Laat ik het lijstje ook maar eens invullen:
Wat is je beschikbare budget?
800 / 900 euro, minder is uiteraard beter
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Wil graag, naast normaal gebruik, een beetje nachtfotografie doen
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
ja, 1080p, 60fps is een must geen dealbreker, maar zeker een hele grote plus
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Compact model is zeer gewenst
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Groothoek (24 mm) tot 'zo groot mogelijk'
Ik heb momenteel een Fuji Bridge cameraatje van alweer een paar jaar oud (de Fuji S1500) en ik merk dat ik regelmatig tegen de beperkingen van de camera aanloop, voornamelijk vanwege de kleine sensor die erin zit (cropfactor 5,6)
Daarom wil ik graag een stapje omhoog. Echter, de kleine maat van de S1500 bevalt me uitstekend, en ik heb weinig zin om met een gigantische body met dito lenzen te gaan lopen sjouwen. Daarom is mijn oog gevallen op het systeemcamera segment. Vrijwel zelfde kwaliteit als DSLR, maar dan kleiner, ideaal dus!
Ik heb al even rondgekeken en ik ben zeer gecharmeerd door de Panasonic Lumix DMC-G6 (kitlens 14-42 mm, (35mm eq: 28-84mm)) en zijn compactere broertje de DMC-GM1 (kitlens 12-32mm (35mm eq: 24-64mm)). Beide camera's hebben een cropfactor van 2.
Beide passen (met standaard lens) ruim binnen het budget zodat ik zelfs nog ruimte overhoud om eventueel het lenzenpakket uit te breiden. Zo heeft Panasonic ook een 14-140 mm lens (35mm eq: 28-280mm) en een 45-200mm (90-400) in het pakket. Daarnaast heeft Olympus een 45 mm f/1.8 prime voor een schappelijke prijs.
Ik heb momenteel 34 - 400 mm op de S1500 en ben bang dat ik dat grote bereik ga missen met de standaard lenzen.
Daarnaast, de overweging voor de 45 mm prime is zijn hoge lichtgevoeligheid, waardoor ook onder slechte omstandigheden nog mooie foto's gemaakt kunnen worden (reviews prijzen deze lens enorm aan).
Ik heb voor aanstaande zaterdag een afspraak staan bij foto konijnenberg in Den Ham om de G6 en GM1 te bewonderen en de verschillende objectieven uit te proberen.
Mijn vraag aan jullie is:
Is het het waard om direct aan het begin extra lenzen aan te schaffen, of adviseren jullie te beginnen met 1 van de kitlenzen (14-42 of 14-140) en dit uit te breiden naar behoefte?
Ik ga er natuurlijk al enorm op vooruit qua kwaliteit, dus een deel van mij zegt 'eerst maar even de nieuwe mogelijkheden van de camera verkennen' maar een ander deel van mij zegt 'nu je toch aan het kopen gaat, koop dan gelijk goed, dan kun je optimaal gebruik maken van je nieuwe body'
Of zeggen jullie nog iets anders en adviseren jullie een compleet andere body?
Ben erg benieuwd naar de reacties!