Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 14:22
Als het goed is wordt mijn samsung 830 128GB ssd morgen geleverd. Ik zie veel mensen een AS SSD benchmark posten, maar op de eerste pagina staat het volgende:

"Dit programma is relatief nieuw en gebruikt comprimeerbare data. Er word over het algemeen niet aangeraden deze benchmark te gebruiken omdat deze benchmark enorm veel data naar de schijf schrijft. Dat kan een effect hebben op de performance."

Is het met de nieuwe SSDs geen probleem meer om deze benchmark te draaien? Ik was iig van plan de crystaldiskmark test te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Trim staat aan volgens de check van Habana. Ook Crystaldiskinfo geeft dit aan. Ik heb geen netwerkverbindingen ingesteld. Vanavond even kijken of het de usb hd is dan.

Bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

mbr01 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:27:
Samsung 830 128GB nu alweer voor 89E bij de Mediamarkt te bestellen:
http://www.mediamarkt.nl/...ct=1&referer=tweakers.net

@marcel_koggel
Ligt ook vaak aan netwerkverbindingen. Toevallig netwerklocaties ingesteld op je pc?
Wow, dat is echt extreem goedkoop voor deze SSD. :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een SSD te gaan halen, maar heb een vraag.
Wat is het verschil tussen een gewone en een desktop upgrade kit?
Prijs scheelt namelijk wel iets maar zit er nog verschil in of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al 100 keer gevraagd, kijk bij het plaatje en zie wat er geleverd wordt. De SSD is hetzelfde, maar bij de upgradekit zitten er nog een aantal dingetjes bij, zoals een kabeltje, software, schroefjes en een bracket, en een mooi doosje. De gewone kit is gewoon de SSD in een zakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
mbr01 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:27:
Samsung 830 128GB nu alweer voor 89E bij de Mediamarkt te bestellen:
http://www.mediamarkt.nl/...ct=1&referer=tweakers.net
Vandaag inderdaad een aanbieding van de samsung 830 bij mediamarkt 128gb voor 89 en 256gb voor 159. Wil er ook eentje bestellen twijfel alleen wel een beetje tussen de 128 en 256 gb.. Qua prijs per gb is de 256gb wel een stukje goedkoper maar ik weet niet zo goed of ik wel echt 256gb ga gebruiken in mijn desktop... Voor mijn gevoel is 128gb genoeg maar meer is natuurlijk altijd beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Met deze prijzen worden de monden van alle miere neukers, die altijd alles te duur vinden wel gesnoeid dacht ik zo, voor de langere termijn zou ik voor dit geld zeker voor de256Gb versie gaan, maar goed ook de128GB is voor deze prijs te geef. top tijden sla je slag... maaarrr het zou ook zomaar kunnen betekenen dat er een nieuwe betere serie in aantocht is.. maar ja hoe lang wil je wachten??

@yzf1kr , ja dat is helaas vaak een vervelende bijkomstighieid, maar aan de andere kant, we zitten nu nog vast aan Sata600, mijn Single M4-128GB doet:
Seq: 510MB/s-203MB/s, 512K:382MB/s-205MB/s, 4K: 28.59MB/s-71.78Mb/s, 4kQD32: 307Mb/s-185Mb/s

maar ja hoe snel wil je het hebben praktijk snel of PeterPan Wonderland snel?

[ Voor 29% gewijzigd door Habana op 26-06-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:06
Habana schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:10:maaarrr het zou ook zomaar kunnen betekenen dat er een nieuwe betere serie in aantocht is.. maar ja hoe lang wil je wachten??
Maar die zou dan meteen ook weer een stuk duurder kunnen zijn.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:08

Quad

Doof

Slechte ervaringen met MM aftersales.
Is garantie ook direct bij Samsung te verkrijgen ipv MM?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:07

psyy138

blackbulls.nl

Quad schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:13:
ik verwacht van wel.
maar ik ben ook aan het denken of ik het wel of niet zou doen, is wel erg goedkoop vind ik.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Normaal gesproken moet je bij Mediamarkt, altijd in het hoofd houden, de kreet van ik ben toch niet gek, gemiddeld 15 tot20 % te duur met alles, maar dit is toch een prima aanbiedingen., de M4 was laatst ook bij Alternate € 169.eurie ook prima keus, en komt heus wel weer terug binnenkort, actie en reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

psyy138 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:20:
[...]

ik verwacht van wel.
maar ik ben ook aan het denken of ik het wel of niet zou doen, is wel erg goedkoop vind ik.
10tje extra en je koopt de 256 variant bij een degelijke webshop

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Quad schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:13:
is rechtstreeks ook te verkrijgen al zal je hem dan zelf wel moeten opsturen

offtopic: welke slechte ervaringen heb je dan al gehad? ik niks anders dan goede al is het wel hier in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Bij de Samsung SSD wordt de software Magician-software geleverd.

Dit is toch niet hetzelfde als Norton Ghost?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:39:
Ik ben van plan een SSD te gaan halen, maar heb een vraag.
Wat is het verschil tussen een gewone en een desktop upgrade kit?
Prijs scheelt namelijk wel iets maar zit er nog verschil in of niet?
Iemand zou dit eens in de startpost moeten zetten ofzo (zie product code, ofwel SKU):
B = Basic: Disk, Documentatie, SSD Magician
N = Notebook kit: Disk, Documentatie, SSD Magician, Norton Ghost 15, Montageafstandshouder (ophoging 7mm -> 9.5mm), USB naar SATA Cable.
D = Desktop kit: Disk, Documentatie, SSD Magician, Norton Ghost 15, Bracket (2.5" -> 3.5") met schroeven, SATA-3 Kabel (6Gb/s), Powerkabel (SATA -> 4-Pin Molex).

EU = Europese versie
WW= worldwide
Mandrake466 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:05:
Bij de Samsung SSD wordt de software Magician-software geleverd.

Dit is toch niet hetzelfde als Norton Ghost?
Norton Ghost is een vrij geavanceerde windows-backup software, met incrementeel en periodieke opties. Heeft niks met de SSD te maken dus kan je gewoon op de site van Norton lezen. De Magician software is een tooltje van Samsung zelf, enkel en alleen voor de SSD, waarmee je onder andere kan benchmarken, windows optimalisatie check, firmware-updaten e.d, onderhoud dus vooral.

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 26-06-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 14:43
Vandaag ook weer een SSD aanbieding bij Komplett.nl de Kingston V200 128GB SSD voor € 75,-. Prijs elders is al minimaal 20 euro hoger.

Is het verschil tussen een notebook HDD en deze SSD goed te merken als je eigenlijk alleen maar internet en office gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:52
Tweakers,

Ik heb zojuist mijn nieuwe Samsung 830 256 SSD ontvangen en geinstalleerd in men bak. Nu heb ik alle andere hardeschijven los gekoppeld zodat mijn verse Windows installatie netjes op de SSD terecht komt. Ik heb in de bios ingesteld dat mijn SATA mode op AHCI staat. Nu geeft men windows installatie tijdens de partitie configuratie het volgende aan "Windows kan niet worden geïnstalleerd op schijf 0, partitie 1. (Details weergeven)"
» "Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer."

Kan iemand me misschien verder helpen. Een PM vind ik ook prima, ik reageer vrij snel !

Bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wormzz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:44:
Vandaag ook weer een SSD aanbieding bij Komplett.nl de Kingston V200 128GB SSD voor € 75,-. Prijs elders is al minimaal 20 euro hoger.

Is het verschil tussen een notebook HDD en deze SSD goed te merken als je eigenlijk alleen maar internet en office gebruikt?
iets staat mij bij dat de v200 heel erg slecht was, en dat de opvolger wel beter was,
maar ik kan me ook vergissen en dat dit juist de opvolger is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie geen reden voor B-merk controllers te gaan als de beste A-merk controllers nu extreem goedkoop zijn. De Samsung 830 128GB nu voor 89,- ben je wel gek als je een tientje uitspaart door zo'n slechte Kingston te kopen. Ik snap dat gewoon niet. Juist bij SSDs liggen de prijzen erg dicht bij elkaar terwijl de kwaliteit enorm veel verschilt; genoeg reden een paar euro meer uit te geven voor een veel betere SSD dus. Lijkt mij een no-brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 14:43
mrc4nl schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:57:
[...]

iets staat mij bij dat de v200 heel erg slecht was, en dat de opvolger wel beter was,
maar ik kan me ook vergissen en dat dit juist de opvolger is.
Was dat niet bij de eerste serie het geval, de Kingston V100? Kwam eigenlijk geen negatieve reviews tegen, behalve dat er snellere varianten op de markt zijn, echter ook tegen een hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
Wormzz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:01:
[...]

Was dat niet bij de eerste serie het geval, de Kingston V100? Kwam eigenlijk geen negatieve reviews tegen, behalve dat er snellere varianten op de markt zijn, echter ook tegen een hogere prijs.
De Vertex 3 werd ook als ZEER GOED beoordeeld.. totdat de betrouwbaarheid ervan bekend werd x maanden later ;)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:10:
[...]

Wow, dat is echt extreem goedkoop voor deze SSD. :o
Check zijn grote broer dan maar eens. ;)

pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Die heb ik dus gekocht en die moet morgen bezorgt worden. Dan nog even verdiepen in de juiste installatie en bios settings aanzetten en dan heb ik ook een SSD. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Webcustoms schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:56:
Tweakers,

Ik heb zojuist mijn nieuwe Samsung 830 256 SSD ontvangen en geinstalleerd in men bak. Nu heb ik alle andere hardeschijven los gekoppeld zodat mijn verse Windows installatie netjes op de SSD terecht komt. Ik heb in de bios ingesteld dat mijn SATA mode op AHCI staat. Nu geeft men windows installatie tijdens de partitie configuratie het volgende aan "Windows kan niet worden geïnstalleerd op schijf 0, partitie 1. (Details weergeven)"
» "Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer."
Heb je de SSD op een poort aangesloten die aangestuurd is door een Marvell controller ?
Check ook dat je SSD geselecteert staat in je BIOS als het station voor op te starten van een harddisk. Je hebt namelijk vaak de keuze in de volgorde van het type apparaat (CD/DVD, USB, LAN, HDD) voor het opstarten, maar bij meerdere dezelfde types (SSD en HDD, USB-stick en USB-schijf bv.) moet je wel kiezen voor de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
Als het goed is wordt mijn samsung 830 128GB ssd morgen geleverd. Ik zie veel mensen een AS SSD benchmark posten, maar op de eerste pagina staat het volgende:

"Dit programma is relatief nieuw en gebruikt comprimeerbare data. Er word over het algemeen niet aangeraden deze benchmark te gebruiken omdat deze benchmark enorm veel data naar de schijf schrijft. Dat kan een effect hebben op de performance."

Is het met de nieuwe SSDs geen probleem meer om deze benchmark te draaien? Ik was iig van plan de crystaldiskmark test te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Phuncz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:19:
[...]

Heb je de SSD op een poort aangesloten die aangestuurd is door een Marvell controller ?
Check ook dat je SSD geselecteert staat in je BIOS als het station voor op te starten van een harddisk. Je hebt namelijk vaak de keuze in de volgorde van het type apparaat (CD/DVD, USB, LAN, HDD) voor het opstarten, maar bij meerdere dezelfde types (SSD en HDD, USB-stick en USB-schijf bv.) moet je wel kiezen voor de juiste.
Ik heb even een blueprint van men moederbord opgezocht en het bleek dat ik hem in een SATA2 poort had gestoken. Nu in de SATA3 gezet en in de bios word hij nu ook netjes weergegeven onder SATA3_0 : SAMSUNG SSD 830 Series. Wat betreft de Marvell, moet ik dat disablen of laten zoals het stond namelijk:

Marvell SATA3 Operation Mode : AHCI Mode
Marvell SATA3 Bootable : No

Wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dcvit: AS SSD en CDM kun je veilig doen, mits je TRIM support hebt. Draai je zonder TRIM zoals bijvoorbeeld op Marvell poort, oude Intel/AMD drivers of RAID array, dan kun je beter spaarzaam zijn met benchmarken. In dat geval zou ik alleen 1x 100MB test doen. Weet ook dat CDM een maximumscore geeft van alle runs, terwijl AS SSD een gemiddelde neemt. AS SSD zou dus nauwkeuriger moeten zijn.

Overigens klopt de quote niet helemaal; AS SSD gebruikt net als CDM niet-comprimeerbare data. ATTO, IOmeter zonder patch, Everest en HDTune gebruiken comprimeerbare data, dus die benchmarks dien je niet zomaar te gebruiken zonder precies te weten wat je aan het doen bent. Ik raad aan AS SSD en CDM. Benchmark niet elk dag; doe dat spaarzaam! Weet ook dat SSDs met aggressieve GC zoals Samsung 830 op de achtergrond flink bezig zijn na een benchmark. Dus na elkaar benchmarks draaien heeft een negatief effect op de meetresultaten.

@Webcustoms
Schakel je Marvell poorten gewoon uit (AHCI veranderen naar Disabled ofzo) als dat kan, dan kun je ook geen vergissingen meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 11:58
Die 256 GB samsung SSD is uitverkocht. http://www.mediamarkt.nl/...ct=1&referer=tweakers.net
De bestel knop is iig verdwenen |:(

[ Voor 9% gewijzigd door masterrobo op 26-06-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Dat was te verwachten dat ze geen bodemloze put aan voorraad hadden, met de laagste prijs van het land :)

[ Voor 20% gewijzigd door Phuncz op 26-06-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Phuncz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:10:
Dat was te verwachten dat ze geen bodemloze put aan voorraad hadden, met de laagste prijs van het land :)
Heb zelf de `128GB variant aangeschaft voor mijn ouders ;-).
14 dagen zicht termijn, ben benieuwd of ze dat wat vinden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

masterrobo schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:06:
Die 256 GB samsung SSD is uitverkocht. http://www.mediamarkt.nl/...ct=1&referer=tweakers.net
ik vind het knap dat dat ding 10 euro goedkoper is dan rest in PW, en dat ding word toch zo goed verkocht dat ie uitverkocht is. best bijzonder imo.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Mensen,

Nogmaals even een korte vraag. Ik heb vandaag mijn nieuwe SSD geinstalleerd en alles werkt nu als een zonnetje. Het enige wat me opviel is dat die SSD nu bij 'Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen' staat. Nu begrijp ik het principe van een SSD, maar is dit normaal. Het kan als een domme vraag over komen, maar dit viel me op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Webcustoms schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:05:
Mensen,

Nogmaals even een korte vraag. Ik heb vandaag mijn nieuwe SSD geinstalleerd en alles werkt nu als een zonnetje. Het enige wat me opviel is dat die SSD nu bij 'Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen' staat. Nu begrijp ik het principe van een SSD, maar is dit normaal. Het kan als een domme vraag over komen, maar dit viel me op...
Je hebt nou waarschijnlijk de SATA mode veranderd in AHCI.
Doordat je ACHI hebt ingeschakeld kreeg je hotswapping en omdat SSD's het ondersteunen, is de optie gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 26-06-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Swordlord schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:28:
[...]

Je hebt nou waarschijnlijk de SATA mode veranderd in AHCI.
Doordat je ACHI hebt ingeschakeld kreeg je hotswapping en omdat SSD's het ondersteunen, is de optie gekomen.
Dus het is in orde op deze manier :D ?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Alles is goed, er is niks aan het handje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Swordlord schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:30:
Alles is goed, er is niks aan het handje :)
Dank u wel !... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
  • Laatst online: 22:14
Ik heb ook de Samsung-aanbieding langs zien komen en vraag me af of die SSD geschikt is voor mijn laptop.

Op internet heb ik gevonden dat SATA in principe backward en forward compatible is, maar dat voor SATA-1 een andere firmware nodig kan zijn (Wikipedia: Serial ATA) en het stukje over SATA-2 vs SATA-3 is leeg.

PC-Wizard (van de makers van CPUID) geeft aan dat de SATA-controller van mijn laptop 3GB/s ondersteunt - het is een Intel(R) ICH9M-E/M SATA AHCI Controller. Er staat niet expliciet bij dat hij SATA-2 ondersteunt - kun je puur aan de snelheid afleiden dat het om een SATA-2 controller gaat?

Kan iemand me vertellen of SATA-3 SSDs (in dit geval de Samsung 830 SSD) zal gaan werken met deze controller (waarschijnlijk SATA-2)?

Ik snap dat hij dan niet op volledige snelheid gaat werken, maar het gaat me meer om de random access times en daarnaast zal deze SSD sowieso sneller zijn dan mijn laptop-hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een SATA3 SSD op 'n SATA1 controller in mijn laptop draaien, werkt perfect. :)

Okee, de maximale rauwe dorvoersnelheid ligt dan wel lager, maar de echte performancewinst haal je toch uit de bijna afwezige zoektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
  • Laatst online: 22:14
Oke, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Als het je ergert kan je het in het register aanpassen. Moet je even googlelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

masterrobo schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:06:
Dan haal je die bij alternate of Azerty. ;)

pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Ai, ging net toch niet helemaal lekker. Zette mijn pc aan, moest 2 min wachten bij "win starten". Toen begon windows update, en kreeg ik een bsod. Pc gereboot, opstartherstel gedraaid en daar kreeg ik weer een bsod.

PC nog een keer gereboot met alle usb's eraf, toen kreeg ik een foutmelding dat windows update fout geconfigureerd was en startte de pc gewoon op. De bsod was bad_pool_header geloof ik.

Kan dit misschien toch weer die sandforce controller (adata s510) zijn die zit te klooien? Na het aansluiten van dit kreng bootte mijn Windows ook 4 keer trager. (Alle usb's loshalen maakte trouwens geen verschil.)

Medion Akoya P6310
Win7 Home x64
AMD X4 620
MS-7646M1
8GB DDR
Samsung 830 256GB
ADATA S510

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Had je niet al lang problemen met die A-data schijf ? Dan mag je toch wel conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
AS SSD benchmark resultaten Samsung 830 128GiB:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y8KDe.png?1

Dit is van een fresh windows 7 64bit install met sata3.
Ook ff samsung magician geinstalleerd. Die gaf aan dat superfetch e.d. nog aan stonden, heb dus de tune optie toegepast. Wordt TRIM automatisch toeegpast door de ssd? Ik zie niet zo snel of er een optie daarvoor in samsung magician zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Phuncz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:18:
Had je niet al lang problemen met die A-data schijf ? Dan mag je toch wel conclusies trekken.
Ja dat klopt, maar nu wordt hij slechts gebruikt voor data. Ik boot vanaf de samsung. Kan dat nog problemen geven dan?

Net weer 111 updates geïnstalleerd. Hij is ze nu aant configureren, maar hangt al akelig lang op 0%...

Edit: Oke weer een fout bij het configureren van Windows. Zucht. Hij vraagt me nu de updates opnieuw te installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Msel op 26-06-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zie de laatste tijd vaak de 830 voorbij komen met erg aantrekkelijke aanbiedingen. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is? De prijzen lijken systematisch te dalen voor alle modellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deveon schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:55:
Ik zie de laatste tijd vaak de 830 voorbij komen met erg aantrekkelijke aanbiedingen. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is? De prijzen lijken systematisch te dalen voor alle modellen...
Antwoord staat 2 pagina's terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DanielWW2 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:04:
[...]

Antwoord staat 2 pagina's terug. ;)
Ah daar.. Ik kon er niks over vinden

Na de vakantie misschien maar een SSD in m'n laptop en in m'n server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
marcel_koggel schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:52:
[...]
Ja dat klopt, maar nu wordt hij slechts gebruikt voor data. Ik boot vanaf de samsung. Kan dat nog problemen geven dan?
de kans is groot dat die A-data schijf je controller in de war brengt, koppel hem maar eens een tijdje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-08 20:02
Ik wil graag mijn laptop upgraden met een SSD, maar ik vraag me af of ik daar een speciale voor nodig heb aangezien ik niet zo goed de verschillende aansluitingen uit elkaar kan halen.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/DQTz
Grotere versie

Het lijkt me een gewone SATA aansluiting, maar hoe zit het met de power? Zou ik er een Crucial m4 128 GB in kunnen stoppen net zoals in mijn desktop nu?

Edit: De aansluiting van de m4 lijkt ook 4 cm te zijn, maar zijn er nog andere dingen waat ik op moet letten?

[ Voor 22% gewijzigd door Overv op 26-06-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Heeft je laptop wel een bracket?
Zo ja, gaan met die banaan. ;-)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Wauw, echt wel dat de prijzen van de SSD's dalen.
In feberuari was je nog 150 euro kwijt voor een 128GB van Samsung en nu zijn die alweer 70/80 euro.
Een dikke prijsdaling van bijna 50% dus. Hopelijk gaan ze nog wat dalen, dan koop ik een mooie van 512GB :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:13
Ik heb op dit moment een 256 GB SSD en nog een 64 GB SSD apart. Nu heb ik gehoord dat ik een SSD als cache kan gebruiken voor een HDD alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen.
Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen, ik doe namelijk op dit moment niks met de 64 GB SSD en vind het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Google maar eens op Intel Smart Response Technology.

[ Voor 11% gewijzigd door pafdaddy op 26-06-2012 23:40 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Negaiido schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:23:
Ik heb op dit moment een 256 GB SSD en nog een 64 GB SSD apart. Nu heb ik gehoord dat ik een SSD als cache kan gebruiken voor een HDD alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen.
Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen, ik doe namelijk op dit moment niks met de 64 GB SSD en vind het jammer.
intel smart response? dat is eigenlijk een raid driver die de meest gebruikte bestanden naar je ssd kopieerd.
op intels nieuwe platform (ivy bridge) word het iig ondersteund

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:41:
intel smart response? dat is eigenlijk een raid driver die de meest gebruikte bestanden naar je ssd kopieerdt.
Dat zou ik zelf niet zo verwoorden, maar grofweg komt het daar inderdaad op neer. Een paar pagina's terug nog besproken: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Naast Z77 en H77 chipsets werkt SRT caching ook op Z68 platforms met Sandy Bridge of andere CPU, het is chipset-afhankelijk (software unlock) de CPU maakt volgens mij niets uit, zolang het maar werkt op een bord met die chipset.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:13
Dank jullie wel, helaas wist ik daar al iets van maar google etc bied niet echt een antwoord op mijn echte vraag.
Ik wil op mijn 1e SSD Windows 7 op installeren en allerlei programma's en dan gebruik ik een HDD voor downloads/programma's etc en dan zou ik graag voor die HDD een SSD als cache willen.
Dus niet de HDD die de OS heeft maar de 1e SSD, die wordt nergens echt behandeld dus vroeg me af of het wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is één methode, maar er zijn betere. Gewoon even googlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richub schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:49:
Ik heb een SATA3 SSD op 'n SATA1 controller in mijn laptop draaien, werkt perfect. :)

Okee, de maximale rauwe dorvoersnelheid ligt dan wel lager, maar de echte performancewinst haal je toch uit de bijna afwezige zoektijden.
Heb nu een sata 2 ssd met de snelheid van iets meer dan sata 1 als bootdisk , een 40 GB postville die max 190 leest .
Vindt het een fijne ssd voor een os ,alleen met schrijven er naar toe merk je dat die erg langzaam is :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3HzzEfMgPe6mwTzjnibErG26/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk alleen sequential write; die Intel X25-V 40GB is eigenlijk een perfecte OS SSD. Meer performance heb je voor je OS disk niet nodig. Random write valt hoog te noemen, latencies zijn zo laag als maar kan. Je mist een klein beetje sequential read performance nog, maar eigenlijk mag dat geen naam hebben. Als die krengen nu ook voor 40 euro te koop zouden zijn, was het zelfs nu nog een interessante koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mijn nieuwe Samsung 830 256GB is een paar uur geleden binnen gekomen en ik zit me nu te verdiepen in de ins en outs van een SSD voordat ik een versie W7 installatie doe. Er zijn alleen twee dingen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn die ik maar niet duidelijk krijg via google. (kijk er waarschijnlijk weer overheen) :+

1) Hoe zit het precies met overprovisionering van de SSD, moet dat nou wel of niet met de 830 en zo ja hoeveel procent aangezien ik zowel ja als nee ben tegengekomen en verschillende percentages.
2) Hoe zet je Trim aan? (lijkt mij toch belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Net ook een cdm gedaan op een nieuwe samsung 830, zijn deze gegevens ok?

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2qsxqoj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
DanielWW2 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:05:
1) Hoe zit het precies met overprovisionering van de SSD, moet dat nou wel of niet met de 830 en zo ja hoeveel procent aangezien ik zowel ja als nee ben tegengekomen en verschillende percentages.
2) Hoe zet je Trim aan? (lijkt mij toch belangrijk)
1) Overprovisioning was iets dat bij sommige chipsets belangrijk was (zoals Sandforce geloof ik ?) om de snelheid op peil te houden bij het meer veeleisende gebruik. Tegenwoordig is het niet meer zo'n issue en zeker niet met de nieuwere generatie controllers zoals bij Samsung 830-serie, Crucial M4 en Plextor M3.

2) TRIM staat altijd "aan", want het is een commando dat je OS (Windows 7 bv.) naar je schijf stuurt. Het kan echter zijn dat het er nooit geraakt als je de SSD aansluit op een controller die het niet ondersteund, pak daarom altijd de Intel of AMD controller, meestal eerste 2 of 4 SATA poorten (SATA0 of SATA1 bv.). Echter kan het TRIM commando ook niet werken als in je BIOS de "disk mode" is ingesteld op RAID of IDE, ipv. AHCI. Dit laatste is zéér belangrijk voor een SSD om goed te functioneren, stel dit in vóór je de Windows installed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, alhoewel je natuurlijk beperkt bent tot SATA/300 snelheden. En volgende keer geen 5x 1000MB doen maar 1x of 3x 100MB is ook goed. :)

Wil je weten of je TRIM hebt, open dan AS SSD en kijk linksboven naar de driver. iaStor = Intel driver, msahci/pciide = Microsoft driver, AMD = AMD driver, andere drivers ondersteunen géén TRIM. Ook dien je recente drivers te hebben van Intel/AMD en niet oude chipset drivers.
Phuncz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:18:
1) Overprovisioning was iets dat bij sommige chipsets belangrijk was (zoals Sandforce geloof ik ?) om de snelheid op peil te houden bij het meer veeleisende gebruik. Tegenwoordig is het niet meer zo'n issue en zeker niet met de nieuwere generatie controllers zoals bij Samsung 830-serie, Crucial M4 en Plextor M3.
Iedere SSD heeft standaard al spare space; het is een absolute noodzakelijkheid voor write remapping mechanismen; je hebt dus altijd 'extra' ruimte nodig. Hoe je SSD omgaat met meer/minder spare space hangt inderdaad sterk af van de controller. Zo kunnen Samsung 830 SSDs veel beter tegen het gebrek van TRIM dan bijvoorbeeld Intel of Marvell (Crucial M4) controllers. De reden hierachter is dat Samsung 830 agressieve garbage collection gebruikt; zeg maar interne defragmentatie van de beschikbare spare space. Hierdoor kan de Samsung 830 met minder spare space nog steeds goede prestaties bieden, alhoewel hij hierdoor wel ongeveer 3 keer sneller slijt dan een vergelijkbare Crucial M4 SSD.

Overprovisioning is altijd goed om te doen, en ik raad dit ook aan voor configuraties mét TRIM support. Als je je nieuwe 256GB SSD in gebruik neemt, kun je prima eerst beginnen met een 180GB partitie. Je kunt het te alle tijde vergroten door in Disk Management de Extend optie te kiezen wanneer je rechts klikt op de partitie. Kortom: groter kan altijd, andersom dus achteraf verkleinen heeft geen zin omdat daar data kan blijven staan.
2) TRIM staat altijd "aan", want het is een commando dat je OS (Windows 7 bv.) naar je schijf stuurt. Het kan echter zijn dat het er nooit geraakt als je de SSD aansluit op een controller die het niet ondersteund, pak daarom altijd de Intel of AMD controller, meestal eerste 2 of 4 SATA poorten (SATA0 of SATA1 bv.). Echter kan het TRIM commando ook niet werken als in je BIOS de "disk mode" is ingesteld op RAID of IDE, ipv. AHCI. Dit laatste is zéér belangrijk voor een SSD om goed te functioneren, stel dit in vóór je de Windows installed !
Dat eerst stukje klopt helemaal. Maar naast AHCI-modus werkt TRIM ook in RAID of IDE modus. IDE sowieso en RAID modus gaat TRIM ook werken met moderne Intel/AMD drivers, mits de SSD zelf niet in een RAID-configuratie is geplaatst. De SSD zal dan, ondanks dat de controller op RAID is ingeschakeld, als AHCI disk tevoorschijn komen, mét TRIM support via de vendor Intel/AMD RAID/AHCI driver. In IDE modus gebruik je de Microsoft pciide.sys driver, die ondersteunt ook gewoon TRIM.

AHCI geeft je wel NCQ, waardoor je meerdere I/O opdrachten tegelijkertijd kan verzenden (32 stuks). Dit is erg belangrijk voor random read en write performance, maar ook voor TRIM requests die hierdoor op de achtergrond kunnen gebeuren.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Thnx voor snelle reactie, zal er ff aan denken dat ik de volgende keer geen 5x doe :p, heb idd SATA 3 op een Asus P7P55D. Bedankt voor de tip over TRIM, kga ff checken of het aanstaat :) edit: staat aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mastasidaz op 27-06-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Phuncz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:18:
[...]

Ik laat de overprovisioning dan maar voor wat het is. Verder had ik al uitgevonden dat AHCI aanmoet in de bios (weet nu ook waarom) en ik heb mijn SSD ook aan een sata II port van de intel chipset verbonden.

Bedankt voor de hulp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:35

aKra

Intentionally left blank.

Van een X25-M 160GB een upgrade na 3 jaar naar een Samsung 830 256GB echter wil ik liever mijn Windows niet herinstalleren. Gewoon clonen lijkt mij, iemand nog een vernuftig idee?

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Clean install is altijd aan te bevelen, maar wat ook een mogelijk is, althans dat vind ik het makkelijkste, is een Systeemkopie maken met Windows7 op een andere schijf , SSD uitwisselen, Bios instellen op AHCI en booten van DVD met Systheemherstelschijf volg de aanwijzegingen, later in Schijfbeheer volume vergroten, 15minuten later klaar.

Ps. na een verse Nieuwe Install met alle meuk geïnstalleerd, zoals Office en weet ik wat al nog meer, bewaar ik altijd de eerste verse Systeemkopie, voor nood gevallen op een backupdrive.

Je kan deze kopie renamen en bewaren op een andere plek, maar wil je hem gebruiken moet je hem terug zetten daar waar hij gemaakt is en zijn oude naam teruggeven (WindowsImageBackup)

[ Voor 36% gewijzigd door Habana op 27-06-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Wat ik heb is: Samsung 830 256GB aan een SATA3-600 marvell 9128 controller en laatste drivers hiervoor geinstalleerd van de marvell website, Windows 7 ultimate met alle updates. AHCI is actief.

Mijn vraag is: hoe kan ik nu controleren of TRIM actief werkt?

Er gaan namelijk geruchten dat TRIM op marvell 9128 controller gewoon werkt sinds de laatste driver update(s) van marvell. De driver zit helaas geen changelog bij.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Vraagje over mijn Samsung 830,
Hoe hoog is bij jullie de 'wear range delta' in SMART, en hoe mag/moet het zijn (na 2 weken gebruik)?
Bij mij staat het op 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Volgens mij is het nog steeds een no go met die Sata-600 Marvel controllers.
"crap is crap and it doesn't matter what colour you paint it!"

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=8162.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
SpitfireNL schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:34:
Wat ik heb is: Samsung 830 256GB aan een SATA3-600 marvell 9128 controller en laatste drivers hiervoor geinstalleerd van de marvell website, Windows 7 ultimate met alle updates. AHCI is actief.

Mijn vraag is: hoe kan ik nu controleren of TRIM actief werkt?

Er gaan namelijk geruchten dat TRIM op marvell 9128 controller gewoon werkt sinds de laatste driver update(s) van marvell. De driver zit helaas geen changelog bij.
Het is niet te controleren...
Het enigste dat je kan doen en wat ook gewoon aan te raden is. Is zorgen dat je zeker weet dat alle schakels in de keten TRIM ondersteunen.

Dus gewoon op je Intel sata-300 controller prikken en nieuwste intel storage drivers downloaden.
De Marvell controller is ook nog eens geen hoogvlieger in snelheid, in random I/O is de intel controller veel beter.
Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_OCZ_Vertex_Turbo_SSD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik overweeg ook de Samsung 830 128GB. Weet iemand of er ook nog eisen zijn aan je meoderbord qua ondersteuning? Hij wordt toch gewoon gezien als een s-ata harde schijf? Ik heb overigens een MSI K9N NEO-F V2 moederbord (alweer een paar jaartjes oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Als je gewoon sata heb dan is 't goed. Liefst met AHCI, en een degelijke controller (intel). Mijn moederbord is ook ancient ! Asus P5B-E. Oh en zorgen dat periodiek defragmenteren uit staat in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Een SSD op jouw moederbord is niet aan te raden.
Het Nvidia chipset heeft nogal veel comptabiliteit problemen met SSD's.

Helft van de tijd werkt et, andere helft van de tijd slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:09:

Wat werkt er dan precies niet? Zijn dat je eigen ervaringen? Probeer met google even wat meer info hierover te vinden, maar kan nog niet concreet vinden dat het niet gaat werken.

[edit] wel bedankt voor de tip trouwens, want had er niet bij stilgestaan dat de chipset ook nog van invloed kan zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 27-06-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ik zeg ook niet dat het niet gaat werken, maar wel dat er een verhoogde kans is dat het niet werkt. Gezien vele mensen al problemen hebben ondervonden met Nvidia chipsets en SSD's.
(search hier in het topic moet je ook al heel wat resultaten geven).

De problemen schommelen bij Nvidia chipsets van, niet gedetecteerd worden, naar zeer slechte performance en zelfs heel onstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Plus bij de wat oudere Nvidia chipsets zonder echte AHCI mode alleen NCQ in RAID mode en dan geen TRIM of het omgekeerde in IDE mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ok thnx mensen, zeer nuttige info. Ik laat het dan nog maar even zitten. Koop wel een SSD als ik een nieuwe pc koop (staat ook op termijn wel op de planning). Heb geen zin in geklooi met drivers,bios-instellingen, halve performance etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Palomar schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:24:
Ik overweeg ook de Samsung 830 128GB. Weet iemand of er ook nog eisen zijn aan je meoderbord qua ondersteuning? Hij wordt toch gewoon gezien als een s-ata harde schijf? Ik heb overigens een MSI K9N NEO-F V2 moederbord (alweer een paar jaartjes oud).
Is dat de MSI K9N Neo V2? Ik kan de MSI K9N Neo-F V2 namelijk niet vinden op de MSI site.

Anyhow, ik heb dus dit mainboard (K9N Neo V2) en de chipset daarvan (NVIDIA nForce 520) werkt probleemloos i.c.m. de Samsung 830 series 128GB SSD.
Swordlord schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:09:

Kan zijn, maar ik zou het niet meteen afraden. Mijn ervaring is goed en ik ben nog altijd erg blij met deze upgrade!
Nielson schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:01:
Plus bij de wat oudere Nvidia chipsets zonder echte AHCI mode alleen NCQ in RAID mode en dan geen TRIM of het omgekeerde in IDE mode.
Heb ik geen problemen mee, AHCI werkt gewoon (wel laatste BIOS gebruiken) en TRIM en NCQ dus ook allebei.
Palomar schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:14:
ok thnx mensen, zeer nuttige info. Ik laat het dan nog maar even zitten. Koop wel een SSD als ik een nieuwe pc koop (staat ook op termijn wel op de planning). Heb geen zin in geklooi met drivers,bios-instellingen, halve performance etc. ;)
Misschien toch maar wel dan? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Stamgastje op 27-06-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat mobo heb ik idd :) Hmz... als ie bij jou wel goed werkt dan misschien toch maar wel ;) Ga er nog eens even over nadenken. Bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Astu. Mijn PC is oud (AMD Athlon64 X2 4200+) maar lijkt bijna als nieuw, booten van Windows 7 duurt ongeveer 15 seconden, ik zit nog langer op het BIOS te wachten. :)

De moeite van de upgrade meer dan waard dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Samsung 830 128GB op een notebookje: i3 2310, 4GB Ram
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qfkhh.jpg

Na de Samsung Magician Software optimalisaties:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VE4gi.jpg

Seq snelheden zijn prima, maar de rest is niet echt top, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:19:
Dat eerst stukje klopt helemaal. Maar naast AHCI-modus werkt TRIM ook in RAID of IDE modus. IDE sowieso en RAID modus gaat TRIM ook werken met moderne Intel/AMD drivers, mits de SSD zelf niet in een RAID-configuratie is geplaatst. De SSD zal dan, ondanks dat de controller op RAID is ingeschakeld, als AHCI disk tevoorschijn komen, mét TRIM support via de vendor Intel/AMD RAID/AHCI driver. In IDE modus gebruik je de Microsoft pciide.sys driver, die ondersteunt ook gewoon TRIM.
Hmm did not know that, ik dacht dat bij IDE en RAID de TRIM commando's nooit fatsoenlijk werden ondersteund ? Is dit recent veranderd of moet je gewoon opletten dat je het gewoon bij Intel/AMD drivers en controllers houdt ?

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 28-06-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het trim commando is een onderdeel van ATA.
Zolang je dus gecommuniceerd volgens het ATA protocol, dus IDE of AHCI dan kan de controller het TRIM commando doorgeven.

Het probleem met RAID controllers & RAID arays is dat disks als SCSI apparaat worden aangeleverd bij windows, het SCSI protocol kent het TRIM commando niet, dus er kan ook geen TRIM commando worden verstuurd.

Intel & AMD hebben vorig jaar ofzo, ervoor gezorgd middels hun drivers, dat als een controller in RAID mode staat, maar een drive geen deel uit maakt van een raid array, dat deze wordt gezien als een AHCI disk, waardoor het trim commando wel verstuurd kan worden naar dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienizz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01-2024
Dit is volgens mij het juiste forum gedeelte hiervoor...

ik heb een probleem met mijn sata3 controller, wat ik ook probeer hij ziet mijn SSD niet als AHCI maar als IDE wat er denk ik voor zorgt dat ik niet de maximale doorvoer snelheid haal.

Mijn specs:

Asus Rampage 3 Extreme, BIOS 15xx (nieuwste)
Intel i7 950
Adata S511 120 GB SSD

Sata controller:
interne Sata3 controller Marvell

De maximale doorvoer voor deze SSD zou 550 read en 500 write zijn maar ik haar net de 350 MB/s op de Marvell controller en op de Sata2 haald hij 270 MB/s.

Alle bios instellingen staan op AHCI maar om de een of andere redenen ziet hij bij de boot instellingen dat hij op IDE staat....

Hebben jullie een idee wat het kan zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Duh, je hebt hem aangesloten op de Marvell controller.
Habana schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:56:
Volgens mij is het nog steeds een no go met die Sata-600 Marvel controllers.
"crap is crap and it doesn't matter what colour you paint it!"

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=8162.0

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het probleem is de controller van Marvell (zoals al heel vaak eerder in dit topic genoemd). Ondanks dat de maximale doorvoersnelheid wat afneemt is de controller in de chipset van het moederbord in dagelijks gebruikt sneller dan deze marvell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

tienizz schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:43:
...

Hebben jullie een idee wat het kan zijn....
volgens mij is dat wel de maximale snelheid die je gaat halen met je sandforce ssd, tenzij je een zerofill benchmark draait. opgegeven specs en daadwerkelijke specs willen nog wel eens verschillen (zie topicstart post)
Kijk anders met AsSSD of je alignment en AHCI goed staat. (2x ok, zie voorbeelden hierboven)
en tja je SATA3 controller daar is al genoeg overgezegt (zie de twee post hierboven :+ )

[ Voor 44% gewijzigd door knightofn1 op 28-06-2012 11:54 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Asus Rampage 3 Extreme, BIOS 15xx (nieuwste) Intel i7 950 Adata S511 120 GB SSD
Zonde om in zo'n mooi systeempje die troep te hebben. Adata, lekker laten liggen! En wat is er aan de hand met de prijs van dat moederbord?? 600 euro en dan nog geen echte SATA600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Stamgastje schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:52:
[...]

Misschien toch maar wel dan? ;)
Heb hem net toch maar even gehaald ;) Alleen even aangesloten en hij werd iig herkend en kan er bestanden opzetten. Kopieren van mn normale HD naar de SSD ging met zo'n 90MB/s, dus qua performance lijkt het zo op het eerste gezicht ook wel goed (genoeg) te zitten.

Alleen stuitte ik op 1 probleempje, nl. dat 2 van mn 4 s-ata-poorten geblokkeerd worden door mn videokaart :/ Aangezien ik al een s-ata dvd heb en mn andere s-ata schijf ook wil blijven gebruiken zit ik even te kijken hoe ik dit op ga lossen. Misschien lukt het met een haaks s-ata kabeltje, maar ik zag dat er ook aparte controller-kaartjes te koop zijn voor weinig. Bijv. deze: pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Nu dacht ik dat ik daarmee misschien wel 2 vliegen in 1 klap sla, nl. extra poorten, maar ook dat deze controller wellicht de (mogelijke) compatibaliteitsproblemen oplost die ik met mijn nforce-chipset misschien kan tegenkomen. Iemand een idee of zo'n controllerkaartje een goed idee is om je SSD op aan te sluiten? Of is dat juist weer trager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Palomar schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:33:
[...]

Heb hem net toch maar even gehaald ;) Alleen even aangesloten en hij werd iig herkend en kan er bestanden opzetten. Kopieren van mn normale HD naar de SSD ging met zo'n 90MB/s, dus qua performance lijkt het zo op het eerste gezicht ook wel goed (genoeg) te zitten.

Alleen stuitte ik op 1 probleempje, nl. dat 2 van mn 4 s-ata-poorten geblokkeerd worden door mn videokaart :/ Aangezien ik al een s-ata dvd heb en mn andere s-ata schijf ook wil blijven gebruiken zit ik even te kijken hoe ik dit op ga lossen. Misschien lukt het met een haaks s-ata kabeltje, maar ik zag dat er ook aparte controller-kaartjes te koop zijn voor weinig. Bijv. deze: pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Nu dacht ik dat ik daarmee misschien wel 2 vliegen in 1 klap sla, nl. extra poorten, maar ook dat deze controller wellicht de (mogelijke) compatibaliteitsproblemen oplost die ik met mijn nforce-chipset misschien kan tegenkomen. Iemand een idee of zo'n controllerkaartje een goed idee is om je SSD op aan te sluiten? Of is dat juist weer trager?
Is al eerder gevraagd, niet doen. PCI-e x1 heeft te weinig bandbreedte, en vaak zit je dan met een marvell controller. Beter koop je een mobo met de SATA poorten op een fatsoenlijke plaats

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Altijd leuk: productreviews: productreview: OCZ Petrol 128GB review door itsalex

Echt. Hoe durven ze daar zo'n product op de markt te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Palomar schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:33:
[...]

Die conceptronic card heeft maar PCI-e 1x. .. en afhankelijk van de versie van het PCI-e 1x slot op je moederbord haal je dan theoretisch bij PCI-e slot versie 1.0/1.1 = 250mb/s, versie 2.0 = 500mb/s, versie 3.0 = 800mb/s. In de praktijk haal je maar ongeveer 80-90% van de theoretische snelheid.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpitfireNL schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:55:
[...]

Die conceptronic card heeft maar PCI-e 1x. .. en afhankelijk van de versie van het PCI-e 1x slot op je moederbord haal je dan theoretisch bij PCI-e slot versie 1.0/1.1 = 250mb/s, versie 2.0 = 500mb/s, versie 3.0 = 800mb/s. In de praktijk haal je maar ongeveer 80-90% van de theoretische snelheid.
Weet je dat wel zeker. PCI 3.0 zou dan, icm dat kaartje 80%-90% van 800 MB/s leveren= 680-720 MB/s. Dat overtreft SATA3 dan ruimschoots ! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Reepje schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 19:20:
[...]

Weet je dat wel zeker. PCI 3.0 zou dan, icm dat kaartje 80%-90% van 800 MB/s leveren= 680-720 MB/s. Dat overtreft SATA3 dan ruimschoots ! :?
Als een graka de SATA poorten blokkeert, is het vast geen PCI 3.0
Gewoon 2.0

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Sinds gisteren de Samsung 830 128GB SSD in huis voor mijn ouders PC.
Werkt lekker smooth uiteraard, maar als ik ga benchen valt het mij op dat het wel erg brak is:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/19wc1v.pngAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VE4gi.jpg
Linkse is van mij, 2e is van een paar posts hierboven vandaan gehaald.

Gaat om een Qmotion PC (G31/G33 chipset) met sata mode op Enhanced (moet goed zijn).
Maar ik zie itt een plaatje hier kort boven dat de blocks op 103424 staan en intelide ipv iastor.

ALs ik ga googlen hierop (het laatste), dan zegt het dat ik op Intel drivers draai op ATA mode inplaats van AHCI.
Weird.

Dit zie ik in apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/16c1ev4.png

Edit: Klopt het dat ICH7 southbridge geen AHCI support heeft, en dat ik dus nooit met dit moederbord aardige snelheden behaal?

[ Voor 29% gewijzigd door Quad op 28-06-2012 19:35 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 19:27:

Edit: Klopt het dat ICH7 southbridge geen AHCI support heeft, en dat ik dus nooit met dit moederbord aardige snelheden behaal?
Nou ja, je 4k waardes zijn erg belangrijk, en die zitten goed. Verder is erg belangrijk de access time, en die is ook zeer goed.

AHCI moet je aanzetten voordat je windows eropzet, of dat bij jouw moederbord bios een mogelijkheid is weet ik niet. Als dit enabled is, zullen ook je 4k third eropvooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
De normale ICH7 kan geen AHCI, alleen de ICH7R, ICH7DH en ICH7M.

http://www.intel.com/cont...oller-hub-7-datasheet.pdf

[ Voor 72% gewijzigd door Nielson op 28-06-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
marcel_koggel schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 17:54:
[...]
Zonde om in zo'n mooi systeempje die troep te hebben. Adata, lekker laten liggen! En wat is er aan de hand met de prijs van dat moederbord?? 600 euro en dan nog geen echte SATA600?
A-data is niet per definitie troep omdat jij er pech mee hebt gehad he. Hoe zit het met je systeem nu, trouwens ? Is het al stabiel zonder die tweede SSD aangekoppeld ?

Dat moederbord is trouwens al een paar jaartjes: Eerste prijsvermelding: donderdag 22 april 2010. 2 jaren geleden was er nog niet bepaald veel keuze in de SATA-600 controllers.
In diezelfde link zie je ook dat het bord altijd onder de 400€ heeft gestaan en dat, nadat het uit productie werd genomen, de prijs omhoog ging. Het moederbord werd ook niet gekocht voor zijn SATA poorten vermoed ik.
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:52:
Altijd leuk: productreviews: productreview: OCZ Petrol 128GB review door itsalex

Echt. Hoe durven ze daar zo'n product op de markt te gooien...
Niet dat ik OCZ wil goedspreken maar hij gebruikt Windows XP en ziet niet het belang van TRIM in. Telkens knalt hij daar dan een image op terug dus het zou me niet verwonderen als de chipset zich gewoon verslikt. Dit zou niet mogen maar bij goedkoop materiaal zitten vaak ook duidelijke nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Yay, en ik maar denken dat ik gek ben. Destijds met een OCZ Vertex 30GB in mijn desktop al veel gedoe gehad, dacht dat het aan linux of de computer lag. Zojuist de laptop van mijn vriendin een systeemupgrade gegeven, heel veel writes dus.
Halverwege de upgrade breekt pacman af met een integrity error voor een bestand dat 5 minuten daarvoor correct gedownload is en met gpg gecheckt is op een geldige signature. Vervolgens wat bestandjes beschadigd, upgrade handmatig met wat geklooi voltooid, reboot en: currupt filesystem, heel veel kapotte inodes, moest paar packages opnieuw installeren.

Zal zo even backups maken, firmware 1.7 is inmiddels uit, ik draaide nog 1.5. Ben benieuwd of ik zo mijn vriendin mag gaan uitleggen dat ze het even zonder dr laptop mag doen :X.
Pagina: 1 ... 46 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.