zwembroek schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:16:
Ik ben benieuwd naar de resultaten Witeken.
Voor nu ligt mijn gevoel ook bij de SX50. Op het forum van Dpreview al veel goede dingen over gelezen en gezien. Ook door DSLR gebruikers wordt deze bridge heel erg gewaardeerd.
Zelfs foto's met 50x optische zoom plus 1,5x digitale TC zien er nog scherp uit.
Alleen raden collega's van mij een bridge camera af. Dit zijn professionele fotografen. Dan probeer ik mijn mogelijk beginnende hobby en amateurisme in perspectief te plaatsen, maar dan nog vinden zij dat ik voor een DSLR moet gaan. Alleen denk ik dat ik nooit dezelfde zoom resulaten met bijvoorbeeld een D650 met 300mm lens kan behalen. Ik wil best 1000 euro investeren, maar dan wil ik ook klaar zijn.
Orion84 schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:49:
Ik ben ook heel benieuwd naar witekens vergelijking van SX50 vs. DSLR met 70-300. DSLR's hebben in feite niets betaalbaars om dergelijke brandpuntsafstanden te evenaren, maar het is maar de vraag of de lens en sensor van de SX50 van een dusdanige kwaliteit zijn dat je ook daadwerkelijk meer detail vastlegt dan met een DSLR met minder mm's aan lens.
Wat een mooie herstdag was het vandaag, met vooral veel zon

. Een goede dag om de zoom te testen!
Note: Deze foto's zijn genomen onder 'perfecte' omstandigheden: Beide camera's op een statief, een zelfontspanner van 10 seconden, de camera evenwijdig met de zon (niet tegenlicht) waardoor de zon niet in de weg zit en het onderwerp mooi verlicht. Resultaten van handheld foto's kunnen afwijken

.
Beiden zijn gemaakt op max. zoom.
De D90 met
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR op 300mm (450mm equiv.), F5.6, ISO100.
Canon SX50 op 1200mm, F6.5, ISO 100.
Meer exif gegevens kan je op Flicker bekijken

.
Even nog een paar algemene dingen die mij opvallen: De LCD van de SX50 is superieur ten opzichte van de D90. Daar heeft Canon toch wel een groot voordeel. Toen de zon recht in de lcd scheen kon ik bij de D90 (met standaard bescherming erop) niks zien, bij de SX50 was de kwaliteit nog relatief goed.
Ook bij het algemene gebruik valt me wat op: Hij is lichter en meestal kies ik, itt de D90, eerder shutter priority. Omdat de IS heel goed en ik dus voor langere sluitertijden kan kiezen voor minder ISO, diafragma toch altijd op z'n wijdst is en er geen reden is om het diafragma te veranderen.
Na zo'n 100 foto's te hebben bekeken vind ik de IQ eigenlijk nog heel goed meevallen.
Als iemand de RAW's (of Jpeg's) (ik heb RAW+JPG geschoten) wilt hebben om ze op pixelniveau te bekijken, wil ik ze uploaden naar ergens anders. Maar met 50kb/s upload duurt het al een kwartier om 6 fotootjes te uploaden.
Ik laat de foto's voor zich spreken.
De 2 andere foto's kan je hier vinden (let wel: het vliegtuig is niet onder ideale omstandigheden getrokken en er zat wat tijd tussen beide):
http://www.flickr.com/pho...08396784/with/8185234274/
Ik benieuwd wat jullie van de resultaten vinden

.
* witeken begint nu met de DOF test
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand