Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hallo,

Heb een Canon 50D van een medetweaker overgenomen. Het probleem is dat de camera niet meer aan wil. Hij is echt compleet dood. Geen LEDje wat brand, LCD scherm gaat niet aan, schermpje bovenop doet niks. Echt zo dood als een pier.

Beschrijving van het probleem:
Echt zo maar in eens. Ik weet niet wat er in geslopen is, maar toen ik thuis kwam van vakantie en mijn foto's op de computer zette en de dag er na de camera wou gebruiken om te gaan fotograferen kreeg ik hem niet meer aan.
Inmiddels is de camera in mijn bezit. Ik heb dit al geprobeerd, zonder succces:
1.) Turn off the camera.
2.) Remove camera batteries (both, i.e. the main BP511A and the silver "memory battery" too).
3.) Close battery cover.
4.) Turn on/off switch to "On".
5.) Press the shutter release button once. (the shutter won't fire, but this discharges remaining power in the camera's circuits)
6.) Turn on/off switch to "Off".
7.) Re-install batteries, turn camera on, and test it's functioning probperly.

Alternative to #5, you can let the camera sit turned on for 15 to 45 minutes (I've heard both extremes).... 15 seconds will not do the trick.
Ook de batterij volledig laten opladen (tot rode lampje op lader constant brandde ipv knipperen). Alle contactjes en schakelaartjes schoongemaakt met wattenstaafjes met spiritus.

CR2016 klokbatterijtje meet 3,075V. De batterij (BP511) meet 8.246V. Volgens mij is het geen originele batterij, ik lees nergens Canon o.i.d.

Ook nog geprobeerd om hem aan de computer aan te sluiten dmv USB. Geen reactie.

Er zit geen lens op (alleen dop), en geen CF kaart. Pinnetjes van CF kaart zien er ook prima uit, niet krom o.i.d.

Iemand nog ideeën?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Nutteloos comment dit denk ik, maar het klepje van het CF slot sluit deze goed? Ik weet dat ik ook weleens dacht dat m'n 550d het begeven had tijdens het shooten maark bleek dat ik het klepje van SD card slot perongeluk open geschoven had en dan doet ie ook echt werkelijk niets.
Verder, andere accu proberen als je toevallig iemand weet die zo'n accu heeft ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ja klepje sluit goed. Heb ook al geprobeerd met klepje open, en dan voorzichtig met schroevendraaier die microswitch indrukken. Maar dat helpt ook niet.

Andere accu zat ik ook aan te denken. Heb in plaats daarvan even m'n labvoeding gepakt, en die afgeregeld op 8V, en die aangesloten op de 2 batterijpolen. Er ging wel een heel klein stroompje lopen zag ik, maar verder nogsteeds 0,0 reactie.

Heb terwijl ik de labvoeding aan had gesloten, met een wattenstaafje het schakelaartje helemaal onderin het batterijcompartiment ingedrukt, en met een schroevendraaier voorzichtig het schakelaartje bovenin het batterijcompartiment ingedrukt. Maar zelfde verhaal helaas..

Ik denk dat het of een van de 3 schakelaartjes is (2 in batterijcompartiment, 1 in CF slot), of een zekering. Normaal gesproken zou de rode LED even moeten flikkeren als je de batterij erin stopt, maar dat doet hij dus ook niet.

Zekering lees je ook nog wel eens op internet.

Beetje balen alleen dat ik geen service manual ofzo kan vinden, ik heb geen idee hoe je de camera uit elkaar haalt.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
Geen idee of je iets aan de service/repair manual van de 40D hebt: http://www.motleypixel.co...e-Manual-Repair-Guide.pdf

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Thanks! In die service manual staat alleen niks over zekeringen / fuses. Heb de Circuit Diagrams bekeken, maar daar kan ik ook geen zekering in terugvinden.

Ik vond deze link net ook, mbt uit elkaar halen http://www.lifepixel.com/...iy-tutorials/canon-50d-ir

Hier iemand die de zekeringen beschrijft: http://photography-on-the...p?p=13566333&postcount=16

Eens kijken of ik daar kan komen... hoop dat ik de boel nog weer in elkaar krijg :P

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 533659

Ik heb zelfde gehad met mijn 50D
Na lang zoeken bleek dat het alleen met 1 bepaalde CF kaart speelde.
Met alle andere kaarten geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb de camera gekocht zonder CF kaart, ik heb (nog) niet eens een CF kaart, en zelfs dan speelt het probleem al.

Ik vermoed een zekering, of een schakelaar in het batterijvak/CF-slot. Heb gisteravond het DC-DC board eruit gehaald, maar kon geen zekering ontdekken (ook op de circuit diagrams in de service manual van de 40D niet). Zal morgen even foto's maken van dat printplaatje, misschien dat iemand anders de zekeringen wel spot.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 10:04
Misschien een stom idee maar heb je canon support al eens gebelt? misschien dat ze een idee hebben wat er kan zijn :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:18:
Ik vermoed een zekering, of een schakelaar in het batterijvak/CF-slot. Heb gisteravond het DC-DC board eruit gehaald, maar kon geen zekering ontdekken (ook op de circuit diagrams in de service manual van de 40D niet). Zal morgen even foto's maken van dat printplaatje, misschien dat iemand anders de zekeringen wel spot.
Ik zag ze ook niet in de manual van de 40D niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verderf schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:24:
Misschien een stom idee maar heb je canon support al eens gebelt? misschien dat ze een idee hebben wat er kan zijn :)
Zou ik nog kunnen proberen, maar geef het weinig kans. Dan geven ze informatie weg waar ze anders geld mee zouden kunnen verdienen.....
Universal Creations schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:24:
[...]

Ik zag ze ook niet in de manual van de 40D niet staan.
Misschien op het bottom PCB, maar volgens mij zag ik in het schema daarvan ook geen fuses. Wil de camera het liefste ook zo min mogelijk uit elkaar halen, aangezien het echt een rotwerkje is met al die kleine schroefjes, en die FPC kabeltjes..

• ThinkPad
  • Nu online

• ThinkPad
  • Nu online
Heb hem net helemaal weer in elkaar gezet, en hij doet het weer.....

Erg vreemd :S

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:10

Fiber

Beaches are for storming.

Maar wel lekker... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Universal Creations
Mooi zo. Waarschijnlijk toch een los of geoxideerd contactje. Waarschijnlijk vind je het "lek" niet, maar het is wel leuk dat je een bruikbare 50D hebt nu.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik weet niet of de camera helemaal in orde is. In de stand automatisch (groene rechthoek op programmaknop) wil hij bijv. geen foto maken. Misschien dat dit aan zekering ligt.... al doet de AF het wel... In sommige andere standen wil hij alleen in MF een foto maken. Ook heb ik die rode focuspuntjes nog nooit gezien in de zoeker.... vreemd... zou dat aan de lens kunnen liggen (lens te nieuw voor de camera, aangezien de lens net een week terug is gekocht, en de camera toch al een jaar of 5 oud is).

Ook zie ik na het maken van een foto soms zwarte vlekken in beeld (vergelijkbaar met wat je ziet bij een gebroken TFT scherm). Maar dit flitst een beetje. Ik las op internet dat dit de instelling "hightlighting" kan zijn? Moet nog ff zoeken, dit is m'n eerste dSLR :9

Wat betreft de zekeringen, ik heb al een dag of 2 contact met een mannetje van Marktplaats (Dirk heet hij, mocht je meelezen: :W bedankt nog!) die reparaties verricht aan dSLR. Ik had hem gevraagd of hij mij kon vertellen waar de zekeringen zitten.

Ik had hem de foto's van het DC-DC board gestuurd. Hij stuurde mij toen deze foto's terug:
http://tweakers.net/ext/f/wHj5dmRCrzlw7TcKEvD54R9X/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/VpJLoz8kz7DBD1Rq0xGkG6La/full.jpg

5 zekeringen dus. Mochten de foto's ooit niet meer werken:
Zijde van het bordje (CH1-8623) met de flatcable:
  • Linksboven, verticaal geplaatst. Bijna tegen soldeerpad van metalen shield aan.
  • Linksonder, naast gat in PCB.
Zijde van het bordje waar de batterijconnector zit:
  • Linksboven tussen connector met grijze draadjes en het spoeltje zit er eentje (horizontaal)
  • Rechtsboven in het 'inhammetje' van de gele layer
  • Rechtsonder tussen de 2 gaatjes in het PCB
Vind zelf het onderdeeltje op de eerste foto, rechtsonderin boven het gat, ook wel op een zekering lijken.

De camera zit nu echter al weer in elkaar. Zou alle zekeringen eigenlijk even door moeten meten, maar zoals het nu lijkt doet alles het wel weer opzich...

[ Voor 106% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
ThinkPadd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 18:04:
Ik weet niet of de camera helemaal in orde is. In de stand automatisch (groene rechthoek op programmaknop) wil hij bijv. geen foto maken. Misschien dat dit aan zekering ligt.... al doet de AF het wel...
Kan het zijn dat de camera zo is ingesteld dat hij geen foto maakt als er geen CF in zit? Zie optie Shoot w/o card in het eerste tabblad van het menu.
In sommige andere standen wil hij alleen in MF een foto maken.
Dat is vreemd, in welke standen is dat?
Ook heb ik die rode focuspuntjes nog nooit gezien in de zoeker.... vreemd... zou dat aan de lens kunnen liggen (lens te nieuw voor de camera, aangezien de lens net een week terug is gekocht, en de camera toch al een jaar of 5 oud is).
Met optie nummer 4 (Superimposed display) van het C.fn III kun je aanzetten of de focuspunten op moeten lichten of niet.
Ook zie ik na het maken van een foto soms zwarte vlekken in beeld (vergelijkbaar met wat je ziet bij een gebroken TFT scherm). Maar dit flitst een beetje. Ik las op internet dat dit de instelling "hightlighting" kan zijn? Moet nog ff zoeken, dit is m'n eerste dSLR :9
Dit is optie 1 van tabblad 2 van het play-menu. (Highlight alert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

ThinkPadd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 18:04:
Ik weet niet of de camera helemaal in orde is. In de stand automatisch (groene rechthoek op programmaknop) wil hij bijv. geen foto maken. Misschien dat dit aan zekering ligt.... al doet de AF het wel... In sommige andere standen wil hij alleen in MF een foto maken. Ook heb ik die rode focuspuntjes nog nooit gezien in de zoeker.... vreemd... zou dat aan de lens kunnen liggen (lens te nieuw voor de camera, aangezien de lens net een week terug is gekocht, en de camera toch al een jaar of 5 oud is).

Je hebt een camera van een ander overgekocht. Voordat jij je blind staart op al die rare instellingen van de vorige eigenaar, lees ff de handleiding en reset de camera terug naar factory default instellingen.

http://www.canon.nl/Suppo...8630&page=1&type=download

Pagina 45 als ik me niet vergis.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Shoot w/o card staat aan, anders kon ik sowieso helemaal geen foto's maken, ongeacht welke stand lijkt mij?

Default instellingen staat hij al op. Sowieso omdat ik beide batterijen eruit had liggen met demonteren, maar ook omdat ik hem zelf nog gereset had. Die zwarte vlekken heb ik nog niet weer gezien.

Krijg vanmiddag een 18-55 binnen, en belangrijker: een CF kaart. Kijken of we dan in de stand "Automatisch" met AF een foto kunnen maken.

Gister nog even de multi controller knop schoongemaakt met spiritus, aangezien hij naar links soms niet werkte. Daarvoor moest de achterkant los, en heb toen voor de zekerheid nog even de AF flatcable losgehaald en weer vastgezet. Zal ook nog even maar die instellingen voor focuspunten kijken, maar volgens mij had ik die al ingesteld op dat ze moeten oplichten.

Ik zal als ik de CF kaart heb, ook gelijk maar even de firmware van de camera bijwerken. Die zit nu nog op 1.07, maar 1.09 is ook te downloaden op de site van Canon. Dat kan ook nooit kwaad.

Update: Lens ontvangen, AF werkt prima, en de rode focuspuntjes zie ik nu ook *O* CF kaart ook binnen, en kan nu prima foto's maken :) Firmware ook gelijk maar even bijgewerkt.

Het valt me wel op dat de camera erg flits happy is, hij wil in de automatische stand eigenlijk altijd flitsen... terwijl dit weer een veel te lichte foto maakt.

En klopt het dat de "Live view" (dus op scherm ipv zoeker zien wat je gaat knippen) alleen werkt in de standen zoals P, Tv, Av, M etc ?

Verder is de camera volgens mij helemaal in orde! :) *O* Nog wel even wat dingetjes bestellen zoals nieuwe batterij (wil een Phottix gaan halen, de kloon die er nu in zit is na een foto of 25 wel leeg), en een neckstrap.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Toch nog een probleempje gevonden.

Ik zie in de handleiding dit staan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CGh7cKLL7vIMJODYHmdmZ2WD/full.png
en toen bedacht ik mij ineens: hé, die indicatoren onderin de viewfinder zie ik helemaal niet.

Volgens mij is dat niet iets wat je met een instelling kan aanpassen toch? Dus dat zou betekenen dat dat kaduuk is :/

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Nou volgens mij zie je die altijd normaal hoor, die instelling die je bedoeld is dat je kan zien als je foto's terug kijkt welk focuspunt gebruikt is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ThinkPad bedoelt de getalen en de belichtingsmeter. Die hoor je inderdaad altijd te zien.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
ajhaverkamp schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:26:
ThinkPad bedoelt de getalen en de belichtingsmeter. Die hoor je inderdaad altijd te zien.
Exact. En die heb ik dus nog nooit gezien sinds ik de camera heb :P Gaat blijkbaar iets niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:10

Fiber

Beaches are for storming.

Ach je weet nu in ieder geval hoe je hem uit elkaar moet halen. Zal wel een los stekkertje zijn of een kapot ledje/lcd'tje... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Joepie! :D

Ook die indicators in de viewfinder werken nu weer. Het was inderdaad een flatcable. Ik heb geen idee welke, maar ik heb de achterkant even losgehaald (echt extreem simpel, 4 schroefjes los en je hebt hem eraf) en een aantal flatcables even los gehaald en weer vastgemaakt

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
Nice man, gefeliciteerd!
Pagina: 1