Ik wil je niet one-uppen ofzo, maar je geeft onduidelijke of foute informatie. Dat doe ik ook wel eens natuurlijk, dan hoop ik ook altijd verbeterd te worden.
Hetgeen echter wel van belang is, is dat een enkele SSD weinig nut heeft voor iemand die regelmatig nogal wat grote brokken data verzet. Dan zijn een paar goede 2TB schijven veel interessanter dan een enkele 256GB SSD. Ten eerste omdat je dan veel meer opslag hebt voor hetzelfde geld, echter heb je er weinig prestatieverlies aan. Want een SSD is snel van geheugen naar SSD of van SSD naar geheugen, maar van SSD naar HDD is je HDD de beperking en van HDD naar SSD schiet je ook niet veel op.
Mijn punt is dan ook dat hij geen nut heeft aan een SSD voor zijn downloads, wat ik onrechtstreeks ook in mijn eerste reactie al zei.
Een Intel 520 heeft met incompressible data (RAR bv.) een WA van 2.9. Een WA van 1.1 is bijna-ideaal en enkel mogelijk met zeer licht gebruik. Minder is mogelijk met Sandforce drives maar nogmaals gaan die uit van comprimeerbare gegevens daarvoor. WA wordt ook erger naarmate je minder spare space hebt, ook de agressiviteit van Garbage Collection is van belang: hoe tammer de GC is, hoe meer bezette pages er zijn.
Hetgeen echter wel van belang is, is dat een enkele SSD weinig nut heeft voor iemand die regelmatig nogal wat grote brokken data verzet. Dan zijn een paar goede 2TB schijven veel interessanter dan een enkele 256GB SSD. Ten eerste omdat je dan veel meer opslag hebt voor hetzelfde geld, echter heb je er weinig prestatieverlies aan. Want een SSD is snel van geheugen naar SSD of van SSD naar geheugen, maar van SSD naar HDD is je HDD de beperking en van HDD naar SSD schiet je ook niet veel op.
Mijn punt is dan ook dat hij geen nut heeft aan een SSD voor zijn downloads, wat ik onrechtstreeks ook in mijn eerste reactie al zei.
Dat niemand dat doet weet ik ook wel natuurlijk, maar jij zei:Reepje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:44:
Met getalletjes zeg je niet alles, even reeel blijven is beter.
Om te beginnen gaat geen enkele user 30.000 TB schrijven.
Maar ik ga akkoord dat de meeste mensen niet een SSD verslijten met standaard gebruik.Reepje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:32:
Dat lukt je echt niet, ook al zit je 12 uur per dag te rarren. Dat gaat zeker meer dan 10 jaar mee.
Je moet niet alles opslaan om de schrijfopdracht te hebben gedaan. Als je bv. 10GB aan RAR files op je SSD kopieert, om ze dan uit te pakken (temp op de SSD) en vervolgens te wissen, heb je toch 20GB aan bruto data geschreven, daar moet dan nog eens de write amplification over. En dit terwijl je de data niet meer hebt.Reepje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:44:
Je zou al snel failliet gaan, want ik ga er dan ook maar vanuit dat je alles ook weer gaat bewaren, anders heeft de schrijfaktie geen nut. 30.000 TB zijn toch al weer 20 duizend 1,5 TB harddisks om al die data op te slaan.
Write Amplification moet je niet delen door de data maar vermenigvuldigen. Hoe hoger het getal, hoe meer data naar de NAND geschreven wordt tov. de weg te schrijven data.Reepje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:44:
Stel verder je ssd is 256 GB. 3000 cycles, write applification 1,1 dat geeft dan:
240GB*3000/1,1= 654 TB
654 TB / 100GB per dag = 6540 dagen. Pakweg 18 jaar dan.
Een Intel 520 heeft met incompressible data (RAR bv.) een WA van 2.9. Een WA van 1.1 is bijna-ideaal en enkel mogelijk met zeer licht gebruik. Minder is mogelijk met Sandforce drives maar nogmaals gaan die uit van comprimeerbare gegevens daarvoor. WA wordt ook erger naarmate je minder spare space hebt, ook de agressiviteit van Garbage Collection is van belang: hoe tammer de GC is, hoe meer bezette pages er zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 26-07-2012 15:45 ]