Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 22:29:
[...]

De Crucial M4 128GB heeft zijn betrouwbaarheid bij mij in iedere geval niet bewezen, ik stuurde mijn notebook weg voor garantie, heb de SSD eruit gehaald, HDD terug en wou via externe doosje de schijf uitlezen op mijn Nexus 7 en toen deed hij het nog, daarna is ie dus dood gegaan en maakte hij zoemend geluid.
Dat is niet leuk maar blijft meer een persoonlijke ervaring als dat je kan stellen dat een M4 onbetrouwbaar is.

Helemaal honderd procent feilloos is eigenlijk zogoed als onmogelijk in alles wat met onze techniek te maken heeft. Feilloos zijn computers van NASA en de space shuttle , daar kan geen fout in voorkomen.
Ze proberen allemaal een goed produkt neer te zetten , maar een ssd is toch iets aparts om te ontwikkelen .
Al de grote bedrijven hebben wel eens slechte firmware gehad en bugs waarbij de diversiteit aan hardware zoals moederborden en Os software het niet makkelijker maken . Het zal voor Samsung makkelijker zijn om nands te maken voor hun eigen produkten zoals smartphones die helemaal volgens eigen specs gebouwd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik was eigenlijk overtuigd om voor mijn nog te bouwen HTPC de Samsung 830 64gb aan te schaffen. Uiteindelijk hoeft er alleen maar Win7, XBMC en misschien nog een eenvoudig spelletje hier of daar op te staan en daar voldoet 64gb prima, want ik stream de films vanaf m'n nas.

Maar na er wat in te gaan verdiepen kwam ik een aantal keer tegen dat de 128gb uitvoering behoorlijk sneller is en uiteindelijk natuurlijk maar zo'n 30-40 euro duurder is. Die extra ruimte heb ik eigenlijk niet perse nodig, maar ga ik het snelheidsverschil in de praktijd merken? Is dat het verschil tussen 15 seconden windows starten, of 14 seconden? Of zijn die verschillen groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merkbare prestatieverschillen tussen moderne SSDs zijn er niet/nauwelijks, zeker niet voor desktops. De 4K random read performance van 20MB/s is nog steeds de belangrijkste specificatie en die is voor vrijwel alle SSDs gelijk. Maak dus geen beslissing op basis van prestaties, hooguit meer opslag, prijs en eventueel toekomstig gebruik. 128GB lijkt wel een mooie grootte te zijn, maar de 64GB is hardstikke snel. Het scheelt alleen iets qua sequential write; dat is de minst belangrijke specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Moet je bij een SSD nog (zo'n 10%) vrije opslagruimte overhouden zoals bij een HDD het geval is? Of mag alles helemaal vol? Want Win7 zal zo'n 20GB in beslag nemen en voor je het weet zit je waarschijnlijk toch aan in totaal 40GB aan allerlei applicaties, updates, temp mappen en weet ik het allemaal. Hmm lastige keuze. Prijsverschil tussen 64gb en 128gb is natuurlijk niet al te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als je een SSD volpompt wordt hij trager

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:41:
Uh firmware 0009, de m4 is gewoon plots overleden, niks raars mee gedaan, maar het is wel op moment gebeurd dat mijn backup schijf terug in de notebook moest omdat die bij de notebook origineel hoorde.
Misschien heeft ie een donder statische elektriciteit gehad toen je hem er uit nam?

Kan heel snel in de winterperiode, je hebt het zelf niet eens in de gaten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:04:
maar je merkt wel dat Samsung die 830 het uit faseren is, veel grote ketens verkopen hem al niet meer en daar heb je de keuze tussen de 840 of 840 pro.
Op zich is dat spijtig, maar ik vind het niet zo erg als de 840 Pro rap in prijs daalt en zo marginaal duurder wordt dan de 830 nu is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
hars73 schreef op zondag 16 december 2012 @ 20:26:
Moet je bij een SSD nog (zo'n 10%) vrije opslagruimte overhouden zoals bij een HDD het geval is? Of mag alles helemaal vol? Want Win7 zal zo'n 20GB in beslag nemen en voor je het weet zit je waarschijnlijk toch aan in totaal 40GB aan allerlei applicaties, updates, temp mappen en weet ik het allemaal. Hmm lastige keuze. Prijsverschil tussen 64gb en 128gb is natuurlijk niet al te groot.
Mijn Windows 7 install is 2,5 jaar oud en is 27GB. Daar zit nog een Service Pack en vele updates tussen. Het enige dat "onnodig" schijfruimte kan innemen is een grote swapfile (1GB is ruim voldoende voor 4GB en meer RAM), herstelkopieën/herstelpunten, hibernate file (zet sluimerstand uit in energie-instellingen) en nooit je temp files cleanen (CCleaner goes a long way).

Maar waarom Windows 7 voor XBMC ? OpenELEC ! Heb je maar 256MB opslag nodig oftewel een kleine USB-stick of SD-kaartje. Als je enkel XBMC nodig hebt, heeft het geen zin om een volledig OS te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Phuncz schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:16:
[...]

Mijn Windows 7 install is 2,5 jaar oud en is 27GB. Daar zit nog een Service Pack en vele updates tussen. Het enige dat "onnodig" schijfruimte kan innemen is een grote swapfile (1GB is ruim voldoende voor 4GB en meer RAM), herstelkopieën/herstelpunten, hibernate file (zet sluimerstand uit in energie-instellingen) en nooit je temp files cleanen (CCleaner goes a long way).

Maar waarom Windows 7 voor XBMC ? OpenELEC ! Heb je maar 256MB opslag nodig oftewel een kleine USB-stick of SD-kaartje. Als je enkel XBMC nodig hebt, heeft het geen zin om een volledig OS te gebruiken.
Ik ken OpenELEC, maar ik wil naast XBMC meer dingen met de HTPC gaan doen (vooral dingetjes voor de kids zoals karaoke, lichte kindergames, een keer wat browsen op internet, een keer een powerpointpresentatie etc.), dus heb windows nodig. Ik heb m'n wensenlijstje al aangepast en de 64GB Samsung830 vervangen door de 128GB. Die extra uitgave is eenmalig en ben ik snel weer vergeten ;)

De 830 128GB is trouwens wel rap duurder aan het worden nu omdat ie uitgefaseerd wordt. :|
En ik wil/kan al m'n spulletjes eigenlijk pas in januari gaan aanschaffen. De 840 is wel licht aan het zakken (gevoelsmatig een mindere keuze, maar niet echt op feiten gebaseerd), hopen dat de 840Pro dat redelijk snel gaat doen.

[ Voor 16% gewijzigd door hars73 op 17-12-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De 128GB is waarschijnlijk ook de meest-gevraagde en gezien er geen productie meer van is, daalt het aanbod zonder afnemende vraag. Resultaat: prijs omhoog. Ik denk dat we hem gaan zien eindigen aan de prijs van de 840 Pro 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 23:28
Is het nu zo dat de Samsung 830 van 256 GB sneller is dan de 128 GB variant, of is dat minimaal?
Het is dezelfde controller, je zou dan toch zeggen dat ze even snel zouden moeten zijn.
Wilde bij Bol de 256GB kopen voor 165 euro, maar die is uitverkocht en steeds meer shops hebben ze niet meer en lees hier nu dat ze uitgefaseerd worden. Wel dik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaag
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Van de zomer hield mijn M4 64GB in mijn notebook er spontaan mee op, deze had ik toen zo'n 12 maanden, M4 werd niet meer herkend in de BIOS (getest in notebook en desktop), kon er niks meer mee, helemaal dood. RMA gestuurd. Vijf weken later kreeg ik dan eindelijk een nieuwe (beetje erg lang imo). Deze ligt nog steeds nieuw in het doosje op me bureau.

In mijn desktop had ik een M4 128GB, en 16/11/2012 hield deze er ook spontaan mee op, exact zelfde probleem als die in de notebook, niet meer herkend in BIOS. Wederom vanalles geprobeerd (powercycle etc.), geen effect, ook dood. Deze ook RMA, en wederom wachten op vervanging.

Heb nu maar een Samsung 830 256GB in me desktop gestoken, hopelijk blifjt deze het gewoon doen. Geen Crucial meer voor mij, de M4 64GB zal ik waarschijnlijk wel weer in mijn notebook proppen omdat die normale HD die er nu inzit gewoon echt niet vooruit te branden is (bestanden sla ik ook niet op SSD op, dus maakt niet zoveel uit als ie dan weer crashed :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goof2000 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:00:
Is het nu zo dat de Samsung 830 van 256 GB sneller is dan de 128 GB variant, of is dat minimaal?
Het is dezelfde controller, je zou dan toch zeggen dat ze even snel zouden moeten zijn.
Wilde bij Bol de 256GB kopen voor 165 euro, maar die is uitverkocht en steeds meer shops hebben ze niet meer en lees hier nu dat ze uitgefaseerd worden. Wel dik zonde.
Heb ze hier beide, de 256 is alleen sneller met schrijven.
de 128 gb
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/363Samsung_SSD_830_128GB.jpg

de 256 gb

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/453Samsung_SSD_830_256GB_.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 24-09 23:28
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:15:
[...]

Heb ze hier beide, de 256 is alleen sneller met schrijven.
de 128 gb
[afbeelding]

de 256 gb

[afbeelding]
Dank je, heb besloten de 256 GB te kopen. (171 euro vond ik best netjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Dav1d schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:40:
Aan iedereen: Crucial M4 256GB momenteel €129 incl. verzending
http://www.amazon.de/dp/B004W2JL2A
Ter informatie, ze komen met firmware 000F. (mijn exemplaar zat vandaag in de post).

Even een vraagje, zou flashen via een HD docking station met eSATA aansluiting (externe kabel) gewoon werken? Of moet dit ding echt als C:\ schijf ingesteld zijn?

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50
reviews: Tweakers Awards 2012: de uitslag

Samsung 830 is een terechte winnaar en verdiend ook die prijs, perfect product en goede betrouwbaarheid.

Alleen Zucht... Het simpele alleen review lezende volk (dus snelste is beste) heeft ook zijn stem laten horen...
Samsung 840 als 2de? Een onbewezen product... Yeah right...
Mensen moeten niet alleen mening stemmen, maar juist stemmen op iets waar ze ook wat van af weten...

Edit:
En nu weer afkoelen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 17-12-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 07:22
Afgelopen week mijn pc ge-updated , en hier een samsung 830 (128 gb) ingezet :-). (desktop upgrade kit, met bracket en software e.d.)

zojuist even crystaldiskmark een testje laten doen (V.3.0.2 overigens)
(tijdens test was steam aan het downloaden met 1,5 mb/s en outlook draaiende) Verder niets spannends.

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/3172/cdmbenchmark.jpg[/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35

KabalA!

[ No-Life ]

Goof2000 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:00:
Ik heb gister nog een 830 256Gb laptopkit besteld bij bol (kestcadeau voor mn vader). Had hem besteld voor inderdaad 165,- , kijk ik 2 uur later, was dezelfde set 196,- :X
Wel 100 veren in de aars voor bol, gister rond 13.00uur besteld en vandaag om 11.00uur lag hij hier op tafel _/-\o_

Wil er zelf ook nog 1 voor in mn laptop, maar aangezien er weer allemaal nieuwe modellen komen (en ik een 5xx Gb versie wil) wacht ik denk ik nog even :) Kunnen de prijzen zakken en de firmwares gedebugged worden :P

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraaag schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:06:
Van de zomer hield mijn M4 64GB in mijn notebook er spontaan mee op, deze had ik toen zo'n 12 maanden, M4 werd niet meer herkend in de BIOS (getest in notebook en desktop), kon er niks meer mee, helemaal dood. RMA gestuurd. Vijf weken later kreeg ik dan eindelijk een nieuwe (beetje erg lang imo). Deze ligt nog steeds nieuw in het doosje op me bureau.

In mijn desktop had ik een M4 128GB, en 16/11/2012 hield deze er ook spontaan mee op, exact zelfde probleem als die in de notebook, niet meer herkend in BIOS. Wederom vanalles geprobeerd (powercycle etc.), geen effect, ook dood. Deze ook RMA, en wederom wachten op vervanging.

Heb nu maar een Samsung 830 256GB in me desktop gestoken, hopelijk blifjt deze het gewoon doen. Geen Crucial meer voor mij, de M4 64GB zal ik waarschijnlijk wel weer in mijn notebook proppen omdat die normale HD die er nu inzit gewoon echt niet vooruit te branden is (bestanden sla ik ook niet op SSD op, dus maakt niet zoveel uit als ie dan weer crashed :p).
Ah ik ben dus niet de enige waar de Crucial M4 spontaan dood van gegaan is, wel vervelend dat jij zo'n lange RMA in moet, ik had hem snel geruild voor de Intel 330 180GB ( Ik had een Crucial M4 128GB ).

Wat ik meest vervelend vind is dat je altijd wel wat data verliest bij zo'n SSD die kapot gaat, als consument maak je ja niet constant backups.

En bij een SSD valt ook niet veel te redden als die dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
Ook maar eens CrystalDiskMark gedraaid. Heb een samsung 840 gekocht. Had liever een 830 gehad en dat ook wel gekund voor 20 euro meer, maar had ook geen zin om te wachten en alleen Mycom was open afgelopen zondag.
Het voelt sowieso lekker aan (mijn eerste SSD) maar de benchmark resultaten zijn niet opzienbarend geloof ik. Laptop is een Lenovo Edge 15 Intel I3 380m. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/85421778/Samsung%20SSD%20840.png

[ Voor 5% gewijzigd door maxtrash op 17-12-2012 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

CapTVK schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:34:
[...]

Ter informatie, ze komen met firmware 000F. (mijn exemplaar zat vandaag in de post).

Even een vraagje, zou flashen via een HD docking station met eSATA aansluiting (externe kabel) gewoon werken? Of moet dit ding echt als C:\ schijf ingesteld zijn?
Ik heb de M4 256GB inmiddels ook binnen, met firmware 000F.
De firmware ga ik niet updaten, daar de laatste 2 firmware's 'optioneel' zijn, dus alleen aan te raden als je echt problemen ervaart met 000F die in de nieuwere firmware's ge-'fixed' worden.

De 1 na laatste firmware 010G geeft veel problemen, en de nieuwste firmware 040H moet zich nog bewijzen.
Mocht je toch updaten en als daarna het willekeurig voorkomt dat de SSD niet herkent wordt door het (UEFI) BIOS, dan weet je waar het aan ligt. :P Powercyclen en de SSD enkele minuten met alleen de stroomkabel verbinden (interne selftest & recovery-procedure) en hij wordt weer herkent in de meeste gevallen. Teruggaan naar firmware 000F lost dit probleem permanent op.
Post eens een AS SSD screen...

Je laptop heeft Sata2 (SATA300) & er zijn diverse powersaving's actief, je kan proberen te testen met Prime95 op 1 core/ 1-thread actief en daarna(ast) de benchmark starten (AS SSD / CDM-100MB).

[ Voor 13% gewijzigd door bitshape op 17-12-2012 20:03 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rielplayer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:40
Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/513/ssdry.jpg

goede cijfers? of moet ik nog aanpassingen maken in mijn systeem. ssd is een samsug 830 128gb in een dell ispiron 17r se i5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
rielplayer schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:14:
[afbeelding]

goede cijfers? of moet ik nog aanpassingen maken in mijn systeem. ssd is een samsug 830 128gb in een dell ispiron 17r se i5
Misschien een common sense add-on...
Want er is genoeg vergelijkings materiaal te vinden, notabene een paar post van te voren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Zit toch wel een beetje in dubio.. ik kan/wil eigenlijk pas in het nieuwe jaar een SSD aanschaffen waarbij m'n voorkeur naar de 128GB samsung 830 gaat. Alleen zou het me niet verbazen dat ie in januari bijna op dezelfde prijs zit als de 840pro. Maar ja de betrouwbaarheid van de 840pro is natuurlijk nog niet bewezen en die van de 830 wel. Of zie ik dat verkeerd en is de 840pro tot nu toe net zo betrouwbaar gebleken (behalve de bekende bugjes in de beta firmware die nooit publiekelijk uitgeleverd is) als de 830? Want in dat geval wacht ik toch gewoon tot in januari en zie wel wat de prijzen gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 17-12-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

840 firmware update: http://tweakers.net/meukt...4/samsung-ssd-840-10.html

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:38:
reviews: Tweakers Awards 2012: de uitslag

Samsung 830 is een terechte winnaar en verdiend ook die prijs, perfect product en goede betrouwbaarheid.

Alleen Zucht... Het simpele alleen review lezende volk (dus snelste is beste) heeft ook zijn stem laten horen...
Samsung 840 als 2de? Een onbewezen product... Yeah right...
Mensen moeten niet alleen mening stemmen, maar juist stemmen op iets waar ze ook wat van af weten...
Dat mensen een andere mening hebben, maakt ze niet onnozel.

Samsung heeft zich al jarenlang bewezen als een fabrikant die betrouwbare SSD's levert. Het is helemaal niet raar wanneer mensen er dan vanuit gaan dat de 840 Pro óók betrouwbaar zal zijn. Vooral omdat het een evolutie is van de 830, en niet heel erg veel wijzigingen heeft.

Dat er in een pre-release versie nog wat problemen waren, is daarbij irrelevant. Het gaan om wat de consumenten krijgen. Tot nu toe heeft Samsung daarmee een zeer goede naam opgebouwd, en er is geen reden om aan te nemen dat dat plotseling gaat veranderen.

Sowieso, de prijs is voor nieuwe producten. Daarbij is het per definitie onmogelijk om keiharde conclusies over de betrouwbaarheid te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:36:[...] Het is helemaal niet raar wanneer mensen er dan vanuit gaan dat de 840 Pro óók betrouwbaar zal zijn.
In het artikel wordt gesproken over de 840-series. Waar lees jij pro?
hars73 schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:12:Zit toch wel een beetje in dubio.. ik kan/wil eigenlijk pas in het nieuwe jaar een SSD aanschaffen waarbij m'n voorkeur naar de 128GB samsung 830 gaat.
Of zie ik dat verkeerd en is de 840pro tot nu toe net zo betrouwbaar gebleken als de 830? Want in dat geval wacht ik toch gewoon tot in januari en zie wel wat de prijzen gaan doen.
Beide SSD's beschikken over MLC NAND. In tegenstelling tot de 840pro heeft de 830 heeft een bewezen trackrecord. Aangezien laatsgenoemde disk EOL gaat/is zal de beschikbaarheid afnemen, hetgeen de prijs zal opdrijven.

Naar mijn idee zijn er twee opties:
  1. wil je een 830; koop 'm dan nu zodat je vanaf morgen kunt genieten van je upgrade
  2. wil je speculeren op dalende prijzen o.i.d., wacht dan af wat er komen gaat...

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Jorruchie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:02:
[...]

Beide SSD's beschikken over MLC NAND. In tegenstelling tot de 840pro heeft de 830 heeft een bewezen trackrecord. Aangezien laatsgenoemde disk EOL gaat/is zal de beschikbaarheid afnemen, hetgeen de prijs zal opdrijven.

Naar mijn idee zijn er twee opties:
  1. wil je een 830; koop 'm dan nu zodat je vanaf morgen kunt genieten van je upgrade
  2. wil je speculeren op dalende prijzen o.i.d., wacht dan af wat er komen gaat...
Tja tis dat ik een htpc ga bouwen met daarin een ssd. ik heb nog geen enkele hardware hiervoor en wilde zo rustig aan in januari de boel een beetje gaan verzamelen en aanschaffen. En inderdaad zijn er alleen maar die twee opties die je noemt en die 25 euro extra die de 840pro op dit moment kost tov de 830 is voor mij niet het probleem. Het is de eventuele betrouwbaarheid die ik toch wel belangrijk vind. En daar is natuurlijk nog niet zoveel over te zeggen. Maar je zou zeggen dat de 840pro dezelfde technieken gebruikt als de 830 en Samsung het toch voor mekaar zou moeten krijgen om gewoon betrouwbare producten op de markt te zetten (met eventueel wat firmware fixes de komende tijd).

En de Intel 330 180GB? Zou dat een betrouwbaar (maar iets minder snel) alternatief kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 18-12-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Over de SSD techniek is genoeg te vinden in dit topic. Kort samengevat is het NAND geheugen niet de grootste zorg, maar de (firmware) van de controller. Ondanks uitvoerig testen kan er enige tijd overheen gaan voordat een SSD uiteindelijk de fase van "volwassenheid" heeft bereikt.

Ik verwacht dat ook de 840pro zich zal ontwikkelen tot een betrouwbare SSD. Je moet jezelf echter afvragen of je bereid bent om het risico te lopen op bepaalde "kinderziektes". Deze kunnen mogelijk leiden tot herinstallatie of een RMA traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Heb de Samsung830 128GB net besteld.. leek me toch de verstandigste keus nu het nog kan.
En nog een groot voordeel, ik hoef niet meer te twijfelen :P

[ Voor 26% gewijzigd door hars73 op 18-12-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:15:
[...]

Ah ik ben dus niet de enige waar de Crucial M4 spontaan dood van gegaan is, wel vervelend dat jij zo'n lange RMA in moet, ik had hem snel geruild voor de Intel 330 180GB ( Ik had een Crucial M4 128GB ).

Wat ik meest vervelend vind is dat je altijd wel wat data verliest bij zo'n SSD die kapot gaat, als consument maak je ja niet constant backups.

De 64GB die terug gekomen is van RMA is ook defect......... :/ 8)7 :( :X De vervangende 128GB verwacht ik ergens in de komende 14 dagen.

Blijf bezig zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Vraaag op 18-12-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:15:
Ah ik ben dus niet de enige waar de Crucial M4 spontaan dood van gegaan is
Nee hoor, hier ook een slachtoffer ;w
Daarmee ben ik het niet eens. Backups maken is je eigen verantwoordelijkheid, daar heeft het weinig mee te maken dat je wel of niet een consument bent. Zeker met OS'en als Windows 7 en OS X is een automatische (system) backup voor iedereen beschikbaar, zonder moeilijke termen. Maar de meeste consumenten zijn nog naiëf in de zin dat ze niet erbij stil staan dat alle electronica, inclusief de opslag van hun gegevens, ooit zonder aankondiging kapot gaan.
Bij een hardeschijf ook niet hoor. Je kan soms hebben dat ze "raar" doen maar dan is het ook maar een vraagteken wanneer hij het toch helemaaal opgeeft. En bij een HDD hoor je het soms nog als er iets mis is met de mechaniek, een SSD maakt helemaal geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Phuncz schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:45:

[...]

Bij een hardeschijf ook niet hoor. Je kan soms hebben dat ze "raar" doen maar dan is het ook maar een vraagteken wanneer hij het toch helemaaal opgeeft. En bij een HDD hoor je het soms nog als er iets mis is met de mechaniek, een SSD maakt helemaal geen geluid.
Ook voor SSDs bestaan data recovery services. Okee, het kost een godsvermogen, maar als je data ECHT belangrijk is heb je die mogelijkheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:45:
[...]

Nee hoor, hier ook een slachtoffer ;w

[...]

Daarmee ben ik het niet eens. Backups maken is je eigen verantwoordelijkheid, daar heeft het weinig mee te maken dat je wel of niet een consument bent. Zeker met OS'en als Windows 7 en OS X is een automatische (system) backup voor iedereen beschikbaar, zonder moeilijke termen. Maar de meeste consumenten zijn nog naiëf in de zin dat ze niet erbij stil staan dat alle electronica, inclusief de opslag van hun gegevens, ooit zonder aankondiging kapot gaan.

[...]

Bij een hardeschijf ook niet hoor. Je kan soms hebben dat ze "raar" doen maar dan is het ook maar een vraagteken wanneer hij het toch helemaaal opgeeft. En bij een HDD hoor je het soms nog als er iets mis isIK met de mechaniek, een SSD maakt helemaal geen geluid.
Ik ben wel mee eens dat je back-ups moet maken en doe dat zelf ook en omdat een externe HDD ook stuk kan gaan heb ik foto's die ik niet kwijt wil in de cloud staan en documenten ook.

Maar blijft vervelend, je verwacht niet dat je SSD zo snel stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

hars73 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:52:
Heb de Samsung830 128GB net besteld.. leek me toch de verstandigste keus nu het nog kan.
En nog een groot voordeel, ik hoef niet meer te twijfelen :P
Cheers! Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb 'm zelf ook. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 10:41

seninha

god's right foot

Ik heb van de week mijn systeem een upgrade gegeven, waaronder 2x Samsung 830 128gb (1x voor OSX)

Systeem draait nu met Windows 7 64 bits.
Nou is dit mijn allereerste SSD die ik ga gebruiken (buiten een 30gb SSD in mijn XBMC Asrock systeem) in een desktop.
Vraag me nu af of ik iets moet instellen of uit moet zetten zodat de schijf goed z'n werk blijft doen?
Of regelt windows dat allemaal voor mij?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

^ deze vraag is hier al zo vaak voorbij gekomen. Gebruik s.v.p. even de zoekfunctie [clean install, AHCI].

[ Voor 12% gewijzigd door Jorruchie op 18-12-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:03:
[...]
Ik ben wel mee eens dat je back-ups moet maken en doe dat zelf ook en omdat een externe HDD ook stuk kan gaan heb ik foto's die ik niet kwijt wil in de cloud staan en documenten ook.
Gelukkig besef je dat. Vroeger stond ik in de verkoop en men dacht heel vaak dat als je alles énkel op je externe HDD zet, je ineens veilig bent voor enig mogelijk onheil. Echter heb je natuurlijk méér kans dat een externe HDD kapot gaat (goedkopere controller/voeding, kan vallen, connector die kortsluiting maakt,...).
Maar blijft vervelend, je verwacht niet dat je SSD zo snel stuk gaat.
Ik ben ondertussen wel gewoon dat nieuwe technieken voor iedereen nieuw en onverkend terrein is. Kijk maar eens naar een aantal jaren geleden, toen was bijvoorbeeld Write Amplification nog helemaal niet bekend bij de consumenten. Het is een volledige nieuwe techniek met nieuwe eisen en nieuwe resultaten. Zodra ik met SSD's begon ben ik overgeschakeld op weekelijkse system images en dagelijkse backup van documenten van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:36:
[...]

Dat mensen een andere mening hebben, maakt ze niet onnozel.

Samsung heeft zich al jarenlang bewezen als een fabrikant die betrouwbare SSD's levert. Het is helemaal niet raar wanneer mensen er dan vanuit gaan dat de 840 Pro óók betrouwbaar zal zijn. Vooral omdat het een evolutie is van de 830, en niet heel erg veel wijzigingen heeft.
De Samsung 840 is alles behalve een doorevolutie van de Samsung 830... De gehele controller is op de schop genomen, meer cores, andere logica ga zo maar door. Dat is geen evolutie op een huidige serie, dat is een compleet nieuw ontwerp.

De 840 PRO is het vergelijkbaar met de 830 wel... maar ga je kijken naar de 840 gewoon, dan zit je met een veel ander type SSD. Want het gebruik van TLC nand maakt het een compleet andere SSD, gericht op een veel ander publiek.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:36:
[...]
Dat er in een pre-release versie nog wat problemen waren, is daarbij irrelevant. Het gaan om wat de consumenten krijgen. Tot nu toe heeft Samsung daarmee een zeer goede naam opgebouwd, en er is geen reden om aan te nemen dat dat plotseling gaat veranderen.

Sowieso, de prijs is voor nieuwe producten. Daarbij is het per definitie onmogelijk om keiharde conclusies over de betrouwbaarheid te trekken.
Samsung heeft een goede naam op gebouwd, het is ook mooi dat mensen dat vertrouwen direct hebben.
Maar de Tweakers award zijn juist NIET voor nieuwe producten.
De tweakers award zijn er om te kijken welke producten, goed worden bevonden, goede prijs/performance en voornamelijk het respect en vertrouwen hebben verdient van tweakers over de loop van dat jaar.

Met een product dat net iets meer dan 1 maand op de markt is, kun je moeilijk zeggen dat het al alle respect heeft verdient.

Als de Samsung 830 er niet was geweest, dan had de Crucial M4 waarschijnlijk met de prijs weggelopen, want het is samen met de Samsung 830, de meest aangeraden SSD van 2012. Dit product is nou al bijna 2 jaar op de markt, dus het is echt niet een wedstrijdje tussen nieuwe producten...

Nog leuker, in de nominaties voor de Beste SSD hier op het forum, is de 840 serie nooit naarvoren gekomen en is door de redactie van tweakers er gewoon tussen geplemp om opvulling te hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 18-12-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen waarvan hun SSD spontaan dood gaat zonder reden: je kunt controleren bij je neiuwe SSD of je bovenmatig veel onverwacht stroomverlies hebt. Met een programma als CrystalDiskInfo of HDtune kun je de SMART gegevens van je SSD uitlezen. Daarin staat ook:

Power Cycle Count
en
Unexpected Power-Loss count

De eerste geeft aan hoeveel keren het apparaat aan en uit is geweest, zeg 200 keer. De ander geeft aan hoeveel van die 200 keer die stroom niet netjes is weggevallen, en er dus een risico voor corruptie is geweest die de firmware niet kan oplossen, dan heb je dus een SSD die fysiek prima in orde is, maar corrupt is geraakt en niet meer functioneert zonder een Secure Erase.

Als het zo is dat je Unexpected Power-Loss bijna zo groot is als je totale Power Cycle Count, dan is er iets vreemds aan de hand. Bijna elke keer dat je SSD stroom verliest, geldt dit dan als risicomoment. De oorzaak hiervan kan zijn een probleem met je besturingssysteem. Zo was er een bug in Windows die hiervoor de oorzaak is, door te vroeg te stroom eraf te halen terwijl de SSD nog geen ATA 'STANDBY IMMEDIATE' commando heeft ontvangen; wat verplicht is voordat een ATA apparaat zijn stroom mag verliezen.

Hardeschijven zullen hun buffer leegschrijven en kunnen de gegevens in de DRAM buffer dus verliezen bij het zomaar wegvallen van de stroom. Maar SSDs kunnen in feite helemaal corrupt raken bij het onverwacht wegvallen van de stroom. En nu de crux: het is maar een kleine kans dat je SSD corrupt raakt, maar als je elke keer onverwacht stroom verliest wanneer de computer uit gaat, zoals 191 unsafe shutdown versus 200 totaal shutdown, dan loop je dus bovengemiddeld veel kans om last te hebben van dit probleem. Dat kan verklaren waarom meerdere SSDs de geest geven, naast andere oorzaken zoals voeding en ESD, wat mij minder logisch lijkt als gemeenschappelijke oorzaak.

Kortom, check je SMART van je SSD en hou deze in de gaten. Elke unsafe shutdown is een dobbelsteen die je gooit en als je de jackpot raakt, is je SSD stuk. Alleen de Intel 320 is de enige consumenten SSD die een beveiliging hiervoor heeft; alle andere consumenten SSDs hebben last van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
Swordlord schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:18:
[...]
De Samsung 840 is alles behalve een doorevolutie van de Samsung 830... De gehele controller is op de schop genomen, meer cores, andere logica ga zo maar door. Dat is geen evolutie op een huidige serie, dat is een compleet nieuw ontwerp.

De 840 PRO is het vergelijkbaar met de 830 wel... maar ga je kijken naar de 840 gewoon, dan zit je met een veel ander type SSD. Want het gebruik van TLC nand maakt het een compleet andere SSD, gericht op een veel ander publiek.
De controller van de 830 en de 840 modellen verschillen niet zo extreem veel als jij doet vermoeden. Zowel de MCX (830) als de MDX (840 en 840 Pro) zijn 3-core ARM CPUs. (wel een ARM 9 vs ARM Cortex-R4).

De beide 840 modellen gebruiken beide dezelfde controller, het verschil zit in het TLC NAND.

Waar ik je helemaal gelijk in geef is dat deze controller zich nog moet bewijzen op langere termijn. Maar in mijn bescheiden mening heeft deze controller wel een paar stapjes voor op sommige van zijn concurrenten qua verwachtingspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn niet de ARM cores die zich moeten bewijzen, maar de nieuwe firmware. De firmware is waar het allemaal om draait, omdat de mechaniek en functie van de controller wordt ontleend aan deze firmware, net zoals de werking van moderne computers niet meer mechanisch gebeurt zoals vroeger, maar zijn werking onleend aan de software die je erop draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Laatst online: 04-02-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:09:
Voor de mensen waarvan hun SSD spontaan dood gaat zonder reden: je kunt controleren bij je neiuwe SSD of je bovenmatig veel onverwacht stroomverlies hebt. Met een programma als CrystalDiskInfo of HDtune kun je de SMART gegevens van je SSD uitlezen. Daarin staat ook:

Power Cycle Count
en

De eerste geeft aan hoeveel keren het apparaat aan en uit is geweest, zeg 200 keer. De ander geeft aan hoeveel van die 200 keer die stroom niet netjes is weggevallen, en er dus een risico voor corruptie is geweest die de firmware niet kan oplossen, dan heb je dus een SSD die fysiek prima in orde is, maar corrupt is geraakt en niet meer functioneert zonder een Secure Erase.

Als het zo is dat je Unexpected Power-Loss bijna zo groot is als je totale Power Cycle Count, dan is er iets vreemds aan de hand. Bijna elke keer dat je SSD stroom verliest, geldt dit dan als risicomoment. De oorzaak hiervan kan zijn een probleem met je besturingssysteem. Zo was er een bug in Windows die hiervoor de oorzaak is, door te vroeg te stroom eraf te halen terwijl de SSD nog geen ATA 'STANDBY IMMEDIATE' commando heeft ontvangen; wat verplicht is voordat een ATA apparaat zijn stroom mag verliezen.

Hardeschijven zullen hun buffer leegschrijven en kunnen de gegevens in de DRAM buffer dus verliezen bij het zomaar wegvallen van de stroom. Maar SSDs kunnen in feite helemaal corrupt raken bij het onverwacht wegvallen van de stroom. En nu de crux: het is maar een kleine kans dat je SSD corrupt raakt, maar als je elke keer onverwacht stroom verliest wanneer de computer uit gaat, zoals 191 unsafe shutdown versus 200 totaal shutdown, dan loop je dus bovengemiddeld veel kans om last te hebben van dit probleem. Dat kan verklaren waarom meerdere SSDs de geest geven, naast andere oorzaken zoals voeding en ESD, wat mij minder logisch lijkt als gemeenschappelijke oorzaak.

Kortom, check je SMART van je SSD en hou deze in de gaten. Elke unsafe shutdown is een dobbelsteen die je gooit en als je de jackpot raakt, is je SSD stuk. Alleen de Intel 320 is de enige consumenten SSD die een beveiliging hiervoor heeft; alle andere consumenten SSDs hebben last van dit probleem.
Is hij dan ook echt stuk of is simpelweg de data corrupt? Dat laatste kun je namelijk met formatteren oplossen, het eerste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens het document waarvan ik Retroactive Data Corruption heb geleerd, kan het wegvallen van de stroom tijdens een NAND write operatie wel degelijk fysieke schade opleveren waardoor deze NAND cell in de toekomst minder betrouwbaar wordt en vaker defecten zal vertonen.

Maar het lijkt mij extreem aannemelijk dat het grote probleem de mapping tables zijn die corrupt raken. Dit omdat deze tabel gewoon een inherente zwakte is van huidige SSDs, gezien de manier hoe SSDs werken met een Flash Translation Layer (FTL). Deze 'mapping table' houdt het verschil bij tussen logische en fysieke addressering. Ofwel, hoe Windows dénkt dat het is opgeslagen versus hoe het daadwèrkelijk fysiek is opgeslagen in de NAND cellen. Je zou dus kunnen stellen dat SSDs zijn ontworpen om defect te kunnen raken; softwarematig defect in elk geval.

Een medewerker van OCZ zou ook hebben aangegeven dat 9 van de 10 SSDs die hen bereikt geen fysieke defecten had maar 'panic locked' was. In die situatie kan de SSD niet meer aan de buitenwereld (de host ofwel Windows) de opgeslagen gegevens kan tonen zoals deze door de buitenwereld zijn opgeslagen. Intern kan het van alle NAND lezen maar gezien de corruptie tabel kan het daar verder weinig mee. Tevens is het aannemelijk dat er bugs op de loer liggen waarmee firmware zich 'verslikt' in de corruptie. Net zoals Windows rare karakters zal geven indien er corruptie in de metadata van het filesystem plaatsvindt, dan krijg je iets zoals:

Filesystem corruption

Je ziet vaker dat consumenten door 'de industrie' net op het randje wordt gezet dat het functioneert, maar dat extra bescherming wel degelijk wenselijk is. Dat doen ze niet, omdat ze zakelijke gebruikers die meer centjes hebben flink willen laten betalen voor die extra zekerheid - iets waar zij geen concessies aan kunnen en willen doen.

Om die reden, vermoed ik, blijft ECC geheugen voorbehouden aan de zakelijke markt, en hebben hardeschijven onvoldoende bitcorrectie om onleesbare sectoren (uBER) tegen te gaan. Als zij simpelweg iets meer ruwe opslag ('media surface') hadden opgeofferd aan extra ECC bitcorrectie, dan waren dergelijke opslagapparaten véél betrouwbaarder.

Echter, zoals veel fabrikanten van witgoed in de jaren 60 leerden, is het helemaal niet zo gunstig om een product te maken wat nooit stuk gaat. Je moet je product zo ontwerpen dat consumenten blijven consumeren. Tevens wil je een scheiding van de markt tussen mensen die weinig centjes hebben en die veel centjes hebben, zodat je die laatste groep meer kunt laten betalen. Dan moet je echter wel een goede reden hebben om ze naar de duurdere producten te lokken. Betrouwbaarheid is een uitstekende reden om je product te differentiëren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
maxtrash schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:26:
Ook maar eens CrystalDiskMark gedraaid. Heb een samsung 840 gekocht. Had liever een 830 gehad en dat ook wel gekund voor 20 euro meer, maar had ook geen zin om te wachten en alleen Mycom was open afgelopen zondag.
Het voelt sowieso lekker aan (mijn eerste SSD) maar de benchmark resultaten zijn niet opzienbarend geloof ik. Laptop is een Lenovo Edge 15 Intel I3 380m. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/85421778/Samsung%20SSD%20840.png
wel een verademing zo'n SSD. Dacht altijd dat het niet zoveel uitmaakte want ik gebruik toch slaapstand dus de laptop startte al razendsnel op. Maar vooral de absolute stilte (zolang de fan niet draait en dat doet ie gelukkig weinig) is heerlijk.
En ook programma's of bijv. zoeken in startmenu windows werkt lekker snel natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Heb nu ook mijn 256GB van amazon binnen en zal van het weekend de trage 5400rpm schijf in de laptop van mijn moeder vervangen door mijn "oude" 128GB crucial m4.. Eens kijken of ze het verschil merkt :D

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil merk je zeker, ik heb dan ook een paar dagen zonder SSD gezeten en zelfs iets simpels als chrome openen of een nieuw explorer venster openen merk je.

Alles gaat gewoon hartstikke snel en vooral het snel opstarten van de computer is heel fijn, je bent binnen 20 seconden in Windows en als je geen paswoord hebt nog ietsjes snellere.

Alleen een nadeel je hebt relatief weinig opslag in vergelijking met een tradionele hdd, mijn originele hdd uit me notebook is 640gb en nu heb ik dus een SSD van 180GB, dus die is wel wat snellere vol dan mijn HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxtrash schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:58:
[...]

En ook programma's of bijv. zoeken in startmenu windows werkt lekker snel natuurlijk
Dit is scrollen door het startmemenu met explorer.exe , zijn allemaal 1k tot 4K reads . Heel windows draait om die kleine reads en writes , eigenlijk puur acces time met een ultra low disk service time :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bHacUGL4PKMlgeV1MLJoibW9/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MurBur38
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12-2016
Hoi,
Ik heb paar weken terug de Samsung 840 Pro 512gb besteld bij mycom.
Nu kan ikm al ophalen gelukkig. Het wordt op zaterdag i.v.m werken.
Nu las ik dat er een firmware update is bij de 840 serie.
Is het verstandig om te updaten of is het niet nodig?
Misschien dat deze al de nieuwste versie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:45
MurBur38 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:04:
Hoi,
Ik heb paar weken terug de Samsung 840 Pro 512gb besteld bij mycom.
Nu kan ikm al ophalen gelukkig. Het wordt op zaterdag i.v.m werken.
Nu las ik dat er een firmware update is bij de 840 serie.
Is het verstandig om te updaten of is het niet nodig?
Misschien dat deze al de nieuwste versie heeft.
Ik heb mijn Samsung 840 Pro 256GB afgelopen vrijdag bij Mycom gekocht. Na disk cloning en de eerste boot gaf de bijgeleverde Magician-software aan dat er een firmware-update was. Tweakers is redelijk laat met de medling van de firmware-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Misschien wel, dan hoef je niet te updaten >:)

Ik ben stiekem in mijn nopjes als ik lees dat sommige mensen nu zelfs hun m4's moeten terugsturen, ook andere gevestigde SSD's die er na lange tijd de bres geven in de handen van ervaren gebruikers.

Ik ben inmiddels al een jaar een dolgelukkige gebruiker van de Samsung 830 256 GB!

Bouwvakkers gooiden laatst zelfs 2 maal per ongeluk de stroom eraf, dus ik rennend naar de computer om te zien of er schade was en heb geloof ik éénmaal Windows recovery moeten draaien maar that's it. Kan verder ook niets vinden in de SMART waarden. Staat niet eens Power Cycle Count en Unexpected Power-Loss count bij.

Weken twijfelde ik welke ik moest kopen en man wat ben ik blij met de keuze. 256GB was "toendertijd" totaal niet nodig, maar ben achteraf zeer content met de keuze.

Na meer dan 4000 uur ziet dit er toch nog veelbelovend uit. Verder krijg ik bij ASS SSD en de performance benchmark van Samsung Magician een betere score dan op het begin, maar dit was na een amd software update van de SB. Dit alles met 10% overprovisioning.
Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/tweakers/cdi.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Msel op 18-12-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Bij mij leverde Crystaldiskinfo ook niets op maar HDTune wel:
  • M4 128gb - 323 vs 13 (powercycle count vs unexpected power loss count)
  • M4 128gb - 729 vs 65
  • G2 80gb - 3390 vs 231 (powercycle count vs unsafe shutdown count) en Reallocated Sector Count= 6 (Replaced damaged sectors) Dat kan niet goed zijn.... :o
Wie weet helpt secure erase nog bij de Intel drive.....

PS: Gratis Intel SSD toolbox leest ook smartgegevens goed uit bij non-intel drives.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 19-12-2012 09:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Bij mij is dus ook sinds gisteren mijn M4 dood....
In ieder geval wordt niet meer herkend via de BIOS. In windows op een andere PC met USB kabel wordt wel een schijf gevonden (standaard schijfstastion zonder schijfletter) maar geen Crucial M4.
FIRMWARE down-/upload werkt ook niet, omdat dara ook geen schijf (via USb iig) herkend wordt.

Is deze nu dus echt overleden, of zijn er nog trucjes om deze aan de gang te krijgen. Data die er op staat boeit me niet zo (OS startschijf).

[ Voor 5% gewijzigd door ChUcKiE op 19-12-2012 09:00 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel iets dat je kan proberen. Een Powercycle.
Met de voorlaatste firmware heb ik dat 2 x moeten doen. Met de laatste firmware lijkt het opgelost en geniet ik nog steeds van de M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ChUcKiE schreef op woensdag 19 december 2012 @ 08:49:
Bij mij is dus ook sinds gisteren mijn M4 dood....
In ieder geval wordt niet meer herkend via de BIOS. In windows op een andere PC met USB kabel wordt wel een schijf gevonden (standaard schijfstastion zonder schijfletter) maar geen Crucial M4.
FIRMWARE down-/upload werkt ook niet, omdat dara ook geen schijf (via USb iig) herkend wordt.

Is deze nu dus echt overleden, of zijn er nog trucjes om deze aan de gang te krijgen. Data die er op staat boeit me niet zo (OS startschijf).
Welke firmware stond er op ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

De laatste versie, van een week of 2 geleden??

Hoeveel garantie zou er trouwens op zo'n schijf zitten, via de winkel of rechtstreeks?
De schijf komt van juli 2011.

[ Voor 57% gewijzigd door ChUcKiE op 19-12-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaag
  • Niet online

Power Cycle Count
en

...
Balen! |:( Hopelijk krijg je hem aan de praat, ik zelf kreeg het niet voor elkaar.

Power Cycle Count
en

...
Thanks for de uitleg, zal vanmiddag is kijken wat nu de status is van mijn 830 256GB in mijn desktop (waar eerder een M4 128GB inzat, die is overleden).
ChUcKiE schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:32:
De laatste versie, van een week of 2 geleden??

Hoeveel garantie zou er trouwens op zo'n schijf zitten, via de winkel of rechtstreeks?
De schijf komt van juli 2011.
3 jaar. RMA via de winkel waar je hem hebt aangeschaft, RMA van Crucial duurt wel echt een eeuwigheid (minimaal 5 weken).

[ Voor 15% gewijzigd door Vraaag op 19-12-2012 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

3 jaar. RMA via de winkel waar je hem hebt aangeschaft, RMA van Crucial duurt wel echt een eeuwigheid (minimaal 5 weken).
Misschien niet helemaal voor dit topic, maar dat geldt ook als je de SSD van iemand overgenomen hebt?? Of kan het ook rechtstreeks bij Crucial op basis van serienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaag
  • Niet online
ChUcKiE schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:52:
[...]

Misschien niet helemaal voor dit topic, maar dat geldt ook als je de SSD van iemand overgenomen hebt?? Of kan het ook rechtstreeks bij Crucial op basis van serienummer?
Heb je een bon/factuur gekregen van de verkopende partij? Volgens mij kan je bij Crucial niet zelf aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Klopt, ondertussen ook al weer gevonden op de Crucial site. Heb een kopie van de order bij Informatique en heb ze een email gestuurd of ik via hun het RMA proces in kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:26
Net een Intel 330 180GB in mn systeem gezet en hij is meer dan snel genoeg. Random results beter dan de 840, maar er is idd geen merkbaar verschil in snappieness,

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat de Intel 330 zo rond de 125MB/s aan 4K random read zat, terwijl de Samsung 830 meer dan 300MB/s aankan op 4K random read. Post je AS SSD benchmark anders eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35

KabalA!

[ No-Life ]

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:29:
Ik dacht dat de Intel 330 zo rond de 125MB/s aan 4K random read zat, terwijl de Samsung 830 meer dan 300MB/s aankan op 4K random read. Post je AS SSD benchmark anders eens?
Even hier op inhaken, welk programma kan je het best gebruiken om een benchmark te doen?
Als ik het met AS SSD en CrystalDiskMark een run doe, krijg ik toch redelijk verschillende resultaten (sowieso de 125MB/s aan random read haal ik bij lange na niet :| ).

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:29:
Ik dacht dat de Intel 330 zo rond de 125MB/s aan 4K random read zat, terwijl de Samsung 830 meer dan 300MB/s aan kan op 4K random read.
Random Read 4KB (QD=32)
KabalA! schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:30:[...]Even hier op inhaken, welk programma kan je het best gebruiken om een benchmark te doen?
Mijn voorkeur heeft CDM, aangezien je zelf de grootte van de testruns kunt instellen. Meer info is hier te vinden.

Overigens zijn deze benchmarks niet meer dan getalletjes die van tijd tot tijd kunnen variëren en sterk afhankelijk zijn van energieprofielen, achtergrondtaken etc. Wel kun je m.b.v. dit soort tools afleiden of je de SSD in de goede modus hebt draaien en op de juiste SATA poort zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorruchie op 19-12-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is precies de performance die applicaties zouden halen als ze dezelfde API's gebruiken en verder niets met de data doen. Vooral dat laatste is een afwijkende factor; echte programma's doen natuurlijk wel wat met de data. Dat heeft invloed bijvoorbeeld wanneer er agressieve energiebesparing actief is zoals bij laptops. Maar omdat AS SSD en CrystalDiskMark op het filesystem werken en niet direct ('raw') toegang tot de SSD krijgen zoals HDtune doet, vind ik dit een vrij natuurlijke benchmark. Het blijft natuurlijk wel een momentopname.

CrystalDiskMark heeft meer opties, maar daarin schuilt het gevaar. Je test binnen een heel kleine pool zodat je 4K scores wel erg synthetisch worden. Bovendien kan de gebruiker zero-write inschakelen wat op Sandforce SSDs onrechtmatig hoge scores oplevert. Tot slot berekent CrystalDiskMark een maximumscore terwijl AS SSD een gemiddelde pakt. Dat laatste is natuurlijk eerlijker.

Verwijderd

Mijn corsair force f120 2 is zo te zien vandaag overleden 2 jaar in gebruik.

7.25 TiB reads 4.25 writes

Geen idee hoeveel garantie er op zit volgens corsair pagina 3 jaar dus maar proberen rma te doen naar highflow.

bios pakt hem niet no matter what en extern via usb ook niet :(
iemand nog idee'n ?
gisteren had hij nog 100% life ook weird.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 17:11 ]

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

powercycles proberen ?

hoe is het eigenlijk nog gelukt om die waarden uit te lezen als hij zelfs niet in USB en bios wordt gepakt ?

[ Voor 26% gewijzigd door knightofn1 op 20-12-2012 17:29 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Swordlord
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:08:
Mijn corsair force f120 2 is zo te zien vandaag overleden 2 jaar in gebruik.

7.25 TiB reads 4.25 writes

Geen idee hoeveel garantie er op zit volgens corsair pagina 3 jaar dus maar proberen rma te doen naar highflow.

bios pakt hem niet no matter what en extern via usb ook niet :(
iemand nog idee'n ?
gisteren had hij nog 100% life ook weird.
Een SSD heeft geen voorbode van falen, behalve de Media Wearout Indicator welke aantoont hoeveel write cycles het NAND heeft gehad.

Jouw SSD serie heeft de Sandforce 1 controller, deze heeft jammer genoeg de neiging, om bij willekeurige maar vooral bij gevallen van stroomverlies, in een paniek mode te raken.
Hij raakt in paniek, omdat er iets fout is gegaan in zijn mapping tabelen, waar hij zijn data locaties bijhoud.
Als hier corruptie in onstaat, dan weet hij niet meer waar welke data staat.. Met als resultaat: Paniek.

De controller sluit zich dan als een kluizenaar af van de buitenwereld en wilt met niemand meer te maken hebben...

De drive zal dus naar de fabrikant terug moeten voor een "reset". Je data is verloren.

Verwijderd

ga power cycle maar eens proberen dan.
data reset boeit me niet wil hem weer aan de praat hebben.
was geen sprake van sudden powerloss volgens mij.
ik had btw wel nieuwste firmware er op weet niet off die paniek mode mogelijk is dan.
knightofn1 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:27:
powercycles proberen ?

hoe is het eigenlijk nog gelukt om die waarden uit te lezen als hij zelfs niet in USB en bios wordt gepakt ?
heb die waarden van voor dat dood ging.
alvast bedankt ben nu aan het power cyclen.

volgends mij 1x eerder gehad maar naar aan uit deed ie weer.

cyclen heeft niet geholpen denk maar dat nieuwe ssd bestel en oude gewoon rma en later in mijn laptop doe dan maybe.

wel dikke pech systeem heeft geen bsod crash etc voor like 3 jaar.
mischien toch maar straks weer testen.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 19:35 ]

• Simmelink
  • Laatst online: 12-12-2024
Weten jullie misschien of er een verschil is tussen de;
Samsung SSD 830 MZ-7PC256B
...en de;
Samsung SSD 830 MZ-7PC256B/WW ?

• arnoud_h
Simmelink schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:02:
Weten jullie misschien of er een verschil is tussen de;
Samsung SSD 830 MZ-7PC256B
...en de;
Samsung SSD 830 MZ-7PC256B/WW ?
Achter de eerste modelcode hebben ze de "/WW" vergeten. (Serieus).

• Simmelink
  • Laatst online: 12-12-2024
Ok dankjewel. Dan ga ik hem gewoon bestellen :).

Verwijderd

Heb mijn ogen op momment op intel 520 series ssd 120 gb heeft bsod bug dat schijnbaar al gefixed is met firmware.
Iemand toevalig met intel 520 series ssd die daar meer van weet ?

• Swordlord
Ben ik nou zo dom dat ik iets niet zie...
Waarom overweeg je een SSD te kopen waarvan je denkt dat er een probleem mee kan zijn, terwijl er perfecte alternatieven zijn die geen rare issues hebben.

@hieronder..
Whatever...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 20-12-2012 22:09 ]

Verwijderd

anyway intussen meer power cycles gedaan zelfs voor langer dan 20 minuten nog steeds geen leven.
Swordlord schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:03:
Ben ik nou zo dom dat ik iets niet zie...
Waarom overweeg je een SSD te kopen waarvan je denkt dat er een probleem mee kan zijn, terwijl er perfecte alternatieven zijn die geen rare issues hebben.
Zo als ik al zei zou die issue al gefixed zijn maar zou liever bevestigt zien.

Edit: ben niet zo up to date met ssd controlers, Lees nu dat vooral sandforce controllers problemen heeft, En marvel sneller is en meer reliable.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De Intel 520 gaat eigenlijk al een tijdje mee en is niet bepaald nog spannend. Als je graag een power-user Intel SSD zou hebben, raad ik je de S3700 aan waarschijnlijk begin volgend jaar arriveert. Intel zet hier veel op het spel en ik kan moeilijk geloven dat ze ook maar iets aan het toeval overlaten om de drive onbetrouwbaar te maken. Dus tenzij het voor kritieke toepassingen zijn: 100GB en 200GB.

Als je zo snel mogelijk eentje wilt die betrouwbaar, snel en betaalbaar is, dan raadt quasi iedereen hier je de Samsung 830 of 840PRO aan.

Maar dat is eigenlijk aankoopadvies, wat volgens de topic notice hier niet hoort, maar hier wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb eerlijk gezegt hekel aan samsung vanwege problemen met samsung heb gehad 2 jaar geleden.
Mjah als iedereen hier samsung zou aanbevelen dan maar samsung.

Ik zou anders voor crucial m4 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Samsung SSD's hebben niets met andere producten van Samsung te maken zoals telefoons of televisies.

Als je jezelf beperkt door een merk volledig uit te sluiten door een slechte ervaring met een bepaald product, dan benadeel je alleen jezelf. Hetzelfde voor fanboys die blind naar één merk staren.

Ik verkies Samsung ook niet omdat hun consumer electronics meestal samengehouden worden door een stuk plastic. Echter zijn de Samsung 830's de beste consumer-grade SSD's die je momenteel kan kopen, gebasseerd op feiten en niet gevoel, dus dan benadeel je jezelf als je het volledige merk met al zijn producten negatief beoordeelt met een gevoel. Gevoelens zijn per persoon verschillend maar de feiten zijn feiten.

Mijn advies is dan ook altijd: kijk naar het toestel, niet naar het merk. Als alle ervaren gebruikers en experts zeggen dat een toestel goed is, dan maakt me het niet wat merk sticker erop staat.

Bijvoorbeeld de Crucial die je aanhaalt is in de laatste 5 pagina's al meerdere malen als defect gemeld, waaronder ikzelf een aantal pagina's daarvoor. Bij de Crucial moet je momenteel een aantal zaken in het achterhoofd houden want hij kan je gewoon in de steek laten op een dag. Firmware bugs in oude firmware, maar ook in de nieuwe.

[ Voor 22% gewijzigd door Phuncz op 21-12-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:39:
Mijn advies is dan ook altijd: kijk naar het toestel, niet naar het merk.
Ik zou OCZ als uitzondering willen aanmerken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Phuncz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:39:
Bijvoorbeeld de Crucial die je aanhaalt is in de laatste 5 pagina's al meerdere malen als defect gemeld, waaronder ikzelf een aantal pagina's daarvoor. Bij de Crucial moet je momenteel een aantal zaken in het achterhoofd houden want hij kan je gewoon in de steek laten op een dag. Firmware bugs in oude firmware, maar ook in de nieuwe.
De 000F & de oudere 0309 firmware's blijken nog altijd de veiligste Crucial M4 firmware-versie's te zijn, lettend op de reliability.
Indien je geen problemen ervaart is er geen reden om te upgraden naar de nieuwere 'optionele!' (010G &) 040H firmware. Er zijn mensen, waaronder een Tweaker, die melding maken van een niet werkende (herkennende) SSD na deze geüpdatet te hebben naar de laatste versie 040H. Powercyclen en terugflashen naar firmware 000F lost dit probleem compleet op.

Wat betreft de Samsung 830, het is een prima SSD met de beste real-life performance in z'n prijsklasse.
Wat wel jammer is, is de plastic behuizing, dat doen andere Merken beter. Maar er zitten gelukkig geen Samxon/Capxon elektrolytische condensatoren in die vroegtijdig de geest geven, in tegenstelling tot ander Samsung-spul.

[ Voor 13% gewijzigd door bitshape op 21-12-2012 12:36 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
De behuizing van de Samsung 830 lijkt en voelt toch verdacht veel als aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:45:
De behuizing van de Samsung 830 lijkt en voelt toch verdacht veel als aluminium.
Metaal in ieder geval. De M4 heeft juist een plastic behuizing, net als de rest volgens mij (misschien de Plextor uitgezonderd). De Samsung heeft imo een prima behuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Phuncz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:45:
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:49:
Metaal in ieder geval. De M4 heeft juist een plastic behuizing, net als de rest volgens mij (misschien de Plextor uitgezonderd). De Samsung heeft imo een prima behuizing.
Nope, de Samsung 830 heeft echt een plastic behuizing met een alu. bovenkant (topplate) die niet met schroefjes vast zit, maar met plastic clipjes:
The Samsung 830 Series ships with an almost all plastic case. On the top you get a brushed aluminum cover, but the aluminum is about as thick as a piece of paper. The appearance is very nice, but you don't get a lot of structural rigidity from the aluminum. The plastic is quite strong though and we've seen more companies going to plastic cases to reduce weight and cost of SSDs.
Kom op jongens, als je de Samsung 830 in je handen hebt gehad, merk je duidelijk dat de behuizing grotendeels plastic is, hoe mooi de topzijde er ook uit ziet. Dat viel mij meteen op (en tegen :( ) toen ik de eerste 830 bij iemand inbouwde.

De Crucial M4 daarentegen heeft wel degelijk een metalen boven- en onderkant en daartussen zit een plastic spacer. Het geheel zit met schroefjes in elkaar. Iets degelijker dus tov de Samsung 830.
Intel heeft naar mijn mening niet de mooiste maar wel de degelijkste behuizing (geheel aluminium met een metalen topzijde met daarbovenop een plastic spacer.

De nieuwe 840 (pro) heeft wel een geheel metalen (aluminium-)behuizing wat ik van de afbeeldingen kan zien, ik heb er helaas nog geen echt in mijn handen gehad, het ziet er wel degelijker uit tov de 830.

[ Voor 7% gewijzigd door bitshape op 21-12-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is verschil tussen echte aluminium metale behuizing en plastic ?
worden die ssd's dan zo warm offzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Nee zeker niet, een SSD hoeft eigenlijk zelfs niet gekoeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:17:
wat is verschil tussen echte aluminium metale behuizing en plastic ?
Stevigheid en Shielding, niet echt relevant voor de werking van de SSD in het algemeen.
Plastic is goedkoper qua kosten. Tevens is plastic qua gewicht weer lichter dan metaal.

[ Voor 5% gewijzigd door bitshape op 21-12-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraaag
  • Niet online

Power Cycle Count
en

..
Als ik naar CDI kijk dan zie ik dit niet staan bij me 256GB 830 series:
http://gyazo.com/e011d1254d7ff0527764d30262ada769

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Intel 330 heeft geloof ik wel een aluminium behuizing, ziet er ook wel mooi uit hoor, maar hij verdwijnt uiteindelijk toch in een pc of notebook dus je ziet er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 20:46
Kan iemand mij een uitgebreide omschrijving van de power cylce methode geven voor de Crucial m4? Ik las die op het crucial forum, heb alles geprobeerd, maar tevergeefs. Het gaat hier ook om de beruchte "5000" uren bug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Momenteel heb ik W7 op m'n Samsung 830 64GB.
Beetje bij beetje is deze toch vol gelopen.
Aangezien ik Windows + meest gebruikte programma's/bestanden er op kwijt wil heb ik net een Samsung 840 Pro 128GB besteld.

Windows moet nu dus over gezet worden naar die 840 Pro, maar wat is de beste werkwijze en zijn er do's and don'ts?

Wat ik zelf had bedacht:
840 Pro aansluiten > first boot device op cd-rom > W7 op 840 Pro installeren > first boot device op 840 Pro.
Krijg ik dan geen problemen met Windows valideren, en hoe haal ik die 'oude' 830 dan leeg?
Formatteren kan niet (quick format mag wel toch?) omdat er wordt aangegeven dat het om een schijf gaat waar Windows op staat. (of krijg je die melding niet meer na installatie op de 840Pro?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Hirzo,

Met de Magician tool van Samsung (speciale software voor je Samsung SSD) kan je de SSD verantwoord wissen (en nog vele andere zaken doen trouwens).
Je kan ook een data backup ermee maken dus ik neem aan dat je daar dan mooi de boel kan overzetten naar de 840 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Is er iemand hier die naast een snelle SSD schijf (zoals de Samsung 840 Pro bijvoorbeeld), ook een Msata SSD erin heeft zitten ?

Ik lees heel veel tegenstrijdige berichten mbt het nut/belang van een Msata SSD als je reeds een SSD voor je OS hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
een SSD op mSATA is hetzelfde als een SSD op SATA, buiten dat het een kaartje op je mobo is en de meeste gelimiteerd zijn op SATA-300. Dus je hebt hetzelfde resultaat als je bv. een tweede SSD op een SATA-300 poort zet.

Dit is niet prestatie-gerelateerd maar eerder plaats en verbruiksefficient. Bv. op mini-ITX is het wel leuk om zo veel plaats te besparen. Let wel op dat je ook snelle mSATA kaartjes neemt, zoals de Crucial m4 mSATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:33
wtf na wat ik gelezen heb over de installatie van de samsung 830 ssd valt dat mij toch wel erg tegen. Heb de laptopupgrade versie. Eerst kon ik al niet samsung magician installeren op mn pc, toen norton niet, onder windows 8 accepteerd ie de key niet. Goed ik heb windows 7 op een andere partitie staan denk ik clone mn windows 8 disk vanuit daar. MAgician installeerd, norton ook. Ik start magician op, klik knopje clone disk, norton opent... en wat dan? Er staat nergens de optie clone disk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niekgerfen schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:39:
Kan iemand mij een uitgebreide omschrijving van de power cylce methode geven voor de Crucial m4? Ik las die op het crucial forum, heb alles geprobeerd, maar tevergeefs. Het gaat hier ook om de beruchte "5000" uren bug :(
Een uitgebreide handleiding is niet nodig lijkt me. Op de vorige pagina staat 2 keer een link naar hoe je moet powercyclen. Het is simpel, kost alleen wat tijd.
Probeer ook eens de M4 in een andere PC aan te sluiten. Helpt dat niet, dat zal het een gevalletje RMA worden.
Draait je M4 op een oude firmware? De 5000 uren bug is opgelost ná firmware 0009 als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Phuncz schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 21:23:
een SSD op mSATA is hetzelfde als een SSD op SATA, buiten dat het een kaartje op je mobo is en de meeste gelimiteerd zijn op SATA-300. Dus je hebt hetzelfde resultaat als je bv. een tweede SSD op een SATA-300 poort zet.

Dit is niet prestatie-gerelateerd maar eerder plaats en verbruiksefficient. Bv. op mini-ITX is het wel leuk om zo veel plaats te besparen. Let wel op dat je ook snelle mSATA kaartjes neemt, zoals de Crucial m4 mSATA.
Ok, thanks ..
Snap dan niet goed wat het nut is van de Tweakers High end Gaming machine met een SSD en MSata SSD in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 20:46
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 21:57:
[...]

Een uitgebreide handleiding is niet nodig lijkt me. Op de vorige pagina staat 2 keer een link naar hoe je moet powercyclen. Het is simpel, kost alleen wat tijd.
Probeer ook eens de M4 in een andere PC aan te sluiten. Helpt dat niet, dat zal het een gevalletje RMA worden.
Draait je M4 op een oude firmware? De 5000 uren bug is opgelost ná firmware 0009 als ik het goed heb.
Nou ja, ik heb de handleiding opgevolgd. Er staan ook variaties van op internet (o.a. crucial forum) , maar die werkten ook niet. Aansluiten op een andere pc zal denk ik moeilijk gaan, ik heb zo'n beetje de enige "moderne" pc in ons huis. Firmware weet ik zo niet meer, maar ik heb hem ong. 11 maanden, en het begon met een BSOD , de symptomen van deze bug dus. Aangezien hij niet wordt herkend, kan ik zo de firmware niet checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Bomberman71 schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 00:04:
[...]

Ok, thanks ..
Snap dan niet goed wat het nut is van de Tweakers High end Gaming machine met een SSD en MSata SSD in het systeem.
Beter lezen ;)
Er staat bij de sectie van de mSATA SSD precies waarvoor hij bedoeld is...
Omdat een mechanische schijf in vergelijking met de overige componenten traag te noemen is, voegen we een tweede ssd toe, die speciaal voor caching wordt gebruikt. Intel heeft vanaf de Sandy Bridge-generatie een techniek die het bedrijf Smart Response Technology noemt en die een ssd van 64GB in staat stelt om een conventionele harde schijf te versnellen. De Crucial m4 CT064M4SSD3 beschikt over een msata-aansluiting, die ook terug te vinden is op ons moederbord
Als je het nog niet snapt, dan ga je zoeken wat Smart Response Technology inhoud.

Maar kort gezegd betekend het gewoon dat de SSD gaat samen werken met een normale Harddrive, om zo (kleine) data die vaak wordt gebruikt, te versnellen door deze ook op de SSD op te slaan. Die een stuk sneller is dan een HDD hiermee.

Wat dus resulteerd dat je een hoge capaciteit hebt, die kwa performance tussen een HDD en een SSD inzit.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 22-12-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSD binnen gekregen per post, Nu boel aan installeren.
mijn samsung 830 kwam met cxm03b1q firmware wat zo te zien nieuwste is.
straks maar ff testen met wat benchmarks.

Heb via sata2 aangesloten ipv marvel sata3 controler op mijn p6x58d schijnt trager te zijn vooral kwa kleine files.

Mischien maar over half jaar off jaartje mainboard cpu geheugen upgraden zit nu op i7 920 @ 3.8 ghz en p6x58d met 3x 2 gb geheugen overclocked op 1600

anyway belangrijke vraag, Is het belangrijk om tweaks uit te voeren die write cycles zo min mogelijk maken ?
Ik had mijn temp folder en appdate folder op mijn mechanishe drive gezet.

Off maakt dit niet meer uit met nieuwe generatie ssd's ?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:33
Naja, jammer dat niemand mij iets kon uitleggen over het klonen met norton. Uiteindelijk bleek het norton scherm automatisch verkleind te openen, paar knoppen waren weg, waaronder clone, echt alsof het hoorde bij de interface. Norton werkte niet in win8, wel in win7, maar toen kon hij niet clonen naar de SSD omdat die niet goed geformatteerd was. Enfin nog wat gezeur heeft me uiteindelijk maar doen besluiten de extra tijd erin te stoppen en win8 vers te installeren. Loopt fijn nu.

PLus nog een tip, wou eigenlijk de laptop upgrade versie van de 830 256gb hebben, hadden ze nergens meer voor een redelijke prijs. Had de normale besteld bij zercom, en kreeg alsnog de laptop versie. Via deze link dus: https://www.zercom.eu/ind...ts.view&product_id=172528

[ Voor 23% gewijzigd door Snuurtje op 22-12-2012 13:59 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.