• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
USB is geen vervanging van ThunderBolt, ze richting zich beide op heel andere toepassingen. Alhoewel USB 3.0 ook "snel" files kan overzetten van een PC naar een disk, blijft het een beperkt protocol qua mogelijkheden. ThunderBolt is basically een PCI-express interface over een kabel, wat je toelaat videokaarten zelfs aan te sluiten, maar ook zeer hoge snelheden toelaat, zonder dat je CPU daarvoor moet opdraaien, iets waar USB wél last van heeft.

Er zijn toch meer dan enkel Apple notebooks met Thunderbolt beschikbaar:
http://tweakers.net/categ...DEFWWmAM0SsnU0tBQKba2thYA

Maar om 500MB/s continu te halen, zul je op beide al de beste SSD's nodig hebben in beide notebooks of een paar gemiddelde in RAID-0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Reepje schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:32:
[...]
Ik vind dat wel een enorm bedrag, bovendien hoe stop ik zo een kaart in de laptop?
Kan wellicht als je nog een PCMCIA kaart kunt plaatsen en er een Thunderbolt versie van bestaat. Geen idee of dat bestaat, maar lijkt me dan niet onmogelijk.

Maar goed, met alleen die kaart of al beschikbare poort ben je er nog niet. De rest van de hardware en aan beide kanten (de zender en ontvanger) moeten de snelheid aankunnen.

Nog eens wat anders wat ik vond. Ik zocht naar welke acties normaal computergebruik met zich mee brengt, wat voor reads en writes in welke verhouding voorkomen. Allemaal gebaseerd op een beetje internetten, openen van wat programma's, muziek luisteren, etc. Het leek me wel interessant om het hier te delen, geen idee of het ooit al eens voorbij is gekomen in dit topic. Er stond dit:
Understanding SSD Advertised Performance and Its Purchase Implications – An SSD Primer Saturday, February 11, 2012

Today’s SSD close up is going to teach us the most valuable thing we can ever learn about an SSD.

***KNIP***

Top 5 Most Frequent Drive Accesses by Type and Percentage:

- 4K Read (8%)
- 4K Write (58%)
- 512B Write (5%)
- 8K Write (6%)
- 32K Read (5%)

Top 5 account for: 80% of total drive access over test period

Largest access size in top 50: 256K Read (1% of total)
bron

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat bij gemiddeld (dom) gebruik er meer 4K schrijfacties plaatsvinden dan 4K lezen of andere soorten schrijf/leesacties.

Met dit wetende vraag ik me dan ook af of een schijf als de DC S3500 wel daadwerkelijk geschikt kan zijn als bootdisk, want dat was eigenlijk het doel van mijn zoekactie en dat ik op het bovenstaande uitkwam. Op 4K write haalt die max 4.600IOPS waar een M500 al 35.000 haalt (zeg ik ff uit mn hoofd). Wegens zijn consistentie is ie op zich wel mooi natuurlijk en zal ie echter best geschikt zijn om grote bestanden te cachen (SLOG/ZIL), zoals CiPHER dat eerder noemde voor in een ZFS systeem.

Voordeel van DC S3500 is wel dat ie bij continue 4K random dan wel vrij constant blijft met zn latency (en dus ook IOPS), de M500 en 600Pro schieten daar alle kanten uit. Mja dat wisten we al natuurlijk, al kan je afvragen of dat erg is als die anderen max 7x meer tegelijk kunnen wegschrijven. hmm :/

(correct me if I'm wrong)

[ Voor 24% gewijzigd door Aardwolf op 13-09-2013 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
marcel87 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 02:25:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat bij gemiddeld (dom) gebruik er meer 4K schrijfacties plaatsvinden dan 4K lezen of andere soorten schrijf/leesacties.
Ga maar eens het internet op...
Je doet niks anders dan kleine data opvragen dat naar jouw PC wordt gestuurd ;)
Met dit wetende vraag ik me dan ook af of een schijf als de DC S3500 wel daadwerkelijk geschikt kan zijn als bootdisk, want dat was eigenlijk het doel van mijn zoekactie en dat ik op het bovenstaande uitkwam. Op 4K write haalt die max 4.600IOPS waar een M500 al 35.000 haalt (zeg ik ff uit mn hoofd). Wegens zijn consistentie is ie op zich wel mooi natuurlijk en zal ie echter best geschikt zijn om grote bestanden te cachen (SLOG/ZIL), zoals CiPHER dat eerder noemde voor in een ZFS systeem.

Voordeel van DC S3500 is wel dat ie bij continue 4K random dan wel vrij constant blijft met zn latency (en dus ook IOPS), de M500 en 600Pro schieten daar alle kanten uit. Mja dat wisten we al natuurlijk, al kan je afvragen of dat erg is als die anderen max 7x meer tegelijk kunnen wegschrijven. hmm :/

(correct me if I'm wrong)
De data consistentie van drives zoals de DC S3500 zijn enorm leuk, in benchmarks ziet et er weer super awesome uit dat hij heel lang dezelfde hoge IOPS aanhoud...
Maar deze IOPS zijn gebaseerd op een multithreaded belasting, dus 32 simultane 4k requests, constant.
Ze willen ermee juist SSD's op hun bek krijgen, om zo verschillen te laten zien in de latency tests.

Het zijn workloads die in een server omgeving mogelijk zijn...
In een desktop omgeving kom je nog niet eens aan 10% van die belasting... Dus performance consistency is iets wat gewoon de volgende leuke kreet is.
Niet dat ik zeg dat het slecht is dat eraan wordt gewerkt...

Maargoed...
Elke SSD die gewoon normaal gespecced is, is geschikt als een boot device voor een consument. De belastingen zijn gewoon zo laag dat de meeste SSD's nog niet eens worden uitgedaagd tot hard werk.
de DC3500 specs liggen tussen de 4600 en 11000 IOPS... Dat zou zich vertalen naar +- 20 MB/s - 40 MB/s
Dat is nog steeds 40x sneller dan een HDD en wil je aan zo'n IOPS komen met een HDD RAID array, dan heb je toch meer dan 100 nodig lijkt me zo...

Edit:
Net nog even getest. Mijn Kingston V+100 haalt 9000 IOPS gemiddeld... Vind ik mijn systeem traag, klote, of wat anders, nope XD hij werkt perfect en loopt als een zonnetje.

[ Voor 28% gewijzigd door Swordlord op 13-09-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De essentie van het artikel gaat niet zozeer over iops.
Maar over het feit dat (single threaded) 4K random write het meest voorkomt.
En niet de 4K read (van max. plm. 20MB/s), zoals meestal verondersteld wordt...
Daarom voelt bijv. een Samsung 830 ook sneller aan als een Intel 320.
Niet alleen sneller aanvoelt, maar gewoon sneller is.
En nee, dat zit niet tussen de oren.
Ik heb deze beiden, in een verder identiek systeem draaien.
De Samsung is merkbaar en duidelijk veel "snappier" dan de Intel.

Daarnaast speelt access-time een grote rol.
Dat zou met de nieuwe sata-standaard nog aanzienlijk verbeterd kunnen gaan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Ik ben eens aan het rondkijken geweest voor een SSD om als chache te gebruiken in mijn PC. Nu steekt er een WD Velociraptor (300Gb) en een Caviar Black (2Tb) in. Ik zou dus een SSD als cache-schijf willen gebruiken om alles een beetje te doen versnellen. Mijn windows install staat op de Velociraptor, mijn games op de Caviar Black. Beide schijven wil ik dus die cache zien gebruiken.

Ik bezit momenteel een GIGABYTE GA-990FXA-UD3 AM3+ moederbord. Ik lees vanalles over de intel chip met caching, maar heb ik ook de mogelijkheid met mijn huidige AMD setup om een SSD als cache-schijf te gebruiken op de manier dat ik hierboven heb beschreven ? Zonder al te veel te moeten prullen weliswaar.

Ik zou het spijtig vinden de Velociraptor te moeten vervangen als boot/windows HDD, het was een dure HDD. En die vervanging heeft dan ook nog eens geen effect op de laadtijden van mijn games als ik het goed heb.

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Mopster: als ik me niet vergis is caching leuk, maar zal een SSD als bootdisk altijd sneller zijn dan de setup met een caching SSD. Enige voordeel dat je bij caching hebt is dat het wel de data die van en naar de HDD moet gaan zal versnellen en dat is het enige volgens mij.
Verder heb ik geen idee wat er mogelijk is op AMD. De meeste nieuwe snufjes die uitkomen zijn vaak op het Intel platform...

@ JSW: Juist ja, maar je bedoeld de SATA-Express? ;)

@ Swordlord: je valt nu over het geschikt zijn, maar ik bedoelde uiteraard "minder geschikt". Die Intel presteert alsnog maximaal "slechts" de helft van jouw oude Kingston. Inderdaad nog steeds sneller dan een HDD, maar goed dat is het punt niet.

Dat van die consistentie ben ik me wel van bewust dat dit nooit voor gaat komen bij normaal gebruik. Het is leuk dat ie zo goed is daarin, maar normaal heb je er inderdaad niets aan. Juist dat ie zich bewijst na 20-40min continue dezelfde belasting is natuurlijk regelrechte bullshit voor de niet-database omgeving. Maar goed, ik ben wel met je eens dat ie vast wel als bootdisk kan, ik bedoelde alleen te zeggen dat het nou niet de disk is die je de hemel moet inprijzen wegens de consistentie en de Intel naam. Waarschijnlijk (en dat gok ik ff) zal een 40% goedkopere Samsung 840 hier meer prestatie geven, enkel op de 4K write alleen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

marcel87 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:10:
@ Mopster: als ik me niet vergis is caching leuk, maar zal een SSD als bootdisk altijd sneller zijn dan de setup met een caching SSD. Enige voordeel dat je bij caching hebt is dat het wel de data die van en naar de HDD moet gaan zal versnellen en dat is het enige volgens mij.
Verder heb ik geen idee wat er mogelijk is op AMD. De meeste nieuwe snufjes die uitkomen zijn vaak op het Intel platform...
Het is niet zozeer de boot, maar meer de laadtijden van programma's en games die ik wil verbeteren :-)

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:02
Goedemiddag, zojuist een Samsung 830 256GB SSD aangeschaft. Nu wil ik deze installeren met daarop een schone/nieuwe installatie van Windows 7 (schijnt ook beter te zijn), maar ik wil eigenlijk ook al m'n huidige bestanden behouden. Kan ik dan als in deze video te werk gaan: YouTube: Windows 7 install and SSD upgrade on Cameraman's PC (NCIX Tech Tips #65) ?

Anders moet ik gewoon even zoveel mogelijk van m'n bestanden kopiëren naar een USB stick, en dan kan ik de huidige harde schijf ook fragmenteren tijdens een nieuwe installatie van Windows 7?

Alvast bedankt!

ps. Norton Ghost zat er niet bij en dan heb ik ook geen schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ook de huidige schijf er voor de veiligheid uit halen, windows installeren op de SSD, huidige schijf er weer in, en vanaf je nieuwe installatie de oude schijf op belangrijke bestand doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mopster schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:11:
[...]

Het is niet zozeer de boot, maar meer de laadtijden van programma's en games die ik wil verbeteren :-)
Dat is de reden dat mensen ssd s nemen, en een hoop programmas zijn cpu afhankelijk met opstarten , een gamemap laad die snel , maar het spel zelf opstarten gaat door allerlij cpu afhankelijke processen eigenlijk niet sneller , Vaak moet je een soort intro door om te begginen waarbij je moet wachten , de kracht van de ssd is dat die meer aplicaties tegelijk makkelijker sneller kan afhandelen. Je windows booten is eigenlijk hetzelfde ,meerdere aplicaties worden met ms vertraging na mekaar opgestart desnoods in een hogere qeue depth.
Een cache setup kan interesant zijn , de raptor die zul je haast niet horen als je opstart ,alleen amd heeft volgens mij geen cache. En een cache als primocache kun je proberen ,krijg je cdm benchmarks met 8000MB/ps read op je raptor :)

Raptor Sata 1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TeYCC42xYq9DCVBPh6Mvf4Yc/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:38:

De data consistentie van drives zoals de DC S3500 zijn enorm leuk, in benchmarks ziet et er weer super awesome uit dat hij heel lang dezelfde hoge IOPS aanhoud...
Maar deze IOPS zijn gebaseerd op een multithreaded belasting, dus 32 simultane 4k requests, constant.
Ze willen ermee juist SSD's op hun bek krijgen, om zo verschillen te laten zien in de latency tests.

Het zijn workloads die in een server omgeving mogelijk zijn...
In een desktop omgeving kom je nog niet eens aan 10% van die belasting... Dus performance consistency is iets wat gewoon de volgende leuke kreet is.
Niet dat ik zeg dat het slecht is dat eraan wordt gewerkt...
I disagree. Ik heb een X25-M, niet de minste SSD. Maar een ding doet hij heel slecht: random reads over de volledige LBA.

Ik loop regelmatig tegen storage bottlenecks aan bij het installeren van zut. Windows geeft dan aan dat de de schijf 100% van de tijd bezig is, maar de effectieve schrijfsnelheid is 5MB/s ofzo. Gewoon omdat de drive na een jaar gebruik zo gefragmenteerd is als wat, en de X25-M is een drive die slechte performance haalt onder die omstandigheden, omdat het RAM te klein is om alle mapping tables tegelijk in het geheugen te hebben. Onder benchmarks doet hij nog steeds happy 20-40MB/s 4k write.

Hoef ik een snellere drive? Nee dat niet, maar wel graag een drive waarbij de worst case performance een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet gewoon het worst case veranderen in een good case , schep vrije ruimte door een andere grotere ssd te kopen .Ben nog op zoek naar een vierde XM-25 voor me raid compleet te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel nog ~20-25% ruimte vrij. Dat is wel eens minder geweest.

Ik kan ook niet zomaar de LBA's in de goede volgorde zetten zodat de performance omhoog gaat, helaas. Ik vind het ook niet enorm storend dat de performance af en toe wat minder is, maar het is wel iets waar ik op ga letten als ik deze drive ga vervangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 18:16:
[...]

Dat is de reden dat mensen ssd s nemen, en een hoop programmas zijn cpu afhankelijk met opstarten ,
In tegendeel, CPU's zijn zo snel dat de meeste programma's meer tijd besteden aan het wachten op het inladen van data dan iets anders. Dat is ook de reden dat je PC zo veel sneller aanvoelt als je van een HDD naar SSD overstapt voor je systeemschijf.

Bij games is het voordeel inderdaad wat beperkter, omdat die doorgaans GPU-limited zijn. Desondanks kunnen laadtijden van levels best lang zijn en heeft een SSD dus ook best voordelen. Maar goed, dat is absoluut geen nieuws.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Voor zij die een extra SSD willen kopen voor games is er nog altijd de truuk van de junction points...
Ik pas dat ook toe om mijn Steam data op mijn SSD te krijgen.

Bijvoorbeeld in de situatie van Mopster:
huidig systeem met Velociraptor en een Caviar Black.
Koop een degelijke SSD erbij en installeer die in je systeem (gewoon een NTFS partitie op gooien).

Kopieer daarna de mappen van de games die je sneller wilt naar je SSD en vervang die door junction points.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Dat is niet meer nodig, je kunt met Steam tegenwoordig instellen waar je je games wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:18
Ben weer video aan het bewerken en laatst viel mij op dat de eindconversie steeds mislukt. Voorheen werkte ik op een WD HDD en had ik het probleem nooit. Nu op m'n samsung 830 series 256GB loop ik telkens tegen dit probleem aan. Het gaat om full hd bestanden van bij elkaar 24.3GB, waarbij de software dus steeds aangeeft dat een of meerdere bestanden beschadigd zijn. Zou dit evt. aan de ssd kunnen liggen? Dat die zijn data niet goed vast kan houden? Had er wel iets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:05:
Dat is niet meer nodig, je kunt met Steam tegenwoordig instellen waar je je games wil installeren.
Let wel op dat daar restricties aan zitten; zo moet je alle spellen met een Source-engine op dezelfde drive installeren. Dit kan op een relatief kleine SSD soms erg vervelend zijn.
Trishul schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:53:
Ben weer video aan het bewerken en laatst viel mij op dat de eindconversie steeds mislukt. Voorheen werkte ik op een WD HDD en had ik het probleem nooit. Nu op m'n samsung 830 series 256GB loop ik telkens tegen dit probleem aan. Het gaat om full hd bestanden van bij elkaar 24.3GB, waarbij de software dus steeds aangeeft dat een of meerdere bestanden beschadigd zijn. Zou dit evt. aan de ssd kunnen liggen? Dat die zijn data niet goed vast kan houden? Had er wel iets over gelezen.
Dit zou niet moeten mogen. Een SSD kan zijn data verliezen als de stroom er voor een lange periode af is geweest (> 6 maanden), maar dan moet de stroom van het hele systeem geweest zijn of de SSD losgekoppeld. Je computer voor een dergelijke periode niet opstarten zou geen problemen moeten opleveren.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Trishul schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:53:
Begin eens met de SMART data te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

marcel87 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:09:
Hey,

Ik ben hier een compleet nieuw systeem aan het installeren voor iemand anders en ging ff voor de zekerheid nog de SMART checken via HD Tune. Systeem heeft nog maar 3 uur aangestaan!

De nieuwe Crucial M500 120GB geeft hier een waarschuwing:
[afbeelding]

Wat moet ik daarmee? Terugsturen/RMA (in principe DOA dus) of verder installeren en niet meer naar omkijken? :?

het zal ook eens meezitten... :X
Ik schrok van mijn status zondag, want vrijdag was hij nog schoon.

Heb exact zelfde als jij:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dLA5XOMl.png

Edit: Ik ga er van uit dat het een leesfout is, want power on hours count is ten tijde van het screenshot echt geen 3 uur maar sowieso al 10 uur aan geweest.

Ik wilde deze M500 als opvolger van mijn betrouwbare Intel 320 80GB vanwege de capacitors etc..

Ik gok leesfout vanwege dit: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/euyJ9Qas.png

[ Voor 19% gewijzigd door Quad op 16-09-2013 23:52 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ik heb nu voor mezelf ook afgelopen vrijdag een M500 240GB gekocht (in plaats van de DC S3500 waar ik al zo lang over aan het twijfelen was) en ook die geeft in HD Tune warnings aan. Ik had zelfs ook wat BSOD's tijdens restarts na de clean install, maar ik vermoed dat dat laatste komt door .msi/installers die niet op tijd konden afsluiten oid.

Mja, misschien toch nog interessant om een "M500 check je SMART"-topic te openen, gewoon om eens wat waarden te vergelijken van iedereen. Vermoed dat iedereen hetzelfde probleem heeft, maar het alleen niet weet.

@ Quad, check post van Swordlord over hexadecimaal uitlezing in Crystal Disk Info, wat anders is dan HD Tune doet.

Ik zie nu dat je het kunt aanpassen in CDI onder tab "Functie" > "Geavanceerde functies" > "Raw waarden" en dan dus "10 [DEC]" kiezen. Dan zou CDI hetzelfde moeten aangeven als dat HD Tune doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 17-09-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Naja, ik had al contact opgenomen met Azerty, mocht hem omruilen maar ik zie nu dat er dus meerdere zijn met dit:

http://forum.crucial.com/...480GB-failing/td-p/126322
marcel87 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:53:
Ik heb nu voor mezelf ook afgelopen vrijdag een M500 240GB gekocht (in plaats van de DC S3500 waar ik al zo lang over aan het twijfelen was) en ook die geeft in HD Tune warnings aan. Ik had zelfs ook wat BSOD's tijdens restarts na de clean install, maar ik vermoed dat dat laatste komt door .msi/installers die niet op tijd konden afsluiten oid.

Mja, misschien toch nog interessant om een "M500 check je SMART"-topic te openen, gewoon om eens wat waarden te vergelijken van iedereen. Vermoed dat iedereen hetzelfde probleem heeft, maar het alleen niet weet.
Goed plan, want zijn dus niet de enige die dit fenomeen hebben. Ook die hardware ECC error correction knalt omhoog in die drie dagen dat ik hem dus heb...
@ Quad, check post van Swordlord over hexadecimaal uitlezing in Crystal Disk Info, wat anders is dan HD Tune doet.

Ik zie nu dat je het kunt aanpassen in CDI onder tab "Functie" > "Geavanceerde functies" > "Raw waarden" en dan dus "10 [DEC]" kiezen. Dan zou CDI hetzelfde moeten aangeven als dat HD Tune doet.
Gedaan, en inderdaad, zelfde uitkomst als HD Tune.

[ Voor 104% gewijzigd door Quad op 17-09-2013 00:03 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel87 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:53:
Volgend op dit eerdere verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Quad schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:46:
[...]

Ik schrok van mijn status zondag, want vrijdag was hij nog schoon.
Waar schrok je van? Van de Power On Hours Count of de Reallocated Event Count? Zeker als Reallocated Event Count op 16 blijft staan (of 10 als hexdecimaal) en niet omhoog gaat zou ik me geen zorgen daarover maken.
Quad schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:55:
Naja, ik had al contact opgenomen met Azerty, mocht hem omruilen maar ik zie nu dat er dus meerdere zijn met dit:

http://forum.crucial.com/...480GB-failing/td-p/126322

[...]

Goed plan, want zijn dus niet de enige die dit fenomeen hebben. Ook die hardware ECC error correction knalt omhoog in die drie dagen dat ik hem dus heb...
Als je http://www.micron.com/~/m...mu02_smart_attributes.pdf leest, dan zie je dat bij SMART ID 195 (de hardware ECC) staat: "This attribute provides data that is tracked by Micron engineering. It is not indicative of SSD wear or of impending failure." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Mede Tweakers,
Vraagje, heb sinds kort een Crucial 2.5" M500 240GB. Hierop wil ik W7 installeren vanaf een originele cd.
Nu draait mijn systeem al (MSI Z77A-G45 + i5 3570K), maar dan met W7 op een HDD. Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik überhaupt met een SSD werk, even een korte vraag.
Kan ik klakkeloos W7 vanaf de cd booten en dan op de SSD installeren, en deze vervolgens in de bios boven de HDD zetten?
Krijgt de SSD in die installatie dan wel de "C:" aanduiding, aangezien de huidige HDD die ook al heeft?
Alvast bedankt.

Anders dan in de OP wil ik dus beide installatie nog even naast elkaar laten draaien.
Wellicht een te "os" gerelateerde vraag, maar was van mening dat hier wel veel tweakers zitten die dit proces al eens zijn door lopen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bobswa op 17-09-2013 21:26 ]

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12

AvK

Ready Set Go

Beste mede tweakers:
Vandaag heb ik mijn Samsung 840 PRO 256Gb binnen gekregen. Ik was in de veronderstelling dat hier een Sata>USB kabeltje bij zou zitten maar helaas. Nu heeft mijn laptop 2 HD slots. Kan iemand mij vertellen of de Samsung Migratie Software ook werkt wanneer ik mijn SSD op Sata 2 aansluit? Of heb ik beslist dat Sata>USB kabeltje nodig? En echt waar, ik heb me het afgelopen uur helemaal in de rondte ge-Googled. :+

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluit de ssd aan en kijk of het werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobswa schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:17:
Mede Tweakers,
Vraagje, heb sinds kort een Crucial 2.5" M500 240GB. Hierop wil ik W7 installeren vanaf een originele cd.
Nu draait mijn systeem al (MSI Z77A-G45 + i5 3570K), maar dan met W7 op een HDD. Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik überhaupt met een SSD werk, even een korte vraag.
Kan ik klakkeloos W7 vanaf de cd booten en dan op de SSD installeren, en deze vervolgens in de bios boven de HDD zetten?
Krijgt de SSD in die installatie dan wel de "C:" aanduiding, aangezien de huidige HDD die ook al heeft?
Alvast bedankt.

Anders dan in de OP wil ik dus beide installatie nog even naast elkaar laten draaien.
Wellicht een te "os" gerelateerde vraag, maar was van mening dat hier wel veel tweakers zitten die dit proces al eens zijn door lopen :P
je kan gewoon de SSD installeren met je os en dan testen
mocht het bevallen even een partitie op je hdd maken met bestanden die je wilt behouden en het overige deel formatteren met de oude windows installatie en even een schone install doen

persoonlijk zeer tevreden over een samsung 240 pro met windows 8 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Reepje schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:59:
Sluit de ssd aan en kijk of het werkt...?
Ja dat heb ik ook al gedacht. Maar ik wil niks 'vernielen', ding was duur genoeg. En waarschijnlijk weet iemand wel het antwoord. Better safe than Sorry of zoiets. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:12:
[...]

Ja dat heb ik ook al gedacht. Maar ik wil niks 'vernielen', ding was duur genoeg. En waarschijnlijk weet iemand wel het antwoord. Better safe than Sorry of zoiets. :)
Je vernielt niets. Tenzij je het verkeert doet en de ene kant van de ssd met een USB kabel in de ethernetpoort weet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

jadjong schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:14:
[...]
Tenzij je het verkeert doet en de ene kant van de ssd met een USB kabel in de ethernetpoort weet te krijgen.
Da's pas echt verkeert inderdaad.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Bobswa schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:17:
'k Zou de hdd tijdelijk even loskoppelen, anders heb je kans dat Windows daar z'n boot bestanden op zet.
Alvast bedankt.
Ja, bij de huidige Windows versies is de schijf waar je installatie vanaf draait je C:
Dat zou op bovenstaande manier kunnen, aangezien je dan echter geen Windows bootmenu hebt zou je de via de bios moeten kiezen van welke schijf je start. Meeste bios versies hebben hier wel een sneltoets voor waardoor je niet helemaal in de bios zelf hoeft te duiken. Vaak ESC of F11 of F12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Met dank aan Marcel87: Het "Crucial M500-serie check je SMART"-topic

Graag even controleren als je in het bezit bent van de Crucial M500 SSD!

PVOutput☀️

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Voor mijn vader ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Nu lees ik in verschillende reviews over het wel/niet hebben van SSD. Ik overweeg misschien toch wel een SSD te laten plaatsen.

Maar wat schatten jullie in: wordt een nieuwe generatie laptop (Lenovo G700) )
daar echt een stuk sneller van, of ga je niet veel merken? In deze laptop zit nu een standaard 5400rpm 1 TB schijf

• jadjong
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:57:
Voor mijn vader ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Nu lees ik in verschillende reviews over het wel/niet hebben van SSD. Ik overweeg misschien toch wel een SSD te laten plaatsen.

daar echt een stuk sneller van, of ga je niet veel merken? In deze laptop zit nu een standaard 5400rpm 1 TB schijf
Je moet een HHD zien als een 4000 ton wegende aanhanger. Het maakt niet uit wat voor soort trekkend voertuig je neemt (of hoe jong deze is). Zodra je van die aanhanger af bent gaat alles een stuk sneller. Zeker nu CPU's en in mindere mate videokaarten ruim voldoende zijn om de berekeningen van hedendaagse software te doen kom je bij nieuwe bottlenecks terecht. Brekeingen vormen geen uitdaging, maar de data snel genoeg aanleveren wel.

Verwijderd

greatgonzo schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:57:

Je vader zal je eeuwig dankbaar zijn voor zo een mooi stukje techniek in die labtop :)

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:02:
[...]
je kan gewoon de SSD installeren met je os en dan testen
mocht het bevallen even een partitie op je hdd maken met bestanden die je wilt behouden en het overige deel formatteren met de oude windows installatie en even een schone install doen
Kan ik dan niet mijn huidige C schijf en partitie bekijken vanaf de windows die op de SSD draait? Of zie ik dan de oude C partitie niet?
Nielson schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:53:
[...]
'k Zou de hdd tijdelijk even loskoppelen, anders heb je kans dat Windows daar z'n boot bestanden op zet.
[...]
Ja, bij de huidige Windows versies is de schijf waar je installatie vanaf draait je C:
[...]
Dat zou op bovenstaande manier kunnen, aangezien je dan echter geen Windows bootmenu hebt zou je de via de bios moeten kiezen van welke schijf je start. Meeste bios versies hebben hier wel een sneltoets voor waardoor je niet helemaal in de bios zelf hoeft te duiken. Vaak ESC of F11 of F12.
Gewoon de oude schijven dus even loskoppelen dus en vanaf de CD installeren op de SSD. Daarna de schijven weer aansluiten en ik kan bij al me oude bestanden... :?
Duidelijk beginnersvragen allemaal ik weet het O-)
Quad schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 23:22:

Met dank aan Marcel87: Het "Crucial M500-serie check je SMART"-topic

Graag even controleren als je in het bezit bent van de Crucial M500 SSD!
Done.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Thmz159 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:03:
Maar ik weet dus niet of het beter is voor de SSD om RAPID aan te hebben.
Iemand die hier iets over kan zeggen?

• Swordlord
double... post...

[ Voor 87% gewijzigd door Swordlord op 18-09-2013 21:58 ]

• Swordlord
Swordlord schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:47:
[...]

[...]

Door 2000 4KB Requests te cachen worden ze niet spontaan 1 groot data blok van 8MB (wat je als sequentieel mag beschouwen)...

Je zit dus nog steeds 2000 individuele 4k requests weg te schrijven naar je SSD uiteindelijk...

Denk maar eens aan trace based benchmarks... Die zijn niks meer dan een enorme cache aan data die staat te wachten om op de SSD losgelaten te worden...
Het veranderd niets aan de workload voor de SSD...
Dus het is niet beter of slechter voor een SSD...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 18-09-2013 21:59 ]

• Phuncz
  • Niet online
LMGTFY-links worden op GoT niet gewaardeerd. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 15:26 ]

Verwijderd

musicfreak schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:41:
Zoek even goed uit wat het precies doet en bedenk je dan wat er gebeurt als je stroom en plots af klapt. Dan heb je je antwoord :p

Verwijderd

musicfreak schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:41:
[...]

Zou het gewoon aanzetten en proberen , houd het cpu gebruik met die rapid in de gaten en kijk of het bevalt :)

• Phuncz
  • Niet online
Phuncz schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:58:
[mbr]LMGTFY-links worden op GoT niet gewaardeerd. ;)[/]
Hmm dit is nieuw voor mij, staat dat ergens in een topic of communicatie ? In ieder geval vind ik het niet met http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=lmgtfy

Ik vraag me namelijk af wat dan de correcte methode is voor "ik ben te lui om te googlen"-posts.

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 19-09-2013 18:15 ]

• Hahn
  • Laatst online: 23:01
Phuncz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:15:
[...]

Hmm dit is nieuw voor mij, staat dat ergens in een topic of communicatie ? In ieder geval vind ik het niet met http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=lmgtfy

Ik vraag me namelijk af wat dan de correcte methode is voor "ik ben te lui om te googlen"-posts.
Niet alles hoeft ergens in de regeltjes of richtlijnen te staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 19-09-2013 18:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Phuncz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:15:
[...]

Negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Wat zijn jullie zuur vandaag...

Musicfreak vraagt om een rechtvaardige opheldering, van iets dat niet direct duidelijk is...
Dus ik weet niet of jullie goed het gedeelte dat hij quote heeft goed hebben gelezen...
Thmz159 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:03:
Maar ik weet dus niet of het beter is voor de SSD om RAPID aan te hebben.
Maar er staat naar mijn mening duidelijk in: Wat voor een impact heeft RAPID op een SSD...
Niet zoals jullie denken... wat doet Rapid!?

Dan komen we op het punt, is dit een rechtvaardige vraag? JA!!!!
Want naar mijn weten staat in geen enkel samsung document of review over de 840 EVO ook maar iets over eventuele duurzaamheidsimpact van RAPID...

Het enige dat enigszins in de buurt komt is de volgende statement van Samsung op Anandtech:
Anandtech: 840 Evo review
Samsung tells me that RAPID tries to instead focus on combining low queue depth writes into much larger bundles of data that can be written more like large transfers across many NAND die
Deze statement werd door paar andere users, enkele pagina's terug.. Opgevat als: De data wordt dus sequentieel weggeschreven... en sequentiële transfers zijn gunstiger op de write amplification dan random tranfers.. Dus RAPID = Positief op duurzaamheid

Maar zoals mijn originele reactie destijds ook al was op die users...

Neej, het zorgt er niet voor dat de transfers spontaan sequentieel worden, het blijven allemaal 4k transfers...
Daar voeg ik wel nog aan toe nou:
Doordat de data flushing van hoop 4k data threaded komt, kan er verschil zijn in write amplification... Maar ik zeg voor het gemak. Neej, RAPID is niet beter of slechter voor een SSD in termen van durability...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 20-09-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De duurzaamhgeid is toch geen probleem voor een ssd ,dus daarvoor rapid gebruiken lijkt me van de zotte .Dat het betere performance kan bieden is iets anders en wat misschien wel degelijk mogelijk is .
Maar zogoed als elke nieuwe ssd zoals samsung 840 laat de grenzen van de pc al zien kwa doorvoer en iops. Die 840 is volgens benchmarks al drie tot vier keer sneller als mijn v40 ,maar die v40 kan w7 al in 5 seconden laten booten .Een 840 is niet 3 keer zo snel met booten ,dat zijn ms verschil;

De tijd zal leren of rapid en opvolgers iets zal betekenen wat een lange tijd stand houd .denk,dat er meer potentie in elke ssd zit waarbij het os/filesystem eerder een bottleneck is als een ssd .Beetje pc kent zogoed als geen limiet meer wat betrefd disk iq ,we moeten ook eigenlijk van de term disk iq af omdat een ssd geen hd is maar geheugen aangesloten op een sata poort :)

Edit , Reepje zal er op letten ,en dan te bedenken dat ik een typediploma heb :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[ot] @systeemherstel. Je dm (anders had ik het daar wel gedaan) staat uit maar ik wil even kwijt dat je berichten me scheel laten kijken vanwege de rare schrijfwijze.
Een zin eindigt met een punt. Dan komt er een spatie, dan een hoofdletter. Met komma's hetzelfde. Jij doet dat echter andersom.

Jij doet het zo .Beetje raar ,is dat
.En de layout wil dan soms niet .Dit stukje dus op jouw manier .Zie je ,hoe raar ?[ot]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Hoi ik ben op zoek naar een mini-PCI Express SSD voor in mijn moederbord.
http://asrock.com/mb/over...nual&Model=Z87%20Extreme6

Echter kan ik nergens terug vinden wat voor SSD hier in zal passen,
je komt veel mini-PCI Express SSD's tegen maar daar staat ook weer bij msata.
Vraag is dan ook wat is het verschil mini-PCI Express en msata, ik weet dat het fysiek dezelde aansluitingen heeft, en electronisch (voltage anders is) maat hoe weet ik nu welk voltage (ssd) ik kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het verschil is niet alleen op voltage niveau.... Maar ook puur in de pin layout en functionaliteit...
Voor mSATA mogelijk te maken in een mini PCI-E slot zijn er heel wat pins omgegooid om dit mogelijk te maken en zijn aantal PCI-E communicatie lijnen geschrapt in ruil voor SATA lijnen.
Een mSATA SSD kan dus niet zomaar op een mini PCI-E slot, als deze geen mSATA support heeft... Want alle communicatie lijnen naar de SATA controller ontbreken gewoon...

Het aantal "mini SSD's " die echt op miniPCI-E communiceren zijn zeldzaam, ik zou ze ook niet voor je kunnen opnoemen.

Verder zou ik zeggen, waarom investeren in een mSATA ssd? je hebt meer dan genoeg SATA poorten waar je een goede SSD op kan aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 20-09-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
ah ok maar ik zie dat er nieuwe m.2 SSD's aankomen, doe zouden toch moeten werken in mijn mini-PCI Express slot?
http://tweakers.net/product/342078/plextor-m2/
Dat zou mooi zijn gezien je dan geen limiet op de sata bus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
m.2 / NGFF is een nieuwe fysieke standaard, om het gezeik van mini-PCIe met en zonder sata support op te lossen.
De naam zegt het ook al: New Generation Form Factor

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6293/Screen%20Shot%202012-09-13%20at%2011.34.33%20AM_575px.png

mini PCI-E / mSATA VS NGFF

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6293/DSC_8384_575px.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 20-09-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
oh die gaan dus niet passen ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Met genoeg geweld wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
maar nu weet ik nog steeds niet precies welke ssd eventueel wel passen? kun jij dat wel opmaken mbt mn moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Swordlord schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:55:

Het aantal "mini SSD's " die echt op miniPCI-E communiceren zijn zeldzaam, ik zou ze ook niet voor je kunnen opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
ohja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een gewone ssd is al veel sneller dan je ooit nodig zal hebben. Dus waar maak je je nu druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Niemand heeft een SSD nodig, maar sneller zou het altijd mogen zijn. Zolang dat mijn Windows 7 niet sneller opstart dan ik mijn ogen kan knipperen en games een loading screen weergeven, is er nog zeker plaats voor vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is waar, maar dan moet die snelheid wel zitten daar waar je hem nodig hebt. Ik zit dus te wachten op ssd's die zeg 300 MB/s doen op 4k (weet niet of de rest van mijn systeem dat aankan, dus misschien zit ik ook te wachten op iets dat vooralsnog geen zin heeft).
En ik zit dus niet te wachten op 4 GB/s sequentieel.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
killer2 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:45:
Hoi ik ben op zoek naar een mini-PCI Express SSD voor in mijn moederbord.
http://asrock.com/mb/over...nual&Model=Z87%20Extreme6

Echter kan ik nergens terug vinden wat voor SSD hier in zal passen,
je komt veel mini-PCI Express SSD's tegen maar daar staat ook weer bij msata.
Vraag is dan ook wat is het verschil mini-PCI Express en msata, ik weet dat het fysiek dezelde aansluitingen heeft, en electronisch (voltage anders is) maat hoe weet ik nu welk voltage (ssd) ik kan nemen?
geizhals \o/
Festplatten & SSDs » Solid State Drives (SSD) mit Formfaktor: Module, Schnittstelle: PCIe Mini Card

[ Voor 0% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 21-09-2013 00:46 . Reden: :) ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Swordlord
Ik hoop dat je je realiseert dat je uiteindelijk gewoon linkt naar SATA drives... die dus niet werken op puur alleen PCI-e express, wat al uitgebreid besproken was...

De modules in EEE Pc's communiceren ook via SATA, maar hebben weer een wat andere pin layout dan mSATA als ik correct ben... Dus ze communiceren ook niet zomaar in een mSATA slot...
Ookal hebben die ook dezelfde fysieke aansluiting...

Dus...
Is de verwarring al compleet? Zien mensen al niet meer wat wel kan en wat niet kan???
Ok goedzo... Daarom komt dus de NGFF standaard :+ , tenminste eens wat duidelijkheid...

[ Voor 84% gewijzigd door Swordlord op 21-09-2013 10:09 ]

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:55
Hebben jullie enig idee hoe ik mijn WEI score boven de 5.9 krijg? Ik weet dat WEI niet echt erg accuraat is, maar een 7,8 zou ik wel graag als resultaat willen zien.

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379774878-9cF8MEPObTlwBcDlmPac.png
Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379774948-FO2WJDjxTGOVpq8F8wPs.png
Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379774980-IbusvaopeE5BeiedENDu.png

Maar de vraag is.. Hoe krijg ik het aangesloten (Defrag is toch nogal slecht voor een ssd?)

[ Voor 21% gewijzigd door smiba op 21-09-2013 16:50 ]

Er staat toch dat de test met de ssd -gedeeltelijk- mislukt is en dat je daarom maar een 5,9 hebt gekregen.

Doe eens een as-ssd benchmark, post het hier en we kunnen zien of de ssd het goed doet of niet.
Je kan ook proberen je ssd te defragmenteren zodat windows zijn testje wel kan doen, als je perse die 7,8 op je schermpje wil zien (maar verder zal het niets uitmaken).

• smiba
Reepje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:58:
Er staat toch dat de test met de ssd -gedeeltelijk- mislukt is en dat je daarom maar een 5,9 hebt gekregen.
Daarom had ik die screenshot er bij geplakt ;)

Maar defragmentatie voor een ssd is toch echt extreem slecht? Of valt het mee?

Verwijderd

smiba schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:50:
Maar de vraag is.. Hoe krijg ik het aangesloten (Defrag is toch nogal slecht voor een ssd?)
Komen de screenshots :)

Heb al een paar keer defrag over een ssd gedaan en ondervind geen problemen. Ik doe niet klakkeloos defragmenteren maar haal eerst bepaalde bestanden van de ssd en maak een fragmentatie rapport met XP
Heb een fragmentatieraport gemaakt van een w7 instal uit 2009 op hd die nog niet gedefragmenteerd is in al die tijd .Simpelweg omdat ik een hd defragmenteren te lang vind duren ,met een ssd is het zo gebeurt .
Dat is het voordeel van xp dat die een defragmentatierapport maakt ,voor het defragmenteren is W7 weer beter .

Standaard geupdate w732 bit
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QVy6sdjDbAGmVb0sHJvQX0F1/thumb.png

Zo ziet dat gefragmenteerd volume er uit
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UAkwtYL9ceMAmXdqhAwQ1bXi/thumb.png

En zo ziet een w7 clean instal er uit :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3L81JBsWsnudQ0KOxMfwkKZf/thumb.png

Maar het blijft een omstreden iets dat defragmenteren omdat gezegd is dat een ssd niet kan fragmenteren.
Het lijkt me in ieder geval sterk door heel af en toe een defrag over de ssd te gooien hij te snel door zijn writecycles heen is ,een manuele trim zou ik wel erachter aan doen.
:F

Verwijderd

Topicstarter
Defrag heeft geen enkele zin voor een SSD, omdat de adressering (LBA) in tegenstelling tot een harde schijf geen enkele relatie heeft met de fysieke locatie op het opslagmedia.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 18:44:
Defrag heeft geen enkele zin voor een SSD, omdat de adressering (LBA) in tegenstelling tot een harde schijf geen enkele relatie heeft met de fysieke locatie op het opslagmedia.
De ssd moet toch meer iops maken ,meer iops is meer tijd .De straf is alleen niet snel groot zo als bij een hd .

Heb het al een paar keer getest waarbij een niet gefragmenteerd bestand en een wel gefragmenteerd bestand worden geladen. Je kan eigenlijk maar een paar soorten bestanden meten zoals een afbeeldingsbestand , die wordt in een keer geladen .Een muziekje afspelen wordt gestreamed en hoeft niet snel alles te laden :)

Bovenste venster is een 180mb ping die zo goed als niet gefragmenteerd is , daaronder hetzelfde bestand wat gefragmenteerd .Om die gefragmenteerd op de pc te krijgen heb ik CDM en ASSSD tegelijk met downloaden aangezet om intensief disk iq te simuleren waardoor het bestand lekker fragmenteerd

De iq time is de tijd die belangrijk is en is sneller niet gefragmenteerd :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cHL8aBuQlix0A7mElYVN276F/thumb.png

Wat er gebeurt is dit

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v2Akm2AxcX8jPju8W9L0ejW4/thumb.png

Met een hd praat je al gauw over 10ms voor zo een random read ,overgens is de onderste een 320 ssd ,meer bandbreedte is gewoon sneller met zulke bestanden .

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
smiba schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:50:
Hebben jullie enig idee hoe ik mijn WEI score boven de 5.9 krijg? Ik weet dat WEI niet echt erg accuraat is, maar een 7,8 zou ik wel graag als resultaat willen zien.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb je toevallig je SSD samen met een ander apparaat op respectievelijk sata poort 1 en sata poort 2?

/shot in the dark.

Mijn YouTube Channel

• smiba
Ik snap er ook niets meer van

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379792382-bHTmX69Lew7V1BfUUbkl.png

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

NSG

Je weet niks!

Een aantal weken geleden heb ik de 128GB Crucial M4 die in mijn Dell XPS 15 (L502x) zat, vervangen voor een Samsung 840 EVO 250GB. Daarbij heb ik een schone installatie gedaan van Windows 8.1 RTM, zojuist heb ik een benchmark gedaan met Samsung Magician. De conclusie die ik uit de benchmark kan trekken is dat zowel de Random Read als Random Write snelheid die ik haal, ver onder wat door Samsung beloofd is. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Rapid Aan
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/523df77a8889d/523df77a86d46-Rapid_Aan-.png
Rapid Uit
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/523df78113c3d/523df781120c6-Rapid_Uit-.png

[ Voor 35% gewijzigd door NSG op 21-09-2013 21:58 ]

• Phuncz
  • Niet online
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/6

Die 97.000 IOPS is niet iets wat je moet "verwachten" en je zal het ook niet nodig hebben met een desktop OS. Zelfs de Intel SSD DC S3700 haalt maar iets van de 50.000 IOPS stabiel en die SSD is ontwikkeld voor een markt waar een hoge, stabiele IOPS belangrijk is.

Als je die waarde hoger wilt hebben, zal je je SSD moeten secure erasen, voorzien van minimaal 25% overprovisioning en dan zal dat balkje wel meer richting het streepje gaan. Of je daar echter iets aan hebt, neen. Tenzij je zeer veeleisende en drukke database software draait op Windows 8.1.

Verwijderd

Topicstarter
De beloofde iops haal je sowieso ook alleen op een desktop met alle power saving features uitgeschakeld.

• smiba
Oke.. Moet dus 1GB aan aaneen gesloten vrije ruimte hebben maar dat gaat moeilijk.. Defragmentatie helpt ook weinig omdat een ssd (sowieso die van mij dan niet) op die manier werkt.
Hij was zelfs nog meer gefragmenteerd na een defrag

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379795744-p9XTPNwZOuuaJg24f5WH.png
Iemand nog ideeën?

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379795849-fZluKerZ4ZHhxK9AoVTH.png

Verwijderd

Topicstarter
Maak de partitie een paar GB kleiner, en vergroot deze daarna weer.

• NSG
  • Nu online

NSG

Je weet niks!

Phuncz schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:30:
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/6

Die 97.000 IOPS is niet iets wat je moet "verwachten" en je zal het ook niet nodig hebben met een desktop OS. Zelfs de Intel SSD DC S3700 haalt maar iets van de 50.000 IOPS stabiel en die SSD is ontwikkeld voor een markt waar een hoge, stabiele IOPS belangrijk is.

Als je die waarde hoger wilt hebben, zal je je SSD moeten secure erasen, voorzien van minimaal 25% overprovisioning en dan zal dat balkje wel meer richting het streepje gaan. Of je daar echter iets aan hebt, neen. Tenzij je zeer veeleisende en drukke database software draait op Windows 8.1.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:33:
De beloofde iops haal je sowieso ook alleen op een desktop met alle power saving features uitgeschakeld.
Ik heb overprovisioning op 25% gezet en het Samsung High Performance energieprofiel geactiveerd, nu is het aantal IOPS dat behaald word in alle gevallen 20k hoger. Het is mij nu wel duidelijk dat de beloofde snelheid niet zomaar behaald kan worden op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je hebt ook niets aan 100.000 IOPS op een laptop. Dat is zoiets als 1500kg trekvermogen op een 50cc bromfiets.

http://recoverymonkey.org...tion-of-iops-and-latency/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:45:
Maak de partitie een paar GB kleiner, en vergroot deze daarna weer.
Dat heeft geholpen! Bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://screenshots.bartstuff.eu/1379839587-ocsbAPlsc0fobxWsMcCc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:07
smiba schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:38:
Moet dus 1GB aan aaneen gesloten vrije ruimte hebben maar dat gaat moeilijk.. Defragmentatie helpt ook weinig omdat een ssd (sowieso die van mij dan niet) op die manier werkt. Hij was zelfs nog meer gefragmenteerd na een defrag.
De meeste defrag tooltjes hebben ook een optie om aangesloten vrije ruimte te creëren, dat had ws meer geholpen dan een standaard defrag. De in Windows 7 ingebouwde defrag kan dit bv ook door deze op de commandline de /X parameter mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 19:09
De M4 van mijn vader begon kuren te vertonen, na een uurtje viel hij uit of bij boot werd hij niet meer herkend. Gelukkig was dit de bekende 5200 urenbug en met een FW-update (0009 naar 070H) was 't allemaal opgelost :)

E: CrystalDiskInfo geeft 6995 uren aan, apart :p

[ Voor 10% gewijzigd door BeefHazard op 22-09-2013 12:44 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:46

neevedr

Dat was ik niet!

Vandaag heb ik geprobeerd om mijn OCZ Vertex 3 120GB van de laatste firmware te voorzien (van 2.11 naar 2.50). Omdat Windows erop draait moest dit via een bootable CD. Bij 96% kreeg ik een foutmelding (weet niet meer welke) en vervolgens is de SSD dood. Hij wordt niet meer herkent in de BIOS, ook niet in een andere PC. Iemand tips om deze toch weer te reanimeren of wordt het een RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
BeefHazard schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:40:
De M4 van mijn vader begon kuren te vertonen, na een uurtje viel hij uit of bij boot werd hij niet meer herkend. Gelukkig was dit de bekende 5200 urenbug en met een FW-update (0009 naar 070H) was 't allemaal opgelost :)

E: CrystalDiskInfo geeft 6995 uren aan, apart :p
Thnks voor deze herinnering!
M'n ouders pc met M4 vertoont sinds een weekje ook af en toe bootproblemen, en na het lezen van jou post
werd ik er aan herinnerd dat deze update 'ooit nog eens' zou flashen.
Gelijk maar even gekeken waar de teller inmiddels op stond: 5705 uren. :P
Ga zo gelijk een FW update doen (vanaf 0009) en hopen dat het dan opgelost is. 8)

[Edit:]
Blijkt dat hij vanwege de bug elk uur uit zou moeten vallen oid... daar heeft ie dan nog NOOIT last van gehad.
Hopelijk is het boot probleempje nu opgelost, al had dit wss dus een andere oorzaak. :P

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 22-09-2013 16:00 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb een OCZ Vertex 3 SSD 120GB (laatste FW), hierop draaid mijn OS windows 7 X64. IK had een vraagje:

In HDTune zie ik dat er wat waardes zijn gemarkeerd:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img534/7691/0zlx.jpg

Mijn Benchmarks zijn:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img199/7206/eb6j.jpg

Lijkt me dat het wel wat sneller had moeten zijn ofniet, vooral de wirte? Zou het kunnen dat dit komt door de meldingen in HDTune? En zodra ik een Full format doet dat alles weer 0 is en goed?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img194/7797/8yzl.jpg

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
neevedr schreef op zondag 22 september 2013 @ 15:08:
Vandaag heb ik geprobeerd om mijn OCZ Vertex 3 120GB van de laatste firmware te voorzien (van 2.11 naar 2.50). Omdat Windows erop draait moest dit via een bootable CD. Bij 96% kreeg ik een foutmelding (weet niet meer welke) en vervolgens is de SSD dood. Hij wordt niet meer herkent in de BIOS, ook niet in een andere PC. Iemand tips om deze toch weer te reanimeren of wordt het een RMA?
Probeer de schijf op een andere pc als extra disk aan te sluiten en vervolgens het prog testdisk eens te draaien. Je kan voordat je met TestDisk begint ook nog even kijken of bij de andere pc de extra schijf wel in de schijfbeheer staat genoemd. Staat die daar wel en is ie in RAW geconverteerd, dan kan TestDisk heb weer terugconverteren naar NTFS en zou die ook weer herkenbaar moeten zijn in het BIOS en bootable. Je kan dan dit stappenplan volgen. Zo niet, dan heb ik geen tip en zou ook niet weten wat je er anders nog mee kunt doen.

Edit:
Ik lees het net nog eens en betwijfel of TD wat uit zal halen, ik vrees het ergste voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 22-09-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:30:
Ik heb een OCZ Vertex 3 SSD 120GB (laatste FW)
Je hebt dus een SSD met Sandforce controller.
In HDTune zie ik dat er wat waardes zijn gemarkeerd:
Dat is geen enkel probleem.
Lijkt me dat het wel wat sneller had moeten zijn ofniet, vooral de wirte?
Nee. Je hebt een Sandforce SSD, dus de opgegeven snelheden zijn vals; dat had je kunnen weten met een beetje vooronderzoek. 500MB/s opgegeven schrijfsnelheid betekent in de praktijk 125MB/s echte snelheid. Dat is de hoogst haalbare snelheid voor deze SSD vers uit het doosje. Er is geen sprake van gedegradeerde snelheid en er is ook niets wat je kunt doen om het te verbeteren.

SSDs zonder Sandforce chip geven wel eerlijke specificaties op, en behoor je dus ook de opgegeven specificaties te behalen, in tegenstelling tot SSDS met Sandforce controller.

Wil je niet de echte snelheid meten maar gewoon hoge cijfers zien, installeer dan ATTO benchmark (heel oude benchmark) of CrystalDiskMark en stel de data in op 0x00 zero fill. Dan krijg je hoge cijfers te zien zoals op het doosje staat, maar het gaat hierbij niet om 'echte' performance, meer een vorm van misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Oke bedankt voor deze info :). dan ga ik eens kijken of ik een andere SSD op de kop kan tikken. Dan ga ik deze gewoon voor Games gebruiken :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

AvK schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:30:
Beste mede tweakers:
Vandaag heb ik mijn Samsung 840 PRO 256Gb binnen gekregen. Ik was in de veronderstelling dat hier een Sata>USB kabeltje bij zou zitten maar helaas. Nu heeft mijn laptop 2 HD slots. Kan iemand mij vertellen of de Samsung Migratie Software ook werkt wanneer ik mijn SSD op Sata 2 aansluit? Of heb ik beslist dat Sata>USB kabeltje nodig? En echt waar, ik heb me het afgelopen uur helemaal in de rondte ge-Googled. :+
Nou, om een antwoord te geven op mijn eigen vraag:
Indien je laptop een 2e slot heeft dan heb je dat kabeltje dus niet nodig. De software herkent de schijf gewoon en de Migratie Software werkte bij mij perfect. Tot aan de cookies toe neemt ie alles over.
Mijn Asus N76 met Win7 64bit start nu op in net iets meer als 15 seconden. Inclusief het invoeren van mijn wachtwoord is de boot time 30 sec. Hulde aan Samsung voor zo'n goede schijf, goede Clone software en een mooi tooltje erbij om je SSD te monitoren (Samsung Magician). Hoe eenvoudig kan het leven zijn..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ruyter
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06-2018
Vraagje : is een samsung 840 dus geschikt voor SATAIII ook op een SATAII poort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ja.

waarom zou dat niet kunnen?

[ Voor 88% gewijzigd door Quad op 24-09-2013 11:37 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ruyter
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06-2018
@Quad Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
rikadoo schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:40:
Oke bedankt voor deze info :). dan ga ik eens kijken of ik een andere SSD op de kop kan tikken. Dan ga ik deze gewoon voor Games gebruiken :)
Denk je dat je daar veel van gaat merken?

AS SSD schrijft random data weg die nagenoeg niet te comprimeren is. Een Sandforce SSD valt dan door de mand. In de praktijk is wat je opslaat op een SSD wel deels te comprimeren en te deduplicaten waardoor de werkelijke snelheid alsnog 20-50% hoger uit kan vallen dan je in AS SSD ziet.

Ik ben op dit moment bezig met een online backuppakket, als ik zie wat die soms voor resultaten haalt na deduplicatie en compressie sta je te kijken hoeveel ruimte er nog bespaard kan worden. Nu is dat pakket nog iets geavanceerder: gecomprimeerde bestanden en office documenten worden volledig uitelkaar getrokken om zo nog meer te kunnen deduplicaten, waardoor je uitgepakte mapje op schijf geen extra ruimte inneemt bij de backup als je ZIP-bestandje ook al in de backup zat. Mede door dit soort dingen ben ik van mening dat Sandforce trucs veel beter en efficienter op bestandsniveau gedaan kunnen worden dan op low-level niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 02-09 20:00
Ik heb een Agility 2 (Sandforce 1e generatie), en die blijkt niet echt compatible te zijn met Haswell, kom ik achter na de installatie van mijn nieuwe PC. Dit is ook erkend door OCZ http://www.ocztechnologyf...x-2-Agility-2-and-Haswell

Heeft er iemand ervaring met een RMA vanwege dit probleem?

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nieuwe FW voor Crucial M500 series:

http://www.crucial.com/su...source=web%3fsource%3dweb

[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 25-09-2013 08:32 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Aardwolf
En de belangrijkste verschillen onderaan de startpost: Het "Crucial M500-serie check je SMART"-topic

Nu nog een keertje flashen... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 25-09-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Voor een digital signage bedrijf dat mij heeft ingehuurd zijn we op zoek naar een standaard SSD die we in al onze machines kunnen stoppen. Consumer geprijsd en in zijn werk omgeving (advertenties tonen op luchthavens en zo) doet het nauwelijks writes. Echter stroom uitval van de media players wil nog wel eens voorkomen en momenteel hebben we zo'n 100 machines met een Kingston SSDnow snv100 erin. Deze heeft een firmware bug en momenteel hebben we elke maand twee machines die niet meer willen booten (deze SSD's zijn in gebruik genomen voor ik verantwoordelijk was voor het technische gebeuren).

Nu heb ik wat research gedaan en komt de 120 GB variant van de Crucial M500 als winnaar uit de bus. Deze SSD is één van de weinige die een acute powerloss kan opvangen zonder risico op data verlies en is ook goedkoop genoeg voor onze machines. (rond de 100 cad)

In onze media players zitten verspreid over meer dan 1000 machines nu de volgende super goedkope SSD's.

Kingston, Sandisk, Transcend en Intel. 32 GB, 64GB en 120GB.

Met allerlei versies en firmware versies door elkaar heen.

Aan mij de taak om uit te vogelen welke SSD's ons nog problemen gaan opleveren en we dus beter actief zouden vervangen. Ondertussen draait op elke machine speedfan als een service die bij elke boot een SMART report doormailt en ook de omgevings temp van de SSD's in de gaten houdt.

Wij hebben gemerkt dat als de systeem temperaturen in deze kleine stille mediaplayers boven de 60C gaan dat onze goedkope SSD's dan meer uitval hebben.

Via remote controll en software management kan ik het allemaal in de gaten houden maar firmware updates uitvoeren gaat natuurlijk niet en effectief ter plaatse gaan bij al deze mediaplayers is nog al prijzig in een groot land als Canada.

De reden dat er zulke goedkope SSD's in zitten is omdat ons bedrijfje een hele goedkope oplossing aanbied voor reclame schermen en we dus heel veel piep kleine bedrijfjes hebben die niet zo veel geld over hebben voor reclame schermen. Over een paar jaar hopen we ook een ARM mediaplayer aan te bieden die draait op de hardware van Rasberry Pi of iets vergelijkbaars.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Beste medetweakers,

Ik heb een Samsung EVO 250GB gekocht en was aan de gang gegaan met Data Migration vanuit een actieve Windows de C: naar de SSD kopiëren, kon volgens de reclame, maar hij boot niet. Weg 40 minuten, maargoed. Nu dacht ik laat ik eens een bootable USB van Hiren's BootCD te maken, leuk, nostalgie. Maar Hiren is niet echt meer aan het updaten sinds 2011 ofzo, ik had op de frontpage naar boot cd gezocht, kreeg daar hits uit 2008. Zijn er eigenlijk nieuwere betere boot cd's?. Ik wou de partities even opnieuw inrichten en m'n C: clonen, iemand aanraders?

• Li1quid
  • Laatst online: 16:48
Kheb net gezien dat samsung magician voor mijn 840 evo deze waardes aangeeft: 'crc error count = 1' en 'wear leveling count =1'

Moet ik mij zorgen beginnen te maken? Als ik het goed begrepen hebt betekent 'crc' dat er een communicatie fout was tussen de pc en de SSD zelf? Nu, opzich lijkt het mij geen probleem voor de SSD zolang dit niet meer voor valt? Kheb overlaatst een bluescreen gehad en mss was dit de oorzaak er van.

De wear level vind ik niet zo tof. Kheb de SSD nog maar een maand dus met dit tempo kan ik hem (bij wijze van spreken) morgen al weg gooien.

[ Voor 54% gewijzigd door Li1quid op 28-09-2013 18:04 ]

• Swordlord
Doe eens ff reëel en kijk hoeveel data je al geschreven hebt...
Pagina: 1 ... 93 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.