Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil is dat Linux en BSD gewoon goede eigen RAID functionaliteit hebben. Bij Windows ben je in de praktijk aangewezen op vendor-specifieke drivers die RAID-support 'erin proppen'. En dat doen ze door het als SCSI schijf aan de kernel de koppelen, grofweg gezegd. Dat is viez 'hackwerk'.

Ik weet niet héél precies hoe het bij Linux werkt, dus laat ik me beperken tot FreeBSD. Ik neem aan dat Linux daar sterk op lijkt, maar FreeBSD is net iets geavanceerder door het stoere GEOM storage framework.

Door een mooi 'framework' te hebben voor storage kun je leuke dingen doen. Je kunt een 'chain' hebben van verschillende devices (geom providers) die aan elkaar gekoppeld zijn. Visueel kan dat bijvoorbeeld zijn:

Hardeschijf (/dev/ada2)
-> GPT partitie laag (/dev/ada2p1)
-> GPT labelnaam (/dev/gpt/SamsungSSD)
-> Software RAID0 laag (/dev/stripe/ssdRAID)
-> Encryptie laag (/dev/stripe/ssdRAID.eli)
-> UFS filesystem met TRIM enabled

Dit is een lange chain, maar hopelijk begrijp je het dan beter. Aan het einde van de chain worden TRIM-requests gegenereerd wanneer je iets verwijdert. Die worden echter niet 'TRIM' genoemd maar 'BIO_DELETE' commando's, net als BIO_READ of BIO_WRITE commando's zijn.

GEOM is modulair; modules communiceren met elkaar als een ketting
Dus je hebt niet simpelweg reads en writes, maar ook delete commando's. Deze worden 'down the chain' gestuurd. Dus de encryptie-laag zal deze als eerste zien en doorsturen naar de RAID0-laag. Net als een read-request die over twee schijven verspreid ligt, zal de RAID0 laag nu de BIO_DELETE moeten opsplitsen, wat het ook moet doen met read en write requests; zelfde geval.

Zodra de BIO_DELETE de 'ada' driver bereikt, wat de AHCI ATA driver is, zal deze BIO_DELETE omtoveren tot een ATA TRIM commando. De 'ad' driver zal het CompactFlash equivalent gebruiken en de 'da' scsi driver zal afhankelijk van de instelling UNMAP of soortgelijke 'discard' commando's sturen naar de SSD.

Kortom, de support in FreeBSD is zoals het hoort, een mooi framework waarin dus ook automatisch alle extra modules TRIM/UNMAP ondersteunen, en dat er niet later 'bijgehackt' hoeft te worden. Hackwerk is vies, een mooi framework is beter.

Linux en TRIM
Dit geldt voor FreeBSD, GEOM is BSD-specifiek. Maar Linux zal qua RAID0 laag hetzelfde werken. In tegenstelling tot Windows ziet Linux namelijk wel degelijk de twee fysieke schijven en communiceert hier direct mee en niet via een vendor-only driver.

Dus software RAID (niet alleen RAID0 ook andere vormen) met non-windows OS werkt prima inclusief TRIM en tegenwoordig ook UNMAP support. Wel dient je filesystem dergelijke commando's te genereren. FreeBSD UFS en Linux Ext4 ondersteunen dit, maar je moet het wel handmatig instellen in de /etc/fstab (de 'discard' optie activeren). Hopelijk wordt dit een keer standaard, zodat SSDs out of the box perfect werken met of zonder RAID in Linux/BSD.

Hardware RAID en TRIM
Maar bovenstaand trucje gaat niet op als je hardware RAID gebruikt; dan heb je gewoon géén TRIM support en ik zie dat niet snel veranderen. Het zou wel kunnen, als er UNMAP commando's naar de (scsi) controller gaan en deze vervolgens ze zou omzetten naar ATA TRIM commando's. Maar ik zie het niet gebeuren.

@Swordlord: >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
In Linux is TRIM support makkelijker om 1 heel simpele reden...

Bij een software raid array, worden de drives nog steeds uiteindelijk aangestuurd middels ATA... Met de nodige vertaal slagen wel... Maar het wordt daar gesupport door het OS...
Dus het TRIM commando kan makkelijk gestuurd worden als een stukje data wordt verwijderd...

In tegenstelling tot windows, die zodra je raid doet, met SCSI gaat communiceren en alle vertalingen niet aankan...

Edit...
Meh... overschaduwd door CiPHER... :'(

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 20-08-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 23:11
Unknown Alien schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:27:
[...]

OCen heeft geen invloed op de SSD benchmakrs die ik gedraait heb. En ik heb mijn CPU/geheugen op het moment op stock draaien.

Het is mij ook opgevallen van degene die hier hun Samsung 830 benchmarks neerzetten een lagere score hebben dan de Crucial M4 van mij. Ik dacht dat de Samsung een snellere SSD was.

Degene die een opstart hebben van 5 sec. wat heb je zo al aangepast om het opstarten zo snel te krijgen? Heb je daar een guide voor?

Ik heb BIOS instellingen aangepast en in msconfig een en ander uitgezet. Maar komt niet onder de 15 sec.
Nu dan gezeik met Windows Welcome screen
Ik heb een beetje hetzelfde met mijn Samsung 830 256GB, mij viel het op dat het na de install van VMware Workstation 8 kwam. ik heb echt geen idee hoe dat kan, zelfs toen ik VMware de installeerde was het nog steeds slomer. Lijkt wel of het een setting of iets in Windows heeft veranderd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Swordlord schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:53:
In Linux is TRIM support makkelijker om 1 heel simpele reden...

Bij een software raid array, worden de drives nog steeds uiteindelijk aangestuurd middels ATA... Met de nodige vertaal slagen wel... Maar het wordt daar gesupport door het OS...
Dus het TRIM commando kan makkelijk gestuurd worden als een stukje data wordt verwijderd...

In tegenstelling tot windows, die zodra je raid doet, met SCSI gaat communiceren en alle vertalingen niet aankan...

Edit...
Meh... overschaduwd door CiPHER... :'(
Die ene minuut in die TRIM marathon is niet veel, maar net het verschil tussen goud en zilver, thanks voor de uitleg mannen… _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
J0ey schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:51:
[...]
Ik heb een beetje hetzelfde met mijn Samsung 830 256GB, mij viel het op dat het na de install van VMware Workstation 8 kwam. ik heb echt geen idee hoe dat kan, zelfs toen ik VMware de installeerde was het nog steeds slomer. Lijkt wel of het een setting of iets in Windows heeft veranderd. :/
Ik heb ook geconstateerd dat installatie van VirtualBox voor een vertraging zorgt.
Volgens mij komt dit door de extra NIC die wordt aangemaakt (en ik ga ervan uit dat een dergelijke NIC ook door VMWare wordt geinstalleerd). Mijn idee is dat Windows wacht totdat die ook een IP-adres, krijgt. Dat duurt natuurlijk wel even, aangezien het geen 'echte' NIC is, maar gekoppeld aan de echte NIC. Op een bepaald punt geeft Windows het op en gaat door met opstarten. Ik zie dit bijvoorbeeld ook terug in de melding dat het wat langer duurt voordat Windows 'het internet' heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theorie, theorie, aangezien ik van de ene dag op de andere ben overgestapt naar een systeem met 2 x ssd, in de bekende setup hierboven, kan ik wel degelijk het verschil merken, misschien dat velen het niet zo doen, maar de praktijk is nog altijd de beste leermeester, mocht de 128gd schijf komen vol te lopen, dan haal ik wel aan andere, tegen dan zijn we alweer aan een nieuwe generatie schijven toe die nieuwe maatstaven zetten.

Wie niet waagt niet wint ;)

PS: Ik kreeg voorheen de opstarttijd op dit systeem niet beneden de 20 sec, nu is dat gehalveerd :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Ik wil snel gaan....
Dus ik pak me maar direct 2 formule 1 wagens en laat ze naast elkaar rijden om zo dingen te transporteren... denkend dat het sneller is...

Klinkt leuk maar zo werkt het niet, praktijk of theorie.... Want 1tje is snel genoeg al alles in zen 1tje te doen...

Wat doe je nou eigenlijk met die 256 GB SSD waar "alleen" windows op staat?
Bijna niks zeker behalve windows, want alle andere zooi heb je op de 128GB staan...

Najah..
Waste of resources and materials if you ask me...

My 2 cents... Gezien je toch de zooi hebt...
Gebruik de 128 GB dan voor Windows + pagefile enzo...
en de 256 GB voor alle overige zooi dat je hem goed vol kan plempen en nuttig gebruikt...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 20-08-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:20:
Ik wil snel gaan....
Dus ik pak me maar direct 2 formule 1 wagens en laat ze naast elkaar rijden om zo dingen te transporteren... denkend dat het sneller is...

Klinkt leuk maar zo werkt het niet, praktijk of theorie.... Want 1tje is snel genoeg al alles in zen 1tje te doen...

Wat doe je nou eigenlijk met die 256 GB SSD waar "alleen" windows op staat?
Bijna niks zeker behalve windows, want alle andere zooi heb je op de 128GB staan...

Najah..
Waste of resources and materials if you ask me...

My 2 cents... Gezien je toch de zooi hebt...
Gebruik de 128 GB dan voor Windows + pagefile enzo...
en de 256 GB voor alle overige zooi dat je hem goed vol kan plempen en nuttig gebruikt...
Je vergelijkingen zijn bedoeld als humor hoop ik, en verder hoef je er niet op in te gaan, ik heb in de praktijk een performance boost sedert mijn opzet met 1 SSD, en om in je termen te blijven, 1 formule wagen met nog minder luchtweerstand :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even getest met de Intel Rapid Start Technologie, waarmee men belooft heel snel je PC te kunnen ontwaken indien een SSD wordt ingezet, ftp://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_intel-ui_e.pdf.

Nou dat is dik in orde,1 poging met de sluimerstand partitie op SSD 1 gezet ontwaken duurt een 8 seconden, lekker snel.
Met de sluimerstand partitie op SSD 2 duurt het welgeteld 3 seconden, en je kan direct weer aan de slag met je pc. Nog een voordeel om met meerde schijven te werken, iets dat men bij degelijke video montage machines b.v steevast doet. Een natuurkundige wet zegt immers dat 2 steeds meer kunnen dan 1, als ze elkaar maar verstaan.
Ik bedoel 2 oenen te samen bereiken nog niets, maar 2 slimme wezens zijn dan al een heel eind weg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Mr_Big schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:54:
[...]

Ik heb ook geconstateerd dat installatie van VirtualBox voor een vertraging zorgt.
Volgens mij komt dit door de extra NIC die wordt aangemaakt (en ik ga ervan uit dat een dergelijke NIC ook door VMWare wordt geinstalleerd). Mijn idee is dat Windows wacht totdat die ook een IP-adres, krijgt. Dat duurt natuurlijk wel even, aangezien het geen 'echte' NIC is, maar gekoppeld aan de echte NIC. Op een bepaald punt geeft Windows het op en gaat door met opstarten. Ik zie dit bijvoorbeeld ook terug in de melding dat het wat langer duurt voordat Windows 'het internet' heeft gevonden.
Dat zou inderdaad best kunnen, moet zeggen dat ik daar niet echt blij mee zou zijn. Voor een "professioneel" programma zou je toch wel verwachten dat het programma geen impact mag maken op je computer voordat je het programma zelf opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:36
ik heb vandaag de Dell Inspiron 17R SE (17s12) besteld, wil echter nog wel een ssd bij kopen, heeft echt wel toegevoegde waarde. maar mijn vrouw vindt die € 100,- extra teveel en niet nodig zo'n SSD. :'( ;)

Iemand nog tips om haar over te halen? :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gaat bij zo een dure, spiksplinternieuwe laptop toch niet meteen de dvd drive eruit slopen en de harde schijf formateren?

Ik zou dan meteen een Dell kopen met een SSD erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als het kon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:36
precies... kan niet.. ja.. zo'n mSATA.. trouwens
zo duur is ie niet.. €850,- met alle kortingsvouchers etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29
J0ey schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:51:
[...]

Heb 1 voor 1 de apps verwijdered en opnieuw opgestart om te kijken welke App mij zo irriteert. Alels eraf en nog hetzelfde. Dus voila clean install. Heb dit x wel de Intel AHCI drivers pre win install geinstalleerd. Lijkt me sterk dat dat wat uitmaakt maar goed.

Windows start nu wel stuk sneller op. 8 a 10 sec max. Heb alleen McAfee erop. Op me C:\ komt alleen nog fotosoep cs5 en nog een enkele App meer niet en uiteraard Win updates. Dus blijft sowieso 65% vrij. Hopelijk blijft hij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Unknown Alien schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Heb 1 voor 1 de apps verwijdered en opnieuw opgestart om te kijken welke App mij zo irriteert. Alels eraf en nog hetzelfde. Dus voila clean install. Heb dit x wel de Intel AHCI drivers pre win install geinstalleerd. Lijkt me sterk dat dat wat uitmaakt maar goed.

Windows start nu wel stuk sneller op. 8 a 10 sec max. Heb alleen McAfee erop. Op me C:\ komt alleen nog fotosoep cs5 en nog een enkele App meer niet en uiteraard Win updates. Dus blijft sowieso 65% vrij. Hopelijk blijft hij zo.
Ik heb ook elke applicatie 1 voor 1 verwijderd, maar bleef ook op hetzelfde resultaat. Toen maar een herinstall gedaan en 1 voor 1 gekeken. Toen gevonden dat het waarschijnlijk VMware is, maar ik heb geen zin om weer de boel opnieuw te installeren, nog maar even zoeken naar een oplossing dus. (als die er is).

[ Voor 6% gewijzigd door J0ey op 20-08-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Download soluto. Dat geeft de boottime weer uitgesplitst naar alles wat er uitgevoerd wordt. Zo zie ik bijv dat avg maar liefst 9 sekonden nodig heeft tegenwoordig. Als het niet-systeem apps zijn, kan je ze desgewenst ook uitschakelen. Zeer handig proggie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Reepje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:57:
Download soluto. Dat geeft de boottime weer uitgesplitst naar alles wat er uitgevoerd wordt. Zo zie ik bijv dat avg maar liefst 9 sekonden nodig heeft tegenwoordig. Als het niet-systeem apps zijn, kan je ze desgewenst ook uitschakelen. Zeer handig proggie.
Wat een (visueel) mooi programma!

Ik zie dat mijn programma's in totaal 8 seconden nodig hebben, dat moet dus geen probleem zijn.

De "Required apps" heeft 26! seconden nodig om op te starten, met

System op 7.6 seconden
Microsoft Software Protection op 2.5 seconden
Client Server Runtime Process op 1.5 seconden

als grootste, de rest zit onder de 1 seconde.

Kan hier iets mis mee zijn? Ik snap dat ik ze in de boot moet houden btw, maar misschien doen ze er langer over dan zou moeten?

[ Voor 9% gewijzigd door J0ey op 21-08-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Beste,

Ik vraag mij of deze Samsung 830 Series specs in orde zijn. Volgens mij wel maar dat weet ik niet zeker, na enig zoeken op de forums hier denk ik dat deze normaal zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fwjnn.jpg

Verder draai ik:
- i5 3570k
- 8 GB @ 1866
- MSI 560 Ti
- Asrock Z77 Extreme4

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
SSD kan sneller als je hem op SATA3 aansluit in plaats van SATA2. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel® Z77, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel® Rapid Storage and Intel® Smart Response Technology), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions (SATA3_A1 connector is shared with eSATA3 port)
Zit natuurlijk weer een extra chip op zo'n uitgebreid bord en ASrock kennende doen ze die lekker expres dezelfde kleur als de échte Intel poorten, zodat gebruikers zoals vLoon onbedoeld hun SSD mogelijk op de verkeerde controller aansluit.

Tip: schakel je ASmedia controller uit en sluit hem vervolgens op de Intel SATA/600 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:28:
[...]

Zit natuurlijk weer een extra chip op zo'n uitgebreid bord en ASrock kennende doen ze die lekker expres dezelfde kleur als de échte Intel poorten, zodat gebruikers zoals vLoon onbedoeld hun SSD mogelijk op de verkeerde controller aansluit.

Tip: schakel je ASmedia controller uit en sluit hem vervolgens op de Intel SATA/600 poorten.
Ha, dankjewel voor je reactie. Het kan dus toch beter.

De ASmedia controller moet ik dus uitzetten via mijn BIOS en de Intel Sata600 poorten zitten waarschijnlijk naast de poorten waar ik hem nu in heb zitten. ;) Begrijp ik het zo goed?

EDIT: Enorm bedankt! Krijg nu meteen 507,58 mb/s read & 305,65 mb's write. Geweldig!

[ Voor 6% gewijzigd door vLoon op 21-08-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:37
vLoon schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 01:40:
De ASmedia controller moet ik dus uitzetten via mijn BIOS en de Intel Sata600 poorten zitten waarschijnlijk naast de poorten waar ik hem nu in heb zitten. ;) Begrijp ik het zo goed?
Ja. Je SATA connectors zijn als volgt gegroepeerd:

11
22
33
44

Zowel 11 als 22 zijn SATA3 poorten. Je gebruikt nu een van beide 11 poorten maar je moet er eentje van 22 hebben, die zijn Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
J0ey schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 23:29:
[...]

Wat een (visueel) mooi programma!

Ik zie dat mijn programma's in totaal 8 seconden nodig hebben, dat moet dus geen probleem zijn.

De "Required apps" heeft 26! seconden nodig om op te starten, met

System op 7.6 seconden
Microsoft Software Protection op 2.5 seconden
Client Server Runtime Process op 1.5 seconden

als grootste, de rest zit onder de 1 seconde.

Kan hier iets mis mee zijn? Ik snap dat ik ze in de boot moet houden btw, maar misschien doen ze er langer over dan zou moeten?
Reepje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:57:
Klinkt intresant als extra info. Misschien ook eens proberen al is het maar om te zien hoelang hij nodig heeft voor bepaalde Apps.

@J0ey,
Heb je toevallig ook Apps geinstalleerd op een andere HDD die je ook laat opstarten tijdens boot up? Kan je VMware ook configureren dat hij niet automatisch opstart bij booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unknown Alien schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:36:
[...]

[...]

Klinkt intresant als extra info. Misschien ook eens proberen al is het maar om te zien hoelang hij nodig heeft voor bepaalde Apps.

@J0ey,
Heb je toevallig ook Apps geinstalleerd op een andere HDD die je ook laat opstarten tijdens boot up? Kan je VMware ook configureren dat hij niet automatisch opstart bij booten?
Zelf gebruik ik als hulpttool de freeware kingsoft pc dokter , nu zijn al die progs natuurlijk omstreden omdat ze zelf ook de boottijd vertragen . Meeste van die progs beheren de windows services die je zelf handmatig ook kan aanpassen .Zo kun je services vertgraagd laten opstarten na de boot of helemaal uitschakelen .
Deze guide vindt ik wel een goede http://www.schoonepc.nl/w...rvices_optimaliseren.html

Je moet je ook niet gek maken door een boot die langer duurt om bepaalde hardware te initaliseren , af en toe moet je een concessie doen om aplicaties optimaal te laten werken . Je hebt een pc in de eerste instantie om bepaalde aplicaties te draaien , en niet om alleen windows op te starten . Nu kan dat best als je een beetje browsed en verder niks speciaals .Als je graag met VM werkt en en daar hoort dan een iets langere boottime bij , sowat . Meet gewoon de boottijd zonder VM , dat is je oficele boottijd . Daarna je VM weer inschakelen en niet meer de boot meten maar gewoon je VM gebruiken :)

Denk eerlijk gezegd dat een semi supercomputer als de Urika ook niet onder de tien seconden boot , dat is maar een gok }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:43:
[...]

Zelf gebruik ik als hulpttool de freeware kingsoft pc dokter , nu zijn al die progs natuurlijk omstreden omdat ze zelf ook de boottijd vertragen . Meeste van die progs beheren de windows services die je zelf handmatig ook kan aanpassen .Zo kun je services vertgraagd laten opstarten na de boot of helemaal uitschakelen .
Deze guide vindt ik wel een goede http://www.schoonepc.nl/w...rvices_optimaliseren.html

Je moet je ook niet gek maken door een boot die langer duurt om bepaalde hardware te initaliseren , af en toe moet je een concessie doen om aplicaties optimaal te laten werken . Je hebt een pc in de eerste instantie om bepaalde aplicaties te draaien , en niet om alleen windows op te starten . Nu kan dat best als je een beetje browsed en verder niks speciaals .Als je graag met VM werkt en en daar hoort dan een iets langere boottime bij , sowat . Meet gewoon de boottijd zonder VM , dat is je oficele boottijd . Daarna je VM weer inschakelen en niet meer de boot meten maar gewoon je VM gebruiken :)

Denk eerlijk gezegd dat een semi supercomputer als de Urika ook niet onder de tien seconden boot , dat is maar een gok }:O
Mee eens, maar onnodige Apps mee laten starten tijdens boot up heb ik altijd uitgezet. bv office , google dat soort Apps. Die kunnen van mij pas opgestart worden als ik ze ga gebruiken.

Als VMware altijd gebruikt wordt dan zou ik die zeker mee laten opstarten.

Booten van Win is zeker niet het belangrijkste, maar het feit dat het veel sneller kan dan je HDD dan moet ik dat voor elkaar krijgen hehehe. Is nu wel gelukt eindelijk. :+

Ik ben wel iets wat teleurgesteld doro de performance van mijn SSD. Crucial M4. Ik dacht dat het aan een config lag of de SSD zelf, maar na de benchmark en berekening in Excel doet hij wat zijn Specs zijn.

Aangezien mijn MOBO Marvel SATA3 heeft is het nutteloos om een SATA3 SSD te kopen met >500MB read/write.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43
Een kennis wilde bij 4launch een SSD in de laptop laten plaatsen ter vervanging van de harde schijf. Hij kreeg daarbij deze reactie van hen:
Een SSD upgrade kunnen wij helaas niet voor u uitvoeren, daar Asus een bepaalde hard-code in de HDD heeft geplaatst waardoor de notebooks niet zonder de HDD als boot medium gebruikt kan worden, dan zou de SSD dus in principe nutteloos worden.
Ik kan hier niets van terug vinden en het lijkt me ook dat dit niet toegestaan zou zijn, immers op die manier is het niet mogelijk om bijvoorbeeld buiten de garantie een kapotte HDD te vervangen van de laptop (tenzij je een HDD via Asus zou kopen oid). Is het niet gewoon onzin wat 4launch uitkraamt? :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou eens bellen met 4launch en er uitleg over vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Unknown Alien schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:36:
[...]

[...]

@J0ey,
Nee, ik heb hem in m'n laptop zitten, dus er zit alleen een SSD in waar alles op staat. VMware start volgens mij niet automatisch op, ik heb hem iig uit de opstartlijst gehaald. Maar zelfs als ik VMware verwijder blijft de slomere boot.

Het is dus echt:
Snelle boot > VMware install > Slome boot > VMware deinstall > Nog steeds slome boot

En ik heb toch 170 euro voor die SSD betaald, dan verwacht ik iig wel dat de SSD gewoon snel opstart. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Steephh schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:29:
Een kennis wilde bij 4launch een SSD in de laptop laten plaatsen ter vervanging van de harde schijf. Hij kreeg daarbij deze reactie van hen:

[...]

Ik kan hier niets van terug vinden en het lijkt me ook dat dit niet toegestaan zou zijn, immers op die manier is het niet mogelijk om bijvoorbeeld buiten de garantie een kapotte HDD te vervangen van de laptop (tenzij je een HDD via Asus zou kopen oid). Is het niet gewoon onzin wat 4launch uitkraamt? :P
Lijkt mij een BS verhaal. Misschien dat die persoon bedoelt dat de Windows install image op een aparte partitie staat op de meegeleverde HDD. En dat je zodedr die image de originele Windows versie niet kan installeren van de HDD.
Nou boeie je zou de serial kunnen gebruiken en een Win install DVD gebruiken.
J0ey schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Nee, ik heb hem in m'n laptop zitten, dus er zit alleen een SSD in waar alles op staat. VMware start volgens mij niet automatisch op, ik heb hem iig uit de opstartlijst gehaald. Maar zelfs als ik VMware verwijder blijft de slomere boot.

Het is dus echt:
Snelle boot > VMware install > Slome boot > VMware deinstall > Nog steeds slome boot

En ik heb toch 170 euro voor die SSD betaald, dan verwacht ik iig wel dat de SSD gewoon snel opstart. :P
Uit de opstartlijst ... bedoel je uit de startup folder of via msconfig?
het feit dat je VMware nodig hebt zit er niks anders op dan accepteren en er 100% zeker van dat er niks van VMware opstart,

Of Hyper-V gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Steephh schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:29:
Er staat me iets bij dat IBM ook wel een dergelijke optie op hun Thinkpads had, om laptopdieven te ontmoedigen. Die hadden er niks aan want de hdd kon je niet lezen (versleuteld) en een andere hdd plaatsen kon ook niet want die correspondeerde niet met de hardwarecode. Helemaal waterdicht was het niet want IBM zelf kon het wel uiteraard, in geval van garantie/service. Als 4Launch het als webwinkel niet kan, dan toch wel de serviceafdeling van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Unknown Alien schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:59:
[...]

Lijkt mij een BS verhaal. Misschien dat die persoon bedoelt dat de Windows install image op een aparte partitie staat op de meegeleverde HDD. En dat je zodedr die image de originele Windows versie niet kan installeren van de HDD.
Nou boeie je zou de serial kunnen gebruiken en een Win install DVD gebruiken.

[...]

Uit de opstartlijst ... bedoel je uit de startup folder of via msconfig?
het feit dat je VMware nodig hebt zit er niks anders op dan accepteren en er 100% zeker van dat er niks van VMware opstart,

Of Hyper-V gebruiken :)
Onder het tapje "Opstarten" in msconfig inderdaad. Ik accepteer het ook. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zo'n soort programma je boot met 10-15 seconden verlengt, zelfs al is het weer verwijderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J0ey schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:55:
[...]

Onder het tapje "Opstarten" in msconfig inderdaad. Ik accepteer het ook. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zo'n soort programma je boot met 10-15 seconden verlengt, zelfs al is het weer verwijderd. :)
Zet voor de grap je virus scanner en firewall eens uit, en start dan nog eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Reepje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:00:
[...]

Zet voor de grap je virus scanner en firewall eens uit, en start dan nog eens op.
Avira en Windows Firewall gebruiken allebei minder dan 1 seconden, dus daar ligt 't probleem ook niet denk ik. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:28:
[...]

Is die chip niet zo goed of zit ie gewoon op pci-e 1x?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
J0ey schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:12:
[...]

Avira en Windows Firewall gebruiken allebei minder dan 1 seconden, dus daar ligt 't probleem ook niet denk ik. :-(
Ben blij dat ik dat niet heb, want ik zou en moet het uitzoeken wat ervoor zorgt dat hij 10 a 15 sec langer aan het opstarten is 8) . Op welk punt tijdens het booten zit hij alles op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:20:
[...]

Is die chip niet zo goed of zit ie gewoon op pci-e 1x?
Beide. De chip is brak waardoor je native SATA controller ongeveer 2x zoveel iops haalt, en doordat hij slechts 500MB/s tot zijn beschikking heeft kun je sowieso niet gebruik maken van de volledige bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Unknown Alien schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:57:
[...]

Ben blij dat ik dat niet heb, want ik zou en moet het uitzoeken wat ervoor zorgt dat hij 10 a 15 sec langer aan het opstarten is. Op welk punt tijdens het booten zit hij alles op te starten?
Hoe kan ik dat zien? Het Windows logo gaat gewoon normaal, dan log ik in en dan zit die rond de 10 naar het "Welkom" scherm te kijken. :P

Ik denk dat ik het maar opgeef, er is natuurlijk prima mee te werken en als die opgestart is is het super snel allemaal. :) Blijft jammer, maar weer helemaal opnieuw installeren heb ik nu ook niet echt zin. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Oke heeft iemand een verklaring én het liefst een oplossing hiervoor?

Mijn Samsung 830 256GB heeft het een hele tijd goed gedaan in mijn systeem (met AMD 12.6), echter sinds ik de AMD chipset driver 12.8 geïnstalleerd heb zijn de (belangrijke) benchmarks flink gedaald. Kijk hieronder voor een before/after screenshot. (Van de oude situatie heb ik alleen nog een CDM screenshot, AS SSD liet vergelijkbare waardes zien met accesstimes van plusminus 0,05/0,05 ms. Totaalscore 630)

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/SSD/laatste2.jpg

Huidig:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/SSD/laatste.JPG

Ik heb voor de rest niets veranderd aan mijn systeem, alleen had ik de InstantBoot applicatie van Asrock geïnstalleerd om te kijken of het booten hierdoor sneller ging. (Dit progje maakt een ander energiebeheer profiel aan). Ik heb inmiddels weer de 12.6 driver draaien én InstantBoot eraf gegooid, tóch blijven mijn prestaties slecht.

Iemand een oplossing, doodzonde natuurlijk. Wat kan ik nog meer proberen? (Zie sig voor specs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai eens de optimalisatie tool van samsung op je SSD, en heb je wel al die tijd de nodige tweaks gedaan voor je ssd (kan ook met de samsung SSD Magician software).
Indien niet kan je met afnemende prestaties te maken hebben, en om dat achteraf nog goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Net performance optimisation gedraaid maar dit maakt geen enkel verschil, en ja ik gebruik alle Windows tweaks om overbodig schrijfgedrag te voorkomen. Zelfs al mijn cache en pagefile staan op mijn andere SDD.

En slijtage? Ik heb deze schijf nu ruim 3 maanden, en ongeveer 600GB geschreven. Kan dat al slijtage geven?

(Smartwaardes zijn 100%. Temperatuur is altijd rond de 30 graden. 1200 bedrijfsuren. 50 keer ingeschakeld.)

[ Voor 18% gewijzigd door Msel op 21-08-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:53:
[...]

Yep, zo draait mijn SSD RAID0 op desktop vrolijk tegen de 1100MB/s:

[afbeelding]

[...]

Je CPU zit uit zijn neus te vreten. RAID0 en RAID1 verbruikt zo goed als niets. Het komt alleen neer op RAM-bandbreedte en interface bottlenecks. Zo is de DMI van Intel 2.0GB/s en je hebt altijd overhead.

Wat wel zo is, is dat als jij daadwerkelijk een spel start, deze ook wat met de data moet doen. Dus leuk dat je tegen 10GB/s kunt lezen - bij wijze van - maar kan je CPU dit ook allemaal verwerken? Waarschijnlijk niet, omdat dit 'verwerken' vaak single threaded is. Bij een SSD kun je dus een spel opstarten waarbij de CPU 100% bottleneck is, omdat één core volledig wordt volgetrokken en de SSD bijvoorbeeld de data wisselend tussen 200 - 300MB/s aanlevert. Hierbij is de SSD dus al geen bottleneck.

[...]

Sequential read is opzich wel van belang, maar niet cruciaal. Zou je SSD maar 20MB/s kunnen maar dat doet hij ook met random I/O dan ervaar je al de snelheid van een SSD zoals snel booten en snel (lichte) applicaties starten.

Ik heb het ooit zo omschreven gezien, van belangrijk naar minder belangrijk:
4K blocking random read (20MB/s)
sequential read (500MB/s)
4K random write (100MB/s)
4K-64 multiqueue random read (250MB/s)
sequential write (75 - 350MB/s)

De belangrijkste eigenschap is dus het laagste getal. Maar sequential read staat ook hoog.

Het punt is dat je op de eerste eigenschap een factor 100+ voordeel haalt versus een mechanische hardeschijf. Op de tweede eigenschap (sequential read) is die factor maar hooguit 3.

[...]

Hoe ze worden weggeschreven is iets minder belangrijk, maar ja dat zijn normaal gewoon kopiëeracties of file extraction. Maar of een spel zijn databestanden sequentiëel inleest of random reads doet, hangt af van het spel.

Zo is World of Warcraft een spel wat random reads doet tijdens het spelen, of in elk geval deed in het verleden. Dit komt omdat de hele dataset van 20+ gigabyte niet in RAM past dus 'precachen' is niet 100% mogelijk. Wel grotendeels, als je van zone verandert dan heb je een loading screen. In de praktijk is het dus mixed sequential read en random read. Die random reads zijn het lastigst. Zo kun je last hebben van instabiele fps doordat iemand jouw speelveld betreedt waarvan nog een texture geladen moet worden. Dit soort spellen hebben het meeste voordeel van SSD.
Thanks!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Msel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:13:
Net performance optimisation gedraaid maar dit maakt geen enkel verschil, en ja ik gebruik alle Windows tweaks om overbodig schrijfgedrag te voorkomen. Zelfs al mijn cache en pagefile staan op mijn andere SDD.

En slijtage? Ik heb deze schijf nu ruim 3 maanden, en ongeveer 600GB geschreven. Kan dat al slijtage geven?

(Smartwaardes zijn 100%. Temperatuur is altijd rond de 30 graden. 1200 bedrijfsuren. 50 keer ingeschakeld.)
Doe de test eens met http://www.attotech.com/p...ct.php?sku=Disk_Benchmark

Dat is bij mij de goede benchmark, heb 2 x SSD Samsung (128+256/830), en 2x Kingston 100+, andere benchmarks geven onstabiele resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Msel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:07:
Oke heeft iemand een verklaring én het liefst een oplossing hiervoor?

Mijn Samsung 830 256GB heeft het een hele tijd goed gedaan in mijn systeem (met AMD 12.6), echter sinds ik de AMD chipset driver 12.8 geïnstalleerd heb zijn de (belangrijke) benchmarks flink gedaald.

Iemand een oplossing, doodzonde natuurlijk. Wat kan ik nog meer proberen? (Zie sig voor specs.)
Chipset driver 12.6 weer installeren of de MS driver als dat mogelijk is , het is niet perse nodig die driver naar de laatste versie te updaten als alles goed werkt . Als die maar voor 27 procent gevuld is zou de vrije ruimte voldoende moeten zijn , alleen als trim niet werkt moet je echt met een flinke OP gaan draaien . Met de Samsung magician kun je een OP instellen .

Het is heel makkelijk te controlleren of je trim werkt , met een lege ssd acces times meten ,daarna volgooien met data ,dat zijn wel wat writes maar dat moet op de totale levensduur verwaarloozbaar zijn . Dan zal je zien dat de acces times hoger zijn omdat die vol staat ,als je dan onder W7 alle bestanden weer verwijdert moeten die acces time gelijk weer laag zijn .

Het is wel AMD en daar gelden misschien iets andere regels als voor een intel chipset ,wat dat betrefd houd mijn kennis van AMD op bij de K6 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Ik heb 12.6 ook weer geïnstalleerd, maar het bleef zo slecht. Ik merk het ook in dagelijks gebruik, zo start photoshop niet meer in 3, maar 5 seconden op. Zoals je ziet werk ik ook al met OP. Trim leek altijd goed te werken, zoals ik net zei, mijn accesstimes waren voorheen 0.05/0.05 ms.

Terug naar de msahci is me al wel ooit eens gelukt (was lastig), maar gaf lagere scores dan amd_sata.

Mijn AS SSD waarden en tevens ook die van CDM, waren wel altijd stabiel. Alleen na het installeren (en verwijderen) van de nieuwste driver daalden ze gruwelijk.

Hier is de atto benchmark, hier lijkt het allemaal wat beter maar niet wat het geweest is.
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/SSD/atto.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door Msel op 21-08-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij na een 2 weken in gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/960Samsung_SSD_830_256GB_.jpg

Je kan ook eens de ingebouwde disk benchmark van Windows 7 proberen, open hiervoor opdrachtprompt als adminstrator, het gebruikte commando is winsat disk -drive x

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atto is geen goede benchmark om dit te testen , je kan uitgaan van alleen de acces times van ASSSD zonder een benchmark te draaien .Het lijkt op een ssd zonder trim waarin de lege ruimte van het os niet wordt doorgegeven aan de ssd via het trim command . Dus de ssd ziet haast geen lege ruimte meer waardoor die via zijn spare nand moet gaan werken .Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat er een andere oorzaak is die nu nog onbekend is. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Oke hoe los ik dat op? 8)7

Hier baal ik van, zit al weer te denken aan een clean install al wordt dat de zoveelste keer de laatste tijd.

Het kan toch niet zo zijn dan de nieuwste AMD driver geen trim ondersteund?

Was er maar een tooltje om AMD drivers goed te verwijderen. Heb namelijk geen idee of dit wel helemaal goed is gegaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Msel op 21-08-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Een image maken, een secure erase uitvoeren, image terugzetten. Indien dit niet helpt, ligt het waarschijnlijk aan je software of BIOS settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Bios net maar even gechecked. Had er niets aan veranderd maar nu zag ik pas dat mijn overclock eruit geknald is geweest. Alle settings stonden weer op default. Zal wel met het warme weer gebeurd zijn.

Alles weer goed gezet, maar toch geen verbetering... 8)7 Met of zonder overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 19-09 13:47
Heeft iemand hier ervaring met de impact van Truecrypt op de performance van de SSD?

Ik heb de volgende configuratie draaien:
*SSD: OCZ Vertex 2 80GB
*1 partitie ==> C:
*100% versleuteld met 256AES encryptie

Bijgaand een plaatje van een winsat test die ik gedraaid heb. Helaas heb ik geen vergelijking met een niet-geëncrypte SSD.

Overigens voelt de performance gewoon ubersnel aan hoor. Wil alleen even weten of jullie bijzonderheden opvallen en wellicht op/aanmerkingen of aanbevelingen hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2wemofn.jpg

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen geeft as ssd benchmark een goed beeld van de prestaties van je ssd.
Post die resultaten eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Bijgaand een printscreen van de AS SSD test.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/ilymhi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/27845539/bnech.jpg

Ik vroeg om een as ssd, maar kan er zelf nu even geen vinden. Hier een crystaldiskmark voor een vertex2.
Oordeel zelf.

Hier een as ssd voor de vertex2 maar dan een 120 GB exemplaar:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GSbtU.png%22%20alt=%22%22%20title=%22Hosted%20by%20imgur.com

[ Voor 31% gewijzigd door Reepje op 21-08-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Bedankt! Zo te zien een performance vertraging van 30% a 40%, behalve bij de 4K-64Thrd test. Die is signifikant dramatischer bij mij.

Kan iemand mij uitleggen wat die 4K-64Thrd test inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4K-64 wil zeggen dat er een queue depth van 64 I/O diep wordt gesimuleerd door 64 threads telkens één I/O te laten verwerken. In jouw geval draai je wel AHCI maar blijft er weinig over van de potentie tot hogere IOps.

Ik raad aan dat je een secure erase uitvoert op je SSD, je scores zullen dan beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:00:
4K-64 wil zeggen dat er een queue depth van 64 I/O diep wordt gesimuleerd door 64 threads telkens één I/O te laten verwerken.
Maar dit komt in real-life nauwelijks (niet) voor. Je 4k waardes zijn belangrijker, samen met je acess time.
De vertex2 staat er om bekend bij gebruik snel in te kakken (tov nieuwstaat). Ik denk dat je daar eerder last van hebt. En als je het allemaal supersnel vind gaan, zou ik me verder niet druk maken. Dat kan je doen als die kapot gaat, want helaas, dat doen vertexjes2 sneller dan andere ssd's.

Ik zou je dan in ieder geval aanraden een backup van je belangrijke bestanden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Van
Afbeeldingslocatie: http://i426.photobucket.com/albums/pp348/tweakers_2008/team.jpg

Naar
Afbeeldingslocatie: http://i426.photobucket.com/albums/pp348/tweakers_2008/CrucialM4.jpg

En dat verschil is al goed te merken in de boot. M'n Team Combo deed er 2.5 min over voor een boot ( wist niet dat het zo erg was :X ) en dat is nu naar net onder de 40s gegaan.
Zou het waarschijnlijk nog wat kunnen verbeteren maar ik vind het al snel zat :p

Ik had echt al eerder die crap Team moeten vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Msel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:18:

Het kan toch niet zo zijn dan de nieuwste AMD driver geen trim ondersteund?

Was er maar een tooltje om AMD drivers goed te verwijderen. Heb namelijk geen idee of dit wel helemaal goed is gegaan.
Lukt het ook niet met drivesweeper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Bedankt voor de tip!

Ga dit vanavond proberen, hoop dat het lukt.

Zijn er misschien nog andere dingen die ik nog kan proberen buiten secure erase/clean install?

Bedankt voor jullie tijd wederom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Je moet geen clean install doen he, met Windows 7 kan je een volledige image trekken van de systeemschijf en deze weer terugplaatsen met de installatie-DVD. Ik heb het met mijn overleden Vertex 2 ook een paar keer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Bedankt voor de tips. Ik ga zo dan maar eens een nieuwe installatie uitvoeren. Mochten de AS SSD waarden signifikant anders zijn zal ik nog een overzichtje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Phuncz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:25:
Je moet geen clean install doen he, met Windows 7 kan je een volledige image trekken van de systeemschijf en deze weer terugplaatsen met de installatie-DVD. Ik heb het met mijn overleden Vertex 2 ook een paar keer moeten doen.
Ik heb deze methode nooit gebruikt met Win7, maar als hij een image maakt van je huidige OS waarom heb je dan nog de Win 7 installatie DVD nodig?
maakt Win7 dan een answer file ipv een complete image?

Misschien oud, maar werkt wel voor mij is Norton ghost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Unknown Alien schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:51:
[...]

Of Norton ghost goed werkt met ssd's dat weet ik niet.

Wat ik wel raar vindt, is dat mensen met dergelijke programmas blijven werken, terwijl in windows zelf een uitstekende disk image gemaakt kan worden met de aanwezige win7 backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:51:
[...]

Ik heb deze methode nooit gebruikt met Win7, maar als hij een image maakt van je huidige OS waarom heb je dan nog de Win 7 installatie DVD nodig?
maakt Win7 dan een answer file ipv een complete image?

Na een secure erase start je PC niet meer op (omdat ie 100% leeg is), daar is de Windows Install Disc wel zo handig voor :)
Norton Ghost is weer zo'n extra programma dat niet nodig is, dezelfde functie zit gratis en ingebouwd in Windows 7. Ook zorgt het voor correcte alignment van je schijf. Zelf heb ik redelijk wat slechte ervaringen met Norton Ghost, het is er vaker mee fout gegaan dan correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Phuncz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:25:
Na het aanschaffen van een nieuw moederbord is mijn Windows Licentie helaas niet meer geldig. Ik moet dus binnenkort toch weer een schone installatie doen. Maar een secure erase is dus wel aan te raden?

Verder heb ik nu 10% overprovisioning, is dit genoeg voor de volgende installatie?

Blijf het vreemd vinden dat mijn prestaties zo gekelderd zijn. Zeker omdat ik niets raars gedaan had, gewoon handmatig via apparaatbeheer de AMD drivers geïnstalleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Msel op 22-08-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let erop dat als je een kloon doet, dit kan betekenen dat je 'overprovisioning' ook wordt overschreven en dus nutteloos en verspild geworden is. Het beste is inderdaad secure erase + verse installatie. Een TRIM erase kan ook; Windows doet dit zelf bij een quick format. Ik weet alleen niet of dit ook tijdens de setup/installatie gebeurt.

@msel, ik zie je benchmarks even terug. Ik zie helemaal niet dat jouw scores 'gekeldert' zijn. Je scores zien er identiek uit voor en na. Besef dat CDM een maximum van x runs opgeeft terwijl AS SSD een gemiddelde weergeeft. De scores van AS SSD zijn daardoor vaak wat lager dan CDM. Ik vind helemaal niets verkeerd aan jouw scores? Wat is het probleem?!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 12:57

agaam

dit is mijn huisdier

Mijn specs zijn, vraag me af of het beter kan.
- Intel Q9300
- 8 GB
- Asus P5q-e
- Asus 4850
- crucial M4 128GB
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/jrfsas.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
agaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:51:
- Intel Q9300
- 8 GB
- Asus P5q-e
- Asus 4850
- crucial M4 128GB
[afbeelding]
ja kan beter. Betwijfel of je dat in praktijk zal merken.
Unknown Alien schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 18:08:
[...]

Nee geen AMD. Gigabyte p55a-UD3 Intel chipset, Driver van de GB website gepakt.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam

agaam

dit is mijn huisdier

Unknown Alien schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:03:
[...]

ja kan beter. Betwijfel of je dat in praktijk zal merken.

[...]
mooi, maar wat zou ik nog kunnen aanpassen?, gewoon es proberen, of het nog hoger wil met de score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
agaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:08:
[...]

mooi, maar wat zou ik nog kunnen aanpassen?, gewoon es proberen, of het nog hoger wil met de score.
Niks lekker laten zo , gezien het moederbord , sata 2 . Er is geen PCI-E kaart met sata 3 die een schappelijke prijs heeft die daadwerkelijk de snelheden van de M4 zal halen zoals Specs dan aan geven.

(dus een Marvell controllertje (9123) op een pci-e kaart zou niet werken gezien die via pci-e x1 loopt en er dus nog geen verschil zal zijn gezien die controller gewoon brak is net zoals Asmedia, het schijnt wel dat als je de voltage verhoogt van de PCI-E bus je hogere snelheden behaalt met beide controllers maar dat risico moet je niet willen nemen)

Enige oplossing zou een LSI sata 3 kaart zijn via pci-e maar die is onbetaalbaar in verhouding met de SSD zelf.

Je zou voor de grap Fancycache kunnen downloaden en een gedeelte ram beschikbaar maken als cache voor de SSD. dan haal je bizar hoge snelheden , kijken of je het verschil merkt dan. Het gaat voornamelijk om de accestimes van de SSD die hem snel maken.

Daarnaast als je je boottime wil verlagen kan je Soluto gebruiken.

Zelf heb ik een volledige nieuw mobo en proc gekocht voor alleen al voor de Intel Sata 3 spec zodat ik mijn Vertex 4 goed kan benutten , deze haalt dus ook de opgegeven snelheden dankzij de Marvell chip. (Geupgrade versie van de M4 doormiddel van firmware) en Intel Sata 3 controller.
Ik haal 987 punten. Als ik hem aansluit op de Asmedia sata 3 controller haal ik 500 en hetzelfde op de Marvell controller van mijn vorige moederbord.

[ Voor 65% gewijzigd door JayJay op 22-08-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
agaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:08:
[...]

Ik zou zeggen, die waarden zijn goed. Door te gaan prutsen met instellingen en weet ik wat allemaal kan je hoogstens de snelheid omlaag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

@msel, ik zie je benchmarks even terug. Ik zie helemaal niet dat jouw scores 'gekeldert' zijn. Je scores zien er identiek uit voor en na. Besef dat CDM een maximum van x runs opgeeft terwijl AS SSD een gemiddelde weergeeft. De scores van AS SSD zijn daardoor vaak wat lager dan CDM. Ik vind helemaal niets verkeerd aan jouw scores? Wat is het probleem?!
Mijn 4k waardes zijn afgenomen van 25mb lezen en 73mb schrijven naar 13 en 22mb. (Ook in AS SSD had ik voorheen de hierboven genoemde 4K waardes, heb helaas geen screenshot bewaard)

Ook zijn de accesstimes toegenomen. Voorheen was dit in AS SSD 0,05ms voor lezen en 0,05ms voor schrijven. Zoals je ziet is dit nu: 0,223 en 0,195. Ik vind dit flinke verschillen, aangezien dit de 2 belangrijkste waardes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Access time is niet het belangrijke; dat is gewoon een verkapte 512B qd=1 benchmark. Niet representatief voor normaal gebruik; je kunt dan beter naar de 4K waarde kijken.

Deze waardes zijn geheel bottlenecked door latency. Dit betekent ook dat energiebesparingsvoorzieningen deze waardes kunnen verlagen. Dit zou geen effect hebben op real-life performance omdat in dat geval de CPU niet grotendeels idle is.

Aangezien jij een Samsung SSD hebt, betekent dat ook agressieve garbage collection. Dus als jij veel benchmarks doet zal de SSD ook veel meer werk hebben om achteraf de erase blocks weer vrij te krijgen. Dit kan ook een effect zijn.

Laat je SSD eens lekker rusten en doe op een rustig moment eens nog een benchmark met AS SSD en daarna CDM. Ik denk dat je je druk maakt om niets. Scores fluctueren, dat is normaal. Je lage 4K waardes is wel iets om in de gaten te houden. Als je je er echt druk om maakt kun je de AMD drivers eraf gooien en het met de Microsoft AHCI drivers doen. Dat lijkt mij wel heel erg paniekvoetbal, maar als je echt de oorzaak wilt vinden en het 'tot rust' laten komen van je SSD geen soelaas biedt, is dat nog wat je kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Ik was al een tijdje gestopt met benchmarken omdat alles lekker werkte met prima prestaties. Mijn scores in CDM en AS SSD schommelden eigenlijk nooit. Het was altijd bijna exact hetzelfde. Mijn 4k waardes zijn nooit veel lager geweest dan 25/70Mb/s (met welke driver dan ook). Mijn SSD heeft ook genoeg tijd gehad om te "rusten", de computer staat bijna altijd aan, ook als ik op werk ben.

Stom dat ik die nieuwe driver heb geïnstalleerd aangezien alles goed werkte, maar zo ben ik helaas:)

Nadat ik dus de nieuwe AMD driver geïnstalleerd had, toch maar weer een keer een benchmark gedraaid en toen vielen deze waardes me op. Ik heb inmiddels op dit forum geleerd dat je niet blind moet staren op benchmarks maar deze daling in de 4K waardes maakte me toch wat ongerust.

Maargoed, ik ga vanavond msahci proberen, ook de tip om met driversweeper alle AMD drivers te verwijderen en opnieuw te installeren ga ik proberen. Hoop dat het lukt.

Anders toch maar een secure erase en nieuwe Windows. 8)7

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Van al dat verplaatsen van files van ene naar de andere SSD zie ik geen toegevoegde waarde, mijn beste ervaring met AMD is Energie beheer op max. prestaties, Amd AHCI install mbv. F6 tijdens install Windows7, en enkele bekende tweaks, persoonlijk zou ik het gewoon simpel allemaal op de Samsung 830houden.
Maar wat ik niet begrijp, je kan toch ook gewoon een rolback doen naar je eerdere driver, als je de indruk hebt dat je laatste driver je minder prestaties geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Habana schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:59:
Van al dat verplaatsen van files van ene naar de andere SSD zie ik geen toegevoegde waarde, mijn beste ervaring met AMD is Energie beheer op max. prestaties, Amd AHCI install mbv. F6 tijdens install Windows7, en enkele bekende tweaks, persoonlijk zou ik het gewoon simpel allemaal op de Samsung 830houden.
Dit had ik zo gedaan, het werkte ook vanaf het begin goed, met prima benchmark resultaten. (Plusminus een score van 630 in AS SSD.)
Maar wat ik niet begrijp, je kan toch ook gewoon een rolback doen naar je eerdere driver, als je de indruk hebt dat je laatste driver je minder prestaties geeft.
Ik heb er inmiddels al meerdere posts mee bevuild maar ik ben direct terug gegaan naar de vorige driver (12.6 waar alles goed en snel werkte). Prestaties bleven helaas net zo slecht.

Daarom ga ik vanavond eerst driversweeper gebruiken. Alle AMD chipset drivers eraf, en dan 12.6 er weer op. Dit om uit te sluiten of er oude driver rommel is achtergebleven. Als dat niet werkt --> msahci proberen.

Daarna pas de meer drastische maatregelen. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:30:
Access time is niet het belangrijke; dat is gewoon een verkapte 512B qd=1 benchmark. Niet representatief voor normaal gebruik; je kunt dan beter naar de 4K waarde kijken.

Deze waardes zijn geheel bottlenecked door latency. Dit betekent ook dat energiebesparingsvoorzieningen deze waardes kunnen verlagen. Dit zou geen effect hebben op real-life performance omdat in dat geval de CPU niet grotendeels idle is.

Aangezien jij een Samsung SSD hebt, betekent dat ook agressieve garbage collection. Dus als jij veel benchmarks doet zal de SSD ook veel meer werk hebben om achteraf de erase blocks weer vrij te krijgen. Dit kan ook een effect zijn.

Laat je SSD eens lekker rusten en doe op een rustig moment eens nog een benchmark met AS SSD en daarna CDM. Ik denk dat je je druk maakt om niets. Scores fluctueren, dat is normaal. Je lage 4K waardes is wel iets om in de gaten te houden. Als je je er echt druk om maakt kun je de AMD drivers eraf gooien en het met de Microsoft AHCI drivers doen. Dat lijkt mij wel heel erg paniekvoetbal, maar als je echt de oorzaak wilt vinden en het 'tot rust' laten komen van je SSD geen soelaas biedt, is dat nog wat je kunt proberen.
Met de 4K waardes zit het wel goed , 29mb read 90 mb write , vertex 4 256 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
[quote]Msel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:37:
[...]

Eerder zeg je "qoute"
Ik heb voor de rest niets veranderd aan mijn systeem, alleen had ik de InstantBoot applicatie van Asrock geïnstalleerd om te kijken of het booten hierdoor sneller ging. (Dit progje maakt een ander energiebeheer profiel aan). Ik heb inmiddels weer de 12.6 driver draaien én InstantBoot eraf gegooid, tóch blijven mijn prestaties slecht.

Ik zou eerder maar eens goed onderzoeken wat dit progje allemaal heeft veranderd, loopt je processor nog de zelfde speed, staat Energie Beheer nog op Hoge Prestaties en heb je de geadvanceerde instellingen gescheckt, noem maar op .. ik kan me niet voorstellen dat deze verschillen groot zullen zijn met de AMD AHCI drivers onderling, hoewel het toch raadzaam is bij AMD de AMD Moederboard en AMD AHCI drivers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is mijn ervaring dat al die tweaks van asrock echt niet helpen. Zo had ik xfastusb, xfastlan, xfastram en het deed niets. Nou ja niets, de boel vertraagde doordat op cruciale momenten deze tweaks zich verslikten. Zelfs axtu weet er een blubber van te breien.
Daarnaast wordt er echt een hele zooi aan registersleutels toegevoegd, dat wil je niet weten. Om mijn machine weer soepel te laten lopen was ik ook genoodzaakt een fresh install te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Energieprofiel staat weer gewoon op Hoge prestaties. Ook alle geavanceerde instellingen nagelopen, niets te zien. Ik heb gister ook de bios nagelopen omdat ik er was achtergekomen dat mijn overclock met het warme weer terug gezet was naar default.

Niets raars te zien aan cpu speed, AHCI etc, dit staat weer allemaal stock.
ik kan me niet voorstellen dat deze verschillen groot zullen zijn met de AMD AHCI drivers onderling, hoewel het toch raadzaam is bij AMD de AMD Moederboard en AMD AHCI drivers te gebruiken.
Ik ook niet. Toen ik de SSD net had heb ik meteen gekeken met welke driver ik fatsoenlijke prestaties had. Msahci deed het prima (4K van 21/70 uit mijn hoofd) maar amd_sata nog net iets beter. Kreeg een melding dat er een update beschikbaar was, dus meteen maar geïnstalleerd.
Het is mijn ervaring dat al die tweaks van asrock echt niet helpen. Zo had ik xfastusb, xfastlan, xfastram en het deed niets. Nou ja niets, de boel vertraagde doordat op cruciale momenten deze tweaks zich verslikten. Zelfs axtu weet er een blubber van te breien.
Klopt, een en al zooi, maar dit had ik gelukkig van tevoren al begrepen. Xfast USB geeft mijn ext USB 3.0 HDD toch wel een sequentiële boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik neem aan dat je het ook weer hebt getest met je overclock.?

Dan zou zeker ik de raad van CiPHER maar eens ter harte nemen, en je SSD een tijdje laten rusten.

[ Voor 44% gewijzigd door Habana op 22-08-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Jazeker, al is dit maar een minimale overclock van 2.6 naar 3.0Ghz d.m.v. FSB.

Ook geprobeerd TurboUCC uit te zetten, alle bios oc opties op AUTO, maar goed, zo thuis maar weer aanklooien.

offtopic:

Mag ook gezegd worden: Ik waardeer jullie tijd en moeite ten zeerste! De werkdag is weer voorbij. Ik zal vanavond een update geven van al jullie aangedragen mogelijke oplossingen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

agaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:51:
- Intel Q9300
- 8 GB
- Asus P5q-e
- Asus 4850
- crucial M4 128GB
Mooie score voor een sata 2 bord , een bord upgraden voor ondersteunig van sata3 kun je beter doen als je het mobo toch wil upgraden . Enkelt die extra bandbreedte is wel lekker maar alleen merkbaar als je grotere bestanden bewerkt/leest . Je windows zelf zal er niet sneller van worden daarvoor heeft een enkele ssd al headroom genoeg. Een boot en hoe windows werkt heeft niks met 64k te maken maar met 4 k . En 64k is het formaat waar windows zijn sequentieel snelhied haalt , al de andere formaten zoals 58 of 16 vallen buiten het optimalisatieprocess om snel sequentieel te lezen of schrijven . Daar komt little law aan te pas Wikipedia: Little's law

Het verwachtingspatroon wat van toeppassing is op herhalende gebeurtenissen die voorruit te bereken zijn als ze zich aan dat patroon houden . In dit geval de 64 k voor sequentieel lezen en schrijven ,alles wat er van afwijkt kost meer tijd om een iq beweging te voltooien in een sequentieel lees of schrijpatroon .
Je kan het zien als het opvangen van 64 mensen in een hok waar precies 64 mensen in passen die in groepen aankomen , zolang de groepen precies 64 mensen bevatten kan heel de groep zo doorlopen een hok in .Nu komen er 34 mensen , wat gebeurt er nu , je kan kiezen die groep apart op slaan in een hok , of je kan wachten en te tellen dat het er precies 64 zijn om ze daarna in een hok te doen .

Windows doet dit
Weet je wat we maken gewoon een apart hok voor die 34 mensen en als die andere 30 komen krijgen ze ook een eigen hok . Dan heb je die 64 mensen in twee hokken zitten ,kan natuurlijk erger als ze in nog kleinere groepen aankomen . Er gaat een kleine bottleneck hier in zitten omdat de groepen ongelijk binnenkomen waardoor de tijd om een mens in een hok te zetten toeneemt , de disk service time :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Ik was net rustig mijn drivers aan't verwijderen in apparaat beheer. Daarna moest ik rebooten, toen keek ik even in de bios. Daar staat enable SMART onder STORAGE op Disabled. Volgens mij stond dit eerst aan, dus zette ik het ook aan. Ook dacht ik dat SATA IDE Combined modus eerst uitstond, dus deze ook weer uitgezet.

Toen ik dit veranderde kwam ik in opstartherstel omdat Windows niet wilde booten, vervolgens Win teruggezet naar een eerder herstelpunt. Heel vreemd. Natuurlijk even gechecked maar prestaties waren net zo slecht.

Instantboot stond er toen ook weer op, en meteen er weer af geflikkerd natuurlijk energiebeheerschema's weer teruggezet naar hoge prestaties. (Ook min. cpu status 100% en max. cpu status 100%)

Ik denk wel dat ik een oorzaak van het probleem heb gevonden! Als ik prime95 een rustig testje laat doen tijdens AS SSD, schieten mijn 4k waardes bijna weer terug naar normaal. Ik haal daar nu 21/65 mb/s. Ook de accesstimes zijn op deze manier 0.085 en 0.049 ms.

Betekend dit dat het toch de instant boot app van Asrock is die heeft zit te kloten met het energie beheer?

edit:
Driversweaper herkent trouwens geen AMD chipsets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Msel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:34:
Xfast USB geeft mijn ext USB 3.0 HDD toch wel een sequentiële boost.
Heeft dat niet iets met dit te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Ik heb het artikel even snel doorgelezen, maar bedoel je dat de turbomode van Asrock misschien roet in het eten gooit voor mijn SSD? Xfast USB staat wel alleen ingesteld om mijn usb stick en mijn externe hardeschijf hiervan te voorzien. Voor de rest niets.

Maar we sluiten niets uit, ik verwijder het even en we zien wel of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Msel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 19:52:
Driversweaper herkent trouwens geen AMD chipsets 8)7
Dat is niet wat ze zelf zeggen, kijk maar, dat is toch een AMD logo onder supported drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AMD GPU is niet hetzelfde als chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Update:
Nee helaas... Zelfs een herstelpunt opgeroepen van de tijd dat mijn SSD het nog goed deed (zonder InstantBoot en Xfast USB)

Nogmaals alle energiebeheer instellingen nagelopen, ook in het BIOS. Niets te vinden. Zucht.

Toevallig nog een screenshot gevonden van de SSD in volle glorie:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/SSD/asssd0508.JPG

Situatie van nu:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/SSD/laatste.JPG

Toch wel een redelijk verschil zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 17:27
Is het een merkwaardig verschil vertex2 eruit en Samsung 830 erin? Of nog even uitzingen
Op deze (oude) sdd schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn24 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:12:
Is het een merkwaardig verschil vertex2 eruit en Samsung 830 erin? Of nog even uitzingen
Dat kunnen we -min of meer- zeggen als je de prestaties van je vertex weet in jouw systeem. Dus je specs en een as-ssd bench zou wel handig zijn.
Daarvan afgezien durf ik wel te stellen dat als je vertex nog goed functioneerd, er niet veel verschil merkbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Umhz raar foto op tweakers zetten wil even niet lukken.

Screenshot van AS SDD volgt nog (vertex2)

[ Voor 89% gewijzigd door CallmeGod op 22-08-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
martijn24 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:12:
Nee dat ga je niet merken tenzij er iets grondig mis is met de schijf. Zelf ben ik van een Vertex 2 naar een Crucial M4 gegaan en buiten de veel hogere capaciteit kon ik geen verschil waarnemen. Enkel benchmarks konden me laten zien dat ie echt wel beter is.

Echter zijn veel (alle?) Vertex 2's gedoemd om te sterven zonder aankondiging, ik heb de mijne gelukkig nog binnen garantie kunnen vervangen, maar het heeft toen toch ook wel een weekje geduurd voordat het omgeruild was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Phuncz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:49:
[...]

Nee dat ga je niet merken tenzij er iets grondig mis is met de schijf. Zelf ben ik van een Vertex 2 naar een Crucial M4 gegaan en buiten de veel hogere capaciteit kon ik geen verschil waarnemen. Enkel benchmarks konden me laten zien dat ie echt wel beter is.

Echter zijn veel (alle?) Vertex 2's gedoemd om te sterven zonder aankondiging, ik heb de mijne gelukkig nog binnen garantie kunnen vervangen, maar het heeft toen toch ook wel een weekje geduurd voordat het omgeruild was.
Oke dankje ik heb even een test gedaan via AS SDD totale score 172.

SEQ= lees 171,46 MB schrijven 37,11
4k= 16,74 - 47,46

Maar bovenaan zie ik staan Pciide -BAD! slechte driver ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Je specs zouden wel handig zijn nu:)

In de bios raid mode op ahci zetten. Of de juiste chipset drivers installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Msel op 22-08-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam

agaam

dit is mijn huisdier

JayJay schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:18:
[...]

Niks lekker laten zo , gezien het moederbord , sata 2 . Er is geen PCI-E kaart met sata 3 die een schappelijke prijs heeft die daadwerkelijk de snelheden van de M4 zal halen zoals Specs dan aan geven.

(dus een Marvell controllertje (9123) op een pci-e kaart zou niet werken gezien die via pci-e x1 loopt en er dus nog geen verschil zal zijn gezien die controller gewoon brak is net zoals Asmedia, het schijnt wel dat als je de voltage verhoogt van de PCI-E bus je hogere snelheden behaalt met beide controllers maar dat risico moet je niet willen nemen)

Enige oplossing zou een LSI sata 3 kaart zijn via pci-e maar die is onbetaalbaar in verhouding met de SSD zelf.

Je zou voor de grap Fancycache kunnen downloaden en een gedeelte ram beschikbaar maken als cache voor de SSD. dan haal je bizar hoge snelheden , kijken of je het verschil merkt dan. Het gaat voornamelijk om de accestimes van de SSD die hem snel maken.

Daarnaast als je je boottime wil verlagen kan je Soluto gebruiken.

Zelf heb ik een volledige nieuw mobo en proc gekocht voor alleen al voor de Intel Sata 3 spec zodat ik mijn Vertex 4 goed kan benutten , deze haalt dus ook de opgegeven snelheden dankzij de Marvell chip. (Geupgrade versie van de M4 doormiddel van firmware) en Intel Sata 3 controller.
Ik haal 987 punten. Als ik hem aansluit op de Asmedia sata 3 controller haal ik 500 en hetzelfde op de Marvell controller van mijn vorige moederbord.
heel erg bedankt voor je uitleg, ga er es even naar kijken naar men vakantie.
nou ik wou toch es even proberen met Fancycache, maar tjonge wat een score krijg je dan ineens,
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/30bjlti.png

[ Voor 4% gewijzigd door agaam op 22-08-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam

agaam

dit is mijn huisdier

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:36:
[...]

Mooie score voor een sata 2 bord , een bord upgraden voor ondersteunig van sata3 kun je beter doen als je het mobo toch wil upgraden . Enkelt die extra bandbreedte is wel lekker maar alleen merkbaar als je grotere bestanden bewerkt/leest . Je windows zelf zal er niet sneller van worden daarvoor heeft een enkele ssd al headroom genoeg. Een boot en hoe windows werkt heeft niks met 64k te maken maar met 4 k . En 64k is het formaat waar windows zijn sequentieel snelhied haalt , al de andere formaten zoals 58 of 16 vallen buiten het optimalisatieprocess om snel sequentieel te lezen of schrijven . Daar komt little law aan te pas Wikipedia: Little's law

Het verwachtingspatroon wat van toeppassing is op herhalende gebeurtenissen die voorruit te bereken zijn als ze zich aan dat patroon houden . In dit geval de 64 k voor sequentieel lezen en schrijven ,alles wat er van afwijkt kost meer tijd om een iq beweging te voltooien in een sequentieel lees of schrijpatroon .
Je kan het zien als het opvangen van 64 mensen in een hok waar precies 64 mensen in passen die in groepen aankomen , zolang de groepen precies 64 mensen bevatten kan heel de groep zo doorlopen een hok in .Nu komen er 34 mensen , wat gebeurt er nu , je kan kiezen die groep apart op slaan in een hok , of je kan wachten en te tellen dat het er precies 64 zijn om ze daarna in een hok te doen .

Windows doet dit
Weet je wat we maken gewoon een apart hok voor die 34 mensen en als die andere 30 komen krijgen ze ook een eigen hok . Dan heb je die 64 mensen in twee hokken zitten ,kan natuurlijk erger als ze in nog kleinere groepen aankomen . Er gaat een kleine bottleneck hier in zitten omdat de groepen ongelijk binnenkomen waardoor de tijd om een mens in een hok te zetten toeneemt , de disk service time :)
heel erg bedankt voor je uitleg, ga er es even naar kijken naar men vakantie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 18-09 22:21
@Msel: Je hebt er trouwens ook nog een oudere firmware opstaan.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Msel schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:53:
Je specs zouden wel handig zijn nu:)

In de bios raid mode op ahci zetten. Of de juiste chipset drivers installeren.
Staat al op ahci! dit heb ik gedaan via de register trucje !

Specs,
i5 2500K @ 4,2
16GB geheugen
Msi G65
win 7 64
Pagina: 1 ... 57 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.