Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 15:59:
Vanaf de zijlijn denk ik dat ze een beter systeem hadden kunnen bouwen waarbij de veelgebruikte data op de SSD wordt gezet en de minder gebruikte data op de HDD. Dan heb je bij rappe data bijna SSD-snelheden en schaalt e.e.a. veel beter met de maat van een SSD mee. Je geheugen heb je dan veel minder nodig.
SRT is slimmer. In een 10GB groot databestand van een spel kan 90% sequentiëel worden aangesproken. Die data blijft dan op de HDD, alleen de 10% random access data wordt op de SSD gezet.
Dus ook binnen files wordt geoptimaliseerd. SRT werkt namelijk op LBA-niveau en weet dus helemaal niets van bestanden. Dit werkt dus beter dan technieken die alleen hele files cachen ja of nee. Zeker voor games met grote databestanden is dus een groot voordeel.
Je hebt wel lagere performance, doordat je een extra SRT-laag hebt op je storage, evenals dat je SSD data ook sneller kan lezen. Zou je SRT combineren met een HDD RAID0 array, bijvoorbeeld vier hardeschijven - met natuurlijk een NAS ofzoiets als backup - dan kun je enorm veel data versnellen met een relatief veel kleinere SSD.
De hardeschijven doen hun werk wel met sequentiële data, en hebben het voordeel dat je alles op één schijf kunt zetten en geen omkijken meer hebt welke data versnelt moet worden en welke niet. Zo heb je dus 'lui' goede performance en veel opslagruimte.
Z68 toch? Overigens doet H77 nu ook mee

Helemaal gelijk, ik dacht al dat er niets niet klopte aan Z67.

Sowieso wordt het een beetje onduidelijk nu; H77, Z75... je moet echt opzoeken wat precies de verschillen zijn. Dat had denk ik beter gekund. Maar SRT zou uit mijn hoofd in de toekomst op mainstream systemen beschikbaar moeten zijn. Aangezien Intel goed drivers kan schrijven, kun je ook verwachten dat de SRT techniek nog verbeterd kan worden, of uitgebreid met meer opties zoals meer dan 50GiB cachen voor systemen met veel RAM geheugen.
Op elk bord met Z68, Z77 of H77 chipset als ik het ditkeer wel goed zeg.

Je hoeft zeker geen mSATA te gebruiken; dat raad ik ook af. Gebruik gewoon een goede SSD zoals Crucial M4 of Samsung 830. Bedenk je wel dat je maar 50GiB kunt gebruiken, maar je wilt wel veel spare space. 128GB versie zou dus wel toegevoegde waarde hebben.
Ook zijn er 'tweaks' waardoor je wat beperkingen van SRT kunt omzeilen. Hierbij doel ik op het feit dat SRT wil dat je Windows op de HDD installeert die je gaat versnellen. Maar je kunt door wat bestanden te kopiëren SRT te doen geloven dat Windows op de partitie is geïnstalleerd die jij wilt versnellen. Ook kun je Windows op de SSD installeren en daarnaast als SRT gebruiken, een optie die ik zou overwegen als ik een 128GB SSD zou nemen.
Kortom: vergeet SRT niet. Die techniek heeft zeker potentie. Alleen jammer dat een 2TB schijfje niet meer 58 euro kost, zoals vroeger. Toen was SRT nog veel meer indrukwekkend. Dat neemt vanzelf af naarmate het prijsverschil tussen SSDs en HDDs afneemt. Maar we zitten nog steeds op een factor 10-12 verschil; best veel.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-06-2012 16:26
]