Geen netwerkschijven die eraan hangen, misschien de driver voor de controller van de HDD en SSDdcm360 schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:40:
Heb je netwerkschijven die niet bereikbaar zijn tijdens het aanmelden? Bij mij waren die de opstarttijd in Windows 7 aan het verpesten.
Ben deze week eens bezig geweest om al m'n data op een synology te gooien, en m'n pc's uit te rusten met ssd's.
Heb een crucial m4 (256mb) in m'n pc'tje gehangen, maar volgens mij blijft hij wat achter kwa performance:

Hij draait in AHCI, maar wel met de MSAHCI drivers.
Heb de laatst beschikbare AMD AHCI drivers geprobeerd, maar dat levert een bluescreen op.
Heb een M4A78 Pro bord met een 1100t processor en 6gb erin.
Valt hier nog winst te behalen?
[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2013 11:11 ]
Wat vind je van de winst t.o.v. de conventionele harde schijf?
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Ik denk dat je al met al wel tevreden kan zijn met deze resultaten.
Merk dat e.e.a. wel wat vlotter is, maar eerst zat er een RAID10 array in de pc, dus het verschil is ook niet zo heel erg groot.
Grootste voordeel is dat ik 5 hd's minder in de PC Heb, dus een stuk minder herrie heb
Vraag is natuurlijk ook of je 100mb/s sneller gaat merken.
Is de access time voor write niet extreem hoog?
Nee, die is zo goed.MikeyMan schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:52:
Is de access time voor write niet extreem hoog?
Een nieuwe lege M4 van 256 GB geeft een access time van 0,4 op een meer moderne computer.
Maar vergelijk dit eens met de access time van een HD
Verwijderd
ik ben 58 jaar een mijn verstand is een maal niet echt optimaal zeker ook niet omdat ik 24 uur per dag kop pijn heb.
Ik heb vandaag de Samsung 840 EVO 250GB besteld nu is wat mij nog bezig houd wat ik wel of niet ooit mag doen met de SSD, zo als , mag of kan ik de SSD wel of niet defragmenteren of formateren ??
In alles kwam ik het een en ander tegen maar begrijpen doe ik het echt niet omdat er zeker als voor heen je van alles moest doen die SSD optimaliseren , moet ik dit nog steeds doen en wat zou ik dan nog moeten doen ??
Nu heb ik ook Samsung Magician 4.3 al vast gedownload , wat kan ik daar echt mee doen of wat mag ik daarmee nooit doen ??
Ik wil niet in de situatie komen dat ik die SSD kapot maakt of zo .
Ok zo iets van kan je , of mag je de SSD partities ervan maken ??
Graag hoor ik hier op mijn vragen uitleg zo dat ik een beetje begrijp wat wel of niet te doen .
groeten Zoltan
En verder zou ik me niet al te druk maken, zolang het snel aanvoelt, gewoon lekker laten voor wat het is en niet gaan zitten kloten
[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 27-12-2013 13:47 ]
The devil is in the details.
Ik neem even aan dat je Windows 7 of 8 gebruikt. Deze herkennen automagisch dat je een ssd hebt steken, dus bij de installatie zal hij opnieuw automagisch defragmentatie uitschakelen.
Je kan nog steeds wel handmatig defagmentatie opzetten, maar dit is verspilling van tijd en op hele lange termijn kan je ssd kapot gaan van de hoeveelheid writes die je doet (maar dit is niets om je zorgen over te maken, ze kunnen genoeg aan).
In de Samsung Magician kan je via "OS optimalisatie" de instellingen voor je ssd optimaliseren voor snelheid, levensduur of betrouwbaarheid. Moet je niet doen, maar mag wel.
Probeer wel in je BIOS AHCI aan te zetten voor je Windows installeerd en indien je een Intel processor/moederbord hebt, dan kan je best nog de Intel RST drivers installeren.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ik heb de standaard msahci driver vervangen door een intel rst driver maar ik kon niet echt een voordeel ontdekken. De snelheid werd zelfs lager (niet zichtbaar, wel meetbaar) en het 'safely remove hardware' icoontje in de taskbar verdween, dat vond ik nog het lastigste. Ik heb de driver weer terug gezet naar die van Windows.
Verwijderd
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.70GHz
Memory <>Corsair 4 x 4GB DDR3 1600 CMX8GX3M2A1600C9 <> 16 GB Totaal
Kan ik mijn Norton Ghost 15 backup gebruiken die ik nu gebruikt en dus ook de laatste backup die ik net gemaakt heb ??
Ik zie ook in het programma van Norton ghost dat ik een copy naar ....SSD kan maken .
Hoe zit het dan met mijn 1 TB HD want daar staat op de eerste partitie dan ook Windows 7 erop??
Moet ik eerst in de BIOS die SSD als eerste zetten of herkent Windows 7 dat wel ??
Wil je wel je complete windows installatie zoals die nu is overzetten, doe dat dan met de samsung magician, daar is die voor en alle instellingen staan dan goed, behalve je ahci.
Voor optimale resultaten zou ik aanraden.
hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
opstarten en gelijk de bios in: ahci aanzetten
windows instaleren.
alle windows updates laten lopen, hdd weer aankoppelen.
Niet gaan zitten pielen verder, ook geen partities aanmaken (waarom zou je)
Verwijderd
er zit toch ook een backup programma erbij als je die SSD koopt?
dat is wat ik ook begrepen had .
hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
windows instaleren.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
even over die AHCI
Ik keek even in de BIOS en zag dit staan ,
bij peripherals
sata mode selection < > AHCI
AHCI Pre - Boot driver < > enabled
AHCI Mode > auto
dus als ik goed begrijp hoef ik niets te doen als ik die SSD aan de praat vandaag binnen krijg ??
en zag dit nog,
Intel Rapit start technology > Disabled
wat is dit of moet ik met dit doen ?
of dit gewoon verder vergeten ??
bedankt voor het geduld mij te alles uit te willen leggen
Reepje schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:00:
Het makkelijkste en beste is om windows opnieuw te instaleren. Een backup van norton kan je beter niet gebruiken.
Wil je wel je complete windows installatie zoals die nu is overzetten, doe dat dan met de samsung magician, daar is die voor en alle instellingen staan dan goed, behalve je ahci.
hdd afkoppelen,
ssd aankoppelen.
windows instaleren.
Niet gaan zitten pielen verder, ook geen partities aanmaken (waarom zou je)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 01:31 ]
Mooi. Weten we dat ook weer, die super caps zijn pure marketing
Heb je het artikel ook gelezen?Prozaq schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:54:
http://hardware.slashdot....d-only-intel-s3500-passes
Right now, there is only one reliable SSD manufacturer: Intel.
That really is the end of the discussion. It would appear that Intel is
the only manufacturer of SSDs that provide sufficiently large on-board
temporary power (probably in the form of supercapacitors) to cover writing
back the entire cache when power is pulled, even when the on-board cache
is completely full.
Sowieso: enterprise performance verwachten uit middenklasse consumer hardware en verrast zijn door issues = duh.
Verwijderd
Wat een opvallende conclusie, want het artikel zou juist het tegenovergestelde claimen.Prozaq schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:54:
http://hardware.slashdot....d-only-intel-s3500-passes
Crucial M4 heeft geen capacitors; alleen de M500. De M500 kan niet de DRAM write-back wegschrijven, daarvoor hebben de capacitors te weinig capaciteit. Wat de capacitors van de M500 doen is zorgen dat er geen NAND writes worden onderbroken; de 6MiB write-back buffer wordt wel weggegooid.Prozaq schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:03:
Ik dacht de dat de m4 ook super caps heeft. Dus met ander woorden, super caps ftw!
Intel SSDs zijn dus inderdaad de beste keuze voor bijvoorbeeld functies als ZFS SLOG SSD. Het verlies van de DRAM write-back is geen enkel probleem voor regulier gebruik; alle 2e generatie filesystems (vanaf NTFS en Ext3 en UFS+SU) kunnen daar prima tegen.
Verwijderd
blijf elke keer dan toch die HD als eerste opstart en niet de SSD.
het enige wat ik nu nog kan ( verzinnen ) is een nieuwe installatie erop gooien maar ik vraag me toch af , als ik een nieuwe windows erop zet en dus die HD los gekoppeld heb daarna als er die windows op die SSD staat en ik weer de HD aan sluit dat hij dan niet WEER op die HD op start een niet van de SSD??
helemaal gek word ik hier van
Verwijderd
Zonder wat meer informatie over hoe je het aangepakt hebt en wat je al geprobeerd hebt is het lastig je te helpen
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 21:43 ]
Verwijderd
Misschien zou je eerst kunnen booten met alleen de ssd aangesloten en daarna pas de hdd aansluiten? Ik heb tenminste ergens begrepen dat als je ahci in de bios geactiveerd hebt, je devices hot swappable zijn. Daarna zou je dan met een diskmanager je windows partitie op de hdd kunnen uitschakelen of verwijderen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:37:
het enige wat ik nu nog kan ( verzinnen ) is een nieuwe installatie erop gooien maar ik vraag me toch af , als ik een nieuwe windows erop zet en dus die HD los gekoppeld heb daarna als er die windows op die SSD staat en ik weer de HD aan sluit dat hij dan niet WEER op die HD op start een niet van de SSD??
Verwijderd
blijft voor mij gewoon het probleem inderdaad dat die HD toch elke keer het over neemt om die windows op te starten< dat clonen gaat gewoon niet , ik mis dan 5 GB met met HD dus dat klopt niet.
ik denk nu zo van , ff een nieuwe instantie van w 7 erop te zetten + mijn echte Norton Ghost backup erbij zetten zo dat ik niet weer alles nieuw moet installeren en dan als die HD blijft als eerste opstarten bij mn maat die C partitie te formateren . ZUCHT
o ja , nog iets weer ff in de BIOS gekeken , ondanks die AHCI staat ingeschakeld ,,,,,,,,,,,,,,,,zie ik wel mijn HD en DVD brander bij het opstarten maar toch Niet die SSD om de volgorde in te kunnen stellen
DE SSD is wel terug ergens in de BIOS te vinden en in deze computer staat die ook gewoon erbij
grun93 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:06:
[...]
Misschien zou je eerst kunnen booten met alleen de ssd aangesloten en daarna pas de hdd aansluiten? Ik heb tenminste ergens begrepen dat als je ahci in de bios geactiveerd hebt, je devices hot swappable zijn. Daarna zou je dan met een diskmanager je windows partitie op de hdd kunnen uitschakelen of verwijderen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 22:20 ]
Verwijderd
Het klonen lukt niet. ---- Dan is het niet gek dat de computer niet van de ssd wil opstarten
Een drive die je niet in de bios ziet staan, bestaat niet voor de computer. En die kan er dan ook niet van opstarten.
Dat zijn dus 2 dingen waar je naar moet kijken.
Volgens Tomshardware wel, kijk maar.Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:11:
ik dacht dat dat niet kon als je PC aan staat de HD zo erop zetten weer ??
Verwijderd
Dacht niet dat die fast boot zo veel zou schrijven naar de SSD. Misschien komt dat omdat ik Samsung's RAPID heb ingeschakeld en wordt die cache ook weggeschreven bij het afsluiten .Zou best wel stom zijn

Verwijderd

maar weel klaar een alles opgelost .
bedankt voor het geduld en proberen mij te helpen
Ik heb er een bracket bij besteld, van corsair.
Dit zou moeten passen in mijn kast volgens azerty, niet dus.
Ik heb de ssd maar vast getaped, 7 a 8 cm onder mijn videokaart.
Gaat dit warmte problemen opleveren voor mijn ssd??
Een ssd mag tot 60°C worden, dus ik zou zeggen: meet het eens, dan weet je het zeker (neem HDTune oid).
Daarbij, waarom past het niet? Normaal gezien past de bracket in elk 3,5" hdd ophangpunt.
[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 30-12-2013 00:01 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Wat voor kast heb je?Rick13 schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:42:
Ik heb vandaag de samsung 840 basic gemonteerd in mijn kast.
...
Ik gebruik meestal speecy om de temperatuur te meten, maar met gamen wordt het al een stukje warmer.
De schoef gaatjes van de bracket komt niet overheen met mijn kast.
[ Voor 18% gewijzigd door Rick13 op 30-12-2013 01:03 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Vandaar in de midden van mijn kast 7 a 8 cm van mijn videokaart.
(iets meer dan ik inschatte)
Zoals Malantur al aangaf: meet eens de SSD temp tijdens een zware game sessie.
Meten = weten
CrystalDiskInfo
[ Voor 25% gewijzigd door Jorruchie op 30-12-2013 11:07 ]
Ik heb anders in de gebruiksaanwijzing gelezen: "goed schudden voor gebruik"Buzz_Fuzz schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:13:
Gewoon ergens in je kast gooien... Snap het nut van dubbelzijdige tape niet... Alsof je elke dag je kast door elkaar schud en eens ondersteboven zet ...
Of was dat voor wat anders
Eén keer verplaatsen kan al genoeg zijn om 'm goed rond te laten slingeren in je kast natuurlijk. Even een stukje tape ertussen kost 2 seconden werk en geeft toch wat meer rustBuzz_Fuzz schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:13:
Gewoon ergens in je kast gooien... Snap het nut van dubbelzijdige tape niet... Alsof je elke dag je kast door elkaar schud en eens ondersteboven zet ...
[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 30-12-2013 13:01 ]
De videokaart werd niet zwaar belast.
De ssd word 26 graden.
Niet de moeite om hier zorgen over te maken lijkt mij.
De ssd mag tijdens het gamen nog 20 graden warmer worden.
Plakband vind ik juist weer een slecht idee. Plakband heeft namelijk de eigenschap om los te laten. Zelfs goed plakband verouderd snel en dan heb je eventueel wel een zwiepende ssd die van alles kapot kan maken.
Als je dus van plan bent geregeld met je kast op pad te gaan, zou ik de ssd gewoon vastschroeven.
Eerste prijsvermelding is een feit. Nog wel een beetje aan de prijs....kraades schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:36:
Wie weet of de Samsung 840 EVO mSATA SSD's nog deze maand te koop zullen zijn? Ik heb deze vrij snel nodig vandaar...
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 1TB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 500GB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 250GB
pricewatch: Samsung 840 EVO mSATA 120GB
[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 30-12-2013 19:30 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb mijn SSD gewoon aan één kant met schroeven vastgemaakt. Die gaat echt nergens heen...Rick13 schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:42:
Ik heb vandaag de samsung 840 basic gemonteerd in mijn kast.
Ik heb er een bracket bij besteld, van corsair.
Dit zou moeten passen in mijn kast volgens azerty, niet dus.
Gaat dit warmte problemen opleveren voor mijn ssd??
Volgens mij is het wel in orde zo.
Nog 1 vraagje, ik heb 8GB ram geheugen in mijn pc. Wat zouden jullie doen met het virtuele geheugen?
Verplaatsen, verkleinen of uitschakelen?
GA-Z87X-UD5H moederbord, Haswell Intel® Z87 Chipset, i7 4770K.
Die Intel Smart Response Technology software niet geïnstalleerd. Heeft dat nog meerwaarde?
Benchmark van de Samsung 840 pro 256GB. (onder Windows8.1Pro)

[ Voor 3% gewijzigd door BazerK op 31-12-2013 15:55 ]
Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Wikipedia: In computing, Smart Response Technology (SRT) (pre-launch name SSD Caching) is a proprietary caching mechanism introduced in 2011 by Intel for their Z68 chipset (for the Sandy Bridge–series processors), which allows a SATA solid-state drive (SSD) to function as cache for a (conventional, magnetic) hard disk drive.BazerK schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:21:
Zelf gebouwde pc.
GA-Z87X-UD5H moederbord, Haswell Intel® Z87 Chipset, i7 4770K.
Die Intel Smart Response Technology software in niet geïnstalleerd. Heeft dat nog meerwaarde?
Sowieso moet je een partitie hiervoor op je SSD vrijmaken.
Het zal nooit je SSD sneller maken, het kan enkel de HDD sneller maken door vaker-gebruikte files te cachen voor hogere read speeds en alle writes via de SSD te cachen. En dan nog is het nut ervan discutabel: welke files die niet op de 250GB SSD staan zouden wel met SSD-snelheid moeten werken op een HDD ? De tijd dat dit echt nuttig was, is eigenlijk al voorbij. Het hoofdzakelijke nut was (vroeger) bij een laptop met een HDD en een kleine caching SSD om de brug tussen dure SSD's en goedkope HDD's te overbruggen. Maar nu is dat verschil niet meer zo groot, vroeger was 64GB zelfs duur, nu koop je voor hetzelfde geld minimaal een dubbel zo grote.
[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 31-12-2013 15:47 ]

Phuncz schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:45:
[...]
<>
Het zal nooit je SSD sneller maken, het kan enkel de HDD sneller maken door vaker-gebruikte files te cachen voor hogere read speeds en alle writes via de SSD te cachen. En dan nog is het nut ervan discutabel: welke files die niet op de 250GB SSD staan zouden wel met SSD-snelheid moeten werken op een HDD ? De tijd dat dit echt nuttig was, is eigenlijk al voorbij. Het hoofdzakelijke nut was (vroeger) bij een laptop met een HDD en een kleine caching SSD om de brug tussen dure SSD's en goedkope HDD's te overbruggen. Maar nu is dat verschil niet meer zo groot, vroeger was 64GB zelfs duur, nu koop je voor hetzelfde geld minimaal een dubbel zo grote.
Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Welke storage controller en chipset heb je ingesteld? Staat solid state device ingesteld?sphere schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:48:
Meh. Draai virtualbox op een win7 host, maar de win7 guest heeft matige performance in de 4k test en dramatische performance in de 4k qd32. Had ik toch meer van gehoopt
Probeer als chipset een ICH9 type nemen, een SATA controller en bij opslag in te stellen dat het OS een solid state device moet detecteren.
Het is en blijft een virtualisatie wel, die geen rechtstreekse acces heeft tot de hardware.
Edit:
Dadelijk even snel een VM benchen bij mij eens
Dit zijn mijn resultaten met een virtual box VM, vindt ze niet verkeerd als je erbij nadenkt dat het een virtualisatie is.:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.3 (C) 2007-2013 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]
Sequential Read : 236.628 MB/s
Sequential Write : 143.346 MB/s
Random Read 512KB : 199.745 MB/s
Random Write 512KB : 138.701 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 8.370 MB/s [ 2043.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 16.430 MB/s [ 4011.3 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 28.918 MB/s [ 7060.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 29.958 MB/s [ 4872.6 IOPS]
Test : 500 MB [C: 36.2% (9.0/24.9 GB)] (x2)
Date : 2013/12/31 17:35:55
[ Voor 188% gewijzigd door Swordlord op 31-12-2013 17:40 ]
In Linux heb ik 'smartctl -all /dev/sdc' gedaan en die kwam tot de conclusie dat de schijf nog maar even te leven had. Met DiskCheckup van Passmark (Win7Pro) heb ik het vervolgens ook geprobeerd, maar die zegt dat hij geen SMART kan lezen (maar misschien komt dat door de behuizing waar hij in zit?). Wat moet ik nou doen om erachter te komen hoe ernstig het precies is?
Er zit nog garantie op, dus ik wil even een goed verhaal hebben voor degene die de RMA gaat afhandelen. Dan begrijpt die persoon ook meteen wat loos is (anders sturen ze hem misschien gewoon terug zonder te zien dat er iets is) en dan stuur ik hem tenminste niet terug als ik het zelf zou kunnen oplossen.
Hoe snel gaat dit met een SSD.
Dell i7 6GB win7 64bit.
De limiterende factor is hier de rekenkracht van de processor.TuffScout schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:03:
Vraagje. wie heeft ervaring met een SSD in combinatie met films uitpakken. Ik heb regelmatig een bestand van 22gig die mijn schijfje moet uitpakken. Laat staan repareren en weer uitpakken.
Dell i7 6GB win7 64bit.
Zou dat niet zo zijn, dan is 22 GB (gig?) in pakweg 1 a 2 minuten gepiept op een ssd.
Als je je harde schijven niet zo netjes hebt geconfigureerd, dan kunnen deze wel een bottleneck vormen, en kan je inderdaad beter naar een ssd.
Verkleinen naar maximaal 512MB (op de SSD).Rick13 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:46:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik laat de ssd op zijn plek zitten.
Volgens mij is het wel in orde zo.
Nog 1 vraagje, ik heb 8GB ram geheugen in mijn pc. Wat zouden jullie doen met het virtuele geheugen?
Verplaatsen, verkleinen of uitschakelen?
Sommige programma's willen nog wel eens moeilijk doen als je geen page file hebt, maar in de meeste gevallen gaat dit wel goed. 512MB aanhouden doet weinig verkeerds met je SSD.
Naar mijn ervaring is CPU, en zeker een i7, niet de bottleneck. Zou je ook zelf via taskmanager eens kunnen bekijken hoe hoog de CPU load en geheugengebruik zijn. Mijn ervaring is dat je opslag wel de bottleneck is en een SSD zal helpen.TuffScout schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:03:
Vraagje. wie heeft ervaring met een SSD in combinatie met films uitpakken. Ik heb regelmatig een bestand van 22gig die mijn schijfje moet uitpakken. Laat staan repareren en weer uitpakken.
Dell i7 6GB win7 64bit.
Qua SSD gebruik ligt er aan of je diezelfde SSD tegelijkertijd voor zowel lezen als schrijven gebruikt. Ideale geval download op één SSD en pak je uit naar een andere SSD. Als je dat via sata600 aansluiting doet zul richting de 500MB/s kunnen halen dus binnen een minuut. Gebruik je een enkele SSD dan zul je wat minder dan de helft halen dus ongeveer twee minuten. Met twee moderne draaiende harde schijven (100MB/s) zou je theoretisch in 4 minuten klaar moeten zijn en met één schijf zal het rond de 10 minuten zijn. Stel dat je een tragere harde schijf gebruikt zal de tijd verder oplopen.
Bedenk bij dat alles wel dat een SSD theoretisch snel zal slijten wanneer je die voor download, parren en rarren gebruikt.
Wat is hier het remedie voor?
Of kan ik ook een lege externe harde schijf behuizing gebruiken, zoiets als dit:
pricewatch: Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart
Ik wil namelijk mijn oude HDD hier later toch in steken, om die als back-up schijf te gebruiken. Mijn laptop heeft slechts plek voor één 2,5" schijf, dus tegelijkertijd intern gebruiken zit er niet in.
maratropa schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:24:
Zal wel komen omdat die EVO maar 7mm dik is? Je hebt stukjes plastic om hem dikker te maken, dat zat bijv. ook op intel x25-m's.
Dank jullie wel. Klopt inderdaad dat het om een 9mm bay gaat waar ik een 7mm SSD in heb gestopt.BartNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:32:
zit ook bij de notebook kit van de EVO zie arnoud_h in "Het grote SSD topic ~ Deel 9" posting van een week terug in dit topic.
Helaas was de notebook versie niet bij Staples te krijgen en Samsung schijnt deze niet apart te verkopen.
De oplossing volgens het internet

Ik heb er gewoon een stukje schuimrubber van een paar mm (wat je vaak terug vind in computer-artikel dozen) tussen gestopt. Werkt prima
Ik sta er inderdaad ook van te kijken dat mensen hier een probleem zien._Arthur schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:11:
[...]
Ik heb er gewoon een stukje schuimrubber van een paar mm (wat je vaak terug vind in computer-artikel dozen) tussen gestopt. Werkt prima
Nog wat alternatieven:
-scheur een strookje van 1 cm van een krant of reclamefoldertje, vouw het een aantal keer dubbel tot de gewenste dikte
- breek een stukje piepschuim af van de verpakking
-heb je karton van een paar mm dik, knip er 2 stukjes van 1x1 cm uit....
-heb je nog ergens tochtstrip liggen, gebruik daar 2x 1 cm van (heeft plakrand, vinden sommige mensen handig dat het vastzit).
enz
Dankjewel, precies wat ik wilde weten! Had hier stiekem al op gehoopt maar was toch nog een beetje schuchter omdat ik dacht dat er misschien een controller oid tussen zou zitten in die behuizingen. Dan ga ik zo snel mogelijk aan de slag :-)dcm360 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:12:
Een externe behuizing is gewoon een USB<->SATA converter, maar dan met een kastje om de schijf te beschermen.
Met je eens :-)Reepje schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:22:
Ik sta er inderdaad ook van te kijken dat mensen hier een probleem zien.
Ok bedankt voor het antwoord.BartNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:41:
[...]
Naar mijn ervaring is CPU, en zeker een i7, niet de bottleneck. Zou je ook zelf via taskmanager eens kunnen bekijken hoe hoog de CPU load en geheugengebruik zijn. Mijn ervaring is dat je opslag wel de bottleneck is en een SSD zal helpen.
Qua SSD gebruik ligt er aan of je diezelfde SSD tegelijkertijd voor zowel lezen als schrijven gebruikt. Ideale geval download op één SSD en pak je uit naar een andere SSD. Als je dat via sata600 aansluiting doet zul richting de 500MB/s kunnen halen dus binnen een minuut. Gebruik je een enkele SSD dan zul je wat minder dan de helft halen dus ongeveer twee minuten. Met twee moderne draaiende harde schijven (100MB/s) zou je theoretisch in 4 minuten klaar moeten zijn en met één schijf zal het rond de 10 minuten zijn. Stel dat je een tragere harde schijf gebruikt zal de tijd verder oplopen.
Bedenk bij dat alles wel dat een SSD theoretisch snel zal slijten wanneer je die voor download, parren en rarren gebruikt.
Helaas lijkt ASSSD alleen enkele schijven en SSD's te doen en geen software raid volumes..
Zou QD32 bij CDM eigenlijk linear moeten schalen met het aantal ssd's?
ASSSD 1 SSD
CMD 1 SSD
ATTO 1 SSD
CDM 4 SSD's software raid 0 w8
ATTO 4 SSD's software raid 0 w8
Inmiddels is er al een RMA aangevraagd (waar ik de terugzendkosten zelf van moet betalen, blijkbaar is dat normaal...), maar is er nou niemand die mij een tip kon geven? Vooral ook voor de toekomst, dit gaat vast vaker voorkomen...Verstekbakker schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:10:
Gisteren is de SSD die ik in m'n PS3 heb gezet overleden. Nu heb ik hem eruit gehaald en in een externe behuizing gedaan en met Gparted opnieuw voorzien van een indeling. Dat ging eigenlijk niet vlekkeloos, dus ik vermoed dat hij ook echt flinke schade heeft.
In Linux heb ik 'smartctl -all /dev/sdc' gedaan en die kwam tot de conclusie dat de schijf nog maar even te leven had. Met DiskCheckup van Passmark (Win7Pro) heb ik het vervolgens ook geprobeerd, maar die zegt dat hij geen SMART kan lezen (maar misschien komt dat door de behuizing waar hij in zit?). Wat moet ik nou doen om erachter te komen hoe ernstig het precies is?
Er zit nog garantie op, dus ik wil even een goed verhaal hebben voor degene die de RMA gaat afhandelen. Dan begrijpt die persoon ook meteen wat loos is (anders sturen ze hem misschien gewoon terug zonder te zien dat er iets is) en dan stuur ik hem tenminste niet terug als ik het zelf zou kunnen oplossen.
Het is dan ook geen 30 euro add-on controllertje hemaratropa schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:22:
Ik heb het idee dat de snelheid voor een niet-Intel controller nog wel best ok is.
Dat klopt jah, want het OS blijft met de schijven communiceren in AHCI modus.Wat wel mooi is, is dat TRIM ook in software raid 0 lijkt te werken! (dus de LVM van windows geeft dat wel door)
Bij fakeraids en hardware raids, schakelt windows automatisch over op SCSI modus. Daarom dat Intel allemaal pseudo drivers heeft moeten maken om het uiteindelijk toch goed te laten gaan.
VreemdHelaas lijkt ASSSD alleen enkele schijven en SSD's te doen en geen software raid volumes..
Nope, want je komt veel eerder tegen een bottleneck van de controller of CPU, welke volgens mij al begint te ontstaat bij een RAID-0 van 2 drives.Zou QD32 bij CDM eigenlijk linear moeten schalen met het aantal ssd's?
[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2014 12:14 ]
Dat van dat ahci en trim begreep ik wel, maar ik was bang dat de volume manager van windows (met raid 0) misschien de TRIM commando's niet door zou geven/omzetten..
Hmm ik dacht dat ASSSD alle schijven afzonderlijk liet zien, maar misschien maakt het gewoon niet uit welke van de 4 je kiest en bencht hij gewoon het raid volume.. Dat ga ik nog even testen later.
[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 03-01-2014 13:11 ]
Echter zit ik nu met een andere vraag. Ik had voor ogen om alles wat op de HDD stond er op te laten staan, inclusief Win 7.
Via een ICT maatje heb ik een Win 8 licentie kunnen krijgen die ik vanaf de HDD/Win 7 op de SSD wilde installeren om later de Win 8 als boot OS in te stellen en Win 7 enkel via eenmalige boot bereikbaar te maken.
Zou ik hiermee in de problemen kunnen komen ivm. systemrepair/registery/drive letter etc.?
Je kan gewoon een windows 8 cd er in knallen en die dan laten installeren op je SSD, zolang je hem naar niet op de zelfde schijf als de windows 7 installatie installeert zou de dual-boot automatisch opgezet worden.Kees Klaassen schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:40:vanaf de HDD/Win 7 op de SSD wilde installeren om later de Win 8 als boot OS in te stellen en Win 7 enkel via eenmalige boot bereikbaar te maken.
Zou ik hiermee in de problemen kunnen komen ivm. systemrepair/registery/drive letter etc.?
Verwijderd

met rapit mode

Rick13 schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:59:
Ik heb het gevoel dat rapid mode niks toevoegt.
Sterker nog, eerder langzamer dan sneller aanvoelt.
Waar het bij Rick13 om gaat, is hoe snel de pc aanvoelt. Er is niet altijd een direct verband tussen een benchmark en de daadwerkelijke snelheid.
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 04-01-2014 17:33 ]
Verwijderd
Regelmatig probeer ik die nieuwe magician en deze keer leek het er bij instalatie op dat er nieuwe hardware was gevonden .Ging allemaal in een flits en was te laat voor een screenshot en bij een deinstalatie en instalatie kwam die melding niet meer .
Verklaar u nader.....Phuncz schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:33:
Het helpt ook niet dat Zoltan1955 met de software van SAMSUNG de meting doet
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Verwijderd
Hoe dan ook, als ik deze laptop via 4launch wil bestellen, krijg ik de volgende melding: Bij dit product is geheugenuitbreiding mogelijk en is de aanpassing van de harddisk uitsluitend mogelijk bij aanschaf van een nieuw besturingssysteem.
https://www.4launch.nl/sh...kers#p-4-productid-140713
Een nieuw besturingssysteem kost me €100,- ! Heb wat nagevraagd bij ene winkel krijg ik te horen dat t geen probleem is, andere zegt dat idd n SSD plaatsen op Windows 8 laptops niet meer kan zonder nieuw besturingssysteem te kopen omdat dit vanaf Windows 7 niet meer kan -dus tel €100 bij de aanschaf van je SSD op en t voelt erg onzinnig om dat nog te ondernemen- He?
Ben ik de enige die hiervan in de war raakt? -als ik hierop zoek in t forum kom ik dit niet tegen-
Bij andere merken (ik was ook aan t kijken nr Lenovo) wordt deze melding niet gedaan bij deze site.
Ik ben niet thuis in deze materie en alle cijfers die rondvliegen ook niet, maar ik begin me af te vragen wat hier nu van klopt? Is het echt de bedoeling dat het zo ingewikkeld wordt gemaakt?
Groet, Jessica
Probleem is alleen dat je even een windows van iemand 'leent' op een usb-stick bijv. en dan op je SSD installeert.
En exit Crucial M4. Mijn PC reageerde van het ene op het andere moment niet meer, en vervolgens kon het BIOS de M4 niet meer vinden. Ook aan een de controller van een 2.5" behuizing raakt de schijf niet meer gedetecteerd. Jammer van mn werk van vandaag en gisteren, voor verder terug heb ik gelukkig wel een back-up.
[ Voor 38% gewijzigd door dcm360 op 04-01-2014 23:00 ]
Er zit wel een nadeel aan dit principe, want als je het mainboard vervangt moet er dus ook een licentie van Windows 8 ingebakken zitten wat bij losse mainboarden weer nooit(?) het geval is en je dus een losse licentie moet kopen.
Kortom, jij hoeft geen nieuwe Windows 8 licentie aan te schaffen maar alleen een SSD. Je huidige Windows 8 installatie kun je (met vaak mee geleverder software) overzetten naar je nieuwe SSD en voilá: het werkt. Als je een schone installatie van Windows 8 wilt doen op je nieuwe SSD kun je een ISO downloaden en vanaf stick of DVD installeren (de code boeit niet meer, zit in je bios)
Momenteel is een Crucial M500 of Samsung 840EVO populair en aan te bevelen om minimaal 120gb of meer te nemen.
Ik heb nu gezocht naar tweaks om de schijf te optimaliseren en kwam uit op ssd tweaker, ik heb deze settings ingesteld

zijn deze instellingen aan te raden? kan iets beter of is iets slecht voor de schijf?
thanks
Verwijderd
Nu snap ik weer hoe t werkt..en kan ik gewoon de laptop aanschaffen die ik wil :-) dus zonder vermoedens op aannames te stapelen tot onzekerheid.
Met vriendelijke groet en Manke..ik neem aan dat jouw SSD ondertussen optimaal werkt
Maar zelfs de systeempartitie is te groot voor de dingen die ik er op heb staan en erg veel zal er ook nooit bij komen. Ik wil graag die partitie shrinken naar bijvoorbeeld 120 Gb en van de vrijgekomen 80 Gb een tweede partitie maken die moet dienen als Level 2 cache voor Primocache.
Hoe kan ik dit het beste doen met behoud van bestaande data? Helemaal van scratch beginnen is niet onmogelijk maar ik heb alles nu net lekker geconfigureerd enzo. Ik lees goede dingen over de free Aomei Partition Manager, is dat wat misschien?
En de unallocated space, wordt die ruimte nu automatisch benut als reserve voor beide partities?
Hier nog even op terugkomend: ik heb inmiddels ook een AS-SSD screenshot gemaakt:Swordlord schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:20:
[...]
Om er even op in te springen...
Er klopt waarschijnlijk bij jouw configuratie iets niet. Denk dat de controller in IDE modus staat of iets anders dat niet goed staat.
Dus welke hardware heb je eigenlijk om precies te zijn? Meer info is altijd handig.
Want meeste sandisk SSD's zijn alles behalve ondermaats normaal...
De meest handige vorm van meer info is gewoon een screenshot van AS-SSD (benchmark hoef je niet te draaien)...
Daarin staat direct de gegevens die "wij" nodig hebben. Namelijk controller + SATA modus.

De IDE mode staat inderdaad op IDE en niet op AHCI, zo heb ik inmiddels in de bios ook gezien. Maar kan dit dan zo'n matige write performance opleveren? Ik heb net ook nog eens een testje gedaan door een groot bestand van een andere (gewone) HDD die ik ook in mijn pc heb zitten naar de SSD te kopiëren, dan zie je dat in het begin wel snel gaan maar daarna kakt dat ook in naar zo'n 20 mb/sec. Ter vergelijking: als ik dezelfde actie andersom uitvoer, dus een groot (4GB) bestand van de SSD naar de HDD kopiëren blijft de snelheid gemiddeld zo'n 140 mb/sec.
Eerst dan maar eens dat ding naar AHCI omzetten.jasjenl schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:35:
De IDE mode staat inderdaad op IDE en niet op AHCI, zo heb ik inmiddels in de bios ook gezien. Maar kan dit dan zo'n matige write performance opleveren?
En dit heb je dan nodig voordat je in het BIOS de IDE naar AHCI omzet: Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive
Inderdaad eerst een omzetten naar AHCI. Misschien ook eens kijken naar een BIOS update voor je laptop en firmware update van de Sandisk SSD gezien de fixes in TRIM-ondersteuning (zie: http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/10127).
Daarna kun je eens zoeken waar je het ruimte gebruik in zit en opschonen (bv. page-file uit of op kleine vaste grootte en/of je hibernate uitzetten met powercfg -h off).
Dat is voor Windows 7, onder Windows 8 blijkt dat iets anders te werken:_Arthur schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:41:
[...]
Eerst dan maar eens dat ding naar AHCI omzetten.
En dit heb je dan nodig voordat je in het BIOS de IDE naar AHCI omzet: Error message occurs after you change the SATA mode of the boot drive
http://support.microsoft.com/kb/2751461/nl
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.