Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

jk1982 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:14:
Wat is jullie idee over een lens als de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR
[-knip-]
Wat ik zoek is in ieder geval een camera waar ik de komende jaren mee vooruit kan, waar ik niet per definitie de hele dag lenzen aan het wisselen moet zijn. Ik vrees dat ik me snel ga irriteren aan het bereik van een 18-55mm kitlens. Dus ik wil een beetje een flexibele lens erop, en daarnaast zou sowieso een 50mm aan te raden zijn begreep ik. Deze misschien?
Allemaal goede lenzen, maar je vermeldt geen budget(ten).
Ik vraag me af waarom mensen alsmaar aan die 50mm lens denken voor hun APS-C camera voor "erbij". 50mm komt neer op aardige 75mm in het analoge tijdperk en fullframe, dat is gewoon een "short-tele" op APS-C en het eerste wat me daarbij opkomt is portretfotografie. Als dat je bedoeling is, prima. Als een soort allround lens is het onhandig, neem dan liever de even geweldige 35mm f/1.8.
T.z.t. zou een groter zoombereik dan de Panasonic nog prettig zijn voor motorsport-fotografie, en een lens voor macrofotografie. Het lijkt me namelijk supergaaf om bijv. insecten mooi op de foto te kunnen zetten, Hoewel ik geen flauw idee heb welke lenzen daar weer voor aan te raden zijn, maar ok..
Nogmaals, geen budget, dus kijk eens naar:
telezoom Nikon AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR
Macro: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro
Beide zijn werkelijk uitstekende lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Fireshade schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:29:
Ik vraag me af waarom mensen alsmaar aan die 50mm lens denken voor hun APS-C camera voor "erbij". 50mm komt neer op aardige 75mm in het analoge tijdperk en fullframe, dat is gewoon een "short-tele" op APS-C en het eerste wat me daarbij opkomt is portretfotografie. Als dat je bedoeling is, prima. Als een soort allround lens is het onhandig, neem dan liever een 35mm.
Inderdaad. Laat elke camera/lensfabrikant een betaalbare 35mm prime in zijn assortiment hebben zitten. Uitstekend voor APS-C.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
werkenslaap schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:17:
Dank je, ik denk dat ik inderdaad voor de d3200 + 18-105 ga als ik het zo hoor. Dit was zogezegd ook al een beetje mijn eerste keus, en ex de btw rond de 400 euro. Dan blijft er nog wat geld over voor een 32gb sdhc en joby gorillapod (ook gejat allebei..).

Ga ook de systeem camera's nog eens bekijken en de panasonic wellicht ook. Bedankt voor de tip(s)!
Even voor de volledigheid: kit is onderweg :)
Nikon D3200 + nikkor 18-105 voor €377 ex btw. Nette prijs lijkt me. Heb er ook nog een sandisk extreme 32gb kaartje bij genomen, met 24mp geen overbodige luxe.

Misschien komt er later nog een keer de 35mm bij, maar eerst hier maar eens mee aan de slag :)

[ Voor 6% gewijzigd door werkenslaap op 28-01-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Laat ik het lijstje ook maar eens invullen:

Wat is je beschikbare budget? 800 / 900 euro, minder is uiteraard beter
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Wil graag, naast normaal gebruik, een beetje nachtfotografie doen
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? ja, 1080p, 60fps is een must geen dealbreker, maar zeker een hele grote plus
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Compact model is zeer gewenst
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Groothoek (24 mm) tot 'zo groot mogelijk'

Ik heb momenteel een Fuji Bridge cameraatje van alweer een paar jaar oud (de Fuji S1500) en ik merk dat ik regelmatig tegen de beperkingen van de camera aanloop, voornamelijk vanwege de kleine sensor die erin zit (cropfactor 5,6)
Daarom wil ik graag een stapje omhoog. Echter, de kleine maat van de S1500 bevalt me uitstekend, en ik heb weinig zin om met een gigantische body met dito lenzen te gaan lopen sjouwen. Daarom is mijn oog gevallen op het systeemcamera segment. Vrijwel zelfde kwaliteit als DSLR, maar dan kleiner, ideaal dus! :)

Ik heb al even rondgekeken en ik ben zeer gecharmeerd door de Panasonic Lumix DMC-G6 (kitlens 14-42 mm, (35mm eq: 28-84mm)) en zijn compactere broertje de DMC-GM1 (kitlens 12-32mm (35mm eq: 24-64mm)). Beide camera's hebben een cropfactor van 2.
Beide passen (met standaard lens) ruim binnen het budget zodat ik zelfs nog ruimte overhoud om eventueel het lenzenpakket uit te breiden. Zo heeft Panasonic ook een 14-140 mm lens (35mm eq: 28-280mm) en een 45-200mm (90-400) in het pakket. Daarnaast heeft Olympus een 45 mm f/1.8 prime voor een schappelijke prijs.
Ik heb momenteel 34 - 400 mm op de S1500 en ben bang dat ik dat grote bereik ga missen met de standaard lenzen.
Daarnaast, de overweging voor de 45 mm prime is zijn hoge lichtgevoeligheid, waardoor ook onder slechte omstandigheden nog mooie foto's gemaakt kunnen worden (reviews prijzen deze lens enorm aan).

Ik heb voor aanstaande zaterdag een afspraak staan bij foto konijnenberg in Den Ham om de G6 en GM1 te bewonderen en de verschillende objectieven uit te proberen.

Mijn vraag aan jullie is:
Is het het waard om direct aan het begin extra lenzen aan te schaffen, of adviseren jullie te beginnen met 1 van de kitlenzen (14-42 of 14-140) en dit uit te breiden naar behoefte?
Ik ga er natuurlijk al enorm op vooruit qua kwaliteit, dus een deel van mij zegt 'eerst maar even de nieuwe mogelijkheden van de camera verkennen' maar een ander deel van mij zegt 'nu je toch aan het kopen gaat, koop dan gelijk goed, dan kun je optimaal gebruik maken van je nieuwe body'

Of zeggen jullie nog iets anders en adviseren jullie een compleet andere body? :X

Ben erg benieuwd naar de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matk89 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:38:
...
Lijkt me op zich een goede keuze, maar ik heb weinig verstand van m4/3. Maar heb je ook gedacht aan een goed statief? Wel zo handig als je nachtfotografie wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Daarom wil ik graag een stapje omhoog. Echter, de kleine maat van de S1500 bevalt me uitstekend, en ik heb weinig zin om met een gigantische body met dito lenzen te gaan lopen sjouwen. Daarom is mijn oog gevallen op het systeemcamera segment. Vrijwel zelfde kwaliteit als DSLR, maar dan kleiner, ideaal dus! :)
Dat was ook mijn eerste insteek bij het uitzoeken van een nieuwere camera een aantal jaar terug, maar vond toendertijd eerlijk gezegd de ILCs een net-niet oplossing omdat ze toch niet in mijn broekzak passen (jassen draag ik niet zo vaak) en je dus toch een andere tas mee zou moeten nemen.

Heb je ook wel al eens gekeken naar compacts met een grotere sensor, zoals bv. een Sony RX100 of een Canon G1X of iets dergelijks?

Verder is voor nachtfotografie een statief onontbeerlijk, zoals hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:20

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? ja, 1080p, 60fps is een must

Ik heb voor aanstaande zaterdag een afspraak staan bij foto konijnenberg in Den Ham om de G6 en GM1 te bewonderen en de verschillende objectieven uit te proberen.

Ben erg benieuwd naar de reacties! :)
De GM1 heeft geen 1080p 60 fps (wel 720p 60 fps)..

G6 is een iets oudere sensor dan de GM1 maar kan nog prima mee. Met de 14-140mm kit hou je een redelijk bereik over.

Als je persé 60 fps @ 1080p wil hebben kun je ook naar de Sony NEX serie kijken daar heb je wat meer opties voor je body met daarentegen weer minder opties voor je objectieven :)

Of bijvoorbeeld de RX10 dan kom je helemaal mooi uit voor je eisen pakket en hoef je ook geen lenzen te wisselen. Wel iets meer budget voor nodig.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
@Sytsuuh:

Bedankt voor het meedenken, een statief ben ik inderdaad al in voorzien!
Enige wat ik nog graag zou willen is zo'n time lapse railtje (is vast een jargon woord voor :P)

@Henkie196:

Heb je inderdaad een goed punt, maar mijn huidige S1500 past ook niet in de broekzak, ik ga eigenlijk altijd op stap met een rugzak met diverse spulletjes en een stevige ILC zou daar met bevestigde lens prima bij in kunnen. Dus 'broekzakformaat' is niet direct nodig.
Toch ga ik de genoemde modellen even bekijken, thnx!

@Furfoot:
Scherp gezien, die GM1 voldoet niet aan die eis. misschien moet ik hem iets anders verwoorden, 1080p 60 fps is 'very nice to have', maar geen 100% dealbreker. Als blijkt dat die GM1 op alle andere punten voor mij voldoet, dan ben ik bereid daar vanaf te stappen. Aan de andere kant, de GM1 heeft ook al geen EVF, dus toch een extra minpuntje.
De NEX lijn heb ik ook al goeie verhalen over gehoord, de NEX6 zou dan redelijk voldoen toch? Ben alleen bang dat het beperkte scala aan lenzen me tegen gaat zitten, het Panasonic / Olympus kamp hebben dan toch een beter perspectief naar mijn idee.

Die RX10 lijkt inderdaad ook erg mooi, maar helaas buiten het budget. :-(

Wat denken jullie van de nieuwe Olympus E-M10? Die schijnt ook binnenkort uit te komen voor een vergelijkbare prijs. Kan alleen nog geen specificaties vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:20
matk89 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:19:

Wat denken jullie van de nieuwe Olympus E-M10? Die schijnt ook binnenkort uit te komen voor een vergelijkbare prijs. Kan alleen nog geen specificaties vinden..
Als deze eindelijk is een 25/50 fps modus heeft en het 3 axis systeem bijna net zo goed is als het 5 axis systeem dan zou ik deze direct kopen :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Wat bedoel je met de 25/50 fps mode? Voor video?

Morgenvroeg is de presentatie, dus dan zullen we het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurdie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 00:08
Wat is je beschikbare budget?
400 - 500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Over het algemeen is het algemeen gebruik (Vakantie, huis / tuin, en portretten)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee, maar een redelijk HD filmpje op zijn tijd is wel een leuke extra, foto kwaliteit is het belangrijkst

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst een compact model, met niet te grote lens of lenzen. Ik wil met vakanties niet te veel spul meenemen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Groothoek tot ong. 140mm

Ik zit in twijfel over mijn aanschaf, en zou graag kritiek van jullie willen hebben op mijn keuzes.

Ik was gewend om met de camera van mijn ex te schieten. Dit is een Canon 5D MII, met een 17-40 f/4L, 24-105 f/4L, 50mm f/1,8 en een 85mm f/1,8. Hiervan schoot ik altijd het liefst met de 17-40 vanwege de groothoek en het bereik tot 40 mm. De 50mm gebruikte ik vaak voor portretten, en de 85 mm voor zowel portret (kinderen) als stedentrips ed.
Dit vond ik altijd een erg fijne set om mee te werken, ook kwa bereik. Alleen nu zoek ik iets voor mezelf, en zit dit lang niet bij het budget wat ik voor ogen heb.

Voor mezelf zoek ik een redelijk compact model. Ik vond de 5D + lenzen altijd een behoorlijk pakket om steeds mee te nemen, en na een dag wandelen werd dat op den duur ook wel zwaar. Daarom richt ik me meer op de systeemcamera's en High end compact.

Ik ben zelf al door een hele selectie gegaan, en heb al vaker in bv. de mediamarkt gestaan om verschillende toestellen te vergelijken. Daarbij zijn er al verschillende modellen gepasseerd, maar de volgende twijfel ik nog over, of hebben jullie betere suggesties.

Sony NEX 3N 16-50 a 349,- --> 288,- Met BTW actie van de mediamarkt, en mogelijkheid om hier een prime lens bij te kopen.
Leuk toestel, ligt goed in de hand, kantelbaar scherm, en de kitlens is nog van een redelijk formaat. Wel merkte ik dat andere sony lenzen toch een aardig formaat hebben. Of is de NEX 5 een betere keus met alleen de standaard lens?

Sony RX100. 449,- --> 370,- ook hier geld die BTW actie. Mooie compacte camera. Lekker snel, goede lichtsterke lens bij groothoek. geen kantelbaar scherm RX100II is een stuk duurder. Maar ik vind het groothoekbereik van de camera toch jammer dat die begint bij 28mm.

Panasonic DMC-GF5X + PZ 14-42mm 349,- Prijs kwaliteit erg fijn. Fijne lens erop met motorische zoom. Ik vond het kantelscherm op de GF6 niet zo fijn, vandaar dat ik deze ook mooier vind. Formaat van deze camera valt me ook erg mee. Ouder model camera, dus vandaar de vraag of deze het waard is om nu aan te schaffen of een ander nieuwer model 4/3 camera. En door de prijs kan er wel gunstig nog een prime of andere lens bij aangeschaft worden.

Lijstje van de andere overwogen keuzes zonder commentaar: Fujifilm X10, Nikon 1 J3, Olympus EPM 2, Canon EOS M

Mijn voorkeur ligt ondanks de vele goede punten van de Panasonic toch bij de NEX 3 en de RX100, waarbij de RX100 het voor mij wint vanwege de compactheid en de kwaliteit van het toestel. Maar het punt wat me tegenstaat is toch het bereik van de lens, en de mogelijkheden van de andere 2 toestellen daarin.

Mijn vraag aan of jullie hier iets zinnings over kunnen zeggen, of een ander aanbeveling hebben kwa camera of combinatie van lenzen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gurdie schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 01:08:
Wat is je beschikbare budget?
400 - 500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Over het algemeen is het algemeen gebruik (Vakantie, huis / tuin, en portretten)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
nee, maar een redelijk HD filmpje op zijn tijd is wel een leuke extra, foto kwaliteit is het belangrijkst

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het liefst een compact model, met niet te grote lens of lenzen. Ik wil met vakanties niet te veel spul meenemen.

Groothoek tot ong. 140mm

Ik zit in twijfel over mijn aanschaf, en zou graag kritiek van jullie willen hebben op mijn keuzes.

Ik was gewend om met de camera van mijn ex te schieten. Dit is een Canon 5D MII, met een 17-40 f/4L, 24-105 f/4L, 50mm f/1,8 en een 85mm f/1,8. Hiervan schoot ik altijd het liefst met de 17-40 vanwege de groothoek en het bereik tot 40 mm. De 50mm gebruikte ik vaak voor portretten, en de 85 mm voor zowel portret (kinderen) als stedentrips ed.
Dit vond ik altijd een erg fijne set om mee te werken, ook kwa bereik. Alleen nu zoek ik iets voor mezelf, en zit dit lang niet bij het budget wat ik voor ogen heb.

Voor mezelf zoek ik een redelijk compact model. Ik vond de 5D + lenzen altijd een behoorlijk pakket om steeds mee te nemen, en na een dag wandelen werd dat op den duur ook wel zwaar. Daarom richt ik me meer op de systeemcamera's en High end compact.

Ik ben zelf al door een hele selectie gegaan, en heb al vaker in bv. de mediamarkt gestaan om verschillende toestellen te vergelijken. Daarbij zijn er al verschillende modellen gepasseerd, maar de volgende twijfel ik nog over, of hebben jullie betere suggesties.

Sony NEX 3N 16-50 a 349,- --> 288,- Met BTW actie van de mediamarkt, en mogelijkheid om hier een prime lens bij te kopen.
Leuk toestel, ligt goed in de hand, kantelbaar scherm, en de kitlens is nog van een redelijk formaat. Wel merkte ik dat andere sony lenzen toch een aardig formaat hebben. Of is de NEX 5 een betere keus met alleen de standaard lens?

Sony RX100. 449,- --> 370,- ook hier geld die BTW actie. Mooie compacte camera. Lekker snel, goede lichtsterke lens bij groothoek. geen kantelbaar scherm RX100II is een stuk duurder. Maar ik vind het groothoekbereik van de camera toch jammer dat die begint bij 28mm.

Panasonic DMC-GF5X + PZ 14-42mm 349,- Prijs kwaliteit erg fijn. Fijne lens erop met motorische zoom. Ik vond het kantelscherm op de GF6 niet zo fijn, vandaar dat ik deze ook mooier vind. Formaat van deze camera valt me ook erg mee. Ouder model camera, dus vandaar de vraag of deze het waard is om nu aan te schaffen of een ander nieuwer model 4/3 camera. En door de prijs kan er wel gunstig nog een prime of andere lens bij aangeschaft worden.

Lijstje van de andere overwogen keuzes zonder commentaar: Fujifilm X10, Nikon 1 J3, Olympus EPM 2, Canon EOS M

Mijn voorkeur ligt ondanks de vele goede punten van de Panasonic toch bij de NEX 3 en de RX100, waarbij de RX100 het voor mij wint vanwege de compactheid en de kwaliteit van het toestel. Maar het punt wat me tegenstaat is toch het bereik van de lens, en de mogelijkheden van de andere 2 toestellen daarin.

Mijn vraag aan of jullie hier iets zinnings over kunnen zeggen, of een ander aanbeveling hebben kwa camera of combinatie van lenzen oid.
Je geeft zelf al aan een gewest berijk te willen tot 140mm. Dat ga je met de nex gf5 of rx100 niet halen (althans niet met de kitlens)

Het voordeel van de gf5 en den nex zit m vooral in het feit dat je er een andere lens op kan schroeven. Maar dan moet je ook een lens erbij kopen en dat kost al snel zon 200 euro.
Als je alleen met kitlens wil lopen ga dan voor de rx100.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Hij geeft wel aan een budget tot 500 euro te hebben. Met de Nex3 + 16-50mm voor 288 euro hou je dan nog wel budget over voor een lens met extra bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De NEX is in prijs omhoog gegaan bij de MM en is nu 389. Heb er net één opgehaald voor moeders en had geluk dat deze mee mocht voor 350. En kan dan van de week BTW terug vragen.

De website van de MM is inmiddels dicht om zo aantal prijzen aan te passen ;-)

Met beetje geluk passen ze de prijs aan naar 350 als je er om vraagt......

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Dubieuze praktijken. Volgens mij kom je met goed zoeken op internet ook wel mooie prijzen tegen. Of anders 2e hands bij een fotozaak, heb ik destijds ook gedaan. Toen een ingeruilde Nex3 gescoord voor 275..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gurdie schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 01:08:
Groothoek tot ong. 140mm
Groothoek of bedoel je tele? Groothoek denk ik in termen van 16-35 (35mm equiv) namelijk ipv >50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

werkenslaap schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:51:
Dubieuze praktijken. Volgens mij kom je met goed zoeken op internet ook wel mooie prijzen tegen. Of anders 2e hands bij een fotozaak, heb ik destijds ook gedaan. Toen een ingeruilde Nex3 gescoord voor 275..
Laten we niet vergeten dat er verschillende modellen zijn van de NEX 3. We hebben het hier over de NEX 3 NL + 16-50 objectief

Winkels van de MM hanteerde al de prijs van 389 en webshop had 349 staan. Dit komt bij dit soort ketens wel eens vaker voor. En als je ze er op attendeert dan word voor jou de prijs aangepast. Doen ze niet moeilijk over....

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 29-01-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 18:12
EXX schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:04:
Vaak is het de voorkeur voor Canon/Nikon/Pentax/whatever gewoon persoonlijk. Alleen Sony is een beetje vreemde eend in de DSLR bijt omdat zij geen echte DSLR meer leveren, maar een DSLT. Dat houdt in continu live view en een EVF, maar wel met snelle PDAF, net zoals bij een traditionele DSLR. DSLR of DSLT is nogal sterk aan persoonlijke voorkeur gebonden. De ene zweert bij een EVF, de andere haat het.

Alle merken produceren uitstekende foto's. Maak met elke camera dezelfde foto en niemand kan in een blind test kan zien uit welke camera die komt. Het verschil zit gewoon in de bediening, of je al lenzen hebt etc.

1 superzoom (= all-in-one lens) boven 2 aparte lenzen is natuurlijk praktisch. Goedkoper niet, want een goede superzoom is minstens net zo duur als de 2 kitlenzen en de fotokwaliteit is niet beter. Het is puur het gemak. Ik gebruik zelf op vakantie ook vaak een superzoom, op zich niks mis mee.
Scaptic schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:21:
De hogere score van de Nikon komt vooral uit het DXO mark gedeelte:
http://snapsort.com/compa...700D-vs-Nikon-D3200/score

Nikons scoren hierop op dit moment beter; of dit wel of niet terecht is, is een aparte discussie (laten we die hier niet beginnen, is al genoeg over geschreven).
Bedankt beide :)

Met een budget van maximaal 600 euro (en hoe dichter tegen de 500 hoe beter), moet het wel lukken om iets te vinden.
Jammer dat de D5100 kits (18-55 + 55-200) bij MM zijn uitgesloten van de actie. En body's hebben ze enkel van Canon (Eos 600D en Eos 700D). Met de actie komen die op 322 en 429. Helaas kom ik momenteel niet op de site om te kijken welke 'superlens' daar dan eventueel bij zou kunnen. Ik zag elders een 18-200 Tamron voor 200 euro, maar ik geloof dat ze dat merk niet bij MM hebben.
Als iemand nog tips heeft m.b.t. goede lenzen ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik kijken naar combinatie 18-55 en 55-250. Een 18-200 zelf nooit zo fan van geweest. Persoonlijk ben ik toch wel van mening dat je beter af bent met twee objectieven. Tenzij je niet wilt wisselen?

De invulling van de MM actie verschild per filiaal. Het kan nooit kwaad om er fysiek langs te gaan en te vragen. Soms helpt vragen aan een andere medewerker ook als je er al geweest bent ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 29-01-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Kwakkel schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:08:
[...]

[...]

Bedankt beide :)

Met een budget van maximaal 600 euro (en hoe dichter tegen de 500 hoe beter), moet het wel lukken om iets te vinden.
Jammer dat de D5100 kits (18-55 + 55-200) bij MM zijn uitgesloten van de actie. En body's hebben ze enkel van Canon (Eos 600D en Eos 700D). Met de actie komen die op 322 en 429. Helaas kom ik momenteel niet op de site om te kijken welke 'superlens' daar dan eventueel bij zou kunnen. Ik zag elders een 18-200 Tamron voor 200 euro, maar ik geloof dat ze dat merk niet bij MM hebben.
Als iemand nog tips heeft m.b.t. goede lenzen ... :)
Ze hebben de Tamron 18-270mm wel bij de mediamarkt. Volgens mij rond de € 400,00. Maar wellicht hebben ze de 18-200 dan ook wel (kan het nu dus niet nakijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
matk89 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:19:
@Sytsuuh:

Bedankt voor het meedenken, een statief ben ik inderdaad al in voorzien!
Enige wat ik nog graag zou willen is zo'n time lapse railtje (is vast een jargon woord voor :P)

@Henkie196:

Heb je inderdaad een goed punt, maar mijn huidige S1500 past ook niet in de broekzak, ik ga eigenlijk altijd op stap met een rugzak met diverse spulletjes en een stevige ILC zou daar met bevestigde lens prima bij in kunnen. Dus 'broekzakformaat' is niet direct nodig.
Toch ga ik de genoemde modellen even bekijken, thnx!

@Furfoot:
Scherp gezien, die GM1 voldoet niet aan die eis. misschien moet ik hem iets anders verwoorden, 1080p 60 fps is 'very nice to have', maar geen 100% dealbreker. Als blijkt dat die GM1 op alle andere punten voor mij voldoet, dan ben ik bereid daar vanaf te stappen. Aan de andere kant, de GM1 heeft ook al geen EVF, dus toch een extra minpuntje.
De NEX lijn heb ik ook al goeie verhalen over gehoord, de NEX6 zou dan redelijk voldoen toch? Ben alleen bang dat het beperkte scala aan lenzen me tegen gaat zitten, het Panasonic / Olympus kamp hebben dan toch een beter perspectief naar mijn idee.

Die RX10 lijkt inderdaad ook erg mooi, maar helaas buiten het budget. :-(

Om maar even hierop terug te komen:
Ik heb de genoemde modellen even bekeken, zowel de RX100 en G1 X als de NEX lijn.
De RX100 en G1X zijn leuke camera's voor hun geld maar zoek het eigenlijk toch een stap hoger. Zoals gezegd is het formaat van de G6 nog goed te doen. Zolang ik geen dedicated tas nodig heb voor de camera ben ik (of eigenlijk mn vriendin :P) tevreden. Ik heb anders teveel het idee dat ik kwaliteit inlever voor een compactere camera terwijl dit niet nodig is.
De NEX lijn is opzicht leuk, de NEX-6 zou dan een optie zijn, daar ga ik in de winkel dan ook even naar vragen.

Dan blijf ik zitten met de vraag over de objectieven,
Is het het waard om direct aan het begin extra lenzen aan te schaffen, of adviseren jullie te beginnen met 1 van de kitlenzen (14-42 of 14-140) en dit uit te breiden naar behoefte?
Ik ga er natuurlijk al enorm op vooruit qua kwaliteit, dus een deel van mij zegt 'eerst maar even de nieuwe mogelijkheden van de camera verkennen' maar een ander deel van mij zegt 'nu je toch aan het kopen gaat, koop dan gelijk goed, dan kun je optimaal gebruik maken van je nieuwe body'
Kunnen jullie daar advies in geven? Zijn winkels happig om 'combi korting' te geven op de aanschaf van een body met (meerdere) objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 18:12
Superdaantje schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:13:
Persoonlijk zou ik kijken naar combinatie 18-55 en 55-250. Een 18-200 zelf nooit zo fan van geweest. Persoonlijk ben ik toch wel van mening dat je beter af bent met twee objectieven. Tenzij je niet wilt wisselen?

De invulling van de MM actie verschild per filiaal. Het kan nooit kwaad om er fysiek langs te gaan en te vragen. Soms helpt vragen aan een andere medewerker ook als je er al geweest bent ;-)
Bizar: nu staat er nog maar 1 kit online (eerder waren er 2), maar die ene doet blijkbaar wel mee met de korting.
Het gaat m dan over deze: http://www.mediamarkt.nl/...35,632488.html?langId=-11 maar het lijkt mij dat deze zonder 'VR' zijn, dus zonder stabilisatie?
Helaas :(
erikjannemann schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:50:
[...]

Ze hebben de Tamron 18-270mm wel bij de mediamarkt. Volgens mij rond de € 400,00. Maar wellicht hebben ze de 18-200 dan ook wel (kan het nu dus niet nakijken).
Thanks, ik kijk nog even naar de lenzen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk1982
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Kwakkel schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 19:47:
[...]

Bizar: nu staat er nog maar 1 kit online (eerder waren er 2), maar die ene doet blijkbaar wel mee met de korting.
Het gaat m dan over deze: http://www.mediamarkt.nl/...35,632488.html?langId=-11 maar het lijkt mij dat deze zonder 'VR' zijn, dus zonder stabilisatie?
Helaas :(
"Dit artikel is tijdelijk uitverkocht in onze webshop. Bezoek onze winkels voor mogelijke beschikbaarheid."

Pak je de D5200 kit met 2x VR objectief toch?

Edit: ook al weg inmiddels..

[ Voor 10% gewijzigd door jk1982 op 29-01-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:20
NIKON D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR ben van plan om deze set te halen,alleen is die lens eigenlijk wel goed?

(laat maar,heb al een review over gelezen)

[ Voor 15% gewijzigd door Amaze86 op 30-01-2014 10:18 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Amaze86 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:57:
NIKON D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR ben van plan om deze set te halen,alleen is die lens eigenlijk wel goed?

Best okay, fijne walk-around lens voor DX. Goedkoop, niet te groot, licht, erg prettig bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Amaze86 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:57:

Onlangs deze kit besteld nieuw voor 388e ex btw, en nu in afwachting van de levering. Maar is al eea over gezegd een aantal pagina's terug, dus misschien goed om even terug te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:23
  • Wat is je beschikbare budget? € 400 à € 700
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee, vooral foto's van mijn dochtertje in huis en buiten.
  • Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, liefst 1080p
  • Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Degelijke bouwkwaliteit, gebruiksvriendelijk, grootte (vergelijkbaar met de Sony NEX-5RL)
  • Gewenst bereik? 18-55 + 55-200/250 mm
Een familielid heeft de Sony NEX-5RL met daarbij de Sony SEL 55-210 (55-210mm) lens. Hij is daar heel erg over te spreken en de foto's die hij maakt zijn voor mij erg mooi. Ik heb er zelf even mee mogen spelen en ben daardoor zeer geïnteresseerd geraakt. Het is echter wel een prijzige set...

Mede door de Tweakers Awards is ook de Canon EOS M in mijn vizier gekomen. Om deze goed te vergelijken met de Sony heb ik hier een met de Sony SEL 55-210 vergelijkbare lens op basis van specificaties bij gezocht en kom dan uit op de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS of de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II.

Ik kom vanaf een Canon Digital 870 IS en iPhone 5 dus heb nog een hoop te leren en een hoop ruimte voor verbetering. Zoals in de lijst aangegeven is het me vooral te doen om foto's van mijn gezin te maken die het bewaren waard zijn.
  1. Zijn dit zo vergelijkbare camera's met vergelijkbare lenzen?
  2. Wat veroorzaakt het behoorlijke prijsverschil tussen de twee door mij samengestelde sets?
  3. Wat veroorzaakt het behoorlijke prijsverschil tussen de twee Canon lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je kan waarschijnlijk beter kijken naar een NEX3 of een Panasonic/Olympus camera in soortgelijke prijsklasse. De door jou genoemde 55-250 lenzen zijn namelijk voor de EF-S mount, en die passen niet zonder een adapter op de EOS-M, welke een EF-M mount heeft. Zo'n adapter kost natuurlijk ook wel weer extra. Een 55-200/250 lens voor de EF-M mount bestaat (nog) niet.

Kijk hier maar eens door.

[ Voor 22% gewijzigd door henkie196 op 31-01-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
henkie196 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:12:
Je kan waarschijnlijk beter kijken naar een NEX3 of een Panasonic/Olympus camera in soortgelijke prijsklasse. De door jou genoemde 55-250 lenzen zijn namelijk voor de EF-S mount, en die passen niet zonder een adapter op de EOS-M, welke een EF-M mount heeft. Zo'n adapter kost natuurlijk ook wel weer extra. Een 55-200/250 lens voor de EF-M mount bestaat (nog) niet.

Kijk hier maar eens door.
Bedankt voor je reactie. Een adapter van EF-S naar EF-M is dus niet aan te raden of noem je dit enkel vanwege de prijs?

Waarom verkies je de NEX3 boven de NEX-5RL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik noem het vooral vanwege de prijs. Afhankelijk van de adapter kan het ook effect hebben op de focussnelheid.

Ik noem de NEX3 vooral omdat die goedkoper is dan de NEX5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb een NEX 5r en 7 en een 3NL. De 3NL doet niet onder kwa beeldkwaliteit op de 5r (volgens mij zelfde sensor). Gebruik de 3NL zelf niet echt, maar gemis van touch screen heb ik niet. Was op de 5 ook niet echt geweldig. Enige wat ik wel mis is instel wiel boven op de camera. om bijvoorbeeld gemakkelijker diafragma in te stellen, maar mijn vriendin daarin tegen vind het een prettig toestel niet zoveel toetsers en bellen....

Voor de prijs van 288 euro is de NEX 3NL + 16-50 geen echt verkeerde keuze (prijs Mediamarkt actie). Teleobjectief voor de NEX 55-210 is nieuwe zo'n 299 euro als ik het goed heb. Ook nog redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
Superdaantje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:55:
Heb een NEX 5r en 7 en een 3NL. De 3NL doet niet onder kwa beeldkwaliteit op de 5r (volgens mij zelfde sensor). Gebruik de 3NL zelf niet echt, maar gemis van touch screen heb ik niet. Was op de 5 ook niet echt geweldig. Enige wat ik wel mis is instel wiel boven op de camera. om bijvoorbeeld gemakkelijker diafragma in te stellen, maar mijn vriendin daarin tegen vind het een prettig toestel niet zoveel toetsers en bellen....

Voor de prijs van 288 euro is de NEX 3NL + 16-50 geen echt verkeerde keuze (prijs Mediamarkt actie). Teleobjectief voor de NEX 55-210 is nieuwe zo'n 299 euro als ik het goed heb. Ook nog redelijk betaalbaar.
Kan de eerder genoemde Sony 55-210mm Zoom Lens ook op de NEX-3NL?

De € 288 bij de MediaMarkt kan ik niet terugvinden. Ga je dan uit van 349 minus 21% BTW actie? In de pricewatch zie ik 'm bij 4 webshops ook voor € 288. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
Het is de NEX-3NY geworden. Daarbij nog een geheugenkaart en cameratas waarin de camera en de 55210 samen passen.

Nu spelen, uitvogelen, proberen en leren.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-10 12:38
Ik zit te kijken naar een camera en ik vroeg me af of weathersealing belangrijk is. Ik gebruik m'n camera vooral voor op vakantie, dus mee met fietsen, wandelen enz. Ik zou nooit express met de camera in de regen gaan lopen, dat zou dus echt toeval zijn om in de regen terecht te komen

Dus heb ik dan weatherseal nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

sjaak81 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:38:
Ik zit te kijken naar een camera en ik vroeg me af of weathersealing belangrijk is. Ik gebruik m'n camera vooral voor op vakantie, dus mee met fietsen, wandelen enz. Ik zou nooit express met de camera in de regen gaan lopen, dat zou dus echt toeval zijn om in de regen terecht te komen

Dus heb ik dan weatherseal nodig?
nope , behalve regen beschermt het ook tegen stof of zandstormen maar die kom je ook weinig tegen op vakanties:)

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 02-02-2014 22:52 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Maar maakt lichte regen uit? En wat als je naar het strand gaat? Of wanneer je fietst kan er dan geen fijn stof tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kunnen ze prima tegen. Mijn Zeiss 100 (heeft geen "weathersealing") neem ik heel vaak mee op wandelingen en zit ook weleens onder met modderspetters, maar werkt nog prima zonder problemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Weather sealing noem ik meer marketingpraat dan wat anders. Over het algemeen doen ze er dan wat rubbertjes op en dat moet dan meer bescherming bieden, maar bij waterschade door wat regen valt het net zo hard buiten de garantie.

Niet dat een beetje regen of stof echt een probleem vormt, over het algemeen. Heb camera en lenzen regelmatig in een lichte regen of spray van golven gehad zonder problemen. En mijn Sigma 17-50/2.8 heeft bij mijn weten geen weather sealing.

De enige keer dat het een probleem gaf, was toen ik met een flinke wind in de Grand Canyon de lens wisselde. Dat gaf wel wat stof van binnen, maar niets dat niet met een doekje of blower schoon te maken is.

[ Voor 18% gewijzigd door henkie196 op 03-02-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:22:
Weather sealing noem ik meer marketingpraat dan wat anders. Over het algemeen doen ze er dan wat rubbertjes op en dat moet dan meer bescherming bieden, maar bij waterschade door wat regen valt het net zo hard buiten de garantie.
En toch hebben mensen er zoveel vertrouwen in dat ze bijvoorbeeld camera's en objectieven van Pentax en Olympus met weather sealen onder de kraan afspoelen.

Het zou voor mij het verschil maken om met een (mot)regen buitje mijn apertuur snel op te bergen of lekker door te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:00:
En toch hebben mensen er zoveel vertrouwen in dat ze bijvoorbeeld camera's en objectieven van Pentax en Olympus met weather sealen onder de kraan afspoelen.
Of hun 7D + 70-200L II gewoon gebruiken in een flinke regenbui + irritant veel wind : Ik heb beiden meerdere keren moeten afvegen en aan het einde van de dag was mijn broek bijna bevroren en hadden de body + lens nergens last van :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
ik zit heel erg te twijfelen tussen de Olympus E-M5 met weatherseal en de Fuji X-E1/2. Ik vind gewoon de controls en de eenvoudinge menus van de fuji het fijnste (het basic, simpele fotograferen) maar de weatherseal van E-M5 spreekt me ook nogal aan (dat is de enige reden om die te nemen)

Daarom vraag ik me dus af of je die weatherseal nou echt nodig hebt.... als toch wel voor het grootste deel vakantie en mooi weer-hobby fotograaf. Het zou dan echt dat ik een keer per ongeluk in de regen kom, of een keer op het strand. Of het sneeuwt een keer en je wil fotos maken. Heb je dan echt weather seal nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf een Fuji X pro 1 heeft ook geen Weather seal en met paar druppeltjes geen problemen gehad. Recentelijk in New York -17 en natte sneeuw ook geen problemen gehad. Persoonlijk zou ik kiezen voor het systeem waar jij het prettigste fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over weather sealing en dergelijke: http://www.lensrentals.co...ations-and-plastic-mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Terugkoppeling: uiteindelijk heb ik de Canon 700D met 18-55 mm STM en 50 mm 1.8 II gekocht. Een zeer gebruikelijk en veelvoorkomend setje. Prime bevalt me zeer goed, ondanks de crop factor van de 700D. Een 430 EX Flitser had ik al.

Later breid ik dan wel uit naar een 55-250 mm IS II (goede prijs :)), weer even later naar nog een prime en dan over naar FF B)

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 03-02-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit ga ik dus echt nooit doen met mijn E-P3 hoe goed die ook gebouwd is. Als het harder gaat regenen dan motregen dan stop ik hem in mijn tas. Weather sealen heeft echt wel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk al die filmpjes, maar naar garantie kun je dus fluiten. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel heel simpel beredeneerd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu ga jij het tegendeel bewijzen neem ik aan? Een fabrikant kijkt wel uit met claims over weather resistant of weatherproof. Er zijn camera's met claims wat dat betreft, maar die hebben een IP-code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de olympus e-m5, de nieuwe e-m10 en de fuji x-e1. Ik ga deze camera vooral voor vakantie gebruiken, een keer wandelen, fietsen enz.

Van de e-m5 vind ik het grote voordeel dat deze weatherseal is. Dit lijkt me vooral prettig voor opstuivende golven en zand aan de zee, een regenbui waar je per ongeluk in terecht komt. Ook een voordeel vind ik de betaalbare maar erg goede lenzen

De olympus e-m10 vind ik vooral met die nieuwe lens mooi compact. Ook de bediening over wifi lijkt me erg handig. Wel mist ie de weatherseal

Van de fuji x-e1 vind ik de bediening ideaal. Eenvoudige menu's en veel knoppen voor snelle instellingen. Ook de fotokwaliteit schijnt erg goed te zijn net als de objectieven, maar wel erg duur. Maar ik ben bang dat ik de weatherseal op een bepaald moment toch mis...

Is de fotokwaliteit van een m43 sensor nou even goed als van een asp-c sensor? Soms lees ik van wel, soms van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk wel dat je lenzen dan ook wel "weathersealed" moeten zijn, anders loopt het water alsnog de body in...
Qua beeldkwaliteit: ja, er zijn verschillen. Ga je ze zien? Als je ze naast elkaar gaat leggen en vergelijken wel. Groter verschil zit in de lenzen die je gaat gebruiken. De kwaliteit van de lenzen bepalen de kwaliteit van de foto. Zowel voor m4/3 als aps-c zijn goede lenzen te koop. Alles hangt af van wat je wil en wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Ik zou het liefste de X-E1 nemen, maar ik twijfel gewoon erg over die weatherseal. Dat is eigenlijk het enige waarom ik de e-m5 zou nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet sowieso uitkijken voor zoutwater, weathersealed of niet. Verder kunnen camera's best wel wat hebben hoor (voorbeelden genoeg). Je moet ze alleen regelmatig even droogmaken (als het om waterdruppels gaat) en niet teveel in opwaaiend superfijn zand staan.
Wil je echt safe zijn, moet je camera beschermen met een regenhoes (luxe plastic zak ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:47:
[...]

Nu ga jij het tegendeel bewijzen neem ik aan?
Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel begrijpen dat een weather sealed camera beter beschermd is tegen weersinvloeden dan camera's die dat niet hebben. Dat jij je daar schijnbaar niet zo in kan vinden is jammer maar helaas.

Voor degene die nog twijfeld over de camera met of zonder, als je die zonder echt veel liever hebt zou je ook kunnen kijken naar een verzekering voor waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:12:
Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel begrijpen dat een weather sealed camera beter beschermd is tegen weersinvloeden dan camera's die dat niet hebben. Dat jij je daar schijnbaar niet zo in kan vinden is jammer maar helaas.
Het probleem is een gebrek aan quantificatie. Hoe hard mag het regenen voordat de ene weatherresistant camera het niet meer doet, hoe hard mag het regenen voordat die ene zonder het nog doet? Kennelijk is mijn 60D ook weatherresistant. Maar kennelijk is een 7D méér weatherresistant. Waar ligt de grens wat de ene nog wel aan kan en de andere niet meer? Hoe weet ik wanneer ik uit de regenbui moet stappen? En de garantie dekt geen van beiden bij waterschade.

Ik weet uit ervaring dat de 60D wel gewoon blijft werken in een beetje regen, natte sneeuw, stof, kou, spray van zee/waterval, enz. Maar tegelijkertijd blijft mijn Sigma 17-50/2.8 zonder enige weatherseal ook in diezelfde omstandigheden werken. Gewoon even drogen/schoonmaken naderhand en niks aan het handje.

Ook mijn oude compact heeft bij mijn weten geen enkele weathersealing en die is het ook blijven doen met regen en kou. En qua regen heeft die nog wel meer gezien dan de 60D.

Maar goed, als het echt hard gaat regenen heb ik meestal wel andere dingen aan m'n hoofd dan foto's maken (zoals proberen een droog plekje te vinden).

Grappig genoeg is het enige wat Canon wel specificeert de temperatuur en luchtvochtigheid. Tussen de 0 en 40 graden en minder dan 85% luchtvochtigheid voor mijn 60D, terwijl die ook gewerkt heeft in -20 C en +/- 100% luchtvochtigheid.

Dat gezegd hebbende, als je je veiliger voelt bij een camera waarvan gezegd wordt dat die meer weathersealing heeft, moet je dat vooral doen. Mijn anecdotes hierboven zijn natuurlijk geen statistisch verantwoorde sample grootte dus mag je met een korreltje zout nemen. Maar denk er ook aan dat een vage omschrijving als weatherproof/weathersealing/weather resistant ook met een korreltje zout genomen moge worden zonder verdere IP-code specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

henkie196 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 07:48:
[...]
Het probleem is een gebrek aan quantificatie. Hoe hard mag het regenen voordat de ene weatherresistant camera het niet meer doet, hoe hard mag het regenen voordat die ene zonder het nog doet?
Quantificatie is makkelijk, kwestie van drukmeter gebruiken. Regen -ook een harde tropische regen- valt namelijk nog erg mee, een hogedrukspuit met meer dan 100bar is wat anders en is ook geen typisch weersverschijnsel ;) Stof is lastiger te quantificeren (niet?).
Op Youtube vindt je diverse filmpjes hoe ver je kunt gaan met bepaalde modellen zonder dat je je zorgen hoeft te maken.
YouTube: [Nikon D7000] under the shower - FAKE?
YouTube: Test photo - Le crash test du Nikon D3s
YouTube: Pentax K-5 + DA18-135mm WR weather sealing
YouTube: PENTAX DUST AND WEATHER SEALING IN AFGHANISTAN
Ik denk niet dat een camera+lens zonder weather sealing dat overleeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Fireshade op 04-02-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
Net via ibood nog een Nikon 1 V1 op de kop getikt voor 255 euro..... Geen slechte prijs lijkt me..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
miel schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:00:
Net via ibood nog een Nikon 1 V1 op de kop getikt voor 255 euro..... Geen slechte prijs lijkt me..
Is volgens mij inderdaad een leuke prijs. In de meeste webshops is de s1, die echt minder is, duurder dan dat.

Als deze camera voldoet aan je eisen, dan is het een prima prijsje. Je gaat hem in ieder geval niet snel voor minder vinden, al was het alleen al omdat hij vrijwel nergens meer te koop is.

Persoonlijk had ik, wanneer dat mijn budget was geweest, de keuze gemaakt voor een Panasonic GF5, vanwege de grotere sensor, betere video en nog wat redenen. Maar dat is een persoonlijke keuze en ik snap goed dat je deze gelegenheid aanpakt om dit toestel te kopen.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Ik zat ook rond te kijken naar een csc. Ik heb nu een samsung wb700, maar koop daarme telkens van die 'net niet' camera's. De vakantiefoto's vallen altijd wat tegen, het duurt 5 sec voor je een foto maakt, enz enz enz. Nu lijkt mij een (goedkope) csc een leuk alternatief.
De Nikon 1 V1 heb ik ook voorbij zien komen op ibood, maar heb hem niet gekocht omdat ik geen overhaaste beslissingen wil maken.

Ik ben zelf na wat zoeken ook de Nikon 1 J3 tegengekomen (leent behoorlijk wat van de V2?) Voor een nette prijs. Maar ook de panasonic GF5 is (zonder lens) al te krijgen voor 162 euro, of met lens voor 320. Nu ligt mijn budget toch wel rond de 300 euro. Wat is wijsheid in dit geval? Ik ben echt nieuw op dit gebied, en in de reviews worden de camera's al gauw tussen de duurdere modellen geplaats, wat weer een scheve vergelijking maakt.

Ik neig ook meer naar de Nikon 1J3 dan de pana GF5, aangezien de J3 toch fors jonger is kwa model...

Wat zouden de kenners onder jullie aanraden, of afraden, en waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door TFDev op 13-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 16:45
Ik ben rustig naar een nieuwe camera aan het kijken (verschrikkelijk al die keuzes!) en heb geen haast. Ik heb nu een Panasonic GF1 met 20mm 1.7 maar die camera is echt verouderd (veel last van ruis, te weinig mp, verouderde filmfunctie). Ik fotografeer veel handmatig, studio met flitsset en walk around voor van alles en nog wat, mis geen groot telebereiken. Ik twijfel of ik bij M43 wil blijven, het is een mooi systeem maar erg duur als ik bijvoorbeeld een f/2.8 standaardzoom wil. Ook moderne bodies zijn aan de dure kant. Als ik vergelijkbare dslr opties zie ben ik bijna de helft kwijt.

Wat is je beschikbare budget? € 800-900, het liefst minder ;-)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? m43 Panasonic 20mm 1.7 en 28, 50 en 135mm canon FD lenzen met m43 verloopstukje
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Productfotografie (met flitsset) en wat studio experimenten, landschap, mensen portretten maar niet altijd close ups en walk around.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, 1080p. 24 en 30 fps minimaal.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ik blaas m'n foto's soms wel op (A2/A1) en heb nu echt te weinig pixels op mn GF1 (12MP). Ik neig naar de Nikon instapmodellen. De camera hoeft niet weathersealed te zijn o.i.d. Maar twijfel ook om bij m43 te blijven, lekker licht. Voor studiowerk lijkt me een 17-50 lens fijn en kan een bescheiden DSLR ook klein houden met een prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

De Nikon d5200 is gewoon een goede camera, prima instapper. Met 24 mega pixels ook ruim genoeg voor vergrotingen.

M43 heeft mooie cameras maar die zijn duur(als een recent model wil ) En dan heb je ook "slechts" 16mp.

Je zou evt je 20mm f1.7 lens kunnen verkopen, je oude gf1 is niet veel geld meer waard. Je canon de lezen kan je helaas niet meer zomaar op je Nikon schroeven. Dat moet via een adapter met glas erin die zijn duurder, en je verliest beeldkwaliteit vanwege het extra glas.

[ Voor 45% gewijzigd door mrc4nl op 17-02-2014 16:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mrc4nl schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:14:
De Nikon d5200 is gewoon een goede camera, prima instapper. Met 24 mega pixels ook ruim genoeg voor vergrotingen.

M43 heeft mooie cameras maar die zijn duur(als een recent model wil ) En dan heb je ook "slechts" 16mp.

Je zou evt je 20mm f1.7 lens kunnen verkopen, je oude gf1 is niet veel geld meer waard. Je canon de lezen kan je helaas niet meer zomaar op je Nikon schroeven. Dat moet via een adapter met glas erin die zijn duurder, en je verliest beeldkwaliteit vanwege het extra glas.
16mp Zal misschien net genoeg zijn, maar die recente bodies (GX7, GH3, EM5 & EM1) zijn minimaal 800 euro, een hoge prijs, zeker omdat ik ook een extra lens wil. Die d5200 is nu redelijk betaalbaar met de nieuwe d5300. Volgens de reviews is de beeldkwaliteit redelijk vergelijkbaar, die extra 200 kan ik beter in een (extra) lens stoppen. Ben nu ook naar de D7100 aan het kijken, gaat weer boven m'n budget :'( en weer minder compact. Ook reviews van 17-50 f/2.8 lenzen aan het lezen. De Sigma ziet er wel goed uit en valt samen met d5200 binnen m'n budget. Jammer dat de 70d buiten m'n budget valt.

Edit: De Canon lenzen zijn allemaal voor erg weinig geld op rommelmarkten gekocht. Leuk om te spelen maar die neem ik niet mee in m'n beslissing.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 17-02-2014 16:34 . Reden: typo & toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan ook de d3200 nemen, dan houd je nog meer geld over voor lenzen... Voldoet ook prima IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sj44k13 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:04:
Je kan ook de d3200 nemen, dan houd je nog meer geld over voor lenzen... Voldoet ook prima IMHO.
Daar denk ik inderdaad ook over na. Al is een flipscherm wel handig voor video en meer AF punten om snel op straat een foto te maken (merk je daar veel van? Ik wil snel een foto kunnen maken maar fotografeer nooit sport). En een d5200 is weer even duur als een d3300 (zonder aa filter, 60fps full hd, grotere viewfinder). Maar het zijn ook weer allemaal andere sensoren geloof ik, het zal niet veel uit maken. Een camera kopen, wat een gedoe :F

[ Voor 0% gewijzigd door Sluw op 17-02-2014 18:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Sluw schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:45:
[...]

Daar denk ik inderdaad ook over na. Al is een flipscherm wel handig voor video en meer AF punten om snel op straat een foto te maken (merk je daar veel van? Ik wil snel een foto kunnen maken maar fotografeer nooit sport). En een d5200 is weer even duur als een d3300 (zonder aa filter, 60fps full hd, grotere viewfinder). Maar het zijn ook weer allemaal andere sensors geloof ik al zal het niet veel uit maken. Een camera kopen, wat een gedoe :F
Af punten heb je niet per se nodig, de snelheid wordt voornamelijk bepaald door motor in de lens. Zeker voor het doel dat jij schetst. Voor écht snelbewegende dingen is meer punten inderdaad handig maar voor de meeste situaties voldoet ieder recent AF-systeem ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Pingu schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:51:
[...]

Af punten heb je niet per se nodig, de snelheid wordt voornamelijk bepaald door motor in de lens. Zeker voor het doel dat jij schetst. Voor écht snelbewegende dingen is meer punten inderdaad handig maar voor de meeste situaties voldoet ieder recent AF-systeem ;)
Dat is niet helemaal waar. Ook met maar 1 AF punt en een snelle motor in de lens hoeft de AF nog steeds niet zo snel te zijn. De snelheid van het AF systeem is een combinatie van factoren, oa ook kruisgevoeligheid, bij hoeveel licht de AF sensor nog gevoelig is en hoe ruim het diafragmabereik is van de AF-sensor. Daarnaast ook nog de stroomsterkte die de body levert aan de AF motor. Een 1D-serie focust gewoon sneller met dezelfde lenzen als de 5D3, terwijl deze op papier nagenoeg hetzelfde AF systeem heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 17-02-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 07-10 22:33
sjaak81 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:03:
Ik zou het liefste de X-E1 nemen, maar ik twijfel gewoon erg over die weatherseal. Dat is eigenlijk het enige waarom ik de e-m5 zou nemen...
Bedenk wel dat weather sealed niet betekend dat het ding 100% waterdicht is. Zonder IP normering is het niks waard. Een normale hoeveelheid regen overleeft een simpele instap DSLR met kitlens ook al. Sterker nog m'n oude Konica Minolta heft dat 7 jaar lang overleefd. inclusief dingen als in de sneeuw modder of zand liggen, of de vochtigheid van een tropisch zwemparadijs.
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:12:
Het zou kunnen dat een weathersealed body iets meer regen of stof kan hebben. Het zou kunnen.... maar daar blijft het ook bij.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:59

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:14:
Noem je de D5200 nou een instapper?
Veel gekker moet het niet worden.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39
Het is de op één na laagste serie van Nikon, dus dat kan je best als instapper classificeren. Dat jij 'm beter vindt dan een Canon 5D3 verandert daar niks aan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59

bobcom

Dedicated dabbler

Sluw schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:03:
Ik ben rustig naar een nieuwe camera aan het kijken (verschrikkelijk al die keuzes!) en heb geen haast. Ik heb nu een Panasonic GF1 met 20mm 1.7 maar die camera is echt verouderd (veel last van ruis, te weinig mp, verouderde filmfunctie). Ik fotografeer veel handmatig, studio met flitsset en walk around voor van alles en nog wat, mis geen groot telebereiken. Ik twijfel of ik bij M43 wil blijven, het is een mooi systeem maar erg duur als ik bijvoorbeeld een f/2.8 standaardzoom wil. Ook moderne bodies zijn aan de dure kant. Als ik vergelijkbare dslr opties zie ben ik bijna de helft kwijt........

.............Ik neig naar de Nikon instapmodellen. De camera hoeft niet weathersealed te zijn o.i.d. Maar twijfel ook om bij m43 te blijven, lekker licht. Voor studiowerk lijkt me een 17-50 lens fijn en kan een bescheiden DSLR ook klein houden met een prime.
Enige reden waarom je je op DSLR's concentreert, en ILC's zoals de Nexjes niet meeweegt? Zijn compacter, en met EVF en opklapscherm komen ze dicht in de buurt van de geambieerde D5200. In handholding experience benaderen ze je huidige Panasonic wellicht wat meer, en een 2.8 17-50 (Tamron of Sigma) of andere gangbare en lichtsterke objectieven zijn er ook voor te krijgen.
(je FD lenzen passen er ook om met een simpel adaptertje, maar zoals je al zei is dat geen dealbreaker)

Misschien eerst kijken of je door wilt met ILC of naar DSLR toe wilt? Nikon heeft natuurlijk een veel groter lensaanbod, maar Sony biedt een aantal extra's voor als je focus op film ligt. Lees voor de aardigheid de dp-reviews van de Sony Nex7 en de Nikon D5200 even door - might help.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
bobcom schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:33:
[...]

Enige reden waarom je je op DSLR's concentreert, en ILC's zoals de Nexjes niet meeweegt? Zijn compacter, en met EVF en opklapscherm komen ze dicht in de buurt van de geambieerde D5200. In handholding experience benaderen ze je huidige Panasonic wellicht wat meer, en een 2.8 17-50 (Tamron of Sigma) of andere gangbare en lichtsterke objectieven zijn er ook voor te krijgen.
(je FD lenzen passen er ook om met een simpel adaptertje, maar zoals je al zei is dat geen dealbreaker)

Misschien eerst kijken of je door wilt met ILC of naar DSLR toe wilt? Nikon heeft natuurlijk een veel groter lensaanbod, maar Sony biedt een aantal extra's voor als je focus op film ligt. Lees voor de aardigheid de dp-reviews van de Sony Nex7 en de Nikon D5200 even door - might help.
Daar heb ik ook naar gekeken. Voor mij gaat het voordeel van compact een beetje weg bij e-mount. Veel lenzen zijn toch wat groter van wat ik gezien heb (door de grotere sensor?) en zo'n 17-50 al helemaal (is die er in e-mount?) Als ik bij de e-mount lenzen kijk zijn ze allemaal niet echt snel (wat ik wel graag wil en gewend ben met snelle 43 primes) maar wel duur.

De EVFs van sony lijken wel erg mooi te zijn en 100%, fijne resolutie en ook goede filmmogelijkheden. Ik vind het qua design ook mooie dingen. Maar ik heb wel vaker met dslrs geschoten en dat beviel, ook ergonomisch t.o.v. m43. De prijs-kwaliteit van een d5200 met zo'n f/2.8 zoom bevalt me ook wat meer of zie ik een vergelijkbare nex kit over het hoofd?

edit: Ik heb natuurlijk de reviews gelezen, een hele boel :'( ik gooi het hier ook nog even op als laatste check. Misschien til ik namelijk te veel aan bepaalde opties die in real life weinig uitmaken. Duik nog even in het nex systeem ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 17-02-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook eens naar een Panasonic G5 of G6 kunnen kijken. Beschikken over een relatief moderne 16mp sensor. En vooral de G5 kom je regelmatig voor een heel aangenaam bedrag tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:29:
Je zou ook eens naar een Panasonic G5 of G6 kunnen kijken. Beschikken over een relatief moderne 16mp sensor. En vooral de G5 kom je regelmatig voor een heel aangenaam bedrag tegen.
Ik denk toch dat m43 niet helemaal kan bieden wat ik zoek qua resolutie en low-light fotografie, daarnaast zijn de lenzen die ik wil ook rond de 1000 euro (12-40 & 35-100). Twijfel nu toch nog wel over het nex systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je zulke objectieven niet voor. Wellicht kan je dan beter naar een Nikon of Canon DSLR kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat noem je low-light fotografie? En is het inleveren van scherptediepte dan geen probleem? Want daar moet je wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 00:17:
Daar heb je zulke objectieven niet voor. Wellicht kan je dan beter naar een Nikon of Canon DSLR kijken.
Je hebt natuurlijk de panasonic 12-35 f/2.8 en de Olympus 12-40 f/2.8 en de Panasonic 35-100 f/2.8 (allen rond de € 1000,-) Maar inderdaad, een vergelijkbare sigma lens kost me onder de € 400,-

edit: low-light fotografie noem ik op feestjes, nachtfotografie, binnenfotorgafie, schemer etc. Het spelen met scherptediepte vind ik vooral bij portretten belangrijk.
edit 2: neig toch nog het meest naar de d5200 en sigma 17-50 f/2.8 denk er nog een paar dagen over na en ga dit weekend de camera nog eens vasthouden, alsmede de nex-7.

[ Voor 28% gewijzigd door Sluw op 18-02-2014 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op feestjes heb je een flitser nodig, nachtfotografie doe je met statief en schemer hangt van het onderwerp af.
De NEX-7 is zover ik weet slecht met hoge iso.

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 18-02-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 00:24:
Op feestjes heb je een flitser nodig, nachtfotografie doe je met flitser en schemer hangt van het onderwerp af.
Dat hangt inderdaad van het onderwerp af, voorheen fotografeerde ik niet veel met flitser. Zie heel toevallig dat bij de nikon camera's een gratis flitser actie loopt ;)

edit: met m'n panasonic 20mm f/1.7 en GF1 kom ik toch een heel eind zonder flitser. Hoop met een aps-c camera en dus wat meer isobereik zonder ruis toch in de buurt te komen met f/2.8, een stuk beter zelfs, waarom zou ik anders upgraden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Sluw op 18-02-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op feestjes heb je een flitser nodig, nachtfotografie doe je met statief en schemer hangt van het onderwerp af.
Wat is je definitie van slecht. Het is nog steeds goed, maar het is wel zo dat de NEX 5 en 6 halve stop tot een stop beter zijn in de ISO. Wil je betere ISO prestaties dan zou ik zelf eerder kijken naar camera's als de Fuji X serie. Gebruik zelf de Pro1 en recentelijk de E2 uit getest en in hoge ISO's presteren deze camera's behoorlijk goed.

De NEX is wel erg compact. Dit is voor ons de reden geweest om deze aan te schaffen. IQ is goed, maar ook niet uitzonderlijk te noemen. Wij gebruiken de 3NL 5r en 7

De NEX 3NL is die wij hier hebben liggen maakt zeker goede foto's. Al laat ik mijn vriendin enkel in RAW fotograferen. JPEG vond ik de compressie vrij hoog. Dit alles is persoonlijk natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 00:26:
[...]

Dat hangt inderdaad van het onderwerp af, voorheen fotografeerde ik niet veel met flitser. Zie heel toevallig dat bij de nikon camera's een gratis flitser actie loopt ;)

edit: met m'n panasonic 20mm f/1.7 en GF1 kom ik toch een heel eind zonder flitser. Hoop met een aps-c camera en dus wat meer isobereik zonder ruis toch in de buurt te komen met f/2.8, een stuk beter zelfs, waarom zou ik anders upgraden ;)
Met een APS-C camera ga je echt geen groot verschil merken ten opzichte van een recente MFT. Natuurlijk, ten opzichte van de GF1 ga je wel 2 (misschien wel 3) stops winst pakken, maar dat zit hem vooral in de softwarematige vooruitgang. Een recente MFT en een recente APS-C gaan nauwelijks een stop schelen. Als dat een nieuwe investering in objectieven en andere accessoires waard is, moet je het vooral doen, maar verwacht geen wonderen.

Ik verwacht dat een APS-C met f2.8 objectief in vergelijking tot een recente MFT met f1.7 objectief je geen enkele winst gaat geven op het gebied van ruis. Eerlijk gezegd verwacht ik (wanneer je de laatste Sony's en Olympussen vergelijkt) eerder het tegenovergesteld. De Olympus zal met een 1.7 objectief (en dus een lagere ISO) een ruisvrijere foto geven dan de Sony APS-C met f2.8 objectief en een hogere ISO (uitgaande uiteraard van een gelijkblijvende sluitertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom geen lichtsterke prime op een aps-c kopen, als je nu ook al uitkomt met een lichtsterke prime op m43?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:55:
Waarom geen lichtsterke prime op een aps-c kopen, als je nu ook al uitkomt met een lichtsterke prime op m43?
Ik ga zeker ook een lichtsterke prime kopen, wil wel eerst met de zoom spelen om te kijken welke lengte. 24, 28, 35, 50 misschien zelfs langer?

Ik verwachtte trouwens wel een flinke stap vooruit t.o.v. de GF1 en ik weet dat nieuwe m43 ook een stap vooruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn eigenlijk wel de tips.
Goed leren omgaan met een echte flitser en een statief kopen.

Dan kan je gewoon je eigen camera en objectief houden. Het enige wat er dan bijgekocht moet worden is een statief en een flitser. Dat scheelt bakken met geld en lijkt mij het overwegen waard. Want verwacht geen wonderen met 2.8 zooms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Dat zijn eigenlijk wel de tips.
Goed leren omgaan met een echte flitser en een statief kopen.

Dan kan je gewoon je eigen camera en objectief houden. Het enige wat er dan bijgekocht moet worden is een statief en een flitser. Dat scheelt bakken met geld en lijkt mij het overwegen waard. Want verwacht geen wonderen met 2.8 zooms.
Gelukkig heb ik al een statief, heb ook vaak genoeg met een flitser geschoten maar het is niet nodig voor de foto's die ik wil maken. Helaas mis ik dan nog een hogere resolutie, full hd filmen en een zoomobjectief. Dit is mij geld waard en probeer een zo voordelig en slim mogelijke oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:58:
[...]

Ik ga zeker ook een lichtsterke prime kopen, wil wel eerst met de zoom spelen om te kijken welke lengte. 24, 28, 35, 50 misschien zelfs langer?
Vergeet niet dan als je uit de hand wil filmen dat een prime niet handig is vanwege het ontbreken van stabilisatie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij je een camera neemt met stabilisatie in de camera, zoals bij Olympus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:58:
[...]
Ik verwachtte trouwens wel een flinke stap vooruit t.o.v. de GF1 en ik weet dat nieuwe m43 ook een stap vooruit zijn.
Maar waarom dan de keuze voor een andere mount? Ik begrijp niet zo goed waarom je niet bij MFT blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Hoppa! schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:53:
[...]

Maar waarom dan de keuze voor een andere mount? Ik begrijp niet zo goed waarom je niet bij MFT blijft?
Omdat m43 in verhouding zo duur is. Het is een mooi systeem maar de lenzen zijn toch zeker 2 tot 3 keer zo duur als aps-c varianten, er zijn wat betaalbare primes (heb de 20mm nu en de 45mm gehad). Daarnaast is een moderne m43 body met gewenste functies ook erg duur, 800-1000 euro. Nex is wat betaalbaarder, maar een aps-c body met vergelijkbare gewenste specs is vaak de helft zo duur als m43.

Edit: al is een g6 body met 'n iets oudere maar zeker prima sensor even duur als een d5200, maar dan heb ik nog steeds het probleem dat opblazen soms wat tricky wordt. Toch heb ik het gevoel dat ik iets meer terug krijg met de d5200 en kan ik goedkopere lenzen kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sluw op 18-02-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die goedkope lenzen wil je waarschijnlijk wel helemaal open gebruiken. Dan lever je qua flink in qua IQ. Goedkope lenzen moet je vaak flink afstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:03:
[...]

Omdat m43 in verhouding zo duur is. Het is een mooi systeem maar de lenzen zijn toch zeker 2 tot 3 keer zo duur als aps-c varianten, er zijn wat betaalbare primes (heb de 20mm nu en de 45mm gehad). Daarnaast is een moderne m43 body met gewenste functies ook erg duur, 800-1000 euro. Nex is wat betaalbaarder, maar een aps-c body met vergelijkbare gewenste specs is vaak de helft zo duur als m43.
En omdat je maar èèn lens hebt is overstappen ook niet zo'n probleem. Dat een dslr de helft kost is ook niet helemaal waar, het zit m meer in de goedkopere lenzen.
pricewatch: Nikon D5200 Zwart
of pricewatch: Panasonic Lumix GX7 Zwart

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:11:
Die goedkope lenzen wil je waarschijnlijk wel helemaal open gebruiken. Dan lever je qua flink in qua IQ. Goedkope lenzen moet je vaak flink afstoppen.
Is een Sigma 17-50 f/2.8 Nikon echt zo veel slechter dan een Panasonic 12-35 f/2.8 m43? De laatste is in ieder geval ruim 2 keer zo duur
mrc4nl schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:13:
[...]

En omdat je maar èèn lens hebt is overstappen ook niet zo'n probleem. Dat een dslr de helft kost is ook niet helemaal waar, het zit m meer in de goedkopere lenzen.
pricewatch: Nikon D5200 Zwart
of pricewatch: Panasonic Lumix GX7 Zwart
Dat valt inderdaad wat mee maar alsnog 250 verschil.

[ Voor 41% gewijzigd door Sluw op 18-02-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Het enige goede argument wat ik hoor voor APS-C DSLR boven M43 zijn dus de goedkopere objectieven. Daar ben ik het me eens, het ontbreekt binnen M43 absoluut aan goede en betaalbare (lichtsterke) zoomobjectieven.

Eigenlijk wordt dat volledig veroorzaakt door het feit dat de thirdparty objectievenbouwers vooralsnog wat terughoudend zijn voor wat betreft dedicated M43 zooms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Hoppa! schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:36:
Het enige goede argument wat ik hoor voor APS-C DSLR boven M43 zijn dus de goedkopere objectieven. Daar ben ik het me eens, het ontbreekt binnen M43 absoluut aan goede en betaalbare (lichtsterke) zoomobjectieven.

Eigenlijk wordt dat volledig veroorzaakt door het feit dat de thirdparty objectievenbouwers vooralsnog wat terughoudend zijn voor wat betreft dedicated M43 zooms.
Voor mij persoonlijk niet alleen de prijs, ook de iets hogere kwaliteit door de grotere sensor (1,5x vs 2x crop). Dat zal in de praktijk misschien meevallen maar het zorgt toch voor betere iso prestaties, meer dynamisch bereik en meer cropopties. Je wilt toch de beste kwaliteit voor je geld, ik merk in ieder geval dat ik tegen beperkingen van m'n gf1 aanloop.

Ik baseer m'n bevindingen vooral op reviews en specificaties. Dit weekend ga ik de GX7 nog bekijken, een camera moet je gebruiken en misschien bevalt ie me beter, ook al zijn de specs minder. Dat wordt d3300/d5200 vs nex 6&7 vs GX7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:19:
[...]

Voor mij persoonlijk niet alleen de prijs, ook de iets hogere kwaliteit door de grotere sensor (1,5x vs 2x crop). Dat zal in de praktijk misschien meevallen maar het zorgt toch voor betere iso prestaties, meer dynamisch bereik en meer cropopties. Je wilt toch de beste kwaliteit voor je geld, ik merk in ieder geval dat ik tegen beperkingen van m'n gf1 aanloop.
Ik denk dat de laatste Olympus camera's aantonen dat M43 absoluut niet achterloopt op het gebied van dynamisch bereik en ISO-performance ten opzichte van APS-C. Maar goed, ieder natuurlijk zijn voorkeur, het eventuele theoretische marginale verschil in sensorafmeting weegt wat mij betreft niet op tegen de voordelen. Maar dat is simpel, iedereen heeft zijn eigen ideale camera.
Ik baseer m'n bevindingen vooral op reviews en specificaties. Dit weekend ga ik de GX7 nog bekijken, een camera moet je gebruiken en misschien bevalt ie me beter, ook al zijn de specs minder. Dat wordt d3300/d5200 vs nex 6&7 vs GX7.
Als ISO-performance en kwaliteit/betaalbaarheid van objectieven je echt aan het hart gaan, dan zou ik de nex 6&7 direct schrappen en de OMD EM-5 in overweging nemen. Dat toestel is in elk opzicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:19:
[...]

Ga je het verschil tussen een D3200 en een D3300 merken? Het scheelt bijna 200 euro in prijs. Wil je per se die 60fps bij het filmen of geen AA-filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Hoppa! schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:25:
[...]

Ik denk dat de laatste Olympus camera's aantonen dat M43 absoluut niet achterloopt op het gebied van dynamisch bereik en ISO-performance ten opzichte van APS-C. Maar goed, ieder natuurlijk zijn voorkeur, het eventuele theoretische marginale verschil in sensorafmeting weegt wat mij betreft niet op tegen de voordelen. Maar dat is simpel, iedereen heeft zijn eigen ideale camera.

[...]

Als ISO-performance en kwaliteit/betaalbaarheid van objectieven je echt aan het hart gaan, dan zou ik de nex 6&7 direct schrappen en de OMD EM-5 in overweging nemen. Dat toestel is in elk opzicht beter.
Ik ga ze nog checken, heb veel reviews gelezen, maar ook op papier doet de EM-5 onder voor de d5200 op gebied van dynamisch bereik, kleurdiepte en weinig licht/iso prestaties.

Edit: ik film inderdaad, vandaar de d3300 maar ik denk niet dat ik dat 200 euro waard vind nee.
Edit 2: De nex objectieven lijn is inderdaad nog duurder dan de m43 lenzen.
Edit 3: En ook de e-m5 is trouwens 250 euro duurder (€ 879,-) als ik genoeg geld had zou ik misschien een e-m5 kopen met de 12-40 zoom maar dat gaat richting de € 1900,- euro!!

[ Voor 14% gewijzigd door Sluw op 18-02-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:18:
Is een Sigma 17-50 f/2.8 Nikon echt zo veel slechter dan een Panasonic 12-35 f/2.8 m43? De laatste is in ieder geval ruim 2 keer zo duur
Voor 1/3 van de prijs is het een prima lens en met een D5200 heb je ook nog eens betere ergonomie dan met welk m4/3 toestel dan ook binnen dezelfde prijsklasse en misschien zelfs erbuiten dus ik zou zeggen gewoon doen!

Als je later primes wil aanschaffen dan heb je bij Nikon ook nog eens een heleboel leuke f/1.8 primes voor een heel redelijk bedrag, maar je kan ook nog de Sigma 18-35 f/1.8 overwegen die ook prima/beter dan een paar losse primes presteert :)

Verder deel ik ook je mening dan die iets grotere sensor toch wel lekker is en m4/3 lenzen, maar ook een aantal body's op dit moment verschrikkelijk duur zijn in verhouding met APS-C en FF alternatieven !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:10:
[...]

Voor 1/3 van de prijs is het een prima lens en met een D5200 heb je ook nog eens betere ergonomie dan met welk m4/3 toestel dan ook binnen dezelfde prijsklasse en misschien zelfs erbuiten dus ik zou zeggen gewoon doen!
Voor minder dan 300 euro heb je de ergonomisch prima in elkaar stekende G5. Dat is 200 minder dan de D5200. Que ergonomie doen ze niet voor elkaar onder en is het puur een zaak van persoonlijke voorkeur.
Verder deel ik ook je mening dan die iets grotere sensor toch wel lekker is en m4/3 lenzen, maar ook een aantal body's op dit moment verschrikkelijk duur zijn in verhouding met APS-C en FF alternatieven !!
In vergelijking met de dSLR alternatieven is m4/3 geen goedkoop systeem. Het systeem bied echter voor en nadelen ten opzichte van een dSLR. Het is maar net aan welke punten je waarde hecht om te weten of het wat voor jou is. De objectieven zijn duurder als je het vergelijk met Sigma en andere third party lenzenmakers. De m4/3 objectieven zijn allemaal modern en voorzien van stille zoom en focus motoren wat voor filmen wel zo makkelijk is.

Maar een D5200 is een prima camera en een prima keuze voor vele mensen. Ik zou er zelf echter niet aan willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:18:
De hoeken van de 17-50 op f/2.8 zijn soft vergeleken met de matige hoeken van de 12-35 op f/2.8. Centrum en randscherpte zijn net zo goed. Bij afstoppen verbetert de 12-35 niet of nauwelijks, maar de 17-50 wel.
De reviews die ik heb gebruikt voor dit oordeel: http://www.photozone.de/m43/766_pana1235f28?start=1 en http://www.photozone.de/canon-eos/531-sigma1750f28os?start=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 23:14:
[...]

De hoeken van de 17-50 op f/2.8 zijn soft vergeleken met de matige hoeken van de 12-35 op f/2.8. Centrum en randscherpte zijn net zo goed. Bij afstoppen verbetert de 12-35 niet of nauwelijks, maar de 17-50 wel.
De reviews die ik heb gebruikt voor dit oordeel: http://www.photozone.de/m43/766_pana1235f28?start=1 en http://www.photozone.de/canon-eos/531-sigma1750f28os?start=1
Dank je! Heb weer veel info gekregen via dit topic waarvoor dank! Iedereen verdedigt natuurlijk een beetje z'n eigen systeem ;) Dus ik ga de voor- en nadelen van m43 en de Nikon voor mijzelf tegen elkaar afwegen. Nex valt na wat reviews toch af.
Pagina: 1 ... 44 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's