Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat zijn voornamelijk peak burst/continuous read (soms write) speeds, daar merkt de gemiddelde gebruiker sowieso geen tastbaar verschil van omdat er zelden gigabytes tegelijk gelezen of geschreven moeten worden naar of van het RAM geheugen.

[ Voor 37% gewijzigd door Phuncz op 01-06-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn situaties te bedenken dat sata600 sneller is dan sata300. Bijv:

Je hebt een systeem met 2 ssd's. Nu ga je data van de ene naar de andere ssd kopiëren. In het geval van het systeem met sata600 zal dit merkbaar sneller zijn.

Maar ja, wie doet dit nu?
Toch maken veel mensen zich zorgen omdat ze een sata300 hebben en denken performance in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NSU1200C schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:28:
[...]

Dat is de bottleneck inderdaad. Autonegotiate wordt niet door deze controller ondersteund. Mijn voormalige HDD moest ik al met een jumper naar SATA 150 terugschroeven.
Veel SSD's kunnen wel van SATA III naar SATA II teruggezet worden. Van SATA II naar I heb ik nog niet kunnen vinden :-(
De controllers op de SSD's zijn meestal wel downwards compatible maar da's niet de oplossing voor deze raid controller (op zich al belachelijk dat er een raid controller in de laptop zit terwijl er maar 1 schijf in past, maar goed!).
Er zijn echte sata150 ssd http://tweakers.net/price...lHkiwrDroqYxl86dVHjT6l9AE

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is alleen dat dit pure geldverspilling is.
Kan je er net zo goed een HD aanhangen, net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:09:
[...]

Het is alleen dat dit pure geldverspilling is.
Kan je er net zo goed een HD aanhangen, net zo snel.
[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ? Deel 1
Lees maar eens vanaf begin dan echt geen geld verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hetnet schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:33:
[...]

[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ? Deel 1
Lees maar eens vanaf begin dan echt geen geld verspilling.
Ja zeg, denk je echt dat ik forum post ga lezen van 2007?
Thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSU1200C
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 22:49
Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:40:
[...]

Ja zeg, denk je echt dat ik forum post ga lezen van 2007?
Thank you.
Het gaat mij ook niet om de snelheid maar om onder andere betrouwbaarheid. De HDD die ik had vond het leuk om in 1 keer de kop vast te wrijven op de platter. Dat zal een ssd niet zo snel doen!
En als er al iets met een ssd gebeurt blijven er meer mogelijkheden over om toch nog even snel de gegevens over te zetten :)

T%#^s! Die prijzen van SATA 150 ssd's zijn niet misselijk! Toch nog maar even zoeken of er een SATA II teruggeklokt kan worden. Anders ben ik voordeliger uit met een nieuwe laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NSU1200C schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:30:
[...]

Het gaat mij ook niet om de snelheid maar om onder andere betrouwbaarheid. De HDD die ik had vond het leuk om in 1 keer de kop vast te wrijven op de platter. Dat zal een ssd niet zo snel doen!
Ssd's kunnen er anders ook wat van. In 1 millisekonde kunnen die beslissen dat ze niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
[...]
En als er al iets met een ssd gebeurt blijven er meer mogelijkheden over om toch nog even snel de gegevens over te zetten :)
Wat ga je precies doen als je SSD niet meer werkt ?

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/02/2-27-11-ocz-vertex-3.jpg
Chipsetje verwisselen ? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

T%#^s! Die prijzen van SATA 150 ssd's zijn niet misselijk! Toch nog maar even zoeken of er een SATA II teruggeklokt kan worden. Anders ben ik voordeliger uit met een nieuwe laptop ;)
juist geen mogelijkheden,met een ssd is het simpelweg zo,als er een chip of wat dan ook qua electronica in het ding kapot gaat,dat je alles kwijt bent en het is ook niet meer terug te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

F.West98 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:46:
Ik zoek een goede caching-SSD, budget maakt niet echt uit...
Ik denk aan de pricewatch: Crucial CT032M4SSD3 32GB
Gewoon voor dagelijks gebruik om een nieuwe computer te versnellen, geen budget voor volledige SSD. Z77 chipset
wow..... Wat een oorlog-achtig iets hierboven dus nogmaals

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:27:
wow..... Wat een oorlog-achtig iets hierboven dus nogmaals
Voor twee tientjes meer heb je een Samsung 830 van 64 GB. Is dat een idee? Dan heb je een razendrappe SSD die groot genoeg is voor Windows en nog best wat andere dingen. Combineer dat met caching en je hoeft er nog niet over na te denken wat je waar zet ook :)

Lijkt mij, als je toch voor Z77 gaat, de investering wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik de enige of is jullie de nieuwe prijs van de M4 512GB ook opgevallen?

http://www.alternate.nl/h...ucial/CT512M4SSD2/860680/

Ik zeg weg met de HDD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:31:
Ben ik de enige of is jullie de nieuwe prijs van de M4 512GB ook opgevallen?

http://www.alternate.nl/h...ucial/CT512M4SSD2/860680/

Ik zeg weg met de HDD's
Holy :X

Met zulke prijsdalingen krijg ik bijna neiging mijn nog verse 830 128 GB in te ruilen voor iets leukers, maar dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde verhaal als nu; dan kan je over drie maanden weer iets met twee keer de capaciteit kopen voor hetzelfde geld.

Ik heb toen nog wel opgelet wat de prijzen deden, maar die waren in de tijd voordat ik 'm kocht een stuk stabieler dan erna. Nou ja, het grote voordeel is dat ik binnenkort misschien goedkoop kan upgraden en ook minder panisch hoef te zijn dat er iets stuk gaat.

Ik hoop overigs ook dat de fabrikanten van HDD's met caching meedoen aan de prijsdalingen, want die lopen vooralsnog een beetje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt helemaal!

Ik geloofde het eerst niet...

Ik denk dat 512GB voor rond de €370,- over de toonbank zal vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Beste mensen,

Ik heb een raar probleem.
Ik heb zojuist mijn clone, via Acronis True Image van mijn kleine 250Gb Sata, naar mijn SSD terug gebracht. Ik start mijn pc opnieuw op en blijft hangen op poort 0 waar de SSD op aangesloten zit.

Haal ik de satakabel van mijn Samsung 830 en boot van mijn Vista schijf én zodra Vista klaar is met booten en de sata stekker terug zet op de SSD, dan word hij wel herkend. En staat de (clone)kopie gewoon erop.

Wat kan er aan de hand zijn? Moet ik de SSD even zijn zoals het is en een nacht even niet aangesloten hebben?

/Edit: De 250Gb schijf start gewoon op en laad Windows 7 zonder problemen. Waarvan de clone gemaakt is. Ben d'r echt 'ziek' van 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door XRayXI op 01-06-2012 23:21 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal misschien nog even duren, maar de HDD heeft zijn tijd echt wel gehad. Even nadat ik een SSD had ingebouwd, ging de HD eruit. Super sloom ratelding dat het is.

Voor de meeste (?) consumenten pc's zou een SSD al wenselijk zijn, maar daarvoor zijn ze nog te nieuw. Zelfs veel tweakers hier denken dat het ingewikkelde materie is, en dat je allerhande tweaks moet uitvoeren om ze uberhaupt te laten werken. En dan de prijs....maar die gaat razendsnel omlaag. Vorige week was de samsung 830- 256GB al in de aanbieding bij amazon voor 180 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt.

Zitten nu al op €0,74 per GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modest71 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:09:
Beste mensen,

Ik heb een raar probleem.
Ik heb zojuist mijn clone, via Acronis True Image van mijn kleine 250Gb Sata, naar mijn SSD terug gebracht. Ik start mijn pc opnieuw op en blijft hangen op poort 0 waar de SSD op aangesloten zit.
De ene met raid instellingen geïnstalleerd, de andere zonder? Of anders aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:10:
Het zal misschien nog even duren, maar de HDD heeft zijn tijd echt wel gehad.
Een vriend van mij vindt het allemaal prachtig, maar roept steeds dat hij er pas aan begint als de prijzen bijna gelijk liggen aan HDD's. Ik had begin dit jaar nog het idee dat dat wel even ging duren, maar aangezien de pricedrop sinds toen al bijna 50% is zou dat wel eens rapper kunnen gaan dan ik dacht.

Achteraf ben ik net een paar maanden te vroeg ingestapt, maar ja, achteraf ben ik ook briljant :p Het grappige is dat ik toen dacht spijt te krijgen omdat ik geen Ivy zou hebben, nu ben ik reuzeblij met m'n Sandy (vanwege het IHS-verhaal) en is het juist de SSD.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:23:
[...]

De ene met raid instellingen geïnstalleerd, de andere zonder? Of anders aangesloten?
Nee, ik heb niets gewijzigd of op een ander poort aangesloten. De 250Gb schijf zit op poort 1 en de SSD zit op poort 0. De BIOS ziet de SSD niet meer en ook geen herkenning. Het systeem blijft gewoon hangen waar anders hij gewoon door de detectie vliegt, toen hij normaal werkte. Ik heb wel voor het terug klonen op de SSD quick format uitgevoerd met Clustergrootte 1024 bytes. En toen van de 250Gb naar de SSD gekloont.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 20:20

HaTe

haat niet

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:14:
Klopt.

Zitten nu al op €0,74 per GB.
Helaas dat dit niet voor de kleinere SSD's geld, want naar mijn mening is alleen je OS en progamma's op SSD toch wel het belangrijkste. 512GB en ook 256GB is gewoon te groot, totdat ze goedkoper worden dan (of in de buurt komen van) HDD's.

Ik ben zelf nog aan het wachten tot de 64GB SSD's voor ongeveer 50 euro te krijgen zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HaTe: Met dit tempo zal dat niet zo lang op zich laten wachten.... Heb je al wat over de V4 gelezen?

@ Camacha: Je bent ook geniaal! Gewoon voor jezelf op komen hoor haha. Maar inderdaad, lekker dat je een sandy hebt en geen ivy. Agh het verschil is ook echt nihil. Bovendien dacht ik ook te horen dat de 2700k hoger te clocken is dan de 3770k. Maar goed, dat is een andere discussie!

Met dit tempo (ssd prijzen) wil ik eigenlijk wel zo'n 512GB hebben. Gretig word je er van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:37:
[...]

Helaas dat dit niet voor de kleinere SSD's geld, want naar mijn mening is alleen je OS en progamma's op SSD toch wel het belangrijkste. 512GB en ook 256GB is gewoon te groot, totdat ze goedkoper worden dan (of in de buurt komen van) HDD's.

Ik ben zelf nog aan het wachten tot de 64GB SSD's voor ongeveer 50 euro te krijgen zijn.
Haha, dat dacht je. Om alleen je besturingssysteem op de ssd te zetten, en een paar programmas is gewoon gepruts. We doen het, omdat de prijs per GB erg hoog is, en we Terrabyte verslaafden zijn geworden.

Na mijn nieuwe SSD van besturingssysteem en internet gerelateerde zaken te hebben voorzien, en de rest op HDD was ik erg blij. Maar stoorde me al snel overmatig als ik schakelde naar iets op de HD. Dacht de boel hangt. Maar het is dat je gewoon erg snel went aan snelheid.

Nu heb ik de HD er zelfs uit, en met passen en meten past alles op de 90 GB SSD. Met sinterklaas krijg ik in ieder geval een 256 GB SSD, misschien zelfs wel een 512 GB exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 00:16:
Met dit tempo (ssd prijzen) wil ik eigenlijk wel zo'n 512GB hebben. Gretig word je er van...
Als het zo doorgaat met de prijzen valt het moment dat ik weer een beetje geld heb en het moment dat mijn ouders gaan upgraden wellicht net zo samen dat mijn huidige 128 GB die kant op kan O-)

Ik zie dat een 64 GB Samsung 830 + een 500 GB Caviar Black maar twee tientjes duurder is dan een Momentus XT. Dan moet er natuurlijk wel een H77 of Z77-bord bij, maar op zich is dat best heel interessant. Ideaal zou zijn als je caching kunt combineren met de AMD's, maar dat zit er voorlopig helaas nog niet in tenzij je dus weer naar die Momentus XT gaat. Die vind ik, gezien de prijzen van SSD's zo rap dalen en van dat ding niet, toch wel steeds minder relevant worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Hoe kan het nou zijn dat hij niet herkend word na het wissen en klonen. Neem aan dat de firmware in de printplaat verwerkt is. Hij word direkt herkend als ik hem tijden het draaien van Vista hem aansluit. Wat zie ik over het hoofd mensen?

SSD Aangesloten, blijft hangen(BIOS, opstart pc) op de poort waar hij aangesloten zit.
Eenmaal Windows draaiende:

Afbeeldingslocatie: http://i1253.photobucket.com/albums/hh581/Midnight4you/Windows_DetectieSSD.jpg

Bovenste is kloon schijfje.

/Edit: Via SAMSUNG SSD Magician: "Performance Optimazation" getracht uit te voeren, maar volgens de log;

02062012/00:07:22:567: UNKNOWN MAGICIANGUI *************************SAMSUNG SSD MAGICIAN STARTED***********************
02062012/00:09:38:459: ERROR SYSINFO ID: IOCTL to get target ID and LUN value failed with error code: 50
02062012/00:34:44:261: ERROR OPTIMIZATION COptInterface::TriggerOpt:Disk(S0VYNEAC402414) does not have logical drives
02062012/00:35:09:127: ERROR OPTIMIZATION COptInterface::TriggerOpt:Disk(S0VYNEAC402414) does not have logical drives

[ Voor 41% gewijzigd door XRayXI op 02-06-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik weet niet, paar dagen geleden zei je dat je hem op een raid driver had geinstalleerd, maar kan er langs zitten.

Dus ik weet t niet, dit google ik op je magician error.
If my Google skills are still ok, error 50 to IOCTL is not supported. Which means that the command it tried to send wasn't supported at some layer, e.g. the drive firmware, SATA controller firmware or SATA controller driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Modest71: Gewoon terug naar de winkel brengen en de Crucial pakken ;)

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=imimc5
€194,90 voor 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Reepje schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 00:48:
ik weet niet, paar dagen geleden zei je dat je hem op een raid driver had geinstalleerd, maar kan er langs zitten.

Dus ik weet t niet, dit google ik op je magician error.
If my Google skills are still ok, error 50 to IOCTL is not supported. Which means that the command it tried to send wasn't supported at some layer, e.g. the drive firmware, SATA controller firmware or SATA controller driver.
Ja, dat klopt. Zou in principe niet uit moeten maken. Nu heb ik de detectie weer terug gelukkig d.w.v. het SSD schijf een Drive letter toe te passen. Nu start hij alleen niet op van de schijf. Het zou jammer zijn dat ik windows opnieuw moet installeren en dan nog duimen dat het goed gaat. Mocht ik dat moeten doen dan zal ik gewoon de AHCI inschakelen/toepassen. Conclusie, ik moet echt gaan kijken hoe ik anders kan gaan klonen en een reserve schijf de kloon kan dragen. Bijgeleverde Norton 15.0 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is overigens wel waarom ik niet zo'n fan ben van klonen en weet-ik-wat. Hoe heb je die quick format gedaan trouwens?
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 00:52:
@ Modest71: Gewoon terug naar de winkel brengen en de Crucial pakken ;)

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=imimc5
€194,90 voor 256GB
Waarom dan opeens een Crucial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:03:
Dit is overigens wel waarom ik niet zo'n fan ben van klonen en weet-ik-wat. Hoe heb je die quick format gedaan trouwens?

[...]

Ik heb rechtermuis op de SSD gedaan, vervolgens "quick format" geklikt en Clustergrootte 1024 genomen. Daarna de 250Gb sata terug gekloont naar de SSD. En hij bleef hangen in de BIOS opstart procedure. In Vista Drive assigment gedaan en werd weer herkent, maar starte niet op van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modest71 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:06:
Ik heb rechtermuis op de SSD gedaan, vervolgens "quick format" geklikt en Clustergrootte 1024 genomen.
Rechtermuisklik waar?
Daarna de 250Gb sata terug gekloont naar de SSD. En hij bleef hangen in de BIOS opstart procedure. In Vista Drive assigment gedaan en werd weer herkent, maar starte niet op van de SSD.
Ik mis eerlijk gezegd ook waarom je überhaupt aan dat clonen bent begonnen. Ik heb even je berichten teruggelezen, maar ik word daar niet echt wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:09:
[...]

Rechtermuisklik waar?

[...]

Ik mis eerlijk gezegd ook waarom je überhaupt aan dat clonen bent begonnen. Ik heb even je berichten teruggelezen, maar ik word daar niet echt wijzer van.
Rechtermuisknop op mijn SSD schijf(Via Windows Explorer) en formateren gekozen.

Reden dat ik aan het clonen ben begonnen is simpel. Mocht Windows corrupt raken dan kan ik snel via clonen, terug conen naar de SSD van deze 250Gb schijfje. Dan binnen 10 minuten heb ik alles weer terug.

/Edit: P.s. Je krijgt bij de Samsung 830 kit een kloon programma erbij geleverd genaamd Norton 15.0. Dus tja waarom niet?

[ Voor 9% gewijzigd door XRayXI op 02-06-2012 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modest71 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:14:
Rechtermuisknop op mijn SSD schijf(Via Windows Explorer) en formateren gekozen.
Misschien ligt daar het probleem, want formatteren op de normale manier is voor zover ik weet toch al niet het beste voor een SSD. Dan kan je beter de meegeleverde tool gebruiken.

Als verder niets lukt kan je nog proberen 'm via Magician nog eens te formatteren.
Reden dat ik aan het clonen ben begonnen is simpel. Mocht Windows corrupt raken dan kan ik snel via clonen, terug conen naar de SSD van deze 250Gb schijfje. Dan binnen 10 minuten heb ik alles weer terug.
Okay, dat kan ik volgen, maar waarom heb je, als het slechts om een backup maken gaat, dan je SSD geformatteerd? Je hebt het ding net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 20:20

HaTe

haat niet

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 00:16:
@HaTe: Met dit tempo zal dat niet zo lang op zich laten wachten.... Heb je al wat over de V4 gelezen?
Ik hoop het, de prijsdaling van de kleinere SSD's gaat nog niet zo heel rap. De v4 heb ik over gelezen ja, welke prima zal voldoen voor de HTPC, maar die mag ook wel eerst in prijs zakken, nu kan je nog beter een m4 kopen :)

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 02-06-2012 01:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:20:
Okay, dat kan ik volgen, maar waarom heb je, als het slechts om een backup maken gaat, dan je SSD geformatteerd? Je hebt het ding net.
Dat had ik inderdaad gewoon over kunnen slaan, omdat de partitie toch word overschreven met het klonen zelf. Ik heb inderdaad de SSD net, maar AMD drivers zorgen ervoor dat ik wel terug moest gaan klonen en ik wist dat er een goede kloon was gemaakt naar de 250Gb schijfje. En deze dus terug wilde 'plaatsen'. Vind het maar raar dat hij niet herkend werd na de kloon en wat daarmee te maken heeft, geen idee.

Ik probeer nu met Norton de 250Gb terug te klonen naar de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaTe schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:30:
Ik hoop het, de prijsdaling van de kleinere SSD's gaat nog niet zo heel rap. De v4 heb ik over gelezen ja, welke prima zal voldoen voor de HTPC, maar die mag ook wel eerst in prijs zakken, nu kan je nog beter een m4 kopen :)
Vergeet niet dat kleine SSD's altijd relatief duur zijn omdat de controller, de behuizing en dat soort werk gewoon altijd aanwezig moet zijn. Daarom zijn kleinere schijven betrekkelijk duur, omdat je met een schijf van 1 GB die componenten nog steeds nodig hebt. Daarom zal een schijfje van 128 GB per GB ook sneller goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modest71 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:30:
Dat had ik inderdaad gewoon over kunnen slaan, omdat de partitie toch word overschreven met het klonen zelf. Ik heb inderdaad de SSD net, maar AMD drivers zorgen ervoor dat ik wel terug moest gaan klonen en ik wist dat er een goede kloon was gemaakt naar de 250Gb schijfje. En deze dus terug wilde 'plaatsen'. Vind het maar raar dat hij niet herkend werd na de kloon en wat daarmee te maken heeft, geen idee.

Ik probeer nu met Norton de 250Gb terug te klonen naar de SSD.
Okay, ik snap je duidelijk nog steeds niet. Waarom zou je de SSD overschrijven als je eerst een installatie aanmaakt en die cloned naar je HDD? Of heb je eerst een installatie gemaakt op je HDD en die gecloned naar je SSD?

Kan je misschien heel expliciet en stap voor stap je gedachtengang/stappen nog eens opschrijven, want het is me volkomen onduidelijk wat je nu precies in welke volgorde hebt gedaan om welk resultaat te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Nivali schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:19:
Ik heb een vraag over sata 300 en sata 600, ik hoop dat ik hier mijn vraag goed stel.
Ik heb alweer een vrij oude pc, zie hieronder.

pricewatch: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

En nog wat overige componenten die niet van belang zijn.
Nu heeft mijn moederbord helaas alleen ondersteuning voor sata 300.

Nu was mijn oog gevallen op de nieuwe crucial's of de samsungs.
Maar nu zijn deze schijven sata 600, deze kan ik ook gewoon op sata 300 aansluiten?
En hoeveel prestatie verlies krijg ik daar van?

Ik ben ook erg gaan twijfelen of ik nu voor 1x 256gb ga, en deze in mijn pc stop.
Of dat ik voor 2x 128 gb ga en een in mijn pc stop, en een in mijn XPS15 dmv een caddy.
128gb is wel wat aan de krappe kant, maar mits ik alles goed instel (downloads op harddisk, enz) dan is dit net voldoende denk ik.
Ja dat kan en het levert een enorme verbetering op. Zie mijn aankoopoverweging, de eerste benchmark en een latere (meer correcte) benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is een X4 toch nog steeds best een leuke processor. Vooral de sequential speeds zullen er onder lijden, maar laten die nu net minder interessant zijn omdat je die weinig voor grote datasets gebruikt. Opstarten e.d. hebben er wel een hoop bij te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:35:
[...]

Okay, ik snap je duidelijk nog steeds niet. Waarom zou je de SSD overschrijven als je eerst een installatie aanmaakt en die cloned naar je HDD? Of heb je eerst een installatie gemaakt op je HDD en die gecloned naar je SSD?

Kan je misschien heel expliciet en stap voor stap je gedachtengang/stappen nog eens opschrijven, want het is me volkomen onduidelijk wat je nu precies in welke volgorde hebt gedaan om welk resultaat te behalen.
Ok:
1. SSD ontvangen en geinstalleerd in mijn systeem.
2. Windows 7 via USB geinstalleerd op de SSD.
3. Windows updates uitgevoerd en mijn gewenste programma's spellen erop geinstalleerd.
Zodra ik tevreden ben met mijn installatie dan:

Via Acronis cloon ik naar mijn Sata 250Gb (normaal) schijfje. Stel dat ik, zoals als vandaag, BSOD's krijg dan kan ik via Acronis de kloon van de 250Gb naar de SSD terug klonen/schrijven, wat ik dan ook gedaan heb en mis ging.

Dus eerst SSD => 250Gb.
Nu 250 Gb => SSD.

Blijkbaar vind de SSD niet leuk dat ik dat gedaan heb en (de controller?)niet weet waar exact de bestanden(locaties) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, dat maakt het al een stukje duidelijjker :Y Je hebt dus een image teruggezet omdat je blue screens kreeg? Heb je enig idee waar dat vandaan kwam? Het hoeft niet zo te zijn, maar het zou natuurlijk kunnen dat wat dat veroorzaakte nu ook weer problemen veroorzaakte (en bepaald stukje defecte hardware o.i.d.). Daarnaast zie ik ook mogelijke problemen met die Windows format van je SSD, al lijkt documentatie te suggereren dat dat op zich wel zou moeten werken. Het valt op dat Magician ook niet zomaar meer in de weer wil met die schijf.

Mogelijke dingen die ik zou proberen:
1) Nagaan of hetgeen dat de blauwe schermen veroorzaakte mogelijk nog steeds problemen oplevert
2) Proberen je SSD te booten zonder dat enige andere schijf of drive aangesloten is
3) Als je zo nodig met die image wilt werken, eerst de SSD eens met Magician proberen te formatteren (Secure Erase) en dan de image terugzetten
4) Hetzelfde doen qua formatteren maar dan Windows 7 vers installeren

Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar dat zijn zaken die ik eens zou proberen om de boel weer aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik zelf eens een vraag :w

Bij het optimaliseren van de SSD en dus het pogen zo min mogelijk onnodig te schrijven (niet helemaal niet, daar is het ding immers voor) heb ik zoveel mogelijk tempzutmappen op de RAMdisk gezet. De Firefox tempmappen/cache en Windows TMP en TEMP staan allemaal op de RAMdisk en werken ook naar behoren. Je ziet bestanden verschijnen en die zijn na een reboot ook netjes verdwenen, zoals het hoort. Dat heb ik gedaan via Computer > rechtermuisklik op Properties > Advanced system settings > UAC/adminwachtwoord opgeven > Environment Variables, om vervolgens daar bij TMP en TEMP de RAMdisk als locatie op te geven.

Echter zag ik dat C:\Users\Camacha\AppData\Local\Temp nog wel op de C:\-schijf wordt gezet en die map wil ik graag ook op de RAMdisk hebben, aangezien het ding bijna een GB groot is. Echter, als ik dan opzoek hoe ik dat zou moeten doen zou die variabele ook moeten zien als je naar de Environment Variables gaat onder het kopje Administrator. Die heb ik nu netjes naar D:\Temp veranderd (of beter, dat had ik altijd al), maar toch worden bestanden nog steeds in C:\Users\Camacha\AppData\Local\Temp gezet en dat is natuurlijk niet te bedoeling.

Hoe verander ik de C:\Users\Camacha\AppData\Local\Temp-map naar de RAMdisk?

(klik)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KEYxnz99SCha58ss8HSjf2dV/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige log files kunnen voor kleine overbodige writes zorgen , bv de intel log files na het instaleren van rst .
Dat zijn vrij actieve logs waarin elke seconden diverse kleine writes plaatsvinden en tegelijkertijd fragmentatie optreedt van die logfile. Maak maar een schrijfdefragmentatie ananlyze . Die intel rst log is simpelweg uit te zetten door de complete service niet te laten op starten maar alleen de driver .
Voor defragmenteren op ssd is iedereen bang , maar die kleine writes van logs zijn volgens mij erger dan een keertje defragmenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 07:29:
Sommige log files kunnen voor kleine overbodige writes zorgen , bv de intel log files na het instaleren van rst .
Dat zijn vrij actieve logs waarin elke seconden diverse kleine writes plaatsvinden en tegelijkertijd fragmentatie optreedt van die logfile. Maak maar een schrijfdefragmentatie ananlyze . Die intel rst log is simpelweg uit te zetten door de complete service niet te laten op starten maar alleen de driver .
Voor defragmenteren op ssd is iedereen bang , maar die kleine writes van logs zijn volgens mij erger dan een keertje defragmenteren
Reageerde je op mij of op iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 07:35:
[...]

Reageerde je op mij of op iemand anders?
Yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Wil je koffie of thee?' 'Ja, lekker!' :p

Bedoel je dat elders meer winst te behalen valt of dat dit ook een aandachtspuntje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 08:48:
[...]

'Wil je koffie of thee?' 'Ja, lekker!' :p

Bedoel je dat elders meer winst te behalen valt of dat dit ook een aandachtspuntje is?
Als de koffie van versgemalen koffiebonen is , dan de koffie :)

Het is wat je er zelf mee wil doen , met een moderne ssd zijn writes zowiezo geen probleem .
Al die problemen van overbodige writes en fragmentatie heb ik in mijn beginperiode van ssd al opgelost . Het os scheiden van je data op een kleine partitie die een keer gedafragmenteerd is waardoor er geen fragmentatie is .De data ssd is gewoon gecopieerd van hd en staat ongefragmenteerd op ssd .
Het waren vooral logfiles die uiteenvallen in fragmenten ,zo een file wordt niet gedelete door het os maar telkens overschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Over het "SSD vervangt de HDD binnenkort"-verhaal:

Sinds ik een Raptor 36GB in 2004 heb gekocht, heb ik geleerd mijn datate verdelen over meerdere schijven: Windows, programma's en games op C:\ en data op andere schijven. Waarom ? Omdat je niets hebt aan snellere toegang voor je documenten of muziek.

Daarna leerde ik dat backuppen belangrijker was dan doorvoersnelheid, dus een RAID0 met 2 Raptor schijven werd al snel weer terug gesplitst en ik zette de swap file op de tweede schijf. Onderhande is veel RAM helemaal niet duur meer en SSD's zijn nog een sloot sneller. Anyway, offtopic.

Wat ik bedoel is dat hardeschijven nog steeds zeer betaalbaar zijn voor grote bakken data, nog steeds 0.05€ per GB, dan zijn zelfs die Crucial M4 512GB versies nog 16x zo duur per GB. En met wat file management is het helemaal geen probleem om een paar hardeschijven te hebben naast je relatief kleine SSD. 128GB zal voor de meesten toekomen tenzij ze graag veel AAA games geinstalleerd hebben of ze de schijf nooit opruimen. Dat eerste is met huidige voorzieningen van breedband internet en platformen als Steam geen grote issue meer en dat tweede, dan ben je geen tweaker.

Sowieso heb ik minimaal nog één extra schijf nodig voor backup van mijn SSD, ik ben al teveel tijd verloren met reinstalls om verscheidene redenen en Windows 7 heeft een ingebouwde image backup functie die GOED werkt. En bij die backup op een ouderwetsche schijf kunnen documenten, muziek, downloads en andere meuk. Maar zo OCD dat ik ben moet die schijf natuurlijk ook backuppen dus er steken zo twee in mijn SFF PC. Maar als ik in totaal 5 schijven kwijt krijg in een MicroATX PC, dan lukt iedereen het wel om er 2 of 3 kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Hallo,

Vandaag heb ik een nieuwe crucial m4 128GB SSD binnengekregen en ik ben deze nu aan het installeren, echter loop ik tegen wat problemen aan. Er zit geen sata kabel bij om deze in aan het moederbord te connecten dus moest ik een kabel gebruiken die ik nog overhad. Het is een gekloot om de sata kabels in mijn moederbord te krijgen maar alles zit uiteindelijk ingeplugd. Ik start de computer op, de bios herkent de nieuwe ssd wel maar in windows zelf kan het systeem het niet zien. Bij de intel storage manager wel.dat .De opstelling is als volgt: 1e SSD met kabel aan het moederbord in een sata 3 connector (zat eerst in sata 2 connector maar werkte gewoon) de 2e SSD als eerste samen met de andere in een sata 2 connector werkte niet, andere verplaats werkt nog niet. De andere sata 3 connector is heel lastig te bereiken doordat mijn videokaart er zo lekker boven hangt.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik weet niet precies hoe ik alles in moet stellen maar nu draai ik de SSD in ahci mode. Wat moet ik doen om mijn computer de nieuwe ssd te laten herkennen en hoe sluit ik alles optimaal aan? En aangezien ik maar 2 sata 3 connectors heb zijn er kabels beschikbaar waar meerdere SSDs op aangesloten kunnen worden? Net als het powerplug principe van 1 kabel met 3 of meer vertakkingen?

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite :)

[ Voor 10% gewijzigd door SN4K3 op 02-06-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om kort te zijn, je zal elke harde schijf moeten formateren voordat ie het doet, of het nu een ouderwetse HDD is of een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Uhm, ik heb een nieuwe (lege) SSD gekocht en erbij geplaats dan hoort die toch gewoon te werken? Ik heb even opgezocht wat RAID inhoud maar dat hoeft van mij niet, dan moet je wel dezelfde types schijven hebben en formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SN4K3 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 13:53:
Uhm, ik heb een nieuwe (lege) SSD gekocht en erbij geplaats dan hoort die toch gewoon te werken?
Nee, dat komt nooit voor bij mijn weten.

Formateren kost je overigens pakweg 2 sekonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Maar misschien een hele domme vraag maar als ik formatteer dan gooit die toch alle gegevens eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat toch niets op? Het is een lege SSD weet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Jah... maar hoe kan ik dat ding formatteren als die hem niet eens detecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Configuratiescherm > systeembeheer

Als het goed is staat die daar, als ongeformateerd.

Als je win7 hebt tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Hmm, zojuist zag ik na uw aanwijzingen schijf 0 en schijf 1, schijf 1 heb ik geïnitialiseerd nu zie ik hem. Dank u zeer.

Nog een vraagje als ik nu met steam een game koop dan komt deze op mijn oude SSD, als deze vol is en de game op de andere SSD installeert kan dat gewoon met steam?

Edit: Even opgezocht. Steam kan alleen vanaf één locatie werken dus dan moet ik of in raid gaan of er een aparte grotere harde schijf voor nemen. Bedankt voor uw hulp, _/-\o_

[ Voor 105% gewijzigd door SN4K3 op 02-06-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:03:

[...]

Prijstechnisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Sorry dat ik het hier vraag, licht-gerelateerde vraag

Ik heb laatst een SSD ingebouwd in een PC waar RAID1 is ingesteld. In de bios is de RAID opstelling opgebouwd. Onder windows draait draait intel software voor om de integriteit te bewaken.

Nu heb ik de SSD werkende gekregen onder windows 7, maar het lukte me niet op die ook als bootschijf te gebruiken. Nou kan het zijn dat ik ergens overheen keek, maar zou het ook kunnen dat die RAID instelling verhinderd dat ik een andere bootdisk kan instellen?

Eventueel mag de RAID1 worden ontmanteld, de eigenaar draait toch wekelijks 2 aparte backups op externe media. Kan je dat doen zonder dat de data verdwijnt, en je in ieder geval op 1 van de HDD's alle data hebt staan, verdeeld onder 2 partities, een C en een D? Het gaat namelijk over 2 TB aan data, duurt heel lang om de backup terug te zetten.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
Ik heb sinds vrijdag een Samsung 830 128 GB in mijn PC zitten. _/-\o_
Met dank aan alle info in het nu gesloten BBG topic.

Heerlijk! Niet meer wachten tot programma's zijn opgestart, booten in 10 seconden, de hele PC vliegt gewoon.
Beste koop die ik dit jaar gedaan heb. :)

Aan alle twijfelaars of ze wel een SSD willen: Doen! Het is de investering echt waard.

Pak 'n Crucial M4, Samsung 830 of 'n Intel SSD, dit is de courante Top 3.
Ga voor een 128 GB, 64 is te weinig om je OS, software en eventuele spellen op kwijt te kunnen. Zeker als je 'n 64bit OS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SN4K3 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 14:45:
Hmm, zojuist zag ik na uw aanwijzingen schijf 0 en schijf 1, schijf 1 heb ik geïnitialiseerd nu zie ik hem. Dank u zeer.

Nog een vraagje als ik nu met steam een game koop dan komt deze op mijn oude SSD, als deze vol is en de game op de andere SSD installeert kan dat gewoon met steam?

Edit: Even opgezocht. Steam kan alleen vanaf één locatie werken dus dan moet ik of in raid gaan of er een aparte grotere harde schijf voor nemen. Bedankt voor uw hulp, _/-\o_
http://stefanjones.ca/steam/

Het kan dus wel, alleen kost het ietsje meer tijd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Richub schreef op zondag 03 juni 2012 @ 08:27:
Ik heb sinds vrijdag een Samsung 830 128 GB in mijn PC zitten. _/-\o_
Met dank aan alle info in het nu gesloten BBG topic.

Heerlijk! Niet meer wachten tot programma's zijn opgestart, booten in 10 seconden, de hele PC vliegt gewoon.
Beste koop die ik dit jaar gedaan heb. :)

Aan alle twijfelaars of ze wel een SSD willen: Doen! Het is de investering echt waard.

Pak 'n Crucial M4, Samsung 830 of 'n Intel SSD, dit is de courante Top 3.
Ga voor een 128 GB, 64 is te weinig om je OS, software en eventuele spellen op kwijt te kunnen. Zeker als je 'n 64bit OS draait.
Nu Intel ook gewoon Sandforce is, zie ik geen reden om nog meer te betalen voor Intel. Gewoon Crucial of Samsung. Voor servergebruik wil ik er nog wel eens een Intel 320 insteken, dat vanwege het feit dat het de enige consumentenSSD is met een condensator die je data veilig houdt bij stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een samsung 830 128 gb gekocht. Helaas wil ie niet booten. Mijn bios (AMI v.1.7, mobo MSI P6N) herkent hem wel. Eerste installatie van win 7 gaat, maar dan na de eerste reboot, start ie niet door.

Even een oude schijf eraan gehangen als boot, de ssd wordt in computerbeheer gewoon wel gezien. Misschien weet iemand hier of het met mijn oude hardware uberhaupt wel kan werken als boot hd. Meer mensen met dit probleem?
edit: wellicht ligt het aan het niet hebben van AHCI, nu aan het zoeken welke ahci driver ik moet installeren en dan nogmaals testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
_JGC_ schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:22:
[...]

Nu Intel ook gewoon Sandforce is, zie ik geen reden om nog meer te betalen voor Intel. Gewoon Crucial of Samsung. Voor servergebruik wil ik er nog wel eens een Intel 320 insteken, dat vanwege het feit dat het de enige consumentenSSD is met een condensator die je data veilig houdt bij stroomuitval.
Intel lijkt mij nog steeds een van de betere merken.
Het zal IMHO toch niet zijn dat ze hun hele goede naam te grabbel willen gooien omdat ze nu die Sandforce controller zijn gaan gebruiken.

Feit blijft dat ze duurder zijn dan de Crucial en Samsung, vandaar die derde plek in mijn top 3. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Vanmorgen heb ik mijn Seagate sata HDD vervangen door een Crucial M4 128GB.

Wat gegevens:
Crucial M4 128 GB firmware 000F.
Intel Core2D 2,4Ghz
Mobo Asus P5B sata II (nieuwste Bios en Intel drivers)
4 GB geheugen
Vista Premium x64

De SSD is aangelsoten op de 1e SATA Poort.
Na een schone installatie heb ik de IDE mode verandert naar ACHI (dit moest eigenlijk voor de installatie van de OS) via een register wijziging. In de Bios staat het nu ook op ACHI.

Een boot duurt ongeveer 50 seconden wat ik eigenlijk vind tegenvallen. Schrijfsnelheden is volgens mij ook niet echt denderend voor een SATA II?

Wat vinden jullie van de benchmark cijfers en waarom zijn sommige waardes elke keer anders?

Mischien tips om het te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c194/mandrake2005/as-ssd-benchM4.png

Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c194/mandrake2005/as-ssd-benchM42.png

[ Voor 15% gewijzigd door Mandrake466 op 03-06-2012 17:28 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Weet iemand toevallig of de Samsung 830 128gb ssd 7mm (slim) versie ook in een Dell XPS15 past?
Dus zonder aanpassingen.

De samsung is namelijk nu zelfs goedkoper dan de Crucial M4 128gb.
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:51:
[...]

Dat de een platter is dan de ander. De slim is zo uit mijn hoofd 7mm, wat handig is in bepaalde laptops. Als je dat nodig hebt kan je beter voor de Samsung gaan, die is standaard zo dun en dan een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:28
Mandrake466 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:13:
Een boot duurt ongeveer 50 seconden wat ik eigenlijk vind tegenvallen. Schrijfsnelheden is volgens mij ook niet echt denderend voor een SATA II?
Je kan natuurlijk zelf opzoeken wat anderen halen met een M4.

Dat het flink kan verschillen ligt aan je systeemgebruik tijdens zo'n benchmark. Ondertussen een virusscanner bezig ofzo kan flinke impact hebben.

Heb je nog steeds zo'n lange boottijd? Wat is de boottijd post-bios tot inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Bij mij duurt 80% van de boottijd het wachten dat de BIOS eindelijk zijn ding gedaan heeft. En dan staat "quick boot" al aan. Maar helaas is UEFI niet genoeg reden om half mijn systeem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Mijn boottijd van einde BIOS naar bureaublad is zo'n 10-12 seconden.

Specs:
i5 760, 8 GB RAM op een Asus P7P55 LX, Win7, Samsung 830 128 GB.

Dit mobo is SATA2, dus op 'n SATA3 mobo zou mijn Samsung 830 nog wat sneller kunnen werken.

Bij Mandrake466 lijkt het alsof zijn systeem eerst op 'n service ofzo aan het wachten is, en dan na de time-out pas echt doorboot.
Met zijn systeem zou de boottijd zo'n 15 seconden moeten zijn.

Nog een vraagje achteraf:
Voor de SATA controller van mijn mobo kun je kiezen uit de volgende drivers:
- Standaard win7 drivers. (deze gebruik ik nu)
- Intel Matrix storage drivers.
- Intel Rapid storage drivers.
Welke gebruiken jullie? En waarom?

Ik ben nl. op zoek naar de beste driver, maar Google geeft zoveel verschillende resultaten hierover dat het voor mij onmogelijk is daaruit het beste advies te halen.
Vandaar dat ik graag wat eigen ervaringen van medetweakers hierover hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Richub op 04-06-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online
Richub schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:20:
Dit mobo is SATA2, dus op 'n SATA3 mobo zou mijn Samsung 830 nog wat sneller kunnen werken.
Niet MERKBAAR sneller bij dagelijkse taken, enkel als je veel throughput nodig hebt zoals bij video-rendering en je dit doet van één SSD naar een ander van vergelijkbare snelheid en met een hoge schrijfsnelheid. Dus bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Phuncz schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:38:
[...]

Niet MERKBAAR sneller bij dagelijkse taken, enkel als je veel throughput nodig hebt zoals bij video-rendering en je dit doet van één SSD naar een ander van vergelijkbare snelheid en met een hoge schrijfsnelheid. Dus bijna nooit.
Okee, nog beter dan. :)
Handig om te weten, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb ook het idee dat snel opstarten voorbehouden is aan Windows 7 en Linux. Met vista fikte bij het opstarten voorheen de hdd-led continu, sinds ik een SSD heb brandt ie tijdens het booten zo nu en dan even en blijft het tussentijds lange tijd stil. Vista staat ondertussen nog allerlei andere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine test wat er gebeurt zonder flash ,life without flash experiment 247 :)

http://www.flash25.toshiba.com/#watch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richub schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:20:
Dat valt inderdaad mee/tegen, want booten zijn veel kleine bestanden en daarbij is random acces e.d. belangrijker dan pure throughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
ik hebnet een samsung 830 (128gb) in mijn laptop met een hm55 gezet. Nu heb ik wat benches gedraaid en volgens mij is de write performance niet heel denderend. Ik snap alleen niet waar dat hem nu in zit.

hij zou theoretisch 80k iops read en 50k iops write halen maar hij haald nu 30k iops read en 15k iops write.

nu zou ik wel kunnen begrijpen dat 30k iops het maximum is wat de hm55 chipset aan zou kunnen... maar dan zou ik verwachten dat het 30k iops read en write is. Dus ik kan het niet plaatsen waarom de iops van de write grofweg de helft zijn.

iemand een verklaring en/of een oplossing?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet theorie en zoek eerst eens andere gemeten benchmarks op :) Hier in dit topic moeten er genoeg te vinden zijn.

Zo is mijn eigen bench *redelijk* representatief.

AS SSD benchmark Samsung 830 128 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 16:44:
Gisteren een samsung 830 128 gb gekocht. Helaas wil ie niet booten. Mijn bios (AMI v.1.7, mobo MSI P6N) herkent hem wel. Eerste installatie van win 7 gaat, maar dan na de eerste reboot, start ie niet door.

Even een oude schijf eraan gehangen als boot, de ssd wordt in computerbeheer gewoon wel gezien. Misschien weet iemand hier of het met mijn oude hardware uberhaupt wel kan werken als boot hd. Meer mensen met dit probleem?
edit: wellicht ligt het aan het niet hebben van AHCI, nu aan het zoeken welke ahci driver ik moet installeren en dan nogmaals testen.
Iemand nog enig idee. AHCI krijg ik niet voor elkaar om te kunnen installeren. en dus geen optie voor. Moet met IDE toch ook kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
@forayNL Ik heb Vista in ide mode geinstalleerd en dat ging goed. Achteraf via register edit gewijzigd naar ahci omdat het in de bios niet lukte. Ik had het eigenlijk eerst in de bios op achi moeten zetten en dan pas Vista erop zetten.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mandrake466 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:57:
@forayNL Ik heb Vista in ide mode geinstalleerd en dat ging goed. Achteraf via register edit gewijzigd naar ahci omdat het in de bios niet lukte. Ik had het eigenlijk eerst in de bios op achi moeten zetten en dan pas Vista erop zetten.
Goed om te horen dat IDE mode wel gewoon moet werken. Probleem is dat ie niet als bootschijf lijkt te werken. Ik krijg simpel weg een knipperend _ teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:57:
Vergeet theorie en zoek eerst eens andere gemeten benchmarks op :) Hier in dit topic moeten er genoeg te vinden zijn.

Zo is mijn eigen bench *redelijk* representatief.

[afbeelding]
het is een bekend issue met de hm55 chipset. Mijn performance (op ahci) is nowhere hetzelfde als wat jij krijgt. Deels omdat het sata2 betreft (300 mb max) maar dus ok omdat de hm55 chipset wat kuren vertoond. Ik kan ansich wel leven met de performance van sata2 maar ik zou wel verwachten dat de random read en write hoger zou moeten zijn

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/bi9e5fmeh/performance.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice strike schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:28:
Ik kan ansich wel leven met de performance van sata2 maar ik zou wel verwachten dat de random read en write hoger zou moeten zijn
Doel je op 4K-64Thrd en met name 4K? Die zijn wat lager dan bij mij/gemiddeld op SATA3, maar zeker niet rampzalig slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 07:14
Jongens, dit zien er mij zotte drives uit!

De nieuwe Corsair Neutron (GTX) Series.

Nieuwe controller: Link_A_Media Devices (LAMD) LM87800.
Levert zo een 555MB/s Read en 500MB/s write. Zou ook een 90k random read en 85k random write IOPs kunnen verzetten.
Ik kijk alleszins al uit naar benchmarks, want dit zien er zeer mooie SSD's uit (op papier)!

Corsair zelf
Persbericht (Poolse site)

[ Voor 3% gewijzigd door Snobbieh op 05-06-2012 01:37 ]

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet bijna wel Sandforce zijn en dat betekent dan weer dat de specificaties compleet waardeloos zijn. Als het over een jaar naast snelle drives ook nog eens betrouwbare drives blijken te zijn slik ik mijn woorden in, maar ik zie weinig om enthousiast over te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:04:
[...]

Goed om te horen dat IDE mode wel gewoon moet werken. Probleem is dat ie niet als bootschijf lijkt te werken. Ik krijg simpel weg een knipperend _ teken.
Heb je de laatste Bios firmware en laatste firmware voor je SSD?
Probeer het 's met alleen de SSD aangesloten dus zonder de andere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Ligt het aan mij, of is de 128GB samsung 830 opeens flink in prijs gezakt? 100 euro voor de basic kit?
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
MoiZie schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:14:
Ligt het aan mij, of is de 128GB samsung 830 opeens flink in prijs gezakt? 100 euro voor de basic kit?
pricewatch: Samsung 830 series 128GB
gosh dat is wel heel flink. de 258 is ook een stuk goedkoper

pricewatch: Samsung 830 series 256GB 200 euro

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 05-06-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Gaat het model eruit? :P Dit is wel extreem laag voor deze brute kracht... Al die oude kingston dingen e.d. zijn nog duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Mandrake466 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 07:53:
Heb je de laatste Bios firmware en laatste firmware voor je SSD?
Probeer het 's met alleen de SSD aangesloten dus zonder de andere HDD.
voor de volledigheid: en DVD. Op een soortgelijk moederbord wel eens een probleem gehad, zodra deze op een eerdere SATA poort zat dan de SSD.

Al is imho dat moederbord wel een beetje antiek. Misschien toch maar eens vervangen door een Intel of AMD chipset (met nForce hebben heel veel SSD gebruikers problemen mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu ook mijn Samsung 830, en hoewel ik er wel heel blij mee ben hoe snel hij is, heb ik precies toch het gevoel dat het nog net iets sneller zou moeten.
Als ik bench bvb krijg ik precies toch lagere resultaten dan ik hier zo gemiddeld al gezien heb met SATA III. Vooral de 4K liggen een pak lager maar weet niet precies wat die betekenen? :)

Afbeeldingslocatie: http://grab.by/dZnq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:26:
Als ik bench bvb krijg ik precies toch lagere resultaten dan ik hier zo gemiddeld al gezien heb met SATA III.
Vergeleken met wie? Camacha hierboven gebruikt de betere iaStor (Intel RST) driver: dat kan al een hoop schelen (voor de benchmark dan, qua ervaring zal het niks schelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 06:36:
Dat moet bijna wel Sandforce zijn en dat betekent dan weer dat de specificaties compleet waardeloos zijn. Als het over een jaar naast snelle drives ook nog eens betrouwbare drives blijken te zijn slik ik mijn woorden in, maar ik zie weinig om enthousiast over te worden.
Die drives gebruiken net zoals de Samsung 830 Toggle NAND. Controller zou van Link_A_Media devices zijn, een bedrijf die vnml aan OEMs levert en verder weinig bekend staat. Enige wat ik tot nu toe van ze gevonden heb is patentclaims richting Marvell en een PDF waarin een verzoek wordt afgewezen om een rechtzaak ergens anders te gaan voeren.
Alles wat snel is hoeft niet per se met compressie te gebeuren. Met MLC DDR toggle NAND kan je hele hoge snelheden bereiken, heb je geen compressie voor nodig. De Samsung 830 kan ook redelijk in de buurt komen van de opgegeven specs van een Sandforce SSD.

Overigens zou ik persoonlijk nooit een SSD kopen van Corsair. Nieuwe controller die zich nog moet bewijzen, dus waarschijnlijk zullen er nog wat firmware updates uitgebracht moeten worden. Corsair kennende worden die alleen uitgegeven in combinatie met een nieuwe SSD en worden klanten die de hoofdprijs betalen voor de eerste versie in de steek gelaten. Wat dat betreft koop ik eerder OCZ dan Corsair :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:26:
Heb nu ook mijn Samsung 830, en hoewel ik er wel heel blij mee ben hoe snel hij is, heb ik precies toch het gevoel dat het nog net iets sneller zou moeten.
Als ik bench bvb krijg ik precies toch lagere resultaten dan ik hier zo gemiddeld al gezien heb met SATA III. Vooral de 4K liggen een pak lager maar weet niet precies wat die betekenen? :)
ik denk dat die waardes in de lijn liggen van wat je zou moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:32:
[...]

Vergeleken met wie? Camacha hierboven gebruikt de betere iaStor (Intel RST) driver: dat kan al een hoop schelen (voor de benchmark dan, qua ervaring zal het niks schelen).
Ja bijvoorbeeld met Camacho, of andere afbeeldingen op vorige pagina's. Ik zag ook net mensen praten over hun boot tijd. Als ik begin te timen na de post, dus wanneer windows zelf begint te laden, zit ik aan ongeveer 20 seconden eens ik aan mijn bureaublad ben. Ik las hier net dat mensen zeiden dat dit ongeveer 10 seconden duurde bij hun?

En die intel driver, waar zou ik die kunnen vinden, want als ik op de site van intel naar drivers zoek geeft hij er alleen een paar voor mijn chipset en voor de ingebouwde graphics chip, maar niets van oplsag?

En nog een klein vraagje: bij die ssd zat ook zo "magician software" bij van Samsung om de ssd te onderhouden. Is dit echt goede software of gebruik ik beter iets anders, of moet die normaal helemaal niet onderhouden worden tegenwoordig? :)

thx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:43:
[...]
En nog een klein vraagje: bij die ssd zat ook zo "magician software" bij van Samsung om de ssd te onderhouden. Is dit echt goede software of gebruik ik beter iets anders, of moet die normaal helemaal niet onderhouden worden tegenwoordig? :)

thx,
Zo lang je geen firmware update van de schijf wilt doen of nog onder Windows XP/Vista werkt (zodat je via de tool de handmatige TRIM kunt uitvoeren) heeft het voor nu niet zo veel toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoud_h schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:47:
[...]

Zo lang je geen firmware update van de schijf wilt doen of nog onder Windows XP/Vista werkt (zodat je via de tool de handmatige TRIM kunt uitvoeren) heeft het voor nu niet zo veel toegevoegde waarde.
Ok, werk met W7 dus die trim is idd niet nodig, en had even geprobeerd en het zegt dat de firmware up to date is.. dus dat weet ik dan ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:43:
Ja bijvoorbeeld met Camacho, of andere afbeeldingen op vorige pagina's. Ik zag ook net mensen praten over hun boot tijd. Als ik begin te timen na de post, dus wanneer windows zelf begint te laden, zit ik aan ongeveer 20 seconden eens ik aan mijn bureaublad ben. Ik las hier net dat mensen zeiden dat dit ongeveer 10 seconden duurde bij hun?

En die intel driver, waar zou ik die kunnen vinden, want als ik op de site van intel naar drivers zoek geeft hij er alleen een paar voor mijn chipset en voor de ingebouwde graphics chip, maar niets van oplsag?
http://www.google.nl/search?q=intel+RST+driver

Boottijdverschil kan verschillende redenen hebben: of je een image hebt gebruikt ipv schone installatie, rotte drivers (van andere apparaten), je geïnstalleerde software, overbodige services (zo zet die SSD Magician de Superfetch en Indexing service uit) enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Reepje schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:10:
Het zal misschien nog even duren, maar de HDD heeft zijn tijd echt wel gehad. Even nadat ik een SSD had ingebouwd, ging de HD eruit. Super sloom ratelding dat het is.

Voor de meeste (?) consumenten pc's zou een SSD al wenselijk zijn, maar daarvoor zijn ze nog te nieuw. Zelfs veel tweakers hier denken dat het ingewikkelde materie is, en dat je allerhande tweaks moet uitvoeren om ze uberhaupt te laten werken. En dan de prijs....maar die gaat razendsnel omlaag. Vorige week was de samsung 830- 256GB al in de aanbieding bij amazon voor 180 euro.
MoiZie schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:32:
Gaat het model eruit? :P Dit is wel extreem laag voor deze brute kracht... Al die oude kingston dingen e.d. zijn nog duurder..
De Samsung 830 256GB (deze keer de notebook variant met USB2Sata kabel en Ghost15) is nu bij amazon UK in de aanbieding voor 140 pond (op moment van schrijven ongeveer 173 euro)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 05-06-2012 13:07 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:00:
[...]

http://www.google.nl/search?q=intel+RST+driver

Boottijdverschil kan verschillende redenen hebben: of je een image hebt gebruikt ipv schone installatie, rotte drivers (van andere apparaten), je geïnstalleerde software, overbodige services (zo zet die SSD Magician de Superfetch en Indexing service uit) enz.
Ok thx :)

Heb wel een clean install gedaan, maar heb daarna wel mijn oude hdd met al de bestanden er nog op er gewoon weer bijgestoken. Zoekt windows misschien ook even toegang tot deze schijf om wat dingen te controleren ofzo dat zou kunnen vertragen? :)

Heb voor de rest niet veel drivers denk ik, enkel van mijn wireless en lan kaart, van mijn touchpad en die nvidia driver die zorgt voor het switchen tussen de interne gpu van intel en de gpu van nvidia
(wel dat zijn de drivers die ik achteraf geinstalleerd heb)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb de Samsung 830 256Gb gekocht ter vervanging van mijn (te kleine) Vertex 2 120GB.

Problem:

Echter bij het overzetten een probleem. Wilde met Norton Ghost (bijgeleverd) de harde
schijf klonen, en had daarbij de nieuwe SSD via sata/usb verbonden. Norton zag deze niet, maar Windows overigens wel gewoon als externe HDD. Daarna in de laptop (Asus G73) de 2e HDD eruit gehaald (500Gb Seagate voor opslag) en de nieuwe SSD erin. Dus config Schijf 1 Oude Vertex 2 met Windows, en Schijf 2 de nieuwe Samsung leeg. Laptop geeft ineens geen enkele reactie meer, opstarten zie ik Samsung logo, en daarna alleen linksboven knippert een cursor. Heb vanalles geprobeerd, aan uit, accu af/ aan, alle harde schijven weer terug in originele configuratie, ook opstarten vanaf CD/DVD geeft geen enkele reactie.

A) wat kan er ineens mis zijn ?

B) Iemand tips wat ik kan proberen??
Pagina: 1 ... 41 ... 134 Laatste

Let op:
Geen aankoopadvies in dit topic. Dat doen we hier: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Let op dat niet alle cloning- en migratiesoftware overweg kan met Windows 10. Acronis TrueImage 2015 heeft ondersteuning voor Windows 10 vanaf build 6613.