Dude... één tip: volgende keer als je een dure aanschaf doet waar je niet enórm veel kennis van hebt: post je plannen op GoT! Je hebt niets te verliezen en je aanschaf kan er alleen maar beter door worden. Als je je Corsairs had vervangen door Crucials of Samsungs en je controller door een IBM M1015 had je een goedkopere maar snellere setup gehad.
Dat gezegd, je huidige setup is ook zeer snel met name met comprimeerbare data. Maar door de controller zullen zaken als random I/O en latencies toch wat tegenvallen afgezet tegen de hoge aanschafprijs. Toch doet je hardware RAID controller het beter dan ik had verwacht.
Het is al een hele tijd geleden dat ik met ssd's gespeeld heb. (1st gen intels)
Ik vrees dat ik me er weer in moet verdiepen want snap niets van de verschillen in snelheden.

Random read is het belangrijkst. De 4K random read score kan niet versneld worden door gebruik van RAID0, vandaar dat de 4K random read vrijwel gelijk blijft of je nu één SSD hebt of 4000 in RAID0. SSDs zelf zijn ook beperkt in deze benchmark; ze kunnen maar 1 kanaal van hun 8/10/16 kanalen gebruiken. Dus een RAID0 van twee SSDs kun je zien als een RAID0 array van 32-disks (16 dies * 2 SSDs = 32-way interleaving). Een Samsung/Crucial SSD kan max 16x hogere random read QD64 score hebben dan de normale 4K random read met enkele queue depth. Deze laatste benchmark die ook blocking reads worden genoemd, valt dus niet te versnellen met RAID0. Omdat SSDs intern ook van het principe van RAID0 gebruik maken, is een enkele SSD ook al flink beperkt in deze test. Een enkele moderne SSD kan bij blocking random read slechts één van zijn 16 interleaving-kanalen gebruiken. Bij een RAID0 van 4 SSDs (4x16=64) kun je dus maar 1 van de 64 kanalen benutten. Ofwel; je snapt dat dit dé bottleneck is die je niet weg gaat nemen door meer SSDs in RAID te pleuren.
Voor die taak is het wel ernstig overkill. Je hebt nu heel veel NAND kanalen doordat je SSDs in striping RAID schakelt (je beschikt over 8*8 = 64 kanalen). Maar voor desktoptaken zoals OS, applicaties, etc. geldt dat deze vooral baat hebben van de 20MB/s random read performance; en niet van al die andere hoge cijfers die je ziet.
Veel mensen denken dat SSDs snel zijn omdat ze hoger dan 100 megabyte per seconde kunnen halen.
Dit is niet het geval! SSDs zijn zo snel vergelijken met hardeschijven omdat ze 20MB/s aan random reads kunnen doen; dát is de voornaamste reden. Een SSD die continu 20MB/s aankan maar niet hoger, zal nog steeds enorm vlot aanvoelen. Het hele punt is: latencies!
Ook ik weet hoe onbetrouwbaar sommige ssd's zijn, vandaar dat ik ook zeker niet met raid0 ga draaien.
En ik zou geen enkele setup met ssd's in raid0 vertrouwen, vandaar dat ik zoek naar een andere oplossing.
Hou wel in je achterhoofd dat een enkele SSD al een 8 of 16-voudige RAID0 array is. Dus als je 'tegen' RAID0 bent, moet je ook geen SSDs gebruiken. Dat gezegd kun je prima wat redundancy toevoegen zoals RAID5, al zal dat je random writes wel doen laten kelderen.
Toch vraag ik me af wat de beste keus zou zijn Raid 1+0? Raid5?
Persoonlijk met zo'n config zou ik er een hardeschijf naast zetten voor backups en lekker RAID0 draaien. Misschien kun je zelfs gebruik maken van software RAID of onboard RAID, zodat je je latencies nog verder kunt verbeteren.
Ten tweede zit ik met een lengte van 2 meter tussen mobo en waar de ssd's komen. Op deze manier bespaar ik veel qua kabels wegwerken.
Ja, dat viel me ook op; waarom de SSDs extern? Je had ook een 50cm Mini-SAS kunnen kopen en alle SSDs in één behuizing samen met de PC. Maar ik neem aan dat dit om cosmetische redenen is gedaan?
Die latencies zijn misleidend. Omdat write-back caching van de controller zorgt voor foute resultaten. Dan moet je full LBA random reads gaan doen zoals HDtune dat doet, die heeft minder last van caching van testfiles. Als die controller een halve GB aan cache heeft, wordt een deel van de random reads gecached. Dat trekt de score sterk naar beneden. Hetzelfde effect heb je met Intel RST drivers en Volume Write-Back Caching ingeschakeld.
CiPHER zou nog best kunnen toelichten hoe het ook gaat zitten op gebied van het ontbreken van TRIM-support bij deze disks.
Overprovisioning is inderdaad bijna verplicht. Maar dat heeft alleen nut op onbeschreven SSDs. Als hij zijn SSDs al beschreven heeft maar geen OP toegepast, dan zou je de SSDs stuk voor stuk moeten secure erasen door ze aan te sluiten op de moederbord controller. Hoop werk enzo...
Zou hij onboard RAID overwegen, dan kan hij binnenkort met nieuwe Intel 11.5+ RST drivers een RAID-configuratie van SSDs hebben terwijl TRIM wel gewoon werkt. Of deze functinoaliteit ook met Windows 7 of alleen met Windows 8 werkt, is mij nog onbekend.