Ik spreek mijzelf niet tegen, ik geef aan dat Intel SSD's betrouwbaar zijn vanwege de beste kwaliteit geheugenchips (..)
Daar gaf ik je ook gelijk in, maar later zeg je:
Ook jij begrijpt toch wel dat het Sandforce debacle zich rond firmwares afspeelt.
Kortom, dat ze hoge kwaliteit NAND gebruiken boeit eigenlijk niet zoveel, impliceer je zelf. Het is de Sandforce controller die het probleem is, en dat hopen ze al jaren met firmware op te lossen.
Ik heb het Sandforce verhaal uitgebreid beschreven in de link die ik je gaf. Ik hoop dat je begrijpt dat ik het niet leuk vind om voor de duizendste keer hetzelfde verhaal te houden. Lees die draad gewoon eerst eens door, heb je dan nog vragen die daarin niet beantwoord worden mag je die hier aan me stellen.
Alvast één voorbeeld:
Jouw tekst:
Je geeft ook aan dat het met Intel bergafwaards is gegaan, waar blijkt dat dan uit? Waaruit maak je op dat Intel icm een Sandforce onbetrouwbare meuk is?
Mijn tekst in de
thread die ik al eerder heb genoemd:
Het is jammer maar Intel is eigenlijk gestopt in de SSD markt. Hun controller hebben ze al sinds de X25-M G2 niet meer verbeterd; de Intel 320 gebruikt dezelfde controller als de X25-M. Destijds revolutionair met 10 NAND kanalen (zeg maar een RAID0 van 10 NAND chips) en een SRAM buffer implementatie in de chip zelf; andere fabrikanten lieten data over de DRAM lopen.
Sindsdien drijven ze als een dode vis met de rivier mee. Eerst met Marvell en nu dus Sandforce; jammer natuurlijk waren ze maar doorgegaan met hun eigen controller! Nog steeds betekent het dat Intel zijn eigen NAND tests doet (ook al delen ze NAND productie met Micron met hun IMFT joint venture) en je dus mag verwachten dat Intel de strengste/beste testmethodiek heeft om constante kwaliteit te kunnen leveren. Om die reden beperkte Intel bijvoorbeeld de sequential write van hun eigen SSDs; om zo verschillen in NAND kwaliteit de maskeren. Kortom, koop je bij Intel dan heb je het wel over serieuze QA (Quality Assurance).
De Sandforce SSDs van Intel zijn dus zeker betrouwbaarder dan overige Sandforce SSDs door in-house firmware die andere fabrikanten niet hebben. Echter, zelf vind ik de Marvell versie (510) en Sandforce versies (330, 520) niet zo interessant prijstechnisch. Maar ook zeker niet de slechtste keuze.
Toch denk ik dat je sowieso beter af bent met een Crucial M4 of Samsung 830. Je hebt misschien geen 5 jaar garantie, maar je bent wel flink goedkoper uit en je wint wat aan snelheid; met name bij de 60GB en 120GB versies doen laatstgenoemden het beter. Gezien hun populariteit en tijd dat ze op de markt zijn, valt er ook genoeg te zeggen over betrouwbaarheid.
Sandforce mag eerst eens hun barbatruc-engine stabiliseren maar tegen die tijd worden ze wellicht al overbodig zodra SATA Express de huidige SSDs gaat opvolgen. Tegen die tijd zien we Intel misschien weer terug in de NVS markt.
En als je nog niet weet hoe GOED de controller van Intel destijds was, moet je deze post even lezen:
Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
[
Voor 60% gewijzigd door
Verwijderd op 06-08-2012 15:56
]