Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:56
De snelheid van dat Samsung kaartje is flink lager (schrijfsnelheid 40 MB/s, bij de Sandisk die hij gekozen heeft is de schrijfsnelheid 60 MB/s). Of dat een probleem is weet ik niet - als je met de D3200 in RAW-mode een burst wilt maken is een snel kaartje wel aan te bevelen, maar ik weet niet of Sj44k13 dat van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik wil een kaartje dat een beetje toekomst gericht is. Ik ga sowieso RAW schieten. Deze tas lijkt mij ok: http://www.cameranu.nl/nl...5-zwart/h245_26894_221624. Je kunt hier een DSLR met 15 cm lens attached erin stoppen volgens de omschrijving. Op het plaatje Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/pictures/1319548374_578/tamrac-3445-rally-5-zwart.jpg lijkt het echter alsof de lens korter moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:01
Sj44k13 schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:56:
Ik wil een kaartje dat een beetje toekomst gericht is. Ik ga sowieso RAW schieten. Deze tas lijkt mij ok: http://www.cameranu.nl/nl...5-zwart/h245_26894_221624. Je kunt hier een DSLR met 15 cm lens attached erin stoppen volgens de omschrijving. Op het plaatje [afbeelding] lijkt het echter alsof de lens korter moet zijn...
Quote uit de omschrijving: "Binnenin bevindt zich een volledig gevoerd compartiment met verdelers waarmee u de Tamrac 3445 Rally 5 zelf in kunt delen naar uw wensen."

Je kunt de vakken dus (zoals bij de meeste camera tassen) zelf indelen naar de grootte van je spullen, waarschijnlijk d.m.v. tussenschotjes met klitteband.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik zie het inderdaad. Thx. Ik denk dat het trouwens deze tas gaat worden, want die is 20 euro goedkoper en verder nagenoeg het zelfde als de Tamrac: http://www.cameranu.nl/nl...h72_28934_323354#tab-info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Persoonlijk zou ik in een dergelijke set-up (camera met 3 of 4 lenzen) kiezen voor een slingshot achtige rugzak. Zeker bij de wat langere trips is het een stuk prettiger om dat gewicht op je rug te hebben. Vergis je niet in het gewicht van een camera met een paar objectieven op je schouder. Sommige rugzakken zijn daarbij erg handig te benaderen en helpen je bij het eenvoudig wisselen van objectieven 'in het veld'. Er zijn ook mooie kleine rugzakken, voor set-ups met 2 of 3 lenzen. Neem er wel één waarbij de ritssluiting tegen je rug zit als je hem om hebt, tegen diefstal van je apparatuur.

Verder inderdaad wat Jeroen zegt, het lijkt handig om 1 grote SD-card te hebben, maar in de praktijk is twee kleinere een stuk fijner en vooral veiliger. Kijk eens op www.mymemory.co.uk. Daar haal ik mijn SD's altijd vandaan, hebben soms hele goede aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:09

SkyStreaker

Move on up!

Mijn vriendin en ik willen graag gaan fotograferen en denken dan aan een leuk instapmodel.

Wat is je beschikbare budget?
Onder de 500 € (moet ook bij Wehkamp, heb een fikse persoonlijke korting), als dit rond de 300 € kan, zijn we helemaal blij.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee dus :)

Doel:
Ik: ik ben gek op macrofotografie (en wil mij ook stacking gaan aanleren)
Zij: Voornamelijk panorama's van natuurlandschappen, de Gelderse bossen, strand. In die richting :)
Overig: we mogen ook graag onze Britse kortharen fotograferen, binnenshuis. Naar de dierentuin gaan we ook graag, dus snelle actieshots gaan ook gebeuren.

Filmen met de camera:
Zou fijn zijn, nachtkijkerachtige optie zou leuk zijn, alsmede een slowmotion optie.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Dit is niet iets wat ik helemaal begrijp. Als dit belangrijk is voor onze doelen, ja. Laat ik aannemen dat AutoFocus snel genoeg is.

Overige wensen aan de camera:
Mijn vriendin heeft op al onze vorige gewone digicamera's moeite het eerste rustpunt te vinden op de knop om de focus in te stellen, hopelijk kan zij gewoon in 1 keer drukken voor leuke scherpe foto's.
Stacking ben ik nog niet goed over geïnformeerd.

Na zoekwerk en in overtuiging van enthousiaste meningen denk ik aan:

Nikon D3200 + AF-S 18-55VR in gebruik met Hama Star 63 statief

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Prima set om mee te beginnen en te ontdekken wat je verder wilt, maar echt macro ga je er niet mee kunnen doen en voor de dierentuin zal je denk ik al snel een telelens willen. Een nachtkijker modus zit er ook niet op (dat is iets wat je volgens mij voornamelijk op camcorders tegenkomt?) en slow-motion mogelijkheden zijn denk ik ook tamelijk beperkt.

Maar voor het genoemde budget is dat allemaal wat lastig in één keer te realiseren.

Als je vriendin moeite heeft om de focus/ontspan knop te bedienen, ga dan eens wat verschillende camera's die binnen budget vallen (bijvoorbeeld ook een vergelijkbaar model van Canon) uitproberen. In één keer doordrukken zal lang niet altijd het gewenste resultaat geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 23-09-2013 20:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Wat zou een goede zijn voor macro binnenin het budget? Aangezien ik hem zelf ga kopen is de moeite met de knop echt secundair. Als'ie toevallig scherp knipt is zij al blij en anders zal ik toch zelf wel knippen :)

Je hebt overigens ook de 18-105mm van de D3200. Past er geen telelens op die ik heb uitgekozen dan?

[ Voor 19% gewijzigd door SkyStreaker op 23-09-2013 20:14 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46
SkyStreaker schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:12:
Wat zou een goede zijn voor macro binnenin het budget? Aangezien ik hem zelf ga kopen is de moeite met de knop echt secundair. Als'ie toevallig scherp knipt is zij al blij en anders zal ik toch zelf wel knippen :)

Je hebt overigens ook de 18-105mm van de D3200. Past er geen telelens op die ik heb uitgekozen dan?
Dat wel maar niet echt binnen je budget ;) Je kunt later altijd lenzen er bij kopen!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb even gekeken op de Nikon-site, klopt :) Maar ja goed, voor mij is macro-fotografie belangrijk en als deze dat niet red... Verdikkie, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Mocht je binnen je budget eigenlijk alles willen hebben (ook macro en tele) dan zou je kunnen kijken voor een compact of bridge camera. Je kunt achteraf hierbij geen lenzen bij kopen en verwisselen maar je betaald dan ook een stuk minder.

Bijvoorbeeld:
Canon Powershot SX50 HS Zwart
Nikon Coolpix P520

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 23-09-2013 20:31 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Dank je ventieldop, ik zat op Wehkamp al bij superzoom te kijken - daar zijn ze ook te bestellen i.v.m. met mijn korting. Welke van de 2 echter is het beste voor macro's in jouw mening? Desnoods DM je mij vanwege het off-topic gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Mwa, de modjes zijn liev en aangezien je veel eigen input toont denk ik niet dat ze moeilijk zullen doen ... en anders krijgen we vanzelf een schopje naar het daarvoor bestemde forum ;)

Ik heb persoonlijk geen ervaring met beide modellen maar als ik zo de macro foto's bekijk van mensen met een SX50 is dat niet mis voor het geld ;) Zet er een Raynox macro opzet filter voor en je kunt nóg dichterbij! Voorbeeldjes er van staan onder andere hier: http://www.photographyblo..._hs_review/image_quality/.

De P520 is opsich ook leuk maar doet het wat minder qua macro. Al kun je met beide prima insecten schieten :) Review er van staat oa. hier: http://www.photographyblo...520_review/image_quality/

Kort: de SX50 doet het beter qua macro maar beide zijn prima. Kijk vooral naar gebruikers gemak (positie van knopjes, menu's etc.)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:07

bobcom

Dedicated dabbler

Om met een Raynox opzetfilter (of een andere macro-voorzet) te werken hoef je niet naar een bridge te gaan - die passen ook prima op een 18-55 of andere kitlens

Ik zou het zelf zo zien: ga je voor makkelijk, dan ga je voor iets SX50- of P520achtigs. Eén camera-lens combinatie, hoogstens een enkel voorzetlensje (macro, groothoek) en that's it. Vooral geschikt als je makkelijk foto's wilt maken en laten zien of afdrukken. Niet ideaal als je dieper in de techniek wilt duiken of met uitsnedes, bewerkingen en dergelijke het maximum uit je foto's wil halen.

In dat geval is een systeemcamera de betere keus. Met een systeemcamera kun je basaal (Nikon d3100/3200, Canon 1100d/600d) beginnen en je set geleidelijk uitbreiden al naar gelang je nieuwe mogelijkheden ontdekt of wilt verkennen - en dat kan aardig in de papieren lopen. Zo''n aanschaf is eigenlijk alleen zinvol als je er ook wat mee wilt blijven doen: lenzenset uitbreiden, foto's bewerken, speciale gebieden (macro, actie etc.) verkennen enz.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vergrotingsfactor van de SX50 is echt behoorlijk beroerd als je bedenkt hoe klein de sensor is en hoe groot een CF kaartje is....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Universal Creations schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:03:
De vergrotingsfactor van de SX50 is echt behoorlijk beroerd als je bedenkt hoe klein de sensor is en hoe groot een CF kaartje is....
Is inderdaad wel raar ja, want een Canon G10/11/12 is daar bijvoorbeeld veel beter in : Die zou tenminste het midden van de CF in volledige resolutie kunnen weergeven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Gaan we het hier nu serieus hebben over de macrocapaciteiten van superzooms? Kom op zeg.....

Probeer ergens een 2e hands Sony H5 of H2 op de kop te tikken. En zet daar de Sony Macrolens voor die speciaal voor deze camera is gemaakt (VCL-M3358). Dan heb je fantastische resultaten. Recente superzooms zijn allemaal minder op dat gebied. De H5 en en H2 hebben respectievelijk 7,2 en 6 megapixel, maar zijn retescherp als je ze op lage ISO gebruikt. Echt, er is geen betere combi om met Macro te beginnen.

De rest van je budget kun je dan uitgeven aan een spiegelreflex met kitlens. En na een tijdje zul je uitgespeeld zijn met je Sony en toe zijn aan een echte Macrolens. Of je bent zo tevreden met je resultaten dat je het goed genoeg vindt.

En dan over de DSLR. Er zijn in die prijsklasse geen slechte camera's. Alleen verkeerde verwachtingen van wat je koopt. Voor zover ik weet (correct me if wrong) zijn er geen (instap)spiegelreflexen met nightvision. En de Macro-cpaciteiten van een kitlens zijn op zijn zachtst matig, ook met voorzetlenzen. Simpelweg omdat ze niet scherp genoeg zijn.

Wat wel nog een aardige beginners-Macro optie is, is de Canon 50mm F1.8. Sowieso een 'must-have' lens. Kost niets (ik denk net meer dan € 100,-) maar hij is behoorlijk lichtsterk en ongelooflijk scherp. Combineer dat met een voorzetlens of extension tubes, en je kunt hele aardige Macro schieten.

[ Voor 60% gewijzigd door Hoppa! op 24-09-2013 08:31 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Hoppa! schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 07:25:
Gaan we het hier nu serieus hebben over de macrocapaciteiten van superzooms? Kom op zeg.....

Probeer ergens een 2e hands Sony H5 of H2 op de kop te tikken.
Helaas, ik heb dus een fikse korting bij Wehkamp - daar moet hij echt vandaan komen (anders houdt het op) en voorlopig hou ik het toch echt op amateurniveau :) En als ik op amateurniveau leuke macrootjes kan schieten (en via photoshop stack) en de rest van de simpele eisen, ben ik al tevreden.

En in dit geval kan ik je melden de SX50 leuk te vinden (of ik moet dan mijn initiële keuze doen met een macro-opzet stuk, begrijp ik). Ik wou dat ik niet zo'n leek hierin was zeg, damn.

[ Voor 14% gewijzigd door SkyStreaker op 25-09-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:00
Hallo alemaal,

Ben tijdens de zomervakantie fotografiekoorts opgelopen, en dat is met de komende herfst alleen maar erger geworden.

Wat is je beschikbare budget? Paar honderd euri, zal ook zekers naar 2de hands materieel kijken.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
natuurfotografie, straatfotografie, timelapse fotografie (kleine driepoot voor nodig) en auto fotografie (ben ook fan van de autosporten)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Niet echt.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nog geen echt idee van
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Heb voorkeur voor klein en stevige spullen, handig om mee te nemen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Nog geen idee

Had al zelf wat over zaken nagedacht en dit lijstje opgesteld

Camera eisen

- redelijk compact, ook de lensen
- kantelbaar scherm
- veelzijdig
- PASM wieltje? lijkt me handig
- goede accuduur, betaalbare extra accu's
- goede allround body, met een goede voorraad beschikbare lensen

te gebruiken voor
- familie kiekjes
- natuurfotografie
- straatfotografie
- timelapse fotografie (kleine driepoot voor nodig)
- auto fotografie
- (fisheye in de toekomst)

zit zelf te denken aan een Olympus PEN serie E-PL3 of een Sony NEX serie
wat is voor een leek handiger? stabilisatie in de lens of in de body??

Alvast bedankt voor het meedenken ...

(E-P3 veranderd naar E-PL3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua stabilisatie maakt het niet zoveel uit. Ik zou iig iets met stabilisatie kiezen danwel in de body danwel in de objectieven. :)

Ik heb de E-P3 en het is een geweldige camera. Toch kan je ook kijken naar de E-PL5. Die heeft de nieuwere 16mp sensor die zeker bij weinig licht beter presteert. De E-P3 heeft geen kantelbaar scherm, de E-PL5 wel.

Je wil de objectieven klein houden en een ruim aanbod. Dan zit je qua systeemcamera's al snel bij m4/3. Zowel Panasonic als Olympus maken die en daarvan zijn de objectieven onderling uitwisselbaar. Indien je de dSLR vormfactor fijn lijkt dan zou je ook eens naar de G3, G5 of G6 van Panasonic kunnen kijken. Een ingebouwde EVF kan misschien wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

A. Klooster schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:43:
zit zelf te denken aan een Olympus PEN serie E-P3 of een Sony NEX serie
wat is voor een leek handiger? stabilisatie in de lens of in de body??

Alvast bedankt voor het meedenken ...
Beide systemen Hebben zo hun voordelen.
in body:
• werkt met alle lenzen je hoeft dus niet per se een lens met stabilisatie te kopen.
• (bij de ep3)3 assen waar beweging word gecompenseerd, meer dan optisch zover ik weet.
• kost minder stroom
• effectiever op groothoek (korte brandpunten)

in lens:
• werkt beter voor video (ivm panning)
• het beeld is altijd gestabiliseerd, dus ook wanneer je door de zoeker kijkt
• over het algemeen werkt stabilisatie in de lens beter, maar hoe goed is per lens weer verschillend

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:09:
[...]

Helaas, ik heb dus een fikse korting bij Wehkamp - daar moet hij echt vandaan komen (anders houdt het op) en voorlopig hou ik het toch echt op amateurniveau :) En als ik op amateurniveau leuke macrootjes kan schieten (en via photoshop stack) en de rest van de simpele eisen, ben ik al tevreden.

En in dit geval kan ik je melden de SX50 leuk te vinden (of ik moet dan mijn initiële keuze doen met een macro-opzet stuk, begrijp ik). Ik wou dat ik niet zo'n leek hierin was zeg, damn.
Met alle respect, dit kan wat bot overkomen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden:

Je hebt er zo weinig kaas van gegeten dat ik je nogmaals echt wil aanraden om te beginnen met een goede en goedkope oplossing. Juist dan is een tweedehands superzoom (zoals een Sony H5) niet eens een slecht idee. Hoe dan ook, begin maar eens met een superzoom camera en laat het idee van een DSLR voorlopig maar varen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Hoppa! schreef op maandag 30 september 2013 @ 08:01:
[...]

Met alle respect, dit kan wat bot overkomen, maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden:

Je hebt er zo weinig kaas van gegeten dat ik je nogmaals echt wil aanraden om te beginnen met een goede en goedkope oplossing. Juist dan is een tweedehands superzoom (zoals een Sony H5) niet eens een slecht idee. Hoe dan ook, begin maar eens met een superzoom camera en laat het idee van een DSLR voorlopig maar varen......
Ik kan waarheid wel verdragen hoor :) Zal gaan sparen voor een 2e hands dan.

Digitale H5 kost geen drol op marktplaats zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 30-09-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:27:
[...]

Ik kan waarheid wel verdragen hoor :) Zal gaan sparen voor een 2e hands dan.

Digitale H5 kost geen drol op marktplaats zie ik.
Precies, met een beetje geluk ben je onder de € 100,- klaar en dan heb je een prima beginnerscamera. Zeker voor macro als je er één kunt vinden met VCL-M3358-voorzetlens.

Natuurlijk, modernere camera's zijn op sommige terreinen beter, maar de H5 is echt een beest van een superzoom, zeker als je macro-geïnteresseerd bent. Zeker bij de laagste ISO's is het een gruwelijk scherp plaatje wat er van afkomt. Mijn ervaring is dat uitvergrotingen tot A4-formaat geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb een hele leuk deal kunnen maken met iemand, wat ik kan krijgen 2e hands voor ~300 € :

Canon - EOS 1100D + 18-55 mm IS II + TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD CANON (mogelijk ook een statiefje d'r bij)

Als ik dit zo eens even bekijk, ben ik helemaal lyrisch. Zeker over de macro. Dat ik er geen barst van snap, is mijn probleem. Daar ga ik tijd in steken.

(voor de goede orde, ik heb het nog niet gekocht vanwege de H5, die ik ook kan krijgen met een macro-lens, echter voor bijna hetzelfde - dus ik zit nogal te tobben, de Canon kan gewoon meer en dat heb ik dan "al" in handen)

[ Voor 27% gewijzigd door SkyStreaker op 01-10-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:09:
Ik heb een hele leuk deal kunnen maken met iemand, wat ik kan krijgen 2e hands voor ~300 € :

Canon - EOS 1100D + 18-55 mm IS II + PENTAX SMC D-FA 50MM F/2.8 (mogelijk ook een statiefje d'r bij)

Als ik dit zo eens even bekijk, ben ik helemaal lyrisch. Zeker over de macro. Dat ik er geen barst van snap, is mijn probleem. Daar ga ik tijd in steken.

(voor de goede orde, ik heb het nog niet gekocht vanwege de H5, die ik ook kan krijgen met een macro-lens, echter voor bijna hetzelfde - dus ik zit nogal te tobben, de Canon kan gewoon meer en dat heb ik dan "al" in handen)
In dit geval gewoon voor de Canon gaan. Dit is een prachtige deal, al ken ik de pentax-lens niet, maar als het een dedicated macrolens is, is dat heel mooi.

Werkt die lens met een adapter, of zit er een aangepaste mount op? Want in principe past een Pentax lens niet op een Canon camera.

Hoe dan ook, zoek daarnaast een leuke cursus uit en het komt allemaal goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoppa! op 01-10-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb nog even gevraagd hoe dat zat en blijkt dus even een onoplettendheid van hem te zijn, gaat om deze: TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD CANON (en voor 75 € meer deze: SIGMA 50MM F/2.8 EX DG MACRO CANON)

Echter, zoals je al zei... Ik steek die 75 Euro liever in een goede cursus en dan komt de rest in de toekomst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:03:
Ik heb nog even gevraagd hoe dat zat en blijkt dus even een onoplettendheid van hem te zijn, gaat om deze: TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD CANON (en voor 75 € meer deze: SIGMA 50MM F/2.8 EX DG MACRO CANON)

Echter, zoals je al zei... Ik steek die 75 Euro liever in een goede cursus en dan komt de rest in de toekomst wel.
Akkoord. Je krijgt dus de 18-55 kitlens en de 70-300 van Tamron.

Aardige deal, al is de Tamron een hele matige lens (en dan druk ik mij voorzichtig uit). Het is wel een lens met redelijke macro-capaciteiten, hij kan behoorlijk kleine objecten groot vastleggen, je kunt met je lens redelijk dicht bij je onderwerp komen. Hij is alleen niet zo scherp (wat vooral bij macro klote is) en er zit geen beeldstabilisatie op.

Maar toch, een aardige deal om mee te beginnen. Al vind ik € 300,- voor deze set toch wel aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Hahaha, ik ben ook nog aan het onderhandelen. Als ik die macro weg laat is het al zeker schappelijker (en je moet weten dat de boel nog geen half jaar oud is) en weet je... Als ik eerst oefen met een afstandje van laten we zeggen 30cm en met de standaard kit leuke foto's van dichtbij kan maken, ben ik al tevreden. Macro mag later ook wel :)

Kan eventueel wel gaan sparen dan voor die sigma bijv. of weer eens in dit forum terug komen voor een goede suggiestie, nietwaar? Rustig aan doen lijkt me een goed idee.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/32ebN0n.jpg

Deze heb ik nog gemaakt met een Lumix DMC-TZ1 vanaf ....1m, dacht ik. Als ik met de standaard kit wat dichterbij kan in hogere res. met meer detail, ben ik voorlopig meer dan tevreden.

[ Voor 38% gewijzigd door SkyStreaker op 01-10-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:14:
Hahaha, ik ben ook nog aan het onderhandelen. Als ik die macro weg laat is het al zeker schappelijker (en je moet weten dat de boel nog geen half jaar oud is) en weet je... Als ik eerst oefen met een afstandje van laten we zeggen 30cm en met de standaard kit leuke foto's van dichtbij kan maken, ben ik al tevreden. Macro mag later ook wel :)

Kan eventueel wel gaan sparen dan voor die sigma bijv. of weer eens in dit forum terug komen voor een goede suggiestie, nietwaar? Rustig aan doen lijkt me een goed idee.

[afbeelding]

Deze heb ik nog gemaakt met een Lumix DMC-TZ1 vanaf ....1m, dacht ik. Als ik met de standaard kit wat dichterbij kan in hogere res. met meer detail, ben ik voorlopig meer dan tevreden.
Mooi katteportret. Lekker scherp, mooie kleuren en prachtig hoe de ogen er tussen al dat grijs uitknallen. Jammer dat zijn andere voorpoot net buiten de foto valt. Waar heb je de belichting mee gedaan? Het lijkt er op dat je een externe flitser hebt gebruikt, maar dat kan niet automatisch met de TZ1. De weerkaatsing van het licht in de ogen doet dat vermoeden, of is dat gewoon de standaardflitser van de TZ1 met een soort diffuser ervoor?

Dieren zijn sowieso altijd een dankbaar onderwerp!

Mocht het close-up fotograferen je bevallen, dan zijn er talloze mogelijkheden om dichterbij te komen. Ook met en beperkt budget, daar zijn talloze tutorials over te vinden en anders is er ongetwijfeld een macro-topic hier op GoT.

Ik weet niet hoe goed je engels is, maar wanneer je je echt in fotografie wil verdiepen moet je echt het forum van DPreview.com eens af gaan struinen. Per cameraserie hebben die aparte fora, ideaal om mensen met dezelfde camera te leren kennen en te kunnen bevragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoppa! op 01-10-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ik zou nog ff nadenken. Afgezien van wat je wilt kunnen en leren: de Canon 1100d is nieuw (pw) met 18-55 IS ll) €289, precies evenveel als de losse Sigma 2.8-50 macro. De Tamron 70-300 is niet geweldig, kost nieuw rond de € 120,-, maar je kan er iig een poosje mee vooruit. Al met al zou ik zeggen: €375 met de Sigma is een prima deal, € 300 zonder is so,so.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Mijn Engels is meer dan prima, dus ik zal daar zeker eens een kijkje gaan nemen :)

De foto is met de close-up setting gemaakt met de standaard flits, dank je voor je lovende kritiek, Hopper :)
En ja, close-up van dieren en objecten is zeker mijn ding (persoonlijk) en uiteindelijk wil ik ze van echt dichtbij nemen.

@Bobcom, heb wat leuks kunnen afspreken, de persoon in kwestie is verre familie en kan het voor 250 krijgen, standaard kit MET een leuke tripod ;) . Die Sigma ga ik voor sparen, tenzij ik te zijner tijd een alternatief weet te vinden voor bijv. 2e hands die in contrast staat met wat ik graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
SkyStreaker schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:23:
Mijn Engels is meer dan prima, dus ik zal daar zeker eens een kijkje gaan nemen :)

De foto is met de close-up setting gemaakt met de standaard flits, dank je voor je lovende kritiek, Hopper :)
En ja, close-up van dieren en objecten is zeker mijn ding (persoonlijk) en uiteindelijk wil ik ze van echt dichtbij nemen.
Dieren en insecten zijn mijn ding ook vooral, vandaar mijn voorliefde voor macro en close-up :) Helaas heb ik zelf een wit met zwarte hond (Berner Sennen) en dat is echt een ongelooflijke uitdaging om geen onder- of overbelichte delen te krijgen. Heel wat hoofdpijn van gehad bij het schieten van portretten onder natuurlijk licht.
@Bobcom, heb wat leuks kunnen afspreken, de persoon in kwestie is verre familie en kan het voor 250 krijgen, standaard kit MET een leuke tripod ;) . Die Sigma ga ik voor sparen, tenzij ik te zijner tijd een alternatief weet te vinden voor bijv. 2e hands die in contrast staat met wat ik graag zou willen.
Een 50mm macro is mooi, maar nog mooier is een langere macro, zodat je wat verder van je onderwerp weg kunt blijven. Zeker met insectenspul en ander klein dierengespuis is dat wel een voordeel. Helaas ook duurder, maar een 2e hands Tamron 90mm (de oude versie) zal niet heel veel duurder zijn dan de genoemde Sigma en is wel echt een toplens. De Sigma is als macrolens aardig, maar niet geweldig. Ik heb de mijne helaas kortgeleden verkocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SkyStreaker
Met een standaard kitlens kom je tot een vergroting van 1:3.
In de praktijk betekent dit dat je een object van 66x45mm beeldvullend kunt krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Universal Creations schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:31:
@SkyStreaker
In de praktijk betekent dit dat je een object van 66x45mm beeldvullend kunt krijgen
En hier komt mijn onwetendheid bij kijken, que? :D

Wellicht dit maar even doorspitten, zodra ik dat ding heb: http://www.cursus-fotografie.nl/macrofotografie-insecten.php

[ Voor 15% gewijzigd door SkyStreaker op 01-10-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Universal Creations schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:31:
@SkyStreaker
Dit. De Tamron-zoom heeft overigen een vergroting van 1:2. Wat inhoudt dat hij nog kleinere objecten beeldvullend kan weergeven. Of je dat wilt is een tweede, want echt mooi wordt het niet met die lens.

'Echte' macro, is een vergroting van 1:1 of nog hoger. Dat ga je met deze lenzen niet redden zonder accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Wat een heerlijk apparaat en een verschil met zo'n oud beestje als de TZ1 :)

Ben al helemaal into lekker dichtbij en beetje knoeien met focus-locking. Al snap ik meteen ook de behoefte voor een leuke telelens. Heb ook in 1 ruk de volledige(re) handleiding op de CD via de iPad ineens doorgelezen haha. Nu nog ff wachten tot de maan schijnt zodat ik de focus voor oneindig kan markeren, door scherp te stellen op de maan. ^^
Nadeel van dat lensje is dat je bij handmatig scherpstellen (voor mijn nachtfotografie) d'r net iets voor of net op voorbij oneindig zit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WxWeZtq.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 28-12-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-plosive
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 19:13
Na jaren met een aardige compactcamera mijn foto's geschoten te hebben (Fujifilm FinePix F200EXR), wil ik meer. Ik heb de laatste maanden een Canon EOS 60D een aantal keer geleend om een beetje bekender te raken met digitale spiegelreflex camera's en te kijken wat ze kunnen. De mogelijkheden en resultaten vond ik indrukwekkend dus heb mij verdiept in spiegelreflex camera's en de fotografie wereld. Nu ben ik van plan mijn eerste spiegelreflex te gaan kopen en daarbij hoor ik graag van jullie waar ik nog op moet letten of naar welke merken/modellen ik misschien ook moet kijken. Hier de vragenlijst:
  1. Wat is je beschikbare budget? Tussen de € 600 en € 1000 (body incl. objectief(en))
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee, huis, tuin, keuken, evenementen en vakantiekiekjes
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, ik heb een video camera voor filmen
  5. Overige wensen aan de camera? Minimaal 18 MP, 3" kantelbaar scherm, solide bouwkwaliteit (hoeft niet weather sealed), gemiddeld formaat (niet compact maar ook niet zo groot als de 60D), FPS minimaal 3
  6. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Ik wil dmv verschillende objectieven macro kunnen fotograferen, snel fotograferen bij mindere lichtomstandigheden, landschapsfotografie en kunnen zoomen tot 200 a 250 mm. Ik heb geen praktijkervaring met superzooms maar ik verwacht dat deze niet aan mijn eisen zullen voldoen (scherpte, AF snelheid, lichtsterkte) voor de toepassingen die ik net beschreef. Dus een bereik van 18 tot 250 dmv verschillende objectieven.
Camera:
De twee grote merken, Nikon en Canon heb ik bekeken, daar heeft bij elk merk momenteel één model mijn interesse, de Canon EOS 650D en de Nikon D5200. Beide zijn volgens reviews (dpreview) erg goede camera's en in staat kwalitatief goede foto's af te leveren, daarin zullen ze mij in ieder geval niet in teleurstellen. Ik kies niet voor de instapmodellen zoals een Canon EOS1100D of Nikon D3200 omdat ik verwacht te snel tegen de featuregrens van de modellen aan te lopen. Daarnaast vond ik deze te goedkoop (licht/klein) aanvoelen. Die touch-screen van de 650D spreekt me erg aan en gezien ik niet al jaren fysieke knoppen gewend ben zal ik daar snel mee bekend raken. Ik kan nog niet overzien of het onbreken van een AF-motor in de body van de D5200 de keus aan objectieven zal benadelen voor het gebruik wat ik voor ogen heb. Zijn er verschillen tussen deze twee modellen die ik volgens jullie goed moet afwegen? Zijn er andere merken/modellen met vergelijkbare features die ik volgens jullie moet overwegen?

Bereik/objectieven:
Bij een eerste camera hoort een eerste objectief. Het lijkt mij slim om met een veelzijdige te beginnen om te oefenen/proberen, maar het liefst wel direct een objectief die past in het rijtje objectieven die ik straks ga blijven gebruiken. Dus een objectief die in staat is behoorlijk scherpe (macro) foto's te nemen, met bijvoorbeeld een zoom van 18-85 (en stabilisatie). Zijn er kitlenzen die daar aan voldoen? Dan kan ik in de toekomst een vast 35 of 50 mm objectief kopen voor de minder goede lichtomstandigheden en kleine scherpte-diepte, en voor het zoomen een zoomlens van 85-250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste experts ;-),

Over 1,5 maand ga ik voor 4 maanden reizen door Zuid Amerika. Ik wil voor mijn reis een nieuwe camera kopen, maar ben een enorme leek op het gebied en heb er ook totaal geen verstand van. Ik heb nu een compact camera, maar ik wil een camera die mooiere foto's maakt dan dat en niet te ingewikkeld is. Nu heb ik me laten informeren dat een 'systeemcamera' een goede optie is tussen een compact camera en een ingewikkelde spiegelreflex camera.

Mijn budget is 300-450 euro. Welke camera zouden jullie mij aanbevelen? Een Canon EOS M of Sony Nex 3N? Of een totaal andere?

Ik wil graag mooie foto's maken van landschappen en in steden, daarnaast vind ik full HD filmen ook erg belangrijk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Groet en alvast bedankt voor de hulp!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Even een vraagje: waarom minimaal 18 megapixels? Het kan zijn dat je daar een reden voor hebt, maar die noem je niet.

De reden dat ik het vraag is dat ik je evt. de Nikon D5100 (16MP) met 18-105 lens zou aanraden, scheelt je toch al gauw 250 Euro met de D5200 icm dezelfde lens.

Zowel Nikon als Canon hebben betaalbare telezooms in het assortiment (55-200/300); als je budget wat ruimer is zijn er ook nog 70-200/250/300 objectieven die optisch beter zijn, betere stabilisatie hebben en steviger gebouwd zijn - maar dat is dan wel in de aanschafprijs terug te vinden.

Voor echte macro moet je niet bij kitlenzen zijn; ze komen best dichtbij maar verder dan close-up (vergrotingsmaatstaf 1:3) komen ze niet. Voor het betere macro-werk zul je moeten investeren in tussenringen, voorzetlenzen, omkeerringen en/of dedictated macrolenzen - allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen qua kostenplaatje, beeldkwaliteit en gebruiksgemak. Kijk anders hier eens rond.

Die ontbrekende focusmotor in de Nikon is inmiddels niet echt een probleem meer, er is een behoorlijk aanbod van objectieven met focusmotor (nieuw en gebruikt, van Nikon en alternatieve merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

Rannasha

Does not compute.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik verplaats je post even van een eigen topic, naar het bestaande topic dat Rannasha al voor je linkt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:22
X-plosive schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:33:
• Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Ik wil dmv verschillende objectieven macro kunnen fotograferen, snel fotograferen bij mindere lichtomstandigheden, landschapsfotografie en kunnen zoomen tot 200 a 250 mm. Ik heb geen praktijkervaring met superzooms maar ik verwacht dat deze niet aan mijn eisen zullen voldoen (scherpte, AF snelheid, lichtsterkte) voor de toepassingen die ik net beschreef. Dus een bereik van 18 tot 250 dmv verschillende objectieven.
[/list]

Bereik/objectieven:
Bij een eerste camera hoort een eerste objectief. Het lijkt mij slim om met een veelzijdige te beginnen om te oefenen/proberen, maar het liefst wel direct een objectief die past in het rijtje objectieven die ik straks ga blijven gebruiken. Dus een objectief die in staat is behoorlijk scherpe (macro) foto's te nemen, met bijvoorbeeld een zoom van 18-85 (en stabilisatie). Zijn er kitlenzen die daar aan voldoen? Dan kan ik in de toekomst een vast 35 of 50 mm objectief kopen voor de minder goede lichtomstandigheden en kleine scherpte-diepte, en voor het zoomen een zoomlens van 85-250.
Ik heb zelf voor ca €1000 de volgende combinatie waar ik (als beginner) steeds tevredener over wordt en die vrij goed aan al je wensen voldoet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II Zwart€ 580,-€ 580,-
1Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM€ 319,-€ 319,-
1Canon EF 40mm f/2.8 STM€ 167,-€ 167,-
1Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sigma)€ 199,97€ 199,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.265,97

Het is nu ruim boven de €1000, maar als je op de tweedehands markt zoekt kan het wellicht goedkoper (ik had de Sigma voor €90). Ik ben zeer tevreden met de 18-135mm als alround lens. De pancake is redelijk lichtgevoelig en vooral lekker klein en maakt goede scherpe foto's. De Canon 15-85mm is wellicht een betere allrounder maar een stuk duurder. Een snellere prime is de 50mm f1.8 voor minder dan €100. En een betere zoom maar dan zonder macro is de Canon 50-250mm.

[ Voor 19% gewijzigd door Streup op 03-10-2013 17:20 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is een 650D zonder 18-55 niet goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-plosive
B64: Ik heb geen specifieke reden voor de 18 megapixel, maar dat leek me een mooie resolutie waar na croppen nog genoeg foto overblijft. Ik ben niet van plan meer dan een 250/300 mm zoomlens te nemen en dan zul je soms toch wat moeten gaan bijsnijden om verre onderwerpen groter weer te geven. Bedankt voor de tip over de D5100, 16 MP is prima. Ik had hem al eerder bekeken maar richtte me al snel op de recenste modellen (en mooiere specs) maar daar zit inderdaad een prijskaartje aan. Met dat objectief kom je op een nette prijs uit, wat maakt dat objectief zo goed? Op het aantal megapixels, de aantal focus en cross type focus points na zie ik geen grote verschillen tussen de D5200 en D5100, op sommige gebieden doet de D5100 het zelfs beter (batterijduur, shutter lag). Dank voor de toelichting over macro fotografie en objectieven, dat laat ik dan voorlopig even varen en kijk ik in de toekomst verder naar.

Streup:
Ziet er mooi uit, hoelang heb je die combinatie al? Tweedehands koop ik liever niet tenzij ik de persoon ken waarvan ik het koop of het via tweakers V&A zou zijn :) Zoals Universal Creations zegt, zou enkel de body van de 650D niet goedkoper zijn? Ik ga je objectieven bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
[b]X-plosive schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:54:[
Streup:
Ziet er mooi uit, hoelang heb je die combinatie al? Tweedehands koop ik liever niet tenzij ik de persoon ken waarvan ik het koop of het via tweakers V&A zou zijn :) Zoals Universal Creations zegt, zou enkel de body van de 650D niet goedkoper zijn? Ik ga je objectieven bekijken.
Ik heb uit mijn inventaris gekopieerd en toen ik mijn camera kocht een half jaar geleden was de kit goedkoper dan de body alleen :) Ik ben begonnen met de 18-55 maar ik vond de range te beperkt en ben toen op zoek gegaan naar een objectief dat beter bij mijn wens past. Zo kwam ik bij de 18-135mm. De STM lenzen zijn ook erg prettig met filmen wat ik nog wel eens doe. Tegenwoordig is trouwens de 700d een betere keus want goedkoper en iets beter dan de 650d. De touchscreen is fijn maar ik merk dat ik hem niet heel vaak gebruik. Vooral bij het scrollen door de foto's gebruik ik het (als bij een smartphone).

Persoonlijk heb ik geen problemen met tweedehands kopen. Ik wil het dan wel face-to-face doen zodat je kan uitproberen en de verkoper kan inschatten. Sowieso zijn objectieven vrij waardevast heb ik het idee. Als een tweedehands je niet bevalt zal je verlies meevallen als je hem weer verkoopt.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:13:
Beste experts ;-),

Over 1,5 maand ga ik voor 4 maanden reizen door Zuid Amerika. Ik wil voor mijn reis een nieuwe camera kopen, maar ben een enorme leek op het gebied en heb er ook totaal geen verstand van. Ik heb nu een compact camera, maar ik wil een camera die mooiere foto's maakt dan dat en niet te ingewikkeld is. Nu heb ik me laten informeren dat een 'systeemcamera' een goede optie is tussen een compact camera en een ingewikkelde spiegelreflex camera.

Mijn budget is 300-450 euro. Welke camera zouden jullie mij aanbevelen? Een Canon EOS M of Sony Nex 3N? Of een totaal andere?

Ik wil graag mooie foto's maken van landschappen en in steden, daarnaast vind ik full HD filmen ook erg belangrijk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Groet en alvast bedankt voor de hulp!

:)
Zou iemand mij nog willen helpen in het maken van een juiste keuzen?

Eeuwige roem voor de helpers! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:14:
[...]

Zou iemand mij nog willen helpen in het maken van een juiste keuzen?

Eeuwige roem voor de helpers! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zou de eos-m links laten liggen. Een firmware update heeft het toestel wel verbeterd, maar het blijft echt een achterblijvertje. De Nex is vele malen beter.

Als je video belangrijk kan ik het aanraden om een camera (kit) met stabilisatie in de lens te kopen
De nex is een optie maar als video echt belangrijk voor je is, moet je misschien eens kijken naar de Panasonic camera's.Hun topmodel word veel gebruikt door professionelen. De kleinere zijn niet zo goed, maar Panasonic zet bij alle camera's hoog in op video..

als je compact wil iets als de
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5X Zwart bijv een goede optie
als je wat meer wil besteden en bijv een klapbaar lcd handig vind: pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-GF6K Zwart

de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G5 + 14-42mm Zwart is iets groter maar ook deze is veel camera voor zn geld :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je hulp. Filmen is niet heel belangrijk, maar hier en daar een filmpje vind ik wel leuk om te maken. Het belangrijkste zijn de foto's, en het gebruiksgemak van de camera aangezien ik er weinig kennis van heb.

Daarom dacht ik aan een systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er is niks met een Systeemcamera. Wat ik zelf wel met regelmaat heb ervaren met gebruikers dat ze zich zelf verkeken hebben in het bereik van de camera. Het is niet zoals bij een compact camera dat je behoorlijk kunt zomen. Hier zul je dan ook uit komen op extra objectieven.

De Sony Nex met 16-50 objectief is een leuk en compacte combinatie, zolang je bewust bent wat het maximale bereik is van het zoomen ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 12:00
Dat is iets om over na te denken. Maar wat is dan een goede beginners objectief? Een allround objectief?
In mijn geval dan bijvoorbeeld een uit de M4/3 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A. Klooster schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:37:
Dat is iets om over na te denken. Maar wat is dan een goede beginners objectief? Een allround objectief?
In mijn geval dan bijvoorbeeld een uit de M4/3 serie.
De kitlens is eigenlijk altijd wel een hele leuke start.
Voor m4/3 zijn er meerdere mogelijkheden voor verschillende wensen. Wil je zo compact mogelijk dan is er de Panasonic 14-42x. De gewone Panasonic en Olympus kitobjectieven (14-42) zijn ook al behoorlijk compact. De 12-50 is misschien ook het bekijken waard. Iets groter bereik en een macrofunctie.

Wil je het gelijk lichtsterk (en dus duur) dan zijn er de 12-35 van Panasonic en de net nieuwe 12-40 van Olympus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Bezit op dit moment een Nikon D60 omdat ik wou weten of DSLR iets voor me is. En dat bevalt me zeker. Geweldige camera om het te leren, zeker goed maar toch wil ik nu beter omdat ik zeker weet dat ik hem niet links laat liggen. (deze gaat ook in de verkoop voor de geïnteresseerden!)

Dit zal tussen de 300 en 500 euro liggen
Nope
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Macro vindt ik het leukste, maar hier ga ik later toch een specifieke lens voor kopen.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Film is niet belangrijk, wel leuk. Live View is noodzakelijk, AF niet.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Camera gaat mee op backpack vakantie dus een compacte body is wel fijn. Mijn huidige camera is van goede grootte. Laatste een Canon 550D vast gehad en deze is ook goed. Deze camera vond ik niet fijn omdat je met de knopjes moest werken om instellingen aan te passen. Bij mijn nikon kan ik alles op gevoel met knopjes en wieltjes aanpassen zonder mijn ogen van de zoeker af te hoeven halen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Standaard is prima maar een iets groter berijk (70mm) of macro functionaliteit is zeker leuk meegenomen als kitlens.

Tweedehands is prima/heeft voorkeur voor mijn prijs!
Zag zelf de Pentax K-5 en deze sprak me heel erg aan. Heb ook gehoord dat dit wel goed is voor macro. Verder had die dezelfde sensor als een D7000? Vergelijking van foto's laat voor zover ik goed kan oordelen zien dat de D7000 iets beter presteert bij laag licht. Dat is toch wel erg fijn (concerten e.d.) Of is dit volledig afhankelijk van de lichtsterkte van de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:42
Heilige Kaas schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:09:
Bezit op dit moment een Nikon D60 omdat ik wou weten of DSLR iets voor me is. En dat bevalt me zeker. Geweldige camera om het te leren, zeker goed maar toch wil ik nu beter omdat ik zeker weet dat ik hem niet links laat liggen. (deze gaat ook in de verkoop voor de geïnteresseerden!)

Dit zal tussen de 300 en 500 euro liggen
Nope
Macro vindt ik het leukste, maar hier ga ik later toch een specifieke lens voor kopen.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Film is niet belangrijk, wel leuk. Live View is noodzakelijk, AF niet.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Camera gaat mee op backpack vakantie dus een compacte body is wel fijn. Mijn huidige camera is van goede grootte. Laatste een Canon 550D vast gehad en deze is ook goed. Deze camera vond ik niet fijn omdat je met de knopjes moest werken om instellingen aan te passen. Bij mijn nikon kan ik alles op gevoel met knopjes en wieltjes aanpassen zonder mijn ogen van de zoeker af te hoeven halen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Standaard is prima maar een iets groter berijk (70mm) of macro functionaliteit is zeker leuk meegenomen als kitlens.

Tweedehands is prima/heeft voorkeur voor mijn prijs!
Zag zelf de Pentax K-5 en deze sprak me heel erg aan. Heb ook gehoord dat dit wel goed is voor macro. Verder had die dezelfde sensor als een D7000? Vergelijking van foto's laat voor zover ik goed kan oordelen zien dat de D7000 iets beter presteert bij laag licht. Dat is toch wel erg fijn (concerten e.d.) Of is dit volledig afhankelijk van de lichtsterkte van de lens?
Zowle afhankelijk van de lictsterke van de lens als de high ISO performance van de camera. Bij concertfotografie raadt ik echter zeker wel een f/2.8 of f/1.8 aan.. ook bij de D7000 sensor houdt t gauw op met high ISO performance, bij 2500-3200 ISO is het wel klaar. Hoe lichtsterker je lens hoe minder gauw je op hoeft te krikken qua ISO dus hoe minder ruis om maar even kort door te bocht te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Daarnaast zit er heel weinig verschil tussen de D7000 en K-5 qua iso prestaties.
Ik ben juist vaker tegen gekomen dat men de K-5 beter vind bij weinig licht.
Zoals je zelf al zegt beschikken beide camera's over dezelfde (sony) sensor dus alleen de afstelling kan er voor zorgen dat de ene camera net wat beter is bij weinig licht.
Je hoeft echter niet een D7000 boven een K-5 te verkiezen (of andersom) omdat de iso prestaties beter zouden zijn, want dit is marginaal.
Objectieven zijn ook heel belangrijk dus misschien kun je daar eerst ook wat meer naar kijken.
Pentax beschikt over een aantal hele mooi primes terwijl ze niet een heel uitgebreid assortiment hebben op het tele bereik.
Jammer alleen dat Pentax objectieven de laatste jaren aardig in prijs gestegen zijn, wat er voor mij uiteindelijk voor gezorgd heeft dat ik voor een D7000 ben gegaan i.p.v. een K-5, terwijl ik de K-5 een fijnere camera vond toen ik 'm in mn handen had.
Misschien is het ook handig om in een winkel beide camera's even vast te houden om te voelen hoe ze in de hand liggen (al zal dat lastig gaan worden met de K-5 omdat heel veel fotozaken deze helemaal niet in het assortiment hebben...).
Verder zit je nog met de 2e hands markt, in Nederland zul je eerder Nikon spul tegenkomen dan Pentax.

[ Voor 9% gewijzigd door AdmiralSnipe op 07-10-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Met heel veel haast en geluk kun op MP nog een gebruikte K5 met kitlens scoren binnen je budget - blijft de vraag wat je tzt verder wilt qua lenzen.

D7000 body's in de pw zijn er vanaf € 620, gebruikt bijna dezelfde prijs - dus daar moet onderhandelingsruimte zitten. Bovendien kan je je bestaande lens gebruiken. Daarnaast zal er langer aanbod van gebruikte D7000's blijven - grotere installed base, meer upgrade-mogelijkheden, dus de prijs kan blijven zakken als je geduld hebt.

Zou vooral kijken naar waar je over pakweg 2 jaar wil zijn - qua fotografie, lenzen etc. En vooral niet blind staren op sensor-specs - hoe vaak maak wil je je foto ruisloos op wandkleedformaat? Ik denk dat je op het zelfde punt als @Admiral Snipe uitkomt (en ik 3 jaar terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Wauw! Bedankt voor de vele en uitgebreide reacties. Ik zal proberen mijn handen op beide camera's te krijgen. Misschien zelfs gewoon die tweedehandse bekijken.
Mijn gevoel zegt dat ik die pentax moet hebben. Zodra ik die heb voor een mooie prijs kan ik altijd de goede deals qua lenzen ertussen uit hunten. Dat is niet zo'n probleem.
Maar zit ik verder wel in de goede richting dan met een van die twee camera's als ik kijk naar mijn wensen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:55
Tijdje geleden al raad gevraagd bij de keuze van een systeemcamera. Ik kwam toen uit op de Sony NEX-3N. Inmiddels heb ik me al wat meer ingelezen en kwam de NEX-6 ook in beeld. Weliswaar een heel andere prijsklasse maar toch. Zie http://tweakers.net/price.../327748;318547/categorie/.

Reden waarom ik nu 'twijfel' is de toekomstproofheid van de 3N. Ik ben een beginner, dus hoef geen state of the art spul te hebben. Maar hoe snel ontwikkelt dat en schiet de 3N dan tekort. Puur kijkend naar de specs, verschillen de 3N en de 6 nou ook weer niet (ja, ISO waarde is hoger maar in hoeverre ga ik dat merken). Enige grote voordelen (voor mij) van de 6 zijn de zoeker en een fysieke modusknop.

De vraag is nu dus, in hoeverre ga ik het verschil tussen bovenstaande cameras merken? Is het verschil 250 euro waard of zou ik voor dat geld een tweede lens erbij kunnen kopen? Maakt dat laatste niet veel meer uit?

Andere optie is nog om 'gewoon' voor de 3N te gaan en als het fotograferen me dan super bevalt te gaan kijken naar een instap DSLR.

Suggesties?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Voornaamste verschil tussen Nex-achtigen en DSLR is de zoeker - en dat heft de 6 (ten dele) op.
Ik ben zelf soms meer fotografeeerder, soms meer fotograaf, en heb daarom zowel een Nex (oude 5) als DSLR.

Grote voordeel van de Nex vind ik de scherpstelling - die outlinetjes zijn geweldig, daar kan geen zoeker tegenop, vooral niet als je old-fashioned handmatig scherpstelt en je visus ook niet meer 20/20 is. Anderzijds: met de Nex heb ik nog niet een kwart van de controle over mijn camera als met de DSLR.

Als ik echt wil fotograferen (met nadruk op onderwerpen, omstandigheden, plaatjes) mobiliseer ik de DSLR en de daarbij passende lenzen. Wil ik experimenteren (spelen met optieken, vooral oude manual focus lenzen, en met meer nadruk op hoe je fotografeert dan op wat je fotografeert) dan ga ik met de Nex aan de slag. Maar dat was ook mijn motief om een Nexje te kopen, en ik ben wschl niet representatief. En ik gebruik de DSLR 85% van mijn cameratijd.

Ik weet niet of de route 3N>>>DSLR voor jou vooral zinvol zou kunnen zijn. Als je van meet af aan wil "shooten" - plaatje in de zoeker zien, techniek opdrachten geven, zoekerbeeld beoordelen, afdrukken - dan is ook een Nex met electronische zoeker een concessie (denk ik, geen hands-on ervaring mee), en kun je beter gelijk voor een DSLR gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Malfoi schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:40:
Enige grote voordelen (voor mij) van de 6 zijn de zoeker en een fysieke modusknop.

Suggesties?
Een aparte OVF of EVF zoeker is heel fijn om te hebben als je met heel veel licht om je heen fotografeert. Een LCD scherm + een dagje strand is bijvoorbeeld een hele slechte combinatie als de zon voluit staat te schijnen en jij zelf niet effe ergens in de schaduw kan staan ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
bobcom schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:17:
Voornaamste verschil tussen Nex-achtigen en DSLR is de zoeker - en dat heft de 6 (ten dele) op.
Ik ben zelf soms meer fotografeeerder, soms meer fotograaf, en heb daarom zowel een Nex (oude 5) als DSLR.

Grote voordeel van de Nex vind ik de scherpstelling - die outlinetjes zijn geweldig, daar kan geen zoeker tegenop, vooral niet als je old-fashioned handmatig scherpstelt en je visus ook niet meer 20/20 is. Anderzijds: met de Nex heb ik nog niet een kwart van de controle over mijn camera als met de DSLR.

Als ik echt wil fotograferen (met nadruk op onderwerpen, omstandigheden, plaatjes) mobiliseer ik de DSLR en de daarbij passende lenzen. Wil ik experimenteren (spelen met optieken, vooral oude manual focus lenzen, en met meer nadruk op hoe je fotografeert dan op wat je fotografeert) dan ga ik met de Nex aan de slag. Maar dat was ook mijn motief om een Nexje te kopen, en ik ben wschl niet representatief. En ik gebruik de DSLR 85% van mijn cameratijd.

Ik weet niet of de route 3N>>>DSLR voor jou vooral zinvol zou kunnen zijn. Als je van meet af aan wil "shooten" - plaatje in de zoeker zien, techniek opdrachten geven, zoekerbeeld beoordelen, afdrukken - dan is ook een Nex met electronische zoeker een concessie (denk ik, geen hands-on ervaring mee), en kun je beter gelijk voor een DSLR gaan.
Dank voor je reactie. Als ik het zo lees, ben jij een fanatieke fotohobbyist, iets wat ik bij lange na nog niet ben. Althans, ik vind het leuk om te doen, maar technisch en know-how gerelateerd ben ik nog een leek.

Daarnaast is het zo dat voor nu ook meespeelt dat de camera makkelijk mee te nemen en inzetbaar moet kunnen zijn dus heeft de NEX nu mijn voorkeur. Het gaat erom welke NEX. Als het me eenmaal bevalt wil ik alsnog wel overstappen op een DSLR.
nero355 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 02:49:
[...]

Een aparte OVF of EVF zoeker is heel fijn om te hebben als je met heel veel licht om je heen fotografeert. Een LCD scherm + een dagje strand is bijvoorbeeld een hele slechte combinatie als de zon voluit staat te schijnen en jij zelf niet effe ergens in de schaduw kan staan ;)
Ja, dat is zo'n dingetje wat je van tevoren niet weet. Ga voor een half jaar naar Taiwan (feb-jul) en daar zal de zon wel veel schijnen. :P

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Belangrijkste is dat je gebruikt waar jij het prettigste mee fotografeert.

Zelf gebruik ik het liefste de Systeemcamera en laat ik de 5D3 in de tas. En dit niet alleen voor privé werk maar laatst ook voor een klusje. En mis ik de extra mogelijkheden die de 5D3 heeft. Ja soms, maar als ik ze echt mis dan pak ik de dslr wel uit de tas, maar dit komt zelden voor. (tele werk vind ik de dslr wat prettiger bijvoorbeeld)

Gebruik mijn Fuji ook veel in mindere lichtomstandigheden en heb er zeker geen klagen over. ISO 6400 als goed is, is wel geen Taiwan, maar Korea ;-)
http://www.flickr.com/photos/superdaantje/9278158819/

Een Sony NEX, Samsung, Fujifilm X serie camera's of ander merk systeemcamera's kunnen zeker erg interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Heilige Kaas schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:32:
Wauw! Bedankt voor de vele en uitgebreide reacties. Ik zal proberen mijn handen op beide camera's te krijgen. Misschien zelfs gewoon die tweedehandse bekijken.
Mijn gevoel zegt dat ik die pentax moet hebben. Zodra ik die heb voor een mooie prijs kan ik altijd de goede deals qua lenzen ertussen uit hunten. Dat is niet zo'n probleem.
Maar zit ik verder wel in de goede richting dan met een van die twee camera's als ik kijk naar mijn wensen? :)
Ik zag in het Nikonmount-objectieven-topic dat je de K-5 II op het oog hebt, maar ik reageer hier maar even want anders gaat het wel erg offtopic daar. :)
De K-5 beschikt echter niet over dezelfde sensor als de D7100 zoals je daar zegt.
De D7100 heeft een 24.1 megapixel sensor waar de K-5 II 16.3 megapixels heeft.
Het enigste verschil tussen de K-5 en K-5 II zijn (uit m'n hoofd) dat de K-5 II een verbeterd autofocus systeem heeft gekregen (wel hetzelfde aantal focus punten) en dat het achterste schermpje iets meer naar binnen zit, volgens mij om reflecties tegen te gaan.
Daarnaast heb je nog de K-5 II S, wat een variant van de K-5 II is maar dan zonder AA filter zodat je scherpere foto's krijgt.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de K-5 best wel veel lijkt op de K-5 II maar wel bijna 200 euro goedkoper is.
Uit je comments maak ik op dat je macro fotografie het leukst lijkt dus het is de vraag of je de verbeterde autofocus daarbij echt nodig hebt.
Je zou die 200 euro dan kunnen gebruiken om een macro lens te financieren.
Als het merk Pentax je goed bevalt en je wilt na een tijdje upgraden dan zou je daarna bijvoorbeeld voor de net aangekondigde K-3 kunnen gaan, dan kun je dat macro objectief daar ook weer op gebruiken.

Je moet natuurlijk zelf een keuze maken, maar misschien iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ja daar zat ik inderdaad ook naar te kijken. In de winkel had ik echt zo'n wow moment toen ik die autofocus gebruikte en dat was best leuk, ik weet ook niet hoe 'langzaam' de focus van de K5 dan is. Verder wil ik hem meenemen op backpack vakantie dus dan is die autofocus ook wel handig. Ik heb ook ergens gelezen dat de sensor iets is verbeterd in de K5-II ten opzicht van de K5, klopt dat of begin ik nu dingen door elkaar te halen? Als dat niet zo is dan is de K5 wel een stuk betere optie.

Ook maar beter dat je hier reageert want het begint echt off topic te gaan. :) Eigenlijk zou ik de K-5 eens in handen moeten zien te krijgen maar ik heb het idee dat dat erg lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Heilige Kaas schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:55:
Ja daar zat ik inderdaad ook naar te kijken. In de winkel had ik echt zo'n wow moment toen ik die autofocus gebruikte en dat was best leuk, ik weet ook niet hoe 'langzaam' de focus van de K5 dan is. Verder wil ik hem meenemen op backpack vakantie dus dan is die autofocus ook wel handig. Ik heb ook ergens gelezen dat de sensor iets is verbeterd in de K5-II ten opzicht van de K5, klopt dat of begin ik nu dingen door elkaar te halen? Als dat niet zo is dan is de K5 wel een stuk betere optie.

Ook maar beter dat je hier reageert want het begint echt off topic te gaan. :) Eigenlijk zou ik de K-5 eens in handen moeten zien te krijgen maar ik heb het idee dat dat erg lastig wordt.
Naar mijn weten zit er wel gewoon dezelfde sensor in als de K-5 maar is deze iets anders afgesteld.
Ik heb even gezocht, maar er is niet echt duidelijk te vinden of de K-5 II nou een aangepaste sensor van de K-5 heeft, of dat het een nieuwe is.

Quote van Focus:
"Aan de vooravond van de Photokina werd druk gespeculeerd over een nieuw topmodel Pentax-spiegelreflex, als opvolger van de alweer uit 2010 daterende K-5. De hooggespannen verwachtingen, liefst in de vorm van een full-framebody, werden echter (nog) niet ingelost. Het bleef bij een nieuwe versie van de K-5, met dezelfde APS-C-sensor met 16 megapixels. "

Focus zegt dus dat het dezelfde sensor is.

En nog een van techradar:
"Whereas the original K-5 contained a considerably improved sensor over the old K-7, the new Pentax K-5 II doesn't move things on to the same degree. Pentax has stuck with a 16.3MP CMOS sensor, and while it does offer marginally improved low-light performance, you'll be hard pressed to notice any real world improvements in image quality."

Hier hebben ze het over marginaal betere prestaties bij weinig licht, maar er wordt niet genoemd of het over een nieuwe sensor gaat.

Photographyblog heeft het ook weer over dezelfde sensor als in de K-5:
"The Pentax K-5 II is a new semi-professional DSLR camera, based around the same body design as the older K-5 and the same 16.3 megapixel image sensor as found in the Nikon D7000 and Sony A55 cameras. Key features include a new Safox X AF module that remains operational down to -3EV, an upgraded AF algorithm, ISO range of 80-51200, Full HD 1080p video at 25fps, 7fps continuous shooting, upgraded 11-point SAFOX IX+ AF system with wider coverage and faster speed, improved High Dynamic Range mode, and a bigger range of in-built digital filter effects."

Ook hier staat weer dat het dezelfde sensor betreft.

Digitalcamerareview spreekt over "de nieuwste genaratie sensor" maar daarmee wordt niet gelijk duidelijk of het ook een andere sensor dan de K-5 is:
"Sensor resolution remains at 16.3 megapixels on an APS-C sized sensor, but it's the latest generation sensor that's partnered with the PRIME II (Pentax real image engine) imaging engine. The autofocus system includes a newly designed SAFOX X AF sensor in place of the SAFOX IX of the K5 and the 3-inch monitor is a new air-gap-free design, reportedly providing a brighter and sharper image".

En hier spreekt men opeens over "de nieuwste generatie sensor" maar daarmee wordt ook niet duidelijk of het echt om een nieuwe sensor gaat of een aangepaste versie van de K-5 sensor.

Beetje veel quotes, maar het lijkt er dus op dat de sensor van de K-5 II (s) niet veel beter zal presteren dan de sensor in de K-5, het grootste verschil ligt denk ik bij de autofocus.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar je de K-5 II hebt kunnen testen, ik heb toendertijd aardig moeten reizen om een winkel te vinden die de K-5 in het assortiment had en toen moest ik er alsnog naar vragen omdat ze geen demomodellen van pentax hadden staan... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Dankje voor het uitgebreide antwoord. Het lijkt erop dat dat dus niet al te veel zal verschillend. Als ik de standaard K5 combineer met een goede lichtsterke prime moet het goed zijn. Daar heb ik wel geld voor over zodra ik een K5 al dan niet gebruikt koop. Hoop alleen niet dat ik upgraditis krijg, ben van plan die body echt als eind body te houden en mijn gevoel nijgt op een of andere manier naar de K5-II. Ik zou ze moeten kunnen vergelijken.

ik ben in eerste instantie naar een winkel in Nijmegen gegaan. Daar hadden ze heb niet op voorraad en heeft hij hem besteld. Ik wordt gebeld als ik heb binnen heb en ga dan ook met laptop en mijn Nikon daarheen om hem uitgebreid te testen.

maar daarna ben ik doorgereisd naar Arnhem en hadden ze hem bij Smits in de schappen liggen. Wel goede service alleen konden ze de batterij niet vinden en heb ik 20 minuten gewacht op een batterij waar ik maar een stuk of 8 (slechte) foto's mee kom schieten. Over de beeldkwaliteit heb ik dus niet echt een oordeel kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Superdaantje schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:44:
Belangrijkste is dat je gebruikt waar jij het prettigste mee fotografeert.

Zelf gebruik ik het liefste de Systeemcamera en laat ik de 5D3 in de tas. En dit niet alleen voor privé werk maar laatst ook voor een klusje. En mis ik de extra mogelijkheden die de 5D3 heeft. Ja soms, maar als ik ze echt mis dan pak ik de dslr wel uit de tas, maar dit komt zelden voor. (tele werk vind ik de dslr wat prettiger bijvoorbeeld)

Gebruik mijn Fuji ook veel in mindere lichtomstandigheden en heb er zeker geen klagen over. ISO 6400 als goed is, is wel geen Taiwan, maar Korea ;-)
http://www.flickr.com/photos/superdaantje/9278158819/

Een Sony NEX, Samsung, Fujifilm X serie camera's of ander merk systeemcamera's kunnen zeker erg interessant zijn.
Thanks, weer een overtuiging erbij. Mooie fotoreeks btw!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-eviin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 14:22
Na al wat jaartjes zitten te twijfelen om over te stappen naar een dslr, is nu de tijd aangebroken.
Aangezien ik nog een nieuwkomer ben, wil ik beginnen met een instap model.

Nu is mijn keuze gevallen op ofwel de Nikon D3200 of de Canon EOS600D.
Na flink wat artikelen gelezen te hebben heeft de Nikon op papier de betere hand, mede doordat de Canon al wat meerdere generaties mee gaat.

Toch zie ik op forums, verkoopsites en ook Tweakers, dat de Canon nog erg populair is onder fotografen. '
Kan iemand mij uitleggen wat nou juist de precieze reden is dat deze camera zo populair maakt?
Is het dat Canon meer user-friendly is voor beginners en moet ik toch overwegen om voor dit model te gaan ipv de D3200?

[ Voor 9% gewijzigd door k-eviin op 16-10-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 12:30
Technisch verschillen de camera's niet zoveel, dus het is een kwestie van "fingerspitzengefühl"

Zelf heb ik ook een Canon, omdat ik hier het beste "Gevoel" bij had.

Dus ga naar een winkel, pak ze alle 2 vast, en laat je gevoel beslissen :)

Of je moet vrienden hebben welke bijv. een flink assortiment objectieven hebben, dan zou ik hetzelfde merk kiezen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 16-10-2013 16:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 17:52

EXX

EXtended eXchange

Dat Canon/Nikon zo populair onder fotografen zijn heeft meer met de merkbekendheid te maken. Professionals uigezonderd bieden Canon / Nikon niets meer dan Sony / Pentax / vul maar in, als je kijkt naar vergelijkbare camera's.

Je moet dat ook meer kijken naar: waar wil ik de camera voor gebruiken, wat vind ik prettig, etc, dan het merk op zich.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-eviin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 14:22
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:44:
Technisch verschillen de camera's niet zoveel, dus het is een kwestie van "fingerspitzengefühl"

Zelf heb ik ook een Canon, omdat ik hier het beste "Gevoel" bij had.

Dus ga naar een winkel, pak ze alle 2 vast, en laat je gevoel beslissen :)

Of je moet vrienden hebben welke bijv. een flink assortiment objectieven hebben, dan zou ik hetzelfde merk kiezen :P
Haha, bedankt!

Dit ben ik ook zeker van plan om te gaan doen.. Maar voordat ik de winkel in stap wil ik altijd zo goed mogelijk voorbereid zijn en daar blijft GoT het ideale platform voor :)

Edit:
Valt er iets te zeggen over de kleuren van de foto's tussen de Nikon en de Cannon.
Als ik naar afbeeldingen kijk, heb ik soms het idee dat de kleuren van een afbeelding, gemaakt met een Cannon een hogere saturatie hebben dan de Nikon (omstandigheden hetzelfde). Kan dit zo zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door k-eviin op 16-10-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:40
Ik denk dat ik binnenkort eens naar CameraLand ga om eens naar de Canon EOS 600D te kijken. Het is een camera die ik al een tijdje op het oog heb. Ik wil de camera (met de 55mm lens) + een 200mm lens kopen.

Ik heb een oude camera liggen die ik komend weekend weer eens ga gebruiken om maar even die instellingen enzo door te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-plosive
Ik ben inmiddels een paar keer naar de media markt geweest om een aantal spiegelreflexen vast te houden om te kijken hoe ze in de hand liggen, hoe de knoppen geplaatst zijn en of de menustructuur mij bevalt. Daar keek ik vooral naar de EOS 600/650/700D en de D5100/5200. Ik denk dat ik wel 10 keer heen en weer ben gelopen en mijn conclusie is dat mede door mijn grote handen deze Canon's geschikter zijn, het voelde prettiger waar ik de Nikon's een beetje krampachtig moest vasthouden. Ook de knoppen en menu's van Canon voelden intuitiever aan. Bij beide merken vanaf de 60D/D7000 grens wordt het cameraformaat zo groot dat zelfs met mijn grote handen dat geen probleem is, maar ik wilde juist een compacte(re) spiegelreflex en daarnaast gaan die mijn budget te buiten (en de 100D is weer te klein).

Budget wat concreter gemaakt om beter de knoop te kunnen hakken:
Wat is je beschikbare budget? € 1000 voor body + allround lens (18-85) + prime (30/40/50)
Daarnaast ben ik nog ongeveer 150 euro kwijt aan een tas/extra accu/afstandsbediening/filter/zonnekap, maar dat valt buiten dat budget.

Het wordt dus een Canon, maar welke. De touch-screen functionaliteit van de 650/700D spreekt mij aan en ik wil graag een recent model zodat ik niet te snel de neiging krijg om te upgraden. Maar ik vraag mij af of het slimmer is om te investeren in goede objectieven en te gaan voor de 600D. Als deze hobby een blijvertje is over een jaar of 2 a 3 te upgraden naar een model a la de 70D, waar ik dan mn objectieven meeneem :)

Afhankelijk van de body blijft er 600 euro voor de objectieven of 450 euro voor de objectieven over. Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
X-plosive schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:33:
Budget wat concreter gemaakt om beter de knoop te kunnen hakken:
Wat is je beschikbare budget? € 1000 voor body + allround lens (18-85) + prime (30/40/50)
Daarnaast ben ik nog ongeveer 150 euro kwijt aan een tas/extra accu/afstandsbediening/filter/zonnekap, maar dat valt buiten dat budget.

Het wordt dus een Canon, maar welke. De touch-screen functionaliteit van de 650/700D spreekt mij aan en ik wil graag een recent model zodat ik niet te snel de neiging krijg om te upgraden. Maar ik vraag mij af of het slimmer is om te investeren in goede objectieven en te gaan voor de 600D. Als deze hobby een blijvertje is over een jaar of 2 a 3 te upgraden naar een model a la de 70D, waar ik dan mn objectieven meeneem :)

Afhankelijk van de body blijft er 600 euro voor de objectieven of 450 euro voor de objectieven over. Graag jullie advies.
Ik zat een half jaar geleden in hetzelfde schuitje en heb toen een 650D aangeschaft en in etappes de STM objectieven 18-135mm en 40mm waar ik heel tevreden mee ben als allrounders. Ik heb tweedehands een Sigma zoom en sinds kort een groothoek van Tokina, maar in principe is de 18-135mm al erg goed en de 40mm leuk voor erbij. Het touch screen is leuk maar gebruik ik niet zo vaak.

Wat ik jammer vind is dat je in M(anual)-stand niet met 1 wieltje het diafragma kan aanpassen, maar een knop in moet drukken en tegelijkertijd het wieltje moet draaien (zonder knop indrukken verstel je de sluitertijd met het wieltje). Dat is een voordeel van bv de 60D, die wel twee wieltjes heeft en zal voor mij een reden zijn om over een x aantal jaar te upgraden.

Voor €1000 heb je: http://tweakers.net/price...stm-+-40mm-stm-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-plosive
Vanmorgen kreeg ik van de tweakers pricewatch server een leuk berichtje 8)

"De prijzen voor de Canon EOS 700D + EF-S 18-135mm 3.5-5.6 IS STM Zwart zijn onder de door jou gestelde grens van € 750,- gezakt. De laagste prijs is nu € 719,-."

Ik had vorige week besloten dat het een 650/700D zou worden met de 18-135 STM lens en dat ik even een aanbieding af zou wachten. Mooie aanbieding dus ik heb heb zojuist besteld. Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kijk das goed bericht. Heel veel fotografie plezier met je nieuwe aanwinst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Universal Creations op 23-10-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Beste,

Ik ben aan het kijken voor een camera.
Zelf al een en het ander bekeken, maar kom er niet uit.
(Vooral qua lens keuze)

Nu heb ik verschillende opties:

1. Canon 600d + EF-S 18-55 III + EF 75-300 III

2. Nikon d3200 + AF-S DX 18-55 VR + AF-S DX 55-300 ED VR

of zijn er betere opties?

Budget: ongeveer 550 euro.

Doeleinden: Natuurfoto's (Bijvoorbeeld Afrika reis), Sportende personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die sportende mensen, is dat buiten? Want als dat binnen is, wordt het erg lastig met een beperkt budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik heb zelf de Nikon combinatie en heb tot nu toe vooral natuurfoto's gemaakt met de 55-300. Voor mijn gebruik focust die snel genoeg en ik denk dat je met en beetje moeite ook wel sportende personen op een afstand (mits overdag in redelijk licht) er goed mee moet kunnen fotograferen. De VR functie doet in ieder geval wonderen (heeft die canon 75-300 dat wel?).
thom90 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:28:
Beste,

Ik ben aan het kijken voor een camera.
Zelf al een en het ander bekeken, maar kom er niet uit.
(Vooral qua lens keuze)

Nu heb ik verschillende opties:

1. Canon 600d + EF-S 18-55 III + EF 75-300 III

2. Nikon d3200 + AF-S DX 18-55 VR + AF-S DX 55-300 ED VR

of zijn er betere opties?

Budget: ongeveer 550 euro.

Doeleinden: Natuurfoto's (Bijvoorbeeld Afrika reis), Sportende personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
Universal Creations schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:36:
Die sportende mensen, is dat buiten? Want als dat binnen is, wordt het erg lastig met een beperkt budget.
Dit is vrijwel altijd buiten ja.

Mocht je binnen foto's willen gaan maken, dan moet er nog een andere lens bij of is daar de camera zelf niet geschikt voor? (Uitbreiden kan eventueel later nog wel)

Het gaat er eigenlijk om, wat is allround de betere camera (en objectieven) om veel mee te leren, maar ook als je iets verder gevorderd bent, nog steeds mee uit de voeten kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ook binnen is het mogelijk, maar dan komt een erg belangrijk onderdeel om de hoek kijken het beheersen van je camera. De basis goed onder de knie hebben van bijvoorbeeld diafragma, sluitertijd en ISO.

Het is niet onmogelijk om met een instap camera foto's binnen te maken onder mindere lichtomstandigheden van snel bewegende objecten. Dit kan prima....

In het verleden had men camera, die minder advance waren dan onze huidige instap camera's en daar maakte men ook gave foto's mee ;-)

Mijn advies koop een mooie basis set van Nikon of Canon en ga heel veel oefenen. De apparatuur zal niet zo heel snel de beperking zijn, maar je eigen kennis en kunde. Door je te verdiepen in de basis van fotografie en veel te oefenen zul je merken dat er heel veel uit dit soort camera's te halen is.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 24-10-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sj44k13 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:43:
Ik heb zelf de Nikon combinatie en heb tot nu toe vooral natuurfoto's gemaakt met de 55-300. Voor mijn gebruik focust die snel genoeg en ik denk dat je met en beetje moeite ook wel sportende personen op een afstand (mits overdag in redelijk licht) er goed mee moet kunnen fotograferen. De VR functie doet in ieder geval wonderen (heeft die canon 75-300 dat wel?).
De Canon 75-300 zijn er, zie ik nu, in smaakje zonder USM en smaakje met USM, maar geen smaakjes met IS.

Ik zou als instapper eerder een 55-250 IS II of de nieuwere 55-250 IS STM aanraden, die zijn naar alle rapporten optisch best behoorlijk, terwijl de 75-300s niet al te best aangeschreven worden. Ik heb met geen van allen ervaring, dus ik baseer me op ervaringen van anderen.

Over Nikon vs Canon: Op zich zou ik verwachten dat je met allebei zonder problemen kan doen wat je wilt doen. De D3200 is echter nieuwer, kost minder en heeft voor fotografie een wat betere sensor. Ik weet niet zeker of het nog steeds zo is, maar typisch was de Canon altijd wat beter voor video, mocht je dat willen.

Ook niet onbelangrijk is de ergonomie en bediening. Ga eens naar een locale winkel en hou beide camera's eens vast (de mediamarkt is daar altijd best geschikt voor), ga eens na welke camera voor jou het best in de hand ligt. Ga ook eens door de menu's en de bediening heen en kijk wat je het best bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
henkie196 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:20:
[...]

De Canon 75-300 zijn er, zie ik nu, in smaakje zonder USM en smaakje met USM, maar geen smaakjes met IS.

Ik zou als instapper eerder een 55-250 IS II of de nieuwere 55-250 IS STM aanraden, die zijn naar alle rapporten optisch best behoorlijk, terwijl de 75-300s niet al te best aangeschreven worden. Ik heb met geen van allen ervaring, dus ik baseer me op ervaringen van anderen.

Over Nikon vs Canon: Op zich zou ik verwachten dat je met allebei zonder problemen kan doen wat je wilt doen. De D3200 is echter nieuwer, kost minder en heeft voor fotografie een wat betere sensor. Ik weet niet zeker of het nog steeds zo is, maar typisch was de Canon altijd wat beter voor video, mocht je dat willen.

Ook niet onbelangrijk is de ergonomie en bediening. Ga eens naar een locale winkel en hou beide camera's eens vast (de mediamarkt is daar altijd best geschikt voor), ga eens na welke camera voor jou het best in de hand ligt. Ga ook eens door de menu's en de bediening heen en kijk wat je het best bevalt.
Canon heeft wel een 70-300 met IS. Maar goed, dat is dan direct een L-lens en dat is wat prijzig natuurlijk. Overigens is de 55-250 IS een uitstekende beginnerslens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Buiten de 70-300L hebben ze ook nog een 70-300 IS USM en een 70-300 DO IS USM. Maar thom90 had het over een 75-300, en daar bestaan geen IS smaakjes. Plus dat zelfs de goedkoopste 70-300 een stuk duurder is dan de 75-300s of de 55-250s.

Ik zou de 55-250s niet zozeer beginnerslenzen als wel lenzen voor mensen met een beperkt budget noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
henkie196 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
Buiten de 70-300L hebben ze ook nog een 70-300 IS USM en een 70-300 DO IS USM. Maar thom90 had het over een 75-300, en daar bestaan geen IS smaakjes. Plus dat zelfs de goedkoopste 70-300 een stuk duurder is dan de 75-300s of de 55-250s.

Ik zou de 55-250s niet zozeer beginnerslenzen als wel lenzen voor mensen met een beperkt budget noemen.
Voor mij zitten 70-300's en 75-300's gewoon in dezelfde categorie.

Voor wat betreft de 55-250's heb je gelijk. Het zijn natuurlijk vooral bang-for-the-buck lenzen, niet specifiek voor beginners. Toch is het vaak wel de eerste telezoom die mensen kopen, hij zit niet voor niets in de meeste 2-lenzen deals.

Maar als je hem eenmaal hebt, dan zijn er nog maar weinig zinnige upgrademogelijkheden, voor een merkbaar betere telelens moet je echt het L-gebied in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoppa! schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:41:
[...]

Voor mij zitten 70-300's en 75-300's gewoon in dezelfde categorie.
Mwa, voor zover ik op de hoogte ben van Canon glaswerk is de non-L 70-300 IS USM toch echt wel een behoorlijke stap beter dan de 75-300. Er zit ook een behoorlijk substantieel prijsverschil tussen die modellen:

pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Die eerste is (voor zover ik altijd begrepen heb) een weinig bijzondere lens, waarbij je als starter met een EF-S body beter een pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II kan nemen. De tweede is beter, maar ook weer wat duurder, dus voor een echte budget instapper wellicht wat te veel van het goede.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 24-10-2013 14:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het is allemaal eenzelfde categorie qua focale lengtes en doel om voor te gebruiken, maar qua optische prestaties (en prijs) zijn al die 70/75-300s toch totaal andere beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
henkie196 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:16:
Het is allemaal eenzelfde categorie qua focale lengtes en doel om voor te gebruiken, maar qua optische prestaties (en prijs) zijn al die 70/75-300s toch totaal andere beestjes.
Dat lijkt me helder ja. En dat eerste bedoelde ik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
en hoe zit het met de twee nikon objectieven?
Kun je daar als beginner goed mee starten of beter een andere keuze?

Het betreft:

AF-S DX 18-55 VR
AF-S DX 55-300 ED VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De 55-300 ken ik niet, je zou even wat reviews op kunnen zoeken hoe hij zich verhoudt tot de 55-200. Het beetje extra bereik kan op zich wel prettig zijn, mits de scherpte van de 55-300 ook fatsoenlijk is in dat extra stuk. Al met al zullen het prima lenzen zijn om mee te starten. Ik heb het ook een hele tijd uitgehouden met de 18-55 en dat was de oude ongestabiliseerde versie die optisch stukken minder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
thom90 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:36:
en hoe zit het met de twee nikon objectieven?
Kun je daar als beginner goed mee starten of beter een andere keuze?

Het betreft:

AF-S DX 18-55 VR
AF-S DX 55-300 ED VR
Die Nikon objectieven zijn, voor zover ik weet, kwalitatief vergelijkbaar met de equivalente Canons.
Eventueel heeft Nikon nog een goede 18-105 die een veel ruimer bereik heeft - kun je, afhankelijk van de situatie, je telezoom wat vaker thuis laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Orion84 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:47:
De 55-300 ken ik niet, je zou even wat reviews op kunnen zoeken hoe hij zich verhoudt tot de 55-200. Het beetje extra bereik kan op zich wel prettig zijn, mits de scherpte van de 55-300 ook fatsoenlijk is in dat extra stuk. Al met al zullen het prima lenzen zijn om mee te starten. Ik heb het ook een hele tijd uitgehouden met de 18-55 en dat was de oude ongestabiliseerde versie die optisch stukken minder was.
De 55-300 is grofweg een 55-200 met nog 100 extra mm's. Tenzij je die 300mm echt wilt hebben, denk ik dat een 55-200 een betere keuze is aangezien dat in de meeste gevallen wel voldoende is. Zelfs een 18-105 zou misschien al kunnen volstaan.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor een safari zou ik toch wel die 100mm extra nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Voor een Safari wil je misschien wel iets beter dan de 50-300 ...

Om te beginnen kan je misschien best voor de 18-105 gaan wat een goede all rounder is om mee te beginnen. Daarmee wat spelen en dan zien waar je interesse ligt en pas dan beslissen over andere/duurdere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Inrage schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:05:
Voor een Safari wil je misschien wel iets beter dan de 50-300 ...

Om te beginnen kan je misschien best voor de 18-105 gaan wat een goede all rounder is om mee te beginnen. Daarmee wat spelen en dan zien waar je interesse ligt en pas dan beslissen over andere/duurdere lenzen.
55-300 is meer dan capabel om voor een stapel mooie platen te zorgen om na te genieten van je vakantie. Sure, als je perfecte safari shots wilt maken dan is een duurdere lens het overwegen waard, maar zo'n vakantie zal al prijzig genoeg zijn en bovendien betekent duurder glaswerk heel vaak ook groter en zwaarder glaswerk en dat moet je dan maar net allemaal mee willen slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag heeft een beetje betrekking op meerdere modellen / merken dus ik
gooi het in dit topic.

Ik wil een nieuwe full frame camera. Ik heb nu een Canon 5D.

Ik twijfel tussen Nikon d600/D610, Canon 6D en de Nikon D800. De Canon 5D Mark III valt echt buiten het budget. Ik wil er voornamelijk portretten / landschappen mee fotograferen... Nu zou je zeggen, ga voor de goedkopere modellen. Maar ik wil ook graag actiefoto's van mijn hond kunnen maken. Dat beestje weegt 60kg maar beweegt als een Jack Russell, dus een snel AF LIJKT mij handig. Nu lijkt me een besparing van €500-600 lekker om voor een 6D te gaan in plaats van de D800, maar als er mensen uit ervaring al kunnen zeggen dat het geen doen is ga ik er niet aan beginnen. Voor canon heb ik geen duur L glas
En qua accessoires heb ik alleen maar een externe flitser. Dus de overstap is voor mij geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor lenzen heb je nu dan bij je 5D zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:45:
Wat voor lenzen heb je nu dan bij je 5D zitten?
Haha niks bijzonders, enige lens die ik nu nog heb is een 50mm 1.8. Ik had een 70-200 f4L, maar die heb ik al verkocht. Kom namelijk van een 600D af hiervoor, dus mijn crop lenzen al een tijd geleden verkocht.
Met het oog op verandering in camera-gear al een tijdje echt ingehouden.. Maar met de koop van een nieuwe full frame komt er sowieso een Samyang 14mm, en later misschien nog een lichtsterke tele

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 70-200 heb je weggedaan omdat je overstapte naar fullframe??? Dat snap ik niet.
Maar als ik denk aan landschappen en goede AF: D800E. Maar dan heb je wel goede lenzen nodig die de 36MP goed benutten.

Pagina: 1 ... 37 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's