tja, de top van een kerktoren haal je moeilijk dichterbij
punt is dat je ook met weinig zoom meestal prima overweg kan. ik had op mijn tz10 ook amper de zoomfunctie gebruikt, ik zelf heb liever groothoek dan zoom
ora et labora
ora et labora
Daarom dat er verrekijkers, telescopen, telelenzen etc bestaan?mrc4nl schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:56:
zoom is overrated, wil je het beeldvullend dan ga je met de camera gewoon op kleinere afstand tot het onderwerp.
Als je 18-135 hebt, waarom wil je dan nog 18-55?stefijn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:55:
Erbij, voor normale situaties. Is het toch net weer even wat compacter (en de kwaliteit wat beter), en ga ik op reis dan pak ik alleen de 18-135 mee. Dat is het plan.
Zoals boven omschreven is het goedkoper om nu een 600D 18-135 kit te kopen en later een 18-55 erbij, dan nu een 600D 18-55 kit met later een 18-135 lens (want die zoom moet ik toch hebben) Scheelt zo'n 100-200 euro.
Ik ga vrijwel zeker niet blij worden van het switchen van lenzen dus ik moet gewoon zo'n overlappende set hebben.
Dit dus. Ik heb zelf liever zoom (tele) dan groothoek. Ieder z'n ding.mrc4nl schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:00:
punt is dat je ook met weinig zoom meestal prima overweg kan. ik had op mijn tz10 ook amper de zoomfunctie gebruikt, ik zelf heb liever groothoek dan zoom
[ Voor 17% gewijzigd door witeken op 12-10-2012 19:08 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Omdat de 18-135 een niet onaardige lens is volgens de reviews maar in de uitersten (ingezoomd, uitgezoomd) ga je toch wel merken dat het een compromis is. En die standaard 18-55 lens schijnt goed te zijn (+ je koopt een dergelijke lens voor een prikkie 2e hands)witeken schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:05:
[...]
Daarom dat er verrekijkers, telescopen, telelenzen etc bestaan?
[...]
Als je 18-135 hebt, waarom wil je dan nog 18-55?
Overrated, niet overbodig.en worden genoeg primes aangeboden. Verschilde brandpunt afstanden maar zonder zoomwiteken schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:05:
[...]
Dit dus. Ik heb zelf liever zoom (tele) dan groothoek. Ieder z'n ding.
ora et labora
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door chopper88 op 13-10-2012 15:13 ]
Mijn vader heeft ook een D90 en tussen al zijn lenzen zit ook geen macro lenschopper88 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:03:
Beste tweakers,
Ik zit nu al een tijd te twijfelen of ik nu eens een camera zal aanschaffen, en daarbij wegen een aantal zaken mee. Mijn vader heeft een D90, welke ik altijd mag pakken, en waar ik mee kan doen wat ik wil. Echter loop ik hier tegen een flink aantal beperkingen aan met mijn interesse in macro fotografie, er zit namelijk alleen een 18-200 lens bij, vrijwel nutteloos dus...
Zoals boven mij al is gezegd: wat is er mis met aan Nikon vast zitten? Als je voor Canon kiest kan je die 18-200 niet meer gebruiken. Not a big deal, maar je weet ook al hoe de menu's enz van Nikon in elkaar zitten enz.Nu kan ik twee dingen doen, of een mooie macro lens aanschaffen en de D90 gebruiken waarbij ik dan aan deze camera mount ben gebonden bij het kopen van een body in de toekomst, als ik de aangeschafte lens wil houden. De tweede optie is zelf een body aanschaffen en dan een lens kopen, wat als bijkomend voordeel heeft dat ik dan ook een investering kan maken om bijv. iets te regelen met wi-fi dat m'n eigen body dan direct naar m'n laptop verbindt.
D7000 is idd een logische keuze.Aan de hand van dit verhaal heb ik het vragenlijstje ingevuld nadat ik zelf wat research heb gedaan maar er niet helemaal uit kom.
Zelf denk ik aan een D7000 of 60D, waarbij ik naar de D7000 neig a.d.h.v een aantal reviews die ik heb gelezen waarbij vooral de betere viewfinder en dual SD slots meespelen bij de D7000. Als ik het goed heb begrepen kan ik dan in 1 van die slots een Eye-Fi kaartje stoppen voor de gewenste wi-fi functionaliteit, waar ik bij de 60D dan niet meer een gewone kaart ernaast kan stoppen voor zover ik begrijp hoe Eye-Fi nu precies werkt.
Idd, beter een goede macro lens kopen, ipv een nog duurdere D7!Ik denk dat het al duidelijk was, maar dit wordt mijn eerste DSLR, en daarvoor vind ik bijv. een 7D net wat te ver gaan qua prijs, en een 650D weer net iets teveel instap is als ik hiervan ook wat reviews bekijk, hierdoor kom ik op een prijs van +- 800 als max. uit.
Als je echt serieus wilt gaan doen en je vader zijn d90 nooit op auto staat enz. dan lijkt de D7000 een goeie keuze. Voor macrolenzen ga je eens moeten kijken in de pricewatch en review opzoeken.Ik hoor graag jullie meningen en/of ideeën!
Wat is je beschikbare budget?
<800 voor een losse body.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Macro fotografie, waarschijnlijk eerst met een vast onderwerp en evt. een statief (bijv. horloges etc.) en later wellicht nog een lens erbij voor dingen als insecten en zaken vanaf waar wat verder gefocust moet worden.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, totaal geen interesse in.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik zou graag wifi willen hebben, omdat ik merk dat ik tureluurs wordt van het steeds moeten staken met fotograferen om op m'n laptop te kijken wat het resultaat is voordat ik verder ga.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Op dit moment denk ik niet relevant, wordt toch een losse lens aanschaffen.
Edit:
Nu ik toch hier een post heb staan, waar ik naartoe zou willen is dit bijv.:
http://i419.photobucket.c...ne/LangeDoubleSplit40.jpg
Dat is een macro van onderstaand uurwerk:
http://i419.photobucket.c...ne/LangeDoubleSplit32.jpg
Geen idee of dit van belang is voor de body, denk het niet, maar misschien beantwoord het iemand z'n vraag. Ik snap daarbij ook wel dat zulke foto's nog een eind weg zijn voor de beginner, maar waar een wil is...
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
[ Voor 4% gewijzigd door chopper88 op 13-10-2012 16:36 ]
Tweakblog van de maand
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
[ Voor 64% gewijzigd door witeken op 13-10-2012 17:28 ]
Tweakblog van de maand
Tweakblog van de maand
Op niet-macro afstanden lijkt mij. Ik gok vanaf 1m of zo. Misschien is dat ergens terug te vinden.witeken schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:43:
Ik hoef alleen te weten vanaf wanneer je echt van die F2.8 gebruik kunt maken.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
quote: http://Photozone.deAt 1:1 the max. aperture decreases to f/4.8 which is a quite typical characteristic for an IF (internal focusing) macro lens.
[ Voor 10% gewijzigd door witeken op 13-10-2012 18:55 ]
Tweakblog van de maand
Tweakblog van de maand
Welke? De nieuwe micro met VR, het ouwe model, of de AF-D 105mm f/2.0 DC? Als alternatief kun je de volgende lenzen nog overwegen:chopper88 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:27:
Bedankt voor je respons!
Grappig te lezen dat er nog meer mensen zijn in een vergelijkbare situatie haha.
Ik wil inderdaad wel serieus hiermee aan de slag gaan, en zet de camera niet op auto (en ook niet op een andere pre-defined mode). Daarbij speel ik vooral met alle instellingen, kijken wat het doet in praktijk etc. zodat ik een beeld krijg van alle mogelijkheden. Dat is ook wel het voordeel van mijn interesse in vaste onderwerpen, daar kan je mooi onder dezelfde omstandigheden experimenteren.
Qua lenzen kwam ik voorlopig ook al uit op die 105mm Nikon inderdaad, icm de D7000. Maar daar moet ik nog wel even wat meer tijd in investeren...
Van de D7100 weet ik dan weer niks, omdat ik niet echt concreet al het camera nieuws aan het volgen ben, maar ga er zeker eens wat over opzoeken!
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Photozone.de heeft mooie review: http://www.photozone.de/R...ed-vr-review--test-reportEn de getalletjes (voorkant lens, dus 15 cm erbij optellen en dan heb je de waarde tot de sensor; de waarde die je overal tegenkomt. In het begin heb ik stapjes van 5cm gedaan, op het eind niet meer):
16 cm: f/4.8
21 cm: 3.8
26 cm: 3.5
31 cm: 3.3
36 - 51 cm: 3.2
56 - 225 cm: 3.0
vanaf 225 cm: f/2.8
Best een hele afstand voordat hij pas 2.8 wordt dus.
Het is geen wetenschappelijk onderzoek, dus de cm's zijn ca. hè, maar het scheelt minder dan een cm. In het begin is het wel vrij nauwkeurig.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes, Pierre
Tweakblog van de maand
Met name met de Tokina 100mm op een Canon body. Heeeeeeeeeel erg scherpe lens en hij kost werkelijk geen drol. Al die macro lenzen van Nikon, Canon, Sigma, Tokina en Tamron zijn optisch erg goed. Qua bouw zit het ook allemaal prima. Komt hooguit autofocus om de hoek kijken, maar voor macro is dat niet zo relevant, zeker niet op 1:1.chopper88 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 09:09:
Ik heb momenteel zelf geen body, maar wel de beschikking over een D90 van mijn vader.
Waarom zou je trouwens voor de Tamron kiezen? Heb je ervaring met 1 of meer van deze lenzen?
De meeste verrekijkers zijn geen zoom, ik kan uberhaupt effe niet zo gauw een verrekijker bedenken waarbij je kunt zoomen, ze bestaan ongetwijfeld. Zelfde voor telescopen.witeken schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:05:
[...]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2012 13:36 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
And it goes BRAAAAAPP!
Thnx.ROFLASTC schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:05:
Sowieso een DSLR Alleen voor eht beeld hebben. Voor geluid een externe recorder (all hail Zoom H4N)
FPS van de camera heeft niks van doen met filmen. Meer relevant de de sluitersnelheid. Die moet niet onder 1/60 zakken. Steek geld in een 5D2 of een A99 zou'k zeggen.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Waar heeft hij gezegd dat hij professionele dingen wilt doen met zijn camera? Hij heeft momenteel al genoeg aan een samsung camcorder (dan denk aan die kleine lichte dingetjes met een superkleine sensor etc).jesper86 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:25:
Ik zou eerder naar de Panasonic GH2 kijken. Deze kan bruikbaar autofocusen tijdens filmen wanneer nodig, en is erg populair bij mensen zoals jij die beginnen met filmen of dit zelfs professioneel doen, vanwege de goede mogelijkheden en videoformaten (zeker wanneer hacked), en lenscollectie.
Kijk eens rond op Vimeo, staat helemaal vol met kleine tot grote producties helemaal met de GH2.
Tweakblog van de maand
Zo'n Røde zie je overal maar waarom weet ik ook niet. Als je'm in de 3.5 port van de camera stopt hoor je de lens geluiden! Externe recorder is het devies!Xyphoid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:12:
[...]
Thnx.
Dit is mijn eerste DSLR, dus wil er niet al te veel aan uitgeven. Mijn budget is onder de 1000 Euro.
De 5DII en de A99 zijn "ietsje" te duur.
Voor geluid ben ik van plan een Røde mic te kopen. Voorlopig is dat voldoende.
And it goes BRAAAAAPP!
Waar zeg ik dat ?witeken schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:31:
[...]
Waar heeft hij gezegd dat hij professionele dingen wilt doen...
Valt een beetje buiten mijn budget en ik wil juist meer handmatig doen.jesper86 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:25:
Ik zou eerder naar de Panasonic GH2 kijken. Deze kan bruikbaar autofocusen tijdens filmen wanneer nodig, en is erg populair bij mensen zoals jij die beginnen met filmen of dit zelfs professioneel doen, vanwege de goede mogelijkheden en videoformaten (zeker wanneer hacked), en lenscollectie.
Samsung is inderdaad klein ding. Wel mooi beeld (mits je genoeg licht hebt).witeken schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:31:
Hij heeft momenteel al genoeg aan een samsung camcorder (dan denk aan die kleine lichte dingetjes met een superkleine sensor etc).
Kijk ook eens naar de 600d. Die is 100 euro goedkoper en als ik het juist herriner was de 600->650 upgrade niet enorm.
Kabeltje van de Røde is wel kort, maar daar gooi ik wel een verlengkabeltje tussen. Voorlopig hou ik het bij deze mic. Wil niet gelijk duur spul gaan kopen. Misschien over een paar jaar upgraden. Ben nog maar beginner.ROFLASTC schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:37:
Zo'n Røde zie je overal maar waarom weet ik ook niet. Als je'm in de 3.5 port van de camera stopt hoor je de lens geluiden! Externe recorder is het devies!
Je gaat vanzelf duurder spul kopen !
[ Voor 21% gewijzigd door Xyphoid op 24-10-2012 14:11 ]
Ligt eraan. Als je met de 14-140mm superzoom neemt betaal je inderdaad zo'n 100 euro extra vergeleken met de 650D+18-135mm kit, maar op het gehele bedrag scheelt dat niet zo veel. De gewone kit ergens in de 700 euro, wat vandaag de dag trouwens nog voordelig is vergeleken met wat ie ooit was, de Canon is nog 'nieuw' en dus relatief duur. Vergeet ook niet dat 14-140 op Micro Four Thirds 28-280 is, en 18-135 op 650D is 28-216, dus iets minder tele met de Canon.Xyphoid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:47:
[...]
Valt een beetje buiten mijn budget en ik wil juist meer handmatig doen.
And it goes BRAAAAAPP!
Ik had het tegen hem maar was niet geheel duidelijk zie ik. Er zijn een boel situaties waarbij je uitgebeten beeld kan krijgen, vooral na de edit. Dit omdat je tijdens het filmen van je onderwerp de achtergrond niet perse mee neemt (lopende mensen en een muur een stukje verderop) als de licht omstandigheden dan maar erg genoeg zijn dan heb je een felwitte achtergrond tov redelijk belichtte mensen die je aan het filmen was. Bij een ND filter moet je ea aanpassen in de instellingen maar blijft het totaal beeld enigzins bewaart.jesper86 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:19:
Waarom zou je POL of ND moeten gebruiken ? En waar haal je 1/60 F7.1 vandaan ? Op wie of wat was de reactie ?
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 30-10-2012 13:33 ]
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
[ Voor 2% gewijzigd door PixellBox op 30-10-2012 18:12 . Reden: Typo ]
Tweakblog van de maand
Het is gewoon al handig dat je weet wat je te wachten staat, zoals handling, als je een gelijkaardig / zelfde toestel zult kopen.PixellBox schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:28:
@Witeken,
De ervaring die ik heb gaat nog niet heel erg diep tot in de instelling. Het zijn wat basis zaken, dus switchen is nog mogelijk. Verder bevestigen jullie beide mijn bedenkingen die ik had bij de 650D. Leuk een touchscreen, verbeterd AF systeem en een nihil verbeterde beeld sensor, maar het zijn gimmicks die hun prijs (voor mij) niet rechtvaardigen.
Mijn vader heeft een D90 (voorganger van de D7000). De featureset van de de D90 is heel uitgebreid, dus lager zou ik daardoor al niet echt willen gaanOok had ik al het nodige gelezen over de Canon de 50mm lenzen die veelvuldig van pas komen. Hierbij waren er vele positief over de EF 50mm f/1.8 II. Echter is de lens alweer uit 2004 en betwijfel ik of er vandaag de dag niet andere 50mm lenzen zijn met een betere prijs/ prestatie verhouding.
Wat heeft jou overigens doen besluiten om te kiezen voor een Nikon D7000 (zie wenslijst)?
Zowel Canon en Nikon hebben voor ieder wat wils. Kijk gewoon wat rond is de pricewatch, vergelijk wat spullen etc en je zult wel zien. Maar ik weet niet direct een reden om niet bij Canon te blijven.@Jesper86,
Je geeft, zoals ik beschreef, aan dat het een gevoel is tussen Canon en Nikon. Echter zet ik daar nogsteeds mijn vraagtekens bij, aangezien ik mijn eerste body van het juiste merk wil kopen (I.V.M. de lenzen die ik mee neem naar een eventueele volgende body). Ik ga jou dan ook dezelfde vrag als Witeken stellen: wat is jou reden dat je voor Canon (dan wel de 400D) hebt gekozen?
Als ik het je tevens vragen mag, zou ik graag willen weten voor welke doelen jij je Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM gebruikt. Ook product fotografie?
Dan nog iets in het algemeen. In het geval dat ik voor een 600D zou kiezen, schaf ik deze aan met de 18-55mm II IS kitlens. De reden hiervoor is, dat deze combinatie bij Bol.com (€ 481,50) goedkoper is dan een losse boddy. Nu is die kitlens niet helemaal top en is mijn vraag dan ook: is deze niet voor andere bepaalde doeleinden geschikt of kan ik die beter verkopen (voor wat het nog opbrengt).
Tweakblog van de maand
[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2012 21:29 ]
Verwijderd
Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?
Daar was ik wel van op de hoogte, maar mogelijk dat er soortgelijke lenzen vandaag de dag beter waren. Inmiddels heb ik wat vergeleken en zit ik nu te twijfelen tussen de Canon EF 50mm f/1.8 II en de Canon EF 50mm f/1.4 USM. Voor wat ik lees, zit het verschil voornmalijk in de behuizing en de geluidsproductie tijden AF. Echter vraag ik me af of het de 220 euro extra waard is?witeken schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:10:
Over de 50mm: Het is niet zoals bij pc-hardware dat lenzen als na een paar jaar outdated zijn. Die oude lenzen van mijn vader doen hun werk ook nog uitstekend. Persoonlijk lijkt dit me een nette lichtsterke prime om mee te beginnen. En als je hobby serieuzer wordt zal je waarschijnlijk toch wel automatisch betere spullen kopen, en die beter bij je (mm's) voorkeuren passen
.
Zeer prettige plaatjes die je op je Flickr pagina hebt staan! Mogelijk keek ik verkeerd, maar ik kwam echter niet zoveel tegen dat geschoten wat met jou EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Verder nog wat geFlickrd? en kwam daar ook een hoop goede platen tegen. Raad je de lens mij echter aan, gezien mijn huidige budget (eventueel nog iets uit te breiden).jesper86 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:11:
60mm gebruik ik inderdaad voor product, maar ook natuur, of zelfs om dia's mee te 'scannen', en ook is 'ie gewoon leuk om mee te 'spelen'. Maar je moet er echt van houden, er staan er een hoop op marktplaats allemaal met het bericht "gebruik hem eigenlijk te weinig", ook al is de optiek echt geweldig.
Ik las in een topic op het Zoom.nl forum dat er voor de betreffende lenzen, glas van mindere kwaliteit is gebruikt (TOV IS lenzen) en dat daarnaast de AF van de bijgeleverde 18-55mm relatief langzaam is.DeLyon schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:04:
Voor de tweakers die zich nog in de orientatiefase bevinden, neem deze MediaMarkt aanbieding mee in je overweging zou ik zeggen. Heb hem zojuist opgepikt![]()
*KLIK* hier voor de Canon EOS 550D met 2 lenzen
[ Voor 0% gewijzigd door PixellBox op 01-11-2012 02:12 . Reden: Typo ]
Je kan twee kanten op, inderdaad meer bereik (handig...), of dus groter maximaal diafragma (meer lichtgevoeligheid, flexibiliteit met DoF, de SLR look in je foto's, afgestopt nog betere kwaliteit, en zelfs leerzaam), dan heb je een stuk langere lijst.PixellBox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 02:12:
Zeer prettige plaatjes die je op je Flickr pagina hebt staan! Mogelijk keek ik verkeerd, maar ik kwam echter niet zoveel tegen dat geschoten wat met jou EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Verder nog wat geFlickrd? en kwam daar ook een hoop goede platen tegen. Raad je de lens mij echter aan, gezien mijn huidige budget (eventueel nog iets uit te breiden).
Daarnaast wordt het naar alle waarschijnlijkheid een 600D (+ 18-55mm II IS omdat dit goedkoper is als een losse body). Zeker met de nieuw Canon Cashback actie is het een ''koopje'' waardoor het totaal voor mij uitkomt op ongeveer 450 euro.
Wat voor lens wordt eventueel aangeraden voor wat meer bereik?
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 01-11-2012 09:48 ]
In dat geval wordt het (in afwachting van de reactie van Canon) voor nu onderstaande setje:[b]jesper86 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:44:Maar dat is iets, daar kom je snel genoeg achter door een tijdje de 600D+18-55 goed te gebruiken. En dan neem je simpelweg wat je mist of beter zou willen hebben.
Om die reden zou ik de 60mm ook nog niet direct aanraden, want dat is echt een specialisatie lens. Zorg dat je eerst goed stevig in je schoenen staat met een algemeen inzetbare all-round lens-kit zoals iets van hierboven (incl. mandatory 50/1.8) en dan kan je je gaan 'specialiseren'. (en sparen)
Verwijderd
Bij normaal gebruik zal je het niet zien, tenzij je extreem wilt croppen. Hou er ook rekening mee dat je objectieven ook de resolutie aan moet kunnen (een instaplens heeft geen zin bij zoveel mp's)Michiel706 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:37:
...
Heeft het verschil in aantal megapixels veel invloed op de foto's?
Niets wat boeiend is.Heeft de D3200 (2012 model) meer nieuwe technieken dan de D5100 (2011 model)?
Verwijderd
Lijkt me helemaal niks mis mee.PixellBox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:38:
[...]
In dat geval wordt het (in afwachting van de reactie van Canon) voor nu onderstaande setje:
- Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
- Canon EF 50mm f/1.8 II
Ik neem ook aan dat je de D3200 bedoelt, aangezien er nog geen specs van de D5200 bekend zijn. En dan zou ik de D7000 adviseren, puur en alleen omdat deze een veel meer en betere focuspunten heeft. Wat voor sport heel handig is.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:10:
Mijn vrouw wil haar eerste dslr aanschafen met een max budget voor de body 700-800€. Na wa zoeken heeft ze kunnen beperken tot nikon d7000 of de nieuwe d5200. Ze neemt vooral natuur en sport foto's.
Nu is de d7000 wel een stap hoger, maar die is wel 2j oud terwijl de d5200 nagelnieuw is. iemand advies?
Dan ga ik voor de assesoires eerst nog eens verder kijken. Het enige waar ik dan nog wat over zou willen weten zijn filters, aangezien deze uiteenlopen van een paar tientjes tot enkel honderden euros.[b]jesper86 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:29:
Over de accessoires, daar is zoveel van. Accu is handig maar eigenlijk weinig nodig gehad, en flitser nooit aan begonnen. Ik heb wel een Vanguard Alta 204AP, werkt handig, en redelijk licht en compact. Goedkoper meestal veel te gammel, en duurder is relatief weinig voordeel (als beginner). Maar er is vast nog zat andere keus. Misschien ook interessant is de Lenspen. Zit een viltje op die vetvlekken wegveegt alsof het niks is. Met een doekje vaak geen doen.
[ Voor 4% gewijzigd door PixellBox op 01-11-2012 15:53 ]
Verwijderd
en toch bedoel ik de d5200Barrycade schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:42:
[...]
Ik neem ook aan dat je de D3200 bedoelt
D7000 voor iemand haar eerste dslr? Voor zo iemand maakt het niet of het er 30 of 10 zijn. En als je dan 800 uitgeeft voor de D7000, heb je nog geen lenzen.Barrycade schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:42:
Ik neem ook aan dat je de D3200 bedoelt, aangezien er nog geen specs van de D5200 bekend zijn. En dan zou ik de D7000 adviseren, puur en alleen omdat deze een veel meer en betere focuspunten heeft. Wat voor sport heel handig is.
Tweakblog van de maand
Bij release gaat de D5200 misschien wel evenveel of meer kosten dan de D7000 nu kost terwijl de D7000 toch wel een stapje hoger is qua bedieningsmogelijkheden.Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:05:
wss best wachten tot de d5200 in de winkel ligt en dan vergelijken.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
[ Voor 10% gewijzigd door witeken op 01-11-2012 17:24 ]
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Max eind november denk ik. Het moet in de winkel liggen voor de mensen hun kerstaankopen oid gaan doen heVerwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:24:
En ze kunnen de D5200 wel op 6 november aankondigen, maar daarmee ligt ie toch echt niet in de schappen. Zal wel volgend jaar worden (onderbuikgevoel).
Tweakblog van de maand
November wellichtwiteken schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:42:
[...]
Max eind november denk ik. Het moet in de winkel liggen voor de mensen hun kerstaankopen oid gaan doen he.
De 6d en 600d kon je ook al snel na de aankondiging kopen.
Ik heb onlangs de Nikon D5100 gekocht en deze bevalt prima! De Nikon D3200 is nieuwer en heeft een nieuwere sensor en meeer megapixels (overbodig). De Nikon D5100 heeft betere ruis prestaties en is kwa fotokwaliteit net wat beter is slechte lichtomstandigheden. Echter heeft de D5100 onlangs de EOL (End of life) status gekregen en de voorraad zal dan ook beperkter zijn. Al met al zijn het beide goede camera's.Michiel706 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:37:
Het laatste half jaar ben ik ook steeds meer gaan rond kijken voor een dSLR camera. De laatste tijd is mijn interesse steeds meer naar een Nikon D5100 gegaan. Maar nu heb ik ook gezien dat Nikon ook al een paar maanden geleden een D3200 op de markt heeft gebracht. Ik heb de (meeste) verschillen al her-en-der proberen te onderscheiden, maar ik zou wel eens via deze weg advies willen inwinnen voordat ik mijn definitieve keuze ga maken tussen de D5100 en de D3200.
Hieronder mijn ingevulde lijstje:
Wat is je beschikbare budget? Het budget moet onder de 500euro liggen
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, nog geen lenzen in bezig, ben wat dat betreft een beginner.
Koop je de camera met een specifiek doel? Het belangrijkste doel is dat wij in maart ons eerste kindje verwachten. Vanaf de zwangerschap willen wij steeds meer de grote veranderingen gaan vast leggen. Denk hierbij aan het groeien van de buik van mijn vrouw. Maar ook als de kleine er is, vind ik het ook belangrijk dat de groei van het kindje goed vastgelegd wordt. Hierbij let ik er op dat de camera van dichtbij scherpe foto's vast kan leggen.
Daarnaast maken we buiten en op vakantie vaak foto's.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Het zou een mooie toevoeging zijn, maar aangezien de D5100 en de D3200 dit allebei kunnen, zou dit niet mijn keuze beïnvloeden.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Het zou wel handig zijn als dat zou kunnen, weet alleen niet op dit mogelijk is bij de D5100 of de D3200.
Overige wensen aan de camera Niet echt.
Dingen waar ikzelf op zou willen letten
-Scherpe foto's, ook van dichtbij
-Zo min mogelijk 'ruis' op foto's die binnen of in ruimtes waar weinig licht voor handen is.
-Snelle autofocus
Heeft het verschil in aantal megapixels veel invloed op de foto's?
Heeft de D3200 (2012 model) meer nieuwe technieken dan de D5100 (2011 model)?
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Waarom niet de nieuwe nex 6 met compakte pancake zoom lens, alleen vanwege de prijs.?Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:30:
Na eerst te hebben getwijfeld tussen de Canon EOS 1100D en de Nikon D3100, heb ik gister toch maar besloten om een Sony NEX-5N te halen.
Voorlopig heb ik alleen de standaard 18-55 lens, maar zal in de toekomst verder gaan uitbreiden..
Verwijderd
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 05-11-2012 16:50 ]
Verwijderd
Tweakblog van de maand
Je de sensor is kleiner, maar altijd nog veel groter dan die van compacts, en dat maakt een camera niet meteen slecht of ongeschikt. Het heeft zelfs voordelen!Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:16:
o, dat is aardig gek...ik kreeg juist het verhaal mee..dat de sensor maar iets als de helft was vd sony...en dat dat aanzienlijk scheelde met de sony...
ik ga hem voornamelijk gebruiken voor foto's van mijn 1jarig dochter...tot een jaar of 10 hoop ik...
ik wil wel mooie foto's, maar ik geloof niet dat ik volop het diafragma en sluitertijd handmatig ga gebruiken...een enkele keer denk ik.
het formaat en gewicht vind ik ook belangrijk, omdat ik niet beperkt wil worden in het meenemen...
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 05-11-2012 19:13 ]
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door witeken op 05-11-2012 20:40 ]
Tweakblog van de maand
De sony heeft geen zoeker !Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:52:
en spot goedkoop...nagenoeg hetzelfde als de sony die is 429.-
Sony NEX-5N + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 07-11-2012 12:43 ]
Daar staat anders niets in over wat ik zoek..jesper86 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:40:
[...]
De sony heeft geen zoeker !
En imo, een hoop gebruiksvriendelijkheid nadelen voor beginners.
@itsFuzeh - heb je minimaal de laatste twee pagina's doorgelezen ?
[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 07-11-2012 13:08 ]
[ Voor 3% gewijzigd door WeBBaN op 08-11-2012 15:46 ]
Ik zat met ongeveer hetzelfde probleem (als je het een probleem kunt noemen...).WeBBaN schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:05:
Beste Tweakers,
Graag jullie advies.
Wat is je beschikbare budget?
Ca. € 850 voor een body met lenskit
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ik heb geen objectieven
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik ga de camera voor meerdere doelen gebruiken. Onder andere voor sport, zowel indoor als outdoor. Daarnaast voor het vastleggen van de kinderen, vakanties en de gebruikelijke huis, tuin en keukenfotografie.
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, ik heb geen specifieke behoefte aan filmen.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Het is geen must, maar wel een welkome aanvulling.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Weinig specifieke eisen. Weerbestendig kan wel handig zijn i.v.m. buiten fotograferen.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
In eerste instantie is 18-55 voldoende. Eventueel wil ik in een later stadium een groter bereik.
Ik heb het een en ander uit lopen zoeken op internet en ben op de volgende 3 modellen uit gekomen:
http://tweakers.net/price...-komma-6-al-wr-zwart.html
http://tweakers.net/price...-18-55mm-is-ii-zwart.html
http://tweakers.net/pricewatch/266100/nikon-d7000-zwart.html
Kan iemand mij vertellen hoe ik netjes naar Pricewatch artikelen kan linken?
Al deze modellen hebben een aantal voor- en nadelen voor mij.
De Pentax heeft een weerbestendige behuizing, dit kan handig zijn voor buiten fotograferen.
Voor de Canon en Nikon zijn meer objectieven en accessoires beschikbaar dan Pentax.
Maar aan de andere kant vraag ik mij af of dat echt een nadeel is. Ik wil later misschien nog één extra objectief kopen en dat is het.
De Pentax heeft stabilisatie in de body, terwijl de anderen het in de lens moeten hebben. Echter kan ik nergens vinden of er nou echt voor en tegens zijn aan beide systemen, en welke dan voor mij meer geschikt zou zijn.
Verder lees ik op internet dat de Pentax minder snel scherp stelt, wat niet handig is bij sportfotografie, maar haalt aan de andere kant wel de hoogste FPS rate en schiet volgens de reviews betere plaatjes bij weinig licht (hogere ISO) dan de Canon en Nikon. En dan kan weer wel handig zijn bij (indoor) sportfotografie.
Ik neig nu enigszins naar de Pentax, maar kan er nog niet echt uit komen. Ik zou graag jullie advies willen hebben, en dan met name op het gebied van de bovenstaande punten.
Andere camera's zijn uiteraard ook welkom, dit zijn enkel de camera's die ik heb gevonden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Alvast bedankt!
Die Pentax komt er vaak "beter" af in ISO tests omdat de foto's die de sensor produceert gewoon een stukje softer zijn ... een soort permanente noise reduction dus. Het is gewoon de zelfde sensor verder en presteert dus ook min of meer gelijk aan andere camera's met de zelfde sensorAdmiralSnipe schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:45:
[...]
Ik zat met ongeveer hetzelfde probleem (als je het een probleem kunt noemen...).
Ik kon ook niet goed kiezen tussen de Pentax K-5 en de Nikon D7000.
Canon 60D heb ik nooit echt overwogen omdat ik hierin dezelfde sensor zit als in de 550d, 600d en 650d.
In de Pentax K-5 en Nikon D7000 zit dezelfde 16,2 megapixel sensor van Sony (volgens mij heb ik een keer in de spec. lijst van de K5 gezien dat de sensor van de K5 een maar milimeter groter is) maar ze zijn waarschijnlijk anders afgesteld waardoor de K5 iets beter (scheelt niet veel) presteert in low light.
Ik wou beide camera's even beet kunnen houden en toen begon gelijk de zoektocht naar een winkel waar ze de K-5 ook daadwerkelijk hadden...
Ben verschillende elektronica ketens en fotoshops langs geweest maar nergens verkochten ze Pentax.
Op het Pentax forum zag ik nog een post staan dat ze bij de Saturn in Groningen pentax zouden verkopen.
Toen ik in de buurt was en even ging kijken vertelde een medewerker mij dat de verkoop van Pentax zo slecht verliep dat ze het merk weer uit hun assortiment gehaald hadden.
Uiteindelijk CameraNU gebeld of ze daar misschien een testmodel hadden staan.
Bleek dat ze de camera niet als testmodel hadden maar ik kon eventueel wel even voelen hoe de camera in de hand lag omdat ze de camera wel op voorraad hadden.
Heb de K-5 dus bij CameraNU even vastgehad en vergeleken met de D7000 en vond persoonlijk de K-5 beter in de hand liggen omdat in de grip van de K-5 een uitsparing voor je vingers zit.
K-5 voelde ook wat compacter aan wat ik wel prettig vond voor mijn niet al te grote handen.
Heb niet gelijk een camera gekocht maar ben eerst thuis nog even gaan nadenken.
Ik neeg zelf heel erg naar de K-5 maar ik vroeg me af of het wel makkelijk was om aan spullen voor de K-5 te komen.
Ik zocht een paar lenzen op die me wel mooi leken maar sommige daarvan bleken heel lastig in Nederland te verkrijgen zijn, of de prijs was heel hoog.
Ook de tweedehands markt voor Canon en Nikon apparatuur is veel groter in Nederland waardoor je makkelijker spul kunt kopen en verkopen (als je dat zou willen).
Heb uiteindelijk tijdens de BTW actie bij de MM een D7000+18-105 kit gehaald om de bovengenoemde reden.
Je geeft zelf aan dat je misschien maar 1 lens er nog bij wilt dus dan is de beschikbaarheid van Pentax producten misschien helemaal geen probleem voor je.
Pentax heeft hele goede prime lenzen dus als je van plan bent om veel met primes te schieten is Pentax denk ik wel een goede keus.
Ik ben zelf ook een beginner dus ik weet niet echt welke kant ik op wil gaan.
Ik heb uiteindelijk toch voor Nikon gekozen omdat ik wanneer ik fotografie over een tijd misschien wel zo leuk vind dat ik wil uitbreiden, dat ik dan makkelijk aan spullen kan komen waar ik op dit moment nog helemaal niet aan gedacht heb.
Zowel de D7000 als de K-5 zijn hele goede camera's (60D trouwens ook) en er zit niet veel verschil tussen.
De D7000 schijnt een wat snellere AF te hebben zoals je al noemde, maar van wat ik gelezen heb is de AF van de K-5 (i.c.m. een goede lens natuurlijk) wel heel accuraat.
Verder schijnt het syncen van flashguns (heb ik totaal geen ervaring mee) makkelijker te zijn met de D7000 dan de K-5.
De body van de K-5 vond ik iets robuuster aanvoelen dan de D7000 doordat de K-5 helemaal van magnesium gemaakt in tegenstelling to de D7000 waarbij alleen de boven en onderkant van magnesium is.
De K-5 kun je dan ook met een weather sealed lens in de regen gebruiken en ik weet niet of ik dat met mijn D7000 zou doen (niet dat ik over een weahtersealed lens beschik...).
Over de 60D kan iemand anders je misschien wat meer vertellen want in deze camera heb ik me niet echt verdiept.
Ik ben dus uiteindelijk voor de Nikon gegaan vanwege de verkrijgbaarheid maar misschien zit jij hier niet mee.
Stiekem vind Ik de K-5 wat meer charme hebben door de compacte en stevige body en spreekt Pentax me op de een of andere manier wel erg aan.
Misschien dat ik ooit nog eens overstap naar Pentax als de toekomst van Pentax ook wat zekerder is (al die overnames...) maar eerst vermaak ik me wel met mijn D7000!
Hoop dat je hier wat aan hebt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ja in dan geval heeft Pentax bepaalde dingen anders afgesteld dan Nikon.Ventieldopje schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:57:
[...]
Die Pentax komt er vaak "beter" af in ISO tests omdat de foto's die de sensor produceert gewoon een stukje softer zijn ... een soort permanente noise reduction dus. Het is gewoon de zelfde sensor verder en presteert dus ook min of meer gelijk aan andere camera's met de zelfde sensor
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Daar is weinig over te zeggen... 35x optische zoom op een 3.1Mpixel camera is natuurlijk niet te vergelijken met een 18Mpixel camera met mindere zoom. Als je een '10x zoom' op 18Mpixel gaat knippen naar 3,1, dan heb je bij wijze van een '80x zoom' ofzo...zwembroek schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:09:
Beste mensen ik heb een simpele misschien domme vraag. Maar is het mogelijk om met een DSLR met 300mm lens een foto zo te croppen dat het resultaat kwa IQ gelijk is aan een bridge camera met 35 x optische zoom of meer? En doe je dit achteraf met software of gewoon met de camera.
Ik heb verschillende tooltjes bekeken, maar kom er niet helemaal uit. Ik vraag dit omdat ik van plan ben om een bridge camera aan te schaffen voornamelijk voor natuur fotografie en ik veel bereik wil hebben. Echter is een DSLR ook een mogelijkheid, maar als leek kom ik er niet helemaal uit. (Ook niet na veel lezen op internet) (Budget rond 1000,- euro)
Tweakblog van de maand
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
[ Voor 7% gewijzigd door JerX op 21-11-2012 13:08 ]
Voor 1000 euro ga je met een DSLR best een tijdje vooruit kunnen maar je gaat daarmee niet klaar zijn. Iedereen die een beetje fanatiek met natuurfotografie (en dan met name dieren natuurlijk) aan de slag gaat zal uiteindelijk meer willen dan een 70-300 zoomlens. Dan kom je dus uit bij 300mm F4 (+1.4x TC), 400mm F5.6, 100-400mm, Sigma 150-500 en dergelijke. En dan zit je alleen voor je objectief al rond de 1000 euro.zwembroek schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:16:
Ik ben benieuwd naar de resultaten Witeken.
Voor nu ligt mijn gevoel ook bij de SX50. Op het forum van Dpreview al veel goede dingen over gelezen en gezien. Ook door DSLR gebruikers wordt deze bridge heel erg gewaardeerd.
Zelfs foto's met 50x optische zoom plus 1,5x digitale TC zien er nog scherp uit.
Alleen raden collega's van mij een bridge camera af. Dit zijn professionele fotografen. Dan probeer ik mijn mogelijk beginnende hobby en amateurisme in perspectief te plaatsen, maar dan nog vinden zij dat ik voor een DSLR moet gaan. Alleen denk ik dat ik nooit dezelfde zoom resulaten met bijvoorbeeld een D650 met 300mm lens kan behalen. Ik wil best 1000 euro investeren, maar dan wil ik ook klaar zijn.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb een SX20 gehad, maar heb daar achteraf spijt van gehad. Ik at toen ook al tegen een DSLR aan te hikken maar heb het niet "aangedurfd". Maar je loopt met een camera rond die qua formaat een DLSR minimaal benaderd, hij was een flink stuk zwaarder dan bijv de Canon 550D van mijn broer. En uiteindelijk is de fotokwaliteit altijd minder, zeker bij weinig licht/geen zon.zwembroek schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:16:
Ik ben benieuwd naar de resultaten Witeken.
Voor nu ligt mijn gevoel ook bij de SX50. Op het forum van Dpreview al veel goede dingen over gelezen en gezien. Ook door DSLR gebruikers wordt deze bridge heel erg gewaardeerd.
Zelfs foto's met 50x optische zoom plus 1,5x digitale TC zien er nog scherp uit.
Alleen raden collega's van mij een bridge camera af. Dit zijn professionele fotografen. Dan probeer ik mijn mogelijk beginnende hobby en amateurisme in perspectief te plaatsen, maar dan nog vinden zij dat ik voor een DSLR moet gaan. Alleen denk ik dat ik nooit dezelfde zoom resulaten met bijvoorbeeld een D650 met 300mm lens kan behalen. Ik wil best 1000 euro investeren, maar dan wil ik ook klaar zijn.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq