17-50 (€589)
:o De Sigma kan je veel goedkoper aanschaffen !! 330-380 € afhankelijk van winkel + mount van je camera => http://tweakers.net/produ...7-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik heb op dit moment een 50D. Ik zie dat een 1100D body tweedehands niet zo duur is.

Maar is het verstandig om over te stappen naar de 1100D?

Voordelen voor mij zijn vooral:
  • Kunnen filmen, 50D kan dat niet. En dat mis ik soms wel behoorlijk.
  • Lichter, 495g voor de 1100D vs 822g voor de 50D
  • SD kaartjes ipv CF
  • Kleiner
Nadelen:
  • Schrijfsnelheid? CF is sneller denk ik
  • 3 megapixel minder (15 voor 50D, 12 voor 1100D)
  • LCD heeft minder pixels
  • Langzamer in burst mode. Maar dat heb ik nog nooit gebruikt
  • Geen automatische sensorreiniging
Verder als ik dit zo zie dan ontloopt het elkaar niet veel:
http://www.dpreview.com/p...d&products=canon_eos1100d

Waar ik me ook aan erger bij de 50D is dat hij niet kan scherpstellen op Live View, je moet dan eerst op de AF knop drukken zodat de spiegel omklapt, hij scherpstelt, en dan weer teruggaat naar Live View. Is dit bij de 1100D beter?

Verder moet ik opmerken dat ik absoluut geen professionele fotograaf ben. Ik heb nu de 18-55 (en had een 55-250), maar wil waarschijnlijk een 18-135 of 18-200 gaan kopen in de toekomst.

Shoot!

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: ga hem in elk geval even ergens vasthouden, want ik denk dat het formaat body (en daarmee de ergonomie) voor jouw gebruik (als ik dat zo lees) nog wel het grootste verschil gaat zijn. En dat moet je maar net liggen, zo'n kleine camera.

Verschil in geheugenkaartjes zou ik me in elk geval niet druk om maken, SD is niet de beperkende factor in de 1100D. Hoogstens dat je misschien iets langer nodig hebt om foto's over te zetten naar een PC of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dat wou ik sowieso gaan doen, even bij de MediaMarkt kijken. Dan kan ik er ook een beetje mee spelen. Maar was sowieso wel benieuwd wat men er hier van denkt.

Ik denk dat de ergonomie juist een pluspunt is, ik heb laatst redelijk veel foto's gemaakt, en toen werd de camera na een tijdje toch echt wel behoorlijk zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft aantal punten aan als gewicht etc. Al eens gekeken naar een Systeemcamera ? Die zijn vaak stuk kleiner dan de gemiddelde dslr. En doen er tegenwoordig ook niet meer voor onder. Als je kijkt naar de APC-s.

En wat bedoel je met SD kaart traag ten opzichte van CF. Het is afhankelijk welke SD je hebt en of de snelheid ondersteund word door je camera. Als ik ga kijken naar mijn Systeemcamera die kan UHS-II SD kaartjes aan (schrijf snelheid van 250MB/s en lees snelheid 280MB/s) dit wil ik nu niet echt langzaam noemen voor SD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja wel naar gekeken, m'n vriendin heeft bijvoorbeeld een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Wit (geen echte systeemcamera, maar er net onder qua specs) wat wel een geinig dingetje is, maar ik ben toch echt meer van de dslr. Lekker spelen met AF/MF en andere instellingen. Zo'n compactcamera/systeemcamera heb ik gewoon geen feeling mee.

Ik wou het niet als feit wegzetten dat een SD trager is dan een CF hoor. Ik dacht dat dat zo was. Maar zal inmiddels wel veranderd zijn. Heb in m'n 50D nu een Sandisk Ultra 2 CF 4GB zitten. Die is 15MB/s. Ik zie dat een SD kaartje van 32GB voor 2 tientjes al op 30MB/s zit :+

Maar volgens mij kan ik wel concluderen dat het niet echt een achteruitgang is. De nadelen die ik heb opgesomd zijn voor mij niet echt nadelen. Behalve de megapixels (12,2 voor 1100D vs 15 voor 50D). Maar zou ik dat gaan merken denken jullie?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:57:
Ja dat wou ik sowieso gaan doen, even bij de MediaMarkt kijken. Dan kan ik er ook een beetje mee spelen. Maar was sowieso wel benieuwd wat men er hier van denkt.

Ik denk dat de ergonomie juist een pluspunt is, ik heb laatst redelijk veel foto's gemaakt, en toen werd de camera na een tijdje toch echt wel behoorlijk zwaar.
Het gewicht is een voordeel, maar als je dat lagere gewicht vervolgens minder comfortabel kan vasthouden, dan hoeft het uiteindelijk niet per se prettiger te zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Je zegt dat je graag wilt spelen, de 1100D heeft natuurlijk wel veel minder knopjes, bovendien ga je achteruit op het aantal MP. Nou is dat opzich geen gigantisch probleem maar ik zou het denk niet zien als upgrade. Wellicht is een 1200D of misschien nog wel een 100D een beter optie. Vooral die laatste is juist gemaakt voor zijn compactheid. Maar wel aanzienlijk duurder dan een 1100D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De helft van de knopjes op m'n 50D gebruik ik nu ook al niet :+ Veel verder dan ISO, sluitertijd, diafragma kom ik nog niet :p

De prijs is juist het punt in deze overweging, de 1100D is vrij goedkoop, en kan ik met de verkoop van de 50D financieren. Geld bijleggen wil ik eigenlijk niet, omdat het niet m'n primaire hobby is ;) Anders had ik wel een 650D gewild, die heeft m'n vader ook, en dat is een prachtig toestel. Maarja een beetje te duur hé :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Lastige keuze dan. Als je hem echt te groot vind zou ik de 50D verkopen en 1100D kopen. Maar persoonlijk vind ik een dSLR altijd groot, dus ik zie eigenlijk het nu niet zo om een "iets" kleinere body te doen. De camera's worden naar mijn mening worden pas significant kleiner als je richting compact en systeemcamera gaat. Tenzij jij natuurlijk vind dat de 1100d klein genoeg is en het verlies van 3MP voor lief neemt, maar als je echt iets kleiner wilt en toch een canon dSLR is de 100D de beste optie denk ik.

Zie ook:
http://camerasize.com/compare/#448,98

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 03-03-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:10:
Ja wel naar gekeken, m'n vriendin heeft bijvoorbeeld een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Wit (geen echte systeemcamera, maar er net onder qua specs) wat wel een geinig dingetje is, maar ik ben toch echt meer van de dslr. Lekker spelen met AF/MF en andere instellingen. Zo'n compactcamera/systeemcamera heb ik gewoon geen feeling mee.
Uhm, ik denk dat je er niet echt veel van begrijpt. De TZ40 is in de verste verte geen systeemcamera. Dat is gewoon een travelzoom, niets mis mee, maar ook niets bijzonders. Een systeemcamera heeft wisselbare lenzen, dat is per definitie zo. En 'het spelen' met handmatige instellingen kan op een systeemcamera net zo goed als op een DSLR. Daar zit geen verschil in, wat dat betreft.

Het enige verschil tussen een DSLR en wat men hier een systeemcamera noemt, is de afwezigheid van een spiegel en de voor- en nadelen die dat met zich meebrengt. (feitelijk klopt de terminologie hier niet, want een DSLR is ook een systeemcamera.... je zou dan moeten spreken over spiegelloze systeemcamera's vs. DSLR)

Ik denk dat je systeemcamera verwart met een bridgecamera. Dat zijn die lompgrote zoomcamera's met piepkleine sensoortjes die lijken op een DSLR maar dat niet zijn. En overigens, ook op die camera's kun je vaak prima handmatig alles instellen, al is de sensorgrootte daar vaak wel beperkend in het nut van handmatige instellingen.

Als je dus een compactere body wilt, maar wel alle voordelen van een DSLR qua instellingen, fotokwaliteit, lenzen wisselen ---> systeemcamera zeker de moeite van het bekijken waard. Kijk eens naar een Panasonic G5/G6 of de diverse Olympussen. Dan zul je zien dat dat echt wel een hele grote stap is ten opzichte van een TZ40 (wat jij benoemt als een bijna systeemcamera).

[ Voor 15% gewijzigd door Hoppa! op 03-03-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mr Pingu schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:18:
Lastige keuze dan. Als je hem echt te groot vind zou ik de 50D verkopen en 1100D kopen. Maar persoonlijk vind ik een dSLR altijd groot, dus ik zie eigenlijk het nu niet zo om een "iets" kleinere body te doen. De camera's worden naar mijn mening worden pas significant kleiner als je richting compact en systeemcamera gaat. Tenzij jij natuurlijk vind dat de 1100d klein genoeg is en het verlies van 3MP voor lief neemt, maar als je echt iets kleiner wilt en toch een canon dSLR is de 100D de beste optie denk ik.

Zie ook:
http://camerasize.com/compare/#448,98
Nouja de afmetingen is alleen extra pluspunt. Voor mij zijn de pro's: Gewicht, mogelijkheid om te filmen, SD kaartjes.
Hoppa! schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:26:
[...]

Uhm, ik denk dat je er niet echt veel van begrijpt. De TZ40 is in de verste verte geen systeemcamera. Dat is gewoon een travelzoom, niets mis mee, maar ook niets bijzonders. Een systeemcamera heeft wisselbare lenzen, dat is per definitie zo. En 'het spelen' met handmatige instellingen kan op een systeemcamera net zo goed als op een DSLR. Daar zit geen verschil in, wat dat betreft.
[..]
Klopt, ik weet dat het geen systeemcamera is. Maar ik bedoel meer dat het zo'n klein cameraatje is enzo. Ik wil gewoon een leuke dslr.
Maar laten we de discussie over dslr <> systeemcamera niet gaan voeren, want dat was m'n insteek niet.
Ik wou puur weten of de 1100D een downgrade is t.o.v. de 50D. En wat ik tot nu toe tegen elkaar af heb gewogen is alleen het aantal MP dat minder is, rest van de mindere specificaties zijn veelal dingen die ik toch niet gebruik.

Wat dat betreft ben ik er wel uit, ik ga gewoon lekker even bij de MediaMarkt spelen met een 1100D, en als die beetje lekker in de hand ligt, en ik er verder geen dingen aan mis t.o.v. 50D dan neem ik hem :)

:)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:27:
De helft van de knopjes op m'n 50D gebruik ik nu ook al niet :+ Veel verder dan ISO, sluitertijd, diafragma kom ik nog niet :p
Orion84 noemde al eens de ergonomie, maar bedenk je wel dat buiten de grootte van de camera, ook op de 50D nog knoppen bovenop hebt om de ISO, sluitertijd en diafragma direct te wijzigen. Op een 1100D (maar ook de xxxD camera's) moet je voor al die instellingen het menu induiken. Die knoppen bovenop (en ook het schermpje bovenop) vind ik zelf het grootste voordeel van de xxD series t.o.v. de lagere series.

Het verschil met de meeste spiegelloze systeemcamera is daarmee al een stuk kleiner geworden, volgens mij. Tenzij je echt de snelle phase AF nodig hebt van een dSLR.

Als je last krijgt van het gewicht van de 50D, is het misschien een idee om een schouderstrap te halen zoals bijvoorbeeld van SunSniper of BlackRapid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:41:
[...]

Nouja de afmetingen is alleen extra pluspunt. Voor mij zijn de pro's: Gewicht, mogelijkheid om te filmen, SD kaartjes.

[...]

Klopt, ik weet dat het geen systeemcamera is. Maar ik bedoel meer dat het zo'n klein cameraatje is enzo. Ik wil gewoon een leuke dslr.
Maar laten we de discussie over dslr <> systeemcamera niet gaan voeren, want dat was m'n insteek niet.
Ik wou puur weten of de 1100D een downgrade is t.o.v. de 50D. En wat ik tot nu toe tegen elkaar af heb gewogen is alleen het aantal MP dat minder is, rest van de mindere specificaties zijn veelal dingen die ik toch niet gebruik.

Wat dat betreft ben ik er wel uit, ik ga gewoon lekker even bij de MediaMarkt spelen met een 1100D, en als die beetje lekker in de hand ligt, en ik er verder geen dingen aan mis t.o.v. 50D dan neem ik hem :)

Je moet het zelf weten, maar volgens mij snap je nog steeds niet dat er geen enkele reden is om systeemcamera's zonder spiegel uit sluiten. Gewicht en afmetingen zijn pro's maar ook het filmen (en met name AF tijdens filmen) is veel beter geregeld bij de spiegelloze systeemcamera's. De 1100D heeft volgens mij helemaal geen AF tijdens het filmen? Bij bijvoorbeeld de G6 werkt dit uitstekend. Maar goed, je moet een keuze maken waar je 100% achter staat. Mogelijk dat je hier nog iets aan hebt, een side-by-side van de 1100D, de 50D en de G5:

http://www.dpreview.com/p...&products=panasonic_dmcg5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
henkie196 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:59:
[...]

Orion84 noemde al eens de ergonomie, maar bedenk je wel dat buiten de grootte van de camera, ook op de 50D nog knoppen bovenop hebt om de ISO, sluitertijd en diafragma direct te wijzigen. Op een 1100D (maar ook de xxxD camera's) moet je voor al die instellingen het menu induiken. Die knoppen bovenop (en ook het schermpje bovenop) vind ik zelf het grootste voordeel van de xxD series t.o.v. de lagere series.

Het verschil met de meeste spiegelloze systeemcamera is daarmee al een stuk kleiner geworden, volgens mij. Tenzij je echt de snelle phase AF nodig hebt van een dSLR.

Als je last krijgt van het gewicht van de 50D, is het misschien een idee om een schouderstrap te halen zoals bijvoorbeeld van SunSniper of BlackRapid?
Dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Maar dat zal ik dan wel even bekijken in de MediaMarkt voordat ik de 1100D echt koop.

Gewicht is niet zozeer het dragen van de camera, maar meer tijdens het foto's maken. Ik krijg kramp in m'n rechterarm van het gewicht, vooral als ik de camera boven een mensenmenigte moet houden om iets in de verte vast te leggen.
Hoppa! schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:08:
[...]

Je moet het zelf weten, maar volgens mij snap je nog steeds niet dat er geen enkele reden is om systeemcamera's zonder spiegel uit sluiten. Gewicht en afmetingen zijn pro's maar ook het filmen (en met name AF tijdens filmen) is veel beter geregeld bij de spiegelloze systeemcamera's. De 1100D heeft volgens mij helemaal geen AF tijdens het filmen? Bij bijvoorbeeld de G6 werkt dit uitstekend. Maar goed, je moet een keuze maken waar je 100% achter staat. Mogelijk dat je hier nog iets aan hebt, een side-by-side van de 1100D, de 50D en de G5:

http://www.dpreview.com/p...&products=panasonic_dmcg5
Ik snap het uitstekend, en als ik op zoek was naar een nieuwe camera dan zou ik ook zeker naar je argumenten kijken. Maar ik kan nu waarschijnlijk 1:1 (zonder geld bij te leggen) over naar een 1100D, waarmee ik een aantal leuke dingen erbij krijg. Andere opties kosten gewoon teveel geld, en daar heb ik geen geld voor, en geen zin in nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59

bobcom

Dedicated dabbler

Als je 1:1 overstapt van een 50d naar een 1100d is degene die je 50d overneemt spekkoper: op MP doet een 50d tussen de €350 en €450, en voor dat bedrag koop je ook een 550d body. Minder knoppen dan de 50d, maar betere specs, stereo mic en HD video ondersteuning. Ik zou zeggen: ga niet voor wat je kan krijgen, maar voor wat je wilt hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt, maar mijn 50D is niet meer in nieuwstaat (gebruikssporen). Ook werkt de cursortoets niet goed, en mist er één schroefje. En hij heeft sowieso een achtergrondverhaal: Canon 50D dood? . Dus die 350 - 450 ga ik er sowieso niet voor vangen ;) Maar verder werkt hij uitstekend, en maakt mooie foto's.

Maar je hebt gelijk, alles wat ik er meer voor kan krijgen is meegenomen. Hij staat overigens nog niet te koop, aangezien ik het lastig vind om een vraagprijs te bedenken.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:12:

Ik snap het uitstekend, en als ik op zoek was naar een nieuwe camera dan zou ik ook zeker naar je argumenten kijken. Maar ik kan nu waarschijnlijk 1:1 (zonder geld bij te leggen) over naar een 1100D, waarmee ik een aantal leuke dingen erbij krijg. Andere opties kosten gewoon teveel geld, en daar heb ik geen geld voor, en geen zin in nu.
Akkoord. De G5 (€ 349,-) is inderdaad +/- € 70,- duurder dan de 1100D, inclusief kitlenzen. Als dat het je niet waard is, dan is het je dat niet waard. Zo simpel kan het zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

[...]

Volgrens mij heb je nog nooit echt verdiept in de systeemcamera. Ik vind mijn Fujifilm X T1 en X Pro1 niet zo heel erg klein. Heeft er wel voor gezorgd dat de Canon 5D2 geen plek meer had en er alleen nog de 5D3 rond slingert die niet zoveel meer gebruikt word. IQ van de systeemcamera is gewoon weg goed. Ieder zijn ding :D

1100D is zeker een leuke camera. Zeker als die voldoet aan je wensen. Het zou niet mijn keuze zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50D >> 1100D als het gaat om AF.
Ik zie nergens wat je fotografeert, want dat is misschien wel het allerbelangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
[...]

[...]
Niet om deze 'onnodige' discussie aan te zwengelen, maar 'zo'n klein cameraatje' heb je ook in normale formaten, om even een voorbeeld te geven van de Panasonic G6 naast de Canon 1100D:
http://camerasize.com/compare/#98,455

Als je graag een spiegelreflex wilt met als reden 'dan heb ik een spiegelreflex', dan moet je het zelf weten. :O Maar jij geeft aan een compactere / lichtere camera te willen, maar toch wel de nodige functies wil, dan ben je beter af met een goede ILC dan een instap spiegelreflex.
Je hebt bovendien nog geen grote investering gedaan in lenzen en bent dus ook niet direct gebonden aan een bepaald merk.

Nogmaals: als jij graag perse een 1100D wilt moet je dat vooral doen, maar het loont zeker in dit segment eens verder te kijken dan 1 model. :)
Men geeft je hier goedbedoeld advies om eens verder te kijken dan 1 enkel model, dan moet je niet direct dit afdoen als zijnde 'ik wil een grotere camera dan een systeemcamera' maar wellicht even kijken wat men je nu precies aanraadt, aangezien uit je reacties wel duidelijk is dat je geen idee hebt wat een systeemcamera / ILC nu eigenlijk is.

Belangrijkste vraag is inderdaad wat voor fotografie je ermee doet, als je het enkel gebruikt voor de standaard vakantiekiekjes maakt het uiteraard weinig uit welk model je kiest. Doe je ook aan sportfotografie e.d., dan wordt het al snel een ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door matk89 op 03-03-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vooral standaard vakantiekiekjes inderdaad. Soms wat klooien met scherptediepte, lange sluitertijd om vuurwerk op te nemen etc bijv.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 14:21:
Vooral standaard vakantiekiekjes inderdaad. Soms wat klooien met scherptediepte, lange sluitertijd om vuurwerk op te nemen etc bijv.
Dan voldoet iedere systeemcamera (m4/3, nex, compacte dslr, you name it) met een standaardzoom en een leuke lichtsterke prime (manueel focus om de prijs laag te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murata
heeft er iemand ervaring met Fujifilm X-A1 + 16-50mm, op internet kom ik goede reviews tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Universal Creations schreef op maandag 03 maart 2014 @ 14:46:
[...]

Dan voldoet iedere systeemcamera (m4/3, nex, compacte dslr, you name it) met een standaardzoom en een leuke lichtsterke prime (manueel focus om de prijs laag te houden).
Uiteindelijk een 1100D en 17-85 IS USM gekocht via Marktplaats. (de 'Made in Japan' versie van de 17-85, die schijnt wat beter te zijn qua kwaliteit. Lens in nieuwstaat (een veelgebruikte had ik geen zin in, flatcable wil nog wel eens kapotgaan bij een 17-85)

Zoek alleen nog een goed 32GB kaartje. Vreemdgenoeg kan ik daar geen topic(s) over vinden. Wel over statieven, batterijen, filters, tassen etc. Maar niet over kaartjes :? Ligt dat aan mij of is er geen topic over opslagmedia? Moet je bij een kaartje voor een camera nou op de sequentiële schrijfsnelheid letten, of op de random schrijfsnelheid? Dit kaartje lijkt me wel interessant

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ThinkPadd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:06:
Uiteindelijk een 1100D en 17-85 IS USM gekocht via Marktplaats. (de 'Made in Japan' versie van de 17-85, die schijnt wat beter te zijn qua kwaliteit. Lens in nieuwstaat (een veelgebruikte had ik geen zin in, flatcable wil nog wel eens kapotgaan bij een 17-85)
d:)b Als jij een dSLR wil moet je dat vooral doen!

Ik word zo moe van dSLR vs. systeemcamera gedoe elke keer op GoT :/ Als iemand een dSLR wil of juist een systeemcamera probeer hem of haar dan niet het andere "aan te smeren" !!
Iedereen heeft zo zijn wensen en voorkeuren en dat mag en is ook niks mis mee :)
Zoek alleen nog een goed 32GB kaartje. Vreemdgenoeg kan ik daar geen topic(s) over vinden. Wel over statieven, batterijen, filters, tassen etc. Maar niet over kaartjes :? Ligt dat aan mij of is er geen topic over opslagmedia?
Volgens mij wel : jesper86 in "[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers" ;)

@ UC of een van de andere modjes : Kunnen we aantal van dit soort topics niet als Sticky markeren ?? Anders zakken ze veel te ver weg :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dankje, zo'n soort topic zocht ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ThinkPadd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:06:
[...]

Zoek alleen nog een goed 32GB kaartje. Vreemdgenoeg kan ik daar geen topic(s) over vinden. Wel over statieven, batterijen, filters, tassen etc. Maar niet over kaartjes :? Ligt dat aan mij of is er geen topic over opslagmedia? Moet je bij een kaartje voor een camera nou op de sequentiële schrijfsnelheid letten, of op de random schrijfsnelheid? Dit kaartje lijkt me wel interessant
nou kijk eens: [Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers
en geheugenkaartjes hoef je niet kieskeurig te zijn qua snelheid. het is alleen een limiet die je tegenkomt bij burst en filmen(met hoge bitrates)
ik heb zelf zon sandisk 30mb/s dingetje werkt prima :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:17:
@ UC of een van de andere modjes : Kunnen we aantal van dit soort topics niet als Sticky markeren ?? Anders zakken ze veel te ver weg :'(
Het punt van sticky topics is dat je dan minder goed ziet wanneer er weer in gereageerd is. En je krijgt dan eerst 10 sticky topics onder elkaar en dan pas de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 23:28:
Het punt van sticky topics is dat je dan minder goed ziet wanneer er weer in gereageerd is. En je krijgt dan eerst 10 sticky topics onder elkaar en dan pas de rest.
Scheidingslijn/Apart Sub-Forum dan maar :? Of effe Crisp/de devvers pesten met dit euvel ?!
mrc4nl schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:19:
nou kijk eens: [Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers
en geheugenkaartjes hoef je niet kieskeurig te zijn qua snelheid. het is alleen een limiet die je tegenkomt bij burst en filmen(met hoge bitrates)
ik heb zelf zon sandisk 30mb/s dingetje werkt prima :)
Scheelt wel een heleboel tijd met kopiëren naar je PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 23:42:
Scheidingslijn/Apart Sub-Forum dan maar :? Of effe Crisp/de devvers pesten met dit euvel ?!
Gooi je vraag anders even in het feedback topic, dan kunnen we er over discussiëren, want er zijn wel meer mensen die zoiets graag zouden zien.
Scheelt wel een heleboel tijd met kopiëren naar je PC :)
Dat wel, maar dan is het minder kritisch. Je zet het kopiëren aan en voordat jij een bakje koffie hebt gepakt en opgedronken is de pc al lang klaar met kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
nero355 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:17:
[...]

Ik word zo moe van dSLR vs. systeemcamera gedoe elke keer op GoT :/ Als iemand een dSLR wil of juist een systeemcamera probeer hem of haar dan niet het andere "aan te smeren" !!
Iedereen heeft zo zijn wensen en voorkeuren en dat mag en is ook niks mis mee :)
Je leest een discussie die er niet is. Ik kom in dit topic om mensen te adviseren als ze een vraag hebben. Op het moment dat uit elk getypt woord blijkt dat iemand niet weet wat een systeemcamera is (omdat hij denkt dat een Panasonic travelzoom specswise maar net onder een systeemcamera zit, of aangeeft dat hij geen systeemcamera wil omdat hij met handmatige settings wil spelen......), dat zal ik uit blijven leggen dat de betreffende persoon gewoon een verkeerd beeld heeft van systeemcamera's. Of jij daar nou last van hebt of niet. En als vervolgens blijkt dat een systeemcamera prima past binnen de vraag van betrokkene, dan ga ik niet meelullen omdat iemand graag een spiegeltje extra in zijn camera wil.

Ik heb zelf geen voorkeur, zoals al veel vaker aangegeven ben ik van mening dat elke camera per definitie een compromis is. Spiegelreflexen hebben nog altijd een voordeel op een aantal gebieden, al wordt dat voordeel bij elk nieuw model kleiner.

In dit specifieke geval ben ik er echter van overtuigd dat een spiegelloze systeemcamera beter zou passen binnen de manier waarop de camera door de vraagsteller gebruikt zou gaan worden, dat is, voor zover daar info over gegeven werd. Dat de vraagsteller vervolgens daar niet extra voor wil betalen, dat is zijn goed recht en dan is het einde discussie.

Dit forum is niet om mee te lullen met mensen die duidelijk laten merken dat ze niet weten waar ze over praten, maar om onafhankelijk advies te geven op basis van kennis en ervaring. En dat je daarbij je 'eigen' camera misschien wat vaker aanraad dan een andere is logisch, want die camera ken je gewoon het beste. Nou ja, dat is niet helemaal waar in mijn geval, want ik ken de Canon DSLR's een stuk beter dan mijn eigen toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
murata schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:14:
heeft er iemand ervaring met Fujifilm X-A1 + 16-50mm, op internet kom ik goede reviews tegen.
Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben misschien niet meer direct een starter, maar ik wil jullie wel even vragen met mij mee te denken.
Ik schiet momenteel met een Sony NEX-5N. Daarbij heb ik, naast de kitlens, de Sigma 19mm f/2.8, de Sigma 30mm f/2.8 en de Sony 50mm f/1.8 OSS. Daarnaast ook een zootje oud Minolta MD glas, maar dat hoeven we niet mee te nemen in de vergelijking. Officieel zijn die objectieven namelijk van mijn vader.

Na 1.5 jaar ben ik zat van de trage en beperkte auto-focus van de NEX-5N en het dingetje is eigenlijk te klein voor mijn handen, dus ik wil wat anders.
Nu sta ik als eerste voor de keuze of ik bij APS-C blijf, of over ga naar FF. De ISO-prestaties en scherptediepte mogelijkheden van FF spreken me erg aan, maar komen met een prijs. Daarbij ben ik ook niet per se ontevreden over APS-C.
Ik fotografeer vooral mensen, portretten en straatfoto's.

Ik zal eerst even verder de vragen uit de TS beantwoorden:

Rond de €1500,- voor de body.

Sony E-mount: Sigma 19mm f/2.8, Sigma 30mm f/2.8 & Sony 50mm f/1.8 OSS

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Portret en straat.

Ik doe nog erg weinig met video, dus dat beschouw ik nog als bijzaak.

Nee.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Minimale resolutie: 16 MP
- Minimaal twee instelwieltjes
- Weather sealing is een pre
- Vertical grip is wenselijk.

Gewenst bereik?
Groothoek ben ik niet zo sterk mee. Vanaf 35mm (FF equivalent) tot aan tele kan ik me prima redden.

De twee opties die ik nu zelf zie zijn:
- Nikon D7100, vooral vanwege het goede auto-focus systeem en verder goede uitrusting. Valt ruim binnen budget, maar is wel een APS-C camera.
- Sony A7, Full Frame en mirrorless (geeft me de mogelijkheid om met adapters allerhande glas te gebruiken). Ik kan echter niet goed beoordelen hoe goed de AF is en de prestaties van de NEX-5N maken me huiverig. Tevens is het native glasaanbod nauwelijks aanwezig en aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 00:05:
Ik zal eerst even verder de vragen uit de TS beantwoorden:

Gewenst bereik?
Groothoek ben ik niet zo sterk mee. Vanaf 35mm (FF equivalent) tot aan tele kan ik me prima redden.
als je voor een andere mount gaat, vind je het dan niet erg om andere lenzen te kopen?
met 1500 euro voor body alleen heb je nog geen lenzen.

misschien moet je eens kijken naar de nieuwe sony a6000 (opvolger van de NEX) als ik het zo lees heeft ie een flinke AF update gekregen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet diep geïnvesteerd in de E-mount, dus overstappen vind ik geen probleem.
Ik heb trouwens ook een budget voor glas hoor, maar daar heb ik niet direct jullie hulp bij nodig. ;)

De a6000 heeft voor mij hetzelfde probleem als de NEX-5, te klein. De a7 is ook niet groot, maar die heeft de mogelijkheid een grip toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grip is toch alvast meer dan de 5N. http://camerasize.com/compact/#34,487,440,ha,f
Achterop ook een stuk meer palm en duimruimte.

Maar als je van plan ben nog een extra grip toe te voegen lijkt een beetje raar met een camera die gemaakt is om klein te zijn, en denk ik dat de AF hoewel beter zeker niet een D7100 zal kunnen evenaren, al is dat misschien ook helemaal niet nodig voor 'gewoon' op straat. Misschien is het lensaanbod wel veel belangrijker, en vergeet ook niet de A7 heeft een balachelijk luide sluiter wat onder de mensen misschien niet echt fijn is, en met een DSLR heb je sowieso een klapperende spiegel, maar die is misschien nog wel stiller dan de A7 ..

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 11-03-2014 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 00:05:

Ik doe nog erg weinig met video, dus dat beschouw ik nog als bijzaak.

Is een 2e hands 5D mark ii niet wat?
Staan genoeg op internet binnen je budget, vaak inclusief Canon grip rond de 1100-1200 euro.
5D mark ii kan ook wel tegen een spatje al denk ik niet dat je ermee in de stromende regen moet gaan staan.
Daarnaast is zijn de videofuncties ook goed (althans, bij release), dus als je daar in een later stadium meer mee wilt doen is dat ook een optie.
De autofocus is met 9 focus punten (waarvan 1 crosstype) alleen niet zo super dus misschien is de vooruitgang i.v.m. je Nex dan niet groot genoeg.

Nog een vraagje, zijn de 2e hands prijzen van de 5D mark ii gestegen de laatste tijd?
Ik heb hier op Tweakers een tijd terug comments langs zien komen dat een 2e hands 5D mark ii rond de 850 euro zou kosten, maar als je op internet kijkt zit bijna alles rond de 1000 euro of hoger.
Was het dan een optimistische comment die ik las of zijn de prijzen echt weer omhoog gegaan,
Met de komst van de mark iii en 6D zou je toch verwachten dat de prijzen niet niet weer omhoog zouden gaan.

Je zou natuurlijk ook voor de nieuwe Fuji X-T1 kunnen gaan.
Body van 1200 + 56mm f1.4 (kost wel rond de 1000 euro :( ) heb je gelijk een mooie portret combo.
De sluiter van de X-T1 is volgens mij ook niet zo luid en met de vertical grip heb je nog steeds een redelijk compact systeem.
Daarnaast is de X-T1 ook nog eens weather sealed, al zijn er nog niet veel objectieven die dat ook zijn.

~nog een edit:

Als je veel waarde hecht aan weather sealing is de Pentax K-3 ook nog een optie.
Pentax wordt vaak overgeslagen maar maakt zeer degelijke camera's.
Het AF systeem schijnt met 27 AF punten waarvan 25 crosstype een stuk beter te zijn t.o.v. de K-5.
Een K-3 i.c.m. een aantal limited primes is voor DSLR begrippen erg compact wat een voordeel kan zijn voor straatfotografie.

[ Voor 22% gewijzigd door AdmiralSnipe op 11-03-2014 01:38 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Die 5D mark 2 is natuurlijk een prima idee als je 2e hands wil. Gelet op je voorkeur voor portret en straat zou ik in ieder geval niet voor een APS-C gaan, zeker niet als je nu al twijfelt. Natuurlijk heeft een FF nadelen als straatfotografie toestel, maar het levert (creatief gezien) natuurlijk ook veel op.

Gelet op je budget komen er dan natuurlijk meer camera's (ook nieuw) in beeld, zoals de Canon 6D of de Nikon D600/D610, waarvan de D600 binnen je budget zit en de twee andere daar net boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
Ja, wanneer je op dit moment nog voor een 5D Mark 2 gaat zou ik persoonlijk inderdaad naar de 6D kijken daar deze inmiddels af en toe voor 1500 of minder voorbijkomt (Zelf afgelopen zomer al voor 1500 bij een mediamarkt actie kunnen scoren).

Wat de D600/D610 betreft. Het lijkt er steeds meer op dat de problemen van de D600 nu erkend worden door Nikon. Dus met een beetje geluk kun je de D600 gewoon kosteloos laten repareren wanneer de eerste problemen zich voordoen. dpreview link

[ Voor 16% gewijzigd door Jur_ op 11-03-2014 08:22 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 16:45
De Pentax K-3 schijnt inderdaad een hele mooie camera te zijn. Ik heb hier laatst ook om advies gevraagd maar inmiddels ook (boven mijn budget) naar o.a. deze camera aan het kijken. Moet hem nog wel in real life zien.

Ik weet niet hoe betrouwbaar een commerciële reviewer is maar bij The Camera Store zijn ze er lyrisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Pentax zal ik even bekijken, maar waarschijnlijk is het lensaanbod daarvoor niet zo groot?

De Nikon D610 en de Canon 6D zijn allebei ook eventuele kandidaten, maar bij beide ben ik niet zo te spreken over de auto-focus. De D610 heeft alle punten in het midden en de 6D heeft er nogal weinig. Als ik echter tussen die twee zou moeten kiezen, dan zou het denk ik de D610 worden.
Een voordeel van zowel Nikon als Canon, ten opzichte van de Sony a7, is dat er voldoende betaalbaar glas beschikbaar is zonder dat je moet werken met adapters.

Ik zit me nu echter wel af te vragen of ik de stap naar Full-Frame al moet maken... Ik kan het nu doen, maar dat betekent niet dat het moet natuurlijk. Misschien is het verstandiger om eerst wat hoger in de cropmarkt te gaan zitten. Dan lever ik wat in op het gebied van scherptediepte, maar dat is dan eigenlijk alles, en bespaar ik aardig wat euro's.
Even een voorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon D7100 Zwart€ 875,-€ 875,-
1Nikon MB-D15 Batterij Grip€ 218,95€ 218,95
1Nikon AF-S 50mm f/1.4G€ 319,-€ 319,-
1Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G€ 167,-€ 167,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.579,95

#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon D610 Zwart€ 1.549,-€ 1.549,-
1Nikon MB-D14€ 198,-€ 198,-
1Nikon AF-S 50mm f/1.4G€ 319,-€ 319,-
1Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.465,-

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk ben ik niet zo fan van Pentax. En dat is niet dat slechte camera's maken. In tegen deel. Mijn inziens zijn Canon en Nikon toegankelijker om accessoires en objectieven voor te kopen ook tweedehands markt is groter. Sony behoort hier ook toe.

Zelf ervaar ik de Focus punten van de 6D niet als belemmering. Gebruik nu een 5D3, maar 6D is toch wel een erg leuke camera net als de Nikon D610

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 16:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:23:
De Pentax zal ik even bekijken, maar waarschijnlijk is het lensaanbod daarvoor niet zo groot?

De Nikon D610 en de Canon 6D zijn allebei ook eventuele kandidaten, maar bij beide ben ik niet zo te spreken over de auto-focus. De D610 heeft alle punten in het midden en de 6D heeft er nogal weinig. Als ik echter tussen die twee zou moeten kiezen, dan zou het denk ik de D610 worden.
Een voordeel van zowel Nikon als Canon, ten opzichte van de Sony a7, is dat er voldoende betaalbaar glas beschikbaar is zonder dat je moet werken met adapters.
Het is inderdaad een iets minder groot aanbod, al bied Sigma wel veel lenzen in Pentax mount aan. Als ik kon kiezen zou ik voor een full frame camera kiezen, maar heb er zelf het geld niet voor over. Zeker de D610 lijkt me een mooie camera maar ook de lenzen zijn allemaal een slag duurder.

Edit: als ik zo de prijzen zie die je er net bij zet zou ik dus eerder voor de d7100 gaan, kun je ook bijvoorbeeld nog een mooie filter en/of tas kopen en blijf je nog ver onder de full frame prijs. Maar misschien heb je genoeg geld tot je beschikking ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 11-03-2014 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeveelheid geld doet er niet zo veel toe. Ik heb een budget waar binnen ik zo veel mogelijk bang for my buck wil.
Ik heb nu het idee dat de Nikon D7100 me de meeste bang for my buck geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 12:21 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's