zijn er hier meer mensen met een amd 780 chipset en een ssd toevallig? krijg die amd drivers niet aan de praat...
heb een crucial m4 en probeerde de amd ahci drivers te installeren. maar dat levert een bsod op.vroeg me af of het anderen wel was gelukt icm deze chipset.
Deviceletter ontkoppelen, dat hoort idd niet zo.Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:33:
Ik heb 't aan de praat gekregen. Er is alleen wel een vage System Reserved partitie zichtbaar, voor zover ik weet hoort die verborgen te zijn toch?
[afbeelding]
In het windows installatie menu werden er automatisch 2 van deze partities aangemaakt.
Bij de installatie van windows op de ssd krijg ik de melding dat er geen systeempartitie gevonden is en ook niet aangemaakt kan worden. Het is de 2e keer dat ik probeer te instaleren, de eerste keer ging fout omdat de computer nog opstartte van mijn oude hdd.
Ik zoek me rot op internet maar misschien heeft 1 van jullie een antwoord..
Na terug opstarten vanaf oude hdd kreeg ik de melding dat de schijf in gebruik was maar heb wel het wisselbestand verwijdert en de partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt, desondanks geen succes bij instaleren nieuw OS.
Ik zoek me rot op internet maar misschien heeft 1 van jullie een antwoord..
Na terug opstarten vanaf oude hdd kreeg ik de melding dat de schijf in gebruik was maar heb wel het wisselbestand verwijdert en de partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt, desondanks geen succes bij instaleren nieuw OS.
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
@ Waterlelie:
Installeer windows met alleen de SSD aangesloten, de HDD fysiek afkoppelen dus.
Installeer windows met alleen de SSD aangesloten, de HDD fysiek afkoppelen dus.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
@bitshape....dit heb ik inmiddels geprobeert....resultaat is hetzelfde.
Wat Acronis aangeeft is dat het volume door een ander proces in gebruik is...geen IDEE welke dat zou moeten zijn.
Ik kan de schijf "verwijderen" opnieuw aanmaken en dan nog steeds in gebruik?
Wat Acronis aangeeft is dat het volume door een ander proces in gebruik is...geen IDEE welke dat zou moeten zijn.
Ik kan de schijf "verwijderen" opnieuw aanmaken en dan nog steeds in gebruik?
[ Voor 61% gewijzigd door Waterlelie op 29-12-2012 20:13 ]
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
Wat doet Acronis tijdens de installatie van Windows? Meest handige manier is om Windows tijdens de installatie zelf de juiste partitie te laten maken.
Arconis doet toch niks TIJDENS de instalatie?
Daarom, wat heeft Acronis ermee te maken? Mijn ervaringen met partitioneren voor de installatie zijn niet al te goed, het leverde bij mij vaak partities op waar een OS niet op wil installeren.
Ik vroeg me al af waarom mijn 830 zo traag was als dikke poep met stukjes door een trechter terwijl het vriest... Blijkt dat als je een image terug zet met TrueImage van VOOR 2013 hij niet automagisch goed alligned.
Oplossing (voor de liefhebbert)-> Paragon Allignment Tool 3.0.
Done and done
Oplossing (voor de liefhebbert)-> Paragon Allignment Tool 3.0.
Done and done
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Welk besturingssysteem?MikeyMan schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 19:21:
heb een crucial m4 en probeerde de amd ahci drivers te installeren. maar dat levert een bsod op.vroeg me af of het anderen wel was gelukt icm deze chipset.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Bedankt iedereen, systeem draait perfect!Snowwie schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 19:35:
[...]
Deviceletter ontkoppelen, dat hoort idd niet zo.
En deze zal iedereen na zo'n upgrade wel roepen: had ik dat maar eerder gedaan! Dat eeuwige staren naar een ladend scherm is voorgoed verleden tijd.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2012 22:04 ]
https://www.google.nl/sea......0.0...1c.1.i8PGKGRhJ2E
In het kort:
- reg key aanpassen;
- tijdens herstart pc BIOS op AHCI instellen;
- nadat Windows is geherstart AHCI drivers bijwerken indien nodig.
In het kort:
- reg key aanpassen;
- tijdens herstart pc BIOS op AHCI instellen;
- nadat Windows is geherstart AHCI drivers bijwerken indien nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 30-12-2012 09:22 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Moet dat ook als je van de windows ahci drivers af komt?
Heb fixit gedraaid, en draai dus al ahci.
Heb fixit gedraaid, en draai dus al ahci.
Uhm, dus AHCI is al ingeschakeld en werkend? Dat had je dan wel even mogen zeggen 
Welke BSOD krijg je als je de AMD's AHCI drivers installeerd? En upload de dump van de BSOD even naar http://www.osronline.com/page.cfm?name=analyze en zet de output hier maar neer tussen [code]-tags.
Welke BSOD krijg je als je de AMD's AHCI drivers installeerd? En upload de dump van de BSOD even naar http://www.osronline.com/page.cfm?name=analyze en zet de output hier maar neer tussen [code]-tags.
Oscar Wilde
Als de driver niet meewerkt, even tijdens starten op F8 drukken, AMD driver eraf halen in veilige modus, herstart, klaar.
Oscar Wilde
Iknow... HTPC met dinovo mini enzo 
Zal straks eens een poging wagen...
Zal straks eens een poging wagen...
De AMD ahci driver is niet persé nodig.
Alles werkt goed ook zonder de driver, dus ik zou het lekker laten zoals het is.
Alles werkt goed ook zonder de driver, dus ik zou het lekker laten zoals het is.
Vanaf catalyst 12.1 gaat het fout. Je moet (uit mijn hoofd) handmatig de oude versie van amd_sata.sys en amd_xata.sys plaatsen in c:\windows\system32\drivers.
Mijn beste ervaring was met CrucialM4 128GB en AMD AHCI drivers op een GA-MA790XT sata2, deze met de F6 methode tijdens de install te doen, en daarna update naar de AMD-AHCI 1.2.1.263 driver die gaven bij mij de beste resuls en support van trim op dit wat oudere systeem, mijn 4K waardes waren Read 26.20MB/s &Write 66,28MB/s, maar als het enkel voor een HTPC is kan je net zo de msahci driver laten staan.
Weet je toevallig in welke catalyst die driverversie zit? Ga ik die even proberen...
Principekwestie
Principekwestie
[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 30-12-2012 15:20 ]
Niet met zekerheid, ik maakte nooit gebruik van de catalystversie, downloade de AHCI_driver altijd apart om uit te proberen, maar volgens mij zat die in "10-9_win7_32-64_ahci_1.2.1.263._trim ok"MikeyMan schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:05:
Weet je toevallig in welke catalyst die driverversie zit? Ga ik die even proberen...
Principekwestie
Of het wat uitmaakt geen idee,misschien het proberen waard het ging mij destijd om de trim suport met AMD driver ipv msahci. op de 7xx chipset, suc6
Ik had nooit problemen op mn SB710, kon altijd de nieuwste drivers installeren en de belangrijkste waarden werden stukken beter met amd_sata t.o.v. msahci.
Met sandforce daarentegen hadden oude amd controllers meer problemen, maar dan meestal al vanaf de windows installatie.
Met sandforce daarentegen hadden oude amd controllers meer problemen, maar dan meestal al vanaf de windows installatie.
Ik had ook nooit problemen met AMD 7xx chipset, maar in het begin alleen geen trim support, later enkel voor de SB8xx, vandaar dat ik ook enkel de AMD_AHCI drivers downloade en probeerde, en na ongeveer 1001 site's door gespit te hebben bleek dat dit ook op de SB750 zou werken, en gaf AMD-AHCI 1.2.1.163 driver bij mijn ieder geval de beste results, maar zat inderdaad niet veel verschil in hoor,
Maar net wat je zegd, de belangrijkste waardes ieder geval veel beter als de msahci driver, zowel met de Intel 160GBSSDG2 als de Crucial m4.
Maar net wat je zegd, de belangrijkste waardes ieder geval veel beter als de msahci driver, zowel met de Intel 160GBSSDG2 als de Crucial m4.
zo, heb de 10.9 en de 11.12 versies geprobeerd. Resultaten zijn als volgt:
10.9:

11.12:

toch wat afwijkingen t.o.v. de ms drivers. en vreemd dat de nieuwere drivers wat minder presteren. Maar ik weet niet welke test er het dichtst bij real life in de buurt komt.
write is omhoog gegaan, read wat omlaag> maar wel met lagere accesstime.
de 12.x drivers sla ik maar even over
ga overigens nog wel proberen of m'n raidsetup in m?n andere pc ook gebaat is bij de amd drivers
10.9:

11.12:

toch wat afwijkingen t.o.v. de ms drivers. en vreemd dat de nieuwere drivers wat minder presteren. Maar ik weet niet welke test er het dichtst bij real life in de buurt komt.
write is omhoog gegaan, read wat omlaag> maar wel met lagere accesstime.
de 12.x drivers sla ik maar even over
ga overigens nog wel proberen of m'n raidsetup in m?n andere pc ook gebaat is bij de amd drivers
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 30-12-2012 18:01 ]
Ik heb mijn probleem met niet kunnenn installeren vanwege "geen systeemschijf herkend" opgelost door de schijf te verwijderen de controller tijdelijk op IDE te zetten toen de schijf aangemaakt, daarna herstarten in bios AHCI aanzetten weer en daarna de normale installatie. Dat ging verder zonder problemen....wel heb ik een marvell/600 chip...die heb ik overigens niet gebruikt.
Windows start in 32sec op...is duidelijk sneller...maar sommige mensen menen dat windows in 6sec opstart...dan zit ik nog naar mijn biosscherm te kijken....kan zijn omdat mijn mobo geen quickstart heeft though.
Windows start in 32sec op...is duidelijk sneller...maar sommige mensen menen dat windows in 6sec opstart...dan zit ik nog naar mijn biosscherm te kijken....kan zijn omdat mijn mobo geen quickstart heeft though.
[ Voor 22% gewijzigd door Waterlelie op 30-12-2012 23:40 ]
Ik heb een Samsung 840 Pro 256gb gekocht. Dus heb ik maar een fimpje ervan gemaakt met de unboxing en benchmarks! 
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Het opstarten van windows is het opstarten van windows, niet te verwarren met het het opstarten van de computer. Zoals je zelf al in de gaten hebt, zijn sommige computers erg traag in het afwerken van de bios( dan doet de ssd nog niets). Als het windows logo tevoorschijn komt begin je met tellen; ongeveer 6-10 sekonden later zou je windows volledig opgestart moeten zijn.Waterlelie schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:38:
Windows start in 32sec op...is duidelijk sneller...maar sommige mensen menen dat windows in 6sec opstart...dan zit ik nog naar mijn biosscherm te kijken....
Verwijderd
Er worden oa. door Microsoft eisen gesteld aan zo een eufi bios die er voor zorgen dat je kan opstarten binnen tien seconden . Tenzij je veel hd hebt en andere hardware die langer duurt om te initialieseren , daarvoor is er ook een onderschijd tussen flash based pc en met een hd .Een flash based is vaak een labtop , terwijl de pc meestal hybride is
40GB postvile met w7
Van p45 mobo

Naar Z77

Eufi reboot

Its a happy boot
40GB postvile met w7
Van p45 mobo

Naar Z77

Eufi reboot

Its a happy boot
Leuk, maar je bent niet aan het testen wat je wilt testen.Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 08:54:
Er worden oa. door Microsoft eisen gesteld aan zo een eufi bios die er voor zorgen dat je kan opstarten binnen tien seconden . Tenzij je veel hd hebt en andere hardware die langer duurt om te initialieseren , daarvoor is er ook een onderschijd tussen flash based pc en met een hd .Een flash based is vaak een labtop , terwijl de pc meestal hybride is![]()
40GB postvile met w7
Van p45 mobo
[afbeelding]
Naar Z77
[afbeelding]
Eufi reboot
[afbeelding]
Its a happy boot
Boottimer komt namelijk actief, zodra windows actief wordt en houd bij wanneer windows volledig klaar is voor gebruikt.
Het is dus een test om na te gaan of je veel rotzooi aan het starten bent in windows, of dat je een snelle configuratie hebt.
Je hebt dus bewezen dat je systeem nou sneller boot, door waarschijnlijk krachtigere CPU. Heeft dus niks te maken met de tijden voordat windows actief. Waar het type BIOS effect op heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 31-12-2012 09:01 ]
Het lijkt me juist van wel, zover ik weet zijn er geen UEFI moederborden met een P45 (Socket 775) chipset. Dus hij laat het verschil tussen BIOS en UEFI zien, maar niet in die eerste twee screenshots. Natuurlijk zal een snellere CPU wel een verschil uitmaken in de "Windows boottijd" maar een restart time van 14 seconden haal ik nog niet eens als ik mijn volledige PC (BIOS) leegplunder.Swordlord schreef op maandag 31 december 2012 @ 08:58:
[...]
Je hebt dus bewezen dat je systeem nou sneller boot, door waarschijnlijk krachtigere CPU. Heeft dus niks te maken met de tijden voordat windows actief. Waar het type BIOS effect op heeft.
UEFI is effectief véél sneller van Power On tot het moment het systeem het OS wil laten booten.
Uefi is snel, geen twijfel over mogelijk. Maar er zijn teveel factoren bij het opstarten van een PC, om even te zeggen. HA! het is Uefi...
Om onder de 20 seconden te komen, moet ik eerder een hoop andere dingen tweaken dan mijn BIOS...
Want BIOS post is 2-4 seconden voor mij... Asus P7P55D moederbord
Het hele afsluiten van windows alleen al, zoals hij nou is, duurt 10-15 seconden... (clean install zou helpen).
Power ready signaal van voeding: Eeuwigheid
Om onder de 20 seconden te komen, moet ik eerder een hoop andere dingen tweaken dan mijn BIOS...
Want BIOS post is 2-4 seconden voor mij... Asus P7P55D moederbord
Het hele afsluiten van windows alleen al, zoals hij nou is, duurt 10-15 seconden... (clean install zou helpen).
Power ready signaal van voeding: Eeuwigheid
[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 31-12-2012 10:32 ]
Bloed kruipt waar het niet gaan kan... Toch maar even de 12.10 amd ahci drivers geprobeerd. En jawel; bluescreen. Gelukkig een herstelpunt gemaakt
Verwijderd
Het is geen snelle cpu , gewoon een i3 2130 , ongeveer vergelijkbaar met wat in die p45 zat , E4800 . Het mobo is vrij licht omdat het een mini atx is zonder extra poorten of gewichtPhuncz schreef op maandag 31 december 2012 @ 09:35:
[...]
Het lijkt me juist van wel, zover ik weet zijn er geen UEFI moederborden met een P45 (Socket 775) chipset. Dus hij laat het verschil tussen BIOS en UEFI zien, maar niet in die eerste twee screenshots. Natuurlijk zal een snellere CPU wel een verschil uitmaken in de "Windows boottijd" maar een restart time van 14 seconden haal ik nog niet eens als ik mijn volledige PC (BIOS) leegplunder.
UEFI is effectief véél sneller van Power On tot het moment het systeem het OS wil laten booten.
Het heeft denk iets te maken met het Ecosystem , daar worden regels in neergelegd om hardware samen met software optimaal te laten functioneren .Zit zowel AMD als Intel bij dat ecosytem ,
Apple heeft zijn eigen Ecosytem , maar een pc is van traditie makkelijker met hardware
Wikipedia: Microsoft Partner Ecosystem
Mooie van zo een ecosyteem blijkt wel dat de meeste hardware gewoon feilloos werkt
Wat is er aan de hand met de Samsung 830 series,niet meer te vinden bij de meeste grote shops en zie enkel de 840/Pro er nog bij staan.
De 830 is EOL en vervangen door de 840, voor vergelijkbare performance dus de pro kopen of een M4 kopen.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Inderdaad, de 830 is end of life.
Ik zou bijna zeggen...
Another year, another M4 advies periode
Opzicht knap, dat de drive nog steeds leeft, meeste fabrikanten zouden al lang naar iets anders zijn overgestapt.
Maar crucial snapt et, het is een goed aangeprezen, goed geprijst mainstream/enthousiast gericht product. Why change a winning formula
Ik zou bijna zeggen...
Another year, another M4 advies periode
Opzicht knap, dat de drive nog steeds leeft, meeste fabrikanten zouden al lang naar iets anders zijn overgestapt.
Maar crucial snapt et, het is een goed aangeprezen, goed geprijst mainstream/enthousiast gericht product. Why change a winning formula
Of natuurlijk de Plextor M4 of M5, deze komen ook altijd zeer goed uit reviews en qua stabiliteit heb ik nog geen enkel slecht bericht gelezen (ik zeg niet dat ze er niet zijn).
M5 pro is sneller, maar een fors stuk duurder.
M5s is evensnel als Crucial M4, maar slechter verkrijgbaar en ook duurder.
Dus de crucial M4 is op dit moment weer de sweetspot kwa prijs/performance verhouding. Gezien de Samsung 830 het strijdtoneel heeft verlaten.
Hoewel ik moet zeggen dat de gewone 840 ook een zeer sterke prijs en vergelijkbare performance heeft met de Crucial m4.
M5s is evensnel als Crucial M4, maar slechter verkrijgbaar en ook duurder.
Dus de crucial M4 is op dit moment weer de sweetspot kwa prijs/performance verhouding. Gezien de Samsung 830 het strijdtoneel heeft verlaten.
Hoewel ik moet zeggen dat de gewone 840 ook een zeer sterke prijs en vergelijkbare performance heeft met de Crucial m4.
[ Voor 64% gewijzigd door Swordlord op 02-01-2013 11:15 ]
Ah dat is jammer,ging juist een 830 kopen,nuja,wachten op de 840 Pro dan tot deze zakt in prijs.
Wat is er mis met een m4 dan?dafour schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:30:
Ah dat is jammer,ging juist een 830 kopen,nuja,wachten op de 840 Pro dan tot deze zakt in prijs.
Ze hbben hun feilloos imago nogal wat schade toegebracht de laatste maanden.
Met de nieuwe 040H firmware is het gevaar wel allemaal weer voorbij.
Op de crucial forums zie ik niks meer aan klachten staan.
Op de crucial forums zie ik niks meer aan klachten staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 02-01-2013 13:53 ]
Ik heb een 256GB Samsung 830 SSD op de SATA Intel 6GB/s poort zitten van mijn Sabertooth Z77 moederbord draaiende in AHCI en in gebruik als data schijf.
Momenteel hebben mijn broer en ik onze PC's naast elkaar staan terwijl we Black Ops 2 spelen. Nu is het geval dat de multiplayer levels in Black Ops 2 bij hem veel sneller laden dan bij mij en hij heeft de Steam games notabene op een conventionele Samsung 1TB 7200rpm schijf staan. Bij hem laden de levels bijna direct terwijl die bij mij ten eerste erg langzaam laadt en daarna een tijd blijft staan op 'awaiting textures'. Ik kom vaak het level binnen met nog een paar seconden te gaan...
Enig idee wat het kan zijn? Ik heb de schijf al gewiped met secure erase, de laatste firmware zit erop en ik heb de OS en Performance Optimization gedraaid in Samsung Magician. En zowel de, respectievelijk, Samsung Magician benchmark als de AS SSD benchmark zien er erg goed uit:

Voor de rest draaien we beiden @ 4.5GHz en gebruiken we dezelfde TP-Link WN822N USB Wifi-adapter.
Als boot disk gebruikt hij een Crucial M4 en ik een Intel Postville X25-M maar dat zou geen verschil mogen maken lijkt me aangezien de games niet op deze schijven staan.
Momenteel hebben mijn broer en ik onze PC's naast elkaar staan terwijl we Black Ops 2 spelen. Nu is het geval dat de multiplayer levels in Black Ops 2 bij hem veel sneller laden dan bij mij en hij heeft de Steam games notabene op een conventionele Samsung 1TB 7200rpm schijf staan. Bij hem laden de levels bijna direct terwijl die bij mij ten eerste erg langzaam laadt en daarna een tijd blijft staan op 'awaiting textures'. Ik kom vaak het level binnen met nog een paar seconden te gaan...
Enig idee wat het kan zijn? Ik heb de schijf al gewiped met secure erase, de laatste firmware zit erop en ik heb de OS en Performance Optimization gedraaid in Samsung Magician. En zowel de, respectievelijk, Samsung Magician benchmark als de AS SSD benchmark zien er erg goed uit:

Voor de rest draaien we beiden @ 4.5GHz en gebruiken we dezelfde TP-Link WN822N USB Wifi-adapter.
Als boot disk gebruikt hij een Crucial M4 en ik een Intel Postville X25-M maar dat zou geen verschil mogen maken lijkt me aangezien de games niet op deze schijven staan.
De videokaart kan ook een effect hebben op de laadtijden. Met de textures op extreme ofzo moet er een stuk meer data worden opgehaald. Ook dezelfde videokaart en instellingen? En wat dacht je dan van de hoeveelheid RAM? Er zijn vast nog meer variabelen te bedenken.
Zoals Darkstone zegt: hoeveel RAM-geheugen heb je in het systeem en hoeveel geheugen zit er op de videokaart ?
Maar je zegt dat de games niet op de SSD's staan, waarom stel je dan vragen in het SSD topic als je je SSD niet gebruikt voor het probleem dat je hebt ? Want er worden geen Windows-files geladen tijdens het laden van games of maps in games. Ik snap niet waarom je games niet op je SSD zou willen zetten, als je schrik hebt je SSD te verslijten, daar hebben we het hier al vaak genoeg over gehad dat dat een non-issue is.
Maar je zegt dat de games niet op de SSD's staan, waarom stel je dan vragen in het SSD topic als je je SSD niet gebruikt voor het probleem dat je hebt ? Want er worden geen Windows-files geladen tijdens het laden van games of maps in games. Ik snap niet waarom je games niet op je SSD zou willen zetten, als je schrik hebt je SSD te verslijten, daar hebben we het hier al vaak genoeg over gehad dat dat een non-issue is.
Wel als ik zo veel geld uitgeef wil ik wel een snelle ssd,anders koop je toch geen ssd.Had anders al lang een andere gekocht hoor.
En de M4 is geen snelle SSD? Het verschil tussen de M4 en samsung 830 is nauwelijks merkbaar. 3 euro zou ik ervoor over hebben, meer niet.
[sarcasm]
Ja maar darkstone, in al die benchmarks die zogenaamd real life representeren en de minimale verschillen opblazen naar een score wat de (minimale) verschillen goed distantieerd omdat het anders mierenneukerij wordt, zeggen dat de M4 het langzaamste is.
[/sarcasm]
Ja maar darkstone, in al die benchmarks die zogenaamd real life representeren en de minimale verschillen opblazen naar een score wat de (minimale) verschillen goed distantieerd omdat het anders mierenneukerij wordt, zeggen dat de M4 het langzaamste is.
[/sarcasm]
[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 02-01-2013 17:34 . Reden: added sarcasm ]
Hij heeft een GTX680 en speelt met alles op high/ultra etc. Ik speel met 2x 5770 in Crossfire dus heb de settings behoorlijk laag staan in verhouding. Een 5770 heeft maar 1GB RAM i.t.t. zijn GTX680 met 2GB RAM, dat zou het verschil kunnen maken ja. Sorry daar had ik even niet aan gedacht.Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:00:
De videokaart kan ook een effect hebben op de laadtijden. Met de textures op extreme ofzo moet er een stuk meer data worden opgehaald. Ook dezelfde videokaart en instellingen? En wat dacht je dan van de hoeveelheid RAM? Er zijn vast nog meer variabelen te bedenken.
Sorry? Ik stel juist deze vraag omdat ik de Steam games op de Samsung SSD heb staan. Ik gaf alleen aan dat we beiden ook een SSD als bootdisk gebruiken, maar dat de Steam games niet hierop staan en dit dus buiten beschouwing kan worden gelaten. Voor de rest hebben we beiden 8GB in de PC zitten. Maar het verschil in videogeheugen zoals Darkstone zegt zorgt hoogstwaarschijnlijk voor de langzame laadtijden .Phuncz schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:10:
Zoals Darkstone zegt: hoeveel RAM-geheugen heb je in het systeem en hoeveel geheugen zit er op de videokaart ?
[ Voor 4% gewijzigd door MaTr1x op 02-01-2013 17:32 ]
Ik doelde voornamelijk op de hoeveelheid systeemRAM. Als je voldoende RAM hebt om alle textures en data in op te slaan staat de harde schijf over het algemeen uit zn neus te vreten.
Ja echt langzaam....Swordlord schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:30:
[sarcasm]
[/sarcasm]
http://i1260.photobucket....63/Habana7/31-05-2012.jpg
Ik zie het al: je hebt een X25-M als boot-disk én een Samsung 830 als disk voor games en stuff.MaTr1x schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:30:
Sorry? Ik stel juist deze vraag omdat ik de Steam games op de Samsung SSD heb staan. Ik gaf alleen aan dat we beiden ook een SSD als bootdisk gebruiken, maar dat de Steam games niet hierop staan en dit dus buiten beschouwing kan worden gelaten. Voor de rest hebben we beiden 8GB in de PC zitten. Maar het verschil in videogeheugen zoals Darkstone zegt zorgt hoogstwaarschijnlijk voor de langzame laadtijden .
Dat haalde ik niet meteen uit je bericht, het leek alsof je je SSD niet gebruikte voor de games. Maar idd. videogeheugen kan heel veel uitmaken in dat geval, zeker bij hoge resoluties.
[ Voor 39% gewijzigd door Phuncz op 02-01-2013 17:50 ]
Overigens zou het kunnen dat de postvile zich verslikt in de hoeveelheid writes bij het laden van een game (ik noem maar wat.. volgens mij zou hij niets moeten schrijven).
Makkelijkst te meten: start performance monitor (perfmon.msc), druk op het groene plusje en voeg de counter 'physicaldisk -> avg. disk queue length' toe. Dan zou je een redelijk beeld moeten krijgen van of de SSD actief met iets bezig is.
Makkelijkst te meten: start performance monitor (perfmon.msc), druk op het groene plusje en voeg de counter 'physicaldisk -> avg. disk queue length' toe. Dan zou je een redelijk beeld moeten krijgen van of de SSD actief met iets bezig is.
Je systeem gebruikt nu de standaard Microsoft AHCI-driver, probeer eens met de Intel RST 11.7 drivers.MaTr1x schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:54:
Ik heb een 256GB Samsung 830 SSD op de SATA Intel 6GB/s poort zitten van mijn Sabertooth Z77 moederbord draaiende in AHCI en in gebruik als data schijf.
Controleer ook of alle Intel-hardware in apparaatbeheer up2date zijn met de nieuwste driver-release van Intel.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Heeft iemand ervaring of weet iemand of dit een goede SSD zou zijn?
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3/240G 240GB
Bij SiComputers kan je hem voor een kleine € 155 + verzending kopen.
De tweakers review van een 21 mei ziet er best goed uit, alleen zou hij wel minder lang mee gaan. (en een sandforce controller
)
pricewatch: Kingston HyperX 3K SH103S3/240G 240GB
Bij SiComputers kan je hem voor een kleine € 155 + verzending kopen.
De tweakers review van een 21 mei ziet er best goed uit, alleen zou hij wel minder lang mee gaan. (en een sandforce controller
[ Voor 7% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2013 01:28 ]
Sandforce, natuurlijk.
Ik zou voor €15 extra een M4 halen met 16GB meer opslagruimte. Marginaal minder waar voor je geld, theoretisch veel betrouwbaarder.
Ik zou voor €15 extra een M4 halen met 16GB meer opslagruimte. Marginaal minder waar voor je geld, theoretisch veel betrouwbaarder.
Dacht ik ook al.
Het werd me voorgesteld in de guide dat ik gemaakt had en zojuist gepost heb. Ik wou het toch even zeker zijn.
([Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen)
Het werd me voorgesteld in de guide dat ik gemaakt had en zojuist gepost heb. Ik wou het toch even zeker zijn.
([Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen)
Bedankt voor de link. Mijn AHCI-driver is nu veel nieuwer op mijn SATA-II controler. Eens even meten.bitshape schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 20:01:
[...]
Je systeem gebruikt nu de standaard Microsoft AHCI-driver, probeer eens met de Intel RST 11.7 drivers.
Controleer ook of alle Intel-hardware in apparaatbeheer up2date zijn met de nieuwste driver-release van Intel.
Ik heb een nogal vreemd probleem, ik heb sinds vandaag een Crucial M4 256Gb ssd, superblij, windows opnieuw geinstalleerd, en de volgende guide gebruikt. Intel RST geinstalleerd, Intel SATA staat op AHCI, Marvel SATA staat gewoon op IDE (maar daar is de schijf niet op aangesloten). Nu het probleem, als ik Intel RST open, geeft hij bij advanced info aan dat de schijf als 3Gb/s zijnde wordt herkend, dit ondanks het gebruik van een Intel SATA III poort (ik heb er 2 allebei geprobeerd), en met een SATA 6Gb/s kabel die bij mijn moederbord zat. Als ik dan CrystalDiskMark 3x 50mb laat benchen wordt dit ook bevestigd, de snelheden komen zo rond de 250-260 reads te liggen.
Overige specs zijn:
CPU: Intel Core i5 2500K
MOBO: ASRock P67 Extreme4 Gen3 (B3 revisie)
RAM: G.Skill RipjawsX Red 8GB DDR3-1600 CL9 kit
GPU: ASUS GTX660 TI-DC2-2GD5
PSU: Corsair Enthusiast TX750M
wie kan mij helpen? of moet ik hier een apart topic voor gemaakt worden?
Overige specs zijn:
CPU: Intel Core i5 2500K
MOBO: ASRock P67 Extreme4 Gen3 (B3 revisie)
RAM: G.Skill RipjawsX Red 8GB DDR3-1600 CL9 kit
GPU: ASUS GTX660 TI-DC2-2GD5
PSU: Corsair Enthusiast TX750M
Dat is het niet. De losse partitie had ik alleen voor testdoeleinden gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:29:
[...]
Lijkt wel een soort van swap partitie![]()
[afbeelding]
Weet je echt 100% zeker dat je de juiste Sata-aansluiting gebruikt? = [13] SATA3 Connector (SATA3_0, Gray)Nilsepils schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:53:
(zie moederbordhandleiding pagina 12 )
Ik probeer ook de nieuwste firmware voor de M4 te installeren (van 0309 naar 040H), maar dit gaat niet helemaal naar wens, tijdens het opstarten van de pc krijg ik de volgende melding:

Op de Crucial site lees ik een tip van iemand die zegt dat je "Marvell" moet uitschakelen in de bios. Dit is een nogal summiere tip, iemand suggesties?

Op de Crucial site lees ik een tip van iemand die zegt dat je "Marvell" moet uitschakelen in de bios. Dit is een nogal summiere tip, iemand suggesties?
Echt wonderbaarlijk wat een snelheidswinst met deze driver. Ik heb sinds half december een SSD in mijn oudere Intel-laptop, maar deze driver doet er meer dan alleen maar een schepje bovenop. Ik hoef niet eens te meten, het verschil is evident!bitshape schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 20:01:
[...]
Je systeem gebruikt nu de standaard Microsoft AHCI-driver, probeer eens met de Intel RST 11.7 drivers.
Zat in de goede poort, maar een andere kabel gepakt, en die deed het wel, ondanks er 6gb/s op de andere kabel stond... thanks!bitshape schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:05:
[...]
Weet je echt 100% zeker dat je de juiste Sata-aansluiting gebruikt? = \[13] SATA3 Connector (SATA3_0, Gray)
(zie moederbordhandleiding pagina 12 )
Core™ i7-3930K
P9X79 DELUXE
16 GB DDR3-1600 Quad-Kit Corsair
Test samsung solid state drive 840 pro 256GB

ik denk toch dat dit aardige snelheiden zijn
P9X79 DELUXE
16 GB DDR3-1600 Quad-Kit Corsair
Test samsung solid state drive 840 pro 256GB

ik denk toch dat dit aardige snelheiden zijn
Zijn leuke snelheden... Maar wat me nog meer opvalt is de SCSI indicatie van je disks...
Nu is tot men verbazing, de oorzaak hiervan de nieuwste Intel RST 11.7 driver, want ik heb die gistere ook geinstalleerd en nou zie ik vandaag dat men disks ook op ATA ...... SCSI device staan.
Zal eens even een controlle doen met een hex editor of TRIM nou nog daadwerkelijk werkt... Want kan zijn dat het misschien een idiote benamingsfoutje is ofzo...
Edit:
Voor zover nog niet 100% kunnen vaststellen of trim werkt.
Na het wissen van data, worden de sectoren wel direct gemanipuleerd. Maar ze worden niet gevuld met nullen (gecleaned)...
Morgen het systeem even booten vanaf een HDD windows installatie met msahci drivers en dan vergelijkende test doen
Nu is tot men verbazing, de oorzaak hiervan de nieuwste Intel RST 11.7 driver, want ik heb die gistere ook geinstalleerd en nou zie ik vandaag dat men disks ook op ATA ...... SCSI device staan.
Zal eens even een controlle doen met een hex editor of TRIM nou nog daadwerkelijk werkt... Want kan zijn dat het misschien een idiote benamingsfoutje is ofzo...
Edit:
Na het wissen van data, worden de sectoren wel direct gemanipuleerd. Maar ze worden niet gevuld met nullen (gecleaned)...
Morgen het systeem even booten vanaf een HDD windows installatie met msahci drivers en dan vergelijkende test doen
[ Voor 38% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2013 23:51 ]
Wellicht heb je de ssd aangesloten op een marvell sata poort en werkt updaten alleen als je hem aansluit op een Intel sata poort ?Snowwie schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:16:
Ik probeer ook de nieuwste firmware voor de M4 te installeren (van 0309 naar 040H), maar dit gaat niet helemaal naar wens, tijdens het opstarten van de pc krijg ik de volgende melding:
[afbeelding]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Storage van mijn mobo (Asus P5Q Deluxe):Help!!!! schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:14:
[...]
Wellicht heb je de ssd aangesloten op een marvell sata poort en werkt updaten alleen als je hem aansluit op een Intel sata poort ?
Hier staat 'support Marvell', aangezien alle sata poorten dit hebben zou ik dus "Marvell" (tijdelijk) moeten uitschakelen om de firmware toe te laten?Southbridge
- 6 x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
Marvell 88SE6121
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
- Supports EZ Backup and Super Speed functions
*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.
Het gaat erom waar je de ssd op hebt aangesloten. Zit die aan de marvell poort (=fout) of zit die aan de intel poort (=goed).Snowwie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:45:
[...]
Storage van mijn mobo (Asus P5Q Deluxe):
[...]
Hier staat 'support Marvell', aangezien alle sata poorten dit hebben zou ik dus "Marvell" (tijdelijk) moeten uitschakelen om de firmware toe te laten?
Als je de marvell niet gebruikt, is het zowiezo handig deze permanent uit te zetten.
Verwijderd
Beste is die Marvell uitschakelen , dan houd je nog 6 volwaardige sata poorten over , die marvel wil ik niet eens een volwaardige sata controller noemen eerder een geupdate pata controller . Neemt niet weg dat die wel handig kan zijn , maar in dit geval helemaal disablen is niet verkeerd . Ook alle andere hd eruit halen en zorgen dat je boot begint bij de dvd waarin die update zit . Probeer verschillende sata poorten , M4 op twee en dvd op 3 of M4 op 1 en dvd op twee .Je kan proberen in ide mode , mocht het dan nog niet lukken is een optie op een andere pc te proberen te updaten .Snowwie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:45:
[...]
Hier staat 'support Marvell', aangezien alle sata poorten dit hebben zou ik dus "Marvell" (tijdelijk) moeten uitschakelen om de firmware toe te laten?
Dat ze bij crucial niet eens een normaal update programma hebben is mij een raadsel
Sinds wanneer zijn er SATA-600 en SATA-300 kabelsNilsepils schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:19:
[...]
Zat in de goede poort, maar een andere kabel gepakt, en die deed het wel, ondanks er 6gb/s op de andere kabel stond... thanks!
Zal wel eentje zijn van mindere kwaliteit dat ie niet om een hogere snelheid kon synchroniseren, maar vreemd desalniettemin.
Ja hoor, die zijn er zat te koop. Kijk maar op onze eigen pricewatch. Zonder enig probleem kan ik kabels vinden die worden aangeprezen als sata3/600 kabel.Phuncz schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 08:25:
[...]
Sinds wanneer zijn er SATA-600 en SATA-300 kabels![]()
Zal wel eentje zijn van mindere kwaliteit dat ie niet om een hogere snelheid kon synchroniseren, maar vreemd desalniettemin.
Nu is het natuurlijk wel zo dat een kabel waarop staat sata600 net zo goed een sata300 kabel kan zijn: er zit geen verschil in de specificaties: alleen de beschrijving is anders.
Er kan wel verschil zitten in de kwaliteit. En daarbij kan je dus best een "sata600" kabel aantreffen die van erg slechte kwaliteit is.
Bleh, ik krijg mijn Intel 330 180GB niet echt lekker draaien in mijn systeem... Zou het incompatibiliteit kunnen zijn? Na veel pijn en moeite heb ik Windows kunnen installeren. Ik had veel te maken met de melding: windows cannot be installed to this disk this computer's hardware may not support booting this disk.
Het inladen van de drivers maakte geen verschil. Dit leek meer te helpen:
Dit gaf niet direct het gewenste effect, maar als ik de setup helemaal opnieuw startte kon ik hem wel installeren.
Mijn Windows heeft nu echter grote moeite met booten. De eerste keer krijg ik 9/10 het windows logo in beeld. Het opstarten lijkt dan verder te lopen, maar het beled blijft daarna gewoon op zwart. Als ik de PC dan weer helemaal uitzet, een paar seconden wacht, en hem weer aanzet, start die wel gewoon binnen een paar seconden. Af en toe krijg ik de melding dat er geen boot device kan worden gevonden (Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected). Deze melding krijg ik ook als ik de resetknop gebruik of zelfs handmatig vanuit Windows opnieuw opstart.
Ik heb geprobeerd om de southbridge drivers van AMD te installeren, maar dat vind een Windows installatie ook niet fijn. Via systeemherstel moet de boel dan weer gerepareerd worden...
Iemand hier ervaring mee?
Mijn specs:
AMD Phenom II X4 B55 @ 3.4GHz
MSI DKA790GX
4 GB DDR2
AMD HD6850
2x WS velociraptor 150GB
XFX Pro 550W
Intel 330 180GB
Windows 8 Pro x64
In de BIOS staat de sata mode op AHCI. Verder heb ik de laatste BIOS draaien (v1.G). Omdat ik van plan was mijn WD's in raid 0 te zetten, heb ik ook RAID geprobeerd (+ drivers) maar dit lukte ook niet. Ik kreeg de melding niet, maar toen de setup begon crashde die direct.
Ik heb de SSD bekeken met Intel Toolbox en Crystal Diskmark Info. Beide programma's geven aan dat de ssd in orde is. Met de snelheid is ook niet heel veel mis naar mijn idee. Ik zit met een sata II poorten, dus de snelheden zijn niet op en top, maar niet dramatisch:
code:
1
2
3
4
5
| 1) press shift + f10 2) diskpart 3) select disk 0 4) clean 5) Create partition primary |
Dit gaf niet direct het gewenste effect, maar als ik de setup helemaal opnieuw startte kon ik hem wel installeren.
Mijn Windows heeft nu echter grote moeite met booten. De eerste keer krijg ik 9/10 het windows logo in beeld. Het opstarten lijkt dan verder te lopen, maar het beled blijft daarna gewoon op zwart. Als ik de PC dan weer helemaal uitzet, een paar seconden wacht, en hem weer aanzet, start die wel gewoon binnen een paar seconden. Af en toe krijg ik de melding dat er geen boot device kan worden gevonden (Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected). Deze melding krijg ik ook als ik de resetknop gebruik of zelfs handmatig vanuit Windows opnieuw opstart.
Ik heb geprobeerd om de southbridge drivers van AMD te installeren, maar dat vind een Windows installatie ook niet fijn. Via systeemherstel moet de boel dan weer gerepareerd worden...
Mijn specs:
MSI DKA790GX
4 GB DDR2
AMD HD6850
2x WS velociraptor 150GB
XFX Pro 550W
Intel 330 180GB
Windows 8 Pro x64
In de BIOS staat de sata mode op AHCI. Verder heb ik de laatste BIOS draaien (v1.G). Omdat ik van plan was mijn WD's in raid 0 te zetten, heb ik ook RAID geprobeerd (+ drivers) maar dit lukte ook niet. Ik kreeg de melding niet, maar toen de setup begon crashde die direct.
Ik heb de SSD bekeken met Intel Toolbox en Crystal Diskmark Info. Beide programma's geven aan dat de ssd in orde is. Met de snelheid is ook niet heel veel mis naar mijn idee. Ik zit met een sata II poorten, dus de snelheden zijn niet op en top, maar niet dramatisch:

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
GRRR....
TRIM controle voor Intel RST 11.7 loopt voor geen meter en ik denk dat men Kingston V+100 me aan het trollen is.
Al meerdere keren nou geprobeerd om middels een Hexeditor erachter te komen of de sectoren worden gecleaned dus 00-00-00-00 filling krijgen. Maar zodra ik de testfile delete, wordt er direct andere data de sectoren op gegooid.
Zelfs op een Installatie met Intel RST 10.1 drivers, die dus echt TRIM supporten, gebeurd hetzelfde.
Mijn gevoel is dat de agressieve functies van de V+100 bezig zijn.
Dus round 2, cause am not giving up:
Zelfde Systeem, maar dan een HyperX 120GB SSD als testdisk.
(hopen dat lazy trim me nou niet naait
)
TRIM controle voor Intel RST 11.7 loopt voor geen meter en ik denk dat men Kingston V+100 me aan het trollen is.
Al meerdere keren nou geprobeerd om middels een Hexeditor erachter te komen of de sectoren worden gecleaned dus 00-00-00-00 filling krijgen. Maar zodra ik de testfile delete, wordt er direct andere data de sectoren op gegooid.
Zelfs op een Installatie met Intel RST 10.1 drivers, die dus echt TRIM supporten, gebeurd hetzelfde.
Mijn gevoel is dat de agressieve functies van de V+100 bezig zijn.
Dus round 2, cause am not giving up:
Zelfde Systeem, maar dan een HyperX 120GB SSD als testdisk.
(hopen dat lazy trim me nou niet naait
[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2013 11:19 ]
Ik ben ook erg benieuw of trim nog wel werktSwordlord schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:02:
Zijn leuke snelheden... Maar wat me nog meer opvalt is de SCSI indicatie van je disks...
Edit:
ben benieuw naar je bevindingen
Welke AMD Drivers heb je geprobeerd? alles >11.12 gaat hier bij mij stuk met een 780 bordje.StefanvanGelder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:27:
Bleh, ik krijg mijn Intel 330 180GB niet echt lekker draaien in mijn systeem... Zou het incompatibiliteit kunnen zijn? Na veel pijn en moeite heb ik Windows kunnen installeren. Ik had veel te maken met de melding: windows cannot be installed to this disk this computer's hardware may not support booting this disk.
code:
1 2 3 4 5 1) press shift + f10 2) diskpart 3) select disk 0 4) clean 5) Create partition primary
Mijn specs:
MSI DKA790GX
4 GB DDR2
AMD HD6850
2x WS velociraptor 150GB
XFX Pro 550W
Intel 330 180GB
[afbeelding]
10.9 geven tot nu toe de beste resultaten.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:27: Af en toe krijg ik de melding dat er geen boot device kan worden gevonden (Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected). Deze melding krijg ik ook als ik de resetknop gebruik of zelfs handmatig vanuit Windows opnieuw opstart.
Het lijkt erop dat je bootmgr. corrupt is geraakt. Dat heb ik zelf ook eens aan de hand gehad en opgelost m.b.v. deze tips:Iemand hier ervaring mee?
Optie 1:
Opstarten van Windows DVD, en kies de optie "repair". Als je geluk hebt, wordt automatisch gedetecteerd dat je bootmanager niet goed functioneert en wordt een nieuwe bootmgr. file geschreven.
Optie 2:
zie deze tut
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Even maar een mooie post ervan maken:
Het gezeik begon met de Intel RST 11.7 drivers, die doodleuk alle drives opeens ATA....SCSI disk devices noemde.

Huh! SCSI? Ok, raar, zou trim dan nog wel werken dan?. Dus met een Hex editor aan de slag gegaan.
Ik heb een Test Jpeg file gecreëerd en deze beetje gemanipuleerd dat hij goed herkenbaar zou zijn.
Vervolgens ben ik deze gaan zoeken middels de hexeditor en kwam uit dat de data op Sector 45871040 aanwezig is.

Volgende stap, het deleten van de testfile natuurlijk
Na een aantal refreshes van de hexeditor, bleek dat na enkele seconden het volgende was gebeurd.

De sector is volledig gevuld met 00-00-00-00-00-00
Conclusie:
Ondanks dat Intel RST 11.7 drivers de disks opeens als SCSI devices aangaf. Is het TRIM commando wel tot de disk gekomen en zijn de sectoren direct na deleten van de file gecleaned.
Trim met Intel RST 11.7 driver werkt dus.
Edit:
Testplatform
Moederbord: Asus P7P55D - P55 chipset.
SSD: Kingston HyperX 120GB - 503 Firmware (Sandforce 5.0.4 Trim fixed Firmware)
Het gezeik begon met de Intel RST 11.7 drivers, die doodleuk alle drives opeens ATA....SCSI disk devices noemde.

Huh! SCSI? Ok, raar, zou trim dan nog wel werken dan?. Dus met een Hex editor aan de slag gegaan.
Ik heb een Test Jpeg file gecreëerd en deze beetje gemanipuleerd dat hij goed herkenbaar zou zijn.
Vervolgens ben ik deze gaan zoeken middels de hexeditor en kwam uit dat de data op Sector 45871040 aanwezig is.

Volgende stap, het deleten van de testfile natuurlijk
Na een aantal refreshes van de hexeditor, bleek dat na enkele seconden het volgende was gebeurd.

Conclusie:
Ondanks dat Intel RST 11.7 drivers de disks opeens als SCSI devices aangaf. Is het TRIM commando wel tot de disk gekomen en zijn de sectoren direct na deleten van de file gecleaned.
Edit:
Testplatform
[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2013 12:18 ]
Ik had ook onverklaarbare installatieproblemen met de AMD SB710 en Sandforce (ADATA S510).StefanvanGelder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:27:
De oplossing was toen Windows in IDE modus installeren en later terugzetten op AHCI (in Bios en Registry).
[ Voor 63% gewijzigd door Msel op 04-01-2013 12:12 ]
gelukkig anders haden we toch terug moeten gaan naar de oude driversSwordlord schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:49:
[afbeelding]
[afbeelding]
Volgende stap, het deleten van de testfile natuurlijk![]()
[afbeelding]
Conclusie:
Edit:
Testplatform
bedankt voor je onderzoek
[quote]Swordlord schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:49:
[afbeelding]
Hier ieder geval niet, dat is hier met de RST 11.6.0.1030 ook zo, vroeger had je met AMD ook geen trim omdat de AHCI driver SCSI aangaf onderdeel van Raid dus geen trim, nu Intel dit wel support zal dit er wel mee te maken hebben, beetje vergaand om te denken dat er nu opeens geen trim support in de RST 11.7 driver zou zitten.
[afbeelding]
Hier ieder geval niet, dat is hier met de RST 11.6.0.1030 ook zo, vroeger had je met AMD ook geen trim omdat de AHCI driver SCSI aangaf onderdeel van Raid dus geen trim, nu Intel dit wel support zal dit er wel mee te maken hebben, beetje vergaand om te denken dat er nu opeens geen trim support in de RST 11.7 driver zou zitten.
12.10, de laatste. Ik kan 10.9 nergens vinden... Iemand linkje?MikeyMan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:29:
[...]
Welke AMD Drivers heb je geprobeerd? alles >11.12 gaat hier bij mij stuk met een 780 bordje.
10.9 geven tot nu toe de beste resultaten.
Dat heeft helaas geen invloed...Jorruchie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:30:
[...]
[...]
Het lijkt erop dat je bootmgr. corrupt is geraakt. Dat heb ik zelf ook eens aan de hand gehad en opgelost m.b.v. deze tips:
Optie 1:
Opstarten van Windows DVD, en kies de optie "repair". Als je geluk hebt, wordt automatisch gedetecteerd dat je bootmanager niet goed functioneert en wordt een nieuwe bootmgr. file geschreven.
Optie 2:
zie deze tut
Beetje zoeken johStefanvanGelder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:42:
[...]
12.10, de laatste. Ik kan 10.9 nergens vinden... Iemand linkje?
[...]
Dat heeft helaas geen invloed...
http://www.pctreiber.net/...reiber-catalyst-10-9.html
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2013 13:44 ]
GevondenMikeyMan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:43:
[...]
Beetje zoeken joh
http://www.pctreiber.net/...reiber-catalyst-10-9.html
http://wikidrivers.com/wiki/ATI_South_Bridge_10.9
Het was allemaal zeer tegenstrijdig even, met wat ze in het verleden hebben gedaan. Want in het verleden hadden ze altijd geprobeerd alles op ATA/AHCI te laten draaien.Habana schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:39:
Dus dat je Single disks op een RAID controller, als AHCI aangeleverd kreeg. Dus dat Windows middels ATA met de drives communiceerd, waar het TRIM commando in het instructie set van zit.
Want zodra Windows zou communiceren middels SCSI, dan zou het probleem komen dat er dus geen TRIM/Unmap commando wordt gegenereerd.
Schijnbaar blijft de 11(.7) driver gewoon goed middels ATA communiceren lijkt mij, anders kwam er geen TRIM commando richting de drive.
Het was de moeite waard om het even uit te zoeken vond ik...
Meten is weten en als in de toekomst andere mensen zich opeens verbazen over SCSI, dan hebben ze bij deze een geruststelling.
[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2013 13:54 ]
Verwijderd
140 uur op mijn samsung wear level'ng 00000002
dit was direct bij 1 uurtje al 00001
off begrijp ik wear level'ng verkeert ?
dit was direct bij 1 uurtje al 00001
off begrijp ik wear level'ng verkeert ?

Je wear leveling is 2. Ik dacht (maar weet het even niet zeker), dat de NAND van die schijf er 10.000 kan hebben. Er zijn voorbeelden van de 830 waarbij het geheugen zelf veel meer kon hebben.
Als je op deze manier dus verdergaat, zal de schijf over 10.000/2 x 140 uur = 700.000 uur de geest geven. Ga ik er voor het gemak even vanuit dat je elke dag 10 uur zit te computeren, dan heb je nog maar 70.000 dagen te gaan. Over 191 jaar gaat die dan dus al kapot.
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=79897
Als je hier even doorscrollt naar het midden van de page, heb je een voorbeeld van een 830 die op een wear zit van 16879. En dat is een werkende schijf
Als je op deze manier dus verdergaat, zal de schijf over 10.000/2 x 140 uur = 700.000 uur de geest geven. Ga ik er voor het gemak even vanuit dat je elke dag 10 uur zit te computeren, dan heb je nog maar 70.000 dagen te gaan. Over 191 jaar gaat die dan dus al kapot.
Als je hier even doorscrollt naar het midden van de page, heb je een voorbeeld van een 830 die op een wear zit van 16879. En dat is een werkende schijf
[ Voor 18% gewijzigd door Reepje op 04-01-2013 16:44 ]
De RAW value, houd bij het aantal keer dat je een write cycle hebt gehad.
Met 218 GB aan data, heb je dus al bijna 2 keer je SSD helemaal gevuld gehad.
Wat dus ook te zien is, want de indicator staat op 2.
Meer is er niet aan te zien...
Je hebt nog zo'n 4998 te gaan minimaal
Met 218 GB aan data, heb je dus al bijna 2 keer je SSD helemaal gevuld gehad.
Wat dus ook te zien is, want de indicator staat op 2.
Meer is er niet aan te zien...
Je hebt nog zo'n 4998 te gaan minimaal
[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 04-01-2013 17:10 ]
Hexadecimaal... Reken zelf maar uit
Oke zonder rekenen en een simpele google opdracht kwam ik er ook:) 10! De enige hexa's die ik gebruik zijn de kleurtjes in adobe:p
Verwijderd
Oke dus niks om druk om te maken dus ?Reepje schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:21:
Je wear leveling is 2. Ik dacht (maar weet het even niet zeker), dat de NAND van die schijf er 10.000 kan hebben. Er zijn voorbeelden van de 830 waarbij het geheugen zelf veel meer kon hebben.
Wat ik het grappige van dit alles vind is dat de sector data in het NAND nog gewoon de originele data bevat maar dat de controller het terug geeft als een 00-00-00 gevulde sector.Swordlord schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:49:
...
Volgende stap, het deleten van de testfile natuurlijk![]()
Ik vroeg me af of de scores wel kloppen met de Samsung 840 PRO 512gb.
hier met de ASSSD .
http://postimage.org/image/si7nny19x/full/

Ik gebruik Sabertooth X79 .
Is aangesloten op de Intel sata poort en alle drivers zijn geinstalleerd.
Intel Rapid Storage Technology enterprise driver software V3.0.0.3011
Intel Chipset Software Installation Utility
Intel(R) Management Engine Interface V8.1.10.1275
Is alles correct en hoef ik me niet druk te maken ?
hier met de ASSSD .
http://postimage.org/image/si7nny19x/full/
Ik gebruik Sabertooth X79 .
Is aangesloten op de Intel sata poort en alle drivers zijn geinstalleerd.
Intel Rapid Storage Technology enterprise driver software V3.0.0.3011
Intel Chipset Software Installation Utility
Intel(R) Management Engine Interface V8.1.10.1275
Is alles correct en hoef ik me niet druk te maken ?
[ Voor 47% gewijzigd door MurBur38 op 04-01-2013 19:47 ]
Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.