Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51

sphere

Debian abuser

Jumpman schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:28:
Als je Windows 7 of Windows 8.X gaat installeren. hoef je niet persé meer te gaan tweaken, deze OS'en werken 'out of the box' al perfect met SSD's. Als je echt de allersneltste wil zijn met de SSD, kan je altijd nog wat tweaks uitvoeren.
OK, dus Win7 erop knallen en Intel RST en dan verder klaar.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
dcm360 schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:40:
Heb je netwerkschijven die niet bereikbaar zijn tijdens het aanmelden? Bij mij waren die de opstarttijd in Windows 7 aan het verpesten.
Geen netwerkschijven die eraan hangen, misschien de driver voor de controller van de HDD en SSD

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hallo medetweakers.

Ben deze week eens bezig geweest om al m'n data op een synology te gooien, en m'n pc's uit te rusten met ssd's.

Heb een crucial m4 (256mb) in m'n pc'tje gehangen, maar volgens mij blijft hij wat achter kwa performance:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lUOD3Jv2x4HhXOgQvZIkEqmV/full.png

Hij draait in AHCI, maar wel met de MSAHCI drivers.
Heb de laatst beschikbare AMD AHCI drivers geprobeerd, maar dat levert een bluescreen op.

Heb een M4A78 Pro bord met een 1100t processor en 6gb erin.

Valt hier nog winst te behalen?

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2013 11:11 ]

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Nee, het zijn mooie waarden voor een SATA-300 bord.
Wat vind je van de winst t.o.v. de conventionele harde schijf?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Het is natuurlijk wel een moederbordje van 5 jaar oud, in combinatie met een niet echt vlotte ssd (qua benchmarks).
Ik denk dat je al met al wel tevreden kan zijn met deze resultaten.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Is denk ik maar net wat je eisen en verwachtingen zijn. De SB700 chipset die gebruikt is voor de SATA poorten op de M4A78 Pro lijkt nu bij de sequentiële waarden de bottleneck. Gezien de andere waarden zou de PC wel sneller moeten aanvoelen. Wil je werkelijk richting 500MB/s dan is een ander moederbord denk ik meest logische.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hier de stats van een Samsung EVO 120GB op een PM55 chipset (SATA300):

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5507/11563213396_a3d319db4a_o.png

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dank voor de antwoorden, moeten het er maar mee doen :)

Merk dat e.e.a. wel wat vlotter is, maar eerst zat er een RAID10 array in de pc, dus het verschil is ook niet zo heel erg groot.

Grootste voordeel is dat ik 5 hd's minder in de PC Heb, dus een stuk minder herrie heb :)

Vraag is natuurlijk ook of je 100mb/s sneller gaat merken.

Is de access time voor write niet extreem hoog?
MikeyMan schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:52:

Is de access time voor write niet extreem hoog?
Nee, die is zo goed.
Een nieuwe lege M4 van 256 GB geeft een access time van 0,4 op een meer moderne computer.

Maar vergelijk dit eens met de access time van een HD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi , ik heb het een en ander over SSD nu gelezen maar alles dat kan ik niet verwerken omdat er zo veel technische dingen staan waar ik absoluut geen verstand van heb .
ik ben 58 jaar een mijn verstand is een maal niet echt optimaal zeker ook niet omdat ik 24 uur per dag kop pijn heb.
Ik heb vandaag de Samsung 840 EVO 250GB besteld nu is wat mij nog bezig houd wat ik wel of niet ooit mag doen met de SSD, zo als , mag of kan ik de SSD wel of niet defragmenteren of formateren ??
In alles kwam ik het een en ander tegen maar begrijpen doe ik het echt niet omdat er zeker als voor heen je van alles moest doen die SSD optimaliseren , moet ik dit nog steeds doen en wat zou ik dan nog moeten doen ??
Nu heb ik ook Samsung Magician 4.3 al vast gedownload , wat kan ik daar echt mee doen of wat mag ik daarmee nooit doen ??
Ik wil niet in de situatie komen dat ik die SSD kapot maakt of zo .
Ok zo iets van kan je , of mag je de SSD partities ervan maken ??
Graag hoor ik hier op mijn vragen uitleg zo dat ik een beetje begrijp wat wel of niet te doen .
groeten Zoltan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Formatteren mag gewoon, partities mogen en kunnen ook gewoon. Defragmenteren heeft weinig zin, dus niet doen.

En verder zou ik me niet al te druk maken, zolang het snel aanvoelt, gewoon lekker laten voor wat het is en niet gaan zitten kloten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 27-12-2013 13:47 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:14
Formateren mag je weldegelijk doen, het is de bedoeling van een harde schijf dat je ze eerst formatteert :)
Ik neem even aan dat je Windows 7 of 8 gebruikt. Deze herkennen automagisch dat je een ssd hebt steken, dus bij de installatie zal hij opnieuw automagisch defragmentatie uitschakelen.
Je kan nog steeds wel handmatig defagmentatie opzetten, maar dit is verspilling van tijd en op hele lange termijn kan je ssd kapot gaan van de hoeveelheid writes die je doet (maar dit is niets om je zorgen over te maken, ze kunnen genoeg aan).

In de Samsung Magician kan je via "OS optimalisatie" de instellingen voor je ssd optimaliseren voor snelheid, levensduur of betrouwbaarheid. Moet je niet doen, maar mag wel.

Probeer wel in je BIOS AHCI aan te zetten voor je Windows installeerd en indien je een Intel processor/moederbord hebt, dan kan je best nog de Intel RST drivers installeren.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:35
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan, met nog als opmerking dat (dacht ik) uitsluitend quick format is toegestaan, geen gewone format. Partities maken kan gewoon. Inderdaad zou Windows zo slim moeten zijn om een ssd te herkennen, maar bij mij werkt dat niet want defragmentatie stond gewoon aan toen ik dat controleerde, bij zowel een M4 als M500.

Ik heb de standaard msahci driver vervangen door een intel rst driver maar ik kon niet echt een voordeel ontdekken. De snelheid werd zelfs lager (niet zichtbaar, wel meetbaar) en het 'safely remove hardware' icoontje in de taskbar verdween, dat vond ik nog het lastigste. Ik heb de driver weer terug gezet naar die van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Gigabyte Technology Co., Ltd.H77M-D3H moederbord, Windows 7 64 bits,.
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.70GHz
Memory <>Corsair 4 x 4GB DDR3 1600 CMX8GX3M2A1600C9 <> 16 GB Totaal

Kan ik mijn Norton Ghost 15 backup gebruiken die ik nu gebruikt en dus ook de laatste backup die ik net gemaakt heb ??
Ik zie ook in het programma van Norton ghost dat ik een copy naar ....SSD kan maken .

Hoe zit het dan met mijn 1 TB HD want daar staat op de eerste partitie dan ook Windows 7 erop??
Moet ik eerst in de BIOS die SSD als eerste zetten of herkent Windows 7 dat wel ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het makkelijkste en beste is om windows opnieuw te instaleren. Een backup van norton kan je beter niet gebruiken.
Wil je wel je complete windows installatie zoals die nu is overzetten, doe dat dan met de samsung magician, daar is die voor en alle instellingen staan dan goed, behalve je ahci.

Voor optimale resultaten zou ik aanraden.
hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
opstarten en gelijk de bios in: ahci aanzetten
windows instaleren.
alle windows updates laten lopen, hdd weer aankoppelen.

Niet gaan zitten pielen verder, ook geen partities aanmaken (waarom zou je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oké zal geen partitie extra maken , komt op de SSD windows 7 en BF 3 en 4 erop te staan.
er zit toch ook een backup programma erbij als je die SSD koopt?
dat is wat ik ook begrepen had .

hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
windows instaleren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
even over die AHCI
Ik keek even in de BIOS en zag dit staan ,
bij peripherals

sata mode selection < > AHCI
AHCI Pre - Boot driver < > enabled
AHCI Mode > auto

dus als ik goed begrijp hoef ik niets te doen als ik die SSD aan de praat vandaag binnen krijg ??

en zag dit nog,
Intel Rapit start technology > Disabled
wat is dit of moet ik met dit doen ?
of dit gewoon verder vergeten ??

bedankt voor het geduld mij te alles uit te willen leggen _/-\o_ ;)
Reepje schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:00:
Het makkelijkste en beste is om windows opnieuw te instaleren. Een backup van norton kan je beter niet gebruiken.
Wil je wel je complete windows installatie zoals die nu is overzetten, doe dat dan met de samsung magician, daar is die voor en alle instellingen staan dan goed, behalve je ahci.

hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
windows instaleren.

Niet gaan zitten pielen verder, ook geen partities aanmaken (waarom zou je)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
http://hardware.slashdot....d-only-intel-s3500-passes

Mooi. Weten we dat ook weer, die super caps zijn pure marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je het artikel ook gelezen?
Right now, there is only one reliable SSD manufacturer: Intel.
That really is the end of the discussion. It would appear that Intel is
the only manufacturer of SSDs that provide sufficiently large on-board
temporary power (probably in the form of supercapacitors) to cover writing
back the entire cache when power is pulled, even when the on-board cache
is completely full.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die lijst is wel voor interpretatie vatbaar, er missen redelijk wat SSD's en zelfs merken, zodat de samengevatte claim "only buy Intel" nogal vergegrepen is. De drives werden ook onderworpen aan torture tests om de conclusie vroeger te verkrijgen maar het moet wel duidelijk zijn dat dit voor een consument niet dagelijkse kost is.

Sowieso: enterprise performance verwachten uit middenklasse consumer hardware en verrast zijn door issues = duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
Klopt het is een bijzonder beperkte test, ik zette het ook wat scherp om reacties uit te lokken. Ik dacht de dat de m4 ook super caps heeft. Dus met ander woorden, super caps ftw! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een opvallende conclusie, want het artikel zou juist het tegenovergestelde claimen.
Prozaq schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:03:
Ik dacht de dat de m4 ook super caps heeft. Dus met ander woorden, super caps ftw! :P
Crucial M4 heeft geen capacitors; alleen de M500. De M500 kan niet de DRAM write-back wegschrijven, daarvoor hebben de capacitors te weinig capaciteit. Wat de capacitors van de M500 doen is zorgen dat er geen NAND writes worden onderbroken; de 6MiB write-back buffer wordt wel weggegooid.

Intel SSDs zijn dus inderdaad de beste keuze voor bijvoorbeeld functies als ZFS SLOG SSD. Het verlies van de DRAM write-back is geen enkel probleem voor regulier gebruik; alle 2e generatie filesystems (vanaf NTFS en Ext3 en UFS+SU) kunnen daar prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu meer dan 5 uur mee bezig geweest met die Samsung 840 EVO 250GB aan de praat te brengen , het klonen of wat dan ook luk mij gewoon niet>
blijf elke keer dan toch die HD als eerste opstart en niet de SSD.
het enige wat ik nu nog kan ( verzinnen ) is een nieuwe installatie erop gooien maar ik vraag me toch af , als ik een nieuwe windows erop zet en dus die HD los gekoppeld heb daarna als er die windows op die SSD staat en ik weer de HD aan sluit dat hij dan niet WEER op die HD op start een niet van de SSD??
helemaal gek word ik hier van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je bootvolgorde in de BIOS aangepast? Dat is waar je hardware naar kijkt.

Zonder wat meer informatie over hoe je het aangepakt hebt en wat je al geprobeerd hebt is het lastig je te helpen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Is het misschien UEFI en Windows 8 ? Secure Boot doet nogal eens moeilijk hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juist het rare ik kan dus NIET die veranderen want ik zie die SSD niet eens staan terwijl die AHCI weel automatisch aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:37:
het enige wat ik nu nog kan ( verzinnen ) is een nieuwe installatie erop gooien maar ik vraag me toch af , als ik een nieuwe windows erop zet en dus die HD los gekoppeld heb daarna als er die windows op die SSD staat en ik weer de HD aan sluit dat hij dan niet WEER op die HD op start een niet van de SSD??
Misschien zou je eerst kunnen booten met alleen de ssd aangesloten en daarna pas de hdd aansluiten? Ik heb tenminste ergens begrepen dat als je ahci in de bios geactiveerd hebt, je devices hot swappable zijn. Daarna zou je dan met een diskmanager je windows partitie op de hdd kunnen uitschakelen of verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat dat niet kon als je PC aan staat de HD zo erop zetten weer ??
blijft voor mij gewoon het probleem inderdaad dat die HD toch elke keer het over neemt om die windows op te starten< dat clonen gaat gewoon niet , ik mis dan 5 GB met met HD dus dat klopt niet.
ik denk nu zo van , ff een nieuwe instantie van w 7 erop te zetten + mijn echte Norton Ghost backup erbij zetten zo dat ik niet weer alles nieuw moet installeren en dan als die HD blijft als eerste opstarten bij mn maat die C partitie te formateren . ZUCHT :? :(

o ja , nog iets weer ff in de BIOS gekeken , ondanks die AHCI staat ingeschakeld ,,,,,,,,,,,,,,,,zie ik wel mijn HD en DVD brander bij het opstarten maar toch Niet die SSD om de volgorde in te kunnen stellen :? ????

DE SSD is wel terug ergens in de BIOS te vinden en in deze computer staat die ook gewoon erbij
grun93 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:06:
[...]

Misschien zou je eerst kunnen booten met alleen de ssd aangesloten en daarna pas de hdd aansluiten? Ik heb tenminste ergens begrepen dat als je ahci in de bios geactiveerd hebt, je devices hot swappable zijn. Daarna zou je dan met een diskmanager je windows partitie op de hdd kunnen uitschakelen of verwijderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het makkelijkste lijkt me ook gewoon Windows van de HDD te verwijderen. Kleine kans dat je computer het dan nog op kan starten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even alles op een rijtje:
Het klonen lukt niet. ---- Dan is het niet gek dat de computer niet van de ssd wil opstarten

Een drive die je niet in de bios ziet staan, bestaat niet voor de computer. En die kan er dan ook niet van opstarten.

Dat zijn dus 2 dingen waar je naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:11:
ik dacht dat dat niet kon als je PC aan staat de HD zo erop zetten weer ??
Volgens Tomshardware wel, kijk maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de laatste tijd ook wel eens dat een hd of ssd in een bepaalde situatie niet in de bios voorkomt , het probleem lijkt in dit geval in gedeelde voeding , zo een splitter. Kennelijk trekt de voeding het niet om een bootende ssd en een hd van genoeg vermogen te voorzien via de splitter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Laatst online: 17-09 07:59
Even melden: Ik merkte dat ik eigenlijk veel meer writes had dan bij mijn verbruik zou nodig zijn en na wat zoeken bleek de oorzaak de "fast boot" van Windows 8. Die schrijft blijkbaar iedere keer een deel van het (kernel) geheugen naar de SSD (hyberfile) als je afsluit. Na dat uitgeschakeld te hebben lopen de writes veel minder snel op en mijn laptop start gewoon even snel op. (Samsung 840 EVO 250GB)

Dacht niet dat die fast boot zo veel zou schrijven naar de SSD. Misschien komt dat omdat ik Samsung's RAPID heb ingeschakeld en wordt die cache ook weggeschreven bij het afsluiten .Zou best wel stom zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu alles maar opnieuw geïnstalleerd , had ik eerder moeten doen dan had ik Nu niet wakker geweest haha :z ;w
maar weel klaar een alles opgelost .
bedankt voor het geduld en proberen mij te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:26
Ik heb vandaag de samsung 840 basic gemonteerd in mijn kast.
Ik heb er een bracket bij besteld, van corsair.
Dit zou moeten passen in mijn kast volgens azerty, niet dus.

Ik heb de ssd maar vast getaped, 7 a 8 cm onder mijn videokaart.
Gaat dit warmte problemen opleveren voor mijn ssd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:14
Warmte lucht stijgt, dus onder de videokaart is minder een probleem als boven de videokaart.
Een ssd mag tot 60°C worden, dus ik zou zeggen: meet het eens, dan weet je het zeker (neem HDTune oid).

Daarbij, waarom past het niet? Normaal gezien past de bracket in elk 3,5" hdd ophangpunt.

[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 30-12-2013 00:01 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Rick13 schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:42:
...
Wat voor kast heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Antec Performance One P182 - Midtowermodel.
Ik gebruik meestal speecy om de temperatuur te meten, maar met gamen wordt het al een stukje warmer.
De schoef gaatjes van de bracket komt niet overheen met mijn kast.

[ Voor 18% gewijzigd door Rick13 op 30-12-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

De gaatjes van een bracket hebben de zelfde afstand als een 3,5" hardeschijf.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
De bracket is 2,5 inch groot, waardoor hij de kort is om de achterste schroefjes te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Vastplakken met dubbelzijdige tape op de bodem van je kast en verder niet meer naar omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Daar is geen ruimte. Voeding + bracket + ventilator.
Vandaar in de midden van mijn kast 7 a 8 cm van mijn videokaart.
(iets meer dan ik inschatte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ok, als het niet anders kan, het zij zo.
Zoals Malantur al aangaf: meet eens de SSD temp tijdens een zware game sessie.
Meten = weten

CrystalDiskInfo

[ Voor 25% gewijzigd door Jorruchie op 30-12-2013 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Gewoon ergens in je kast gooien... Snap het nut van dubbelzijdige tape niet... Alsof je elke dag je kast door elkaar schud en eens ondersteboven zet ... :p

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buzz_Fuzz schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:13:
Gewoon ergens in je kast gooien... Snap het nut van dubbelzijdige tape niet... Alsof je elke dag je kast door elkaar schud en eens ondersteboven zet ... :p
Ik heb anders in de gebruiksaanwijzing gelezen: "goed schudden voor gebruik"

Of was dat voor wat anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Buzz_Fuzz schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:13:
Eén keer verplaatsen kan al genoeg zijn om 'm goed rond te laten slingeren in je kast natuurlijk. Even een stukje tape ertussen kost 2 seconden werk en geeft toch wat meer rust ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 30-12-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik heb de temperatuur net gemeten.
De videokaart werd niet zwaar belast.
De ssd word 26 graden.
Niet de moeite om hier zorgen over te maken lijkt mij.
De ssd mag tijdens het gamen nog 20 graden warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de ssd op de bodem kan leggen, is er echt niet snel kans dat de ssd tegen andere componenten aanzwiept bij het verplaatsen. (het is maar even hoe je de kast verplaatst natuurlijk).

Plakband vind ik juist weer een slecht idee. Plakband heeft namelijk de eigenschap om los te laten. Zelfs goed plakband verouderd snel en dan heb je eventueel wel een zwiepende ssd die van alles kapot kan maken.

Als je dus van plan bent geregeld met je kast op pad te gaan, zou ik de ssd gewoon vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je kan 'm natuurlijk ook op de bodem vastplakken met tape hè :+ Ik heb 'm vastgeschroefd op de bodem, maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Ik heb het gevoel dat rapid mode niks toevoegt.
Sterker nog, eerder langzamer dan sneller aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
kraades schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:36:
Wie weet of de Samsung 840 EVO mSATA SSD's nog deze maand te koop zullen zijn? Ik heb deze vrij snel nodig vandaar...
Eerste prijsvermelding is een feit. Nog wel een beetje aan de prijs....
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 1TB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 500GB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 250GB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 120GB

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 30-12-2013 19:30 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
Rick13 schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:42:
Ik heb er een bracket bij besteld, van corsair.
Dit zou moeten passen in mijn kast volgens azerty, niet dus.

Gaat dit warmte problemen opleveren voor mijn ssd??
Heb mijn SSD gewoon aan één kant met schroeven vastgemaakt. Die gaat echt nergens heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik laat de ssd op zijn plek zitten.
Volgens mij is het wel in orde zo.

Nog 1 vraagje, ik heb 8GB ram geheugen in mijn pc. Wat zouden jullie doen met het virtuele geheugen?
Verplaatsen, verkleinen of uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Zelf gebouwde pc.
GA-Z87X-UD5H moederbord, Haswell Intel® Z87 Chipset, i7 4770K.
Die Intel Smart Response Technology software niet geïnstalleerd. Heeft dat nog meerwaarde?

Benchmark van de Samsung 840 pro 256GB. (onder Windows8.1Pro)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/119855332/as-ssd-bench%20Samsung%20SSD%20840%20%2031-12-2013%2014-59-58.png

[ Voor 3% gewijzigd door BazerK op 31-12-2013 15:55 ]

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
BazerK schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:21:
Zelf gebouwde pc.
GA-Z87X-UD5H moederbord, Haswell Intel® Z87 Chipset, i7 4770K.
Die Intel Smart Response Technology software in niet geïnstalleerd. Heeft dat nog meerwaarde?
Wikipedia: In computing, Smart Response Technology (SRT) (pre-launch name SSD Caching) is a proprietary caching mechanism introduced in 2011 by Intel for their Z68 chipset (for the Sandy Bridge–series processors), which allows a SATA solid-state drive (SSD) to function as cache for a (conventional, magnetic) hard disk drive.

Sowieso moet je een partitie hiervoor op je SSD vrijmaken.

Het zal nooit je SSD sneller maken, het kan enkel de HDD sneller maken door vaker-gebruikte files te cachen voor hogere read speeds en alle writes via de SSD te cachen. En dan nog is het nut ervan discutabel: welke files die niet op de 250GB SSD staan zouden wel met SSD-snelheid moeten werken op een HDD ? De tijd dat dit echt nuttig was, is eigenlijk al voorbij. Het hoofdzakelijke nut was (vroeger) bij een laptop met een HDD en een kleine caching SSD om de brug tussen dure SSD's en goedkope HDD's te overbruggen. Maar nu is dat verschil niet meer zo groot, vroeger was 64GB zelfs duur, nu koop je voor hetzelfde geld minimaal een dubbel zo grote.

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 31-12-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51

sphere

Debian abuser

Meh. Draai virtualbox op een win7 host, maar de win7 guest heeft matige performance in de 4k test en dramatische performance in de 4k qd32. Had ik toch meer van gehoopt :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Phuncz schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:45:
[...]
<>
Het zal nooit je SSD sneller maken, het kan enkel de HDD sneller maken door vaker-gebruikte files te cachen voor hogere read speeds en alle writes via de SSD te cachen. En dan nog is het nut ervan discutabel: welke files die niet op de 250GB SSD staan zouden wel met SSD-snelheid moeten werken op een HDD ? De tijd dat dit echt nuttig was, is eigenlijk al voorbij. Het hoofdzakelijke nut was (vroeger) bij een laptop met een HDD en een kleine caching SSD om de brug tussen dure SSD's en goedkope HDD's te overbruggen. Maar nu is dat verschil niet meer zo groot, vroeger was 64GB zelfs duur, nu koop je voor hetzelfde geld minimaal een dubbel zo grote.
d:)b

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
sphere schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:48:
Meh. Draai virtualbox op een win7 host, maar de win7 guest heeft matige performance in de 4k test en dramatische performance in de 4k qd32. Had ik toch meer van gehoopt :/
Welke storage controller en chipset heb je ingesteld? Staat solid state device ingesteld?

Probeer als chipset een ICH9 type nemen, een SATA controller en bij opslag in te stellen dat het OS een solid state device moet detecteren.

Het is en blijft een virtualisatie wel, die geen rechtstreekse acces heeft tot de hardware.

Edit:
Dadelijk even snel een VM benchen bij mij eens

Dit zijn mijn resultaten met een virtual box VM, vindt ze niet verkeerd als je erbij nadenkt dat het een virtualisatie is.:

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.3 (C) 2007-2013 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 236.628 MB/s
Sequential Write : 143.346 MB/s
Random Read 512KB : 199.745 MB/s
Random Write 512KB : 138.701 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 8.370 MB/s [ 2043.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 16.430 MB/s [ 4011.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 28.918 MB/s [ 7060.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 29.958 MB/s [ 4872.6 IOPS]

Test : 500 MB [C: 36.2% (9.0/24.9 GB)] (x2)
Date : 2013/12/31 17:35:55

[ Voor 188% gewijzigd door Swordlord op 31-12-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met VM stijgt de QD naar ongekende hoogte die alleen in een viruele wereld bestaat :)

XP host boot XP guest in VM met virtuele LSI SAS controller
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4rJnCfVHKsuR8VhJaVNYie2m/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gisteren is de SSD die ik in m'n PS3 heb gezet overleden. Nu heb ik hem eruit gehaald en in een externe behuizing gedaan en met Gparted opnieuw voorzien van een indeling. Dat ging eigenlijk niet vlekkeloos, dus ik vermoed dat hij ook echt flinke schade heeft.

In Linux heb ik 'smartctl -all /dev/sdc' gedaan en die kwam tot de conclusie dat de schijf nog maar even te leven had. Met DiskCheckup van Passmark (Win7Pro) heb ik het vervolgens ook geprobeerd, maar die zegt dat hij geen SMART kan lezen (maar misschien komt dat door de behuizing waar hij in zit?). Wat moet ik nou doen om erachter te komen hoe ernstig het precies is?

Er zit nog garantie op, dus ik wil even een goed verhaal hebben voor degene die de RMA gaat afhandelen. Dan begrijpt die persoon ook meteen wat loos is (anders sturen ze hem misschien gewoon terug zonder te zien dat er iets is) en dan stuur ik hem tenminste niet terug als ik het zelf zou kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Vraagje. wie heeft ervaring met een SSD in combinatie met films uitpakken. Ik heb regelmatig een bestand van 22gig die mijn schijfje moet uitpakken. Laat staan repareren en weer uitpakken.

Hoe snel gaat dit met een SSD.

Dell i7 6GB win7 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TuffScout schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:03:
Vraagje. wie heeft ervaring met een SSD in combinatie met films uitpakken. Ik heb regelmatig een bestand van 22gig die mijn schijfje moet uitpakken. Laat staan repareren en weer uitpakken.

Dell i7 6GB win7 64bit.
De limiterende factor is hier de rekenkracht van de processor.
Zou dat niet zo zijn, dan is 22 GB (gig?) in pakweg 1 a 2 minuten gepiept op een ssd.

Als je je harde schijven niet zo netjes hebt geconfigureerd, dan kunnen deze wel een bottleneck vormen, en kan je inderdaad beter naar een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Rick13 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:46:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik laat de ssd op zijn plek zitten.
Volgens mij is het wel in orde zo.

Nog 1 vraagje, ik heb 8GB ram geheugen in mijn pc. Wat zouden jullie doen met het virtuele geheugen?
Verplaatsen, verkleinen of uitschakelen?
Verkleinen naar maximaal 512MB (op de SSD).

Sommige programma's willen nog wel eens moeilijk doen als je geen page file hebt, maar in de meeste gevallen gaat dit wel goed. 512MB aanhouden doet weinig verkeerds met je SSD.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
TuffScout schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:03:

Dell i7 6GB win7 64bit.
Naar mijn ervaring is CPU, en zeker een i7, niet de bottleneck. Zou je ook zelf via taskmanager eens kunnen bekijken hoe hoog de CPU load en geheugengebruik zijn. Mijn ervaring is dat je opslag wel de bottleneck is en een SSD zal helpen.
Qua SSD gebruik ligt er aan of je diezelfde SSD tegelijkertijd voor zowel lezen als schrijven gebruikt. Ideale geval download op één SSD en pak je uit naar een andere SSD. Als je dat via sata600 aansluiting doet zul richting de 500MB/s kunnen halen dus binnen een minuut. Gebruik je een enkele SSD dan zul je wat minder dan de helft halen dus ongeveer twee minuten. Met twee moderne draaiende harde schijven (100MB/s) zou je theoretisch in 4 minuten klaar moeten zijn en met één schijf zal het rond de 10 minuten zijn. Stel dat je een tragere harde schijf gebruikt zal de tijd verder oplopen.
Bedenk bij dat alles wel dat een SSD theoretisch snel zal slijten wanneer je die voor download, parren en rarren gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:22
Eindelijk zelf de stap van HDD naar SSD gemaakt. Een mooie Samsung EVO 120GB proberen te plaatsen in mijn 3 jaar oude Medion X6812 die een extra 2.5" socket heeft, echter nu blijkt dat je hiervoor een speciale installatiekit voor nodig hebt? De SSD past er bijna perfect in maar net niet, hij 'hangt' er een beetje los in.
Wat is hier het remedie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zal wel komen omdat die EVO maar 7mm dik is? Je hebt stukjes plastic om hem dikker te maken, dat zat bijv. ook op intel x25-m's.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
zit ook bij de notebook kit van de EVO zie arnoud_h in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" posting van een week terug in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bootism
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 18:59
Ik heb ook mijn eerste SSD aangeschaft, de Samsung 840 EVO 250 GB versie. Voordat ik mijn HDD vervang wil ik echter graag mijn HDD klonen. Moet ik hiervoor echt een usb 3.0 to sata converter gebruiken om de SSD eerst als externe schijf aan te sluiten? Deze zit namelijk niet bijgeleverd in mijn doosje.

Of kan ik ook een lege externe harde schijf behuizing gebruiken, zoiets als dit:
pricewatch: Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart

Ik wil namelijk mijn oude HDD hier later toch in steken, om die als back-up schijf te gebruiken. Mijn laptop heeft slechts plek voor één 2,5" schijf, dus tegelijkertijd intern gebruiken zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een externe behuizing is gewoon een USB<->SATA converter, maar dan met een kastje om de schijf te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
maratropa schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:24:
Zal wel komen omdat die EVO maar 7mm dik is? Je hebt stukjes plastic om hem dikker te maken, dat zat bijv. ook op intel x25-m's.
BartNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:32:
zit ook bij de notebook kit van de EVO zie arnoud_h in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" posting van een week terug in dit topic.
Dank jullie wel. Klopt inderdaad dat het om een 9mm bay gaat waar ik een 7mm SSD in heb gestopt.
Helaas was de notebook versie niet bij Staples te krijgen en Samsung schijnt deze niet apart te verkopen.
De oplossing volgens het internet :')

Afbeeldingslocatie: http://www.waalstaal.com/media/afdichtingsband2-220.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Ik heb er gewoon een stukje schuimrubber van een paar mm (wat je vaak terug vind in computer-artikel dozen) tussen gestopt. Werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Arthur schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:11:
[...]

Ik heb er gewoon een stukje schuimrubber van een paar mm (wat je vaak terug vind in computer-artikel dozen) tussen gestopt. Werkt prima ;)
Ik sta er inderdaad ook van te kijken dat mensen hier een probleem zien.
Nog wat alternatieven:
-scheur een strookje van 1 cm van een krant of reclamefoldertje, vouw het een aantal keer dubbel tot de gewenste dikte
- breek een stukje piepschuim af van de verpakking
-heb je karton van een paar mm dik, knip er 2 stukjes van 1x1 cm uit....
-heb je nog ergens tochtstrip liggen, gebruik daar 2x 1 cm van (heeft plakrand, vinden sommige mensen handig dat het vastzit).

enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bootism
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 18:59
dcm360 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:12:
Een externe behuizing is gewoon een USB<->SATA converter, maar dan met een kastje om de schijf te beschermen.
Dankjewel, precies wat ik wilde weten! Had hier stiekem al op gehoopt maar was toch nog een beetje schuchter omdat ik dacht dat er misschien een controller oid tussen zou zitten in die behuizingen. Dan ga ik zo snel mogelijk aan de slag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Reepje schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:22:
Ik sta er inderdaad ook van te kijken dat mensen hier een probleem zien.
Met je eens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
BartNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:41:
[...]

Naar mijn ervaring is CPU, en zeker een i7, niet de bottleneck. Zou je ook zelf via taskmanager eens kunnen bekijken hoe hoog de CPU load en geheugengebruik zijn. Mijn ervaring is dat je opslag wel de bottleneck is en een SSD zal helpen.
Qua SSD gebruik ligt er aan of je diezelfde SSD tegelijkertijd voor zowel lezen als schrijven gebruikt. Ideale geval download op één SSD en pak je uit naar een andere SSD. Als je dat via sata600 aansluiting doet zul richting de 500MB/s kunnen halen dus binnen een minuut. Gebruik je een enkele SSD dan zul je wat minder dan de helft halen dus ongeveer twee minuten. Met twee moderne draaiende harde schijven (100MB/s) zou je theoretisch in 4 minuten klaar moeten zijn en met één schijf zal het rond de 10 minuten zijn. Stel dat je een tragere harde schijf gebruikt zal de tijd verder oplopen.
Bedenk bij dat alles wel dat een SSD theoretisch snel zal slijten wanneer je die voor download, parren en rarren gebruikt.
Ok bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik kan even leuk wat hardware testen, een lsi sas 9300-8i met een aantal 128gb 840 pro's. (onder windows 8 ) De controller draait (standaard) in IT / Passthrough modus. Magician heeft wel wat issues zo, bijv niet de firmware kunnen updaten, maar TRIM werkt bijv. wel. Ik heb het idee dat de snelheid voor een niet-Intel controller nog wel best ok is. In software raid 0 heb ik het idee dat er door overhead wel wat van de (sequentiele) writes afgaan. Ik begreep dat op een SAS controller sata door een "tunnel" heengaat en niet de volledige performance kan halen. Ook las ik ergens dat er wel eens wat performance issues zijn tussen samsung's en lsi's. Wat wel mooi is, is dat TRIM ook in software raid 0 lijkt te werken! (dus de LVM van windows geeft dat wel door)

Helaas lijkt ASSSD alleen enkele schijven en SSD's te doen en geen software raid volumes..

Zou QD32 bij CDM eigenlijk linear moeten schalen met het aantal ssd's?

ASSSD 1 SSD
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-01-01%20-%20001%20-%20ASSSD%20-%201%20x%20840%20pro.PNG
CMD 1 SSD
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-01-01%20-%20002%20-%20CDM%20-%201%20x%20840%20pro.PNG
ATTO 1 SSD
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-01-01%20-%20003%20-%20ATTO%20-%201%20x%20840%20pro.PNG

CDM 4 SSD's software raid 0 w8
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-01-01%20-%20004%20-%20CDM%20-%204%20x%20840%20pro.PNG
ATTO 4 SSD's software raid 0 w8
Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/840/2014-01-01%20-%20004%20-%20ATTO%20-%204%20x%20840%20pro.PNG

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verstekbakker schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:10:
Gisteren is de SSD die ik in m'n PS3 heb gezet overleden. Nu heb ik hem eruit gehaald en in een externe behuizing gedaan en met Gparted opnieuw voorzien van een indeling. Dat ging eigenlijk niet vlekkeloos, dus ik vermoed dat hij ook echt flinke schade heeft.

In Linux heb ik 'smartctl -all /dev/sdc' gedaan en die kwam tot de conclusie dat de schijf nog maar even te leven had. Met DiskCheckup van Passmark (Win7Pro) heb ik het vervolgens ook geprobeerd, maar die zegt dat hij geen SMART kan lezen (maar misschien komt dat door de behuizing waar hij in zit?). Wat moet ik nou doen om erachter te komen hoe ernstig het precies is?

Er zit nog garantie op, dus ik wil even een goed verhaal hebben voor degene die de RMA gaat afhandelen. Dan begrijpt die persoon ook meteen wat loos is (anders sturen ze hem misschien gewoon terug zonder te zien dat er iets is) en dan stuur ik hem tenminste niet terug als ik het zelf zou kunnen oplossen.
Inmiddels is er al een RMA aangevraagd (waar ik de terugzendkosten zelf van moet betalen, blijkbaar is dat normaal...), maar is er nou niemand die mij een tip kon geven? Vooral ook voor de toekomst, dit gaat vast vaker voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
maratropa schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:22:
Ik heb het idee dat de snelheid voor een niet-Intel controller nog wel best ok is.
Het is dan ook geen 30 euro add-on controllertje he ;).
Wat wel mooi is, is dat TRIM ook in software raid 0 lijkt te werken! (dus de LVM van windows geeft dat wel door)
Dat klopt jah, want het OS blijft met de schijven communiceren in AHCI modus.

Bij fakeraids en hardware raids, schakelt windows automatisch over op SCSI modus. Daarom dat Intel allemaal pseudo drivers heeft moeten maken om het uiteindelijk toch goed te laten gaan.
Helaas lijkt ASSSD alleen enkele schijven en SSD's te doen en geen software raid volumes..
Vreemd :P Ik dacht dat software volumes wel ondersteunt waren... Want AS-SSD doet testen op drive letter normaal..
Zou QD32 bij CDM eigenlijk linear moeten schalen met het aantal ssd's?
Nope, want je komt veel eerder tegen een bottleneck van de controller of CPU, welke volgens mij al begint te ontstaat bij een RAID-0 van 2 drives.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
dank! :)

Dat van dat ahci en trim begreep ik wel, maar ik was bang dat de volume manager van windows (met raid 0) misschien de TRIM commando's niet door zou geven/omzetten..

Hmm ik dacht dat ASSSD alle schijven afzonderlijk liet zien, maar misschien maakt het gewoon niet uit welke van de 4 je kiest en bencht hij gewoon het raid volume.. Dat ga ik nog even testen later.

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 03-01-2014 13:11 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
SSD zit nu netjes in mijn laptop in de tweede bay, leunend op wat afdichtingstape :)
Echter zit ik nu met een andere vraag. Ik had voor ogen om alles wat op de HDD stond er op te laten staan, inclusief Win 7.
Via een ICT maatje heb ik een Win 8 licentie kunnen krijgen die ik vanaf de HDD/Win 7 op de SSD wilde installeren om later de Win 8 als boot OS in te stellen en Win 7 enkel via eenmalige boot bereikbaar te maken.
Zou ik hiermee in de problemen kunnen komen ivm. systemrepair/registery/drive letter etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:27
Kees Klaassen schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:40:vanaf de HDD/Win 7 op de SSD wilde installeren om later de Win 8 als boot OS in te stellen en Win 7 enkel via eenmalige boot bereikbaar te maken.
Zou ik hiermee in de problemen kunnen komen ivm. systemrepair/registery/drive letter etc.?
Je kan gewoon een windows 8 cd er in knallen en die dan laten installeren op je SSD, zolang je hem naar niet op de zelfde schijf als de windows 7 installatie installeert zou de dual-boot automatisch opgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder rapid mode

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/rksqis.jpg

met rapit mode

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/97sh90.jpg
Rick13 schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:59:
Ik heb het gevoel dat rapid mode niks toevoegt.
Sterker nog, eerder langzamer dan sneller aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat met rapid mode de benchmarks omhoog schieten is bekend: wat er wordt weergegeven is nu niet zozeer de snelheid van je SSD schijf, maar de snelheid van cache die in je RAM geheugen zit. En dat RAM geheugen is nog steeds sneller dan je SSD.
Waar het bij Rick13 om gaat, is hoe snel de pc aanvoelt. Er is niet altijd een direct verband tussen een benchmark en de daadwerkelijke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Het helpt ook niet dat Zoltan1955 met de software van SAMSUNG de meting doet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 04-01-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met rapid duurt die test volgens de magician 16 seconden wat denk ik niet helemaal klopt want die test duurt tenminste zolang als zonder rapid 25seconden . Die 9 seconden worden gebuferd in het ram waardoor het lijkt of de test voorbij is .Met een ramcache gebeurt hetzelfde,de bench is dan al voorbij maar het ramcache moet nog doorgaan met schrijven.

Regelmatig probeer ik die nieuwe magician en deze keer leek het er bij instalatie op dat er nieuwe hardware was gevonden .Ging allemaal in een flits en was te laat voor een screenshot en bij een deinstalatie en instalatie kwam die melding niet meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:29

AvK

Ready Set Go

Phuncz schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:33:
Het helpt ook niet dat Zoltan1955 met de software van SAMSUNG de meting doet ;)
Verklaar u nader.....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Een Samsung ssd testen met een Samsung benchmarkprogramma. Iets met biased enzo. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers, zit erover de denken n Asus N76 met i5 te kopen en hier n SSD kaart op te laten zetten. Uit dit forum begrijp ik dat je niet elk merk SSD wilt vertrouwen, dus dan ook weer zoeken welke wel op t moment.

Hoe dan ook, als ik deze laptop via 4launch wil bestellen, krijg ik de volgende melding: Bij dit product is geheugenuitbreiding mogelijk en is de aanpassing van de harddisk uitsluitend mogelijk bij aanschaf van een nieuw besturingssysteem.
https://www.4launch.nl/sh...kers#p-4-productid-140713

Een nieuw besturingssysteem kost me €100,- ! Heb wat nagevraagd bij ene winkel krijg ik te horen dat t geen probleem is, andere zegt dat idd n SSD plaatsen op Windows 8 laptops niet meer kan zonder nieuw besturingssysteem te kopen omdat dit vanaf Windows 7 niet meer kan -dus tel €100 bij de aanschaf van je SSD op en t voelt erg onzinnig om dat nog te ondernemen- He?
Ben ik de enige die hiervan in de war raakt? -als ik hierop zoek in t forum kom ik dit niet tegen-

Bij andere merken (ik was ook aan t kijken nr Lenovo) wordt deze melding niet gedaan bij deze site.

Ik ben niet thuis in deze materie en alle cijfers die rondvliegen ook niet, maar ik begin me af te vragen wat hier nu van klopt? Is het echt de bedoeling dat het zo ingewikkeld wordt gemaakt?

Groet, Jessica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:19
Ik denk dat windows al voorgeinstalleerd is op de HD van de laptop, en ze geld willen zien voor de herinstall van windows. Volgens mij koop je gewoon een licentie van windows, en de serial zit er ook gewoon bij.

Probleem is alleen dat je even een windows van iemand 'leent' op een usb-stick bijv. en dan op je SSD installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De serial zit waarschijnlijk in het BIOS verwerkt, en werkt alleen met een installatie-image van de fabrikant van de laptop. En ze willen inderdaad geld zien voor de installatie van Windows, maar dat is exclusief licentie (zoals gewoon op de site te lezen is).

En exit Crucial M4. Mijn PC reageerde van het ene op het andere moment niet meer, en vervolgens kon het BIOS de M4 niet meer vinden. Ook aan een de controller van een 2.5" behuizing raakt de schijf niet meer gedetecteerd. Jammer van mn werk van vandaag en gisteren, voor verder terug heb ik gelukkig wel een back-up.

[ Voor 38% gewijzigd door dcm360 op 04-01-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
Als je een apparaat koopt waar Windows 8 op geïnstalleerd is en een licentie sticker(geen code, maar logo) van Win8 op staat zit de licentie in de bios ingebakken. Als je een nieuwe installatie gaat doen op bv. een nieuwe harddisk, ssd of een her-installatie heb je gewoon never nooit meer een nieuwe licentie nodig om Windows 8 te installeren. Handig toch!?

Er zit wel een nadeel aan dit principe, want als je het mainboard vervangt moet er dus ook een licentie van Windows 8 ingebakken zitten wat bij losse mainboarden weer nooit(?) het geval is en je dus een losse licentie moet kopen.

Kortom, jij hoeft geen nieuwe Windows 8 licentie aan te schaffen maar alleen een SSD. Je huidige Windows 8 installatie kun je (met vaak mee geleverder software) overzetten naar je nieuwe SSD en voilá: het werkt. Als je een schone installatie van Windows 8 wilt doen op je nieuwe SSD kun je een ISO downloaden en vanaf stick of DVD installeren (de code boeit niet meer, zit in je bios)

Momenteel is een Crucial M500 of Samsung 840EVO populair en aan te bevelen om minimaal 120gb of meer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben helemaal nieuw met SSD en heb een 840EVO ingebouwd in m'n c2d, wát een verschil in snelheid, ook al is het sATA1.
Ik heb nu gezocht naar tweaks om de schijf te optimaliseren en kwam uit op ssd tweaker, ik heb deze settings ingesteld
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JxB1jq7.jpg

zijn deze instellingen aan te raden? kan iets beter of is iets slecht voor de schijf?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet helemaal niet met tweaks werken. Windows stelt de ssd optimaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dat idee had ik ook, maar kwam er te laat achter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank MEN-O , dcm360 en rookie no. 1 voor jullie input!
Nu snap ik weer hoe t werkt..en kan ik gewoon de laptop aanschaffen die ik wil :-) dus zonder vermoedens op aannames te stapelen tot onzekerheid.

Met vriendelijke groet en Manke..ik neem aan dat jouw SSD ondertussen optimaal werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Ik heb een M500 van 240Gb. Daarvan is 200 Gb de Windows 7 systeempartitie, de rest is unallocated bij wijze van reserve.

Maar zelfs de systeempartitie is te groot voor de dingen die ik er op heb staan en erg veel zal er ook nooit bij komen. Ik wil graag die partitie shrinken naar bijvoorbeeld 120 Gb en van de vrijgekomen 80 Gb een tweede partitie maken die moet dienen als Level 2 cache voor Primocache.

Hoe kan ik dit het beste doen met behoud van bestaande data? Helemaal van scratch beginnen is niet onmogelijk maar ik heb alles nu net lekker geconfigureerd enzo. Ik lees goede dingen over de free Aomei Partition Manager, is dat wat misschien?
En de unallocated space, wordt die ruimte nu automatisch benut als reserve voor beide partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 13:57

jasjenl

Liab A Tymo

Swordlord schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:20:
[...]

Om er even op in te springen...

Er klopt waarschijnlijk bij jouw configuratie iets niet. Denk dat de controller in IDE modus staat of iets anders dat niet goed staat.
Dus welke hardware heb je eigenlijk om precies te zijn? Meer info is altijd handig.

Want meeste sandisk SSD's zijn alles behalve ondermaats normaal...

De meest handige vorm van meer info is gewoon een screenshot van AS-SSD (benchmark hoef je niet te draaien)...
Daarin staat direct de gegevens die "wij" nodig hebben. Namelijk controller + SATA modus.
Hier nog even op terugkomend: ik heb inmiddels ook een AS-SSD screenshot gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Asv20Zf.png
De IDE mode staat inderdaad op IDE en niet op AHCI, zo heb ik inmiddels in de bios ook gezien. Maar kan dit dan zo'n matige write performance opleveren? Ik heb net ook nog eens een testje gedaan door een groot bestand van een andere (gewone) HDD die ik ook in mijn pc heb zitten naar de SSD te kopiëren, dan zie je dat in het begin wel snel gaan maar daarna kakt dat ook in naar zo'n 20 mb/sec. Ter vergelijking: als ik dezelfde actie andersom uitvoer, dus een groot (4GB) bestand van de SSD naar de HDD kopiëren blijft de snelheid gemiddeld zo'n 140 mb/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jasjenl schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:35:
De IDE mode staat inderdaad op IDE en niet op AHCI, zo heb ik inmiddels in de bios ook gezien. Maar kan dit dan zo'n matige write performance opleveren?
Eerst dan maar eens dat ding naar AHCI omzetten.

En dit heb je dan nodig voordat je in het BIOS de IDE naar AHCI omzet: Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:40
@jasjen: dat is wel een hele dramatische performance. Komt waarschijnlijk omdat TRIM z'n werk niet kan doen en je hem ook behoorlijk vol hebt zitten.

Inderdaad eerst een omzetten naar AHCI. Misschien ook eens kijken naar een BIOS update voor je laptop en firmware update van de Sandisk SSD gezien de fixes in TRIM-ondersteuning (zie: http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/10127).

Daarna kun je eens zoeken waar je het ruimte gebruik in zit en opschonen (bv. page-file uit of op kleine vaste grootte en/of je hibernate uitzetten met powercfg -h off).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 13:57

jasjenl

Liab A Tymo

Bedankt voor de tips, ik ga vanmiddag eerst eens naar de winkel waar deze pc gebouwd is (het is geen laptop maar een desktop pc) en zal daarna eens wat uit gaan proberen. Waar het ruimte gebruik in zit weet ik wel, dat is gewoon wat ik er op heb staan qua project data. Maar op zich is 21 gb van de 118 gb vrij toch nog niet zo heel vol relatief gezien? Hibernate file staat al uit, overigens.
_Arthur schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:41:
[...]

Eerst dan maar eens dat ding naar AHCI omzetten.

En dit heb je dan nodig voordat je in het BIOS de IDE naar AHCI omzet: Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive
Dat is voor Windows 7, onder Windows 8 blijkt dat iets anders te werken:
http://support.microsoft.com/kb/2751461/nl
Pagina: 1 ... 99 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.