Omdat mijn Vertex 2 60GB toch wel erg vol stond en de schrijfsnelheid dramatisch was heb ik een Samsung 830 128GB aangeschaft....
Leuk en aardig een schone Windows installatie erop en draaien maar zou je zeggen
Maar hij doet vaag, Crystaldiskmark geeft goede resultaten (250 a 270Mb/sec @Sata II) maar toch lijkt hij van het ene op het andere moment helemaal dicht te slaan of te vertragen....
Het begon er eigenlijk mee dat mijn Windows soms een beetje leek te hangen, en soms bij het downloaden van een bestand in Firefox de browser half vastliep
Daarna merkte ik op dat het opstarten van de computer ongelofelijk lang duurde (Van Windows login naar desktop duurde meer dan 90 seconde gisterenavond)
Vanmorgen starte hij echter fluitend op in een krappe 20 seconden totaal en draaide hij een heletijd als een trein....
Totdat ik besloten had dat ik BF3 nog altijd een ruk spel vond en deze weer wou deinstalleren (Kon mooi naar de Vertex 2 in mijn ogen) verder dan "bezig met blablabla verwijderen" komt hij echter niet....ook voelde me systeem daarna stukken trager, openen van deze computer ging niet in 1 vloeide bewegingen, openen van programmamapjes in het startmenu ging met een kleine vertraging....
Even Crystaldiskmark gedraait...niks aan het handje, zaken als Word/Paint starten ook nog op met een noodgang....
Daarna maar weer is opnieuw opgestart...en ja hoor...Windows starten duurde weer meer dan een minuut
Hopelijk is mijn berichtje een beetje duidelijk maar het irriteert me nogal
Moederbord staat op AHCI, en firmware van de SSD is up-to-date
Specs:
Asus P7P55D Evo (2 Sata controllers, Jmicron en een Intel, hij hangt aan de Intel)
Samsung 830 128GB / Vertex 2 60GB / Samsung 103SJ 1TB
8GB mem
2x HD6870 CF
Iemand enig idee? Alvast bedankt
Ik heb nu een RMA ticket aangemaakt bij OCZ, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer een Vertex ofzo er voor in de plaats. Ik heb ff gekeken, en mn SSD heb ik op 30-07 vorig jaar besteld, en is nu al dood. Ik voel er veel meer voor om SSD van een betrouwbaarder merk te kopen, en die OCZ na de RMA omruil op de v&a te verkopen. Of heeft er iemand hier betere ideeen, is er bijvoorbeeld in de tussentijd iets van firmware uitgekomen om die Vertex dingen te fixen? Of levert OCZ nog steeds crappy spul?
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Waarom heb je de Vertex niet gestuurd naar de winkel voor RMA? Dan had je een alternatief kunnen vragen.Widow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:56:
En een kapotte OCZ vertex 2 meld zichbegon eerst met een BSOD waarna mn computer rebootte, en daarna zag het BIOS de SSD niet meer. Einde SSD dus.
Ik heb nu een RMA ticket aangemaakt bij OCZ, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer een Vertex ofzo er voor in de plaats. Ik heb ff gekeken, en mn SSD heb ik op 30-07 vorig jaar besteld, en is nu al dood. Ik voel er veel meer voor om SSD van een betrouwbaarder merk te kopen, en die OCZ na de RMA omruil op de v&a te verkopen. Of heeft er iemand hier betere ideeen, is er bijvoorbeeld in de tussentijd iets van firmware uitgekomen om die Vertex dingen te fixen? Of levert OCZ nog steeds crappy spul?
En ja het is nog steeds crappy spul.
Vertex 2 is zeker met de laatste modellen 1 om snel te vergetenWidow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:56:
En een kapotte OCZ vertex 2 meld zichbegon eerst met een BSOD waarna mn computer rebootte, en daarna zag het BIOS de SSD niet meer. Einde SSD dus.
Veel zullen direct weer voor de M4 of de 830 gaan maar ik zou ook de V4 en de Plextors overwegen.
Onzin, de V2's zijn crappy als je pech hebt, maar de 3 en 4 zijn prima tot nu toe. Wij draaien op kantoor ongeveer 30 workstations met Vertex3's (128 & 64GB) en er is er nog geen één dood gegaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Megamind op 16-06-2012 17:05 ]
Dat is een goed idee ja, dat ik daar zelf niet op komZenix schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:03:
[...]
Waarom heb je de Vertex niet gestuurd naar de winkel voor RMA? Dan had je een alternatief kunnen vragen.
En ja het is nog steeds crappy spul.
Daarom zeg ik altijd, tape m vast als je niet schroeven kan. (alhoewel ik mijn ssd nu gewoon op de bodem van de kast heb liggen, komt ook beter uit met de kabeltjesvanaalten schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:32:
[...]
Natuurlijk kan dat, werkt prima - totdat je op een dag je PC een keer verhuisd, of misschien eens op z'n kant legt of zo, en de behuizing van de SSD kortsluiting maakt op je moederbord. Dan heb je spijt dat je op een bracket bezuinigt hebt...
Ten eerste kan dat niet, dat er op dat kantoor 30 workstations draaien met vertex 3 64GB en 128GB versies omdat die simpelweg niet bestaan.Megamind schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:04:
[...]
Vertex 2 is zeker met de laatste modellen 1 om snel te vergetenIk heb er 1 uit 2009 en die werkt nu nogsteeds prima. Ik heb nu een Vertex 4 na eerst nog een Vertex 3 te hebben gehad en daar heb ik ook nooit last van gehad.
Veel zullen direct weer voor de M4 of de 830 gaan maar ik zou ook de V4 en de Plextors overwegen.
[...]
Onzin, de V2's zijn crappy als je pech hebt, maar de 3 en 4 zijn prima tot nu toe. Wij draaien op kantoor ongeveer 30 workstations met Vertex3's (128 & 64GB) en er is er nog geen één dood gegaan.
Ten tweede, de samsung 830 en crucial M4 zijn op prijs/kwaliteit gebied beter, omdat ze een tikkeltje goedkoper zijn en bewezen betrouwbaarder zijn. Kijk maar eens naar newegg.com de gebruikersreviews van de vertex 3, samsung 830 en crucial m4.
Ten derde, de crucial en samsung maken geen gebruik van de sandforce controller die geen goede naam heeft (stilzwijgen/ontkennen van problemen, zoals brakke standaard firmware of recentelijk nog de aes-256 affaire bij de intel 520 serie...). Nog een nadeel van de sandforce controller is dat vanwege de werking ervan, lompe overprovisioning nodig is waardoor sandforce drives in capaciteiten van 60/120/240/480GB capaciteit verkocht worden i.p.v. 64/128/256/512GB capaciteit zoals bij marvell en samsung controllers vergelijkbaar is. Bij sandforce (lees: vertex 3) krijg je dus ook nog eens minder capaciteit voor meer geld...
Ten vierde, sandforce drives zijn eigenlijk helemaal niet de snelste op alle gebieden zoals sandforce ons wil laten geloven. Bijv. de samsung 830 is all-round sneller in de ongecomprimeerde wereld.
De crucial M4 en samsung 830 zijn populaire drives waar je duidelijk minder problemen over hoort vergeleken met de vertex 3. Waarom zou iemand dan meer betalen voor minder? Nog mooier is de crucial M4 256GB, die is nu gewoon 170 euro bij alternate.... Kijk eens wat een vertex 3 240GB kost...
Over de vertex 4 is iets minder informatie omdat die nieuwer is, maar ze hebben al een aantal firmware problemen te pakken (gehad)
Innige deelneming, de mijne is ook een paar weken geleden het beu om mij te dienen. Ik had identiek dezelfde symptomen. Ben terug gegaan naar de winkel (MyCom Maastricht) en daar werd hij zonder discussie teruggenomen. Ik mocht een andere kiezen en heb toen voor een Crucial M4 gekozen, samen met Intel en Samsung de betere keuze op gebied van betrouwbaarheid.Widow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:56:
Het rechtstreeks via OCZ regelen raad ik niet aan, kans is groot dat je een Vertex 3 krijgt die ook niet zo betrouwbaar is.
Maargoed, gezien het feit dat OCZ per dag duizenden SSDs terugkrijgt die ze stuk voor stuk proberen te resetten met Sandforce tooltjes, is het net even iets meer dan gewoon je SSD in een bak flikkeren en een ander exemplaar opsturen. Een SSD die ze kunnen resetten (waarbij al je data ook foetsie is) telt bij OCZ nml niet mee als uitval, maar als werkende drive die even een zetje nodig had.
Kleine correctie.Trishul schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:31:
[...]
Nog een nadeel van de sandforce controller is dat vanwege de werking ervan, lompe overprovisioning nodig is waardoor sandforce drives in capaciteiten van 60/120/240/480GB capaciteit verkocht worden i.p.v. 64/128/256/512GB capaciteit zoals bij marvell en samsung controllers vergelijkbaar is. Bij sandforce (lees: vertex 3) krijg je dus ook nog eens minder capaciteit voor meer geld...
Het is juist een nadeel als een drive geen overprovisioning heeft voor je levensduur.
Reden? De firmware kan namelijk defecte cellen vervangen voor nog nooit beschreven cellen. Hoe langer je met een ssd zonder OP doet, des te groter de kans dat deze er niet meer zijn. (Dit komt doordat het os geen invloed heeft op welke cellen worden beschreven, een deel niet partitioneren heeft dus ook geen nut).
Hoe voller je ssd staat, des te sneller het probleem zich voordeelt. Immers indien je ssd 95% vol staat dan zullen steeds diezelfde 5% worden herschreven. Overprovisining geeft wat extra bescherming. Dit gaat vrij snel want de Intel 520 reeks heeft bijvoorbeeld 7% OP. Bij 5% vrije ruimte op een m4 64 GB is er nog 3,2 GB vrij (in windows minder ivm 1,024 conversie). Bij 7% OP heb je in dat geval 4,48 GB extra geheugen beschikbaar. Dat is dus meer dan een verdubbeling.
Grotere capaciteit gaat overigens langer mee (omdat er meer NAND geheugen is).
Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je meer ruimte kunt gebruiken op een ssd zonder OP omdat je zon ssd namelijk absoluut niet vol mag zetten. Met OP blijft het beter om ook wat vrije ruimte te houden maar het probleem is een stuk minder groot.
In de praktijk: Crucial m4 64 GB geeft bijvoorbeeld bij 172 TB aan dat hij op is, een Intel 520 60 GB pas bij 419 TB (sandforce met OP en geheugen voor 5000 writecycles ipv 3000).
Helaas is de Intel 330 (sandforce zonder bsods, met OP, maar wel 3000 writecycle geheugen zoals de m4) test nog niet afgerond. Weten we pas over 100 dagen

Blauwe balk=punt dat ssd zegt dat hij vervangen moet worden (denk aan houdbaarheid levensmiddelen)
groene balk=schrijven tot de dood, nog bezig in deze grafiek. Dit gaat per exemplaar verschillen (geluk of pech met geheugen), de blauwe balk niet.
http://www.xtremesystems....te-Endurance-25nm-Vs-34nm
[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2012 21:15 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dat die Samsung 830 256GB dus 2x "zo hoog scoort" (blauwe balk) als de Intel 520 60GB (1/4de hoeveelheid geheugen) is dus niet een indicatie dat de Samsung goed is, maar dat Intel ongeveer dubbel zo lang zou meegaan als de Crucial en Samsung.
Ik heb vandaag een Samsung 830 SSD van 256GB geïnstalleerd. Nu merkte ik op na installatie van een verse Windows 7 dat hij niet in AHCI modus is geïnstalleerd (de BIOS gaf IDE aan, en AS SSD Benchmark ook, vreemd want eerder stond het nog op AHCI).
Ik heb een MSI P67-GD65 moederbord (B3 revisie), en de SSD staat op de Intel SATA3 port, niet de Marvell.
Ik heb toen die registrykey aangepast zodat Windows met AHCI drivers zou opstarten en daarna de BIOS op AHCI gezet. Daarna kon ik inderdaad AHCI drivers installeren.
In de AS SSD Benchmark krijg ik nu zeer indrukwekkende cijfers -- behalve bij een onderdeel, namelijk 4k-64Thrd Write speeds. Kijk zelf maar:

Waar zou dit aan kunnen liggen? Moet ik Windows 7 opnieuw installeren in AHCI mode?
[ Voor 6% gewijzigd door Sua op 16-06-2012 21:59 ]
hoi
Edit: Vooral je access times zijn super.. zo'n goeie heb ik nog nergens eerder gezien op een screenshot
[ Voor 28% gewijzigd door SpitfireNL op 16-06-2012 22:37 ]
Het grote SSD topic ~ Deel 9
@tobitronics, daar zou ik geen seconde over twijvelen. het is dat ik al twee M4128GB heb (één spare), maar had hem bijna alsnog besteld..
Er is maar één ding belangrijk met een SSD en dat is de betrouwbaarheid en dat hebben de M4's wel bewezen, en ze zijn nog lekker snel ook, mijn 128GB-M4 in AS SSD totaal score van 843.
[ Voor 53% gewijzigd door Habana op 16-06-2012 22:52 ]
Verwijderd

Maar om een of andere reden zijn ze best slecht.
Het gaat om een nieuwe Windows, AHCI mode aan en de nieuwste firmware.
Zit ik met een kaputte ssd?
Nee, je hebt je slechts blindgestaard op de specs. Specs = onzin bij OCZ (of eigenlijk, bij SSD's in het algemeen)
Nee hoor ziet er prima uit! Zie: Stamgastje in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"Sua schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:59:
Hallo,
Ik heb vandaag een Samsung 830 SSD van 256GB geïnstalleerd. Nu merkte ik op na installatie van een verse Windows 7 dat hij niet in AHCI modus is geïnstalleerd (de BIOS gaf IDE aan, en AS SSD Benchmark ook, vreemd want eerder stond het nog op AHCI).
Ik heb een MSI P67-GD65 moederbord (B3 revisie), en de SSD staat op de Intel SATA3 port, niet de Marvell.
Ik heb toen die registrykey aangepast zodat Windows met AHCI drivers zou opstarten en daarna de BIOS op AHCI gezet. Daarna kon ik inderdaad AHCI drivers installeren.
In de AS SSD Benchmark krijg ik nu zeer indrukwekkende cijfers -- behalve bij een onderdeel, namelijk 4k-64Thrd Write speeds. Kijk zelf maar:
[afbeelding]
Waar zou dit aan kunnen liggen? Moet ik Windows 7 opnieuw installeren in AHCI mode?
Ik heb hetzelfde, zie hierboven.SpitfireNL schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:28:
Jij hebt gewoon een heel normale en goede score voor een samsung 830 256GB, ook voor je 4k-64Thrd heel goede score... er is niks mis mee.
Edit: Vooral je access times zijn super.. zo'n goeie heb ik nog nergens eerder gezien op een screenshot
We zullen maar aannemen dat de Read 4K-64Thrd - 535,75 MB/s in je tweede plaatje een schot in het duister is, eigenlijk zij ze beiden een beetje vreemd, heeft dat soms met die NVIDIA nForce chipset 520 te maken?
[ Voor 35% gewijzigd door Habana op 16-06-2012 23:15 ]
[ Voor 26% gewijzigd door Stamgastje op 16-06-2012 23:25 ]
Hierboven genoemde heb ik al lang geïnstalleerd en dacht altijd dat dit de laatste was.
Nu kwam ik deze tegen maar nu twijfel ik deze klakkeloos kan installeren. Deze driver staat namelijk niet in de lijst bij medion als ik mijn pc selecteer.
Wat denken jullie? Op internet staat helaas niet veel informatie hierover.
Mijn pc:
Medion Akoya P6310
MSI MS-7646
Gisteren had ik die laptop bij me om bij een maat de drivers voor zijn desktop van internet te halen. Hij had die PC geherinstalleerd zonder eerst te checken of hij de drivers wel op CD/stick had staan.
Ik zet mijn laptop op tafel, en de broer van mijn maat zei gelijk: "Hee, ik heb dezelfde laptop, fijn ding." 1 minuut later was het: "WTF, dat ding van jou boot en draait 5x zo snel als de mijne, hoe kan dat?"
Na een korte uitleg over wat SSD's zijn heeft die broer gelijk een 60 GB Crucial M4 besteld, en kan ik van de week bij die broer die SSD in z'n laptop in gaan bouwen.
Grote vergelijkingstest. Hoewel niet alle data compleet is en de conclusie achterhaald (M4 en 830 voor 170,-)
is het een leuk artikel om door te lezen. Wat ik me wel afvroeg; waarom scoort de M4 bijna overal hoger dan de 830? Dacht dat de 830 juist een tikkie beter was, met name op write performance.
Bottom line: Maakt niet uit welke je kiest. Ze presteren in real life allemaal hetzelfde. Betrouwbaarheid is waar je naar moet kijken.
Misschien qua prestaties, maar betrouwbaarheid moet echt op 1, bij een ssd.
Zeker omdat deze naar een crash gewoonweg niet meer te benaderen is.
Waarom überhaupt updaten, ondervind je problemen? Van een bios update wordt je pc bijna nooit sneller aangezien zodra het OS gestart is bijna alle hardware door de drivers van het OS aangestuurd wordt, buiten de bios om.marcel_koggel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 02:54:
Nu kwam ik deze tegen maar nu twijfel ik deze klakkeloos kan installeren. Deze driver staat namelijk niet in de lijst bij medion als ik mijn pc selecteer.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn. Bij normale moederborden van MSI bestaan er vaak verschillende hardware revisies van hetzelfde bord, bv Rev.1 en Rev. 3. Aangezien ook de bios'en vaak niet uitwisselbaar zijn hebben deze een overeenkomende nummering, de bios voor Rev.1 borden begint bij 1.0 en loopt zo op, aangekomen bij 1.9 nummert men door naar 1.A (1.10) en zo verder. Denk dus dat die 3.B bios niet geschikt is voor je Rev.1 bordje.Wat denken jullie? Op internet staat helaas niet veel informatie hierover.
Koppel je Vertex 2 eens een tijdje los van het systeem. Verander eventueel ook eens de SATA kabels als dat eerste niet helpt.nooberke schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:55:
Voordat ik een nieuw topic aanmaak wil ik het eerst hier eventjes proberen
Omdat mijn Vertex 2 60GB toch wel erg vol stond en de schrijfsnelheid dramatisch was heb ik een Samsung 830 128GB aangeschaft....
Leuk en aardig een schone Windows installatie erop en draaien maar zou je zeggen
Maar hij doet vaag, Crystaldiskmark geeft goede resultaten (250 a 270Mb/sec @Sata II) maar toch lijkt hij van het ene op het andere moment helemaal dicht te slaan of te vertragen....
Je bedoelt de fysieke kabels wisselen vanwege eventuele beschadigingen of moet ik ze op andere aansluitingen proberen?Phuncz schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:09:
[...]
Koppel je Vertex 2 eens een tijdje los van het systeem. Verander eventueel ook eens de SATA kabels als dat eerste niet helpt.
Zal zo eerst is zonder de vertex proberen
Thanks voor je pm trouwens
Ik zou je bios niet updaten als je systeem nu werkt zoals het hoort. Als je nou een hele goede reden hebt om te updaten("bijvoorbeeld mijn ssd gaat het waarschijnlijk niet doen met de oude versie"). Anders niet doen.marcel_koggel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 02:54:
Ik vraag het maar even hier om niet een heel nieuw topic te hoeven openen. Ik wil (voor mijn ssd) mijn moederbord op de nieuwste firmware krijgen. Nu dacht ik dat de laatste update deze was:
Hierboven genoemde heb ik al lang geïnstalleerd en dacht altijd dat dit de laatste was.
Wat denken jullie? Op internet staat helaas niet veel informatie hierover.
Mijn pc:
Medion Akoya P6310
MSI MS-7646
Kijk dus altijd eerst naar de changelog van de bios updates.
Als je twijfelt of hij wel past met je mobo ook niet doen.
Het is trouwens doodnormaal dat je systeem even helemaal hangt met een SSD in je computer. Je gewone HDD gaat in de slaapstand. Wil je je HDD benaderen, of open je "deze computer", zal je HDD uit de slaapstand moeten komen. Dit duurt ca. 5 seconden per HDD in je computer.
Yippie kayak, other buckets!
De kabels wisselen ongeacht of ze beschadigd zijn. Als je niet genoeg extra kabels hebt, eventueel wat onnodige drives afkoppelen. Ik heb eens een maand gefrustreerd naar een probleem gezocht waarom mijn PC at random crashtte en freezede, het waren 2 SATA kabels van Belkin... Maar mijn vermoeden ligt eerder bij een nukkige OCZ SSD, als die regelmatig flipt, dan krijg je ook dergelijk gedrag dat je SATA controller even stopt met reageren.nooberke schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:39:
[...]
Je bedoelt de fysieke kabels wisselen vanwege eventuele beschadigingen of moet ik ze op andere aansluitingen proberen?
Zal zo eerst is zonder de vertex proberen
Thanks voor je pm trouwens
Heb helaas maar 1 extra kabel ben ik bang, maar het zijn volgens mij allemaal dezelfdePhuncz schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:06:
[...]
De kabels wisselen ongeacht of ze beschadigd zijn. Als je niet genoeg extra kabels hebt, eventueel wat onnodige drives afkoppelen. Ik heb eens een maand gefrustreerd naar een probleem gezocht waarom mijn PC at random crashtte en freezede, het waren 2 SATA kabels van Belkin... Maar mijn vermoeden ligt eerder bij een nukkige OCZ SSD, als die regelmatig flipt, dan krijg je ook dergelijk gedrag dat je SATA controller even stopt met reageren.
Allemaal standaard kabels die Asus/Asrock bij moederborden mee levert
De Vertex 2 is eruit in ieder geval,,,,
Nou kan ik geen RCT3 spelen
Stel dat de Crucial M4 256GB dan veel meer GB heeft in de praktijk dan zou ik voor die gaan. Maar hoeveel GB de crucial M4 werkelijk heeft in de praktijk weet ik dus niet.
[ Voor 7% gewijzigd door SpitfireNL op 17-06-2012 12:35 ]
Dat heeft met GB en GiB te maken.SpitfireNL schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:29:
Wat misschien ook belangerijk is om te overwegen.. ik weet niet zeker of dat verschil uit maakt. Maar mijn Samsung 830 256gb na aangesloten te hebben heeft die in werkelijkheid in de praktijk dus maar 236GB totaal. Dat vindt ik veel verlies tegenover de theoretische 256GB.
Stel dat de Crucial M4 256GB dan veel meer GB heeft in de praktijk dan zou ik voor die gaan. Maar hoeveel GB de crucial M4 werkelijk heeft in de praktijk weet ik dus niet.
Verwijderd
Ik heb meer voor 128 GB betaald een maand of wat geledentobitronics schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:05:
pfff de samsung 830 256gb ssd en de m4 256gb ssd zijn allebei 170 euro bij alternate. Welke moet ik nemen? Ik heb nu al een m4 64gb in mijn systeem zitten en ben eer zeer tevreden mee. De een zegt weer dat de 830 beter is, de ander weer dat de m4 beter is.
Ik zou voor de 830 gaan, die presteert marginaal beter en heeft beter rated NAND. Al scheelt het nauwelijks wat, het belangrijkste verschil is het uiterlijk
hoi
[ Voor 6% gewijzigd door tobitronics op 17-06-2012 14:08 ]
Grappenmakeâhr vragen naar de bekende weg hé Hagenees, ” k' hep er al één thuis moar wou het toch effe vroaghe "tobitronics schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:08:
Ik ben zojuist toch voor de m4 gegaan, omdat deze op voorraad is en omdat ik er al een heb die perfect presteert + dat je die paar mbit's toch niet merkt in de praktijk, quality over quantity
Haha sorry kom het niet laten, inkoppertje
[ Voor 7% gewijzigd door Habana op 17-06-2012 15:10 ]
trololoHabana schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:33:
[...]
Grappenmakeâhr vragen naar de bekende weg hé Hagenees, ” k' hep er al één thuis moar wou het toch effe vroaghe "
Dat had ik er bijgezet.Phuncz schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:35:
Even een toelichting: deze grafiek geeft een zeer vertekend beeld als je niet dezelfde geheugengroottes vergelijkt, verschillende groottes betekent verschillende hoeveelheid data die geschreven kan worden.
Dat die Samsung 830 256GB dus 2x "zo hoog scoort" (blauwe balk) als de Intel 520 60GB (1/4de hoeveelheid geheugen) is dus niet een indicatie dat de Samsung goed is, maar dat Intel ongeveer dubbel zo lang zou meegaan als de Crucial en Samsung.
Let wel dat de Crucial m4 en de Intel 520 beide op dezelfde nand size zitten. De Intel scoort dus op mwi 2,5x beter.
AS SSD gebruikt niet comprimeerbare data. Iets wat je in dagelijks scenario voor een OS drive niet vaak tegen gaat komen. Niet comprimeerbare data zijn files zoals plaatjes (jpg, png, enz), video (mkv, avi, mpg, mp4, enz) en ingepakte bestanden (rar, zip).Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:49:
Ik haal deze scores met mijn nieuwe agility 3:
...
Maar om een of andere reden zijn ze best slecht.
Het gaat om een nieuwe Windows, AHCI mode aan en de nieuwste firmware.
Zit ik met een kaputte ssd?
Als je even je windows installatie bestand (2,5 gb) vergelijk met je windows folder (15 gb) dan snap je als het goed is meteen dat daar wel wat in te pakken valt
Wil je de "normale" prestaties meten dan moet je even benchmarken met HD tune of ATTO. Let even op met benchmarken want ik was zelf 450 GB aan writes kwijt na het draaien van alle benches.
[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2012 15:22 ]
[ Voor 97% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2012 15:22 ]
https://www.alternate.nl/...ucial/CT256M4SSD2/860678/
had net gezocht of het in topic stond en dacht van niet staat het nu een paar posts hier boven toch
[ Voor 29% gewijzigd door Mafketel op 17-06-2012 15:40 . Reden: beter zoeken ]
Blijft veel geld voor opslag.Mafketel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:38:
Mooie prijs voor de crucial m4 256Gb bij alternate net geen €170
had net gezocht of het in topic stond en dacht van niet staat het nu een paar posts hier boven toch
Heb zelf 120 GB ssd (520) momenteel. Nog 51 GB vrij
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2012 15:47 ]
Atto en HD Tune sturen alleen nullen (waarbij HD Tune de SSD niet eens bij kan houden), dat terwijl die comprimeerbare data die je Windows DVD bevat bestaat uit veel meer dan alleen 10K*0 of 10K*1. Verder is het compressie-algoritme die Windows gebruikt voor het comprimeren van installatiedata iets heel anders dan wat Sandforce gebruikt bij hun SSDs. Een benchmark met alleen 1 bit tig keer herhaald is dus evenmin representatief als een benchmark die alleen random data voorschotelt. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.sdk1985 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:17:
[...]
Dat had ik er bijgezet.
Let wel dat de Crucial m4 en de Intel 520 beide op dezelfde nand size zitten. De Intel scoort dus op mwi 2,5x beter.
[...]
AS SSD gebruikt niet comprimeerbare data. Iets wat je in dagelijks scenario voor een OS drive niet vaak tegen gaat komen. Niet comprimeerbare data zijn files zoals plaatjes (jpg, png, enz), video (mkv, avi, mpg, mp4, enz) en ingepakte bestanden (rar, zip).
Als je even je windows installatie bestand (2,5 gb) vergelijk met je windows folder (15 gb) dan snap je als het goed is meteen dat daar wel wat in te pakken valt. Dat geldt overigens voor vrijwel alle software. Adobe is echter een beetje een uitzondering hierop (die is al ingepakt). Goed inpakbare games zijn bijvoorbeeld die van Valve.
Wil je de "normale" prestaties meten dan moet je even benchmarken met HD tune of ATTO. Let even op met benchmarken want ik was zelf 450 GB aan writes kwijt na het draaien van alle benches.
Op zich heeft Sandforce een leuk stuk techniek neergezet bij het ontwerpen van een controller met compressie, waarom prutsen met speciale technieken om de write-snelheid te verhogen als je ook simpelweg minder data kunt wegschrijven. Op internet is het heel gebruikelijk om HTML pagina's met gzip te comprimeren, of VPN met LZO compressie, dus waarom niet als er data naar disk moet.
Het idee is leuk, alleen met compressie komt ook altijd de complexiteit om de hoek kijken: wat als er een bit omvalt? Is alleen dat bit dan stuk, of zet dat iets in gang waardoor je meteen een heleboel data kwijt bent vanwege de compressie, of loopt zelfs je hele SSD in de soep daardoor? Als je controller niet met dat soort problemen om kan gaan vanwege een firmware die niet alle corner-cases afdekt, heb je een rampzalige SSD te pakken, wat te zien is aan de hoge uitval van de Vertex 2 en Vertex 3.
Bedoeling is dan ook dat je voor 'opslag' een andere oplossing zoekt. Ik bedoel maar, een ferrari kan ook een passagier in mee, maar de manier waarop lijkt me toch meer de definiërende factor.
[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 17-06-2012 16:39 ]
Zonder hele download collecties van films mp3 shizzle is imo 120 gb voldoende voor Windows, apps en gamesMafketel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:55:
bij een laptop met meerdere besturingssystemen is 120gb te krap zonder er echt veel data op te zetten. Limiteer je jezelf tot 1 besturingssysteem zou je idd met 120gb wel uitkomen.
Beetje game is 3500 mb (op steam teminste)
Games als starcraft en bf3 zullen daar dik overheen gaan, maar het is ook maar voor een laptop
ora et labora
Uhuuu en battlefield 3 is al 16GB groot.. gisteren nog even Lord of the rings online er bij gezet dat is al 9GB groot, installeer bijvoorbeeld nog even de Adobe Suite (photoshop enzo) van zo'n 8GB er bij, je email client met alle emails misschien zo'n 2 GB, windows 7 installatie(met alle updates) zelf al 17GB, en je moet nog vrije ruimte reserveren voor cachen/pagefile/restorepoints zo'n 15 GB...= 16 + 9 + 8 + 2 + 17 + 15 = 67 GB... van de 120GB schijf hou je dan nog maar 53GB over en dat staat binnen een jaar ook echt zo snel vol hoor. Voor een game systeem of laptop die je intensief gebruikt vindt ik dan 120GB persoonlijk gewoon te klein. En 120GB is ook niet erg future proof omdat spellen en applicaties over 3 jaar wellicht al 2 x zo groot kunnen worden. Speel je toevallig ook WOW? dat spel is al bijna 30GB groot.mrc4nl schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:38:
[...]
Zonder hele download collecties van films mp3 shizzle is imo 120 gb voldoende voor Windows, apps en games
Beetje game is 3500 mb (op steam teminste)
Games als starcraft en bf3 zullen daar dik overheen gaan, maar het is ook maar voor een laptop
Haha niet zeuren, ik heb mijn ssd, een Crucial C300 (voorloper van de Crucial m4) 260 euro betaald voor 128gb voor in mijn laptop destijds...Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:48:
[...]
Ik heb meer voor 128 GB betaald een maand of wat geleden
Die is kapot gegaan, was het zo zat had hem een paar maanden stof laten vangen bleek die niet meer geproduceerd te worden en een m4 als vervanger gekregen destijds hehe nu een XPS17 LX02 dus 2 schijven en dat scheelt behoorlijk
Heb ook maar zo een samsung 830 256gb net gekocht bij alternate voor mijn desktop pc, ben benieuwd maar was echt een mooie prijs :-)
zat nog te twijfelen of 1x 256gb of 2x samsung 128gb in raid 0 maarja dit was een erg mooie prijs
[ Voor 17% gewijzigd door ninoxps op 17-06-2012 20:14 ]
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
Inmiddels weer 194 euro. Pricewatch is niet aangepast zo te zien..Mafketel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:38:
Mooie prijs voor de crucial m4 256Gb bij alternate net geen €170
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Van On/off knop indrukken tot en met windows buroblad duurt ongeveer 50 seconden._H_G_ schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:46:
[...]
Je kan natuurlijk zelf opzoeken wat anderen halen met een M4.
Dat het flink kan verschillen ligt aan je systeemgebruik tijdens zo'n benchmark. Ondertussen een virusscanner bezig ofzo kan flinke impact hebben.
Heb je nog steeds zo'n lange boottijd? Wat is de boottijd post-bios tot inloggen?
Van de eerste Windows bar tot buroblad duurt 22 seconden.
Ik heb inmiddels nieuwe onderdelen besteld en zodra ik het in elkaar heb gezet zal ik opnieuw de resultaten posten.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
De Samsung bij Alternate nog steeds 169Mandrake466 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 07:49:
[...]
Inmiddels weer 194 euro. Pricewatch is niet aangepast zo te zien..
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
De Samsung is ook geen aanbieding, de Crucial wel (was maar tot en met gisteren geldig). Ik heb de Samsung besteld, ben benieuwd hoe lang we moeten wachten.
Hij is nog niet eens verwerkt in de Pricewatch. Laat staan dan andere shops hebben gereageerd.
Verwijderd
Is dit uberhaupt al mogelijk i.v.m. eventuele driver problemen?
Recentelijk een nieuwe laptop gekocht met Ivy bridge. Windows 8 er maar eens opgezet.
Is op zich verschrikkelijk snel.......vandaar mijn vraag.
Verwijderd
Natuurlijk is dat mogelijk , bij mij staat die in dualboot met xp om verschil in boottijd te meten . Met xp boot die in 8 seconden en met w 8 op dezelfde ssd in 6 seconden , dan is de logon service die bij w8 vrij lang duurt . Maar in 6 seconden tot de desktop is vrij snel . Een reboot duurt met w8 zo een 21 seconden , met een dualcore op een normaal 775 bordjeVerwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:26:
Zijn er al mensen die windows 8 customer preview op een SSD hebben?
Recentelijk een nieuwe laptop gekocht met Ivy bridge. Windows 8 er maar eens opgezet.
Die samsung 128 Gb is al onder de honderd euro
driver problemen niet echt, compabiliteitsmodus werkt prima. intel toolbox wil anders niet instaleren.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:26:
Zijn er al mensen die windows 8 customer preview op een SSD hebben?
mijn intel 320 draait verder prima op mn lappie, met win8 (consumer preview)
ora et labora
De mogelijkheid dat het uit *kan* bedoel je ? Want het stond bij mij gewoon scheduled wekelijks (=aan). Zou het iedereen aanraden iig te checken !Phuncz schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:41:
Windows 7 heeft de belangrijkste aanpassingen (auto-defrag uit bv.)
Wat mij betreft nog steeds een mooie prijs, zeker in vergelijking met de Crucial M4.Freakster86 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:23:
Samsung 830 256GB weer naar 190,- euro bij Alternate.
Had je in de BIOS wel AHCI aan staan?jesper86 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:30:
[...]
De mogelijkheid dat het uit *kan* bedoel je ? Want het stond bij mij gewoon scheduled wekelijks (=aan). Zou het iedereen aanraden iig te checken !
[ Voor 29% gewijzigd door thof op 18-06-2012 14:34 ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Dus dat is de reden denk je, zou het nog meer consequenties hebben gehad ?
Was een weekendaanbieding val Alternate van de crucial m4 256gb (en ook de samsung 830 256gb)Mandrake466 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 07:49:
[...]
Inmiddels weer 194 euro. Pricewatch is niet aangepast zo te zien..
Samsung is ook aanbieding geweest alleen hadden ze de prijs nog niet aangepast, klopt dat die vanochtend nog voor 169e stond maar is nu 189tweak_dude schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:08:
[...]
De Samsung is ook geen aanbieding, de Crucial wel (was maar tot en met gisteren geldig). Ik heb de Samsung besteld, ben benieuwd hoe lang we moeten wachten.
En over de leverbaarheid, ik heb hem zondag besteld en had ze vanochtend een email gestuurd dit was de reactie:
-------------------------------------------------------------
Geachte Heer,
Dit product wordt momenteel 22 Juni verwacht.
Met vriendelijke groet,
Patrick -----
Verkoopmedewerker Business to Consumer
Alternate Nederland
Handelsweg 110, 2988DC Ridderkerk, Nederland
Tel: +31 (0)180 4408 44, Fax: +31 (0)180 4408 99
Internet: www.alternate.nl
/edit
Freakster86 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:18:
Dan is die Samsung echt in 1 klap de meest interessante ssd van het moment. Echt een enorme prijsdaling.
Hij is nog niet eens verwerkt in de Pricewatch. Laat staan dan andere shops hebben gereageerd.
was een weekend aanbieding..Freakster86 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:23:
Samsung 830 256GB weer naar 190,- euro bij Alternate.
[ Voor 15% gewijzigd door ninoxps op 18-06-2012 15:17 ]
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
Dat ligt aan de situatie van "iedereen". Voor velen met een SSD zal defrag wel aan staan, maar doet het niks met de SSD (enkel met eventuele HDDs). Je kan op z'n minst toch zelf een keer kijken wat de defrag instellingen nu zijn, voordat je "tweaks voor iedereen" doorvoert.jesper86 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:30:
De mogelijkheid dat het uit *kan* bedoel je ? Want het stond bij mij gewoon scheduled wekelijks (=aan). Zou het iedereen aanraden iig te checken !
Maar als je dergelijks tweaks/controle zoekt, dan kan je zelf de SSD Magician eens draaien. Voor de meeste gebruikers zullen die tweaks geen nadelen geven.
Tot mijn verbazing valt het bijna 30-40% slechter uit dan in een review van TheSSDReview. (http://thessdreview.com/o...arvell-ous-performance/3/)
Screen van ASSSD:

Nu weet ik dat je je niet moet blindstaren op benchmarks, maar een verschil van 10 MB/s in read en 40 MB/s in write 4k is toch wel vrij fors.
Iemand die een idee heeft? AHCI natuurlijk enabled, iaStor, etcetra. Ik wil het eerst even uitvogelen voordat ik Linux erop gooi.
Heb ik net een maand een M4, waar ik redelijk tevreden over was.
Maar nu heeft hij het al begeven ...........
Word de helft van de tijd niet herkend, en de andere helft valt hij uit voor windows goed en wel opgestart is.
Maar eens kijken hoe goed de rma van Crucial is.......
[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2012 18:00 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Ja op sommige bench's is de Samsung iets sneller, maar de Crucial doet er absoluut niet aan onder. In tegendeel, ze hebben zich bewezen als de betrouwbare, snelle en voordelige keuze.Freakster86 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:36:
http://nl.hardware.info/r...00-ssds-vergelijkingstest
Grote vergelijkingstest. Hoewel niet alle data compleet is en de conclusie achterhaald (M4 en 830 voor 170,-)
is het een leuk artikel om door te lezen. Wat ik me wel afvroeg; waarom scoort de M4 bijna overal hoger dan de 830? Dacht dat de 830 juist een tikkie beter was, met name op write performance.
Bottom line: Maakt niet uit welke je kiest. Ze presteren in real life allemaal hetzelfde. Betrouwbaarheid is waar je naar moet kijken.
Verwijderd
Omdat het HWI isFreakster86 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:36:
Wat ik me wel afvroeg; waarom scoort de M4 bijna overal hoger dan de 830?
... de V200 serie doet 3x trager in de praktijk dan reviews!!! Reviewers krijgen gewoon betaald, ik neem ook nooit meer 1 review serieus.. met niets meer.[b][message=38436433,noline]
Nu weet ik dat je je niet moet blindstaren op benchmarks,
[ Voor 44% gewijzigd door A87 op 19-06-2012 14:55 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Ik heb nu het sterke vermoeden dat dit komt omdat de OCZ drive te warm wordt, maar hoe kan ik dit toetsen en als het waar is, verder voorkomen?
Gaat hier om de OCZ Revodrive x2 3 240 GB versie.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Want boottimes... Daar kunnen we niks mee
[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2012 18:01 ]

nu is het gelukt met uploaden als het goed is hoop dat je er wat aan hebt
[ Voor 213% gewijzigd door Unltd Pn Modded op 19-06-2012 18:24 ]
Punt 2:
Gewoon draaien.
Edit:
@ hierboven...
Nou niet in je oude posts gaan editen als iemand een reactie heeft gegeven.
Het doel van mijn opmerking was, zolang niemand erop heeft gereageerd, kun je je posts net zo goed editen...
Waar kun je plaatjes uploaden...
Tinypic.com
Imageshack.com
tumblr.com
Postimage.org
Kies maar zelf uit...
dan zet je de link hier en klaar...
[ Voor 61% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2012 18:23 ]
Want je zit het editen nou wel erg extreem te maken...
Wat kan ik opmaken uit je screenshot:
Snelheden, twijfelachtig... Kan meerdere redenen hebben..
Graag zou ik toch even een screenshot willen zien van AS-SSD, je hoeft de benchmark niet te draaien, alleen even screenshot maken van het programma en de gegevens die hij laat zien.
[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2012 18:36 ]
Want ik ben stiekem wel benieuwd hoe de boottime zo kan vergroten. Ik heb namelijkhetzelfde probleem, van 14 sekonden (aan knop tot firefox open) naar 45 sekonden. (op een kingston v+100).
[ Voor 5% gewijzigd door Reepje op 19-06-2012 18:37 ]
SSD's zijn wel razend snel, maar zijn niet de oplossingen voor problemen die bij windows liggen
Mijn Kingston V+100 gedraagt zich nog steeds best netjes.
Boottimes zijn niet om over te klagen
[ Voor 22% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2012 18:38 ]
Dat is waar, maar ik denk eigenlijk dat win7 aan een herinstall toe is...het zal ook nooit veranderen met dat mieresoft.Swordlord schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:38:
Hoe meer programma's je hebt, hoe logger het systeem ook soms wordt he.
SSD's zijn wel razend snel, maar zijn niet de oplossingen voor problemen die bij windows liggen
Mijn Kingston V+100 gedraagt zich nog steeds best netjes.
Boottimes zijn niet om over te klagen
Ik zie trouwens nu de bench van diablo, ziet er goed uit toch.
[ Voor 17% gewijzigd door Unltd Pn Modded op 19-06-2012 18:44 ]
[ Voor 45% gewijzigd door Habana op 19-06-2012 19:12 ]
Ik had eroverheen gelezen in Diablo's voorgaande post.
Gezien de Vertex 4 een associaal grote cache van 1GB heeft, zal het heel veel uitmaken.
[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2012 18:50 ]
Kleine tip, met ALT + PrtScr maak je alleen een screenshot van het actieve venster ipv je complete desktop. Verder zouden een paar hoofd -en leestekens niet misstaan in je postsdiablo13 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:43:
nee het is niet om te klagen allemaal zeer zeker niet maar eest ging het sneller en windows staat er nu ongeveer 3 dagen op geheel verse install dus maar heir even de AS-SSD screen
[ Voor 23% gewijzigd door Unltd Pn Modded op 19-06-2012 19:04 ]
C2d 2,4 GHz
4 GB mem
P5B Asus mobo
Vista Home dus geen TRIM, ik zou hem eens een nachtje aan Idle'n, en carbage collection zijn werk laten doen.
Ha, kom in dit topic want wie weet wat voor nieuws ik kan leren over SSD's leer ik wat over windows.
Wat een tip dat ALT + PrtScr,zit al jaren te klooien met Irfranview om de plaatjes op maat te maken.
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.