CapTVK schreef op woensdag 05 december 2012 @ 21:25:
Als ik het goed begrijp uit dat artikel springen de prestaties omhoog als je extra veel ruimte overlaat. Tegelijk ook het "geheim" achter de nieuwe Intel SSD's.
Maakt het nu nog uit om je SSD onder te partioneren, bijv 80% van de capaciteit of is het al goed genoeg als je maar zorgt dat je de schijf niet vol laat lopen met data?
Spare space is niet het geheim achter de Intel SSD's... Want bijna elke enterprice SSD heeft 25-50% spare space... Dit voornamelijk voor de levensduur van de drives.
Spare space helpt wel enorm om random write IOPS stabiel te houden is gebleken, maar dan nog heeft intel gewoon goed werk gedaan met de controller.
Over je vraag...
Doe je een drive over de gehele capaciteit partitioneren. Ongeacht of die nou voor 1% of 80% volstaat, het hele bereik van de SSD moet dan bruikbaar zijn voor de gebruiker, dus heeft de controller geen extra speelruimte.
Het doel is dat je schijfruimte reserveert voor je controller als extra speelruimte.
Dus... Kleinere partitie...
Verder wil ik me even uitspreken over de manier hoe veel mensen deze test van Anand interpreteren...
Jah,
random write snelheid wordt beter op peil gehouden door meer spare space toe te passen... Maar...
Random write, is de minst voorkomende I/O bij algemeen desktop gebruik.
Je zult dan ook nooit zo'n vrachtlading aan IOPS nodig hebben, want het is bijna onmogelijk om zo'n vrachtlading van IOPS te genereren (buiten benchmark programma's om)...
Benchmarks testen namelijk met 32 gelijktijdige threads van I/O's, om zo de SSD zo maximaal mogelijk te belasten.
Een normaal desktop gebruiker, heeft al moeite om gelijktijdig 3 threads te genereren, laat staan dat deze ook nog random write zijn dan...
Dus in principe is onderpartioneren uit performance oogpunt nutteloos voor een normale desktop gebruiker, want als je een normaal gezond systeem hebt, dat ervoor zorgt dat je SSD getrimmed wordt, heb je normaal alle performance die je nodig hebt...
(niet normaal is de drive bijna compleet volplempen met data)
Dit betekend niet dat onderpartioneeren nutteloos in het algemeen is, want het komt evengoed wel de levensduur van je SSD tengoede.
[
Voor 6% gewijzigd door
Swordlord op 05-12-2012 23:49
]