Als je een stof- en spatwater bestendige camera wil zou je ook voor een Pentax K-30 of K-5 kunnen gaan.Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:48:
Wat is je beschikbare budget?
500-600 euros
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Specifiek voor vogels en macro (ja dat worden dus twee hele verschillende lenzen)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Fijn, maar niet noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het word onze eerste dSLR, ik wil de volledige mogelijkheden van de camera kunnen benutten en zal ook zeker geen automatische point and shoot willen doen. Voor het werk wat ik doe zal ik weinig gebruik maken van het schermpje in het veld, hier zal toch vaak te veel zonlicht op staan (Kalahari, SA) om duidelijk te zien of het scherp is. Verder een goede grip, en stof en spatwater bestendig zou een bonus zijn, maar volgens mij vallen deze al onder de semi-prof range en dus buiten mijn budget.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zie vogels en macro, dus twee verschillende lenzen, ik moet me hier nog wat meer over lezen, hoewel ik graag van mede vogelaars hoor welke lenzen ze gebruiken!
Ik heb al rond gekeken, en mijn aandacht was gevallen op de Nikon D3200 en D5100, ik ben geneigd om voor de megapixels te kiezen. Ik deel hiermee niet de mening dat dit overkill is, omdat onze sunbirds vaak nogal klein en schichtig zijn, wil ik deze (zelfs met een telelens) graag nog uit kunnen croppen en still een qualitatief goede foto hebben.
Ik heb de K-5 beet kunnen houden (na lang zoeken) en vond deze camera zeer degelijk aanvoelen.
Er staan filmpjes op internet waarbij de camera onder de douche gehouden wordt dus over een regenbuitje hoef je je niet druk te maken (natuurlijk wel i.c.m. een weathersealed lens
De K-30 mist het bovenste schermpje, heeft wat lagere burst rate en er zijn nog wat andere verschillen tussen de 2.
Wel is volgens mij de AF van de K-30 iets sneller dan die van de K-5 en heeft de K-30 ook een spat waterdichte behuizing.
De K-30 kit kost ronde de 700-720 terwijl de K-5 met kitlens voor 780-800 te verkrijgen is (729 voor body only).
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe