Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 11:30

Msel

...

Bull schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:57:
@Msel: Je hebt er trouwens ook nog een oudere firmware opstaan.
Ik denk dat dit niet uitmaakt, op oude firmware deed ie het eerst ook prima, maar altijd een poging waard natuurlijk!
Ik denk wel dat ik een oorzaak van het probleem heb gevonden! Als ik prime95 een rustig testje laat doen tijdens AS SSD, schieten mijn 4k waardes bijna weer terug naar normaal. Ik haal daar nu 21/65 mb/s. Ook de accesstimes zijn op deze manier 0.085 en 0.049 ms.
Ik denk zelf dat het probleem in het energiebeheer ligt of iets met cpu idle stand of zo.

Met msahci precies hetzelfde. 4K waardes stijgen pas met prime95 op de achtergrond.

[ Voor 6% gewijzigd door Msel op 22-08-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 00:38
Intel(R) 6 Series/C200 Series Chipset Family 4 port Serial ATA Storage Controller - 1C00

Via apparaatbeheer geeft deze geen problemen! ook via de site van me moederbord heb ik de laatste nieuwe
chipset drivers . (MSI)

Oeps wat ben ik een 8)7 8)7

via register had ik het aangepast maar was vergeten in de bios van IDE naar ACHI!
zat dus al maanden lang via IDE te werken, nou ff snel een testje doen kijken als ik een hogere score haal.

[ Voor 33% gewijzigd door CallmeGod op 22-08-2012 23:25 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39
Je draait de drivers van de MSI site...
die zijn vaak ook TOTAAAAAAAAL niet up to date... dus TRIM support is zeer twijfelachtig...
Dus ga eens snel naar de intel site en download de meest up to date driver...

http://downloadcenter.int...ogy+%28Intel%C2%AE+RST%29

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2012 01:13 ]

Anoniem: 451006

Hallo,

Ik wil mijn ssd wissen maar weet niet precies hoe.
Ik heb natuurlijk al gegoogled maar kan niet echt een recente uitleg vinden.
Ik ben een echte nOOb maar volgens mij moet dit wel lukken.

Is er iemand die het duidelijke en zonder al te moeilijke termen kan uitleggen hoe dit moet?
Of een linkje misschien naar een goede turorial?

Ik heb deze 3.0 usb aansluiting, kan ik dan mijn externe harde schijf bootable kan maken?
USB 3.0
Compared to the 480Mbps provided by traditional USB 2.0, the all-new USB 3.0's 5Gb/s offers 10 times the transfer bandwidth, so transferring a Blu-ray movie takes less than one minute. MSI also has implemented a front panel USB 3.0 port, making the use of an external USB 3.0 device even more convenient.
Gr lipper

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 451006 op 23-08-2012 07:35 ]

Anoniem: 451006 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 07:19:
Hallo,

Ik wil mijn ssd wissen maar weet niet precies hoe.
Als je de cd van windows erinstopt, krijg je dan geen optie om de ssd te formateren?

Anoniem: 451006

Reepje schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 07:54:
[...]

Als je de cd van windows erinstopt, krijg je dan geen optie om de ssd te formateren?
Ja!! Ik ben er al achter. Maar de vorige keer toen ik dat probeerde gaf hij doe optie niet.
Ik dacht dat dat niet werkte bij mij.

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 00:38
Swordlord schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 01:11:
Je draait de drivers van de MSI site...
die zijn vaak ook TOTAAAAAAAAL niet up to date... dus TRIM support is zeer twijfelachtig...
Dus ga eens snel naar de intel site en download de meest up to date driver...

http://downloadcenter.int...ogy+%28Intel%C2%AE+RST%29
TY, hier kan ik wat mee. :)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Ik heb nu ook een ssd hdd combi. Behalve trim aanzetten (ssd werd niet herkend), swap file op de hdd te zetten, prefetch uit te zetten wat meer moet ik nog doen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Dit topic doorlezen lijkt me een goede start.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

icecreamfarmer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:39:
Ik heb nu ook een ssd hdd combi. Behalve trim aanzetten (ssd werd niet herkend), swap file op de hdd te zetten, prefetch uit te zetten wat meer moet ik nog doen?
Als de ssd niet werd herkent, dan is de boel waarschijnlijk zowiezo niet goed ingesteld.
Hoe zet je Trim aan? Dat werkt, of dat werkt niet. Aan en uit zetten heb ik nog niet van gehoord.

Draai een as ssd om te weten te komen of de boel goed staat, en de ssd naar behoren functioneerd.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:39:
Je wilt juist de swapfile op je SSD hebben, tenzij je een SSD hebt van <32GB en belachelijk veel gebruik ervan maakt.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Reepje schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:06:
[...]

Als de ssd niet werd herkent, dan is de boel waarschijnlijk zowiezo niet goed ingesteld.
Hoe zet je Trim aan? Dat werkt, of dat werkt niet. Aan en uit zetten heb ik nog niet van gehoord.

Draai een as ssd om te weten te komen of de boel goed staat, en de ssd naar behoren functioneerd.
Kunt dat via cmd aan of uitzetten.
Windows herkende hem niet als ssd.
Dus moest dingen handmatig instellen maar zal idd as ssd eens draaien.

Overigens heb ik 16gig geheugen dus de swap file zou windows sowieso niet vaak moeten aanspreken. Maar ik had begrepen dat het je ssd molt omdat het veel cycles zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
Nee, op die manier kun je het alleen uitschakelen (en evt later weer aanzetten), maar zegt nog niks of het al dan niet werkt.
Maar ik had begrepen dat het je ssd molt omdat het veel cycles zijn.
Pagefile van Windows doet voornamelijk reads.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Nielson schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:40:
[...]
Nee, op die manier kun je het alleen uitschakelen (en evt later weer aanzetten), maar zegt nog niks of het al dan niet werkt.
[...]
Pagefile van Windows doet voornamelijk reads.
Aha, dan moet ik het vanavond zeker eens checken.
Ik dahct dat de pagefile een soort van virtuele ram was die op je hdd geplaatst wordt.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Beter advies: 16gb geheugen? Zet de page-file gewoon uit en pas weer aan op het moment dat je tegen problemen aanloopt als het geheugen vol zit.

Voor wat betreft writes van de page-file naar de SSD ben ik er ook niet voor om hem op een SSD te zetten, maar als je hem op de harddisk zet gaat dat juist weer een stuk trager. Beetje tweestrijdig dus, maar je hebt 16gb en daarom gewoon eerst zonder proberen ;)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

rookie no. 1 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:51:
Beter advies: 16gb geheugen? Zet de page-file gewoon uit en pas weer aan op het moment dat je tegen problemen aanloopt als het geheugen vol zit.

Voor wat betreft writes van de page-file naar de SSD ben ik er ook niet voor om hem op een SSD te zetten, maar als je hem op de harddisk zet gaat dat juist weer een stuk trager. Beetje tweestrijdig dus, maar je hebt 16gb en daarom gewoon eerst zonder proberen ;)
Klopt dat was mijn eerste plan ook maar ik heb gemerkt dat sommigeprogramma's hardnekkig om zo'n ding vragen. En dan is het maar wat langzamer, dat was ik toch al gewend want het is mijn eerste ssd :P .

• Phuncz
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:51:

Aannemelijke tips maar helaas niet volledig correct. Je pagefile uitzetten in Windows is nooit aan te raden, ongeacht hoeveel RAM je hebt. Sommige programma's zijn ervan afhankelijk, ongeacht of het nodig is of niet. En als het niet nodig is, zullen er ook geen writes gebeuren. Tevens moet je je over die writes geen zorgen maken, zoveel doet ie er nu ook weer niet mee dat je SSD er na 5 jaren mee versleten is.

Zoals al vaak in dit topic is gezegd: gebruik je SSD, koester het niet eindeloos. We praten hier over een schijf van gemiddeld 100€, niet een horloge van 10.000€. Die SSD wordt na een 2-5 jaar waarschijnlijk toch vervangen en de meesten zullen nog niet eens op de helft van hun levensduur zitten dan.

Anoniem: 15758

Phuncz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:12:
Je wilt juist de swapfile op je SSD hebben, tenzij je een SSD hebt van <32GB en belachelijk veel gebruik ervan maakt.
Een swapfile die niet gebruikt wordt, kan ook niet voor performanceverschillen zorgen. Wat wel zeker is, is dat als je een 8 of meer gigabyte grote pagefile op je SSD zet, je die ruimte niet voor andere zaken kunt gebruiken. Dat kan wel voor 'snelheidsverlies' zorgen; één game of 100 applicaties die je minder kunt installeren.

In deze tijd waarbij RAM groter is dan de 32-bit geheugenlimiet (2GiB nominaal) is geheugentekort vrijwel onmogelijk. Zelfs als een programma op hol slaat en zoveel mogelijk geheugen opvraagt als maar mogelijk is, is er niets aan de hand mits dat programma 32-bit is. Eén van de weinige voordelen bij het draaien van 32-bit applicaties op een 64-bit OS.

Heb je 4GB of 6GB RAM dan zou ik de swapfile behouden. Bij 8GB zou ik hem op je HDD zetten en klein maken (1GB + laten draaien naar max 10GB) en vanaf 12GB kun je de swap geheel uitschakelen. Merk op dat dit ook betekent geen mini crashdumps.
icecreamfarmer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:53:
Klopt dat was mijn eerste plan ook maar ik heb gemerkt dat sommigeprogramma's hardnekkig om zo'n ding vragen. En dan is het maar wat langzamer, dat was ik toch al gewend want het is mijn eerste ssd :P .
Ik ken alleen Photoshop, want het is natuurlijk belachelijk dat een applicatie zich gaat bemoeien met het besturingssysteem. Voor dit soort 'legacy' applicaties kun je wellicht een RAMdisk gebruiken die je als swapvolume gebruikt. Totale onzin natuurlijk, maar het kan wel dit soort programma's tevreden stellen. Of ze de swap echt gebruiken of simpelweg moet bestaan is mij onduidelijk, anders kun je mits je deze programma's gebruikt nog speciaal een swapfile voor aanhouden.

Maar wel zonde, want zonder deze bemoeienis draaien de applicaties natuurlijk veel beter op moderne systemen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

*knip* quoten is onnodig als je reageert op het bericht er direct boven. :)

Ik heb het nu ook gelimiteerd naar 1 gig op de hdd. Mocht ik echt meer nodig hebben dan verdubbel ik voor 5 tientjes mijn ram wel.

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 23-08-2012 15:34 ]

• Msel

Msel

...

CiPHER, heb jij misschien nog een theorie wat er mis is als de 4k waardes (en accestimes) van benchmarks pas naar normale waarden stijgen bij een belasting van de CPU? Energieprofielen en stroom besparing opties staan allemaal op hoge prestaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Msel op 23-08-2012 16:22 ]

• Swordlord
Voor het afhandelen van 4K requests is soms toch wel een beetje CPU "power" nodig....

Hetgene wat gebeurd bij een systeem dat in down throtteling zit, dus CPU terug geklokt / niet actief etc etc, is dat het chipset deze staat overneemt.
Waardoor deze zich dus ook terug klokt en rustiger aan gaat doen.

Hierdoor gaat de verwerkingssnelheid van 4k requests flink stuk omlaag, omdat 4k de meest intensieve belasting is.

Dit is iets wat vanuit de hardware komt dus, je kan in de BIOS of via Registersleutels uitschakelen dat het systeem op wat voorn manier terug throttled...
Energie profielen hebben niet zoveel macht... om dit helemaal tegen te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2012 16:42 ]

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Msel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:07:
Bios net maar even gechecked. Had er niets aan veranderd maar nu zag ik pas dat mijn overclock eruit geknald is geweest. Alle settings stonden weer op default.
Lijkt op een CMOS reset. Controleer voor de zekerheid de snelheid / timings van je RAM geheugen.
Wellicht stonden deze strakker ten tijde van overclock en zijn deze terug gezet naar default.

Als toevoeging op hetgeen Swordlord hierboven aangeeft: bij AMD borden kun je de zgn. C1E mode 'disablen' in de BIOS. Dit is een energiebesparingsfunctie die delen van de AMD-processor uitzet. (o.a.: hypetransport en het verlagen van de kloksnelheid van de memory controller).

[ Voor 23% gewijzigd door Jorruchie op 23-08-2012 16:35 . Reden: aanvullende info aangaande C1E mode ]

• Msel

Msel

...

In CPU Z zie ik de kloksnelheid van mijn CPU ten alle tijden op 2600Mhz staan, idle of stressed. Net als HT speed (2000Mhz).

C1e had ik eerst inderdaad eerst uit staan, zal zo checken of dit nog zo is.

Ram timings heb ik totaaaal geen verstand van, maar ze veranderden wel degelijk bij de overclock. Zo stonden ze op 7-7-7-24 en zonder oc op 9-9-9-nogwat. Wel liet ik altijd mijn geheugen op ongeveer dezelfde frequentie staan (666).

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

7-7-7-24 is inderdaad sneller (lagere latencies).
Welk geheugen heb je? Mijn Kingston Hyper X reepjes draaien standaard op 667MHz, maar doen het prima op 800MHz.

• Msel

Msel

...

Jeuj! C1E was de boosdoener!!

Stom dat ik dat over het hoofd heb kunnen zien na het lezen van tientallen SSD guides en natuurlijk dit forum! 8)7

Excuses voor het bevuilen van het forum de laatste dagen:p, ben jullie zeer dankbaar!!

[ Voor 77% gewijzigd door Msel op 23-08-2012 17:55 ]

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:08
Als we allemaal alles perfect zouden doen kunnen we elk topic wel sluiten, het geeft alleen maar weer aan hoe snel je iets over het hoofd kan zien, het is opgelost en dat is het belangrijkste, have fun ;)

• Msel

Msel

...

Ja dat klopt, maar ik roep meestal pas om hulp als ik zelf geen info kan vinden, en ik echt met m'n handen in het haar zit!

C1E was een functie die ik voorheen al uitzette voordat ik Windows opnieuw ging installeren omdat ik meestal mijn huiswerk wel doe:)

Leuk om te melden dat ik nu draai op AMD drivers 12.8 en mijn AS SSD score zelfs 40 punten hoger is dan de beste benchmark tot nu toe;) Ben blij dat het weer naar behoren werkt.

_/-\o_

• Pyrone89
  • Laatst online: 04-02-2020
Weet iemand of je SSD Magician van Samsung via Parallels gewoon kunt gebruiken (via een virtuele machine dus) of dat je dat vooral NIET moet doen?

Ook vraag ik me af of ik nu wel of niet TRIM zal inschakelen voor de Samsung 830 256GB. Voelt toch aan als 'hacken' en gezien het bericht van OCZ weet ik niet of het nu juist wel of niet handig is.

Ook in de reviews van de Samsung wordt niet goed duidelijk of er nu een goede interne Garbage Collection in zit of niet….

[ Voor 53% gewijzigd door Pyrone89 op 23-08-2012 23:02 ]

• Swordlord
Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:55:
Weet iemand of je SSD Magician van Samsung via Parallels gewoon kunt gebruiken (via een virtuele machine dus) of dat je dat vooral NIET moet doen?

Ook vraag ik me af of ik nu wel of niet TRIM zal inschakelen voor de Samsung 830 256GB. Voelt toch aan als 'hacken' en gezien het bericht van OCZ weet ik niet of het nu juist wel of niet handig is.

Ook in de reviews van de Samsung wordt niet goed duidelijk of er nu een goede interne Garbage Collection in zit of niet….
Misschien er even bij vermelden dat je over OSX spreekt ;) Het is hier niet Het SSD in je Apple topic

Een programma in een VM, zal niet de samsung zien als storage device, maar gewoon de VM harddrive... Dus de software zal nog niet eens installeren...

Verder...
We kunnen je lastig adviseren over gewoon een simpel gewetenskwestie..

Samsung's benadering van carbage collection, is ongeveer hetzelfde als meeste andere SSD's..
Als er een grote puinhoop is, gaan we eens opruimen...
Dus niet on the fly, of lekker uit voorzorg...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2012 23:35 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

DDX

Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:55:
Ik zit zelf voor ssd's te kijken die ik in raid1 wil gaan draaien, dus geen trim support.
En wat ik zo lees doen de samsungs niet echt heel actief aan garbage collection.
En kan je beter een drive nemen met SandForce SF-2281 chipset.
Ik denk dat ik zelf Intel 330 drives ga kopen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Anoniem: 303530

Topicstarter
Alleen zijn die sandforce drives totaal bagger qua betrouwbaarheid. Dan kan je beter de samsung nemen en wat extra onderpartitioneren.

• DDX

DDX

Intel zal kwa bagger wel meevallen lijkt me ? (kan niet echt veel slechts vinden over de 520 serie bijvoorbeeld)
OCZ zal ik niet snel meer kopen. (slechte ervaringen met core 1 serie)

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 23-08-2012 23:43 ]

Topicstarter
De betrouwbaarheid van de intel sandforce drives lijkt inderdaad een stuk beter. Maar ik vertrouw het nog niet echt. Niet voor niets roept iedereen hier altijd 'crucial, samsung'.

• Swordlord
De sandforce controller zelf is gewoon bagger...
Door de complexiteit ervan, is het gewoon heel gevoelig voor fouten en dat is gewoon ook te merken...

Intel heeft de betrouwbaarheid van Sandforce met hun eigen firmware omhoog weten te krikken. Maar volgens statistieken is de return rate van Intel SSD's naar 4-5% 1,74% gestegen spontaan, toen ze begonnen met sandforce SSD's te leveren.
Eerst was hun return rate onder de 1%

Edit:
Thnx voor de correctie, ik dacht dat de cijfers anders waren...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2012 23:49 ]

Topicstarter
Van 0.1 naar 1.73 aldus hardware.fr. Of zijn er al nieuwe cijfers?

• DDX

DDX

Daarom dus eigenlijk nog beetje twijfel die ik heb, TRIM gaat niet werken op m'n hardware raid kaart.
En aangezien ik 2 drives in raid1 wil zetten lijkt me die paar procent return ook wel te overleven ?

Topicstarter
En trouwens: losse SSD's moet je absoluut niet op een gemiddelde hardware RAID kaart zetten. Met onboard RAID zijn de latencies veel lager. Pas als je meer dan 2 drives wilt kom moet je uitwijken naar dedicated RAID kaarten. (omdat je via het chipset vast zit aan -meestal- 2 SATA-600 poorten).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-08-2012 23:49 ]

• DDX

DDX

Ik ga ze in een Dell T320 server hangen, ik zou ze opzich op de onboard sata poorten kunnen hangen.
Maar via de hw raid kaart. (perc h310 waarschijnlijk aangezien ik de h710 kaart voor sata hdd drives ga inzetten en zover ik nu kan vinden alle poorten bezet zijn) heb je toch weer leukere monitor opties en voordeel dat je niet met software raid1 aan de slag hoeft.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 24-08-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik heb eerder deze week een nieuw notebook gekocht, de ASUS K75VM. De Crucial M4 (laatste firmware) als SSD erin gebouwd en Windows 7 geinstalleerd. Na veel geduld is dit eindelijk gelukt, maar nu crashed en freezed Windows om de ca. 20 seconden.

Na veel zoeken en veel fora te hebben afgestruind heb ik een verscheidenheid aan oplossingen gelezen. De meest voorkomende is het updaten/installeren van Intel RST drivers. Maar dit lukt niet aangezien de laptop het niet lang genoeg zonder freezes en crashes volhoudt. Het lukt me niet eens om de Event Viewer in Windows te openen.

Iemand enig idee in welke richting de oplossing te zoeken?
Bij voorbaat dank voor reactie(s).

EDIT: Windows 7 installatie DVD is gecheckt op andere PC en in orde. Crucial M4 eveneens getest in andere PC en ook in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Peetor op 24-08-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om uit te sluiten dat de SSD defekt is, zou ik deze eerst eens in een andere computer hangen.

Om uit te sluiten dat je windows installatie niet goed is (verkeerde drivers en/of verkeerde windows) zou ik de harde schijf formateren om vervolgens daar je windows op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetor
  • Laatst online: 12-02-2024
@Reepje
Dank; deze 2 uitsluitingen waren al gemaakt, toegevoegd in originele post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Peetor schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:07:
Ik heb eerder deze week een nieuw notebook gekocht, de ASUS K75VM. De Crucial M4 (laatste firmware) als SSD erin gebouwd en Windows 7 geinstalleerd. Na veel geduld is dit eindelijk gelukt, maar nu crashed en freezed Windows om de ca. 20 seconden.
-/-
Zag op de Asus site dat dit notebook is voorzien van een aantal security instellingen:
  • BIOS Booting User Password Protection
  • HDD User Password Protection and Security
Laten deze settings het toe om de HDD af te koppelen en heb je volledig toegang tot de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:08
Swordlord schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:32:
[...]

Samsung's benadering van carbage collection, is ongeveer hetzelfde als meeste andere SSD's..
Als er een grote puinhoop is, gaan we eens opruimen...
Dus niet on the fly, of lekker uit voorzorg...
Nu ben ik je even kwijt, ik dacht juist dat de Samsung een agressievere Garbage Collection had, even refererend naar CiPHER woorden op 07 feb Het grote SSD topic ~ Deel 9

Quote: Samsung 830 past inderdaad geen lazy TRIM toe, De aggressieve GC van de Samsung 830 is waarschijnlijk de reden dat deze een veel hogere 'write amplification' ect…..

Is er wat veranderd of ben ik even de weg kwijt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Habana op 24-08-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Habana schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:43:
[...]

Nu ben ik je even kwijt, ik dacht juist dat de Samsung een agressievere Garbage Collection had, even refererend naar CiPHER woorden op 07 feb Het grote SSD topic ~ Deel 9

Quote: Samsung 830 past inderdaad geen lazy TRIM toe, De aggressieve GC van de Samsung 830 is waarschijnlijk de reden dat deze een veel hogere 'write amplification' ect…..

http://www.anandtech.com/...-samsung-ssd-830-review/6
My biggest issue with Samsung SSDs in the past has been their extremely poor performance over time. Samsung doesn't do a lot of active garbage collection while writing in order to maintain ultra high write speeds, instead it prefers to clean up the drive during periods of little to no IO activity. Unfortunately this approach can result in pretty poor performance over time.
....
These days things are a lot better but it's still a concern.
By not doing much realtime garbage collection the random write speed can drop significantly over time.
Given enough idle time the 830 should correct much of this and obviously TRIMing those LBAs will restore full performance (as you'll see below) but the point is that by delaying the bulk of garbage collection the Samsung SSD 830 is able to drop in performance by a degree that I'm not super comfortable with. This phenomenon isn't exclusive to Samsung, you'll remember that we've complained about it with Crucial drives as well.

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 24-08-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 10:04
Peetor schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:07:

Na veel zoeken en veel fora te hebben afgestruind heb ik een verscheidenheid aan oplossingen gelezen. De meest voorkomende is het updaten/installeren van Intel RST drivers. Maar dit lukt niet aangezien de laptop het niet lang genoeg zonder freezes en crashes volhoudt. Het lukt me niet eens om de Event Viewer in Windows te openen.

Bij voorbaat dank voor reactie(s).

EDIT: Windows 7 installatie DVD is gecheckt op andere PC en in orde. Crucial M4 eveneens getest in andere PC en ook in orde.
Je zegt dat Win7 is geinstalleerd na veel geduld. Dat geeft bij mij al aan dat de installatie niet goed is gegaan. Win7 met een SSD duurt bij mij ~10 min.

Deze pre windows geinstalleerd?

LINK

De f6flpy-x64.zip (of de x86 als je x86 OS hebt )dan gebruiken. Uitpakken en op USB stick zetten.

c:\ Partitie deleten opnieuw aanmaken. format en dan daarop installeren. Wel je USB erin laten zitten tot na de installatie.

Ik had zelf wat issues na clean install. Dus maar opnieuw geinstalleerd en deze stappen gedaan. Nu draait win7 en de rest van de Apps prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:26
@Peetor

Om een driver probleem uit te sluiten zou je kunnen proberen in safe mode op te starten.

Edit:
@Swordlord:
Dat artikel van Anandtech dateert van september 2011. Zijn de beschreven problemen met garbage collection niet verholpen met de nieuwe firmware van beide SSD's?

[ Voor 48% gewijzigd door acale op 24-08-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had ik een tijd geleden ook gelezen, maar daar staan maar vreemde dingen in IMO.

Hij spreekt zichzelf ook deels tegen. Hij wekt de suggestie dat Samsung één van de SSDs is die weinig garbage collection doet, dat klopt niet, wat ook blijkt uit zijn andere reviews. Ik denk dat hij bedoelt dat Samsung tijdens I/O workloads geen foreground garbage collection doet, zoals Intel en Crucial wel doen. Samsung doet background GC wat laatstgenoemden niet doen; dat zorgt er ook voor dat het een tijd met rust laten van de SSD de prestaties beïnvloedt, terwijl dat niet zo is bij Intel en Crucial M4.

Ook geeft hij aan dat als je geen TRIM support hebt, de Crucial M4 een no-go is. Daarbij vermeldt hij helaas niet dat juist de Samsung 830 daar beter voor geschikt is.

Kortom, er zijn genoeg opmerkingen hierover te maken. Wil je het zeker weten kun je hem mailen, misschien dat ik dat zelf wel doe. Maar zijn eigen benchmark scores ondersteunen zijn eigen verhaal niet, in elk geval. Maar ik vermoed dat het meer een kwestie is van interpreteren, hij is gewoon niet zo duidelijk in zijn reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Habana schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:43:
[...]

In de reviews wordt juist gemeld dat de 830 geen aggresieve GC doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ik heb in de tussentijd ook wat meer zitten op te zoeken over de Samsung 830 en zijn carbage collection en ik moet jouw verhaal van agressieve idle GC inderdaad ook dan beamen CiPHER.
Ik was in de veronderstelling met de review van Anand, dat de Samsung 830 net zoals zijn voorgangers (waar ik zeker van wist dat ze slechte GC hadden) gewoon een redelijk zwakke GC had en erg sterk op directe trimming leunde...

Maargoed...
Er is dus een kans, dat als je veel belasting doet in korte tijd, dat de snelheden eronder kunnen lijden.
Maar gaan we uit van een normaal gebruiksscenario, dan zijn er genoeg idle momenten, waar de 830 kans heeft om zijn GC in gang te zetten, dus snel zal er niet tegen problemen worden aangelopen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Kortom, even concluderend.

Als je geen TRIM aanzet moet je de Samsung 830 wel af en toe met rust laten en zijn werk laten doen. De Crucial M4 moet je niet gebruiken als je geen TRIM aanzet.

Zo goed verwoord?

Ik zit daarom nog steeds te twijfelen of ik nu wel of niet TRIM zal enablen op mijn Samsung 830 in de iMac. Wat denken jullie? De 'hack' doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Het ligt er aan of je mischien via de magician handmatig een trim commando kan geven of niet , als dat kan kun je gewoon af en toe trim erover gooien of automatiesch op een bepaalde tijd .Met xp heb je ook geen trim , maar daar werken wel hulptools om handmatig te trimmen . En als die trimmod makkelijk te doen is , waarvoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan niet snel een reden bedenken waarom je geen TRIM zou willen. Alleen voor enterprise workloads wil je geen TRIM, want dat zit alleen maar in de weg en verlaagt de I/O van echte requests; beter veel OP dan heb je geen TRIM nodig.

Crucial M4 niet gebruiken zonder TRIM? Dat is wel heel streng. Maar het is niet de beste combinatie. Zelfde geldt voor Intel drives (met Intel controller). Je kunt deze prima gebruiken zonder TRIM, maar hebt dan wel een significante portie OP nodig; dus met 25% tot 40% OP zijn deze schijven eigenlijk beter geschikt zonder TRIM dan Samsung 830. Maar het voordeel van laatstgenoemde is dat je minder overprovisioning hoeft te gebruiken in dit geval. Maar TRIM is altijd welkom!

Overigens @Swordlord: de endurancetests die met Samsung 830 worden gedaan zijn ook nog aan de positieve kant voor Samsung. Want zou je tussen elk getest uur een rustperiode inlassen, zal dit zorgen voor extra writes, terwijl dat niets doet met de Crucial/Intel drives. Dus zou je realistisch testen, dan zal de write amplification nog hoger oplopen voor de Samsung 830, vér boven die van concurrenten Intel en Crucial/Marvell. In de praktijk zal een Samsung 830 de user writes prima kunnen bijhouden, uiteindelijk is de background GC dan ook 'klaar' met herindelen dat proces gaat niet eindeloos door. Maar als je geen rustperiode gunt en maar doorgaat, onderdruk je wel dat natuurlijke proces. Dus de synthetische endurancetests op XtremeSystems is wel in het voordeel van de Samsung 830 in dit geval door geen rustperiode in te lassen. De performance is hierdoor lager maar de write amplification gaat niet zo snel omhoog omdat je de SSD dus niet de kans geeft alle writes netjes opnieuw te ordenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:23:

Overigens @Swordlord: de endurancetests die met Samsung 830 worden gedaan zijn ook nog aan de positieve kant voor Samsung. Want zou je tussen elk getest uur een rustperiode inlassen, zal dit zorgen voor extra writes, terwijl dat niets doet met de Crucial/Intel drives. Dus zou je realistisch testen, dan zal de write amplification nog hoger oplopen voor de Samsung 830, vér boven die van concurrenten Intel en Crucial/Marvell. In de praktijk zal een Samsung 830 de user writes prima kunnen bijhouden, uiteindelijk is de background GC dan ook 'klaar' met herindelen dat proces gaat niet eindeloos door. Maar als je geen rustperiode gunt en maar doorgaat, onderdruk je wel dat natuurlijke proces. Dus de synthetische endurancetests op XtremeSystems is wel in het voordeel van de Samsung 830 in dit geval door geen rustperiode in te lassen. De performance is hierdoor lager maar de write amplification gaat niet zo snel omhoog omdat je de SSD dus niet de kans geeft alle writes netjes opnieuw te ordenen.
Jah die 830 256 GB is een beest met zijn 3PB....

Ook de snelheid waarmee die het doet is erg netjes, was het even vergeten daar aan te denken

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 24-08-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:55
2 weken gelden de 128mb Samsung 830 geplaatst in mijn werkstation en ondanks dat ik nog niet echt zware dingen ermee heb gedaan merk ik wel degelijk veel verschil
Wel alle tweaks in windows gedaan en alle niet belangrijke software wordt standaard ook niet op de SSD geinstalleerd.

Nu zag ik gisteren in de PC Active wel een mooie aanbieding.
11 x PC-Active plus een OCZ Vertex 4 64 GB Solid-State Drive t.w.v. € 79,- samen voor maar € 66,-*
wilde toch alweer een PC blad abonnement en die gaat linea recta de media speler in (of mijn laptop, maar die gebruik ik ook nauwelijks) kan ik tenminste direct films kijken zonder eerst te moeten wachten :P

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Oke, misschien pakt Windows dit toch beter op. OSX lijkt nog wat 'gevaarlijker' voor SSD's.
Daar is nogal wat te doen omtrent TRIM of geen TRIM (Apple zet het alleen aan voor hun eigen SSD's, als je het wilt met een 3rd party SSD moet je een hack uitvoeren).

[ Voor 17% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
Ik ben dit topic nu al een tijdje aan het volgen omdat ik ook overweeg om een SSD te kopen voor mijn (toekomstige) T410. Iets wat ik me echter al even afvraag is wat er bedoeld wordt onder de rustperiode. Is het de bedoeling dat je je PC regelmatig uit zet, idle laat draaien, ....?

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Rust periode is gewoon een periode van geen tot weinig disk activiteit.
Maar dit is voornamelijk allemaal belangrijk als het OS geen TRIM ondersteund om de performance op peil te houden. De SSD moet dan vertrouwen op zijn eigen middelen hiervoor.

Met jouw Lenovo T410 zul je waarschijnlijk gewoon windows 7 draaien (of niet?), dus je hoeft je niet druk te maken om garbage collection voor performance dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 24-08-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
msicaron schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:05:
Ik ben dit topic nu al een tijdje aan het volgen omdat ik ook overweeg om een SSD te kopen voor mijn (toekomstige) T410. Iets wat ik me echter al even afvraag is wat er bedoeld wordt onder de rustperiode. Is het de bedoeling dat je je PC regelmatig uit zet, idle laat draaien, ....?
Onder Windows hoef je je geen zorgen te maken. Daar wordt TRIM standaard aangezet voor alle SSD's en levert dit voor zover bekend geen problemen op (op OCZ na, maar dat is iets van OCZ niet van Windows) en je hebt dan ook nog eens de garbage collection van de SSD zelf, die de SSD gaat opruimen op rustige momenten.

Op OSX ligt het wat complexer: alleen voor Apple SSD's wordt TRIM aangezet, mogelijk om mensen te dwingen de (veel te dure) Apple SSD te laten kopen. Echter, een ontwikkelaar heeft hack gemaakt in de vorm van het programmaatje Trim Enabler, waardoor je TRIM ook kan aanzetten als je zelf een SSD erin heb gezet. Over deze 'hack' zijn echter wisselende ervaringen te lezen op internet, daarnaast moet het na elke systeemupdate opnieuw gedaan worden. Zonder deze hack moet je dus volledig vertrouwen op de garbage collection kwaliteiten van de SSD zelf. Ik ben zelf nog aan het uitvogelen (o.a. via dit forum) of voor de Samsung 830 serie (en eigenlijk andere non-Sandforce SSD's als geheel) ik nu toch het risico moet nemen met dit programmaatje of dat ik gewoon kan vertrouwen op de ingebouwde garbage collection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:55
Pyrone89 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:33:
[...]

Onder Windows hoef je je geen zorgen te maken. Daar wordt TRIM standaard aangezet voor alle SSD's en levert dit voor zover bekend geen problemen op (op OCZ na, maar dat is iets van OCZ niet van Windows) en je hebt dan ook nog eens de garbage collection van de SSD zelf, die de SSD gaat opruimen op rustige momenten.

Op OSX ligt het wat complexer: alleen voor Apple SSD's wordt TRIM aangezet, mogelijk om mensen te dwingen de (veel te dure) Apple SSD te laten kopen. Echter, een ontwikkelaar heeft hack gemaakt in de vorm van het programmaatje Trim Enabler, waardoor je TRIM ook kan aanzetten als je zelf een SSD erin heb gezet. Over deze 'hack' zijn echter wisselende ervaringen te lezen op internet, daarnaast moet het na elke systeemupdate opnieuw gedaan worden. Zonder deze hack moet je dus volledig vertrouwen op de garbage collection kwaliteiten van de SSD zelf. Ik ben zelf nog aan het uitvogelen (o.a. via dit forum) of voor de Samsung 830 serie (en eigenlijk andere non-Sandforce SSD's als geheel) ik nu toch het risico moet nemen met dit programmaatje of dat ik gewoon kan vertrouwen op de ingebouwde garbage collection.
En hoe zit dat dan onder linux bijvoorbeeld ubuntu ?
want wil de media speler overzetten op linux/ubuntu/xbmc? maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik me daar mee bezig heb gehouden om eerlijk te zijn.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
harley schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:04:
[...]

En hoe zit dat dan onder linux bijvoorbeeld ubuntu ?
want wil de media speler overzetten op linux/ubuntu/xbmc? maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik me daar mee bezig heb gehouden om eerlijk te zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met Linux, dus kan daarvan de situatie niet beoordelen.

Echter, Linux ondersteunt TRIM en het is het open platform bij uitstek, dus het lijkt me dat daar juist geen SSD's worden uitgesloten door Linux fabrikanten zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
harley schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:52:
Nu zag ik gisteren in de PC Active wel een mooie aanbieding.

[...]

wilde toch alweer een PC blad abonnement en die gaat linea recta de media speler in (of mijn laptop, maar die gebruik ik ook nauwelijks) kan ik tenminste direct films kijken zonder eerst te moeten wachten :P
Da's wel interessant. Hoewel ik 64GB aan de krappe kant vind en OCZ het eerder behoorlijk verbruid heeft, kun je je hier bijna geen bult aan vallen.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463724

Iemand hier ervaring met Kingston SSD´s?

Was bij de winkels maar geen een van allen kon de 128 van Samsung nog krijgen. Toen maar voor de Kingston SSDnow v200 gegaan. Zijn dit goede SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een beetje eigen inzet mag wel..GoT is geen helpdesk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 463724 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:50:
Iemand hier ervaring met Kingston SSD´s?

Was bij de winkels maar geen een van allen kon de 128 van Samsung nog krijgen. Toen maar voor de Kingston SSDnow v200 gegaan. Zijn dit goede SSD's?
De samsung is direct leverbaar bij alternate, pixmania, mediamarkt voor onder de 100 euro. Voor die 25 euro meer krijg je wel een veel betere schijf.
Maar slecht is de v200 waarschijnlijk ook weer niet. We weten nog niet hoe goed de nieuwe firmware is die eropstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463724

sloth schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:55:
Een beetje eigen inzet mag wel..GoT is geen helpdesk!
Alsof dat niet gebeurd is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knobby
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 20:09
Ik heb een redelijk basale vraag, daar ik nog nooit met SSD's heb gewerkt.
Wanneer je een SSD koopt doe je dat uiteraard voor de performance winst en niet voor bulk opslagcapaciteit.
Het is volgens mij dan ook gebruikelijk om je OS installatie op de SSD te zetten en de opslag van films en andere meuk die veel ruimte in neemt op een grote HDD te doen.
Echter lijkt me dat ook vooral in games er flinke performance winst is te halen door deze op een SSD te installeren. Maar je ziet de bui al hangen, ik heb momenteel een 200GB partitie voor mn games en dat is eigenlijk al niet genoeg. Shogun 2 Total War met 20GB is misschien een uitschieter naar boven maar neemt in z'n eentje dus al 10% van mn totale game ruimte in beslag.
Tel daar een windows partitie met alle andere software van 40GB bij op en je heb een 240gb SSD al vol.
En schijven groter dan 256gb gaan zo'n beetje exponentieel in prijs omhoog.

WIl je dus de game performance verbeteren dien je een flink grote SSD aan te schaffen, of zie ik dat verkeerd?
Heb je ook performance winst wanneer je OS schijf een SSD is en je de game elders installeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Knobby schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:44:
Ik heb een redelijk basale vraag, daar ik nog nooit met SSD's heb gewerkt.
Wanneer je een SSD koopt doe je dat uiteraard voor de performance winst en niet voor bulk opslagcapaciteit.
Het is volgens mij dan ook gebruikelijk om je OS installatie op de SSD te zetten en de opslag van films en andere meuk die veel ruimte in neemt op een grote HDD te doen.
Echter lijkt me dat ook vooral in games er flinke performance winst is te halen door deze op een SSD te installeren. Maar je ziet de bui al hangen, ik heb momenteel een 200GB partitie voor mn games en dat is eigenlijk al niet genoeg. Shogun 2 Total War met 20GB is misschien een uitschieter naar boven maar neemt in z'n eentje dus al 10% van mn totale game ruimte in beslag.
Tel daar een windows partitie met alle andere software van 40GB bij op en je heb een 240gb SSD al vol.
En schijven groter dan 256gb gaan zo'n beetje exponentieel in prijs omhoog.

WIl je dus de game performance verbeteren dien je een flink grote SSD aan te schaffen, of zie ik dat verkeerd?
Heb je ook performance winst wanneer je OS schijf een SSD is en je de game elders installeerd?
Simpele oplossing...
Niet ALLE games erop installeren...

En welke performance winst zoek je??
FPS???
dan droom maar verder... Dat gaat niet magisch omhoog...

Een SSD brengt als voordeel, dat bestanden dus gamedata, sneller wordt ingeladen. Dus minder lang wachten voor een level ofzo er is... Meer niet...

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 25-08-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Ik heb een Windows 7 install waar ik niets mee doe om die kleiner te maken buiten nutteloze programma's uninstallen, samen met fotobewerking, Office en 2 games (Diablo III en Battlefield 3). Ik heb 80GB in gebruik van de 240GB. Zoals Swordlord al zegt: de oplossing is: niet alle games installeren. Als je een game maar 1x per maand speelt, moet het dan tientallen GB's innemen ? En indien het antwoord "ja" is op al je games, schaf er dan alvast twee aan van 256GB of eentje van 512GB.

Een SSD doet meer dan enkel "de gamedata sneller inladen". Uiteindelijk zorgt het voor snellere laadtijden van levels, sneller saven, veel minder "lag" (slecht woord maar het wordt zo omschreven) omdat je schijf niet op tijd de files heeft, etc. Als dat voor jou niet belangrijk is, dan moet je idd. geen SSD kopen. Maar je houdt dan wel de grootste bottleneck die je PC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knobby
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 20:09
ik dacht aan laad tijden (shogun 2 doet daar bv best lang over) als een voor de hand liggende verbetering, maar vooral voor micro stutter in grote open area games, bv skyrim of fallout new vegas, waar je bij het reizen grote hoeveelheden data moet laden en zo graphics popup kan voorkomen.

maar inderdaad, niet iedere game hoeft op de ssd, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 11:32
Ik wil mijn postville 80gb gaan vervangen door een samsung 830, maar ga ik wel prestatieverschil merken met de sata 300 op mijn moederbord. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een Samsung 830 256gb en een sata600 pci express kaartje. Is dit de moeite of is het weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou even een paar pagina's teruglezen, dan vind je je antwoord. Een sata kaart heeft slechtere performance dan je native sata poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sowieso zul je weinig verschil merken tussen een Intel X25-M G2 en een moderne SSD zoals Samsung 830 en Crucial M4. Wel wat, maar niet schokkend. De belangrijkste spec blijft namelijk gelijk: 20MB/s random read performance. De Intel doet het ook prima met multiqueue random read. Enige waar je wel verschil bij merkt is sequential write. Daar doet de Intel het vrij slecht met 70MB/s voor het 80GB model uit mijn hoofd. Maar dat is voor je systeemschijf (C:) natuurlijk geen punt.

Voor een 256GB SSD is een hogere sequential write toch wel prettig, dat is wel iets waar je het verschil bij merkt. Maar in dit geval noem ik 256GB omdat je daar meer/vaker bestanden zult kopiëren. Een Intel 80GB SSD gebruikt je hoofdzakelijk voor OS + Apps en misschien een paar games, maar dan zit het ook vol. Dus bestanden kopiëren zul je ook niet veel doen en dus is de 70MB/s sequential write in de praktijk helemaal geen groot issue.

Kortom, als je gaat upgraden moet je dat doen omdat je meer 'SSD ruimte' krijgt, niet omdat de SSD zelf sneller zou zijn. Dan denk ik dat je nog teleurgesteld zult zijn. En natuurlijk geen nepcontroller kopen; als je moederbord SATA/300 heeft dan blijft dat zo, dat kun je niet achteraf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:42

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

Kingston is eerste met gefixte SandForce-firmware

Kingston heeft voor de HyperX- en HyperX 3K-SSD's een SandForce 5.0.3-firmware uitgebracht, waarin de TRIM-bug is opgelost. Downloaden kan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
TomasH schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:57:

Kingston is eerste met gefixte SandForce-firmware

Kingston heeft voor de HyperX- en HyperX 3K-SSD's een SandForce 5.0.3-firmware uitgebracht, waarin de TRIM-bug is opgelost. Downloaden kan hier.
Leuk, maar zelfs die firmware ga ik niet op men HyperX zetten xD

Hij leeft tenminste en leeft zo al meer dan een half jaar, dus ik laat em ook mooi leven zo xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Heb je de 501 of 502 wel geinstalleerd al ? Anders is het toch wel aan te raden:

Release Notes for SH103S3, Firmware Rev. 503 (08/22/12)
• Restored a minor TRIM performance variation from a previous Firmware release
• Fixed a power management condition where the device failed to respond to a COMWAKE,
which might have resulted in the SSD becoming unresponsive thereby requiring a reset by the
host

Release Notes for SH103S3, Firmware Rev. 502 (06/05/12)
• Improved handling of a COMRESET command during AH CCMDT testing
• Improved responsiveness when resuming from sleep states
• Fixed incidental case that resulted in a flash command time out
• Fixed the handling of internal read buffers when reporting UECC error

Release Notes for SH103S3, Firmware Rev. 501 (03/06/12)
• Enhanced reliability during powercycles and secure erases
• Resolved a unique issue that would block a TRIM command sent by an application while in IDE
mode using Windows XP or Windows 7
• Enhanced TRIM throughput
• Improved write performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Dan zou ik men laptop moeten gaan uitgraven, ergens tussen een grote puinhoop xD. Dan zou ik de firmware kunnen checken... Dus dat komt wel weer eens tevoorschijn als ik naar school moet volgende week xD
Voor de standaard HyperX is de 503 firmware er nog niet. Alleen de HyperX 3k heeft de 503 online staan...

Misschien dat ik toch eens overstap naar de 503, gezien er nu wel positiever erover wordt gepraat... In tegenstelling tot de andere 5 serie's firmwares.
Maar aan de andere kant, ik draait sata-300. zal die performance verbetering in de 500 MB/s regio toch niet gaan merken xD

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 26-08-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiko
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-08-2015
Ik ga een ssd ( PNYXLR8120GB) plaatsen naast mijn HD (2 TB). Deze HD is onderverdeeld in 4 partities. De C partitie met windows 7 en some apps zou ik willen klonen en overzetten naar de ssd . (en daarna de c partitie van de HD deleten en voorts gebruiken als data HD )

heeft iemand dat al gedaan en met welke software om te klonen ? Enige problemen tegengekomen ?
Bedankt al vast voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zelf heb ik eens een partitie naar een SSD gekloond met DriveImageXML. Belangrijk is dat je achteraf controleert of Windows goed detecteert dat je nu vanaf een SSD start en zaken als defragmenteren uitzetten goed doet. Ook is het misschien wel handig om te letten op de koeling van de SSD tijdens het klonen. Mijn SSD bleek na het klonen dusdanig warm te zijn dat ik deze niet meer lang gemakkelijk in mn handen kon houden, wat kwam doordat ik in zeer korte tijd even 100GB aan data erop heb gezet.

Enige blijvende probleem dat ik achteraf overigens bleek te hebben was dat de SSD / SandForce controller instabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

zaiko schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:51:
heeft iemand dat al gedaan en met welke software om te klonen ? Enige problemen tegengekomen ?
Bedankt al vast voor de hulp.
Persoonlijk zou ik liever gewoon vers installeren. Dan heb je meer garantie dat je geen problemen transplanteert en hoef je je niet zoveel zorgen te maken over allerlei vage randverschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:33
Inleidend stukje
Mooi dat een eindje terug Phuncz en CHiPHER nog even op het hele pagefile gebeuren komen. Daar wil ik bij deze graag "even" op inhaken gezien een (te) beperkt ingestelde pagefile waarschijnlijk bij mij heeft gezorgd voor een instabiel en corrupt systeem, dat later zelfs niet meer bereikbaar was. Een heel gedoe heb ik er mee gehad om de SSD weer aan de gang te krijgen, zodat ik onder andere mijn internetfavorieten kon backuppen en waarna ik alsnog een clean install moest doen.

Aanleiding en problemen
De aanleiding van deze problemen heb ik een tijdje geleden ook in dit topic gepost, dat is onder andere hier terug te lezen en nog een aantal posts een stukje daaronder. Samenvattend kan ik het omschrijven dat bij het samenvoegen van een enorm panorama (1GB RAW file) in Photoshop CS5 64 bit en een RAM performance instelling van 92% van 8GB de computer steeds vast liep. Latere performance instellingen vanaf 60% en hoger veroorzaakten dezelfde problemen. Als ik PS niet direct afsloot liep de hele pc vast, dus de stroom eraf was zo ongeveer de enige optie en dat is nou bij SSD's niet heel lekker. Zie daarover ook CHiPHER zijn bericht hier.

Vastloper PS CS5 effect op Windows

20120715 Intel 510 120GB error CHKDSK 20120715 Intel Toolbox en HD Tune LBA error

Bij de Intel Toolbox merkte ik daarna een kapot/corrupt LBA blok op en ook HD Tune bevestigde dit. Ook had Windows een aantal corrupte clusters opgelopen, maar die had ik ondertussen weer gerepareerd met CHKDSK. Onze medetweaker Swordlord gaf het advies voor een format en clean install.

Maar omdat ik niet gek veel zwaar werk hoefde te verrichten, behalve het afmaken van dat panorama, en op vakantie ging heb ik de format maar even voor het gemak achterwege gelaten. Intussen heb ik het RAM wel uitgebreid naar 16GB en met PS liep dat wel lekker, dit keer zonder gezeur. Een tijdje na mijn vakantie (vorige week) wilde ik de pc opstarten (cold boot) en ik kreeg opeens de melding "Reboot and Select proper Boot device". Wat ik ook probeerde, Windows startte niet meer op. Zo heb ik even wat kabels verwisseld, andere SATA poorten geprobeerd, maar er kwam niets meer. Eerst werd hij ook nog door de BIOS herkend en later was zelfs dat weg. Er drong tot me door dat de schijf het wel eens begeven zou kunnen hebben en dat was even slikken. :'(

Oplossing
Maar (!!!) wie of wat is een tweaker om maar meteen RMA aan te vragen bij de webshop en de schijf in te leveren zonder verder te kijken dan je neus lang is? Juist! Ik besloot daarom om de bootfiles op de schijf via de opdrachtprompt te repareren wanneer je de Windows installatie DVD gebruikt. Ik kwam hiermee in de opdrachtprompt, maar de BOOTREC commando's haalden niets uit, zoals bootrec /fixmbr of /fixboot. Ook bootrec /scanos gaf het resultaat dat er 0,00 Windows installaties te bekennen waren, vreemd! :?

Daarna heb ik besloten om de schijf aan een andere pc te hangen en te kijken of deze hier nog wel benaderbaar was. Dat lukte uiteindelijk! De schijf was onzichtbaar in de verkenner, maar bij Schijfbeheer was hij wel te zien. Er bleek dat de schijf ineens een RAW bestandsindeling toegewezen had gekregen. Tja, en hoe zet je dit terug naar NTFS zonder een format te doen? Na wat gegoogle kwam ik uit op het programma TestDisk. Dit programma zou dan de corrupte partities kunnen deleten en de goede weer kunnen omzetten naar NTFS. Dat was dus precies wat ik zocht! Om verder te komen heb ik deze handleiding helemaal gevolgd. Het programma vond ik wat vaag, maar dat komt omdat je dat normaal nooit nodig hebt en dit de eerste keer was. Uiteindelijk besloten om toch door te zetten, want het was RMA, direct formatteren of toch maar proberen deze tool te gebruiken, op hoop en zegen dan maar. Hieronder een foto vanaf mijn telefoon van het doorlopen van TestDisk op de andere pc.

TestDisk tussentijds beeld

Met wat goede hoop daarna enkel de SSD aangesloten en warempel, de SSD start weer door en zelfs Windows komt in beeld! Na het backuppen van de dingen die nog wel handig zijn, zoals internet favorieten en dat soort klein spul, heb ik nog eens de Intel Toolbox een full scan laten uitvoeren. Hij gaf zoals verwacht nog steeds het kapotte LBA-blok aan, ook HD Tune deed dat. Daarna heb ik alsnog een format gedaan en een schone Windows installatie uitgevoerd. Na de installatie heb ik de Intel Toolbox en HD Tune (error scan) weer laten lopen. Het onderstaande was daar het resultaat van, de SSD lijkt weer 100% in orde te zijn. 8)

20120715 Intel Toolbox en HD Tune geen LBA error

Conclusie
De conclusie van dit prachtige verhaal is puntsgewijs:
  • Neem wat ruimer virtueel geheugen aan, precies even groot aan je RAM hoeft niet, maar neem het niet te beperkt.
  • Check of de RAM performance instelling van Photoshop 64 bit niet te ver staat, want als hij het nodig heeft dan trekt hij alles vol en i.c.m. het voorgaande punt is dat geen succes.
  • Gaat het dan mis, wacht dan niet zoals mij, neem geen risico en back-up je dingen meteen.
  • Heb je dan een corrupt en defect lijkend LBA blok, dan kan je dat mogelijk weer 100% maken door te formatteren en Windows opnieuw te installeren.
  • Kom je de melding "Reboot and Select proper Boot device" tegen, dan kan het zijn dat je via een andere pc met het programma TestDisk de schijf weer bootable kunt maken. Het kan natuurlijk ook betekenen dat hij echt kapot is of dat er wat anders aan de hand is.
Tot zover mijn beschreven oplossing voor het bovenstaande probleem. Wellicht dat iemand in de toekomst hier nog iets aan heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 06:12

Majapro

Deventer

interresant artikel marcel87, afgelopen periode een aantal SSD's gehad die in de bios niet terug tre vinden waren, een firmware update was dan ook niet mogelijk, heb ze RMA gedaan en kreeg een keurige Credit van de oorspronkelijke aanschaf waarde.

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
marcel87 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 04:30:
Inleidend stukje
Mooi dat een eindje terug Phuncz en CHiPHER nog even op het hele pagefile gebeuren komen.
Bedankt om de tijd te nemen voor heel je verhaal hier neer te zetten.

Wat jij hebt meegemaakt is de reden dat ik ook aanhaal om (voorlopig nog) niet je swapfile uit te schakelen of te beperkt in te stellen, ik heb een dergelijk probleem ook meegemaakt, echter niet met een bad sector melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiter
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10-2023
Janic schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:03:
Ik wil mijn postville 80gb gaan vervangen door een samsung 830, maar ga ik wel prestatieverschil merken met de sata 300 op mijn moederbord. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een Samsung 830 256gb en een sata600 pci express kaartje. Is dit de moeite of is het weggegooid geld.
Ik heb net mijn Vertex2 240 GB vervangen door een Samsung 830 512GB. Ik heb een 3-jaar oude MacBook Pro met een SATAII 3 Gpbs en hij is nu al een stuk sneller.
Ik vermoed dat hij met een sata600 wel nog iets sneller zal gaan, en voor een vaste PC is het makkelijk een losse Sata600 kaart in te steken. En de simpele kaartjes zijn ook helemaal niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 09:04
Mooie follow up Marcel 87

Aanvullend een stukje ove pagefile monitoring uit de best practice topic:

Of en hoeveel je van je pagefile gebruik maakt kan je monitoren.

Een pagefilemonitor instellen met Windows 7

Open de MMC door indrukken Startknop en tik in het invoervenster onderop mmc in.
Druk op Enter.Het console venster komt tevoorschijn.
In het menu boven klik op bestand en kies Module toevoegen/verwijderen...
Een pop up venster verschijnt. Selecteer in het rijtje links ActiveX-besturingselement.
Klik op Toevoegen.Dan opent de wizard ActiveX-besturingselement invoegen, druk op volgende.
Zorg dat onder Categorie van besturingselement Alle categoriën geselecteerd is ( zal die meestal al op staan).
Kies in het rijtje eronder de optie "System Monitor Control" ( even helemaal naar beneden scrollen ) en druk op Volgende.

Geef in het volgende venster een naam aan de monitor. Bvb. Pagefile monitor.
Klik op voltooien en vervolgens op Ok.Je komt dan weer terug in de console.
Klik links op de naam die je aan de monitor hebt gegeven. Een venster opent binnen de console.
Klik op het + teken van de menubalk van dat venster.
Een pop up venster Items toevoegen opent zich.
Scroll naar Wisselbestand en selecteer dat. Selecteer in het venstertje daar onder < Alle exemplaren >
Klik op Toevoegen, klik op OK.

In het knoppenbalkmenu kan je voor grafiektype kiezen ( pijltje naar beneden ), rapport vind ik het handigst.
Rechts klikken ergens in het monitor venster geeft een pop up menu. Onder Eigenschappen > Algemeen kan
je dan b.v. de frequentie en duur instellen van de Automatische steekproef.Bvb elke 30 seconden 30.000
seconden lang ( verhouding 1:1000 is maximum ).

Als alles naar wens is ingesteld ga je naar het hoofdmenu van de console en kies Bestand > Opslaan als.
Geef het beesie een naam en een plek om op te slaan zodat je het later makkelijk kan starten.
Je kan nu gaan kijken in hoeverre en hoeveel er van je ingestelde pagefile.sys in gebruik is gedurende
de ingestelde tijd. Daarin test je ook je programma's.
Pas de grootte van je wisselbestand ( Virtueel geheugen genoemd bij de instellingen ) dan aan zodat bij monitoring je uiteindelijk op een percentagepiek van 75 % komt.

Windows 7 adviseert minimaal 400 MB omdat anders mogelijk bij een systeemfout misschien details voor het
oplossen van het probleem niet geregistreerd kunnen worden. Maar ik heb nog nooit wat met die details
kunnen doen in die 3 keer per jaar dat dat voorkwam dus voor mij kan het gerust met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
superiter schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:46:
[...]
...en hij is nu al een stuk sneller.
Dat is waarschijnlijk de Random Write of de 4K prestatie die je merkt, die zijn tegenwoordig wel wat beter.
Ik vermoed dat hij met een sata600 wel nog iets sneller zal gaan
Niet merkbaar sneller, tenzij met zeer specfieke toepassingen.
voor een vaste PC is het makkelijk een losse Sata600 kaart in te steken
...maar sowieso niet sneller als je met prut-SATA-600 host-controllers werkt. Om het meetbare maar niet merkbare verschil te hebben moet je juist wegblijven van dergelijke aparte host-controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 11:14
Page file gewoon aan laten staan. Ik heb het ook een tijdje uitgezet met de gedachte, ik heb het toch niet nodig met 8GB en ik bespaar weer wat writes. Met als gevolg dat juist op de momenten dat ik het productiefst bezig was op mijn pc en de kans op dataverlies het grootst, windows quasi random processen ging afschieten of de desktop compleet dood achterliet. Daar word je echt niet blij van. Pagefile weer aan en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn Crucial m4 512GB is gisteren overleden. Ik gebruik al sinds 2008 ssd's (o.a. OCZ Vertex en een beruchte Vertex 2) en dit is de eerste die dood gaat. Wellicht dat het iets te maken had met de gammele usb-kabel van de Lian-Li usb 3.0-behuizing die ik gebruikte icm deze ssd. Het kwam regelmatig voor dat de ssd door bewegingen van de kabel wegviel. Hij doet nu niets meer (ook niet direct aangesloten op een sata-poort). Beetje jammer die ie na anderhalve maand al dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 10:04
RMA dus. Wel zeer vervelend hopelijk heb je geen belangrijke bestanden op je SSD waarvan je geen backup hebt.

SSD als backup lijkt me sws niet al te verstandig.

Games en SSD. Het is duidelijk dat je bepaalde games op je SSD kan installeren ivm inladen andere maps levels.

Is StarCraft II aan te raden om op je SSD te installeren? De game is toch uitgepakt 12GB en ik heb maar een 128 GB SSD waarvan nu 21% in gebruik is. 93GB vrije ruimte nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Unknown Alien schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:16:
SSD als backup lijkt me sws niet al te verstandig.
Hangt van van het type. De intel server-grade drives verliezen na 6 maanden hun lading. Bij een normale consumer SSD duurt dat veel langer (10 jaar?). Het grote voordeel van een SSD als externe schijf is wel dat hij schokbestendig is. Laat een harde schijf vallen en hij is stuk. Bij een SSD gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiter
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-10-2023
Phuncz schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Dat is waarschijnlijk de Random Write of de 4K prestatie die je merkt, die zijn tegenwoordig wel wat beter.

[...]

Niet merkbaar sneller, tenzij met zeer specfieke toepassingen.

[...]

...maar sowieso niet sneller als je met prut-SATA-600 host-controllers werkt. Om het meetbare maar niet merkbare verschil te hebben moet je juist wegblijven van dergelijke aparte host-controllers.
Eigenlijk is hij ongeveer even snel (iets sneller maar niet veel) als toen de Vertex nieuw was. Na enkele jaren intensief gebruik was hij sinds een aantal maanden langzamer aan het worden. Voor mij een "teken" om mijn schijfje te vervangen. In begin haalde hij bij XBench een score van 300. Plots daalde dit naar 100... Nu met mijn samsung is de score terug 320...

Voor het extern kaartje : het makkelijkst is de geïntegreerde controller. Ook om te booten kan je eenvoudig booten met de ingebouwde. Met een extern kaartje moet je drivers laden.
Uiteraard als je het uiterste wil halen, dan heb je bijv. van Adaptec (of andere) performante kaarten, al dan niet met RAID (hardware) mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Unknown Alien schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:16:
RMA dus. Wel zeer vervelend hopelijk heb je geen belangrijke bestanden op je SSD waarvan je geen backup hebt.
Ik heb backups op twee locaties via Time Machine en mis alleen wat Lightroombewerkingen die ik in de trein heb gedaan. De m4 512GB gebruikte ik als externe drive voor mijn fotoverzameling van ca. 450GB. De ssd in de Retina MBP is te klein, zelfs als ik de 768GB optie zou nemen (heb nu de 512GB wat ik al duur zat vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 11:48
superiter schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:50:
Uiteraard als je het uiterste wil halen, dan heb je bijv. van Adaptec (of andere) performante kaarten, al dan niet met RAID (hardware) mogelijkheid.
Ik ben te lui om te kijken, maar waarschijnlijk wint de onboard Intel controller dan nog. Dat wordt pas leuk als je daadwerkelijk een RAID gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Femme schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:00:
Mijn Crucial m4 512GB is gisteren overleden.
Je hebt dan toch uitzonderlijk veel pech gehad of inderdaad een issue met ergens een slecht contact/kortsluiting. Gelukkig is het meer uitzondering dan regel, maar het kan natuurlijk ook meer zijn dat aan de hand is.

Misschien is er nog ergens een incompatibiliteit met de behuizing via USB 3.0 wat van toepassing is op SSD's, who knows. Zoals het probleem met audio als het doorgelust wordt over ThunderBolt, wat later pas aan het licht komt. Er is bij de introductie van nieuwe protocollen en connecties altijd wel één of ander bedrijf dat het nét weer anders aan moet pakken en zorgt voor fringe-cases waar er issues mee ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Grappig dat elk probleem met een Samsung 830 of een Crucial M4 pech is en altijd ergens anders aan ligt, terwijl een probleem met een OCZ drive 100% wordt toegeschreven aan het feit dat ie van OCZ is, of een sandforce controller heeft :P.

Overigens had ik met de M4 128GB in mijn Compaq Business Laptop 2230s steeds timeouts en incidenteel een BSOD waar ik die met een X25-M niet had. Alleen onder Windows overigens, met Linux nooit wat aan de hand. Zal ook vast aan de laptop liggen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:01:
Grappig dat elk probleem met een Samsung 830 of een Crucial M4 pech is en altijd ergens anders aan ligt, terwijl een probleem met een OCZ drive 100% wordt toegeschreven aan het feit dat ie van OCZ is, of een sandforce controller heeft :P.
Seriously, ga je proberen OCZ te verdedigen ? Zijn er nog niet genoeg cijfers en gebruikservaringen naar voren gebracht om te bewijzen dat OCZ een terecht slechte reputatie heeft ?
Overigens had ik met de M4 128GB in mijn Compaq Business Laptop 2230s steeds timeouts en incidenteel een BSOD waar ik die met een X25-M niet had. Alleen onder Windows overigens, met Linux nooit wat aan de hand. Zal ook vast aan de laptop liggen :+.
Blijkbaar haat de Crucial M4 gewoon Windows dan, dat is véél logischer dan een incompatibiliteit met software of hardware.

Cursieve tekst is sarcasme.

[ Voor 33% gewijzigd door Phuncz op 27-08-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Phuncz schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:05:
[...]
Seriously, ga je proberen OCZ te verdedigen ? Zijn er nog niet genoeg cijfers en gebruikservaringen naar voren gebracht om te bewijzen dat OCZ een terecht slechte reputatie heeft ?
[...]
Blijkbaar haat de Crucial M4 gewoon Windows dan, dat is véél logischer dan een incompatibiliteit met software of hardware.
Ik heb hier zelf een Intel X25-M, een OCZ Vertex, een Crucial M4 en een Samsung 830. Met de Intel en Samsung geen problemen, de OCZ Vertex heeft soms last van spontane datacorruptie en de M4 geeft BSODs of timeouts onder Windows.
Ik verdedig hier helemaal niks, er is zo ongeveer wel bewezen wat voor rotzooi OCZ maakt, maar als iemand een probleem heeft met Samsung of Crucial, dan ligt dat nooit aan de drive, maar altijd aan iets anders. Ik hoop dat je begrijpt hoe debiel het klinkt wat je net uitkraamt over een SSD die een hekel heeft aan Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je snapt sarcasme niet, maar dat gebruik je zelf ook in je post ("Zal ook vast aan de laptop liggen :+ "). Waarom gooi je dan met het woordje "debiel" ? Maar het is goed, ik zal mijn post updaten om het duidelijk te maken.

Samsung en Crucial gaan relatief gezien zelden defect en dan is het, bij een forum waar problemen bovengemiddeld vaak gemeld worden, ook aannemelijk (dat woord is belangrijk) dat het probleem elders ligt dan een defecte drive. Echter heeft OCZ een dermate slechte reputatie op betrouwbaarheid dat het aannemelijk is dat de drive defect is, toch als het over de Sandforce-based drives gaat die gekend zijn voor deze problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 27-08-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch denk ik dat het wel klopt. Sandforce heeft door de complexe features veel firmware problemen gehad, waardoor de SSD stuk ging terwijl alle NAND en electronica gewoon prima in orde is. Puur softwarematig defect dus. Volgens een uitspraak van een OCZ-medewerker zou dit voor 9 op de 10 'defecte' Sandforce SSDs gelden. Let wel dat dit heel tijd-specifiek is. Er zullen momenten zijn dat Sandforce een véél hogere uitval heeft gehad dan andere momenten. Dit wordt ook ondersteund met nieuwe cijfers van de Franse retailer, waarbij sommige producten tot 25% failure rate hadden. De is nog exclusief de onterecht geretourneerde producten (return rate) en ook zitten daar niet de cijfers bij van mensen die direct via OCZ retourneren, wat een behoorlijk aantal mensen doen. Dit kan ook de cijfers vertekenen.

Dus wat is er denk ik aan de hand? De Sandforce SSDs hebben veel last gehad van softwarematige defecten. Echt stuk als in defect aan NAND zijn die dingen zelden, want Sandforce heeft net als Intel en wel redundant NAND; een soort RAID5 in plaats van RAID0 op de disks. Dit is traditioneel ook de reden dat Crucial je 64GB en 128GB geeft ipv 60GB en 120GB. De andere fabrikanten moeten óf flink op hun spare space insnijden óf de NAND bitcorrectie feature laten varen. De Crucial M4 beschikt echter niet over deze feature.

Kort gezegd: de Crucial M4 zou dankzij de simpelere firmware minder softwaredefecten hebben wat leidt tot een lage 'normale' uitval. Crucial M4 heeft wel weer meer échte failures bijvoorbeeld doordat corruptie op NAND-niveau de mapping tables kunnen beschadigen. Andere fabrikanten hebben hier bescherming voor, Crucial M4 niet. Toch doet de Crucial M4 het uitstekend qua betrouwbaarheid door de stabiele firmware en lagere complexiteit. Met minder 'bewegende onderdelen' (analoog aan features) zijn er ook minder zaken die stuk kunnen gaan of corruptie kunnen veroorzaken.

Zou de Crucial M4 zoals de Intel 320 zowel bitcorrectie als een (super)capacitor hebben, dan zou de failure rate naar extreem lage getallen kunnen zakken. Het zijn echter vooral de firmware defecten waar mensen last van hebben gehad, dus daar zou ik de meeste waarde aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
twee vragen
1. wordt de crucial M4 met de laatste firmware geleverd (en dan met name de firmware versie die vorig jaar ergens werd gelanceerd), of moet je die zelf nog gaan flashen.
2. volgens mij zijn de samsung 830 en de crucial M4 redelijk aan elkaar gewaagd. Wat zouden redenen zijn om per se voor een 830 of voor een M4 te kiezen, of is dat simpelweg gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SuperCrisz schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:53:
twee vragen
1. wordt de crucial M4 met de laatste firmware geleverd (en dan met name de firmware versie die vorig jaar ergens werd gelanceerd), of moet je die zelf nog gaan flashen.
2. volgens mij zijn de samsung 830 en de crucial M4 redelijk aan elkaar gewaagd. Wat zouden redenen zijn om per se voor een 830 of voor een M4 te kiezen, of is dat simpelweg gevoel?
1. Doet dat ter zake? Crucial M4 flashen kan gewoon met FreeDOS vanaf een USB stick als dat moet.
2. Zijn aan elkaar gewaagd. Op 64GB is de M4 nog iets sneller dan de Samsung, maar daarboven liggen ze gelijk of wint de Samsung het meestal. Reden om de een boven de ander te verkiezen is over het algemeen de prijs en beschikbaarheid. De Samsung 830 komt met vlagen steeds binnen, en als ie bijna op is gaat de prijs omhoog of mag je weer 2 weken wachten.
Pagina: 1 ... 58 ... 133 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.