Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50
Het heeft puur te maken met opslag densiteit jah. Je haalt meer opslag capaciteit uit hetzelfde stukje silicium.
Als er wordt gekeken naar de productie kosten van een SSD, dan dicteert het NAND geheugen gemakkelijk 80% van de prijs. Overige kosten zijn dan controller en overige R&D.

Over de spanningsniveau's.
Een enkele binair heeft 2 opties (1 of 0) maar het zijn binaire getallen van 3 groot. Dus aantal combinaties zijn 2x2x2 of ook wel 2³ (2 tot de macht 3). Uitkomst van 2³ = 8 ;)

000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, en 111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02 14:31
oke weer wat geleerd

ja op die manier wel
ik zat meer de denken aan 3 x 1 of 0 = 3x2=6 maar dat werk anders dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Swordlord schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:08:
[...]
Hierdoor ook dat zoals CiPHER eerder deed aankaarten, de data retentie en levensduur van TLC nand een stuk nadeliger ligt dan andere type NAND.
Data retentie voor een consumenten SSD met MLC en TLC NAND worden beiden opgegeven voor 1 jaar, daar zit geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minimaal 12 maanden ja, dat is een JEDEC standaard voor consumer-grade SSDs. Bij enterprise SSDs kan het teruglopen tot 3 maanden. Samples hebben soms slechts enkele weken retentie.

Het probleem is dat naarmate de flash door zijn cycles heen raakt, de retentie hard terugloopt. Retentie wordt bovendien omschreven als een gemiddelde; 99,9% van alle NAND pages. Dit betekent concreet dat naarmate de NAND slijt, de retentie terugloopt en de bit-error-rate (uBER) oploopt.

Een voorbeeld is dat je retentie bij een gloednieuwe SSD vaak minimaal 10 jaar is, en deze naarmate de flash slijt keihard terugloopt. De 12 maanden is een soort van garantie tot de opgegeven write cycles; maar dat geldt dus enkel voor 99,9% van de pages. De degradatie is namelijk niet gelijkmatig verdeeld en houdt ook niet direct verband met hoe vaak een page beschreven/gewist is.

Er zit wel degelijk verschil in betrouwbaarheid tussen een TLC en MLC SSD, wanneer deze flink gebruikt is. Dit effect treedt al op bij 50% van de opgegeven 'gegarandeerde' write cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:56:
Reactie verplaatst naar dit topic, naar aanleiding van: Verwijderd in "SSD als download/os disk"
[...]
Het grote probleem bij versleten NAND cellen is niet zozeer dat deze massaal het loodje leggen, maar wel dat de Bit-Error rate (uBER) flink gaat zakken en de NAND cellen dus minder betrouwbaar worden. Beter gezegd: de retentie gaat hard achteruit als de NAND flink versleten is. Dit effect is al duidelijk meetbaar op slechts 50% van de opgegeven maximaal aantal write-cycli. De manier van testen verhult dit probleem omdat continu alle NAND cellen overschreven worden met nieuwe data. Dit zorgt voor een onrealistische meting waarbij de retentietijd hooguit een half uur is in plaats van meerdere maanden zoals realistisch is. Dit zorgt ervoor dat weak cells nauwelijks worden opgemerkt; ze worden continu ververst met nieuwe data en de lagere retentie en uBER-problemen ontlopen zo het daglicht.
Ik heb hier zelf dezelfde test lopen als bij HWI en mijn 250GB 840 heeft ondertussen 3400 P/E cycles doorstaan en ruim 800TB aan data geschreven.

Als test heb ik gisteren het systeem uitgezet en vanochtend weer aan. In totaal heeft de SSD 17 uur zonder stroom gestaan. De drive wordt nog steeds netjes herkend en ook van de test bestanden die ik op de drive heb staan klopten de MD5 hashes nog. De retentietijd die je hier boven schetst van een half uur heeft ie dus nog overleefd.

De drive loopt wel op z'n eind, ondertussen al 375 reallocated sectors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 10:05
Er is een firmware update uit voor de Samsung 840 (Pro) serie. Release Notes zijn er helaas niet.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ik zie alleen dit als notes:

840 PRO DXM05B0Q DXM05B0Q
Enabling the DAS function is default option.
840 DXT08B0Q DXT08B0Q
Improving the read performance at specific case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
arnoud_h schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:28:
[...]

Ik heb hier zelf dezelfde test lopen als bij HWI en mijn 250GB 840 heeft ondertussen 3400 P/E cycles doorstaan en ruim 800TB aan data geschreven.

Als test heb ik gisteren het systeem uitgezet en vanochtend weer aan. In totaal heeft de SSD 17 uur zonder stroom gestaan. De drive wordt nog steeds netjes herkend en ook van de test bestanden die ik op de drive heb staan klopten de MD5 hashes nog. De retentietijd die je hier boven schetst van een half uur heeft ie dus nog overleefd.

De drive loopt wel op z'n eind, ondertussen al 375 reallocated sectors...
is zoiets ook gedaan met een 840 pro 256gb? en dan vergelijken in hoeverre de schijven verschillen. zelf doen is alleen beetje zonde ;) vind het nu al zonde van je 250gb 840 ;)

ik zit nl ernstig te twijfelen tussen de 250 en de 256. Mijn laptop heeft sata 2, dus om de snelheid hoef ik het niet te doen, alleen de retentie. echter het verschil is zo groot, daar kun je over 5 jaar wel weer een nieuwe schijf voor kopen. Maar dit is een andere kwestie, het is hier geen aankoopsadvies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
arnoud_h schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:52:
Ik zie alleen dit als notes:

840 PRO DXM05B0Q DXM05B0Q
Enabling the DAS function is default option.
840 DXT08B0Q DXT08B0Q
Improving the read performance at specific case.
Wat aanvullende informatie die ik heb gekregen:

De "DAS function" is het drive activity signal, oftewel het aansturen van een activiteits LED.
Volgens SATA 3.1 spec (waaraan de 840 Series voldoen) is de standaard status van DAS 'disabled' en kan het door de host worden aangezet indien gewenst. Als deze drive door een SATA 3.0 spec host wordt aangestuurd kan DAS niet worden aangezet. Om dit probleem te tackelen is de DAS functie standaard op 'enabled' gezet in deze firmware.

De "specific case" voor de 840 zou heel specifiek zijn in niet nader gespecificeerde scenario's, maar zou voor normaal gebruik (en waarschijnlijk de meeste benchmarks) geen meetbaar verschil moeten geven.

In beide gevallen dus een niet-essentiele update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 10:13
sloth schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen m.b.t. de hardwarematige AES256 encryptie functie.
Specifieker boeit het me wel hoe de hardware ondersteuning hiervoor is (bios hdd password optie is noodzakelijk dacht ik?), of er een performance impact is, en hoe veilig de implementatie is.
Even hier op terugkomend. Ben op dit moment druk bezig met mijn review, maar ik loop tegen een aantal zaken aan m.b.t. jouw vragen. Zelf draai ik op Windows 7 Pro en beschik dus niet over de geïntegreerde Bitlocker die Microsoft eDrive ondersteunt.

Het probleem is volgens mij nu dat ik de M500 alleen weer softwarematig kan encrypten en dat is juist niet de bedoeling. Weet niet of er nog een oplossing is om het wel te kunnen reviewen(met uitsluiting van het installeren van andere Windows)? Anders moet ik het voor mijn review laten schieten, want het goed testen is volgens mij niet mogelijk. Vind het zelf erg jammer, want het is zeker een interessant vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Laatst online: 23-09 21:55
Vanmorgen wou ik me PC opstarten, maar ik kwam niet verder dan een zwart scherm met de melding dat ik de windows CD erin moest doen. (foutcode 0x000000f). Ik heb 3 schijven waarvan 1 een SSD (OCZ vertex 2) wat tevens ook mijn bootdisk is. Alle schijven worden herkent alleen de SSD niet.

Er brand een groen en een rood/oranje lampje op de SSD. Is deze kapot? of hoe kan ik hier achter komen?

En zit er evt nog garantie op? (als ik de bon kan vinden:P)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb hetzelfde meegemaakt. De Vertex 2 is een beruchte SSD betreffende betrouwbaarheid waarvan de uitval ergens rond 30% geschat wordt na een paar jaren gebruik.

Mogelijk kan je proberen met een Secure Erase ergens te geraken, als je garantie hebt zou ik die ZEKER gebruiken. Zo ben ik van een een 90GB OCZ Vertex 2 naar een 120GB Crucial M4 naar een 256GB Samsung 830 gegaan met zeer kleine bijbetaling. Maar ik heb dan ook de pech / het geluk gehad dat de drives mooi binnen de garantie defect gingen en de prijzen sterk daalden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan van OCZ zeggen wat je wil, maar hun garantie is goed.
Mocht de winkel waar je hem gekocht hebben je een andere ssd aanbieden van crucial of samsung, ga daar dan vooral op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dan heb je gelijk nieuwe garantie :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor. Bij vervanging van een product blijft de oude garantietermijn van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij vervanging ja, maar als je een ander model terug krijgt (kreeg zelf met een kleine bijbetaling een M4 nadat mijn Vertex 2 net binnen garantie overleed) dan heb je daar gewoon weer nieuwe garantie op.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 17-05-2013 10:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Ja, maar dan geeft de winkel je een nieuwe. OCZ gaat jou natuurlijk geen Crucial of Samsung SSD geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
Wie moet anders deze vervangen, dat is maar een partij ''de winkel'', daar ga je immers ook heen om garantie te claimen, en als de winkel zo coulant is de oude defecte SSD in te nemen en al dan niet met bij betaling te vervangen voor een ander product, heb je op het nieuwe product gewoon de volledige garantie, OCZ heeft hier niets meer mee te maken, de rest word af gehandeld tussen de winkelier en OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
beste mensen,
even tussen door..
morgen krijg ik mijn eerste SSD binnen ik ga er een schone win8 op zetten.
heeft iemand nog tips of dingen die in niet moet vergeten behalve dat ik de bios op AHCI moet staan?
het is een Samsung 840 256gb pro en win 8 64bit OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Het Grote SSD topic doorlezen oOo

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 16:45
sinasappel-mw schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:43:
beste mensen,
even tussen door..
morgen krijg ik mijn eerste SSD binnen ik ga er een schone win8 op zetten.
heeft iemand nog tips of dingen die in niet moet vergeten behalve dat ik de bios op AHCI moet staan?
Samsung ssd magician downloaden en OS Optimisation uitvoeren en je bent klaar.
Gebruik zelf de 830 256gb en software werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
oké bedankt!
Jorruchie schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:50:
Het Grote SSD topic doorlezen oOo
daar ben ik al een tijdje mee bezig maar hij is wel erg groot en ik lees niet heel snel.
ook is het als half-leek niet heel makkelijk de juiste info er uit te filteren maar ik ben al heel wat wijzer geworden!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sinasappel-mw schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:43:
AHCI aanzetten, en dat is het volgens mij. Je zet er windows op, en je bent klaar.

Samsung magician software is een leuk programma, als er een firmware update is dan kan je dit door dit programma laten afhandelen bijvoorbeeld. Maar voor "tuning" heb je het niet nodig omdat alles al goed word ingesteld door windows.

Belangrijker is om nadat windows eropstaat, de windows updates binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 01:28
Ik heb een snelle internet verbinding en het downloaden zakt heel erg in en het lijkt dat mijn HD moeite heeft om allemaal bij te houden. Erg onstabiel word het dan. Het slingert dan van 38MB/s naar 20 en dan weer lager en dan weer wat hoger. SSD is dat een oplossing?

Modbreak:Je doet ons een groot plezier om wetenschappelijke eenheden correct aan te duiden. b = bit; B = byte. m = milli, M = mega. Je bedoelt dus 38MB/s of 300Mbps (megabit). Het eerste is throughput, het tweede is bandwidth.

Reacties hierna zijn getrashed, graag weer ontopic. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 01:28
Ik vroeg iets over een HD en niet een topic waar ik vaker kom. Dan moet hij niet zeggen dat het niet bestaat;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

sinasappel-mw schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:56:
oké bedankt!
daar ben ik al een tijdje mee bezig maar hij is wel erg groot en ik lees niet heel snel.
ook is het als half-leek niet heel makkelijk de juiste info er uit te filteren maar ik ben al heel wat wijzer geworden!!!!!
Deel 9 is inmiddels inderdaad wel een flink topic geworden om door te worstelen. Een regenachtig Pinksterweekend zou je er redelijk mee vol kunnen maken. ;)

Zoals aangegeven is het aanbrengen van allerlei tweaks niet noodzakelijk. Windows 7/8 regelen dit netjes en ruimte is tegenwoordig niet meer zo'n issue.

Hierbij een kort stappenplan:
  • SSD bij voorkeur aansluiten op SATA poort 1
  • Alle overige (USB) drives loskoppelen
  • Bootvolgorde aanpassen in BIOS
  • AHCI instellen in BIOS
  • Windows installeren
  • Overige drives aankoppelen
Succes ermee en nog veel lees plezier hier op GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Misschien een idee om zo'n/dat stappenplan een eigen kopje te geven in de openingspost? Een mooie afsluiter in de trant van "OK, Ik ben overtuigd. Hoe installeer ik zo'n ding?" Voor de mensen die de tijd niet kunnen (of willen) opbrengen om 167 pagina's te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf Windows 7 zou een verse installatie voldoende moeten zijn. Er zijn niet echt extra stappen voor een normale installatie van een SSD. De standaardinstallatie is optimaal voor het gros van de mensen.

De dingen die doorgaans wel worden aangeraden, zijn:
  • Stel je BIOS in op AHCI (of op RAID als je hardeschijven in RAID-modus gebruikt. Een losse SSD op de controller in RAID modus zal gewoon als AHCI beschikbaar zijn; echter heb je dan wel drivers nodig).
  • Doe een verse installatie van Windows, en geen clone-installatie van HDD naar SSD. Dat laatste is minder optimaal en er kunnen dingen misgaan die de prestaties en in zekere zin ook de levensduur van de SSD negatief kunnen beïnvloeden.
  • In sommige gevallen kun je ervoor kiezen om extra ruimte over te laten; dit wordt overprovisioning genoemd en dat doe je door bij een nieuwe SSD tijdens het partitioneren een partitie aan te maken die minder groot is dan de volledig beschikbare ruimte. Als je SSD door Windows dus als 238GiB wordt gezien, kun je een partitie aanmaken van 200GiB. Dit is in veel gevallen overbodig, maar de echte powerusers die hun SSD intensief gebruiken willen dit vaak wel doen voor consistentere prestaties en langere levensduur. Achteraf kun je de ruimte die je opzij hebt gezet altijd weer opeisen door in Disk Management de partitie te extenden.
Noot: deze en andere informatie toegevoegd aan de startpost: Het grote SSD topic ~ Deel 9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
Jorruchie schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 20:10:
[...]
Hierbij een kort stappenplan:
[list]
• SSD bij voorkeur aansluiten op SATA poort 1
niet SATA 3/600?
of bedoel je de 1e sata poort(hoe kom ik er achter welke dat is ik heb 4X2/300 en 4x3/600 mobo is een saberooth Z77.
2 verschillende sata 3 !?!?!?:

intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown ----- een ven deze 2 denk ik !?
4 x SATA 3Gb/s port (black), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *4
ASMedia® ASM1061 controller : *5
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), gray
2 x SATA 6.0 Gb/s ports, red ---- zit aan voor kant 1 en achterkant van behuizing :P

bedankt voor zeer duidelijke en overzichtelijke stappen plan.
het gaat nu vast en zeker lukken. (ik laat het wel horen denk ik)

[ Voor 33% gewijzigd door sinasappel-mw op 17-05-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ik wist niet welk moederbord je had, dus adviseerde voor de zekerheid de 1e satapoort (kijk even in de handleiding van je moederbord of op het bord zelf naar de aanduiding SATA_1).

Dit om te voorkomen dat de drive wordt aangesloten op een niet door het moederbord ondersteunde SATA 3/600 variant.

Intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), brown --> deze moet je hebben!
4 x SATA 3Gb/s port (black), black

ASMedia® ASM1061 controller : *5
2 x SATA 6Gb/s ports (gray), gray ---> deze wil je niet
2 x SATA 6.0 Gb/s ports, red ---> deze wil je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
oké bedankt (haha hat zelf ook net wat gevonden zie wijziging)

zucht heb ik weer ssd en hdd binnen maar win8 niet hat in net 3 dagen tijd... 7(8)7 7(8)7

[ Voor 44% gewijzigd door sinasappel-mw op 18-05-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren een SSD gekocht en dan heb ik een beetje voor de 'budget' uitvoering gekozen (Samsung 840 serie - 250 gb)

Dit kwam uit de AS SSD test, is dit een redelijk resultaat voor een ssd op waarschijnlijk een oude sata poort (laptop is 2,5 jaar oud)?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/15xbnp.png

Ik heb persoonlijk niet echt het gevoel dat het veel sneller is dan de wd blue(5400 rpm) die er in zat.

Alvast bedankt voor de hulp :D

[ Voor 2% gewijzigd door jochem4207 op 18-05-2013 19:31 . Reden: foutieve img url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Voor een 2,5 jaar oude laptop lijkt me dat prima. Het zal zeker voelbaar verschillen van een 5400rpm 2,5" schijf ja :) Nu is je opslag niet meer de limiterende factor maar eerder je chipset.

[ Voor 23% gewijzigd door Phuncz op 18-05-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:20:
Voor een 2,5 jaar oude laptop lijkt me dat prima. Het zal zeker voelbaar verschillen van een 5400rpm 2,5" schijf ja :) Nu is je opslag niet meer de limiterende factor maar eerder je chipset.
Dank, ben ik daar ook weer gerust op. Over 1,5 week de pricewatch: Asus N56VZ-S4215H kopen en ik hoop dat daar een nieuwe sata poort in zit :D

Is even meer opzoeken over chipsets :D. Ik ben meer van de software kant dan hardware.

[ Voor 7% gewijzigd door jochem4207 op 18-05-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Ik begrijp je "move" niet helemaal.
Waarom eerst je laptop upgraden en dan 1,5 week later een nieuwe laptop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Jorruchie schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:37:
Ik begrijp je "move" niet helemaal.
Waarom eerst je laptop upgraden en dan 1,5 week later een nieuwe laptop kopen?
Een ssd heb je er zo in en zo weer uit. De laptop die ik over 1,5 week koop heeft geen SSD. Dus dit kon ik al van te voren kopen & installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:01
Las dat de Samsung SSD 840 pro beste is getest. Deze maar eens gaan kopen.. PC is tegenwoordig zo traag als maar kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als snelheid je grootste prioriteit is, inderdaad. Maar er zijn betere SSDs op het gebied van betrouwbaarheid. Dat vind ik de hoogste prioriteit voor de meeste gebruikers. Snelheidsverschillen tussen SSDs onderling merk je nauwelijks, hooguit bij kopieertaken maar daar wordt een SSD eigenlijk zelden voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:01
Alhoewel Samsung mij toch een betrouwbaar merk lijkt. In ieder geval zegt de 5 jaar garantie genoeg lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MurBur38
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12-2016
Draakje5 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:25:
Alhoewel Samsung mij toch een betrouwbaar merk lijkt. In ieder geval zegt de 5 jaar garantie genoeg lijkt me?
Beste,
als ik was zou ik voor de Crucial M4 gaan . Is mijn mening natuurlijk.
Voor laptops is Crucial M4 het beste vind ik zelf. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Meningen zijn geen feiten. Feit is dat de Samsung 840 Pro 5 jaar garantie geeft, feit is dat de Crucial m4 maar 3 jaar garantie heeft.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat de Crucial m4 niet feilloos is, want na een half jaar hield hij bij mij ermee op. Een Crucial v4 die ik in een ander toestel heb steken gooit met random "bad sector"-fouten en heeft al eens een install onklaar gemaakt.

Feit is dat de Crucial m4, de Samsung 830 en 840 Pro, de Plextor M5 (en nog een aantal anderen) gewoon goede SSD's zijn, waar je geluk en pech mee kan hebben. Belangrijk is dat je er gewoon niet vanuit mag gaan dat ze onfeilbaar zijn, ongeacht hoe smetteloos het imago, dat heb ik met mijn Crucial m4 ook gemerkt. Dus neem regelmatig, dagelijks of wekelijks backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Phuncz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:49:
Dus neem regelmatig, dagelijks of wekelijks backups.
Ik snap het nog steeds niet dat er mensen zijn die van hun belangrijke data geen backup hebben.

* MegaTronics kreeg ooit een laptop onderhanden met daarop de foto's van de bruiloft van de eigenaar en de geboorte van zijn dochter. Helaas had die dochter de laptop laten stuiteren en was de harde schijf versplitterd, het leek wel een sambabal, dus dag data.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De meeste mensen hebben ook geen besef dat opslag vergaat en trekken zich er ook niks van aan. Als je dan begint over minimaal twee hardeschijven nodig zodat je altijd minimaal 1 defect kan opvangen, dan zijn de poppen helemaal aan het dansen.

Wij, als "tweakers", hebben al meer uitval gehad dan anderen omdat wij onze toestellen langer en meer gebruiken evenals snappen waarom de boel ineens stopt met werken. Dus wij schatten die waarde van de data ook correct in.

Het meest bizarre zijn echter de fanta-tweakers die argumenten verzinnen. Op een ander forum beweert een persoon dat hij SSD's niet vertrouwt omdat zijn HDD's nog nooit gefaald zijn. Volgens die persoon zijn HDD's immens betrouwbaar. Hij overweegt SSD zelfs nog niet eens en draait liever 7200rpm HDD's in RAID10 dan één SSD. Men probeert hem duidelijk te maken dat één SSD voor het OS en één HDD voor data en backup al genoeg is om de SSD veilig te stellen, aangezien hij toch externe backups maakt van zijn gegevens (HDD's zijn toch zo betrouwbaar ?).

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 20-05-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Daar is maar een reactie voor: :F

:p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mja het is zo'n gevalletje dat ter plaatse argumenten verzint aan de lopende band en wall-of-text's maakt om zo niet te moeten toegeven dat hij fout zit.

Als er één probleem aan die wonderlijke eigenschap van de mens is, namelijk communicatie, dan zijn het de noobs wel die gevoelens in een technische discussie proberen te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:40
Phuncz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:49:
Meningen zijn geen feiten. Feit is dat de Samsung 840 Pro 5 jaar garantie geeft, feit is dat de Crucial m4 maar 3 jaar garantie heeft.
Feit is dat de Samsung 840 Pro toch een 30 euro duurder is. Met andere woorden: je betaalt voor de garantie.
Phuncz schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:41:
De meeste mensen hebben ook geen besef dat opslag vergaat en trekken zich er ook niks van aan. Als je dan begint over minimaal twee hardeschijven nodig zodat je altijd minimaal 1 defect kan opvangen, dan zijn de poppen helemaal aan het dansen.
Als je met regelmaat back-ups maakt heb je raid1 ook totaal niet nodig voor thuisgebruik. Raid1 verhoogt alleen je uptime, het draagt niets bij het veiligstellen van je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kon het op de Samsung site niet echt vinden maar heeft de Pro series internationale garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:13:
[...]
Feit is dat de Samsung 840 Pro toch een 30 euro duurder is. Met andere woorden: je betaalt voor de garantie.
De 840 Pro is dan ook een heel pak sneller:

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/2161/50052.png
http://www.anandtech.com/...sd-840-pro-256gb-review/4
Als je met regelmaat back-ups maakt heb je raid1 ook totaal niet nodig voor thuisgebruik. Raid1 verhoogt alleen je uptime, het draagt niets bij het veiligstellen van je data.
Ik noemde geen RAID 1 trouwens, ik heb alles hier in losse schijven hangen die dmv. SyncBack alles dagelijks volgens profielen kopieert. Maar sinds Windows 7 is backuppen ook helemaal niet meer zo moeilijk met de geintegreerde backupvoorzieningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 20-05-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Phuncz schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:24:
[...]

De 840 Pro is dan ook een heel pak sneller:

[afbeelding]
http://www.anandtech.com/...sd-840-pro-256gb-review/4

[...]

Ik noemde geen RAID 1 trouwens, ik heb alles hier in losse schijven hangen die dmv. SyncBack alles dagelijks volgens profielen kopieert. Maar sinds Windows 7 is backuppen ook helemaal niet meer zo moeilijk met de geintegreerde backupvoorzieningen.
Klopt, de Samsung is een stuk sneller, moet ook wel, het is de 'volgende generatie'. Ik vind het persoonlijk jammer dat Crucial met de M500 toch op meer gebieden tegenvalt. Ik heb hier in totaal een stuk of 10 Crucial M4's gehad en ze bevielen me altijd uitstekend.

Maar koppel je dan die back-upschijf los van je pc of zit ie intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Mijn eigen toestel ? Momenteel heb ik een mix van beide, dit jaar wil ik al mijn data in een degelijke NAS steken evenals de belangrijkere bulk data op een andere, simpele NAS aan de andere kant van het huis. Ook denk ik eraan om een deel te gaan uploaden naar ergens in de wolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Totaal niet nodig voor thuisgebruik... |:(
Dat is puur vanuit jezelf geredeneerd.
Er zijn nl. ook mensen die verhoogde uptime wel belangrijk vinden.
En die daar graag een extra schijf voor inzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Eerlijk gezegd wil ik dat voor mijn NAS bv. wél, maar dat is voor een ander topic :) Maar dan gebruik ik liever ZFS, dan ben je niet afhankelijk van hardware én het presteert beter op allerlei vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:24:
[...]

Totaal niet nodig voor thuisgebruik... |:(
Dat is puur vanuit jezelf geredeneerd.
Er zijn nl. ook mensen die verhoogde uptime wel belangrijk vinden.
En die daar graag een extra schijf voor inzetten.
Nee, als de meeste mensen al geen back-ups maken, waarom zouden die personen dan wel raid1 gebruiken om uptime te verhogen? Geen reden, want dat doen ze ook niet.

Dat hier wat Tweakers zitten die wat meer kennis hebben is niet representatief voor een hele bevolking. En geloof me, grotendeels van de bevolking maakt geen back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:24:
Als snelheid je grootste prioriteit is, inderdaad. Maar er zijn betere SSDs op het gebied van betrouwbaarheid. Dat vind ik de hoogste prioriteit voor de meeste gebruikers. Snelheidsverschillen tussen SSDs onderling merk je nauwelijks, hooguit bij kopieertaken maar daar wordt een SSD eigenlijk zelden voor gebruikt.
Ik werk dagelijks met een laptop met Intel 320 ssd. Ik vind die dus echt veel langzamer aanvoelen als een Crucial M4. Zodanig dat ik in het begin zelfs twijdelden of er niet toch een gewone HD inzat. Hij is gewoon lang niet zo "snappy" als de Crucial. Nu zal de sata300 wel wat uitmaken, maar niet zoveel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50
psy schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:11:
[...]

Ik werk dagelijks met een laptop met Intel 320 ssd. Ik vind die dus echt veel langzamer aanvoelen als een Crucial M4. Zodanig dat ik in het begin zelfs twijdelden of er niet toch een gewone HD inzat. Hij is gewoon lang niet zo "snappy" als de Crucial. Nu zal de sata300 wel wat uitmaken, maar niet zoveel.
Wat mensen vergeten, is dat een SSD de dikke stront over tijd verzamelen drang van windows niet spontaan oplost...
Dus als jouw installatie ouder is en dus hoop dikke stront heeft verzameld, dan no shit dat hij minder snel aanvoelt in vergelijking met een wat frisser systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 21-05-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ja was het maar waar :)
Betreft...een verse installatie. Die draait onder een i5-3520, snel zat.

Heb gisteren ook nog een oude HTPC met een e7400 (core2duo dus) voorzien van een Crucial M4, en ja hoor, ook hier, veel sneller dan die Intel SSD op mijn X220 laptop.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
En de eerste review van de M500 is online op tweakers. Is aardig uitgebreid geworden en heb geprobeerd en zo goed mogelijk beeld van de SSD te geven. Hoop dat het een beetje duidelijk is en als en fouten in staan, hoor ik dat graag.

Heb de test van Cipher wel voltooid, maar heb helaas niet de hardware encryptie kunnen testen. Als er nog verzoeken binnenkomen, kan ik die misschien nog behandelen. De M500 gaat echter wel eind van de maand terug naar zijn baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:11:
Het is mogelijk dat je degradatie hebt op je Intel 320. Dit is een SSD met zeer conservatieve garbage collection. Kortom: overprovisioning kan zeer veel uitmaken al helemaal als TRIM niet correct functioneert.

Maar anders dan dat zou een Intel 320 niet anders mogen aanvoelen bij regulier gebruik dan andere SSDs. De 4K IOps zijn gewoon zeer goed, alleen sequential write is trager dan andere SSDs. En ja beperkt door SATA/300, maar dat verschil is ongeveer 20% met SATA/600 in de praktijk; dat is niet genoeg om te onderscheiden van placebo. Kortom, er moet een andere oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Onder bepaalde omstandigheden is hij wat sneller. Irl vallen de verschillen reuze mee, daar lang niet iedereen zware workloads op zijn SSD loslaat.

PCMark 7's secondary storage benchmark does little to show us differences between modern, high-performance SSDs as everything here scores within 5% of one another - but that's the point. For most mainstream client uses you'd be hard pressed to tell the difference between two good 6Gbps SSDs.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6328/50074.png
Maw: veel luitjes kopen een luxe 840 Pro omdat die nou eenmaal "de beste" is. Velen zullen amper doorhebben dat ze van die snelheidswinst amper iets terugzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 22-05-2013 17:32 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Madrox schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:29:
Onder bepaalde omstandigheden is hij wat sneller. Irl vallen de verschillen reuze mee, daar lang niet iedereen zware workloads op zijn SSD loslaat.
[...]
Maw: veel luitjes kopen een luxe 840 Pro omdat die nou eenmaal "de beste" is. Velen zullen amper doorhebben dat ze van die snelheidswinst amper iets terugzien.
Natuurlijk, dat zeggen de vaste waardes in dit topic, waaronder ik ook altijd.

Maar mijn argument moet je ook in zijn context lezen, want ik gaf een reactie hierop:
MurBur38 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:39:
Waarop ik zei dat de Samsung 2 jaar langer garantie had dan de "befaamde" Crucial m4. Waar het in de context over ging dat de Crucial m4 zeer betrouwbaar is. Echter heb ik al één dode Crucial m4 gehad, dit topic alleen al telt ik geloof een 9 of 10 gevallen, evenals een Crucial v4 die af en toe bad sectors vertoont.

Toen zei iemand:
Dus sneller, meer garantie en gemiddeld zuiniger. Dat hij dan 10-20% meer kost vind ik dan ook niet abnormaal, aangezien de Crucial m4 concurreerde met Samsung's 830 die nu beide een opvolger hebben. Ik zie tweakers vaak genoeg dergelijke upgrades maken op andere PC-componenten die zich zelfs niet in benchmarks manifesteren, zoals 850W voedingen terwijl dat systeem ook toekomt met een 400W voeding.

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 22-05-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mwah, dan moet je ook mijn tekst in context zien. Tuurlijk betaal je de meerprijs niet alleen voor de garantie, maar voor sneller, meer garantie, zuiniger en next generation, daar betaal je extra voor. Op zich niet verkeerd, maar ik vind het prijsverschil het niet waard.

Ik heb veel praktijkervaringen met de Crucial M4, waardoor ik waardering heb gekregen voor Crucial. Daarnaast ben ik de laatste tijd overgestapt van 2.5" ssd's naar mSATA ssd's. En daarin heb ik weinig keus, daar komt Crucial M4 helemaal sterk over, weinig concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Sowieso, als iemand reageert:
MurBur38 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:39:
[...]

Beste,
..dan lees ik al weer verder. Met termen als "het beste" kan een tweaker niets, zonder dit te beargumenteren specifiek waarom.

Overigens, inlezen en eigen onderzoek +1 voor je zelf vragen gaat stellen. Kan je ook wat gerichter vragen stellen over zaken die niet duidelijk voor je zijn me dunkt.

[ Voor 16% gewijzigd door xxxneoxxx op 23-05-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:27
Hoe verstandig is het om een 128gb M4 over te ghosten naar een 256gb M4.
Lijkt mij toch geen problemen te geven?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
mijn Samsung 840pro 256 is sneller als dat hij hoort te zijn...
mijn sequential read is 558 en is ook al 551 en 544 geweest terwijl hij maximaal 540 zou zijn
verder even terug komen op een heel stuk terug:
met mijn ssd is het gelukt zonder problemen win 8 geïnstalleerd, iedereen bedankt voor alle tips!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sinasappel-mw schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:33:
mijn Samsung 840pro 256 is sneller als dat hij hoort te zijn...
mijn sequential read is 558 en is ook al 551 en 544 geweest terwijl hij maximaal 540 zou zijn
En laten dat nu net waarden zijn die bijna uitsluitend door een benchmark programma gegenereerd worden.
Leuk (misschien) maar je hebt er verder niets aan, en het zegt ook weinig over de ssd.

Maar verder is de samsung pro natuurlijk een goede ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Laatst online: 08:46
Ik wil graag een snelle en betrouwbare SSD kopen. Nu was ik geinteresseerd in de Intel 520 120GB.
Deze maakt gebruik van Sandforce controllers, alleen lees ik toch vaak dat men niet gecharmeerd is van Sandforce. Kan iemand uitleggen wat hier mis mee is?

En is de Samsung echt zo goed als sommigen beweren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn maar twee á drie betrouwbare consumenten SSDs:
  • Intel 320 (niet de 330 of andere series)
  • Crucial M500
  • Seagate 600-Pro
Dit zijn de enige consumer-grade SSDs die beschikken over power-safe capacitor bescherming. Overige SSDs zijn inherent onbetrouwbaar in die zin dat ze corrupt of defect kunnen raken als je ze niet netjes afsluit - iets wat veel vaker gebeurt dan mensen denken.

Sandforce is weinig interessant meer. Zoals je natuurlijk hebt gelezen worden de snelheden voornamelijk bereikt door compressie en deduplicatie, maar andere SSDs kunnen deze snelheden bereiken zonder dergelijke trucjes en dus op een 'eerlijke' manier. Verder heeft Sandforce geen goede reputatie op gebied van betrouwbaarheid, al is die op dit moment wel op het hoogste niveau ooit. Desondanks is Sandforce niet interessant en eigenlijk ook nooit geweest. Er zijn altijd betere keuzes.

Samsung 840 Pro is een snelle SSD, maar net als de meest consumenten SSDs heeft het geen voorzieningen die beschermen tegen corruptie. Dat brengt mij tot de Crucial M500, die wat mij betreft een goede mix heeft van prestaties, prijs en betrouwbaarheid. Voornamelijk dat laatste is waar SSDs zich op kunnen onderscheiden. De onderlinge prestatieverschillen van SSDs zijn niet of nauwelijks te onderscheiden van placebo.

Meer over betrouwbaarheid van SSDs: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
bedankt voor je antwoord. Daar heb ik wat aan.
na jouw post te hebben gelezen en de review van Don Roberto overweeg ik om deze te halen. Betrouwbaarheid is namelijk heel belangrijk voor mij.

De M500 120GB (met een maximale Schrijfsnelheid: 130 MB/s) lijkt een wat langzamere schijf te zijn vergelen met sommige andere schijven. Wat merk je daar als normale thuisgebruiker van?

[ Voor 7% gewijzigd door avec_style op 23-05-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Wel een kantekening bij CiPHER zijn steeds correcte en duidelijke uitleg:

De Crucial M500 en Seagate 600-Pro zijn zéér nieuw en dus nog niet langdurig getest. Het is al vaker gebleken dat firmware bugs óók voor veel problemen kunnen zorgen. Echter kunnen deze wel opgelost worden door de tijd heen, als er effectief een update komt. Maar mijn punt is dat we nu nog niet kunnen concluderen dat dit de meeste betrouwbare SSD's zijn over de gehele lijn, enkel dat de techniek inherent veiliger is. Maar de ketting is slechts zo sterk als de sterkste schakel...
avec_style schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:54:
De M500 120GB (met een maximale Schrijfsnelheid: 130 MB/s) lijkt een wat langzamere schijf te zijn vergelen met sommige andere schijven. Wat merk je daar als normale thuisgebruiker van?
Persoonlijk vind ik de M500 120GB niet zo interessant door deze lage schrijfsnelheid maar dat kom je meer en meer tegen bij de 120/128GB versies van nieuwe SSD's. Men plaatst minder chips en dus halveert de schrijfsnelheid. De 240GB is interessanter, vooral omdat hij 2x zo snel schrijft, 2x zoveel opslag biedt maar niet 2x zoveel kost.

Ga je het merken ? Wel, mogelijk. Maar dat moet je zelf kiezen. 130MB/s is niet traag maar ook niet veel sneller dan bv. een WD Velociraptor.

Holy crap, CiPHER heeft bijna een review-size wall-of-text neergezet tijdens mijn type + edit :D

[ Voor 44% gewijzigd door Phuncz op 23-05-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 120GB versie heeft inderdaad een minder hoge sequential write dan gebruikelijk is voor moderne SSDs. Maar een dergelijk kleine SSD wordt veelal gebruikt als systeemschijf en daarvoor is sequential write juist vrijwel irrelevant. De 960GB versie daarentegen zal waarschijnlijk wel gebruikt worden om grote bestanden op te slaan; zoals een keer een gamecollectie van hardeschijf of NAS kopiëren en dat soort taken. Dan heb je mogelijk nog wel wat nut van de hogere sequential write. Maar sequential write is voor een SSD de minst belangrijke specificatie.

De belangrijkste performancekenmerken van SSDs in orde van meest belangrijk naar minder belangrijk:
  • Random read - single queue depth (dit is voor alle SSDs rond de 20MB/s)
  • Random write latency - lage queue depth (QD2 - QD8)
  • Sequential read - queue depth is irrelevant; patroon is voorspelbaar
  • High queue depth random read
  • High queue depth random write
  • Sequential write
Random read met enkele queue depth
De belangrijke performance specificatie is voor alle moderne SSDs vrijwel gelijk. De random read met single queue depth is altijd rond de 20MB/s omdat deze niet kan worden versnelt door de interne RAID0-achtige structuur van SSDs. Omdat het patroon 'random' is en dus niet voorspelbaar, kan de SSD nog niet aan de volgende I/O request beginnen zoals bijvoorbeeld wel bij sequential read mogelijk is omdat dit patroon voorspelbaar is. Resultaat is dat slechts één van de kanalen en één van de dies per channel effectief benut kan worden. Dat wil zeggen dat de SSD op 1/16e van zijn snelheid draait. Een goede analogie hiermee is een 16-core processor waarvan een programma slechts één core op volle snelheid benut. Zou er achtergrondactiviteit zijn, dan zijn de overige cores wel nuttig. Technisch gesproken kun je stellen dat het hier om pure latency gaat, en niet om (parallelle) throughput.

Deze specificatie is zo belangrijk omdat het voor zoveel desktoptaken wordt gebruikt. Onder andere booten/opstarten (zonder SuperFetch) en applicaties starten zijn sterk afhankelijk van dit type access patroon.

Omdat dit type access patroon zo belangrijk is maar voor alle SSDs ongeveer gelijk is, zijn de verschillen tussen SSDs voor consumenten ook nauwelijks te onderscheiden van placebo. Dat komt dus niet alleen omdat SSDs al bloedsnel zijn en sneller weinig meer uitmaakt, maar dus ook omdat het performanceaspect wat nog wel merkbaar verschil zou kunnen opleveren gelijk is voor alle SSDs.

Random write latency - QD2 - QD8
Random writes zijn 4K of 8K blokjes die weggeschreven worden wat vaak op een regelmatige burstachtige manier gebeurt. Dat wil zeggen dat een random write zelden alleen wordt uitgevoerd; vaak gebeurt het in kleine bosjes tegelijk. Dat komt omdat random writes vaker dan andere writes als synchronous writes worden uitgevoerd; writes die veilig moeten worden weggeschreven. Dit betekent in de praktijk dat er filesystem overhead bij komt kijken zoals journal en metadata.

Bij random write is de latency het enige van belang. Deze mag niet te hoog zijn. Echter, SSDs kunnen juist sterk variëren op latency bij writes. Dit komt omdat SSDs wellicht garbage collection moeten uitvoeren voordat een writeopdracht kan worden verwerkt. Met name bij gebruikte SSDs of zeer slechte SSDs. Een voorbeeld van een slechte SSD is de JMicron JMF-612 welke vooral bekend is onder de OCZ Core-series. Deze hadden zo'n hoge write latency dat je 'stotterende' prestaties kreeg en irritant gedrag van applicaties die tijdelijk bevroren. En soms zelfs blauwe schermen omdat de latency te hoog werd.

Intel is de laatste jaren bezig met consistente prestaties in plaats van absoluut/gemiddeld hoge prestaties. In het bijzonder gaat het dan om write latency, de gemiddelde writelatency kan wel laag zijn, maar je moet ook de uitschieters - de maximale latency - in toom kunnen houden. Hier valt nog werk te verrichten voor SSDs.

Sequential read
Is ook belangrijk en merkbaar bij het starten van games en andere algemene taken. Omdat dit performanceaspect heel gemakkelijk te bereiken is met de RAID0-achtige interleavingtechnologie in SSDs, is dit dan ook een koud kunstje. De controller is vaak wel beperkt qua rekenkracht en de SATA-interface beperkt de sequential read ook enorm. Bedenk dat een 32GiB Crucial M4 (mSATA) al een sequential read heeft van 400MB/s. Zou je dit vertalen naar de 256GB versie dan kom je aan 3,2GB/s. Hier blijft echter maar 400 - 500MB/s van over afhankelijk van de firmware. Bij MLC NAND geldt dat lezen véél sneller is dan schrijven; ongeveer een factor 10 sneller. Dus als schrijven al 400MB/s is dan kun je raden wat de sequential read geweest had kunnen zijn. Helaas heb je bottlenecks als de SATA interface en de controller zelf die deze snelheid niet bij kunnen houden. Maar de potentie is er wel.

Random I/O met hoge queue depth
Queue depth wil zeggen een wachtrij aan I/O opdrachten die parallel kunnen worden uitgevoerd. Analoog hieraan zijn er programma's met meerdere threads die op een multicore-processor gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd. Een quadcore met een sterk multithreaded applicatie zal deze in potentie vier keer sneller kunnen uitvoeren dan een singlecore chip, zaken als turbocore niet meegerekend. Bij queue depth werkt het ongeveer hetzelfde, met als verschil dat een moderne SSD dus al tot 16 I/O-opdrachten gelijktijdig kan verwerken. Een RAID0 van twee moderne SSDs dus al tot 32 I/O opdrachten. Kortom: de sky is the limit hier.

In veel gevallen is het zeer lastig om in de praktijk een hoge queue depth te bereiken. Zie het meer dat de pieken niet voor vertraging kunnen zorgen. Als er een piek is van een grote wachtrij van I/O opdrachten, dan zuigt de SSD deze helemaal leeg. 16 opdrachten worden uitgevoerd in grofweg dezelfde tijd als dat één opdracht zou worden uitgevoerd. Dat vind ik persoonlijk erg cool. Dat is de kracht van het principe van interleaving, beter bekend als RAID0.

Sequential write
Grote bestanden schrijven is iets wat je zelden zult doen op SSDs, uitzonderingen daargelaten. In veel gevallen gaat het om clonen van SSDs of een spel overzetten van NAS of hardeschijf naar SSD. Echter, in heel veel gevallen is juist de bron de bottleneck. Een hardeschijf zal maximaal met 150MB/s kunnen lezen dus is de ~400MB/s sequential write van een bloedsnelle SSD vrijwel nutteloos. Ook met een NAS die via gigabit ethernet loopt heb je weinig aan de hoge sequential write.

Helaas is dit wel het enige aspect waar consumenten naar kijken en ook hun keuze op bepalen, terwijl de verschillen op dit gebied dus juist het minst interessant zijn. Maar dat gebeurt wel vaker, dat consumenten een product vergelijken op basis van irrelevante specificaties. Fabrikanten spelen hier gretig op in. Sandforce aan kop, die door de gebakken lucht specificaties 500MB/s sequential write biedt, terwijl dit enkel wordt bereikt als je nulletjes schrijft. Dit komt door de compressie- en deduplicatieengine van Sandforce. De werkelijke snelheid ligt tussen 35MB/s en 450MB/s in.

Conclusie
Prestatieverschillen tussen SSDs worden erg gehyped. Ook in benchmarks, omdat benchmarks een realistisch access patroon testen op de hoog mogelijke snelheid. Terwijl in de praktijk de I/O opdrachten met een pauze of interval worden uitgevoerd en niet tegen de hoogst mogelijke snelheid. Zo krijg je grotere verschillen tussen SSDs die kunstmatig zijn en een vertekend beeld geven. Maar zelfs dan zijn de verschillen tussen SSDs onderling erg klein.

Mijn advies is daarom om niet te kijken naar prestaties, maar wel naar prijs en betrouwbaarheid. Juist op deze gebieden zijn er wel verschillen tussen SSDs onderling, en juist de betrouwbaarheid is iets wat eigenlijk veel belangrijker is voor jou als eindgebruiker; een product waar je zonder gezeik jarenlang plezier van zult hebben. In mijn inschatting is Crucial M500 op dit moment dé SSD, omdat deze een goede mix heeft van prestaties, prijs en betrouwbarheid. Het is één van de weinige consumenten SSDs die de beschikking heeft over power-safe capacitors en dus niet zomaar corrupt zou mogen raken bij normaal gebruik.

Edit: zoals Phuncz terecht aangeeft bestaat er betrouwbaarheid op papier (de hardwarematige voorzieningen) en betrouwbaarheid in de praktijk. Dat laatste is lastiger te toetsen en is vooral afhankelijk van de tijd. Firmwaredefecten zijn inderdaad een groot probleem en bij elke nieuwe SSD moet deze zich nog bewijzen met stabiele firmware. Alle grote SSD merken hebben firmware dataloss bugs gehad, inclusief Intel, Sandforce en Marvell. Op basis hiervan kun je stellen dat de Intel 320 de meest betrouwbare consumenten SSD zou moeten zijn, omdat deze zowel op papier betrouwbaar is dankzij de voorzieningen (RAID4 bitcorrectie en power-safe capacitors) als dat deze een stabiele firmware heeft waarbij de bugs er inmiddels uit zijn. Nieuwe SSDs zoals de Crucial M500 kunnen nog verborgen firmwaredefecten hebben. Echter, deze SSD is wel stukken goedkoper per gigabyte en ook flink sneller dan de ietwat verouderde Intel 320 die hardwarematig dezelfde chip is als de klassieke Intel X25-M G2.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
avec_style schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:54:
bedankt voor je antwoord. Daar heb ik wat aan.
na jouw post te hebben gelezen en de review van Don Roberto overweeg ik om deze te halen. Betrouwbaarheid is namelijk heel belangrijk voor mij.

Heb nu zelf meerdere SSD's geplaatst en in de praktijk merk ik tussen de verschillende SSD's echt geen verschil. Heb bijvoorbeeld hier in huis een pc staan die op een Crucial M4 64GB versie draait en deze is nog zeker snel te noemen. Als je van een HDD komt, zal je elke SSD wel als snel ervaren.

Kan je wel met meer dan 95% garanderen dat er vast wel een keer een firmwareupdate komt, die de snelheden van de M500 verhoogd.

Mooi om te lezen dat mijn review nu al gebruikt wordt om productkeuzes te maken :)
Schitterend en duidelijk verhaal weer. _/-\o_
Ben zelf ook niet zo'n snelheidsfetisjist. Uiteindelijk is de betrouwbaarheid het belangrijkst, want als je SSD één keer kapot gaat, ben je toch de sjaak. Al de snelheidswinst die je eerder gehad hebt, ben je waarschijnlijk binnen 1 uurtje toch al kwijt.

Crucial M500 moet zich inderdaad nog bewijzen. De technologie is natuurlijk wel goed, maar dat zegt uiteindelijk ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
@Cipher: _/-\o_ voor je uitgebreide uitleg.

Op basis van wat ik hierboven lees en de prijs van de verschillende SSD's zal ik kiezen voor de Crucial M500. Ik moet nog even voor mijzelf bepalen of ik de schrijfsnelheid voldoende vind, anders moet ik toch maar voor de 240GB versie gaan.

Er is toch 1 ding wat ik wil vragen en dat is het volgende: Ik erger mij vaak aan de windows updates die geinstalleerd moeten worden als ik mijn laptop wil afsluiten. Valt dit ook onder sequential write? (in dat geval moet ik misschien toch maar gaan voor de 240GB versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Updates installeren is een combinatie van random write en sequential write. Maar bedenk dat het meer is dan enkel kopiëren; het zijn gecomprimeerde bestanden die worden uitgepakt. Je CPU zal het daarbij ook druk hebben en vooral bij laptops of AMD-processors (die minder goede single threaded performance hebben) zal dit een bottleneck opleveren.

Maar ik denk dat je inderdaad beter het 240GB model kunt nemen. De 120GB Crucial M500 is net zoals de 64GB Crucial M4 erg beperkt qua interleaving. Een beetje meer performance is wel welkom. Maar je kunt enkel zover gaan dat je processor verzadigd raakt en een 99%+ bottleneck wordt. Bij een quadcore met hyperthreading treedt dit al op bij 12.5% CPU-belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Bad Brains schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:11:
Hoe verstandig is het om een 128gb M4 over te ghosten naar een 256gb M4.
Lijkt mij toch geen problemen te geven?
Ik heb recent een 128 GB M4 gekloond naar een 256 Samsung 840 Pro, en je moet even uitkijken voor je alignment. Ik heb het gedaan met EeaseUS partition master, en die had mijn alignment kapot gemaakt. Dit heb ik toen opgelost met een linux life DVD, waarna windows kapot was, maar met een herstel CD en een druk op de knop was dit weer voor elkaar. Daarna nooit meer problemen gehad (behalve met een aantal softwarelicenties), en behalve synthetische benchmarks merk ik geen verschil. Het is wel prettig om weer gewoon een windows schijf van 200GB te hebben (de rest staat linux op), en niet de hele tijd bij alle software die je installeert over de locatie na te moeten denken.

Maar het is denk ik handig om een methode te gebruiken die je alignment weet te behouden, dat scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
eew schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:54:
[...]

Ik heb recent een 128 GB M4 gekloond naar een 256 Samsung 840 Pro, en je moet even uitkijken voor je alignment. Ik heb het gedaan met EeaseUS partition master,
Heb het nu gedaan met unetboot en Aesus blahblah 11, en dit is gelukt,
Lijkt niet minder performance te geven.
Alignment, wat ,oet ik me daar bij voorstellen, hoe kan ik dat zien.
Vooralsnog werkt het super, nu kan ik tenminste met steammover sommige spellen op de ssd zetten en extra performance krijgen.

To check the alignment of your SSD's partition, it is quite simple.
In windows 7, run msinfo32 by typing it into the search box on your start menu and hitting enter.
click on: components => storage => disks
Look for your SSD and check the partition starting offset.
It needs to be divisible by 4096 (ie return a whole number when you divide by this) otherwise the alignment is not correct.

hhmm.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AS SSD laat OK of BAD zijn bij alignment, wat linksbovenin staat.

Zie bijvoorbeeld dit plaatje: http://cdn.overclock.net/...achtraeglich-aendern.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Die heb ik wel ergens staan, zo te zien is de alignment niet geheel optimaal.
Partition starting offset 1.048.576 bytes

40960K - OK

Alles lijkt dus goed te zijn gegaan.

Dank allen,

[ Voor 26% gewijzigd door Bad Brains op 24-05-2013 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1048576 / 4 = 262,144 dus wel optimaal. Meestal is de alignment 100MiB en dat komt door de 'bitlocker partitie' van Windows 7. Dat betekent dat je échte C-partitie op 100MiB offset begint, en dat is optimaal omdat 100MiB perfect deelbaar is door 4KiB.

AS SSD laat het je duidelijk zien met OK of BAD. Dus als je geen rekenwonder bent lijkt me dat je beste methode. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:22:
Er zijn maar twee á drie betrouwbare consumenten SSDs:
......................

Meer over betrouwbaarheid van SSDs: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'.
en
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:42:
De 120GB versie heeft inderdaad een minder hoge sequential write dan gebruikelijk is voor moderne SSDs.

.............................
CiPHER, volgens mij ben je groot favoriet voor de AKO literatuurprijs.

Je verzamelt al dit proza toch hopelijk wel om dit in de volgende TS toe (te laten) voegen?

Zonde als het versnippert raakt. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Help!!!! schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:51:
[...]Zonde als het versnippert raakt. :X
Het zou werkelijk zonde zijn als het proza waaraan gerefereerd wordt, versnipperd raakt. B)
Was getekend,

Prof. dr. E.I. Kipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09-2022

ITG

Ik heb sinds gister de Samsung 840 series 250 ggb versie. Ben er erg blij mee! lekker rap! Prestatie index van windows is van 5.1 naar 7.7 gegaan
En de software erbij is ook ideaal....sluit de ssd via usb aan, installeer de samsung software en je huidige hdd wordt gekloond. nieuwe ssd erin en je gaat gewoon door met waar je gebleven was

[ Voor 40% gewijzigd door ITG op 24-05-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 15:09

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Hi

Ondertussen andere SSD in hoofd PC gestoken.
Reserve PC wordt binnenkort geupgrade en zal er m'n oudere Plextor M5P 256 GB insteken.
Daarom Samsung 840 Pro 256 GB gekocht omdat deze weer iets sneller is en ook betrouwbaar zoals de Plextor SSD's. En daarbij is Samsung 840 Pro 256 Gb goedkoper dan Plextor M5P 256 GB en evenlange garantie.

Ondertussen 5de SSD in PC.
Begonnen met Intel X25-E 64 GB, dan Crucial M4 256 GB, dan Plextor M3P 256 GB, dan Plextor M5P 256 GB en nu Samsung 840 Pro 256 GB.

Moet wel zeggen dat clone software van Samsung kut is.
Clone software cloned in Windows omgeving en bestanden die open waren werden niet gekopieerd.
Daardoor Kaspersky antivirus 2012 en Intel Rapid Storage Software opnieuw mogen installeren.
Clone software bij de Plextor M3P en M5P is een OEM versie van Acronis True image en die doet cloning in een soort DOS omgeving waardoor geen enkele bestand van Windows in gebruik is.

Wel moet ik zeggen dat configuratie software van Samsung wel de beste is dat ik al heb gezien.
Kan je Samsung SSD secure ereasen, tweaken, benchmarken, gezondheid en andere data bekijken en zelfs firmware mee upgraden. Daar was Intel en Plextor wel minder mee.

Vraagje aan de andere Samsung 840 Pro gebruikers, welke OS optimalisation hebben zij gebruikt in de Samsung Magician software? Maximum performance of maximum capacity of maximum reliability of custom?

Omdat die Samsung clone Intel Rapid Storage software half had gekopieerd was m'n SSD met Microsoft SATA drivers opgestart en had dit niet direct gemerkt. Daarom dat eerste benchmarks iets laag uitvielen in vergelijking met m'n Plextor M5P SSD. Maar na installatie van laatste versie van Intel Rapid Storage software is dit opgelost.

Nog een vraagje, als je formateren en dan Windows opnieuw installeren, secure erasen jullie eerst dan je SSD en doen jullie dit ook met vb. bootcd van Partion Magic?

Hier paar becnhamrks op Asus P8Z68 Deluxe Gen3 bord met Windows 7 Ultimate 64 bit SP1 en Intel Rapid Storage 11.7.1013 software.
Tweaks gedaan via Samsung Magician en Maximum Performance optimalisering gekozen.
Windows 7 was al getweaked voor vorige SSD's van SSD Tweaker software.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Ra/Picz/SSD/Samsung%20840%20Pro%20256%20GB%20Intel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Ra/Picz/SSD/as-ssd-bench%20ATA%20Samsung%20SSD%20%2024.05.2013%2016-01-25.png

Bye
Ragdd

[ Voor 3% gewijzigd door Ra_gdd op 24-05-2013 16:57 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Iemand dit ooit meegemaakt?

C: is wel degelijk NTFS.

Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/tweakers/magician.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Doe geen moeite, deze optie heb je alleen nodig als je een OS gebruikt die geen TRIM ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Na jarenlang met 2 velocity raptors in RAID 0 op een nForce 790i ultra gedraaid te hebben mezelf getrakteerd op 2 Samsung 840 pro 128GB in RAID 0 op X79 bord.

Afbeeldingslocatie: http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/SSD_zps6746fbfc.jpg

Ongelofelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Uiteindelijk zijn SSD's in raid totaal niet interresant.
Sequential read/write is voor 99% van de gebruikers niet interresant, en random reads worden amper sneller.
Cijfertjes zijn leuk voor een keertje, maar je gaat het verschil niet merken in praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk zijn SSD's in raid totaal niet interresant.
Zie hiervoor: Verwijderd in "PCIe SSD of toch 2x Sata2 met SW raid?"
en random reads worden amper sneller.
Juist verdubbeld - net als de sequential performance; of doelde je op de random read met enkele queue depth? Die blijft inderdaad gelijk, alhoewel de Volume Write-back in de Intel drivers wel voor winst zorgen.

Het grote verschil in prestaties tussen single queue en multi queue random read komt juist door het principe van RAID0 - interleaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:51:
[...]

en

[...]

CiPHER, volgens mij ben je groot favoriet voor de AKO literatuurprijs.
Je verzamelt al dit proza toch hopelijk wel om dit in de volgende TS toe (te laten) voegen?
Zonde als het versnippert raakt. :X
ik vind het eigenlijk nogal overdreven. een hdd verliest ook data als de stroom uitvalt!
daarbij hoe vaak gebeurd dat nog in Nederland? bij mij in elk geval 2x per jaar max ofzo.
draai nu alweer een jaartje ofzo met dezelfde windows en heb vaak genoeg gewoon powerknop vastgehouden als afsluiten of reset gedaan en werkelijk geen enkel probleem!
M4 heeft bv een goede betrouwbaarheid en dat is belangrijker, M5 zal misschien wel de vervanger worden voor mij dat wel. "helaas" heeft deze ssd nog minimaal 10+ jaar te gaan met mijn huidige gebruik.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:04:
[...]

Zie hiervoor: Verwijderd in "PCIe SSD of toch 2x Sata2 met SW raid?"

[...]

Juist verdubbeld - net als de sequential performance; of doelde je op de random read met enkele queue depth? Die blijft inderdaad gelijk, alhoewel de Volume Write-back in de Intel drivers wel voor winst zorgen.

Het grote verschil in prestaties tussen single queue en multi queue random read komt juist door het principe van RAID0 - interleaving.
Uiteindelijk blijven het cijfertjes die je alleen terug zal zien in benchmarks.
Een simpele SSD op SATA2 vs een supersnelle SSD op SATA3, het verschil is in de praktijk maar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powrskin schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:06:
ik vind het eigenlijk nogal overdreven. een hdd verliest ook data als de stroom uitvalt!
Dan heb je mijn tekst toch echt niet (volledig) gelezen. Daarin wordt dit uitgebreid behandeld; met name in de link op de frontpage. Maar ook recent nog in de reacties op mijn storageblog:

CiPHER's Storageblog: Vraag het aan CiPHER!
daarbij hoe vaak gebeurd dat nog in Nederland? bij mij in elk geval 2x per jaar max ofzo.
Ook hier maak je een fout. Stroomfalen vanuit het perspectief van de SSD is wat anders dan stroomfalen vanuit het perspectief van het stopcontact. In het bijzonder gaat het erom, dat de SSD geen onverwacht stroom mag verliezen. En dat omvat bijvoorbeeld ook als je tijdens het BIOS de stroomknop gebruikt.

Kijk eens in de SMART gegevens naar Unexpected Power-Loss. Dit kan tientallen tot honderden keren voorkomen, zonder dat je ooit een stroomstoring hebt gehad van je energieleverancier. En iedere keer dat dit gebeurt, dobbel je in het casino omdat je onbeveiligde SSD dan corrupt of zelfs defect kan raken.
draai nu alweer een jaartje ofzo met dezelfde windows en heb vaak genoeg gewoon powerknop vastgehouden als afsluiten of reset gedaan en werkelijk geen enkel probleem!
Dan heb je tot nu toe altijd geluk gehad in het casino. Maar eens win je de jackpot. Hetzelfde geldt voor mensen met een OCZ SSD waarvan bepaalde uitvoeringen een wel héél hoge uitval hebben (sommige zelfs 50%+ procent volgens de Franse retailer). Maar dat betekent nog steeds dat anderen weer nergens last van hebben. Dat is echter geen bewijs dat het probleem niet bestaat. Iets met statistiek insignificant enzo. :)
unfor schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:10:
Uiteindelijk blijven het cijfertjes die je alleen terug zal zien in benchmarks.
Een simpele SSD op SATA2 vs een supersnelle SSD op SATA3, het verschil is in de praktijk maar klein.
Dat klopt, maar dat neemt nog niet weg dat twee SSDs in RAID0 je snelheid daadwerkelijk verhoogt danwel verdubbelt. Dat dit uiteindelijk niet leidt tot een snellere desktopervaring komt omdat er andere bottlenecks een grote rol spelen, omdat de I/O-bottleneck al flink is gereduceerd met een enkele SSD.

Laten we verder ook in perspectief houden dat een enkele SSD al in principe een RAID0-array van 16 disks is. Dus we praten eigenlijk over 16-way interleaving versus 32-way interleaving. En het verschil daartussen is in de praktijk veel minder groot dan het verschil tussen 1-way (USB-stick) en 4-way bijvoorbeeld. Dat is de wet van diminishing returns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 18:29

Therapy777

Metal!

Gelet op het hierboven geschreven verhaal over data corruption... moet ik me nu zorgen maken en kan ik beter mijn Samsung 840 Pro 512 GB inruilen voor een Crucial M500 480 GB? Ik had juist deze gekozen vanwege de langere garantietermijn (3 vs 1 jaar als ik 't me goed herinner). Dat was overigens nog voor de M500 uitkwam, ik twijfelde tussen de M4 en de 840 Pro.

[ Voor 13% gewijzigd door Therapy777 op 28-05-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad eerder de Crucial M500 aan dan de Samsung 840 (Pro) omdat deze zoals gezegd extra beveiligingen heeft die de Samsung niet heeft. Maar ik wil er ook geen paniekverhaal van maken. Geen enkele consument SSD is écht veilig zoals potentiëel wel had gekund.

Wel is het mijn overtuiging dat betrouwbaarheid de belangrijkste factor is waarin moderne SSDs zich in onderscheiden. De relatieve prestatieverschillen zijn wel meetbaar maar nauwelijks merkbaar en dus verwaarloosbaar. Blijven over de factoren prijs en betrouwbaarheid. Prijs is gemakkelijk te vergelijken in de vorm van prijs per gigabyte. Maar betrouwbaarheid is veel minder over bekend, terwijl hier duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen SSDs die bepaalde veiligheidsvoorzieningen hebben en diegene die dat niet hebben.

Maar, laat ik ook heel duidelijk vermelden dat wellicht de grootste factor die betrouwbaarheid bepaalt, de kwaliteit van de firmware is. Firmwarebugs vormen een groot aandeel in de failures zeker in het recente verleden. Alle grote merken hebben met dataloss bugs in de firmware te maken gehad. Samsung eveneens, zowel in de 830 als in de pre-productie 840 exemplaren. Echter, over het algemeen scoort Samsung op dit gebied wel goed.

Conclusie: Samsung 840 (Pro) is een prima SSD! Gelijk naar de winkel rennen om hem om te wisselen vind ik echt paniekvoetbal. Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial M500 maar als straks iedereen de M500 op mijn advies neemt en we krijgen een firmwarebug zoals de Crucial M4 heeft gehad in de vorm van de 5000-uren bug, dan zal dit een duidelijk bewijs zijn dat betrouwbaarheid op papier nog niet overeen hoeft te komen met betrouwbaarheid in de praktijk.

Alle SSDs verkocht in de EU hebben overigens minimaal 2 jaar garantie; dit is wettelijk geregeld voor alle consumentenelectronica. Buiten de EU geldt wel vaak 1 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Daarnaast hebben Samsung SSDs sinds de 830 een controller feature genaamd "Power Off Recovery" die na een powerloss de mapping tables kan herstellen mocht hierin iets mis gaan. Dit is geen vervanging van een powercap, maar wel een stap meer dan de meeste andere SSDs op de markt.

En de 840 Pro heeft 5 jaar garantie en de 840 heeft 3 jaar garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door arnoud_h op 28-05-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Therapy777 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:42:
Gelet op het hierboven geschreven verhaal over data corruption... moet ik me nu zorgen maken en kan ik beter mijn Samsung 840 Pro 512 GB inruilen voor een Crucial M500 480 GB? Ik had juist deze gekozen vanwege de langere garantietermijn (3 vs 1 jaar als ik 't me goed herinner). Dat was overigens nog voor de M500 uitkwam, ik twijfelde tussen de M4 en de 840 Pro.
zou dit zo vaak voorkomen, dan waren er toch veel meer mensen met problemen geweest?
als hij ook al corrupt kan raken bij een herstart in de bios dan heb ik dit zelf al wel honderden keren gedaan zelfs (hou van overclocken ed.). schijnbaar komt het dan toch erg weinig voor?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 18:29

Therapy777

Metal!

Oh ja vijf jaar voor de 840 Pro en drie jaar voor de M4. Dat was waarom ik voor de 840 Pro ben gegaan.
Powrskin schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:59:
[...]
zou dit zo vaak voorkomen, dan waren er toch veel meer mensen met problemen geweest?
als hij ook al corrupt kan raken bij een herstart in de bios dan heb ik dit zelf al wel honderden keren gedaan zelfs (hou van overclocken ed.). schijnbaar komt het dan toch erg weinig voor?
Tja, daar heb je wel een punt. Ik heb overigens nu 3,5 jaar een Intel X-25M 80GB en daar is ook nooit wat mis mee gegaan. Geen reden voor paniek dus. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Powrskin schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:06:
[...]

M4 heeft bv een goede betrouwbaarheid en dat is belangrijker, M5 zal misschien wel de vervanger worden voor mij dat wel. "helaas" heeft deze ssd nog minimaal 10+ jaar te gaan met mijn huidige gebruik.
Recentelijk heb ik een totaal onbruikbare M4 Boot SSD gehad. Dit zeer vermoedelijk vanwege het gebruik vd resetknop op een verkeerd moment. Gelukkig had ik nog een redelijk recente Windows image op een andere harddisk maar het heeft behoorlijk wat tijd gekost om e.e.a. te herstellen.

Ik dacht dus ook dat het risico vrij beperkt was. En misschien is het dat ook wel als je in acht neemt dat ik sinds de begintijd vd Intel X25M al SSD's gebruik en dit pas de 1e of 2e keer is dat ik een dergelijk issue heb.

Desalniettemin is het goed om te weten waar SSD's gevoelig voor zijn en vind ik datasafety behoorlijk belangrijk. Ik zou het ook niet erg vinden als de verkoopprijs met bijv E10 omhoog zou moeten als SSD's daardoor betrouwbaarder worden.
Volgensmij is dit ook typisch zoiets wat maar 1 of 2 Euro kost om in te bouwen maar dan toch niet gedaan wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 28-05-2013 13:16 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik ben eens naar de SMART van mijn 265 840 PRO gaan kijken, en er is niet iets van een unexpected power loss attribute. De wear leveling count is 4, en verder is alles wat 0 moet zijn gewoon 0. Behalve iets dat POR recovery count heet, ik kan nergens vinden wat dat is, maar het is 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
eew schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:45:
Ik ben eens naar de SMART van mijn 265 840 PRO gaan kijken, en er is niet iets van een unexpected power loss attribute. De wear leveling count is 4, en verder is alles wat 0 moet zijn gewoon 0. Behalve iets dat POR recovery count heet, ik kan nergens vinden wat dat is, maar het is 5.
POR = Power Off Recovery count. Dus je SSD heeft 5x een onverwachte powerloss gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 00:21:
Kijk eens in de SMART gegevens naar Unexpected Power-Loss. Dit kan tientallen tot honderden keren voorkomen, zonder dat je ooit een stroomstoring hebt gehad van je energieleverancier. En iedere keer dat dit gebeurt, dobbel je in het casino omdat je onbeveiligde SSD dan corrupt of zelfs defect kan raken.
Mijn M500 heeft er al 3 geregistreerd volgens SMART :P Waarschijnlijk ergens in de 1e week na ingebruikname van m'n server.
Pagina: 1 ... 84 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.