Na de afgelopen maanden van dit topic te hebben doorgespit en al een heleboel mogelijke opties doorgenomen te hebben wil ik graag jullie mening vragen over mijn volgende aan te schaffen camera:
-
Wat is je beschikbare budget?
>Rond de €500.
-
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
>Nee, heb wel een vriend met een aantal Canon objectieven (18-55, 55-250)
-
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
>Niet direct, voornamelijk vakantie in eerste instantie maar ik de toekomst wellicht.
-
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
>Niet erg belangrijk.
-
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
>Nee
-
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc. >Voornaamste gebruik in eerste instantie gaat vakantie zijn, het liefst dus wat compacter.
-
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
>Ik ben gewend aan 10x zoom op compact camera, dus het liefst iets daar in de buurt.
Ik heb altijd met een compact camera geschoten, nu wil ik de volgende stap gaan zetten omdat de kwaliteit en mogelijkheden tekort schieten. Het grootste probleem waar ik al een tijdje mee worstel is dat ik deze camera ga meenemen op vakantie en ik opzie tegen het grote gewicht en de grote afmetingen van een dSLR. Daarom heb ik een aantal opties bekeken:
-
Sony RX100: Klein en licht, maar slechts 3.6x zoom en geen verwisselbare lens.
-
Samsung NX300: Kleiner en lichter dan dSLR, maar geen optische zoeker, alleen Samsung lenzen en na het vergelijken in de winkel was het totale pakket (met lens) niet eens zoveel kleiner dan een dSLR.
-
Canon 100D: Voor een dSLR vrij klein en kan evt lenzen uitwisselen met een vriend, maar houdt niet heel fijn vast vind ik.
-
Canon 600D: Groot, maar houdt fijn vast en kan evt lenzen uitwisselen met een vriend.
-
Nikon D3200: Houdt ook fijn vast en zeer scherp geprijsd (twijfel tussen 18-55mm + 55-200mm kit of 18-105mm kit)
Nu heb ik (om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken

) ook de optie om een 100D + 18-135mm IS STM over te nemen voor een bedrag rond mijn budget. Een goede deal natuurlijk!
Verder nog even mijn prioriteiten op een rijtje (in volgorde van belangrijkheid):
- Een grote sensor (belangrijkst voor kwaliteit foto's)
- Equivalent van ca. 10x zoom
- Compact/licht
- Uitbreidbaar
Graag jullie gedachten over dit alles!
[
Voor 5% gewijzigd door
abbastijn op 06-11-2013 10:59
]
There's so much comedy on television. Does that cause comedy in the streets?