Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:14
Download de nieuwste chipset drivers en Intel RST drivers nog eens.
Maar de kans is groot dat het gewoon een probleem is rond de OCZ Vertex 2, die staat er wel om bekend om plots onzichtbaar te worden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:29
Hoe word in apparaatbeheer de chipset aangegeven?(weet namelijk totaal niet welke ik heb) :o
En wat zijn RST drivers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
"Asus N56Z-S4215H chipset" --> blijkbaar Intel dus: Intel Chipset Software Installation Utility (neem de .exe-versie)
"SSD RST" --> Intel RST drivers dus: Intel RST RAID Driver (neem de .exe-versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
Is het nog steeds zo dat je eerst de oude chipsets drivers moet verwijderen voordat je de nieuwe installeert?
In dat geval moet ik nog steeds weten wat ik in apparaat beheer moet hebben voor de chipdrivers want daar kom ik niet uit. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frixel schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:05:
Is het nog steeds zo dat je eerst de oude chipsets drivers moet verwijderen voordat je de nieuwe installeert?
In dat geval moet ik nog steeds weten wat ik in apparaat beheer moet hebben voor de chipdrivers want daar kom ik niet uit. }:O
Je bent in de war met grafische kaarten. Als je daar van nvid naar amd gaat of omgekeerd, dan moet je eerst de oude graka drivers verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het een conflict tussen de Intel chipset en de Vertex. Een Haswell chipset is bijvoorbeeld incompatible met de Vertex2. Ik zou eens bij OCZ navragen of er wellicht ook bekende conflicting zijn met de chipset in jouw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
Ik heb zoals Malantur adviseerde de drivers via de links die Puncz heeft gegeven (beide dank daarvoor) :) gedownload en geïnstalleerd.
Probleem na de slaapstand lijkt nu verholpen. Ik heb de schijf gewoon weer als de laptop wakker word. Ook gaat nu het aan/uit knopje van de laptop knipperen als hij in de slaapstand staat. Dat was volgens mij voorheen niet. Is dat ook door de drivers aangepast?

Vervelend blijft wel dat na HERstarten de SSD niet gevonden word. 8)7

Misschien inderdaad een conflict zoals AHBdV stelt. Maar ik weet totaal niet hoe ik dat aan OCZ moet vragen of dat bekend is met mijn moedebord.(weet niet eens welke dat is) En dan zal het ook nog in het Engels moeten, dat gaat mij zeker niet lukken |:(

[ Voor 21% gewijzigd door Frixel op 13-12-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels ook rapid mode aangezet op mijn 840 PRO.

Ik krijg veel hogere waardes, en merk wel veel ervan. Alleen iedere keer als ik benchmark doe, is mijn Write speed altijd HOGER dan mijn read speed... Iemand enig idee hoe dit kan. ( het maakt verder niet echt uit ofzo in realworld merk ik het toch niet, maar was best benieuwd)

READ:

SEQ: 989, MB/s
4K : 20,80 MB/s
4k-64Thrd : 905.79 MB/s
Acc.time : 0,122 ms

Write

SEQ: 1108,28 MB/s
4K: 199,88 MB/s
4k-64Thrd : 1364,15 MB/s
Acc.time 0,023ms

total scores:

READ: 1026
WRITE: 1675

Total : 3229

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Read moet de info daadwerkelijk in je cache/RAM staan, anders gaat het nog steeds op SSD snelheid (max. SATA3). Write kan je gewoon met RAM snelheid naar toe schrijven tot de buffer vol is.

Althans, dat lijkt me, zonder mij te verdiepen in hoe die caching geïmplementeerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Sinds een aantal weken heb ik regelmatig dat mijn PC 5+ seconden freezed. In sommige gevallen loopt hij dan helemaal vast en is resetten de enige uitweg.

Na een van de vastlopers heeft Windows 7 ook een keer een disk check uitgevoerd. Er werden toen een aantal fouten gevonden, maar deze zijn vervolgens volgens mij allemaal gerepareerd.

De SSD waarop Windows is geïnstalleerd is een Samsung 830 256GB, nu ongeveer 1.5 jaar oud. Is er een tool waarmee ik kan checken of hij nog naar behoren functioneert? Wellicht is het gewoon een software probleem. :) Google searches leverde helaas geen betrouwbare resultaten op.

EDIT:

Ik bleek nog een ancient versie van SSD magician geïnstalleerd te hebben. De laatste installatie zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/5en1fee5p/samsung_830.jpg

Als ik de cijfers zie is het een wonder dat ie het überhaupt nog doet, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 35% gewijzigd door Mastasidaz op 13-12-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:23:
Read moet de info daadwerkelijk in je cache/RAM staan, anders gaat het nog steeds op SSD snelheid (max. SATA3). Write kan je gewoon met RAM snelheid naar toe schrijven tot de buffer vol is.

Althans, dat lijkt me, zonder mij te verdiepen in hoe die caching geïmplementeerd is :)
De read kan wel hoger zijn,maar 1000 is wel hoog genoeg denk ik , maar het mooie van rapid is dat die bench niet zo veel wear zorgt als een bench zonder rapid .Die EVO presteerd zonder rapid ook snel en dat maakt het geheel wel compleet .Als je een cache op een hd zet is het leuk totdat het cache vol zit en weg gaat schrijven , dat wegschrijven moet snel gebeuren anders zou het een bottleneck zijn
Zo een cache wil ik ook wel op mijn C drive en dan geen primocache , wat wel hetzelfde doet maar een intel cache voor intel ssd om de wear tegen te gaan :)

Read is hoger met 3GB en primocache dus haast geen wear met de bench :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XtfyokomOFgZOkTX8D4m94gL/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mastasidaz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:49:

Ik bleek nog een ancient versie van SSD magician geïnstalleerd te hebben. De laatste installatie zegt het volgende:

[afbeelding]

Als ik de cijfers zie is het een wonder dat ie het überhaupt nog doet, of zie ik iets over het hoofd?
Als ik die cijfers zie, zie ik geen weinig verkeerds. Het enige is dat er 21 keer de stroom onverwachts is uitgevallen, maar dat is geen echt probleem. Voor de rest ziet alles er goed uit.

Waarschijnlijk heb je dus een software probleem. Ga al je drivers na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
Gisteravond is de OS HDD van mij desktop (deze functioneerde als server voor de andere devices in huis) gecrashed (zal je altijd zien, tijdens een filmavondje), vandaag dan maar een SSD besteld (Samsung 840 EVO 120GB).

Nu heb ik ook een laptop waar ik dagelijks op werk, een Intel Core i7, 16GB, SATA3, waar een Samsung 830 128GB in zit als OS SSD. Mijn desktop heeft een AMD Phenom X4 9550, 8GB, SATA2, hier moet dus de nieuwe SSD in komen als OS schijf.

Wat is nu wijsheid, de Samsung 840 EVO in de laptop zetten en de 830 in de desktop, of is het kleine snelheidsverschil (de 840 EVO is sneller) het hele omzetten niet waard? Of zie ik andere redenen over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 15-12-2013 11:57 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

In de praktijk merk je het verschil niet tussen beide SSD schijven, dus ik zou de nieuwe gewoon in de desktop zetten en je oude in de laptop laten zitten.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 18:48
Onderstaande info van mijn Kingston V300 op helaas een Sata-300 aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/vxp1qa.png

Wanneer ik overstap op een moederbord met een Sata-600 aansluiting, zal ik dat dan merken in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relative schreef op maandag 16 december 2013 @ 03:25:
Wanneer ik overstap op een moederbord met een Sata-600 aansluiting, zal ik dat dan merken in de praktijk?
Nope. Alleen bij erg grote sequentiele activiteit zal je in thoerie wat kunnen merken, maar een dergelijke zie je eigenlijk niet en dan nog zou het een wonder zijn als je dat dubbelblind zou waarnemen (oftewel je maakt het jezelf waarschijnlijk wijs als je iets merkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Relative schreef op maandag 16 december 2013 @ 03:25:

Daar zal je niets (niet veel) van merken, tenminste wat de sata600 betreft. Maar je huidige computer is waarschijnlijk op meer fronten zwak, dus ja, je gaat er wel op vooruit als je een meer modern systeem aanschaft.

Maar je hebt de ssd wel in IDE mode draaien lijkt me. Daarmee lever je wel performance in. Het is beter om in AHCI mode te draaien.
Verder staat die aardig vol. Dat is ook niet al te best voor performance (en levensduur).

[ Voor 8% gewijzigd door Reepje op 16-12-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Onlangs inderdaad een goede schijf op een oud moederbord gestoken (Asus M2N SLI Deluxe). Deze ondersteund helaas nog geen AHCI. Benchmarks zien er toch goed uit (voor Sata300) maar bv de opstarttijd was de traagste die ik al gezien had op een ssd.

Als je nu dus IDE draait met foute drivers, dan kan je zelfs zonder moederbord te vervangen nog wel iets van verbetering halen (Indien Intel chipset bij voorkeur ook de Intel RST drivers installeren).

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 16-12-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Reepje schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:44:
Verder staat die aardig vol. Dat is ook niet al te best voor performance (en levensduur).
Dat is in de laatste modellen van tegenwoordig eigenlijk geen issue meer, zoals Tweakers zelf recent getest heeft: reviews: Msata-ssd's: klein van stuk, groot in prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik wilde eerst een Crucial kopen maar denk dat ik toch maar voor de Samsung ga. Wanneer zijn deze te koop in Nederland?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
_Arthur schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:00:
[...]

Dat is in de laatste modellen van tegenwoordig eigenlijk geen issue meer, zoals Tweakers zelf recent getest heeft: reviews: Msata-ssd's: klein van stuk, groot in prestaties?
Met AHCI en TRIM actief misschien wel, maar in dit geval gaat het waarschijnlijk om een ssd die in IDE mode draait zonder TRIM. Vanaf je TRIM mist zou ik toch wel oppassen met je ssd vol te zetten, je hebt immers vaak maar 7% overprovisioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

kraades schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:32:
Ik wilde eerst een Crucial kopen maar denk dat ik toch maar voor de Samsung ga. Wanneer zijn deze te koop in Nederland?
Verwacht niet dat je het verschil in de praktijk gaat merken... ik ben recentelijk ook van een 128GB SSD naar een recente 240GB SSD gegaan, en ik heb 0,0 snelheidsvooruitgang gemerkt (is uiteraard wel te zien op benches).

Bovendien verwacht ik dat de M500 mSata verlopig gewoon goedkoper zal zijn dan de 840 EVO mSata, net als met hun grote 2.5" broertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Mja, ik lees nu ook de hele mlc vs. tlc discussie. De disk zal als systeemschijf gebruikt gaan worden. Twijfel twijfel...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

kraades schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:13:
Mja, ik lees nu ook de hele mlc vs. tlc discussie. De disk zal als systeemschijf gebruikt gaan worden. Twijfel twijfel...
Dan moet je dit eens lezen, dan twijfel je niet meer: http://us.hardware.info/r...on-final-update-20-6-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Bedankt voor de link. Het is meer de geschiktheid voor systeem disk (i.t.t. storage). Hoewel de evo denk ik wel weer een generatie/evolutie verder is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik heb mijn OS ssd (Intel 320 80GB) na 2 jaar verkocht met ongeveer 2TB writes op de teller. Dat komt neer op ongeveer 25 PE-cycles, pakweg afgerond 15 per jaar.
Het TLC geheugen van Samsung kan gegarandeerd 1000 cycles aan en volgens die tests van hardware.info gaat het richting de 3000. De levensduur ligt dus in mijn geval tussen de 66 en de 200 jaar, en toch heb ik hem na 2 jaar al weggedaan omdat die generatie nog sub 100MBps writes doet en de nieuwe generatie pakweg 300MBps (op de modellen rond de 120GB).

Neem nu nog dat je de schijf nooit meer zal upgraden, dan nog zal je over een jaar of 5 toch een nieuwe laptop kopen. In mijn geval zou er dan dus nog geen 10% van de levensduur van de cellen verbruikt zijn.
Naar mijn mening kan je net zo goed een ssd met TLC steken als een MLC ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iemand een idee? Ik heb hier een LSI SAS controller die in "passthrough" modus ook TRIM doorstuurt. Met trimtest zie ik dat TRIM op een intel X25-M 80GB wel lijkt te werken, maar op een 840 EVO niet? Wat zou het probleem bij die EVO kunnen zijn? Of misschien is trimcheck wel helemaal geen definitief uitsluitsel..?

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 16-12-2013 23:57 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Kans bestaat dat hij niet niet werkt door de Turbo Write.
Data komt binnen op het SLC stuk van de EVO en wordt verplaatst naar het TLC stuk zonder het programma dit weet.
Het programma verwijdert de data weer, dus het wordt gewist uit het TLC geheugen, maar nadien gaat het programma op zoek naar de data in het SLC stuk. Hier is ondertussen al andere data te vinden aangezien het een tijdelijke cache is.

Mocht dit waar zijn:
- dan werkt TrimCheck niet op Samsung EVO's
- dan zie je in TrimCheck de hex data veranderen tegenover tussen wat hij erop zet en wat hij erna terug vindt, maar dan verschillende van 00 00 00 ..

Puntje 2 kan je zelf checken, voor puntje 1 moet je even wachten tot iemand met een EVO dit voor jou na wilt kijken. (Kan ik eventueel morgen doen, maar ik heb nu geen tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hey thanks. Dat turbowrite zou idd best de boosdoener kunnen zijn, het maakt iig de route complexer.
Of zou het ook kunnen dat die SLC buffer gewoon hetzelfde blijft terwijl de echte TRIM wel aankomt bij de blokken in het TLC, maar dat die SLC gewoon blijft staan tot hij overschreven wordt of vol zit ofzo?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 00:37
Bedriegen mijn ogen mij of staat de samsung evo 840 1TB voor 400euro op amazon.de ? Kunnen we deze prijs ook binnenkort in Nederland verwachten of is het een goed idee om hem nu te kopen uit duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, de priizen zijn daar lekker laag. Hoe lang dat blijft weet ik niet.
Gisteren was 222 euro voor de 500 GB variant van crucial ook heel mooi. Is nu alweer omhoog.
De lage prijzen staan ook gewoon in onze pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik kwam er net achter dat TRIM blijkbaar ook werkt op een software raid 0 volume op 3 dynamic disk / SSD's. Ik las op internet vanalles, maar trimtest laat iig zien dat TRIM doorgegeven wordt via de LVM naar de SSD's. Had ik eigenlijk niet verwacht. Storage spaces in windows 8 doet dat ook trouwens, ook getest, maar de performance van wat ze daar onder raid 0 verstaan is bagger, helaas. En dat allemaal ook nog eens op een LSI SAS controller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
Reepje schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:20:
Gisteren was 222 euro voor de 500 GB variant van crucial ook heel mooi. Is nu alweer omhoog.
Helaas geen kredietkaart anders had ik hem zo besteld. :(

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Zijn er sommige ssd-schijven beter geschikt voor een NAS? of kan ik gewoon de S500 of evo 840 nemen?

Verwijderd

Reepje schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:20:
200 euro is voor mij de magische prijs, al ben ik wel een beetje bang dat er weer iets moois uitkomt vlak nadat ik het spul koop. Op zich zit ik nog wel goed met mijn 830, idealiter zou ik alleen wat meer ruimte hebben.

Van die 830 heb ik qua product absoluut geen spijt gehad, wel van het feit dat de prijs binnen vier maanden enorm omlaag klapte nadat ik hem kocht. Ik houd dergelijke trends altijd goed in de gaten en er was toen niet veel wat daarop wees, helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2013 09:15 ]

• Ribozyme
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:13:
[...]

200 euro is voor mij de magische prijs, al ben ik wel een beetje bang dat er weer iets moois uitkomt vlak nadat ik het spul koop. Op zich zit ik nog wel goed met mijn 830, idealiter zou ik alleen wat meer ruimte hebben.

Van die 830 heb ik qua product absoluut geen spijt gehad, wel van het feit dat de prijs binnen vier maanden enorm omlaag klapte nadat ik hem kocht. Ik houd dergelijke trends altijd goed in de gaten en er was toen niet veel wat daarop wees, helaas.
Ik heb de 840 samsung 500gb op de kop kunnen tikken voor 200 euro. Wel op vraag en aanbod zonder garantie maar hij was nieuw in de verpakking :p De 960gb M500 zal de prijzen van de samsungs 1TB en 750gb ook naar beneden halen hopelijk. Weet iemand af trouwens van de samsung 960gb met V-nand? Hij staat in de pricewatch maar nog wonder prijs. En op internet vind ik dat hij reeds in augustus geïntroduceerd is?

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:13:
200 euro is voor mij de magische prijs, al ben ik wel een beetje bang dat er weer iets moois uitkomt vlak nadat ik het spul koop.
Tja, dan zal je altijd hebben met IT spul...

• Phuncz
  • Niet online
Maar goed dat het verschil tussen een goede SSD van 2 jaar terug en eentje van nu enkel te merken is in benchmarks en niet in de realiteit, dan doet het minder pijn.

Verwijderd

_Arthur schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:02:
Tja, dan zal je altijd hebben met IT spul...
Nee hoor, ik let er altijd netjes op wat de prijzen doen en wat er aan zit te komen en ik koop met mijn verstand. Wat dat betreft gaat het eigenlijk altijd goed, behalve een beetje bij deze prijzen dus. Het product was goed, ik had alleen beter vier maanden langer kunnen wachten.

Aan de andere kant zit ik nu nog steeds op rozen met de Sandy die ik toen kocht, wat ik niet helemaal verwacht had. Gevalletje win some, lose some.
Phuncz schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:51:
Maar goed dat het verschil tussen een goede SSD van 2 jaar terug en eentje van nu enkel te merken is in benchmarks en niet in de realiteit, dan doet het minder pijn.
Ja, die ~200 GB verschil zou inderdaad niet te merken zijn :+

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:08:

Nee hoor, ik let er altijd netjes op wat de prijzen doen en wat er aan zit te komen en ik koop met mijn verstand. Wat dat betreft gaat het eigenlijk altijd goed, behalve een beetje bij deze prijzen dus. Het product was goed, ik had alleen beter vier maanden langer kunnen wachten.
Wachten... Dan had je dus 4 maanden geen profijt van je ssd, mag dat niet wat kosten?

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:08:
Het product was goed, ik had alleen beter vier maanden langer kunnen wachten.
In 4 maanden tijd in de IT staan de volgende producten vaak alweer voor de deur.

In de IT geldt doorgaans: wanneer je met het product de winkel (webwinkel/echte winkel) uitwandelt, is het product alweer veroudert.

Verwijderd

GioStyle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:19:
Wachten... Dan had je dus 4 maanden geen profijt van je ssd, mag dat niet wat kosten?
Ik heb twee jaar gewacht op Bulldozer en uiteindelijk voor Sandy gekozen, omdat Ivy ook niet veel beter bleek. Voor dat geld had ik nog wel vier maanden gewacht; ik ben iets minder van de instant gratification dan veel mensen hier. Het mag best wat kosten, maar het moet niet enorm afschrijven (voor computerbegrippen).
_Arthur schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:39:
In de IT geldt doorgaans: wanneer je met het product de winkel (webwinkel/echte winkel) uitwandelt, is het product alweer veroudert.
Vaak klopt dat ook, maar ik koop producten vaak juist na die eerste dure periode. Dan zijn ze een stuk goedkoper maar nog steeds courant. Bij veel producten is die cyclus overduidelijk (denk aan de min of meer jaarlijkse cycles van Intel), hier was Samsung iets nieuws aan het doen en bleek die inschatting lastiger.

Maar goed, genoeg geneuzeld over mijn gebruikelijk geniale aankoopstrategieën :+ SSD's!

• pitchdown
Ik heb interesse in een samsung evo 840 1TB.
Ik wil deze gebruiken in een QNAP 869 PRO.

Iemand die weet of een qnap dit gaat herkennen? De 1 TB staat nl. niet op de compatibility-list.

• _Arthur

_Arthur

blub

pitchdown schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:41:

Iemand die weet of een qnap dit gaat herkennen? De 1 TB staat nl. niet op de compatibility-list.
Lijkt mij een beetje erg zonde om een SSD in een NAS te plaatsen. De NAS zal de SSD heel erg beperken qua snelheid.

• Spanjard
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 23:52

het herkennen zou ik mij niet eens zo druk over maken... ik vind dat je een trage/slappe cpu van een NAS niet een ssd moet geven dat is zonde van je geld want hij gaat nooit zijn snelheid halen hierdoor.

Domoticz + Fotografie + Gaming

• pitchdown
Spanjard schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:26:
[...]

het herkennen zou ik mij niet eens zo druk over maken... ik vind dat je een trage/slappe cpu van een NAS niet een ssd moet geven dat is zonde van je geld want hij gaat nooit zijn snelheid halen hierdoor.
Ik gebruik het al langer , maar dan kleinere SSD`s.
Voordeel is dat ze de helft van de stroom gebruiken, en icm ESXI met meerdere vm`s op een SSD draait dat prima.

• jasjenl
  • Laatst online: 18-09 13:57

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb een SSD in mijn (werk) pc zitten die ik destijds min of meer blind door de winkel erin heb laten zetten. Het is een Sandisk SDSSDP128G volgens de device manager. Nu heb ik het idee dat de performance van dit ding nogal ondermaats is af en toe, met name qua schrijven. Dit is het resultaat van crystaldiskmark:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zMJhFvq.png
Dat is toch erg traag? Of vergis ik me nu?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom in godsnaam?

Alle recente hdd's doen gemakkelijk 100MB/s lezen, dus je vult makkelijk een gigabit netwerk. Daarnaast heeft de proc van de meeste consumenten-NAS'en moeite om ook maar de helft van gigabit te vullen.

Wat stroom betreft: gewoon spin down na x min idle.

SSD in NAS = grootse kul.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 19-12-2013 18:34 ]

• GioStyle
Zullen we kijken over 5 jaar? Zeg december 2018.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GioStyle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:47:
[...]Zullen we kijken over 5 jaar? Zeg december 2018.
Oh, was het een vraag uit de toekomst... vergeef me dat ik het jaartal van 2018 niet gecheckt heb bij de post!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:43
Ik vind SSD in een NAS totaal geen kul.
Wat is er mis met een bv 2-disk NAS met het OS en polling directories op de SSD waardoor het OS snel is en de disk kan downspinnen en de NAS daardoor extreem zuinig. 64 gig SSD icm met een 3 TB disk ofzo. Backuppen moet je toch bij een NAS en hardware failure ben ik persoonlijk niet zo heel benauwd voor dat ik perse RAID moet hebben. Disk stuk -> nieuwe disk. Backup terug. Klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 19-12-2013 19:59 ]

UNOX: The worst operating system

• pitchdown
Bartjuh schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:33:
[...]

Waarom in godsnaam?

Alle recente hdd's doen gemakkelijk 100MB/s lezen, dus je vult makkelijk een gigabit netwerk. Daarnaast heeft de proc van de meeste consumenten-NAS'en moeite om ook maar de helft van gigabit te vullen.

Wat stroom betreft: gewoon spin down na x min idle.

SSD in NAS = grootse kul.
schrijven haalt een normale HD niet.
Als ik via esxi een speedtest doe op een 3 of 4 TB harddisk of een ssd-schijf een stuk sneller met schrijven. Voor aantal ESXI-vm`s heeft dit zeker meer waarde.

• GioStyle
Bartjuh schreef op donderdag 19 december 2013 @ 19:26:
[...]

Oh, was het een vraag uit de toekomst... vergeef me dat ik het jaartal van 2018 niet gecheckt heb bij de post!
Sterker nog, kan genoeg configuraties bedenken waarbij een ssd in een nas zeker nut heeft. ;w

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:29
Vandaag mijn eerste SSD'tje geïnstalleerd. Merk dat het allemaal een stuk vlotter gaat, ben benieuwd naar de prestaties met game laadtijden.

• pitchdown
GioStyle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:51:
[...]

Sterker nog, kan genoeg configuraties bedenken waarbij een ssd in een nas zeker nut heeft. ;w
ESXI zeg ik met meerdere vm`s op een ssd...

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GioStyle schreef op donderdag 19 december 2013 @ 20:51:
[...]Sterker nog, kan genoeg configuraties bedenken waarbij een ssd in een nas zeker nut heeft. ;w
SAN ja, NAS niet/minimaal/extreme niche.

De genoemde 'nas' heeft ip-san met vm blijkbaar, san dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:33:
[...]

Waarom in godsnaam?

Alle recente hdd's doen gemakkelijk 100MB/s lezen, dus je vult makkelijk een gigabit netwerk.
Sequentieel wel.... maar met random access kom je in dramatisch lage transferrates uit. 1 MB ongefragmenteerd is ongeveer het kantel punt waarop een harddisk goed presteert. Ruim daarboven, en de HDD presteert dicht bij sequentiele prestaties. Ruim daaronder, en je zit met transferrates van enkele MB/s.

Het hangt er dus maar net vanaf wat voor data je op je NAS hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Weet er iemand of Samsung de "spacer" apart verkoopt? Plaatje dat je nog lijmen/plakken aan de onderkant van de SSD

[ Voor 39% gewijzigd door iAbdel op 20-12-2013 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iAbdel schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:35:
Weet er iemand of Samsung de "spacer" apart verkoopt? Plaatje dat je nog lijmen/plakken aan de onderkant van de SSD
Je bedoelt gewoon een bracket? Dat zou ik niet lijmen, gewoon netjes schroeven via de daarvoor bedoelde gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
jasjenl schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:31:
Ik heb een SSD in mijn (werk) pc zitten die ik destijds min of meer blind door de winkel erin heb laten zetten. Het is een Sandisk SDSSDP128G volgens de device manager. Nu heb ik het idee dat de performance van dit ding nogal ondermaats is af en toe, met name qua schrijven. Dit is het resultaat van crystaldiskmark:
[afbeelding]
Dat is toch erg traag? Of vergis ik me nu?
Het is inderdaad traag voor hedendaagse SSD's. Als je wilt weten of hij goed presteert in vergelijking met vergelijkbare SSD's, kan je eens Googlen op Sandisk SDSSDO128G review of test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Om er even op in te springen...

Er klopt waarschijnlijk bij jouw configuratie iets niet. Denk dat de controller in IDE modus staat of iets anders dat niet goed staat.
Dus welke hardware heb je eigenlijk om precies te zijn? Meer info is altijd handig.

Want meeste sandisk SSD's zijn alles behalve ondermaats normaal...

De meest handige vorm van meer info is gewoon een screenshot van AS-SSD (benchmark hoef je niet te draaien)...
Daarin staat direct de gegevens die "wij" nodig hebben. Namelijk controller + SATA modus.

[ Voor 35% gewijzigd door Swordlord op 21-12-2013 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 18-09 13:57

jasjenl

Liab A Tymo

Swordlord schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:20:
[...]

Om er even op in te springen...

Er klopt waarschijnlijk bij jouw configuratie iets niet. Denk dat de controller in IDE modus staat of iets anders dat niet goed staat.
Dus welke hardware heb je eigenlijk om precies te zijn? Meer info is altijd handig.

Want meeste sandisk SSD's zijn alles behalve ondermaats normaal...

De meest handige vorm van meer info is gewoon een screenshot van AS-SSD (benchmark hoef je niet te draaien)...
Daarin staat direct de gegevens die "wij" nodig hebben. Namelijk controller + SATA modus.
Dat zal ik over twee weken eens doen, aangezien ik dan pas weer op kantoor ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Of je hebt nog een BIOS waar je geen AHCI kunt instellen. Mijn schoonvader heeft ook een moederbord waar je het niet kunt instellen en de laatste BIOS versie zit er al in.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:05:
[...]

Je bedoelt gewoon een bracket? Dat zou ik niet lijmen, gewoon netjes schroeven via de daarvoor bedoelde gaatjes.
nee iAbdel bedoelt denk ik zo'n plakstukje om je SSD met een paar mm te verhogen.
Deze zat bij mijn crucial bijgeleverd iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
Lothlorien67 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:07:
[...]

nee iAbdel bedoelt denk ik zo'n plakstukje om je SSD met een paar mm te verhogen.
Deze zat bij mijn crucial bijgeleverd iig.
Ja idd zat bij mijn Kingston, maar bij de Samsung zat er geen bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Niet om domme vragen te stellen, maar eerder om kritisch te zijn want er zijn vast alternatieven.

Waarom heb je hem eigenlijk nodig?
Waarin en hoe wil je de SSD vastzetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 21-12-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Er zijn laptopbehuizingen waar de SSD niet vastgezet wordt met schroeven, maar ingeklemd wordt. Als hier de SATA connector op z'n kop zit (je de schijf dus met het label naar boven moet monteren) heb je het probleem dat de SSD dus gaat zweven.

Als je de (notebook) kit versie van de 840 EVO koopt krijg je er een riser bij.

Afbeeldingslocatie: http://images.samsung.com/is/image/samsung/nl_MZ-7TE500LW_012_Black_black?$Viewer$&rect=0,0,600,400&scl=7.5&id=CVVr12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
Swordlord schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 18:59:
Niet om domme vragen te stellen, maar eerder om kritisch te zijn want er zijn vast alternatieven.

Waarom heb je hem eigenlijk nodig?
Waarin en hoe wil je de SSD vastzetten?
Via de EZConvert MB882SP-1S-1B en zo in 1 van de bays van mijn server (microserver gen8) gebruiken.

De Samsung heeft dikte van 7mm en en ik mis 2mm zodat deze perfect ik de behuizing van de icy Dock,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Die dingen kunnen toch ook 7mm dikke drives? Die veer wat erin zit om mee vast te zetten komt aardig diep de behuizing in en houd volgens mij ook een 7mm drive op zen plek.
Of ik heb een ander type in men kop...

edit:
Heb et maar eens even opgezocht, twijfelde aan men eigen.

http://www.icydock.com/ic...hard_drive_converter.html
MB882SP-1S-1B (Patented tool-less design)

‧ Support SATA 6Gb/s SSD (7-15mm thickness)
Edit 2:

De spacer lijkt me overigens ook geen oplossing, want de aandruk veer duwt meer in richting het midden van de drive... de spacer zit alleen maar rond de rand.

[ Voor 84% gewijzigd door Swordlord op 21-12-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 15:37
Vandaag een dag bezig geweest om een SSD in mijn PC te installeren. Helaas is het nog steeds niet optimaal.
Ik dacht dat ik me van te voren goed georiënteerd had, helaas helemaal over het hoofd gezien dat SSD en AMD niet altijd goed gaat.

Mijn boot tijd is erg lang. De pc blijft heel lang hangen bij het windows logo. De opstart tijd (van knopje indrukken tot verschijnen bureaublad) is ruim ander halve minuut. :'(

Hopelijk heeft iemand nog een oplossing die ik niet heb geprobeerd?

De gegegevens:
Samsung 840 EVO 120 gb
GA-880GMA-UD2H (rev. 2.0) Bios F5
AMD Athlon II X3 440 Boxed
Windows 7 64bit
Bios in AHCI modus.

Laatste stand van zaken:
Schone installatie gedaan. Na de installatie was de boot tijd ongeveer een minuut. Na honderden windows updates en talloze installaties werd de opstart tijd opeens 1,5 minuut. (Ik vermoed na het installeren van sp1).

Wat ik al eerder heb geprobeerd:
- Via game.amd.com de laatste AMD Chipset Drivers geïnstalleerd. Helaas maakte dat de opstarttijd alleen maar langer (2,5 minuten). Driver daarna weer terug gezet naar de standaard AHCI 1.0 seria; ata controler van Windows.
- AMD drivers installeren tijdens de windows setup, dat resulteerde gelijk in een lange opstarttijd.
- Bios geflashed van F1 naar F5 (had geen effect)
- Firmware van SSD updaten is niet gelukt. Niet via Samsung Magician, en niet via opstart cd. (Denk ook niet dat dit een oplossing zou geven aangezien er bij de release notes niks staat geschreven over AMD/opstart problemen).
- In de bios C1E uit gezet (geen merkbaar resultaat bij de boot tijd dus daarna weer aan gezet).
- Dit topic doorzocht op 'AMD' en ook het topic SSD performance op AMD borden info en handleiding veel info, belangrijkste conclusie...bij iedereen werkt het een andere configuratie/installatie het best.

Heeft er iemand nog suggesties die ik kan proberen? Andere drivers? Andere instellingen in de bios? anything?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal gesproken hoef je niet met drivers aan de slag, en is het beste om de windows setup gewoon zelf het werk te laten doen (muv de ahci die je zelf in de bios moet activeren).

Dat er problemen zijn mbt AMD-SSD is nieuw voor mij. Soms zijn er problemen, soms is dat bij een AMD soms is dat bij een Intel. Het probleem topic dat je aanhaalt is meer dan 4 jaar oud, ja dat was de begintijd van de ssd's en toen moest er nog veel gesleuteld worden.

Neemt niet weg dat je problemen hebt. Het enige wat ik zelf zo kan bedenken, is dat je de HDD niet hebt losgekoppeld bij de instalatie, en/of dat er wat fout is gegaan bij de install.

Ook omdat je met een aantal exotische drivers aan de slag bent gegaan, zou ik je aanraden de ssd helemaal schoon te maken (format waarbij ook de verborgen partitie van 100mb wordt verwijderd) en het dan nog eens te proberen. Probeer het dan met een recentere versie van win7, zodat je niet dat hele servicepack weer moet instaleren.

Na de install laat je rustig windows de updates instaleren. Na de eerste run kan je de update nogmaals laten lopen. De eerste paar keer dat windows opstart worden er wellicht nog wat zaken intern op een rijtje gezet, zodat het allemaal nog niet optimaal loopt. Ga dan niet meteen allerlei vreemde drivers installeren van vage sites, maar beperk je tot de drivers die je echt nodig hebt, en haal die van de site van je moederbord.

edit. Bedenk je verder, dat de ssd alleen windows sneller zal opstarten, en geen invloed heeft hoe snel de bios wordt doorlopen. Sommige moederborden hebben gewoon meer tijd nodig voor de bios. Ook het aantal aangesloten apparaten is van invloed. Mijn computer doorloopt de post bijv in 2 sekonden, daarna heeft windows nog eens 12 sekonden nodig om op te starten. Als ik echter de HDD erinhang, dan kan het wel 15 sekonden duren voordat windows begint. Daarmee is de opstarttijd van 14 naar 27 sekonden gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 22-12-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Reepje zegt het al ongeveer maar kijk ook even naar alles wat op de USB is aangesloten.

Ik heb een externe Lacy schijf gehad die de boot met 45 seconden verlengde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Kan je zorgen dat Windows het loginscherm laat zien bij het opstarten?
Dan ben ik wel benieuwd naar de tijden vóór het loginscherm, en ná het loginscherm.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 09:02:
Normaal gesproken hoef je niet met drivers aan de slag, en is het beste om de windows setup gewoon zelf het werk te laten doen (muv de ahci die je zelf in de bios moet activeren).
Dat er problemen zijn mbt AMD-SSD is nieuw voor mij. Soms zijn er problemen, soms is dat bij een AMD soms is dat bij een Intel. Het probleem topic dat je aanhaalt is meer dan 4 jaar oud, ja dat was de begintijd van de ssd's en toen moest er nog veel gesleuteld worden.
Bij mijn laatste install heb ik alles 'schoon' gedaan. Windows laten booten bij startup, schijf laten formateren, windows alles laten installeren zonder zelf drivers te laden.
Het topic is inderdaad oud. de laatste post is uit 2012. Maar het topic lijkt wel te gaan over het zelfde probleem.
Ook omdat je met een aantal exotische drivers aan de slag bent gegaan, zou ik je aanraden de ssd helemaal schoon te maken (format waarbij ook de verborgen partitie van 100mb wordt verwijderd) en het dan nog eens te proberen. Probeer het dan met een recentere versie van win7, zodat je niet dat hele servicepack weer moet instaleren.
Deze manier van installeren heb ik gedaan. Helaas heb ik allen een originele win7 dvd die al een tijdje oud is, en dus zonder service pack.
edit. Bedenk je verder, dat de ssd alleen windows sneller zal opstarten, en geen invloed heeft hoe snel de bios wordt doorlopen. Sommige moederborden hebben gewoon meer tijd nodig voor de bios. Ook het aantal aangesloten apparaten is van invloed. Mijn computer doorloopt de post bijv in 2 sekonden, daarna heeft windows nog eens 12 sekonden nodig om op te starten. Als ik echter de HDD erinhang, dan kan het wel 15 sekonden duren voordat windows begint. Daarmee is de opstarttijd van 14 naar 27 sekonden gegaan.
De doorloop tijd van de bios op zich is inderdaad niet heel kort (seconde of 25), had al gelezen dat daar weinig aan te doen is. Ik heb er geen andere schijven aan hangen. Maar na de bios blijft hij dus nog ongeveer een minuut hangen bij het windows logo.
Msel schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:00:
Reepje zegt het al ongeveer maar kijk ook even naar alles wat op de USB is aangesloten.
Dit heeft denk ik alleen invloed op de bios doorlooptijd, of niet? Heb sowieso alleen maar een muis en toetsenbord eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Onbekend schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:13:
Kan je zorgen dat Windows het loginscherm laat zien bij het opstarten?
Dan ben ik wel benieuwd naar de tijden vóór het loginscherm, en ná het loginscherm.
Ehm...het login scherm staat inderdaad uit. Na een eventuele login laad windows toch nog alleen het bureau blad? Mijn bureaublad is in een paar seconde geladen, hij blijft echt hangen op het windowslogo (net nadat de kleurtjes van het logo zich tot 1 geheel hebben gevormd).
Hoe zou ik het login scherm eventueel aan kunnen zetten om dit te testen? Heb het zelf nooit aan staan omdat ik er een bloed hekel aan heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:40

thof

FP ProMod
Swordlord schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 21:12:
Die dingen kunnen toch ook 7mm dikke drives? Die veer wat erin zit om mee vast te zetten komt aardig diep de behuizing in en houd volgens mij ook een 7mm drive op zen plek.
Of ik heb een ander type in men kop...

edit:
Heb et maar eens even opgezocht, twijfelde aan men eigen.

http://www.icydock.com/ic...hard_drive_converter.html

[...]

Edit 2:

De spacer lijkt me overigens ook geen oplossing, want de aandruk veer duwt meer in richting het midden van de drive... de spacer zit alleen maar rond de rand.
Om nog even aan te vullen:
Ik heb een Asus N73SV laptop, waarin ruimte is voor 2 stuks 12.5mm drives. Asus heeft maar 1 bracket meegeleverd om een schijf mee vast te zetten, waarin een 9.5mm (standaard) drive past. Bij het plaatsen van een SSD in de 2de bay zonder bracket, moest ik dus de ruimte tot 9.5mm opvullen en vervolgens nog tot 12.5mm. Ik heb er gewoon een stukje karton voor gebruikt, ging prima :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na de bios (waar de hardware wordt gecontroleerd) start windows. Dan wordt de hardware pas geladen (bij een uefi is dat anders). Aangezien dat lang duurt, heeft windows moeite met 1 of meerdere hardware op de computer. Dat kan brakke hardware zijn, of onjuiste drivers, of een combinatie.
Vroeger gebruikte ik het programma bootvis om te achterhalen welke driver er zo lang over deed, er zijn nu meer mogelijkheden, ook ingebouwd in windows. Welke nu goed/handig zijn weet ik zo even niet.

kijk eens naar deze link die ik opgoogelde

http://www.techrepublic.c...e-slower-boot-times/3253/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:44:
Na de bios (waar de hardware wordt gecontroleerd) start windows. Dan wordt de hardware pas geladen (bij een uefi is dat anders). Aangezien dat lang duurt, heeft windows moeite met 1 of meerdere hardware op de computer. Dat kan brakke hardware zijn, of onjuiste drivers, of een combinatie.
Vroeger gebruikte ik het programma bootvis om te achterhalen welke driver er zo lang over deed, er zijn nu meer mogelijkheden, ook ingebouwd in windows. Welke nu goed/handig zijn weet ik zo even niet.

Ik ga er doorheen spitten. Dank voor de tip. Ik laat weten wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Rens schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:35:
[...]

Ehm...het login scherm staat inderdaad uit. Na een eventuele login laad windows toch nog alleen het bureau blad? Mijn bureaublad is in een paar seconde geladen, hij blijft echt hangen op het windowslogo (net nadat de kleurtjes van het logo zich tot 1 geheel hebben gevormd).
Hoe zou ik het login scherm eventueel aan kunnen zetten om dit te testen? Heb het zelf nooit aan staan omdat ik er een bloed hekel aan heb ;)
Het gemakkelijkste is om even een wachtwoord voor jouw eigen gebruiker in te stellen.
Controleer ook of de computer ook nog flink bezig is op het moment dat je het wachtwoord moet invullen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:44:

Onbekend schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:57:
[...]
Het gemakkelijkste is om even een wachtwoord voor jouw eigen gebruiker in te stellen.
Controleer ook of de computer ook nog flink bezig is op het moment dat je het wachtwoord moet invullen.
Ik heb via de link die Reepje voorstelde wat gedetailleerdere tijden weten te achterhalen. Ik denk dat dit ook de tijden zijn waar 'Onbekend' naar vroeg.

De laatste paar keer opstarten duurde elke keer tussen de 87 en 90 seconden. Die tijden kunnen opgesplitst worden in:
BootTsVersion 2
BootStartTime 2013-12-22T10:17:54.671600300Z
BootEndTime 2013-12-22T10:20:34.005488200Z
SystemBootInstance 18
UserBootInstance 16
BootTime 87392
MainPathBootTime 69992
BootKernelInitTime 16
BootDriverInitTime 284
BootDevicesInitTime 63866
BootPrefetchInitTime 0
BootPrefetchBytes 0
BootAutoChkTime 0
BootSmssInitTime 2915
BootCriticalServicesInitTime 459
BootUserProfileProcessingTime 144
BootMachineProfileProcessingTime 174
BootExplorerInitTime 1880
BootNumStartupApps 8
BootPostBootTime 17400
BootIsRebootAfterInstall false
BootRootCauseStepImprovementBits 0
BootRootCauseGradualImprovementBits 256
BootRootCauseStepDegradationBits 0
BootRootCauseGradualDegradationBits 0
BootIsDegradation false
BootIsStepDegradation false
BootIsGradualDegradation false
BootImprovementDelta 0
BootDegradationDelta 0
BootIsRootCauseIdentified true
OSLoaderDuration 1248
BootPNPInitStartTimeMS 16
BootPNPInitDuration 63885
OtherKernelInitDuration 130
SystemPNPInitStartTimeMS 63982
SystemPNPInitDuration 264
SessionInitStartTimeMS 64280
Session0InitDuration 272

Ik kan dit nog niet specifiek herleiden naar 1 apparaat of onderdeel. :?
Als ik in de zelfde 'event viewer' (=logboeken) kijk naar Boot degradation dan zie ik bij geen bijzonderheden bij de gemiddelde opstart.

EDIT: ik heb net de windows prestatie index bekeken. Daar krijgt de grafische weergave een '1' dat kan ook nooit goed zijn. Hoe kan ik kijken of daar iets mis mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 13:06
Tja ik ben geen kenner hoor maar zie in jouw lijstje:

Zou dat betekenen dat het 63 seconden duurt om 'Plug and Play' te doorlopen?

Denk dat je toch iets niet goed hebt staan in je Bios.
Ik zou de Bios resetten en daarna alleen AHCI aan zetten.

Anders heb je iets aangesloten, wat veel tijd kost. (DVD-RW op IDE bvb)

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
JantjeKoud schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:08:
Tja ik ben geen kenner hoor maar zie in jouw lijstje:

Zou dat betekenen dat het 63 seconden duurt om 'Plug and Play' te doorlopen?

Denk dat je toch iets niet goed hebt staan in je Bios.
Ik zou de Bios resetten en daarna alleen AHCI aan zetten.

Anders heb je iets aangesloten, wat veel tijd kost. (DVD-RW op IDE bvb)

Suc6
De bios heb ik gister geflashed naar een nieuwe versie. Daarbij alle bios instellingen automatisch op default laten zetten. Vervolgens AHCI aangezet.

Ik heb idd wel een dvd-rw op IDE aangesloten...kan dat niet? Ik zal hem eens loskoppelen en dan overnieuw opstarten.

EDIT: dat maakte ook geen verschil...BootPNPInitDuration: 66000

[ Voor 4% gewijzigd door Rens op 22-12-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rens schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:11:

Ik heb idd wel een dvd-rw op IDE aangesloten...kan dat niet? Ik zal hem eens loskoppelen en dan overnieuw opstarten.
Dat is dus wel de methode. 1 apparaat uit, en dan kijken wat het verschil is. Herhalen voor elk apparaat.
Safe boot kan je ook nog proberen, en dan zaken uitschakelen, bijv je network card, je usb, modem, sound card, netzolang tot je de duivel gevonden hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:21:
[...]

Dat is dus wel de methode. 1 apparaat uit, en dan kijken wat het verschil is. Herhalen voor elk apparaat.
Safe boot kan je ook nog proberen, en dan zaken uitschakelen, bijv je network card, je usb, modem, sound card, netzolang tot je de duivel gevonden hebt
Ehm...nu gaat het boven mijn pet. netwerk kaart, usb, modem zit toch allemaal op mijn moederbord? Dat kan ik toch niet uitschakelen...of wel :?
Daarnaast is het zo dat de pc voor gister (voor de installatie van de SSD) nooit bleef hangen in zijn opstart.

Ik ben nu MSconfig even aan het bekijken (ook nog nooit gedaan), zal eens 'selectief opstarten' aanvinken en 'logboek registratie'. Wie weet word ik daar wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, om dan terug te komen op de ssd, kan je ook even naar de smart waarden kijken om te zien dat daar in ieder geval alles ok is. Met bijv hdtune (tab health) tover je de smart waardes tevoorschijn. Post een screenshot van de smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:39:
Goed, om dan terug te komen op de ssd, kan je ook even naar de smart waarden kijken om te zien dat daar in ieder geval alles ok is. Met bijv hdtune (tab health) tover je de smart waardes tevoorschijn. Post een screenshot van de smart.
Een afbeelding toevoegen lukt me zo even niet. Dus hieronder de gegevens in tekst.

HD Tune: Samsung SSD 840 EVO 120G Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(05) Reallocated Sector Count 100 100 10 0 Ok
(09) Power On Hours Count 99 99 0 25 Ok
(0C) Power Cycle Count 99 99 0 20 Ok
(B1) (unknown attribute) 99 99 0 1 Ok
(B3) (unknown attribute) 100 100 10 0 Ok
(B5) (unknown attribute) 100 100 10 0 Ok
(B6) (unknown attribute) 100 100 10 0 Ok
(B7) (unknown attribute) 100 100 10 0 Ok
(BB) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
(BE) Airflow Temperature 72 57 0 28 Ok
(C3) Hardware ECC Recovered 200 200 0 0 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 100 100 0 0 Ok
(EB) (unknown attribute) 99 99 0 4 Ok
(F1) (unknown attribute) 99 99 0 543910886 Ok

Power On Time : 25
Health Status : Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Reepje schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:39:
Goed, om dan terug te komen op de ssd...
Zelf ben ik ook weer terug gegaan naar mijn veronderstelde probleem (namelijk de AHCI). Ik heb zojuist de BIOS op IDE gezet. De boottijd van het windows logo is nu nog maar een paar seconde.
(De totale boottijd is nog relatief lang. Het zoeken naar IDE apparaten duurt nu erg lang, waarschijnlijk omdat hij ook naar IDE channels zoekt die leeg zijn, maar dat kan ik vast in de BIOS uitzetten).

Het lijkt dus echt aan de AHCI driver / instellingen / ?? te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Misschien dan toch nog maar eens de laatste AMD AHCI driver proberen, of misschien een paar oudere versies.
Instellingen zijn er in principe niet, het moet plug and play zijn als AHCI in de bios actief is voor je Windows installeert.

(Dit is toch wel een reden waarom ik blij ben dat ik laatste tijd op een Intel platform zit ipv AMD, want op de RST drivers van Intel is weinig aan te merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Malantur schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:24:
Misschien dan toch nog maar eens de laatste AMD AHCI driver proberen, of misschien een paar oudere versies.
Instellingen zijn er in principe niet, het moet plug and play zijn als AHCI in de bios actief is voor je Windows installeert.
De laatste AMD driver heb ik al geprobeerd. Ik zal eens kijken of ik nog een oudere versie ergens kan vinden en die proberen...

Edit: inmiddels drie oudere versies van AMD drivers geprobeerd. Allen leveren een langere boot tijd op dan met de microsoft driver. (MS =1,5 minuten, AMD=2,5 minuten)

Suggesties blijven welkom.

[ Voor 17% gewijzigd door Rens op 22-12-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Sanenvattende update bij deze vraag: Rens in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Als ik de BIOS in IDE zet is er een 'gewone / snelle' opstart.

Met diverse versies van AMD AHCI drivers blijft de boot time telkens rond de 2,5 minuten.
Met de standaard windows/microsoft AHCI driver is de boot time rond de 1,5 minuut

Als ik in de windows logboeken kijk naar de 'Boot time' (gebeurtenis ID: 100) dan zit het tijdverlies in "SystemPNPInitStartTimeMS" die kost ruim een minuut. Als ik windows in veilige modus start blijft de pc gedurende die minuut (dus) ook hangen bij classpnp.sys. De 'boot degradation' logboeken (ID 101-109) laten niks speciaals zien.

Via dit forum: http://forum.gigabyte.de/...ad&postID=56788#post56788 ook nog een nieuwere beta bios geprobeerd 88GMAD22.F6f die een speciale "AHCI ROM 3.0.C.5" heeft. Ook deze bios getest met zowel AMD als MS drivers. Helaas geen verschillen.

Sta op het punt me neer te leggen bij de opstarttijd van 1,5 minuut. :(
Maar eerst nog twee vragen:
- Kan ik ook AHCI drivers van andere fabrikanten testen op mijn AMD gigabyte? bijvoorbeeld Intel of Nvidia of gaat dat sowieso niet lukken?

- hoe 'slecht' is het als ik mijn Bios gewoon in IDE laat draaien waardoor de SSD dus ook in IDE draait? De prestaties zullen iets achter uit gaan, maar dat vind ik geen ramp (het is toch een aanzienlijke verbetering tov mijn HDD). Maak hoe zit het met de levensduur??
IDE ondersteund geen TRIMM geloof ik, kan samsung magician software dat niet corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Rens schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:08:

Maar eerst nog twee vragen:
- Kan ik ook AHCI drivers van andere fabrikanten testen op mijn AMD gigabyte? bijvoorbeeld Intel of Nvidia of gaat dat sowieso niet lukken?
De drivers hangen vast aan je chipset, en die is helaas van AMD.
- hoe 'slecht' is het als ik mijn Bios gewoon in IDE laat draaien waardoor de SSD dus ook in IDE draait? De prestaties zullen iets achter uit gaan, maar dat vind ik geen ramp (het is toch een aanzienlijke verbetering tov mijn HDD). Maak hoe zit het met de levensduur??
IDE ondersteund geen TRIMM geloof ik, kan samsung magician software dat niet corrigeren?
Je mist Hot Swap, NFQ en TRIM.
Nu is hot swap niet echt een probleem denk ik.
NFQ hangt samen met de performance: je ssd wordt minder efficiënt aangestuurd bij multitasken.

En TRIM is geen groot probleem, aangezien je garbage collection altijd op de achtergrond hebt draaien. Zo lang je genoeg ruimte over laat om de GC efficiënt uit te laten voeren boet je niet veel aan snelheid.
GC maakt wel meer writes dan TRIM, dus je levensduur van je ssd vermindert.
Maar dit is uiteraard relatief, mijn ssd gaat iets in de trend van 100 jaar mee aan mijn huidige gebruikspatroon. Pas als hij een factor 20 meer writes zou doen zal ik mij zorgen beginnen maken en dit is normaal gezien niet het geval bij GC.

Edit: zoals Swordlord zei: TRIM wordt wel ondersteund in IDE modus. Zeker geen probleem dus.

Dat gezegd zijnde zou ik zelf eerder kiezen voor AHCI dan IDE. Performance na het opstarten zou via NFQ toch ook hoger liggen, daar hou ik ook wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
|:( |:(
Stop nou toch eens met zeggen dat TRIM niet in IDE ondersteunt wordt...
Dat nieuwelingen hier het niet weten... ok... Maar vaste gasten hier in het topic moeten het toch al vaak genoeg gezien hebben en beter weten...

Dus nogmaals:
TRIM is een ATA commando, deze zit in het algemene ATA commando set.
De TRIM functionaliteit zit dus ook in de legacy IDE modus. Het extra AHCI commando set is dus niet vereist.
De Windows 7 (en hoger) IDE driver heeft TRIM support...

Dus windows 7 (driver) + IDE mode = TRIM

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 23-12-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Wie weet of de Samsung 840 EVO mSATA SSD's nog deze maand te koop zullen zijn? Ik heb deze vrij snel nodig vandaar...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De kans is zeer klein, aangezien fabrikanten vermijden producten te releasen de laatste weken van het jaar als ze al moeite genoeg hebben met de bevoorrading voor de kerstperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ok, duidelijk. Bedankt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 12:51

sphere

Debian abuser

Is de topic start nog steeds up-to-date vwb het wel/niet overlaten van vrije ruimte op een ssd? Ik moet een computer inrichten voor iemand die er mee gaat surfen/mailen. De ssd is maar 120GB (EVO) dus alle ruimte is meegenomen. Of moet je gewoon altijd ruimte (7%?) overlaten? De vorige laptop is uit 2006(?) en daar zit een schijf in van 100GB die nog niet voor een derde vol is :')

Verder heb ik voor een Samsung 830 ooit de boel getweakt met de magician tool, zodat een aantal dingen uitgezet worden. Is er nog een "definitive guide" hiervoor? Op Google zie ik veel vragen en weinig eenduidige antwoorden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
sphere schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:19:
Is de topic start nog steeds up-to-date vwb het wel/niet overlaten van vrije ruimte op een ssd? Ik moet een computer inrichten voor iemand die er mee gaat surfen/mailen. De ssd is maar 120GB (EVO) dus alle ruimte is meegenomen. Of moet je gewoon altijd ruimte (7%?) overlaten? De vorige laptop is uit 2006(?) en daar zit een schijf in van 100GB die nog niet voor een derde vol is :')

Verder heb ik voor een Samsung 830 ooit de boel getweakt met de magician tool, zodat een aantal dingen uitgezet worden. Is er nog een "definitive guide" hiervoor? Op Google zie ik veel vragen en weinig eenduidige antwoorden.
Als je Windows 7 of Windows 8.X gaat installeren. hoef je niet persé meer te gaan tweaken, deze OS'en werken 'out of the box' al perfect met SSD's. Als je echt de allersneltste wil zijn met de SSD, kan je altijd nog wat tweaks uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Zelf heb ik een lange boottijd, nadat ik aangemeld ben.

Booten gaat snel tot aan inlog, dan automatische inlog, dan krijg ik effen zwart scherm (te lang) en dan gaat het naar desktop.

Anders heb ik in games snelle laadtijden, dus dat gaat vlot.

Heb al probleem opgelost met externe HDD op USB 3.0, die zorgde voor trage afsluittijden, iets dat Svchost scherm nog iets moest afsluiten.

Ik denk gewoon dat de drivers nog niet volwassen genoeg zijjn, ik draai op de laatste drivers, dus dat is het probleem niet, ook zit me moederbord en SSD op laatste firmware versie.

BIOS heb ik na laatste update terug op default optimized settings gezet en BIOS ingesteld op Windows 8 en AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Heb je netwerkschijven die niet bereikbaar zijn tijdens het aanmelden? Bij mij waren die de opstarttijd in Windows 7 aan het verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Malantur schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:20:

Edit: zoals Swordlord zei: TRIM wordt wel ondersteund in IDE modus. Zeker geen probleem dus.

Dat gezegd zijnde zou ik zelf eerder kiezen voor AHCI dan IDE. Performance na het opstarten zou via NFQ toch ook hoger liggen, daar hou ik ook wel van.
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik leg me dan maar neer bij de lange boot time.
Pagina: 1 ... 98 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.