[SSD] Win7 x64 kan niet worden geïnstalleerd op deze schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29
Beste Tweakers,

Ik kocht laatst een SSD van ADATA S510 60GB en wilde deze in mijn systeem installeren om er vervolgens Win7 x64 op te laten draaien. Van tevoren natuurlijk mijn huiswerk gedaan op het gebied van SSD's installeren en Windows.

Systeem
Medion Akoya p6310
Win7 Home x64
AMD X4 620
MS-7646M1
8GB DDR 1333Mhz
ADATA SSD S510 60Gb
ICIDU USB 3.0 Controller
LACY USB 3.0 Minimus 1TB

Wat ik heb gedaan
Bios update, nieuwste SATA en AHCI drivers van AMD. Alle SATA's los, SSD op 1ste SATA. Gewone HD op 2e en DVDROM op 3e SATA. AHCI aan in bios.

Schijf wordt herkend in de bios. Wel als harde schijf, niet in de SATA lijst.

Vervolgens Windows vanaf mijn gewone schijf op gestart, schijf wordt herkend in apparaat beheer en als volume dat nog geformatteerd moet worden. Vervolgens Windows cd erin en reboot. Windows installer start met vertraging op. Kan de schijf zien in stations beheer, kan ook een nieuw volume maken en formatteren, maar Windows kan niet worden geïnstalleerd. Windows zegt dat het met de BIOS te maken heeft. Ik kan echter wel op verder klikken heb Windows dus geforceerd geinstalleerd maar dit werkte niet. Windows start niet op en krijg een foutmelding.

Vervolgens met andere instellingen nogmaals geprobeerd. RAID mode: AHCI + IDE aan. Nu staan al mijn Sata's wel in de lijst. Opnieuw Windows proberen te installeren maar nu kon ik niet eens een nieuw volume maken of formatteren. Ook staat er nog steeds dat windows niet op deze schijf kan worden geïnstalleerd.

Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd? Heb dit topic ook al doorgenomen, al is die eigenlijk pas nodig als windows erop staat. Voor de rest vind ik niemand op het internet met hetzelfde probleem. Wel heb ik dit doorlopen:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1368569

Hoop dat jullie kunnen helpen. Hier nog wat foto's van de 1ste poging:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0112.jpg
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0113.jpg
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0114.jpg

Deze foto's zijn van de 2e poging met AHCI+ide aan.
http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0115.jpg
http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0116.jpg
http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0117.jpg

Met vriendelijke groet,
Marcel Koggel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:50
Je kan je RAID mode gewoon uitzetten, die heb je niet nodig.

Heb je het eigenlijk al geprobeerd op te starten alleen met de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Nee maar er staat niets op mijn SSD en ik heb mijn DVD speler nodig om Windows te installeren toch? Ik heb het wel geprobeerd met alleen de SSD op SATA0 en de DVD op 1. Nog niet zonder de DVD, maar aangezien alles in de bios al lijkt te kloppen, met de AHCI + IDE aan, wat leer ik hiervan dan?

En Raid mode moet toch op AHCI staan voor SSD's?

edit: het was trouwens wel gelukt om Ubuntu 11.10 via bootable usb stick te installeren op de SSD, dus je zou zeggen dat het allemaal goed werkt.

bedankt voor de snelle hulp.

[ Voor 50% gewijzigd door Msel op 23-12-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 14:22
Op het laatste plaatje (IMAG0117) zie ik alleen schijf 0, de harde schijf. Voor de SSD moet je kennelijk naar beneden scrollen. Heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:36
Probeer eens een NTFS volume aan te maken op de SSD schijf via schijfbeheer in Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En eventueel ook je dvd spelert afkoppelen en booten vanaf een met windows installer voorziene bootable USB stick. Even googlen hoe je je windows 7 dvd op een usb stick krijgt :).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Alle drives los koppelen.

Sluit SSD-Disk op sata 0
sluit DVD Drive op de laatste sata 4/5/6

En installeren maar
Ben je klaar met installeren dan kan je de andere drives weer aansluiten.

Suc6

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
@ uroy, met welke bios instellingen? AHCI+IDE (dan zie je alle sata's in de lijst net als plaatje 115) of met AHCI alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
marcel_koggel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:44:
@ uroy, met welke bios instellingen? AHCI+IDE (dan zie je alle sata's in de lijst net als plaatje 115) of met AHCI alleen?
AHCI geen IDE

Als je alleen AHCI kiest, dan zie je ook geen drives staan.
Tijdens het booten dan zie je tijdens het posten de drives

[ Voor 19% gewijzigd door uroy op 24-12-2011 12:48 ]

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Ik heb net de SSD succesvol via schijf beheer geformatteerd in NTFS.

Nu ga ik de methode van Uroy proberen.

Update
SSD op de eerste SATA en de DVD op de laatste. RAID mode: AHCI.
Windows cd erin en reboot, dan krijg ik weer dit.

http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0118.jpg
http://marcelkoggel.com/foto/IMAG0119.jpg

Ook de raid en ahci driver op usb stick gezet, en geladen via de knop: "stuurprogramma" maar dit werkt ook niet, wel kon ik iets installeren maar krijg nog steeds dezelfde melding.

[ Voor 64% gewijzigd door Msel op 24-12-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

In dat geval zou ik 'm gewoon even tijdelijk in IDE mode drukken en later de AHCI drivers proberen toe te voegen. (geen flauw idee of dit mogelijk is in windows 7. Heb het enkel bij XP machines gedaan). Het kan zijn dat medion zijn eigen firmware op het moederbord gegooid heeft die momenteel roet in het eten gooit.

Als ik het kleine boekje doorblader kom ik ook niet veel nuttigs tegen... SB / Sata controller is in ieder geval de AMD SB710 chipset. Je zit in ieder geval niet op een aparte j-micron controller te prutsen.

Behoudens je eigen topic op het nationale computer forum :P kom ik ook op google in ieder geval niet veel tegen.

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 24-12-2011 15:03 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Het spijt me van de dubbele topics maar ik had niet echt het idee dat ik daar nog verder geholpen werd. Ik had in de eerste instantie naar tweakers moeten gaan:)

Ik ga nu even proberen of Windows zich wel laat installeren met een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Het laatste wat je nog zou kunnen proberen (is wel last resort) is iemand vinden die dezelfde chipset heeft als jouw moederbord en op zijn / haar pc win7 installeren. Vervolgens gewoon je SSD in de medion bak schroeven. Waarschijnlijk krijg je wel wat conflicten maar die zijn vaak wel met wat driver updates op te lossen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Hmm dus je denkt dat er verder niets anders meer opzit?

Vind het trouwens ook vreemd dat, ondanks je de melding krijgt "kan windows niet installeren", je toch op verder kan klikken. Misschien dat ik het middels die manier voor elkaar kan krijgen. Linux laat zich ook gewoon installeren op de SSD dus waarom windows niet?

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
marcel_koggel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 15:21:
Hmm dus je denkt dat er verder niets anders meer opzit?

Vind het trouwens ook vreemd dat, ondanks je de melding krijgt "kan windows niet installeren", je toch op verder kan klikken. Misschien dat ik het middels die manier voor elkaar kan krijgen. Linux laat zich ook gewoon installeren op de SSD dus waarom windows niet?

Bedankt voor de hulp.
Omdat windows geen drivers aan boord heeft voor de controller? Dus ziet ie je SSD niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Die heb ik dus geladen via usb stick bij stations info.

Deze AMD drivers om te precies te zijn:
11-12_vista_win7_32-64_sb
11-12_win7_32-64_ahci
11-12_win7_32-64_raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Is het misschien mogelijk drivers op de USB stick te zetten waarvan je zeker bent dat ze werken? Je zit op een custom (medion) moederbord. Het zou best kunnen dat ze dus aparte drivers hebben.

Maar je hebt dus de juiste AHCI drivers te pakken? (en hoe zit het met drivers van de medion website zelf?)

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 24-12-2011 15:37 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Heb net geprobeerd windows met USB te installeren met alleen de de SSD ingestekkerd.
Krijg wederom dezelfde melding. Dat van die medion drivers heb ik net ook geprobeerd via USB stick.
Werkte ook niet.

Het maakt toch verder niet uit als dat andere drivers zijn dan op het systeem geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

blijkbaar wel dus. Je loopt vast op het feit dat de windows installer geen geschikte AHCI drivers vind. Als je ergens werkende AHCI drivers vandaan kunt trekken gaat het waarschijnlijk wel werken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Mag ik misschien eens een simpel en dom voorstel doen...

Als eens geprobeerd of hij het op een gewone HDD wel doet? want de standaard MSAHCI driver in Windows 7 zou de amd AHCI controller moeten ondersteunen. Zo kun je het makkelijkste controleren of het aan de drivers ligt of niet.

ADATA S510 SSD is daarbij ook nog eens Sandforce gebasseerde SSD's, problemen met Windows Installeren hoor je vaker met dit type SSD controller...

Dus misschien een optie om eerst je firmware helemaal up to date te brengen...
http://www.adata.com.tw/i...t_download&cid=3&piid=136

Als HDD wel werkt en de SSD na firmware update etc allemaal niet werkt:
Snel terugbrengen en een degelijke SSD die geen rare compabiliteits issue's heeft zoals de Crucial M4 aanschaffen.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 24-12-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Deze Windows doet het ook op een gewone HD ja. Heb er al meerdere installaties op dit systeem mee gedaan. Heb het tevens ook geprobeerd met een nieuwe win7 64 pro dvd. Zelfde probleem.

Firmware upgrade van de SSD had ik al gedaan.

Als de schijf op deze manier niet bootable is, kan ik dan wel een Windows erop clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Ja, je kan ongetwijfeld de partitie(s) er op klonen, maar dat wil niet zeggen dat je er dan vanaf kunt booten. Dan had dat nu al wel gewerkt.
Zelf heb ik ook partitie gekloond, werkt goed. Alleen heb ik niet de system restore partitie meegenomen, en nu kan SP1 niet geïnstalleerd worden. Ach, dat los ik wel anders op. Ik heb de originele partities op de HD ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

marcel_koggel schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:06:
Deze Windows doet het ook op een gewone HD ja. Heb er al meerdere installaties op dit systeem mee gedaan. Heb het tevens ook geprobeerd met een nieuwe win7 64 pro dvd. Zelfde probleem.

Firmware upgrade van de SSD had ik al gedaan.

Als de schijf op deze manier niet bootable is, kan ik dan wel een Windows erop clonen?
Cloning zou misschien kunnen, maar cloning is niet goed voor een SSD, want alignment staat vaak dan fout gezien meeste clone programma's geen rekening daarmee houden, dus je zou bijvoorbeeld "paragon Migrate OS to SSD" software moeten hebben.. Om te zorgen dat de cloning goed gaat...

Een fout uitgelijnde partitie zorgt voor veel problemen:
Slechte performance
Sneller slijtage van geheugen chips
Heel soms stabiliteit problemen

Kun je hem nog inruilen? Als het kan... doe dat!!! SSD's met sandforce controller hebben de neiging rare trekjes te vertonen en soms ook spontaan te crashen...
Permutor schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:13:
Ja, je kan ongetwijfeld de partitie(s) er op klonen, maar dat wil niet zeggen dat je er dan vanaf kunt booten. Dan had dat nu al wel gewerkt.
Zelf heb ik ook partitie gekloond, werkt goed. Alleen heb ik niet de system restore partitie meegenomen, en nu kan SP1 niet geïnstalleerd worden. Ach, dat los ik wel anders op. Ik heb de originele partities op de HD ook nog.
Waarmee heb je gecloned? Is je alignment goed?

[ Voor 68% gewijzigd door Swordlord op 24-12-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Inruilen denk ik niet. Had 150 euro vvv bonnen omgeruild naar een nationale entertainment pas en zo bij de mediamarkt deze schijf gekocht.

Ik had toch beter kunnen kiezen voor een nieuwe 3d kaart:p Al moet ik dan waarschijnlijk een nieuwe voeding, kast en moederbord aanschaffen

Fijne kerst trouwens allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg zo de indruk dat je SSD niet goed is ingedeeld. Op mijn SSD staan namelijk een OEM partitie, daarnaast een recovery partitie (niet noodzakelijk) en natuurlijk de Windows partitie.
Ik neem aan dat die 100MB OEM partitie nodig is om Windows aan de gang te krijgen.

Bovendien valt het op dat je BIOS wel erg oud is. Heb je daarop niet een melding 'Bootsector AV protection' die je kan uitvinken?

Mogelijk heb je toch nog een SATA driver nodig bij zo'n oud BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 21:00:
Ik krijg zo de indruk dat je SSD niet goed is ingedeeld. Op mijn SSD staan namelijk een OEM partitie, daarnaast een recovery partitie (niet noodzakelijk) en natuurlijk de Windows partitie.
Ik neem aan dat die 100MB OEM partitie nodig is om Windows aan de gang te krijgen.
Die 100MB OEM(?) partitie is dacht ik iets dat Windows 7 zelf aanmaakt bij installatie, maar op zich kan je met een beetje moeite ook zonder. Bij mij draait Windows 7 op de SSD in 1 partitie (en daarnaast nog twee partities voor Linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 21:00:
Mogelijk heb je toch nog een SATA driver nodig bij zo'n oud BIOS.
Wel appart... Een HDD werkt wel gewoon met een clean install zonder driver... Zoals je misschien had kunnen lezen...

Het probleem is gewoon de SSD, sandforce controller, soms rare trekjes als het komt op compatibiliteit...

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 24-12-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Dus als ik een Cruzer M4 haal ben ik van alle problemen af?

Dat moet ik wel zeker weten aangezien ik anders met 2 onbruikbare ssd's zit.

Dit is trouwens de laatste biosupdate en ik denk dat medion al is gestopt met support voor deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

ik kreeg die 'windows kan niet geinstalleerd worden...' melding ook bij mn crucial 64gb M4.

toen heb ik 'm opnieuw gepartitioneerd, en kon het wel...
mischien een idee om in die win7 installer even alle partities weg te gooien?

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Al geprobeerd. Nieuwe partitie gemaakt, geformatteerd enz. Blijf dezelfde melding houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
@Swordlord: Ik heb gekloond met BootIT NT. Ik werk al vele jaren met dat programma, en ook met de bootmanager die er bij zit. Er is een simpel vinkje dat je kunt zetten voor de juiste uitlijning. Ik heb het zelfs nog nagevraagd bij de leverancier en die bevestigde dat daarmee de SSD uitlijning goed is.
Wat betreft de stelling dat klonen niet goed is, dat waag ik te betwijfelen. Alle geheugen cellen (of tot 90% daarvan) worden precies 1 keer geraakt om te beschrijven, en dat aannemende dat de te kopiëren partitie 100% vol is. Het is dus waarschijnlijk minder. Plus, je geeft de controller de kans om de indeling van de geheugencellen geheel opnieuw uit te voeren. Dus ik vermoed zelf een voordeel m.b.t. wear and tear.

Ik heb dat klonen met Boot It inmiddels met succes bij 4 SSD's voor 4 verschillende computers gedaan, w.o. 2 laptops.

[ Voor 14% gewijzigd door Permutor op 26-12-2011 14:37 . Reden: wear and tear ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de drive wel in IDE modus herkend wordt en werkt, gewoon Win7 daarop installeren in IDE modus en dan vervolgens de drivers voor de AHCI controller installeren, rebooten en in de BIOS AHCI inschakelen en vervolgens opnieuw opstarten en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Zag dat er nieuwe drivers en nieuwe technieken beschikbaar waren om SSD's aan de gang te krijgen op SB710's. Dus ik denk: yes, misschien lukt het nu wel! Dus ik heb geprobeerd nogmaals windows7 64 te installeren vanaf dvd en usb met AHCI. Helaas. Zelfde meldingen: "Windows kan niet op deze schijf geïnstalleerd worden bla bla bla".

Toen ben ik wat gaan klooien en kwam erachter dat ik deze melding niet krijg als windows installeer met RAID.

Hij is nu bezig, windows bestanden kopieren ging binnen 1 seconde, alleen het uitpakken van windows bestanden duurt nu al zo'n 5 min en op 16%.

Heeft het nut dit te proberen?

Ik geef zo een update of ik windows kan booten vanaf de SSD.

Update:
Ja hoor, windows is geinstalleerd!

Ik heb weinig verstand van RAID, IDE en AHCI enzo. Maar is het nu mogelijk om het op een of andere manier weer om te zetten naar AHCI?

En kan ik nu ook gewoon mijn normale HD weer aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door Msel op 27-05-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Mijn computer is sneller, haal alleen geen fantastische resultaten maar dat had ik ook niet verwacht:

Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/CDM.jpg

Ik zal mijn huiswerk alvast gaan doen m.b.t. raid en ssd's. En de eventuele mogelijkheid het toch nog in AHCI te krijgen.

Update:
Net gelukt om de PC op te starten met IDE aan in de BIOS. Resultaten zijn net iets lager nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/foto/CDM%20IDE.jpg

Ga nu proberen met dit trucje de modus op AHCI te krijgen.

Update:
Mislukt, leek me ook al iets te makkelijk allemaal. Met AHCI blijft de computer blijft hangen net voor het Windows bootscherm. Met de Modus IDE>AHCI werkt het wel, maar geen idee wat dit is. Even testen of het sneller is:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/cmd%20AHCI%20IDE.JPG

Wel iets dus. (CDM gedraaid terwijl ik geboot had vanaf mijn vaste HD, geen idee of dat verschil geeft)

Ook even gekeken of de schijf aligned was. Niet dus.

Als iemand nog andere oplossingen weet om het volledig werkend op AHCI te krijgen dan hoor ik dat graag!
Natuurlijk zijn trucjes om de schijf alsnog aligned te krijgen ook welkom.

Ik houd jullie op de hoogte!

[ Voor 69% gewijzigd door Msel op 29-05-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Laatst online: 13-09 08:14
Ik kwam via een zoekopdracht voor iets anders in dit topic terecht, was nog nuttig ook .Wil alleen even zeggen dat ik het tof vind dat en hoe je de follow up doet van een relatief oud topic. Volg het met belangstelling.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Dankje:) Ik hoop natuurlijk dat er meer belangstellenden zijn zodat dit topic snel op slot kan:p

Ik had nog geprobeerd de schijf aligned te krijgen met deze methode, maar bij de check kwam ik erachter dat er niets veranderd was aan de alignment:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
marcel_koggel schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:18:
... maar bij de check kwam ik erachter dat er niets veranderd was aan de alignment:S
Welke check. AS SSD?

Ik heb meerdere malen gparted gebruikt om alignment te fixen en het werkt.

Een BSOD, als je je BIOS naar AHCI switched, ligt aan Windows. Als je wat op Google zoekt, kom je vele hits tegen zoals: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

De belangrijke vraag is: loopt het nu lekker? Zo ja, misschien gewoon accepteren en niet te veel naar benchmarks kijken. Of nog wat meer in deze en vorige topics zoeken om AHCI aan de gang te krijgen op SBxxx controllers: er is vast iets te vinden.

Je kan ook nog eens je CMOS clearen: Al ben je dan misschien weer bij "Af". Dit is vooral een tip welke ik op OCZ forums heb gelezen en soms helpt om de SSD goed te laten herkennen voor een schone installatie, maar of je dat wil doen als het redelijk werkt..

Het is dan beter om toch eens de Vertex 2 topics op het OCZ forum te doorlezen, gefilterd op je controller. Het zal wel iets verschillen: OCZ gaat heel snel naar nieuwe firmwares, terwijl goedkopere partijen zoals ADATA langer bij oude firmware blijven.

En goede topics hoeven niet op slot :) Er kan altijd iemand langskomen met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Deze manier:
To see if your partitions are aligned correctly, hit the Start menu and type in msinfo32. Enter Msinfo32 and go to Components > Storage > Disks. Look for your SSD on the list and find the "Partition Starting Offset" item. If this number is divisible by 4096 (that is, if dividing it by 4096 equals a whole number and not a decimal), your partition is correctly aligned.
Op deze site vond ik ook de uitleg van gpart. Maar hierna, kreeg ik na het rekensommetje van hierboven nog steeds 75 achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
Hmm, vreemd dat je dan toch verschil hebt. Draai eens AS SSD? Die zal dan ook "BAD" moeten opgeven bij de partition alignment.

Naast bovenstaande tips, rest nog enkel advies wat je waarschijnlijk niet wil :) Lees volgende keer topics zoals SSD aanschaf topic, voordat je je rijk rekent met kortingsbonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
ASS SD gedraaid met msahci en amd drivers:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/AS%20SSD%20amd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/AS%20SSD.jpg

Betekend dit dat de alignment wel goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Laatst online: 13-09 08:14
En ahci goed en goed aligned (1024 ok)
Maar ik krijg het idee dat je ondertussen je disk aardig heb uitgewoond met al die zware tests en herinstallaties.
Voor een eerste indruk met Crystal Disk Mark is 2 x 100MB wel voldoende.
AS SSD zou ik verder niet meer draaien want die schrijft helemaal veel naar de disk.
Doe eens een Chrystal Disk Info draaien om te kijken hoe de SMART waarden van je SSD ondertussen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je waardes kloppen PRECIES!
Ze zijn echt letterlijk hoe ze moeten zijn...

Het is namelijk een 60GB sandforce SSD met Asynchroon NAND... De ergste misbaksels die er zijn... De specs zijn leugenachtig. Het Asynchrone nand is zo traag als dikke stront.

De specs zijn leugenachtig want ze zijn gebaseerd op een onrealistisch scenario.
Het meest gunstige scenario en waar ook de gegevens dus op zijn gebaseerd zijn bij een 100% data compressie.
Want als je data zo goed als 100% kan comprimeren, betekend dat je bijna geen echte data zit weg te schrijven naar het NAND geheugen en dat is snel gedaan... Hoe traag het NAND geheugen ook is...

AS-SSD en CDM zijn benchmarks die data gebruiken die niet te comprimeren is. Dus de sandforce controller kan zijn foefjes niet uitvoeren en de miraculeuze 500 MB/s specs halen.

Zoek maar eens benchmarks op van de Agility 3, ook een sandforce ssd met Asynchroon NAND...
Of loer eens hier in de openingspost:
Het grote SSD topic ~ Deel 9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qmIO4DaEGVSAMNLQzjhqVnnq/full.jpg

Wil je zien hoe dat misbaksel functioneert in het optimale scenario:
Dan kun je bij CDM, onder bestand het type testdata veranderen naar 0-fill.. Dus ookwel 100% comprimeerbaar...
Of
Je doet bij AS-SSD onder tools: Compression benchmark. Dan zie je hoe de snelheid zich verhoud naarmate de data compressie.

[ Voor 101% gewijzigd door Swordlord op 10-06-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Oke hier weer wat screenshots:

CDM amd_sata 0 fill:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/CMD%200fill.jpg

CDI:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/CDI.jpg

CDM amd_sata:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/cdm%20amd.jpg

CDM msahci:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/cdm%20msahci.jpg

Dit ziet er niet zo slecht uit toch? Zie dat trim werkt. Alignment is goed, ahci aan. Alleen de snelheid valt tegen.

Die 100% goed in CDI betekent toch ook dat de schijf nog niet aan het verslijten is?

Alleen de SATA-600 in CDI kan ik niet plaatsen, zal wel een foutje zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
marcel_koggel schreef op zondag 10 juni 2012 @ 13:38:
Oke hier weer wat screenshots:

Dit ziet er niet zo slecht uit toch? Zie dat trim werkt. Alignment is goed, ahci aan. Alleen de snelheid valt tegen.

Die 100% goed in CDI betekent toch ook dat de schijf nog niet aan het verslijten is?

Alleen de SATA-600 in CDI kan ik niet plaatsen, zal wel een foutje zijn toch?
Ik zou toch eens ophouden met benchen, en gewoon van je ssd gaan genieten.
Als ik dat zo eens zie heb je al 630 GB geschreven naar die kleine 60 GB schijf. Dat zijn dus allemaal benchmarks.
Er wordt door veel mensen nogal panisch gedaan over schrijven naar de ssd, omdat dit de levensduur zou verkorten. Ik vind dat maar zwaar overdreven.

Maar de hoeveelheid data die jij naar je ssd schrijft puur en alleen om te benchen, is ook weer zwaar over the top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Ik ben al even gestopt met benchen, die cdm benches had ik al gedaan tegelijk met as SSD (voor dat ik het advies kreeg minder te benchen).

Toch heb ik maar 1x geformatteerd en 2x Windows geïnstalleerd, waarvan 1 blijkbaar succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zie nu net dat je schijfje maar 39 GB is. 24 GB voor je besturingssysteem, blijft 15 GB over. En dat kleine beetje vrije ruimte heb je gebruikt om meer dan 600GB op te schrijven voor benches. Doodzonde.

Aan de andere kant, dat kleine ding is nu al verouderd, en met sinterklaas neem je toch gewoon een samsung 830- 256 GB voor 100 euro (hoop ik). Kan je deze adata weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Als iemand nog even bevestigd dat ik uit deze SSD haast geen extra performance kan krijgen, dan krijg ik misschien weer wat rust in mijn lichaam:p

En haha ja ik ben al even aan het denken aan een nieuw AM3+ moederbord (sata-3), waar mijn AMD X4 620 nog even in kan blijven zitten. Samen met inderdaad een Samsung SSD lijkt me dit een prima update. Om er later nog een AMD FX of Phenom X6 bij te gooien.

Iemand tips voor zo'n bordje? Het enige wat ik hier lees is dat ik geen marvell chip moet hebben en geen gigabyte bordje. Maar wat dan wel?
Pagina: 1