Inleidend stukje
Mooi dat een eindje terug
Phuncz en
CHiPHER nog even op het hele pagefile gebeuren komen. Daar wil ik bij deze graag "even" op inhaken gezien een (te) beperkt ingestelde pagefile waarschijnlijk bij mij heeft gezorgd voor een instabiel en corrupt systeem, dat later zelfs niet meer bereikbaar was. Een heel gedoe heb ik er mee gehad om de SSD weer aan de gang te krijgen, zodat ik onder andere mijn internetfavorieten kon backuppen en waarna ik alsnog een clean install moest doen.
Aanleiding en problemen
De aanleiding van deze problemen heb ik een tijdje geleden ook in dit topic gepost, dat is onder andere
hier terug te lezen en nog een aantal posts een stukje daaronder. Samenvattend kan ik het omschrijven dat bij het samenvoegen van een enorm panorama (1GB RAW file) in Photoshop CS5 64 bit en een RAM performance instelling van 92% van 8GB de computer steeds vast liep. Latere performance instellingen vanaf 60% en hoger veroorzaakten dezelfde problemen. Als ik PS niet direct afsloot liep de hele pc vast, dus de stroom eraf was zo ongeveer de enige optie en dat is nou bij SSD's niet heel lekker. Zie daarover ook CHiPHER zijn bericht
hier.
Bij de Intel Toolbox merkte ik daarna een kapot/corrupt LBA blok op en ook HD Tune bevestigde dit. Ook had Windows een aantal corrupte clusters opgelopen, maar die had ik ondertussen weer gerepareerd met CHKDSK. Onze medetweaker
Swordlord gaf het advies voor een format en clean install.
Maar omdat ik niet gek veel zwaar werk hoefde te verrichten, behalve het afmaken van dat panorama, en op vakantie ging heb ik de format maar even voor het gemak achterwege gelaten. Intussen heb ik het RAM wel uitgebreid naar 16GB en met PS liep dat wel lekker, dit keer zonder gezeur. Een tijdje na mijn vakantie (vorige week) wilde ik de pc opstarten (cold boot) en ik kreeg opeens de melding "Reboot and Select proper Boot device". Wat ik ook probeerde, Windows startte niet meer op. Zo heb ik even wat kabels verwisseld, andere SATA poorten geprobeerd, maar er kwam niets meer. Eerst werd hij ook nog door de BIOS herkend en later was zelfs dat weg. Er drong tot me door dat de schijf het wel eens begeven zou kunnen hebben en dat was even slikken.
Oplossing
Maar (!!!) wie of wat is een tweaker om maar meteen RMA aan te vragen bij de webshop en de schijf in te leveren zonder verder te kijken dan je neus lang is? Juist! Ik besloot daarom om de bootfiles op de schijf via de opdrachtprompt te repareren wanneer je de Windows installatie DVD gebruikt. Ik kwam hiermee in de opdrachtprompt, maar de
BOOTREC commando's haalden niets uit, zoals bootrec /fixmbr of /fixboot. Ook bootrec /scanos gaf het resultaat dat er 0,00 Windows installaties te bekennen waren, vreemd!
Daarna heb ik besloten om de schijf aan een andere pc te hangen en te kijken of deze hier nog wel benaderbaar was. Dat lukte uiteindelijk! De schijf was onzichtbaar in de verkenner, maar bij Schijfbeheer was hij wel te zien. Er bleek dat de schijf ineens een
RAW bestandsindeling toegewezen had gekregen. Tja, en hoe zet je dit terug naar NTFS
zonder een format te doen? Na wat gegoogle kwam ik uit op het programma
TestDisk. Dit programma zou dan de corrupte partities kunnen deleten en de goede weer kunnen omzetten naar NTFS. Dat was dus precies wat ik zocht! Om verder te komen heb ik
deze handleiding helemaal gevolgd. Het programma vond ik wat vaag, maar dat komt omdat je dat normaal nooit nodig hebt en dit de eerste keer was. Uiteindelijk besloten om toch door te zetten, want het was RMA, direct formatteren of toch maar proberen deze tool te gebruiken, op hoop en zegen dan maar. Hieronder een foto vanaf mijn telefoon van het doorlopen van TestDisk op de andere pc.
Met wat goede hoop daarna enkel de SSD aangesloten en warempel, de SSD start weer door en zelfs Windows komt in beeld! Na het backuppen van de dingen die nog wel handig zijn, zoals internet favorieten en dat soort klein spul, heb ik nog eens de Intel Toolbox een full scan laten uitvoeren. Hij gaf zoals verwacht nog steeds het kapotte LBA-blok aan, ook HD Tune deed dat. Daarna heb ik alsnog een format gedaan en een schone Windows installatie uitgevoerd. Na de installatie heb ik de Intel Toolbox en HD Tune (error scan) weer laten lopen. Het onderstaande was daar het resultaat van, de SSD lijkt weer 100% in orde te zijn.
Conclusie
De conclusie van dit prachtige verhaal is puntsgewijs:
- Neem wat ruimer virtueel geheugen aan, precies even groot aan je RAM hoeft niet, maar neem het niet te beperkt.
- Check of de RAM performance instelling van Photoshop 64 bit niet te ver staat, want als hij het nodig heeft dan trekt hij alles vol en i.c.m. het voorgaande punt is dat geen succes.
- Gaat het dan mis, wacht dan niet zoals mij, neem geen risico en back-up je dingen meteen.
- Heb je dan een corrupt en defect lijkend LBA blok, dan kan je dat mogelijk weer 100% maken door te formatteren en Windows opnieuw te installeren.
- Kom je de melding "Reboot and Select proper Boot device" tegen, dan kan het zijn dat je via een andere pc met het programma TestDisk de schijf weer bootable kunt maken. Het kan natuurlijk ook betekenen dat hij echt kapot is of dat er wat anders aan de hand is.
Tot zover mijn beschreven oplossing voor het bovenstaande probleem. Wellicht dat iemand in de toekomst hier nog iets aan heeft.