Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:44:
anyway belangrijke vraag, Is het belangrijk om tweaks uit te voeren die write cycles zo min mogelijk maken ?
Ik had mijn temp folder en appdate folder op mijn mechanishe drive gezet.

Off maakt dit niet meer uit met nieuwe generatie ssd's ?
Zet je temp en AppData folder maar weer leuk terug op je SSD, daar schrijven veel installers hun tijdelijke files naar. Als je dat op je mechanische schijf terugzet, gaan installs weer doodleuk HDD-traag zijn ipv. SSD-snel. En een SSD slijt je niet zo snel als je denkt.

En over het beperken van write cycles:
Phuncz schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:11:
[...]

Indexing is bijna alleen maar reads, nauwelijks writes. Maak gebruik van het voordeel dat een SSD je geeft en laat het gewoon aan staan.

Tenzij je over 30 jaar nog denkt met diezelfde SSD te werken:

Samsung SSD 840: Testing the Endurance of TLC NAND

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7TjZ4.jpg
(Samsung 830 heeft MLC geheugen)

Dus als je elke dag Photoshop CS of het volledige Office pakket of een gemiddelde PC game gaat (re-)installen, kom je er nog meer dan 30 jaren mee toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 22-12-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Bij het lezen van dit topic denk ik aan de volgende vraag:

Is er iemand die zonder problemen dezelfde ssd 2 jaar heeft kunnen gebruiken?

In elk geval: Mijn Crucial M4 128GB draait nu iets meer dan een jaar zonder problemen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 22-12-2012 15:05 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Snowwie schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 15:04:
Bij het lezen van dit topic denk ik aan de volgende vraag:

Is er iemand die zonder problemen dezelfde ssd 2 jaar heeft kunnen gebruiken?
Yep; 2 stuks Intel X25M postville 80GB ssd's. Deze zitten nu ruim 3 jaar (nov 2009) in Raid0-config in mijn workstation als OS en VM drive. Ik heb hierop 2 partities. En echt 0,0 problemen gehad.
Beide drives hebben nu elk 3,8TB aan host-writes in SMART staan. En ja, ik gebruikte al die tijd een RAMdrive om onnodige writes te beperken. De "estimated life remaining" waarde is van beide nog steeds 100%, SMART E9 Media Wearout Indicator is waarde "0" (RAW), alsof ze net uit de verpakking komen.

Ik heb nog een Samsung 830 256GB en sinds kort een Crucial M4 256GB. De 830 zal de vervanger worden van mijn beide Intel SSD's (geen raid meer) en de M4 zal de Game/Steam drive worden. Een enkele X25M zal daarnaast worden ingezet als VM drive. Tevens wil ik een dual-boot maken met als 2e OS Linux.

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 22-12-2012 15:33 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn corsair f120 is dood gegaan na 2 jaar, Zou hem niet aanbevelen vanwege sandforce controller en vanwege dat nieuwere versie slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Snuurtje schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:34:
Naja, jammer dat niemand mij iets kon uitleggen over het klonen met norton. Uiteindelijk bleek het norton scherm automatisch verkleind te openen, paar knoppen waren weg, waaronder clone, echt alsof het hoorde bij de interface. Norton werkte niet in win8, wel in win7, maar toen kon hij niet clonen naar de SSD omdat die niet goed geformatteerd was. Enfin nog wat gezeur heeft me uiteindelijk maar doen besluiten de extra tijd erin te stoppen en win8 vers te installeren. Loopt fijn nu.
Een andere optie was geweest om de Samsung Migration Tool te gebruiken die bij de nieuwe 840 Series wordt meegeleverd. Die werkt ook onder Windows 8 en werkt ook een stuk simpeler dan Ghost.

Wel heb ik op twee systemen het clonen niet kunnen laten beginnen als de doelschijf ook op een SATA bus zat. Als de doelschijf via USB was aangesloten was ging het als een (iets minder snelle) speer. Is gemeld bij Samsung, hopelijk volgende versie ook gefixt.

Hier kun je 'm downloaden:

http://www.samsung.com/samsungssd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitshape schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 15:25:
[...]

Yep; 2 stuks Intel X25M postville 80GB ssd's. Deze zitten nu ruim 3 jaar (nov 2009) in Raid0-config in mijn workstation als OS en VM drive. Ik heb hierop 2 partities. En echt 0,0 problemen gehad.
Beide drives hebben nu elk 3,8TB aan host-writes in SMART staan. En ja, ik gebruikte al die tijd een RAMdrive om onnodige writes te beperken. De "estimated life remaining" waarde is van beide nog steeds 100%, SMART E9 Media Wearout Indicator is waarde "0" (RAW), alsof ze net uit de verpakking komen.

Ik heb nog een Samsung 830 256GB en sinds kort een Crucial M4 256GB. De 830 zal de vervanger worden van mijn beide Intel SSD's (geen raid meer) en de M4 zal de Game/Steam drive worden. Een enkele X25M zal daarnaast worden ingezet als VM drive. Tevens wil ik een dual-boot maken met als 2e OS Linux.
Mijn postvilles draaien ook sinds 2009 , heb wel de nodige ssd problemen gehad in de vorm van een gebrickde vertex turbo die bleef hangen tijdens een ASSSD benchmark , een V40 bleef hangen tijdens een secure erase , dood , en een 320 met een 8mb bug en smart reset , doet het nu goed in een andere pc . Nu heb ik na die foute secure erase niet meer het lef gehad een ssd opnieuw te secure ersasen. O+

Op de een of ander manier sloot mijn pc veel unsafe , zit nu op bijna 1500 unsafe shutdowns met de oudste xm-25 , en van een ander is de wear out indicator gezakt van 100 naar 99 . Vreemd genoeg heeft een V40 zes relocated sectors met maar 415 GB hostwrites , die ssd is vrij nieuw, nog geen jaar , en als enigste relocated sectors ..
Heb wel het idee dat mijn vorige mobo met p45 chipset de grootste veroorzaker van unsafe shutdowns was . Met de Z77 lijkt die niet meer op te lopen .
Bezwaar van raid voor boot ssd was eigenlijk de acces time read die omhoog kroop zonder trim , alleen door een sucere erase weer terug te brengen . Nu met trim is raid verbreken en een secure erase niet noodzakelijk , even de toolbox laten trimmen . Vindt trim voor raid ssd een grote stap voorruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AHCI probleem.
Mijn pc bestaat uit een M4 Crucial 64 GB SSD en HDD, beiden met Windows 8. Vandaag ben ik op de HDD actief geweest en heb om die reden vooraf in het BIOS de SATA configuratie op IDE gezet. Daarna de pc herstart en weer terug op AHCI gezet. Starten vanaf de SSD in AHCI modus lukt echter niet meer, Windows geeft foutmeldingen en gaat proberen te repareren, disk check, enz. Zet ik de pc weer in de IDE modus dan start Windows wel op van de SSD... Het register staat (nog steeds) netjes in de AHCI modus, wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?

Oplossing gevonden:
In het register startoverride onder storahci eveneens aangepast, omschreven in dit artikel. Geen idee waarom het hiervoor zonder deze aanpassing wel werkte, wellicht de veranderingen in het register vandaag op de HDD, zou eigenlijk niet moeten kunnen? De SSD installatie is een tijdje geleden van de HDD overgezet naar de SSD met AOMEI Partition Assistant.

[ Voor 32% gewijzigd door Megalodon_67 op 22-12-2012 19:59 . Reden: Oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkroket
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-08-2022
vandaag een Samsung SSD 840 Pro gekocht. Ik wil hier mijn OS op installeren en een aantal kleine veel gebruikte Apps op installeren dus dat ging ik gelijk proberen. In het laatste nummer van computer totaal stond een hele guide over Overstappen op een SSD via : Direct kopiëren met Paragon & Kopiëren via een image. Mij leek het een goeie manier om via het progamma Paragon (www.paragon-software.com/nl) dus geinstaleerd een hem alle programma's instellen die ik op mijn ssd mee wou kopiëren en hem laten lopen. Per Kopië was dit zo'n 30 min, wat ik persoonlijk wel lang vind duren. tijdens het kopieren moest ik mijn computer voor de eerste keer opnieuw opstarten en toen kwam ik bij een scherm van het programma zelf in een lage resolutie ( Windows veilig modus?) Toen dat klaar was kwam de eerst error en die zei dat de file's niet kon lezen. dat vond ik al raar en moest mijn computer handmatig opnieuw opstarten . Toen hij deed opstarten liep dit nog normaal via mijn harde schijf (niet de ssd) dus liep dit normaal wat ik eigenlijk al raar vind het OS is toch al gekopieerd? maar ja dan ben je eenmaal op het bureaublad en krijg je een melding van paragon dat het OS is gekopieerd. Daarnaast staat er dat ik naar de BOIS moet gaan om de Boot volgorde moet aanpassen en de ssd op de eerste plaats moet zetten. Doe ik dat dan krijg ik een melding van windows zelf dat er een probleem is opgetreden en ik de installatie cd erin moet doen en op computer herstellen doen. Oke dat kan gebeuren. Doe ik dat dan begint het proces opnieuw.

Dit heb ik een paar keer geprobeerd. Hiernaast vind het heel raar dat de ssd normaal niet in het rijtje staat als ik op mijn computer druk naast mijn andere harde schrijf , ik moet hem zoeken via het apparaatbeheer en dat klopt volgens mij niet. ook als ik in het computer beheer ben dan staat de ssd op disk 0 wel online maar niet toegewezen. De schrijf heeft ook geen naam. ik heb in dit scherm al wel eens een ander volume toegevoegd waarna de ssd wel in mijn computer staat naast de harde schrijf. Probeer ik het proces van hierboven dan doet hij het weer niet en is dit volume verdwenen.

Ik heb al van alles geprobeerd en ben er lang mee bezig geweest omdat het kopieren (wat volgens mij niet geprobeer of wordt op het laatste moment gecanceled). Dit duurde per kopie ongeveer 3 kwartier dus als je wat probeer ben je weer een tijdje bezig. ik hoop na zo'n lang verhaal dat iemand de oplossing op een beter manier weet

Windows 7 64 bit OEM CD
Samsung SSD 840 Pro 128 gb
Samsung HD103SJ 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MurBur38
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12-2016
Ik heb de Samsung 840 PRO 512gb ophehaald bij Mycom gelukkig.
Nog geen OS eropgezet want had geen tijd hiervoor.
Ik heb wel even aangesloten bij de 2e sata poort en werdt toen meteen herkend via de bios.
Via de apparaatbeheer keek ik ook naar de hardware id en heeft versie 3B0Q.
Is het ook mogelijk om naar versie 4B0Q te updaten via de Magician software ?

Moet ik eerst windows erop zetten voordat ik de update kan uitvoeren via de magician software?

[ Voor 12% gewijzigd door MurBur38 op 22-12-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand met vergelijkbare situatie sata3 ssd en oud mobo die marvel sata3 controller heeft.
Is nog steeds beter via sata2 controller te doen, Off heeft marvel betere drivers ?
Volgens mij ondersteunde marvel controller ook geen trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snelkroket schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 19:23:
vandaag een Samsung SSD 840 Pro gekocht. Ik wil hier mijn OS op installeren en een aantal kleine veel gebruikte Apps op installeren dus dat ging ik gelijk proberen. In het laatste nummer van computer totaal stond een hele guide over Overstappen op een SSD via : Direct kopiëren met Paragon & Kopiëren via een image. Mij leek het een goeie manier........

lang verhaal........
Als dat niet lukt, doe het dan op de gewone manier. SSD aansluiten, bios op ahci zetten, windows cd erin en installeren maar. Altijd beter een verse install dan een vuile windows migratie.
Zit er bij die ssd niet een cd met migratiesoftware? Kan je eventueel ook nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 22:06:
iemand met vergelijkbare situatie sata3 ssd en oud mobo die marvel sata3 controller heeft.
Is nog steeds beter via sata2 controller te doen, Off heeft marvel betere drivers ?
Volgens mij ondersteunde marvel controller ook geen trim.
Het probleem ligt niet zozeer aan de drivers bij Marvell controllers maar aan de matige controller en de beperkte PCI-e interface die nooit SATA-3 snelheden kán halen.

Het is eigenlijk zeer simpel:

Intel/AMD SATA2 controller
+ laagste latency
+ hogere 4K snelheden (belangrijk)
+ stabiel en full-featured
- max continuous throughput 270-290MB/s

Marvell SATA3 controller
+ hogere continuous throughput 380-400MB/s
- hoge latency (ong. 10x zo slecht)
- mist wat features, onduidelijkheid over TRIM op sommige platformen
- lagere 4K snelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo iets verwachte ik al

Ik haal dit kwa score's
Met sata2
sata 3 nog niet probeert denk niet dat moeite waard is.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/16709pi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/n6u7br.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:13:
Zo iets verwachte ik al

Ik haal dit kwa score's
Met sata2
sata 3 nog niet probeert denk niet dat moeite waard is.
Haal dit op een sata600 poort
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RKI6B67uJuIjP7SrDR996j3v/full.png

Vindt zelf een van de belangrijkste voordelen van een ssd in de acces time zitten , natuurlijk is een hoge seqentieel snelheid van sata600 een voordeel met laden en schrijven van grote bestanden. Maar 250 is al behoorlijk snel in combinatie met die lage acces times. Wat dat betrefd is die samsung een hele mooie ssd door zijn acces times onder de 0.0 te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm, dat is een Intel X25-V 40GB.. ;)
Die is natuurlijk SATA/300 en 5-kanaals ipv 10-kanaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel zo , maar kwa acces times is die gelijkwaardig aan een goede sata600 ssd.

Deze is voor de games snel te laden , maar voor een os zit er weinig verschil in tussen de X25-V 40GB :)
Let op de acces time read , deze bench is voor er trim op de array wordt toegepast op een p45 chipset.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JKesTOoMC0b5zMPKd9vxb29a/full.png

Een plug and play een verhuizing naar een Z77 chipset , heb inmiddels de Op verwijdert omdat trim zijn werk doet .let op de acces time .is dat mooi :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QDW4sZjbix78eJe05O9WcL4c/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eGerard123
  • Laatst online: 08-09 17:03
Hey,

Ik heb een Samsung 830 Serie 256GB ssd, op een AsRock Extreme3 970 moederboard, maar ik haal slechts rond de 200MB/s leessnelheid en 182MB/s schrijfsnelheid, terwijl dit veel hoger zou moeten zijn. Hij is gewoon aangesloten op een SATA600 poort en mn sata poorten staan op AHCI Modus.. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25
eGerard123 schreef op maandag 24 december 2012 @ 07:46:
Ik heb een Samsung 830 Serie 256GB ssd, op een AsRock Extreme3 970 moederboard, maar ik haal slechts rond de 200MB/s leessnelheid en 182MB/s schrijfsnelheid, terwijl dit veel hoger zou moeten zijn. Hij is gewoon aangesloten op een SATA600 poort en mn sata poorten staan op AHCI Modus.. Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Als ik me niet vergis zit er een AMD chipset uit de 900 serie op dat board, vermoedelijk 5 identieke SATA3 connectoren. Misschien een verkeerde driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50
eGerard123 schreef op maandag 24 december 2012 @ 07:46:
Hey,

Graag een screenshot van AS-SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:54

The_Scarabial

MTB for life!

Ik heb een vraag over mijn SSD welke ik al een jaar of 3 gebruik.
Ik heb een schijf van 160GB verdeeld in 2 partities 60GB (windows) en 100GB (games).
Nu wil ik de C: partitie iets vergroten i.v.m. ruimtegebrek en ik graag iets buffer wil houden op de C:.
Kan ik de 100GB partitie verkleinen en de 60GB zomaar vergroten? Er is nog 50GB vrije ruimte op de 100GB partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat gaat niet zomaar. Je partitie verkleinen gebeurt namelijk aan het eind van de LBA, niet aan het begin. Wat je wel kunt doen is je D: partitie verwijderen en dan je C: groter maken. sowieso is het niet handig dat je een harde grens met partities hebt geforceerd; nu ervaar je daar de negatieve gevolgen van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eGerard123
Swordlord schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:28:
[...]

Graag een screenshot van AS-SSD.
Op een of andere wonderbaarlijke wijze haal ik nu wel redelijke cijfers: Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/9559/ssdbenchmark.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dat zijn nette waardes.

Hoe had je eerst de snelheden getest dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eGerard123
Met CrystalDiskMark en Samsung SSD Magician.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkroket
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-08-2022
Windows op mijn SSD gekregen door een schone instalatie. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
@ eGerard123:
En nu nog even de AMD AHCI drivers er opzetten, en wellicht nog even kijken of er nog een BIOS update beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eGerard123
Habana schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:36:
@ eGerard123:
En nu nog even de AMD AHCI drivers er opzetten, en wellicht nog even kijken of er nog een BIOS update beschikbaar is.
Had de AHCI drivers al geinstalleerd (: en er is geen BIOS update die voor mij van toepassing is (draai geen windows 8 ). Toch bedankt voor de toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MurBur38
Hallo tweakers,

ik heb mijn Samsung 840 PRO van 512gb geupdate naar versie DXM04B0Q.
later ga ik even de Benchmark resultaten hier posten .

Tot laterz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
eGerard123 schreef op maandag 24 december 2012 @ 19:29:
[...]

Had de AHCI drivers al geinstalleerd (: en er is geen BIOS update die voor mij van toepassing is (draai geen windows 8 ). Toch bedankt voor de toevoeging!
Je AS-SSD benchmark laat echter msahci zien ipv. amd_sata. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eGerard123
Habana schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:00:
[...]

Je AS-SSD benchmark laat echter msahci zien ipv. amd_sata. ;)
oh.. Ik weet toch echt zeker dat ik de drivers van de site heb gedownload en geïnstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MurBur38
Hoi,
ik wil even laten zien of mijn benchmarks wel goed zijn met de Samsung 840 PRO 512gb.
http://postimage.org/image/rorw36g8d/full/
http://postimage.org/image/odklppj2r/full/

[ Voor 13% gewijzigd door MurBur38 op 25-12-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:42
Na een aantal dagen al problemen te hebben met de desktop ben ik het 1 en ander aan het testen.

Nu heb ik gisteravond CrystalDiskMark en AS SSD Benchmark gedraaid en ik krijg in vergelijking met uitslagen van CDM en AS SSD die je internet kan vinden een wat apart resultaat .
Dan gaat het om de sequential write en 4k write waardes

(Het gaat om een Intel 330 180GB op SATA3 die aan een Asrock Z77 Extreme4 hangt ,de Intel SATA3 poort ,op AHCI modus en SMART enTRIM staat aan)

Wat vinden jullie er van :? :
AS SSD Benchmark :
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/8629/asssdbenchintelssdsc2ct.png

CDM :
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/4669/intel330180gbsata3snoer.png

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
MurBur38 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 00:11:
Hoi,
ik wil even laten zien of mijn benchmarks wel goed zijn met de Samsung 840 PRO 512gb.
http://postimage.org/image/rorw36g8d/full/
http://postimage.org/image/odklppj2r/full/
zijn in orde
dierkx36 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:48:
Na een aantal dagen al problemen te hebben met de desktop ben ik het 1 en ander aan het testen.

Nu heb ik gisteravond CrystalDiskMark en AS SSD Benchmark gedraaid en ik krijg in vergelijking met uitslagen van CDM en AS SSD die je internet kan vinden een wat apart resultaat .
Dan gaat het om de sequential write en 4k write waardes

(Het gaat om een Intel 330 180GB op SATA3 die aan een Asrock Z77 Extreme4 hangt ,de Intel SATA3 poort ,op AHCI modus en SMART enTRIM staat aan)

Wat vinden jullie er van :? :
AS SSD Benchmark :
[afbeelding]

CDM :
[afbeelding]
Snelheden zijn naar mijn mening in orde, voor een drive die gestressed is geweest.
Heb je veel benchmarks of tests gedraaid?

Sandforce drives hebben dan de neiging om een beetje terug te vallen in snelheid en na een tijdje weer op goed peil te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 25-12-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:03:
Snelheden zijn naar mijn mening in orde, voor een drive die gestressed is geweest.
Heb je veel benchmarks of tests gedraaid?

Sandforce drives hebben dan de neiging om een beetje terug te vallen in snelheid en na een tijdje weer op goed peil te komen.
Gisteravond een keer of 6 AS gedraaid en nu een keer of 6 CDM ,eigenlijk teveel dus |:(
Na het snel doorlezen van het de OP kwam ik er dus ook achter dat je een SSD NIET op de gewone manier mag formatteren maar Quick Format moet doen...
Dat je niet mag defragmenteren wist ik ,alleen dat je alleen quickformat mag gebruik dus niet :(

Kwam net iets op internet tegen betreffende de testen ,dat AS en CMD in default test setting gebruik maken van ongecomprimeerde data en dat de Intel 330 serie ongecomprimeerde data eerst omzet naar gecomprimeerd voordat ze deze wegschrijft.

Ben nou met CMD op gecomprimeerde data aan het testen en de uitslagen zien er al beter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
dierkx36 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:10:
[...]

Na het snel doorlezen van het de OP kwam ik er dus ook achter dat je een SSD NIET op de gewone manier mag formatteren maar Quick Format moet doen...
Ach, het kan niet zoveel kwaad voor een keertje, het is gewoon dat nou echt nullen zijn geschreven naar het NAND geheugen (dus in principe leeg) en hebben ze een write cycle gehad..
Als je een quick format doet, worden de cellen als leeg geflagged, waarna de TRIM functionaliteit de cellen leeg maakt.
dierkx36 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:10:
[...]

Ben nou met CMD op gecomprimeerde data aan het testen en de uitslagen zien er al beter uit :)
Let wel op, je bent je nou wel aan het verrukelijken op waardes die je in realiteit waarschijnlijk niet haalt.
Maar dat zul je vast al hebben gelezen in de OP.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 25-12-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Tip: ALT + PrintScreen (captured énkel actieve venster)

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 25-12-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
eerder werkblad formaat van paint aanpassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:20:
[...]

Ach, het kan niet zoveel kwaad voor een keertje, het is gewoon dat nou echt nullen zijn geschreven naar het NAND geheugen (dus in principe leeg) en hebben ze een write cycle gehad..
Als je een quick format doet, worden de cellen als leeg geflagged, waarna de TRIM functionaliteit de cellen leeg maakt.
Zover had ik nog niet gelezen :+

Is het een idee om alles van de SSD af te gooien ,quickformat te gebruiken zoals het hoort en daarna weer alles te installeren of zou dit weinig uitmaken :?

*doe de laatste paar dagen toch al niks anders als alles opnieuw installeren dus een keer extra maakt ook niet uit :') *
Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:20:
Let wel op, je bent je nou wel aan het verrukelijken op waardes die je in realiteit waarschijnlijk niet haalt.
Maar dat zul je vast al hebben gelezen in de OP.
I know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De performance hersteld zich over tijd weer, hij is nu gewoon ff gestressed (veel vuile nand pages) door alle benchmarking.
Dus gun hem wat rust :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Okay ,thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:34:
[...]

With ^, gewoon standaard op 1*1 pixel zetten, dan krijg je dat niet :P
Na plakken resized die automagisch mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 25-12-2012 11:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:34:
[...]

Ver offtopic maar ok:
Je kan aan het venster zien dat het uitgeknipt is, dus hij heeft vermoedelijk een fullscreen capture gedaan, het geplakt en dan het in Paint uitgeknipt. Standaard werkbladformaat van paint is 335x166 dus daar zou ie ook naar ge-autoscaled hebben als ie ALT + Print Screen zou gedaan hebben.

Het lijkt me behulpzamer om iemand de truc van active window screen capture te leren zodat je niet moet gaan bijsnijden elke keer. Ik was er toch ook blij mee toen men me dit bijleerde zodat ik niet telkens een fullscreen capture moest bijsnijden elke keer, ongeacht hoe groot of klein je werkblad formaat is.

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 25-12-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:54

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 15:16:
Nee dat gaat niet zomaar. Je partitie verkleinen gebeurt namelijk aan het eind van de LBA, niet aan het begin. Wat je wel kunt doen is je D: partitie verwijderen en dan je C: groter maken. sowieso is het niet handig dat je een harde grens met partities hebt geforceerd; nu ervaar je daar de negatieve gevolgen van!
Hey dankje, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, het is gelukt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segascope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
Ik ben momenteel W7 aan het installeren op mijn M4 Crucial 256GB. Bij gebrek aan ruimte in mijn case heb ik de SSD aan één van de zijkanten van mijn case geplakt met plakband. Niet evident weet ik maar geen ander keus. Zou dit later voor problemen leiden? Moet de SSD in een bepaalde positie staan? Horizontaal/Verticaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Zou niets uit moeten maken, er zitten immers geen bewegende onderdelen in een SSD.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fast-server schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:27:
Zou niets uit moeten maken, er zitten immers geen bewegende onderdelen in een SSD.
Is natuurlijk waar. Maar neem je bijv een gewone harde schijf, daar zitten bewegende onderdelen in. Maar ook voor een harde schijf maakt het niet uit of je m waterpas, op zijn kant of op zijn kop plaatst...

Ik zou de ssd overigens dan gewoon op de bodem van de kast leggen, kan die ook niet naar beneden vallen (ervan uitgaande dat de computer rechtop staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Even een nogal off-topic vraag :

Vroeger ,toen een PC het rekenvermogen had van een hedendaags espresso apparaat ,en je hing een hdd en een cd-rom aan dezelfde IDE kabel ,werd de snelheid van het snelste component bepaald door de langzaamste.

2 onderdelen op 1 sata kabel gaat natuurlijk niet meer ,alleen ...
Tegenwoordig ,kijkend naar bv de Z77 Extreme 4 ,heeft een controller 2 dan wel 4 poorten die hij aanstuurd.
(Z77Extreme4 heeft 4 SATA2 poorten en 2 SATA3 poorten ,geregeld door een Intel controller ,en de andere 2 SATA 3 poorten kunnen worden gerund door een ASMedia controller)

Hoe zit de verdeling nou :?
Gaat het verhaal dat de langzaamste schijf de snelheid van de snelste bepaald nog steeds op of heeft iedere schijf/SSD een ander kanaal waarop deze werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
SERIAL ATA

Elk apparaat heeft zijn eigen seriele verbinding dus waar hij over communiceerd en dus geen last heeft van andere apparaten.

Let op!

De ASmedia controller is niet een echte sata-600 controller, gezien deze maar een bandbreedte heeft van 500 MB/s....
Marketing stunting dus, want als je 2 apparaten erop zou aansluiten en zou gebruiken gelijktijdig, is er dus maar 250 MB/s per apparaat.

[ Voor 95% gewijzigd door Swordlord op 25-12-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Sata-poorten zitten elkaar in het geheel niet meer 'in de weg' zoals dat vroeger met PATA was, maar in de praktijk wordt de DMI- of HT-interface (intel resp. amd) de bottleneck als je meerdere snelle schijven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Swordlord schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:22:
SERIAL ATA

Elk apparaat heeft zijn eigen seriele verbinding dus waar hij over communiceerd en dus geen last heeft van andere apparaten.

Let op!

De ASmedia controller is niet een echte sata-600 controller, gezien deze maar een bandbreedte heeft van 500 MB/s....
Marketing stunting dus, want als je 2 apparaten erop zou aansluiten en zou gebruiken gelijktijdig, is er dus maar 250 MB/s per apparaat.
Serial ATA ... heb even een duhh moment hier |:( ... had het kunnen weten 8)7

Dat als er een e-sata component word aangesloten dat hij de bandbreedte van de SATA3-A1 poort pakt staat in de manual
Wist niet dat hetzelfde verhaal dus opgaat als je allebei de poorten (3-A0 en 3-A1) gebruikt :)
mux schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 16:23:
Sata-poorten zitten elkaar in het geheel niet meer 'in de weg' zoals dat vroeger met PATA was, maar in de praktijk wordt de DMI- of HT-interface (intel resp. amd) de bottleneck als je meerdere snelle schijven hebt.
Duidelijk ,bedankt voor de uitleg :)

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 25-12-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Bomberman71 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 20:04:
Met de Magician tool van Samsung (speciale software voor je Samsung SSD) kan je de SSD verantwoord wissen (en nog vele andere zaken doen trouwens).
Je kan ook een data backup ermee maken dus ik neem aan dat je daar dan mooi de boel kan overzetten naar de 840 Pro.
Thnx!

W7 draait inmiddels op de nieuwe 840 Pro 128GB (niet dmv overzetten, lukte niet).
Krijg nu alleen de 830 niet meer aan de praat |:(
In de BIOS zie ik em wel, en schijfbeheer loopt vast :'( 8)7
(lijkt in taakbeheer te blijven werken (geen "reageert niet", maar kan wel alleen afsluiten door te beëindigen via taakbeheer)

Heb de Magician tool net weer opnieuw gedownload (misschien dat het daar mee lukt), maar wacht even met installeren tot m'n 1 TB HDD klaar is met formatteren en Battlefield 3 + Fifa 13 klaar is met downloaden. (screenshot)

edit: solved

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik wil een samsung 840 pro 128GB kopen.
Ik vroeg mij af hoe jullie mij aanraden dit te gaan gebruiken. Ik ga in ieder geval windows 8 en office 2010 erop zetten. Maar dan is het nog niet vol natuurlijk.

- Moet ik op de SSD ook mijn documenten (word, excel, pdfjes) zetten om ze snel te kunnen openen, of kan dat gewoon op de HDD blijven staan?
- Is het verstandig om van de SDD twee partities te maken, of kan ik het beter bij 1 grote schijf laten
- Spelletjes: ik ben geen die-hard gamer. Maar is het aanbevolen op Fifa, Need for Speed, Football manager op de SSD te installeren of behaal ik daar maar geringe winst mee.
- Ik gebruik meerdere malen per dag CCleaner waarbij ik de veilige opschoning 3x gebruik, kan dat ook nog gewoon met een SSD zonder de levensduur sterk te verminderen

Systeem:
Asus P5Q-pro
Intel Q6600 @2.4
6GB ram
AMD HD4850
1x 500GB (7200rpm) 1x 1500GB (5400rpm)

mocht u zich afvragen waarom ik met de huidige configuratie ga voor een 6Gb/s schijf, alvast voor de toekomst.
Je kan het beste 1 ssd nemen, met 1 partitie. Tenzij je het zo ingewikkeld mogelijk wil maken.

Op die ssd zet je -indien mogelijk- alles wat je vaak gebruikt.

Je gebruik van ccleaner moet je zelf weten, maar eens in de zoveel maanden lijkt me wel voldoende eigenlijk. Zoals je zelf misschien ook wel gemerkt hebt, zijn er een hele sloot temp files die altijd weer worden aangemaakt. Die kan je dan beter laten staan ipv dezelfde temp file 3 keer per dag te wissen.

• Phuncz
  • Niet online
Het blijft me opvallen wat voor gekke dingen men met een SSD wil doen, omdat men schrik heeft dat het ding na een paar maanden oprookt of stopt met werken. Misschien moeten we hier eens een artikeltje over schrijven met de do's, don'ts en mythes van hardeschijven en SSD's ?

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Niet zo heel vreemd. Google maar een keer op SSD en kijk wat voor overdreven manuals je dan krijgt.

• Phuncz
  • Niet online
Met nutteloze in-de-war-brengende rommel als Samsung Magician doe ik zelfs de moeite nog niet om het flinterdunne boekje open te doen :)
Phuncz schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:32:
Met nutteloze in-de-war-brengende rommel als Samsung Magician doe ik zelfs de moeite nog niet om het flinterdunne boekje open te doen :)
Inderdaad. Daar komt nog bij dat al dat "tunen" en weet ik wat mensen niet allemaal uithalen niet alleen een hoop werk kost, het vertraagd het hele systeem ook nog eens. En je hoort inderdaad best wel creatieve verhalen.

Maar dat er mensen zijn die ccleaner enkele keren per dag laten lopen, 8)7 dat is nieuw voor mij.

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Reepje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:44:
[...]

Maar dat er mensen zijn die ccleaner enkele keren per dag laten lopen, 8)7 dat is nieuw voor mij.
Snap er de meerwaarde ook niet van. Ik moet dan elke keer opnieuw al mijn voorkeuren/passwords instellen.

• Phuncz
  • Niet online
Reepje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:44:
Omdat ie telkens files vind !! Files zijn traag !! :X

• Swordlord
Phuncz schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:29:
[...]

Omdat ie telkens files vind !! Files zijn traag !! :X
offtopic:
Nee jong... al die porno sites :+

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 27-12-2012 16:40 ]

Verwijderd

Ik heb hier een nieuwe laptop met een nieuwe SSD erin. Het is een Samsung PM830 mSata 32GB schijf die als cache geheugen wordt gebruikt. Met het programma CrystalDiskInfo heb ik de health van de schijf gecheckt en het programma geeft aan dat deze 96% is. De health had ik gecheckt 2 dagen na het eerste gebruik van de laptop. Toen bedroeg de health dus al 96%.

Nu is de laptop al een week of 2 gebruikt.
Hier de SMART waarden van de schijf(recente waarden):
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/3wpa7xf3n/ssd.jpg

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat een nieuwe SSD geen 100% health heeft? Lijkt er verder iets mis te zijn met mijn SSD?

Bij voorbaat dank

• Phuncz
  • Niet online
Neem die S.M.A.R.T. "health status" niet te serieus: het is uiteindelijk een interpretatie die CDM je geeft maar of het ook effectief 4% "slechter" is dan een 100% drive betwijfel ik zeer sterk.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Msel schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:28:
[...]

Snap er de meerwaarde ook niet van. Ik moet dan elke keer opnieuw al mijn voorkeuren/passwords instellen.
Ik gebruik ook ccleaner en deze gaat de boel elke keer bij het opstarten opschonen. Ik heb de cookies van de sites die ik vaak bezoek in de te bewarenlijst staan. Ik heb er geen problemen ermee, het opstarten gaat gewoon vliegensvlug.

• Spoenky
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Dat moederbord heeft toch sata-300?

Heb namelijk dezelfde en vraag me af wat de verliezen kwa snelheid zijn t.o.v sata-600
darryl schreef op woensdag 26 december 2012 @ 22:33:
Ik wil een samsung 840 pro 128GB kopen.
Ik vroeg mij af hoe jullie mij aanraden dit te gaan gebruiken. Ik ga in ieder geval windows 8 en office 2010 erop zetten. Maar dan is het nog niet vol natuurlijk.

- Moet ik op de SSD ook mijn documenten (word, excel, pdfjes) zetten om ze snel te kunnen openen, of kan dat gewoon op de HDD blijven staan?
- Is het verstandig om van de SDD twee partities te maken, of kan ik het beter bij 1 grote schijf laten
- Spelletjes: ik ben geen die-hard gamer. Maar is het aanbevolen op Fifa, Need for Speed, Football manager op de SSD te installeren of behaal ik daar maar geringe winst mee.
- Ik gebruik meerdere malen per dag CCleaner waarbij ik de veilige opschoning 3x gebruik, kan dat ook nog gewoon met een SSD zonder de levensduur sterk te verminderen

Systeem:
Asus P5Q-pro
Intel Q6600 @2.4
6GB ram
AMD HD4850
1x 500GB (7200rpm) 1x 1500GB (5400rpm)

mocht u zich afvragen waarom ik met de huidige configuratie ga voor een 6Gb/s schijf, alvast voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spoenky schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:45:
Dat moederbord heeft toch sata-300?

Heb namelijk dezelfde en vraag me af wat de verliezen kwa snelheid zijn t.o.v sata-600
[...]
sata 600 (sata3) is sneller. Maar je merkt het niet echt. Een goed geconfigureerde computer op sata3 zal mischien in 8 opstarten, op sata2 zal dat dan misschien 10 sekonden zijn. Tja. Voor sommige mensen is dat belangrijk, voor anderen weer niet zo.

Grote verschillen merk je wellicht bij het wegschrijven van grote files, zeg een video van 1 GB. (maar vraag je af hoevaak je dit doet, niet al te vaak hoop ik, want anders is je ssd zo vol). Met sata3 zal dat wellicht in 3 sekonden gedaan zijn, terwijl sata2 er dan 5 sekonden over doet.
Deze snelheden worden overigens alleen gehaald bij het schrijven vanuit het geheugen van de pc naar de ssd. Als je een video file vanuit je camera op de ssd wil zetten, geldt de lees snelheid van je camera: de ssd kan immers de file niet sneller schrjiven dan de lees snelheid van de camera. Als die camera dan aan een usb2 hangt, kan de snelheid voor zowel een sata2 als sata3 ssd op ongeveer 1 minuut uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zo, sinds gisteren ook aan de ssd voor m'n htpc.
scheelt een slok op een borrel!

vanmorgen overgestapt op de ms ahci drivers, en haal nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y1hp1Ak1DEtMI5GmNE1xE9ZW/thumb.png

hen een asus m4a78pro, en wilde dus de amd drivers installeren. Maar dat leverde een bsod op.
iemand al ervaring icm dat bord? is een 780 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
  • Laatst online: 17-04 14:26
Ik heb 2 Samsung 840 ssd's, maar hoe krijg ik deze als 1 schijf in Windows 8 zonder TRIM te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:37:
Ik heb 2 Samsung 840 ssd's, maar hoe krijg ik deze als 1 schijf in Windows 8 zonder TRIM te verliezen?
Terug brengen en één grotere kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
arnoud_h schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:32:
[...]

Terug brengen en één grotere kopen?
Bedankt voor je verhelderende reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:37:
Zorgen dat ze zonder partitie zijn ,daarna kun je tijdens de biios opstarten ctr / i indrukken waarna je in de intel bios een array kan maken .

Windows 8 houd wel van een ssd array ,performance index gaat bij 8 hoger als bij 7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:40:
[...]

BURN!...

Wat wil je anders? je plempt een vraag neer zonder verdere informatie, want misschien vermelden welk systeem je hebt, kan een hoop opties bieden... of zelf met suggesties komen die jij in gedachte had.

In elk geval, een discussie starten in dit soort gevallen, geen helpdesk vraag doen....

daarbij...
Ik zou ook 1 grotere ssd pakken dan Of gewoon los van elkaar draaien }:O

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:40:
[...]

De laatste Intel Raid drivers ondersteunen trim in een raid opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
Ik weet dat Windows 7 geen trim op raid of spannend volumes ondersteund

De configuratie is irrelevant op mogelijk de raid controller na.

Gaat erom in welke vormen Windows 8 trim ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:55:
Ik weet dat Windows 7 geen trim op raid of spannend volumes ondersteund

De configuratie is irrelevant op mogelijk de raid controller na.

Gaat erom in welke vormen Windows 8 trim ondersteund.
Zoek et je zelf uit dan... Als je koppig wilt zijn en slimmer denkt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:55:
[...]

De laatste Intel Raid drivers ondersteunen trim in een raid opstelling.
Hoe kun je controlleren of TRIM enabled is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:08:
[...]

Dit is niet ff zomaar...

Hex editor, je controleerd de locatie van een bestandje, bekijkt de HEX data. Je delete het daarna het bestandje en kijkt of de hex data ook is verdwenen...

Of je doet een drive torture, wat de drive in een degraded performance staat brengt. Als na het wissen van alle torture data de performance binnen enkele minuten terug is, dan werkt TRIM...

Alleen PGM5700 houd totaal geen rekening met de vereisten die er zijn, want er zijn meer verreisten dan alleen de nieuwste intel drivers voor RAID-0 Trim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VIRII schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:08:
[...]

Via google (u al bekend) http://lifehacker.com/564...-state-drive-in-windows-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
2 strikes... nog 1tje en je gaat terug de ssd schoolbanken in!

"FSutil (filesystem utilities) behavior query DisableDeleteNotify "
Wat doet dat commando? Het aan of uit zetten van TRIM passtrough voor het FILESYSTEM...

Dit heeft dus niets te maken met ondersteuning in de rest van de keten.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
Swordlord schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:11:
[...]

Dit is niet ff zomaar...

Hex editor, je controleerd de locatie van een bestandje, bekijkt de HEX data. Je delete het daarna het bestandje en kijkt of de hex data ook is verdwenen...

Of je doet een drive torture, wat de drive in een degraded performance staat brengt. Als na het wissen van alle torture data de performance binnen enkele minuten terug is, dan werkt TRIM...

Alleen PGM houd totaal geen rekening met de vereisten die er zijn, want er zijn meer verreisten dan alleen de nieuwste intel drivers voor RAID-0 Trim
Dus gewoon lekker als separate volumes gebruiken? :+

[ Voor 56% gewijzigd door VIRII op 28-12-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik dacht dat we dit station al gepasseerd hadden, en onderhand wel weten dat "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" helemaal niets bewijst.

Voor Trim support in Raid, laatste Intel Raid drivers, volgens mij werkt dat ook op Windows7, de grote vraag is volgens mij nog steeds, en wat mi. nog erg vaag is, zijn de Oroms in de biosen aangepast door de mobo fabrikanten om dit mogelijk te maken.
Voorzover ik hebt gelezen is dit nog enkel gelukt met aangepaste/getweakte Biosen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al terug van de schoolbanken, werkt hier overigens al meer dan 6 maanden hoor.

http://www.anandtech.com/...s-motherboards-we-test-it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIRII
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:41:

Helaas geen Intel 7 series chipset hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:28:
Ik dacht dat we dit station al gepasseerd hadden, en onderhand wel weten dat "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" helemaal niets bewijst.

Voor Trim support in Raid, laatste Intel Raid drivers, volgens mij werkt dat ook op Windows7, de grote vraag is volgens mij nog steeds, en wat mi. nog erg vaag is, zijn de Oroms in de biosen aangepast door de mobo fabrikanten om dit mogelijk te maken.
Voorzover ik hebt gelezen is dit nog enkel gelukt met aangepaste/getweakte Biosen.
Eigenlijk is trim ook supported onder xp , alleen niet automatiesch :)

Heb ook geprobeerd de bios van mijn P5Q te modden met een latere Orom ,is niet gelukt omdat die een intel matrix raid heeft. Het is niet makkelijker geworden met kiezen van hardware , verschillende nm cpu s passen op eenzelfde soort mobo .Kan me niet herrineren dat zoiets eerder mogelijk was met een intel chipset.
Met de ssd is het ook onoverzichtelijk ,er was eigenlijk altijd wel onderscheid tussen high end en low end chipsets . Vreemd , laat ze een keer een 10x sata chipset maken ,die 6 is te weinig :)

De ondersteuning van xp is eigenlijk fenomenaal , er wordt dan wel geen trim ondersteund maar het is heel goed mogelijk een trimtool te laten trimmen , trim op een raid array onder xp

Duurt geen minuten maar hooguit 5 seconden en veroorzaakt geen slijtage
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aDzWbPfSg6aoUKDy0021QiHD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
De toolbox van Intel is inderdaad een mooie tool, maar werkt enkel op de Intel SSD's.
Maar gaat er natuurlijk om dat Trim in Raid gewoon standard word, ongeacht AMD/Intel drivers, moederbord farikant of Bios, zoals Trim nu bestaat voor de single SSD.
Zo kan pgm5700 wel zeggen het werkt bij mij, en dat is mooi natuurlijk, maar is nog lang geen gemeengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had dit hier nog niet eerder gepost. Maar een tijdje terug bood ik aan om eens te testen of Windows 7 + Z77 platform met twee SSDs in RAID0 inderdaad aan TRIM doet. Dit blijkt inderdaad zo te zijn.

Testprocedure
Ik heb mijn SSDs bijna volgeschreven met random data door bestanden te kopiëren tot er nog maar enkele GBs vrij waren. Daarna de bestanden verwijderd, waarbij TRIM zijn werk zou moeten doen. Merk op dat ik zowel Windows als Linux partities gebruik. Enkel gebieden in de eerste 40% LBA zijn geTRIMed.

Before TRIM

Before-TRIM

After TRIM

After-TRIM

Interpretatie
Kijk naar de groene lijnen; de onderste rij zijn plaatsen waarvan de SSD wéét dat daar niets 'hoort' te staan, dus gaat hij ook niet van NAND lezen. Dit kan zijn omdat daar nooit naar geschreven is, of dat die ruimte is geTRIMed. En dat is wat er gebeurd is in de eerste 40% LBA. De partitie is natuurlijk niet helemaal leeg,

Conclusie
Hoewel het qua doorvoersnelheid moeilijk te zien is, omdat de Crucial M4 gewoon een heel snelle SSD is qua leesacties in een schone of nette staat, kun je wel zien dat TRIM zijn werk doet aan de random seeks; de groene lijnen. TRIM werkt dus op Z77 platform met recente Intel drivers met Intel RAID0 - andere configuraties niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoenky
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Ok thanks

Dus wel gewoon de moeite waard zonder mb-cpu -ddr3 upgrade?
Reepje schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 06:05:
[...]

sata 600 (sata3) is sneller. Maar je merkt het niet echt. Een goed geconfigureerde computer op sata3 zal mischien in 8 opstarten, op sata2 zal dat dan misschien 10 sekonden zijn. Tja. Voor sommige mensen is dat belangrijk, voor anderen weer niet zo.

Grote verschillen merk je wellicht bij het wegschrijven van grote files, zeg een video van 1 GB. (maar vraag je af hoevaak je dit doet, niet al te vaak hoop ik, want anders is je ssd zo vol). Met sata3 zal dat wellicht in 3 sekonden gedaan zijn, terwijl sata2 er dan 5 sekonden over doet.
Deze snelheden worden overigens alleen gehaald bij het schrijven vanuit het geheugen van de pc naar de ssd. Als je een video file vanuit je camera op de ssd wil zetten, geldt de lees snelheid van je camera: de ssd kan immers de file niet sneller schrjiven dan de lees snelheid van de camera. Als die camera dan aan een usb2 hangt, kan de snelheid voor zowel een sata2 als sata3 ssd op ongeveer 1 minuut uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

8 seconden? Haalt iemand dat? Ik doe er met cold boot nu 40 seconden over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:41:

Zoals ik al zei, er zijn meer vereisten dan alleen de nieuwste Intel drivers...
Zo is de nieuwste intel OROM van de storage controller een vereiste..
Maargoed, lezen is moeilijk?
Complexe mods, leuk als proof of concept eerder...
Maar niet om zomaar even aan te raden jammer genoeg...

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 28-12-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:14:
8 seconden? Haalt iemand dat? Ik doe er met cold boot nu 40 seconden over...
Sleutelwoorden: clean install, Windows 8, UEFI.

Je kan het met een Windows 7 setup ook krijgen op een toestel met een klassieke BIOS maar dan moet je het geluk hebben dat je véél kan uitschakelen dat voor vertraging zorgt en dan moet je Windows 7 tweaken dat de meeste services delayed starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:46:
Ik heb hier een nieuwe laptop met een nieuwe SSD erin. Het is een Samsung PM830 mSata 32GB schijf die als cache geheugen wordt gebruikt. Met het programma CrystalDiskInfo heb ik de health van de schijf gecheckt en het programma geeft aan dat deze 96% is. De health had ik gecheckt 2 dagen na het eerste gebruik van de laptop. Toen bedroeg de health dus al 96%.

Nu is de laptop al een week of 2 gebruikt.
Hier de SMART waarden van de schijf(recente waarden):
[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat een nieuwe SSD geen 100% health heeft? Lijkt er verder iets mis te zijn met mijn SSD?

Bij voorbaat dank
Phuncz schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:53:
Neem die S.M.A.R.T. "health status" niet te serieus: het is uiteindelijk een interpretatie die CDM je geeft maar of het ook effectief 4% "slechter" is dan een 100% drive betwijfel ik zeer sterk.
Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Of antwoord kan geven op mijn oorspronkelijke vraag?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Die waarden zien er normaal en goed uit: alles wat een negatieve beschrijving heeft, heeft als waarde 0 (nog nooit voorgekomen). En wat betreft het health%: je kan zo een schijf hebben die eerst hoog scoort en na 2 maanden aan gort ligt, terwijl een schijf met lagere score nog jaren meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 23:57:
[...]

[...]

Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Of antwoord kan geven op mijn oorspronkelijke vraag?

Bvd
idd , smart is niet altijd betrouwbaar , je moet wel in de gaten houden of er geen waardes oplopen .

Phuncz , heb hier sinds 2009 w 7 draaien van hd niks getweaked ,nu zet ik er sinds kort een kleine cache ssd tussen en hij boot in 9.5 seconden . Sta versteld van het cache gebeuren ,de kleine reads en writes worden opgevangen door die ssd . Het is jammer dat deze ssd niet voldoet omdat die een write heeft van 40MB . Het is een rare manier van raid zo een cache ssd ,de max write wordt bepaald door de ssd .

vreemde score voor een hd waarbij alleen de acces time read van hd komt , de rest is gewoon ssd :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6cjdNdEqOAKtB6EuRweFtgpX/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:01:
Phuncz, heb hier sinds 2009 w7 draaien van hd niks getweaked ,nu zet ik er sinds kort een kleine cache ssd tussen en hij boot in 9.5 seconden.
Heb hier ook een Windows 7 install van 2009 lopen (waar is de tijd dat een Windows install na een half jaar gaar was) en het systeem is nog vlot maar onder de 40 seconden boottijd zal ik nooit komen, het systeem verknoeit teveel tijd in de BIOS in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik die w7 alleen voor partities maken , backups maken en andere software die eigenlijk geen aanslag doet op het booten . Daarvoor is het net een clean install , ondanks dat die uit 2009 is . Dalijk als de suport in 2014 voor xp afloopt wordt het tijd helemaal op te schuiven naar w7 of w8 .

Heb die cache ssd weer eruitgehaald ,leuk om te proberen ,maar zeker de moeite voor mensen met een hybride setup .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een maken van een backup alvorens ik m'n nieuwe SSD erin gooi. Kan ik dat ding gewoon via SATA3 aansluiten en vervolgens m'n OS erop installeren terwijl m'n huidige HDD verschijnt als een extra partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat kan niet. (zeg nooit nooit).

De hd dus ontkoppelen. os erop. dan de hd er weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backup compleet! Het klopt dat Sata 2 kabels hetzelfde zijn als Sata 3, toch? :$ Dus mijn plan van aanpak:

1. HDD ontkoppelen, SSD via sata kabel erin pluggen
2. OS installeren
3. HDD erin pluggen en formatteren in Windows zelf en als 't goed is
4. in de explorer een partitie zien wat de SSD is en een partitie zien wat de HDD is

Het gaat trouwens om een Samsung 840 250GB en om te voorkomen dat ie ineens langzaam wordt moet je 20GB vrijhouden als ik 't goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo is het.
Je hoeft de hdd niet te formateren, maar een schone start is ook mooi. Ik zou de hdd even niet formateren. Als je nu onverhoopt toch wat kwijt bent, of je wil even kijken hoe dat ook alweer opde hdd stond (ik was eens ooit mijn bladwijzers kwijt van firefox, om maar eens wat doms te noemen), kan je er nog bij. In dat geval koppel je de ssd los, de computer zal dan als vanouds weer van de hdd opstarten.
20 Gb vrijhouden kan je doen. Maar volgens mij is ook dat niet nodig (ik neem aan dat je bedoelt 230 gb formateren). Een schijf tot de rand vullen is nooit goed, of het nu een ssd of een hdd is.
In de explorer zie je je ssd als c, de hd als d schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Reepje op 29-12-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 't aan de praat gekregen. Er is alleen wel een vage System Reserved partitie zichtbaar, voor zover ik weet hoort die verborgen te zijn toch?

Afbeeldingslocatie: http://i1207.photobucket.com/albums/bb464/QuakeFX/Forum/Untitled_zpsdf53f623.jpg
In het windows installatie menu werden er automatisch 2 van deze partities aangemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2012 18:35 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.