Ja hij heeft zijn resultaten gepost met de vraag of ze goed zijn of niet !Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:58:
[...]
ehm dat heeft hij toch al gedaan ik heb mijn crucial 64GB al bij het afval gegooid![]()
[...]
Vreemde gast ben je.
Ja hij heeft zijn resultaten gepost met de vraag of ze goed zijn of niet !Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:58:
[...]
ehm dat heeft hij toch al gedaan ik heb mijn crucial 64GB al bij het afval gegooid![]()
[...]
Verwijderd
en die kloppen volgens deze gegevensReepje schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:01:
[...]
Ja hij heeft zijn resultaten gepost met de vraag of ze goed zijn of niet !
Vreemde gast ben je.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2012 14:10 ]
Het feit blijft dat kaygoffin een IDE driver gebruikt, wat verre van ideaal is. Z'n write speed zal inderdaad niet zo hoog worden als een 128GB versie, maar dat boeit niet: je gaat toch nauwelijks schrijven op een 64GB boot/OS SSD. Als kaycoffin een goede AHCI driver gebruikt, dan zal hij meer winst behalen dan het verschil tussen sata300 en sata600.Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:08:
en die kloppen volgens deze gegevens
Sandforce specs zijn nogal leugenachtig...Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:08:
[...]
en die kloppen volgens deze gegevens
http://www.crucial.com/st....aspx?IMODULE=CT064M4SSD2
edit:wanneer je vergelijkt met deze zie je het verschil tussen een kleine en grotere ssd schijf: http://www.crucial.com/st....aspx?IMODULE=CT128M4SSD2
overigens ben er echt niet op uit om crucial of samsung neer te halen ik zeg alleen dat ze hier te veel worden opgehemeld aangezien veel van de nieuwe sandforce serie een hogere schrijfsnelheid halen.
ik heb ook een pc voor mijn vader gebouwd waarbij het alleen om lezen ging en daar heb ik gewoon een samsung 830 64GB ingedaan. dus ik vind echt niet dat ze slecht zijn alleen dat ze verschillende pluspunten hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 25-05-2012 14:47 ]
Sector reallocation werkt op firmwareniveau. Als sector 10 op een disk dood is, zal de harddisk of SSD bij het schrijven van sector 10 vervolgens die sector vervangen door een van de reservesectoren. Als jij bij het terugzetten van een image andere resultaten krijgt dan het formatteren van een schijf en het terugzetten van de losse bestanden waarbij je schijf kleiner wordt, betekent dat dat je schijf hardwarematig geen sector remapping doet en de schijf onbetrouwbaar is.Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:34:
[...]
ik wil zeggen dat in mijn ervaring wanneer ik gebruik maak van images ze inderdaad de SMART overslaan en gewoon de data precies zo terugzetten zoals eerder in de image is opgeslagen en dus gewoon de bad sectors overschijven ook al werken die niet. (edit:dit overigens gemerkt in 2 oudere schijven ik weet niet of het bij de nieuwere wel zou werken)
het is gewoon een fout in de image software daarom heb je er geen last van als je het gewoon heen en weer kopieert.
Mijn moederbord heeft voor zover ik weet geen AHCI optie?(het is een asus p5g41t-m) Deze getallen doen overigens niets af aan de ssd zelf, het verschil met een HDD is huge_H_G_ schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:38:
[...]
Het feit blijft dat kaygoffin een IDE driver gebruikt, wat verre van ideaal is. Z'n write speed zal inderdaad niet zo hoog worden als een 128GB versie, maar dat boeit niet: je gaat toch nauwelijks schrijven op een 64GB boot/OS SSD. Als kaycoffin een goede AHCI driver gebruikt, dan zal hij meer winst behalen dan het verschil tussen sata300 en sata600.
En dat telt !kaygoffin schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:42:
[...]
Mijn moederbord heeft voor zover ik weet geen AHCI optie?(het is een asus p5g41t-m) Deze getallen doen overigens niets af aan de ssd zelf, het verschil met een HDD is huge
dat zeggen de meeste als ze eens een OCZ gehad hebben met SandforcePhuncz schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:49:
MyCom was heel behulpzaam en met bijbetalen van het verschil met een Crucial M4 256GB kan ik hopelijk dinsdag weer mijn PC reinstallen. Voor mij geen OCZ meer.
Verwijderd
http://www.ocztechnology....Vertex3_Product_Sheet.pdfVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:13:
en ik wil echt niet zeggen dat ik met de OCZ VERTEX 3 (niet de agillity 3) de max snelheid haal die ze vertellen maar die is altijd nog sneller dan de 90 van de crucial m4 en dan heb ik het over de 64GB versie de andere versies kan ik niks over zeggen
en de samsung zou ik ook zeker aanraden (zal waarschijnlijk mijn volgende worde lol)
[ Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 25-05-2012 17:20 ]
Vergelijk je nu wel een 64GB vertex 3 met een 64GB m4? Zonee: je vergelijkt appels met peren.Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:13:
en ik wil echt niet zeggen dat ik met de OCZ VERTEX 3 (niet de agillity 3) de max snelheid haal die ze vertellen maar die is altijd nog sneller dan de 90 van de crucial m4 en dan heb ik het over de 64GB versie de andere versies kan ik niks over zeggen
en de samsung zou ik ook zeker aanraden (zal waarschijnlijk mijn volgende worde lol)
Verwijderd
Het bizarre is dat ik ook telkens de firmware updates deed om te vermijden dat de controller zichzelf zou opeten maar dat heeft ie uiteindelijk toch wel gedaan. Ook grappig hoeveel warnings en cautions er bij elke firmware update bij stonden, hoe makkelijk je de boel kon verneuken.Speedwolf schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:07:
[...]
dat zeggen de meeste als ze eens een OCZ gehad hebben met Sandforce
Hopelijk komt het gauw in orde voor je
Ze schamen zich daar ook niet...A..
1. Switch off System.
2. Turn off the PSU, remove Power cord fm outlet.
3. Disconnect the SSD and all other drives.
4. Remove CMOS Battery.
5. Press PC case power btn for 20 secs to discharge caps.
6. Short the CLR CMOS jumper and leave all to 'drain' for about 30 minutes.
7. Remove jumper/Re-insert the Battery
8. Attach power/turn on PSU and configure CMOS to safe Defaults and set AHCI SATA mode.
9. Save CMOS settings, re-boot and switch off.
10. Connect the SSD back back to SATA port 0/1, switch on and boot to CMOS to check if SSD is detected.
11. If not, set any CMOS Hot Plug/External SATA settings to [DISABLED] on the SSD port and try again.
12. Save CMOS and boot into a Bootable Linux Tools (USB or CD/DVD on SATA port 4/5) and Secure Erase/Force Flash latest Firmware.. (http://www.ocztechnologyforum.com/fo...-for-OCZ-SSD-s)..
B..
Re-Install Windows as follows:
1a. Install Intel's own latest (not board manfrs) Chipset .inf and Management Engine drivers first. Then LAN/Wireless and then update Windows for Critical fixes (including VGA).
b. Then check Device Manager for devices without drivers and update them one at a time while still using Microsoft default ahci.
c. Use default "Balanced" Windows Power scheme and run WEI index and then Test ACPI transitioning for Sleep S3 (STR) and Hybrid Sleep (STR/STD concurrent) only.. Hibernate is NOT designed for Desktop implements.
d. Power Cycle and Restart at least 20 times over a 1-2 day burn-in period with no added software installed.
e. Image this build as a 'baseline' install.
f. Now add software/apps/Board manfr's Latest RST and re-boot between each install to check stability.
Any issues along the way in steps 1a-1f, first un-install the most recent software.. any major issues, restore the 'baseline' image.
C..
If you cannot get to step 1a, there could be an issue with the drive(s) and it/they may have to be replaced under Warranty terms:
New Support Ticket/RMA details Europe based HERE
New Support Ticket/RMA details Worldwide based HERE
RMA Procedures are HERE
Warranty details are HERE
hallominibike12 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:44:
@_JGC_
Wat ik tot nu toe in reviews heb kunnen vinden, is dat de Vertex4 toch wel de snelste ssd is op het moment (even de PCI-e SSD's achterwege latend). En is relatief goed betaalbaar. Ook heb ik bij verschillende reviews niet echt terug kunnen lezen dat er een brakke firmware op stond?
[ Voor 16% gewijzigd door Speedwolf op 26-05-2012 12:01 ]
Verwijderd
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Verwijderd
Die ssd is razendsnel uitgevallen met de endurance testing , hij heeft zelfs de bijnaam zombie vertexSpeedwolf schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:57:
[...]
Die Vertex 4 is nog te nieuw om te weten of hij al dan niet heel betrouwbaar is. Gezien hun verleden zou ik
ik had niks anders verwacht van OCZ. Als je naar het verleden kijkt.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:13:
[...]
Die ssd is razendsnel uitgevallen met de endurance testing , hij heeft zelfs de bijnaam zombie vertex![]()
Post van canthearu http://www.xtremesystems....ance-25nm-Vs-34nm/page179
Ik heb net een nieuwe benchmark gedraaid en om de een of andere reden is mijn Samsung 830 SSD nu sneller.Stamgastje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:31:
Dit zijn de AS SSD benchmark scores:
[afbeelding]
[...]
Voor een PC uit 2007 (AMD Athlon 64 X2 4200+ op een MSI K9N Neo V2 met 4GB DDR2@667MHz) niet slecht lijkt me.
[ Voor 3% gewijzigd door Stamgastje op 26-05-2012 18:35 ]
Dat zijn mooie sata300 snelheden. Alleen bij read 4k-64 que heeft die zich verslikt (zelfs sata600 zou dat niet halen)dcm360 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 19:29:
Hm, die nieuwe lijkt me een meetfout. Het lijkt me sterk dat je SATA-600 snelheden haalt op een SATA-300 poort.
Dit heb ik al bij meerdere Samsung 830's op SATA-300 zien gebeuren... Die 4k-64 waardes...dcm360 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 19:29:
Hm, die nieuwe lijkt me een meetfout. Het lijkt me sterk dat je SATA-600 snelheden haalt op een SATA-300 poort.
[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 26-05-2012 20:19 ]
Dat lijkt mij ook, alleen verslikt hij zich stelselmatig. Ik heb net een nieuwe benchmark gedraaid met vrijwel hetzelfde resultaat.Reepje schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:00:
[...]
Dat zijn mooie sata300 snelheden. Alleen bij read 4k-64 que heeft die zich verslikt (zelfs sata600 zou dat niet halen)
[ Voor 8% gewijzigd door Stamgastje op 27-05-2012 09:34 ]
Ik zou het niet weten. Maar je eerste bench was niet echt goed, daar zat wat fout. Je tweede bench is juist weer beter dan gemiddeld...Stamgastje schreef op zondag 27 mei 2012 @ 09:32:
[...]
Dat lijkt mij ook, alleen verslikt hij zich stelselmatig. Ik heb net een nieuwe benchmark gedraaid met vrijwel hetzelfde resultaat.
Wat mij meer bevreemdt: hoe kan het dat de resultaten in de sequential read/write bijna 2x zo hoog zijn als de eerste meting die ik gedaan heb? Heeft de SSD in de tussentijd de boel intern gereorganiseerd of zo? Of zou Windows ondertussen een betere driver hebben geïnstalleerd (automatic update)?
[ Voor 44% gewijzigd door Malfoi op 27-05-2012 13:42 ]
Verwijderd
Ze kloppen allemaaldehdehdul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 18:31:
Welke benchtool klopt ongeveer?
Bij de desktop kit word een ssd (origineel hé...), bracket, sata kabel en een molex naar sata power kabel geleverd (+ Norton Ghost 15). Oh bijna vergeten, schroefjes die zitten er dan ook bijVerwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:02:
ik kan maar niet vinden wat nou t verschil is tussen de :
samsung 830 desktop kit
samsung 830 basic kit
weet iemand dat want dat wou ik graag wel weten omdat ik deze ssd wil kopen maar t houdt me tegen
[ Voor 4% gewijzigd door Luuk Fiets op 28-05-2012 18:45 . Reden: Forgot something ]
Verwijderd
Verwijderd
Dat de een platter is dan de ander. De slim is zo uit mijn hoofd 7mm, wat handig is in bepaalde laptops. Als je dat nodig hebt kan je beter voor de Samsung gaan, die is standaard zo dun en dan een stuk goedkoper.TTTNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:40:
wat is het verschil tussen deze twee behalve de prijs?
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Ik snap werkelijk niet waarom je een ander, en in veler ogen kwalitatief minder, merk zou nemen vanwege veronderstelde mogelijke problemen bij het vastzetten.Ardiendo schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:01:
Dus wellicht toch geld besparen en gewoon voor een OCZ gaan, maar hoe verhoudt de OCZ bracket voor SSD zich tot de meegeleverde Samsung kit bracket? Aanrader wat betreft monteren de Samsung 830?
Verwijderd
Ik heb OCD en wil, ondanks dat het ding niet van zijn plek komt en dicht zit zonder window, zeker weten dat mijn kast van binnen netjes is. En blijft.Reepje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:26:
Waarom wil eigenlijk iedereen de ssd vasttapen?
Ding is klein, trilt niet en wordt niet warm, je kan hem dus eventueel ook gewoon los op de bodem van de kast laten liggen. Is meteen netter met kabels want die hoeven niet meer door de hele kast naar boven...
Of sjouwen de mensen hier constant met hun pc van hot naar haar, zodat alles goed vastgeschroeft moet worden?
Het was puur de vraag of de meerprijs van de kit het zonder meer waard is of dat de 20 euro verschil eigenlijk "weggegooid" geld zijn, omdat een kale SSD met de losse bracket wellicht meer dan goed genoeg is. Norton Ghost heeft verder geen meerwaarde voor me.grun93 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:19:
[...]
Ik snap werkelijk niet waarom je een ander, en in veler ogen kwalitatief minder, merk zou nemen vanwege veronderstelde mogelijke problemen bij het vastzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 30-05-2012 18:20 ]
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Klopt, de verschillen zullen wel minimaal zijn natuurlijk, maar als ik iets koop wat veel geld kost (zoals computer hardware), koop ik het liefst wel hetgeen waar ik het meeste waar voor m'n geld krijg. En ik had al zo'n vermoeden dat de verschillen minimaal zijn.Swordlord schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:19:
Over het algemeen zijn real life verschillen zoeken tussen de top SSD's: Muggenziften en zoeken naar verschillen met een microscoop etc etc...
De hogere write snelheden van de Samsung 830 kan handig zijn als je veel werkt met foto en/of video editing of als je andere enorme project files (die eerst in het ram geheugen stonden) wegschrijft naar storage.
Verder kan ik niet direct een normaal real life scenario bedenken waar je verschillen tussen de drives kan merken zonder een stopwatch erbij te pakken...
Sowieso, Als je van een HDD af komt zijn beide SSD's razend snel en beide een goede koop...
Ja, pak een klein IDE/Sata schijfje en clone van je SSD naar dat schijfje. Vervolgens voer jij lekker je firmware update uit en clone je lekker weer terug. Voordat je dat doet, zou je voor het terug clonen dat IDE/Sata schijfje kunnen defragmenterenjorisw86 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:48:
is er iemand die weet hoe je een ocz vertex 4 van nieuwe firmware voorziet zonder dat je windows eraf ligt?
[ Voor 40% gewijzigd door XRayXI op 31-05-2012 18:46 ]
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
Verwijderd
Ik wilde net zeggen, het uiterlijkGideonnn schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:44:
Is er nog iets speciaals aan de m4 t.o.v. de 830 of andersom waar ik eventueel stil bij moet staan? Anders zal het waarschijnlijk toch de 830 worden omdat die mooier is.
Het zal wel in mij liggen maar die best price/performance voor elke klasse slaat werkelijk helemaal nergens op.Speedwolf schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:44:
bij tomshardwareguide hebben ze een nieuwe review gedaan over SSD
Hierbij de link. Enjoy
http://www.tomshardware.c...endation-review,3194.html
Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!
Je mag best wel wat roepen, maar om dat zonder onderbouwing te doen, dat slaat werkelijk nergens op.knightofn1 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:34:
[...]
Het zal wel in mij liggen maar die best price/performance voor elke klasse slaat werkelijk helemaal nergens op.
Het is donderdag geworden, maar dat viel nog mee. Wel een hoop werkachterstand in te halen...Phuncz schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:49:
MyCom was heel behulpzaam en met bijbetalen van het verschil met een Crucial M4 256GB kan ik hopelijk dinsdag weer mijn PC reinstallen. Voor mij geen OCZ meer.
Als je dat lijstje aanbevelingen bekijkt voor de verschillende prijsklasses en de verhalen hier in dit topic leest dan heb is er wel voldoende onderbouwing toch ? bijvoorbeeld een agility 3 60GB is daar een aanrader in de prijsklasse onder de 110 dollar. Terwijl de prijs/prestatie verhouding van de Crucial M4 of Samsung 830 64GB toch bewezen beter is. (nog afgezien van de betrouwbaarheid)Reepje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:40:
[...]
Je mag best wel wat roepen, maar om dat zonder onderbouwing te doen, dat slaat werkelijk nergens op.
Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!
Het lijkt er inderdaad op dat er enkel naar specs vs. prijs is gekeken. Lijkt me sowieso een kwalijke zaak om zo'n lijst op te stellen met SSDs die ze zijn niet eens gereviewd hebben. En ook nog eens zorgen voor een automatisch linkje naar NewEgg waar je advies wordt vernietigdknightofn1 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:24:
Als je dat lijstje aanbevelingen bekijkt voor de verschillende prijsklasses en de verhalen hier in dit topic leest dan heb is er wel voldoende onderbouwing toch ? bijvoorbeeld een agility 3 60GB is daar een aanrader in de prijsklasse onder de 110 dollar. Terwijl de prijs/prestatie verhouding van de M4 64GB toch bewezen beter is. (nog afgezien van de betrouwbaarheid)
Goed dan, vertrouwen we ze niet. Dan heb ik nog een probleem, ik twijfel tussen een 128GB en 256GB SSD,_H_G_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:44:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat er enkel naar specs vs. prijs is gekeken. Lijkt me sowieso een kwalijke zaak om zo'n lijst op te stellen met SSDs die ze zijn niet eens gereviewd hebben. En ook nog eens zorgen voor een automatisch linkje naar NewEgg waar je advies wordt vernietigd
Jochemp schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:45:
En wat als je nou 2x een 128GB SSD neemt? Levert ook nog eens flinke prestatiewinst op met RAID0, en je hebt dezelfde opslagruimte als die van Crucial maar dan sneller.
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
[ Voor 19% gewijzigd door job op 31-05-2012 19:02 ]
"seq kan namelijk nog een stuk sneller, en ook 4K-64threads kan sneller."job schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:54:
De bronschijf defragmenteren heeft totaal geen nut.
Je moet gewoon je schijf gebruiken en zal zien dat hij over een paar uren/dagen beter zal presteren.
seq kan namelijk nog een stuk sneller, en ook 4K-64threads kan sneller.
Verwijderd
Denk dat er twee mogelijkheden zijn , de eerste is hang er zo een zelfde ssd bij in raid0 . De tweede is je mobo upgraden naar een nieuwer type mobo met sata600. Het lijkt me sterk dat die ssd langzaam is , zijn best mooie cijders op die benchmarkModest71 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:05:
[...]
"seq kan namelijk nog een stuk sneller, en ook 4K-64threads kan sneller."
Het is via RAID driver op een Sata2 poort, omdat ik Sata3 niet heb. Hoe zou ik dat kunnen verbeteren?
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verwijderd
Plus dat je meer kans hebt dat e.e.a. stuk gaat, iets dat mensen consequent schijnen te vergeten bij RAID0.knightofn1 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:16:
Die prestatiewinst van Raid0 is inderdaad leuk als tweaker, maar vergeet dan niet dat er nog geen trim support is. (komt er wel aan) of je moet window 8 inmiddels draaienJe gaat de snelheidswinst in de praktijk niet zo snel merken.
Wie zegt dat we dat vergeten zijn? Ik draai al jaren RAID0 op HDD's en onlangs op SSD's en heb er nooit problemen mee gehad. Als er eentje kapot ging was het een kwestie van nieuwe ertussen zetten en de non-stop backup terugzetten en klaar. Kost je misschien wat meer tijd en moeite, maar de prestaties liegen er niet om!Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:03:
[...]
Plus dat je meer kans hebt dat e.e.a. stuk gaat, iets dat mensen consequent schijnen te vergeten bij RAID0.
Verwijderd
Fijn, iemand die backups maakt. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het gros van de mensen dat niet doet, want dat doet het gros van de mensen nietJochemp schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:29:
Wie zegt dat we dat vergeten zijn? Ik draai al jaren RAID0 op HDD's en onlangs op SSD's en heb er nooit problemen mee gehad. Als er eentje kapot ging was het een kwestie van nieuwe ertussen zetten en de non-stop backup terugzetten en klaar. Kost je misschien wat meer tijd en moeite, maar de prestaties liegen er niet om!
Verwijderd
Nogmaals, de realiteit is dat het bij de meeste mensen anders geregeld is, of beter, niet geregeld is. Daarnaast kan je het wel recht praten met een mooi verhaal over backups, maar feit blijft dat RAID0 onbetrouwbaarder is dan een enkele vergelijkbare schijf. Zo simpel is het.Jochemp schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 07:50:
Sorry maar als je niks met een back-up systeem doet (wat eigenlijk bijna geen moeite kost) moet je ook niet gaan janken als je RAID0 er ineens mee kapt en je al je data kwijt bent. Alleen met back-ups heb je de zekerheid dat alles bewaard blijft, en het werkt heel gemakkelijk als je het goed ingesteld hebt.
[ Voor 0% gewijzigd door Nivali op 01-06-2012 09:31 . Reden: typo ]
Ik spreek je absoluut niet tegen en ben het ook helemaal met je eens hoor. Betrouwbaar is het gewoon een stuk minder, maar daarentegen zijn de prestaties een stuk beter. Dat heb ik er dan persoonlijk wel voor over, aangezien ik dus blijkbaar een van diegene ben die de back-ups wel goed geregeld heeft hahaVerwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 07:54:
[...]
Nogmaals, de realiteit is dat het bij de meeste mensen anders geregeld is, of beter, niet geregeld is. Daarnaast kan je het wel recht praten met een mooi verhaal over backups, maar feit blijft dat RAID0 onbetrouwbaarder is dan een enkele vergelijkbare schijf. Zo simpel is het.
Helemaal gelijk, RAID 0 vertrouw ik ook voor geen meter. De betrouwbaarheid wordt zelfs meer dan gehalveerd door het verdubbelen van factoren die kunnen falen (de schijf) maar ook door het toevoegen van een extra risico, de controller.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 07:54:
[...]
Nogmaals, de realiteit is dat het bij de meeste mensen anders geregeld is, of beter, niet geregeld is. Daarnaast kan je het wel recht praten met een mooi verhaal over backups, maar feit blijft dat RAID0 onbetrouwbaarder is dan een enkele vergelijkbare schijf. Zo simpel is het.
[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 01-06-2012 10:34 ]
Ehm, dus je wilt zeggen dat een 99% betrouwbare schijf die je in RAID zet op een 99% betrouwbare controller een betrouwbaarheid van lager dan 50% oplevert? Ik gok erop dat je eerder in de buurt van 97% zal uitkomen met mijn voorbeeldgetallen. Het neemt overigens niet weg dat de kans op falen dus wel aardig toeneemt (factor 3), maar alsnog niet schrikbarend hoog wordt,Phuncz schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:33:
[...]
Helemaal gelijk, RAID 0 vertrouw ik ook voor geen meter. De betrouwbaarheid wordt zelfs meer dan gehalveerd door het verdubbelen van factoren die kunnen falen (de schijf) maar ook door het toevoegen van een extra risico, de controller.
Dan kan je SSD's ook links laten liggen.Phuncz schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:33:
Helemaal gelijk, RAID 0 vertrouw ik ook voor geen meter.
[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 01-06-2012 11:47 ]
Lijkt me gewoon te werken, je hoeft niets te dwingen.NSU1200C schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:57:
Beste mensen, weet er iemand zo of er een SSD op de markt is die ik kan dwingen op SATA I te laten werken? Ik zit met een tamelijk oude laptop met een Via vt6421 raid controller waar ik een ssd op wil aansluiten. Hij is echter nogal eenkennig..
Aangezien hier compleet word overheen gelezenNivali schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:19:
Ik heb een vraag over sata 300 en sata 600, ik hoop dat ik hier mijn vraag goed stel.
Ik heb alweer een vrij oude pc, zie hieronder.
pricewatch: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
En nog wat overige componenten die niet van belang zijn.
Nu heeft mijn moederbord helaas alleen ondersteuning voor sata 300.
Nu was mijn oog gevallen op de nieuwe crucial's of de samsungs.
Maar nu zijn deze schijven sata 600, deze kan ik ook gewoon op sata 300 aansluiten?
En hoeveel prestatie verlies krijg ik daar van?
Ik ben ook erg gaan twijfelen of ik nu voor 1x 256gb ga, en deze in mijn pc stop.
Of dat ik voor 2x 128 gb ga en een in mijn pc stop, en een in mijn XPS15 dmv een caddy.
128gb is wel wat aan de krappe kant, maar mits ik alles goed instel (downloads op harddisk, enz) dan is dit net voldoende denk ik.
Ja hier moet je idd. goed mee oppassen blijkbaar:NSU1200C schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:57:
Beste mensen, weet er iemand zo of er een SSD op de markt is die ik kan dwingen op SATA I te laten werken? Ik zit met een tamelijk oude laptop met een Via vt6421 raid controller waar ik een ssd op wil aansluiten. Hij is echter nogal eenkennig..
Goed gevonden.Phuncz schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:21:
[...]
"I suppose the selling point of these drives is how fast they are, but most VIA controllers won't recognize a SATA II drive to begin with."
http://www.viaarena.com/f...ad.php?t=41809#post253570
Dat is de bottleneck inderdaad. Autonegotiate wordt niet door deze controller ondersteund. Mijn voormalige HDD moest ik al met een jumper naar SATA 150 terugschroeven.Phuncz schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:21:
[...]
Ja hier moet je idd. goed mee oppassen blijkbaar:
"The other thing you have to consider is that the VT6421 does NOT support SATA II. So if your SSD cannot be jumpered into SATA I mode, don't even bother."
"I suppose the selling point of these drives is how fast they are, but most VIA controllers won't recognize a SATA II drive to begin with."
http://www.viaarena.com/f...ad.php?t=41809#post253570
Als je een benchmark loslaat op een sata600 en sata300, dan krijg je hogere benches bij sata600.Nivali schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:19:
Ik heb een vraag over sata 300 en sata 600, ik hoop dat ik hier mijn vraag goed stel.
Ik heb alweer een vrij oude pc, zie hieronder.
pricewatch: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Nu was mijn oog gevallen op de nieuwe crucial's of de samsungs.
Maar nu zijn deze schijven sata 600, deze kan ik ook gewoon op sata 300 aansluiten?
En hoeveel prestatie verlies krijg ik daar van?
I
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq