Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Update op het probleem: Na alles nogmaals vastgezet te hebben, accu eruit en alles uurtje laten staan, komt de PC weer op. Werkt naar behoren.

Nu de nieuwe SSD in de 2e schijf gezet. Windows opgestart, maar de SSD wordt niet gezien, ook niet in schijfbeheer, totaal leeg. Opnieuw opgestart en in bios staat alleen de Vertex 2 (Schijf 1) en de DVDbrander,
in het rijtje van de SATA ports.

De nieuwe schijf wordt dus niet gezien. HEb hem ook als UBS schijf aangehangen, die werd wel gezien en goed herkend, maar moest geinitaliseerd en geformateerd worden. Formateren lukte niet, continue een fout.

Maar goed, issue is dus dat hij totaal niet gezien wordt in de laptop, niet bios en niet in windows.
Alles dubbel gecontroleerd, zit er goed en vast in.

De schijf is SATA-600, de laptop SATA-300, maar normaal werkt dit altijd gewoon op elkaar. Zou hier een probleem kunnen zijn? Andere tips om de nieuwe schijf 'te vinden' ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje.

Van plan een 128 gieg Samsung 830 te kopen en vroeg me af of dat eventueel een probleem zou kunnen zijn op een ouder moederbord Asus P5B-E. Ik heb schijven altijd in IDE modus gebruikt, maar ik kan zeker beter AHCI aan zetten ? Heb ik 0 ervaring mee. Werken dan mn data schijven nog gewoon ? Ik weet wel dat windows iig niet meer op start als het er al op stond.

En als SSD n00b vroeg ik mij af, wat moet ik vòòr het installeren van het OS nog regelen ? TRIM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:52:
En als SSD n00b vroeg ik mij af, wat moet ik vòòr het installeren van het OS nog regelen ? TRIM ?
AHCI aanzetten in het BIOS/UEFI!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik had al zo'n vermoeden ja :P

Dus verder moet 't allemaal geen probleem zijn ?

Of zit ik straks net als Aldusso, met een onzichbare schijf. :X

(quick) Format moet in principe via de 64bit win7 instalatie dvd kunnen ?

[ Voor 66% gewijzigd door jesper86 op 05-06-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:33:
Ik had al zo'n vermoeden ja :P

Dus verder moet 't allemaal geen probleem zijn ?
Volgens mij kan je de rest achteraf nog doen. AHCI ook, maar dat is wat bewerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Bij Dynabyte staat er bij bezorgen "morgen (zaterdag 2 juni)", en bij Dixons "Niet leverbaar".

Ten eerste, de winkels zijn toch van dezelfde keten ? En zaterdag 2 juni is niet morgen ...
Ook raar dat het V'tje grijs is, en bij afhalen groen. Terwijl bij andere artikelen (waar de leverdatum wel klopt) is het Vtje bij bezorgen gewoon groen.

http://www.dynabyte.nl/sa...ries-128gb-2-5inch-2.html

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 05-06-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een Asus PCIe sata 3 controller heb ik deze score.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3026/scorey.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
jesper86 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:55:
Bij Dynabyte staat er bij bezorgen "morgen (zaterdag 2 juni)", en bij Dixons "Niet leverbaar".

Ten eerste, de winkels zijn toch van dezelfde keten ?
Ja, Dynabyte, Dixons en MyCom behoren allemaal tot dezelfde eigenaar.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:49:

[afbeelding]
Is dit een vraag of gewoon een opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:49:

[afbeelding]
Amper sneller dan SATA2, PCI-E 1x heeft sowiezo niet genoeg bandbreedte om SATA3 volledig te kunnen benutten, en dan zit je ook nog met een marvel chip.

Je bent beter af met de on-board SATA2 aansluitingen.
Ik heb op mijn mobo ook SATA3 aansluitingen, die zijn langzamer dan m'n SATA2 aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 05-06-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:00:
[...]
Ja, Dynabyte, Dixons en MyCom behoren allemaal tot dezelfde eigenaar.

[...]
Is dit een vraag of gewoon een opmerking?
Nee het was een sugestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was op zoek naar de laatste Marvell driver en kwam deze tegen

Marvell 91xx 1.2.0.1020

Is die fake ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:51
Is er ook een manier vanuit Windows om te zien of AHCI aan staat? Ik heb een HP laptop met geblokkeerde BIOS en ik heb op andere fora gelezen dat AHCI standaard aan zou moeten staan maar begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Sh0ckTr00per schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 07:46:
Is er ook een manier vanuit Windows om te zien of AHCI aan staat? Ik heb een HP laptop met geblokkeerde BIOS en ik heb op andere fora gelezen dat AHCI standaard aan zou moeten staan maar begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de instellingen.
AS SSD benchmark toont dat. (mouse over voor details)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45
ik zit er aan te denken om ook de Samsung 830 aan te schaffen, maar aangezien deze slechts 7mm dik is en m'n huidige interne HDD 9,5mm (in een XPS15) vroeg ik mij af of het noodzakelijk is om de laptop kit aan te schaffen, of dat dit totaal niet nodig is of zelf prima op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjvisje schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:04:
ik zit er aan te denken om ook de Samsung 830 aan te schaffen, maar aangezien deze slechts 7mm dik is en m'n huidige interne HDD 9,5mm (in een XPS15) vroeg ik mij af of het noodzakelijk is om de laptop kit aan te schaffen, of dat dit totaal niet nodig is of zelf prima op te lossen?
Je kunt natuurlijk ook zelf een oplossing klussen of een andere bracket regelen, maar dan houdt het wel op. Los kan ook, maar daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die plastic spacer had ik in mijn Dell niet nodig (Vostro) ik denk dat je die nooit nodig hebt. Schijf zit gewoon net zo vast er zit alleen wat loze ruimte boven, Ik zou gewoon basic kit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:37:
[...]

Volgens mij kan je de rest achteraf nog doen. AHCI ook, maar dat is wat bewerkelijker.
Hoe zit het eigenlijk met acpi 2.0 , die functie kun je bij sommige mobo s aanzetten , default is vaak disabled . Zo kwam ik deze regel tegen in de intelppm.sys }:O
H e t o b j e c t _ P C T v a n A c p i 2 . 0 g e e f t a l s r e s u l t a a t d e o n g e l d i g e w a a r d e % 2

¤ D e p r e s t a t i e - o v e r g a n g n a a r s t a t u s % 2 i s t i j d e n s d e i n i t i a l i s a t i e f a s e m i s l u k t

x H e t i n i t i a l i s e r e n v a n P r o c e s s o r P e r f o r m a n c e i s m i s l u k t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ACPI 2.0 stamt uit 2002. Lekker relevant.

(wat heeft dit met ssd's te maken :?, het rijmt op ahci? )

[ Voor 44% gewijzigd door Reepje op 06-06-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Ik heb een vraag, heb nu een tijdje een Crucial M4 in mijn laptop en ben er bijzonder tevreden (garantie geval van de C300 die ik ervoor had)

Nu wil ik mijn desktop PC ook voorzien van zulke mooie hardware en had de Samsung 830 op het oog

Enkel wat raden jullie aan: DUAL een pricewatch: Samsung 830 series 128GB in Raid 0 of een SINGLE pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Het gaat mij voornamelijk om boottime, gamen (laadtijden) en applicaties laden

En wat zijn de voordelen en nadelen van deze verschillende opties behalve dat je met Raid 0 een grotere kans hebt op data verlies

[ Voor 11% gewijzigd door ninoxps op 06-06-2012 11:33 ]

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf zou voor 256GB gaan. Simpeler, betrouwbaarder, minder geklooi. Toegegeven, de verschillen zijn niet groot, maar dat geldt beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keep it simple, en neem 1 samsung830

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zou ook voor 256 gaan. Vind RAID veel teveel gehannes.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat heeft iedereen toch een hoop gieg nodig. Ik doe al jaren met een 74GB WD Raptor :+

Nu dus een 128GB samsung 830 binnekort.

Ben wel van plan om de schijf ook te gebruiken als tijdelijke import locatie voor Adobe Lightroom, daar de grote zware RAW foto's bewerken e.d. en erna gewoon in het archief op een andere schijf. Zou dat nog iets met de performance doen ? Want naar mijn idee is vooral mn processor de bottleneck op t moment, maar goed alle beetjes helpen mss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:43:
En die intel driver, waar zou ik die kunnen vinden, want als ik op de site van intel naar drivers zoek geeft hij er alleen een paar voor mijn chipset en voor de ingebouwde graphics chip, maar niets van oplsag?
De chipset driver moet je hebben. Maar daar ga je geen 10 seconden mee winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:39:
Ben wel van plan om de schijf ook te gebruiken als tijdelijke import locatie voor Adobe Lightroom, daar de grote zware RAW foto's bewerken e.d. en erna gewoon in het archief op een andere schijf. Zou dat nog iets met de performance doen ? Want naar mijn idee is vooral mn processor de bottleneck op t moment, maar goed alle beetjes helpen mss.
Sequentieel schrijven is bij traditionele HDD's vrij goed, dus de winst is beperkt bij de overstap naar een SSD, maar je zal zeker wat vooruitgaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ja okee, maar ik bedoelde niet het importen zelf, maar het editen vooral, daar hebtie nu namelijk een hoop moeite mee. Elke schuifje waar je aan trekt, elke aanpassing, en switchen tussen foto's, previews inlezen, moet een hoop constant ingelezen worden lijkt me. Vooral ook omdat het raw data is en niet een JPGje waar gewoon een effectje overheen gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 06-06-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:53:
Ja okee, maar ik bedoelde niet het importen zelf, maar het editen vooral, daar hebtie nu namelijk een hoop moeite mee. Elke schuifje waar je aan trekt, elke aanpassing, en switchen tussen foto's, previews inlezen, moet een hoop constant ingelezen worden lijkt me, vooral omdat het raw data is en niet een JPGje waar gewoon een effectje overheen gaat.
Dat staat als het goed is in het geheugen, tenzij je daar een tekort aan hebt. Dat klinkt meer als je CPU inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik heb nu 3GB, en ookal staat dat niet vol heb ik wel eens een (onterechte) 'not enough memory' melding gehad. Er zit wel gewoon 4GB in dus ik probeer deze keer eens 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:58:
Ik heb nu 3GB, en ookal staat dat niet vol heb ik wel eens een (onterechte) 'not enough memory' melding gehad. Er zit wel gewoon 4GB in dus ik probeer deze keer eens 64bit.
Dat zou ik niet doen, want 64bit gebruikt meer geheugen. Dan zit je met 4 GB echt krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Huh, dat zal toch niet zooveel schelen ? Ik heb er iig 1GB extra mee.

Nouja, ik ben toch nieuwschierig, anders haal ik 't er wel weer af.

En anders gewoon f*k it, en een nieuwe mobo en processor in mn winkelmand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meer RAM maakt je PC niet sneller, echter te weinig RAM maakt je PC trager. Als je computer te traag is doordat er te weinig RAM is, zal hij met meer RAM wel op zijn optimale snelheid kunnen lopen. Als je met andere problemen zit, zoals een schijf die traag is of slecht geconfigureerd (IDE mode, teveel actieve services/programma's, aan swapfile settings geprutst), dan zal meer RAM niets oplossen.

Sowieso als je 4GB RAM hebt, is er geen geldige reden om 64-bit niet te draaien, in tegenstelling tot wat Reepje zegt. 64-bit gebruikt niet ineens 1GB meer geheugen dan 32-bit systemen met 3GB addresseerbaar geheugen.

[ Voor 35% gewijzigd door Phuncz op 06-06-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Sterker nog; ik draai Windows 7 op 8GB geheugen en ik kan je zeggen dat na een kale boot Windows ongeveer 700 MB in beslag neemt.. 64 bit uiteraard. (En ik gok dat jij ook Windows 7 draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Phuncz schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:36:
Sowieso als je 4GB RAM hebt, is er geen geldige reden om 64-bit niet te draaien, in tegenstelling tot wat Reepje zegt. 64-bit gebruikt niet ineens 1GB meer geheugen dan 32-bit systemen met 3GB addresseerbaar geheugen.
Gelukkig, ik dacht al dat lijkt me wel erg veel.
Meer RAM maakt je PC niet sneller, echter te weinig RAM maakt je PC trager. Als je computer te traag is doordat er te weinig RAM is, zal hij met meer RAM wel op zijn optimale snelheid kunnen lopen. Als je met andere problemen zit, zoals een schijf die traag is of slecht geconfigureerd (IDE mode, teveel actieve services/programma's, aan swapfile settings geprutst), dan zal meer RAM niets oplossen.
Dan nog een vraagje. Hoeveel verschil zal de AHCI mode gaan maken, blijven mijn andere schijven nog gewoon werken, en wàt doet het nou ongeveer precies ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Als je AHCI enabled terwijl je Windows al geinstalleerd hebt, dan zal je die Windows niet meer kunnen booten, tenzij je gaat prutsen.

Als je toch van plan bent de 64-bit versie van Windows te installen, dan enable je het in de BIOS en installeer je dan Windows opnieuw. Maar maak eerst backups van wat je nodig hebt ("Wizard bestanden en instellingen overzetten"). Als je 64-bit reinstalled, kan je best de schijf formateren waarop je installed, om te vermijden dat hij twee keer Windows installeert.

AHCI is een modernere manier om storage devices aan te spreken en zorgt voor een verhoogde snelheid en meer mogelijkheden. Je andere HDD's, tenzij belachelijk oud, blijven gewoon werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 06-06-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Goed dat stelt me weer gerust.

Mijn WD Raptor is aan het tikken af en toe, ik werk er nu mee maar hij startte bijna niet meer op.
Een Samsung 830 128GB is in bestelling, daarom zit ik hier. :) Dat word dus een nette clean 64bit Win7. Veel staat er niet in windows, maar program settings, mn bookmarks e.d die ik wil bewaren heb ik zover mogelijk alvast een backup van.

Ik heb nu een relatief oude Asus P5B-E, het is zeker aan te raden mijn BIOS te updaten ? Hopen dat dat goed gaat dan en mn bord niet vermoord. Al is dat wel een goed excuus om te upgraden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:44:

Ik heb nu een relatief oude Asus P5B-E, het is zeker aan te raden mijn BIOS te updaten ? Hopen dat dat goed gaat dan en mn bord niet vermoord. Al is dat wel een goed excuus om te upgraden. ;)
Ik heb zelf de P5B icm Crucial M4 128GB. Ik heb de Bios geupdated naar de laatste versie 2104 zonder problemen.

Ik heb wel achteraf de mode op ACHI gezet (via register) omdat ik niet wist dat je voor de installatie op ACHI moest zetten in de Bios.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Als je een Asus P5B-E hebt, dan heb je de ICH8R interface controller (voor je storage) en dan kan je normaal bij de SATA mode kiezen voor: IDE, AHCI of RAID. Neem niet RAID tenzij je ook effectief RAID gebruikt, maar dan is TRIM sowieso niet mogelijk. TRIM is een vrij belangrijk iets voor een SSD dus ik kan het zeker aanraden.

De kans is sowieso zeer groot dat je de Intel RST drivers nodig hebt om TRIM support te krijgen: http://downloadcenter.int...orage+Technology&lang=eng

BIOS update kan ik altijd wel aanraden, want met wat pech is die BIOS nog eens véél ouder. De laatste BIOS voor de Asus P5B-E vind je hier: http://www.asus.com/Mothe...Socket_775/P5BE/#download

[ Voor 22% gewijzigd door Phuncz op 06-06-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Thanks !

TRIM daar ging ik wel van uit inderdaad. Maar hoe zorg en check ik dat het 'geactiveerd' is ? Het zit toch in de SSD firmware, of zit het in het OS ?

Okee zoiezo RST installeren dus. Dat had ik zelf nooit gevonden.

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 06-06-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dan vraag ik ook maar even hier om advies aangezien mijn SSD kennis erg beperkt.

Een Samsung 830 256 GB is onderweg in de post. Deze ga ik waarschijnlijk in mijn desktop stoppen. Deze is nu voorzien van een Asus P7P55 LX moederbord met hierop 4x 512 GB HD in RAID 1+0 (en I5 760 en 16 GB).

Voor een goede werking moet dus de BIOS ingesteld worden op AHCI ipv RAID? Ik snap dat dat nogal wat gevolgen heeft voor een bestaande installatie. Dat is geen probleem, daar kom ik wel uit.

Hoe doen mensen dat dan als ze HD's willen gebruiken in RAID icm een SSD? Of hoe zetten ze SSD's in RAID?

@_JGC_: Bedankt voor je antwoord. Ik ga er wel eens mee spelen, na het maken van een goede backup.

[ Voor 7% gewijzigd door ajhaverkamp op 06-06-2012 16:16 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
AHCI is in principe RAID-light. Alles wat je met AHCI kunt, kan je met RAID mode ook bij Intel. Als je je huidige RAID10 array wilt behouden, moet je dus je controller op RAID laten staan. Als het goed is kan je dat ding wel in single-disk mode zetten, de Intel drivers zorgen er wel voor dat je TRIM blijft behouden in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Zouden jullie aub nog een keer hier naar kunnen kijken, ik word een beetje moedeloos:p

Ga vanavond nog een keer proberen vanuit IDE modus Windows proberen te installeren. (Windows liet zich voorheen alleen installeren met RAID modus aan in de bios). Misschien nu meer geluk aangezien er weer een nieuwe driver is sinds de laatste poging.

ps, als het illegaal is om reclame voor andere topics te maken, mijn excuses O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Msel op 06-06-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Laatst online: 23:15
Ik heb al heel wat AMD systeempjes gemaakt,maar dit klinkt allemaal wel heel erg raar.
Ik kan me niet voorstellen dat als je alleen je nieuwe cleane SSD aansluit op de juiste Sataport en je DVD player, zorg dat je DVD als eerste in de boot staat en tijdens de install via F6 de juiste RAID/AHCI drivers installeerd van AMD als dat gevraagd word, dat het niet zou werken.

Gebruik ieder geval AMD AHCI 1.2.1.263 drivers die gaven me nog het meeste gevoel dat TRIM werkte op SB710.

[ Voor 12% gewijzigd door Habana op 06-06-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:51
unfor schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 07:50:
[...]

AS SSD benchmark toont dat. (mouse over voor details)
Thanks, die maar eens gedraaid. Ziet er goed uit volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://thumbnails77.imagebam.com/19449/2f3147194484050.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Sh0ckTr00per schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:02:
[...]

Thanks, die maar eens gedraaid. Ziet er goed uit volgens mij.

[afbeelding]
Ja, ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 00:28
Afbeeldingslocatie: http://robdehoog.nl/Capture.PNG

Waarom haal jij zoveel hogere snelheden dan ik (Elitebook 8540P van HP) Ik kom netaan boven de 200 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:49:

Waarom haal jij zoveel hogere snelheden dan ik (Elitebook 8540P van HP) Ik kom netaan boven de 200 uit?
Dit lijken mij sata2 snelheden.

De belangrijkste zaken die de ssd snel maken zijn de 4k waarden en de acces time. En die zijn hetzelfde, de real life snelheid is dus identiek.

[ Voor 22% gewijzigd door Reepje op 06-06-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 00:28
Hmmm dat klopt ja! Het is SATA II jammer zeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Ok ik wil hier even laten zien dat er voor mij zowel op RAID of AHCI geen verschil maakt. Ik wil wel eens weten als je op RAID installeerd of dan TRIM werkt of niet onder Win7?

Hierbij de screenshots van RAID vs AHCI.

RAID driver
Afbeeldingslocatie: http://i1253.photobucket.com/albums/hh581/Midnight4you/as-ssd-benchSAMSUNGSSD83027-5-20121-15-53.png

AHCI driver
Afbeeldingslocatie: http://i1253.photobucket.com/albums/hh581/Midnight4you/as-ssd-benchSAMSUNGSSD8303-6-20122-24-53.png

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Installeren met de intel driver maakt er nog geen raid van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonithe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 15:41
Hallo,
Ik heb vandaag een 830 128gb ssd gekocht.
Alleen nu gaat het allemaal niet erg lekker.
Toen ik de ssd in mijn computer had geinstaleerd werd deze wel herkend door de bios en crystal disk info maar windows zelf kon er niets mee en het bleek dat er geen partitie op de schijf bestond.
Dus via gparted er een msdos instelling op gezet en er daarna een ntfs indeling van gemaakt.
Alleen nu heb ik het probleem dat de schijf totaal niet wordt herkend door magican en de snelheden zijn soms maar 1/3 van wat er hier langs komt.

Nu verwacht ik geen top prestaties van mijn moederbord ( nforce nvk84crb , sata II en geen ahci support) maar 1/3 was totaal niet verwacht.

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq217/dragonithe/ssd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nieuwe schijven komen toch altijd gewoon zonder 'partitie' ? Alleen externe schijven zullen mss kant en klaar voor gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dragonithe schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:21:
Hallo,
Ik heb vandaag een 830 128gb ssd gekocht.
Alleen nu gaat het allemaal niet erg lekker.

Nu verwacht ik geen top prestaties van mijn moederbord ( nforce nvk84crb , sata II en geen ahci support) maar 1/3 was totaal niet verwacht.

[afbeelding]
Draai eens een as ssd, dat geeft meer inzichtelijke resultaten,

je hebt nu getest met een kleine testfile van 50 mb die uitsluitend nulletjes bevat...zegt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
job schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:12:
Installeren met de intel driver maakt er nog geen raid van.
Nee natuurlijk niet. Het gaat er om dat er misschien mensen zijn dat wel andere schijven in RAID hebben staan. Mij gaat het erom of TRIM wel of niet werkt als je de RAID driver gebruikt.

Trouwens, heeft er al iemand dit tooltje gebruikt? Genaamd SSD Tweaker :
http://www.elpamsoft.com/...weaker&Name=SSD%20Tweaker
Bij Pro, betaalde versie, meer opties:

SSD Tweaker Lets you Tweak the following:
•Windows Services (Pro Only)
•Query and Set Windows 7 TRIM Status (Pro Only)
•Experimental TRIM Optimization (Pro Only)
•Hibernation Settings (Pro Only)
•Use Large System Cache
•Ntfs Memory Usage
•Disable 8.3 Filenames
•Disable Date Stamping
•Disable Boot Tracing
•Windows Prefetcher
•Windows Vista Superfetch
•Windows Indexing Service
•System Restore
•Windows Defrag
•DIPM Enable Support

En ook deze gevonden, SSD Life Pro SSD analize:
http://ssd-life.com/

[ Voor 3% gewijzigd door XRayXI op 07-06-2012 00:19 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonithe
Reepje schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:49:
[...]

Draai eens een as ssd, dat geeft meer inzichtelijke resultaten,

je hebt nu getest met een kleine testfile van 50 mb die uitsluitend nulletjes bevat...zegt niets.
sure, hier is het resultaat.

Wat er met het rode BAD wordt bedoelt ik niet, maar dit komt bij mijn andere twee (HDD) schijven ook voor, maar met andere getallen ervoor.

Afbeeldingslocatie: http://i449.photobucket.com/albums/qq217/dragonithe/asssd.png

@jesper86

Ik was onder de indruk dat de ssd's in de computer zetten, ahci aanzetten (indien mogelijk) en klaar.
My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Dat rode BAD is dat je enorm veel snelheid verliest omdat je schijf verkeerd is ingedeeld. Nu weet ik niet of dat nu 1024K moet zijn of dat ik bij anderen zelfs 103424K zie.

/Edit ik vond dit over deze "K"tjes:

"You know the 100MB System Reserved partition containing the boot record that Windows creates during installation if it doesn't detect any partitions on the drive? That's probably the reason for it. Your "C:\\" starts after the offset. When I manually partition my SSD's prior to Windows install, it starts at 1024K. Hmm, if anyone has multiple Windows installs on a single SSD, then perhaps we can confirm that it's the offset in which a specific partition starts."

Dus mensen dat "103424K" heeft hebben de 100Mb "System Reserved partition" geïnstalleerd?

[ Voor 63% gewijzigd door XRayXI op 07-06-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dragonithe schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:01:
[...]

De disk zit wel aan scsi, niet sata

Wellicht is dat de maximale doorvoer voor scsi
de drivers van nvidea zijn ook geen hoogstandjes voor ssd's

Wellicht een slecht moederbord voor ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Dragonithe schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:01:
[...]

Wat er met het rode BAD wordt bedoelt ik niet, maar dit komt bij mijn andere twee (HDD) schijven ook voor, maar met andere getallen ervoor.

[afbeelding]

@jesper86

Ik was onder de indruk dat de ssd's in de computer zetten, ahci aanzetten (indien mogelijk) en klaar.
My bad.
Prestaties vallen tegen om 2 redenen:
- slechte alignment (je had 1MiB op moeten geven als start in parted)
- nvstor driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
Ik heb ook die benchmark gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://richub.no-ip.org/web/ssdscore.png
Een SATA2 mobo, dat mag duidelijk zijn.

Niet echt slecht, dacht ik zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Modest71 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:08:
Dus mensen dat "103424K" heeft hebben de 100Mb "System Reserved partition" geïnstalleerd?
103424kB / 1024 = 101MB, dus dit is inderdaad het startadres als je eerst een "System Reserved" partition hebt van 100MB.

Dit getal geeft namelijk het startadres van je (C:) partitie aan. En meestal wordt aangeraden om dit een veelvoud van 64kB te laten zijn*, anders zijn je sectoren van je disk niet goed aligned met de blokken van de SSD. Windows schrijft namelijk geen losse bytes maar hele sectoren tegelijk naar een partitie en een SSD op zijn beurt kan alleen hele (SSD-)blokken ineens schrijven. Als een (partitie-)sector half in het ene (SSD-)blok en half in het andere (SSD-)blok valt, is de partitie niet goed aligned; er moeten dan voor het schrijven van een (partitie-)sector dus twee (SSD-)blokken geschreven worden.

(*De exacte grootte hangt af van de sector size van de partitie en de SSD Erase Block Size, maar in de praktijk komt het met 64kB wel goed uit aangezien dit in de meeste gevallen een veelvoud van beiden is.)

[ Voor 24% gewijzigd door Stamgastje op 07-06-2012 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonithe
Reepje schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:26:
[...]

Dat zou kunnen omdat er op die poort eerst een cd drive was geplaatst, en die heeft dan waarschijnlijk niets aan een snellere sata verbinding.
Ik heb nu de ssd met de poort van mijn opslag hdd verwisseld, ik zal daar zo wel een benchmark voor uitvoeren.
_JGC_ schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 01:41:
[...]

Prestaties vallen tegen om 2 redenen:
- slechte alignment (je had 1MiB op moeten geven als start in parted)
- nvstor driver
Oke, aan het laatste punt zal ik waarschijnlijk niets kunnen doen. Maar is er een manier om de schijf opnieuw in te delen met een goede alingment, en zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Opnieuw en correct 'formatteren' vooral, dus vanzelf ook opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Dan heb ik meteen de vraag, hoe formatteer je een SSD?

Lees in meerdere topics dat dit NIET mag. Of is de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken ook genoeg?

Wil Windows namelijke nogmaals installeren op een lege ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Net zoals een HDD, dus via verkenner -> eigenschappen -> format.
Daarnaast heb je bij het installeren van Windows de mogelijkheid om dit te doen.

Formatteren is geen enkel probleem voor een SSD, defragmenteren daar wordt 'ie iets minder gelukkig van.
Bovendien heeft dat geen enkele toegevoegde waarde bij een SSD.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Defragmenteren mag niet, en 'volledig' formatteren mag niet. Een quick format maakt alleen een notitie aan het begin van de schijf wat de indeling is, en dat alles wat er op staat overschreven mag worden (onzichtbaar is), hetzelfde gebeurd als je een bestand verwijderd (zelfs) uit de prullenbak, anders zou het weggooien namelijk net zo lang duren als het beschrijven.

Maar voor Dragonithe is het dus belangrijk dat hij de partitie opnieuw aanmaakt met de juist alignment. Niet via de verkenner dus, maar in Disk Management moet dat volgens mij kunnen. Of anders met Arcronis Disk Director, dat zou nog beter zijn, welke je kan kopen of ... 8), misschien dat de trial versie het toelaat.

[ Voor 53% gewijzigd door jesper86 op 07-06-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
[...]

Er is geen limiet hoor... Dan zouden RAID arrays namelijk ook maar zo snel mogen gaan.
Een RAID controller communiceert namelijk via het SCSI protocol.
[...]
De Nvidia drivers en ook controllers zijn inderdaad heel brak. Bijna geen enkele Nforce storage controller, ondersteund werkelijk AHCI.
In de handleidingen van Nforce borden staat dan ook. Wil je gebruik maken van NCQ functionaliteit, dan zet de controller in RAID mode. Via SCSI kan namelijk wel NCQ/TCQ worden gedaan...

Maar je loopt dan tegen een ander groot probleem aan. Het SCSI protocol ondersteund geen TRIM commando. Je kan de storage controller ook niet laten draaien op de standaard Windows drivers (terwijl de controller in RAID staat).

Voor TRIM ondersteuning moet je dus terug schakelen naar IDE mode, je hebt dan gelukkig TRIM support.
[...]
Dat is een bijna een onderschatting van het probleem.
De Nvidia controller hebben problemen met voornamelijk de moderne snelle SSD's. Op 1 of andere manier gaan die enorm over de zeik hiermee, timing issue's ? comptabiliteit? who know!

De oudere sata-300 SSD's wilde nog wel goed werken. Maar sata-600 SSD's amper.
Dragonithe schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:59:

Oke, aan het laatste punt zal ik waarschijnlijk niets kunnen doen. Maar is er een manier om de schijf opnieuw in te delen met een goede alingment, en zo ja, hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Je kan de controller in IDE mode zetten. Je verliest dan de NCQ functionaliteit, dus geen extra snelheden bij gelijktijdigheid van I/O. Maar dat komt toch amper voor in desktop gebruik...

Via IDE mode, kunnen de standaard windows IDE drivers worden gebruikt. Die wel ondersteuning hebben voor TRIM.

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 07-06-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
marcel_koggel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:25:
Dan heb ik meteen de vraag, hoe formatteer je een SSD?

Lees in meerdere topics dat dit NIET mag. Of is de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken ook genoeg?

Wil Windows namelijke nogmaals installeren op een lege ssd.
Secure erase uitvoeren via een Linux live cd (HDPARM ) bijvoorbeeld? Voor een tutorial en de cmd's https://ata.wiki.kernel.o...Secure_Erase#Known_issues

[ Voor 5% gewijzigd door regmaster op 07-06-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
regmaster schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:12:
[...]

Secure erase uitvoeren via een Linux live cd (HDPARM ) bijvoorbeeld? Voor een tutorial en de cmd's http://wiki.ubuntuusers.de/SSD/Secure-Erase
Secure erase is het paardenmiddel.

Als je je SSD normaal doet formatteren middels een windows 7 met drivers die TRIM ondersteunen, dan worden alle cellen geflagged voor trim en worden dus schoongemaakt.
Zodoende krijg je je SSD ook helemaal schoon weer.

SE is natuurlijk de meest optimale vorm, maar voor gewoon normaal huis tuin keuken, is een normale format (mits de juiste drivers op het systeem) dik in orde.

[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 07-06-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Swordlord schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:17:
[...]

Secure erase is het paardenmiddel. Inderdaad de meest optimale manier.

Maar als je je SSD normaal doet formatteren middels een windows 7 met drivers die TRIM ondersteunen, dan worden alle cellen geflagged voor trim en worden dus schoongemaakt.
Zodoende krijg je je SSD ook helemaal schoon weer.

SE is natuurlijk de meest optimale vorm, maar voor gewoon normaal huis tuin keuken, is een normale format (mits de juiste drivers op het systeem) dik in orde.
Volgens mij worden eerder beschreven cellen bij een quick format niet als leeg vrijgegeven door de controller maar alleen als beschikbaar. Alleen bij een Secure erase worden de cellen als leeg vrijgegeven. Dat scheelt volgens mij flink in de performance. Misschien leg ik het wat beroerd uit maar indien je een OS opnieuw wilt installeren is een secure erase in feite de enige oplossing om de performance van een SSD op peil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
regmaster schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:25:
[...]

Volgens mij worden eerder beschreven cellen bij een quick format niet als leeg vrijgegeven door de controller maar alleen als beschikbaar. Alleen bij een Secure erase worden de cellen als leeg vrijgegeven. Dat scheelt volgens mij flink in de performance. Misschien leg ik het wat beroerd uit maar indien je een OS opnieuw wilt installeren is een secure erase in feite de enige oplossing om de performance van een SSD op peil te houden.
Wat doet TRIM:
data die als "verwijderd" worden geflagged maar niet daadwerkelijk wordt verwijderd toch verwijderen van de cel, ookwel: schoonmaken van de cel dus.

Wat doet quick format:
Alle data flaggen als "verwijderd"

Resultaat:
Tijdens de quick format, wordt alle data als "verwijderd" geflagged, het TRIM commando, dat gelijk ook komt zorgt voor trimming, dus alle cellen worden schoon gemaakt.

Performance blijft gewoon op normaal peil van een standaard getrimde drive.
Voor normaal gebruik, is dit goed genoeg... Als je gewoon je OS opnieuw wilt installeren.

Voordeel van secure erase:
Alles wordt hard vanuit de SSD controller gecleaned, mapping tables, caches, cellen worden geheel naar 0 gezet.
Performance wordt helemaal optimaal weer.
Maar voor een normale gebruiker, die alleen zijn OS opnieuw wilt installeren, is dit veel te veel rompslomp

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 07-06-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik heb ook nog nooit en Secure erase toegepast en merk absoluut geen verschil in performance, quick format is voldoende bij nieuwe install en de TRIM en garbage collection doen later de rest.
Ook techneuten bij Crucial zeggen ook quick format is genoeg en desnoods een avondje laten idle'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Oke bedankt voor het snelle antwoord! Ga vanavond maar weer even aan de slag.

Kan het kloppen dat mijn systeem op "IDE modus" maar 2 drives herkent? (SSD en HDD, maar geen DVD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
marcel_koggel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:05:
Oke bedankt voor het snelle antwoord! Ga vanavond maar weer even aan de slag.

Kan het kloppen dat mijn systeem op "IDE modus" maar 2 drives herkent? (SSD en HDD, maar geen DVD).
Ik heb je verhaal helemaal gelezen, met die Medion doos, moederbordje zo goed als niets over te vinden, respect voor je geduld. ;) ik had hem allang een slinger gegeven... suc6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel

Msel

...

Habana schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:15:
[...]

Ik heb je verhaal helemaal gelezen... ik had hem allang een slinger gegeven... suc6 ;)
Haha dankje, ja ik word helemaal ziek van die gemodde mobo's. Hoop dat ik windows zo meteen fatsoenlijk op IDE kan installeren i.p.v. RAID, zodat ik daarna misschien in het register de zooi op ahci kan krijgen.

Ik houd jullie wel op de hoogte;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Swordlord schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:32:
[...]

Wat doet TRIM:
data die als "verwijderd" worden geflagged maar niet daadwerkelijk wordt verwijderd toch verwijderen van de cel, ookwel: schoonmaken van de cel dus.

Wat doet quick format:
Alle data flaggen als "verwijderd"

Resultaat:
Tijdens de quick format, wordt alle data als "verwijderd" geflagged, het TRIM commando, dat gelijk ook komt zorgt voor trimming, dus alle cellen worden schoon gemaakt.

Performance blijft gewoon op normaal peil van een standaard getrimde drive.
Voor normaal gebruik, is dit goed genoeg... Als je gewoon je OS opnieuw wilt installeren.

Voordeel van secure erase:
Alles wordt hard vanuit de SSD controller gecleaned, mapping tables, caches, cellen worden geheel naar 0 gezet.
Performance wordt helemaal optimaal weer.
Maar voor een normale gebruiker, die alleen zijn OS opnieuw wilt installeren, is dit veel te veel rompslomp
Thanks voor de uitleg, ik was even de details kwijt ;) Ik doe zelf altijd een secure erase met hdparm voor een OS schijf, dat gaat gewoon het snelst en een schoon OS (image) staat er dan weer zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik heb net een ssd en een hdd in mijn laptop geinstalleerd. en nu wilde ik readyboost gebruiken om de hdd access wat te versnellen. Ik zag alleen dat ik die functionaliteit niet kon aanzetten in windows 7 dus ben ik verder gaan zoeken naar caching software die dit wel kon bewerkstelligen. Ik heb een aantal gevonden, maar er zit altijd wel wat haken en ogen aan

gevonden:
- dataplex (alleen beschikbaar voor ocz en crucial schijven)
- hypercache (alleen beschikbaar voor samsung series 5 laptops)
- fancycache werkt, maar resultaten zijn niet denderend tenzij je ram erbij gebruikt en de caching is niet persistent
- overige caching software maakt alleen ram vrij voor cachen.

kortom weet iemand een stukje software die dit kan bewerkstelligen. Liefst ook vanaf boottime met persisten cache

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Stamgastje schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 08:17:
[...]

103424kB / 1024 = 101MB, dus dit is inderdaad het startadres als je eerst een "System Reserved" partition hebt van 100MB.

Dit getal geeft namelijk het startadres van je (C:) partitie aan. En meestal wordt aangeraden om dit een veelvoud van 64kB te laten zijn*, anders zijn je sectoren van je disk niet goed aligned met de blokken van de SSD. Windows schrijft namelijk geen losse bytes maar hele sectoren tegelijk naar een partitie en een SSD op zijn beurt kan alleen hele (SSD-)blokken ineens schrijven. Als een (partitie-)sector half in het ene (SSD-)blok en half in het andere (SSD-)blok valt, is de partitie niet goed aligned; er moeten dan voor het schrijven van een (partitie-)sector dus twee (SSD-)blokken geschreven worden.

(*De exacte grootte hangt af van de sector size van de partitie en de SSD Erase Block Size, maar in de praktijk komt het met 64kB wel goed uit aangezien dit in de meeste gevallen een veelvoud van beiden is.)
Bedankt en dat dacht ik al. Goed om te weten en te delen.

Ander vraagje: Aan de Sumsung 830 SSD gebruikers,

"Samsung SSD Magician" -> Performance Optimization <--
Wat is dit en wat doet het als je het uit ga voeren? TRIM functie gaat zijn werk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modest71 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 07:36:
"Samsung SSD Magician" -> Performance Optimization <--
Wat is dit en wat doet het als je het uit ga voeren? TRIM functie gaat zijn werk doen?
Voor zover ik begrijp is dat een handmatige variant van TRIM. Onder Windows 7 niet echt nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 07:38:
[...]

Voor zover ik begrijp is dat een handmatige variant van TRIM. Onder Windows 7 niet echt nodig dus.
Dat gevoel had ik al en dank U.
Nu nog even kijken naar een backup/kloon oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Kon het niet laten om het te draaien. Screenshot, iets lager.

Schijf ruimte vrij: 84,5 Gb
Win7 Install datum: 3 juni 2012.

Afbeeldingslocatie: http://i1253.photobucket.com/albums/hh581/Midnight4you/Samsung_SSD_Magician.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door XRayXI op 08-06-2012 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SSD's guru's, kan iemand mij het verschil uitleggen van de MZ-7PC256N/EU en MZ-7PC256B/WW, anders dat de MZ-7PC256N/EU duurder is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

B = Basic (enkel de SSD)
N = Notebook kit (dus met kabel, software)
D = Desktop kit (dus met kabel, software)

Toch?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:44
MoiZie schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:14:
Ligt het aan mij, of is de 128GB samsung 830 opeens flink in prijs gezakt? 100 euro voor de basic kit?
pricewatch: Samsung 830 series 128GB
Zou er een nieuwe versie op komst zijn? Heb net ook een 830 besteld.. ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
en

EU = Europese versie
WW= worldwide

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbr01 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:35:
[...]

Zou er een nieuwe versie op komst zijn? Heb net ook een 830 besteld.. ben benieuwd.
Wat ik gek vind, is dat de prijs een tientje lager is als vorige week, maar dat de schijf niet leverbaar is (over een dag of 10 ofzo), of is dat alweer veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Laatst online: 27-05 15:16
Ter aanvulling van de Samsung site:
ajhaverkamp schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:33:
B = Basic = Disk, Documentatie, SSD Magician
N = Notebook kit = Disk, USB naar SATA Cable, Montageafstandshouder (ophoging 7mm -> 9.5mm), Norton Ghost 15, SSD Magician, Documentatie
D = Desktop kit = Disk, 3.5" beugel met schroeven, SATA-kabel, Powerkabel, Norton Ghost 15, SSD Magician, Documentatie
Dat is iets makkelijker vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Phuncz schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:20:
BIOS update kan ik altijd wel aanraden, want met wat pech is die BIOS nog eens véél ouder. De laatste BIOS voor de Asus P5B-E vind je hier: http://www.asus.com/Mothe...Socket_775/P5BE/#download
Ik heb eens gekeken en dat is ie inderdaad. 07-2007 :X

Hoe kan ik het makkelijkst een usb stick bootable maken voor een Asus EZ-Flash 2 bios update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 22:56
jesper86 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:11:
Hoe kan ik het makkelijkst een usb stick bootable maken voor een Asus EZ-Flash 2 bios update ?
Hoeft niet bootable te zijn, de flash tool zelf wordt gestart vanuit de bios. Je hoeft enkel het uitgepakte bios bestand op een FAT(32) geformatteerde usb stick te zetten:

http://www.asus.com/999/html/events/mb/ezflash.htm
http://vip.asus.com/forum...70215223109668&board_id=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik heb op het moment een intel 320 in mijn laptop zitten.
En heb voor mijn server een Samsung 830 aangeschaft.

Ik was benieuwd of een Samsung 830 snelheidswinst ging opleveren op een sata300 controller?
Nu kan ik ze eventueel nog relatief makkelijk omwisselen.

Als dat minimaal is dan prik ik hem liever in mijn servertje waar wel een sata600 controller aanwezig is.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Sinned123 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:54:

Ik was benieuwd of een Samsung 830 snelheidswinst ging opleveren op een sata300 controller?

Als dat minimaal is dan prik ik hem liever in mijn servertje waar wel een sata600 controller aanwezig is.
Ik zou me daar lekker niet druk om maken, ik heb nog nooit het verschil gemerkt tussen een Intel G2-160GB of een Crucial 128GB al dan niet op Sata300/600 bij normaal desktop gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinned123 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:54:

Denk dat die intel op de goede plek zit , de verschillen zullen met een laptop nog minder zijn als met een desktop . Die samsung schrijfsnelheid is wel een verschil , maar hoe vaak je dat merkt hangt er vanaf hoe vaak je grote bestanden er naar toe kopieert van een bron die 250MB leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Gisteren nieuwe Vertex4 in mijn laptop gezet (Dell XPS17, Sata600 aansluiting).

Had er eerst een Vertex2 in zitten, nooit problemen mee gehad:
Afbeeldingslocatie: http://www.versluis.ca/m/ssd2.jpg

Maar de 4 is toch wel een stukje sneller:
Afbeeldingslocatie: http://www.versluis.ca/m/ssd-v4.jpg

Disk kwam zelfs met 1.4 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:44
Reepje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:12:
[...]

Wat ik gek vind, is dat de prijs een tientje lager is als vorige week, maar dat de schijf niet leverbaar is (over een dag of 10 ofzo), of is dat alweer veranderd?
Had eerst bij Dynabyte en consorten besteld, maar die krijgen pas weer rond 29 juni een levering binnen. Die heb ik dus maar gecancelled. Zojuist dan maar bij Salland.eu besteld, ook voor 99E (in de aanbieding) en wordt als het goed is maandag besteld, ze hadden daar volgens de website nog 4 op voorraad. Maar volgens mij is er voor dit soort zaken een ander topic.
Om het goed te maken zal ik wel even melden hoe de schijf bevalt zodra ik em heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
mbr01 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:45:
Had eerst bij Dynabyte en consorten besteld, maar die krijgen pas weer rond 29 juni een levering binnen. Die heb ik dus maar gecancelled. Zojuist dan maar bij Salland.eu besteld, ook voor 99E (in de aanbieding) en wordt als het goed is maandag besteld, ze hadden daar volgens de website nog 4 op voorraad. Maar volgens mij is er voor dit soort zaken een ander topic.
Om het goed te maken zal ik wel even melden hoe de schijf bevalt zodra ik em heb.
Haha, echt exact hoe het hier ook ging, zelfde winkels, en ook 29 juni te horen gekregen. Alleen was er nog maar 1 op voorraad bij Salland toen ik bestelde, en bij verwacht staat nu 'gereserveerd', dus ik hoop dat dat betekend dat er dan ook echt nog 1 te reserveren was. :X

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 09-06-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Vandaag mijn Samsung SSD 830 256GB binnen... meteen geinstalleerd met een clean install van windows 7 ultimate 64bit er op.

Schijf op AHCI gezet in BIOS voordat ik begon met de windows installatie en hij hangt aan mijn SATA3(6gb) poort.
Moederbord is een Gigabyte A58X-UDR3 die 2x SATA3 poorten heeft dankzij een marvell chip.

Maar wanneer ik AS-SSD benchmark draai perst de schijf er maar maximaal het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.team-echelon.com/images/ASSSD2.jpg
Wat een dramatische score voor een samsung 830. :'(

De SSD draait nog op de standaard microsoft drivers. Moet ik per sé gigabyte drivers installeren hier voor?

Er is echt iets niet goed.. maar wat?

(eventueel complete systeem specs te vinden via mijn signature)

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpitfireNL schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:57:
Vandaag mijn Samsung SSD 830 256GB binnen... meteen geinstalleerd met een clean install van windows 7 ultimate 64bit er op.

Er is echt iets niet goed.. maar wat?

(eventueel complete systeem specs te vinden via mijn signature)
Tja, marvell chip. Rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Een FOTO!? In windows ultimate heb je toch gewoon de snipping tool of het knip... whatever de naam is. Bovendien zit er onder File in AS SSD Benchmark gewoon de 'Screenshot' optie. :9

De performance, daar kan ik helaas niet mee helpen :-(

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 09-06-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpitfireNL schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:57:
Iets onder gemiddeld, maar dramatisch zou ik het toch echt niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Ow een screenshot optie das handig, had ik nog niet gezien :D

Maar is het al zeker dat het aan de marvell chip ligt dat ik zo'n dramatische score heb? Dat kan toch niet zomaar een bottleneck zijn?
Zou ik hem dan eventueel beter aan mijn SATA2(3gb) poort van intel kunnen hangen?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je erbij dat dit dramatisch zou zijn?
Pagina: 1 ... 42 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.