Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
hendrilankamp schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:58:
PowerUp in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu..."
Hallo,

Heb al een tijdje een 350D die ik nu weg gaan doen aangezien ik wat anders wil.
Mijn oog viel op de 1100D, ik heb over de 1000D veel goeie verhalen gehoord en daarom ben ik geintereseerd in zijn opvolger.

Nu had ik bij mijn 350D een standaard lens van 18-55 EF-S
Nu wil ik ook graag een groter zoom bereik, aangezien ik graag foto's maak op het circuit.

daarom moet het ook een snelle lens zijn.

Budget is ongeveer 400/500 euro.

Mijn oog viel op de 55-200 van canon en de 75-300 van tamron.
Zijn dit goede lenzen voor mijn doeleinden?

En is de 1100D een goede keuze?

Met vriendelijke groet,
Hendri
Een 55-200 lens is een prima lensje, maar snel is ie volgens mij niet, wat voor jouw doel toch wel handig is. Is 2ehands een optie? Als je geluk hebt kun je een 1100D + Canon 70-200mm F4 USM voor zo'n 500 eur scoren.. en dan heb je een setje die de 55-200 compleet in het niets laat vallen. (vnl kwa scherpte en focussnelheid)

Voor jouw doel is het hebben van IS ook niet echt nuttig, omdat je, gok ik, vrij veel zult pannen. En dan is de IS op de genoemde lenzen toch niet afdoende, pas de 'hogere' modellen hebben IS mode 2.

Eventueel kun je die lens zelfs op je 350D prikken, ook al heb je dan niet zoveel mpixels. Foto's van een goede lens op een 350D zullen beter zijn dan een nieuwere body met een (kit)lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Wat is je budget?
Circa 450,-

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Allround fotografie, maar ik wil ook graag product foto's kunnen maken voor een webshop. (Er moet dus een macro lens of iets in die richting beschikbaar voor zijn)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Mwa, waarschijnlijk ga ik dat de komende 4 jaar nog niet gebruiken.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nope..

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Compact maar uitbreidbaar, dus geen dSLR maar een systeem camera is iets wat me ontzettend aanspreekt.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Allround (binnen/buiten) en macro fotografie in de toekomst waarbij ik toch zeker goede close-ups moet kunnen maken.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik heb niet genoeg kennis om goed te vergelijken tussen de olympus en de sony nex modellen. Mijn voorkeur gaat op dit moment richting de sony nex5n vanwege de (volgens mij) stevige behuizing ruim aanbod van lenzen en relatief gunstige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

zwembroek schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:16:
Ik ben benieuwd naar de resultaten Witeken.
Voor nu ligt mijn gevoel ook bij de SX50. Op het forum van Dpreview al veel goede dingen over gelezen en gezien. Ook door DSLR gebruikers wordt deze bridge heel erg gewaardeerd.
Zelfs foto's met 50x optische zoom plus 1,5x digitale TC zien er nog scherp uit.
Alleen raden collega's van mij een bridge camera af. Dit zijn professionele fotografen. Dan probeer ik mijn mogelijk beginnende hobby en amateurisme in perspectief te plaatsen, maar dan nog vinden zij dat ik voor een DSLR moet gaan. Alleen denk ik dat ik nooit dezelfde zoom resulaten met bijvoorbeeld een D650 met 300mm lens kan behalen. Ik wil best 1000 euro investeren, maar dan wil ik ook klaar zijn.
Orion84 schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:49:
Ik ben ook heel benieuwd naar witekens vergelijking van SX50 vs. DSLR met 70-300. DSLR's hebben in feite niets betaalbaars om dergelijke brandpuntsafstanden te evenaren, maar het is maar de vraag of de lens en sensor van de SX50 van een dusdanige kwaliteit zijn dat je ook daadwerkelijk meer detail vastlegt dan met een DSLR met minder mm's aan lens.
Wat een mooie herstdag was het vandaag, met vooral veel zon :). Een goede dag om de zoom te testen!

Note: Deze foto's zijn genomen onder 'perfecte' omstandigheden: Beide camera's op een statief, een zelfontspanner van 10 seconden, de camera evenwijdig met de zon (niet tegenlicht) waardoor de zon niet in de weg zit en het onderwerp mooi verlicht. Resultaten van handheld foto's kunnen afwijken :+.

Beiden zijn gemaakt op max. zoom.
De D90 met pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR op 300mm (450mm equiv.), F5.6, ISO100.
Canon SX50 op 1200mm, F6.5, ISO 100.

Meer exif gegevens kan je op Flicker bekijken ;).

Even nog een paar algemene dingen die mij opvallen: De LCD van de SX50 is superieur ten opzichte van de D90. Daar heeft Canon toch wel een groot voordeel. Toen de zon recht in de lcd scheen kon ik bij de D90 (met standaard bescherming erop) niks zien, bij de SX50 was de kwaliteit nog relatief goed.
Ook bij het algemene gebruik valt me wat op: Hij is lichter en meestal kies ik, itt de D90, eerder shutter priority. Omdat de IS heel goed en ik dus voor langere sluitertijden kan kiezen voor minder ISO, diafragma toch altijd op z'n wijdst is en er geen reden is om het diafragma te veranderen.

Na zo'n 100 foto's te hebben bekeken vind ik de IQ eigenlijk nog heel goed meevallen.

Als iemand de RAW's (of Jpeg's) (ik heb RAW+JPG geschoten) wilt hebben om ze op pixelniveau te bekijken, wil ik ze uploaden naar ergens anders. Maar met 50kb/s upload duurt het al een kwartier om 6 fotootjes te uploaden.

Ik laat de foto's voor zich spreken.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8485/8185239994_c9987e5346_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8062/8185234274_bd649ea86f_z.jpg

De 2 andere foto's kan je hier vinden (let wel: het vliegtuig is niet onder ideale omstandigheden getrokken en er zat wat tijd tussen beide): http://www.flickr.com/pho...08396784/with/8185234274/

Ik benieuwd wat jullie van de resultaten vinden :).

* witeken begint nu met de DOF test

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:36:
[...]
...

Even nog een paar algemene dingen die mij opvallen: De LCD van de SX50 is superieur ten opzichte van de D90. Daar heeft Canon toch wel een groot voordeel. Toen de zon recht in de lcd scheen kon ik bij de D90 (met standaard bescherming erop) niks zien, bij de SX50 was de kwaliteit nog relatief goed....
Das een beetje flauw he, die Nikon is 4 jaar ouder ;)

En wil je het goed doen moet je met gelijke brandpunten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:49:
En wil je het goed doen moet je met gelijke brandpunten komen.
Iemand vroeg om het verschil tussen 450mm equiv. en 1200mm equiv (dus niet om DOF verschil of whatever). En of je de dslr kan kroppen om gelijkwaardige resultaten te krijgen. Maar op Flikker is het niet echt duidelijk omdat hun natuurlijk weer veel geld willen verdienen met dwaze limitaties... dus ik vrees dat ik ze nog eens zal uploaden naar Google. De crompressie van FB en Flikker zijn superieur in het vernielen van de fotokwaliteit tov Google ;).

https://plus.google.com/p...lbums/5810710032731852977

Je kan niet in je browser bekijken op native grootte. Je kan wel downloaden.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
witeken schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:36:
Beiden zijn gemaakt op max. zoom.
De D90 met pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR op 300mm (450mm equiv.), F5.6, ISO100.
Canon SX50 op 1200mm, F6.5, ISO 100.

Na zo'n 100 foto's te hebben bekeken vind ik de IQ eigenlijk nog heel goed meevallen.

Als iemand de RAW's (of Jpeg's) (ik heb RAW+JPG geschoten) wilt hebben om ze op pixelniveau te bekijken, wil ik ze uploaden naar ergens anders. Maar met 50kb/s upload duurt het al een kwartier om 6 fotootjes te uploaden.

Ik laat de foto's voor zich spreken.

[afbeelding]

[afbeelding]

De 2 andere foto's kan je hier vinden (let wel: het vliegtuig is niet onder ideale omstandigheden getrokken en er zat wat tijd tussen beide): http://www.flickr.com/pho...08396784/with/8185234274/

Ik benieuwd wat jullie van de resultaten vinden :).

* witeken begint nu met de DOF test
Bedankt voor de genomen moeite!
Het verschil in zoom is toch heel erg groot. Daarnaast vind ik de IQ van de SX50 ook meer dan acceptabel. Zeker gezien het verschil in prijs.
Hier nog een link van een prachtige serie foto's genomen met de SX50:
http://kenn3d.smugmug.com...0#!i=2207572934&k=V7qrzPq

[ Voor 24% gewijzigd door zwembroek op 14-11-2012 20:41 ]

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00
Wat is je budget?
Circa 1500 euro

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk vogel fotografie en vakantie foto's

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Totaal onbelangrijk

Niet echt

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Draaibaar lcd scherm is wel erg makkelijk

zoveel mogelijk, kan niet genoeg zijn voor vogel fotografie.

Ik heb op dit moment een bridge camera (fz150 met telelens totaal 1020mm) maar denk dat ik nu wel klaar ben voor een DSLR.
Ik mis voornamelijk detail in mijn foto's, zie ook mijn website klik hier

Ik denk dat ik voor de camera zelf rond de 500,600 euro wil uit geven, de rest voor een telelens. Misschien later nog een converter als dat nodig blijkt. Statief, extra batterij e.d. staan los van mijn budget. Ik zat zelf te denken aan een 600D kit, heb ik gelijk een lens voor de "normale foto's). Het liefst ga ik er kwa bereik natuurlijk niet op achteruit :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

witeken schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:00:
[...]

Iemand vroeg om het verschil tussen 450mm equiv. en 1200mm equiv (dus niet om DOF verschil of whatever). En of je de dslr kan kroppen om gelijkwaardige resultaten te krijgen. Maar op Flikker is het niet echt duidelijk omdat hun natuurlijk weer veel geld willen verdienen met dwaze limitaties... dus ik vrees dat ik ze nog eens zal uploaden naar Google. De crompressie van FB en Flikker zijn superieur in het vernielen van de fotokwaliteit tov Google ;).

https://plus.google.com/p...lbums/5810710032731852977

Je kan niet in je browser bekijken op native grootte. Je kan wel downloaden.
Hoe download ik de originelen dan?

Ik moet zeggen dat de foto's van de SX50 zeker niet verkeerd zijn, maar om daadwerkelijk wat te kunnen zeggen over of je met een gecropte DSLR foto dezelfde mate van detail kan vastleggen is het vrij zinloos om 2MP versies te bekijken.

Daarnaast is dit inderdaad wel onder omstandigheden waarin de 'compact' het niet al te zwaar heeft, maar thanks voor de vergelijking!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

debeer schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:55:
Ik denk dat ik voor de camera zelf rond de 500,600 euro wil uit geven, de rest voor een telelens. Misschien later nog een converter als dat nodig blijkt. Statief, extra batterij e.d. staan los van mijn budget. Ik zat zelf te denken aan een 600D kit, heb ik gelijk een lens voor de "normale foto's). Het liefst ga ik er kwa bereik natuurlijk niet op achteruit :)
Als je een aps-c camera neemt, zul je zeker op bereik achteruit gaan. Tenzij je een Sigma 50-500 of 150-500 oid neemt. Maar ik betwijfel of die een heel goede IQ zullen geven.

Als je naar boven scrolt kan je mijn vergelijking zien tussen de SX50 en de Nikkor 70-300mm lens. Je zou misschien een F4.0 (tweedehands?) prime kunnen nemen met 1.4 TC, dan kom je op iets boven de 600mm equiv. uit. Maar met primes, op 600mm, is het misschien moeilijk om makkelijk het onderwerp te vinden?

Een voor de hand liggende oplossing is een kleinere sensor nemen. Een 4/3 systeem, met een cropfactor van 2. Dan heb je op het tele-eind 600mm. Ik weet wel niet welke camera's er zijn. Ik ken alleen de Panasonic GH2. Samen met de 100-300mm lens zit je denk ik nog binnen je budget.

Toch even voor de vergelijking: de cropfactor, ten opzichte van aps-c, is 1.3. De GH2 heeft 16 MP, dus met een 20MP aps-c sensor zou je al hetzelfde hebben. Het voordeel van 4/3 is ook dat de lenzen kleiner zijn.

Als je over je budget wilt gaan kan je wel een 1,2k pricewatch: Canon EF 400mm f/5.6L USM kopen.

Ik besef plots dat de FZ150 maar 600mm zoom heeft. In het geval dat je dat genoeg vindt denk ik dat je met een 70-300 op aps-c waarschijnlijk wel genoeg zult hebben.

Als je vogels en andere dieren wilt fotograferen zeg je best ook even of snelle AF belangrijk is.

Edit: Als je vaak niet met statief foto's neemt is een Canon of Nikon systeem beter, door de optische IS.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Orion84 schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:43:
Hoe download ik de originelen dan?
Je gaat naar de Google link, je klikt op de foto en vanonder staat opties ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Ik heb inderdaad ook naar de SX50 gekeken, zeer verleidelijk 1200mm zoom.
Een telelens er op en je hebt een zeer groot bereik. Ik vraag me alleen af of de kwaliteit van de foto's ook op 1200mm (of verder) nog goed is. Bij vogelfotografie wil je natuurlijk zoveel mogelijk detail. De Sigma 50-500 of 150-500 staat wel op mijn lijstje als ik een DSLR koop. 600mm vind ik persoonlijk echt niet voldoende om tot het beoogde resultaat te komen. Ik zal eens kijken of de Panasonic GH2 potentie voor mij heeft :). Mijn budget kan wel een paar honderd rekken zeg maar. Snelle AF vind ik wel belangrijk om vlucht foto's te kunnen nemen.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

witeken schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:06:
[...]

Als je een aps-c camera neemt, zul je zeker op bereik achteruit gaan. Tenzij je een Sigma 50-500 of 150-500 oid neemt. Maar ik betwijfel of die een heel goede IQ zullen geven.
Is best wel bruikbaar. Onder andere tweaker marceltuit gebruikt een 150-500 op zijn 7D. Check zijn wildlife foto's op flickr: http://www.flickr.com/pho...ctions/72157626054417359/
Als je naar boven scrolt kan je mijn vergelijking zien tussen de SX50 en de Nikkor 70-300mm lens. Je zou misschien een F4.0 (tweedehands?) prime kunnen nemen met 1.4 TC, dan kom je op iets boven de 600mm equiv. uit. Maar met primes, op 600mm, is het misschien moeilijk om makkelijk het onderwerp te vinden?
Daar heb ik (met D7000 + 300mm F4 + 1.4x TC) nog nooit echt last mee gehad. Juist doordat je door de zoeker kijkt gaat richten echt heel natuurlijk.

Redelijk populaire teleobjectieven (Nikon/Canon) die wat meer bieden dan het 70-300 spul:
Sigma 100-300 f4, 150-500, 50-500 (en nog wat andere modellen)
Canon 100-400, 300mm f4 (evt + TC), 400 f5.6
Nikon 300mm f4

Iets uitgebreidere selectie in de PW:
http://tweakers.net/categ...brID_RExWqjr8Z0dIt0U6ucTw

Daarnaast kunnen tweedehands teleprimes ook erg interessant zijn als je ergens een goed exemplaar voor een leuk bedrag op de kop weet te tikken.

In het 4/3 assortiment ben ik niet zo thuis. Let wel op dat het niet altijd even prettig zal werken om die soms wat kleinere bodies te gebruiken in combinatie met wat grotere telelenzen. Dat zou zelfs met de kleinere APS-C bodies al wel onprettig kunnen zijn.
witeken schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:14:
[...]

Je gaat naar de Google link, je klikt op de foto en vanonder staat opties ;).
Daar heb ik dan alleen "details" en "report" optie. Die download knop zal wel alleen voor jou als eigenaar zijn gok ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 18-11-2012 16:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

@Debeer:
Er is ook nog de optie om een Nikon 1 systeem te nemen, een gewone 300mm Nikor lens te kopen en via de adapter te bevestigen, maar op de Nikon site staan zelf alle risico's dus ik zou dat niet doen :p.

Veel MP zoals de D5200 kan ook helpen.

Een SX50 zou ik niet doen, als je er echt zo serieus mee bezig bent als je site doet vermoeden. Als je veel detail wilt moet je aps-c hebben, evt 4/3.

Als je van aps-c wilt "profiteren" kan je natuurlijk ook de "epische" pricewatch: Samyang Optics Samyang 650-1300mm f/8.0 (T2 Mount) nemen :+.
Orion84 schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:21:
Daar heb ik dan alleen "details" en "report" optie. Die download knop zal wel alleen voor jou als eigenaar zijn gok ik?
Nu zou het normaal moeten lukken ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

witeken schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:33:
[...]

Nu zou het normaal moeten lukken ;).
Check, maar zijn dat dan crops? Want ik zit nog steeds naar foto's van 2048px of zo te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Orion84 schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:38:
Check, maar zijn dat dan crops? Want ik zit nog steeds naar foto's van 2048px of zo te kijken.
Nee :s. Beide zouden 12MP moeten zijn.

Weet iemand waar ik foto's kan uploaden die op volledig formaat zijn te bekijken of downloaden?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je mag ze eventueel wel naar me mailen (zie profiel), dan zet ik ze wel ergens online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:45:
[...]

Nee :s. Beide zouden 12MP moeten zijn.

Weet iemand waar ik foto's kan uploaden die op volledig formaat zijn te bekijken of downloaden?
Gebruik zelf imgbox, kan zelfs zonder account, maar met account kan je ook verwijderen en managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk ook mogelijk om gewoon crops op 100% te plaatsen. Dus knip een blokje van je van 640x640 uit het origineel en upload die.
Ik zie in de foto trouwens wel erg veel CA en het detail is nu niet bepaald groot. Het is netjes, maar om nu te zeggen dat je hier echt 1200mm aan detail hebt, nee.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Bedankt voor jullie input, het wordt er niet makkelijker op :).
Ik heb een aantal camera's vergeleken en bij veel vergelijkingen komt de Nikon D5100 er als de betere uit.
zie hier de voor en tegens.
Wat vinden julie van de Nikon?

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
debeer schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:55:
Wat is je budget?
Circa 1500 euro

Nee.

Voornamelijk vogel fotografie en vakantie foto's

Totaal onbelangrijk

Niet echt

Draaibaar lcd scherm is wel erg makkelijk

zoveel mogelijk, kan niet genoeg zijn voor vogel fotografie.

Ik heb op dit moment een bridge camera (fz150 met telelens totaal 1020mm) maar denk dat ik nu wel klaar ben voor een DSLR.
Ik mis voornamelijk detail in mijn foto's, zie ook mijn website klik hier

Ik ben op zoek naar precies hetzelfde met hetzelfde doel namelijk vogel fotografie. Echter ben ik er inmiddels wel achter dat je niet zomaar hetzelfde bereik hebt als met de SX50. Voor mij is het nu zaak om eigenhandig eens een DSLR vast te houden met teleconverter en 300mm lens. Misschien kan ik ook met iets minder zoom uit de voeten, maar het is lang niet altijd mogelijk om dicht genoeg bij je doel te komen. Zeker sommige vogel soorten zoals een specht bijvoorbeeld. Ik heb ook zitten kijken naar de Canon 100-400 mm L lens. Maar dan heb je wel een behoorlijk gewicht bij je. De SX50 blijft voor mij ook een goedkope oplossing. Lees er veel goede dingen over. Zelfs al aardige foto's gezien van BIF.

Nog een vraag voor de DSLR gebruikers hier. Klopt het dat je met de canon 650D je lens bereik kan vermenigvuldigen met 1,6? Dus een 300mm lens wordt 480mm? Ik lees hier tegenstrijdige dingen over.

[ Voor 4% gewijzigd door zwembroek op 19-11-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan, het moet. Dat ligt aan het sensorformaat. Fullframe is de standaard meet eenheid en daarmee is 300mm gewoon 300mm. In de xxxD serie zitten APSC sensors welke niet iets kleiner zijn, ook wel genoemt een crop sensor, omdat je in princiepe een deel van de foto uitknipt. Hierdoor komt het dus over alsof je 1.6x dichterbij zit, equivalent met 480mm op fullframe. De SX50 heeft een 1/2.3" sensor, iets kleiner. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/sensorsizes.png

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 19-11-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
@ Zwembroek,

Ik hoor graag als je de knoop hebt doorgehakt wat het geworden is.
Ik gok een SX50, lol.

Ik ben er nog niet helemaal uit i.i.g.

Als ik deze foto's bekijk die met de Canon SX50 zijn gemaakt kom je toch aardig in de buurt van de kwaliteit van een DSLR camera....

[ Voor 44% gewijzigd door debeer op 19-11-2012 18:38 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
debeer schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:59:
@ Zwembroek,

Ik gok een SX50, lol.

Ik ben er nog niet helemaal uit i.i.g.

Als ik deze foto's bekijk die met de Canon SX50 zijn gemaakt kom je toch aardig in de buurt van de kwaliteit van een DSLR camera....
Die serie foto's had ik al gezien. :)
Jij volgt het Powershot forum op dpreview dus ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Rhemme schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:37:
Wat is je beschikbare budget?
800 euro

Nee.

In eerste instantie vooral wintersportfoto's. Ik ga 3 maanden snowboarden en wil daar plaatjes van schieten. Daarna vooral landschappen en wildlife, ik verwacht vooral te fotograferen tijdens wandeltochten op vakantie.

Zou wel een pluspunt aan de camera zijn.

Nee, geen absolute noodzaak.

Ik heb vrij grote handen, dus graag een niet al te kleine camera.

In het meest ideale geval zou ik een mede-snowboarder/skiër willen vastleggen van helemaal boven tot helemaal onderaan de helling. Omdat lenzen wisselen tijdens die korte periode geen optie is, kom je dan uit bij een superzoomlens met groot bereik.
Echter, ik lees geen geweldige dingen over superzoomlenzen, en ik verwacht ook de mooiste foto's van dichtbij te kunnen maken. Het lijkt me dus ook goed denkbaar voor een lens voor alleen dichtbij, met veel groothoek te gaan. Bovendien wil ik hem na de wintersport ook nog gebruiken voor met name landschappen en wildlife. De groothoek zou dan prima landschappen kunnen vastleggen, en dan koop ik er t.z.t. een zoomlens bij voor de dieren.

Ik denk dat de Nikon D3200, Nikon D5100/5200, Canon 1100D en 600/650D bij mijn prijsklasse zouden passen. Ik heb een aantal reacties gelezen waarin Tweakers geadviseerd werden om voor een goedkopere body te gaan met een duurdere lens, in plaats van een duurdere body met een goedkopere lens.

Wat voor combinatie zouden jullie mij aanraden?
Ik heb inmiddels ook gelezen over de filmcapaciteiten van de Sony A57. Ook de snelle fotomogelijkheden spreken me aan. Hoe verhoudt deze camera zich tot de eerstgenoemde ten aanzien van sport (ski/snowboard) fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Rhemme schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:49:
Ik heb inmiddels ook gelezen over de filmcapaciteiten van de Sony A57. Ook de snelle fotomogelijkheden spreken me aan. Hoe verhoudt deze camera zich tot de eerstgenoemde ten aanzien van sport (ski/snowboard) fotografie?
De 650D en D5200 hebben een veel betere AF unit dan de Sony A57. Staar je niet blind op het aantal FPS : Als je onderwerp niet in focus is dan heb je daar niks aan ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
nero355 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:33:
[...]

De 650D en D5200 hebben een veel betere AF unit dan de Sony A57. Staar je niet blind op het aantal FPS : Als je onderwerp niet in focus is dan heb je daar niks aan ;)
De buffer grootte van de A57 is volgens mij ook niet super.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Bedankt, dan gaat de A57 weer van mijn lijstje af.

En raden jullie aan om een 650D/D5200 te kopen met kitlens, of een goedkoper model, zoals een D3200/1100D met een duurdere lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruggero
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 07:31
Ben nieuw hier, maar dit forum helpt me erg bij de keuze voor het juiste toestel. Ik ben inmiddels alweer aardig wat wijzer geworden over de verschillende mogelijkheden. Toch nog even onderstaande:

max 1000 euro.

Nee, gaat om mijn eerste spiegelreflexcamera.

Ik denk zelf nu aan een eos 550d, eos 600d of een 60d. De lens die ik daarbij koop moet de mogelijkheid bieden om allround foto's te maken (dus van bijvoorbeeld portret en landschap). Ik twijfel of ik lang genoeg plezier zou kunnen hebben aan een Kitlens.

Nee

Wel makkelijk maar niet absoluut noodzakelijk.

Niet bijzonder.

Ik ken inmiddels de 18-55 lenzen, ik zou echter wel wat een groter bereik willen hebben dan 55. Maar 55 is dus het minimale. De zoom moet niet teveel ten koste gaan van de groothoek.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kitlens krijg je er vrijwel gratis bij met camera's die al iets langer te koop zijn zoals de 550D/600D, en desnoods kan je die weer voor 80,- verkopen op marktplaats. Het is dus een handige tool om uit te vinden wat je precies mist door hem gewoon te gebruiken. Experimenteer je veel dan wil je misschien een sneller en constant diafragma, of zit je alleen maar buiten dan wil je misschien liever meer bereik. Met een 50/1.8 of zelfs 85/1.8 erbij voor de portretten.

De 60D is groter en iets degelijker, ligt misschien fijner in de hand of niet. Marginaal grotere zoeker, een marginaal beter AF systeem wat nu ook in de 650D zit, en iets meer fps. Voor normaal gebruik (landscape/portret) allemaal niet echt noodzakelijk, de 600D is voor de meeste mensen al meer dan prima. De 550D is nu zo weinig goedkoper dan de 600D, dat is de moeite eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ruggero schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:59:
Ben nieuw hier, maar dit forum helpt me erg bij de keuze voor het juiste toestel. Ik ben inmiddels alweer aardig wat wijzer geworden over de verschillende mogelijkheden. Toch nog even onderstaande:

max 1000 euro.

Nee, gaat om mijn eerste spiegelreflexcamera.

Ik denk zelf nu aan een eos 550d, eos 600d of een 60d. De lens die ik daarbij koop moet de mogelijkheid bieden om allround foto's te maken (dus van bijvoorbeeld portret en landschap). Ik twijfel of ik lang genoeg plezier zou kunnen hebben aan een Kitlens.

Nee

Wel makkelijk maar niet absoluut noodzakelijk.

Niet bijzonder.

Ik ken inmiddels de 18-55 lenzen, ik zou echter wel wat een groter bereik willen hebben dan 55. Maar 55 is dus het minimale. De zoom moet niet teveel ten koste gaan van de groothoek.

Alvast bedankt voor de hulp!
Je zit zo naar de Canon camera's te kijken. Hun instap dslr sensor is al 3(?) jaar oud? De 600D heeft als Nikon tegenhanger de 50 euro goedkopere D5100, die dezelfde sensor als de D7000 (semi-pro camera) heeft.

En nog belangrijker: Als je meer dan 55mm wilt kan je de Nikon 18-105mm nemen: beter én 100 euro goedkoper.

pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS Zwart

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:20
Heeft er al iemand met de 650D of de NEX-6 gefilmd?

Zoals ik in mijn eerdere post schreef twijfel ik tussen deze twee en wil graag weten hoe ze qua filmen in de praktijk werken (Dus welke is makkelijker met filmen of heeft betere beeldkwaliteit. Dat soort praktijk zaken) Heb al heel wat filmpjes op internet bekeken, maar ik zie niet echt verschil in kwaliteit tussen de twee.

Ik heb al een Samsung Camcorder die HD opneemt, dus ik neig meer naar de 650D, omdat de NEX-6 een kleinere verbetering is van mijn Samsung Camcorder, dan de 650D (en dat baseer ik alleen op wat ik heb gelezen. Heb de NEX-6 nog niet in mijn handen gehad).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 22:41
Xyphoid schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:05:
Heeft er al iemand met de 650D of de NEX-6 gefilmd?

Zoals ik in mijn eerdere post schreef twijfel ik tussen deze twee en wil graag weten hoe ze qua filmen in de praktijk werken (Dus welke is makkelijker met filmen of heeft betere beeldkwaliteit. Dat soort praktijk zaken) Heb al heel wat filmpjes op internet bekeken, maar ik zie niet echt verschil in kwaliteit tussen de twee.

Ik heb al een Samsung Camcorder die HD opneemt, dus ik neig meer naar de 650D, omdat de NEX-6 een kleinere verbetering is van mijn Samsung Camcorder, dan de 650D (en dat baseer ik alleen op wat ik heb gelezen. Heb de NEX-6 nog niet in mijn handen gehad).
De NEX-6 is een stuk kleiner dan de 650D en bovendien zijn er voor de 650D veel meer objectieven te verkrijgen en ook complete rigs als je serieus wil filmen enzo :)

De NEX is natuurlijk wel weer makkelijker mee nemen en leuk als je af en toe eens een filmpje en een foto maakt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

witeken schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:59:
die dezelfde sensor als de D7000 (semi-pro camera) heeft.
Semi-pro was de D300/D300s samen met de D700 ;)

De D7000 is meer "Ik wil een net wat leukere/handigere camera dan de instap modellen." gezien de mogelijkheden en afmetingen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

nero355 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:07:
Semi-pro was de D300/D300s samen met de D700 ;)

De D7000 is meer "Ik wil een net wat leukere/handigere camera dan de instap modellen." gezien de mogelijkheden en afmetingen :)
Ik dacht dat de D300 high-end, pro, was en de D7000 dus semi-pro :s. Het verschil met D300 en de 7D lijkt me niet zo groot. Die 2 lijken me vooral voor sportfotografen ed. interessant.

Tweakblog van de maand

• zwembroek
debeer schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:59:
@ Zwembroek,

Ik gok een SX50, lol.
Nou bij deze debeer, het wordt (voor nu) inderdaad een Canon SX50HS. :9
Ik heb kunnen profiteren van een leuke aanbieding waardoor ik de SX50 voor 359,- heb kunnen bestellen.
(Inclusief de cashback actie en inclusief verzendkosten.)
Hier kon ik hem niet voor laten liggen. ;)
Die DSLR (Canon 650D) voor de kortere afstanden komt er ook nog wel, maar dan met maximaal 300mm lens. Dat wordt een projectje voor volgend jaar. :)

• Xyphoid
Ventieldopje schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:51:
De NEX-6 is een stuk kleiner dan de 650D en bovendien zijn er voor de 650D veel meer objectieven te verkrijgen en ook complete rigs als je serieus wil filmen enzo :)

De NEX is natuurlijk wel weer makkelijker mee nemen en leuk als je af en toe eens een filmpje en een foto maakt ;)
Ik wil me meer gaan verdiepen in filmen en heb ook een nieuw fototoestel nodig, dus ik ga dan toch maar voor de 650D. Denk dat ik daar meer uit kan halen dan de NEX.
Thnx voor de input!

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
JerX schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:44:
  1. Wat is je beschikbare budget?
    500-800 euro
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Nee
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Ja, ik ga binnenkort een tijd naar Japan, maar ik wil sowieso voor (als ik erop uit ga) een goeie camera. Ik fotografeer vaak een omgeving (gebouwen, bomen; denk aan andere stilstaande objecten).
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Nee
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
    Nee
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit,
    type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Niet echt, mijn vriendin heeft liever een compact iets, maar ze heeft niet zoveel te willen :+
  7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    Ik denk dat ik meer iemand ben die liever wat meer van het hele plaatje ziet (dus de breedte), ik zoom ook liever niet te veel in. Mijn collega heeft mij aangeraden om dan ook voor dit kitje te kiezen:
    Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS Zwartl. Wat vinden jullie van deze tip? Misschien een andere lens (ongeveer 300 euro).
Doe het liever niet (mezelf quote), maar ik wil toch graag antwoord hier op (vooral het verhaal over de lens..). Aangezien je nu bij de fotoklein ophaalkorting krijg en de canon cashback actie kan je voor 400 euro een 600D Body halen.

[ Voor 0% gewijzigd door JerX op 23-11-2012 10:50 . Reden: D600 > 600D typo... ]

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:48:
[...]
Ik wil me meer gaan verdiepen in filmen en heb ook een nieuw fototoestel nodig, dus ik ga dan toch maar voor de 650D. Denk dat ik daar meer uit kan halen dan de NEX.
Thnx voor de input!
Heb je ook naar de Panasonic GH2 gekeken ? Deze is zeeer populair voor de video kwaliteiten, maar dan vooral wanneer die hacked is. 8) Zie vimeo.com voor video's.
JerX schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 08:23:
[...]
kan je voor 400 euro een D600 Body halen.
Waaaat. Waar dan, waar ? :o :+ :F :9

De 600D is een goede body, als je het over betaalbare spiegelreflex heb. En De Nikon D5100 is dan een vergelijkbaar alternatief, net wat je fijner vind. Heb je verder ook nagedacht over waarom je een spiegelreflex wil? Heb je bijvoorbeeld gekeken naar de Sony NEX, of Micro Four Thirds ? Misschien een NEX-5R, of Panasonic DMC-G5 or Olympus E-PL5. Allemaal 5jes toevallig. Je eisen zijn camera-technisch vrij eenvoudig dus je kan gewoon kiezen wat het fijnst bedient. :) (en je niet thuis zal laten liggen) Zie dan ook vooral camerasize.com voor de formaten, of pak ze zelf een keer beet in de winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 23-11-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:39:
[...]

Heb je ook naar de Panasonic GH2 gekeken ? Deze is zeeer populair voor de video kwaliteiten, maar dan vooral wanneer die hacked is. 8) Zie vimeo.com voor video's.

[...]

Waaaat. Waar dan, waar ? :o :+ :F :9

De 600D is een goede body, als je het over betaalbare spiegelreflex heb. En De Nikon D5100 is dan een vergelijkbaar alternatief, net wat je fijner vind. Heb je verder ook nagedacht over waarom je een spiegelreflex wil? Heb je bijvoorbeeld gekeken naar de Sony NEX, of Micro Four Thirds ? Misschien een NEX-5R, of Panasonic DMC-G5 or Olympus E-PL5. Allemaal 5jes toevallig. Je eisen zijn camera-technisch vrij eenvoudig dus je kan gewoon kiezen wat het fijnst bedient. :) (en je niet thuis zal laten liggen) Zie dan ook vooral camerasize.com voor de formaten, of pak ze zelf een keer beet in de winkel.
Hehe D600, het was toen nog vroeg 8)7

Bedankt voor je antwoord in ieder geval, waarom een spiegelreflex? Ik heb nu een oud beestje van Panasonic Lumix (digitale camera 10 megepukkels met een vaste lens, weet de specs 1 2 3 niet..). In ieder geval is dat ding niet echt geweldig, last van ruis en heel veel last van bewegingen. Aangezien ik altijd tril met mijn handen, heb ik iets nodig dat stabilisatie bied :P Trouwens wel een handige website, leuk gedaan met die maatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja leuk he ;)

Een Panasonic compactje is natuurlijk wel heel wat anders dan Micro Four Thirds. ( zie hierboven ) Het merk dat er op staat maakt dan echt niet uit hoor als je dat bedoeld, niet alle Panasonics zijn hetzelfde natuurlijk. En dat een camera een spiegel heeft en het dus een Spiegelreflex kan noemen maakt het nog geen wereldwonder, het gaat om de sensor die er in zit, en dat zit tegenwoordig in ook compactere camera's. Het enige gemis is dus de Optische zoeker (vandaar de spiegel), versus een digitale of gewoon het schermpje achterop. Beeldstabilisatie hebben ze allemaal, en ook beeldkwaliteit zal bij normaal gebruik dus moeilijk of helemaal niet te zijn onderscheiden. Niet dat je dat dan meteen wel of niet moet doen, maar ik vind het nogal een groot verschil (in gebruik en handbaarheid) en dan is het wel goed om te weten wat je nou precies kiest. :)

[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 23-11-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:39:
Heb niet zo'n zin om te gaan hacken. Heel misschien dat ik Magic Lantern ga proberen (als ie ooit uitkomt voor de 650D), maar ik wil voor dit geld eigenlijk bij stock software blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magic Lantern is hetzelfde maar dan voor Canon. Echt hacken is het niet want volgens mij is het nog never nooit bij iemand mis gegaan als dat uberhaupt mogelijk is(?). De GH2 is werelds meest gehackte camera, je kan er eigenlijk moeilijk 1tje vinden die dat niet is 'geweest' behalve natuurlijk nieuw in doos. Als ik het goed heb haal je volgens mij gewoon de 'app' van de sd kaart en het is weg, maar dat weet ik niet. Als je nou goede video zoekt, en het is echt zo goed, dan is dat toch hartstikke super. :) Maar goed, ik snap wat je bedoel.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 23-11-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:08:
Ja leuk he ;)

Een Panasonic compactje is natuurlijk wel heel wat anders dan Micro Four Thirds. ( zie hierboven ) Het merk dat er op staat maakt dan echt niet uit hoor als je dat bedoeld, niet alle Panasonics zijn hetzelfde natuurlijk. En dat een camera een spiegel heeft en het dus een Spiegelreflex kan noemen maakt het nog geen wereldwonder, het gaat om de sensor die er in zit, en dat zit tegenwoordig in ook compactere camera's. Het enige gemis is dus de Optische zoeker (vandaar de spiegel), versus een digitale of gewoon het schermpje achterop. Beeldstabilisatie hebben ze allemaal, en ook beeldkwaliteit zal bij normaal gebruik dus moeilijk of helemaal niet te zijn onderscheiden. Niet dat je dat dan meteen wel of niet moet doen, maar ik vind het nogal een groot verschil (in gebruik en handbaarheid) en dan is het wel goed om te weten wat je nou precies kiest. :)
Bedankt voor de tips, ik heb gekeken naar de MFT's. Zien er leuk uit en makkelijk in gebruik / mee te nemen. Prijzen zijn bijna niet te vergelijken, dan is een MFT weer goedkoper en dan weer niet (ligt er maar net aan wat je wilt natuurlijk). Wel handig dat ze tegenwoordig beeldstabilisatie hebben, toch neig ik naar een spiegelreflex. Je kan daar uiteindelijk zoveel kanten mee op en houd ik er wel van om een grote camera in me handen te hebben (niet seksistisch verder denken :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is goed mogelijk, dat willen veel mensen. Als je maar wel zeker weet dat 'ie dan niet thuis blijft liggen omdat het totaalpakketje/tasje te zwaar/groot is. O-)

De G5 of een NEX hebben denk ik nog de beste grip van de kleinere camera's, en dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://img1.focus-numerique.com/focus/news/3/3469/panasonic-g5-prise-en-mains%281%29.jpg

Vergeleken met een SLR:

Afbeeldingslocatie: http://dpnow.com/images2/7961/P4055253.JPG

Het zijn vooral de lenzen die een SLR groot maken, de body valt opzich nog mee.

De prijzen van MFT zijn inderdaad heel verschillend. De meeste consumer modellen zijn namelijk meestal na een jaar of iets zo'n beetje de halve prijs. De goedkope die je dus ziet zijn last years models. :) En de geavanceerdere modellen, vooral met een goede EVF (electronic viewfinder) zijn vaak duurder.

Uitbreidbaarheid is trouwens met MFT tegenwoordig bijna gelijk aan SLRs. Je kan namelijk ook panasonic lenzen op olympus zetten en andersom. Aan accessoires ook geen tekort. Het is gewoon kei en keihard gegaan.

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 23-11-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

JerX schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 08:23:
Doe het liever niet (mezelf quote), maar ik wil toch graag antwoord hier op (vooral het verhaal over de lens..). Aangezien je nu bij de fotoklein ophaalkorting krijg en de canon cashback actie kan je voor 400 euro een 600D Body halen.
Ik lees niet echt heel positieve shopreviews over die winkel, dus misschien koop je best bij een andere winkel (CameraNu oid). Als je het met lens erbij (!) voor 400 euro kunt kopen is idd fijn, anders kijk je best naar de Nikon D5100 met 18-105 lens, voor ca. 150-200 euro goedkoper.

(of compact)
JerX schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:03:
Aangezien ik altijd tril met mijn handen, heb ik iets nodig dat stabilisatie bied :P
Tegenwoordig zijn er tegenwoordig veel compacts die 4 stops stabilisatie bieden.

Er zijn tegenwoordig ook al wat compacts die een grote sensor hebben, zoals de Canon G1x (met 4/3 sensorgrootte). Zulke compacts neem je misschien beter als je huidige meestal op auto staat.
JerX schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:27:
Bedankt voor de tips, ik heb gekeken naar de MFT's.
MTF's?
Zien er leuk uit en makkelijk in gebruik / mee te nemen. Prijzen zijn bijna niet te vergelijken, dan is een MFT weer goedkoper en dan weer niet (ligt er maar net aan wat je wilt natuurlijk). Wel handig dat ze tegenwoordig beeldstabilisatie hebben, toch neig ik naar een spiegelreflex. Je kan daar uiteindelijk zoveel kanten mee op en houd ik er wel van om een grote camera in me handen te hebben (niet seksistisch verder denken :F )
Mis je iets aan je huidige compact?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee MFT: Micro Four Thirds.
Mis je iets aan je huidige compact?
Mis jij iets aan een boterham met kaas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:16:
Mis jij iets aan een boterham met kaas ?
Lol :+. Ik had het tegen JerX. Ik zie niet echt een reden waarom hij een dslr nodig zou hebben.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snap ik. :+ Maar jij wil toch ook wel is iets, daar doe je niks tegen. En dat gaat echt wel betere beelden en een betere ervaring opleveren dan met zo'n compactje. Dat je ook iets anders kan kopen dan een SLR wat ook mooie beelden maakt daar hebben we het over gehad.

Kan nog de Sony RX100 aanraden, maar ik betwijfel het. Want ik heb ondertussen wel geleerd als iemand zegt ik wil een Spiegelreflex, dan is dat ook echt zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:35:
Want ik heb ondertussen wel geleerd als iemand zegt ik wil een Spiegelreflex, dan is dat ook echt zo. ;)
Kan zijn, maar ik ben in V&A al veel mensen tegengekomen omdat ze hun dslr toch niet meer willen hebben, omdat het te groot, te zwaar enz. was (en dus niet/nauwelijks meenamen etc). Maar als hij liever een dslr wilt, en de extra grootte en gewicht niets uitmaakt, hou ik hem niet tegen ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
zwembroek schreef op donderdag 22 november 2012 @ 10:48:
[...]

Nou bij deze debeer, het wordt (voor nu) inderdaad een Canon SX50HS. :9
Ik heb kunnen profiteren van een leuke aanbieding waardoor ik de SX50 voor 359,- heb kunnen bestellen.
(Inclusief de cashback actie en inclusief verzendkosten.)
Hier kon ik hem niet voor laten liggen. ;)
Die DSLR (Canon 650D) voor de kortere afstanden komt er ook nog wel, maar dan met maximaal 300mm lens. Dat wordt een projectje voor volgend jaar. :)
GF, ik ben benieuwd wat voor resultaten je er mee bereikt.
Ik heb inmiddels ook een SX50 aangeschaft :)
Weet nog niet of het kwalitatief veel verschil zal uitmaken met mijn FZ150.....
De maan foto op mijn website had ik i.i.g. niet met mijn Panasonic kunnen maken >:)

[ Voor 7% gewijzigd door debeer op 23-11-2012 20:37 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
witeken schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:20:
[...]

Lol :+. Ik had het tegen JerX. Ik zie niet echt een reden waarom hij een dslr nodig zou hebben.
jesper86 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:35:
Dat snap ik. :+ Maar jij wil toch ook wel is iets, daar doe je niks tegen. En dat gaat echt wel betere beelden en een betere ervaring opleveren dan met zo'n compactje. Dat je ook iets anders kan kopen dan een SLR wat ook mooie beelden maakt daar hebben we het over gehad.

Kan nog de Sony RX100 aanraden, maar ik betwijfel het. Want ik heb ondertussen wel geleerd als iemand zegt ik wil een Spiegelreflex, dan is dat ook echt zo. ;)
Hehe klopt als een bus :P Wel leuk cameratje, maar als ik voor die prijs een SLR body kan kopen dan doe ik toch liever. In ieder geval bedankt voor jullie tips, wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

debeer schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:33:
GF, ik ben benieuwd wat voor resultaten je er mee bereikt.
Ik heb inmiddels ook een SX50 aangeschaft :)
Weet nog niet of het kwalitatief veel verschil zal uitmaken met mijn FZ150.....
De maan foto op mijn website had ik i.i.g. niet met mijn Panasonic kunnen maken >:)
Veel plezier ermee ;). Is een heel fijne camera :). Vooral die point and shoot modes zijn lollig :D. Waarom hebben dslr die dingen nooit? (alleen al slow motion zou al fijn zijn :))

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Beste

Ik sta op het punt om dit toestel te kopen:
http://www.digitalstreet....nfo.php?products_id=26095

Goede leverancier ? Maar nog belangrijker , goede camera ?
Of zijn er mensen die beginnen te gillen dat ik voor dat geld een betere koop kan doen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja dat is een prima toestel. En je kunt daar prima kopen. Zelf altijd erg positieve ervaringen mee. Zelfs toen ik een kopie aankoopbon opvroeg na twee jaar (voor de verzekering). Deze kreeg ik netjes opgestuurd. prima service.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Mooie camera, staat ook op mijn lijstje :).
Iemand enig idee of de lenzen die er bij zitten goed zijn?

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Dat zijn gewone kitlenzen, leuk om mee te beginnen en aardig voor wat ze kosten (in combinatie met de body al helemaal niet veel). Maar vroeg of laat wil je meestal toch wel beter ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Hahn schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:18:
Dat zijn gewone kitlenzen, leuk om mee te beginnen en aardig voor wat ze kosten (in combinatie met de body al helemaal niet veel). Maar vroeg of laat wil je meestal toch wel beter ;)
Mij kennende zal dat wel vroeg worden :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Gewone kitlenzen als in minderwaardige lenzen ? :)
Ik dacht dat dit juist 2 knappe ( starters)lenzen waren waar je over een redelijke bereik aardig mee vooruit kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Lasteraar schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:11:
Beste

Ik sta op het punt om dit toestel te kopen:
http://www.digitalstreet....nfo.php?products_id=26095

Goede leverancier ? Maar nog belangrijker , goede camera ?
Of zijn er mensen die beginnen te gillen dat ik voor dat geld een betere koop kan doen ? :)
Aangezien je geen info erbij zet neem ik aan dat je geen speciale eisen oid hebt. Ik weet ook niet of je die telelens echt nodig hebt.

Om te beginnen zou ik eerder aanraden: pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart

Bij de camera zit al een redelijk goede lens die beter is als de gewone 18-55 kitlensjes. Bovenal heb je meer zoom als die kleine 3x van de kitlens. Je komt goedkoper uit, met een betere prijs/kwaliteit. Als blijkt dat je toch te weinig zoom hebt, kan je achteraf nog altijd een telelens erbij kopen.

Edit: Voor iemand begint met "dan heb je veel overlapping": Boeie? Je hebt een goede standaardlens met al een lichte tele, die handig meegenomen is en van pas kan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door witeken op 25-11-2012 20:32 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsjah, Nikon D5100 + 18-105 is een prima combi, maar Canon heeft daar ook een tegenhanger voor: 18-135 STM. Dus voor beide merken is een prima allround combinatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Universal Creations schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:07:
Tsjah, Nikon D5100 + 18-105 is een prima combi, maar Canon heeft daar ook een tegenhanger voor: 18-135 STM. Dus voor beide merken is een prima allround combinatie te vinden.
De 650d is ongeveer 150 euro duurder, de 18-135mm idem. Daarbij is de 18-135 nog slechter ook.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
witeken schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:42:
[...]

De 650d is ongeveer 150 euro duurder, de 18-135mm ook. Daarbij is de 18-135 nog slechter ook.
Maakt dat nou echt zo veel uit voor een kitlens? De 650D is het overwegen waard naar mijn idee, gewoon naar de winkel gaan en er mee werken :)

Van die "superzoom" lenzen zijn sowieso nooit echt geweldig, laat staan de 18-55 of 75-300 maar het zijn prima lenzen om je eerste foto's mee te maken en je te oriënteren wat voor lenzen je eventueel in de toekomst zou willen gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:42:
[...]

De 650d is ongeveer 150 euro duurder, de 18-135mm idem. Daarbij is de 18-135 nog slechter ook.
We hebben het over de nieuwe 18-135 welke echt niet slechter is dan de 18-105 van Nikon. En daarbij ook nog een stukje meer bereik heeft. Dus als je met beperkt budget zit: Nikon D5100+18-105mm, als je wat meer wil hebben (op meerdere gebieden) en er ook meer budget voor over hebt: 650D+18-135STM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Maar dan zijn die kitlenzen uit mijn link toch beter lijkt me ?
Budget is geen probleem tot 1k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Lasteraar schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:04:
Maar dan zijn die kitlenzen uit mijn link toch beter lijkt me ?
Budget is geen probleem tot 1k
Wat is voor jou beter? Met jouw lenzen heb je een groter totaal bereik maar de optische kwaliteit is iets minder. Ik zou me er echt niet zo druk om maken en eerst eens kijken wat voor bereik je veel gaat gebruiken en wat je gaat fotograferen om vervolgens later de kit lenzen evt. te verkopen en er specifiekere lenzen voor terug te kopen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ventieldopje schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:46:
Maakt dat nou echt zo veel uit voor een kitlens? De 650D is het overwegen waard naar mijn idee, gewoon naar de winkel gaan en er mee werken :)

Van die "superzoom" lenzen zijn sowieso nooit echt geweldig, laat staan de 18-55 of 75-300 maar het zijn prima lenzen om je eerste foto's mee te maken en je te oriënteren wat voor lenzen je eventueel in de toekomst zou willen gebruiken.
In totaal 300 euro meer betalen voor wat weinig tot geen voordeel geeft, vind ik veel geld.
Universal Creations schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:55:
We hebben het over de nieuwe 18-135 welke echt niet slechter is dan de 18-105 van Nikon. En daarbij ook nog een stukje meer bereik heeft. Dus als je met beperkt budget zit: Nikon D5100+18-105mm, als je wat meer wil hebben (op meerdere gebieden) en er ook meer budget voor over hebt: 650D+18-135STM.
Deze? pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Voor 150 euro meer mag je inderdaad van een nieuwe iteratie verwachten dat ie niet slechter is... Of die paar mm's die 150 euro extra waard is, heb ik echter mijn twijfels over. Eventueel als hij zeker weet dat hij niet meer dan 135mm (216mm equiv.) nodig zal hebben, kan dat wel een optie zijn, in plaats van nog een relatief dure 70-300mm te moeten kopen voor tele.

Hoe verhouden de Nikon en Canon 70-300 lenzen zich tot elkaar?

@Lasteraar: Het is redelijk moeilijk om wat goeds aan te bevelen als je eisen niet zegt, zie OP.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:07:
Deze? pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Voor 150 euro meer mag je inderdaad van een nieuwe iteratie verwachten dat ie niet slechter is... Of die paar mm's die 150 euro extra waard is, heb ik echter mijn twijfels over. Eventueel als hij zeker weet dat hij niet meer dan 135mm (216mm equiv.) nodig zal hebben, kan dat wel een optie zijn, in plaats van nog een relatief dure 70-300mm te moeten kopen voor tele.
Vandaar dat de eerste keus ging naar de dubbelzoom kit. Jij kwam met een 18-105 als mogelijkheid. Ik neem dan aan, dat je die voorstelt als alternatief voor een dubbelzoom, omdat je dan minder hoeft te wisselen.
Ik ben het met je eens dat Lasteraar beter kan motiveren waarom hij voor die dubbelzoom kit gaat. Niets mis mee en als je een budget van 1k hebt, kan dat de beste keuze zijn, maar misschien ook wel helemaal niet.
Dus Lasteraar: gebruik even het lijstjes uit de OP, zodat we je nog beter kunnen helpen met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik zelf heb onlangs de Nikon D5100 + 18-105mm gekocht als beginner. Camera bevalt erg goed, fijne grip, fijne bediening en goede kwaliteit foto's! Na lang voor onderzoek welke camera ik wilde aanschaffen had deze de beste prijs kwaliteit verhouding.

Uiteraard is de Canon variant die jezelf aangaf ook goed alleen hier heb ik verder geen ervaring mee en kan hier dus ook niet over spreken :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Kom net bij Saturn vandaan, ze hebben deze week 15 euro korting bij elke 100 euro besteed.
De 650D met 2 kitlenzen + Canon cashback (€ 40,00) + € 135 euro korting, kom je op € 735 euro.
Lijkt me geen verkeerde prijs. Denk dat ik vanavond even terug ga :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
debeer schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:51:
Kom net bij Saturn vandaan, ze hebben deze week 15 euro korting bij elke 100 euro besteed.
De 650D met 2 kitlenzen + Canon cashback (€ 40,00) + € 135 euro korting, kom je op € 735 euro.
Thanks voor de tip _/-\o_ Had bijna een 600D (met objectief) besteld voor 740! Kan ik de D650 halen voor de zelfde prijs (met objectief).

[ Voor 6% gewijzigd door JerX op 26-11-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Waarom is iedereen zo pro-Canon :S? Doe 60 euro bij die 740 en je hebt een D7000 die véél beter is dan de 650D. pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart
Doe 170 euro weg en je hebt een gelijkwaardige, misschien zelfs betere (mede door de lens) D5100.

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind Canon het Apple van de dslr's / lenzen :').

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:50:
Waarom is iedereen zo pro-Canon :S? Doe 60 euro bij die 740 en je hebt een D7000 die véél beter is dan de 650D. pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart
Doe 170 euro weg en je hebt een gelijkwaardige, misschien zelfs betere (mede door de lens) D5100.

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind Canon het Apple van de dslr's / lenzen :').
Sorry, maar dat iemand kiest voor Canon zal hij wel zijn redenen voor hebben en ik kan er echt wel een aantal vinden. Je opmerking over Canon en Apple is al net zo onderbouwd als de meeste fanboys reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[b][message=39350340,noline]

LoL deze kan zo de boeken in. Weet nu dat ik je reacties mbt fotografie niet meer serieus hoef te nemen.

Wat mij betreft zijn Nikon en Canon beide gewoon weg goede merken. En men kiest gewoon de camera die het beste bij je past. Ergonomie, bediening etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
debeer schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:51:
Welke kitlenzen zitten daarbij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:41:
[...]

LoL deze kan zo de boeken in. Weet nu dat ik je reacties mbt fotografie niet meer serieus hoef te nemen.

Wat mij betreft zijn Nikon en Canon beide gewoon weg goede merken. En men kiest gewoon de camera die het beste bij je past. Ergonomie, bediening etc
Kan zijn, maar kan niet ontkennen dat je met de d7000 toch een aardige semi-pro camera heb, met features waar je niet lang geleden een fortuin meer voor had neer moeten leggen. Dat was met introductie al zo, en nu met deze bodem prijs al helemaal. Dat kan je van de 650d niet zeggen, welke op het moment gewoon voor 50% uit new-product-premium bestaat. Wil niet zeggen natuurlijk dat je er niet net zo mooie foto's mee kan maken, en mss leuke beginners features heeft, maar toch iets waar witeken groot gelijk in heeft om tot de orde te brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
zwembroek schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:42:
[...]

Welke kitlenzen zitten daarbij dan?
Dat is de EF-S 18-55mm IS USM en de EF-S 55-250mm IS USM.
Zie ook hier.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Mijn post was niet bedoeld als troll, zeker niet aan Canon owners. Ik had het ook nergens over pro bodies. Als ik Canon en Nikon, welke hun producten voor de meeste consumenten zo goed als gelijk zijn, met elkaar vergelijk, dan is de fabrikant met de laagste prijzen, tot aan de 60D, alleszins niet Canon. Als mensen, zeker degene die het lijstje in de OP niet invullen, in dit topic dan hulp vragen bij het kopen van een dslr, probeer ik hun gewoon te helpen. Kan ik er dan wat aan doen dat de meerprijzen bij Canon vergelijkbaar zijn met SIII vs ikPhone 5 :??

Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat Canon (of Apple) geen nette producten aflevert. Vooral bij high-end camera's doen ze niets onder voor Nikon. Mijn excuses aan wie niet blij was met mijn vergelijking. Maar wie hogere eisen heeft gaat natuurlijk niet in dit topic om hulp komen vragen, want die weet natuurlijk zelf wel wat het beste voor hem/haar is :).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon heeft op sommige vlakken echt wel iets te bieden boven Nikon. Video is zo'n ding. Of wat te denken van compatibility met veel andere lenzen (een mirrorless is daarin nog beter, maar die heeft weer andere nadelen). Misschien heeft de vriendengroep allemaal canons en kun je zo lenzen lenen. Er zijn redenen genoeg om voor Canon te kiezen. Wat te denken van de lenzen line-up? Die is bij Canon nog altijd groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Juist (hoewel ik niet weet hoe dat bij de laatste Nikons zit).
Of wat te denken van compatibility met veel andere lenzen (een mirrorless is daarin nog beter, maar die heeft weer andere nadelen).
De F-mount van Nikon is toch nog altijd dezelfde als die van tig jaar geleden :?? Voor AF moet je wel een semi-pro body hebben, maar ik betwijfel of consumenten oude lenzen zullen kopen voor hun D3200.
Misschien heeft de vriendengroep allemaal canons en kun je zo lenzen lenen.
Doen mensen dat echt, lenzen uitwisselen (familie uitgezonderd)?
Wat te denken van de lenzen line-up? Die is bij Canon nog altijd groter.
Welke lenzen ontbreken er in Nikons line-up? Telelenzen? Het totaal aantal lenzen kan ik niet vinden, maar Nikon heeft wel 20 jaar (correct me if I'm wrong) aan extra lenzen in hun assortiment. In the end is er nog altijd Zeiss, Tamron, Sigma, Samyang,..
Er zijn redenen genoeg om voor Canon te kiezen.
Die voor "gewone" consumenten echt die (paar) honderd euro kunnen goedmaken?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:05:
De F-mount van Nikon is toch nog altijd dezelfde als die van tig jaar geleden :?? Voor AF moet je wel een semi-pro body hebben, maar ik betwijfel of consumenten oude lenzen zullen kopen voor hun D3200.
Op Canon passen ook al die Nikonlenzen om maar iets te noemen. Ok, je mist AF, maar dat geldt ook voor de instap Nikons.
Ik wel en familie telt dan inderdaad ook nog mee. Mijn vader had een 350D en die heb ik toch erg vaak geleend toen ik nog geen dslr had.
Welke lenzen ontbreken er in Nikons line-up? Telelenzen? Het totaal aantal lenzen kan ik niet vinden, maar Nikon heeft wel 20 jaar (correct me if I'm wrong) aan extra lenzen in hun assortiment. In the end is er nog altijd Zeiss, Tamron, Sigma, Samyang,..
Nikon is de gaten aan het opvullen, maar ze zijn er nog niet. En inderdaad, de 70-200 f/4 hebben ze nog niet en als ie gaat komen, kost ie vast geen 500euro...
Die voor "gewone" consumenten echt die (paar) honderd euro kunnen goedmaken?
Maar de D7000 doet dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Universal Creations schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:12:
Nikon is de gaten aan het opvullen, maar ze zijn er nog niet. En inderdaad, de 70-200 f/4 hebben ze nog niet en als ie gaat komen, kost ie vast geen 500euro...
Concrete voorbeelden? Btw, was de 70-200 niet even geleden aangekondigd met VRIII? Die kostte dacht ik grosso modo 1500 euro :s.
Maar de D7000 doet dan wel?
Het is te zien wie hem gaat gebruiken. Maar dat is bij alles zo. Maar je ontwijkt m'n vraag ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Mensen kopen wel degelijk oude(re) lenzen voor hun D3200 (of bodies die ook geen AF bieden met sommige lenzen), zeker tweedehands en mensen zien door de bomen het bos niet meer wat voor hun nou wel of geen AF bied. Bij Canon heb je dit probleem niet, heb je een AF lens dan werkt AF ook gewoon :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:49
Universal Creations schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:12:Nikon is de gaten aan het opvullen, maar ze zijn er nog niet. En inderdaad, de 70-200 f/4 hebben ze nog niet en als ie gaat komen, kost ie vast geen 500euro...
Die komt eind van de maand uit, Met de nieuwste versie van de VR techniek.
Voor €500,- ga je die inderdaad niet meekrijgen, Maar voor dat geld krijg je bij Canon ook geen nieuwe 70-200 F4 met Canons nieuwste beeldstabilisatie techniek.

Apples met peren.

Overigens dekt Canons lensaanbod ook lang niet alle vraag van de gebruikers af. (Zo is er geen 35mm F1.8 voor €200,- of minder bijvoorbeeld.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
[...]

Jazeker en in dit geval met Collega's en mijn vrienden hebben ook allemaal Canons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sato schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 01:41:
Die komt eind van de maand uit, Met de nieuwste versie van de VR techniek.
Voor €500,- ga je die inderdaad niet meekrijgen, Maar voor dat geld krijg je bij Canon ook geen nieuwe 70-200 F4 met Canons nieuwste beeldstabilisatie techniek.
Maar is dat niet een gat in de line-up dan? Een 70-200 f4 zonder VR/IS/OS/VC?

En ja, Nikon heeft ook weer lenzen die Canon niet heeft. Het is voor de meeste mensen niet bijzonder relevant, alhoewel een 70-200 f4 voor €500 ook voor de beginner een goede en betaalbare keus is.

Een D7000 is op het moment zeker een goede deal, maar dan nog geldt dat iemand een persoonlijke voorkeur kan hebben voor bediening van de Canon of dat iemand een Canon (of Nikon) wil omdat mensen in de omgeving die ook hebben. En ja, ik wissel wel eens lenzen uit met mensen die ook een Canon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Nikon is alleszins veel beter voor UWA.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lijkt wel een welles nietes spelletje hier omtrent Canon en Nikon. Die wellicht beter elders gevoerd kan worden?

Canon en Nikon zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd en voor beide ga je voor en tegens vinden. En wat voor de één een voor is kan voor de ander een tegen zijn en visa versa.

Kies voor het merk wat bij je past. Op basis van wat vind je prettig bedienen, ergonomie wat word er in mijn omgeving gebruikt is er de mogelijkheid om onderling objectieven/accessoires uit te wisselen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De keuze tussen het ene of het andere merk is nou eenmaal ook gewoon een welles nietes spelletje. Juist omdat ze zoveel op elkaar lijken ( maar toch ook weer niet ). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
witeken schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:36:
Nikon is alleszins veel beter voor UWA.
* Ventieldopje rent huilend naar mama, Weehhhhhhhh witeken doet stom :N

Nee maar serieus, kom even met argumenten ofzo :) Sigma heeft de 10-20, Samyang de 14 en 8 (en over een tijdje de 10), Peleng heeft een 8 etc. genoeg UWA en fisheyes om op te noemen die voor beide merken zijn :)

Canon heeft een ruim aanbod aan UWA's net zoals Nikon dus ik zie je punt niet echt ;) Leg uit?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jesper86 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:18:
De keuze tussen het ene of het andere merk is nou eenmaal ook gewoon een welles nietes spelletje. Juist omdat ze zoveel op elkaar lijken ( maar toch ook weer niet ). :)
Er zijn/waren wel wat verschillen in de line-up, zoals een 14-24 voor Nikon, waar Canon gebruikers ook maar al te graag een versie van zouden hebben, of een 70-200 f4 van Canon die Nikon gebruikers ook graag wilden hebben (en nu ook krijgen). Of een 200-400 f4 die Nikon wel heeft maar Canon (nog steeds) niet. Nikon heeft oudere lenzen die zonder AF motor in de body geen AF meer hebben, Canon heeft in het verleden vaker gewisseld van mount en heeft ook een verschil in de EF/EF-S mount.

Voor veel mensen is dit verder niet bijzonder relevant en die kunnen beter (zoals gezegd) letten op dingen als ergonomie, bediening, of wat de mensen in de omgeving hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:49
henkie196 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:28:
[...]

Maar is dat niet een gat in de line-up dan? Een 70-200 f4 zonder VR/IS/OS/VC?
Dat hangt er uiteraard wel van af wat je definitie van een gat in de line-up is.
Wanneer Canon een lens heeft die Nikon niet heeft maar Tokina, Tamron en Sigma wel dan is er inderdaad sprake van een gat in de line-up, Wanneer 1 van bovengenoemde fabrikanten (of Zeiss, Samyang, ect.) een lens maakt die geen van de andere fabrikanten produceerd zie ik dat niet direct als een gat in de line-up van de anderen.

Alles is relatief aan hoe je het bekijkt:
Canon heeft een groter aanbod.
/
Nikon beperkt zich tot het noodzakelijke. (Waar de amateur met een klein budget dan op sommige punten de dupe van is.)

Had het uiteraard ook anders kunnen zeggen, Maar ik kom hier niet voor Pro Canon/Nikon ruzie's.
Laten we dit topic nu maar beperken tot een advies topic waarbij we zo veel mogenlijk onbevooroordeeld advies proberen te geven , En geen zieltjes proberen te winnen voor ons eigen (voorkeurs)merk.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ventieldopje schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:27:
* Ventieldopje rent huilend naar mama, Weehhhhhhhh witeken doet stom :N

Nee maar serieus, kom even met argumenten ofzo :) Sigma heeft de 10-20, Samyang de 14 en 8 (en over een tijdje de 10), Peleng heeft een 8 etc. genoeg UWA en fisheyes om op te noemen die voor beide merken zijn :)

Canon heeft een ruim aanbod aan UWA's net zoals Nikon dus ik zie je punt niet echt ;) Leg uit?
Aldus de mensen (waarvan de meeste professionele spullen hebben) van het CanonRumors forum ;). Ik dacht: als die dat zeggen, zal het wel waar zijn...

Het ging dacht ik gewoon tussen Nikon vs Canon (dus geen Sigma, Tamron etc): wie heeft de beste lenzen voor wat: Nikon voor UWA, Canon voor derest :p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Oeh weer een discussie :o.
Ik had wel verwacht dat het langer zou duren na de vorige cropfactor discussie :+.

Al met al zoals al eerder vermeld door andere tweakers, graag voortzetten (als hier behoefte naar is) in een ander topic.

spoiler:
Kan ik hem daar mooi volgen :+

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

witeken schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:48:
[...]

Aldus de mensen (waarvan de meeste professionele spullen hebben) van het CanonRumors forum ;). Ik dacht: als die dat zeggen, zal het wel waar zijn...

Het ging dacht ik gewoon tussen Nikon vs Canon (dus geen Sigma, Tamron etc): wie heeft de beste lenzen voor wat: Nikon voor UWA, Canon voor derest :p.
Tja ik schijn ook spullen te hebben, waarvan ze zeggen dat het pro segment is, maar ik ben alles behalve pro Haha. Ben ras echte amateur. :+

Dan heb ik enkel de vraag heb je zelf ervaring in het hogere segment. Heb je zelf al eens gewerkt met de UWA's van Canon of Nikon. Heb je deze dan ook vergeleken. Wat zijn je eigen ervaringen ? Gezien je reacties heb ik het idee dat je nog niet zo bekend bent in het segment van Canon en Nikon. O-)

Laten we tevens niet vergeten dat het hier gaat om een topic die gaat om starters te helpen met hun keuze voor een dslr, waaraan ze veel plezier kunnen beleven. En de objectieven waarover we het hebben liggen voor meer dan 90% boven budget. Wellicht is het verstandig dat deze discussie gevoerd word in een separaat topic, zodat de gene die een vraag heeft mbt een starters toestel deze hier ook weer kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ik betwijfel of consumenten oude lenzen zullen kopen voor hun D3200.
Als je nou dit toestel had genoemd i.c.m. de 18-105 in plaats van al dat gezeur over Nikon vs. Canon dan had je tenminste nog iets nuttigs bijgedragen aan dit topic :)

Waarom ? Simpel : De D3200 is nieuwer en IMHO ook veel veelzijdiger dan de D3100 en D5100 voor een hele leuke prijs !!

Verder zou je een aantal tips kunnen geven die WEL nuttig zijn, zoals :

- Ga naar de winkel en laat lekker je vingerafdrukken achter op zoveel mogelijk verschillende dSLR's die binnen je budget zijn :Y) Welke vond je het leukst ?
- Probeer ook effe voor jezelf na te gaan wat je van plan bent te fotograferen straks : Landschappen ? Mensen ? Vogels ? Sport ?
- Welk bereik je nodig denkt te hebben of wat voor lenzen ?
- Ga dus wat lezen of fotografie, voordat je een beslissing neemt :)

GoT F&V sub-fora : Helping people! <insert Nokia deuntje> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28
€ 600,=

Ja, heb nog een Canon EOS300(analoog) inclusief 28-90 lens.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk buitenfotografie, landschappen, natuur, gebouwen.

Nee, is hooguit een leuk extraatje.

Nee.

Geen specifieke wensen.

Dacht zelf aan een 18-55 en een 55-200 lens.

Heb ook wat rondgekeken in foto winkels en zag dat ze ook 2e hands exemplaren verkopen, aangezien op deze modellen ook garantie zit (eventueel te verlengen) is dit ook een optie.
  • Sony α-55 18-55 + 55-200 plus extra accu voor €600,=
  • FujiFilm S5 Pro 18-55 + grip en twee accu's voor €500,=
Voor de laatste kan ik een nikon 70-300 lens in bruikleen krijgen, het gaat wel om lens van een analoge camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Floydian schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:49:
Voornamelijk buitenfotografie, landschappen, natuur, gebouwen.
Daarvoor heb je toch geen 250mm tele nodig? Ofwel?

pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart

Telelens kan je bv. de pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR nemen. Of voor 100 euro nog 100mm (150mm equiv.) erbij: pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorgoB
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:59
Graag zou ik wat advies willen van de kenners.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fotocamera. Het doel is om voornamelijk mijn kinderen te fotograveren, maar tevens foto's van vakantie, sporten van de kids enz.

Mijn eerste keuze was gevallen op de Nikon 3200 spiegelreflex camera. Maar aangezien ik me niet echt wil gaan verdiepen in de verschillende (handmatige) opties en omdat deze natuurlijk erg groot zijn, waardoor je deze niet makkelijk ff meeneemt, werd mij geadviseerd om een compact of een systeemcamera te kopen.

Na diverse reviews te hebben gelezen was mijn keuze gevallen op de Nikon V1 en de NEX-5N.
Hierop weer verder gelezen en hieruit bleek dat de NEX-5 toch betere resultaten gaf.

Ik vind het op zich wel leuk om een grotere lens erbij te halen, zodat ik ook kan inzoomen op dingen.
Echter is daarmee ook weer het gemak van ff meenemen verdwenen.

De keuze was dus, of, de nex-5 met de standaard 18-55 en de 55-210 lens, of de 18-55 met de 16mm pancake lens. Alle 3 de lenzen komt boven het budget.

De pancake lens is kleiner, dus makkelijker mee te nemen, maar de 55-210 lens is weer leuker om in te zoomen.

Pfff, komt nogal wat bij kijken, bij een camera kiezen. ;)

Kunnen jullie mij adviseren wat te doen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een spiegelreflexcamera kun je net zoals een systeemcamera op standje auto zetten. Evengoed kun je ze beide handmatig instellen. Ik snap dus niet zo goed waarom de verkoper doorverwijst naar een systeemcamera met dit argument. Tenzij hij/zij de V1 al op het oog had om te verkopen, die valt niet zo makkelijk handmatig in te stellen.

Voor sporten zou ik zeker nog geen systeemcamera kopen ondanks dat ikzelf een systeemcamera gebruik. Alhoewel een Nikon 1 serie (zoals de V1) wel goed schijnt te zijn in het volgen van voorwerpen in goed licht, een functie die je wil hebben voor sportfotografie. Toch zou ik mij niet wagen aan een Nikon 1 serie. Het aantal objectieven is zeer beperkt en ik vind het vooral duur voor wat het bied met een kleinere sensor. Alhoewel de V1 dan wel weer een ingebouwde EVF heeft wat wel prettig is.

Tussen de 5n en de V1 zou ik eerder neigen naar de V1 maar zal toch zeker niet de D3200 zomaar afschrijven als keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 13:40 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's