Het is de vraag aan welke conventie je je houdt. Sommigen zeggen dat de ruimte die de SSD zelf heeft gewoon spare space heet, en overprovisioning de
extra ruimte is die je aan een SSD geeft. Dat kan via een SET LBA low-level commando, maar gemakkelijker door er simpelweg niet naar te schrijven zoals ik had beschreven middels het aanmaken van een partitie die kleiner is dan de maximale (zichtbare) capaciteit.
Een SSD die als 120GB of 128GB wordt geadverteerd heeft:
128GiB aan fysieke ruwe opslagruimte. Dit is niet 128GB maar 128GiB! ofwel 128 * 1024 * 1024 * 1024 bytes.
Zichtbaar is maar 128GB of bij andere Sandforce SSDs 120GB. Vroeger waren er zelfs modellen met 50GB zichtbaar (64GiB fysiek) en 100GB (128GiB fysiek). Intel en Crucial houden zich gewoon aan de conventie dat het verschil tussen GB en GiB wordt gebruikt als interne spare space. Dus er is fysiek 128GiB aanwezig maar je mag maar 128GB zien. Windows zegt vervolgens 119GB maar dat moet eigenlijk 119GiB zijn dan zou het kloppen. Windows gebruikt niet de binary prefix standaard.
Dat is handig, omdat de tool waar over wordt gesproken alleen onder Windows werkt, niet onder OSX of Linux
Waar doel je precies op? Onder Linux en BSD kun je ook gewoon TRIMen en dezelfde procedure gebruiken door een kleinere partitie te gebruiken. Dus de procedure is vrijwel gelijk voor alle OS. Wel geldt dat OSX standaard geen TRIM ondersteunt voor SSDs die niet via Apple geleverd worden.
Zie boven. Maar in die 6,8% verschil tussen GiB en GB zit niet alleen spare space maar ook reserve sectoren voor als er bad sectors (pages) zijn, bit-correctie in geval van de Intel 320 en nieuwe Crucial M5, opslag van de mapping tables en journal, SMART data en vast nog meer meuk. Kortom, er gaat wel wat af van die 6,8%. Vooral de bit-correctie tikt hard aan, maar dat wordt gecompenseerd door betere firmware met lagere 'write amplification' kortom die beter zijn werk doet en minder spare space nodig heeft om dezelfde write amplification te bereiken.
Kortom, de consumenten SSDs zitten op de grens van wat comfortabel is. Het werkt allemaal prima met een grote partitie zonder extra ruimte opzij te zetten. Maar het blijft nog steeds beter om het wel te doen. Er is ook weinig reden om het niet te doen. Zou je later de ruimte nodig hebben (stel je zit aan meer dan 80% in gebruik) dan slurp je die ruimte gewoon weer op. Maar stel nou dat dat pas over een jaar is omdat je eigenlijk nauwelijks nieuwe applicaties installeert en wel genoeg hebt aan wat je hebt, dan is het feit dat je dedicated ruimte hebt gegeven waarschijnlijk wel meetbaar iets beter dan wanneer je enkel snippertjes TRIM ervoor in de plaats had gekregen.
Aangezien ik graag rustig en netjes met mijn SSDs omga doe ik dus iets extra en raad het anderen in principe ook aan. Dit type gebruik zorgt ervoor dat je je begeeft in de absolute sweet spot voor de huidige SSD techniek. Maar ik zeg daar wel bij dat het niet nodig is om een SSD 80 jaar werkend te houden en dat tussen de 6 en 12 jaar een prima algemene levensduur is dat je het product effectief gebruikt. Maar het zou wel leuk zijn als je het nog vrij lang als systeemdisk in een secondair systeem kunt gebruiken. Vaak kun je met zo'n SSD een oudere pc van een familielid flink opkrikken qua gebruikservaring. In die filosofie raad ik dan ook aan om net dat beetje extra te doen, gewoon omdat het toch zo weinig moeite kost - mits je het trucje kent.