hetnet schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:18:
[...]
quote:
Hoe kan ik controleren of TRIM werkt?
Command prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM staat uit)
DisableDeleteNotify = 0 (TRIM staat aan)
Ah, we zijn weer op het periodieke hoogtepunt van de 'fsutil kan hardware doen!' mythe. Ik leg het nog een keer uit. fsutil is een tooltje dat gebruikt wordt om de parameters voor NTFS te beinvloeden. Zoals de naam eigenlijk al aanduidt, het is een filesystem-tool. Waar de veronderstelling dat het hardware instellingen van een SSD zou uitvragen en kan instellen vandaan komt weet ik niet, maar het is een onzinnige veronderstelling.
Als je 'fsutil' intikt in een command window zul je de mogelijkheden zien en dan zul je ook zien staan 'Control file system behavior' Inclusief uitbundig gebruik van spaties.
fsutil heeft dus betrekking op het filesystem en kan gezien worden als de NTFS tegenhanger van tunefs bij Unix: het heeft geen enkele verbinding met de onderliggende hardware. Dat het dus ergens een 'trim' parameter kan ophalen en beinvloeden is daarom onzinnig. Neem een willekeurige HDD met NTFS en gebruik de veelgenoemde parameter: je zult zien dat het normaal ingesteld kan worden naar jouw wensen. Iemand zou dan kunnen roepen dat die HDD 'dus' ook 'trim' ondersteunt, maar ...
Andere wijze: doe eens een stukje SSD met een ander filesystem dan NTFS, maakt niet uit wat, Reiser, ext3, JFS voor mijn part. Probeer nu eens een fsutil ... oh wacht, doet het alleen in Windows. Op een NTFS volume.
Hoe is die 'trim' dan wel te controleren? Heel bot: niet. Vanuit het OS zul je de hardware moeten bevragen en daarbij moet je door de driver heen, naar de hardware. Beide lagen gebruiken verschillende vormen van translatie en 'verstoppen' zaken voor het OS. De hardware van een SSD zelf 'verstopt' dan ook nog wat zaken: de eigenlijke controller presenteert een soort disk aan de SATA controller, die uiteindelijk de computer laat weten dat 'ie een normale SATA disk is en als zodanig wil worden aangesproken.
Zo zie je dat 'trim' een interne functie is van de hardware controller die vier lagen diep, onbereikbaar is voor het OS. Alleen een eigen tool van de fabrikant die door dat alles heen kan prikken, met een interface die dat door alle lagen heen kan terugmelden zou iets kunnen betekenen hierin, zeg maar: op dezelfde wijze als het updaten van firmware.
tl;dr: fsutil is geen hardware tool, het is een filesystem tool en NTFS only. Kan niets en doet niets met SSD.
[
Voor 4% gewijzigd door
DeBolle op 17-05-2012 21:57
]