Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:48:
Wat is je beschikbare budget?
500-600 euros
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Specifiek voor vogels en macro (ja dat worden dus twee hele verschillende lenzen)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Fijn, maar niet noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Het word onze eerste dSLR, ik wil de volledige mogelijkheden van de camera kunnen benutten en zal ook zeker geen automatische point and shoot willen doen. Voor het werk wat ik doe zal ik weinig gebruik maken van het schermpje in het veld, hier zal toch vaak te veel zonlicht op staan (Kalahari, SA) om duidelijk te zien of het scherp is. Verder een goede grip, en stof en spatwater bestendig zou een bonus zijn, maar volgens mij vallen deze al onder de semi-prof range en dus buiten mijn budget.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zie vogels en macro, dus twee verschillende lenzen, ik moet me hier nog wat meer over lezen, hoewel ik graag van mede vogelaars hoor welke lenzen ze gebruiken!

Ik heb al rond gekeken, en mijn aandacht was gevallen op de Nikon D3200 en D5100, ik ben geneigd om voor de megapixels te kiezen. Ik deel hiermee niet de mening dat dit overkill is, omdat onze sunbirds vaak nogal klein en schichtig zijn, wil ik deze (zelfs met een telelens) graag nog uit kunnen croppen en still een qualitatief goede foto hebben.
Als je een stof- en spatwater bestendige camera wil zou je ook voor een Pentax K-30 of K-5 kunnen gaan.
Ik heb de K-5 beet kunnen houden (na lang zoeken) en vond deze camera zeer degelijk aanvoelen.
Er staan filmpjes op internet waarbij de camera onder de douche gehouden wordt dus over een regenbuitje hoef je je niet druk te maken (natuurlijk wel i.c.m. een weathersealed lens :+ ).
De K-30 mist het bovenste schermpje, heeft wat lagere burst rate en er zijn nog wat andere verschillen tussen de 2.
Wel is volgens mij de AF van de K-30 iets sneller dan die van de K-5 en heeft de K-30 ook een spat waterdichte behuizing.
De K-30 kit kost ronde de 700-720 terwijl de K-5 met kitlens voor 780-800 te verkrijgen is (729 voor body only).

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk dank voor de snelle reacties!
Ik denk inderdaad dat ik dan de eerste van Orions twee opties ga kiezen, een basis kit lens bij de D3200 kost nog geen 60 Euro (18-55) en dat ik hierbij de 55-200 (E169@Cameranu) misschien bij haal. Daarna kan ik door gaan sparen voor de meer serieuze lenzen. Ik denk omdat ik nieuw ben op dit gebied dat ik er al heel veel op vooruit zal gaan en dan over een jaartje (of twee) de beperkingen van deze lenzen in ga zien. De Pentax klinkt ook erg goed, hoewel ik deze heb vergeleken in de dpreview en ik toch liever voor een van de twee Nikons ga.
Nu is het de vraag, koop ik met de D3200 (welke ik op dit moment het meeste op het oog heb) een goede body voor de lenzen die ik wellicht later zal gaan toevoegen?

Ok en een uitbreiding van de vraag: Lenzen, ik heb geprobeerd me zo snel mogelijk familiar er mee te maken, maar het valt nog niet mee, dus sorry als het als een stomme vraag klinkt.
Ik zit nu te twijfelen tussen de Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR en Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED als extra lens, de 105mm heeft een groter bereik naar het lijkt op de simulator terwijl de 200mm een kleiner bereik heeft, dit maakt geen sense. Vraagje 2, zou het beter voor me zijn om een 18-55 kitlens te bestellen, of deze gelijk over te slaan en enkel de kitlens 18-105mm te bestellen met de body (welke goedkoper is wanneer je hem samen met de body koopt).

Edit: Ik heb de lenzen nader bekeken en snap hom nou. Ik denk dan dat ik idd liever voor de 55-200 ga en de 18-55 (voor eventuele occasional binnenfotos)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik weet niet hoe het zit op de D3200, maar wat ik wel lastig vind met bijvoorbeeld de D3100 van een vriend, is dat er niet een knopje toegewijd is aan bijv de ISO instelling, daar moest je dan weer het menu voor in. Zou ik zelf wel lastig vinden omdat ik best nog weleens wissel tussen ISO 100 / 200 / en 400 als ik een bepaalde sluitertijd wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je dit knopje wel programmeren onder de Fn functie, al wil ik hier ook nog over oplezen! Dankie voor de herinnering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hypz schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:44:
Ik weet niet hoe het zit op de D3200, maar wat ik wel lastig vind met bijvoorbeeld de D3100 van een vriend, is dat er niet een knopje toegewijd is aan bijv de ISO instelling, daar moest je dan weer het menu voor in. Zou ik zelf wel lastig vinden omdat ik best nog weleens wissel tussen ISO 100 / 200 / en 400 als ik een bepaalde sluitertijd wil halen.
Geldt dat niet zo'n beetje per definitie voor elke instap dLSR? Toegewijde knopjes voor ISO en andere instellingen zie je meestal pas vanaf de wat duurdere consumentenmodellen.

Verder worden de Auto-ISO systemen ook steeds beter en makkelijker in gebruik (minimale sluitertijd kan je gewoon instellen, camera kiest dan zelf de benodigde ISO waarde).

@TimPieVink: D3200 (maar D5100 ook) is in elk geval qua sensor prima in orde. Wel zou het kunnen dat je op termijn tegen beperkingen van het autofocus systeem en het aantal beelden per seconde aanloopt. Daarnaast is zo'n relatief kleine body niet altijd even prettig in gebruik als je er een wat grotere en zwaardere telelens aanhangt.

Die drie zaken zijn in elk geval belangrijke redenen geweest voor mij om vorig jaar mijn D40 te vervangen door een D7000. Maar tot die tijd heb ik ook gewoon prima kunnen werken met die D40 (waarbij ik ook in stappen betere lenzen gekocht heb).

Maar staar je in elk geval niet blind op puur die megapixels van de D3200. Kijk ook naar de andere eigenschappen en naar evt. verschil in afmetingen en ergonomie. Tip: ga ze eens beetpakken en uitproberen in een winkel. Eventueel kan je dan meteen ook vast uitproberen of het nog prettig werkt als je er een grotere telelens opschroeft :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Orion84 schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:01:
[...]
Geldt dat niet zo'n beetje per definitie voor elke instap dLSR? Toegewijde knopjes voor ISO en andere instellingen zie je meestal pas vanaf de wat duurdere consumentenmodellen.
Bijvoorbeeld mijn 550d heeft er wel een, en ook de Nikon D50 die ik tot voorkort had had er een , vandaar dat ik hem ook miste op de d3100, dacht dat hij op de d5100 ook wel zou zitten maar daar zit ie ook niet op inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door hypz op 24-09-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimPie Vink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
Thanks, Orion and Hypz, ik ga ze hier proberen te vinden in de winkels, het probleem is dat "nieuwere" modellen zoals de D3200 vaak pas een jaar later uitkomen in Suid Afrika. Maar ik was inderdaad ook van plan ze eventjes vast te pakken. Ik wil me inderdaad ook niet blind staren op de megapixels, en als ik er in plaats van dat een goede lens bij heb dan hoef ik inderdaad niet veel meer te croppen. De D7000 zou ik graag hebben, maar deze zal met de twee lenzen (18-55 en 55-200) toch rond de E1000 uitkomen en dat is toch net iets te veel over mn budget.
Ik ga ze in ieder geval eens eventjes aanvoelen, en zal terug reporten als ik een beslissing heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:53

Metten

ik hou het graag simpel

hypz schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:18:
[...]

Bijvoorbeeld mijn 550d heeft er wel een, en ook de Nikon D50 die ik tot voorkort had had er een , vandaar dat ik hem ook miste op de d3100, dacht dat hij op de d5100 ook wel zou zitten maar daar zit ie ook niet op inderdaad.
Klopt, maar je kan ISO wel aan de Fn knop toewijzen op de instappers van Nikon. Een dedicated knopje was beter geweest, maar helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat Fn knopje is dan wel weer makkelijker te bedienen tijdens het fotograferen dan de dedicated knopjes op de duurdere Nikon bodies :+

@TimPie Vink: succes met het maken van de keuze :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Dus daarom die Fn toets. :p
Heb de D3100 enkele dagen terug gekocht en moet zeggen dat het toch een gemakkelijk toestel is.
Ondanks dat er geen dedicated knop is voor iso is het menu wel zeer toegankelijk en vlotjes.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik wou eerst de SX50 bridge kopen die op Photokina is aangekondigd met z'n 50x 24-1200mm zoom. Sinds een paar maand weet ik van het bestaan van mijn vader zijn collectie oude lenzen uit het analoge tijdperk, die hij niet meer gebruikt, oorspronkelijk voor zijn Nikon F4 en F100 camera's.

Ik dacht dat die niet compatible waren maar ze werken perfect op de D90, zo heb ik paar dagen geleden getest. Dus in plaats van de SX50 of bv een Canon T4i te kopen met kitje(s) voor +1000 euro te kopen zou ik op lenzen kunnen besparen en alleen een body kopen!

1.Wat is je beschikbare budget?
Ik zat aan 800 euro te denken toen begon met zoeken naar een camera.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja :9~ :D. Genoeg keuze uit oude metalen beren van lenzen. Het assortiment:
-50mm F1.8
-85mm F1.8
-28-70mm F2.6 - F2.8
-28-80mm F2.8
-24mm F2.8
-180mm F2.8
-300mm F4.0
En de lenzen die mijn vader gebruikt op zijn D90:
-18-85mm F3.5 - F5.6
-70-300mm F4.5 - F5.6

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je
hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Nee. Snelle AF zou wel leuk zijn.

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja, autofucus tijdens het filmen is welkom...

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Een LCD met 920k dots zou fijn zijn.

7.Gewenst bereik?
N.v.t. wegens feit dat ik al lenzen heb om te gebruiken.

8. Andere eisen?
Ik heb gelezen dat alleen camera's uit het hogere segment beschikken over compabiliteit met oudere lenzen. En om die lenzen te gebruiken is dit dus noodzaak.

De camera moet natuurlijk ook van het merk Nikon zijn.

9. Gevonden camera's?
De Nikon D7000 (750 euro). De opvolger van de D90. De camera heeft zo goed als dezelfde handling, dus ik weet al hoe het meeste werkt. Maar misschien is ie wel overkill. In de review van Dpreview kwam was ie beter als de D300s :o.
Info D7000: http://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_d7000

De Nikon D5100 heb ik ook naar gekeken maar er stond dat er veel minder features waren en ik weet niet of die compatibel is met oude lenzen.
D90 heb ik ook naar gekeken :+. Die is ondertussen al 4 jaar oud maar wel netjes geprijst (450 euro). Zeker geen slecht toestel maar in mijn ogen is 4 jaar te oud.

Al bij al denk ik dat voor 300 euro meer dan de SX50, je een 10 keer zo goede camera krijgt. De zoom die ik mis (450mm vs 1200mm) kan ik mee leven. Misschien koop ik over een paar jaar wel een extra SX90 :+.

Wat denken jullie?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat je zo gauw mogelijk die 300 mm. f/2.8 op een D7000 moet gebruiken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

AF tijdens het filmen zou ik maar in de koelkast zetten met de D7000, want dat werkt niet echt goed. Voor de rest lijkt mij de D7000 een perfecte camera voor dit setje lenzen. Je mist alleen groothoek, want 24mm op aps-c is gelijk in beeldhoek aan 36mm op die F4/F100 van je vader.
Nog even over de D5100: die heeft geen schroef om die oude AF-lenzen te laten focussen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

nero355 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:40:
[...]

Waar zie jij in dat lijstje een 300mm 2.8?

Als jij een trucje weet om een 300mm F4 om te toveren in een 2.8, dan houd ik me aanbevolen ;)

Verder met Universal Creations, D7000 lijkt me the way to go :)

AF tijdens liveview werkt prima, maar tijdens het filmen wil je geen AF gebruiken (geldt voor zo'n beetje elke DSLR eigenlijk). Automatisch focussen tussen twee filmshots door kan natuurlijk wel prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 26-09-2012 17:03 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

nero355 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:40:
Woeps, "klein" schrijffoutje. Het moet F4.0 zijn. Was wss omdat bijna al derest F2.8 was Sowiezo blijft combinatie prime + F4.0 op 300mm netjes, denk ik. Zeker omdat deze lens nog relatief licht (niet zwaar) is.
Universal Creations schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:50:
AF tijdens het filmen zou ik maar in de koelkast zetten met de D7000, want dat werkt niet echt goed. Voor de rest lijkt mij de D7000 een perfecte camera voor dit setje lenzen. Je mist alleen groothoek, want 24mm op aps-c is gelijk in beeldhoek aan 36mm op die F4/F100 van je vader.
Nog even over de D5100: die heeft geen schroef om die oude AF-lenzen te laten focussen.
Slechter als de D90 zal het niet worden die helemaal niet kan autofocussen. Zoveel ga ik waarschijnlijk toch niet filmen.

Groothoek interesseert me eigenlijk weinig. Ik doe liever het omgekeerde. En er is nog altijd de 18mm van mijn vader en er is ook nog een Olympus E-510 met 14mm wide angle.

@Orion84: Ik heb het al veranderd. Zie hierboven :+.

Edit: Bedankt voor de snelle feedback. Dat lijkt me duidelijk, denk ik. Waarschijnlijk wordt het een cadeautje voor mezelf onder de kerstboom :).

[ Voor 5% gewijzigd door witeken op 26-09-2012 17:06 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Orion84 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:59:
[...]

Waar zie jij in dat lijstje een 300mm 2.8?

Als jij een trucje weet om een 300mm F4 om te toveren in een 2.8, dan houd ik me aanbevolen ;)
[modjes onder elkaar modus]kijk even in de diff ;)[/modjes onder elkaar modus]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Offtopic: Kan je niet een 1/1.4 TC gebruiken om het een F2.8 te maken :p?

Tweakblog van de maand

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:01:
[...]

...

Slechter als de D90 zal het niet worden die helemaal niet kan autofocussen. ...
:?

Ik zou in jouw geval inderdaad naar de D7000 gaan, het ding is iets groter dan de D5100 en er is een fatsoenlijke grip voor te koop, wat met zware objectieven erg prettig is.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Eens je start met filmen kan je niet meer focussen, tenzij manueel. Alle andere situaties buiten filmen kan het autofocussen.
Ik zou in jouw geval inderdaad naar de D7000 gaan, het ding is iets groter dan de D5100 en er is een fatsoenlijke grip voor te koop, wat met zware objectieven erg prettig is.
Echt zware opbjectieven heb ik niet.

Weet iemand trouwens een goeie macro lens die liefst 1:1 kan en niet te duur is (of moet ik nu verhuizen naar het nikonmount topic?)? Een macro lens is het enige wat ontbreekt tussen al deze lenzen.

Tweakblog van de maand

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:01:
[modjes onder elkaar modus]kijk even in de diff ;)\[/modjes onder elkaar modus]
Ik dacht al... zag toch echt eerst f/2.8 staan, maar dankzij de mini edit tolerantie zie je niet dat het aangepast is naar f/4 :)

Wat betreft Macro :

-180mm F2.8

Is dat geen Macro lens dan ??

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 26-09-2012 17:24 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Met een minimale focusafstand van 1,5m helaas niet ;).

Tweakblog van de maand

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 22:41
witeken schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:56:
[...]

Met een minimale focusafstand van 1,5m helaas niet ;).
Dat zegt niks ;) De 180L heeft ook een lange minimale focus afstand maar dan haalt hij mooi wel 1:1 ;) Het gaat om de vergroting en die kun je wel vinden als je de specs van de lens op zoekt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

En hoe zou zo'n lens de 1:1 vergroting moeten halen als het brandpunt en sensor hetzelfde zijn zonder dichterbij te kunnen focussen?
De 180L heeft trouwens een minimale focusafstand van 48 cm, dat is een wereld van verschil.

• Ventieldopje
PowerUp schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:17:
En hoe zou zo'n lens de 1:1 vergroting moeten halen als het brandpunt en sensor hetzelfde zijn zonder dichterbij te kunnen focussen?
De 180L heeft trouwens een minimale focusafstand van 48 cm, dat is een wereld van verschil.
TDP over de Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro:
Even thought they are all 1:1 macro lenses, these lenses have different minimum working distances (MWD) at their 1:1 settings. The Canon, even though it has a slightly shorter focal length, has a longer working distance (6"/150mm) than the Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Lens (4.8"/122mm). The Tamron has the shortest 1:1 working distance (3.8"/96.5mm).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LoWh9Q1mG9c2DzpKM5t5wPDJ/full.jpg
Bron: http://www.the-digital-pi...DG-Macro-Lens-Review.aspx

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 26-09-2012 19:35 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

MFD =! MWD
Als ik het goed heb begrepen is MFD (minimum focus distance) de afstand tussen onderwerp en sensor. MWD (minimum working distance) is de afstand tussen onderwerp en frontelement.
Je ziet in de tabel dat de MFD ongeveer hetzelfde is bij dezelfde opgegeven brandpuntsafstand, waarschijnlijk omdat de werkelijke brandpuntsafstand net wat verschilt.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:09
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 650D Zwart€ 625,-€ 625,-
1Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM€ 379,-€ 379,-
1Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon)€ 328,-€ 328,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,-

Ik ben van plan een camera te kopen, nou had ik voor mezelf de bovenstaande set bij elkaar geraapt. Nou komt er uiteraard nog een accu bij en een polorisatie filter (en hopelijk een statief). Maar is deze set wat? Ik heb wel lichte voorkeur voor canon, vandaar dat ik hem hier ook post.

In principe wil ik gewoon foto's maken, architectuur, natuur, auto's. Dus behoorlijk allround, vandaar ook de 18-135. In de natuurlijk wil ook echt close ups maken, dus alleen een bloem of iets dergelijks.

Omdat ik graag een keer met de tweakers naar schiphol zou willen om daar foto's te maken lijkt mij een 300mm wel gewenst, liever meer, maar dan wordt het wel erg duur. (of iemand moet nog een lens weten). Volgens mij heb ik hier dan ook wel een statief voor nodig (toch??)

Ik ben nog een beginner, paar keer met een 550d op stap geweest met 18-55 en 70-200, maar moet nog een hoop oefenen/leren. Ik heb begrepen dat stabilisatie wel echt nodig is. Dus heb dit dan ook maar gekozen. In principe heb ik wel een hoop geld over voor mooie gear, maar ik zou graag wel een beetje in deze range blijven. Er komst natuurlijk al zat bij (de accu, tas, filter, sd-kaartjes). Iemand die een beginner advies wil geven.

• Ventieldopje
LeVortex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:13:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 650D Zwart€ 625,-€ 625,-
1Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM€ 379,-€ 379,-
1Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon)€ 328,-€ 328,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,-

Ik ben van plan een camera te kopen, nou had ik voor mezelf de bovenstaande set bij elkaar geraapt. Nou komt er uiteraard nog een accu bij en een polorisatie filter (en hopelijk een statief). Maar is deze set wat? Ik heb wel lichte voorkeur voor canon, vandaar dat ik hem hier ook post.

In principe wil ik gewoon foto's maken, architectuur, natuur, auto's. Dus behoorlijk allround, vandaar ook de 18-135. In de natuurlijk wil ook echt close ups maken, dus alleen een bloem of iets dergelijks.

Omdat ik graag een keer met de tweakers naar schiphol zou willen om daar foto's te maken lijkt mij een 300mm wel gewenst, liever meer, maar dan wordt het wel erg duur. (of iemand moet nog een lens weten). Volgens mij heb ik hier dan ook wel een statief voor nodig (toch??)

Ik ben nog een beginner, paar keer met een 550d op stap geweest met 18-55 en 70-200, maar moet nog een hoop oefenen/leren. Ik heb begrepen dat stabilisatie wel echt nodig is. Dus heb dit dan ook maar gekozen. In principe heb ik wel een hoop geld over voor mooie gear, maar ik zou graag wel een beetje in deze range blijven. Er komst natuurlijk al zat bij (de accu, tas, filter, sd-kaartjes). Iemand die een beginner advies wil geven.
Ik zou die 70-300 achterwege laten en er een statief/monopod voor kopen en filters mocht je dat willen. Voor de dagen dat je naar Schiphol gaat kun je óf wel gear lenen (denk ik? vliegtuig schiet mensen zijn vast liev :>) óf voor die dag gear huren, ik meen maar ben er niet zeker van dat 300mm nog te kort is om vliegtuigen mooi mee vast te leggen. Verder heb je met een 18-135 en 70-300 aardig wat overlap, dat is zonde vind ik ;)

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
PowerUp schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:19:
MFD =! MWD
Als ik het goed heb begrepen is MFD (minimum focus distance) de afstand tussen onderwerp en sensor. MWD (minimum working distance) is de afstand tussen onderwerp en frontelement.
Je ziet in de tabel dat de MFD ongeveer hetzelfde is bij dezelfde opgegeven brandpuntsafstand, waarschijnlijk omdat de werkelijke brandpuntsafstand net wat verschilt.
Nee dat klopt, heb je gelijk in. Even een hersenkronkel van mijn kant dat ik ze door elkaar haalde. Evengoed is het makkelijker om te kijken naar de vergroting (die wordt vaak vermeld) dan te kijken (en te gokken) op basis van minimale focus afstand (MFD).

De MWD is wel iets om op te letten als je macro gaat doen, een korte MWD is lastig werken en sommige insecten zijn dan al snel weg voordat je de foto neemt ;)

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:17:
[...]

Ik zou die 70-300 achterwege laten en er een statief/monopod voor kopen en filters mocht je dat willen. Voor de dagen dat je naar Schiphol gaat kun je óf wel gear lenen (denk ik? vliegtuig schiet mensen zijn vast liev :>) óf voor die dag gear huren, ik meen maar ben er niet zeker van dat 300mm nog te kort is om vliegtuigen mooi mee vast te leggen. Verder heb je met een 18-135 en 70-300 aardig wat overlap, dat is zonde vind ik ;)
300 mm is naast de baan en wat verder op Schiphol ruim voldoende. Daarnaast kan een telelens ook van pas komen bij landschappen e.d.
Een beetje overlap is imo niet zo erg, maar een 18-55 en 70-300 moet ook prima kunnen inderdaad.

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:11:
[...]
...

Echt zware objectieven heb ik niet.
...
Die 300mm f4. zo'n 1.5kg? Schroef ik liever op mijn D90 met grip dan mijn D5100 :X

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 20:08

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Advies aanschaf, onder het motto "en nu weer eens wat anders dan gewoon"
Allereerst een korte toelichting: Ik ben al enige tijd bezig met het bouwen en besturen van Quad en Multicopters, en ben op zoek naar een upgrade voor de Gopro Hero 2.
Nu is het lastig om een DSLR te vinden met een betere videokwaliteit dan een Gopro in dezelfde prijsrange, die dan ook nog enigszins licht is (gewicht is van directe invloed op vliegtijd).
Excuses voor dit waarschijnlijk controversiele verzoek.
Hierbij de vragenlijst:

Wat is je beschikbare budget? 3-600 Euro (max 1000)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Mid-lange afstand filmen/fotograferen vanuit de lucht
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? JA!
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Absoluut niet
Overige wensen aan de camera? 1080p25 video is een must, gewicht liefst zo laag mogelijk, beeld beter dan de Hero 2, als het kan een seriele input voor focus en sluiterknop, en een composietuitgang, maar dit zal niet veel voorkomen
Gewenst bereik? Bereid om lenzen te wisselen, low-range kitlens is niet noodzakelijk, wel gewenst.

Zelf zat ik te kijken naar een Nikon D5000, maar de kwaliteit (scherpte) van de video's die ik online vind zijn niet echt up-to-par met de gopro. Dit kan uiteraard liggen aan degene die filmt, maar het is lastig te zeggen, en de foto's zijn super.

Mochten jullie het idee hebben dat ik beter een compactcam ipv een DSLR kan nemen, dan is dat natuurlijk ook prima.

Ik bouw rare dingen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is een m43 niet een betere optie voor jouw wensen dan een dSLR? Niet alleen is de body een stuk kleiner en lichter, de lenzen kunnen vanwege de kleinere sensor en gebrek aan spiegel ook een stuk kleiner en lichter zijn. Voor wat ik er van weet heeft Panasonic een aantal ILCs die het heel goed doen met filmen. Ik weet helaas niet precies welke modellen hiervoor het meest geschikt zijn, dat weten anderen hier beter.

• nero355

nero355

Ik heb zat quad/octocopters gezien met iets van een 550D of GH2 eronder dus dat is zeker een optie :)
Gewoon wat toestellen binnen je budget kiezen en dan het gewicht ervan opzoeken lijkt me de beste optie ?!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

StackMySwitchUp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:16:
[...]
Zelf zat ik te kijken naar een Nikon D5000, maar de kwaliteit (scherpte) van de video's die ik online vind zijn niet echt up-to-par met de gopro. Dit kan uiteraard liggen aan degene die filmt, maar het is lastig te zeggen, en de foto's zijn super.

[...]
Ik neem aan dat je de Nikon D5100 bedoelt? De D5000 is in ieder geval niet heel geschikt om te filmen en gaat ook maar tot 720p/24.

Wat voor soort lens zou je willen gebruiken? Een fisheye of UWA? Ik denk dat m4/3 inderdaad de beste keus is voor je, zeker als gewicht een factor van belang is.

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Als je gaat filmen onder een xCopter is een stabilisatiefunctie wellicht van nut? Als je dat wilt combineren met een groothoek- of fisheyelens is het misschien interessant te kijken naar de modellen van Olympus.
De nieuwe E-PM2 heeft ondersteuning voor 1080p/30 video (20mbps) en de body weegt 223 gram. De voorganger, de E-PM1 heeft overigens alleen ondersteuning voor 1080i/60 video, maar is waarschijnlijk wel veel voordeliger.

Met lenzen als de Olympus 9-18 (155gr) of de Panasonic 8mm fisheye (165gr) heb je volgens mij een heel aardige en lichte setup.

edit: Niet in de pricewatch maar wel voordeliger (en iets zwaarder met 197gr) is de Samyang 7,5mm fisheye. o.a. te koop bij CameraNU

[ Voor 16% gewijzigd door Metten op 27-09-2012 12:52 ]

StackMySwitchUp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:16:
Ik weet niet wat jij scherp noemt, maar ook de D5000 moet echt zeer respectabele scherpte bieden. Het punt is dat de GoPro een zeer kleine sensor heeft vergeleken met een dslr. Dit in combinatie met extreme groothoek en alles is scherp (vanwege de enorme scherptediepte). Met een dslr moet je meer letten op focusafstand wil er zoveel mogelijk scherp zijn.
Zoals hierboven al werd aangegeven is een m4/3 met een (ultra)groothoek zoomlens wel een goede optie.

• StackMySwitchUp
  • Laatst online: 12-09 20:08

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Bedankt allemaal!!

Wat betreft stabilisatie, die bouw ik zelf met een 3d printer en wat heavy-duty servo's ;)

Qua beeld heb ik niet echt een fisheye nodig (vind ik ook niet mooi en lastig te editen)
Voor het directe beeld gebruik ik een klein CCD cameraatje, dit is puur voor mooie opnames

De bovengenoemde lenzen zijn wel aan de prijzige kant.. Ik ben niet echt op de hoogte van gangbare prijzen, is dit normaal?

Ik ga in ieder geval ook eens kijken naar het 4/3 segment, deze lijken me wat praktischer voor mijn doeleinden.

Ik bouw rare dingen.

• henkie196
  • Niet online
De lenzen die Metten noemt zijn specifieke UWA lenzen. Die zijn over het algemeen wat duurder dan lenzen met een wat meer walk-around bereik. Of je dat nodig hebt, hangt ook af van wat voor soort beeldhoeken je graag zou willen filmen.

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

StackMySwitchUp schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:14:
Bedankt allemaal!!

De bovengenoemde lenzen zijn wel aan de prijzige kant.. Ik ben niet echt op de hoogte van gangbare prijzen, is dit normaal?
Dat zijn helaas vrij gangbare prijzen voor ultragroothoek of fisheye lenzen, maar je kan natuurlijk altijd met een kitlens beginnen en later nog kiezen voor een wijdere lens mocht dat nodig zijn. Eventueel kan je ook kiezen voor een voorzetlens op je kitlens, maar de kwaliteit daarvan zal vast niet denderend zijn O-)

• summaheat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 23:47
LP36415-0WW
Lowepro Event Messenger 150 Mica € 49,95 € 49,95
NI18105VR
Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR € 208,00 € 208,00
NI3518
Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX € 164,00 € 164,00
SANSD32GBUII
SanDisk Ultra SDHC 32GB Class 10 € 26,95 € 26,95

Heeft u een originele Cadeaubon van CameraTools vul hieronder dan uw couponcode in
LET OP. De kortingscodes zijn hoofdletter gevoelig.

Subtotaal inc. BTW € 448,90
Verzendkosten + € 6,00
Totaal excl. BTW € 382,27
BTW + € 72,63
+ nikon D5100 body 350 euro
Total incl. BTW € 800 euro

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Nu de mediamarkt btw weg ermee actie weer aan de gang is wil ik toch proberen mijn slag te slaan. Hierbij mijn vraag:

1.Wat is je beschikbare budget?
500-1000 euro

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Kitesurf foto's/filmen, onweer/weer fotografie, vuurwerk fotografie/filmen

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is behoorlijk belangrijk ja, maar ik wil ook nog echt goede foto's kunnen maken.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Is zeer makkelijk maar ik denk geen noodzaak.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet echt wensen, moet tegen een drupje water kunnen.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik ben aan het twijfelen tussen een kiteens 18-55 en een losse lens zoals een 70-200 erbij te komen of een kitlens van rond de 18-135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

als filmen belangrijk is, kan je overwegen om de gf5 te kopen of de gx1
het is vanwege de kitlens(x lens/power zoom, 28-84mm equivalent ), die heeft een gemotoriseerde zoom, waardoor je bij filmbeelden vloeiend in en uit kan zoomen ideaal voor filmen. de filmfuncties van de Panasonics schijnt prima te zijn.en het is lekker compact en dus licht van gewicht, iets wat je makkelijk de hele dag in de hand kan houden :)

wel zijn <24mm lenzen schaars voor MFT. , er zijn er maar 2
pricewatch: Olympus M.ZD 9-18mm f/4.0-5.6 ED
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-F Micro 4/3rds 7-14mm Wide angle Lens

[ Voor 37% gewijzigd door mrc4nl op 28-09-2012 00:50 ]

ora et labora

• Marc_87
  • Laatst online: 29-11-2022
Nog meer opties voor een goede camera tussen de 500-1000 euro voor goede foto's en film?

Mag een dSLR zijn maar ook een ILC of iets in die trend. Ik wou zelf in eerste instantie gaan
voor een Canon 650D. Is het prijs verschil met een 600D te rechtvaardigen voor de dingen
die de 650D extra heeft?

[ Voor 54% gewijzigd door Marc_87 op 29-09-2012 07:42 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:37:
[...]

Die 300mm f4. zo'n 1.5kg? Schroef ik liever op mijn D90 met grip dan mijn D5100 :X
1,3kg. Je hebt gelijk. Net eens getest. Wat een zwaar beest. Dit kan je echt niet zonder tripod gebruiken door het gewicht en ontbreken van IS :p.

Tweakblog van de maand

Marc_87 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:55:
Nog meer opties voor een goede camera tussen de 500-1000 euro voor goede foto's en film?

Mag een dSLR zijn maar ook een ILC of iets in die trend. Ik wou zelf in eerste instantie gaan
voor een Canon 650D. Is het prijs verschil met een 600D te rechtvaardigen voor de dingen
die de 650D extra heeft?
Het AF systeem is verbeterd in de 650D, wat met het 'tracken' van kite-surfers goed van pas kan komen. Iets wat ILCs over het algemeen juist slecht in zijn. ILCs hebben alleen contrast-detect AF, wat heel snel kan zijn met een enkele foto, maar niet met continue focus, wat phase-detect AF in SLRs een stuk beter doen.

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-650d-rebel-t4i/15

*Een ILC die wel aardig continue focus doet is de Nikon1 serie.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

witeken schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 15:35:
[...]

1,3kg. Je hebt gelijk. Net eens getest. Wat een zwaar beest. Dit kan je echt niet zonder tripod gebruiken door het gewicht en ontbreken van IS :p.
Is inderdaad een zwaar kreng. Ik gebruik hem zelf (met vaak een 1.4x TC en D7000+grip) doorgaans op een monopod.

Maar er komen wel heerlijke platen uit :)

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 29-09-2012 17:32 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Heb jij dezelfde :p? Hoeveel kost een TC?

Tweakblog van de maand

witeken schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:09:
Zoals je misschien al is opgevallen, hebben wij op tweakers.net een pricewatch ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

witeken schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:09:
Er vanuit gaande dat jij het ook over een AF-S NIKKOR 300mm f/4D ED-IF hebt, ja, die heb ik ook :)

Verder met U-C, check even de pricewatch voor TC prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ja, ik maak veel gebruik van de pricewacht :). 400 euro voor een TC :S.

Mss moet je eens een foto nemen want die naam met al die afkortingen zegt me niks :p.
Min. schepstel: 2 à 2,5m, metalen contructie, 1,3kg, statiefaansluiting, focusverkorting optie, geen IS/VR.

Qua IQ ziet het er netjes uit maar de omstandigheden lieten geen het niet toe om goed te kunnen testen ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Laatst online: 23-08 12:56
Middag heren en evt dames,

Ik ben aan het kijken naar een dSLR om te beginnen.

Nu heb ik de keuze kunnen beperken tussen een D5100 en een 550D.

Wat zijn jullie ervaringen met deze twee?

Voor en nadelen?

En hoe zit het met de lenzen? Op de tweedehands markt lijkt de markt voor Canon duidelijk groter?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat de D5100 beter vergelijkbaar is met de 600D. Het verschil tussen Canon en Nikon is puur persoonlijk, de bediening, met inderdaad ook het lensaanbod waar je dan aan *vast* zit.

Hoe ver wil je gaan met deze hobby, of wil je gewoon functioneel plaatjes schieten, en wat is de reden om voor SLR te gaan in plaats van ILC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Laatst online: 23-08 12:56
Mja vandeweek in de MM geweest. Had persoonlijk met de interface van Canon meer, maar houvast en algehele indruk meer met Nikon.

Waarom dSLR, de mogelijkheden die 'ongelimiteerd' zijn en het grotere aanbod aan lenzen? En ik ga er vanuit dat het echt hobby wordt. Betrap mezelf er op dat ik met een camera in de handen nogal druk bezig kan zijn en daar dan zelfs uren mee zoet kan zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okee, dan mag je een SLR. ;) Al is er voor m43 ook een enorm lensaanbod, nogsteeds keihard in de groei. Maar dan heb je ook al snel de houvast van een compact camera, weinig knopjes (ook al kan je er uiteindelijk net zo veel mee), of erg duur als je meer wil. Maar juist ook heel veel leuks voor de hobbyist, zoals unieke 3rd party lenzen. Dat je het even weet.

Anyway, ik weet niet wat je budget is, maar de pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart is een erg leuke starters kit vandaag de dag.

Met Canon kom je een stuk duurder uit met vergelijkbare 18-135mm lens, en dan is er ook nog een nieuwe STM versie van die lens welke bij de 650D zit, en dus nog veel duurder.

Voor gewoon een 18-55mm kit is het weer een ander verhaal, maar ook dan is de D5100 voordelig geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@jesper86

m43?

4/3 != micro four thirds?!

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 30-09-2012 19:55 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4/3 = four thirds. dSLR's met oa de E-620, E-30 en E5. Bekend vanwege het briljante glaswerk.

m4/3 = micro four thirds. Systeemcamera's van Olympus en Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
€ 600/650 Maar als hetgeen ik naar op zoek ben goedkoper kan, graag.

Nee nog niets.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Geen specifiek doel.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Geen noodzaak, maar zou leuke bijzaak zijn.

Volgens mij niet. Maar in alle eerlijkheid kon ik er niet helemaal achterkomen wat het inhoud. Heb de eerste post geheel gelzen. Zou iemand dit nog kort kunnen toelichten?

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen specifieke eisen. Geen ervaring. Mijn wensen zijn een goede alround instap camera. Met ruimte om te groeien. Ben van plan me er verder in te verdiepen (workshop of iets dergelijks). Overigens moet het wel een stevig ding zijn. Ga reizen in Australië en Vietnam. En daar ook gebruiken. Vroeg me ook af of iemand iets kan zeggen over gevoeligheid van dit soort apparaten. Kan het tegen een stootje, beetje stof? Regen? Of is het dan al gelijk einde oefening?

Wat raden jullie aan? Ben niet van plan 5 verschillende lenzen mee te nemen. Hooguit 2.

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. In ieder geval bij voorbaat dank. En nog een laatste vraag. Waar hebben jullie de kennis vandaan? Opleiding/cursus/workshop/internet/boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

erikjannemann schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:46:
€ 600/650

Nee nog niets.

Geen specifiek doel.

Geen noodzaak, maar zou leuke bijzaak zijn.

Volgens mij niet. Maar in alle eerlijkheid kon ik er niet helemaal achterkomen wat het inhoud. Heb de eerste post geheel gelzen. Zou iemand dit nog kort kunnen toelichten?

Geen specifieke eisen. Geen ervaring.

Wat raden jullie aan? Ben niet van plan 5 verschillende lenzen mee te nemen. Hooguit 2.

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. In ieder geval bij voorbaat dank. En nog een laatste vraag. Waar hebben jullie de kennis vandaan? Opleiding/cursus/workshop/internet/boek?
AF tijdens live view = autofocus tijdens live view.
Uitgebreider: Normaal kijk je door een zoeker, en zie je min of meer (bij instapcamera's meestal geen 100% view coverage) het beeld dat door de lens op de sensor komt. Live view is dat de spiegel omhoog gaat en het beeld rechtstreeks op de sensor komt. Soms, vooral bij de eerste (instap)dslr's met film optie, is er niet de mogelijkheid om te autofocussen tijdens live view/video mode. Dan moet je dus zelf focussen.

Maar elke dslr heeft tegenwoordig de mogelijkheid om te filmen en meestal ook autofocus tijdens live view. Deze 2 vragen zijn imho niet meer nodig.

Een lens aanraden is best moeilijk als we niet weten welk bereik je wilt. Maar meestal komt dat neer op: wil je ultra wide angle of veel tele? Maar met die specifieke doelen zijn meer lenzen dan de "normale" met dat budget denk ik toch niet mogelijk :+.

Wat ik kan bedanken is een Canon 1100D met 18-200mm lens of iets dergelijks.

Maar als je niet echt een doel of eisen of kennis hebt, kan je dan niet beter voor een compact gaan?

je laatste vraag...

3-4 maand geleden ofzo wist ik zelf nog relatief weinig over camera's. Eerst wou ik een travelzoom, toen een bridge (superzoom compact met dslr look) en nu een dslr :+. Omdat ik van alle dingen veel heb opgezocht weet ik nu wat het aanbod op zowat elk niveau is. Gewoon veel opzoeken. Wat is ISO, Diafragma, etc? Handig is ook dat m'n vader een dslr heeft om real-life te kunnen testen.

Eén van de eerste dingen was dit, Tweakers' eigen FAQ. Niet altijd even beginner proof maar bevat wel het meeste: Fotografie FAQ

Verder kan ik ook nog deze 3-delige reeks aanraden, die zo goed als beginner proof is: YouTube: Introduction To Lenses - Part 1
YouTube: Introduction To Lenses - Part 2
YouTube: Introduction To Lenses - Part 3

Verder kan ik aanraden:
-GOOGLE (!!): algemeen opzoekwerk voor termen, reviews etc
-Youtube: Reviews, filmpjes, etc
-Dpreview.com: Heeft véél uitleg over zowat alles. Daarbij ook 1 vd beste review sites.

Ook handig kan zijn als je weet hoe de naming logica is:

*bij Canon
Hoger nummer = lower-end. Lager nummer = higher end.
Eerst heb je de 1100D absolute instap.
Daarna 600D en 650D als instap tot grens mid-end
60D is mid-end
Verder op high-end niveau heb je nog 1D tem 7D

*bij Nikon
Je hebt de D3000, D3100 en D3200 die low-end zijn.
D5100 is mid-end
D7000 is mid-end aan de grens met high-end
Alles wat tussen D300 tot en met D800 is, is high-end.

Jij moet waarschijnlijk kijken naar D3xxx van Nikon of 1100D en mss 600D voor Canon

*Verder heb je ook nog Sony, Olympus en Panasonic maar daar weet ik weinig/minder van af.

Hopelijk heb ik wat kunnen helpen :).

Edit: Ik ben waarschijnlijk veel dingen vergeten maar tweedehands dingen kunnen voor dat budget een optie zijn. Bijv. een 550D met kitlensje (hoewel ik persoon lijk geen fan ben van die kitlensjes met wéinig zoom). Maar wees zeker dat je weet wat de specs etc inhouden. Want een 1100D bijvoorbeeld kan achteraf mss tegnevallen qua features.

Conclusie: Indien je er tijd in wilt steken is het perfect mogelijk om kennis op te doen op jezelf via internet. Maar je moet je eerst afvragen of je dat wel wilt doen, en niet gewoon wilt richten en schieten (met een compact) ;).

[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 30-09-2012 22:49 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Witeken, bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik zeker wat aan.

Er is wel een doel, maar niet een specifiek doel zoals opgesomd in de vragenlijst :). Ik ga langere tijd op reis en wil mooie foto's maken. Hiervoor is (volgens mij) een DSLR camera uitermate geschikt. Bovendien vind ik het allemaal erg interessant en is het iets waar ik mij graag verder in verdiep. Volgens mij zijn er DSLR camera's die feitelijk gewoon point and shoot zijn (heb ik mij laten vertellen). Dat lijkt me mooi om mee te beginnen en dan van daaruit meer te leren over fotografie en de mogelijkheden van het apparaat. Vandaar dat ik eerder zit te denken aan een mid-range apparaat zodat er wat meer features op zitten.

Het is alleen zoveel informatie dat ik dacht, zal hier eens vragen of jullie me op weg kunnen helpen. En dat is zeker gelukt :).

Ik zie overigens bij de mediamarkt veel camera's verkocht worden mét lenzen (soms 1, soms 2) erbij. Bedoel je dat die lenzen niet goed zijn?

Heb jij nog voorkeur qua merk (op basis van prijs/kwaliteit en features)? Of is dat puur persoonlijke smaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

erikjannemann schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:07:
Witeken, bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik zeker wat aan.

Er is wel een doel, maar niet een specifiek doel zoals opgesomd in de vragenlijst :). Ik ga langere tijd op reis en wil mooie foto's maken. Hiervoor is (volgens mij) een DSLR camera uitermate geschikt. Bovendien vind ik het allemaal erg interessant en is het iets waar ik mij graag verder in verdiep. Volgens mij zijn er DSLR camera's die feitelijk gewoon point and shoot zijn (heb ik mij laten vertellen). Dat lijkt me mooi om mee te beginnen
dslr's zijn helaas niet point and shoot.
als je snel wil focussen moet je door door zoeker kijken, en als je op het scherm wil kijken tijdens het focussen (liveview) dan heb je een trage autofocus.als het onderwerp niet beweegt is dat geen probleem, maar anders heb je de kans dat het voorwerp uit de focus is. de afdrukvertraging is overigens superlaag bij dslr's

dslr's hebben gewoon heel veel instelmogelijkheden (gelukkig ook een auto modus :P )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
mrc4nl schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:18:
[...]

dslr's zijn helaas niet point and shoot.
als je snel wil focussen moet je door door zoeker kijken, en als je op het scherm wil kijken tijdens het focussen (liveview) dan heb je een trage autofocus.als het onderwerp niet beweegt is dat geen probleem, maar anders heb je de kans dat het voorwerp uit de focus is. de afdrukvertraging is overigens superlaag bij dslr's

dslr's hebben gewoon heel veel instelmogelijkheden (gelukkig ook een auto modus :P )
DSLR's kunnen prima point en shoot zijn. Wel een dure vaak. Maar alles op de auto stand dan kun je rpima mooie fotos maken. Misschien eerst even goed naar de instellingen kijken bij auto maar waarschijnlijk staat hij goed ingesteld.
Maar dan zou je naar mijn mening beter een systeem camera kopen. Kleiner, lichter, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Ik vind het niet erg om door de zoeker te kijken. Maar ik doelde meer op alle instellingen inderdaad. Dat de camera dat automatisch insteld. Maar uiteindelijk wil ik het zelf snappen en instellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Kitlenzen, een lens (kan verschillen van body tot body) die samen met een body wordt verkocht als "startkit" (want zonder lens heb je weinig aan je body), zijn zeker niet slecht ofzo. Maar naar mijn mening kan je nogal weinig met bv 17-55mm of hoeveel het is die vaak als kit wordt verkocht. Wat mijn vader heeft is bijvoorbeeld perfect: 16-85mm met een 70-300mm voor tele. Die 85mm zorgt door de 1.5x crop dat je nog wat lichte tele hebt.

Qua voorkeur heb ik Canon of Nikon (zoals de meeste hier denk ik :p), met een kleine neiging naar Canon. Maar mijn vader heeft een collectie oude Nikon lenzen die hij niet meer gebruikt en als je geen lenzen moet kopen houdt je veel geld over :), dus ik zit vast aan Nikon :p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Ok duidelijk.

Na al je informatie te hebben doorgenomen (die youtube filmpjes zijn wel interessant als je over zijn monotone stem heen kan komen :) ) zit ik te kijken naar een Nikon D5100 of een Canon 600D en ben ik mij verder aan het verdiepen naar wat voor soort lens er bij moet.

Zit ondertussen nog wat verder te kijken en zie dat de D5100 geen AF motor heeft. Klopt het dat de AF dan in de lens moet zitten? Is het verstandiger om een camera met AF motor aan te schaffen? Of hebben de meeste lenzen dit toch wel? En heeft iemand ervaring met een 650D ten opzichte van een 600D?

Ik heb ook een aanbieding gezien van een 550D met 2 kitlenzen (volgens mij een groothoek en een telezoom lens) gezien. Moet even op zoeken wat voor lenzen het precies waren want dat weet ik niet meer. Als ik het goed begrijp is de 600D/650D toch de opvolger van de 550D? Zit daar nog veel verschil tussen?

Is het trouwens toegestaan om prijzen hier ook te bespreken?

[ Voor 30% gewijzigd door erikjannemann op 01-10-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

erikjannemann schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:54:

Zit ondertussen nog wat verder te kijken en zie dat de D5100 geen AF motor heeft. Klopt het dat de AF dan in de lens moet zitten? Is het verstandiger om een camera met AF motor aan te schaffen? Of hebben de meeste lenzen dit toch wel? En heeft iemand ervaring met een 650D ten opzichte van een 600D?
De D5100 heeft inderdaad geen AF-motor, maar de Canons hebben dit geen van alle. In de praktijk zal je het niet missen als je niet geinteresseerd bent in de aanschaf van tweedehands lenzen: Al het nieuwe glas van Nikon en het meeste van Tamron/Sigma en Tokina is voorzien van ingebouwde AF motoren. Ik raad in ieder geval ten alle tijde af om een (AF) lens zonder motor te gebruiken op de motorloze bodies: De zoeker is echt totaal niet berekend op handmatig scherpstellen.

Het voordeel van Canon is natuurlijk dat (vrijwel) álle lenzen voorzien zijn van een AF motor, ook de EF lenzen uit 1988 ofzo, dus op tweedehands gebied heeft Canon wel een duidelijke voorsprong.
Ik heb ook een aanbieding gezien van een 550D met 2 kitlenzen (volgens mij een groothoek en een telezoom lens) gezien. Moet even op zoeken wat voor lenzen het precies waren want dat weet ik niet meer. Als ik het goed begrijp is de 600D/650D toch de opvolger van de 550D? Zit daar nog veel verschil tussen?
Die zoomkit is vaker langsgekomen in aanbiedingen en ik raad hem persoonlijk niet aan: tot zover ik weet zijn beide lenzen niet voorzien van stabilisatie, waardoor je bij iets minder licht vaak al bewogen foto's krijgt. Zeker bij de 75-300 wordt dat vrij snel een issue.

[ Voor 21% gewijzigd door Metten op 01-10-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Ik heb een 650D met 18-55mm kitlens gekocht. Ga daar eerst eens mee spelen en dan weer verder kijken. Valt me mee trouwens, heel veel features worden op het scherm uitgelegd.

Wil denk ik nog een workshop of cursus fotografie doen om me er iets verder in te verdiepen. Iemand ervaring daarmee? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LsZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11-2023

LsZ

Beste Tweakers. :)

Na wat lezen op het i-net is onze keuze gevallen op de Canon EOS 1100 D of Canon EOS 550 D
Wat is nou precies het verschil er tussen?

Wij (ik en mijn vriendin) willen graag een spiegelreflex kopen omdat we alle twee leuk vinden om foto's te maken.
Maar toch wel "iets" verder willen dan de standaard camera die we nu hebben.
De camera willen we gebruiken voor:

- Vakantie
- Foto's van de huisdiertjes :P
- Foto's van mensen (portretten)
- Landschap

Etc.. Eigenlijk gewoon huis tuin keuken gebruik :)

Wat voor lens raden jullie mij aan? en voor beginners is de 550 of de 1100 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Met de linkjes die je hebt gegeven, kan je al een aardige vergelijking maken. De 550D heeft o.a. hoger aantal megapixels, hogere iso-waardes, groter scherm, hogere resolutie video-opname. Je moet voor jezelf uitmaken of je deze verbeteringen het prijsverschil waard vindt. Ik zou gewoon beginnen met de kitlens. Je kan evt. nog de 50mm f1.8 als portretlens erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 1100D is wel heel erg plastic fantastic hoor, de 550D is net een stapje hoger.

Voor huis tuin en keuken gebruik zou ik een Olympus E-PL3 aanraden, een Panasonic G3, of een Nikon1 J1 met dubbele lens kit, niet een spiegelreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
@LsZ

Ik zit op dit moment in exact hetzelfde schuitje :)

Mijn vriendin wil graag meer met fotografie gaan doen dan mijn Sony compact camera kan.
Zit zelf dus ook te twijfelen of ik de 550d of de 1100d voor haar koop. Prijsverschil van +/- 150 euro is er zowel tussen de nieuwe als de tweedehandse.

Bijna alle vergelijkingen op internet zeggen, koop de 550d of zelfs de 600d gezien het kleine prijsverschil.

Aangezien ik niet weet of dit nou een tijdelijke opwelling is of een blijvertje ben ik geneigd om te beginnen met een 1100d. ( onder het mom, als ze er echt serieus mee bezig blijft, kan ik altijd nog een duurdere kopen:) )

Wat zeggen jullie in deze situatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
slayerrp schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:12:
@LsZ

Ik zit op dit moment in exact hetzelfde schuitje :)

Mijn vriendin wil graag meer met fotografie gaan doen dan mijn Sony compact camera kan.
Zit zelf dus ook te twijfelen of ik de 550d of de 1100d voor haar koop. Prijsverschil van +/- 150 euro is er zowel tussen de nieuwe als de tweedehandse.

Bijna alle vergelijkingen op internet zeggen, koop de 550d of zelfs de 600d gezien het kleine prijsverschil.

Aangezien ik niet weet of dit nou een tijdelijke opwelling is of een blijvertje ben ik geneigd om te beginnen met een 1100d. ( onder het mom, als ze er echt serieus mee bezig blijft, kan ik altijd nog een duurdere kopen:) )

Wat zeggen jullie in deze situatie ?
Ik zou de 550D (of 600D) kopen, als ze er dan serieus mee bezig wil blijven dan hoef je nog een tijdje geen nieuwe camera te kopen en aan te wennen enzo ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
Dat is inderdaad een goeie :)

Ik denk dat ik het weekend maar eens naar cameranu of fotokonijnenberg ga.

oeh... Cameranu heeft zaterdag ook een Canon demonstratiedag, komt dat eens goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
de 1100d is best plastic achtig inderdaad, 550d voelt wel een stukje serieuzer aan in de hand, heeft meer knopjes voor dingen waar je direct bij kan, en je kan er ook nog eens mee filmen wat af en toe misschien ook leuk kan zijn.

Ik heb zelf toen ik mijn cam kocht trouwens bewust de 550d genomen ipv de 600d omdat ze eigenlijk bijna hetzelfde zijn qua hardware, maar ik wilde liever niet een schermpje dat kan uitklappen. Vind het wel prettig idee dat alles gewoon vast zit zonder tilt schermpje o.i.d. =), daarnaast is een handige feature dat het scherm aan de achterkant vanzelf uitgaat als je de camera naar je gezicht zet omdat er een sensor in zit daarvoor :)

[ Voor 49% gewijzigd door hypz op 04-10-2012 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als ik de 1100D en de 550D in de pricewatch vergelijk, zie ik 309 vs 449 euro, dat is absoluut misschien niet zo veel zoals veel mensen hierboven beweren, maar relatief wel. Toch weer bijna 50% extra. Op dpreview hebben ze ook een wat uitgebreider overzicht van de verschillen. Ze lijken mij functioneel niet al te verschillend, maar ik heb geen praktijkervaring met deze bodies (buiten ze eens in de MM vast gehouden te hebben), dus kan niks inhoudelijks zeggen over de verschillen in beeldkwaliteit (sensor).

Voor wat betreft de lens, wat ben je nu gewend qua zoombereik? Voor wat je opgeeft lijkt een 18-55 kitlens in ieder geval voldoende, maar als je nu op je compact(?) een stuk meer telebereik gewend bent, kan het bereik wel eens tegen gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
Ik ga ze zaterdag maar gewoon eens vasthouden etc bij cameranu en eens naar hun advies/mening luisteren.

@hypz, ah, dus betaal je 50 euro extra voornamelijk voor een klapscherm.

@ henkie196 in dat opzicht heb je wel gelijk.
als ik ff de prijzen van een 1100d/550d/600d naast elkaar zet 360/500/550 is het procentueel gezien inderdaad een groot verschil.

Ik denk dat het vasthouden en testen zaterdag hopelijk een doorslag kan/gaat geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 09:12
Wat is je beschikbare budget? : +-500€
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? : neen
Koop je de camera met een specifiek doel : neen
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk : puur snelle kortfilmpjes van gezinssituaties (verjaardag, schoolfeestje, ...)
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Ik ben een echte leek, en het live view stukje er tweemaal op na gelezen. Noodzakelijk zou ik zeggen neen, omdat live view voor mij enkel voor de compositie belangrijk is.
Mocht ik constant foto's maken waarbij je 1 bepaald stukje scherp wil en de rast wazig lijkt me het wel belangrijk. Stuur me aub bij als ik er compleet naast zit...nogmaals ik ken hier echt niets van.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Moet uiteraard goed in de hand liggen, redelijk compact (zal wel af te leiden zijn uit men pre selectie), aantal foto's met volle batterij en toch enkele knopjes (e-pm1 bvb was te weinig voor mij toen ik die vorig jaar testte)
Gewenst bereik? Ook de sectie van de koplenzen even doorgenomen en daar kan ik enkel antwoorden dat volgens mij een standaard kitlens zal voldoen aan mijn noden. (familiekiekjes, vakantie, ...)
Enige wat ik later misschien nodig acht is een lens (benaming ken ik niet) om zaken van dichtbij te fotograferen. Ik denk aan close ups van kindjes.... Dus zo'n een 17mm lens ofzo...vermoed ik...

Vorig jaar had ik al eens rondgekeken, maar uiteindelijk is het er niet van gekomen.
Op men lijst stond toen :

Nikon J1
Olympus E-PM1 / E-PL3 (PL3 kreeg de voorkeur voor de bediening en kantelscherm als gadget weliswaar)
Pana GF3x met PZ lens ...nja ik was onder de indruk

Nu hebben we de Nikon J2 (in enkele reviews een iets betere J1, schiet me niet af) beiden qua prijs netjes onder de 500€

De pana gf3x is met PZ pancake lens ook onder de 500€ te krijgen...is daar al een 'opvolger' voor uit ?
Of een beter pana toestel in dezelfde prijsklasse ?

Olympus is er met de E-pm2 en de E-pl5 maar naar mijn mening behoorlijke hoge lanceerprijzen (599/699€)
of vergis ik me hierin.

een pana lx-7 of olympus xz-2 lijken me ook super toestellen...maar ik wil de weg naar ander lenzen openhouden...

Kortom, wat zouden jullie me aanraden ?

Een J2 nieuw model aan +-470€ ....of ouder model alle olympus e-pl3 ...of zijn de e-pm2/e-pl5's dusdanig verbeterd tov hun voorgangers dat ze hun meerprijs waard zijn en ik het budget beter optrek.

En wat met panasonic .... GF3x is daar een opvolger ofzo ....(G5?)

Alvast bedankt voor jullie tijd en input.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Impuls schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:41:

Gewenst bereik? Ook de sectie van de koplenzen even doorgenomen en daar kan ik enkel antwoorden dat volgens mij een standaard kitlens zal voldoen aan mijn noden. (familiekiekjes, vakantie, ...)
Enige wat ik later misschien nodig acht is een lens (benaming ken ik niet) om zaken van dichtbij te fotograferen. Ik denk aan close ups van kindjes.... Dus zo'n een 17mm lens ofzo...vermoed ik...
dichtbij kunnen de meeste lenzen wel focusen, ik heb het dan over afstanden vanaf 25cm.
als je echt van hèèl dichtbij(minder dan 10) wil fotograferen, heb je macro-lenzen nodig, niet elke lens kan dat ;)

voor groepsportretten, en binnenhuis is groothoek heel erg handig, als je juist closeups/ portretfotografie wilt dan is "zoom" juist heel erg handig (50mm of meer)

als je met een groothoek van dichtbij opnamen maakt, krijg je meer vertekening.
de meeste kitlenzen hebben zoomberijk, dus kunnen allebei prima doen.
De pana gf3x is met PZ pancake lens ook onder de 500€ te krijgen...is daar al een 'opvolger' voor uit ?
Of een beter pana toestel in dezelfde prijsklasse ?
En wat met panasonic .... GF3x is daar een opvolger ofzo ....(G5?)
de opvolger van de gf3 is al uit: de GF5. ook met dezelfde lens. een ander toestel die beter is is de GX1maar met een goedkopere lens, met de andere lens erbij valt ie ver buiten budget

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 04-10-2012 23:58 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Dichter dan 25 cm moet ik zeker niet zijn, dus macro lenzen acht ik niet nodig.
Het is duidelijk dat een standard lenskit aan al mijn 'eisen' zal voldoen.

Wat betreft die panasonic heb ik het nu pas volledig begrepen... GF3 / GF5 zijn de bodies.... d X is voor de powerzoom en verder heb je dan nog andere letters...

Dus een GF5x voor +-600 doet ook mee in de running....

ik had graag enkele meningen gehoord van jullie..ervaringen....

Gewoon elkander niet afmaken in de vergelijkingen :-)

Alvast bedankt,
Impuls

ps : ik wil binnen de 10 dagen mijn toestel hebben....eind deze maand wordt ik terug papa en wil de eerste kiekjes met deftig materiaal vastleggen.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
zo, vandaag eens even naar Cameranu geweest.

de 1100d voelt echt ook plastic aan, de 550d hadden ze daar niet meer. Volgens de Canon vertegenwoordiger is dat een oud model. Hij kwam zelf aan met de 600d of evt de 650d met constante autofocus.

Nu maar eens goed nadenken wat het wordt...

Is het volgens jullie genoeg om de beginnen met een 18-55 lens of beter gelijk bijv een 18-135 te kopen?
Volgens de vertegenwoordig zou een 18-55 prima zijn om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Impuls schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:12:
ik had graag enkele meningen gehoord van jullie..ervaringen....
ps : ik wil binnen de 10 dagen mijn toestel hebben....eind deze maand wordt ik terug papa en wil de eerste kiekjes met deftig materiaal vastleggen.
ik kan je wel vertellen over mijn ervaringen met de gf3
klein compact cameratje, start snel op, en supersnelle autofocus.
bediening is vrij eenvoudig,niet veel knopjes maar alle instellingen zijn snel toegankelijk met het snelmenu. ik gebruik zelf vooral P stand, dan heb ik een vaste iso waarde, en de camera kiest de belichtingsinstellingen. als de belichting niet naar wens is kan je die met het draaiwieltje aanpassen.
het touchscreen is erg handig voor het kiezen van het AF punt

hij is compact, maar als je er een grote lens op gaat zetten valt dat argument wel een beetje weg.
en verder is er weinig ruimte voor uitbreiding zoals een flitsschoen of afstandsbediening.
de gx1 heeft die dingen wel.

de gf5 is zeker geen slechte camera, maar de olympus pl2, of 3 zijn dat ook niet.
ik had veracht dat de mods hier ook hun mening zouden geven , maar ze hebben nog niet gereageerd

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Alvast bedankt voor je input.

Ik vermoed dat voor mijn niveau eender welk toestel al 'goed' zal zijn.
Maar ik wil uiteraard men keuze een beetje goed doen...gezien je toch niet alle dagen een paar honderd euro's gaat uitgeven.

Cheers
Impuls

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LsZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11-2023

LsZ

Hallo!

Nog bedankt voor jullie reactie.
We zijn toch voor de Canon 550d gegaan met standaard kit lens en in de toekomst toch nog even kijken naar een andere lens.
Nu lekker van alles uit proberen en veel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
Frank_79 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:51:
Hi, ben benieuwd of jullie me kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Samen met mijn vriendin wil ik onze eerste dSLR aanschaffen. We zijn beiden onervaren, maar zijn wel bereid om te investeren in een goede camera met goede lenzen waar we de komende jaren mee vooruit kunnen.

Voor de body: € 750 (we kijken op dit moment vooral naar de EOS 60D)
Voor de lenzen: in eerste instantie zo'n € 500

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel?
Niet echt; volgend jaar willen we naar Australië; daar zullen we de camera natuurlijk veel gaan gebruiken. Ik vind het zelf erg leuk om dieren te fotograferen en natuur in het algemeen.

Zou het prettig vinden als het er op zit.

Hier kan ik met mijn beperkte kennis niet echt een antwoord op geven.

Daarnaast ook de vraag of jullie mee kunnen denken met de juiste lens/lenzen. Vorig jaar met een geleende 40d vrij veel gewisseld met een 18-55 en 55-250 lens. Op zich nog best wel tevreden met de foto's ook al zijn dit geen geweldige lenzen. Het lijkt er echter wel op dat we, gezien de vele wisselingen, graag met een groot bereik werken.

Dank alvast voor het meedenken!
Een tijdje terug heb ik jullie wat advies gevraagd. Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en een camera gekocht. Even de feedback dus: het is een Canon 60d geworden met de 18-135 lens. Lijkt me een mooi toestel en een mooie lens om mee te beginnen. En nu experimenteren maar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
slayerrp schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:49:
zo, vandaag eens even naar Cameranu geweest.

de 1100d voelt echt ook plastic aan, de 550d hadden ze daar niet meer. Volgens de Canon vertegenwoordiger is dat een oud model. Hij kwam zelf aan met de 600d of evt de 650d met constante autofocus.

Nu maar eens goed nadenken wat het wordt...

Is het volgens jullie genoeg om de beginnen met een 18-55 lens of beter gelijk bijv een 18-135 te kopen?
Volgens de vertegenwoordig zou een 18-55 prima zijn om mee te beginnen.
De 550D is inderdaad "erg" oud en al tijden niet makkelijk te verkrijgen. Ik zou de 650D pakken, die is ook al effe uit.

Met 18-55 kun je wel beginnen. De 18-135 is ook niet zo bijzonder, dus je komt snel genoeg tegen beperkingen aan om vervolgens een andere lens te kopen ;)

Ik kan niet in je budget kijken, maar de 15-85mm zou mijn voorkeur zijn, wel prijzig voor jou wellicht. Anders kun je de 17-85 nog overwegen, die is wel optisch fors minder dan de 15-85.

De 18-135 is duurder dan de 17-85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 16:53
Ik wil graag overstappen naar een DSLR. Ik kan een Canon 1100D + 55-250mm lens overnemen voor 250 euro. Ik twijfel alleen omdat mij een Nikon D3100 beter lijkt. Maar dit is best een mooie deal, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Safaci schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:05:
Ik wil graag overstappen naar een DSLR. Ik kan een Canon 1100D + 55-250mm lens overnemen voor 250 euro. Ik twijfel alleen omdat mij een Nikon D3100 beter lijkt. Maar dit is best een mooie deal, toch?
Dat is een koopje, maar hou er rekening mee dat er iets mis mee kan zijn en je geen normale lens hebt zoals een 18-55 IS bijvoorbeeld.

In ieder geval de spullen flink testen bij de verkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32
Safaci schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:05:
In die prijsrange is dit een mooie instapper. Die 55-250 is een aardige telezoom met stabilisatie, zeker voor een telelens is dat wel een aanrader. Maar zoals gezegd zou ik hem wel aanvullen met een standaard zoomlens voor het wide en normale bereik. Bv. de 18-55 kitlens die meestal bij deze camera wordt meegeleverd, die zou je los voor rond de € 50 moeten kunnen kopen op Marktplaats oid. Hierbij heb je versies met en zonder stabilisatie (IS), hoewel IS voor het 18-55 bereik minder nodig is.

Nikon D3100 wordt meestal wel als een iets betere camera beschouwd, maar is ook wel iets duurder. Zeker met een vergelijkbare telezoom (bv. de Nikon 55-200), als je die er bij wilt. Heb je die telezoom eigenlijk niet nodig dan kun je voor € 300 ook wel een tweedehands D3100 met 18-55 kitlens kopen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls
Mocht er nog iemand input kunnen geven voor mijn aanvraagje ...

Originele post

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 16:53
@nero355 & @Wesco

Bedankt voor jullie input. Ik zal zeker een 18-55mm kitlens er bij halen. Die 55-250mm telelens maakte het voor mij wel een mooie deal. Morgen afspraak met de verkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
PageFault schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:52:
[...]

De 550D is inderdaad "erg" oud en al tijden niet makkelijk te verkrijgen. Ik zou de 650D pakken, die is ook al effe uit.

Met 18-55 kun je wel beginnen. De 18-135 is ook niet zo bijzonder, dus je komt snel genoeg tegen beperkingen aan om vervolgens een andere lens te kopen ;)

Ik kan niet in je budget kijken, maar de 15-85mm zou mijn voorkeur zijn, wel prijzig voor jou wellicht. Anders kun je de 17-85 nog overwegen, die is wel optisch fors minder dan de 15-85.

De 18-135 is duurder dan de 17-85.
Ik heb (nog steeds) dezelfde overweging: een 600D met 18-135, of een andere lens. Van een 18-200/250lens die in sommige kits wordt aangeboden ben ik al afgestapt.

Mijn Canon SX20 is kapot dus ik moet iets nieuws hebben.

Met een 15-85 of 17-85 worden 600Ds die niet als kit aangeboden (niet gevonden iig, alleen icm een 70-300lens, te duur), dus dat scheelt veel geld om deze cam met die lens te kopen: Als ik een 600D 18-135 kit koop ben ik 769 euro kwijt. Een 600D 18-55 kit kost 619, dus de 18-135 lens heb je dan voor +/- 140 euro meerprijs.
Als je die lenzen los vergelijkt is het prijsverschil ongeveer 250 euro.

Nu is die 18-135 misschien kwalitatief iets minder, maar je bent een stuk voordeliger uit om later event. een 18-55kitlens te kopen, al dan niet op marktplaats om in "normale" situaties een goede lens te hebben. Dan ben je met een nieuwe 18-55 100 euro goedkoper uit door eerst deze kit te kopen, en 2e hands wordt het verschil nog groter (nog eens 100 euro)
Voor mij is het toch wel belangrijk om zoveel mogelijk met één lens rond te lopen en toch een redelijke zoom te hebben.

What to do, what to do... 15-85 lens vind ik zowieso te duur. Door alle verhalen maak ik me een beetje zorgen over de kwaliteit, maar zo slecht kan zo'n 18-135 lens toch niet zijn? Ik ben over de SX20 al tevreden, alleen de lichtgevoeligheid/ruis bij omstandigheden zonder zon vind ik vrij slecht. Dat ligt denk ik meer aan de camera (beeldchip) dan aan welke lens er op zit (en hoe goed kan een SX20 lens zijn ivm een 18-135 lens?)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 11-10-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De 18-135 is best goed voor het geld : http://www.lenstip.com/27..._IS_Image_resolution.html

Ik heb zelf de 15-85 en ik ben blij dat ik hem heb gekocht toen die flink goedkoper was, want die lens gaat nooit meer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 20:39

Patrick89

PSN : Gamesource

nero355 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:38:
De 18-135 is best goed voor het geld : http://www.lenstip.com/27..._IS_Image_resolution.html

Ik heb zelf de 15-85 en ik ben blij dat ik hem heb gekocht toen die flink goedkoper was, want die lens gaat nooit meer weg :)
Zeker een goede allround lens !!! De 18-200 is ook een optie lijkt me ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Patrick89 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:47:
[...]

De 18-200 is ook een optie lijkt me ?
Welke precies? Ik zie alleen kits met Tamron-lenzen, maar daar heb ik niet zon goed gevoel bij..

edit: ik meen dat die vooral qua focus niet zo goed zijn (traag)

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 11-10-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 20:39

Patrick89

PSN : Gamesource

Neem gewoon een eigen merk.. Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt.. De canon is een goede en de nikon ook... Tamron heeft niet super lenzen qua allround-zoom.. De 28-70 en 17-50 zijn wel goede lensen.. Sigma ben ik zelf niet een fan van dus die zal ik zeker links laten liggen..

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 17:49
Wat je kunt doen om gewoon zelf eens te kijken of je een bepaalde camera met een bepaalde lens mooie foto's vindt maken, is een bezoekje brengen aan: http://www.pixel-peeper.com/

Hier kun je camera en lens selecteren en zien wat voor foto's mogelijk zijn. Heeft mij geholpen om de 18-135 lens meer dan oké te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Meen je niet....mooi! Ik ga eens kijken :)

Die lens is ws. ook voor mij goed genoeg (misschien later dan nog een 18-55 of zo), maar ik zit gewoon ook een beetje te hikken tegen weer een fiks bedrag uitgeven. Maar ja, momenteel geen camera meer dus ik moet wel.

[ Voor 72% gewijzigd door Stefke op 12-10-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Van een bridge superzoom naar een 18-55 kitlensje :+. Ga je die zoom niet missen ;)?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Erbij, voor normale situaties. Is het toch net weer even wat compacter (en de kwaliteit wat beter), en ga ik op reis dan pak ik alleen de 18-135 mee. Dat is het plan.
Zoals boven omschreven is het goedkoper om nu een 600D 18-135 kit te kopen en later een 18-55 erbij, dan nu een 600D 18-55 kit met later een 18-135 lens (want die zoom moet ik toch hebben) Scheelt zo'n 100-200 euro.
Ik ga vrijwel zeker niet blij worden van het switchen van lenzen dus ik moet gewoon zo'n overlappende set hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Stefke op 12-10-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

zoom is overrated, wil je het beeldvullend dan ga je met de camera gewoon op kleinere afstand tot het onderwerp.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
mrc4nl schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:56:
zoom is overrated, wil je het beeldvullend dan ga je met de camera gewoon op kleinere afstand tot het onderwerp.
Moet wel kunnen...
Pagina: 1 ... 18 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's