Staat voor €375 in Media Markt Antwerpen btw.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 08:47:
[...]
Volgens mij heeft deze wel een aardige AF?
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Zilver
Dan ben je in 1 keer klaar. Je mist een zoeker, maar later kan je upgraden naar een model met zoeker.
Verwijderd
Sowieso dekt de andere kitlens dat bereik ook al (het gaat om 2 lenzen versus 1 lens!). Overigens is die 18-105 geen hoogvlieger, die 55-200 schijnt beter te zijn volgens photozone.de.bartpostma schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:46:
[...]
Qua kwaliteit zitten de 18-105 VR en de 55-200 VR vrij dicht bij elkaar volgens mij. Het is alleen een ander type lens. De ene met meer groothoek, de ander met meer tele. Ik zou, als ik jou was, voor de 55-200 gaan. Tien meter is nog best een behoorlijke afstand en dan zal de 18-105 tekort schieten qua bereik lijkt me. Zeker als je eens een close-up wilt maken van een paard bijvoorbeeld.
Ikzelf schiet vrij regelmatig paarden en paardensport. Met die twee kitlenzen kom je een heel eind. Ik zelf heb dan wel een Canon 70-200 F4L, maar die nikon 55-200 zou voldoende moeten zijn, zeker omdat mijn body een veel slechtere sensor heeft en ik dus niet zo snel hogere iso's kan pakken om de sluitertijden op te krikken.
Eventueel tracteer je jezelf later op een 50mm F/1.8 (±160 euro) voor low light gebruik.
Klopt, ik had ook photozone even bekeken en daar scoort de 55-200 hoger dan de 18-105. Heb zelf echter beide lenzen gehad (en dus gebruikt) en ben zelf meer te spreken over de 18-105 wat betreft snelheid. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik mijn 55-200 VR alleen i.c.m. mijn D3100 heb gebruikt en vervolgens heb verkocht (de 55-200) en mijn 18-105 VR alleen heb gebruikt i.c.m. mijn D7000. Anyway, allebei prima lenzen met een goede beeldkwaliteit en een prima prijs/kwaliteitverhouding wat mij betreft.Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:08:
[...]
Sowieso dekt de andere kitlens dat bereik ook al (het gaat om 2 lenzen versus 1 lens!). Overigens is die 18-105 geen hoogvlieger, die 55-200 schijnt beter te zijn volgens photozone.de.
Ikzelf schiet vrij regelmatig paarden en paardensport. Met die twee kitlenzen kom je een heel eind. Ik zelf heb dan wel een Canon 70-200 F4L, maar die nikon 55-200 zou voldoende moeten zijn, zeker omdat mijn body een veel slechtere sensor heeft en ik dus niet zo snel hogere iso's kan pakken om de sluitertijden op te krikken.
Eventueel tracteer je jezelf later op een 50mm F/1.8 (±160 euro) voor low light gebruik.
Kijk eens naar de volgende lenzen :Mythio schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:56:
Wil nu echter een stapje maken naar een nieuwe camera, namelijk de Canon 70D.
Hierbij ben ik echter aan het kijken wat voor objectieven ik erbij nodig heb en welke goed zijn.
Wat is je beschikbare budget? 1500-2000
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Wildlife/Natuurfotografie en Huis,Tuin,Kuiken gebruik (feestjes, portretten, etc).
Qua lenzen zoek ik dus een algemene "allround" lens voor normale foto's en een telezoom voor natuur/wildlife.
Alle advies is welkom!
Normale foto's :
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) (Bijna zo goed als de Canon en erg goedkoop. Je hebt nog een tas en zo nodig gok ik
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (Niet lichtsterk, maar als allround lens ideaal!)
pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
OF als je iets zonder stabilisatie wil, maar wel met f/1.8 voor feestjes en dergelijke :
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
Voor dieren :
pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM (Veel betere stabilisatie, maar 100 mm. korter helaas)
Succes!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Is dit te vertrouwen? http://nl.gadgetcow.com/p...ody-Only/ProductID/11126/
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Zeer gebrekkig Nederlands, geen geldig adres, geen KvK-nummer, geen keurmerken.. If it sounds too good to be true..
eens met bovenstaande reactie van Radiant.
Trouwens, ik zou het sowieso al niet vertrouwen als je überhaupt die vraag moet stellen. Een 7D body only voor €900 terwijl pricewatch als laagste prijs iets minder dan €1100 aangeeft... Nee, lijkt me geen betrouwbare site

Als voormalig Canon-schieter kan ik de 15-85 met stip aanraden. Één van de beste (voor consumenten schappelijk geprijsde) standaardzooms op de wereld. De 15mm groothoek lijkt geen grote stap ten opzichte van 17 of 18 mm, maar is dat wel. Met name op reis (stedentrips en dergelijke) is het verschil tussen 15mm en 18mm regelmatig het verschil tussen een gebouw in een straat net wel of net niet mooi op de foto kunnen krijgen.nero355 schreef op maandag 09 september 2013 @ 04:06:
[...]
Kijk eens naar de volgende lenzen :
Normale foto's :
pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon) (Bijna zo goed als de Canon en erg goedkoop. Je hebt nog een tas en zo nodig gok ik)
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (Niet lichtsterk, maar als allround lens ideaal!)
pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
OF als je iets zonder stabilisatie wil, maar wel met f/1.8 voor feestjes en dergelijke :
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
Voor dieren :
pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM (Veel betere stabilisatie, maar 100 mm. korter helaas)
Succes!
Als telezoom zijn natuurlijk de 100-400 en de 70-300 goed, maar ook erg prijzig. Wil je een goed bereik voor weinig geld, overweeg dan zeker de 55-250is. Zowel de oude versie (tweedehands voor een prikkie op te pikken) als de nieuwe zijn voor het geld gewoon sterke lenzen, doch niet erg lichtsterkt.
Ik heb alle informatie uit de OP doorgenomen en een tijd rondgekeken al op dit forum. Heb de meeste beslissingen al gemaakt, slechts paar vragen nog (zie onderaan post).
Ik wil graag een dSLR omdat ik merk dat mijn superzoom compact camera niet meer aan mijn wensen kan voldoen op alle fronten. Ik wil de camera gebruiken voor mooi platen/ filmpjes op vakantie, een dagje een Waddeneiland, Nürburgring (filmpjes!) of citytrips. Wil af en toe eens wat uitvergroten op A1 formaat. Budget €400 - €600.
Met dit in gedachten op de Canon EOS 600D uitgekomen. Lekker allround voor een prima prijs volgens mij. Dat moet hem maar worden. Maar nu het lenzen verhaal. Ik zie:
- lenzen met en zonder IS
- lenzen met en zonder STM
Ik denk dat ik in eerste instantie voor een standaard kitlens 18-55mm kies (+/- €465) mét IS en zonder STM (vind de meerprijs nogal flink). Vragen:
- Klopt het dat STM alleen (behoorlijk) stiller is bij zoomen/ AF en niet veel met de beeldkwaliteit doet?
- Werkt IS ook degelijk bij filmen, of is het vooral bij fotografie zoom handig?
Ik wil graag een dSLR omdat ik merk dat mijn superzoom compact camera niet meer aan mijn wensen kan voldoen op alle fronten. Ik wil de camera gebruiken voor mooi platen/ filmpjes op vakantie, een dagje een Waddeneiland, Nürburgring (filmpjes!) of citytrips. Wil af en toe eens wat uitvergroten op A1 formaat. Budget €400 - €600.
Met dit in gedachten op de Canon EOS 600D uitgekomen. Lekker allround voor een prima prijs volgens mij. Dat moet hem maar worden. Maar nu het lenzen verhaal. Ik zie:
Ik denk dat ik in eerste instantie voor een standaard kitlens 18-55mm kies (+/- €465) mét IS en zonder STM (vind de meerprijs nogal flink). Vragen:
- Klopt het dat STM alleen (behoorlijk) stiller is bij zoomen/ AF en niet veel met de beeldkwaliteit doet?
- Werkt IS ook degelijk bij filmen, of is het vooral bij fotografie zoom handig?
STM is vooral een film-gadget. Het maakt een lens bij fotograferen en dergelijke niet scherper en de kleuren worden er niet mooier van. Wat je zegt klopt dus.Barns schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:24:
Ik heb alle informatie uit de OP doorgenomen en een tijd rondgekeken al op dit forum. Heb de meeste beslissingen al gemaakt, slechts paar vragen nog (zie onderaan post).
IS werkt bij filmen ook, in ieder geval wanneer het ingebouwd zit in de lens zoals bij Canon. Ik weet niet hoe dat is bij sensor-IS, maar ik ga er vanuit dat de fabrikanten die daar aan vasthouden dat ook wel hebben geregeld. Bij filmen is IS in ieder geval een must-have, althans, dat is mijn mening.
Je moet er wel rekening mee houden dat de camera die je nu op het oog hebt niet in staat is om te autofocussen tijdens het filmen. Als dat een issue voor je is, moet je echt naar recentere Canons, of richting de spiegelloze camera's. Bijvoorbeeld de Panasonic G5.
Bij Canon is de AF bij filmen aanwezig vanaf de 650D, zij het op een vrij knullige wijze geïntegreerd. Neem daarbij ook mee dat hoe groter de sensor van je camera is (en hoe groter je diafragma), hoe eerder je beeld 'niet in focus' is, vanwege de kleinere scherptediepte. Dan wordt een goede AF dus belangrijker als je tenminste geen behoefte hebt om een ervaren filmer te worden.
Of een lens met een fatsoenlijke manual focus ring zodat je de focus zelf kan regelen.
Hmmm dat zet me weer aan het twijfelen. 650D is incl. kitlens €130 duurder dan de 600D. AF tijdens filmen is wel fijn, maar lijkt vooral bij close-up beelden belangrijk te zijn. Hoe zit dat als ik auto's op de Nürburgring sta te filmen bijvoorbeeld, waarbij de auto's op >30 meter afstand blijven. Of een city trip waarbij ik een of ander plein ofzo film. Dan heb ik geen AF nodig lijkt me.Hoppa! schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:38:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat de camera die je nu op het oog hebt niet in staat is om te autofocussen tijdens het filmen. Als dat een issue voor je is, moet je echt naar recentere Canons, of richting de spiegelloze camera's. Bijvoorbeeld de Panasonic G5.
Bij Canon is de AF bij filmen aanwezig vanaf de 650D, zij het op een vrij knullige wijze geïntegreerd.
Ja, das ook nog een optie. Maar dit moet met wat oefening ook lukken met de Canon-kitlens denk ik toch?Barrycade schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:16:
Of een lens met een fatsoenlijke manual focus ring zodat je de focus zelf kan regelen.
Als je de auto's op die afstand hebt en je beweegt de camera mee met de auto (panning) dan zul je bij een wat kleiner diafragma niet al te veel problemen hebben, er is gewoon wel naar te kijken. Je mist de echte kritieke scherpte, iets wat met name in HD toch wel een duidelijk softer beeld oplevert. Aan de andere kant, met de 650D zal het niet veel beter gaan, simpelweg omdat de AF op dat toestel tergend traag is in filmstand.Barns schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:48:
[...]
Hmmm dat zet me weer aan het twijfelen. 650D is incl. kitlens €130 duurder dan de 600D. AF tijdens filmen is wel fijn, maar lijkt vooral bij close-up beelden belangrijk te zijn. Hoe zit dat als ik auto's op de Nürburgring sta te filmen bijvoorbeeld, waarbij de auto's op >30 meter afstand blijven. Of een city trip waarbij ik een of ander plein ofzo film. Dan heb ik geen AF nodig lijkt me.
Ik denk dat je een afweging moet maken hoe belangrijk filmen voor je is en hoe belangrijk AF daarbij dan is. Persoonlijk ben ik juist van Canon afgestapt omdat ik een kleiner systeem wilde met een 'filmen voor dummies'-stand. Ik moet wel zeggen dat dat alweer even geleden is. Ik moest toen kiezen tussen de 650D en de Panasonic G5 en ben voor die laatste gegaan. Nooit spijt van gehad, ik mis alleen de 15-85 nog elke keer als ik op reis ben.
Op de niet STM lenzen is manueel focussen tijdens het filmen echt een ramp, zeker op de kitlenzen. Daar moet je echt niet aan beginnen, zeker niet met wat snellere bewegingen, schokt aan alle kanten omdat het draaien aan de lens onmogelijk is zonder de camera alle kanten op te wiebelen.Ja, das ook nog een optie. Maar dit moet met wat oefening ook lukken met de Canon-kitlens denk ik toch?
een groot probleem zal het niet zijn om zelf te focussen.Barns schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:48:
[...]
Ja, das ook nog een optie. Maar dit moet met wat oefening ook lukken met de Canon-kitlens denk ik toch?
Zeker met daglicht moet je toch al naar f8 afstoppen om overbelichting te voorkomen. Ik zelf zou gewoon voor handmatig focusen gaan. Dan heb je ook geen last van "hunten" van de lens
ora et labora
Voor allen die nog advies hebben geleverd; bedankt!
Ik ga met de informatie aan de slag om te kijken wat ik precies ga aanschaffen.
Ik ga met de informatie aan de slag om te kijken wat ik precies ga aanschaffen.
Verwijderd
Dankjulliewel! 
Foutje, 10 meter was wat te veel. Ik denk dat de afstand eerder zo'n 3 meter is.
Maar toch ben ik even naar de brandpuntsafstanden gaan kijken in de EXIF-gegevens van de paardenfoto's die ik tot nu toe gemaakt heb en ik kwam tot de conclusie dat die afstand omgerekend moet worden. Nu is mijn huidige camera een zogenaamde 'superzoom' en gaan de getallen die op de lens staan van 24 tot 720. Ik geloof dat dit de 'omgerekende' getallen zijn? Als ik inzoom staat er op de lens steeds links een groot getal en rechts een kleine; bijvoorbeeld 24mm vs. 4.2mm. De kleine getallen zag ik steeds in de EXIF-gegevens staan. Klopt het dan dat het linkergetal het omgerekende getal is?
Zo ja, moet ik nog even héél diep nadenken of ik dat extra bereik van de 55-200mm nodig ga hebben of niet. Sowieso zou ik geneigd zijn om die te kopen ivm betere kwaliteit, ware het niet dat het de €100,- scheelt waar ik een prime lens voor zou kunnen kopen (oké, de meeste zijn wat duurder, maar toch). Overigens zou ik ook nog gewoon kunnen beginnen met alleen een 18-55 (weer €100,- goedkoper) en dan afhankelijk van wat ik mis in de kitlens later nog een betere lens kunnen kopen. Moeilijk...
EDIT: Ik heb een (betrouwbare) site gevonden waar de D5200 + kitlens + 55-200mm te koop is voor €780,-. Dit wordt nu toch wel heel aantrekkelijk... Maar ik heb nog een vraag wbt geheugenkaartjes: de D5200 is een snelle camera en verdient dus een snelle geheugenkaart. Iemand die mij uitleg gaf in een camerawinkel zei dat ik sowieso een class 10 geheugenkaart nodig heb. Klopt dit? En vooral: hoeveel GB heb ik nodig? Ik ben zeker niet van plan om altijd foto's te maken op zijn volle 24MP, de helft moet zeker al volstaan. Is er iemand die mij raad kan geven?
Foutje, 10 meter was wat te veel. Ik denk dat de afstand eerder zo'n 3 meter is.

Maar toch ben ik even naar de brandpuntsafstanden gaan kijken in de EXIF-gegevens van de paardenfoto's die ik tot nu toe gemaakt heb en ik kwam tot de conclusie dat die afstand omgerekend moet worden. Nu is mijn huidige camera een zogenaamde 'superzoom' en gaan de getallen die op de lens staan van 24 tot 720. Ik geloof dat dit de 'omgerekende' getallen zijn? Als ik inzoom staat er op de lens steeds links een groot getal en rechts een kleine; bijvoorbeeld 24mm vs. 4.2mm. De kleine getallen zag ik steeds in de EXIF-gegevens staan. Klopt het dan dat het linkergetal het omgerekende getal is?
Zo ja, moet ik nog even héél diep nadenken of ik dat extra bereik van de 55-200mm nodig ga hebben of niet. Sowieso zou ik geneigd zijn om die te kopen ivm betere kwaliteit, ware het niet dat het de €100,- scheelt waar ik een prime lens voor zou kunnen kopen (oké, de meeste zijn wat duurder, maar toch). Overigens zou ik ook nog gewoon kunnen beginnen met alleen een 18-55 (weer €100,- goedkoper) en dan afhankelijk van wat ik mis in de kitlens later nog een betere lens kunnen kopen. Moeilijk...

EDIT: Ik heb een (betrouwbare) site gevonden waar de D5200 + kitlens + 55-200mm te koop is voor €780,-. Dit wordt nu toch wel heel aantrekkelijk... Maar ik heb nog een vraag wbt geheugenkaartjes: de D5200 is een snelle camera en verdient dus een snelle geheugenkaart. Iemand die mij uitleg gaf in een camerawinkel zei dat ik sowieso een class 10 geheugenkaart nodig heb. Klopt dit? En vooral: hoeveel GB heb ik nodig? Ik ben zeker niet van plan om altijd foto's te maken op zijn volle 24MP, de helft moet zeker al volstaan. Is er iemand die mij raad kan geven?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 17:39 ]
Punt is dat als je een 18-55 koopt je waarschijnlijk geen 18-105 meer gaat kopen. De 18-55 (VR) is wel een stuk goedkoper dan de andere twee lenzen maar ook kwalitatief (bouw- en beeldkwaliteit) wel een stuk minder, daarnaast draait het frontelement dus mocht je eventueel (ND en polarisatie)filters gaan gebruiken gaat dat niet werken met de 18-55. Ik zou dan investeren in de 18-105 en bij gebrek aan bereik een 70-300 er bij te halen (al dan niet tweedehands).Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 16:50:
Dankjulliewel!
Foutje, 10 meter was wat te veel. Ik denk dat de afstand eerder zo'n 3 meter is.![]()
Maar 10m of 3m afstand is nogal een verschil

Verwijderd
Dankjewel voor je advies, ik ben druk aan het nadenken. 
Ik weet het, haha. Ik was nogal moe.
Dat denk ik dus ook. Maar de 55-200mm heeft ook wat betere kwaliteit (toch?) en extra bereik is altijd fijn.
Ik weet het, haha. Ik was nogal moe.
De 55-200 (VR versie) wordt bij de D3xxx en D5xxx serie als tweede lens naast de 18-55 meegeleverd. De 18-105 VR is de kitlens bij de D7xxx serie (en de 16-85 is daar de (flink) duurdere kitlens), dus wat dat betreft lijkt me een vergelijkbare beeldkwaliteit van de 55-200 en 18-105 aannemelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:45:
Dankjewel voor je advies, ik ben druk aan het nadenken.
Ik weet het, haha. Ik was nogal moe.Dat denk ik dus ook. Maar de 55-200mm heeft ook wat betere kwaliteit (toch?) en extra bereik is altijd fijn.
Bovendien moet ik eerlijk bekennen dat ik ze beide gehad heb (55-200 weggedaan en 70-300 voor gehaald) en zie in de praktijk weinig verschil in de beeldkwaliteit. Voor mijn gevoel is de 18-105 wel sneller en stiller dan de 55-200...
Denk dat je met beide tevreden zult zijn wat dat betreft, nu is het aan jou de keuze of je het gebied 18-55 er bij wilt hebben in je 'main purpose lens' of dat je het gebied 105-200 er bij wilt hebben.
Persoonlijk kon ik mij ergeren aan het feit dat ik, toen ik alleen de 18-55 en 55-200 had veel aan het wisselen was en vaak rond de 55mm aan het fotograferen was...
Verwijderd
Bedankt!
Maar wat fotografeerde jij dan als ik vragen mag? Dat je steeds van lens moest wisselen? Dat lijkt mij ook heel irritant namelijk. Ik ben van plan om vooral paarden te gaan fotograferen, en ik hoop toch dat ik dan niet steeds hoef te wisselen.
Maar wat fotografeerde jij dan als ik vragen mag? Dat je steeds van lens moest wisselen? Dat lijkt mij ook heel irritant namelijk. Ik ben van plan om vooral paarden te gaan fotograferen, en ik hoop toch dat ik dan niet steeds hoef te wisselen.
Verwijderd
Een dSLR heeft verwisselbare lenzen, dus dit hoort er allemaal bij. Je kan wel een 18-200 iets dergelijks aanschaffen, maar die hebben eigenlijk altijd een slechte beeldkwaliteit.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:58:
Bedankt!
Betreft de 18-105, ik zou daar absoluut niet mee uit de voeten kunnen komen als ik paarden fotografeer, maar dat komt ook omdat ik ook wedstrijden schiet. Met een 18-105 is de bak erg groot
Verwijderd
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar als ik gewoon mijn vakantie leuk wil vastleggen (en dan gaat het niet persé om fototechnisch mooie platen) denk ik dat het me toch zou gaan irriteren.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik zal overigens nooit wedstrijden gaan fotograferen, maar ik denk toch dat ik dat stukje extra zoom goed kan gebruiken. Ook als ik bijvoorbeeld eens een konijntje zie huppelen.
Vandaar dat ik nu heel erg neig naar de 55-200, voor maar €60,- meer... Mijn besluit staat nog niet helemáál vast, maar jullie hebben me een heel eind op weg geholpen!
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik zal overigens nooit wedstrijden gaan fotograferen, maar ik denk toch dat ik dat stukje extra zoom goed kan gebruiken. Ook als ik bijvoorbeeld eens een konijntje zie huppelen.
Destijds veel auto (supercar) fotografie.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:21:
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar als ik gewoon mijn vakantie leuk wil vastleggen (en dan gaat het niet persé om fototechnisch mooie platen) denk ik dat het me toch zou gaan irriteren.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik zal overigens nooit wedstrijden gaan fotograferen, maar ik denk toch dat ik dat stukje extra zoom goed kan gebruiken. Ook als ik bijvoorbeeld eens een konijntje zie huppelen.Vandaar dat ik nu heel erg neig naar de 55-200, voor maar €60,- meer... Mijn besluit staat nog niet helemáál vast, maar jullie hebben me een heel eind op weg geholpen!
Tuurlijk, lenzen wisselen hoort absoluut ook bij de dSLR. Heb er tegenwoordig ook meer verstand van dan destijds en heb tegenwoordig 35mm en 50mm primes vooral op mijn bodies staan. Ik vind het wisselen niet erg en ik zou nooit een 18-200 om die reden kopen.
Echter als je er achter komt dat je echt vaak op die grens fotografeert als je net een extra lens erbij gekocht hebt kan dat vrij frustrerend zijn. Zeker bij snelle scènes, waar je niet rustig de tijd hebt om te wisselen van lens. In dat geval is de 18-105 voor mij wel een oplossing en een ideaal bereik voor beetje all-around fotografie. Heb (en neem) ik wat meer tijd voor compositie en heb ik (meer) tijd om te wisselen van lenzen, pak ik mijn primes en prikkel ik mijn creatieve geest
Maar je wil dan ALLEEN de 55-200 kopen? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp, want zonder een lens in het 18-XX bereik ga je niet gelukkig worden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:21:
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik zal overigens nooit wedstrijden gaan fotograferen, maar ik denk toch dat ik dat stukje extra zoom goed kan gebruiken. Ook als ik bijvoorbeeld eens een konijntje zie huppelen.Vandaar dat ik nu heel erg neig naar de 55-200, voor maar €60,- meer... Mijn besluit staat nog niet helemáál vast, maar jullie hebben me een heel eind op weg geholpen!
Ga je voor de 55-200, koop er dan een 18-55 of iets dergelijks bij.
Verwijderd
Als je omhoog scrolt weet je het antwoordHoppa! schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:27:
[...]
Maar je wil dan ALLEEN de 55-200 kopen? Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp, want zonder een lens in het 18-XX bereik ga je niet gelukkig worden.
Ga je voor de 55-200, koop er dan een 18-55 of iets dergelijks bij.
Ik kan je de 18-105 van harte aanbevelen Fatibaa! Je zit toch heel vaak in het gebied rond de 55 te fotograferen en dan wil je eigenlijk niet constant je lenzen verwisselen. Spaar dan liever even door om later bijvoorbeeld een (wel een stuk duurdere) 70-300 aan te schaffen. Deze kun je dan gebruiken als je weet dat je veel zoom nodig hebt. Je hebt dan (op termijn) een mooie all-round lens en een hele fijne zoomlens!
De 18-105 heeft natuurlijk 'meer zoom' dan de 70-300. Maar gelukkig snappen we wat je bedoelt.Informaticus89 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:59:
Ik kan je de 18-105 van harte aanbevelen Fatibaa! Je zit toch heel vaak in het gebied rond de 55 te fotograferen en dan wil je eigenlijk niet constant je lenzen verwisselen. Spaar dan liever even door om later bijvoorbeeld een (wel een stuk duurdere) 70-300 aan te schaffen. Deze kun je dan gebruiken als je weet dat je veel zoom nodig hebt. Je hebt dan (op termijn) een mooie all-round lens en een hele fijne zoomlens!
Ik was er zo goed als uit om voor de 600D te kiezen, maar twijfel nu over de 650D. Het prijsverschil is +/- €120.
Gebruik: vakanties, city trips, dagje Nürburgring etc.
Vooral de AF tijdens video lijkt me interessant, maar ook touchscreen voor focus, hogere ISO, HDR en snellere burst (5 fps) lijken op het oog best flinke verschillen. Any thoughts?
Gebruik: vakanties, city trips, dagje Nürburgring etc.
Vooral de AF tijdens video lijkt me interessant, maar ook touchscreen voor focus, hogere ISO, HDR en snellere burst (5 fps) lijken op het oog best flinke verschillen. Any thoughts?
[ Voor 184% gewijzigd door Barns op 11-09-2013 10:39 ]
Wij kunnen niet in je portemonnee kijken. Gezien de verschillen die je al gevonden hebt tussen de 2 modellen zal je toch zelf moeten verantwoorden of je het verschil in prijs de moeite waard vindt, of niet.
Dat is niet helemaal waar, maar ergens heb je wel gelijk. De hoofdregel bij camera-apparatuur is echter dat je je geld beter in glas kunt steken dan in je body. Bij een eerste aanschaf is die regel echter minder belangrijk. Ik denk dat je een goede keuze maakt, Canon heeft uitstekende apparatuur en soms, heel soms, denk ik nog wel eens terug aan mijn good-old 450D met zijn 15-85mm. Mijn eerste kennismaking met systeemcamera's en dat blijft je altijd bij.Barns schreef op woensdag 11 september 2013 @ 11:25:
Hahahaha das waar, nou ja fuck it. Doe de duurdere wel, the more (options) the merrier.
Tip voor als je van een compactcamera afkomt: Ga zo snel mogelijk lezen over scherptediepte, of doe een goede DSLR-cursus. Scherptediepte is het belangrijkste aspect van fotograferen met een camera met een grotere sensor. Na mijn eerste trip met mijn DSLR was ik heftig teleurgesteld omdat de resultaten tegenvielen. Als je niet weet waar je mee bezig bent, dan zullen de foto's van een spiegelreflex NIET mooier zijn dan die van je compactcamera. Dat heeft te maken met de onscherpte die een grotere sensor met zich meebrengt, waardoor niet alles wat vroeger scherp was nu ook scherp zal zijn op je foto. Je moet daar dus meer over nadenken en naar handelen. Ook de 'dummiestand' die veel DSLR's hebben veranderd daar weinig aan.
Daarnaast moet je je realiseren dat DSLR's over het algemeen (in de standaardsettings) een minder bewerkte kleur-output hebben. Anders gezegd, de lucht is wat minder blauw, de zee is wat minder blauw en het grasveld is wat minder groen. Compactcamera's worden zo afgesteld dat vakantiefoto's altijd mooi zijn qua kleuren, DSLR's zijn zo afgesteld dat ze de werkelijkheid weergeven.
Maar dat kun je allemaal in de camera al tweaken tot op het punt dat je tevreden bent. En anders heb je altijd nog RAW! In ieder geval veel plezier en succes met je aankoop!
Bij de meeste moderne DSLR's heb je daar wel instellingen voor om als je in JPG schiet toch die mooie kleuren te krijgen. Bij Canon heet dit 'Picture Styles' wat profielen zijn die dus oa. contrast, scherpte, verzadiging en dat soort dingen bepaald voor JPG foto's, voor RAW heeft dit geen effectHoppa! schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:11:
[...]
Dat is niet helemaal waar, maar ergens heb je wel gelijk. De hoofdregel bij camera-apparatuur is echter dat je je geld beter in glas kunt steken dan in je body. Bij een eerste aanschaf is die regel echter minder belangrijk. Ik denk dat je een goede keuze maakt, Canon heeft uitstekende apparatuur en soms, heel soms, denk ik nog wel eens terug aan mijn good-old 450D met zijn 15-85mm. Mijn eerste kennismaking met systeemcamera's en dat blijft je altijd bij.
Tip voor als je van een compactcamera afkomt: Ga zo snel mogelijk lezen over scherptediepte, of doe een goede DSLR-cursus. Scherptediepte is het belangrijkste aspect van fotograferen met een camera met een grotere sensor. Na mijn eerste trip met mijn DSLR was ik heftig teleurgesteld omdat de resultaten tegenvielen. Als je niet weet waar je mee bezig bent, dan zullen de foto's van een spiegelreflex NIET mooier zijn dan die van je compactcamera. Dat heeft te maken met de onscherpte die een grotere sensor met zich meebrengt, waardoor niet alles wat vroeger scherp was nu ook scherp zal zijn op je foto. Je moet daar dus meer over nadenken en naar handelen. Ook de 'dummiestand' die veel DSLR's hebben veranderd daar weinig aan.
Daarnaast moet je je realiseren dat DSLR's over het algemeen (in de standaardsettings) een minder bewerkte kleur-output hebben. Anders gezegd, de lucht is wat minder blauw, de zee is wat minder blauw en het grasveld is wat minder groen. Compactcamera's worden zo afgesteld dat vakantiefoto's altijd mooi zijn qua kleuren, DSLR's zijn zo afgesteld dat ze de werkelijkheid weergeven.
Maar dat kun je allemaal in de camera al tweaken tot op het punt dat je tevreden bent. En anders heb je altijd nog RAW! In ieder geval veel plezier en succes met je aankoop!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dat zei ik dus al, dus inderdaad, u heeft helemaal gelijk.Ventieldopje schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:40:
[...]
Bij de meeste moderne DSLR's heb je daar wel instellingen voor om als je in JPG schiet toch die mooie kleuren te krijgen. Bij Canon heet dit 'Picture Styles' wat profielen zijn die dus oa. contrast, scherpte, verzadiging en dat soort dingen bepaald voor JPG foto's, voor RAW heeft dit geen effect
Of het 'mooie kleuren' zijn vind ik overigens discutabel. Ik heb het liefst dat de foto die uit mijn camera komt zo veel als mogelijk weergeeft wat ik gezien heb. Als ik er een spectakelstuk van wil maken, dan doe ik dat wel achteraf.
Na een aantal bezoekjes aan de Mediamarkt en Saturn twijfel ik nog tussen een aantal toestellen. Ik heb een budget tot +/- 600 euro en ga voornamelijk landschappen of bijeenkomsten fotograferen.
Ik heb voornamelijk gekeken naar de Canon 600D en de Nikon D5100/D3200. Wat voor mij bij de Canon heel positief voelde was de grip, ik kan het toestel beter vastpakken dan de D5100 en D3200. Al is het bij de D5100 ook niet slecht. Wat is jullie ervaring daarmee? Wat ik ook positief vind bijvoorbeeld is dat op de 600D er direct een actieve knop is voor je ISO-settings. Bij de Nikon kan je weliswaar een functietoets daarvoor instellen maar echt handig vind ik het niet werken.
Voordeel bij de Nikon D5100/D3200 leek mij in de winkel dat je wel veel toestel hebt voor je geld, zeker bij de D3200 met 24MP. De menuinterface kwam bij mij ook wat frisser en duidelijker over bij de D5100/D3200 in vergelijking met de Canon. Aan de andere kant leek het alsof de zoeker van de Canon meer helder en duidelijker is dan die van de Nikon's.
Wat zouden jullie mij adviseren? Of is dit echt een puur persoonlijke keuze?
Ik heb voornamelijk gekeken naar de Canon 600D en de Nikon D5100/D3200. Wat voor mij bij de Canon heel positief voelde was de grip, ik kan het toestel beter vastpakken dan de D5100 en D3200. Al is het bij de D5100 ook niet slecht. Wat is jullie ervaring daarmee? Wat ik ook positief vind bijvoorbeeld is dat op de 600D er direct een actieve knop is voor je ISO-settings. Bij de Nikon kan je weliswaar een functietoets daarvoor instellen maar echt handig vind ik het niet werken.
Voordeel bij de Nikon D5100/D3200 leek mij in de winkel dat je wel veel toestel hebt voor je geld, zeker bij de D3200 met 24MP. De menuinterface kwam bij mij ook wat frisser en duidelijker over bij de D5100/D3200 in vergelijking met de Canon. Aan de andere kant leek het alsof de zoeker van de Canon meer helder en duidelijker is dan die van de Nikon's.
Bedankt voor je uitgebreide post! Ik weet wat me te doen staat de komende tijdHoppa! schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:11:
[...]
Dat is niet helemaal waar, maar ergens heb je wel gelijk. De hoofdregel bij camera-apparatuur is echter dat je je geld beter in glas kunt steken dan in je body. Bij een eerste aanschaf is die regel echter minder belangrijk. Ik denk dat je een goede keuze maakt, Canon heeft uitstekende apparatuur en soms, heel soms, denk ik nog wel eens terug aan mijn good-old 450D met zijn 15-85mm. Mijn eerste kennismaking met systeemcamera's en dat blijft je altijd bij.
Geloof me ga niet die megapixels meenemen in je overweging, want 18 of 24, allebei groot zat.CarbonCopy schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:47:
Na een aantal bezoekjes aan de Mediamarkt en Saturn twijfel ik nog tussen een aantal toestellen. Ik heb een budget tot +/- 600 euro en ga voornamelijk landschappen of bijeenkomsten fotograferen.
Wat bedoel je met "frisser" menu? Je kan bij de canon het kleuren thema aanpassen misschien dat het dan wel fris lijkt
Bij Nikon heb je geen iso knopje, maar die kun je op Fn toets instellen, dus dan heb je wél een knopje voor ISO. Dit is wel onmisbaar vind ik zelf directe toegang tot iso.
Zoeker helderheid heb ik geen idee van. Is het niet zo dat die van de nikon pas helder word als je het toestel aanzet?
Kijk ook even naar het lens aanbod van nikon en canon als je enig inzicht hebt in wat je in de toekomst erbij wil kopen.
Nee beide toestellen stonden aan. :-) Het beeld was wel helder maar de informatieregel onderin de zoeker met je ISO-waarden e.d. was wat scherper bij de Canon. Of ik moet nieuwe lenzen hebben.
Het menu en nfoscherm van de Nikon deed mij geavanceerder ogen als is de Canon inderdaad wel heel duidelijk. Je hebt gelijk met de Fn-toets bij de Nikon, maar handig vind ik anders zeker waar het knopje ook zit, aan de voorzijde op het toestel. Jammer is wel weer dat ze beiden een draaibaar schermpje achterop hebben, dat vind ik echt niets.
Als ik kijk naar het lenzenaanbod en het totale financiële plaatje zeg ik Nikon maar als ik kijk hoe het toestel voelt in de hand dan zeg ik Canon.
Als ik kijk naar het lenzenaanbod en het totale financiële plaatje zeg ik Nikon maar als ik kijk hoe het toestel voelt in de hand dan zeg ik Canon.
Haha grappig dat je dat zegt dat vind ik zelf ook niks inderdaadCarbonCopy schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:26:
Jammer is wel weer dat ze beiden een draaibaar schermpje achterop hebben, dat vind ik echt niets.
Bij canon kon je nog volgens mij in het menu kiezen dat je ook geavanceerde opties zien wilt dan heb je wat uitgebreider menu, maar nog steeds wel duidelijk van structuur.
Ik heb een Nikon D50 te koop, over de prijs komen we wel overeen...
V&A aangeboden: Nikon D50 (6MP)
V&A aangeboden: Nikon D50 (6MP)
Maar ja, dan kom je bij de 1100D of 100D terecht voor mijn budget en die hebben beiden niet mijn voorkeur. En bij Nikon de 3200/3100. Steeds dat gedraai en gepriegel met dat draaischermpje, vind het maar niets.hypz schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:37:
[...]
Haha grappig dat je dat zegt dat vind ik zelf ook niks inderdaadBewust ook nooit een camera gekocht met een kantelschermpje.
Verwijderd
Dat draaischermpje kan je gewoon laten zitten en dan heb je er geen last van. Het is een mooi pluspunt waar je later nog veel gemak van kan hebben.
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar ik zie het zelf vooral als iets wat ergens achter kan blijven hangen / afbreken / stof en rommel achter / tussen gaat zitten
. Enige voordeel is misschien als je echt wat meer met video doet.
Dit. Ik heb destijds mijn keuze uiteindelijk bijna laten bepalen door het feit dat ik het geluid van de sluiter van de Nikons mooier vond. Voor mij heeft uiteindelijk een goede deal met een lenzenpakket de doorslag gegeven om toch voor Canon te gaan. De verschillen zijn klein en (cliche, cliche) slechte camera's maken beide merken gewoon niet in die klasse.CarbonCopy schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:47:
Grip is trouwens wel iets belangrijks, ik vind dat Canon daarin (zeker voor de iets grotere hand) toch lekkerder zit. Kijk maar eens om je heen, relatief meer vrouwen met Nikon
En Macro. En feesten fotograferen. Ook als toerist in drukke straatjes is het soms een uitkomst.hypz schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:56:
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar ik zie het zelf vooral als iets wat ergens achter kan blijven hangen / afbreken / stof en rommel achter / tussen gaat zitten. Enige voordeel is misschien als je echt wat meer met video doet.
Absoluut een leuke gadget, en ik wil nooit meer een camera zonder en vrij te bewegen LCD.
Dank allen voor het advies.
Nog even kijkend naar de lenzen, en dan als voorbeeld: met een lens 18-105 kan ik eerst prima uit de voeten. Die van Nikon kost mij 189 euro. Met die van Canon 180-135mm heb je inderdaad iets meer bereik maar betaal je 279,00. Beiden met stabilizer. Zijn lenzen voor Canon over het algeheel prijziger dan voor Nikon?
http://www.fotokonijnenbe...6-g-if-ed-dx-vr-bulk.html
http://www.fotokonijnenbe...135mm-f35-56-is-bulk.html
Nog even kijkend naar de lenzen, en dan als voorbeeld: met een lens 18-105 kan ik eerst prima uit de voeten. Die van Nikon kost mij 189 euro. Met die van Canon 180-135mm heb je inderdaad iets meer bereik maar betaal je 279,00. Beiden met stabilizer. Zijn lenzen voor Canon over het algeheel prijziger dan voor Nikon?
Nee. In sommige bereiken zijn de Nikons goedkoper, en in andere bereiken de Canons. Niets van te zeggen. Alleen Sony is echt nadrukkelijk duurder bij lenzen, al zullen Sony-gebruikers dan roepen dat hun lenzen dan ook wel veel beter zijn. Wat klinklare onzin is, want het is gewoon zeer matig wat Sony maakt. Maar dat allemaal geheel terzijde.CarbonCopy schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:58:
Dank allen voor het advies.![]()
De Canon zal iets duurder zijn vanwege het grotere bereik.Ik weet dat de Nikon 18-105 tamelijk matig is. Let trouwens wel op, die Canon 18-135 is er in een gewone en in een STM-versie. De NIET-STM is echt een slechte lens. De STM is duurder, maar zeer goed.
Mocht je voor Canon gaan, zou ik de gewone 18-135 overslaan. Kun je beter voor de 15-85 gaan. Die is een heel stuk duurder, maar de 3mm in de groothoek gaat je meer opleveren dan het verschil tussen 105mm en 135mm.
Je kunt voor lens-reviews eens hier kijken: http://www.photozone.de/
[ Voor 17% gewijzigd door Hoppa! op 11-09-2013 19:34 ]
Die 18-135 is ook niet zo heel erg goed. De nieuwe pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM is beter.
Edit: wat hierboven in 2de instantie ook gezegd wordt....
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 11-09-2013 19:35 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ja, ik was net te laat met mijn edit...Universal Creations schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:34:
Die 18-135 is ook niet zo heel erg goed. De nieuwe pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM is beter.
Overigens kun je ook eens kijken naar de Sigma 18-125. Die zit zowel qua prijs als kwaliteit tussen de 2 18-135 varianten van Canon in.
Verwijderd
Dankjewel voor je advies (iedereen hier trouwensInformaticus89 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:59:
Iedereen zegt nu dat ik vaak in het gebied rond de 55mm zal zitten, maar ik zie dat zelf eigenlijk niet zo snel gebeuren. Zou je me kunnen uitleggen met welke onderwerpen/in welke situaties dit aan de hand zou zijn? Want ik zal vooral paarden fotograferen en zie het dan toch niet zo snel gebeuren... Zeker als ik dan naar de EXIF-gegevens kijk; ik zie vrijwel nooit een brandpuntsafstand kleiner dan 55mm.
Is die 55mm in de exif de werkelijke brandpuntsafstand of in 35mm equivalent. Heb je misschien een linkje naar voorbeelden? 50 tot 85mm op jou camera wordt veel gebruikt voor portretten. En dat kan ook prima bij paardenhoofden. Wil je het paard in actie op de foto zetten, heb je vaker een grotere afstand tot het paard en zit je meer in het telebereik.
Dacht ik ook altijd, maar tussen 18 en 85 mm. is het best een goede lensUniversal Creations schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:34:
Die 18-135 is ook niet zo heel erg goed.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Ik zit ook niet zo heel vaak rond de 50 voor paarden. Je gebruikt het wel eens voor een portret van de ruiter en of een paardenhoofd. Verder zit je wel eens wide voor weide schot, maar je zit inderdaad meestal boven de 55. Het hangt er ook wel wat vanaf hoe dicht bij je kan komen.Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:53:
[...]
Dankjewel voor je advies (iedereen hier trouwens)!
Iedereen zegt nu dat ik vaak in het gebied rond de 55mm zal zitten, maar ik zie dat zelf eigenlijk niet zo snel gebeuren. Zou je me kunnen uitleggen met welke onderwerpen/in welke situaties dit aan de hand zou zijn? Want ik zal vooral paarden fotograferen en zie het dan toch niet zo snel gebeuren... Zeker als ik dan naar de EXIF-gegevens kijk; ik zie vrijwel nooit een brandpuntsafstand kleiner dan 55mm.
Ja, maar je koop hem juist om meer bereik te hebben in het telebereik ten opzichte van de kitlens. Dan kun je beter ergens een 17-85 oppikken, de voorloper van de 15-85. Die kost tegenwoordig bijna niets meer en is ook in het 18-85 bereik beter dan de 18-135. Qua CA is hij misschien iets minder, maar de kleurreproductie en scherpte is absoluut beter.nero355 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 00:25:
[...]
Dacht ik ook altijd, maar tussen 18 en 85 mm. is het best een goede lensAlleen de 86-135 mm. kant is bagger!
Verwijderd
In de EXIF staat de werkelijke brandpuntsafstand, maar met behulp van de getallen op de lens heb ik het omgerekend naar 35mm equivalent. Als ik mijn laptop vanmiddag weer tot mijn beschikking heb zal ik wat voorbeelden sturen.Universal Creations schreef op woensdag 11 september 2013 @ 23:07:
Is die 55mm in de exif de werkelijke brandpuntsafstand of in 35mm equivalent. Heb je misschien een linkje naar voorbeelden? 50 tot 85mm op jou camera wordt veel gebruikt voor portretten. En dat kan ook prima bij paardenhoofden. Wil je het paard in actie op de foto zetten, heb je vaker een grotere afstand tot het paard en zit je meer in het telebereik.
Dankjewel voor je uitleg!
Tuschinski, dankjewel! Ik begin er al wat meer van te begrijpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2013 17:13 ]
Ik denk dat de 18-135 dan nog steeds beter is eigenlijk... de 17-85 was niet echt een optisch wonder zeg maarHoppa! schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:03:
Ja, maar je koop hem juist om meer bereik te hebben in het telebereik ten opzichte van de kitlens. Dan kun je beter ergens een 17-85 oppikken, de voorloper van de 15-85. Die kost tegenwoordig bijna niets meer en is ook in het 18-85 bereik beter dan de 18-135. Qua CA is hij misschien iets minder, maar de kleurreproductie en scherpte is absoluut beter.

Hij heeft wat (lees:absurd veel) last van chromatische aberratie, maar was wel over het gehele bereik scherper dan de 18-135. Althans, dat is mijn ervaring. Ook qua kleurreproductie vond ik de 17-85 sterker. Maar je hebt wel gelijk hoor, het is alles bijelkaar een zeer matige lens als je zag wat hij destijds moest kosten. Voor de huidige prijs echter is het een heel behoorlijk ding, al zou ik de meerprijs van de 15-85 direct neerleggen, ook al is die bijna twee keer zo duur.....nero355 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:19:
[...]
Ik denk dat de 18-135 dan nog steeds beter is eigenlijk... de 17-85 was niet echt een optisch wonder zeg maar
Zonder twijfel, maar ik val in herhaling, is dat DE standaardzoom van Canon als je net even wat meer bereik wilt.
Verwijderd
Wat foto's recht uit de camera ter voorbeeld voor Universal Creations. Nu in een link, thumbnails gaat niet lukken op de laptop.
http://fc07.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m08mu.jpg
http://fc00.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m09m3.jpg
http://fc07.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m09nb.jpg
Ik raak een beetje in de war van het equivalent-gedoe.
http://fc07.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m08mu.jpg
http://fc00.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m09m3.jpg
http://fc07.deviantart.ne...by_faatxhorse-d6m09nb.jpg
Ik raak een beetje in de war van het equivalent-gedoe.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2013 17:30 ]
Ik zie brandpuntsafstanden van ongeveer 25mm op je HS10/HS11 wat zo'n beetje overeenkomt met 90-100mm op een aps-c camera. Dus een 18-105 is net wat krap. 18-55 + een telezoom zou een betere optie zijn.
Verwijderd
Heel erg bedankt! 
Op de lens van mijn huidige camera staan links en rechts kolommen met getallen, en rechts is hoe het in de EXIF staat en ik ging er eigenlijk van uit dat links overeekomt met de brandpuntsafstand van een aps-c sensor. Maar 25mm in de EXIF gegevens zou dan meer dan 135mm op een aps-c zijn en dat zou toch best verschillen van wat je net zei, dus wat is de linker'kolom' dan? Gewoon nieuwsgierigheid.
Op de lens van mijn huidige camera staan links en rechts kolommen met getallen, en rechts is hoe het in de EXIF staat en ik ging er eigenlijk van uit dat links overeekomt met de brandpuntsafstand van een aps-c sensor. Maar 25mm in de EXIF gegevens zou dan meer dan 135mm op een aps-c zijn en dat zou toch best verschillen van wat je net zei, dus wat is de linker'kolom' dan? Gewoon nieuwsgierigheid.

Volgens mij geeft die kolom het 135 equivalent aan. Dat is de waarde gerelateerd aan full frame, niet APS-C. Daarvoor moet je 2/3 van deze waarde nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 12-09-2013 19:02 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Was vanmiddag in een speciaalzaak waar de 600D stond met een 18-55 en een 55-250 tegen een prijs wat nog binnen mijn budget ligt. Dan zou ik van mijn 18-105 moeten gaan afstappen, mijn gedachte was dan dat ik niet constant met lenzen hoef te wisselen. Wat zou een juiste keuze zijn bij landschapfotografie en fotografie op feestjes en bijeenkomsten? 55mm kan soms net te kort zijn lijkt me maar 250mm lijkt me overkill, maar het gewicht draag je wel mee.Hoppa! schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:36:
[...]
Ja, ik was net te laat met mijn edit...
Overigens kun je ook eens kijken naar de Sigma 18-125. Die zit zowel qua prijs als kwaliteit tussen de 2 18-135 varianten van Canon in.
Het lijkt mij niet dat je dan met 55mm echt te kort gaat komen hoor.
De 55-250 is op feestjes zelfs wel eens erg handig om close-ups te maken. Ik gebruikte die lens veel in het 90-150 gebied. Voor het gewicht hoef je de 55-250 trouwens sowieso niet te laten liggen, het ding weegt niets. Het gewicht van de 18-55 en de 55-250 samen (590 gram) is niet eens zo veel meer is als dat van de 18-105 (je hebt het dan over de Nikon neem ik aan?) (420 gram) alleen.CarbonCopy schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:58:
[...]
Was vanmiddag in een speciaalzaak waar de 600D stond met een 18-55 en een 55-250 tegen een prijs wat nog binnen mijn budget ligt. Dan zou ik van mijn 18-105 moeten gaan afstappen, mijn gedachte was dan dat ik niet constant met lenzen hoef te wisselen. Wat zou een juiste keuze zijn bij landschapfotografie en fotografie op feestjes en bijeenkomsten? 55mm kan soms net te kort zijn lijkt me maar 250mm lijkt me overkill, maar het gewicht draag je wel mee.
Verder is 250mm natuurlijk een brandpuntsafstand waarmee je ook redelijk uit de voeten kunt met dierenspul. Ben je ergens een landschap aan het fotograferen en zit er een mooie vogel, vos, hert, wolf, olifant, kun je die ook even meepikken. Er zijn genoeg kleine fototasjes waar de 600D prima inpast met die twee lenzen.
Je moet dan alleen wel lenzen wisselen soms. Als je dat niet wilt, dan moet je niet aan een DSLR beginnen. Het is ook geen vervelend iets, dat lenzen wisselen. Daar krijg je snel handigheid in. Last but not least is de kwaliteit van de 18-55/55-250 combi ook gewoon stukken beter dan van de 18-105. De 55-250 is echt een zeldzaam bang-for-the-buck exemplaar die, onder goede omstandigheden en in het juiste bereik (tussen de 100mm en 200mm) met de allerbeste telelenzen mee kan.
Dank je Hoppa! Vanmorgen nog weer eens bij de MM en weet nu zeker dat het de 600D gaat worden. De grip hiervan is in mijn geval uitstekend, bij de D5100 krijg ik al snel kramp. En de instellingen van de 600D zijn gewoon makkelijker aan te passen in het menu in vergelijking met de D5100 is mijn ervaring. Dat de D5100 ietsjes meer frames per seconde kan schieten en een grotere buffer heeft zal mij dan worst zijn. :-)
Moet ik voor mij zelf nog de keuze maken tussen de 18-135 of de 18-55/55-250 maar daar kom ik nu wel uit met jullie hulp. 18-55 zal inderdaad wel genoeg zijn voor bijeenkomsten en landschappen maar wil toch iets meer flexibiliteit hebben.
Keus is in ieder geval tussen de volgende twee internetaanbiedingen, dat staat bij mij al wel vast:
http://www.kamera-express...5mm-is-ii-55-250mm-is-ii/
http://www.foka.nl/canon-...-135-mm-f-3-5-5-6-is-bulk
Moet ik voor mij zelf nog de keuze maken tussen de 18-135 of de 18-55/55-250 maar daar kom ik nu wel uit met jullie hulp. 18-55 zal inderdaad wel genoeg zijn voor bijeenkomsten en landschappen maar wil toch iets meer flexibiliteit hebben.
Keus is in ieder geval tussen de volgende twee internetaanbiedingen, dat staat bij mij al wel vast:
[ Voor 6% gewijzigd door CarbonCopy op 13-09-2013 15:34 ]
Kijk dan heb je de keuze al aardig teruggebracht. Voor mij is het een no-brainer, ik zou elke keer voor het pakket met twee lenzen kiezen. Zeker omdat dat op termijn het meest logische is bij verdere upgrades.CarbonCopy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:29:
Dank je Hoppa! Vanmorgen nog weer eens bij de MM en weet nu zeker dat het de 600D gaat worden. De grip hiervan is in mijn geval uitstekend, bij de D5100 krijg ik al snel kramp. En de instellingen van de 600D zijn gewoon makkelijker aan te passen in het menu in vergelijking met de D5100 is mijn ervaring. Dat de D5100 ietsjes meer frames per seconde kan schieten en een grotere buffer heeft zal mij dan worst zijn. :-)
Als je voor de 18-135 gaat en je wil ooit upgraden, zit je direct aan een aanschaf van 2 lenzen om hetzelfde bereik te hebben. Er is namelijk geen 'betere' superzoom met hetzelfde bereik. Ja, de 18-135 STM, maar dat is geen overtuigende stap, blijft de beperkingen van een superzoom houden. En neem van mij aan, als je voor de reguliere 18-135 in deze aanbieding gaat, dan zul je binnen een jaar willen upgraden, want het is een zeer matige lens.
Ga je voor het twee lenzen pakket, dan kun je op termijn upgraden in stappen. Eerst een betere standaardzoom (15-85, of een lichtsterke 17-55) en later een betere telezoom (voor zover nodig, als je die veel gebruikt).
Eigenlijk is de keuze simpel. Éen matige lens met redelijk bereik, of twee betere lenzen met veel meer bereik.
Nou nou, zo slecht is een goede superzoom nou ook weer niet. Ik gebruik regelmatig een Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II PZD en daar kan je best goede foto's mee maken. Je moet wel goed licht hebben, voor low-light is zo een lens niks. Daarom steek ik voor de zekerheid vaak een 35mm f/1.8 in de tas erbij.
Je moet met zo een superzoom gewoon wat meer nabewerken, vooral zaken als barrel en pincushion vervorming zijn vaak prominent aanwezig.
Je moet met zo een superzoom gewoon wat meer nabewerken, vooral zaken als barrel en pincushion vervorming zijn vaak prominent aanwezig.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Persoonlijk ben ik geen fan van een superzoom, maar ieders referentie kader en wensen aan een objectief is anders. Hier komt een zogenaamde superzoom de deur niet in, heb er aantal gehad om te testen en persoonlijk was ik niet onder de indruk.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Met alle respect hoor, maar als je genoeg licht hebt dan is een DSLR met een superzoom lens nauwelijks beter dan een compactcamera met 10x zoom.EXX schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 17:37:
Nou nou, zo slecht is een goede superzoom nou ook weer niet. Ik gebruik regelmatig een Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II PZD en daar kan je best goede foto's mee maken. Je moet wel goed licht hebben, voor low-light is zo een lens niks. Daarom steek ik voor de zekerheid vaak een 35mm f/1.8 in de tas erbij.
Het is leuk voor als je ook een aantal andere lenzen hebt en je kunt wisselen, maar als je alleen een superzoom lens hebt, dan gooi je alle voordelen van een DSLR (op één na) in de prullebak en ga je met veel te veel gewicht op zak wat ook nog eens veel te duur is voor je doeleinden. Het enige voordeel is dat je met een DSLR (ten opzichte van een compact) betere ISO-performance hebt.
Een enkele keer op vakantie zou ik wel een 14-140 op mijn Panny willen.
Voor de kenners:
Welke camera vinden jullie beter?
De eos 600d of de nikon d3200?
Veel sites vinden de Nikon veel beter:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200
http://versus.com/nl/canon-eos-600d-vs-nikon-d3200
De Nikon is ook wat goedkoper zelfs
Welke camera vinden jullie beter?
De eos 600d of de nikon d3200?
Veel sites vinden de Nikon veel beter:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200
http://versus.com/nl/canon-eos-600d-vs-nikon-d3200
De Nikon is ook wat goedkoper zelfs
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Verwijderd
Wat beter is ligt een beetje aan je eigen voorkeuren. Boedel je met beter enkel IQ, dan zal de Nikon ongetwijfeld beter zijn. Toch is de 600D een klein stapje hoger op de ladder. In klasse vergelijkbaar met de D5x00.
De 600D is ook al weer twee generaties oud, inmiddels opgevolgd door de 650D en 700D.
De 600D is ook al weer twee generaties oud, inmiddels opgevolgd door de 650D en 700D.
Zojuist de 600D besteld met de 18-55 en de 55-250.Hoppa! schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:42:
[...]
Ga je voor het twee lenzen pakket, dan kun je op termijn upgraden in stappen. Eerst een betere standaardzoom (15-85, of een lichtsterke 17-55) en later een betere telezoom (voor zover nodig, als je die veel gebruikt).
Eigenlijk is de keuze simpel. Éen matige lens met redelijk bereik, of twee betere lenzen met veel meer bereik.
650 heeft mijn voorkeur maar is op niet zoveel plekken te halen ( althans, bij mij ben ik er nog geen een in de winkel tegengekomen, niet in de MediaMarkt, nergens )Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:41:
Wat beter is ligt een beetje aan je eigen voorkeuren. Boedel je met beter enkel IQ, dan zal de Nikon ongetwijfeld beter zijn. Toch is de 600D een klein stapje hoger op de ladder. In klasse vergelijkbaar met de D5x00.
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Goede keuze. Veel plezier! En nu nog een goede cursus zoeken!CarbonCopy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:45:
[...]
Zojuist de 600D besteld met de 18-55 en de 55-250.Can't wait!
Sind een tijdje (ook na advies in dit topic) mijn oog laten vallen op een Sony NEX-3NL. Ik wilde nog even wachten tot de prijs wat zou zakken na de zomervakantie. De prijs is echter nog vrijwel op hetzelfde niveau als bij introductie (rond de 400 euro). Zal dit nog gaan zakken? Dit is denk ik niet met zekerheid te zeggen maar misschien weten de ervaringsdeskundigen hier er meer van.
Dat blijft vrijwel altijd speculeren ja. In oktober wordt er misschien wel een full frame-NEX aangekondigd door Sony, maar betwijfel of dat iets gaat doen met de prijs van een NEX-3.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Als de prijs nu nog niet gezakt is, dan gaat hij pas verder zakken op het moment dat er in dezelfde serie een nieuw toestel verschijnt. Het kan tot die tijd nog een paar tientjes zakken, maar meer zal dat niet zijn. Ik zou er niet op wachten in elk geval. Voor die paar tientjes zou ik gewoon snel handelen en lol gaan hebben.Malfoi schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:42:
Sind een tijdje (ook na advies in dit topic) mijn oog laten vallen op een Sony NEX-3NL. Ik wilde nog even wachten tot de prijs wat zou zakken na de zomervakantie. De prijs is echter nog vrijwel op hetzelfde niveau als bij introductie (rond de 400 euro). Zal dit nog gaan zakken? Dit is denk ik niet met zekerheid te zeggen maar misschien weten de ervaringsdeskundigen hier er meer van.
Tobias en Hoppa, bedankt voor jullie antwoorden. Ik wacht dan misschien nog tot november maar zal dan toch echt tot koop overgaan.
Op dit moment heb ik de Canon SX 260 HS compact camera. Ik maak alleen maar foto's in de handmatige modus, maar irriteer mij steeds meer over de kwaliteit van de foto's. Zodra het ook maar een beetje minder licht is worden de foto's een stuk slechter. De 20x zoom is leuk, maar meestal is de foto niet goed bij veel zoom. Vandaar dat ik zoek naar een DSLR.
Wat is je beschikbare budget?
Rond de 500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik ga de camera algemeen gebruiken, dus een beetje van alles. Ik vind het leuk om foto's in de dierentuin te maken, van katten en van natuur/ gebouwen. Ook wil ik macro fotografie gaan doen uiteindelijk, als ik geld heb voor een lens die volgens mij rond de 400 euro uit komt.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik dacht aan een 18-105 kitlens, zodat ik nog een beetje zoom heb.
Zelf heb ik de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart in gedachten. Daarbij komt dan nog een SD kaartje. Is de pricewatch: Transcend SDXC 64GB Class 10 snel genoeg? Ook moet ik nog een tas kopen, hoeveel kost dat en wat is aan te raden?
Op dit moment heb ik Rawtherapee voor RAW bestanden, maar dat bevalt niet echt (heb mijn canon gehackt). Adobe Lightroom is ongeveer 100 euro, maar de Nikon software is ook aardig toch?
Is de 35mm lens voor mijn wensen nog wat? Een lichtsterke lens lijkt mij wel handig, maar helemaal niet kunnen inzoomen kan een probleem zijn of vooral wennen...
Wat is je beschikbare budget?
Rond de 500 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik ga de camera algemeen gebruiken, dus een beetje van alles. Ik vind het leuk om foto's in de dierentuin te maken, van katten en van natuur/ gebouwen. Ook wil ik macro fotografie gaan doen uiteindelijk, als ik geld heb voor een lens die volgens mij rond de 400 euro uit komt.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik dacht aan een 18-105 kitlens, zodat ik nog een beetje zoom heb.
Zelf heb ik de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm G ED VR Zwart in gedachten. Daarbij komt dan nog een SD kaartje. Is de pricewatch: Transcend SDXC 64GB Class 10 snel genoeg? Ook moet ik nog een tas kopen, hoeveel kost dat en wat is aan te raden?
Op dit moment heb ik Rawtherapee voor RAW bestanden, maar dat bevalt niet echt (heb mijn canon gehackt). Adobe Lightroom is ongeveer 100 euro, maar de Nikon software is ook aardig toch?
Is de 35mm lens voor mijn wensen nog wat? Een lichtsterke lens lijkt mij wel handig, maar helemaal niet kunnen inzoomen kan een probleem zijn of vooral wennen...
D3200 met 18-105 is zeker geen verkeerde keus voor algemene fotografie. Om dieren in de dierentuin te fotograferen kan het wel wat 'kort' worden; olifanten en giraffen gaan meestal nog wel, maar voor stokstaartjes heb je echt wel meer reach nodig. Je zou eens kunnen kijken op wat voor brandpuntsafstanden je momenteel met je SX-260 fotografeert in de dierentuin, om te bepalen of dat een probleem kan gaan worden. Eventueel zou je dan in de toekomst nog kunnen investeren in een telezoom.
Het Transcend Class 10 kaartje lijkt me snel genoeg - weet niet precies wat de schrijfsnelheid is maar voor 4fps heb je niet echt hele snelle kaartjes nodig. Tenzij je bursts in RAW of RAW+JPEG gaat doen, dan wordt het een beetje kritischer vanwege de filesizes (want 24 megapixels).
Die 35mm lens is best leuk, maar in vergelijking met je SX-260 kun je ook de ISO flink verder opschroeven bij minder goed licht. Het is dus maar de vraag of je die heel veel gaat gebruiken, vooral vanwege het gebrek aan zoom. Voor veel mensen is de vaste brandpuntsafstand toch teveel een beperking, en om die reden worden er op Markplaats redelijk wat aangeboden (hint hint
)
Het Transcend Class 10 kaartje lijkt me snel genoeg - weet niet precies wat de schrijfsnelheid is maar voor 4fps heb je niet echt hele snelle kaartjes nodig. Tenzij je bursts in RAW of RAW+JPEG gaat doen, dan wordt het een beetje kritischer vanwege de filesizes (want 24 megapixels).
Die 35mm lens is best leuk, maar in vergelijking met je SX-260 kun je ook de ISO flink verder opschroeven bij minder goed licht. Het is dus maar de vraag of je die heel veel gaat gebruiken, vooral vanwege het gebrek aan zoom. Voor veel mensen is de vaste brandpuntsafstand toch teveel een beperking, en om die reden worden er op Markplaats redelijk wat aangeboden (hint hint
Bedankt voor je reactie. Ik zag ook nog de d5200. Die is wat duurder maar heeft betere af en ik las ook dat de ruisprestaties iets beter waren . Merk ik het verschil snel denk je? Ik geef liever een keer iets meer uit dan dat ik later tegen een beperking aan loop.
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen tussen de nikon d3200 en d5200 met 18-105 lens. Ik ben daarom ook benieuwd of het het waard is om 200~ euro erbij te leggen voor de d5200.
1.Wat is je beschikbare budget? rond de €1000,- €1500,-
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? canon 18-55 mm kitlens en de 70-200 2.8 is en usm versie 1
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)ja om voetbal en atletiek te fotograferen, voetbal vooral in de avond bij matig licht
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?snelheid van af vind ik belangrijk net als het aantal fps
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)nvt ik gebruik mijn 70-200
Omdat ik veel aan voetbal en atletiek fotograferen doe dacht ik zelf aan de 7d of een 1d mark3, de laatste omdat deze een snelle af heeft en 10fps, is het verschil in cropfactor trouwens een probleem?
Ik ga upgradfen vanaf een 600D welke van de 2 raden jullie aan, kan ze beide 2e hands kopen en uitgebreid testen.
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? canon 18-55 mm kitlens en de 70-200 2.8 is en usm versie 1
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)ja om voetbal en atletiek te fotograferen, voetbal vooral in de avond bij matig licht
4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?nee
5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?snelheid van af vind ik belangrijk net als het aantal fps
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)nvt ik gebruik mijn 70-200
Omdat ik veel aan voetbal en atletiek fotograferen doe dacht ik zelf aan de 7d of een 1d mark3, de laatste omdat deze een snelle af heeft en 10fps, is het verschil in cropfactor trouwens een probleem?
Ik ga upgradfen vanaf een 600D welke van de 2 raden jullie aan, kan ze beide 2e hands kopen en uitgebreid testen.
En wat heb je zelf al gevonden in vergelijkingen tussen de 1D3 en 7D? Dit zijn serieuze camera's, dus ik verwacht ook wel een beetje serieus onderzoek. Met een paar minuutjes googlen en wat lezen, weet ik al de verschillen. De voor- en nadelen aan beide camera's.
Volgens mij heb ik wel beschreven wat de voordelen zijn.
De AF van de 7D is ook snel, maar dat is het punt niet. Het kan namelijk gaan om tracking. En het hangt er dus vanaf wat je zoekt in de camera. Maar blijkbaar heb je al de keuze gemaakt, omdat je geen punt in het voordeel van de 7D noemt.
Voordeel van de 7D is het aantal mp meer,goedkoper, nieuw te verkrijgen.
De prijs van een tweedehands 1D3 is ongeveer hetzelfde als van een nieuwe 7D. Daar zou ik het niet vanaf laten hangen (ook over nieuw vs. tweedehands niet). Blijft over Megapixels vs. AF Tracking. Die keuze moet je zelf maken.
Wat ik gelezen heb is de af tracking van de 1D sneller
Sneller en nauwkeuriger. Nog specifieker heb ik gelezen dat bij langere bursts de tracking goed blijft, terwijl de 7D afhaakt. Daarnaast houdt de 1D het langer vol met bursten. 30 vs. 16 raw-foto's en 110 vs. 30 jpeg-foto's.
Edit: ik lees dat in jpg met snel kaartje je 126 foto's achter elkaar kunt bursten met de 7D.
Met de 1D3 heb je ook nog een extra SD-kaart slot, zodat je die als backup kaartje kunt gebruiken.
Edit: ik lees dat in jpg met snel kaartje je 126 foto's achter elkaar kunt bursten met de 7D.
Met de 1D3 heb je ook nog een extra SD-kaart slot, zodat je die als backup kaartje kunt gebruiken.
[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 20-09-2013 20:14 ]
Klopt je kan bij de 1d Mark 3 cf voor RAW en sd voor jpeg gebruiken of de een gebruiken zodra de andere vol is.
Voor mijn gebruik zou de 1D dus beter zijn?
Dat weet ik niet, want ik weet niet hoe je fotografeert. Megapixels kunnen wel van belang zijn natuurlijk. Vergeleken met de camera die je nu hebt is de 7D al een flinke vooruitgang qua AF, maar met de 1D mis je gewoon megapixels voor je onderwerp (10MP en ook nog kleinere cropfactor).racoon schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 20:20:
Klopt je kan bij de 1d Mark 3 cf voor RAW en sd voor jpeg gebruiken of de een gebruiken zodra de andere vol is.
Ik ga ze beide binnenkort testen en dan de keuze maken.Universal Creations schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 20:26:
[...]
Dat weet ik niet, want ik weet niet hoe je fotografeert. Megapixels kunnen wel van belang zijn natuurlijk. Vergeleken met de camera die je nu hebt is de 7D al een flinke vooruitgang qua AF, maar met de 1D mis je gewoon megapixels voor je onderwerp (10MP en ook nog kleinere cropfactor).
Dat lijkt mij het verstandigste. Maar kun je ze dan ook testen in een omgeving die lijkt of hetzelfde is als waar je ze voor gaat gebruiken?racoon schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:31:
Ik ga ze beide binnenkort testen en dan de keuze maken.
Ja allebei test ik ze bij een voetbalwedstrijd die in de avond plaats vind.Universal Creations schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:47:
[...]
Dat lijkt mij het verstandigste. Maar kun je ze dan ook testen in een omgeving die lijkt of hetzelfde is als waar je ze voor gaat gebruiken?
Ik denk dat ik ga voor een pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart een pricewatch: Nikon en AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR lens voor in de dierentuin en voor in het park en zo, in plaats van voor een d5200 die meteen een stuk duurder is. Meestal fotografeer ik niet heel snel bewegende dingen (dat kan ook niet met mijn SX260 HS haha).
Daarnaast wil ik pricewatch: Sandisk Extreme 64GB (45 MB/s) kiezen als opslag en deze tas: http://www.cameranu.nl/nl...-black/h5764_24554_206564.
Deze tas zou mijn camera + telelens makkelijk mee moeten kunnen nemen. Is dit zo een nette keuze?
Daarnaast wil ik pricewatch: Sandisk Extreme 64GB (45 MB/s) kiezen als opslag en deze tas: http://www.cameranu.nl/nl...-black/h5764_24554_206564.
Deze tas zou mijn camera + telelens makkelijk mee moeten kunnen nemen. Is dit zo een nette keuze?
[ Voor 46% gewijzigd door Cobiwan op 22-09-2013 16:27 ]
Indien mogelijk passen in de winkel en zo niet dan zou ik voor de zekerheid een tas nemen die net 1 tikje groter is, want ik vind de tas die je nu hebt gekozen wel ERG mini eigenlijk...
Is deze kaart niet beter (zie link hieronder) , beter is 2 geheugenkaarten van 32 gig, als er 1 kaart kapot gaat heb je de ander nog?
http://www.dataio.nl/shop...uhs-i-r80w40-samsung.html
Voordeel ook nog is goedkoper.
http://www.dataio.nl/shop...uhs-i-r80w40-samsung.html
Voordeel ook nog is goedkoper.
Sj44k13 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:15:
Ik denk dat ik ga voor een pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart een pricewatch: Nikon en AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR lens voor in de dierentuin en voor in het park en zo, in plaats van voor een d5200 die meteen een stuk duurder is. Meestal fotografeer ik niet heel snel bewegende dingen (dat kan ook niet met mijn SX260 HS haha).
[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen10 op 22-09-2013 21:40 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's